Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verkeerde berging volgens splitsingsakte

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Even een sanity check voor een kwestie waar we nu geen last van hebben maar wat mogelijk bij verkoop problemen kan geven...

Situatie:
- Appartementsrecht (maisonette) begin dit jaar gekocht in groter flatgebouw.
- In het flatgebouw zit een klein aantal bergingen.
- Naast flatgebouw staat een vrijstaande overdekte parkeergarage met daarin naast parkeerruimte ook bergingen.
- We betalen VVE bijdrage voor woning, parkeerplek en één berging.
- We hebben beschikking over woning, parkeerplek en één berging.

Niets aan de hand dus? Practisch gezien niet, maar op papier wel. De berging die we gebruiken is een van de weinige bergingen in het flatgebouw zelf, vlakbij ons maisonette. Erg practisch dus. Maar als voorbereiding op laatste VVE-vergadering ben ik wat nauwkeuriger in kadastrale status van eea gaan duiken en nu blijkt dat wij op papier betalen voor/recht hebben op berging ergens achterin parkeergebouw. Veel minder practisch dan wat we hebben - maar dus wel wat zwart-op-wit staat. Dit hadden we voor de koop kunnen zien, maar is ons toen niet opgevallen :X Een volgende koper kan wel wakkerder zijn...

Navraag bij de verkoper (achteraf) leert dat zij, eerste bewoners na grondige renovatie complex, inderdaad oorspronkelijk die andere berging toegewezen hadden gekregen, maar de optie kregen om in plaats daarvan een berging in het flatgebouw te krijgen - wat ze uiteraard genomen hebben want 5m van voordeur ipv 50m in ander gebouw. Dit is alleen nergens geadministreerd. Navraag bij VVE beheer maakt dat heel letterlijk: de bergingen in parkeergebouw zijn netjes kadastraal geregistreerd, die in het flatgebouw bestaan kadastraal niet en zijn nergens formeel geregistreerd |:(

Ik heb bij VVE aangegeven prima te kunnen leven met huidige situatie (we betalen voor berging, hebben berging en wel op meest handige plek), maar dan wil ik het wel correct geadministreerd hebben zodat wij bij evt verkoop geen gedoe hebben. Acceptabel alternatief zou zijn dat wij alsnog de tweede berging erbij krijgen, aangezien we zwart op wit hebben dat we recht hebben op de berging in het parkeergebouw, en bij gebrek aan enige administratie we uit gewoonterecht gebruik van berging in eigen gebouw hebben. Kosten zijn geen punt (EUR 2/maand ofzo), indien nodig lappen we dat wel bij. Enige issue met dit alternatief is de vraag of iemand anders gebruik maakt van 'onze' berging in parkeergebouw en zo ja wat daar dan mee te doen.

Dit heb ik neergelegd bij VVE beheerders. Zij hebben gelijk aangegeven dat de kosten voor het correct administreren van de berging die we hebben buitenproportioneel zouden zijn, aangezien dan de hele splitsingsakte opengebroken zou moeten worden. Mijn alternatief waren ze ook niet geheel happig op, maar hebben toegezegd in ieder geval uit te zullen zoeken of de berging in kwestie in gebruik is en terug te koppelen. Dat was ondertussen even geleden; niets gehoord, dus tijd om subtiel schopje te geven.

En daarom ook dit topic, om even idee te krijgen of ik zinnig bezig ben (zowel inhoudelijk als qua weg die ik bewandel).

Nogmaals voor duidelijkheid:
Mijn primaire doel is om geen gezeik te hebben bij verkoop, dus dat situatie IRL overeenkomt met kadastrale situatie. Secundaire doel is om de berging die we nu hebben te behouden, want veel practischer dan wat op papier staat.
Waar ik veel minder in ingeinteresseerd ben is de ruimte van een tweede berging of om qua kosten 'iets voor niets' te krijgen, enige kosten waar ik voor bedank zijn die van volledig openbreken splitsingsakte.

Wat vinden jullie van situatie?
En van mijn insteek?

Soittakaa Paranoid!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
quote:
Skyaero schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 17:41:
[...]

Als ik jouw situatie goed begrijp:

[...]

Volgens het koopcontract heb je een appartement, een parkeerplaats en een uitpandige berging gekocht. Er staan dus drie kadasternummers in het koopcontract.
Klopt.
quote:
Mijn eerste vraag: Als jij een inpandige berging gebruikt, wie gebruikt dan jouw uitpandige berging? En waar zou deze eigenaar eigenlijk recht op moeten hebben. Heeft er een stoelendans plaatsgevonden en hoe is dit vastgelegd?
Onbekend, deze vraag staat dan ook uit momenteel bij VVE beheerder (specifieker: hij heeft opdracht gegeven aan huismeester, in dienst van verhuurder die groot-eigenaar is van zo'n 70% van het complex, om een kijkje te nemen).
quote:
Worden de inpandige bergingen echt nergens genoemd in de splitsingsakte? Dat zou ik erg verwonderlijk vinden, maar indien dit werkelijk het geval is, behoren de inpandige bergingen tot de gemeenschappelijke ruimte van de VVE. Dat betekent dat de VVE kan beslissen wat de functie van deze bergingen is. De VVE kan bijvoorbeeld besluiten de bergingen te verhuren. Als hier niets voor geregeld is (huishoudelijk regelement, notulen ALV), dan heeft iedereen binnen de VVE toegang tot deze bergingen.
Nergens genoemd. Staan op kadastrale kaarten zonder enige vernoeming/verwijzing. Enige 'administratie' is dat ooit huisnummers boven de bergingdeuren geplaatst zijn. De inpandige berging die wij gebruiken heeft ons huisnummer.
quote:
Een aantal oplossingen:
> het toevoegen van de inpandige bergingen aan de splitsingsakte is mogelijk, maar naast de notariele kosten, moeten de bergingen dan verkocht worden en wordt de opbrengst verdeeld over de eigenaren van de VVE.
> Je kunt aan de ALV voorstellen dat er een ruil heeft plaatsgevonden. Jij gebruikt de inpandige berging en de VVE gebruikt de uitpandige berging die volgens het koopcontract tot jou toebehoort. Deze 'deal' kan door de ALV echter op elk moment ongedaan gemaakt worden (bij meerderheid stemmen), dus de buren kunnen je wel 'pesten' :). Bij de verkoop, gaat echter de uitpandige berging over naar de nieuwe koper en meldt je de VVE dat de 'deal' beeindigd is. Juridisch niets aan de hand, zolang alles schriftelijk vast ligt in de ALV notulen.
> Je haalt de inpandige berging leeg, draagt deze over aan de VVE en gebruikt in het vervolg je formele uitpandige berging.
Tnx.

Pestende buren ben ik niet bang voor, nog los van goede relatie met meeste buren (zowel koop als huur) is ruime meerderheid van stemmen in handen van een woningcorporatie die tot nu toe in ieder geval blijk gegeven heeft van pragmatisch professionalisme in andere zaken.

Tweede optie lijkt me meest aantrekkelijk (want geen zin in kosten van 1 en sowieso geen zin in 3). Maar goed, eerst even status van 'onze' uitpandige berging zien te achterhalen.

Soittakaa Paranoid!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
quote:
Maasluip schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 10:26:
Heeft iedereen een inpandige berging? Zo niet, wat is dan de overweging wie wel een inpandige berging heeft en wie niet? Zoals ik het zie is het een gemeenschappelijke ruimte waarvan op basis van iets het gebruiksrecht aan bepaalde personen is toegewezen.
Onduidelijk. In praktijk blijken het de kopers van het eerste uur te zijn die inpandige bergingen bemachtigd hebben. Huurders en latere kopers van huurappartementen die in de verkoop gezet zijn moeten het doen met de uitpandige. Maar hier is dus in het geheel niets over vastgelegd.
quote:
En uitzoeken wie de uitpandige berging gebruikt: briefje ophangen? "A.u.b. contact opnemen met...".
Uhuh... afgelopen vijf jaar is terugkerende thema in de VVE vergadering "de rode Alfa". Die staat een aantal parkeerplekken verderop in de garage doorgezakt, rottend en roestend op lekke banden. Parkeerplaats is van iemand, wordt netjes betaald, maar mag alleen gebruikt worden voor een street-legal auto, geen wrak. Al die tijd negeert degene wiens auto/wrak het is stug alle communicatie, verzoeken, dreigementen of wat dan ook.

Ik heb geen illusie dat een briefje iets gaat uithalen hier.

Soittakaa Paranoid!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
quote:
Skyaero schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 19:16:
[...]

Misschien dat ik voor eigen parochie spreek, maar ook hier geldt: VVE kan de eigenaar sommeren het wrakt te verwijderen. Gebeurt dit niet kan de VVE een sleepbedrijf inschakelen. Kosten zijn voor de eigenaar. Een soortgelijke discussie is hier gevoerd, hoewel deze ondergesneeuwd is door berichten van mensen die niet weten hoe een VVE werkt.
Daar wordt op aangestuurd, maar dat kan alleen als:
- reglement expliciet de sanctie benoemd (is sinds afgelopen voorjaar het geval)
- exact de juiste waarschuwings/verbodsborden hangen

Dat laatste schijnt uitermate nauw te luisteren, op dit moment is het probleel bijvoorbeeld dat het 'wegsleepbord' in spiegelbeeld hangt -> niet geldig.

En tenslotte het probleem dat de parkeergarage vrij laag is en een reguliere sleepwagen er niet binnen kan komen. Uiteraard zijn hier oplossingen voor, maar die zijn duur. Dat het voor de eigenaar is, is leuk, maar die gaat niet zonder meer betalen en tot die tijd drukt het wel op de VVE.

Soittakaa Paranoid!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ahum, heb al twee keer hierboven gemeld dat ik dit niet weet en dat ik deze vraag uitgezet heb bij VVE bestuur die het bij de huismeester neergelegd heeft - tot nu toe zonder resultaat.

Overigens, het is nog niet gezegd dat wat beter voor ons is ook beter is voor de anderen - twee flatgebouwen delen een parkeergebouw die er tussenin staat. Als iemand van het andere flatgebouw die berging gebruikt is eentje in ons gebouw een stuk minder practisch.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True