Acties:
  • +1Henk 'm!

• freshprince
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 19-09 23:50
Kire88 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:20:
Zijn er mensen met een Worx die gebruik maken van de auto schedule functie?

Wat zijn precies de ervaringen?

Het is mij niet helemaal duidelijk wat ik kan veranderen met de plus en min:
[Afbeelding]

Heeft dit invloed op de frequentie van uitrijden?
Ik zou denken dat dit de bedoeling is maar ik heb dit zelf niet getest dus geen idee of het effectief werkt.
Bij mij staat die nu op 1/3 maar ie rijd toch nog 2 keer uit per dag (500m2) dusja...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 08:17

T-Infinity

Heen en weer....

Kire88 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:31:
[...]

Ok, ik ga het eens aankijken.
Ik dacht juist dat deze functie zelf berekende hoe vaak het nodig is om uit te rijden.
Ja klopt. Maar om daar niet aan vast te zetten kun je dus zeggen: doe maar iets meer/minder dan het model denkt dat nodig is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

DCNY schreef op zondag 30 mei 2021 @ 06:30:
[...]

Is dat een beetje ok kwaliteit? Zie er 30 voor €12,- ofzo, terwijl ze bij bol.com 9 voor €12,- zijn..
Ja hoor, het is echt een verbruiksartikel dus voor dat geld kun je bijna geen miskoop doen. Ik merkte zelf geen verschil met de originele mesjes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
edwin2021 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:30:
[...]

Laat svp even weten hoe dat gegaan is. Zit zelf naar een M500 te kijken.
Alvast bedank!
Prima gegaan, besteld, betaald per bank, duurt paar dagen voor het daar binnen is. Alles netjes ontvangen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing | PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Fly-guy schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:36:
Ok even een vraagje na de beslissing genomen te hebben ook een robotmaaier aan te schaffen.

Voorlopig gehouden voor een worx. Er is zoveel keuze qua merken, dus er maar één gekozen en deze lijkt te voldoen aan mijn eisen.

Behalve de capaciteit/afmeting grasveld. Ik heb een lap van ongeveer 1250-1300m2 liggen, dus de m1000 lijkt me af te vallen.
Op de worx site staat als volgende stap de m2000, echter in bepaalde winkels is ook de m1500 verkrijgbaar.

Ik neem aan dat de m1500 een oud model is (?) een aangezien de prijs meestal nog geen 50 euro scheelt met de m2000, is de laatste dan geen betere keuze? Of is een "te grote" ook weer niet de juiste keuze?
Te groot is zeker geen probleem. Hoe meer overcapaciteit hoe sneller hij klaar is en hoe minder hij tussendoor hoeft te laden. De opgegeven capaciteit gaat vaak uit van bijna continu maaien-laden-maaien-laden repeat. Is hij straks elke dag 16 uur rondjes aan het rijden.

Ik heb in m’n voortuin en achtertuin een Bosch S500 rondrijden. Voortuin 100m2, zwaar overkill, maar vaak op 1 accu lading na een uurtje klaar.
Achtertuin is ongeveer 200m2, moet al snel 2 keer laden en doet er dan rond de 4 uur over.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
Hier is vanochtend Yoda geplaatst, een Husqvarna 405X. Hij heeft zijn eerste rondje erop zitten en lijkt allemaal goed te gaan. Op de laatste foto zie je dat daar het gras best hoog staat, dat kwam omdat ik zondag nog even het gazon wilde maaien maar mijn normale grasmaaier halverwege ermee stopte... (Hij dacht zeker ik word vervangen dus zoek het maar uit :P ) Ik heb dus toch ook nog een normale maaier erbij gekocht voor de kanten en dat soort werk. Dus dat stuk ga ik straks even handmatig maaien want er liggen nu hele grote plukken gras op.

[Voor 13% gewijzigd door ChiLLeR op 01-06-2021 13:09]

>> Signature?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pepernootje
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10:30
DanTm schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:19:
[...]

Normaal stopt hij met maaien als hij naar huis gaat. Tenzij je hem handmatig naar huis stuurt en de accu vol genoeg zit.
Ook als de maaitijd om is maar de accu nog vol gaat hij maaiend naar huis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pepernootje
chefspecial schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:04:
Hoe hebben jullie het draad gemonteerd bij 90 graden bochten met een verhoogde border? Tjemig wat is dat een karwei zeg. Inmiddels een hoop schaafplekken op de zijkant of een stukje wat hij overslaat doordat de bocht te ruim is.

Nog meer mensen met de Android app die kunnen bevestigen dat de zone nummering niet in de activiteiten logboek staat? Dan zal ik anders een mailtje naar worx doen.
Buitenbochten gebruik dan de “Bertelsen driehoek” die je kunt uitdrukken uit de kartonnen doos.

De Android app geeft inderdaad geen zone nummer weer. De iOS app wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: oktober 2020
  • Laatst online: 19-09 19:51
Je kunt eens naar plasti dip kijken, is ook weer verwijderbaar https://www.plasti-dip.nl...egorie/plasti-dip-sprays/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chefspecial
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 20-09 13:51
luc k schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 23:25:
Op een site kom ik volgend benaming tegen.
WORX LANDROID M700 (WR142E) 2021 679 euro.
Ik dacht dat de WR142 niet het nieuwste model was, klopt dat?

En wat zijn eigenlijk de verschillen tussen de WORX M700 2.0 (WR167E) 2021 en de WR142E
Dacht dat ik het hier ergens al eens gelezen had maar kan het niet terug vinden.
Iemand die hier meer van weet?
Dat vroeg je 1 juni ook al. De nieuwe heeft Bluetooth en een zwevend maaidek. Het is ieder voor zich of diegene het de moeite waard vind of niet. 😉

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
EdwinZuidema schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:46:
Ik ben op zoek naar een robotmaaier die ik via WiFi of BT kan besturen op een RPi of ESP32.
Nu kwam ik net een interessante aanbieding tegen bij LIDL:
https://www.lidl-shop.nl/...asmaaier-rx20u/p100316104
Dit lijkt verdacht veel op de Robomow rx20u, maar dan voor E399!
Ik zie op GitHub een handvol projecten om de Robomow BT API aan te spreken, maar geen van allen lijkt 'af'.

Heeft iemand de Lidl maaier al? Is het de Robomow?
En is het iemand gelukt de Lidl 'MTD' of Robomow bestuurbaar te maken via een script?
Ehm er staat letterlijk Robomow op de foto en RX20U als typenummer... lijkt me duidelijk toch? :?
Zal wel voorraad zijn die op moet want volgens mij is het model verder nauwelijks nog leverbaar.

[Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 03-06-2021 08:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Nu online
Gwaihir schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:21:
@ChiLLeR Die snap ik nog niet.. zeg je nu dat die "is niet nodig"-pauzes gebaseerd zijn op het groeien van specifiek jouw gras? Meet hij in hoeverre hij snijdt? Zou wel cool zijn, maar is dan volkomen nieuws voor mij..

Omdat het "weertimer" heet, neem ik aan dat het op een weersregistratie gebaseerd is, ongetwijfeld zo ongeveer voor jouw geolocatie, maar je sproeier wordt daarbij door de KNMI's van de wereld niet meegenomen (of ook maar opgemerkt). Minder groeien bij droogte klopt dan niet, terwijl het filmpje daar juist over spreekt..
Hij meet de weerstand van het maaien, in andere woorden hoeveel moeite kost het hem om door het gras heen te komen. Op basis daarvan bepaald hij of er veel of weinig gras staat. Dus ja, het is specifiek voor jouw gras. Hij kijkt niet naar weersvoorspelling oid.

[Voor 4% gewijzigd door ChiLLeR op 03-06-2021 10:25]

>> Signature?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: juni 2001
Revo_Fx schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:46:
[...]

Heb de Worx M700 2.0 vorige week besteld via robotcenter. staat ergens op een papier dat zij meegeven dat je dit best niet doet want dat hun garantie (5jaar ipv de 2+1 van worx) verloren gaat... Stond jammer genoeg niet op hun site.
Lijkt me toch wel heel vreemd.
Eén van de nieuwe troeven van het nieuwe model is dat hij een IPX rating heeft en kan afgespoeld worden...

[Voor 0% gewijzigd door Fire69 op 04-06-2021 20:27. Reden: Typo]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
ChiLLeR schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:52:
Mbt scripts, ik heb wel gemerkt dat je met de robotmaaiers niet veel wil scripten. Stel een schema in en hij gaat zelf aan de gang, ze zijn ook gemaakt om op die manier te werken.
Oh?

Ik zie 'n conflict met de beregening => script.
Misschien daarom en omdat 't met de egeltjes nog niet lekker opgelost is toch meer overdag maaien. Maar dan alleen indien 't huis in "Afwezig" staat => script.

(En ja, alles wat zogenaamd "slim" is, is doet vandaag de dag vooral in z'n eigen geïsoleerde eentje iets |:( . Hopelijk gaat dat snel ten onder in de wirwar van apps, zoals in de jaren 80 de videorecorder in de wirwar van knoppen erop..)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Gwaihir schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:40:
[...]

Oh?

Ik zie 'n conflict met de beregening => script.
Misschien daarom en omdat 't met de egeltjes nog niet lekker opgelost is toch meer overdag maaien. Maar dan alleen indien 't huis in "Afwezig" staat => script.

(En ja, alles wat zogenaamd "slim" is, is doet vandaag de dag vooral in z'n eigen geïsoleerde eentje iets |:( . Hopelijk gaat dat snel ten onder in de wirwar van apps, zoals in de jaren 80 de videorecorder in de wirwar van knoppen erop..)
Inderdaad, er is weinig 'smart' aan de apparatuur vandaag de dag. Het is nog altijd aan de gebruiker om het echt smart te maken en de boel te integreren tot 1 geheel.
Een stofzuiger of grasmaaier via google home of een aparte app aansturen is niet smart, dat is gewoon een alternatieve afstandsbediening :) .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Revo_Fx
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 13:18
luc k schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:46:
[...]

Is dat dan via Duitsland?
Oostenrijk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ChiLLeR schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:16:
[...]

Ja inderdaad, als je dat wilt dan kan je dat alleen afhandelen met scripten. Beregening conflict scripten is alleen nuttig imo als je telkens je schema aanpast of handmatig beregent. Zeker dat laatste is het een handige toevoeging dan hoef je niet aparte de maaier te stoppen.
Ja, dat schema is weersafhankelijk (met gestaag meer automagie en minder inventie van mijn kant).
Er zijn wel diverse tools die proberen de wirwar op te lossen, zoals Homey, OpenHAB, Home Assistent etc. maar die vereisen allemaal echt nog veel IT kennis om het werkend te krijgen.
Yep. Loxone in mijn geval. En dat van die IT kennis vind ik op zich nog wel gaan.

Probleem is dat de fabrikanten zo weinig (goede) APIs aanbieden. Zie zien allemaal $$ tekens en beginnen een cloud dienst :(. Het daaromheen prutsen is wat de IT kennis vereist.
IFTTT is de nog de meest eenvoudige om dingen voor elkaar te krijgen.
Geen fan; mijn huis zou niet via de cloud, veelal ook nog met aanvullende abonnementen, met mijn huis moeten hoeven praten.

@I-King Ik ken 4 cm als normale hoogte voor een (speel)gazon (en iets korter voor superstrak siergazon). Heb zelfs een handmaaier die niet hoger kan. Het ligt wel aan de grassoort wat deze fijn vindt. Maar in eerste instantie denk ik dat je gras wellicht even bij moet komen van de wisseling in regime. Ik meen dat je er eigenlijk maar 1/3 ineens af mag halen. Grondiger krijgt 't een tik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

leon1e schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:31:
Ik overweeg een Landroid M700Plus aan te schaffen en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/tips. De te maaien oppervlakte is ongeveer 540m2. We hebben natuurlijk een paar obstakels, een aantal bomen, palen van een speelhuisje/schommel, en een overgang over een tuinpad. Volgens de recensies is dit geen probleem maar is het dan nog verstandig om Anti Collision systeem aan te schaffen? Ik lees hier verschillende ervaringen over.

Moet ik het tuinpad nog apart afschermen of zouden jullie het gewoon "mee laten maaien", het worden anders wel ingewikkelde zones. Verder heb ik nog een aparte zone met een smalle doorgang, moet ik deze vergroten of is 40 cm gazon genoeg?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Mijn advies is om het zo eenvoudig mogelijk te proberen te houden. Probeer niet om het te over engineeren en om elk sprietje gemaaid te krijgen, maar koop een goedkope accu trimmer en accepteer dat je hooguit 1x in de week even wat stukjes met de hand doet. De tijdswinst is dan in verhouding tot handmatig maaien al gigantisch, terwijl te complexe installaties alleen maar voor problemen zorgen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Fire69
DanTm schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:32:
[...]

Ik zou het tuinpad gewoon mee laten maaien.
Die smalle doorgang lijkt mij ook niet zo'n probleem (juding from the picture), maar mogelijk dat je hem iets verder over de stenen moet laten rijden. Als er maar 10cm tussen de draden overblijft.

Ik heb zelf ook ACS op 1 maaier, maar het verschil is niet heel groot. Zonder ACS botst hij wat vaker ergens tegen aan. De andere maaier doet 1500M2 zonder veel obstakels, die laat ik lekker botsen.

Verder ff kijken dat hij zich niet kan vastrijden tussen de palen van je speeltoestellen.
Die van mij rijd soms onder de plastic glijbaan door waarna de glijbaan net over de 'UIT' knop gaat :)
Je bent niet de enige met die probleem blijkbaar :P
https://www.reddit.com/r/...stopped_while_nobody_was/

• Revo_Fx
FireFoz schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:56:
In de app zijn de vakjes grass species, soil type, irrigation en nutrition overigens grijs en niet beschikbaar. Weet iemand waarom?
Dat kan je aanzetten als je "automatisch schema" aanvinkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edwin2021
Op roboter-forum.de staat een draadje over tractie voor landroid. Aangepaste wielen en extra gewicht voor moeilijke grasvelden e/o hellingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Laatst online: 20-09 18:01
EdwinZuidema schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:09:
[...]

Helemaal mee eens!
En als ik zou moeten kiezen tussen de Robomow/MDT RX20U en de Worx S300, welke is (het beste) te scripten via een ESP of RPi (en zonder cloud inderdaad)?
Hint ze staan refurbished in de pricewatch bij alternate. 240,-.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Fire69 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:39:
[...]

Dit had ik nog nergens anders gezien en verbaast me ook wel een beetje.
Stel dat je een L2000 hebt, moet je dus voor die ganse oppervlakte wifi voorzien?
Dan verkopen ze je graag de Radiolink module.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
paQ schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:55:
In de markt voor ene robotmaaier, heb wat wensen, maar google er maar moeilijk doorheen. Ik zie wel veel apparaten tot een ander merk omgedoopt, hetgeen de zoekresultaten nogal vertroebelen.

Het gaat om ca 150 m2 gazon, maar dat loopt niet zomaar even makkelijk door.
Wensen:
- kan zelf terras oversteken
- liever geen permiter draad

Eisen:
- GOEDE app waarbij je desnoods zelf nog 'in de kaart' aanpassingen kan doen bijv, net zoals bij de betere robotzuigers
- moet vlak langs een kant kunnen maaien, in dit geval een panel opbouwzwembad.
- regenbestendig / geen omkijken naar

Zit ik nu meteen vast aan husqvana toppers van 3200 euro? :?
Vrij onrealistische eisen vrees ik voor een "goedkope" robotmaaier.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Kleine update over de florabest van de lidl, die gaat nu zijn 3de seizoen in, zonder problemen so far.

Ondanks dat ie zwaar mishandelt wordt want hij staat het hele jaar buiten aan de lader en ik heb vanochtend de plakken gras van vorig jaar er maar eens af gebikt en de wielen ontdaan van zand (leek wel beton :P)en de mesjes omgedraaid.

Doe dus eigenlijk heel goed mijn best om hem stuk te krijgen, maar hij wil niet. :+

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Laatst online: 20-09 18:01
brutus26 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:23:
Kwam dit nog tegen https://www.toadi.com/nl/ zal het een volgen, en bestuderen
Ziet er goed uit, evenals de prijs.

Ik heb de eerdergenoemde refurbished Robomox Rx20u uit de pricewatch gekocht. Rijdt intussen zijn eerste rondje en dat voor 218,-.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
Fire69 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:39:
[...]

Dit had ik nog nergens anders gezien en verbaast me ook wel een beetje.
Stel dat je een L2000 hebt, moet je dus voor die ganse oppervlakte wifi voorzien?
Ik heb de l2000 en niet de hele tuin voorzien van WiFi, maar het werkt prima.
Zolang de oplader maar bereik heeft en je accepteert dat eventuele (fout)meldingen niet verstuurd kunnen worden buiten de wifi zone doet het ding gewoon z'n werk.

Overigens vind ik de installatie van de draad best nog wel een dingetje. De maaier heeft al twee keer toch een iets te losse draad doorgesneden een op sommige punten had de draad ook wel iets dichterbij de rand van het gazon mogen liggen. Maar goed, na wat bijwerken en veranderen lijkt het nu voor 80% goed te liggen.

[Voor 23% gewijzigd door Fly-guy op 13-06-2021 16:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
brutus26 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:23:
Kwam dit nog tegen https://www.toadi.com/nl/ zal het een volgen, en bestuderen
Makkelijk veel beloven als het nog niet hoeft te bestaan..

Reviews online lijken over de allereerste exemplaren te gaan, die 'beta' nog niet helemaal waardig lijken te zijn (geweest). Zijn die dan bijna alle 500 nu bij het schroot gezet door hun eigenaren?
Er zijn al 1500 Toadi’s verkocht, waarvan er 1000+ op heden aan het maaien zijn.
Hoe dan ook eerst maar 'ns recente ervaringen horen. Ik vind 't geen 'uitprobeer' bedragen. Er zou nu 'n stuk meer moeten werken en op dus een flink grotere aantal exemplaren..

Vind het overigens wel heel origineel dat medewerkers op afstand die robots zitten te bedienen waar de autonomie (nog) spaak loopt. Dat maakt voor de gebruiker het beta-tester zijn een stuk beter te doen, lijkt me. En het levert hun veel praktijkinfo én gelegenheden hertests in de praktijk wanneer een uitdaging overwonnen zou moeten zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 13:02
Andrehj schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:12:
[...]

Die zijn 2-voudig. Ik zoek eigenlijk ook 3-voudige doorverbinders, voor de geleidingsdraad. Iemand daar nog goede ervaringen?
P.S. Grappig dat je in de diverse topics hier op Tweakers steeds dezelfde personen tegenkomt...
:w :w Die hebben we ook in de aanbieding :+ 8) , daar gebruik ik deze voor:

https://maai-robot.com/ro...atie-of-doorverbinddoppen

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fire69
Grolsch schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:24:
[...]

:w :w Die hebben we ook in de aanbieding :+ 8) , daar gebruik ik deze voor:

https://maai-robot.com/ro...atie-of-doorverbinddoppen
Hier 50% goedkoper :) :
https://amazon.de/-/nl/dp/B07116R6DC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fire69
Andrehj schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:35:
[...]

Dank maar helaas:
[Afbeelding]
Maar dank voor de hint, via Amazon.nl (en andere aanbieder) lijkt het wel te lukken. Vanavond maar eens kijken.
Ah, waarschijnlijk krijg ik die melding niet omdat ik Prime heb.
Deze anders, geen melding hier als ik uitgelogd ben. Nog iets goedkoper :) https://www.amazon.de/-/nl/dp/B00I7ECEA0

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20-09 23:46

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

En gewoon een doosje van 50 kopen voor ca 20 euro, want sommigen kopen ze voor een euro per stuk zo'n beetje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
hombibi schreef op maandag 14 juni 2021 @ 23:06:
Is hier iemand de begrijpt hoe de laagspanningskabel van een Husqvarna (430x) werkt? Er zijn drie lengten: 3m, 10m en 20M. Ik heb 15 meter, or 25 meter nodig..

Volgens de handleiding mag je de kabel niet inkorten, en mag je ook geen twee kabels aan elkaar koppelen. Dat wijst misschien op een standaard ontwerpweerstand van de kabel. Verder lees ik nogal eens wat over verbrandde "moederborden" in de robot of laadstation in combinatie van het gebruik van andere kabels.

Maar daarnaast lees ik ook dat de standaard kabel van koper is en een doorsnede van 1.5mm2 heeft. Daarvan zou de weerstand ongeveer één ohm per 100 meter bedragen.

De trafo levert 28 volt en max 4.2 Amp gelijkspanning:
Bij 20 meter (2x20), 0,44 Ohm zou de spanningsval dan zo'n 2 volt zijn.
Als ik de kabel inkort tot 15 meter zou de spanningval 1.5 Volt zijn. Is die halve volt verschil significant?

En waarom zou Husqvarna de kabel tussen trafo en laadstation zo een kritiek onderdeel van de installatie maken?

Is er iets anders aan de hand? Or is het allemaal marketing?
je kunt de kabel van 10 en 20 door de helft doen.. dan heb je een kabel van 5 en 10.. samen 15 meter :)
als het goed is zou de weerstand dan identiek moeten zijn.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Bongoarnhem schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:20:
[...]

Als het nog niet gehecht is zou ik proberen het eronder te leggen, ik weet niet of het werkt maar dat is wel het meest strakke natuurlijk 😎😎
Mijn ervaring is dat het weinig uitmaakt. na een paar weken verdwijnt de kabel sowieso en na 1 of 2 jaar zit hij zelfs centimeters eronder.

• Kire88
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 12:46
DanTm schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:58:
[...]

als je tuin niet te groot is kun je gewoon elk jaar de kabel eruit halen en na het verticuren weer opnieuw leggen.
Het gaat om grofweg 200m2. Dan lijkt het me handiger en minder werk om de kabel in te graven.
T-Infinity schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:22:
[...]

Ik doe niet aan verticuteren. Volgens mij niet echt nodig met een robotmaaier.
Je zou ook kunnen overwegen om alleen te verticuteren waar er geen kabel ligt.
Ik lees ook zaken over een filt die onstaat juist door de robotmaaier, maar goed dat moet ik eerst nog maar eens even aankijken. Voor nu rijdt de maaier pas een paar weken.

De randen niet verticuteren om zo de kabel te ontzien is uiteraard een optie.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• DanTm
  • Niet online
Kire88 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:34:
[...]

Het gaat om grofweg 200m2. Dan lijkt het me handiger en minder werk om de kabel in te graven.

De randen niet verticuteren om zo de kabel te ontzien is uiteraard een optie.
ik weet niet of ingraven mogelijk is, ligt eraan hoe diep je verticuurmachine komt, en tot hoe diep je maaier de kabel nog kan detecteren.

En anders dat laatste inderdaad.

Overigens is 200m2 waarschijnlijk zo voorzien van een stuk kabel, ligt wel aan hoeveel hoekjes er in zitten.

• Revo_Fx
Myrd schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:29:
Hallo allen,

Onze grasmaaier is deze week overleden dus onverwachts op zoek naar een nieuwe.
Omdat het als snel een uurtje kost met onze 850m2 zou ik hier graag een robotmaaier opzetten.

De enige obstakels in het veld zijn een aantal bomen waaronder een grote boom en een boomstronk en 5 kleintjes gegroepeerd aan een zijkant. We hebben er paardengras in om op den duur een paar shetlanders op te zetten, maar dat gaat voor nu wat te snel. Het veld is dus ook niet super vlak.

Aangezien het een niet geplande aankoop betreft is er geen top budget en zoek ik maaier rond de 600 euro.
Qua features is een app mooi koppelen aan domoticz nog mooier, maar het belangrijkste is dat het veld goed gemaaid wordt.
600€ voor 850m² lijkt me quasi onmogelijk omdat je in de range van 1000m² modellen moet gaan zoeken; de enige modellen die in me opkomen in die prijsklasse zijn Landxcape and Yardforce. Maar geen ervaring hiermee. Na wat opzoek werk kon ik er maar eentje vinden: Yardforce SA900ECO

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
The_Woesh schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:19:
[...]

ahah.. juist ja... gewoon vragen. Hier de tuin op de foto (was voor de zonnepanelen).

Volgens mij 120 m2, maar ik ga het nameten. 1 stuk. Alle randen hebben een betonband van 5cm op gelijke hoogte, daar mag een wiel dus op rijden.
Ik denk iedere nacht maaien, tenzij het regent.
1 obstakel (huisje met blijbaan)

[Afbeelding]
PS. 's nachts maaien is eigenlijk not done, niet alleen omdat het toch geluid maakt (ook al niet veel) maar ook voor de eventuele dieren in je tuin.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 07:02
paQ schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:36:
[...]

De app zegt volgens mij zomaar wat.
“Maaien zone 1” terwijl hij rondkart in 3.
de zones die je instelt worden door de maaier gezien als startzone. Eenmaal gestart in een specifieke zone kan ie er dus binnen 1 minuut weer uit zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 13-09 14:08
ThunderStorm schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:42:
Ik merk langzaam aan dat de accu wat slechter wordt van mijn Worx WR105. Nu was ik op zoek naar een nieuwe accu, maar die zijn:
1) heel duur: €100 - €150
2) Nog steeds 'slechts' 2Ah

Op roboter forum lees ik dat mensen de oude cellen 18650's hebben vervangen voor nieuwe met een hogere capaciteit. https://www.roboter-forum...-battery-pack-disassembly.

Met 3,9Ah is het een flinke upgrade in maaitijd dus minder 'spoorvorming' langs de randjes.

Iemand van jullie hier al praktijk ervaring mee? Met Worx, maar andere merken kan vast ook wel.
Zijn er nog belemmeringen voor zover jullie zouden kunnen bedenken of gewoon op zoek gaan naar (originele non china) hoge capaciteit non protected 18650's?
Tips voor merken en betrouwbare sites voor 18650's zijn welkom! _/-\o_
Ondertussen ben ik er toch mee aan de gang gegaan. 5 18650's van lg met 3500mAh gekocht van een betrouwbare site. Cellen vervangen voor de oude en nu maait hij ruim 2 uur ipv 1. *O*
De oplaadtijd is nu 1,5 uur.

35,- aan kosten en binnen een uurtje gedaan. Orginele batterijchip/laadcircuit behouden dus enkel de cellen vervangen.
Mocht er behoefte aan zijn dan kan ik wel een korte howto maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

matriskie schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:37:
- het laadstation. Moet deze maaier overdekt staan? Ik zag dat deze nieuwe versie ook in de regen kan maaien. Ik heb de optie om een luifel aan mijn tuinhuis te zetten zodat hij daar kan schuilen, vraag me af hoe nuttig het is.
Txs
Zoek even op 'garage' in dit topic. Is al vaak besproken, vooral de laatste weken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edwin2021
Kire88 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:34:
[...]

Ik was ook bang dat hij over de poten van de trampoline ging rijden. Vandaar deze oplossing:
[Afbeelding]

Het werkt. Bij het draaien komt hij er wel met de achterwielen tegenaan waarbij er wat stukken van het isolatiemateriaal afgaan. Denk dat ik er nog eens een rolletje ducttape overheen doe om daar van af te zijn.
Misschien is off-limits module een oplossing? Heb je ook het gebots niet als je erin ligt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

DuikKees schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:18:
Ik sta op het punt een Landroid M500 aan te schaffen voor mijn 250m2 gazon. Bij mijn zoektocht naar reviews kom ik veel positieve ervaringen tegen maar ook enkele negatieve zoals deze: YouTube: Dont buy Landroid mower

Met name de sporen bij het keren van de maaier aan de randen zou een issue zijn na verloop van tijd.
Wat is jullie ervaring hierbij?
HAha die gast heeft niet eens een gazon, daar staat alleen maar onkruid in. dat maakt het gelijk minder representatief voor een normaal gazon. Hij heeft ook veel modder en oneven terrein.
Ik heb bij mij de afgelopen 3 jaar nog nooit sporen gezien, maarja bij mij staat er vooral gras.

[Voor 4% gewijzigd door T-Infinity op 25-06-2021 10:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DuikKees
  • Laatst online: 11-09 23:27
T-Infinity schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:41:
[...]

HAha die gast heeft niet eens een gazon, daar staat alleen maar onkruid in. dat maakt het gelijk minder representatief voor een normaal gazon. Hij heeft ook veel modder en oneven terrein.
Ik heb bij mij de afgelopen 3 jaar nog nooit sporen gezien, maarja bij mij staat er vooral gras.
Haha, thanks. Dat buysignal had ik even nodig.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 13-09 14:08
ThunderStorm schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:17:
[...]

Ondertussen ben ik er toch mee aan de gang gegaan. 5 18650's van lg met 3500mAh gekocht van een betrouwbare site. Cellen vervangen voor de oude en nu maait hij ruim 2 uur ipv 1. *O*
De oplaadtijd is nu 1,5 uur.

35,- aan kosten en binnen een uurtje gedaan. Orginele batterijchip/laadcircuit behouden dus enkel de cellen vervangen.
Mocht er behoefte aan zijn dan kan ik wel een korte howto maken.
Ok. Een paar mensen gaven aan wel interesse te hebben. Een korte howto. Dit gaat dus over een Worx robotmaaier.

- Koop een setje (5x) 18650 van een goed merk met hoge capaciteit. Ik heb LG's gekocht van 3500mAh bij batterijenhuis.nl. LG's gekocht van 3500mAh
- Haal je accupack uit de machine en knip hem open. De cellen die erin zitten zijn van Samnsung en hebben 2100mAh.

- De cellen zijn met spotwelding aan elkaar verbonden. Met een platte bek tang krijg je ze makkelijk los

- dan is het een kwestie van de nieuwe cellen vooraf opladen tot 100% en dan in het plastic frame plaatsen

- de oude connectors en verbindingen kan je gewoon weer hergebruiken op de nieuwe cellen. Druppeltje flux (ook gewoon bij de praxis te koop) en een goed hete soldeerbout (480gr, 60W) zorgt ervoor dat met een korte touch het soldeersel mooi versmelt met de connecters. Mooi? Nee!; werk het? Ja!
Daarna de oude beschermplakkers en folie er weer omheen met een stukje extra ducktape en terug in de machine.

Was dit echt nodig? Nee, eigenlijk niet, maar ik vond het gewoon leuk om te doen en de maaitijd is zoals eerder gezegd nu verdubbelt. Eerste keer maaien haalde hij zelfs 2,5uur, maar dat komt omdat ik de batterijen had vol geladen op 100% met 4,2V terwijl de robotmaaier ze daarna maar oplaad tot 4,1V/cel. Dat zal te maken hebben met de levensduur die dan natuurlijk een stukje langer is. Op zich wel slim van Worx.

Achteraf kwam ik erachter dat er ook mensen zijn die de cellen hebben vervangen voor 5000mAh 20700's. Hiervoor moet je het ribbeltjespatroon van het batterijdekseltje wat uitfresen met een dremel, maar daarna past het gewoon. Als ik dat eerder had geweten had ik dat waarschijnlijk gedaan want tjah.. 5000mAh is toch stoerder dan 3500mAh. 8)

Vragen? Kom maar op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 09:01
FireFoz schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:42:
[...]

Het gaat inderdaad om het laatste. Ik heb vrijwel altijd van die kris-kras sporen over het hele gazon zodat je precies ziet hoe ie gereden heeft. Schijnbaar veert mijn gras niet snel terug ofzo
In de avond maaien, dan zijn de strepen de volgende ochtend weer weg. Dat is tenminste bij mij wel zo.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:20
JanJeen schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:57:
Ik zag dat de Central Park CP1000 van de Praxis het Beste Koop label van de consumentenbond heeft gekregen. Heeft iemand deze in de tuin gehaald? Redelijk dikke accu, 28V 3ah. Een 10.0 voor maaien van slecht onderhouden gras, bediening met een app en een regensensor. Dat is beter dan de beste uit de test, de Bosch indego 700+ met een 8.3 voor slecht onderhouden gras en 18v 2.5ah accu. Die scoort dan weer goed qua geluid, energie verbruik, kwaliteit app en net iets beter cijfer voor de constructie.

Mijn gras is bepaald slecht onderhouden ;)
Ik heb de CP1000 in mijn tuin staan. Volgens mij is de maaier wel slecht verkrijgbaar op het moment.

Ding maait prima, zeker voor de prijs die je betaald. De app is wel wat minimaal maar eerlijk gezegd gebruik ik die ook nooit, alleen in het begin om het programma in te stellen.

Enige tegenvaller is dat ik langs de borders een rand van ongeveer 20 cm zelf nog moet maaien; dat komt omdat je de geleidingsdraad ongeveer 20 cm van obstakels moet leggen. Er zit wel een grensmaai optie op, maar dat lost niet alles op. Dit probleem heb je overigens bij veel robot maaiers dus niet specifiek een issue van de cp1000. Alles iemand nog een tip heeft!

Conclusie; het is zeker value for money! Maar verwacht niet dat je elke parameter zelf kan instellen, zoals bij duurdere vaak wel kan. Ik mis het niet en ons gazon ziet er netjes gemaaid uit :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:10:
Oh en @HBro, de "driehoekjes" op de hoeken moeten een kwartslag gedraaid worden ;) .
Que? Wa's dah?

Krijg wel steeds meer 't gevoel dat een draad leggen merk (en zelfs type?) specifiek is..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dat is een trucje om het randmaaiprogramma zo strak mogelijk te krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 3svb
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 10:20
Gwaihir schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:06:
[...]

Makkelijk veel beloven als het nog niet hoeft te bestaan..

Reviews online lijken over de allereerste exemplaren te gaan, die 'beta' nog niet helemaal waardig lijken te zijn (geweest). Zijn die dan bijna alle 500 nu bij het schroot gezet door hun eigenaren?

[...]

Hoe dan ook eerst maar 'ns recente ervaringen horen. Ik vind 't geen 'uitprobeer' bedragen. Er zou nu 'n stuk meer moeten werken en op dus een flink grotere aantal exemplaren..

Vind het overigens wel heel origineel dat medewerkers op afstand die robots zitten te bedienen waar de autonomie (nog) spaak loopt. Dat maakt voor de gebruiker het beta-tester zijn een stuk beter te doen, lijkt me. En het levert hun veel praktijkinfo én gelegenheden hertests in de praktijk wanneer een uitdaging overwonnen zou moeten zijn.
Sinds eind vorig jaar heb ik eentje rondrijden. Deze doet het verrassend goed voor het grasstuk van ongeveer 600m2.
Het klopt dat het nog beta is, er komen ook bijna tweewekelijks updates binnen die de meest gekende problemen oplossen.
Een nieuwere functie is een tijdje geleden uitgerold die ervoor zorgt dat Toadi snel weet waar ze zich bevindt (als ze haar positie kwijt is).
Deze functie is nodig om line mowing mogelijk te maken. Dit doet ze al voor enkele baantjes, maar gaat dan de mist in. De lijkt me een volgende challenge om te overwinnen. Als ze dit goed kan, dan kan ze zeer grote oppervlakken aan omdat ze dan het efficiëntst mogelijk maait.
Ik geloof nog steeds in dit Belgisch kwaliteitsproduct. :)B

[Voor 0% gewijzigd door 3svb op 03-07-2021 08:35. Reden: Typo's]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 00:54

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Chielos Om meteen op je vraag qua innovatie in te haken:

The king is dead, long live the king!

De oude M700 (2017 model uit Duitsland) had helaas besloten de vijver in te rijden toen hij vast kwam te zitten tijdens de terugweg naar huis. Inboedelverzekering heeft gelukkig het grootste gedeelte vergoed en de nieuwste M700+ (2021 model, ook weer in Duitsland gehaald) rijdt nu net zijn eerste rondjes. Mooi meegenomen: Aangezien deze 2 modellen hetzelfde type lader gebruiken (tenminste backwards compatible) heb ik niets mbt de lader en/of grensdraad aan moeten passen. Hij zal wel even door het hogere gras heen moeten ploeteren omdat het sinds een week niet gemaaid werd.

Het valt mij op dat niet alleen de HW beter is ontworpen (stabieler, lager, minder mogelijkheden om vast te komen zitten, zwevende messen), maar dat de SW ook een stuk slimmer is geworden. Het oude model kreeg zijn laatste FW update in 2019 en je kan toch wel zien dat de nieuwere modellen meer ontwikkelingen hebben gehad.

Waar hij eerst simpelweg langs de rand vast zou komen te staan na wat gewiebel probeert deze toch nog wel wat meer dingen voordat hij het opgeeft. Dat was eerder ons grootste probleem, dus dat moet goed komen. Ook de snelheid waarmee hij naar huis rijdt is een stuk hoger om in de bochten even langzamer te gaan. Het is allemaal simpelweg wat soepeler.

Samenvattend verwacht ik dus dat alle nieuwere modellen wel wat beter zullen kunnen werken, onafhankelijk van het merk, maar zeker bij Worx.

"Thuis": 16kWp PV + 8kWp ZB + 32kW DVM S L/W+L/L | "Ook thuis": 6,4kWp PV + 5kW Pana | Vakantiewoning: 6kWp PV

Acties:
  • +3Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

paQ schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:25:
wat zijn de landroid-users hun afstanden van de draad tot aan muur / bloembak / iets anders?
Als ik de mal aanhoudt, dan heb ik een rand gras van ca 6 cm... :( Dat is niet cut to edge!
Of had ik het gaatje in de mal moeten gebruiken?

Hoe dan ook, ik ga alles dus opschuiven / dichterbij leggen, maar wat is 'de' afstand om te zorgen dat zowel de rand gemaaid is, en hij niet langs een gevel schuurt?
Je geeft zelf het antwoord al. 6 centimeter dichterbij ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FireFoz
  • Laatst online: 16-09 17:53
Ik heb de Workx M700 nu zo'n maandje in gebruik maar ik begin er steeds minder positief over te worden. Er gaat werkelijk geen dag voorbij dat de maaier het gewoon doet zonder problemen. Ik had mij wel ingesteld op wat opstartproblemen, maar er komt geen einde aan. Mijn grootste punten:

1) Het ontwerp van maar 1 voorwiel is naar mijn idee echt slecht. Ik heb regelmatig dat de maaier weer ergens vast zit omdat ie met het voorwiel in een kuiltje is gereden. Mijn gazon is matig vlak, maar die kuiltjes ontstaan soms gewoon doordat er een muis of ander dier ergens heeft zitten wroeten of iets dergelijks, maar ook door de achterwielen van de maaier zelf. Het zijn ook geen kuilen van 10 cm, gewoon 3 cm ofzo, maar de maaier weet zich er in vast te rijden.

2) De wielen zitten iedere dag vol met aarde. Hierdoor verliest ie grip en gaat het draaien nog slechter en komt ie nog sneller vast te zitten.

3) Met de huidige temperaturen groeit alles in de tuin best snel. Mijn gazon loopt door tot aan het hek waarachter struiken groeien die door het hek heen komen. Ik moet zo'n beetje iedere week kleine doorstekende takjes weghalen omdat de maaier er anders helemaal de weg van kwijt raakt als ie de kabel volgt.

4) De onderkant van de maaier moet ik ook iedere paar dagen wel schoonmaken. Het gras plakt vast (terwijl ik niet maai met nat gras) en loopt helemaal vol. Het zit tussen de wielen, maar vooral ook dat stuk met die kam naast de messen loopt helemaal vol.

Als ik een berichtje krijg op mijn telefoon ga ik er tegenwoordig al van uit dat het van Landroid is dat de maaier ergens vast zit. Het begint me nu wel behoorlijk te irriteren, ik denk dat ik er nu net zo veel tijd aan kwijt ben als zelf maaien alleen is dat een stuk minder frustrerend. Ik hou het nog even vol en probeer het gazon zo vlak mogelijk te krijgen, maar met een maaier die steeds overal zelf ook gaten maakt is dat niet zo makkelijk. Wellicht dat de ondergrond ook van belang is. Ik heb een vrij zanderige grond dat snel droog en mul is. Hierdoor is de grond zacht en graaft de maaier zich wellicht sneller in dan bij een kleiachtige grond. Hij heeft de draad ook al 2x doorgemaaid omdat ie zichzelf aan het ingraven was. Deze nu maar om de 40cm vastgezet ipv om de 80cm. Ik heb er ook weinig vertrouwen in dat dit in de herfst met bladeren en takken goed gaat...

Ik heb het idee dat de maaier wel goed zou werken als je een mooie strakke mat hebt en in een droog gebied woont, maar dat de maaier niet zo geschikt is voor een wat minder perfect gazon en regenachtig gebied. Ik snap dat een goed gazon wel belangrijk is, maar met een gazon van zo'n 500m2 is het best lastig om nergens een kuiltje of oneffenheid te hebben.

De app moet ik ook bij ieder gebruik afsluiten en opnieuw omstarten omdat ie anders de verbinding verloren heeft dus zelfs die werkt niet echt goed. (op dat na overigens weinig klachten over de app)

[Voor 3% gewijzigd door FireFoz op 06-07-2021 11:56]

Weet er ff geen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Revo_Fx
I feel you pain, ik kan me in sommige punten terugvinden
FireFoz schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:32:
1) Het ontwerp van maar 1 voorwiel is naar mijn idee echt slecht.
Klopt dat dit een "ontwerpfout" is, hoewel dit niet zo'n groot probleem bij mij. Ik heb 1 putje, moet het enkel nog afvlakken.
2) De wielen zitten iedere dag vol met aarde.
Klopt dit gebeurt als hij zich vastrijd. Hij merkt het niet zo snel (soms blijft ie gaan tot zijn batterij leeg is) waardoor dat je 2 nieuwe putjes hebt van het ingraven.
3) Ik moet zo'n beetje iedere week kleine doorstekende takjes weghalen omdat de maaier er anders helemaal de weg van kwijt raakt als ie de kabel volgt.
Deze snap ik niet zo goed. Indien je ACS hebt zal hij door die takjes afwijken, maar eens hij "naar huis gaat" wordt ACS uitgeschakelt en knalt ie overal door.
4) De onderkant van de maaier moet ik ook iedere paar dagen wel schoonmaken.
Moet de mijne nog steeds checken :$
Als ik een berichtje krijg op mijn telefoon ga ik er tegenwoordig al van uit dat het van Landroid is dat de maaier ergens vast zit.
Ik had dit ook, maar bij mij waren de problemen van een iets andere aard (trampoline, pergola, ...) Het robotproof maken van je tuin is de eerste stap. De grondproblemen die jij hebt, daar kan ik geen advies over geven
Ik heb het idee dat de maaier wel goed zou werken als je een mooie strakke mat hebt en in een droog gebied woont, maar dat de maaier niet zo geschikt is voor een wat minder perfect gazon en regenachtig gebied. Ik snap dat een goed gazon wel belangrijk is, maar met een gazon van zo'n 500m2 is het best lastig om nergens een kuiltje of oneffenheid te hebben.
Mijn gazon is ook niet zo vlak en vochtig genoeg maar bij mij loopt ie nu een week goed (op dat ene putje na)
De app moet ik ook bij ieder gebruik afsluiten en opnieuw omstarten omdat ie anders de verbinding verloren heeft dus zelfs die werkt niet echt goed. (op dat na overigens weinig klachten over de app)
De app doet het bij mij super, heb wel een extra AP buiten geïnstalleerd. Enige klacht die ik heb: als je 500m² oppervlakte ingeeft maait ie elke werkdag 2u15; dit lijkt me wel bijzonder weinig...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• --MP--
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 09:34
FireFoz schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:32:
Ik heb de Workx M700 nu zo'n maandje in gebruik maar ik begin er steeds minder positief over te worden. Er gaat werkelijk geen dag voorbij dat de maaier het gewoon doet zonder problemen. Ik had mij wel ingesteld op wat opstartproblemen, maar er komt geen einde aan. Mijn grootste punten:

1) Het ontwerp van maar 1 voorwiel is naar mijn idee echt slecht. Ik heb regelmatig dat de maaier weer ergens vast zit omdat ie met het voorwiel in een kuiltje is gereden. Mijn gazon is matig vlak, maar die kuiltjes ontstaan soms gewoon doordat er een muis of ander dier ergens heeft zitten wroeten of iets dergelijks, maar ook door de achterwielen van de maaier zelf. Het zijn ook geen kuilen van 10 cm, gewoon 3 cm ofzo, maar de maaier weet zich er in vast te rijden.

2) De wielen zitten iedere dag vol met aarde. Hierdoor verliest ie grip en gaat het draaien nog slechter en komt ie nog sneller vast te zitten.

3) Met de huidige temperaturen groeit alles in de tuin best snel. Mijn gazon loopt door tot aan het hek waarachter struiken groeien die door het hek heen komen. Ik moet zo'n beetje iedere week kleine doorstekende takjes weghalen omdat de maaier er anders helemaal de weg van kwijt raakt als ie de kabel volgt.

4) De onderkant van de maaier moet ik ook iedere paar dagen wel schoonmaken. Het gras plakt vast (terwijl ik niet maai met nat gras) en loopt helemaal vol. Het zit tussen de wielen, maar vooral ook dat stuk met die kam naast de messen loopt helemaal vol.

Als ik een berichtje krijg op mijn telefoon ga ik er tegenwoordig al van uit dat het van Landroid is dat de maaier ergens vast zit. Het begint me nu wel behoorlijk te irriteren, ik denk dat ik er nu net zo veel tijd aan kwijt ben als zelf maaien alleen is dat een stuk minder frustrerend. Ik hou het nog even vol en probeer het gazon zo vlak mogelijk te krijgen, maar met een maaier die steeds overal zelf ook gaten maakt is dat niet zo makkelijk. Wellicht dat de ondergrond ook van belang is. Ik heb een vrij zanderige grond dat snel droog en mul is. Hierdoor is de grond zacht en graaft de maaier zich wellicht sneller in dan bij een kleiachtige grond. Hij heeft de draad ook al 2x doorgemaaid omdat ie zichzelf aan het ingraven was. Deze nu maar om de 40cm vastgezet ipv om de 80cm. Ik heb er ook weinig vertrouwen in dat dit in de herfst met bladeren en takken goed gaat...

Vervelend dat je zo veel problemen hebt. Hier loopt sinds april een M500 maar herken eigenlijk geen van de klachten. Het voorwiel wil in een haakse binnenbocht even lastig gaan soms inderdaad. maar nu ik een paar kleine kuiltjes vlak gemaakt heb in 2 van deze binnenhoeken loopt hij bij mij nergens meer vast. Ook ingraven komt niet meer voor eigelijk.

De wielen pikken bij mij helemaal geen aarde op, zijn altijd brandschoon, ook de onderkant hoef ik niets aan te doen. net even een foto gemaakt, dit is gewoon tijdens het maaien, al weken niet naar omgekeken.

Ook met de app geen problemen. werkt prima.

Lijkt erop dat de kwaliteit van je grasmat erg veel inlvoed heeft op hoe soepel de maaier zijn werk doet. Onze grasmat is nieuw, dus nog mooi strak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

--MP-- schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:48:
[...]

Vervelend dat je zo veel problemen hebt. Hier loopt sinds april een M500 maar herken eigenlijk geen van de klachten. Het voorwiel wil in een haakse binnenbocht even lastig gaan soms inderdaad. maar nu ik een paar kleine kuiltjes vlak gemaakt heb in 2 van deze binnenhoeken loopt hij bij mij nergens meer vast. Ook ingraven komt niet meer voor eigelijk.

De wielen pikken bij mij helemaal geen aarde op, zijn altijd brandschoon, ook de onderkant hoef ik niets aan te doen. net even een foto gemaakt, dit is gewoon tijdens het maaien, al weken niet naar omgekeken.

[Afbeelding]

Lijkt erop dat de kwaliteit van je grasmat erg veel inlvoed heeft op hoe soepel de maaier zijn werk doet. Onze grasmat is nieuw, dus nog mooi strak.
Hier hetzelfde inderdaad. Nóóit problemen met de Landroid. Zit nooit vast, nooit aarde op de wielen. Het enige dat ik doe is 1 x per jaar of per 2 jaar de mesjes vervangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FireFoz
--MP-- schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:48:
[...]

[Afbeelding]

Wow wat een verschil, echt niet normaal gewoon :D ik denk dat het een behoorlijke wisselwerking is.

Vastzitten veroorzaakt aarde tussen het profiel van de wielen wat alleen maar zorgt voor nog meer vastzitten en aarde. Ik heb gisteravond de maaihoogte verhoogd naar 5cm en moet zetten dat ie het vandaag de hele dag wel goed heeft gedaan. Het ziet er absoluut niet uit zoals die van jou, maar hij zat in ieder geval niet vast.

Ik heb ook last van langer gras of andere takjes die om de as van het voorwiel gaan zitten. Volgend jaar ga ik na het verticuteren het gras verder proberen te egaliseren. Nu voer ik af en toe quick fixes uit, maar aangezien ik dan aarde /zand gebruikt waar ie dan weer doorheen rijdt en de wielen weer volzitten 8)7

Weet er ff geen

Acties:
  • +3Henk 'm!

• --MP--
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 09:34
mvrhrln schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:39:
Is die draad universeel? Ik ga komend weekend tuin voorbereiden op gras (weet nog niet of het zaaien of matten wordt), zou dan graag het meeste van de draad al in de grond stoppen, weet alleen nog niet welk merk maaier het gaat worden.
Dat wil je niet.

Was ook mijn plan om de draad onder de matten te leggen. Maar ik de praktijk wil je toch in het begin soms de draad net iets verplaatsen zodat de maaier er mooier langs loopt.

Zou dus lekker je gras leggen. En daarna pas de draad erop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:40:
hoe kan ik hier het beste de draad leggen?
Hij ligt momenteel (nog) langs de grasrand om het zwembad heen, maar als het goed is ligt dit weekend de bestrating er (waar nu planken liggen) en dan wil ik de draad er meteen onder leggen.

[Afbeelding]

Kan ik het beste vanaf de waterzuil schuin een pad creeeren over het bestrate deel weer naar het gras? En zo ja, waar laat ik dan de draden bijeen komen rond het zwembad?
Zou het zo leggen alsof er gras ligt, zodat de maaier er gewoon over gaat.
Als het mogelijk is in een (pvc, grijs, slagvast) buis leggen, net onder de tegels.
Kun je de draaid opnieuw leggen indien nodig.

Zoiets:
https://tweakers.net/i/5o9UKE7GJb6pnDEyPFuHivFJQIQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/0ybqcHPWKl2dECerF08VtoKN.png?f=fotoalbum_small

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Scanniexxl schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 15:21:
Ik heb in het midden van het gras een rond terras.
Ik begrijp dat ik hier met de grensdraad omheen moet gaan. Maar ik moet dan vanuit de buitenzijde van het gras er naar toe gaan en weer terug.

Kan deze heengaande en teruggaande draad naast of tegen elkaar aan liggen?

Daar waar deze draden liggen ontwijkt de robot en moet je deze strook dus zelf maaien?
Bij de Worx als je de draden tegen elkaar legt rijd hij er gewoon over heen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 12:31

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die ervaringen hebben met robotmaaiers die veel uren hebben gelopen.

De mijne zijn nu vier tot zes jaar oud. Eén robot heeft er 10.500 uren op zitten en een ander zit op 8.000. 10.000 uren lijkt ook de technische levensduur te zijn gezien de vele defecten waar ik momenteel mee te maken heb. Op een machine had ik dit seizoen eerst een kapotte wielmotor (met het commentaar dat de messenmotor ook aan vervanging toe is) en daarna een kabelbreuk waardoor hij niet meer kon laden. Bij de andere liep een van de voorwielen er af door kapotte lagers. Dit laten oplossen, deed een identiek probleem zich een paar weken later voor bij het andere voorwiel. Inmiddels is dat gerepareerd maar zit er opeens speling en een ratelend geluid op een van de achterwielen. Bij deze robot (die met 10.500 uren) is vorig jaar ook al een wielmotor vervangen.

Ik moet zeggen dat dit me wel tegenvalt. Als je een zitmaaier koopt dan verwacht je niet na zes jaar alle bewegende onderdelen te moeten vervangen. Mijn Automower 320's staan zo'n 12 uur per dag stil en draaien dus ruim onder de maximale capaciteit. Koop je ze voor de capaciteit die ze beloven te hebben dan ben je na vier jaar al aan een revisie toe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Femme schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:04:
Ik moet zeggen dat dit me wel tegenvalt. Als je een zitmaaier koopt dan verwacht je niet na zes jaar alle bewegende onderdelen te moeten vervangen. Mijn Automower 320's staan zo'n 12 uur per dag stil en draaien dus ruim onder de maximale capaciteit. Koop je ze voor de capaciteit die ze beloven te hebben dan ben je na vier jaar al aan een revisie toe.
Da's wel schrikken!
ChiLLeR schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:15:
[...]

Ja ik heb wel het idee dat deze consumenten elektronica niet gebouwd wordt om 10 jaar mee te kunnen. Veel gebruik van plastic etc,
Zouden de pro modellen van Husqvarna dan volstrekt anders zijn onder de kap?
aan de andere kant een zitmaaier moet ook elk jaar onderhoud en dat is denk ik wel iets duurder dan een lager vervangen of heb ik het mis.
Zitmaaier pakt hier om het jaar gemiddeld zo'n 400 euro.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tjeerd
  • Laatst online: 19-09 21:38

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Tjeerd schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:44:
De Landroid M500 draait nu alweer een weekje bij mijn ouders en tot nu toe helemaal tevreden, laatste firmware er op gezet.

Hij maait nu één gazon, maar het idee is om binnenkort een tweede gazon toe te voegen om te maaien. Ik begrijp dat om een doorgang van de ene zone naar de andere te maken je de draden 15 cm. uit elkaar moet hebben liggen. Ik heb er op zich wel vertrouwen in dat het gaat lukken, maar heb toch twee punten waarvan ik me afvraag of die geen problemen kunnen opleveren:

- draden onder de tegels, heb in het eerste gazon deze onder twee tegels van hooguit 5 cm. gelegd, dat gaat goed, maar de tegels waar ze nu onder door moeten kunnen wel eens 6 of 7 cm. dik zijn; officieel wordt er gezegd niet meer dan 5 cm., maar iemand ervaring met dieper dan dat?
- de maaier moet via een border naar de tegels toe, de border is een cm. of 30 hoog en moet dat blijven, ik dacht er zelf aan om er een paadje van 60 cm. breedte doorheen te maken, waarbij hij vanaf het gras erop kan rijden en eraf rijdt op de tegels en andersom. De maaier zal dus een beetje een hellingkje op en af moeten rijden, ik wil daar een oud stukje kunstgras neerleggen zodat de maaier altijd een betrouwbare ondergrond heeft

Volgens mij moet het wel lukken, maar misschien dat iemand hier nog iets weet waar op te letten?

[Afbeelding]
Om op mijn vorige bericht verder te gaan, alles is gerealiseerd. De draad onder de tegels gaat prima en hij pikt het signaal bij de dikke tegels van 6 cm. ook goed op. Had de heen- en terugdraad eerst 7.5 cm uit het midden gelegd, omdat ik begreep dat de afstand 15 cm. moest zijn tussen de draden. De doorgang is maar 60 cm. breed en dat redt de Landroid nét niet. De afstand tussen de draden heb ik kleiner gemaakt in de hoop dat hij dan net wat meer bewegingsruimte heeft.

Het grootste probleem is nu dat die 60 cm. doorgang ook nog langs een stoep van 20 cm. hoog loopt. Hij schuurt nu op de terugweg langs de stoeprand. Ga morgen toch een rij klinkers erbij leggen en de draad een cm. of 5-10 opschuiven, zodat hij dan de stoeprand niet meer raakt.

Wel lekker buiten bezig geweest met lekker weer, maar toch al een paar keer de stoeptegels eruit gehaald en telkens testen of het wel goed gaat. Maar goed, moet zeggen dat 95% prima gaat en ik wel de grenzen opzoek qua doorgangsbreedte, maar er is gewoon niet eenvoudig meer ruimte te maken zonder het overhoop te gooien. Wil het mijn ouders op leeftijd ook niet aandoen om er nog meer werk van te maken.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 20-09 21:42
Andrehj schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:41:
[...]

Toevallig heb ik die verbindingsstukjes net besteld, en gezien dat er veel goedkope namaak op de markt is van de echte 3M Scotchlock 314 koppelingen. Waren jouw koppelingen toevallig ook goedkope namaak? Of de echte van 3M (te herkennen aan het 3M logo).
Oeps dat klopt. Dat waren van die goedkope namaak van Ali express. Goedkoop duurkoop blijkt dus maar weer.

Lekker duurzaam. Tesla Model 3 LR AWD Pearl White, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@GAEvakYD Normaal zie ik dat (bij de nieuwe versie tenminste) als je op de STOP knop duwt. Zit de stopknop wellicht vast of geeft die kortsluiting? Paar keer er op slaan :P

"Thuis": 16kWp PV + 8kWp ZB + 32kW DVM S L/W+L/L | "Ook thuis": 6,4kWp PV + 5kW Pana | Vakantiewoning: 6kWp PV

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GAEvakYD
Rimco schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:44:
@GAEvakYD Normaal zie ik dat (bij de nieuwe versie tenminste) als je op de STOP knop duwt. Zit de stopknop wellicht vast of geeft die kortsluiting? Paar keer er op slaan :P
Damm ik was inderdaad te voorzichtig. Die knop vandaag meerdere keren ingedrukt omdat ik het vermoeden dat het daar mee te maken had.

Net na jouw tip een paar keer wat harder staan rammen op die knop en opeens zegt de robot 'idle'.

Thanks >:) >:) 8)

Lekker duurzaam. Tesla Model 3 LR AWD Pearl White, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• freshprince
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 19-09 23:50
Tjeerd schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:03:
[...]

Dat klinkt inderdaad als de meest eenvoudige oplossing waar ik zelf nog niet eens opgekomen was. Nu je het zo noemt klinkt dat inderdaad al als een verbetering voor de grip. Ga het morgen gelijk proberen, bedankt voor de tip (y).
Ik heb het ook op een helling waar die anders out of wire error kreeg.
Door die kippengaas slipt die nu niet verder en draait ie om.

Werkt perfect en goedkoop :)
Visueel heb je er ook geen last van na een tijdje

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edwin2021
Lus meten, moet minder als 20ohm zijn
Lader vervangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GAEvakYD
Inderdaad doormeten met een multimeter heeft mij afgelopen weekend ook geholpen. Mijn radio met AM 700Khz zette mij ook op het verkeerde spoor.

Ps die nieuwe shortcut optie in firmware 3.25 is cool voor wanneer je grote stukken gras hebt:
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

Zie hier de officiële Landroid pagina erover:
https://support.worx-europe.com/en/shortcut

[Voor 11% gewijzigd door GAEvakYD op 20-07-2021 08:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Tjeerd Hij wisselt niet elke beurt van zone, dus het kan zijn dat je even moet wachten op zone 2. Volgens mij was het zelfs zo dat het eerst 6x zone 1 is en dan 4x zone 2, maar het is al even geleden dat ik het gebruikt heb. Tegenwoordig laat ik mijn domotica maar de zones bepalen per maaibeurt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edwin2021
Tjeerd schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:32:
[...]
Je hebt gelijk met die 15 cm. De reden dat die onderlinge draadafstand 10 cm. is geworden is omdat het pad waar de flessenhals over heen loopt maar 80 cm. breed is en hij het met die 15 cm. nét niet redde wanneer hij de lijn volgt, dan ging hij tegen de zijkant (stoep) aanschuren. .
Oversteek volgens mij 15 a 20cm uit elkaar. Flessenhals (het smalle gedeelte) experimenteren. Start met 2 cm als hij hem dan negeert bij send home, iets ruimer maken. Net zolang totdat hij net de draad blijft volgen. Doe je dit niet dan loop je grote kans dat robot ontsnapt van de ene naar de andere zone.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edwin2021
Tja, ik heb die van mij (M500 plus met klapgarage ) via ebay-kleinanzachen gekocht bij een Duitse bouwmarkt Obi. Heb ook mensen gezien via Franse Amazon.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Je zou de draden om naar de trampoline te gaan verder uit elkaar moeten zetten, maar dan is het geen eiland meer, maar een doodlopend stuk. Met een beetje passen en meten zou hij met de randroutine het tussenliggende stukje mee moeten kunnen nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edwin2021
Tja, keuzes. Meanwell voedingen zijn wel heel erg goed. In dit geval moet je alleen wel zelf wat stekers over zetten, originele worx is plug&play

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:42:
Het valt me op dat bij de landroid de hoeken rechtsom, dus met de taartpunt eraan, de taartpunt zelf altijd langer gras heeft :|
Nu heb ik sowieso de indruk dat al die hoeken e.d. wat te ruim bemeten worden. Wat is hiervoor de oplossing? "effe testen" met de draad strakker gaat nog zomaar niet, want dan moet heel de draad op de hele lengte worden aangepast, dat is echt geen doen.
tip voor de toekomst.. hier en daar wat lussen langer draad laten liggen.. dan is aanpassen niet zo'n probleem

Acties:
  • +2Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
@DUX Ik ben wat aan het klooien geweest, en heb het nu op deze manier gedaan, en dat lijkt (!) vooralsnog best OK te gaan. Hij maait nu in elk geval (met randmaaien) de hoek 'weg'. Wat er in de loop van de week en groei van het gazon gebeurt weet ik nog niet.

De Landroid komt met 22,5cm vrij goed langs de rand, en in het geval van een haakse hoek, kan op deze manier precies weer de bocht maken. Om zeker te zijn kun je (proefondervindelijk) ook de taartpunt langer maken in beginsel, en de draad later op bijv 62, of 58 cm samenvoegen naar gelang hij de hoek kan maken.

Mooier zou zijn het softwaretechnisch op te lossen. Als bijv de Landroid ziet dat bij volgen van draad hoek x rechts + x links wordt gemaakt, dat hij even een stukje achteruit zou rijden.

op maat gehoorbescherming en In Ear Monitors. www.cinepaq.nl

• edwin2021
Vwb Obi. Netjes een M500+ (nieuw model dus) incl klapdak garage (ook nieuwe model) Afhandeling was ook prima. Nu eerst wat droger dan kan eea werkend gemaakt worden in de tuin. Voordeel wel dat inmiddels grasmat weer bijna geheel dichtgegroeid is na stevig verticuteer begin dit jaar.

• chefspecial

Hij heeft er maar weinig moeite mee, de krachtpatser 🤣
En zo zijn er nog een stuk of 8 a 9 obstakels waar hij eigenlijk vrij makkelijk doorheen kan. Ideale dingen!

• DanTm
  • Niet online
TomGear schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:41:
Iemand hier die een robot maaier heeft en een grote hond ?
Hoe gaat dat met de honden poep ?
Rijd hij daar over of rijd hij daar langs ?

Ik ruim gelijk de poep op maar af en toe vergeet je ze wel 😅
hij zal het netjes proberen te mulchen :) de rest zul je in het profiel van je wielen terug vinden.

• DUX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13:46

DUX

blijft ook nu voor Oranje

TomGear schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:41:
Iemand hier die een robot maaier heeft en een grote hond ?
Hoe gaat dat met de honden poep ?
Rijd hij daar over of rijd hij daar langs ?

Ik ruim gelijk de poep op maar af en toe vergeet je ze wel 😅

MEER ROBOTS

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• DUX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13:46

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Gwaihir schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:51:
@DUX Heb je er ook eentje die kleine egeltjes voor de maairobot weg houdt? :+

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Gwaihir
  • Niet online
@chefspecial Hier nog geen robotmaaier. Wel al jaren een Black+Decker strimmer op accu. Die bevalt prima - al moet ik nu wel uitzoeken waarom de automatische draadverlenging ermee gestopt lijkt. Erg fijn vind ik dat hij ook omgedraaid kan worden t.o.v. z'n handvat, zodat hij de randjes afknipt (verticaal dus).

• Himalaya
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 13:47
ChiLLeR schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:52:
Nu ik een tijdje de robot maaier draai is nu het enige klusje dat nog over blijft, de kanten knippen. Op dit moment gebruik ik daar mijn oude elektrische maaier voor maar daarmee kan ik niet in 1x het hele gazon rond zonder 3x de kabel te verleggen. Gebruiken jullie daar een bosmaaier/kanten knipper voor? Ik zit nu te kijken naar zo een apparaat op accu. Dan kan je ff in 10 minuutjes de kanten langs en ben je klaar. Ben benieuwd of iemand goede tip heeft?
Ik gebruik daar een kleine Makita accumaaier voor, heb toch al accu’s liggen voor m’n gereedschap. Maaier mulched ook gewoon dus binnen enkele minuten weer klaar. Heb ook nog een Makita grasschaar op accu voor bijzondere randjes langs plantenbakken, kreeg ik gratis bij m’n nieuwe heggenschaar.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Tjeerd
  • Laatst online: 19-09 21:38

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

FireFoz schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 18:01:
@tjeerd je kunt ook kijken naar deze wielen van worx zelf:

https://www.amazon.nl/WOR...aaier-zwart/dp/B084SC6L6N

Hier een review
YouTube: Worx Landroid M500 Offroad-Räder WA0950 Unboxing und Test

Vind het zelf alleen een beetje belachelijk dat als je een apparaat koopt van 700 euro met incompetente wielen, je dan zelf nog goede moet gaan kopen voor 70 euro extra...

Heb ze net besteld dus als je een weekje wacht kan in het je vertellen of het het waard is.
Hoor graag of het wat is die wielen. Zo te zien moet dat bijna dubbele gewicht van een band en het minder aantal punten, maar wel net iets langer toch wel een verschil kunnen maken. Hou het in ieder geval in het achterhoofd als oplossing. Wel een prijzig probeersel als ik dat aan mijn ouders moet zien te verkopen als oplossing, met de kans dat hij dan natuurlijk als nog net zo hard wegglijdt, maar zoals gezegd ben benieuwd wat je ervaringen worden.

Update: blijkbaar bestaat er ook nog zoiets als de WA0952 offroad spikes: https://robotdiscounter.c...id-off-road-spikes-wa0952, filmpje: YouTube: Worx Landroid M700 Plus (WR167E) mit Supergirp (WA0952) und ACS, maar die zijn echt belachelijk duur.

[Voor 12% gewijzigd door Tjeerd op 07-08-2021 22:40]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• moborunner
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19-09 15:50
Hoi, het aanschaffen van nieuwe wielen is echt niet nodig.
Je kunt de originele ook verzwaren , zelf heb ik hiervoor 1,5 kg plaklood (voor balanceren auto wielen) gekocht bij amazon.
Per wiel 1,5 kg loste al mijn problemen op, prijs €12,50.
Kijk ook eens op de Duise site roboter-forum.com bij worx.

• berkely
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 18-08 22:59
paQ schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:18:
[...]
Heb dat ook gehad met een landroid zo uit de doos. Ik kreeg het bij de tweede keer proberen met een mobiel apparaat als hotspot voor elkaar. Sindsdien geen enkel probleem met wifi.
Ok, nog eens geprobeerd met een hotspot te maken op de mobiel en daarmee was hij blijkbaar wel gelukkig... Mijn WiFi AP was nochtans perfect bereikbaar en enkel 2.4Ghz was actief. Nu zit de LanDroid op mijn WiFi via deze tussenstap.
Bedankt voor de tip (y)

• koentjuh
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:20
FireFoz schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:27:
Ik heb de sporen ingezaaid met graszaad, maar weet iemand of dat kansrijk is als de maaier er iedere dag een of twee keer over heen rijdt? Ik zit in dubio of ik de maaier niet beter 2 weken uit kan zetten en het handmatig kan doen. De wielen zitten constant vol met modder wat het allemaal alleen maar erger maakt...

Ik woon in een bosrijk gebied en zelfs vandaag, om 12:25,is het gras nog vochtig terwijl het vanmorgen niet eens geregend heeft een het nu best mooi weer is. Dit zorgt er voor dat de bodem erg zacht is een de maaier het snel stuk trekt. Ik ben de rain delay al op 4 uur staan maar zelf dan is het vaak niet droog. Als ik nog minder maai, houdt ie het niet bij.
Heb zelf voor mijn vakantie de kale plekken ingezaaid en de maaier ook drie weken vrij gegeven. Alle kale plekken zijn redelijk goed dicht gegroeid dus dat heeft wel gewerkt. Ik laat de maaier nog een goede week uitstaan zodat het gras nog wat kan aansterken. Mijn ervaring is dat als gras goed dicht gegroeid is dit best veel kan hebben. Bij mij gaat het ook voornamelijk fout als het gras nat is en er ergens wat schade ontstaat door een kleine blokkade waardoor de wielen even doordraaien en gaan ploegen.

• FireFoz
@Tjeerd heb vandaag de nieuwe wielen geïnstalleerd en hij leek al direct meer grip te hebben. Omdat ik de sporen in het gras ingezaaid heb, laat ik hem nog even uit staan zodat het kan groeien... Maar zodra ie weer aan de bak gaat laat ik weten hoe het gaat

Weet er ff geen

• bebopper
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 11:13

bebopper

I'm an absolute beginner...

We gaan verhuizen en nu gaat er voor het nieuwe gazon toch echt een robotmaaier komen. Ben er al wel uit dat dit een Worx Landroid plus (model 2021) wordt, ik denk dat het zwevende maaidek wel wat zal toevoegen t.o.v. de oude modellen.

Gaat om voortuin en achtertuin met elkaar verbonden door een strook gras naast het huis met een hellingkje, alles bij elkaar opgeteld zal er rond de 350-400m2 te maaien zijn.

De 2 opties, goedkoopste optie op dit moment is in DE (woon vlakbij de grens dus geen probleem), amazon heeft niets op voorraad en ook niet duidelijk wanneer weer wel:

M500 Plus (WR165E)
M700 Plus (WR167E)

Prijsverschil is 120 euro.

Belangrijkste verschil tussen de twee voor mij is de accu: 20/4 V/Ah voor de M700 tegenover 20/2 V/Ah voor de M500. Beiden zouden de te maaioen oppervlakte aan moeten kunnen. Maar mijn gevoel zegt me dat de M700 met de wat zwaardere accu dit beter gaat doen dan de M500 (en misschien ook makkelijker het hellingkje neemt?).

Waarom mijn gevoel me dat zegt? Geen idee :P
Vandaar deze post waar ik graag hoor of mijn gevoel ergens op gebasseerd is of dat het gewoon onzin is en de M500 prima gaat voldoen.

[Voor 11% gewijzigd door bebopper op 18-08-2021 17:06]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Qua oppervlakte kunnen ze het beiden makkelijk aan, de ene maait alleen 2x langer dan de ander, dus zal een laadcyclus overslaan.

Iemand ervaringen met de reparatietijden van Worx? Ding is 9 augustus opgehaald en kreeg op woensdag de 11e de volgende melding:
Het toestel dat u ons opstuurde is aangekomen in onze magazijnen.
Gisteren weer een mailtje van Teknihall met de volgende cryptische omschrijving:
De opdracht die u ons gaf door het opsturen van uw toestel is afgewerkt, en staat klaar voor verzending.
Of ze repareren heel snel of hij is nu pas doorgestuurd naar Worx. Natuurlijk geen tracking links oid erbij. Wel ben ik erachter dat zij het servicecentrum zijn voor diverse merken op hun mooie Web 1.0 website. :+

• Woudtwe
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 04:07
ChiLLeR schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:07:
[...]

Pfoe zeer specifiek, denk dat weinig mensen deze hebben omdat hij vooral gericht is op de professionele markt. Wat voor perceel moet hij onderhouden?
We wonen op een boerderij, hij moet hier meerdere veldjes bijhouden, vandaar dat ik voor deze gegaan ben. Die hobbelt mooi het hele erf over. in totaal rond de 4000m2 moet hij bijhouden

• Woudtwe
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 04:07
ChiLLeR schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:37:
[...]

Leuk om te weten, ben zelf ook bezig met nieuw huis op flink stuk grond 6000m2+ dus vandaar mijn interesse :)
Het werkt dus wel maar af en toe verbinding kwijt, je dealer hier geen ervaring e/o oplossing voor?
Klopt mooi systeem. Ja zoals ik het begrijp maakt de maaier ook rechtstreeks contact met de satalieten en daarnaast met het steunpunt. Het steunpunt hangt naar mijn inziens wat laag(net onder de nok terwijl ik hem daar boven zou hangen, dit wilde hij ivm met bliksem). Maar soms verliest hij dus ook verbinding terwijl het volgens mij niet zou moeten. De dealer is er inderdaad ook mee bezig, maar voor hun is het ook een nieuwe tak van sport. Deze is pas dit jaar uitgekomen. Dus ik dacht wie weet is hier iemand die er meer van weet. Verder ben ik er erg over te spreken hoor. Ook fijn dat je de ingeleerde grensen later weer aan kan passen.

• P5ycho
  • Laatst online: 11:45
Woudtwe schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:59:
Zijn er al meer mensen met de Husqvarna 550 Epos? Geen draadje meer maar gps icm een steunzender.

Ik heb alleen dat hij soms geen satalieten kan vinden terwijl hij vrij zicht heeft op de steunzender en de lucht. Had de hoop dat iemand hier meer ervaring heeft.
Ik heb geen specifieke ervaring met dit product, maar wel een idee over de werking ervan. Zowel de maaier als het referentiestation hebben GPS aan boord. Het referentiestation ontvangt differential GPS en genereert correctiedata waarmee de maaier op cm-niveau precies kan zijn. Onderling hebben ze een radio link voor overdracht van de correctiedata.

De vraag is even of je referentiestation of je maaier slechte GPS ontvangst heeft.
Ik gok erop dat je referentiestation geen vrij zicht op de lucht heeft en dat daar het probleem zit.

Ik kan er ook compleet naast zitten :)

• chefspecial
Ik krijg van worx een nieuwe adapter/ oplader.
Dus diegene die ook identieke klachten hebben schrijf worx aan, misschien is jullie adapter ook defect

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

chefspecial schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 18:25:
Ik krijg van worx een nieuwe adapter/ oplader.
Dus diegene die ook identieke klachten hebben schrijf worx aan, misschien is jullie adapter ook defect
Dat ging makkelijker dan bij mij. Ik moest alles opsturen en kreeg de boel met een nieuwe adapter weer terug.

• henidde
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 07-09 15:22
Stel ik heb te weinig grensdraad voor de worx robotmaaier; kan ik gemakkelijk extra meters koppelen aan de mee geleverde grensdraad?

[Voor 27% gewijzigd door henidde op 30-08-2021 19:44]

.

• Gwaihir
  • Niet online
Spreek je dat vertrouwen uit op basis van de avatar van @henidde?

• FireFoz
@Tjeerd heb de nieuwe wielen nu enkele weken op m'n M700 zitten en ben er wel tevreden over. Hij heeft sindsdien nog geen een keer vast gezeten en lijkt constant tractie te hebben. Bij het keren zag ik de wielen nog wel eens slippen met de vorige wielen, maar met deze niet meer. Ook is mn spoorvorming weg, maar heb deze week de frequentie wel weer verhoogd omdat ie het gras niet goed bij kon benen dus weet niet hoe dat gaat met iedere dag maaien.

Weet er ff geen

• henidde
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 07-09 15:22
Morgen ga ik de Worx M700 installeren.

Wat ik me af vroeg:

1) Ik heb aan 1 zijde van de tuin coniferen. Moet ik hier 10 cm of 26 cm van af gaan zitten?
2) Aan 1 zijde heb ik allerlei planten en bloemen die soms wel/niet over het gras hangen. 10 cm of 26 cm?
3) Aan 1 zijde zit een grote hulst; het gras stopt, klein stukje modder en dan gelijk de hulst. 10 cm of 26 cm?
4) Er zit een soort van driehoek in de doos voor scherpe bochten. Nu heb ik een soort u-vorm in een bepaald gedeelte van de tuin. Moet deze hier voor gebruiken om de bochten in de u te kunnen maken of kan dit zonder? 10 of 26 cm?

Heb al wat YouTube filmpjes bekeken maar het is me nog niet helemaal duidelijk.

Alvast bedankt.

.

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 13:02
Lekker draadje spannen, robot laten lopen, meten hoever buitenkant wiel van de draad af staat, en dan bepalen hoe je het gaat aanleggen.

FF stok/lat op maat zagen, en zo alles aanleggen.

Die boekjes kun je nooit vanuit gaan.

m.b.t. bochten weet ik niet hoe die van jou werkt, maar die van mij (Robomow) kan rechtsom haaks, en linksom in een 45 graden hoek

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Rechts:
___
|
|

Links
___
      \
        \ 
          \
           |
           |

[Voor 34% gewijzigd door Grolsch op 03-09-2021 13:03]

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

Pagina: 1 ... 4 5 6

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee