Toon posts:

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 14 15 16
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 14:24
Gwaihir schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:58:
[...]

Dat klopt en is dan ook soms een reden toch master-master te willen.

Maar nogmaals: met zo'n traag verwarmingssysteem en een redelijk tot uitstekend geïsoleerd huis, heeft het eigenlijk geen zin beneden (een heel klein beetje) af te laten koelen. Dus voor nieuwbouw: lekker beneden én zolder warm genoeg houden :).

[...]

Tja, ik zou dat als een gemiste kans zien om ook elders in huis e.e.a. weer even wat bij te warmen. En mocht je 5+ van dat soort runs hebben op een doorsnee dag, dan zou ik het persoonlijk ongewenst vinden; teveel korte runs.

Hier inmiddels 1140 starts onderweg met een gemiddelde runlengte van 7.0 uur. (Wordt waarschijnlijk wel weer iets lager naarmate we de isolatie verbeteren.)
Mjah, ik vermoed dat jouw WP kan moduleren ;) Dat kan die van mij (helaas) niet. Dus als die 7 uur achter elkaar draait, wordt het hier binnen tropisch!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ddeklerk79 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:14:
Die wifi-lan module moet bij mij nog geïnstalleerd worden. Verbouwing nog niet af..
Die Easynet module van EcoForest zelf, die @KoBolD54 (waarschijnlijk) dus ook zoekt? Daar zit ook een webinterface bij die, op een enkel foutje na, toegang geeft tot alle instellingen. @xavier_82 heeft het verkeer daarvan uitgeplozen en dat ding blijkt ook de modbus adressen te gebruiken (de LAN-kaart verbindt dus simpelweg door naar de modbus).

Dat betekent dus dat (vrijwel) alles zich inderdaad via die weg laat aanpassen. En dat deze tweaker een manier heeft om voor ons de adressen te achterhalen. (En wellicht kun je dat zelf ook, met enige studie van die webinterface.)
Nu zit ik in de menu's van de WP zelf te neuzen en te tunen. Was benieuwd of "aan sturen" ook dit soort veranderingen zou mogelijk maken of eerder een "aan / uit" commando...
Slechts "aan / uit" wordt meestal met enkele digitale contacten gedaan. De WP heeft er voor onder andere "vraag" en "zomer / winter".

• Gwaihir
  • Niet online
xavier_82 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:10:
Volgens mij zijn er 2 manieren om de thermisch vermogen te beperken nl.
Door het aanpassen van de beta factor (Af fabriek op 0.8, dus 80% van max)
Dat gaat over het maximale compressortoerental. Dit gebruik ik nu actief.
(De beta factor is in de context van warmtepompen m.i. iets anders.)
of via de beveiliging optie onder de installateurs menu
En daarvan zoek ik het register :).
Ik ben de lijst met registers door een hdd crash kwijt geraakt en moet deze opnieuw opbouwen. Nu nog tijd en zin vinden, helaas heb ik nog geen antwoord voor je.
Ach, jammer! Misschien nog ooit. En sterkte t.a.v. de belangrijker zaken die daar vast ook op stonden en je nu zo maar moet missen.

• Gwaihir
  • Niet online
JuutieZ schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:33:
omdat waarschijnlijk de wp die registers niet zal overschrijven als er geen thermostaat aan de FBus2 poort zit (waar ik eerder wel bang voor was).
Die aanname lijkt mij terecht.
Alleen zoek ik nog de registers voor zone 2 ([registers van zone 1]+1?) (want waarschijnlijk wordt de bovenverdieping een andere zone).
Geen idee, want ik gebruik niets dergelijks. Het valt misschien te proberen - wel eerst die registers uitlezen! - zie je tenminste of ze op nul stonden. Maar er zit op het oog veel willekeur in. Bouwde men ondersteuning voor een tweede zone bijv. een paar jaar later pas in, dan zullen die registers totaal ergens anders terecht zijn gekomen.
En met register 221 moet je de sww aan kunnen zetten, toch?
Ja. En dat is er eentje uit de officieel gepubliceerde lijst.

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:22
Gwaihir schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:19:
[...]

En daarvan zoek ik het register :).
Niet voor 100% zeker (als in nog niet getest)

BMS AddressOmschrijvingType
74thermisch_vermogen_sww_minAnalog
75thermisch_vermogen_sww_maxAnalog
76thermisch_vermogen_cv_minAnalog
77thermisch_vermogen_cv_maxAnalog

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-05 10:49
@jacovn of de bron is te koud of de WP is lek. Ik weet niet welk model je hebt maar er was er in dit draadje ook al een eerder lek door een ontwerpfout van de leidingen op de compressor, en dan is het garantie. Misschien heeft iemand anders een beter geheugen.

[Voor 4% gewijzigd door Cpt.Chaos op 30-03-2023 10:45]

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:28
Cpt.Chaos schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:45:
@jacovn of de bron is te koud of de WP is lek. Ik weet niet welk model je hebt maar er was er in dit draadje ook al een eerder lek door een ontwerpfout van de leidingen op de compressor, en dan is het garantie. Misschien heeft iemand anders een beter geheugen.
Yup hier heb je gelijk in, dat lek kon je vinden door het afdekplaatje van de motor te verwijderen. Deze zit rechts onderin bij de warmtepomp. Ik dacht dat die ruimte droog moest zijn.

Dit is heel lang geleden eens door iemand gemeld en volgens mij werd er ook bij gezegd dat het een probleem is die vaker voor komt omdat een buis daar een vreemde haakse bocht maakt ofzo.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-05 23:21
ter info, aquathermie voor een kasteel: https://m.gva.be/cnt/dmf20230324_95615831

mooie oplossing voor oude gebouwen zonder het uitzicht te wijzigen.

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
jacovn schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:09:
Wij hadden steeds meer 721 storingen (alpha innotek) en nu een 757 en de 2e energie opwekker heeft warm water gemaakt.
Installateur wil liever niets meer doen, en nathan wil me natuurlijk niet helpen.

Weet iemand een goede instalateur in midden/westen van land ? (Ik woon in Almere)

Zoek een die de warmtepomp en ithro qualityflow systeem in onderhoud wil nemen.
Ik heb goede reviews gelezen over Schimmel In Barneveld;
https://schimmeltechniek.nl/
Hopelijk kunnen zij jou helpen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:06
Ddeklerk79 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:19:
Eerder las ik al dat een Ecoforest WP vaak ongeveer een keer in het uur het toerental v.d. Compressor opvoert.

Op dit moment ben ik met een soort van opstook protocol bezig en is de aanvier temperatuur inmiddels 30 graden.

De pomp heeft hiervoor een vermogen, electrisch van 30% en iets van 2500rpm.

Tot m'n verbazing gaat ie als nog naar 50% vermogen ieder uur met dikke 3500 rpm en een 12.5kWh warmte afgifte.

Dit terwijl ik heb aangeven niet meer dan 8kWh toe te staan, niet neer dan 35% vermogen etc etc.

Als de pomp nou b.v. Op zeer lage standen draai zoals 1000rpm / 14% dan snap ik wel dat ie voor de smering misschien wat sneller wil draaien zo af en toe.. Maar naar 50% en 12.5kW vermogen... Mwa.. Grote kans dat de Wp op die momenten daarna afslaat.

Iemand die weet hoe en waarom?

En wat hebben jullie gedaan als opstook protocol voor jullie cement dekvloer in combi met de WP?
Ik neem aan kW ipv kWh? Mijn ait heeft een speciale functie voor opstook protocol duurde iets van 5 werkdagen oid. Woonde er nog niet dus lekker laten draaien. :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ddeklerk79 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:19:
Eerder las ik al dat een Ecoforest WP vaak ongeveer een keer in het uur het toerental v.d. Compressor opvoert.

[..]

De pomp heeft hiervoor een vermogen, electrisch van 30% en iets van 2500rpm.

Tot m'n verbazing gaat ie als nog naar 50% vermogen ieder uur met dikke 3500 rpm en een 12.5kWh warmte afgifte.

[..]

Iemand die weet hoe en waarom?
Of 't eens per uur is, heb ik nooit strak in de gaten gehouden. Ik hoop (iets) minder, in de meeste gevallen. En het is niet altijd omhoog, maar naar 50%. Hoe en waarom staat al wel ergens in dit topic, met gedetailleerde uitleg van iemand die diep in compressoren zit.

Samengevat: in dit type compressor gaat de olie het beste rond bij 50% compressortoerental. Draai je een (duidelijk) afwijkend toerental, dan moet hij af en toe naar 50% om de olie weer naar de juiste (voorraad) plek te krijgen.

Dat doet hij dus ook en daar kun je helemaal niets tegenin brengen (gelukkig, want dat zou snel een dure grap worden).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:47:
Daar zit ik ook bij ze hebben een warmtepomp abonnement, want anders kom je er niet tussen. Ze hebben geen specifieke kennis van ait.
Wacht effe.. jaarlijks onderhoud van de CV-ketel kostte krap 100 euro, inclusief snelle actie bij storing. Voor zo'n WP schrijven ze stug 210 euro, terwijl daar letterlijk niets te doen is aan (preventief) onderhoud.

Dat betaal jij dus puur om bij een storing geen maand in de kou te zitten? En wellicht zit je dat eventueel toch, omdat ze aan jouw merk eigenlijk niets kunnen / mogen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:03:
ter info, aquathermie voor een kasteel: https://m.gva.be/cnt/dmf20230324_95615831

mooie oplossing voor oude gebouwen zonder het uitzicht te wijzigen.
En, net als bij Hiemstra, sneller / langer schaatsen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 20:52

Matis

Rubber Rocket

Ik ben lid van VEH, zij hebben (voor leden) een spoedklus service: https://www.eigenhuis.nl/...diensten/spoedklusservice

Zo betaal je een eerlijk bedrag voor urgente problemen aan je huis, CV, slotenmaker etc.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vaevictis_
Matis schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:49:
Ik ben lid van VEH, zij hebben (voor leden) een spoedklus service: https://www.eigenhuis.nl/...diensten/spoedklusservice

Zo betaal je een eerlijk bedrag voor urgente problemen aan je huis, CV, slotenmaker etc.
Ik heb juist de VEH opgezegd, stoorde me al langer aan de boomer mentaliteit rondom kwesties zoals salderen en las afgelopen jaren ook niets nieuws. Ik betaal lievern die 210 euro per jaar dat ik weet wie er komt en de installatie kent dan dat ik mag hopen dat er een vakman langskomt. De CV zijde al geen probleem zijn maar als er iets met de bron aan de hand is, b.v. gycol meten en bijvullen kan ik wel bij Schimmel laten doen maar is geen spoedklus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 20:52

Matis

Rubber Rocket

Vaevictis_ schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:52:
Ik heb juist de VEH opgezegd, stoorde me al langer aan de boomer mentaliteit rondom kwesties zoals salderen en las afgelopen jaren ook niets nieuws. Ik betaal lievern die 210 euro per jaar dat ik weet wie er komt en de installatie kent dan dat ik mag hopen dat er een vakman langskomt. De CV zijde al geen probleem zijn maar als er iets met de bron aan de hand is, b.v. gycol meten en bijvullen kan ik wel bij Schimmel laten doen maar is geen spoedklus.
In dat geval bel ik Nathan, maar ik snap je punt.

Probleem is dat de installateur die bij ons de WP heeft geïnstalleerd een eenpitter is. De keren dat ik hem belde, nam hij niet op en de keren dat ie wel zou komen belde hij doodleuk af dat hij ziek was.
Kon Mathijs weer achteraan in de rij.

Betaal nu een paar jaar geen €200 meer ieder jaar. Mocht er iets stuk gaan, dan betaal ik de monteur en onderdelen met alle liefde en plezier.

De CV ketel lied ik onderhouden vanwege de brandveiligheid, dat hoef ik niet te doen voor de WP.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vaevictis_
averroes1198 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:42:
Hoe verhoudt de kwaliteit van Alpha Innotec. warmtepompen zich tot Nibe?! I.v.m. een slechte levertijd van Nibe te horen gekregen dat dit andere merk nu geleverd gaat worden in onze nieuwbouwwoning.
Ik ken NIBE onvoldoende, wel een aantal klanten die er eentje hebben en mijn indruk is dat het beide solide merken zijn alleen dat NIBE wel iets moderner is. Belangrijk is wel dat je het juiste vermogen krijgt vraag of ze gerekend hebben met een beta factor (dat wil je niet). En of ie kan moduleren (dat wil je wel). Over AIT ben ik wel tevreden.

Bepaalde types NIBE hebben ondersteuning voor dynamische energie tarieven bij AIT dat nog niet tegengekomen wel een relais voor smartgrid ready en natuurlijk aansturing van HA. @averroes1198

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@big bang Weet er het fijne niet van, maar chiptekort werd hier door anderen aangevoerd. Is kennelijk wat zij te horen gekregen hebben.

Kan me voorstellen dat anders onderhand die F-serie wel met pensioen zou gaan. En stemt ook overeen met nieuwe vaatwasser kopen niet al te lang geleden: nieuwste modellen (met connectiviteit) slecht leverbaar wegens chiptekort, één serie ouder rolde nog prima uit de fabriek. Dus tja.. ik acht het wel aannemelijk. (Nieuwste model ook een energieklasse beter, dus daar toch maar even goed gezocht. Bij die WPs hoor ik daar niets over, dus die zitten vast héél dicht bij elkaar.)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:43
Waarschijnlijk zijn de enige verschillen alleen dus die energiemeter en wifi en je hebt de s-serie nodig als je extra thermostaten, thermostaatknoppen of sensoren van Nibe wil gebruiken: https://www.nibe.eu/assets/documents/30029/739010-1.pdf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@big bang Denk dat je 't verder omgekeerd in moet steken: wat wil jij ermee doen? En dan kijken of je ergens tegenaan loopt (waarschijnlijk bij F) wat de ander wel kan.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Ik vond dat alpha home te veel aan de retourtemperatuur zat te rommelen. Ook bij -5 met zon rekende hij zo 17 graden retour uit. Dan blijft de wp te lang uit. Ook bij af en toe vraag van zolder cq slaapkamer kwam er een dot koud water naar de pomp waardoor deze flink ging optoeren, dan met sluiten van de groep kon hij de warmte niet kwijt ->wp uit. Nu alle groepen open staan en ingeregeld zijn hoef ik geen regeling per kamer meer te hebben, de woonkamer is het warmst en leidend.
Het zal wel geïnstalleerd zijn omdat dat tegenwoordig moet, regeling per vertrek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Ik heb hem besteld, dus ergens in oktober kan ik hem wel installeren met de levertijden van nu. Bedankt voor het delen van de ervaringen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb bij mij Alpha Home "eruitgesloopt". Alleen de sensoren hangen er nog.
Dus wie nog werkende onderdelen moet hebben (gateway, regelunits): stuur me maar een dm.
Ik heb de twee regelunits ieder vervangen door een "Sonoff 4CH Pro", deze heb ik geprogrammeerd met esphome software en per vertrek daar een standaard Home Assistant "thermostaat regeling" op gezet.
Werk perfect!
In voor- en najaar als boven de temperatuur te hoog oploopt gaat het ventiel dicht.
In de zomer gaat alles (behalve de badkamer) automatisch in "koelstand".
De stooklijn blijft hetzelfde, maar omdat ik sinds september ben overgestapt op dynamische prijzen speel ik met de stooklijn. Bij lage prijzen gaat ie iets omhoog, bij hoge prijzen iets omlaag met de volgende formule (wordt per uur bijgesteld):
stooklijnverschuiving = - ((uur_prijs - dag_gemiddelde_prijs)/dag_gemiddelde_prijs) x 4
Dat betekent dat als het verschil tussen de actuele prijs en de gemiddelde prijs 10% is verschuift de stooklijn 0,4 K.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:23
Shaka schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:43:
[...]

Legionella vind > 55 graden niet zo leuk en daar is het om te doen. En sinds ik geen thermische desinfectie kan doen omdat ze het elektrische element simpelweg niet aan hebben aangesloten begin ik er niet aan om de temperatuur lager te zetten. Ieder zijn afweging daarin.

Gaat er mij om dat ze een lager getal hebben voorgerekend dan ik in de praktijk haal. Keuze voor de 300L boiler was a 5000 euro meerwerk vooral gemotiveerd om niet te hoeven plannen of flow-verlaging te doen.

Het is misschien 5x per jaar dat de warm water vraag zo groot is op een avond overigens. Overige tijd prima als hij lekker op de achtergrond pruttelt. Een douchepijp-WTW had ook veel gescheeld maar weigerde de bouwer te leveren 8)7 Voel me gewoon (duur) in 't ootje genomen met wat is voorgespiegeld vs realiteit.

Voor mij zou het perfect zijn geweest als ik gewoon voor die paar keer even hem op "boost" kon zetten voor een uurtje. Luxeprobleem? Zeker. Maar als tweaker natuurlijk jammer dat er weliswaar een menu-instelling te vinden is waar je de compressorfrequentie mee vastzet voor SWW maar dat je daar, ook met installateurstoegang, niet aan kunt komen maar dit via een ongedocumenteerde "usb stick" moet doen.
Volledig begrijpelijk gevoel van “in het ootje genomen” zijn.
Zoals ik eerder al zei is het commentaar van de installateur “dat je de bron uitput” onzin. Bron uitputten gaat over het gemiddelde vermogen over langere tijd en dan maakt de piek last echt niet uit.
En een WtW op de douche afvoer was wel heel erg handig geweest.

Stoom afblazen. Stukje hardlopen. En paaseitjes eten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:53:
[...]

@Shaka

Ok maar dan kan het snel zijn opgelost want legionella bij particulieren is volstrekte onzin, staat hier gewoon uit. Installateurs en fabrikanten zetten dit standaard aan want "better safe than sorry", maar is alleen van toepassing bij utiliteit b.v. campings of sportclubs waar geen regelmatige doorstroming plaatsvindt. Na een vakantie kun je het altijd handmatig even aanzetten of anders alle tapwaterpunten goed doorspoelen. Zie ook https://www.drinkwaterpla...oelen-vanwege-legionella/

Dan kun je naar 50 graden of lager en heb je het snel opgelost zeker als je ook vraagbeperking en ander douchegedrag kan realiseren.
Oei dit vind ik wel advies wat op het randje is en misschien wel erover.

De meeste mensen hebben nog een CV ketel, dus daar is de leiding even doorspoelen voldoende omdat de CV ketel het water verwarmd tot 70/80 graden.

Jou advies dood de legionella bacterie niet, je zou dan na een vakantie het hele buffervat moeten doorspoelen, dat is onbegonnen werk. Als er legionella in je buffervat zit dan kan die zich dus ook prima vermenigvuldigen en verspreiden (er is ruimte genoeg).

De leidingen doorspoelen is alleen nuttig als je erna 100% nieuw water in de leidingen hebt, dat werkt niet met een buffervat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:46:
[...]

Oei dit vind ik wel advies wat op het randje is en misschien wel erover.

De meeste mensen hebben nog een CV ketel, dus daar is de leiding even doorspoelen voldoende omdat de CV ketel het water verwarmd tot 70/80 graden.

Jou advies dood de legionella bacterie niet, je zou dan na een vakantie het hele buffervat moeten doorspoelen, dat is onbegonnen werk. Als er legionella in je buffervat zit dan kan die zich dus ook prima vermenigvuldigen en verspreiden (er is ruimte genoeg).

De leidingen doorspoelen is alleen nuttig als je erna 100% nieuw water in de leidingen hebt, dat werkt niet met een buffervat.
Misschien voor de verduidelijking, ik ben zelf ook professioneel aan het werk advies verduurzaming particulieren.

Ik roep niet zomaar iets, maar een advies wat ik met installateurs ook heb doorgesproken op basis van TNO onderzoek. Om legionella weg te krijgen (mocht dat al een issue zijn bij particuleren) dan is goed doorspoelen voldoende na een paar dagen (week) stilstand bij alle tappunten. Als je tappunten elke dag gebruikt dan is er geen bacteriegroei mogelijk.

Thermische desinfectie is nodig als je niet wilt / kunt doorspoelen en is dus van toepassing bij utiliteit gebruik.

Dat de functie zit in een normale warmtepomp omdat deze ook voor utiliteit gebruikt kan worden. Op een camping alle douches laten doorspoelen bij eerste gebruik is niet te doen en ook gevaarlijk als je het vergeet. Hele andere situatie. Daarnaast is het een hardnekkig misverstand bij installateurs "better safe than sorry".

Legionella groei is niet in de buffervat maar in stilstaande leidingen/uiteinden.

Kijk even deze video voor meer uitleg. https://youtu.be/oJeyc_cGIMU

Daarnaast is het een vrijblijvend advies, je hoeft het niet op te volgen. In bovenstaande probleem om de buffer op 58 graden te houden voor legionella groei preventie zou ik wel sterk overwegen om SWW temperatuur te verlagen want dat hoeft dus niet.

[Voor 6% gewijzigd door Vaevictis_ op 10-04-2023 16:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ddeklerk79 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:35:
Dat de pomp te groot is ga ik deel in mee, maar deels ook niet. Deze machine loopt het beste bij een 20 tot 30% van z'n vermogen. De curve uit het boekje zie ik op de machine goed terug
Dat van die curve klopt. Maar indirect doe je nu alsof het zo'n beetje altijd -10 C is in ons land in de winter. Dat klopt niet. En dat zorgt ervoor dat je veelal mooi in dat ideale bereik kunt draaien, met een WP van de juiste maat. (We hebben het over Nederland of Vlaanderen, toch?)

Bij -10 heb je 14kW nodig, zei je toch? Dan is deze echt te groot, dusdanig dat als het de keuze van de installateur was, dat ik 'm 'ns zou polsen of hij 'm niet beter kan omruilen en deze door kan schuiven naar een installatie waar hij wel geschikt voor is.

Want wat jij zoekt, kan de 3-12 ook leveren; die piekt af fabriek op 16kW. En aangezien je bij gedeeld gebruik ook altijd wel aan een stukje 'overboeking' gaat denken daar het nooit volledig gelijktijdig is, zou ik dat er zonder zorgen voor hebben besteld. Die levert bij ideaal toerental waarschijnlijk zo'n 6-7 kW (dat zit bij dat model ook bij een iets hoger aantal toeren).

Afijn, dan de (na)regeling: ik heb een Ecoforest 1-9 in gebruik met een losse regeling (in Loxone) die zich goed leent om zoiets nog zo veel mogelijk recht te trekken. Inderdaad stuur ik de mengklep ook (wat) boven setpoint, wanneer de WP dat toch produceert.

In jouw geval zal het ook van de na regeling in de woningen afhangen. (Hopelijk geen?) Want waar je m.i. de meeste winst nog kunt behalen, is als je de woning die NIET expliciet vraagt op enig moment toch een 'onderhoudsdosis' warmte toebedeelt. Dáármee zou je vermoedelijk die WP 'n stuk vloeiender kunnen laten lopen.

Is geen kleine ingreep. In 't strakste geval heb je 't al over zo'n 1900 euro spullen.. (Die je WP zelf niets kleiner maken..)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vaevictis_
bjp schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:59:
[...]

niet altijd, hangt helemaal af wat voor gas je hebt in je compressor. De mijne kan 75 graden bijvoorbeeld (R290).
Dat klopt, laten het erop houden dat het wel veel vraagt van de WP en elektriciteit verbruik. Graag een volgend onderwerp want we blijven nu een beetje hangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 23:00
Gwaihir schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:19:
Mag nog wel iets lager ook. In het algemeen hebben de circulatiepompen moeite met een druk onder de 0,5 bar. Dan trekken ze bellen onderdruk in de aanvoer naar de pomp. (Zeg maar 'n zwak vacuüm. Geen luchtbellen, want er is niet ineens lucht beschikbaar.) De Ecoforest schakelt ook uit als 't op 0,5 of lager komt (al kun je die beveiliging best een tiende lager zetten terwijl je wacht op de installateur).
Cavitatie is het woord wat je zoekt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• bjp
is dat niet omdat hij 'enkel' op de compressor draait, en daardoor de ingestelde temperatuur niet kan halen?

pure speculatie.

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:17
DJR schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:46:
[...]

Daar heb je wellicht een punt. Ik heb electrisch bijverwarmen "uit" staan. Is het mogelijk om alleen voor periodieke verhoging tbv legionella bestrijding dan electrisch bijverwarmen erbij aan te zetten? En in alle andere scenario's niet?
Electrisch bijverwarmen zou hij sowieso alleen moeten gebruiken in gevallen dat de compressor het niet aankan. Bijvoorbeeld omdat de temperatuur hoger moet, omdat de compressor een storing heeft, of wat dan ook. De bijverwarming kan je dus volgens mij veilig aanzetten.

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:25
Vaevictis_ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:04:
CVen bronzijde staan bij mij op 1,5 bar. Tussen 1 en 2 bar is goed, als je meer dan 2x per jaar moet bijvullen om op 1,5 bar te blijven is er iets aan de hand. Lekkende koppeling komt voor.
Hier CV zijde op 1,9 bar, Bron stond op 2,0, inmiddels in 1,5 jaar gezakt naar 1,8 bar.

Leuk feitje over mijn bron (2x100m)

Geboord in 2004, huidige bron in = gemiddeld 9 graden. Bizar wat die waterhoudende lagen in onze regio aan warmteenergie vasthouden _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bouwertje schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:10:
Is het een gekke gedachten (zomaar Out of the blue) om in de zomer je zonneboiler te gebruiken om je bron op te warmen? Dus vat op temperatuur, zonneboiler naar de bron. Of wordt dit al toegepast?
De WKO-tool raadt dat in feite aan, met het advies ook enkele PVT panelen te plaatsen.

Het is hier niet al te lang geleden al wat uitgebreider langs gekomen en in het zonneboiler topic nog 'n stuk uitgebreider.

Het lijkt onder omstandigheden wel interessant, als soms zelfs noodzakelijke regeneratie, maar ook als een stuk seizoensopslag. Het heeft zich evenwel nog niet in de praktijk bewezen. Wanneer de salderingsregeling terugloopt wordt het interessanter, zeker als de tarieven ook nog 'ns standaard dynamisch worden. Hopelijk weten we tegen die tijd meer.

Ik ben er zelf ook wat mee aan het experimenteren, maar heb nog geen duidelijke conclusie.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Stefannn
Bouwertje schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:10:
Is het een gekke gedachten (zomaar Out of the blue) om in de zomer je zonneboiler te gebruiken om je bron op te warmen? Dus vat op temperatuur, zonneboiler naar de bron. Of wordt dit al toegepast?
Vaevictis_ schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:27:
[...]

Ja dat heb ik eens uitgezocht. Je kunt beter PV gebruiken om elektra op te wekken voor je WP. In de zomer heb je veel minder warmte nodig. Je wilt in de zomer juist koelen (en bron regeneren). Als je bron opwarmt kun je dus minder koelen. Of je moet een manier vinden om zonneboiler rechtstreeks te gebruiken voor douche, maar je hebt sowieso weinig vraag en te veel aanbod. Voor de rest alle extra installaties kunnen ook weer stuk gaan en kost wel geld dus minder is beter.
Gwaihir schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:28:
[...]

De WKO-tool raadt dat in feite aan, met het advies ook enkele PVT panelen te plaatsen.

Het is hier niet al te lang geleden al wat uitgebreider langs gekomen en in het zonneboiler topic nog 'n stuk uitgebreider.

Het lijkt onder omstandigheden wel interessant, als soms zelfs noodzakelijke regeneratie, maar ook als een stuk seizoensopslag. Het heeft zich evenwel nog niet in de praktijk bewezen. Wanneer de salderingsregeling terugloopt wordt het interessanter, zeker als de tarieven ook nog 'ns standaard dynamisch worden. Hopelijk weten we tegen die tijd meer.

Ik ben er zelf ook wat mee aan het experimenteren, maar heb nog geen duidelijke conclusie.
Ik heb afgelopen winter een mooi experiment gedaan.
ik heb 3 horizontale lussen vlak bij elkaar met grond-temperatuursensoren (Ingegraven dus)
afgelopen winter heb ik expres 1 niet in gebruik gehad als "referentie lus" (normaal zou je dat wel doen dus).
Ik ben nu druk bezig met een laadpaal en sowieso erg druk.
Dus de mooie grafiekjes houden jullie nog tegoed.

Ik kan mijn conclusie wel vast delen:
- seizoensopslag gaat echt never nooit werken.
- whatever je erin stop is na een week of 2..3 wel weg.
- mijn horizontale wisselaar wordt 90% gedreven door de seizoens/buitentemperatuur en volgt die met een offset van een paar graden en een vertraging van 2 a 3 weken.
- refrentielus en actieve lus gedragen zich krek hetzelfde. Volgen de buitentemperatuur hetzelfde. Alleen een offset door de belasting in de actieve lussen.

de mooie grafiekjes volgen nog.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bouwertje schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:33:
Ik vind mijn huis koelen best lekker maar is dat echt nodig in een nieuwe woning?
Ja. Juist in nieuwe, goed geïsoleerde woningen is oververhitting steeds meer een ding.

En we vinden dat denk ik ook steeds normaler, want dan koel je toch gewoon op ruim voorhanden zonne-energie? In de winter daar en tegen is de warmte / elektriciteit schaars..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:02:
[...]

Ja. Juist in nieuwe, goed geïsoleerde woningen is oververhitting steeds meer een ding.

En we vinden dat denk ik ook steeds normaler, want dan koel je toch gewoon op ruim voorhanden zonne-energie? In de winter daar en tegen is de warmte / elektriciteit schaars..
In ben dus ook werkzaam als passiefhuis vakman en TOjuli is dus echt wel een ding, bij goede issolatie en luchtdichtheid is kans op oververhitting dus erg hoog. Dus vandaar ook werken met zonwering (overstekken of schaduwdoek etc) en balansventilatie met zomernachtkoeling en natuurlijk W/W WP met koeling. Airco is niet nodig dat is symptoon bestrijding.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bjp
het enige dat ik nog zou overwegen, is om warmte in de bron te duwen, om stagnatie/te hoge temperaturen in een ZB te hebben, da's nefast voor je glycol.

Maar extra ZB aanleggen hiervoor? nee persoonlijk niet overtuigt. Je huis koelen, da's wel aangenaam. Je huis/ramen is/zijn op zich ook een grote ZB :-)

Weet iemand of je toevallig koeling kunt doen op het SWW circuit (ingebouwde boiler of het extern SWW vat) van een EcoForest WP?

Stel, max 80 graden of zo. Onder de 55 graden, verwarmen, boven de 80-85, koelen. (weet ook niet welke temperatuur nefast voor je glycol is, maar daar is een andere topic voor).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 23:00
Stefannn schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:11:
[...]

Dat klopt en is defacto de conclusie van mijn winter experiment.
Maar de tijdconstante maakt dat seizoens opslag niet werkt.
In 2 a 3 weken zat ik op steady state.
Als je te hoge vraag hebt ben je dus in 2 a 3 weken uitgeput. Dan helpt 4 maanden eerder voeden niet.

In praktijk valt die 2 a 3 weken niet meteen op omdat je in het najaar heel langzaam opschaalt.
Daadwerkelijk uitgeputte (ondergedimensioneerde) verticale bronnen is een veel langzamer proces, meestal enkele jaren. Je ziet dan dat de bron elk jaar een beetje afneemt en dat speelt eigenlijk alleen als je geen stromend water langs je bron hebt. Niet vergelijkbaar met jouw systeem dus.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:16
Gwaihir schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:37:
[...]

Ja, zeker. Een flink deel van de installaties met verticale bron van pakweg 10 jaar en ouder heeft hiermee te kampen. Die bronnen zijn jaar op jaar kouder geworden, totdat ze ver onder de normale grondtemperaturen een (jaar)evenwicht hebben bereikt. Klaarblijkelijk is de doorsnee warmtegeleiding van de grond in het verleden flink overschat..
Blijkt dat er inderdaad niet zo heel erg veel bekend is over de bodem onder je voeten. Althans, wat er in een straal van een meter of 100 van je beoogde boorplek zit is een beetje een gok en op welke diepte ook.

Hierover gesproken met een sonderings-man en grondboring-voorman die aan het werk waren in de buurt. Beide bijna pensioengerechtigd en daardoor veel praktische kennis over de grond in de buurt.

De sonderingsman zou voor fundering sonderen. Normaal gesproken zou hij gestopt zijn na 20m diepte aangezien de dragende laag op 12m zat. Hij verwachte deze tussen de pakweg 10 en 20m. Vanwege ons gesprek heeft hij tot ca. 50m gesondeerd en kon duidelijk aanwijzen waar het groffe watervoerende zand onderbroken werd door fijnere zandlagen (variërend van 0,5 tot 1,5m).

Beide mannen hadden grofweg dezelfde conclusies:
- De buurt ligt op een 'rug' van grof zand.
- Daarop liggen hoopjes zand (waarschijnlijk oude duinen) met daartussen dalen gevuld met (ziltige) klei of veen al dan niet vermengd met fijn zand. Het verschil tussen de toppen en dalen zijn vaak 10m, regelmatig 20m en af en toe bijna 30m.
- Daaroverheen een laag variërend tussen fijn zand, zand-klei en ingeklonken veen.

Dit betekent dat:
- de eerste 30m een 'gok' is. Heb je pech dan is dat vrij droge mix van (gedeeltelijk) ingeklonken veen en klei. Heb je mazzel dan is het al vanaf 10m grof watervoerend (niet nat, maar stromend) zand.
- Na die 30m is het allemaal grof watervoerend zand met een paar fijner zand lagen.

De boorder had de eerste boring in de buurt gedaan (2007?). Die is 300m en zou voor 5kW zijn (16W/m). Die bleken op een top te zitten van grof watervoerend zand. Die bron zal dus eerder in de buurt van de 15kW komen. Die zitten er goed bij qua vermogen.

Nu worden de meeste boringen alhier uitgevoerd met de aanname van circa 33W/m en dat is wat tricky vonden beide heren.

Als voorbeeld een bron in de funderingspalen; ook in de buurt:
18 stuks op bijna 20m diepte. Dat is volgens de mannen vrijwel zeker een oud dal geweest, waarbij de kans groot is dat dit gevuld is met oud (gedeeltelijk) ingeklonken veen met ziltig klei/zand mengsel. Nat zal het zijn, maar zeker niet stromend. Rekenen met meer dan 20W/m leek hen niet verstandig. Toch is deze gedimensioneerd op 33W/m.

Van beide locaties heb ik de gebouweigenaren gesproken. De eerste is opgehouden met de brontemperatuur bijhouden, omdat er toch geen noemenswaardig verschil optrad c.q. geen meer jaren trend te zien was.
De tweede heb ik afgelopen jaar gesproken en dat gebouw had in februari 2021 wat moeite met de koude. De eigenaar ging na ons gesprek overwegen de bron goed te gaan monitoren. Of een gasketel ernaast ophangen. :|

Moraal van het verhaal:
- Reken conservatief; dan kan het enkel meevallen. En die extra meters zijn relatief goedkoop.
- Zorg ervoor dat de boorder 'ruimte' heeft. Dan kan de diepte aangepast worden n.a.v. wat er uit het spoelgat naar boven komt.
- Wordt er een methode gebruikt, waarbij er geen grondmateriaal naar boven komt (palen of gedrukte wisselaar) kijk dan of een sondering vooraf kan en zin heeft.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• ErwinE
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-05 15:12
JuutieZ schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:34:
[...]

Komend najaar komt mijn warmtepomp (EcoGeo B2 1-9kw) met een Th-Touch en ik zou graag, net als jij, de info willen uitlezen. Wat doe je precies met de modbus-data in het script? En heb je misschien het script voor me?
Het script luistert op de USB-poort van de Cedel. En net zo voor de P1-poort van de slimme meter. Het fungeert als eenvoudige iot-middleware: poorten uitlezen en de ruwe data in een queue zetten. Een aparte thread verwerkt de queue-data door te interpreteren. Als er dan iets langskomt wat moet worden vastgelegd, dan wordt dat helemaal gedecodeerd, inclusief floating point waarden, en naar InfluxDB op dezelfde server gestuurd. In InfluxDB heb ik een paar dashboards om de boel te visualiseren. Ik leg het verder niet zelf in een aparte time series database vast, en ik gebruik InfluxDB op dit moment alleen voor visualisatie.

Hetzelfde script leest ook gegevens van de web-api van een deel van de zonnepanelen (SolarEdge omvormer).

Verwachtingsmanagement is wel op zijn plaats. Je kunt alleen luisteren op de modbus. Actief deelnemen kan niet. Wanneer je dit probeert gaat de ThTouch in storing. Omdat er alleen geluisterd kan worden ben je afhankelijk van wat de ThTouch vraagt, aan de EcoForest of aan de Eastron energiemeter die ook op de modbus zit. Wat de ThTouch zelf meet of besluit, of niet uitvraagt, kun je op deze manier niet ziet. Voorbeelden: de huiskamertemperatuur die de ThTouch meet kan ik niet uitlezen. Net als de zeer gedetailleerde vermogenswaarden per fase in de meterkast, die de e-meter meet. Veel temperatuurgegevens van de EcoForest zijn wel beschikbaar.

Met handige vastlegging in een database is er nog wel meer informatie uit de data te halen, bijvoorbeeld allerlei statistieken per periode, of combineren met dynamische energietarieven. Dat zou ik wel kunnen, maar dat moet ik eerst een duidelijke toepassing voor ogen hebben.

Een plaatje van het verloop van het vermogen, vandaag. Een ideale dag voor de PV-panelen:

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:53
Gm3 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:31:
Hallo allemaal, ik heb een offerte voor de plaatsing van een warmtepomp in onze woonark die in aanbouw is. In deze woonark is aan de onderkant van de betonnen bak een register gegoten dat fungeert als warmtewisselaar voor de brine / water warmtepomp. Nu ben ik benieuwd wat jullie er van vinden, als ik namelijk zoek op het type: `WP WZSV 62K3M` / 10072241, dan kom ik terecht op lagere prijzen dan hetgeen dat in de offerte staat.

Ook zie ik dat het model geoffreerd

[Afbeelding]
Het bedrag voor inbedrijfname is dusdanig laag dat er in alle onderdelen een deel van de installatiekosten zal zitten.

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Omebas schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:53:
[...]

Het bedrag voor inbedrijfname is dusdanig laag dat er in alle onderdelen een deel van de installatiekosten zal zitten.
Staan kranen gespecificeerd die bij Rjtech de helft kosten n.m.m.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:58
Gm3 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:57:
[...]

Bedankt voor je reactie. Het is zo dat het register al gestort is en niet bij deze prijs zit. Dus dit is enkel de warmtepomp met toebehoren en installatiemateriaal exclusief BTW.

Het is natuurlijk niet te vergelijken met webshop prijzen, maar toch vind ik er een aanzienlijk verschil in zitten qua prijzen wat hier wordt gehanteerd en wat bestelbaar is via het internet.
Ik heb die discussie al eens gehad met mijn instalateur . Die heeft me prijzen van zijn inkoop laten zien en die zijn soms in de buurt van een webshop. Hij wil ook graag wat winst maken voor service (die overigens matig is)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:41
jacovn schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:45:
[...]

Ik heb die discussie al eens gehad met mijn instalateur . Die heeft me prijzen van zijn inkoop laten zien en die zijn soms in de buurt van een webshop. Hij wil ook graag wat winst maken voor service (die overigens matig is)
Vaak liggen de inkoopprijzen bij Wasco waar de installateur zijn spullen haalt hoger dan in een webshop. Daarnaast heeft hij dure gereedschappen, transportbus, garantie afhandelingen, verzekeringen en soc. verzekeringen te betalen. Ook zijn de jaarlijkse kosten voor zijn eventuele Stek erkenning inmiddels aanzienlijk. Deels uit zijn marge dus. Maar wat houd je @jacovn tegen het zelf te monteren. Voorbeelden en info genoeg hier op tweakers.

[Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 22-04-2023 11:38]

• jacovn
Carboy54 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:35:
[...]

Vaak liggen de inkoopprijzen bij Wasco waar de installateur zijn spullen haalt hoger dan in een webshop. Daarnaast heeft hij dure gereedschappen, transportbus, garantie afhandelingen, verzekeringen en soc. verzekeringen te betalen. Ook zijn de jaarlijkse kosten voor zijn eventuele Stek erkenning inmiddels aanzienlijk. Deels uit zijn marge dus. Maar wat houd je @jacovn tegen het zelf te monteren. Voorbeelden en info genoeg hier op tweakers.
Ik had er ook geen problemen mee. Het viel me toen op en ik heb het gevraagd. Vervolgens netjes zijn rekeningen betaald.

Ik heb overigens nog steeds geen werkende WP. Iets in het koudemiddel circuit is lek (vandaar de lagedruk meldingen) een onderdeel zou te heet gesoldeerd zijn en haarscheurtje gehad hebben. Wordt onder coulance gerepareerd en vervangen. Blijkbaar een bekend iets.. het is een Alpha innotek WP

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:53
Gary199 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:04:
[...]

zal zitten. Dat lijkt me een aanname.
Er worden daar wat kranen en een uitbreidinsprint naast een groot systeem aangeboden. Plus nog een bedrag aan installatiekosten/ingebruikname.
Een correcte redenering lijkt: wat niet genoemd wordt is er niet.
Is verder ook niet zo spannend denk ik.
Er wordt een vraag gesteld over een offerte. Met mijn reactie wil ik duidelijk maken dat, gezien de lage installatiekosten, het zeer waarschijnlijk is dat een deel van de installatiekosten afgedekt is met de onderdeel prijzen.

Hiermee wil ik duidelijk maken dat onderdeelprijzen vergelijken geen zin heeft. De installateur heeft het totaalbedrag nodig. De optelsom is irrelevant.

Het blijft een aanname, want ik kan niet in de boekhouding kijken. Ik maak echter wel offertes.

Vervolgens quote jij mij met een opmerking over een prijs van een kraan bij een winkel die er niet toe doet. Wat moet ik met die info.

• Vaevictis_
Omebas schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:58:
[...]

Er wordt een vraag gesteld over een offerte. Met mijn reactie wil ik duidelijk maken dat, gezien de lage installatiekosten, het zeer waarschijnlijk is dat een deel van de installatiekosten afgedekt is met de onderdeel prijzen.

Hiermee wil ik duidelijk maken dat onderdeelprijzen vergelijken geen zin heeft. De installateur heeft het totaalbedrag nodig. De optelsom is irrelevant.

Het blijft een aanname, want ik kan niet in de boekhouding kijken. Ik maak echter wel offertes.

Vervolgens quote jij mij met een opmerking over een prijs van een kraan bij een winkel die er niet toe doet. Wat moet ik met die info.
Helemaal eens, som is meer van de delen en daarnaast vind ik het een hele nette totaalprijs. Je mag gelukkig prijzen dat je het hiervoor krijgt. _/-\o_

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Stefannn
@Gwaihir @The Lord @Vaevictis_ @big bang
Bij deze de aangekondigde analyses van wat ik allemaal heb getest het afgelopen jaar.

Mijn installatie:
- 3kW Valliant Geotherm W/W warmtepomp 36/4.1
- horizontaal grondnet; 3x 100m 32mm tyleenslang; 1m50 diep
- 3x grote U-vormige Lus: Achtertuin Oost, Achtertuin West, Voortuin.
- Voortuin ligt vrij dicht & parallel van het huis, achter meer haaks op het huis de tuin in.
- Afstand tussen de slangen 1m20...1m50
- Per lus ligt tussen de slangen een grond thermometer, die leest dus de temperatuur op 60..75cm van de slang
- zie foto onderaan

Grafiek 1 (zie onder):
monitoring van de 3 grondsensoren van april-2022 tot jan-2023
Je ziet dus dat de seizoenstemperatuur netjes gevolgd wordt.
Grond Oost, West & Voor gedragen zich globaal het zelfde. Door de bank genomen is het in de voortuin een graad warmer.

Grafiek 2 (zie onder):
Op 7januari heb ik bij wijze van experiment de Oost lus afgeschakeld.
Vanaf toen ben ik ook de temperatuur van de vloeistof van het grondnet dat de Warmtepomp in gaat gaan monitoren. Mijn warmtepomp is een aan/uit model dat ik via de stekker schakel zonder integratie dus dat betreft handmatige aflezing (oogmatig).
In deze periode stond de warmtepomp vrijwel 100% te draaien.

Conclusie Grafiek 2
  • Vloeistof door grondnet stond op 3 graden onder de grond temperatuur en gaat naar 5 graden onder de grondtemperatuur van de actieve lussen. Dat is logisch want de 2 resterende lussen worden 50% zwaarder belast dan voorheen.
  • Vloeistof door het grondnet doet er ongeveer 2 weken over om de temperatuur van de bijbehorende grondsensor te gaan volgen. Gezien de dimensionering betekent dat dat na ongeveer 2 weken de "invloed van de tyleenslang" 75cm links en rechts van de tyleenslang is. Vanaf dat moment onttrekt de 32mm slang dus defacto energie "uit een buis met een diameter van 1m50" (bij wijze van visualisering)
  • Na 4 weken neemt de delta tussen de actieve west&voor-lus en de inactieve oost-lus niet meer toe. Defacto is er dus na 4 weken een steady state situatie ontstaan. Ik heb de boel expres tot eind maart laten lopen. Dan nemen alle temperaturen weer toe.
  • De delta-T tussen actieve en in-actieve lussen is slechts 1.5 graden. Grond wordt dus maar matig belast.
    Met deze data ben ik dus niet zo bang voor uitputting. Na 4 weken zie ik een steady state. Ik ben niet zo bang dat ik volgend jaar nog last ga hebben van de belasting van afgelopen winter.
  • De delta-T tussen actieve lus en vloeistof door grondnet is maar liefst 5 graden. Aankoppeling van grondnet met grond is dus niet optimaal. [/li]
Grafiek 3;
Op 27 maart heb ik de actieve & inactieve lussen gewisseld. Oost werd dus actief, West en Voor Afgeschakeld. Vanaf dat moment was er dus nog maar 1 lus actief.
Ik heb de thermostaat hoog gezet en geforceerd dat de warmtepomp over deze 5 dagen 100% stond te draaien.

Conclusie Grafiek 3
  • Vloeistof door grondnet neemt nog verder af omdat alle energie nu nog maar iit 1 lus komt in plaats van 2.
  • Vloeistof door grondnet toont eerst een "snelle respons". In ongeveer 12 uur is de grootste stabilisering van de temperatuur gedaan.
    Dit laat de "koppeling van de tyleenslang met het grondpakket zien". De toch vrij dunne tyleenslang heeft dus een vrij grote delta-T nodig om "aan de grond gekoppeld te zijn"
  • Grondpakket & vloeistof door grondnet stabiliseren zich daarna in ongeveer 4 dagen.
Wat betekent dit....
  • Ik heb dit in 2008 aangelegd. Toen heb ik niet superveel kunnen vinden mbt dimensionering. De OPPERVLAKTE van de tuin is zeker genoeg om de warmtepomp te bedienen. Zelfs met afschakeling van 2 van de 3 slangen kan de tuin het vermogen gewoon leveren.
  • De oppervlakte van de slang is de beperkende factor. De Delta-T tussen grond en vloeistof is vrij hoog. Als ik voor hetzelfde tuin-oppervlak 3x a 4x meer slang had gebruikt dan zou ik een grond/vloeistof delta-T van 1 graad kunnen realiseren in plaats van 3 tot 5.
  • De warmtepomp bediende tot vorig jaar alleen de vloerverwarming van de (later aangebouwde) serre. Afgelopen winter heb ik ge-experimenteerd met het bedienen van de radiatoren in de rest van het huis (met CV als backup). Dat ging prima alleen was de capaciteit in dec/jan/feb te klein. Ik ga deze zomer eenzelfde 3kW warmtepomp bijplaatsen. De tuin kan dat extra vermogen dus prima aan. De delta-T is wat hoger dan ik zou willen maar is acceptabel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:03
Dat is een interessant experiment, dank voor het delen!

Jammer dat je niet nog een extra temperatuursensor vlak naast de tyleenslang had. Dan was de invloed van de kunststof zelf en van de grond direct er omheen nog wat beter uit elkaar te harken geweest. Hoe dan ook, een hartafstand van pakweg 50cm lijkt dus voldoende bij een horizontale bron (al zal dat per bodem type wel wat uiteenlopen).

Wat je zou kunnen overwegen is een combinatie van luchtbron en grondbron te maken. Een extra luchtwarmtewisselaar die je gebruikt als de buitentemperatuur (ruim) boven de grondbron is en de grondbron als de buitentemperatuur lager is.

Daar is in 2018 een studie naar gedaan: https://academic.oup.com/ijlct/article/13/2/161/4917534
Het leek mij de ideale oplossing, altijd de optimale COP en geen gedoe met defrosts.

Helaas waren de resultaten niet spectaculair, de Seasonal COP wordt wel iets beter dan alleen water/water maar ook weer niet zoveel. Wat wel een belangrijke conclusie was, je kunt met een grondbron van de halve capaciteit toe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bjp
alvast bedankt om deze uitgebreide resultaten te delen! Leerlijk.

dit is ook waar tweakers.net voor is :)

Gewoon top!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DutchKel
Hier is de range 52-58. Dus als het vat 52 graden of lager is dan wordt die verwarmd. We hebben ook 45-52 graden geprobeerd, dat werkte voor douchen prima maar een bad kregen we helaas niet vol. In de nacht staat het verwarmen van het vat uit (tussen 22u en 6u). Dus als we gaan douchen (meestal rond 6:45) dan is het vat mooi op temperatuur omdat deze rond 6u meestal wel onder de 52 graden is. Er wordt meestal alleen tussen 6 en 8 verwarmd ivm het douchen in de ochtend. Dus een lange run, ook tijdens het douchen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
herrieschopper schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:15:
Op 50 graden kunnen we er met gemak allebei achter elkaar van douchen dus op comfort hebben we nog niet ingeleverd.
Dat lijkt me jouw antwoord en dat kun jij ook alleen geven.

(Hier kan bij 46 graden (gemiddeld over drie sensoren, dus niet puur bovenin) het bad nog gevuld worden. Dus pas daaronder slaat hij aan ('s nachts, 1x/etmaal). Tevens legionellarun naar m.b.v. home automation geschatte noodzaak.)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
herrieschopper schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 05:02:
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Begrijp ik goed dat zolang de legionellarun eenmaal per week draait dat de SWW-temperatuur zo laag mogelijk mag?
Ja, daar komt het wel bijkans op neer.
Of is het toch aan te raden vanwege veiligheid om hier niet te laag mee te gaan?
@Vaevictis_ postte onlangs deze link naar een video:
YouTube: What Temperature Should Hot Water Be? | LEGIONELLA Explained .
We kunnen wel weer bladzijden vullen alhier, maar dat niveau overtreffen we toch niet :D.

Voor directe nieuwsgierigheidsbevrediging: de concluderende samenvatting begint hier. (Maar daarna wil je toch vast weten hoe hij daarbij komt = het hele kwartiertje kijken.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchKel
DaFreakR schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:33:
Beste tweakers,

Gezien ik er zelf totaal geen verstand van heb, hoop ik dat jullie me van antwoord kunnen voorzien.

Ik woon nu 2 jaar in mijn nieuwbouwwoning waar een Alpha Innotec WZSV62K3M geïnstalleerd is. De garantie verloopt binnenkort, dus de vraag of een onderhoudscontract nodig is speelt nu op.

Ik lees wat tegenstrijdige verhalen hierover, en een installateur zal natuurlijk altijd aangeven dat dit wel verstandig is.

Wat adviseren jullie hierin? Is een onderhoudscontract nodig voor een warmtepomp?
Je moet je de vraag stellen: heb je een onderhoudscontract nodig voor je koelkast of vriezer? De warmtepomp werkt met dezelfde technieken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:20:
[...]

Je moet je de vraag stellen: heb je een onderhoudscontract nodig voor je koelkast of vriezer? De warmtepomp werkt met dezelfde technieken.
Ik ben het niet met je eens, want een koelkast kun je 1 op 1 vervangen. Je kunt het beter vergelijken met een CV ketel.

Als je in de winter zonder verwarming zit of je hebt een lekkende koppeling of vervaning van expantievat dan kunnen de meeste mensen dit niet zelf vervelpen. Ik zit het meer als een verzekering.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 06:16:
[...]

Ik ben het niet met je eens, want een koelkast kun je 1 op 1 vervangen. Je kunt het beter vergelijken met een CV ketel.

Als je in de winter zonder verwarming zit of je hebt een lekkende koppeling of vervaning van expantievat dan kunnen de meeste mensen dit niet zelf vervelpen. Ik zit het meer als een verzekering.
In al die jaren dat ik een cv ketel heb gehad heb ik nog nooit iets van een lekkende koppeling of expansievat gehad. Ik heb wel problemen gehad met de cv ketel zelf. Maar bedenk ook dat een cv ketel op een veel hogere temperatuur werkt dan een warmtepomp waardoor de uitzetting en krimping daar ook hoger van is.

Ik vind die verzekering wat jij bedoelt veel te duur. Het onderhoud wat ze doen stelt niks voor en het bedrag wat ze ervoor vragen is meer dan wat ik voor het onderhoud van mijn cv ketel betaalde. Het is dan inderdaad puur een verzekering. Ik meld als er iets defect gaat wel bij het bedrijf wat de warmtepomp heeft geplaatst. Die bieden geen onderhoudscontract aan omdat ze daar niet achter staan, dat betekend ook dat ze dus niemand voortrekken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 07:16:
[...]

In al die jaren dat ik een cv ketel heb gehad heb ik nog nooit iets van een lekkende koppeling of expansievat gehad. Ik heb wel problemen gehad met de cv ketel zelf. Maar bedenk ook dat een cv ketel op een veel hogere temperatuur werkt dan een warmtepomp waardoor de uitzetting en krimping daar ook hoger van is.

Ik vind die verzekering wat jij bedoelt veel te duur. Het onderhoud wat ze doen stelt niks voor en het bedrag wat ze ervoor vragen is meer dan wat ik voor het onderhoud van mijn cv ketel betaalde. Het is dan inderdaad puur een verzekering. Ik meld als er iets defect gaat wel bij het bedrijf wat de warmtepomp heeft geplaatst. Die bieden geen onderhoudscontract aan omdat ze daar niet achter staan, dat betekend ook dat ze dus niemand voortrekken.
Kijk dan is het iets anders, ik heb geen garantie op het apparaat, bron of goede werking. Aannemer failliet en daardoor kon de inbedrijfstelling niet direct plaatsvinden. Nathan wilde dit niet door de vingers zien en kon niet achteraf, hoe laag ben je dan want gebeld paar dagen na oplevering. Daarnaast was mijn WP niet ingeregeld puur aansgesloten en stond elektrisch te verwarmen ik had nog geen HA integratie en zag via de slimme meter dat het elektrisch aan het verwarmen was. Daarnaast hysterese van 8K ingesteld dus was altijd te koud of te warm in huis altijd handmatig aan/uit zetten.

Mijn geloof en vertrouwen was wel tot een dieptepunt gedaald in de installatie. Overigens heb ik wel een lekkend koppelstuk gehad en ook glycol moest worden bijgevuld dat doe ik ook niet zelf. Expansievaten op druk houden wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchKel
Lollercopter schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:29:
[...]

16.000 euro voor vloer vloerverwarming per verdieping, dat is toch meer oplichting dan iets anders 8)7 Of zit daar ook de afwerkvloer in.

Hier hebben 2 gasten die zo stoned als een garnaal waren de vloerverwarming ingefreesd in 1 ochtend voor 3 ruggen, zit er super strak in. :P
Jij hebt het over renovatie, bij mij was het nieuwbouw. Ik weet ook niet over welk oppervlak het bij jou gaat, hier ging het om 60m2 per verdieping. Ik heb me overigens wel een beetje vergist. Het was €16.000,- voor 2 verdiepingen.

Als je iets speciaals wil wat niet op de opties lijst staat dan maken ze daar ook een speciaal prijsje voor. Aangezien de woning oorspronkelijk met een CV ketel zou worden opgeleverd hadden ze vloerverwarming niet als optie meegegeven voor de 1e en 2e verdieping. Bij de begane grond hadden ze het wel standaard al gedaan. Wij hebben dus voor de 1e en 2e verdieping €16.000,- euro betaald. Als we de 2e verdieping met elektrische radiatoren hadden gedaan dan kostte het €12.000,-.

Edit: de afwerkvloer zit er sowieso bij. Maar bij nieuwbouw wordt de vloerverwarming op een rooster geplaatst en erna wordt er een cementlaag overheen gedaan. Dat is dus anders dan infrezen en het daarin leggen.

[Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 05-05-2023 15:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• austin_77
In reactie op eerdere posts omtrent onderhoudscontract:

Installateur heeft in 2017 in samenwerking met Nathan onderhoudscontract opgesteld.
Kortom:
€185,- per jaar betaal ik aan installateur. Installateur is verantwoordelijk voor hydraulische problemen en ‘bijvullen’, Nathan inspecteert 1x per 2 jaar fysiek de Alpha Innotec en kijkt naar werking, firmware, etc.
Daarnaast is in dat bedrag 24/7 monitoring via heatpump.de en remote access door Nathan verdisconteert. Ook heb ik dan recht op ‘noodhulp’ via hun 24 uur service nummer.

Je kunt erover discussiëren of dit nodig of onnodig is, maar ik ben blij met het wegvangen van mijn eigen onrust in dit construct. Zo fijn dat 1,5 jaar geleden er dan ook geen probleem was met aanbrengen van een modificatie door Nathan aan mijn pomp vanwege een gesprongen compressorleiding door een ontwerpfout. Zie hiervoor ook eerdere posts van mij.

Ander punt is dat installateur helaas niet altijd urgentie kent als Nathan na inspectie adviseert om bv glycol bij te vullen, immers ‘geen prioriteit ‘…

Nu hebben mijn buren (onze 6 woningen zijn in 2004 opgeleverd met allemaal een ww warmtepomp en allemaal individuele bronnen a 2x 100m) het probleem dat ze naarstig op zoek zijn naar installateurs die kunnen leveren (en installeren). Mijn eigen installateur neemt geen consument-grade klanten meer op…

[Voor 12% gewijzigd door austin_77 op 07-05-2023 12:26]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DutchKel
austin_77 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:23:
In reactie op eerdere posts omtrent onderhoudscontract:

Installateur heeft in 2017 in samenwerking met Nathan onderhoudscontract opgesteld.
Kortom:
€185,- per jaar betaal ik aan installateur. Installateur is verantwoordelijk voor hydraulische problemen en ‘bijvullen’, Nathan inspecteert 1x per 2 jaar fysiek de Alpha Innotec en kijkt naar werking, firmware, etc.
Daarnaast is in dat bedrag 24/7 monitoring via heatpump.de en remote access door Nathan verdisconteert. Ook heb ik dan recht op ‘noodhulp’ via hun 24 uur service nummer.

Je kunt erover discussiëren of dit nodig of onnodig is, maar ik ben blij met het wegvangen van mijn eigen onrust in dit construct. Zo fijn dat 1,5 jaar geleden er dan ook geen probleem was met aanbrengen van een modificatie door Nathan aan mijn pomp vanwege een gesprongen compressorleiding door een ontwerpfout. Zie hiervoor ook eerdere posts van mij.

Ander punt is dat installateur helaas niet altijd urgentie kent als Nathan na inspectie adviseert om bv glycol bij te vullen, immers ‘geen prioriteit ‘…

Nu hebben mijn buren (onze 6 woningen zijn in 2004 opgeleverd met allemaal een ww warmtepomp en allemaal individuele bronnen a 2x 100m) het probleem dat ze naarstig op zoek zijn naar installateurs die kunnen leveren (en installeren). Mijn eigen installateur neemt geen consument-grade klanten meer op…
Ter vergelijking: ik betaalde voorheen 85 euro per jaar voor een onderhoudscontract en elk jaar onderhoud aan de cv ketel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• austin_77
DutchKel schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:40:
[...]

Ter vergelijking: ik betaalde voorheen 85 euro per jaar voor een onderhoudscontract en elk jaar onderhoud aan de cv ketel.
Ik denk dat je dit niet met elkaar moet vergelijken. Bij een CV ketel is sprake van verbranding en dus uitlaatgassen. Er is geen sprake van ‘warmte/koude-medium’ controles, minder vaak firmware upgrades, etc. Daarnaast hoeft geen server up and running gehouden te worden en zo kan ik nog wel even doorgaan. Tuurlijk is het prijsverschil groter, maar de pure CV ketels zijn dan ook niet voor niets langzaam EOL aan het worden…

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
DutchKel schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:40:
[...]

Maar dit is een onderhoudscontract + storingscontract met afstandbeheer.

Fabrikant/leverancier vragen sowieso veelal de hoofdprijs.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jinglewood schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:33:
Helder, maar Nathan (die dit soort pompen vaak levert) schrijft op hun site (hier) dat dit type WP tweejaarlijks onderhoud nodig heeft. Hoe kijk jij daar dan naar?
Dit gaat m.i. ook vooral over niet voortmodderen met een probleem, oftewel monitoring hebben. Kijk je zo nu en dan naar een paar basic zaken als druk in CV- en brine circuit, bron temperatuur, (S)COP, dan ben je al héél ver. (En een beetje tweaker leest dat automatisch uit en gooit 't in een dashboard, wellicht al met automatische waarschuwingen ingebouwd.)

@KC27 Wil je wellicht delen wat het tweejaarlijks onderhoud inhield?
Partijen die de abonnementen aanbieden geven aan dat een abonnement verstandig is omdat je bij calamiteiten 'sneller' geholpen kunt worden
Dat lijkt op dit moment (helaas) het primaire argument: als je niet van tevoren je aandacht gekocht hebt, heeft er (vrijwel?) niemand tijd voor je.

In een paar gure winterweken kan dat oncomfortabel en duur uitpakken. D.w.z. een paar elektrische kachels zijn zo gehuurd, maar het verbruik tikt hard aan en wordt ook ingeperkt door wat je huisaansluiting kan leveren.

Hier moet er in dat geval maar wat (vaker) hout in de haard..
en voor minder hoge plotselinge kosten kan komen te staan.
En daar betalen we als volkje graag voor - verzekeringen zijn hier erg populair. Ik bouw voor zelf nog best te dragen risico's liever zelf een potje op.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:51
Z___Z schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:50:
Wij hebben een Nibe en geloof dat de 1e 2 jaar onder garantie vallen. Dus ik ga volgend jaar er wel over nadenken. Maar ik denk dat als er geen onverklaarbare storingen zijn voor gekomen in de 1e 2 jaar, dat het de jaren erna ook wel goed komt. Ik zie op de site van Nibe dat ze ook onderhoud aanraden, maar ze vertellen nergens wat dit onderhoud dan inhoudt. Ik denk dat dit onderdeel is van de onvolwassen markt. Bij een CV ketel weet je tenminste dat ze voor het geld de brander schoonmaken en de pakkingen vervangen. Wat doen ze bij een warmtepomp? Misschien kan iemand dit vertellen die al onderhoud gehad heeft? Ik denk dat ze kijken of de koppelingen niet gelekt hebben en dat de bron nog genoeg druk heeft en dat er geen storingen in de software gemeld zijn. De compressor zelf heeft geen onderhoud nodig zover ik weet en de driewegklep en cv/bron pompen hebben ook geen onderhoud nodig (tenminste vroeger bij gas hebben deze onderdelen ook nooit onderhoud gehad).
Ik heb een contract dat per 2 jaar 275 euro kost, hiervoor komen ze 1 keer inspectie uitvoeren. Gaat om Cius techniek uit Dalfsen, deze werd door mijn installateur aanbevolen.
Onder inspectie vallen de volgende werkzaamheden bij Alpha Innotec pomp;

Koeltechnische controles van de warmtepomp zoals; controle op lekkage koudemiddel, verbindingen, corrosie oververhitting en nakoeling.
Watertechnischse primair; filter reinigen, controle druk, vulling, Delta T warmtepomp
Watertechnischse secundair; filter reinigen, controle druk, vulling, Delta T warmtepomp. flow controle vloerverwarming.
Testen van de aanwezige regeling op correcte werking.
Elektrisch; draaitijden, aantal compressorstarts uitlezen
en CFK inspectie, maar dat gaat ook vooral om lekkages

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Gwaihir schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:44:
[...]

Ik heb inderdaad filters op CV- en broncircuit.

Broncircuit gaat begrijp ik om evt. zand wat er tijdens de aanleg in is gekomen. Dus één keer reinigen en definitief klaar?

CV-circuit zijn magneetfilters die roestdeeltjes eruit pakken. Ik heb er twee: op de SWW en op de CV-leiding. Dat is bij mij nl. één gekoppeld circuit met o.a. stalen VVW erin. Heb je een nieuwe vol kunststof installatie, dan heb je deze filters niet nodig.
Wij hebben geen filters buiten de WP, wellicht zit er een filter in de WP behuizing. We hebben inderdaad overal kunststof, behalve een paar koperen leidingen bij de WP en boiler zelf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Z___Z Het gaat vooral om staal. Dat roest (totdat de zuurstof in het systeem op is, mede dankzij ontluchting*). Ook bij koper lijkt mij zo'n filter niet nodig. (En werkt eentje op magnetisme sowieso niet.)

Juist omdat het (lang) niet altijd nodig is, verwacht ik niet dat je zo'n filter in het apparaat aan zult treffen. (Maar je zou er 'ns een handleiding op na kunnen slaan.)

*Een klein jaar na ingebruikname (met volledig opnieuw vullen) kwam er dus ook best wat uit. Toen een beetje vergeten en na 18 maand weer gedaan: niets te beleven. Volgende check komt nu 'ooit' wel weer..

[Voor 21% gewijzigd door Gwaihir op 15-05-2023 15:45]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stefannn
Turrican schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:05:
Hier de lijst van controlepunten (onderhoud is het niet te noemen) die mijn installateur jaarlijks wil doen (hoewel volgens Nathan mijn type WP maar tweejaarlijks onderhoud/inspectie nodig heeft):

"Het beheer van de installaties is door de wet aan andere regels verbonden om verlies van koude middel ter voorkomen. Zo is bepaald dat aan warmtepompen ten minste één keer per jaar preventieve inspectie en een koeltechnische controle moeten worden verricht. De onderstaande werkzaamheden zullen uitgevoerd worden:

Waterzijdige controlepunten warmtepomp/bron:

Bronzijdig:
• Controle dichtheid warmtepomp
• Controle delta-T warmtepomp
• Controle vriespunt glycol in warmtebron
• Controle bedrijfsdruk bron, indien nodig bijvullen tot 1,5 bar (water!)
• Optische controle broninstallatie tot 1,5m vanaf de warmtepomp

Afgiftezijdig:
• Controle bedrijfsdruk afgiftezijde, indien nodig bijvullen tot 1,8 bar

Technische controle warmtepomp en opname meetwaarden:

Technische controlepunten:
• Het opnemen van opgenomen stroom/vermogen compressor(en)
• Het opnemen van bedrijfsuren compressor(en)
• Controle op lekkage en lekdichtheid

Opname van meetwaarden en instellingen:
• Het opnemen van bedrijfsuren compressor
• Het opnemen van bedrijfsuren verwarmen
• Het opnemen van bedrijfsuren warmtapwater
• Het opnemen van bedrijfsuren koeling
• Het opnemen van bedrijfsuren elektrisch element
• Het opnemen van instelling stooklijn/koeling/warmtapwater
• De meetgegevens worden opgeslagen in ons systeem

Mocht tijdens het onderhoud blijken, dat voor de juiste werking van het te onderhouden toestel of apparaat, bepaalde onderdelen vervangen moeten worden, dan zullen de uren en de kosten van het materiaal separaat bij u in rekening worden gebracht."

Verder staat er niets in over voorrang/hulp bij storingen.
Volgens mij valt mijn warmtepomp (Alpha Innotec WZSV 62K3M) helemaal niet onder die verplichting van jaarlijkse controle.
En verder vind ik het wel grappig dat ze er expliciet bijzetten dat de bron alleen met water bijgevuld wordt. Mocht het glycolgehalte dus te laag worden mag je daar dus apart voor gaan betalen.

Ze hebben dit aangeboden in combinatie met jaarlijks onderhoud van de WTW-unit voor slechts van EUR 275 per jaar (prijspeil januari 2021, dus zal nu wel meer zijn). Voor dat geld heb je dan wel een filterset "gratis"!
Nogmaals… als je je er prettig bij voelt moet je het vooral doen.

Maar…

Het komt dus neer op:
- druk aan bron en cv zijde aflezen en bijvullen
- overal met je vinger langs gaan en kijken of er niks lekt.
- een enorme berg metertjes aflezen en in een database zetten waar jij verder niks aan hebt.

Persoonlijk check ik die druk en delta T aan het begin van de winter en halverwege nog een keer. En af en toe kijken of alles droog is. (Het ding staat in de voorraad kelder dus ik kom er vaak genoeg langs).

Ah! Bron enkel bijvullen met water! Dat is lekker makkelijk zeg. Dat is gewoon op de kraan aansluiten. Bijvullen met glycol doe ik ook zelf maar is een veel lastiger kliederboel. Dat doe ik met een centrifugaal pompje op de boormachine.

[Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 15-05-2023 16:57]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Turrican schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:05:
Hier de lijst van controlepunten (onderhoud is het niet te noemen) die mijn installateur jaarlijks wil doen (hoewel volgens Nathan mijn type WP maar tweejaarlijks onderhoud/inspectie nodig heeft):

"Het beheer van de installaties is door de wet aan andere regels verbonden om verlies van koude middel ter voorkomen. Zo is bepaald dat aan warmtepompen ten minste één keer per jaar preventieve inspectie en een koeltechnische controle moeten worden verricht. De onderstaande werkzaamheden zullen uitgevoerd worden:

Waterzijdige controlepunten warmtepomp/bron:

Bronzijdig:
• Controle vriespunt glycol in warmtebron
• Controle bedrijfsdruk bron, indien nodig bijvullen tot 1,5 bar (water!)
• Optische controle broninstallatie tot 1,5m vanaf de warmtepomp

Afgiftezijdig:
• Controle bedrijfsdruk afgiftezijde, indien nodig bijvullen tot 1,8 bar

Technische controle warmtepomp en opname meetwaarden:

Technische controlepunten:
• Het opnemen van opgenomen stroom/vermogen compressor(en)
• Het opnemen van bedrijfsuren compressor(en)
• Controle op lekkage en lekdichtheid

Opname van meetwaarden en instellingen:
• Het opnemen van bedrijfsuren compressor
• Het opnemen van bedrijfsuren verwarmen
• Het opnemen van bedrijfsuren warmtapwater
• Het opnemen van bedrijfsuren koeling
• Het opnemen van bedrijfsuren elektrisch element
• Het opnemen van instelling stooklijn/koeling/warmtapwater
• De meetgegevens worden opgeslagen in ons systeem

Mocht tijdens het onderhoud blijken, dat voor de juiste werking van het te onderhouden toestel of apparaat, bepaalde onderdelen vervangen moeten worden, dan zullen de uren en de kosten van het materiaal separaat bij u in rekening worden gebracht."

Verder staat er niets in over voorrang/hulp bij storingen.
Volgens mij valt mijn warmtepomp (Alpha Innotec WZSV 62K3M) helemaal niet onder die verplichting van jaarlijkse controle.
En verder vind ik het wel grappig dat ze er expliciet bijzetten dat de bron alleen met water bijgevuld wordt. Mocht het glycolgehalte dus te laag worden mag je daar dus apart voor gaan betalen.

Ze hebben dit aangeboden in combinatie met jaarlijks onderhoud van de WTW-unit voor slechts van EUR 275 per jaar (prijspeil januari 2021, dus zal nu wel meer zijn). Voor dat geld heb je dan wel een filterset "gratis"!
1.1kg 407c, dus dat is iets van 2 ton co2, ver onder de grens van 5 ton waarbij je logboekplichtig bent.

dus al die onzin die ze verkopen is gewoon niet nodig/verplicht. 3kwart van die lijst is zoizo niet van toepassing als het gaat om logboekplicht dus het is leuk uit een duim gezogen ergens door die club maar het is beter om die 275 euroknallers in een envelop te doen elk jaar en die apart leggen als er wat gebeurt. en als er niks gebeurt kan je er leuk van op vakantie...

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Alpha innotec heeft een elektrische anode, daar hoef je niks te wisselen. Het koelmiddelcircuit heeft geen onderhoud nodig, zie blz 22 van de handleiding. Verdamper/condensor schoonmaken is alleen voor lucht/water. Als je bron niet lek is, hoef je daar ook niks aan te doen.
In het kort: geen onderhoud nodig.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stefannn
AlexanderCP schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:57:
Bedankt!
Het toevoegen of vervangen van Glycol. Moet dat om de zoveel jaar gebeuren?
En de anodestaaf die volgens hen om de twee jaar vervangen moet worden?

Dat zijn zaken die ik iig niet zelf kan.
Glycol “vervangen” (dus volledig vervangen) hoeft in principe nooit.
“Bijvullen” alleen als je systeem niet helemaal dicht is, maar op zich is dat een installatie fout die dan opgelost moet worden. Alleen het eerste jaar kan er nog wat lucht in het systeem zitten dat er uit moet.
Als je maar een klein beetje hoeft bij te vullen kan dat ook makkelijk met water. Wel handig om te weten hoeveel liter er in je systeem gaat en met wat voor glycol het gevuld is.
Als je bijvoorbeeld initieel 40 liter glycol tot -20C hebt, dan kan je 20 liter water bijvullen en dan heb je nog tot -10C gebruikt mogelijkheid.
En dan het eerste jaar eens kijken hoe koud de bron überhaupt wordt. Bij mijn verre van ideale (maar wel super goedkope) horizontale wisselaar kom ik bij normaal gebruik tot -4 a -5. Met een fors gedimensioneerd verticale wisselaar zou het me niks verbazen als je gewoon boven nul blijft. Dan heb je überhaupt geen glycol nodig. Dan kan je dus jarenlang met water bijvullen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefannn
DutchKel schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:28:
[...]

Als het goed is heb je geen leidingen van kunststof maar de buitenlaag is van kunststof. Als je de leiding doorzaagt zie je dat aan de binnenkant een laag koper zit. Dit is goedkoper dan pure koperen leidingen.
Nou,.. ieder zijn ding.
Ik heb tyleen, maar bij mij betreft het een systeem dat ik grotendeels zelf heb aangelegd in 2008, dat zal bij een nieuw systeem anders zijn.

Ieder zijn ding, ieder zijn keuze,
Persoonlijk vind ik het "enigszins overdreven" om anti-corrosie opeens belangrijk te vinden als we al decennia water door een cv installatie hebben met ijzeren radiatoren en tot voor kort koperen of ijzeren leidingen.
Als een systeem dicht zit dan is er geen zuurstof en roest er niks. Exact daarom functioneert dit bij een cv.

Maar goed,... ieder zijn ding.

[Edit],
ah.. de leiding die jij linkt is vanbinnen gewoon van kunststof. Die heeft 3 lagen: kunststof/aluminum/kunststof. Net nog even gecheckt, in mijn hobby-hok had ik nog een stukje liggen.

[Voor 9% gewijzigd door Stefannn op 17-05-2023 07:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Vaevictis_ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:35:
Glycol is alleen bedoelt als anti-vries middel. De verhouding bepaalt de temperatuur tot waarbij het glycol werkt.
Corrosie kan niet optreden heeft niets te maken met bron zijde.

Nadeel van gycol is wel dat het een giftige stof is en niet in het milieu mag lekken en dat het rendement wat omlaag gaat omdat glycol minder goed warmte transporteert. Officieel mag je als particulier niet zelf met glycol aan de slag.
Ethyleenglycol is slecht voor je maar goedkoper. Proplyeenglycol is "food safe" maar duurder.

Je wilt nooit meer glycol erin hebben zitten dan noodzakelijk. Voor verreweg de meeste systemen is -10 meer dan genoeg.

Ook geen kraanwater gebruiken maar demiwater, dat voorkomt de grootste problemen die ik vaak zie.

[Voor 6% gewijzigd door flippy op 17-05-2023 08:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bjp
oppassen bij die negatieve temperaturen. Je kan lokaal in de WP toch net iets koudere temperaturen halen dan wat de temperatuurmeter aangeeft van/naar de bron.

Je wil echt geen ijsvorming in je warmtewisselaar!

Daarom dat ze ook wat marge nemen. Het koudste dat ik deze winter heb gezien 'naar' bron, was 2.2 graden. Maar toch zou ik niet durven zonder glycol werken, hoewel 'theoretisch' net niet nodig. We zien wel met de jaren wat het absolute minimum is van temperatuur. Het was niet de koudste winter.

Zover ik weet zit hier antivries tot -20C in. Het 'minder' rendement wordt gecompenseerd door meer debiet van de bron-pomp (gezien alles op een delta-T geregeld wordt), dus iets van een paar Watt elektra, verwaarloosbaar dus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bjp
ja druk opvoeren in watersystemen is meestal hele kleine volumes toevoegen (water verandert bijna niet van volume met druk). Dus gewoon water toevoegen gaat de verhouding glycol/water bijna niet veranderen, tenzij je continue moet bijvullen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bjp schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:47:
oppassen bij die negatieve temperaturen. Je kan lokaal in de WP toch net iets koudere temperaturen halen dan wat de temperatuurmeter aangeeft van/naar de bron.

Je wil echt geen ijsvorming in je warmtewisselaar!

Daarom dat ze ook wat marge nemen. Het koudste dat ik deze winter heb gezien 'naar' bron, was 2.2 graden. Maar toch zou ik niet durven zonder glycol werken, hoewel 'theoretisch' net niet nodig. We zien wel met de jaren wat het absolute minimum is van temperatuur. Het was niet de koudste winter.

Zover ik weet zit hier antivries tot -20C in. Het 'minder' rendement wordt gecompenseerd door meer debiet van de bron-pomp (gezien alles op een delta-T geregeld wordt), dus iets van een paar Watt elektra, verwaarloosbaar dus.
Je moet ongeveer 10 graden speling aanhouden. Dus -10 is goed voor een reguliere consumentenbron. Die komt als het goed is niet onder de 0.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:10
Turrican schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:07:
Hier iemand met een reguliere consumentenbron... ik kan je zeggen dat toen ik mijn vloer opwarmde tot 35 graden ter voorbereiding op het leggen van PVC mijn brontemperatuur op de retour toch echt tot -4,5 heb gemeten. Tijdens het stookseizoen was het minimum -2,8 op 18 december 2022.
Als je bron zo koud wordt, wat is dan nog het voordeel van een W/W warmtepomp? :?
Met L/W blijft je (als je doet aan nachtverlaging) ook wel boven die brontemperatuur.

Is je bron niet ondergedimensioneerd?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:31
Andrehj schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:40:
[...]

Als je bron zo koud wordt, wat is dan nog het voordeel van een W/W warmtepomp? :?
Met L/W blijft je (als je doet aan nachtverlaging) ook wel boven die brontemperatuur.

Er zijn natuurlijk wel meer voordelen van W/W warmtepomp:
- geen buitenunit met bijbehorende geluidhinder
- passieve koeling

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:21
Andrehj schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:40:
[...]

Je staat wel altijd klaar om iets negatiefs over bodemwarmtepompen te schrijven he... :P

De bron is 1 keer zo koud geworden omdat ik mijn vloer 24 uur op 35 graden moest houden.
De andere keer was 1 dag aan het einde van die koude periode in december 2022.

En nogmaals, dat was de temperatuur NA onttrekking van de warmte.

Ik ben nog steeds heel blij met mijn W/W warmtepomp. Mijn laagste weekgemiddelde COP voor verwarming was 5,85.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:59

vliegnerd

Nintendo fan.

flippy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:29:
[...]

nee, dat doet vrijwel niks. niet wat veel mensen ervan verwachten beter gezegd.
Niet mijn ervaring.
In mijn nieuwbouwhuis (tot juni vorig jaar nog geen zonwering) was het het hele jaar niet boven de 22 graden boven en 21 beneden.
165m2 met overal vloerverwarming (koeling).

Het werkt voor mij juist veel beter dan verwacht.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jacovn
Wij houden ook tot nu toe elke zomer huis op 21-22 graden. Wel screens en rolluiken en de lucht wtw staat ook op 21 graden.
Maar de vloerkoeling helpt met de zonwering afdoende voor ons.
30 watt is overigens een fabeltje. Eerder 2x30-50 watt voor de bron en afgifte pompen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jacovn
vliegnerd schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:04:
Een modern nieuwbouwhuis zonder koeling lijkt me problematisch.
Hier heb je een goed punt. Wij wonen in een nieuwbouw straat en bijna niemand van de 30+ woningen heeft nagedacht over dingen als opwarming. Ook de bouwers niet, die interesseerd het niet eens denk ik.

Dus wat zag je na 2 zomers, overal aircos die worden geinstalleerd. En dan op de gang met alle slaapkamer deuren open zodat je er maar een hoeft te kopen en het een beetje helpt.

Ik heb op 1 hoog rolluiken en op de begaande grond screens. In de zomer zitten die overdag allemaal dicht als het zonnig is. Of als de kinderen op hun kamers zitten staan de rolluiken op spleetjes stand of hoe dat ook heet.
Wij hebben kleine ramen op zuid/west. Huis is zuid/oost georienteerd.
De avond zon staat op de achterkant van het huis. Daar hebben we een veranda/overkapping die ook zon uit huis weg houdt van 16:00-19:00.

Ook de lucht wtw koelt de lucht die binnen komt terug naar 21 graden, en samen met een vloer die 18/19 graden is houden we dan de temperatuur beneden de 22.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vaevictis_
Bouwertje schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:19:
In mijn nieuwe woning komt (uiteraard) een warmtepomp. Deze heeft door mijn vloerverwarming ook een koelmogelijkheid. Uiteraard ga ik ook wat doen aan de zon toetreding in mijn huis, maar nu is mijn vraag, is vloerkoeling genoeg? Je ontvochtigt natuurlijk niet echt en ik heb de kans om een airco op te hangen, echter kost dit wel weer wat en het is natuurlijk geen heel mooi apparaat. Zijn er ervaringsdeskundigen? Oh er komt ook WTW met bypass.
Hangt heel erg van de woning (isolatie, orientatie ligging) af en gedrag. Vloerkoeling moet je geen wonderen van verwachten helpt wel en bij mij is het genoeg zelfs bij 40 graden buiten wordt het niet warmer dan 23 graden (woonkamer) en 25 slaapkamer op zolder. Je moet wel meer doen dan alleen vloerkoeling zo kun met een WTW gebruik maken van zomernacht ventilatie dat scheelt, maar ook ramen en deuren dicht houden tijdens hitte en natuurlijk zonwering aan de buitenzijde. Een screen op een dakraam kan ong. 5 graden warmte tegenhouden. En dan is vloerkoeling de kers op de taart. _/-\o_

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vaevictis_
jacovn schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 07:33:
[...]

Hier heb je een goed punt. Wij wonen in een nieuwbouw straat en bijna niemand van de 30+ woningen heeft nagedacht over dingen als opwarming. Ook de bouwers niet, die interesseerd het niet eens denk ik.

Dus wat zag je na 2 zomers, overal aircos die worden geinstalleerd. En dan op de gang met alle slaapkamer deuren open zodat je er maar een hoeft te kopen en het een beetje helpt.

Ik heb op 1 hoog rolluiken en op de begaande grond screens. In de zomer zitten die overdag allemaal dicht als het zonnig is. Of als de kinderen op hun kamers zitten staan de rolluiken op spleetjes stand of hoe dat ook heet.
Wij hebben kleine ramen op zuid/west. Huis is zuid/oost georienteerd.
De avond zon staat op de achterkant van het huis. Daar hebben we een veranda/overkapping die ook zon uit huis weg houdt van 16:00-19:00.

Ook de lucht wtw koelt de lucht die binnen komt terug naar 21 graden, en samen met een vloer die 18/19 graden is houden we dan de temperatuur beneden de 22.
Helaas is dit een bekend probleem en hier ageren wij (als passiefhuis vakman) al een paar jaar tegen want hoe beter de isolatie hoe groter de kans op oververhitting. Dit is echt een blinde vlek van ontwerpers/bouwers (geweest). Gelukkig is nu in de BENG een norm voor oververhitting TOjuli meegenomen. Ik zie ook met leden ogen aan dat bij ons in de nieuwbouw wijk mensen zonder zonwering op het zuiden veel glas hebben en geen zonwering en dan 3! airco's installeren zonder PV erbij. Gewoon omdat het kan. Terwijl met zonwering en aanpassing gedrag je een heel eind kunt komen. Helaas verkoopt dat niet zo goed, en dan nog voor die paar dagen per jaar een dure investering. Ik maak zelf graag gebruik van een tarp en screens. Heb voor mijn werkkamer louvre shutters gemaakt. Echt heel fijn en ziet er sjiek uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vaevictis_
flippy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:42:
[...]

de ervaring hier is erg N=1. dat is heel gevaarlijk, helemaal op een forum. men moet goed opletten op het verschil tussen verwachtingen en praktijk. ik zit elke dag wel naar een ander systeem te kijken dus mijn ervaring met vloerkoeling is niet N=1 en heb vaak zat bij installaties geweest die niet werken zoals de eigenaar verwachtte ook al werkte het technisch gezien perfect.

veel mensen horen vloerkoeling en denken vervolgens dat men "airco uit de vloer" achtige praktijken gaat krijgen. de meeste mensen hier snappen waarschijnlijk wel dat het zo niet werkt. maar veel mensen denken dat wel. en die mensen geven dus dik centen uit om die koeloptie te nemen en vervolgens gaan klagen over hoe kut die warmtepomp al wel niet is en niet praten over de slechte voorlichting van de installateur.

ik doe ook voornamelijk grotere kantoorpanden en industrie. dus ordes van grote ander speelgoed waarin men op dit topic mee loopt te spelen. denk vele honderden kilowatten koel of verwarmingsvermogen.
of het nieuwbouw is of renovatie is niet echt een geweldige factor. dat is leuk voor de eerste paar dagen hitte buiten de deur te houden maar voor grote panden waar het in de zomer altijd en constant heet is is er gewoon niet genoeg isolatie op de wereld om dat op te vangen. dan komt vloerkoeling en zelfs dakkoeling om de hoek kijken. vooral dat laatste doet akelig veel om de warmte buiten de deur te houden met grote platte daken.
isolatie van een pand doet onder de streep bar weinig, het is alleen een factor in hoeveel vermogen je nodig hebt, zolang die last lager is dan wat je vloer kan wegwerken bij de betreffende watertemperatuur zit je goed.
Klopt, dakkoeling als in betere isolatie maar vooral groene of witte daken! Ik vind het nog steeds misdadig dat dakbedekking bij platte daken standaard zwart is. Zou verboden moeten worden. |:(

Als je toch een wit dak hebt kun je (mits voldoende draagvermogen) het ook mooi volleggen met bifacial PV panelen maar dat is voor een ander topic. 8)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gwaihir schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:29:
[...]
En daar ontstaat denk ik jouw vooroordeel: jij wordt per definitie betrokken bij alles waarop gemopperd wordt. Dat lijkt regelmatig een kleur in je antwoorden te brengen die we hier moeilijk kunnen plaatsen.
dat is een verkeerde aanname. ik kom bij genoeg installaties waarbij het gewoon allemaal werkt. ik heb alleen heel veel mensen die komen klagen omdat ze een verkeerd beeld hebben van wat "vloerkoeling" doet en hoe goed het kan werken. ook bij mensen die redelijk zijn geinformeerd vallen de resultaten vaak tegen.

het probleem is niet het systeem zelf, het zijn de meerkosten die eraan hangen ten opzichte van wat men er onder de streep mee krijgt, en dat valt vaak gewoon tegen voor veel mensen. niet vergeten dat heel veel mensen hier alleen maar lezen via een google zoekopdrachtje en allemaal nerds die kutten met hun installatie helemaal geweldig vinden en dat geeft dan weer een scheef beeld in wat het onder de streep nu echt doet.
exact deze situatie ben ik al in het veld tegengekomen waarbij iemand (met een flink pand) "op internet heeft gelezen" (dat bleek tweakers te zijn) dat het super werkt en zo. en een flink bedrag heeft uitgegeven om de installatie geschikt te maken voor koelen en vervolgens zwaar niet onder de indruk was van het resultaat. en ik kwam daar alleen maar voor de reguliere halfjaarlijke inspectie van de koelmachine waarop de eigenaar vervolgens het niet kon laten om te zeiken over de machine (het is immers de schuld van de koelmachine 8)7 ). stukje toeval maar geeft hopelijk wel aan dat men wel heel specifiek moet zijn in wat de resultaten zijn en de verwachtingen en niet moet vergeten dat het gros van de mensen alleen meelezen.
Vaevictis_ schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:43:
[...]

[Afbeelding]

Dit dus, omdat een plaatje meer zegt. Let ook op contrast met de buren.
ik heb gewoon triple glas van 5cm dik genomen. :X
als het echt erg is doen we de rolluiken wel stuk omlaag...

[Voor 12% gewijzigd door flippy op 19-05-2023 12:35]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchKel schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:32:
[...]
@flippy Omdat wij “kutten” met onze instellingen, geef je daarbij niet aan dat bij jou klanten de instellingen alleen maar fout staan? Dan kun je daar ook eens gaan “kutten” met de instellingen.
nee, het is geen probleem van instellingen. al lopen tweakers natuurlijk wel veel verder de grens op te zoeken qua hoe laag je kan dan commericele installaties waarbij een grotere marge aangehouden (moet) worden. het probleem is de verwachtingen en hoe een regulier systeem word afgeleverd naar de klant.

bij het gros van de mensen (dus gewoon afgeleverd door installateur en eigenaar drukt systeem in koelen) is er vaak wel winst te halen. dat kan waterzijdig inregelen zijn (word nooit gedaan), te grote delta of een stapel andere dingen zijn die meespelen zoals hoe lang de machine aanstaat. er zijn genoeg installaties die alleen van 10 tot 5 draaien als er iemand is en de zon schijnt bijvoorbeeld.

probleem is dat ik dat niet aan kan of mag passen en ik ga niet van een pand van 2500m2 de vloerverwarming waterzijdig inregelen. dat is simpelweg niet mijn werk.

om zon installatie optimaal te krijgen is vaak gewoon inzet nodig van de installatieur. dat kost geld en tijd. iets waar beide partijen geen zin in hebben om uit te geven. er zijn maar zeer weinig systemen die op de grens draaien van wat veilig is, de meeste daarvan zitten op dit forum. dat geeft wel een verkeerd beeld van de relatieit wat mensen uiteindelijk krijgen als ze dik geld hebben uitgegeven.

dus wees duidelijk in het verschil als men post hoe goed het werkt dat je ook flink tijd hebt zitten in het optimaliseren van het systeem en ook bijvoorbeeld 24/7 draait ipv paar uurtjes als de zon schijnt en er iemand is. en natuurlijk je verwachtingen van het begrip "vloerkoeling" wel rieel zijn. er zijn simpelweg teveel mensen die denken dat het een alternatief is op een airco ophangen.

[Voor 6% gewijzigd door flippy op 19-05-2023 13:02]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stefannn
DutchKel schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:32:
@flippy Omdat wij “kutten” met onze instellingen, geef je daarbij niet aan dat bij jou klanten de instellingen alleen maar fout staan? Dan kun je daar ook eens gaan “kutten” met de instellingen.

……

We weten ook dat we de kosten er nooit uit halen tov een CV ketel en ja wij hadden een keuze bij onze woning. De warmtepomp heeft het bouwen van onze woning ongeveer €60.000,- duurder gemaakt.
Om me er toch maar mee te bemoeien..
Ik hoop niet dat we elkaar op dit prachtige forum de hersens in gaan slaan, ik waardeer de bijdrages van @flippy maar ook @DutchKel , @Gwaihir , en alle anderen eigenlijk .

“Kutten” is wellicht wat sterk uitgedrukt, ik denk dat @flippy ”pielen” bedoelt. Eindeloos optimaliseren.

En eigenlijk zeg je @DutchKel het zelf al. Je hebt 60.000 extra uitgegeven, je hebt er vrede mee dat je dat nooit terug verdient. Je hebt een prachtige uitgekiende combinatie van niet alleen een warmtepomp maar talloze additionele maatregelen. Dan werkt het dus prima.
Maar dat is dus wel alleen na heel veel optimaliseren, uitzoeken, uitrekenen, proberen, over-na-denken.
Ik zou het geen “kutten” willen noemen. Misschien “pielen”. Maar zeker heel veel meer aandacht als 1 of 2 artikeltjes van tweakers lezen en verwachten dat dat allemaal klip en klaar geïnstalleerd wordt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Z___Z schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:03:
@flippy een commercieel pand koelen is heel wat anders dan een woning koelen. In een kantoor zijn veel meer mensen aanwezig en gaat te hoge temperatuur te koste van productiviteit. Dus daar zou ik nooit kiezen voor WP passief koelen alleen.

De meerprijs voor koelen als je al voor WW WP gekozen hebt is marginaal, tenzij je ook de afgifte verhoogd HoH van de leidingen verkleinen bijvoorbeeld. Voor wat het hoort te doen is passief koelen prima. Als je verwacht dat je een constante temperatuur van 22 graden binnen houdt bij welke buitentemperatuur dan ook, dan is het niet het probleem van passief koelen, maar kwestie van verkeerde verwachtingen.

Ik denk dat financieel gezien L/W verwarmen plus L/L koelen goedkoper is.
ik praat niet alleen over commericle panden maar ook de gooise villas, 65+ flats en woontorens. panden waar 24/7 comfort moet zijn dus.

voor bestaande (grote) panden is L/L de eingste betaalbare oplossing vaak als koeling ook een factor is. al adviseer ik vaak om een combi te doen met L/W als basis en in te haken op de bestaande installatie en de rest te doen met L/W.

probleem is vaak niet eens de eigenaar maar de installateur die het pand in onderhoud heeft. die heb ik er al meermaals op betrapt om doodleuk een HT W/W warmtepomp te installeren en vervolgens op 65 graden te staan stampen om vervolgens tot 35 af te mengen in de vloerverwarming door het pand heen. 7(8)7

stel je voor dat je met zo'n installateur in discussie moet gaan over vloerkoeling.... :X

[Voor 13% gewijzigd door flippy op 19-05-2023 17:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
Ik koel de hele zomer haast denk ik tenzij het een koelere periode is met minder zon. Het staat op koelen van 19 buiten temperatuur en binnen 22 graden. Verwarmen zet ik uit in voorjaar als het warm genoeg blijft, en als het te koud wordt in huis in najaar weer aan.

[Voor 28% gewijzigd door jacovn op 19-05-2023 17:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:47:
en natuurlijk je verwachtingen van het begrip "vloerkoeling" wel rieel zijn. er zijn simpelweg teveel mensen die denken dat het een alternatief is op een airco ophangen.
Tja.. dat is het toch wel voor me. Een m.i. veel eleganter alternatief, hoewel ook bewerkelijker.

Installateur was ook reëel: je krijgt pakweg 6kW* koelvermogen en moet opletten met het dauwpunt.

*Dat was zijn inschatting voor mijn woning, dus met de VVW alhier en de WP die hij plaatste. Blijkt heel aardig te kloppen. Is géén algemene uitspraak! Met de net gemaakte verwarmingsberekeningen en het gegeven dat hij een 38kW HR ketel van de muur ging schroeven, kon ik prima begrijpen wat dat in ging houden.
flippy schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:06:
probleem is vaak niet eens de eigenaar maar de installateur die het pand in onderhoud heeft. die heb ik er al meermaals op betrapt om doodleuk een HT W/W warmtepomp te installeren en vervolgens op 65 graden te staan stampen om vervolgens tot 35 af te mengen in de vloerverwarming door het pand heen. 7(8)7

stel je voor dat je met zo'n installateur in discussie moet gaan over vloerkoeling.... :X
|:( Eh ja.. daar heb ik er ook meerdere van gesproken voordat we onze installateur gevonden hadden. Net als dat 10:00 - 17:00 draaien volstrekt onbegrip natuurlijk.

En dan zijn we bij wat je zelf ook al meerdere malen zei: mopper niet op 't systeem wanneer je de installateur / gebruiker / whatever bedoelt.

@Z___Z 'k weet het niet hoor.. in een kantoor gaan ze ook allemaal naar huis (en zijn ze er tegenwoordig alleen nog op dinsdag en donderdag :P).

Ik vind 't trouwens een zeer verhelderend stuk posts. Dus wat mij betreft hartelijke dank aan o.a. @flippy daarvoor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchKel
@flippy ik geef je geen ongelijk. Vaak is het zoals je hier kunt lezen de onwetenheid van de installateur.

Bij mij heb ik de installateur zelfs nog dingen geleerd. Die kreeg alleen de instellingen van Nathan door en had geen idee wat het allemaal precies inhield. Dat hoor ik overigens ook van meerdere mensen. Ergens is dat wel slecht, installateurs die jaren of decennialang CV ketels hebben onderhouden en geïnstalleerd moeten ineens een warmtepomp installeren en krijgen daar niet eens een cursus voor. Ze krijgen de instellingen van Nathan en meer weten ze er dus ook niet van. Ik ken ook niemand waarbij een W/W warmtepomp direct goed is opgeleverd. De verwachtingen van de mensen is mogelijk wel realistisch en haalbaar met een W/W warmtepomp maar door gebrek aan kennis van de installateur werkt het ding verre van optimaal.

Het jammere aan dit verhaal is dat W/W warmtepompen niet iets nieuws is maar al een ontzettend oude techniek. Alleen in Nederland ontbreekt er helaas veel kennis. In de Scandinavische landen is er veel meer kennis en daar worden ze ook veel vaker geïnstalleerd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchKel schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:04:
@flippy ik geef je geen ongelijk. Vaak is het zoals je hier kunt lezen de onwetenheid van de installateur.

Bij mij heb ik de installateur zelfs nog dingen geleerd. Die kreeg alleen de instellingen van Nathan door en had geen idee wat het allemaal precies inhield. Dat hoor ik overigens ook van meerdere mensen. Ergens is dat wel slecht, installateurs die jaren of decennialang CV ketels hebben onderhouden en geïnstalleerd moeten ineens een warmtepomp installeren en krijgen daar niet eens een cursus voor. Ze krijgen de instellingen van Nathan en meer weten ze er dus ook niet van. Ik ken ook niemand waarbij een W/W warmtepomp direct goed is opgeleverd. De verwachtingen van de mensen is mogelijk wel realistisch en haalbaar met een W/W warmtepomp maar door gebrek aan kennis van de installateur werkt het ding verre van optimaal.

Het jammere aan dit verhaal is dat W/W warmtepompen niet iets nieuws is maar al een ontzettend oude techniek. Alleen in Nederland ontbreekt er helaas veel kennis. In de Scandinavische landen is er veel meer kennis en daar worden ze ook veel vaker geïnstalleerd.
na veel met installateurs gesproken te hebben lijkt het een stukje geschiedenis. veel neerlansche CV mannen zijn dat al een hele poos bezig in dat vak en zijn gewoon vrij koppig in nieuwe dingen leren en vallen met bijna alle nieuwe dingen die op de markt komen vaak terug in hun oude aangeleerde gedrag met de bijbehorende uitspraken van "doe maar gewoon een ketel, dat werkt tenminste" en "die warmtepomponzin moet gewoon eens stoppen" en de diverse kleurrijke variaties daarop.
daarom krijg je te vaak installaties die gemaakt zijn met een delta van 20 ipv 5 om maar een voorbeeld te noemen. hoeveel gezeik is hier al niet langsgekomen van installaties met veel te kleine leidingen en pompvermogens om maar wat te noemen. en dat zie je niet alleen in kleine woningen maar ook in de grotere utliteit en industriebouw. hoe vaak ik al niet op de werkbonnen moet vermelden dat de machine niet tof draait door waterzijdige tekortkomingen (zowel aan bron als afgiftezijde) is gewoon bizar eigenlijk. het leid met de energiecrisis ook steeds vaker tot gezeik als de eigenaren de logboeken lezen en navraag daarop gaan doen. als ik ze dan zeg dat ze 20% energie kunnen beparen door vettere leidingen door het pand aan te leggen en de pompen op te waarderen levert dat erg vaak "frustraties" op aan de installateur die het pand doet want die gaat tegenstribbelen en zeggen dat het allemaal wel goed loopt en die aircoman maar uit zijn nek lult. dat die airoman de klant de harde cijfers heeft laten zien komt er dan wel uit en soms leid dat tot het kiezen van een andere installateur maar vaak zak gebeurt er gewoon helemaal niks en gooit de eigenaar gewoon soms tiendduizenden euros aan stroomverbruik gewoon weg omdat ze geen zin hebben om leidingen of pompen aan te passen.

in het buitenland is het beter, maar niet veel beter. het is echt land of regiospecifiek. of beter gezegt: je moet echt geluk hebben en de juiste installateur te pakken krijgen.

[Voor 13% gewijzigd door flippy op 19-05-2023 19:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vaevictis_
flippy schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:34:
[...]

na veel met installateurs gesproken te hebben lijkt het een stukje geschiedenis. veel neerlansche CV mannen zijn dat al een hele poos bezig in dat vak en zijn gewoon vrij koppig in nieuwe dingen leren en vallen met bijna alle nieuwe dingen die op de markt komen vaak terug in hun oude aangeleerde gedrag met de bijbehorende uitspraken van "doe maar gewoon een ketel, dat werkt tenminste" en "die warmtepomponzin moet gewoon eens stoppen" en de diverse kleurrijke variaties daarop.
daarom krijg je te vaak installaties die gemaakt zijn met een delta van 20 ipv 5 om maar een voorbeeld te noemen. hoeveel gezeik is hier al niet langsgekomen van installaties met veel te kleine leidingen en pompvermogens om maar wat te noemen. en dat zie je niet alleen in kleine woningen maar ook in de grotere utliteit en industriebouw. hoe vaak ik al niet op de werkbonnen moet vermelden dat de machine niet tof draait door waterzijdige tekortkomingen (zowel aan bron als afgiftezijde) is gewoon bizar eigenlijk. het leid met de energiecrisis ook steeds vaker tot gezeik als de eigenaren de logboeken lezen en navraag daarop gaan doen. als ik ze dan zeg dat ze 20% energie kunnen beparen door vettere leidingen door het pand aan te leggen en de pompen op te waarderen levert dat erg vaak "frustraties" op aan de installateur die het pand doet want die gaat tegenstribbelen en zeggen dat het allemaal wel goed loopt en die aircoman maar uit zijn nek lult. dat die airoman de klant de harde cijfers heeft laten zien komt er dan wel uit en soms leid dat tot het kiezen van een andere installateur maar vaak zak gebeurt er gewoon helemaal niks en gooit de eigenaar gewoon soms tiendduizenden euros aan stroomverbruik gewoon weg omdat ze geen zin hebben om leidingen of pompen aan te passen.

in het buitenland is het beter, maar niet veel beter. het is echt land of regiospecifiek. of beter gezegt: je moet echt geluk hebben en de juiste installateur te pakken krijgen.
Zo ken ik de installatie branche ook, installeren is geen probleem dat lukt ze vaak wel, een goed doordacht systeem ontwerpen is al lastig en optimaal inregelen bijna kansloos alle 3 een wonder. Je zou eigenlijk een second opion moeten vragen bij alle 3 de fasen. Anders blijft het geluk. Aan de andere kant er lopen ook veel beunhazen rond of mensen die het geen zier interesseert en werken voor het geld niet zelf nadenken. Ik hoorde laatst een mooie quote "Waar de norm verschijnt, verdwijnt het verstand." _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dma0254
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-05 15:56
Ik hoop ook gebruik te kunnen maken van jullie expertise:)

De slaapkamer(s) op de eerste verdieping blijven te warm, raam open snachts helpt, maar door een haan achter ons geen optie:) Het wordt nu 21 graden met het raam dicht, de wtw met bypass helpt iets, maar lang niet genoeg. Tevens wordt het dan best ''benauwd'' doordat wij op de kleinste kamer slapen(dank aan de kinderen;) ).

Sinds juli 2022 een nieuwbouwhuis met een w/w warmtepomp en een wtw met bypass en 14 zonnepanelen in een goed geïsoleerd huis. Zeer tevreden met de passieve koeling, woonkamer heeft in de zomer een perfect klimaat gehad. (o.a. door adviezen hier om de settings perfect te krijgen!) We doen veel aan screens/rolluiken om de warmte buiten te houden.

Nu het slapen met een raam open steeds lastiger wordt, het omleggen van een haan ook niet mijn wens heeft, zoek ik naar opties. Een airco zou kunnen, maar liever niet. Zeker in deze periode zou ik genoeg hebben aan meer koudere, verse lucht van buiten ipv airco.

Wellicht zijn er hier nog goede ideeën om het slapen comfortabeler te maken!

Dank!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vaevictis_
Dma0254 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:16:
Ik hoop ook gebruik te kunnen maken van jullie expertise:)

De slaapkamer(s) op de eerste verdieping blijven te warm, raam open snachts helpt, maar door een haan achter ons geen optie:) Het wordt nu 21 graden met het raam dicht, de wtw met bypass helpt iets, maar lang niet genoeg. Tevens wordt het dan best ''benauwd'' doordat wij op de kleinste kamer slapen(dank aan de kinderen;) ).

Sinds juli 2022 een nieuwbouwhuis met een w/w warmtepomp en een wtw met bypass en 14 zonnepanelen in een goed geïsoleerd huis. Zeer tevreden met de passieve koeling, woonkamer heeft in de zomer een perfect klimaat gehad. (o.a. door adviezen hier om de settings perfect te krijgen!) We doen veel aan screens/rolluiken om de warmte buiten te houden.

Nu het slapen met een raam open steeds lastiger wordt, het omleggen van een haan ook niet mijn wens heeft, zoek ik naar opties. Een airco zou kunnen, maar liever niet. Zeker in deze periode zou ik genoeg hebben aan meer koudere, verse lucht van buiten ipv airco.

Wellicht zijn er hier nog goede ideeën om het slapen comfortabeler te maken!

Dank!
Wat je zou kunnen doen, is voor het slapen gaan even raam en deur tegen elkaar open zetten om zo een trek te forceren dan kun je toch flink wat koelen. Nog beter is als je dat met zolderraam en deur beneden kan forceren i.c.m. bypass. Je zou nog een ventilator kunnen overwegen als je echt raam dicht wil of anders oordopjes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vaevictis_
Dma0254 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:22:
[...]

Thanks!

Alles staat al even open, werkt fantastisch! Maar zodra het raam dichtgaat, is het 3 uur later echt te benauwd. Ventilator staat er al, oordopjes zijn er ook. Vrouwlief kan niet slapen met oordoppen....

En de haan omleggen EN afscheid nemen van mijn vrouw om dan de oordoppen te kunnen gebruiken gaat te ver...
Probleem is de "lijvenkachel" reken op ong. 30W per persoon, dus als je lang in de slaapkamer bent (slaapt) dan warmt het op zeker als je een kleine goed geisoleerde slaapkamer hebt (op het zuiden). Als het te vochtig is kun je misschien nog iets redden met dikke laag leemstuc dat ademt en werkt bij ons erg goed. Helaas niet tegen hoge temperatuur.

De enige opties die ik dan zie is andere slaapkamer (noorden, groter) of toch gaan praten met eigenaar van de haan.

[Voor 9% gewijzigd door Vaevictis_ op 21-05-2023 11:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dma0254 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:16:
Nu het slapen met een raam open steeds lastiger wordt, [..]. Zeker in deze periode zou ik genoeg hebben aan meer koudere, verse lucht van buiten ipv airco.
Raam blijft dus dicht. Maar hoe zit dat met de slaapkamerdeur?

En kun je vervolgens een (zomer)nachtkoeling realiseren met een zolderraam + een raam / groot rooster dat op de begane grond veilig open kan blijven staan? (Dat laatste vereist meestal helaas een speciaal voor het doel aangepast raam / rooster. Je wilt immers een fors gat in 't huis, voor stevige trek van onder naar boven, en toch geen ongenode gasten.)

@Vaevictis_ Doen we in slaap echt maar 30W, of miste je daar een nul? Ik dacht vanaf 100W in totale rust, via 300W voor een kind, naar tegen de 500W voor een normaal actieve volwassene. (En tijdens de fitness door naar pakweg 1kW p.p.).

[Daar de WP het al maximaal goed doet, voelt het eerlijk gezegd wel volstrekt off topic. Wellicht zou dit baat hebben bij even afsplitsen?]

[Voor 12% gewijzigd door Gwaihir op 21-05-2023 11:57]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vliegnerd schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:10:
Iemand enig idee hoeveel je "moet" koelen??
niet, het is 1 grote wassen neus tenzij je op die ene plek in nederland zit waar geen grondwater is.

[Voor 14% gewijzigd door flippy op 21-05-2023 13:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefannn
vliegnerd schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:10:
Heeft iemand ervaring met hoeveel energie je 's zomers terug "moet" stoppen in een verticale gesloten bron?

Ik heb een Itho WPU 5G (4,5 kW) via Klimaatgarant in een bijna passief projectbouwhuis. In de voorlichting deed Klimaatgarant nog spastisch over het "moeten koelen". Zelfs screens werden (worden?) ontraden. Ik snap heel goed dat je moet koelen, maar zonder screens lijkt mij overdreven. Of niet?

Meten is weten. Ik ben sinds kort aan het rekenen/meten:

Ik heb in 2022 2500 kWh thermisch gebruikt om te verwarmen/SWW en 3000 kWh terug de bron ingestopt met koelen, dit volgens de tellers van de Itho WPU.
Nu was 2022 een jaar met bizar veel zon en wij hadden tot eind mei nog geen zonwering (levertijden). Dus relatief veel gekoeld. En wij zijn zuinig met SWW. Buren trekken misschien wel het dubbele uit dezelfde bron. Relatief warme winter enz enz.

Conclusie: We hebben meer dan maximaal gekoeld en veel minder gebruikt dan berekend. Komt nooit in evenwicht.

Nu ik aan het rekenen/bijhouden ben dit jaar (tot nu tot 120 kWh terug de bron in gestopt...) kom ik erachter dat wij in een gemiddeld jaar nooit evenveel terug kunnen stoppen als eruit.
Laat staan mijn buren.

Voor mij --denk ik-- geen probleem, want de bron lijkt de seizoenen te volgen. De bron is 2 graden opgewarmd zonder dat koelen aanstond en eind vorig jaar was er weer 2 graden af voordat ik begon te verwarmen. (En de bron is sowieso wat overgedimensioneerd voor mijn zuinige verbruik). Dat seizoen volgen komt mogelijk door kwelwater in onze polder.

Iemand enig idee hoeveel je "moet" koelen??
Hoi,
Lees mijn analyse van een jaar gebruik er eens op na inclusief alle reacties:
Stefannn in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

Dit betreft een horizontale bron en ik hoor vaak dat ik dat niet mag vergelijken met een verticale bron. Maar fysika is fysika
Ik zou het bron water gewoon af en toe aanzetten en dan na een stabilisatie periode van bijvoorbeeld een dag de temperatuur opschrijven.
Zodra je bron terug is op het nivo die hij afgelopen oktober had zit je goed.

Het zou mij erg verbazen als dat meer dan 6 a 8 weken duurt.
flippy schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:11:
niet, het is 1 grote wassen neus tenzij je op die ene plek in nederland zit waar geen grondwater is.
Dat komt dus op hetzelfde neer met wat minder moeite ;)
(Maar zonder die moeite ben je wel minder tweaker)

[Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 21-05-2023 14:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:54:
[...]

Raam blijft dus dicht. Maar hoe zit dat met de slaapkamerdeur?

En kun je vervolgens een (zomer)nachtkoeling realiseren met een zolderraam + een raam / groot rooster dat op de begane grond veilig open kan blijven staan? (Dat laatste vereist meestal helaas een speciaal voor het doel aangepast raam / rooster. Je wilt immers een fors gat in 't huis, voor stevige trek van onder naar boven, en toch geen ongenode gasten.)

@Vaevictis_ Doen we in slaap echt maar 30W, of miste je daar een nul? Ik dacht vanaf 100W in totale rust, via 300W voor een kind, naar tegen de 500W voor een normaal actieve volwassene. (En tijdens de fitness door naar pakweg 1kW p.p.).

[Daar de WP het al maximaal goed doet, voelt het eerlijk gezegd wel volstrekt off topic. Wellicht zou dit baat hebben bij even afsplitsen?]
30-50W in slaap tenzij je andere dingen doet dan slapen :9
Pagina: 1 ... 14 15 16

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee