Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Online keys en Kinguin/G2A

Pagina: 1
Acties:
  • 11.174 views

Onderwerpen

• Ketho
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 13-02 12:06
De laatste tijd zie ik steeds vaker dubieuze key reseller marktplaatsen zoals Kinguin en G2A opkomen.

Er zijn al meerdere topics voorbijgekomen waar ze besproken worden:
• 1651894 Nieuwe desktop: win 7, 8 of 10?
• 1651503 Legale windows 8.1 pro nl voor €39,90?
• 1646996 Dubieuze licenties gekocht bij webwinkel.
• 1621193 Terugbetalen gameshop via-via lukt niet, hoe verder?
• 1610806 (G2A.com) Xbox live code al gebruikt, geen garantie.
• 1594888 G2A Windows CD-Key
• 1516590 Heractiveren Windows 7

Ze worden ook opgenomen in de lijst met online gamekeys shops: Online Gamekeys kopen#Webwinkels

Dit topic werd helemaal ontspoord door de discussie over key sites: Ethereal73 in "Droomcomputer poging 2"

Met Steam keys was er al een hele discussie over of dat wel of niet mocht op Vraag & Aanbod en zijn er al problemen mee geweest:
• 1653826 Game als Steam Gift gekocht, nu teruggetrokken door Steam.

Riot (developer van League of Legends) had onlangs G2A verboden als sponsor en bij Reddit waarschuwen ze ook voor key resellers:
Riot asks teams to remove G2A logos as it mulls sponsorship ban
Key resellers and what they mean for you.

Soms wordt het wel weggemod, bij het vervolgens navragen bij een moderator kreeg ik het antwoord dat het gewoon illegaal is: Het algemeen beleid #verbodencopyright

• 1655033 Ketho in "Gaming PC ~€2000"
• 1644153 Outlandos in "[Windows 10] Installatie en Upgrade Uitdagingen"

Zijn key reseller sites dus onder dezelfde noemer te scharen als warez/torrent sites?

Er is nog niet echt een definitief antwoord op gekomen of Kinguin en G2A wel of niet legaal zijn.
En of er dan wel naartoe gehyperlinked mag worden, dan wel genoemd/gerefereerd.

Indien ze niet legaal zijn, of "normale" key sites dan wel legaal zijn als webshop, bv gamesync.nl (shopreview) en ictofficecentre.nl (shopreview), want deze staan gewoon op de Pricewatch genoteerd met Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM 64bit voor € 49,- en Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM voor € 60,-

Hoe zit het met /r/microsoftsoftwareswap? Aangezien dat eigenlijk ook een key reseller marktplaats is, maar dan in de vorm van een subreddit.

Ik weet zelf moeilijk wat ik hiervan moet vinden, wel wil ik dit graag opgehelderd krijgen.

Bij ictrecht.nl en iusmentis.com heb ik er niets over kunnen vinden.

Ketho wijzigde deze reactie 30-10-2015 06:30 (7%)

• Ketho
Windows Keys

Ook aanbiedingen van bijvoorbeeld Groupon lijken niet helemaal zuiver. Er werden keys met een "originele" waarde van € 309,- geadverteerd, terwijl het eigenlijk OEM COA licentie keys waren, en de COA zelf ontbrak.

• 1649467 coazter in "Windows 7 Professional voor €15,-"

Vraag & Aanbod Feedback FAQ
Windows OEM licenties mogen niet op V&A verhandeld worden, tenzij de bijbehorende hardware (of in het geval van Windows 8(.1) de originele media + COA + product key + aankoopbewijs meegeleverd wordt).

Dan vind ik het een beetje raar dat de regels op V&A erg strikt zijn, terwijl het dan veel makkelijker is om een online key te kopen, voor zover die webshops wel legaal zijn.

• 1619902 aanbod van OEM software

Maar de hele doorverkoop van (edit: online) OEM licentie keys lijkt (mogelijkerwijs) al illegaal te kunnen zijn, als het niet rechtstreeks van Microsoft of een geautoriseerde wederverkoper afkomstig is.

Alleen verkopen zij losse OEM licenties wel inclusief de COA, of digitale Retail licenties via de Microsoft Store.
https://www.microsoft.com/nl-nl/howtotell/shop.aspx
quote:
http://www.microsoft.com/...s/licensing_faq.aspx#faq3
Overdracht van licenties
Q. Kunnen mijn klanten hun OEM-softwarelicenties overdragen of verkopen?

A. Nadat een OEM-softwarelicentie op een computer is geïnstalleerd, mag de licentie niet op een andere pc worden geïnstalleerd of aan een andere pc worden overgedragen. De gehele computer kan echter aan een andere eindgebruiker worden overgedragen, inclusief de softwarelicentierechten. Als u de computer aan de nieuwe eindgebruiker overdraagt, moet u ook de softwaremedia, handleidingen (indien van toepassing) en het Certificate of Authenticity-etiket meegeven. We raden u ook aan de originele aankoopfactuur of –bon mee te geven. De originele eindgebruiker mag geen kopieën van de software houden.
Bovenop de regel dat losse Windows OEM licenties niet voor persoonlijk gebruik mogen worden gebruikt.
https://www.microsoft.com...ing-for-personal-use.aspx
quote:
Licenties voor Windows-systeembouwers voor persoonlijk gebruik

Als u een pc voor eigen gebruik bouwt of een extra besturingssysteem installeert op een virtuele machine, moet u een volledige versie van Windows 10 aanschaffen bij FPP. Windows 10-, Windows 8.1- en Windows 7-systeembouwersoftware mag niet voor persoonlijk gebruik worden gebruikt.

Ketho wijzigde deze reactie 05-11-2015 10:27 (66%)

• Ketho
quote:
_Dune_ schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 01:15:
Deze linkjes zijn mogelijk wel interessant :

Tweakers 2012
WEBWereld 2012
Computable 2014

Doorverkoop van licenties mag weldegelijk.
Hoe zit het dan specifiek met losse Windows OEM licentie's? Want volgens mij zijn die dan nog steeds aan hun eigen voorwaarden verbonden.
Shifty47 in 'nieuws: Hof: doorverkoop softwarelicenties is toegestaan'
quote:
Gropah schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 01:26:
Over de webwinkels in de pricewatch: ik ben hier wel eens achter aan geweest. Of het frauduleus valt moeilijk te achterhalen maar het komt er op neer dat de bedrijven die keys verkopen die in de PW staan gewoon ingeschreven staan bij KvK en belasting betalen. Daarnaast is het ook verplicht dat er geen VPN nodig is bij het activeren of spelen van een game.
Dan vraag ik mij idd af waar die bedrijven/webwinkels hun keys dan vandaan halen, dat het zo goedkoop is.

Het idee dat zij mogelijk die keys van een key reseller site halen voor zeg maar 10 euro en dan met 30 euro winst doorverkopen in Nederland lijkt sterk op witwassen, tenzij zij kunnen bewijzen van niet.

Anders hebben ze wellicht een heel leger Microsoft en wat meer advocaten op hun dak :X
quote:
Koning Willy schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:34:
Er zijn genoeg mensen hier op V&A die ook een bijna dode videokaart en dergelijke verkopen.
Maar het gaat in dit geval wel om software/game licentie's, daar kan je veel gemakkelijker mee frauderen en is moeilijk de herkomst ervan na te gaan, dan harde waren.

De verscheidene manieren van betaling maken het lastig te traceren waar het geld heen stroomt, daarnaast accepteren ze (via payment service providers) ook nog eens BTC.

http://www.kinguin.net/faq
https://www.g2a.com/suppo...bcategory=203&question=44
http://www.newsbtc.com/20...t-bitcoin-through-bitpay/
quote:
Koning Willy schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:34:
Overigens zou je nooit banned worden op Steam,Origin,Uplay hoogtens je game wordt weggehaald ;)
Daar heb je wel een punt. Alleen de verkoper wordt dan waarschijnlijk wel gebanned, voor zover die niet gewoon meerdere accounts aangemaakt heeft.
Steam: May I sell gift subscriptions?

Het is toch niet normaal dat de prijs van Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM 64bit op de Pricewatch de afgelopen maanden gekelderd is door die online licentie keys? Het is mijns inziens oneerlijke concurrentie.

Ketho wijzigde deze reactie 31-10-2015 00:42 (8%)

• Ketho
quote:
tikkietrugjaap schreef op donderdag 05 november 2015 @ 09:18:
Hoe heb jij vastgesteld dat er fraude wordt gepleegd als ik vragen mag?
Fraude (of het tegendeel) lijkt me moeilijk te bewijzen of achterhalen en dat is denk ik, het grootste probleem.

Niemand weet waar die keys vandaan komen en of ze dan wel op legale wijze zijn verkregen.

• Ketho
Ik denk dat de discussie nu idd wel doodgebloed is. Wat wel jammer is, want de trend lijkt steeds meer richting Kinguin/G2A te gaan, getuige de reacties in dit topic.

Ergens hoop ik nog op een antwoord op de vraag of ze nou illegaal zijn, maar het mag niet baten ;(

• Ketho
Ik begrijp nu dat er een verschil is tussen "wettelijk illegaal" en "EULA contractbreuk".

Maar dat was ook de reden waarom ik vroeg of key reseller sites dan misschien in hetzelfde rijtje zijn te scharen als bijvoorbeeld (pirated) torrent/warez sites, al zijn die nu wettelijk wel verboden.
nieuws: Kabinet: Nederland heeft per direct downloadverbod
Het algemeen beleid #verbodencopyright

Over de illegaliteit van Popcorn Time (en de mogelijkheid tot discussie erover) was nog een vergelijkbaar topic:
[Discussie] Bestaansrecht Popcorntime topic

De reactie van Ircghost dat er al genoeg inhoudelijke antwoorden waren, maar dat het meer een juridische vraagstuk is doet voor mij af :)

Al zou ik key reseller sites zoals Kinguin/G2A niet onder webshops scharen.

Maar zelfs (online key) webshops die een KvK inschrijving hebben en op de Pricewatch staan, zoals gamesync.nl en ictofficecentre.nl vind ik dubieus, ook al lees ik wat deze webshops zelf te zeggen hebben.

http://www.gamesync.nl/on...an-cdkeys-codes-gamesync/
http://www.gamesync.nl/veelgestelde-vragen-gamesync-webshop/
http://www.ictofficecentre.nl/ictwaarborg/
http://www.ictofficecentre.nl/herroeping/

Het zijn nog steeds online keys die verhandeld worden waarvan de herkomst onduidelijk is, alhoewel de shopreviews zijn grotendeels positief en zelf zou ik daarop afgaande het wel vertrouwen.
quote:
tikkietrugjaap schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 08:58:
De discussie voor de TS was allang klaar inderdaad. De discussie over het wel of niet illegaal zijn van deze shops was nog gewoon bezig. Jij kiest er blijkbaar voor om het nu in het absurde te trekken.

Het is me inmiddels wel duidelijk. Als je zo ver wilt gaan in je argumentatie om te voorkomen dat je je ongelijk moet toegeven dan is deze discussie feitelijk dood verklaard. Good job, heren.
Wat mij betreft zijn er nu inderdaad genoeg (inhoudelijke) antwoorden gegeven, wel wil ik met klem vragen om de discussie gewoon beschaafd te houden.

• Ketho
quote:
choogen schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 15:08:
Ik merk vandaag dat de site van GameSync opeens offline is gegaan...
Ze zijn weer online, maar ze hebben geen producten meer staan in de Pricewatch :S

http://www.gamesync.nl/
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True