Toon posts:

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 2 3 ... 16
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:00

MadEgg

Tux is lievvv

MadEgg schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:25:
Zeker interessant, maar het maakt het niet makkelijker om een beslissing te nemen ;)

Zojuist is mij nog een grondwarmtepomp geoffreerd. Dit maal een PicoEnergy RuralECO WPS412

Iemand hier ervaring mee? Ik kan er niets over terugvinden in het topic in ieder geval.

Qua prijs komt het neer op 6k€ voor de boring en 9k€ voor de warmtepomp. Dit zijn wel heel wat vriendelijker bedragen dan wat ik voor de Stiebel Eltron en de Thermia ontvangen heb in ieder geval, maar vergelijkbaar met de Techneco. Ik ga in ieder geval deze installateur eens vragen of ze ook andere merken hebben, dat vergelijkt wat makkelijker.
Voor het archief, wat ik nog te weten gekomen ben: PicoEnergy is het internationale merk van M-Tec, wat Neura heeft overgenomen. Hetzelfde apparaat met een ander stickertje erop dus.

Na maanden wikken en wegen en offertes afwachten hebben we eindelijk de knoop doorgehakt. Niet voor de inverter gegaan omdat de 4-8 kW inverter vrij zwaar bemeten is voor onze warmtevraag van 4 tot 6 kW. De efficiëntie van een inverter is optimaal op zo'n 60% van het vermogen, dus dat zou in deze situatie niet optimaal zijn. Er zijn weinig inverters met laag vermogen, en ook volgens warmtepomp-weetjes heeft een aan/uit een iets hogere verwachte levensduur. Daarnaast waren er ook alweer flink wat kosten bovenop gekomen aangezien de offerte exclusief installatie bleek te zijn. Hierdoor was de totale investering weer vergelijkbaar met de alternatieven.

Het gaat de Thermia Optimum Comfort 6RF worden. Wat ons in ieder geval erg aansprak is dat we nu slecht één apparaat aan de muur krijgen, de warmtepomp zelf. Geen losse boiler ernaast en ook geen buffervat. Scheelt een flink pak ruimte die toch wel enigszins schaars is. De boringen worden ingepland rond week 40. Een opluchting om er eindelijk uit te zijn en nu maar hopen dat het systeem gaat bevallen in de praktijk.

[Voor 10% gewijzigd door MadEgg op 20-07-2018 13:16]

Tja

Acties:
  • +1Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:45
KraveN schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:01:
Houden jullie het met deze extreme periode ook nog koel in huis dmv vloerkoeling?

In ons huis loopt de temperatuur aardig op de laatste paar dagen. 27 graden woonkamer, op slaapkamers 30. Nu hebben we een redelijk geïsoleerd huis uit 2010, maar zonder koeling met alleen een beetje luchten krijg je het niet echt omlaag. Aangezien we aan het oriënteren zijn voor nieuwbouw en ik een voorkeur heb voor een water/water warmtepomp ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Ik verwacht ook niet dat je het op 18 graden kan houden. Maar 22 of 23 zou mooi zijn, zeker op de slaapkamers.
Hier regio Zuid-Limburg, bouwjaar woning 2004, met huidige buitentemps (32 graden en gisteren zelfs 35 graden) en rolluiken op slaapkamers omlaag:

Woonkamer: 22,5 graden (begane grond, gelegen in talud, achterkant woning, tot 12:00 uur volle zon)
Slaapkamer 1: 23 graden (1e verdieping, achterkant woning, tot 12:00 uur volle zon)
Slaapkamer 2: 24,5 graden (2e verdieping, achterkant woning, tot 12:00 uur volle zon)
Slaapkamer 3: 25 graden (2e verdieping, voorkant woning, vanaf 12:30 uur volle zon)

In deze waarden is afgelopen 14 jaar dat we in woning wonen hoogstens 0,5 graad deviatie geweest.

Als rolluiken niet naar beneden zijn, dan valt met de passieve koeling de instraling van zon echt niet te compenseren.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
austin_77 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:24:
Even een algemene opmerking:
het valt me op dat in dit ‘water/water-topic’ minder problemen/tweaks lijken voor te komen dan in het ‘lucht/water-topic’? Puur uit nieuwsgierigheid...heeft dat te maken met inregelparameters, capaciteit, renovatie vs rekening houden tijdens bouw woning, etc?
Omdat je niet ff zelf een 100m diepe bron kunt (en mag)boren?
Bij een LWWP moet je zelf al nadenken over hoe je het gaat integreren, als je zelf installeert.
De installatie dan zelf inregelen is een logisch vervolg, paar sensors en logging erop maken het beter tweakbaar.
Voor WWWP installaties is er altijd een installateur betrokken die het uitvoert, en voor het geld dat neergetelt word voor WWWP installaties mag ik verwachten dat je er niet meer aan hoeft te tweaken!

[Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 26-07-2018 10:24]

• Maarren
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:24
Houden jullie het met deze extreme periode ook nog koel in huis dmv vloerkoeling?

In ons huis loopt de temperatuur aardig op de laatste paar dagen. 27 graden woonkamer, op slaapkamers 30. Nu hebben we een redelijk geïsoleerd huis uit 2010, maar zonder koeling met alleen een beetje luchten krijg je het niet echt omlaag. Aangezien we aan het oriënteren zijn voor nieuwbouw en ik een voorkeur heb voor een water/water warmtepomp ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Ik verwacht ook niet dat je het op 18 graden kan houden. Maar 22 of 23 zou mooi zijn, zeker op de slaapkamers.
Gisteren rond 18:00 uur dus op het moment met de hoogste binnentemperaturen. (Buiten was het toen +/-33 graden),
Woonkamer (Setpoint 22,5 - gemeten 23 graden.) (veel glas op Noord wat minder op oost en nog wat minder op zuid (Gordijnen aan zuid kant dicht overdag en geen buitenzonwering)
Worst case slaapkamer 1e (Setpoint 22 - gemeten 22,5) (1 raam oost en 1 raam zuid, gordijnen aan zuid kant dicht overdag en geen buitenzonwering)
Zolder (Setpoint 22-gemeten 23,5 alleen dakramen op noord)
De woonkamer en 1e verdieping krijgen dus koeling via vloer en indirect via plafond, de zolder alleen via de vloer. richting de avond lopen de temperaturen weer verder terug. (zolder is in de ochtend uiteindelijk weer 23)

Als ik er aan reken dan zou er voor onze woning specifiek circa 68 kWh zoninstraling zijn op een dag als gisteren en hebben we dus gemiddeld ca 2,8kW koelvermogen (gedurende 24 uur) nodig om enkel die instraling weg te koelen gedurende de dag. Deze waarden komen qua schaalgrootte overeen wat ik de logging van de warmtepomp zie. Het geproduceerd koelvermogen loopt op momenten dat het binnen opgewarmd is op tot maximaal ergens tussen de 3,0-3,4 kW, met ca,195m2 vloerkoeling en de koeling draait zoals gisteren 24 uur per dag door. Dus die kentallen over vloer koeling kloppen redelijk dat je +/-15W/m2 koeling kunt maken (bij 18 graden aanvoer) en als je het maximaliseert misschien nog iets meer.

Terugkomend op je vraag, mijn ervaring is dat je de ruimten richting de 22-23 kunt houden en dat het voor mij een wereld van verschil is qua comfort met een nieuwbouwwoning zonder koeling. Echter zoals anderen bovenstaand ook aangeven is het wel afhankelijk van het ontwerp. Als je veel glas op zuid (en oost/west) hebt zonder buitenzonwering of een woning met weinig massa die niet kan bufferen, dan is alleen vloerkoeling onvoldoende om de door jouw gewenste waarden te halen/behouden. 15W/m2 piek koelvermogen voor een hele woning is gewoon niet heel veel, ook al is het opgeteld over 24 uur wel weer redelijk wat. Je moet dus zorgen dat de piek warmteinstraling enigzins acceptabel blijft en dat wat wel instraalt in totaal niet teveel is en dat je dat over voldoende massa kunt bufferen zodat de temperatuur niet teveel piekt overdag en je koeling het langzaam over 24uur kan wegkoelen.

Misschien nog een leuke aanvulling. WTH heeft die online tool voor afgifteberekening weer online staan, waarmee je ook koelvermogen kunt berekenen.

[Voor 6% gewijzigd door Maarren op 26-07-2018 15:59]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:37

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hier beginnen de temperaturen wel op te lopen. Op de beganegrond is het prima uit te houden met een temperatuur van 23,5℃ in de ochtend die oploopt tot 24,5℃ in de avond. Als je op blote voeten loopt is de gevoelstemperatuur veel lager omdat je altijd koude voeten hebt. We krijgen van iedereen die hier binnenkomt complimenteren over hoe aangenaam het in huis is. Ook de gasten in ons vakantieappartement zijn er blij mee. Veel mensen verbazen zich ook over het bestaan van dit systeem, terwijl onze warmtepomp al weer bijna acht jaar oud is. Blijkbaar zijn de mogelijkheden en voordelen nog lang niet bekend bij het publiek.

Destijds heb ik zo'n € 40K uitgegeven aan 400 vierkante meter vloerverwarming, een 17kW warmtepomp en 500 liter boiler. Niet goedkoop maar het levert ons veel comfort op.

Hieronder zie je de oplopende kamertemperaturen. In de badkamer heb ik momenteel als enige temperatuursensor een multisensor die ook luchtvochtigheid en luchtkwaliteit meet en boven de regendouche in de nok zit. Vandaar dat ie veel hogere temperaturen meet.

Wij hebben een gerenoveerde monumentale woonboerderij, met omwille van de uitstraling wat beperkingen in de dakisolatie. In plaats van een dik pak steenwol een laagje isolatiefolie. Op de zuidkant ook nog tussen de sporen van het dak en aan de noordkant, waar acht jaar geleden het riet is vervangen, de isolatiefolie als deken over de dakconstructie heen met daarop het riet. In nieuwbouw kun je beter isoleren.

We hebben ook nog twee lichtstroken in het dak van zo'n 7 meter bij 40 centimeter meter zonder zonwering op de noord- en zuidkant van het dak. Die brengen nu wel veel warmte naar binnen op de verdieping. Automatisch zonwering aan de binnenkant zou nog wel een mooie verbetering zijn.

[Voor 5% gewijzigd door Femme op 26-07-2018 14:27]

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:26
jerh schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:09:
[...]

Doe jij overigens SWW er mee? Ik had vanochtend voor het eerst in tijden niet meer genoeg warmte van de zonnecollectoren en bij SWW run zakte de bron temperatuur vrij snel naar 13,2 graden stabiel. Terwijl met koelen ik rond de 16 graden zit.
Zeker! Drie kinderen (6, 2, 0) en vrouw. Geen keuken (quooker), wel bijkeuken.

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:35
Was gisteren onderweg dus moet via mijn telefoon het bericht plaatsen. Hier even wat meer info.

Wij hebben bij de koop van onze nieuwbouwwoning al aangegeven dat wij een WP wenste, dit hebben wij nu namelijk ook.
Vanuit het project was een WP niet echt haalbaar, begon op 30k, toen werd het 35k en zelfs 40k.

Wij hebben toen gevraagd of er voorbereidingen getroffen konden worden en hier een offerte voor opgevraagd. Deze offerte heeft maar liefst 3 maanden op zich laten wachten en kregen wij in de week dat wij al het meerwerk moesten ondertekenen.

Daar heb ik vervolgens wat vragen over gesteld omdat het niet duidelijk beschreven stond, was zelfs zo erg dat het 1 op 1 hetzelfde was als de meerwerk prijs voor VV op alle verdiepingen met als enig verschil dat er 2 mantelbuizen bij zaten, dit voor een meer prijs van 2.5k.
Dus die vraag had ik uitstaan alleen kreeg ik vrijdag een belletje dat toch alles die dag retour moest. Dus had weinig keus. In die optie stond wel dat de mantel buizen naar achteren zouden lopen. Hier wel even aangegeven dat het waarschijnlijk naar voren moet.

De reden is dat ons huis tussen 2 bestaande huizen ingebouwd zal worden en ik maar een 1 meter pad langs mij buren heb om in de achtertuin te komen.

Voor de garage heb ik alleen een oprit van 750x550cm. Huis zelf staat 2 meter van de straat. Ik heb de WP in de garage ingetekend en mantelbuizen zullen vanaf daar naar voren of achter lopen.
Ik heb in het voortraject nog wel contact gehad met InnoTherm over het boren in de oprit, dit was waarschijnlijk geen probleem volgens hun.

Alleen moest ik dus gisteren in 1x beslissen en had aannemer nog gevraagd hoe zij verwachten dat ze in de achtertuin (~ 220m2) konden komen over een 1m breed pad.

Vandaar mijn vraag hier, misschien zijn er machines die daar wel overheen kunnen en zouden er problemen kunnen plaatsvinden als we het in de oprit doen?

Wij willen de boring waarschijnlijk direct na oplevering laten doen, de pomp zal pas een jaar of wat later komen (geld is op ;-) )

Hoop dat dit e.a. verduidelijkt. Dit topic was mij ook niet echt opgevallen omdat het niet in het woongedeelte staat anders had ik deze vraag hier eerder gesteld ;-)

Is die 5 meter afstand van de buren verplicht? En hoe zit het vanaf de straat?

Volgens de quickscan op wkotool zou het mogelijk moeten zijn om te boren:
Kan het? Ja
Voordeligste variant: gesloten systeem
Bodemgeschiktheid: zeer geschikt
Grondwaterkwaliteit: geen beperkingen

Bedankt voor de input.

Edit: achter hebben wij natuurlijk ruimte zat, tuin is +/- 12x18m

[Voor 5% gewijzigd door EiT op 08-09-2018 14:08]

Druk en zetfouten voorbehouden.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-06 22:15
Deleon78 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:17:
Beste allen,

Ik heb een voorstel ontvangen van onze loodgieter voor een w/w warmtepomp voor onze vrijstaande woning in aanbouw. Gaat om 3 verdiepingen en een grote kelder. Overal behalve de kelder komt vloerverwarming, met HoH 10cm bij koudtezones beneden en 15cm de rest. Oppervlakte van de verdiepingen is ongeveer 200m2 (700m3?). We zijn met z'n tweetjes. De kelder hebben we geen verwarming voor opgenomen.

Het voorstel is om een Nibe f1255-6pc te plaatsen met nibe ukv 40 buffervat en rmu40 thermostaat.
Ik heb geprobeerd te begrijpen wat dit betekent (in dit topic en het bouwen-topic), maar ik merk dat ik moeite met dit onderwerp heb. Vandaar mij vraag aan de ervaringsdeskundigen:
Wat is jullie eerste indruk over de geboden oplossing? :)
Oplossing is niets mis mee. Dus als je tevreden benf over de prijs waarom niet. Als je geen naregeling doet hoeft een buffervat niet, maar maak dit de gemiddelde installateur maar wijs.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-06 22:15
Deleon78 schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:08:
[...]

Het is 200m2 op drie verdiepingen met vv, klopt.

De loodgieter heeft inderdaad een warmteverliesberekening gemaakt / laten maken. Is het normaal om dit te ontvangen?
Altijd goed om te hebben

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:14
Deleon78 schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:08:
[...]

Het is 200m2 op drie verdiepingen met vv, klopt.

De loodgieter heeft inderdaad een warmteverliesberekening gemaakt / laten maken. Is het normaal om dit te ontvangen?
Ja een warmteverliesberekening zou je kunnen krijgen. Volgens mij een simpel rekekundig model waar ze de kenmerken van je huis en de technische installatie stoppen en getallen uikomen.

Wij hebben hem gekregen, en er staat in basis in wat je warmte verlies is aan transmissie en ventilatie.

Voorbeeld

Transmissie 5484
Ventilatie 2396
Opwarmtoeslag 0
Totaal 7879

Dus 6 kW unit te klein, 9 kW komt er die te groot is maar moduleren kan.

Nu hebben wij een upgrade naar 3 laags glas en betere lucht dichtheid dus hoe ver het nog klopt allemaal.

Infiltratie staat bijvoorbeeld 1409 watt voor, dat is dan waarschijnlijk de Qv;10 van 0,7 (denk ik) en dat is nog slechter dan waar mee gerekend wordt voor de EPC. Erg veel winst lijkt daar dan weer niet op te halen, maar jals je naar passiefhuis QV;10 van 0,2 gaat zou het wellicht 1/3 worden en scheelt het een kW capaciteit.

Ventilatie naverwarming staat op 425 Watt, maar wat voor wtw rekenen ze mee. Is dat een vraag gestuurde of een vast ingestelde debiet wtw ?

Dus zelfs met zo een warmteverlies berekening weet je nog niet alles denk ik. Maar het lijkt me beter dan wat gokken.

[Voor 25% gewijzigd door jacovn op 09-09-2018 21:26]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• jacovn
Eindelijk de WP is er *O*
Vrijdag wordt hij blijkbaar aangesloten en dan gaat ontluchtings programma draaien.

En er is ook een frisse 'wind' of althans de lucht WTW draait.

edit: en hij warmt het huis op met 6 kW verwarmingselement bij gebrek aan bron.

[Voor 109% gewijzigd door jacovn op 28-09-2018 22:14]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• jacovn
@Deleon78 Dat opwarmverlies is twijfelachtig.

Als ik dat opzoek: https://www.dr-engineerin...n-warmteverliesberekening

De opwarmtoeslag

De opwarmtoeslag is een extra hoeveelheid vermogen die toegepast wordt indien er gebruik wordt gemaakt van nachtverlaging. Dit vermogen zal nodig zijn om een ruimte binnen een bepaalde tijd van een lage temperatuur naar de gewenste ontwerptemperatuur op te warmen.

Nachtverlaging met een WP heeft minder zin in een goed geisoleerd huis dacht ik.

• Jan Vlaanderen
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23-11-2021
Ik ben nieuw op dit forum.
Naast mijn huis ligt een vijver van 150 x 50 m2 en een diepte van 2 - 4 m (afhankelijk van de grondwaterstand, die nu extreem laag is, Achterhoek).
In juni een warmtepomp aangelegd met als warmtebron de vijver.
Mijn installatie is een NIBE 1255-16, zonder koeling.
Voor de bron heb ik zelf de slangen gelegd: 5 x 100m met een diam van 32 mm (uitgerold, dus niet in hoepels), voor de aan/afvoer ligt in het water nog 150 m diam 50 mm en op het land naar/van het huis een 50 m.
(voor een verticale boring was 4 x 100 m gedacht, voor de benodigde meters in oppervlakte water wil niemand een uitspraak doen)
Totale kosten waren €19.500 (incl BTW) met €3.700 subsidie --> netto €15.800.
Kamer wordt verwarmd met uitsluitend vloerverwarming op een temp van 21'C.
Mijn ervaring is nog heel pril, zeker met de huidige extreem hoge temperaturen.
Maar in september toch al wat koudere dagen gehad en dan regelt de warmtepomp perfect.
Sanitair watertemp wordt ''zuinig'' geregeld, dat betekent op 45'C. Geeft geen enkel probleem, ook niet met 5 personen. Voor legionella gaat de temp eens in de twee weken naar 55'C.
Op dit moment (15/10) is de bron temp 12'C en wordt de bronpomp geregeld op een temp verschil van 5'C.

• Aeogenia
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-03 20:27
@KC27 Hoe is het gegaan afgelopen vrijdag?

Hoewel ik niet weet (en ook niet ga proberen te verklaren) hoe het zit met jou bron, wil ik graag toch wat achtergrondinformatie geven.

Het is gebruikelijk om bij een modulerende warmtepomp, de bron en boordiepte te dimentioneren op basis van de warmtevraag/warmteverliesberekening. Dus als de warmtevraag van een woning volgens de warmteverliesberekening bijvoorbeeld uitkomt op 4kW, wordt er een bron aangeboden passend bij 4kW. Omdat er mischien niet exact een 4kW modulerende warmtepomp bestaat, wordt er bijvoorbeeld een 6kW warmtepomp geplaatst. De warmtevraag (energie en vermogen) van een 4kW woning is lager dan een 6kW woning, aldus kan een (ietwat) kleinere bron volstaan. Dus als je een modulerende warmtepomp hebt staan, betekend het niet (per se) dat de bron ook geselecteerd is op het maximale vermogen van deze warmtepomp.

Als een bodemgekoppelde warmtepomp voor de eerste keer wordt ingeschakeld, als de (nieuwbouw) woning nog aan het opwarmen/bouwdrogen is of zelfs deels nog in ruwbouw zit, zal er voor een periode (bouwdrogen zeker een paar maanden) een hogere dan normale warmtevraag en dus belasting van de bron optreden. Opstarten van een bron (zeker in het stookseisoen) resulteert tijdelijk een lagere brontemperatuur, maar de temperatuur zal (als het goed is) naar verloop van tijd stabiliseren. Bouwdrogen met een bodemgekoppelde warmtepomp wordt daarom ook afgeraden, door praktisch alle fabrikanten.

Temperatuur meten van een gesloten bodemenergiesysteem is puur een momentopname. Dat iemand eens 12 graden heeft gemeten bij een systeem, betekend niet dat het gehele jaar dit systeem 12 graden blijft. Misschien daalt deze in de winter wel naar 2 graden en in de zomer naar 16 graden. Vergelijken van de prestatie van twee systemen, op basis van één temperatuuropname is gewoon onmogelijk, zonder ook te weten wanneer de temperatuurmeting heeft plaatsgevonden, wat de belasting was op dat moment, hoe lang het systeem in bedrijf is, wat de ontrekking/regeneratie was over alle jaren sinds de inbedrijfname, wat de bodemopbouw is, hoe ver de lussen uit elkaar zitten en de aanwezigheid van naburige systemen (buren). Maar aangezien dat plaatsen van een warmtemeter bijna nooit gebeurd, snap ik dat mensen toch proberen zo te vergelijken.

Bron: ik werk als ontwerper van warmtepompinstallaties en bodemenergiesystemen.

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@LittleTycoon
Helaas zit er geen flow of warmtemeter op de warmtepomp.
Het was voor mij ook even wennen, maar de Alpha Innotec warmtepomp regelt op de retourtemperatuur en de ingegeven stooklijn is dus een stooklijn op retourtemperatuur. Wat ik daar tot nu toe van meekrijg is dat dit verrassend goed regelt.
Ik zou graag een grafische weergave hier laten zien, maar ik heb nog niet door hoe ik een grafiek van mijn scherm via het clipboard in een reactie krijg. Die houden jullie tegoed.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000

• KC27
  • Niet online
jacovn schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 10:05:
...
Verder is de wvb die gemaakt is niet meer kloppend. Er is gerekend met een U van 1.1 voor glas transmissie, maar alle ramen zijn U 0.5 geworden. Dus van de 5400 watt transmissie gaat zo 800-1000 af.
...
Ik heb in mijn verbouwde woning ook triple glas, maar de u-waarde daarvan is - vermoed ik - met 0,5 W/m2.K te laag ingeschat. Deze geldt alleen voor het glas zelf. Met name bij de randen zorgen de afstandshouders voor een slechtere isolatie. Ik heb zelf 0,7 W/m2.K voor mijn transmissieberekening aangehouden. Een en ander is dus wel afhankelijk van je situatie: grote ramen met relatief minder lengte afstandshouders of kleine ramen met relatief veel lengte afstandshouders.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000

• KC27
  • Niet online
Flipside22 schreef op zondag 11 november 2018 @ 20:55:
[...]

- Voor die tool heb je de pincode nodig. Deze wisselen ze ook nog regelmatig ahv firmware versie
- Het zijn deels csv files, andere zijn voor mij ook niet te zien
- Ik heb geweigerd, ik wil niets in mijn netwerk hebben hangen waarvan ze mij niet kunnen vertellen hoe het zit qua security patches etc
Ik ben er inmiddels achter (zie ook het bericht van jacovn op 6-11-2018 0m 20:10) dat je zonder de installateurs pincode data kunt kopiëren naar een usb-stick.
Dat gaat inderdaad via de menu-optie Service\Datalogger (eerst de usb-stick erin steken).
Er worden diverse bestanden gekopieerd waaronder:
  • een csv-bestand met de status van de warmtepomp en allerlei meetwaarden van het moment
  • een dta-bestand met alle gelogde gegevens van de laatste 48 uur. Met de software van Opendta https://sourceforge.net/projects/opendta/ kun je deze bestanden bekijken
Volgens mij is tot hier geen security dreiging. Het wordt anders als je de warmtepomp opneemt in je huisnetwerk en hij - buiten jou om - gegevens gaat uitwisselen met een Alpha Innotec server.
Hiervoor zullen ze jouw toestemming moeten vragen en zullen ze ook aan moeten geven welke gegevens worden doorgestuurd naar de server.

De installateurspincode (staat ook op Duitse internet fora) is 9445. Daarmee kun je een heleboel instellingen aanpassen en kun je dus ook - als je niet weet wat je doet - de hele warmtepomp de bietenbrug op helpen. Dus:
  • wees voorzichtig
  • nogmaals als je niet weet waar je mee bezig bent: verander niks
  • als je iets verandert: wijzig maar één onderdeel en kijk een paar dagen wat de invloed daarvan is op je installatie voordat je verder gaat
  • "don't do this at home" ;)

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MadEgg schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:29:
[...]

Ja, het optimaliseren van het aantal start/stops verlengd de levensduur. Dat gaat makkelijker met moduleren, maar ook een modulerende pomp heeft een optimaal vermogen (rond de 80% van het maximum vermogen), wijk je daarvan af krijg je een lagere COP.

Wij krijgen dus juist een heel klein bemeten warmtepomp zodat je het aantal start/stops optimaliseert door het vermogen van de warmtepomp af te stemmen op de daadwerkelijke gebruikelijke warmtevraag.

Maandag wordt hij in gebruik gesteld. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen.
Helaas kent de overgang van zomer naar winter niet een digitaal verloop... Je legt de warmtepomp uit op je maximale warmteverlies, dus hartje winter. Dit is slechts een aantal dagen per jaar, de rest van het jaar is moduleren in principe beter. Maargoed, een buffervat doet ook al iets en met 4kW is het inderdaad een schattig pompje.

Vind het eigenlijk wel vreemd, dat bij zo'n kapitale installaties dat kleine beetje techniek (inverter) word weggelaten.
Je zou zeggen dat je voor die >15k dan ook echt technisch het neusje van de zalm hebt, zelfs mijn LW Pana van EUR500 kan moduleren... >:) >:)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

bbbrumbrum schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:36:
[...]

Helaas kent de overgang van zomer naar winter niet een digitaal verloop... Je legt de warmtepomp uit op je maximale warmteverlies, dus hartje winter. Dit is slechts een aantal dagen per jaar, de rest van het jaar is moduleren in principe beter. Maargoed, een buffervat doet ook al iets en met 4kW is het inderdaad een schattig pompje.

Vind het eigenlijk wel vreemd, dat bij zo'n kapitale installaties dat kleine beetje techniek (inverter) word weggelaten.
Je zou zeggen dat je voor die >15k dan ook echt technisch het neusje van de zalm hebt, zelfs mijn LW Pana van EUR500 kan moduleren... >:) >:)
Thermia heeft ook inverters. Als je naar de COP-curves kijkt halen ze het niet bij niet-modulerende warmtepompen.

Het verloop van de temperatuur is inderdaad niet binair. Deze 4 kW-warmtepomp is dan ook niet uitgemeten op de absolute pieklast - dan zou er een 7 kW exemplaar moeten zijn voor die uitzonderlijke situaties dat het nodig is. Nu zal de warmtepomp dergelijke extreme uitschieters opvangen met het elektrisch element, en presteert beter op de warmtevraag die hij 95% van de tijd gaat krijgen.

Reden voor mij om, met bovenstaande in het achterhoofd, te gaan voor de niet-modulerende oplossing is wat ik eerder al zei: meer onderdelen die stuk kunnen gaan. Bijvoorbeeld warmtepomp-weetjes berekend ook dat de verwachtte levensduur van een inverter 16 jaar is, tov een niet-modulerende pomp met 21 jaar: https://warmtepomp-weetjes.nl/extra/levensduur-warmtepomp/

Ik ben er dus in ieder geval niet van overtuigd dat een inverter het neusje van de zalm is wat ik zou moeten wiillen hebben. Hopelijk is dat na een paar maanden gebruik nog steeds zo :+

Tja

• jacovn
Ik kan nu wel vertellen dat letterlijk all electric op COP 1 vrij duur is..

We hebben wel een 900 m3 huis, en niett zuinige douche gewoontes. Tevens is de base load al 400 watt door van alles.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:38
_Arthur schreef op maandag 26 november 2018 @ 08:59:
Wat is het electra verbruik geweest bij de meeste die een w/w-warmtepomp hebben? Ben benieuwd hoe dat zich verhoud tov de lucht/water-warmtepompen.

Hier een heel gunstig gelegen huis uit 2015, goed geisoleerd en veel zonneinstralling, rond de 800m3. De verbruiken bij het l/w forum ziekik dan ook niet, maar dat heeft ook met keuzes in de bouw te maken( isolatie, glas, kierdichtheid, koudebruggen en liggen qua windrichting).

En de andere periode met veel verschil is als je koelt, dat kost circa 1.5 kWh per dag (alleen pompen die lopen), terwijl dat bij een l/w zo 10 kWh is. En in een nieuwhuis koel je veel meer dan vroeger.

[Voor 0% gewijzigd door jerh op 27-11-2018 14:49. Reden: typo]

• Maarren
_Arthur schreef op maandag 26 november 2018 @ 08:59:
Wat is het electra verbruik geweest bij de meeste die een w/w-warmtepomp hebben? Ben benieuwd hoe dat zich verhoud tov de lucht/water-warmtepompen.
Nieuwbouw vrijstaand uit 2017 ca 770m3.(WTW installatie en verder gewoon standaard bouwbesluit). Temperatuur woonkamer winter 20,5, zomer 22,5-23,5.
Qua elektragebruik van de warmtepomp is de stand hier als volgt na het eerste volledige jaar (Okt2017->okt2018).

Voor CV:1468kWh
Voor warm water: 522kWh
Voor standby: 60 kWh
Voor koeling:291 kWh.

Voor komend jaar verwacht ik nog een verbetering, omdat er minder bouwvocht in de woning zal zijn en door dat de regelingen nu beter ingesteld staan dan vorige winter.

• jerh
EiT schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:42:
Wij hebben voor onze nieuwbouw woning optie genomen om voorbereidingen te treffen voor een WP. De omschrijving vond ik te summier en dus een betere omschrijving gevraagd. Helaas kreeg ik weer dezelfde en moest ik het zelf maar aanvullen.

Iemand nog advies wat ik mis? WP komt in de berging.
Zelf denk ik:
- krachstroom aansluiting
- (loze leiding) temp sensor buiten en binnen
- aansluiting op vv, warmwater.
- regel spul, moet dat ook niet in de garage uitkomen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik zou nog wat loze pijpen laten leggen voor utp, sensor kabels etc. Handig als je op de leidingen sensoren plakt, de wp een internetconnectie naar de leverancier wil opzetten, een warmtemeter met tcp/ip etc.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:15
Dirtbiter schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:36:
[...]

Dit. Een loze leiding voor UTP van je toekomstige WP naar je meterkast (of waar je switch dan ook komt te hangen).
En als er nog de keuze is voor die loze leidingen; dan graag minimaal 19mm (of 25 zelfs) en niet 16mm.

• JPvA
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-08-2020
Je hebt pm.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:21
Ik ben vanmiddag in Diemen geweest waar ik bij een warmtepompinstallatie in mislukkig geroepen ben.
Moraal van het verhaal, er is een Daikin Hybride WP/CV geplaatst en het afgiftesysteem zijn nog dezelfde jaren 90 inieminie radiatoren. De bewoners moeten de temperatuur van het water ver boven de 60 graden opjagen om de woonkamer überhaupt op temperatuur te krijgen en te houden. Gevolg hiervan is een gigantisch stroomverbruik en ook het gasverbruik is absurd, beide 20 kWh en m3 per dag.

De bewoner heeft op tros radar een topic geopend, hier te volgen:
https://radar.avrotros.nl...ote-gevolgen-t189137.html

Verder op in het verhaal verschijnt een slimmerik ten tonele, die de Ta even terugschroeft naar aardse (WP) waarden en direct is het resultaat positief mbt het verbruik.
Conclusie: Het afgifte systeem zal voor de warmtepomp geschikt gemaakt moeten worden, maar nu nog is de bewoner de speelbal in het welles nietus spelletje.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• jerh
MadEgg schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:40:
Wij hebben voor W/W gekozen tov L/W om twee redenen: geen (lawaaiige) buiten-unit en efficiënte koeling in de zomer. Terugverdientijd was daarbij zeker niet de aanleiding - dan was een L/W-warmtepomp beter geweest. Ik verwacht het met oog op de stijgende gasprijzen wel terug te kunnen verdienen uiteindelijk maar rijk word je er niet van.

Onze 4 kW-warmtepomp lijkt vooralsnog ruim voldoende capaciteit te hebben in ieder geval. Tijdens het opstoken is de elektrische unit even bijgesprongen, maar toen is de temperatuur ook omhoog geschoten naar 24 graden binnen, een beetje te veel van het goede Nu staat de pomp driekwart van de dag niets te doen en is het nog steeds 22 graden binnen.

Wat ik wel bijzonder vind is dat de eerste dagen de warmtepomp aangaf dat de brine-in temperatuur 6 a 7 graden was, en de uitvoer 3 a 4 graden, terwijl ik dacht begrepen te hebben dat zonder invloeden van warmtepompen je zou moeten beginnen met een graad of 12. En nu de warmtepomp een weekje draait is de brine-in temperatuur weer gestegen naar 9 graden, en brine-uit ook op 9 graden. Dat gaat gelijk op met de temperatuurschommeling van de buitenlucht de afgelopen week, van 0 graden vorige week naar 10 graden deze week, maar dat zou niet zo veel invloed moeten hebben op de brontemperatuur lijkt me?
Ik zat in het eerste jaar op circa 10 graden brontemperatuur. Dit jaar begonnen op 12 graden, waarschijnlijk doordat er van de zomer extra veel gekoeld is. Maar nu is dat gezakt naar rond de 10 graden en dat is na circa 150 draaiuren.

Je bron zit normaal gesproken diep genoeg om niet echt beinvloed te worden door de buitentemperatuur. De eerste 2 meter grond varieert de temparatuur nog wel eens, dus bij bijvoorbeeld een grabencollector of aardkorven kan dat wel invloed hebben.

• RogerRoger
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-03-2022
@koevlaas2 heb ze even een belletje gegeven! Zal laten weten wat er uitkomt...

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 23:05
Hier draait de pomp nu een half jaartje in ons nieuwbouwhuis en ik vraag me nog steeds af of alles wel optimaal is afgesteld. Ik heb een Alpha Innotec pomp die frequentie gestuurd is. Ik heb wel een klein pompje van 6kW die als het goed vaker zou moeten draaien dan de eerder berekende 9kW maar die zou gaan pendelen zeiden ze bij Nathan.

Het valt me op dat de pomp vooral tijdens de nacht draait en dan bijna de nacht continue door. Vaak met een aanvoer temperatuur tussen de 23 en 27 graden. De vloer voelt niet echt koud maar echt warm voelt het ook niet aan, ik denk dat dit wel hoort bij de lage temperatuur aanvoer.

Tijdens de zomer viel het me al op dat de pomp de aanvoer niet kouder kreeg dan 18.5/19 graden, ondanks dat de aanvoer was ingesteld op 17 graden. De temperatuur wat uit de bron kwam was toen 14-16 graden. Dus dat zou dan toch op zijn minst 17 graden moeten geven. Nathan gooide het erop dat de bron te warm was omdat er nog geen winter gedraaid was.

Met de huidige buiten temperatuur van van rond de 5-7 graden valt het me op dat de bron temperatuur rond de 4.5 graden is en de temperatuur wat uit de pomp richting de bron gaat nu zeer geregeld tussen de -1 en -2 is. Dat baart mij toch wederom zorgen.

De bron etc moet nog officieel worden opgeleverd door Nathan incl garantie op de bron temperaturen etc. Dat heb ik de installateur nu al een paar keer gevraagd en hij zegt dat Nathan het druk heeft maar dat dat zeker zou gebeuren. Maak ik me nou terecht ongerust met deze bron temperaturen en gedrag?

Ps ik heb mijn warmtepomp wel leuk aan mijn Domotica systeem (home assistant) gehangen. Daardoor kan ik nu alle temperaturen, status van de kleppen etc etc uitlezen op afstand. Mocht je het leuk vinden, zie hier welke data velden je allemaal kunt visualiseren.
https://github.com/Bouni/...ronik/blob/master/3004.md

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• RogerRoger
Hey, wat fijn dat er meer mensen met goede ervaringen zijn. @VINO-BINS en @koevlaas2 kunnen jullie aangeven wat voor werk jullie met deze partij hebben gedaan? PM kan natuurlijk ook ;-). We zijn er al langs geweest en zijn nu in afwachting van onze offertes. In ieder geval alvast bedankt voor de tip @koevlaas2!

• jacovn
Rol-Co schreef op zondag 16 december 2018 @ 08:36:
[...]

Het is zowieso veel toch voor nieuwbouw? Ook als je de 166 / 4 doet.
Als het blok beton naar 18 graden gezakt is, en je wilt het weer 20/21 maken kost het wat energie.

Buiten dat vind ik het wel veel ja.
Ik zie nu een delta T over alle verdiepingen samen van 2 graden op de analoge meters, en 0.1 graad op de WP. Maar hij meet volgens mij op de retour, of althans stuurt op de retour temperatuur.

————-
Update:
BG is ongeregeld rond de 110 m2 (garage is wat geknepen volgens mij) delta T 2 graden
1e is geregeld, meeste ruimte staan nu open. delta T 2 graden.
2e is geregeld, 1 ruimte op verwarmen, delta T 3 graden.

Ik voel bij de WP verschil tussen aanvoer en retour dus die 0.2 graden die de WP meldt zijn niet de echte aanvoer en retour, is me verteld dat E element anders werkt met meten dan de compressor, dus daar zal dat wel inzitten.
———-

Met een delta T van 2 graden moet hij wel een cop van 5.5 a 6 halen is me verteld.
Dan zou je zeg maar 30 kWh over houden en dat is voor opwarmen als het buiten vriest niet zo gek denk ik.
We hebben 249 m2 vloerverwarming en dik 900 m3 huis.

[Voor 24% gewijzigd door jacovn op 16-12-2018 10:33]

• RogerRoger
Ja, dit kan ook nog goed schelen. En uiteraard is een nieuwe thermostaat/binnenvoeler de beste oplossing, maar we proberen het gratis te fixen toch ;-)

Heb je de binnenvoeler destijds niet gekregen ook al is is niet geïnstalleerd? Anders wellicht nog de moeite waard om te proberen bij je installateur dat ding tegen zacht prijsje los te krijgen, gegeven het feit dat hij je eigenlijk niet helemaal goed heeft voorgelicht...
MadEgg schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:35:
[...]

De isolatieplaat onder het kruipluik in de berging mist nog, daar komt nog aardig wat kou vanaf. Als het goed is krijgen we die binnenkort, dat zal ook wel een stukje schelen - als de berging de temperatuur wat beter vasthoudt zal het binnen wat minder snel te warm worden.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

RogerRoger schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:40:
Ja, dit kan ook nog goed schelen. En uiteraard is een nieuwe thermostaat/binnenvoeler de beste oplossing, maar we proberen het gratis te fixen toch ;-)

Heb je de binnenvoeler destijds niet gekregen ook al is is niet geïnstalleerd? Anders wellicht nog de moeite waard om te proberen bij je installateur dat ding tegen zacht prijsje los te krijgen, gegeven het feit dat hij je eigenlijk niet helemaal goed heeft voorgelicht...

[...]
De leverancier heeft niets meegeleverd, maar stuurt nu een Thermia thermostaat na. Ik moet hiervoor nog wel even een kabel naar de woonkamer trekken - de loze thermostaatleiding loopt naar zolder waar oorspronkelijk de gasgestookte CV-ketel geplaatst zou worden, dus daar moet ik nog even voor door de kruipruimte denk ik.

Ondertussen heeft het probleem zichzelf ook al wat opgelost. Misschien moesten de cellenbeton-wanden of het resolschuim zich nog verzadigen met warmte ofzo, maar met een Ta van 27 graden en een temperatuurinstelling van 20 graden op de warmtepomp is het nu zowel in de woonkamer als de berging 20 graden. Best netjes dus. Alsnog heeft de thermostaat wat meer instelmogelijkheden - volgens mij is het ook een klokthermostaat dus kunnen we wellicht toch een graadje nachtverlaging toepassen bijvoorbeeld.

[Voor 7% gewijzigd door MadEgg op 21-12-2018 10:10]

Tja

• Maarren
Voor degenen met een recent goed geïsoleerd huis, type D ventilatie (WTW), warmtepomp, overal vloerverwarming en naregelingen is wellicht het volgende ook interessant. Onderstaande heb ik inmiddels bij 2 woningen gezien.

Als je de naregelingen van de slaapkamers/zolder laag instelt bijvoorbeeld 18 terwijl de woonkamer geregeld wordt op bijvoorbeeld 21, dan is het effect dat de verdiepingen nagenoeg nooit tot die 18 graden zakken en de vloerverwarming daar dus uitblijft. (Door interne warmteuitwisseling, warmteterugwinning en ventilatie). Een ander effect is dus dat effectief de vloerverwarming begane grond eigenlijk je hele huis verwarmt.

Bij lage buitentemperaturen heeft dit tot gevolg dat de aanvoertemperatuur per definitie omhoog moet/gaat om alleen met de begane grond vloer voldoende kW af te geven aan je woning.

Als je nu de thermostaten van verdieping en zolder hoger zet (in ieder geval zoveel dat ze tenminste aanspring als het koud is) heb je meer vloeroppervlak wat meehelpt om je woning te verwarmen en kan de aanvoertemperatuur per vloer lager blijven, omdat de hoeveelheid W/m2 die je nodig hebt om voldoende kW je woning in te krijgen lager is (er zijn meer m2 actief).

Hierdoor worden de slaapkamers/zolder weliswaar iets warmer maar het warmtepomp rendement neem ook toe door lagere aanvoer temp die mogelijk is.

Bij twee woningen is het netto-effect dat de rendementsverbetering door lagere aanvoer temperatuur zwaarder weegt dan het feit dat de verdiepingen iets meer warmteverlies naar omgeving hebben door een iets hogere temperatuur.

Bij mij eigen woning met aan/uit systeem had ik vorig jaar aanvoertemperatuurpieken van richting 34-36 graden bij buitentemperatuur van 0 waarbij alleen begane grond vloer periodiek aanging. Nu heb ik aanvoertemperaturen van 27-29 bij buitentemperatuur 0 waarbij bijna al het oppervlak meedoet. Het stroomverbuik van de warmtepomp bij soortgelijk graaddagen is ca. 14-18% lager.

Dus naregeling is nog steeds wel bruikbaar, maar niet om de ruimten boven veel koeler te houden dan beneden. (Vanuit warmtepomp efficiëntie/energiegebruik bekeken werkt dit averechts)

[Voor 4% gewijzigd door Maarren op 21-12-2018 21:32]

• jacovn
@KC27
Hij heeft me al toegezegd de meerkosten voor electra te zullen vergoeden.
Dus ik heb al een spreadsheat gemaakt waar ik alles inzet.

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:50
De 122 is een 13,5kW pomp bij b0w35 max. B7w35 bijna 16kW. Let wel dat het minimumvermogen stijgt bij hogere bron en lagere aanvoertemperatuur.
Heb je van de woning een epg berekening? Zo een papiertje waar waarschijnlijk timax op staat. Hierin staat de warmtevraag van de woning. Ergens staat ook transmissieverlies woning januari in W/K. Doe dit grofweg keer 40 en dan weet je hoeveel vermogen de warmtepomp nodig heeft om het huis warm te houden bij strenge vorst. Bij die 40 keer zit dan gelijk ventilatieverlies.
De 122 lijkt me ruim voldoende. Wij hebben 180m2 gebruiksoppervlak en een wzsv92k3m staan en die lijkt af en toe al te groot.

Wel belangrijk is dat je goede verdelers voor de vloerverwarming krijgt die goed af te stellen zijn. Wij hebben nu robot composiet verdelers en die flow meters zijn gewoon kut. Iets met een veer erin van Uponor of Viega is veel beter in te regelen.

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-05 17:59
EiT schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:55:
Eindelijk de tijd genomen om het hele topic eens door te lezen.

* hele hoop vragen*
B0W35 betekent dat dat ding bij een Tbrine (water vanuit de bodemwisselaar) van 0 graden en Ta van 35 graden water 5,1 kW kan maken, in deellast geloof ik zelfs. Als je met een lagere Ta kunt verwarmen, kan hij dus meer vermogen leveren, omdat de delta T tussen Tbrine en Ta lager is. Er zit ook nog een elektrisch element van 9kW maximaal in. Als je nou tekort komt, springt het element bij en haal je alsnog je vermogen. Dat stukje extra vermogen is dan natuurlijk wel met een COP van 1.

In de documentatie op de site van Alpha Innotec zie je ook een grafiek staan van de WZSV122K3M waarin je kunt zien wat het maximale vermogen bij bepaalde Tbrine en Ta is. Gebruikershandleiding pagina 28.
https://www.alpha-innotec...ailseite/wzsv-122k3m.html

Verder:
1. Afhankelijk van je warmteverliesberekening natuurlijk. Heb je die in je bezit? Of kun je eraan komen? Enfin: meeste moderne woningen kunnen met zo'n 5-7 kW (bij -10 Tbuiten) een heel eind komen, zelfs voor een vrijstaande woning. (reken grofweg 30-40W/m2 warmteverlies)
2. Op basis van mijn eerst gedeelte: ja, die is toereikend. Mag toch ook hopen dat hun installateur weet wat hij doet ;)
3. Nope.
4. Hoeveel l/s zijn je douches en hoeveel verwacht je te gaan douchen? Zit er ook tijd tussen het douchen. Waarschijnlijk weinig: iedereen 's ochtends bijna tegelijk onder e douche? Er zijn iets meer gegevens nodig om hier iets over te zeggen. Bedenk wel dat die 178 l netto inhoud van de WZSV122K3M een temperatuur heeft van 58 graden. Je doucht waarschijnlijk met maximaal 40 graden, dus je kunt nog ff berekenen hoeveel mengwater je daarvan kunt maken.
5. Geen idee wat je voor die 15K allemaal krijgt, maar dat klinkt nog niet eens zo heel gek. Dat is incl. bodemlussen (boren ed), tot een IBS toe? Dus een compleet werkend verwarmingsinstallatie?

• PolderPloer!
Ik heb ook alles constant op dezelfde temperatuur met mijn Nibe F1245 8 kW. Weet je hoeveel je bespaart met zone regeling tov. de kosten voor de regeling (2000 euro minimaal). Daarnaast kunnen de actuators stuk gaan, terwijl een compleet open systeem op dit vlak geen enkel onderhoud behoeft. Het enige wat ik doe is 2x per jaar de badkamersectie open of dicht draaien (dicht voor zomer ivm passief koelen wat je niet wilt in de badkamer).

@jerh 10 kW per dag is niet veel, maar je vergeet te vertellen dat je ook een kachel hebt en met de huidige buitentemperaturen is de delta T tussen buiten en binnen laag, wat natuurlijk erg gunstig is. Nu is elk huis idd anders en elke bron ook, maar ik prefereer cijfers te geven over een langere periode:

code:
1
2
bedrijfstijd compressor EB100-EP14:            4585h
bedrijfstijd compressor warm water EB100-EP14:  978h

Dit is tot op moment van schrijven, vanaf 1 maart 2016, de WP vraagt 1700 W. Ik heb een doucheWTW (alleen aangesloten op koud water), en de bgg en 1e verdieping worden verwarmd middels de WP. Huishouden bestaat uit 5 personen (6,2, 0 jaar). Mocht er behoefte zijn aan meer specifiekere data, dan is dat te verkrijgen.

O ja het betreft een zeer traditioneel gebouwde woning, met extreem veel beton en dikke muren (45 cm) Dus heel veel thermische massa. Laatst had ik een lekkage aan bron zijde (wartel dwars door midden, fabricagefout) en dus 1 dag geen verwarming (zoeken achter de isolatie waar de lekkage zit valt niet mee...) en de binnentemperatuur was nauwelijks gedaald.

[Voor 14% gewijzigd door PolderPloer! op 02-01-2019 20:53]

• PolderPloer!
Invisibal schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:54:
[...]

hm, van wat ik her en der lees is het merendeel in Europa gewoon 230V OF 3f400V. En de meeste bodem-water warmtepompen zijn dus voorzien voor 3f400V. Hier zie je bvb een gelijkaardige vraag: https://www.livios.be/nl/...transformator-toegelaten/

In Belgie heb je inderdaad nog vaak 3x230V maar voor zover ik het begrijp moet je ofwel een toestel hebben dat echt op 3f400V OF op 3f230V kan, ofwel moet je een transformator inzetten om de stroom te converteren als het ware. Daarmee dat ik hier eens post, ik vroeg mij af of er hier iemand tegen iets gelijkaardigs aangelopen was.
3f400 is 3x 230 waarbij de 3 fases 120 graden fasehoekverschil hebben. Ik ben niet bekend in Belgie, maar als jij bedoelt dat 3x230 geen fasehoekverschil hebben, dan bedoel je dus 3 groepen van 230 die apart zijn afgezekerd. Dit lijkt mij sterk.

• Cpt.Chaos
Invisibal schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:54:
[...]

hm, van wat ik her en der lees is het merendeel in Europa gewoon 230V OF 3f400V. En de meeste bodem-water warmtepompen zijn dus voorzien voor 3f400V. Hier zie je bvb een gelijkaardige vraag: https://www.livios.be/nl/...transformator-toegelaten/

In Belgie heb je inderdaad nog vaak 3x230V maar voor zover ik het begrijp moet je ofwel een toestel hebben dat echt op 3f400V OF op 3f230V kan, ofwel moet je een transformator inzetten om de stroom te converteren als het ware. Daarmee dat ik hier eens post, ik vroeg mij af of er hier iemand tegen iets gelijkaardigs aangelopen was.
Voor zover ik weet in NL is 3 fases van 230 in huis dus 400v fasespanning, 230v lijnspanning. 3 keer apart 230v zonder faseverschuiving is gewoon 1 fase.
3x400v voor de warmtepomp is drie fases met fasespanning 400v, lijnspanning 230v.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Het bepalen van de boordiepte op basis van kengetallen is natte vingerwerk en daarom niet gangbaar. Het is namelijk heel erg afhankelijk van de bodemgesteldheid. Grof gezegd: in een rotsbodem zal een grondboring niet alleen heel duur zijn maar ook niet werken en anderzijds in een grindbodem zonder kleilagen en een hoge grondwaterstand en een goede doorstroming heb je misschien al aan 30 meter genoeg om een 10 kW wp van warmte te voorzien. Een goede boormaatschappij heeft toegang tot alle geohydrologische data en baseert daarop per geval zijn berekening.
Ik zit toevallig in een geohydrolologisch gunstig gebied (zuid-oost helling Veluwe, Velp Noord om precies te zijn) met veel kwelwater afkomstig uit het Veluwe massief en met veel watervoerende grof zand / fijn grind lagen, maar ook met een kleilaag (van ca 10 meter), die waterdicht is. Dus in principe geeft mijn ondergrond veel vermogen per meter.
Zoals boven al gemeld is voor mijn verbouwde woning (energieneutraal gemaakte woning uit 1954) een warmtebehoefte bepaald van 6 kW (omgerekend 40 W/m2), dat heb ik bereikt door het aanbrengen van veel extra isolatie (Rc > 6 m2.K/W), dubbele kierdichting en gecontroleerde ventilatie. Omdat ik geen WTW op de ventilatie heb is het aandeel ventilatie- en infiltratieverlies 50 % van het totale warmteverlies.
Nu hanteert Nathan Projects (die de grondboringen verzorgt voor Nathan) de volgende (m.i. achterhaalde) rekenregel:
Vwp = Vtr + Vvent/2,
Hierbij zijn (allen in kW):
  • Vwp : de maximale capaciteit van de warmtepomp
  • Vtr: het berekende maximale transmlssieverlies
  • Vvent: het berekende maximale ventilatie- en infiltratieverlies
Dat kwam bij mij uit op 4,5 kW (3 kW transmissie, 3 kW ventilatieverlies).
Dat werd ook nog eens afgerond naar 4 kW.
Uitgaande van een COP van 5 kwam er uiteindelijk een bron uitrollen van 75 m diep met een capaciteit van 3,2 kW (en aangevuld met 800 W elektra) levert die dus maximaal 4 kW warmte aan de woning.
Ik zie nu de warmtepomp functioneert dat bij een buitentemperatuur van +2 oC deze 3 kW aan warmte levert (met een COP van 5),met een brontemperatuur (retour richting wp) van 1 oC.
Dus ik vrees dat ik volgend stookseizoen bij een buitentemperatuur onder 0 oC alsnog gebruik moet gaan maken van de extra afgegeven schriftelijke garantie dat de bron bij pieklast niet onder 0 oC gaat komen.

• jacovn
nou eindelijk nieuws.. Week 7 staat geplanned.
Warmtepomp is geinstalleerd in week 39 (27 september)

Hebben we straks 19 weken op electra gedraaid.

• jacovn
@Deleon78
2018 4779 kWh
2019 1667 kWh

Maar dat is totaal we verbruiken zelf ook wel wat.
Het zat tussen de 80 en 100 kWh per dag zeg maar.

[Voor 20% gewijzigd door jacovn op 18-01-2019 09:51]

• jerh
Hayke schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:56:
Het gaat hier heel veel over warmtepompen en nieuwbouw, maar... Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van een versleten warmtepomp?

Wij hebben een huis gekocht, bouwjaar 2004, dat als één van de eersten gasloos is opgeleverd. De tijd ver vooruit, met een (eerste generatie) Itho WPU 6 brine/water warmtepomp, zonnecollectoren, boiler. Prachtig systeem! We zijn nu 14 jaar later en ons systeem valt dagelijks in een storing. Volgens de monteur is de compressor min of meer overleden. Kan gebeuren na 14 jaar!

Maar nu ontstaan de problemen, want het is nog maar de vraag of een vervangende compressor überhaupt leverbaar is, en veel andere onderdelen zijn niet meer beschikbaar. Dus, we moeten binnenkort de warmtepomp vervangen. Nog meer verdrietig nieuws: boiler en zonnecollectoren zijn niet compatibel met de huidige Itho warmtepompen, dus als bij vervangen moet gelijk de hele shabang opnieuw gekocht. Brengt me bij mijn vraag...

Heeft iemand hier dat al eens gedaan? Hoe moeilijk of makkelijk was dat? En is het eenvoudig om andere merken (Nibe?) op de bestaande bron aan te sluiten? Is lucht/water een alternatief? En wat doen we dan met de bron?
Ik heb hier vanaf de bron een verdeler zitten, daar kun je volgens mij gewoon elke w/w wp op aansluiten. Er zijn niet zo heel veel merken compressor, je hebt een paar grote spelers, dus je kan kijken welke erin zit.

En zonneboiler is toch niet afhankelijk van de wp. Ik heb hier een vat staan waarop zowel wp als collectoren zitten, die doen niks samen. Of zit de besturing daarvan in je wp. Dat kun je dan met een controller en pomp van bijvoorbeeld resol afsplitsen, dat valt wel mee qua kosten.

• jerh
Hayke schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 18:22:
[...]

Thanks! dat maakt het allemaal alweer iets minder eng :-)
De boiler is in onze WPU onderdeel van de wp, maar daar valt dus wel wat op te verzinnen. En iets anders aan de bron vastmaken moet dus ook kunnen.
In het ergste geval heb je een nieuwe boiler nodig, ook die hebben niet het eeuwige leven.

• KC27
  • Niet online
@Hayke Ik heb sinds drie maanden een warmtepomp met grondbron. Ik heb begrepen dat de bron veel langer meegaat dan de warmtepomp. Verder heb ik een losse boiler bij mijn warmtepomp genomen omdat een geïntegreerde set te hoog en te zwaar was om in de kelderruimte te plaatsen. Nu staan ze mooi naast elkaar te stralen.Dus dat zou voor jou ook een oplossing kunnen zijn.

• austin_77
Hayke schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 18:22:
[...]

Thanks! dat maakt het allemaal alweer iets minder eng :-)
De boiler is in onze WPU onderdeel van de wp, maar daar valt dus wel wat op te verzinnen. En iets anders aan de bron vastmaken moet dus ook kunnen.
Een bestaande bron niet gebruiken is zonde. Ervanuitgaande dat de bron goed is 😉 Lucht/lucht of lucht/water haalt het qua rendement niet bij water/water, al helemaal niet qua koelen en bijbehorend comfort.
Lees vanaf pagina 13 dit topic na en dan zul je veel verhalen van renovaties zien. Wellicht dat je dat kan helpen. Helaas is de techniek van 15 jaar geleden inmiddels hopeloos achterhaald qua interne isolatie, kwaliteit materiaal, etc

• Cpt.Chaos
Dat is het ook. Mocht het toch niet helemaal lekker werken dan neem je contact op met de installateur, daar heb je immers voor betaald.
Maar begin iig met de stooklijn naar beneden te stellen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

austin_77 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:03:
[...]

Lucht/lucht of lucht/water haalt het qua rendement niet bij water/water, al helemaal niet qua koelen en bijbehorend comfort.
Misschien een beetje nuance. Lucht/lucht kan een hogere maximale COP halen dan water/water. Echter het nadeel is dan weer dat dit natuurlijk niet het hele jaar lukt en dat de lucht/lucht het in de winter aflegt vanwege de lage buitentemperaturen terwijl je met w/w een lauwe bron hebt. Overall legt de lucht/lucht het af ja, maar daar staat weer tegenover dat je er al 1 hebt hangen voor zo'n 1500 euro.

Hoe zit het met koelen zonder dat je het vocht af voert zoals bij een lucht/lucht wp? Wordt het dan niet juist benauwd door de hogere luchtvochtigheid?

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• austin_77
de Peer schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:55:
[...]

Misschien een beetje nuance. Lucht/lucht kan een hogere maximale COP halen dan water/water. Echter het nadeel is dan weer dat dit natuurlijk niet het hele jaar lukt en dat de lucht/lucht het in de winter aflegt vanwege de lage buitentemperaturen terwijl je met w/w een lauwe bron hebt. Overall legt de lucht/lucht het af ja, maar daar staat weer tegenover dat je er al 1 hebt hangen voor zo'n 1500 euro.

Hoe zit het met koelen zonder dat je het vocht af voert zoals bij een lucht/lucht wp? Wordt het dan niet juist benauwd door de hogere luchtvochtigheid?
Ik ging een beetje kort door de bocht inderdaad 😋

Onze woning heeft een WTW ventilatie. Die voert vocht af middels eigen afvoer. Daarnaast is de minimale vloertemp bij koelen 18 graden anders inderdaad condens. Deze manier van koelen is erg comfortabel want juist geen ‘droge’ luchtstromen en met de afgevoerde warmte wordt de bron weer geregenereerd.

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 15:50
jacovn schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 07:45:
E
[...]

Krigen jullie een inverter WP of een aan/uit type.
Wij krijgen de volgende: https://www.nibe.eu/nl-nl...ompen/NIBE-F1255-PC-_-893

Wat een modulerende warmte pomp is volgens de omschrijving met en Inverter-gestuurde compressor.

[Voor 8% gewijzigd door cossy nl op 05-02-2019 09:32. Reden: extra text]

• jacovn
Vandaag geen boring, maandag gehoord het zou donderdag worden. Vandaag gehoord het wordt morgen.
Vrijdag komt dan de persoon die de leidingen naar binnen aan gaat leggen, en volgende week wordt het geactiveerd. Beetje omslachtig en rommelig zo maar goed..

• jacovn
Deleon78 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 23:48:
[...]

Balen, zeker als je rekening moet houden met vrij zijn etc :(
Ja, donderdag halve dag vrij genomen, en nu ben ik nog aan het werk, dus morgen komt wel goed uit, al wordt het een kort nachtje, 07:30 zouden ze er al zijn.

Update:
Gat zit erin, 130 meter zodat er met wat inzakken 125 meter overblijft.

Ik weet nu ook waarvoor ze de grondmonsters in die vakjes stoppen.
Nadat de leiding erin gezakt is, moet het aangevuld worden met grind waar zandlagen zitten, en waar ze door klei lagen heen gaan moet klei ingestort worden.
In die bakjes kunnen ze per 4 meter zien wat waar zit.

Er is 124.x meter slang de grond in gegaan, zit nog een halve meter boven maaiveld.

[Voor 39% gewijzigd door jacovn op 06-02-2019 13:05]

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 23:05
Cpt.Chaos schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 23:28:
@GAEvakYD Dat ziet er mooi uit. Log je ook de uitgang HUP, de cv pomp, wat doet deze als er geen warmtevraag meer is? Bij onze AI blijft deze een urrtje of 7-8 naadraaien nadat alle groepen al dichtgestuurd worden door alpha home. Geeft een hoop lawaai zo over de overstort draaien voor jan met de korte achternaam.
Hebben jullie daar ook last van? Verlaging van de stooklijn zou de oplossing moeten zijn maar het lijkt ernaar dat alpha home zich helemaal niet aan welke stooklijn dan ook houdt en zelf maar wat bedenkt.
Met een buitentemperatuur van 9 graden waagt hij het nog om Ta=32 te berekenen. Waarna hij naar 120Hz gaat en een uurtje later uit omdat het op temperatuur is en dan alles dicht stuurt, met HUP nog op 100% nadraaiend. 8)7
Ik toon inderdaad ook de HUP. Ik kom er nu alleen achter dat ik de HUP alleen maar toon maar nog niet opsla. Default heb ik uitgezet dat alles waardes die binnenkomen ook worden opgeslagen. Dat voorkomt dat mijn Home assistant Database ontploft. Ik heb de HUP nu wel laten loggen, dus ik zal het eens in de gaten houden.

De waardes die ik toon (en nu ook log) zijn de volgende. Die zijn allemaal wel uit de honderden waardes te halen in dat document dat ik in mijn vorige post benoemde.

- 'ID_WEB_VBOout' #brinepomp / Ventilator
- 'ID_WEB_ZUPout' #Aanvullende circulatiepomp
- 'ID_WEB_HUPout' #verwarmings-circulatiepomp
- 'ID_WEB_VD1out' #Compressor 1
- 'ID_WEB_Temperatur_TVL' #Aanvoer
- 'ID_WEB_Temperatur_TRL' #Retour
- 'ID_WEB_Sollwert_TRL_HZ' #Backup???
- 'ID_WEB_Temperatur_TBW' #Tabwater gemeten
- 'ID_WEB_Temperatur_TA' #Buitentemp
- 'ID_WEB_Temperatur_TWE' #Bron in
- 'ID_WEB_Temperatur_TWA' #Bron uit
- 'ID_WEB_RBE_RT_Ist' #Huidige ruimte temperatuur
- 'ID_WEB_WP_BZ_akt' #bedrijfsmodus pomp
- 'ID_WEB_Freq_VD' #Compressorfrequentie ,
- 'ID_WEB_HZIO_PWM' #Regelsignaal circulatiepomp

Bij mij komt het aantal Hz volgens mij nooit boven de 100Hz. Met deze temperaturen is Max aantal Hz op 88 gebleven de afgelopen dagen. De aanvoer temperatuur is dan Max 27.5 graad. Toen het buiten zo koud was vorige week heb ik wel die 100Hz gezien en een aanvoer temp van 28/29 graden.
jacovn schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 10:19:
[...]

Ik ben ook heel benieuwd.
Monitoren gaat goed, doe nu:
- T bron in
- T bron uit
- T verwarming uit
- T verwarming retour
- T gewenst (thermostaat)
- T SWS gemeten
- T SWS gewenst
- T buiten
Ik log dus ook alleen maar 10-15 waardes, de rest heb ik niet in HA ingesteld. Weet je zo hoe bij jou die gewenste ruimte temp( thermostaat) parameter heet? In die Duitse handleiding kan ik die nergens vinden. Ik dacht dat het één van deze was, maar helaas.
- 'ID_WEB_Temperatur_RFV' #Raumtemperatur Raumstation 1
- 'ID_WEB_HauptMenuAHP_Temp' #ID_WEB_HauptMenuAHP_Temp
- 'ID_WEB_SEC_TVL_Soll' # Temperatur Vorlauf Soll

[Voor 23% gewijzigd door GAEvakYD op 09-02-2019 11:01]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• KC27
  • Niet online
@GAEvakYD
Dank voor je voorbeeld scherm.
Als ik http://192.168.178.x/Webserver/index.html ingaf kreeg ik alleen een scherm met de menu-optie "informatie", maar niet met "Instelling" en "Toegang Verbruiker".
Maar door gebruik te maken van mijn eigen ingestelde wachtwoord krijg ik nu ook het uitgebreide scherm.
Als je dan het installateurswachtwoord invult bij "Toegang" kun je alle installateurs instellingen aanpassen ('don't do this at home!!).

In de handleiding (https://www.nathan.nl/wp-...MD2_Lux_installer_2.1.pdf , pag 50) staat:
E.zuinige pomp Efficiënte pomp
  • Ja = aansturing van een efficiënte verwarmingscirculatiepomp via 0 - 10 V (Analog Out 2)
  • Nee = geen energie-efficiënte pomp aangesloten
Energie
  • Moet in combinatie met de ‘Energiemeting’ volgens de gegevens in de betreffende handleiding worden ingesteld.
Bij mij staat wel pompoptimalisatie aan en dat werkt perfect: op dit moment draait mijn vloerverwarmingspomp (HUP) op 20% en de pomp van de bron (Ventil.-BOSUP) op 25%.
Bij mij staat "Energie" ook op "Nee".

• KC27
  • Niet online
@Cpt.Chaos
Ik heb ook Alpha Home en bij mij draait het vrijwel probleemloos en momenteel heel stabiel.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke instellingen er bij jou voor zorgen dat het systeem zo "flippert".

Ik heb wel gemerkt dat het systeem "zelflerend" is.
Dat wil zeggen dat je niet steeds de instellingen moet wijzigen want dan kun je het systeem aardig van de wijs brengen. Ik breng een wijziging aan en dan wacht ik twee dagen om het effect daarvan terug te zien voordat ik weer verder aanpas.
Verder grijpt Alpha Home inderdaad in op ingestelde de stooklijn. Als in een ruimte de ingestelde temperatuur wordt overschreden dan wordt door het systeem de waterflow naar de groepen in die ruimte dichtgezet, maar als anderzijds de ingestelde temperatuur niet wordt gehaald dan wordt door het systeem de stooklijn verhoogd.
Voordeel van Alpha Home is voor mij dat ik iedere ruimte apart goed kan regelen zonder dat ik moet gaan ingrijpen in de waterflow van iedere groep (alle flowregelaars van alle groepen staan bij mij helemaal open). Onder regelen bedoel ik wel traag regelen. Het blijft LTV (laag temperatuur vloerverwarming).
Ik heb de instellingen nu zo dat de WP runs maakt van ca 10 uur of langer, waarbij mijn modulerend 6 kW systeem momenteel draait op ca 30-40% (2,5 kW). Ook de pompen van de vloerverwarming en de bron draaien op 40%. Het elektraverbruik van de warmtepomp (inclusief productie van warm tapwater) ligt op ca 12 kWh elektriciteit per dag.
Ik ben onder de indruk gekomen van de mogelijkheden van HAS. Ik ga de komende weken de HAS software op een raspberry pi installeren en alles loggen, zodat ik ook de COP kan berekenen en optimaliseren. Zodra ik resultaten heb zal ik ze hier laten zien.

• jacovn
@GAEvakYD
Op de papieren die ik van Nathan heb gezien noemen ze geen gemiddelde, alleen dat het niet onder 0 komt (ook niet in pieklast)

Pieklast zul je best wel hebben als ze helt van ventilatie verilies in de bron berekening stoppen.
Ik zou niet zo makkelijk de ventilatie uit kunnen zetten als het erg koud is, en dan verwacht ik wel dat het verwarmings systeem de zaak wel warm kan houden.

• austin_77
jerh schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 00:15:
[...]

Ik zit op dit moment boven de 9 graden.
Mijn bronleeftijd is ondertussen 15 jaar en hier ook boven de 9 graden 8)

Edit:
Mijn bron is 2x 100m. Eerst wilde men 3x60m boren, echter de vele lagen kiezel zorgden voor zoveel frust en kapotte boorkoppen dat men voor 2x 100m gekozen heeft destijds.Schijnbaar ook genoeg watervoerende grondlagen want ik ben nog nooit onder de 8 graden gekomen met mijn aanvoertemp bronzijde.

[Voor 39% gewijzigd door austin_77 op 16-02-2019 17:46. Reden: Aanvullende specs bron toegevoegd]

• jacovn
jerh schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 17:34:
[...]

Moet je wel op stadsverarming zitten... en je hebt een plicht om de schade zo gering mogelijk te houden. Dus je had dan beter zelf een bron boring kunnen regelen. Doet ie het nu goed? En is je verbruik gekelderd?
Bron is er, leidingen zijn aangesloten op de WP.
Er moet nu een monteur van Nathan komen om het activeren.

Update: eind van deze week of begin volgende week komen ze met een datum.

[Voor 8% gewijzigd door jacovn op 20-02-2019 11:08]

• jerh
ArnoudN schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 16:22:
Vraagje, ik zie in dit topic veel W/W warmtepompen met een verticale bron, maar weinig met een horizontale bron.

Omdat ik bij mijn nieuwe woning meer dan voldoende grond heb, wil ik graag een horizontale bron aanleggen. Weten jullie zo plekken waar ik meer informatie kan vinden? Ik heb al veel gezocht, maar kan tot op heden nog weinig informatie vinden.
Moet je zoeken op grabencollector, oa haustechnik.de staat er vol mee. Inclusief foto's, calculatie's etc. Is in DLD veel populairder dan hier, omdat ze daar minder postzegel formaat kavels hebben.

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06 22:03
Hier hebben ze er een aangelegd:
http://vlierdenseweg.blogspot.com/?m=1
ArnoudN schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 16:22:
Vraagje, ik zie in dit topic veel W/W warmtepompen met een verticale bron, maar weinig met een horizontale bron.

Omdat ik bij mijn nieuwe woning meer dan voldoende grond heb, wil ik graag een horizontale bron aanleggen. Weten jullie zo plekken waar ik meer informatie kan vinden? Ik heb al veel gezocht, maar kan tot op heden nog weinig informatie vinden.

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jan Vlaanderen
Nav de oppervlakte water vraag: Ik heb een 16kW Nibe warmtepomp en haal de energie uit de vijver (150 x 50 m2) direct naast mijn huis. Ik heb hier veel onderzoek naar gedaan, wat lastig is. In NL is er weinig ervaring mee. In het buitenland des te meer.
Het werkt prima, met 650 m slang van 32 mm.
Je moet wel de garantie hebben dat er altijd water aanwezig is. (droge zomer!) De sloot kan dus ook de komende 30 jaar niet meer geschoond worden! Daarnaast moet de sloot je eigendom zijn. Je kan niet in een sloot van het waterschap (bijv) de slang leggen.
Deze bron kostte me €1000 tegenover een dieptebron van €9000.
Uitdaging was om de slang op de juiste manier op de bodem te krijgen daar de sm van de slang 0.95 is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:06:
[...]
Ja ik kom veel sites tegen die het concept uitleggen en een enkele demo of rapport waaruit blijkt dat het een oplossing kan zijn, maar bijvoorbeeld vergunningsdeel of praktijk gebruik erg weinig.

Sloot hier achter is een meter of 8 breed, in het midden 1,60 diep, maar langs mijn walkant maar een centimeter of 60 diep. Stroming is er permanent omdat het is aangesloten op de sluis systemen in de regio (NH polders), maar om te zeggen 'riviertempo', nee. Geen idee hoeveel potentiële warmte capaciteit dit dan zou opleveren. Probleem voor de tyleenslang oplossing is het periodieke maaien van de waterplanten. Daar is m'n aanzuigslang voor de beregening al eens mee gesnoeid.
Bij permanente stroming van zo'n hoeveelheid water zit je vrijwel altijd wel goed. (De wetering hier is een stuk minder groot en heeft géén permanente stroming, dus daar stopte het voor mij.) Ik heb er evenwel best wat over kunnen lezen en dat was: vergunning krijgen van je Waterschap (of andere eigenaar) lukt in NL zelden. Maar laat dat je niet ontmoedigen eens een balletje op te gooien. Zo'n waterschap weet erg goed wat er in hun waterwegen stroomt, dus daarna weet je gelijk of het kan en of het mag.

• jacovn
*O* volgende week dinsdag activatie *O*

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jan Vlaanderen
Sorry voor mijn late reactie. Ben een weekje op wintersport geweest.
Inderdaad heb ik de slang op de bodem gekregen door bakstenen met gaten te gebruiken. Hoewel dat makkelijker klinkt dan het is, want je spreekt wel over 650 meter.
In alle artikelen doet met het meestal door de slang in haspels op een ''betonmat'' te leggen en die te verzwaren zodat hij zinkt. Maar dan heb je een klein volume sloot/ vijver water om energie mee uit te wisselen. En daar ik over stilstaand water spreek, wil ik een zo groot mogelijk volume hebben. Vandaar het uitrollen van de slang.
Als het water niet in eigendom is gaat het niet lukken om toestemming te krijgen voor een uitgerolde slang.
Er zijn wel systemen die werken met een opgerolde slang die dan bij elkaar een paar kuub in beslag nemen. Die kan je in het water hangen en weer ophalen als nodig is. Bijvoorbeeld naast een woonboot. Maar dan heb je wel stromend water nodig.

Het rondpompen kost heel weinig energie. Meestal draait de pomp op ongeveer 20-30%. Toen het 10C vroor een paar dagen liep de pomp op naar 60%. Dus capaciteit genoeg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jan Vlaanderen
Je artikel gelezen in wiki gelezen.
Hierin staat dat in een koude winter het rendement erg laag is. Vreemd.
Want het water zal onderin de vijver/ sloot nooit kouder worden dan 4C. Daarmee is een prima rendement te behalen.
Ook de opmerking dat een dergelijke bron goed voor de waterkwaliteit is (botulisme, blauw alg) vind ik nogal gezocht. In de zomer wordt er heel weinig warmte aan de bron ontrokken en zal dus de bron ook niet afkoelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
Vandaag is de W/W WP nu klaar.
SWW opwarmen van 47 naar 58 ging in redelijke tijd en minder verbruik dan de zonnepanelen opbrachten.
Dat is dan minder dan 1500 watt.

De verwarming gisteren als instructie 3 graden koeler gezet, was minder dan graad af gegaan in uurtje of 16.
Nu de WP een lange run op de bron aan het doen en neemt een 1800 Watt.
Dit is eens wat anders dan altijd 6 kW weggetakt te zien worden het huis in.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@DeWâl Als je niet de grond in wilt: thermische bron op het dak achter de PV-panelen maakt ook (weer) z'n opwachting. Koelt net als oppervlakkige bron af in de winter, maar pakt dan wel elk beetje zon mee voor bijwarmen. Mijn beoogde installateur had er net eentje geplaatst en was er best te spreken over, geloof ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Gwaihir
En als je in de zomer je huis wilt koelen? Dan warm je de panelen op?

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
De bron uit temperatuur was 11.0 toen de WP ging lopen over de bron.
9.0 toen de SWs run klaar was. Daarna ging het weer terug naar 10.
Nu zie ik met de verwarmingsrun (uurtje of 5) hem teruglopen tot 3 graden, en de retour is -1

Gelukkig is de tuin verder nog niet gedaan :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:33:
[...]

Welk wachtwoord is dat dan? 6-cijferige code van de installateur die ik niet heb?
Kijken kan ook niet zonder wachtwoord...of ik moet iets over het hoofd zien.
Zonder of met een verkeerd wachtwoord kom je met je browser altijd bij het blok "Informatie"
Op de warmtepomp stel je een 6-cijferig toegangswachtwoord in dat je gebruikt voor externe webtoegang naar de gebruikersinstellingen.

Met het viercijferig installateurswachtwoord: "9445" kom je zowel op de warmtepomp als via je browser bij de installateursinstellingen. Ga daar voorzichtig mee om. Ik geef geen garantie als je daar iets veranderd waardoor je wp de bietenbrug op gaat. Mijn motto is: steeds maar 1 ding aanpassen en kijken wat het resultaat is. Ik heb zelf de hysterese van het warmtapwater aangepast van 5 naar 2 K. Werkt perfect.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Sorry, ik geloof dat ik het niet goed heb uitgelegd.

Eerst het scherm van de WP
Op het scherm van de WP zelf heb je altijd zonder wachtwoord toegang tot alle informatie en de "gebruikersinstellingen".
Via Service/Instelling/Datatoegang kom je bij een scherm waar je vier cijfers kunt invoeren.
Dat scherm/wachtwoord staat standaard "0 0 0 0" en dat is het wachtwoord voor de gebruikersinstellingen.
Als je daar "9 4 4 5" van maakt en kiest voor opslaan (vink) dan krijg je de installateursinstellingen.
Nog steeds via het scherm van de WP: via Service/Systeemaansturing/Webserver kom je bij een "Password". Daar kun je een zelf te bedenken 6 cijferig wachtwoord invoeren en opslaan (naast DHCP instellingen).

Nu via je browser (mobiel of pc/laptop).
Met dat 6-cijferige wachtwoord krijg je via je browser toegang tot je WP via http://192.168.xxx.xxx/Webserver/index.html, waarbij je 192.168.xxx.xxx moet vervangen door het correcte ip-adres van je eigen warmtepomp.
In je browser krijg je na inloggen een menubalk met 3 opties:
  1. Informatie
    Hier staan alle data die je ook via het scherm van je WP via de menu-optie Service/Informatie kunt opvragen
  2. Instelling
    Hier zie je alle instellingen. De gebruikersinstellingen kun je hier wijzigen. Vergeet niet na wijzigen op te slaan via het opslagicoon rechts in de menubalk.
  3. Toegang: Gebruiker
    Door hier op te klikken kun je met het goede wachtwoord naar de installateursinstellingen gaan. Als je bij Password "9445" invult en klikt op "opslaan" (opslagicoon) dan zie je bij Toegang : "Installateur" verschijnen. Nu kun je bij Instelling nog veel meer opties wijzigen.
    Zo zal er ook nog wel een wachtwoord voor de Leverancier zijn, maar dat heb ik nog niet achterhaald.
Ik hoop dat ik hiermee voor iedereen duidelijk heb gemaakt hoe het werkt.
Succes en voorzichtig ermee!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 07:19:
Die staat bij mij op 45. Dit is het tijdsinterval waarna de HUP 5 minuten gaat draaien bij geen vraag. Zie luxtronik handleiding installateur en vakpersoneel pagina 47.

Hebben jullie ook Alpha home of hebben jullie rbe's? Alpha home zou draadloos goed moeten werken met z-wave maar ik merk dat het bereik toch niet zo heel goed is, hemelsbreed zit er nog geen drie meter tussen de componenten en vaak verbinding kwijt. Zit wel een verdiepingsvloer tussen.

Edit: kijk in de app en de ventielen "melden zich niet". Gebeurt vaker en dan moet de stekker eruit. Maar de ventielen kunnen zich niet melden want er zit geen feedback op, enkel plus en min voor de 230v (uponor ventielen)
Ik heb Alpha Home met twee verdiepingen. Op de begane grond hangt de controller en dat is het hart van het systeem. Deze communiceert via internet met de WP, de gateway en apps (evt laptop) voor de bediening.
Naast de controller hangt de gateway die communiceert via Z-wave (dus draadloos) met:
  1. Alle ruimtesensoren (die dus niet communiceren met de WP). Deze hebben geen netvoeding en werken op een batterij. De ruimtesensoren geven de gemeten temperatuur( samen met de status van de batterij) door aan de gateway en de controller.
  2. De regelmodules voor de zones van de vloerverwarming die op commando van de controller worden open of dicht gestuurd. De regelmodules communiceren de status (open of dicht) van iedere zone ook weer terug aan de gateway en daarmee aan de controller. Ik heb op iedere verdieping een regelmodule. Iedere regelmodule wordt gevoed door 230 V en een regelmodule kan ook als repeater optreden voor Z-wave
Door deze opzet heb ik geen communicatieproblemen tussen mijn sensoren en de gateway. Op iedere verdieping hangt een ruimtesensor maximaal 5 meter van een regelmodule.

• Cpt.Chaos
Gele led op de control box hebben we. Deze is bedraad en de kabels zijn goed.
Als ik op het moment van de gele led in de app kijk heb ik een rood rondje met driehoek met uitroepteken erin, met tekst: ventiel x meldt zich niet. Toevallig zijn dat ze dan allemaal. De ventielen zijn bedraad aangesloten op de verdeler regelunit. De ventielen kunnen zich niet melden want er zit geen feedback op. Deze waarschuwing slaat dus nergens op.
Het enige wat draadloos is zijn de thermometers van de ruimtes. Deze geven altijd signaal, dit is nog nooit weggevallen.

Als je in de app bij gateway-draadloze componenten kijkt, zie je welke uitgangen van de regelunit voor welke ruimtes zijn. Hier verschijnt af en toe een gele driehoek met uitroepteken erin, zonder extra tekst. Dit verschijnt niet in het hoofdscherm van de app omdat het geen kritieke storing is.

• KC27
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 16:13:
Gele led op de control box hebben we. Deze is bedraad en de kabels zijn goed.
Als ik op het moment van de gele led in de app kijk heb ik een rood rondje met driehoek met uitroepteken erin, met tekst: ventiel x meldt zich niet. Toevallig zijn dat ze dan allemaal. De ventielen zijn bedraad aangesloten op de verdeler regelunit. De ventielen kunnen zich niet melden want er zit geen feedback op. Deze waarschuwing slaat dus nergens op.
Het enige wat draadloos is zijn de thermometers van de ruimtes. Deze geven altijd signaal, dit is nog nooit weggevallen.

Als je in de app bij gateway-draadloze componenten kijkt, zie je welke uitgangen van de regelunit voor welke ruimtes zijn. Hier verschijnt af en toe een gele driehoek met uitroepteken erin, zonder extra tekst. Dit verschijnt niet in het hoofdscherm van de app omdat het geen kritieke storing is.
Je krijgt het beste beeld van je verbindingen als je met je browser inlogt op de draadloze componenten van je gateway.
Bijvoorbeeld: http://192.168.xxx.xxx/admin/rf_modules/index
Waarbij 192.168.xxx.xxx staat voor het ip-adres van je gateway.
Je krijgt dan een menu, waar je kunt kiezen uit:
  • Aan- en afmelden
  • Beheren
  • Verbindingsstatus
Dit kan trouwens ook via Alpha Home/Instellingen/Gateway/Draadloze componenten.
Als ik kies voor Verbindingsstatus krijg ik geen ventielen te zien alleen maar sensoren en twee regelmodules.
Ik kan bij Beheren wel de status ("Op" of "Ui"t) van iedere zone (kanaal) van de regelmodules zien en aanpassen.
@Cpt.Chaos
Hoe kom jij bij een overzicht van je ventielen?

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:58

Matis

Rubber Rocket

Cpt.Chaos schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:55:
Verdelers ook nog ontlucht? Op de verdieping kan je best 1,3 bar hebben. Als je op het hoogste punt maar boven de 1 zit.
Vandaag is de W-installateur langs geweest. Hij heeft de volgende wijzigingen gemaakt aan het systeem.
  • De ruimtes die achterbleven qua temperatuur heeft hij meer flow gegeven. Een van de actuators zat vast, waardoor deze ruimte niet (voldoende) gevoed werd met warm water.
  • Het ratelende geluid werd veroorzaakt door een of meerdere actuators die scheef op de ventielen zaten. Hierdoor gingen ze resoneren op de pomp.
  • Als laatste heeft hij de weersafhankelijke stooklijn aangepast en de lus(sen) in de woonkamer iets minder flow gegeven. Hierdoor zou de overshoot in de woonkamer (peilruimte) ook iets minder moeten worden.
* Matis wacht benieuwd af :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
Eerst dag hier geen verwarming, goedkoop dagje :)
Verademing na dagen van 160 kWh die ik ook gehad heb.

• jacovn
@Casejunkie
Zorg dat je eerst een warmte verlies berekening laat maken. Dat is een keer €250 of zo, maar dan weet je wel over welk warmte verlies je spreekt.

Zorg vervolgens dat je geen ooor aangenaaid wordt met de bron.

Je kunt in de laatste 10 pagina’s hier in ieder geval van meerdere mensen lezen dat je bij Nathan (alpha Innotec) een zeg maar erg krap aan bemeten bron krijgt.

Ze hanteren naar verluid een reken methode: warmteverlies = transmissie verlies + (ventilatie verlies /2)
Dat werkt wellicht bij huizen die geen ventilatie systeem type D hebben omdat mensen bij koude de roosters dicht gaan zetten.

Gevolg van de lage bron temperaturen is voor zover ik nu kan zien een lagere COP en dus een hogere stroom rekening.

Als voorbeeld:
Nachtelijke run omdat het fris buiten is.
T aanvoer 29.3
T retour 25.4
T retour berekend 25.1
T buiten 2.1

Bron in (binnenkomend huis) 2.7
Bron uit -0,4

Thermisch vermogen 4.2 kW
Bron 1000 liter/uur
Afgifte 46%
Frequency 59 Hz

Stroomopname rond 800 Watt ( kan ik niet precies meten) want it nu aan einde programma omdat Tretour al bereikt is. Zat eerder in de nacht rond 3200 Watt max en lange tijd 1100 Watt.
Als je nu kijkt dan is 4.2 kW thermisch opwekken met 800 watt een goede COP van boven 5
Alleen als ik op tijden kijk dat hij stabiel draait in een programma, is de COP eerder 4.3-4.5

Heeft 9 kWh weg gestookt ongeveer.

Het Huis is lekker warm, dat is helemaal geen probleem, maar het lijkt weinig efficient.

De meeste mensen (niet tweakers) komen in een nieuw all electric huis met zo’n warmtepomp en zullen dan wel denken dat die paar kWh extra niet zo heel erg is want ze hebben geen gas meer. Dus of er 4000 of 5000 of 60000 kWh extra bij komt, het zal wel.

Via de link in de openings pagina kun je bij dinoloket voor je postcode adres de bodem gesteldheid min of meer bepalen. Daar laat je de gemiddelde opbrengst van de grondlagen op los.

Ik heb in de WVB 7880 (transmissie = 5484 + ventilatie =2396) Watt verlies. Onze 124 meter boring doet volgens het grondmodel een keer 5.1-5.7 kW

Ik snap niet hoe dit matched, en heb gevraagd het uit te leggen.

We hebben een SWCV92K3 model wp, die kan moduleren tussen 1.8 en 9.2 kW

Ik erger me er behoorlijk aan, hoe meer je er over leest hoe duidelijker wordt dat ze lekker minimaal een bron uitrekenen en je er vervolgens mee laten zitten. Op vragen van berekeningen etc heb ik nooit wat terug ontvangen. Of de instalateur filtert het weg, of Nathan levert niets op.
Ik heb alleen een verklaring dat de bron niet 0 haalt, wel dat haalde hij bij de eerste run na in gebruik name.
Dus mijn bezwaar schrift ligt nu bij Nathan, ben benieuwd wat voor antwoord ik krijg. Eerlijk gezeg verwacht ik niets, of een slap antwoord dat zij het wel weten omdat ze het altijd zo doen.

Als het koud wordt en de WP houd het huis niet warm krijgt de instalateur gewoon een ingebreke stelling. Ik schiet daar denk ik op dat moment ook niets mee op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
Deleon78 schreef op maandag 15 april 2019 @ 12:28:
[...]

Herkenbaar, maar dan met andere partijen dan Nathan. Ik kreeg ook met geen mogelijkheid uitleg over hoe men tot een bepaalde capaciteit kwam. Zelf de nodige uren (dagen) in gestopt om alle berekeningen op te zoeken en uit te werken, maar het sloot niet op elkaar aan. Mijn gevoel zegt me dat er niemand was die het echt snapte en ze maar wat deden / trucje wat ze geleerd hadden toepasten.

Of dat erg is, is een andere discussie. Het kan allemaal prima werken en theorie / formules zijn ook maar benaderingen van de werkelijkheid onder "gemiddelde" omstandigheden...
Om het maar gewoon te zeggen: Ze naaien je waar je bij staat. Volgens jou onbewust.

Ik snap dat ze niet iedereen standaard met informatie doorgooien, dat heeft meestal geen zin.

Maar op eerste moment dat ik er om vraag verwacht ik eigenlijk wel hun bereken methode en enige uitleg.
Ze sturen ten slotte de boorder ook aan, die zuigt vast niet hard aan zijn duim en boort zo maar een gat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
Deleon78 schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:04:
[...]

Ik probeerde genuanceerd te blijven ;)
Ik kan alleen speculeren over de achterliggende motivaties en van mijn loodgieter weet ik vrij zeker dat daar geen enkele kwade bedoeling achter zit :) vandaar...
Ik niet..

'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.' Is toch het gebod.

Geen antwoord op vragen.
Geen berekeningen doorsturen
Instalateur €1500 meer laten betalen ten opzichte van offerte van half jaar eerder. (Veranderende markt vraag ?)

Het grote nieuwe pand moet toch ook betaald worden..

• Gwaihir
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op donderdag 25 april 2019 @ 17:17:
Boven de 50 gaat het dood. Als het 24 uur lang 55 graden is, dan is het wel goed hoor. Tenzij je zelf ouwe van dagen bent met een zeer slechte weerstand, en een hele hoop pech. In andere landen is legionellapreventie 55 graden.
Onze legionellapreventie op het warme water is eigenlijk best wel doorgeschoten. Leid maar af van de echte risico's. Doorspoelen van de leidingen (ook 'koud' dus) van ongebruikte kranen, bijvoorbeeld na 3 weken op zomervakantie te zijn geweest, is véél belangrijker dan die 60 graden. Maar daar hoor je weinig over..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
Ons verhaal gaat ook weer verder. Nathan wil nu dat we de WP aanmelden op www.heatpump24.com
Dan kunnen ze de monitoring bekijken en zien of er wellicht iets niet goed is.

Het zal buiten nu niet veel meer < 5 graden zakken, en overdag vaak >10 graden worden. Dus heel hard hoeft de WP niet aan de bak.

Ik zou niet weten wat ze er nu nog aan moeten zien. En al de logging die ik zelf aangeleverd heb van de koude dagen en waar de temperatuur naar 1 en 0 graden gaat vertrouwen ze blijkbaar niet. Die komen ook direct uit dezelfde WP.
Kunnen ze het mooi weer dik half jaar rekken, en mocht er wat moeten wijzigen aan de boring, moeten ze dan tuinherstel erbij betalen omdat alles dan Inmiddels klaar is.

Zo hou je gezeur met een alpha innotec van Nathan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• theo53
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-05 09:38
Nog een toevoeging aan mijn vorige inzending nav opmerkingen over de bron.
Op de website ga ik ook in op berekeningen aan de bron. Bijvoorbeeld de warmtegeleiding van de grond, de opbrengst per meter boring en de grondwaterstroming. Dit wordt geïllustreerd met een berekening van mijn eigen bron. De opbrengst kan een factor 10 schelen als je in droge zandgrond een bron hebt of, zoals ik, in het westen met een natte zand/kleigrond met een grondwaterstroming van 2m/jaar. De opbrengst van mijn bron is in de buurt van de 50W per strekkende meter. zie hiervoor: Knip Reclame maken voor je eigen website is niet de bedoeling
De brontemperatuur is nu weer exact gelijk aan vorig jaar.

met vriendelijke groet,
Theo

[Voor 6% gewijzigd door Zeehond op 18-05-2019 17:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
Deleon78 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:23:
[...]

Een exact getal is meer schijnzekerheid dan een afgerond getal. Significante cijfers enzo ;)
Ik bedoelde meer dat ze uit elk bodem model iets halen als:
2 meter zand - xx watt/meter
10 meter klei - xx watt/meter
3 meter watervoerend pakket 1 zand - xx watt/meter

Etc.

En dan een totaal van zoveel watt voor die boring. En niet de totaal / 100 meter = xx watt/meter
Nu zal de speicifieke informatie de meeste mensen niet interesseren. Vanwege die on geintreseerdheid verdenk ik menige instalateur het heel simpel voor te stellen.

Het probleem is dat je in een nieuw huis komt, niet echt een idee van het stroom verbruik. Je gasverbruik valt weg. En efficientie meten van de WP zullen de meeste mensen ook niet doen, en dus wordt er maar weinig gecontroleerd.

Mij is (mondeling) een COP van > 5 beloofd vanwege isolatie huis en watervoerende paketten in de grond.
Zal er nog wat aan moeten doen om dat te kunnen controleren, maar met een bron waar tussen de 0-2 graden uit komt in de winter zal het rendement niet geweldig meer zijn.

Voor mijn vrouw is het ook een beetje zo, het huis moet warm zijn (of gekoeld en niet te warm in de zomer) en ze moet kunnen douchen en de maand rekening voor energie moet lager zijn dan wat we hadden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
Heb je een douche wtw ?
Als je die niet hebt zou ik een redelijk maat boiler nemen. (Meer dan 400 liter)
Beetje WP kan een keer 4 a 5 liter water per minuut opwarmen tot 45 graden, en die kan een regendouche niet werkend houden. Het moet zuiver uit je boiler komen en genoeg warm water blijven geven voor je douche cyclus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
Thalaron schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 09:24:
[...]

Helaas niet.. wel een ventilatie warmtepomp maar of dat afdoende is? In ieder geval een puntje van aandacht dus! Thnx!
Wat doet de ventilatie WP ?
Als die nu al een boiler (mee) opwarmt weet je min of meer of dat voldoende werkt voor jullie.
Dan zou je dus alleen moeten kijken naar een WP voor je verwarming. Alleen als de ventilatie WP flink ventileert heb je wellicht veel ventilatie verlies ten opzichte van transmissie verlies. Maar echt verlies is dat ook niet omdat je er dan water mee verwarmt. De verwarmings WP zal het wel in je huis moeten brengen.

Het handigste is een warmte verlies berekening. Of je moet een formule zoals in de lucht/water warmptepomp thread veel gebruikt wordt nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
Ik huur nu iets meer dan 3 jaar een huis en had het geluk dat ze deze als NOM-huis hebben opgeleverd.
Ik heb een warmtepomp van Alpha Innotec staan met eigen bron. Het exacte type nummer weet ik even niet. Verder ligt er op begane grond, 1e én 2e verdieping vloerverwarming. Op de twee slaapkamers en de zolder hangt een kastje om de vloerverwarming te "knijpen" . Ik heb ze standaard op bijna de koudste stand staan.

We hebben dus ook koeling via de vloer. Deze heeft al die jaren goed gewerkt, nadat ik zelf wat instellingen had aangepast zoals de temperatuur grenzen en de tijd dat hij wacht met aan gaan.
Op dit moment staat het zo:
- koelen vanaf buiten temperatuur: 19 graden
- koelen vanaf binnen temperatuur: 21,5 graad
- nadat de buitentempartuur gehaald is wacht hij 1 uur
- en hij blijft 4 uur actief als buitentemperatuur weer eronder is (als ik die instelling goed begrijp)

Ongeveer 3 weken geleden kwam ik erachter dat de koeling te lang aan het wachten was. Duidelijk te zien aan het ? symbool op de thermostaat.
Ben toen bij de warmtepomp gaan kijken en het enige gekke wat ik zag was het volgende:
Bij "informatie - temperaturen" zag ik staan
- Menggr.2 aanvoer temp: 75.0
- Menggr.2 aanvoer gewenst: 18

Ben toen verder gaan zoeken en menggroep 2 is dus gekoppeld aan het koelen en de gewenste aanvoer is 18 graden. Bij koeling zag ik ook dat 18 graden ingesteld staat.
Die 75.0 is natuurlijk te hoog en is denk ik een fout. Alle andere 'live' temperaturen waren niet vreemd.

Een dag later kwam het service bedrijf al kijken, maar de monteur bleek er weinig van te weten want hij was continue aan het bellen met de fabrikant/installateur. Ik had mijn bevindingen al gemeld. Uiteindelijk was de "oplossing" om de stekker eruit te halen, even te wachten, stekker er weer in. Instellingen gecontroleerd en de koeling ging eigenlijk meteen weer aan. De temperatuur waar eerst 75.0 stond , was daarna meteen rond de 20-25 en werd steeds lager. Ik heb het idee dat deze temperatuur dezelfde is als wat hij aangeeft bij "Aanvoer" ?

Verder gaf de installateur bij de monteur aan dat er wat verouderde software is en dat de thermostaat een oude versie is. Hij zei: mocht het nog eens gebeuren gaan we dat vernieuwen. Maar er is geen woord gesproken over die menggroep aanvoer temperatuur van 75.

Nu gebeurde het gisteren weer dat de koeling te lang aan het wachten was. En jawel, de bewuste temperatuur stond weer op 75. Heb toen zelf de stekker eruit gehaald en een tijdje later er weer in. Alles liep daarna meteen weer zoals normaal.

Ik vraag me nu dus af wat ik het beste kan doen. Als ik het service bedrijf bel dan gaan ze waarschijnlijk de software en/of de thermostaat vernieuwen. Kan dat voldoende helpen ? Of zou er ergens een sensor of iets dergelijks kapot zijn ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
Ik weet het nu zeker. Het gaat fout na het verwarmen van het water. Niet altijd, maar zojuist dus weer wel. Staat al heel lang te koelen met de huidige temperaturen buiten.. zojuist warm water gedaan en daarna sprong koeling op ? in plaats van weer aan. Ben gaan kijken en jawel de bewuste menggroep 2 aanvoer op 75. Maar weer stekker uit en in zodat koeling zo weer aan gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
Warmtepomp Type MSW2-9S
Softwareversie V3.84.1D (r4805)
Softwareversie RBE 1.11

Geen 75 graden bug voor zover ik weet. Hij gaat altijd zelf na SWS weer verder koelen.

De instellingen zal ik toevoegen als ik weer bij de WP kan later.

Update:

- disclaimer: lijkt hier goed te werken, ergens anders wellicht totaal niet..

Op RBE
:
Bedrijfsmode Auto
Kelen vanaf buiten 18 graden
Koelen vanaf ruimte temp 21 graden

Op WP
Onder koel icooon - temperatuur
BT-vrijgave 18.0
Ingest temp menggr 2 18.0
Hysterese koeling 2.0. K

Onder koel icoon - parameter
BT overschrijding 2.0h
BT onderschrijding 8.0h
RT-overschreiding 0.0 h

Onder service - instelling - RBE
Invloedsfactor RT. 200%
Vrijgave koeling BT+RT
Afgifte systeem RAD

T-gewenst op de RBE staat op 19.5 en het is nu 21.8 en varieert dan met zon naar 22.x toe. Toen het paar dagen echt warm was gaat het wel naar 22.8 toe zelfs.
Dan draait de koeling bijna continue.

Ik denk dat de instellingen heel erg afhangkelijk van isolatie en zoninstraling zijn. De laatste paar weken lijkt het hier eindelijk goed te .

Ik denk overigens wel dat ik het in de herfst weer anders moet instellen (T-gewenst) omdat ik anders rond de 21 graden pendelen ga (koelen/verwarmen), maar dat gaan we meemaken.

[Voor 70% gewijzigd door jacovn op 07-07-2019 07:31]

• Jan Vlaanderen
@bartvb: op mijn Nibe warmtepomp zit een automatische opwarming (legionella) mogelijkheid. Normaal heb ik het warme water op 45C staan en warm het eens in de 14 dagen op naar 65C. Maar andere programmeer mogelijkheden zijn er ook.

• jacovn
Plenkske schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:05:
[...]

Dat is nu, helaas, het probleem niet. Er werd geen sws gemaakt. Tapwater was op goede temperatuur.
Ook na een keer stekker uit/in (dat loste het probleem bij 75 graden fout op) kwam de aanvoer niet laag genoeg om koelen te starten. Heb zelfs geprobeerd om de temperatuur waarmee die koelt te verhogen naar het maximale wat kon, maar dat werkte ook niet.
Bij mij zit ook alles op de limiet.

Als ik een tijdje koel loopt de bron uitgangs temperatuur op naar 18 / 19 graden.
Dan draait de zaak bijna voluit (bron pomp en vloer pomp) om nog te kunnen koelen, dan is het iets van 19.5 vloer in en 20.5 vloer uit.

Wederom een indicatie van te kleine bron denk ik, hij kan de warmte niet kwijt de grond in, tenminste maar beperkt want anders zou de bron temperatuur niet zo ver oplopen.

Het koel gaat op deze manier weinig efficient, op vollast met bedie pompen en de electronica is het bijna 200 Watt.

• jacovn
Het is bij ons 21.8 beneden en ook op de 1e. De 2e verdieping is iets warmer omdat dak niet gekoeld is, en de lucht wtw ook iets warmere lucht in blaast.
We hebben wel screens op BG en 2e en rolluiken op 1e en die zitten met zon ook altijd dicht.

• PolderPloer!
jacovn schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:58:
@jerh @PolderPloer!
Ik heb de instalateur al een mail geschreven dat als de temperatuur in de winter naar 0 zakt we een heel vervelend gesprek gaan krijgen.

Tevens heb ik ze op voorhand laten weten dat ik de tuin laat klaarmaken en als ze menen daarna bij te moeten boren ze ook de kosten van de tuin inrichting draaien.
Verder heb ik gevraagd om een voorstel om nu inde zomer de bron uit te breiden en dan alle 3 wat aan de kosten bij te dragen (Nathan, Instalateur en ikzelf) geen reactie

Zaterdag komt de instalateur nog dingen afmaken, dan zal ik het nog een keer met hem bespreken.

De warmte verlies berekening:
Transmissie 5484 W
Ventilatie 2396 W
Totaal 7879 W

Dan heb ik 4 paginas van de Nathan aanbieding aan de instalateur
De thermische gegeven:
Gevraagd Thermisch maximaal 7 kW
Bodemvermogen verwarmen maximaal 5,56 kW
Bodemvermogen koelen maximaal 2,78 kW

Ze hebben een boring van bijna 125 meter gedaan. Dat zou al 45 Watt per meter moeten zijn om aan die 5:65 kW te komen. Laat staan de 7880 watt uit de WVB.

Ik heb ook van te voren gevraagd of ze niet simpelweg 2 boringen konden doen, maar van een te grote bron zou het instabiel worden. Ik heb de instalateur gezegd dat ik het een kulverhaal vond, maar hij was er van

Electrisch kan ik er 6 kW bij zetten, maar volgens Nathan hebben ze dat nooit nodig.

Vandaag kwam er 17.1 uit de bron. Iets neter da;de vorige warme periode.

In de aanloop zou de bron 3x 80 meter worden, toen 2x 100, en uiteindelijk 1 x 125 meter. Dus van 240 naar 200 naar 125 meter. Helaas was alles mondeling, ik had het op papier moeten vragen. De instalateur heeft het systeem door Nathan laten berekenen, en vertouwd erop dat het klopt.
Het spijt me maar dit komt dus nooit goed. Enige advies wat ik je nu kan geven is te wachten met de aanleg van de tuin. Nevenschade bij gebreken krijg je namelijk nooit vergoed. Wacht gewoon de winter af, maak mooie plannen en voer die komend voorjaar uit, uiteraard nadat je bron verdubbeld is. Het is niet anders, maar met een nieuw huis heb je vast voldoende focus en werk voor binnen. Laat dat dan een schrale troost zijn. Echt zonde dat het zo moet lopen. Trouwens een te grote bron bestaat haast niet, instabiel ook niet, zolang je maar niet te dikke leidingen hebt.

• jerh
jacovn schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:46:
Mail gestuurd naar instalateur dat ze morgen de tuin uit gaan graven en komende week kunstgras leggen gaan. Dus dat de herstel kosten echt wel voor hem zijn als Nathan er in de winter achter komt dat de bron toch te klein is.

Ze wilden vanuit Nathan toestemming om in de WP te kijken, dat hadden ze al gekregen van me, maar of ik wat terug hoor ? Ik zou gebeld worden door iemand, doodse stilte tot nu toe.
Kan je geen mantelbuis leggen naar een plek voor de tweede boring. Scheelt een boel gezeik straks. Ga er maar van uit dat die installateur echt niks gaat betalen. Die geeft gewoon de schuld aan Nathan, die vervolgens terug gaat wijzen. Er is maar een die de rekening gaat betalen en dat ben jij, want jij wilt straks wat. Ik zou even vooruit denken en niet vasthouden aan wie betaald, maar wat straks met een tweede boring de minste schade oplevert.

• jacovn
jerh schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 19:30:
[...]

Ik zou, maar dat is makkelijk praten dat besef ik, proberen om zoveel mogelijk rekening te houden dat er tweede boring komt. Dus een mantelpijp met de juiste diameter. En de plek van de tichelman bijvoorbeeld onder bestrating, dat kan je vrij makkelijk weer herstellen. Als er allemaal plantjes en zo staan, krijg je geheid een boze vrouw als dat stuk gaat....
Er lopen mantelbuizen vanachter de WP naar buiten toe, en die steken 40 cm voorbij de tegels. Die ligt 120 cm breed achter het huis langs.

Ik zal zorrgen dat er geen drainage pijp daarboven komt, en ook proberen het traject van de leiding naar de eerste boring vrij te houden.

Zal zien of ik ergens hier een afdoende grote mantelbuis kan vinden. Wellicht stuk drainage leiding, die heeft de diameter wel :)

• jerh
EiT schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 21:40:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Bij mij hadden ze een container neergezet en gevuld met water van de bouwaansluiting. Ze hebben dat water nodig om het spoelgat schoon te houden. Ik wilde ook een puls in de tuin en die hebben ze na de eerste boring gemaakt, 20 meter diep en 130 doorsnee. Die hebben ze voor de tweede boring gemaakt en daar kwam 44m3/uur uit en dat vond de boormeester veel prettiger boren. Uiteraard betaal je alles zelf, dus wellicht kan je ze dan gelijk een puls voor in je tuin voor de bereging laten maken, ben je denk ik hetzelfde kwijt en kan je daarna je beregening met grondwater regelen.

Ik heb 2x 120 meter laten boren en vond dat het niet heel veel zand/grond opleverde. Viel weg bij de rest van de grond die was afgegraven. Ons perceel is effectief ook hoger komen te liggen, zodat het water van het perceel afloopt. Je ziet dat nu ik er oplet bij alle nieuwbouw. Die grond kan je denk ik dus zo kwijt op je perceel.

De kans dat je een kabel raakt op je eigen perceel is niet heel groot, zeker niet als je een stuk van de openbare grond wegblijft. Ik heb geen idee of het een gebruikelijke voorwaarde is. Bij mij is er niet overgesproken.

• jacovn
Bij ons hadden ze een watertank op de vrachtwagen staan met paar kuub water (rekenening a €350 of zo) en dan nog de kraan vol open al de uren dat ze boorden.

Volgens mij was het wel water met een toevoeging zodat zand en klei deeltjes beter mee naar boven kwamen bij het boren. Er gingen ook nog paar zakken van het spoelgat in.

Heel veel zand was het inderdaad niet, kleine verhoging in stuk tuin. Dat gat is ook maar ongeveer 20 cm diameter of zo.

• Zwerius
  • Laatst online: 19:24
Op het forum voor lucht/water warmtepompen wordt maandelijks een overzicht geplaatst van behaalde COP's door verschillende Tweakers. Met daarbij merk en type WP.
Is dat op dit forum ook te vinden voor water/water WP's?

Zwerius Kriegsman

• Zwerius
  • Laatst online: 19:24
Uiteraard is de mogelijke warmteonttrekking aan de bodem (in Watt/m) sterk afhankelijk van de grondsoort.
Heeft iemand van jullie getallen voor Noord Oost Twente? (zandgrond)

Zwerius Kriegsman

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@jerh
Een poor mans heatmeter. (als je de afgifte flow weet en de delta T, en opgenomen watjes)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
return {

on = {
        devices = { 
                    --23, -- flow
                    16,  -- powerHeatpump (youless)
                  }
         },
    logging = {
        level = domoticz.LOG_INFO,
--        level = domoticz.LOG_ERROR,
        marker = "sCOP"
               },    

execute = function(domoticz, item)

-- devices
        --local flowinstValue = domoticz.devices(23).flow           -- Flow L/H  (dummy - waterflow from kamstrup or fixed value)
        local flowinstValue = 1560                                  -- Flow L/H  (fixed value)
        local tempoutValue = domoticz.devices(5).rawData[1]         -- Temperature Heatpump water out
        local tempreturnValue = domoticz.devices(6).rawData[1]      -- Temperature Heatpump water return
        local powerHeatpump = domoticz.devices(16).rawData[1]       -- HEatpump power absorbed in watt
        local sCOP = domoticz.devices(41)                           -- Cop (dummy- custom sensor W/W )
        local WP_thermisch = domoticz.devices(42)                   -- Cop (dummy- verbruik Elektra )

-- calculation
        local Watt_heat_c = math.abs(domoticz.utils.round((tempoutValue-tempreturnValue) * 4.18 * (flowinstValue/3600) * 1000))
        local COP_calculated = math.abs(domoticz.utils.round(Watt_heat_c/powerHeatpump,2))

domoticz.log('flowinstValue ' .. flowinstValue .. ' L/H ', domoticz.LOG_INFO)    
        domoticz.log('tempoutValue ' .. tempoutValue .. ' C ', domoticz.LOG_INFO)    
        domoticz.log('tempreturnValue ' .. tempreturnValue .. ' C ', domoticz.LOG_INFO)    
        domoticz.log('powerHeatpump ' .. powerHeatpump .. ' Watt ', domoticz.LOG_INFO)   
        domoticz.log('Watt_heat_c ' .. Watt_heat_c .. ' Watt ', domoticz.LOG_INFO)        
        domoticz.log('COP_calculated ' .. COP_calculated .. ' W/W ', domoticz.LOG_INFO)

-- to Dummys
        if tonumber(powerHeatpump) > 300 and COP_calculated < 8 then 
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8090/json.htm?type=command&param=udevice&idx=41'..'&nvalue=0&svalue='..COP_calculated) --COP_dummy
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8090/json.htm?type=command&param=udevice&idx=42'..'&nvalue=0&svalue='..Watt_heat_c)    --Power_thermisch_dummy
        else 
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8090/json.htm?type=command&param=udevice&idx=41'..'&nvalue=0&svalue=0') --COP_dummy
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8090/json.htm?type=command&param=udevice&idx=42'..'&nvalue=0&svalue=0') --Power_thermisch
        end

end
}

Blijkt aardig te kloppen met mijn Kamstrup (ik reken wel met dezelfde sensoren)

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Pagina: 1 2 3 ... 16

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee