Voor het archief, wat ik nog te weten gekomen ben: PicoEnergy is het internationale merk van M-Tec, wat Neura heeft overgenomen. Hetzelfde apparaat met een ander stickertje erop dus.MadEgg schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:25:
Zeker interessant, maar het maakt het niet makkelijker om een beslissing te nemen
Zojuist is mij nog een grondwarmtepomp geoffreerd. Dit maal een PicoEnergy RuralECO WPS412
Iemand hier ervaring mee? Ik kan er niets over terugvinden in het topic in ieder geval.
Qua prijs komt het neer op 6k€ voor de boring en 9k€ voor de warmtepomp. Dit zijn wel heel wat vriendelijker bedragen dan wat ik voor de Stiebel Eltron en de Thermia ontvangen heb in ieder geval, maar vergelijkbaar met de Techneco. Ik ga in ieder geval deze installateur eens vragen of ze ook andere merken hebben, dat vergelijkt wat makkelijker.
Na maanden wikken en wegen en offertes afwachten hebben we eindelijk de knoop doorgehakt. Niet voor de inverter gegaan omdat de 4-8 kW inverter vrij zwaar bemeten is voor onze warmtevraag van 4 tot 6 kW. De efficiëntie van een inverter is optimaal op zo'n 60% van het vermogen, dus dat zou in deze situatie niet optimaal zijn. Er zijn weinig inverters met laag vermogen, en ook volgens warmtepomp-weetjes heeft een aan/uit een iets hogere verwachte levensduur. Daarnaast waren er ook alweer flink wat kosten bovenop gekomen aangezien de offerte exclusief installatie bleek te zijn. Hierdoor was de totale investering weer vergelijkbaar met de alternatieven.
Het gaat de Thermia Optimum Comfort 6RF worden. Wat ons in ieder geval erg aansprak is dat we nu slecht één apparaat aan de muur krijgen, de warmtepomp zelf. Geen losse boiler ernaast en ook geen buffervat. Scheelt een flink pak ruimte die toch wel enigszins schaars is. De boringen worden ingepland rond week 40. Een opluchting om er eindelijk uit te zijn en nu maar hopen dat het systeem gaat bevallen in de praktijk.
[Voor 10% gewijzigd door MadEgg op 20-07-2018 13:16]
Tja