Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De zin en onzin van Audio Tweaking / Special Products Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 42 ... 46 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Koppensneller
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17:00

Koppensneller

winterrrrrr

Kickje!

https://audiobacon.net/20...an-a-1000-ethernet-cable/
This is presumably the reason why an Ethernet cable will change the sound of your system. In fact, even if you’re not streaming music through an Ethernet cable – as long as it’s connected to your music server – it’ll change the sound of your music files stored on disk.
Dus PSA aan iedereen met een NAS: aanschaffen! :Y)

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 09:51

Heroic_Nonsense

Photorealistic Muppet

Druganov schreef op maandag 30 september 2019 @ 00:12:
[...]
Ik heb het getest met meerdere nummers, maar voornamelijk met "Ome Henk - Als de zonnebloem in bloei staat" het resultaat is overweldigend! ik kan echt niet meer zonder.
Gast... kijk eens naar je muziekkeuze; deze switch is daar gewoon niet voor bedoeld!

Ik heb het zelf geprobeerd met Op de camping (1995, Cat music, eerste persing (rood label)). Met name de passage waar Ted de Tettet zijn bekend roeptoeter uit, en dan met name het koor dat "ach hou jij nou eens je bek" chant, kan m.i. veel beter naar voren gebracht worden dan nu het geval. Ik kreeg bij die passage in luistersessies op andere equipment echt kippenvel, maar hier bleef dat toch uit...

Dus, hoewel een verbetering, is het niet te vergelijken met de bredere soundstage en de verdieping van de dynamiek die ik ervoer bij (bijvoorbeeld) Poing! van Rotterdam Termination Source (1992, Rotterdam Records, tweede persing), maar ook bij iets rustigers en klassiek dynamisch gemastered als bijvoorbeeld de verzamelaar Dikkie Dik van Dirk Scheele of Bralbum van De Zingende Fresia's.

Maar dat spreekt voor zich.

/s

Heroic_Nonsense wijzigde deze reactie 25-11-2019 06:28 (0%)
Reden: Lyrics "Op de camping" blijken anders te zijn ;)

Such Heroic Nonsense

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:12
Nope, in feite hoeft niemand het aan te schaffen, zolang Spotify maar 1 zo'n kabeltje ergens in hun datacenter hebben hangen :)

Maar dat vind ik wel grappig met de huidige "digitale audiofiele spullen". Kijk met analoog spul, of hoogwaardig digitaal spul daar wil ik mogelijk nog wel eens gaan twijfelen of ik iets kan missen.

Maar op het moment dat mensen gaan praten over Spotify / Qobuz, or Tidal dan praat je over zulke "lage/commerciele" kwaliteit dat de diensten er zelf wel voor zorgen dat je als luisteraar echt niets mist. Als dat betekent dat er meer bass in een nummer gebracht moet worden oid, dan doen zij dit gewoon al.
Bij dit soort diensten heb je het over zgn "commerciele" kwaliteit wat op elk bluetooth speakertje redelijk moet klinken en je hebt het niet over hoge kwaliteit...

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

Photorealistic Muppet

Sponz schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:05:
Als ik 2 van deze fantastische switches achter elkaar zet, wordt het stereobeeld dan nog breder?
Ja, ik heb er inmiddels 8 en ik moet de achterdeur openzetten om het linkerkanaal nog te kunnen horen.

Such Heroic Nonsense

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 16:04

Koeitje

Back-up tiems now?

Ik doe alles over wifi, heb ik geen last van effecten op mijn kabel. Ik bedoel te zeggen: het enige wat beter is dan een goed afgeschermde kabel is een kabel die niet bestaat.

• Gomez12
Koeitje schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:02:
[...]

Ik doe alles over wifi, heb ik geen last van effecten op mijn kabel. Ik bedoel te zeggen: het enige wat beter is dan een goed afgeschermde kabel is een kabel die niet bestaat.
Het is wachten op de spuitbussen om de lucht beter uit te lijnen voor wifi
Gevolgd door plastic buizen om vanaf je wifi-station naar je wifi-speakers de wifi niet laten ontsnappen (wie kent niet dat gevoel dat doordat er een deur opengaat de klankkleur op de hoge tonen van uw rechteroor net wat minder worden, dat komt doordat die ontsnappen via de open deur, met deze plastic buizen kunt u ze gevangen houden zodat ze niet kunnen ontsnappen)
Gevolgd door het verplicht dragen van een gezichtsmasker bij het luisteren van wifi-muziek (uit onderzoek is gebleken dat in & uit uw mond en neus lucht komt die de wifi-geluidssignalen wegblazen/naar u toe halen waardoor een onevenwichtig klankbeeld ontstaat terwijl u ademt)
Gevolgd door kabels om simpelweg uw wifi signaal uitmuntend te begeleiden door de wirwar die de lucht in uw huis is (let op : verwar dit niet met de gewone netwerkkabels, die zijn alleen geschikt voor ethernet en niet voor wifi, voor wifi heeft u echt speciale kabels nodig maar dan voorkomt u wel de troep die u standaard met kabels heeft maar nu niet heeft aangezien de beste kabel geen kabel maar wifi is (door een kabel))

En dat is alleen nog maar doorgaand op 1 fenomeen, daarnaast heb je nog bluetooth (wat uiteraard beter werkt als het verzonden wordt vanuit een blauw geverfde echte tanden bek, waar denkt u dat de naam vandaan komt...) en dan heb je nog maar 2 technieken te pakken...

Nope, audio tweaking tot in de gekste plekjes zal van alle tijden blijven ben ik bang...
Maar imho wordt deze markt ook simpelweg gevoed door te rijke mensen die het nu eenmaal geen barst uitmaakt wat iets kost.
Ik kan me voorstellen dat een Prince / Bono / Madonna (/ de 0,001% van de muziek business) goede muziek thuis wil hebben en er geen ene barst om geeft of dat kabeltje nu 1 euro of 10.000 euro kost op hun woning van x/xx miljoen.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18:01

franssie

Save the albatross

@Gomez12 Prince luistert naar Engeltjes zonder kabels ondertussen.
Voor de rest klopt je analyse wel - zolang er mensen met veel geld zijn is er aan dit soort ongein geld te verdienen en dat is wat mij betreft prima. Zolang ze hun kinderen en / of organen er niet voor verkopen - who cares :+

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 03:40
Hoe verzint hij het haha
and I suspect the power supply, circuit design, and the cable’s LCR values play a part in how the antennas interact with each other

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gomez12 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 00:04:
[...]

Ik kan me voorstellen dat een Prince / Bono / Madonna (/ de 0,001% van de muziek business) goede muziek thuis wil hebben en er geen ene barst om geeft of dat kabeltje nu 1 euro of 10.000 euro kost op hun woning van x/xx miljoen.
Vraag het me af. Je leest soms dat juist muzikanten weinig om audio geven. Muzikanten gaat het om de muziek en niet om de apparatuur.
Met name muzikanten die voornamelijk akoestische muziek maken (klassiek, jazz, etc) zouden niets om apparatuur geven omdat zij de muziek avond aan avond kunnen horen zoals het bedoeld is. Zelfs de beste installatie komt niet in de buurt.

• TecTo
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 10-12 08:18
Waar een mens zich allemaal druk om kan maken. Zodra er weer een prijzig kabeltje op de markt verschijnt komen de Elven, meetkundige nerds en boe roepers in grote aantallen tevoorschijn.

Alles in verhouding. Als je high-end audio apparatuur hebt staan van pak em beet 30.000 euro, kan ik me heel goed inbeelden dat je daar geen 2 euro per meter luidsprekerkabel aanhangt van kabetjepuntcom.

Leef en laat.....

.

Hifi HT | Fotografie | Koffie

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 17:59
TecTo schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:12:
Waar een mens zich allemaal druk om kan maken. Zodra er weer een prijzig kabeltje op de markt verschijnt komen de Elven, meetkundige nerds en boe roepers in grote aantallen tevoorschijn.

Alles in verhouding. Als je high-end audio apparatuur hebt staan van pak em beet 30.000 euro, kan ik me heel goed inbeelden dat je daar geen 2 euro per meter luidsprekerkabel aanhangt van kabetjepuntcom.

Leef en laat.....

.
Tot het moment dat betaalde reviewers lulverhalen gaan ophangen om mensen op te lichten met kabels die absoluut niks toevoegen. En als wij daar dan lol over hebben, dan kom jij hier langs om boe te roepen dat we daar geen lol over mogen hebben? Waar een mens zich wel niet druk over kan maken...

• TecTo
Sissors schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:20:
[...]

Tot het moment dat betaalde reviewers lulverhalen gaan ophangen om mensen op te lichten met kabels die absoluut niks toevoegen. En als wij daar dan lol over hebben, dan kom jij hier langs om boe te roepen dat we daar geen lol over mogen hebben? Waar een mens zich wel niet druk over kan maken...
Ook u laat ik leven en gun het plezier ;)

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 17:50

Leef en laat.....

.
Je mist het punt denk ik. Het gaat puur om kwakzalverij en dat zal ook bij een 30k set niks extra's brengen, behalve een nog groter gat in je portemonnee.

Audiofielen (niet de liefhebbers, maar de spirituele luisteraars) willen graag geloven dat het echt werkt, terwijl dit aantoonbare en klinkklare larie is. Dat mag iedereen zelf weten natuurlijk.

Waar de meeste mensen hier over vallen, is dat verkopers ook de gemiddelde, onwetende consument trachten te beïnvloeden om hdmi-kabels van 50+ euro te verkopen, of "interlinks" van Audioquest van 250 euro, omdat die beter zouden zijn. Dat vind ik persoonlijk echt not done. Dat vind ik ook net zo ergerlijk als reviews die gewoon sprookjes voorschotelen.

Licht de mensen goed en eerlijk voor over een mooi product, maar ga ze niet voorliegen. Laten we verder lekker blijven lachen om blokjes hout, DAC-praatjes en echtgenotes die het ook hoorden. :)

• Sissors
base_ schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 00:19:
Hoe verzint hij het haha

[...]
Je bent nog geen eens bij de echte pareltjes gekomen:
Fiber internet sounds quieter, tighter, and more detailed – but thinner. Cable internet is softer and warmer – but doesn’t have as much detail or depth. This is even obvious when streaming music to smart devices such as Google Home and Minis.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 13-12 19:23

Leef en laat.....

.
Ik heb een prima set staan en indertijd AudiQuest Slate kabels gekocht. Geen idee wat ze me gekost hebben maar het was toch een paar honderd euro bij elkaar voor 3 speakers (LCR). Vervelende dikke zware zwarte kabels met een lage WAF.

Na verhuizing vervangen door een witte flatkabel voor bi-amping (ook een discussiepunt trouwens) met een stuk hogere WAF. Stuk goedkoper ook, paar euro de meter. Ik hoor geen verschil.

Die Slates zijn trouwens te koop. Had ik al gezegd dat het fantastische kabels zijn?

Het is maar wat je geld je waard is. Als je genoeg hebt en indertijd zo'n malloot bent die luistert naar bordkartonnenluchtverkopers die in hifiwinkels rondlopen, dan geef je 10% van je budget uit aan kabels. Als je slim bent steek je die 10% in je speakers (bepalen 80% van je geluidsbeeld m.i.). Of je houdt het in de pocket en koopt er een bos bloemen voor je vrouw voor om bij haar de pijn wat te verzachten dat je je huiskamer zojuist in Stonehenge veranderd hebt met die nieuwe speakers.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Dr. Strangelove
Sissors schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:27:
[...]

Je bent nog geen eens bij de echte pareltjes gekomen:

[...]
Nee deze dan:
Keep in mind this cable is directional. When flipped the other way, the sound is denser, softer, and warmer – but trades resolution, detail, and depth.
Zilveren ethernetkabels. Hoe verzin je het. En dan de afwerking van dat ding. Ziet er echt uit als een hobbybobknutselwerkje. 900 euro, koopje.

• TecTo
Troost u broeders. Mijn huis is bekabeld met cat5 utp (geen wifi fan) en de luidspreker kabels rond de 5 euro pm, wel in bi amp.

Als mensen geld uit willen geven en daar plezier aan beleven vind ik dat prima Ieder zijn meug en het laatste waar ik me druk om maak hoe een ander zijn geld besteed.

• DominoNL
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 13-12 15:35

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

TecTo schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:59:
Troost u broeders. Mijn huis is bekabeld met cat5 utp (geen wifi fan) en de luidspreker kabels rond de 5 euro pm, wel in bi amp.

Als mensen geld uit willen geven en daar plezier aan beleven vind ik dat prima Ieder zijn meug en het laatste waar ik me druk om maak hoe een ander zijn geld besteed.
Toch grappig dat je zoveel tijd en moeite (relatief, voor op een forum, zegmaar) besteed aan het aankaarten dat "iedereen vrij moet zijn om geld uit te geven aan spullen waar die persoon plezier aan beleeft" en dat we daar hier, in het forum dat zoals al meermaals duidelijk aangegeven dit niet eens tegenspreekt, maar wel specifiek anti-kwakzalverij is niet over mogen "klagen".

Je zou je statement net zo goed om kunnen draaien; "Als mensen tijd en energie uit willen geven (aan het aankaarten en mogelijk voorkomen van kwakzalf-producten) en daar plezier aan beleven vind ik dat prima Ieder zijn meug en het laatste waar ik me druk om maak hoe een ander zijn tijd en energie aan besteed." Met andere woorden, iets met een pot, een ketel, en zwart zien...

DominoNL wijzigde deze reactie 05-11-2019 12:09 (3%)

• TecTo
DominoNL schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:08:

Toch grappig dat je zoveel tijd en moeite (relatief, voor op een forum, zegmaar) besteed aan het aankaarten dat "iedereen vrij moet zijn om geld uit te geven aan spullen waar die persoon plezier aan beleeft" en dat we daar hier, in het forum dat zoals al meermaals duidelijk aangegeven dit niet eens tegenspreekt, maar wel specifiek anti-kwakzalverij is niet over mogen "klagen".

Je zou je statement net zo goed om kunnen draaien; "Als mensen tijd en energie uit willen geven (aan het aankaarten en mogelijk voorkomen van kwakzalf-producten) en daar plezier aan beleven vind ik dat prima Ieder zijn meug en het laatste waar ik me druk om maak hoe een ander zijn tijd en energie aan besteed." Met andere woorden, iets met een pot, een ketel, en zwart zien...
Mijn teksten zijn minder lang en tijdrovend dan de gemiddelde azijnzeiker. ;)

Blij dat er nog ridders zijn die de naïeve onder ons beschermen tegen kwakzalverij. Ga zo door :)

Om misverstanden te voorkomen. Het is me slechts opgevallen dat er veel .... als het over dure kabels gaat enz.. Nergens schrijf ik dat je niet mag klagen. Want dan zou ik de Hollande zeik cultuur onrecht aandoen en dat is niet de bedoeling. 8)

• Jag
  • Nu online
Het is gewoon een kwestie van onderscheid maken tussen wat belangrijk is en wat onbelangrijk. Helaas gaat, ook hier op dit forum, veels te veel aandacht uit naar onbelangrijke zaken....

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 17:51
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:32:
[...]
Na verhuizing vervangen door een witte flatkabel voor bi-amping (ook een discussiepunt trouwens) met een stuk hogere WAF. Stuk goedkoper ook, paar euro de meter. Ik hoor geen verschil.
Weet je zeker dat je dat ook met de vrouw in het hok hebt gemeten, zou toch verwachten dat daar wel enig verschil van te horen zou zijn ;).

• ChojinZ
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 01:12
Gomez12 schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:01:
[...]

Maar dat vind ik wel grappig met de huidige "digitale audiofiele spullen". Kijk met analoog spul, of hoogwaardig digitaal spul daar wil ik mogelijk nog wel eens gaan twijfelen of ik iets kan missen.

Maar op het moment dat mensen gaan praten over Spotify / Qobuz, or Tidal dan praat je over zulke "lage/commerciele" kwaliteit dat de diensten er zelf wel voor zorgen dat je als luisteraar echt niets mist.
Dat hoor ik wel vaker maar nergens kom ik een degelijke ABX test tegen die deze uitspraak ondersteund. En dan heb ik het niet over de kwaliteit van het free abonnement. Ik doel op de high quality stream van Spotify.

Ik vermoed dat de meeste niet het verschil horen tussen cd en Spotify. En als er wel verschil is, dat deze vrij minimaal is. :+

ChojinZ wijzigde deze reactie 05-11-2019 21:49 (3%)

"Papa is gek en eet een broodje poep" -Milan

• G_M_C
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17:07
ChojinZ schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:48:
[...]

Dat hoor ik wel vaker maar nergens kom ik een degelijke ABX test tegen die deze uitspraak ondersteund. En dan heb ik het niet over de kwaliteit van het free abonnement. Ik doel op de high quality stream van Spotify.

Ik vermoed dat de meeste niet het verschil horen tussen cd en Spotify. En als er wel verschil is, dat deze vrij minimaal is. :+
Deze uitspraak is net zo subjectief als waar je over twijfelt. Bijvoorbeeld 'de meeste mensen', of 'vrij minimaal'.

Mensen met een Tidal abbo, vallen doorgaans niet onder die samenvatting, die zullen geen Sonos of vergelijkbare zaken hebben. Daar staan vaak spullen van andere orde.

Zelf overweeg ik een Roon lifetime abbo icm Tidal. Mijn Oppo UDP 203 is Roon ready, en de rest van mn systeem ook (of makkelijk zo te maken).

Ik heb een Onkyo txsr875 met 5x een Canton Atelier 900 (950) symmetrische surround opstelling (= allemaal dezelfde satellieten) met een P12-300SB-PR subwoofer.

Reken maar dat ik verschil hoor tussen compressors en/of bitrates van streaming diensten of verschillende audio streams bij blurays. Met name in de subtiele hoge tonen en sub bas dynamiek hoor je het meteen.

Maar ik val daarom niet in de categorie meeste mensen ;) wat dat betreft.

• ChojinZ
G_M_C schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 22:06:
[...]

Zelf overweeg ik een Roon lifetime abbo icm Tidal. Mijn Oppo UDP 203 is Roon ready, en de rest van mn systeem ook (of makkelijk zo te maken).

Ik heb een Onkyo txsr875 met 5x een Canton Atelier 900 (950) symmetrische surround opstelling (= allemaal dezelfde satellieten) met een P12-300SB-PR subwoofer.

Reken maar dat ik verschil hoor tussen compressors en/of bitrates. Met name in de subtiele hoge tonen en sub bas dynamiek hoor je het meteen.

Maar ik val daarom niet in de categorie meeste mensen ;) wat dat betreft.
Vraag je om een ABX test, krijg je een dure specs list te zien met het argument 'ik hoor het wel'. Zal vast maar je argumentatie is toch net ff wat sterker met wat onderbouwing.

Ik ben serieus geinteresseerd in de verschillen en wil nou weleens verder kijken dan de 'ik hoor het wel/niet' discussie. :)

• MerijnB
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 17:39
G_M_C schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 22:06:
[...]
Reken maar dat ik verschil hoor tussen compressors en/of bitrates van streaming diensten of verschillende audio streams bij blurays. Met name in de subtiele hoge tonen en sub bas dynamiek hoor je het meteen.
Ik denk niet dat iemand hier twijfelt dat jij dat hoort.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Met compressie zijn best veel blinde tests gedaan. Waar het op neerkomt is dat er vanaf een redelijke bitrate (160kbps mp3) en zodra er geen gekke low pass op 16Khz filters gebruikt zijn (die soms aan staan in encoders) er prakrisch geen verschillen gehoord worden in dubbelblinde tests. Enige is dat je je kunt trainen op herkennen van compressie, dus zo kan je het wel 'leren'. Voor dat laatste heb je geen bijzondere equipment nodig, maar gewoon training.

in niet blinde tests hoor ik ook verschil.

Overigens kunnen verschillende masters wel heel verschillend klinken, maar dat heeft niets met audio-datacompressie te maken.

JvS wijzigde deze reactie 06-11-2019 08:44 (11%)

• Gomez12
ChojinZ schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:48:
[...]
Dat is als een religieuze zeggen dat er nog een missing link is. Kansloos en enkel maar zoeken naar het onbekende...

Er zijn zat ABX-testen te vinden tussen verschillende bit-rates en telkens blijkt eruit dat er wel verschil te horen is voor sommige mensen.
Maar uiteraard kan je altijd zeggen dat jouw wens voor een ABX-test er niet tussen zit.
De meeste mensen zullen idd geen verschil horen, alleen de meeste mensen kopen ook geen audiofiele apparatuur...

• ChojinZ
Gomez12 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:06:
[...]

Dat is als een religieuze zeggen dat er nog een missing link is. Kansloos en enkel maar zoeken naar het onbekende...
Vage uitspraak die kant nog wal raakt...
[...]

Er zijn zat ABX-testen te vinden tussen verschillende bit-rates en telkens blijkt eruit dat er wel verschil te horen is voor sommige mensen.
Maar uiteraard kan je altijd zeggen dat jouw wens voor een ABX-test er niet tussen zit.
De man boven je (JVS) zegt eigenlijk het tegenovergestelde. Maar heb jij dan een link naar een goede test? Zoals ik al vaker zei, ik kan ze niet vinden. Jammer dat jij er dan wel naar verwijst maar vervolgens met niets komt.

En dat is ook de gemiddelde reactie op internet: Zelf proclaimed audiofielen met hele dure hifi sets die beweren dat zij het wel horen. Maar bewijs leveren ho maar....

• Gomez12
[quote]ChojinZ schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:24:
[...]
De man boven je (JVS) zegt eigenlijk het tegenovergestelde.
Maar heb jij dan een link naar een goede test? Zoals ik al vaker zei, ik kan ze niet vinden. Jammer dat jij er dan wel naar verwijst maar vervolgens met niets komt.
1e hit op mp3 abx test, yep erg moeilijk te vinden...

http://abx.digitalfeed.net/list.html
En dat is ook de gemiddelde reactie op internet: Zelf proclaimed audiofielen met hele dure hifi sets die beweren dat zij het wel horen. Maar bewijs leveren ho maar....
Lol, ik hoor al vaak genoeg geen of weinig verschil met 96 of 128 kbps muziek...

• MerijnB
Dit zijn tests die je kunt doen, geen testresultaten waar jij het over hebt.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Dat vind ik interessant. Ik erken dat er mensen zijn die echt getraind zijn om verschillen te horen, maar ik heb enkel testresultaten gezien (voorwaarde, normale bitrate, geen lowpass filters) waarbij mensen niet structureel de tests goed hadden.

Dat er af en toe iemand is die alle testresultaten goed haalt bij een test met een laag aantal testsamples, zou ook kunnen (je kan goed gokken), maar dat er structureel mensen verschillen kunnen horen in blinde tests is voor mij nieuwe informatie.

Waar worden resultaten van zulke tests gepubliceerd?

JvS wijzigde deze reactie 06-11-2019 11:23 (3%)

• blackadder91
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 13-12 22:01
JvS schreef op woensdag 6 november 2019 @ 08:43:
Enige is dat je je kunt trainen op herkennen van compressie, dus zo kan je het wel 'leren'. V
Ik heb zelf ooit een blinde test opgezet door een opname van mijn drumstel (wav) te compressen naar 256 en 320 kbps in audacity met de LAME encoder. De 2 bestanden in een random ABX scriptje gezet en inderdaad, na een stuk of 10 runs begon me opeens een verschil in het hoog (een soort hissshhhh geluid) in de bekkens op te vallen. Opnieuw het script aangezet en voila, 100%. Wat bewijst dit? Waarschijnlijk dat de LAME encoder inderdaad heel erg LAME was en iets te veel discard bij 256kb :P

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Jorgen schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:02:
[...]

Je mist het punt denk ik. Het gaat puur om kwakzalverij en dat zal ook bij een 30k set niks extra's brengen, behalve een nog groter gat in je portemonnee.

Audiofielen (niet de liefhebbers, maar de spirituele luisteraars) willen graag geloven dat het echt werkt, terwijl dit aantoonbare en klinkklare larie is. Dat mag iedereen zelf weten natuurlijk.

Waar de meeste mensen hier over vallen, is dat verkopers ook de gemiddelde, onwetende consument trachten te beïnvloeden om hdmi-kabels van 50+ euro te verkopen, of "interlinks" van Audioquest van 250 euro, omdat die beter zouden zijn. Dat vind ik persoonlijk echt not done. Dat vind ik ook net zo ergerlijk als reviews die gewoon sprookjes voorschotelen.

Licht de mensen goed en eerlijk voor over een mooi product, maar ga ze niet voorliegen. Laten we verder lekker blijven lachen om blokjes hout, DAC-praatjes en echtgenotes die het ook hoorden. :)
Helemaal mee eens, daarnaast wil ik opmerken dat hier even wordt vergeten dat deze forumrubriek juist het doel heeft om die bedriegerij aan de kaak te stellen. Leven en laten leven is natuurlijk oké, maar is hier niet van toepassing. Er zijn nou eenmaal mensen die totaal geen weet hebben van techniek en die je alles met een aardige babbel kan wijs maken. Wat is er dan op tegen om mensen daar op te wijzen? En onvermijdelijk valt dat wel eens in de zoveelste herhaling.

PS:
Ik kan dit er nog aan toevoegen:
Het gaat helemaal niet over mensen die bulken in het geld, als die tienduizend euro voor de flauwe kul uitgeven, knipperen ze soms niet eens even met de ogen. Maar vaak zijn er serieuze muziekliefhebbers die hiervoor heel lang sparen. Die kopen dan eindelijk die toch al dure set apparaten en laten zich wijs maken dat daar om het volledig tot zijn recht te laten komen alleen een bepaald peperduur stel kabels nodig is. Enorm verdrietig dat juist die groep slachtoffer zou worden van deze dubieuze praktijken. En daar is nou juist dit forumdeel op gericht.

Techneut wijzigde deze reactie 06-11-2019 12:52 (16%)

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

ChojinZ schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:24:
[...]

Vage uitspraak die kant nog wal raakt...

[...]

De man boven je (JVS) zegt eigenlijk het tegenovergestelde. Maar heb jij dan een link naar een goede test? Zoals ik al vaker zei, ik kan ze niet vinden. Jammer dat jij er dan wel naar verwijst maar vervolgens met niets komt.

Hier nog een test die je zelf kunt doen:

https://www.npr.org/secti...o-quality?t=1570215813743

128mp3 vs 320mp3 vs Uncompressed WAV

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• Dr. Strangelove
Ik heb wel eens zelf een test CD gemaakt door een track te nemen en die op verschillende bitrates te rippen en vervolgens weer te converteren naar .wav tracks om ze af te spelen op mijn CD speler. Geen idee of dat erg reliable was maar vanaf 160kB VBR geloof ik hoorde ik geen verschil meer. Voor mijn iPod 160Gb compress ik alles trouwens nog steeds naar 128kb MP3 zodat mijn hele collectie erop past, dat ding gebruik ik alleen in de auto dus hoor toch geen verschil met hogere kwaliteit muziek.

Dr. Strangelove wijzigde deze reactie 06-11-2019 19:01 (5%)

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Techneut schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:11:

Maar vaak zijn er serieuze muziekliefhebbers die hiervoor heel lang sparen. Die kopen dan eindelijk die toch al dure set apparaten en laten zich wijs maken dat daar om het volledig tot zijn recht te laten komen alleen een bepaald peperduur stel kabels nodig is. Enorm verdrietig dat juist die groep slachtoffer zou worden van deze dubieuze praktijken. En daar is nou juist dit forumdeel op gericht.
Welnee. Ik geloof helemaal niet in dat arme bijstandsmoedertje wat elke maand een tientje van haar uitkering opspaart om ooit een audiofiele audioset te kunnen kopen.
Die serieuze muziekliefhebber is altijd iemand voor wie het een hobby is. Niet meer dan kiezen tussen een extra weekje vakantie, een mooiere racefiets, een grotere auto of een mooiere audioset. Het is kiezen tussen luxe zaken die hij toch niet echt nodig heeft.

Je mag gerust kritisch zijn op reviewers die de reviews uit hun duim zuigen maar laten we niet doen alsof er ergens een groep zielige slachtoffers is.

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Tja, zo kun je het ook bekijken, en dan gewoon zeggen "eigen schuld dikke bult, moet je maar niet zo stom zijn om alles zomaar te geloven". Wat mij betreft oké, maar wat is dan de zin nog van deze forumrubriek?

• ChojinZ
Help!!!! schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:42:
[...]

Tx, maar het ging mij meer naar testen die andere personen (liefst in groepsverband) hebben uitgevoerd.

Ik heb het zelf ook weleens getest, maar ik hoor het verschil al heel snel niet meer. Maar dat kan ook de ouderdom zijn. Ik merk dat het gehoor de laatste jaren toch wat achteruit gaat. :+

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 13:00
Techneut schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:11:
[...]
Helemaal mee eens, daarnaast wil ik opmerken dat hier even wordt vergeten dat deze forumrubriek juist het doel heeft om die bedriegerij aan de kaak te stellen. Leven en laten leven is natuurlijk oké, maar is hier niet van toepassing. Er zijn nou eenmaal mensen die totaal geen weet hebben van techniek en die je alles met een aardige babbel kan wijs maken. Wat is er dan op tegen om mensen daar op te wijzen? En onvermijdelijk valt dat wel eens in de zoveelste herhaling.

PS:
Ik kan dit er nog aan toevoegen:
Het gaat helemaal niet over mensen die bulken in het geld, als die tienduizend euro voor de flauwe kul uitgeven, knipperen ze soms niet eens even met de ogen. Maar vaak zijn er serieuze muziekliefhebbers die hiervoor heel lang sparen. Die kopen dan eindelijk die toch al dure set apparaten en laten zich wijs maken dat daar om het volledig tot zijn recht te laten komen alleen een bepaald peperduur stel kabels nodig is. Enorm verdrietig dat juist die groep slachtoffer zou worden van deze dubieuze praktijken. En daar is nou juist dit forumdeel op gericht.
Er is een grote groep tweakers die een bepaalde consensus heeft bereikt, ik noem het de aanhangers van het minimalisme.

audiobron: een chromecast audio is genoeg, elke upgrade is marketing van de fabrikant,
bekabeling: hoeft niet te worden gesmeed door elfen bij maanlicht, die van de bouwmarkt zijn net zo goed
versterking: alles vanaf Sony klinkt hetzelfde en is niet hoorbaar
DAC: hoeft slechts een paar euro te kosten, digitaal is digitaal, is niet hoorbaar
stroomtoevoer: gaat het geluid niet doorheen, dus maakt geen verschil
Oversampling: alles boven cd kwaliteit 16 bit/44 kHz is niet hoorbaar omdat Nyquist in 1928 die theorem heeft ontwikkeld die dit aantoont.
Speakers: Dit is het onderdeel waar het geluid uit komt. Hoe beter de speaker, hoe mooier
Acoustiek, Dit is naast de kwaliteit van de speakers het tweede belangrijke onderdeel dat de geluidskwaliteit bepaald.

Nu moet ik iets bekennen, ik ben als liefhebber groot slachtoffer van de geschetste dubieuze praktijken, elke demonstratie op een audioshow, elk artikel op youtube, elk wetenschappenlijk artikel, ik ben er gewoon ingetuind. Dacht dat ik een veel betere installatie hoorde, maar als ik dubbelblind getest had, was alles hetzelfde geweest, maar dan veel goedkoper. Voel me een grote oen dat ik hier ingetrapt ben.... :F

• Jorgen
Not sure if /s maar je slaat de spijker op z'n kop. :p

• Shunt
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:36
aljooge schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:51:
[...]

Er is een grote groep tweakers die een bepaalde consensus heeft bereikt, ik noem het de aanhangers van het minimalisme.

audiobron: een chromecast audio is genoeg, elke upgrade is marketing van de fabrikant,
bekabeling: hoeft niet te worden gesmeed door elfen bij maanlicht, die van de bouwmarkt zijn net zo goed
versterking: alles vanaf Sony klinkt hetzelfde en is niet hoorbaar
DAC: hoeft slechts een paar euro te kosten, digitaal is digitaal, is niet hoorbaar
stroomtoevoer: gaat het geluid niet doorheen, dus maakt geen verschil
Oversampling: alles boven cd kwaliteit 16 bit/44 kHz is niet hoorbaar omdat Nyquist in 1928 die theorem heeft ontwikkeld die dit aantoont.
Speakers: Dit is het onderdeel waar het geluid uit komt. Hoe beter de speaker, hoe mooier
Acoustiek, Dit is naast de kwaliteit van de speakers het tweede belangrijke onderdeel dat de geluidskwaliteit bepaald.

Nu moet ik iets bekennen, ik ben als liefhebber groot slachtoffer van de geschetste dubieuze praktijken, elke demonstratie op een audioshow, elk artikel op youtube, elk wetenschappenlijk artikel, ik ben er gewoon ingetuind. Dacht dat ik een veel betere installatie hoorde, maar als ik dubbelblind getest had, was alles hetzelfde geweest, maar dan veel goedkoper. Voel me een grote oen dat ik hier ingetrapt ben.... :F
Wat een heerlijke instelling op tweaker altijd. Als de discussie niet aangegaan kan worden moeten er extremen getrokken worden.

Niemand hier zegt dat een dac van een euro het zelfde klinkt als een goede dac.

Niemand gaat hier met droge ogen beweren dat je het verschil niet kan horen tussen een chromecast en een goede kwaliteit cd / rip / blu-ray.

Maar je haalt ook een paar mooie voorbeelden aan van absolute kwakzalverij eerste klasse. Een hifi grade voedingskabel gaat nul niets helemaal geen ene donder verschil maken aan het eind product van welke amp/speaker set dan ook. Dit kun je door simpele voorbeelden en een basis kennis van electronica gewoon uitleggen.

Een hifi netwerk kabel en switch kunnen simpel weg nooit niets nul helemaal noppes toevoegen aan een ander geluid van je systeem. Al helemaal niet als het simpelweg data is dat er overheen gaat. Ik heb het dan ook niet over dom multicast verkeer.

Niemand gaat hier beweren dat akoestiek niets toevoegt / veranderd aan de beleving van het geluid van een systeem.
Echter kun je ook weer met simpele berekeningen en een basis kennis van akoestiek begrijpen dat een mooi stukje hout van een paar cm2 uit de tropen geen donder gaat veranderen aan je opstelling.

En op je laatste stukje, tja als jij er in gelooft dat een netwerk kabel van 500 euro een hoorbaar verschil gaat maken in je setup ben je vatbaar voor oplichterij.
En persoonlijk ben ik van mening dat de consument beschermd moet worden tegen dit soort oplichterij. Want dat is het gewoon bij veel producten die voor grof geld verkocht worden is gewoon meetbaar geen ene donder verschil met een simpele consumenten versie van een paar tientjes. 7(8)7

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• nst6ldr
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 15:26

nst6ldr

gold noob report

Shunt schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:37:
[...]

Een hifi netwerk kabel en switch kunnen simpel weg nooit niets nul helemaal noppes toevoegen aan een ander geluid van je systeem. Al helemaal niet als het simpelweg data is dat er overheen gaat. Ik heb het dan ook niet over dom multicast verkeer.

En op je laatste stukje, tja als jij er in gelooft dat een netwerk kabel van 500 euro een hoorbaar verschil gaat maken in je setup ben je vatbaar voor oplichterij.
Ja maar wat nou als de kabels die bij de switch geleverd worden een plug bevatten die worden gebruikt aan boord van een ruimtestation?

:')

Rheinmetall Borsig <3

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:23
Oh. . . .wow :o

• Jorgen
Ik las transparant. Dat is waar...
the M12 SWITCH GOLD conveys the full density of sound and a subtle feeling of the air. Its high frequency range is transparent

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 15:19
[...]

Wel een leuke test. Net even gedaan met mijn goedkopre KZ ZSN dopjes in in een niet stille omgeving en wat mij opviel is dat ik de 128 er zo uit leek te pikken maar dat tussen de 320 en uncompressed het meer een 50/50 gok was of ik het goed had.

Moet zeggen dat ik niet echt heel hard mijn best heb gedaan maar geeft wel aan dat bij lagere compressie zeker wel verschillen te horen zijn (of toeval) maar dat hoe beter de compressie word hoe moeilijk het word om verschillen te horen.

• blackadder91
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 13-12 22:01
Ja maar niet alleen de switch is high end, je moet zelf ook 'high end' zijn wil je het horen!
A high-end audiophile will need less than 10 seconds to acknowledge its obvious effect.

• Jag
  • Nu online
128kbit wordt wel redelijk consequent eruit gepikt in abx tests. Hoger vaak niet, 320 variable nooit. De lage bitrates willen ook nog wel eens low pass filters gebruiken net aan in het hoorbare bereik die dus ook hoorbaar kunnen zijn.

Maar ik denk dat de crux van deze discussie hem zit in dat mensen hun eigen waarneming blind vertrouwen meer dan objectieve waarnemingen. Mijn stelling was altijd, letterlijk overigens, dat elke disucssie neerkomt op een subjectivsme vs objectivisme discussie. Maar een vriend verbeterde dat terrect in dat wat ik hier subjectivsiten noem, in feite mislukte objectivisten zijn :).

Zodra je de voorwaarde van objectieve waarnemingen loslaat, dan is alles mogelijk. Dan "werken" ook ineens dure audiofiele netwerk switches, andere stroomkabels, cable lifters, enz. Als je het maar gelooft hoor je het ook (totdat je objectief test).

En dat moet blijven uitgesproken worden, oa in dit topic. Want het sijpelt ook door naar normale users. Iemand die de ballen verstand heeft van audio komt hier als eerste post op dit forum vragen wat voor DAC hij moet kopen. Komt ook voort uit mislukt objectivisme dat we denken je een dure DAC nodig hebt :).

• Tijn96
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 16:56

Tijn96

In speed we trust

Ik lees al een tijdje mee aangezien ik ook liefhebber ben van audio en audio installaties en moet heel eerlijk toegeven dat ik een aantal aankopen er tussen heb zitten welke zonde van het geld blijken te zijn. Gelukkig zijn er geen hele grote bedragen op stukgeslagen.
blackadder91 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:04:
[...]

Ja maar niet alleen de switch is high end, je moet zelf ook 'high end' zijn wil je het horen!

[...]
Dus eigenlijk is het een apparaat van 4165 euro om te testen of je een high end luisteraar bent? Dure test wel :+

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

• MerijnB
Tijn96 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:32:
Dus eigenlijk is het een apparaat van 4165 euro om te testen of je een high end luisteraar oen bent? Dure test wel :+
FTFY O-)

• gekke
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 07:36
blackadder91 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:04:
[...]

[...]
Ik heb eens gelezen dat ze in het amerikaanse lab in het iss coax voor het lan gebruikte ivm de hoge weerstand tegen straling.

hier een linkje naar de pdf maar deze is al oud
http://www.spaceref.com/iss/computer/iss.ops.lan.icd.pdf

• dragonhaertt
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 17:57
gekke schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:52:
[...]

Ik heb eens gelezen dat ze in het amerikaanse lab in het iss coax voor het lan gebruikte ivm de hoge weerstand tegen straling.

hier een linkje naar de pdf maar deze is al oud
http://www.spaceref.com/iss/computer/iss.ops.lan.icd.pdf
Tja, dat UTP niet de beste kabels zijn, en dat er (zeker op lange afstand/met veel storing) data corrupt kan raken door een slechte netwerk kabel betwist volgens mij niemand.

Het punt is dat áls de data overkomt naar de andere kant, het niet uitmaakt waar je kabel van gemaakt is. Je geluidskwaliteit zal hetzelfde blijven.

Though we all crumble, we will still perpetuate,
Far beyond all in which, we can participate.
We will live on in all that, which we propagate,
Destined to always be heard, as we resonate.

• M14
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13-12 16:16
dragonhaertt schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:39:
[...]

Tja, dat UTP niet de beste kabels zijn, en dat er (zeker op lange afstand/met veel storing) data corrupt kan raken door een slechte netwerk kabel betwist volgens mij niemand.

Het punt is dat áls de data overkomt naar de andere kant, het niet uitmaakt waar je kabel van gemaakt is. Je geluidskwaliteit zal hetzelfde blijven.
Daarom is er wereldwijd ook maar een andere standaard gekozen voor netwerk bekabeling, zo slecht en onbetrouwbaar.... oh wacht 8)7.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:05
gekke schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:52:
[...]

Ik gok dat de meeste audiofielen hun kritische luisterwerk niet buiten de ionosfeer en het bereik van het magnetisch veld van de aarde doen (maar breng ze vooral niet op ideeen).

I'm a photographer, not a terrorist

• gekke
citruspers schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:18:
[...]

Ik gok dat de meeste audiofielen hun kritische luisterwerk niet buiten de ionosfeer en het bereik van het magnetisch veld van de aarde doen (maar breng ze vooral niet op ideeen).
Het sloeg ook op die zogenaamde connectors die in de iss gebruikt zouden worden.

• Sissors
M14 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:09:
[...]

Daarom is er wereldwijd ook maar een andere standaard gekozen voor netwerk bekabeling, zo slecht en onbetrouwbaar.... oh wacht 8)7.
Coax is in principe beter dan ethernet. Maar twisted pair is goedkoper dan een coax kabel, dus gebruiken we voor korte afstanden twisted pair. Als de bitjes ook aankomen, en het is goedkoper, waarom niet?

• Jorgen
Jag schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:05:
[...]

Zodra je de voorwaarde van objectieve waarnemingen loslaat, dan is alles mogelijk. Dan "werken" ook ineens dure audiofiele netwerk switches, andere stroomkabels, cable lifters, enz. Als je het maar gelooft hoor je het ook (totdat je objectief test).

En dat moet blijven uitgesproken worden, oa in dit topic. Want het sijpelt ook door naar normale users. Iemand die de ballen verstand heeft van audio komt hier als eerste post op dit forum vragen wat voor DAC hij moet kopen. Komt ook voort uit mislukt objectivisme dat we denken je een dure DAC nodig hebt :).
Dit dus.

Ik snap heus dat mensen hun eigen oren en ogen geloven, dat is niet meer dan logisch. Soms lijkt het gewoon echt beter, duidelijker etc. Grens tussen objectief en subjectief is ontzettend dun in dit geval en wordt hopeloos vertroebeld door psycho-akoestiek en de wens het te horen om de investering te verantwoorden.

Dat het dan niet leuk is dat wij met z'n allen lachen om die idiote marketingpraat en men zich wellicht niet serieus genomen en uitgelachen voelt, snap ik ook nog.

Ben het absoluut geheel met je eens dat we dit gedoe moeten blijven ontkrachten. Zeker ook voor de normale gebruikers met hun DAC's, aangesmeerde kabels, etc.

Ik onderscheid 2 soorten audiofielen:

De liefhebbers van mooie audio.
De believers in elvenmagie.

Ik ben zeker een liefhebber, maar gelukkig ook zo nuchter als wat. :)

De enige sprookjes in mijn huis zijn die van Grimm, Andersen en Disney.

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 11:25
[...]

Ha, ik heb deze test gedaan met Airpods Pro en had 4 van de 6 goed. En de 2 die ik fout had, had ik de 320kbps gekozen, het verschil met uncompressed is nagenoeg niet te horen. 128kbps pik je er echt wel uit op gehoor...

• dragonhaertt
M14 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:09:
[...]

Er is wereldwijd gekozen voor een standaard die goed genoeg was voor een groot deel van de doeleinden. Daarnaast zijn FTP, STP, en S/FTP ook heel populair nu.
Dat neemt niet weg dat er kabels zijn die veel grotere afstanden kunnen overbruggen, hogere propagatiesnelheid hebben, hogere bandbreedte hebben of storingsbestendiger zijn.

Zeker in een aerospace toepassing is het niet heel gek dat ze een wat robuustere dataverbinding willen

Een betere dataverbinding betekent niet dat je geluid daardoor beter klinkt trouwens :9

dragonhaertt wijzigde deze reactie 08-11-2019 09:34 (8%)

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PhilipsFan schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 02:26:
[...]

Ha, ik heb deze test gedaan met Airpods Pro en had 4 van de 6 goed. En de 2 die ik fout had, had ik de 320kbps gekozen, het verschil met uncompressed is nagenoeg niet te horen. 128kbps pik je er echt wel uit op gehoor...
Ik vind het ook een leuke test. Als je hem opnieuw doet staan ze op een andere plek. Dus je kunt het een paar keer doen om te testen hoe goed je het echt hoort.

Ik had hetzelfde, 128 haalde ik er meestal uit maar WAV versus 320 was veel moeilijker.

Heb zelf recent ook een "audio toertje" gemaakt en de verschillen zijn gewoon klein naar mijn gevoel. Ja er zijn verschillen, maar is het 'beter'. Ik vind het lastig.

Hieronder in lekentermen beschreven.

Ik had een:
* Sennheiser headset PC363D (E180?)
* Soundblaster ZXR (E186)

Heb vervolgens gekocht:
* Sennheiser HD599 (E138)
* Sennheiser HD660s (E383)
* Philips Fidelio X2HR (E139)
* Klipsch Heritage Headphone Amplifier/DAC (E599)

Verschil tussen de 363D en 599 was best groot. Bij de eerste moest ik veel meer een equalizer gebruiken om het geluid naar mijn smaak goed te krijgen. Had vrij sterk V profiel in de equalizer. Bij de 599 had ik de equalizer alleen voor nuances nodig. En de 599 was sowieso opener, helderder. Desalniettemin was de 363D best een prima headset. Heb er veel plezier van gehad.

Maar ik wilde wel eens weten wat een "echt goede" hoofdtelefoon (budget 400-500max) zou kunnen.
De HD660s hoofdband zit bij mij bovenop mijn hoofd niet zo lekker en het verschil in geluidskwaliteit met de HD599 vond ik erg klein. Het klinkt iets anders maar moeilijk te zeggen voor mij in blinde test wat beter is. De HD660s is nog neutraler/klinischer.

De HD660s is erg neutraal zoals veel sennheisers, wat ik fijn vind, maar wilde ook wel eens horen wat een wat speelsere koptelefoon zou kunnen dus kocht de Philips erbij. Stuk goedkoper, zit erg lekker en inderdaad wat meer bass en speelser, ook erg leuke koptelefoon.

Heb de 599 verkocht en de 660s en x2hr gehouden. De 660s gehouden omdat deze op papier beter aangeschreven is en wie weet ga ik op termijn er meer in ontdekken :P. De X2HR gehouden omdat een wat speelsere sound soms ook fijn is. Gebruik momenteel vooral de 660s omdat ik toch wat meer naar het neutrale neig.

Ik hoor verschil tussen de Klipsch en de ZXR maar eerlijk gezegd neig ik er naar dat het geluid van de ZXR mij iets beter bevalt.
De Klipsch vind ik praktischer omdat ik makkelijk tussen de koptelefoons kan wisselen alsmede mijn
Audioengine 5+ active speakers. Voor de speakers is de Klipsch eigenlijk alleen een DAC met volumecontrol.
De ZXR heb ik al jaren dus die heb ik ook gehouden maar gebruik nu de Klipsch.

Anyway, interne geluidskaarten hebben in audiofiele kring niet zo'n beste naam waarbij de ZXR nog een redelijk goede is. Maar als je naar het prijsverschil kijkt....

Mijn conclusie is dat er verschil is maar dat je niet heel duur hoeft te gaan om "goed" geluid te hebben.

De wet van toe en afnemende meeropbrengsten lijkt me m.n. bij audio producten erg sterk van kracht.

Niks mis mee om wat geld uit te geven aan een goed product of kabel maar niet nodig om het al te gek te maken.

Help!!!! wijzigde deze reactie 14-11-2019 11:11 (5%)

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• Benedykt
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 10-12 19:53
Dit is toch gewoon een troll toch? klik

:/

• dubbeldekkert
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 14:20
Jorgen schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 01:14:
[...]

De enige sprookjes in mijn huis zijn die van Grimm, Andersen en Disney.
Dat vind ik dan nog vrij dure sprookjes die je thuis hebt staan! :+

• Sissors
Benedykt schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:48:

Tijdje geleden ook gezien. Compleet idioot, maar tja, als je mensen meer kan laten betalen voor een voedingskabel, USB kabel of netwerkkabel, waarom niet SATA?

• Jorgen
En dan ook nog directional?... :s

Dus je kunt die bitjes van de muziek wel mooier lezen, maar nieuwe muziek op je hdd zetten kan niet? :p

Rare jongens die Romeinen kwakzalvers.

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

Jorgen schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:45:

Dus je kunt die bitjes van de muziek wel mooier lezen, maar nieuwe muziek op je hdd zetten kan niet? :p

Jawel, maar ze worden dan ook in die volgorde neergezet op de schijf. Bij omnidirectionele SATA kabels willen de bytes nog wel eens door elkaar geraken, met een minder zuivere klank tot gevolg. Combineer dat met een zuurstof arme kern en gouden connectors, en je muziek sprankelt uit je speakers als een waterval aan euforie die over je heen valt.

En traditie schrijft ook voor dat ik dan een valse vergelijking maak: deze sata kabels klinken daadwerkelijk beter dan de oordopjes van de action, dat zullen jullie nooit begrijpen als je maar blind blijft staren op de prijs. Hobby's kosten geld.

Rheinmetall Borsig <3

• dragonhaertt

Zou me niks verbazen als er gewoon een standaard goedkoop SATA kabeltje zit onder die sleeve en krimpkous. Lekker makkelijk oplichten verdienen zo...

• Cheezus
  • Laatst online: 17:28

Cheezus

Luiaard

Ja, waarom zou je $250 voor een kabel betalen als je er voor slechts $100 extra ook een houten blokje omheen kunt krijgen?

• SnowDude
  • Laatst online: 12-12 16:49
Jorgen schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:45:

Directional bij kabels geeft meestal aan aan welke kant de mantel afscherming zit aangesloten. Dis wat dat betreft kan een kabel wel directional zijn.

Bij deze sata kabel betwijfel ik echter of er uberhaupt wel een mantel wordt gebruikt.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Jorgen
Zag ook cryo behandeling staan. Ik denk dat ik mijn kabels straks ook even in de koelkast/vriezer /buiten leg.

• dragonhaertt
Jorgen schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:55:
Zag ook cryo behandeling staan. Ik denk dat ik mijn kabels straks ook even in de koelkast/vriezer /buiten leg.
Nee, dat gebeurd automatisch met transport.

Net zoals de spec: "Very high-quality conductor alloy & shield optimized for digital audio"
Stel je voor dat iemand zo een specificatie zou schrijven over werkelijke electronische producten. Lekker duidelijk...

• aljooge
Jorgen schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:55:
Misschien helpt het om kabels permanent te koelen in vloeibare stikstof :P

• rodie83
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 14 november 2019 @ 07:55:
[...]

Tijdje geleden ook gezien. Compleet idioot, maar tja, als je mensen meer kan laten betalen voor een voedingskabel, USB kabel of netwerkkabel, waarom niet SATA?
Wat zouden ze gaan bedenken voor m2 denk ik dan >:)

• Gomez12
rodie83 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:09:
[...]

Wat zouden ze gaan bedenken voor m2 denk ik dan >:)
M2 zit te dicht op het moederbord en heeft daardoor last van allerlei interferenties, aangeraden wordt om je M2 module af te schermen en in een kastje op 2 meter afstand van je moederbord neer te zetten.

Kastje is los verkrijgbaar en van titanium.
Kabeltjes voor tussen kastje en moederbord zijn uiteraard ook weer los verkrijgbaar. Met uiteraard in de toekomst weer de gerichte kabels en de extra geisoleerde kabels en de dubbel ommantelde kabels etc.

• dragonhaertt
Ik vraag me af of je ook een markt kan starten voor zulke data-overdracht en opslag producten gericht op een andere niche.

Wie wil met mij een nieuw bedrijfje starten?

High quality "Arty" M.2 SSD's speciaal getuned om foto's van kunstobjecten op te slaan;
Met kleurcodering voor creatieve inspiratie en een variabele klok om de artistieke grondslag meer vrijheid te geven. Zo kan je minder tijdsgebonden van je kunst genieten, zonder naar een museum te hoeven gaan.

Met toevoeging van de coating-loze voedingskabel kan je het kleurpalet verdiepen, en het kunstzinnige gevoel breder presenteren. Door de non-conformiteit betrekkende normen en regels heb je met deze voedingskabel een vrijere basis, en dit perpetueert door in het volledige digitale domein van de dataopslag. Tevens voegt het meer avontuur toe bij het creëren van nieuwe kunstontwerpen op een apparaat gevoed door deze kabel. Aanraken van de voedingskabel op eigen risico

• Benedykt
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 10-12 19:53
dragonhaertt schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:55:
Ik vraag me af of je ook een markt kan starten voor zulke data-overdracht en opslag producten gericht op een andere niche.

[...]
Het is dat ik het niet over m'n hart kan verkrijgen om domme mensen op te lichten... ;(

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

Photorealistic Muppet

Cheezus schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:45:
[...]

Ja, waarom zou je $250 voor een kabel betalen als je er voor slechts $100 extra ook een houten blokje omheen kunt krijgen?
A SATA drive with Operating System (Windows or Linux) on it benefits the most from the cable
He bah... ik heb een mac en mijn muziek staat niet op dezelfde drive als macOS :s

/s

Such Heroic Nonsense

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:45:
[...]

[...]

He bah... ik heb een mac en mijn muziek staat niet op dezelfde drive als macOS :s

/s
Letterlijk niet om aan te horen. Je gebruikt ook een gamer headset van de kruidvat?

-O-

Rheinmetall Borsig <3

• gekke

High quality "Arty" M.2 SSD's speciaal getuned om foto's van kunstobjecten op te slaan;
Met kleurcodering voor creatieve inspiratie en een variabele klok om de artistieke grondslag meer vrijheid te geven. Zo kan je minder tijdsgebonden van je kunst genieten, zonder naar een museum te hoeven gaan.

Met toevoeging van de coating-loze voedingskabel kan je het kleurpalet verdiepen, en het kunstzinnige gevoel breder presenteren. Door de non-conformiteit betrekkende normen en regels heb je met deze voedingskabel een vrijere basis, en dit perpetueert door in het volledige digitale domein van de dataopslag. Tevens voegt het meer avontuur toe bij het creëren van nieuwe kunstontwerpen op een apparaat gevoed door deze kabel. Aanraken van de voedingskabel op eigen risico
Je Vergeet het allerbelangrijkste argument om dit te kopen, "Je vrouw/vriendin zag het verschil meteen" _/-\o_

• rodie83
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:45:
[...]

[...]

/s
Dat argument is ook zo onaudiofiel :')

Wie wil er nou een OS met constante read en writes op de schijf hebben waar ook je precious 90788087Khz 512 bit flacs op staan! Dat ruist jonguh!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hoe denk je dat de gamersmarkt werkt? Beloof een ping die een milliseconde lager ligt en mensen betalen zonder blikken en blozen honderden euro’s voor een netwerkkaart met gouden connectors.

• SRich
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15:24

Lets talk ;)

Het grote adblocking topic

• Jorgen

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Jorgen
En dan zeggen we dat zelfs de grootste criticasters (lees: wij dus) het horen, dus is het waar.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dat jullie, het ALLEMAAL ff weten! :)
En horen natuurlijk... :D

Lip wijzigde deze reactie 14-11-2019 18:49 (6%)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 14:39
Regelmatig lees ik topic door om de onzin te bekijken van producten die fabrikanten aan goedgelovige klanten aansmeren voor veel te veel geld,

Zelf ben ik ontwikkelaar van RF apparatuur (30 MHz tot 300 MHz) en weet dat goede kabels en goede connectoren echt wel uit kunnen maken in het goed presteren van je apparatuur. Daarnaast kan een slecht ontwerp of aansluiting de werking van de beste kabel om zeep helpen.
Vorige week heb ik een presentatie over de werking van RF connectoren gezien ,inclusief macro opnames van connectorverbindingen en de werking van verschillende typen en lagen metaal in connectoren.
Audio frequenties zijn vele malen lager, wat in mijn ervaring met RF het een en ander makkelijker maakt.

Wat ik me nu afvroeg bij audio, tot waar houdt de zin op van kabels en connectoren? Ik heb het niet over blauwe kristallen die een aura om je huis heen hangen. Het hangt ook af wat voor apparatuur er aangesloten moet worden.

• MonkeyJohn
  • Registratie: oktober 2014
Waar ik verbazend weinig over lees is de '432hz'-tuning, ook bekend als "the natural frequency of the universe, believed to have cosmic healing powers and to attract masses of audience to our music", of is dat dan wel weer te zweverig voor de magische elven kabel-consument?

• Jorgen
Ik kan me voorstellen dat heeeeeeel zwakke of heeeeeeel sterke signalen en extreme lengtes wellicht baat hebben bij een andere kabel, maar verder niet.

In het bijzonder als je bijv tientallen km kabel hebt liggen tijdens een dance event met muziek op hoog volume.

• Sissors
downtime schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:16:
[...]

Hoe denk je dat de gamersmarkt werkt? Beloof een ping die een milliseconde lager ligt en mensen betalen zonder blikken en blozen honderden euro’s voor een netwerkkaart met gouden connectors.
Killer netwerkkaarten staan vooral bekend om hun brakke drivers :P. Volgens mij zijn er heel weinig die losse netwerkkaart kopen omdat die sneller zou zijn. Oké, het percentage audiofielen die zulk soort kabels kopen is natuurlijk ook behoorlijk laag.
MRIdev schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:45:
Regelmatig lees ik topic door om de onzin te bekijken van producten die fabrikanten aan goedgelovige klanten aansmeren voor veel te veel geld,

Zelf ben ik ontwikkelaar van RF apparatuur (30 MHz tot 300 MHz) en weet dat goede kabels en goede connectoren echt wel uit kunnen maken in het goed presteren van je apparatuur. Daarnaast kan een slecht ontwerp of aansluiting de werking van de beste kabel om zeep helpen.
Vorige week heb ik een presentatie over de werking van RF connectoren gezien ,inclusief macro opnames van connectorverbindingen en de werking van verschillende typen en lagen metaal in connectoren.
Audio frequenties zijn vele malen lager, wat in mijn ervaring met RF het een en ander makkelijker maakt.

Wat ik me nu afvroeg bij audio, tot waar houdt de zin op van kabels en connectoren? Ik heb het niet over blauwe kristallen die een aura om je huis heen hangen. Het hangt ook af wat voor apparatuur er aangesloten moet worden.
Microfoon kabel en soortgelijke toepassingen kan hogere eisen hebben vanwege hoge impedanties. Dus dan kan een fatsoenlijke kabel eens wat duurder zijn, al niet duizenden euro's.

• Ray
  • Laatst online: 17:38
MonkeyJohn schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:00:
Waar ik verbazend weinig over lees is de '432hz'-tuning, ook bekend als "the natural frequency of the universe, believed to have cosmic healing powers and to attract masses of audience to our music", of is dat dan wel weer te zweverig voor de magische elven kabel-consument?
zeker niet en ook al voorbij gekomen al dan niet door mijzelf :)

https://432evo.be/

het nieuwe topmodel is uit zie ik nu zelf ook voor een schamele 12K. dat kan dus niets zijn....

https://432evo.be/PDFs/432-EVO-price-list-sept-2019.pdf

• Cheezus
  • Laatst online: 17:28

Cheezus

Luiaard

Ray schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:55:
[...]

zeker niet en ook al voorbij gekomen al dan niet door mijzelf :)

https://432evo.be/

het nieuwe topmodel is uit zie ik nu zelf ook voor een schamele 12K. dat kan dus niets zijn....

https://432evo.be/PDFs/432-EVO-price-list-sept-2019.pdf
12K en dan een HDD gebruiken :X Dan is je ruisniveau al hoog door alleen al het geratel en gezoem van een hardeschijf, dat lijkt me niet echt audiofiel verantwoord. Zelfs mijn vrouw kan dat horen (true story!) :+

• dragonhaertt
downtime schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:16:
[...]

Maar dan is de discussie al snel "is het nuttig?"
Een ping kan gewoon gemeten worden, en vaak wordt er geen onzin verkocht op de gamersmarkt. Onzinnige specs? ja, maar minder leugens dan hier veel langskomt.

• M14
  • Laatst online: 13-12 16:16

Als RF-deskundige zou je moeten kunnen oordelen dat audio zich, vanuit RF perspectief, praktisch als DC gedraagt en het niet bijster veel uitmaakt. Zodra de connector en kabel het rms vermogen aan kan zit je goed :).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Jorgen
nieuws: Amerikaans bedrijf brengt hdmi-kabels met rgb-verlichting uit vanaf 1...

Dus!...

Wat goedkope ledjes op een hdmi kabel. Enige usp zou de glasvezel zijn, maar die is natuurlijk ook niet zo duur als je kijkt wat S/PDIF kost.

• Gomez12
Niet echt denk ik, bij audio komt het voornamelijk vanuit het analoge verleden. Waarbij een naald op een plaat echt daadwerkelijk stomp kon worden en bepaalde groeven over kon slaan en waar dus diamanten naald langer meeging en beter bleef dan een andere naald.
Maar in die tijd kon ook bijna alles invloed hebben en was het ook slechts kiezen uit welke invloeden jij het plezierigste vond.

Er was in een ver verleden geen mogelijkheid om het originele geluid te reproduceren, alles had vanwege allerlei redenen zijn afwijkingen. En elke platenspeler / bandrecorder klonk anders.

Waardoor je een hele handel had in aanpassende spullen.
Ik weet nog goed dat mijn opa hier een hele mooie opstelling voor had, die had in 2 kamers een platenspeler staan. In de zomer klonk het geluid redelijk gelijk, in de winter kwam er echt een daadwerkelijk verschil in het geluid. Tja, in de ene kamer liepen de kabels over de verwarming in de andere niet.
Er was in die tijd gewoon overal en nergens verschil, alleen tegelijkertijd was er niets echt origineel of het beste, oftewel je kon altijd beter kopen voor weer een andere aanpassing die het dan beter zou maken (verwar beter niet met origineel, want niemand wist hoe die klonk, beter is hier gewoon meer naar jouw smaak)

Alleen in het digitale tijdperk is dat compleet weggevaagd en is hetgene wat een niet defecte speler (binnen zijn toleranties) produceert simpelweg wat er opgenomen is.
In wezen is elke kabel een goede kabel.
Je wordt alleen bang gemaakt door die presentaties die macro-opnames hebben van simpelweg defecte of afgekeurde kabels / verbindingen. Die presentatie is gemaakt om impact te hebben, om het verschil te laten zien, om verkoop te stimuleren, niet om de praktijk te tonen

Laat maar eens macro-opnames maken van een willekeurige kabel dan zal je zien dat dat totaal niet overeenkomt met wat er op de presentatie getoond is. Of je moet echt een defecte of afgekeurde kabel hebben...

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
@M14 ik schreef inderdaad al dat er vele factoren verschil zitten we in frequentie, een factor of duizend.
Is het echt niet meer dan 'het vermogen aankunnen'? Het lijkt me dat een dunne kabel in zo'n klemverbinding het geluid van een goede versterker met dito luidspreker niet ten goede komt. Of maakt dat echt niks uit? Dat kan ik eerlijk gezegd ook weer niet geloven.

@Gomez12 Die macro opname was niet van een kabel, maar van een RF connector, mannetje en vrouwtje, waarop zogenaamde A-spots (de echte verbindingen) zichtbaar. waren. Plus uitleg hoe die beïnvloedt kunnen worden door metaal keuze.

Dus daarom geloof ik dat er ergens een technische meetbare rede is voor betere kabels en connectoren. Maar waar ligt die grens?

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 13:26

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Woutoud.com

• JKen
  • Registratie: september 2003

JKen

Catdog Fanart.

Die mand lijkt wel verdacht veel op die man van breaking bad die allergische is voor elektrosche apparatuur :X

• Ray
  • Laatst online: 17:38
JKen schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:45:
Die mand lijkt wel verdacht veel op die man van breaking bad die allergische is voor elektrosche apparatuur :X
haha het is toch echt Ehan Winer .

https://ethanwiner.com/

heeft echt een geweldige 'track record' op audio / akoestisch gebied

• dragonhaertt
Ray schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 09:15:
[...]

inderdaad een goede man, vooral deze video is zeer van toepassing in dit topic. Een aanrader voor iedereen om met de juiste terminologie de discussie te kunnen voeren.

Hier gaat hij diep in op alle variabelen, meetmethoden en hoorbare/niet hoorbare specificaties van een audio-installatie.

• aljooge
Ray schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 09:15:
[...]

Paul McGowan van PS audio heeft ook een geweldige track record en laten die 2 elkaar hevig aanvallen op het gebied zin en onzin. Hele fora topics gaan over deze Ethan/Paul vooe en medestanders. Het is net tweakers...., zoveel onenigheid over audio, het is om gek van te worden en bijna onmogelijk om hier nog wijs uit te worden.

Zelf mijd ik dit soort Amerikaanse kanalen... Simpel omdat ze goed kunnen presenteren, maar totaal met 1 ding bezig zijn. Hoe krijg ik zo veel mogelijk volgers zodat ik er zelf zoveel mogelijk aan kan verdienen. Meer vloggen dan vakinhoudelijk bekwaam.
Pagina: 1 ... 42 ... 46 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True