• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17:03

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

NFSteef schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 15:08:
[...]

Ik wil een mooi verzorgd grasveld, en dit door per dag maximaal één of twee keer de maaier te zien.
Vergeet het maar. Het is uitermate zen om de maaier rond te zien rijden. :D

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:46
Señor Sjon schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:15:
[...]

Vergeet het maar. Het is uitermate zen om de maaier rond te zien rijden. :D
Ja ik kijk al een seizoen lang hoe mijn maaier me zoveel tijd bespaart. Tijd die ik nuttig besteed door naar m’n maaier te kijken :+

Weg uit m'n comfortzone, ik bouw aan USG21.com

• cricque
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 19-09 15:38
Rgerr schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:39:
Al een tijdje geïnteresseerd in een robotmaaier voor mijn gazon (100m2), ik ben alleen erg benieuwd hoe het zit met het gemaaide gras. Wordt dit opgeslagen in een container of blijft dit op het gras liggen? En is dit niet nadelig voor het pas gemaaide gras?
Dit blijft gewoon op het gras liggen, maar doordat je dit regelmatig doet zie je dit echt niet. Dit is eigenlijk mulchen (https://www.landbouwleven...ing-houdt-de-grond-gezond)
Dit is dus eigenlijk supergezond voor je gras, geen afval meer, met moeite onkruid en mos. En moest je een paar dagen niet maaien, dan begin je terug op een hogere stand. En verlaag je deze terug elke dag

pvoutput

• Promy
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:40
@Chielos : ik heb er kunnen kopen bij de firma bij wie ik hem heb gekocht. Hebben ze blijkbaar standaard liggen en kosten maar 10 a 15euro ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Er was iemand die hiermee heeft zitten goochelen, weet alleen zijn resultaten niet meer. Scheelde niet al teveel begreep ik.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Meestal komen de aanbiedingen wel rond Black Friday.

In principe moet je maaien tot de temperatuur onder de 7 graden gaat, maar dat kan tot Kerst duren. Hoe doet men dat hier? Haal je alles naar binnen incl. basisstation of alleen de robot?

• sebastiaan3
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 16:39
sebastiaan3 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 08:43:
Onze Bob (robomow rs630) heeft zijn pootje gebroken. Rechter achterwiel finaal afgebroken op de as. Nieuwe asjes zijn onderweg, want een nieuwe wielmotor is 140 euro. Als je ziet hoe goed de rs in elkaar geschroefd zit dat vind ik het toch tegen vallen dat de asjes waar de wielen aan zitten van kunststof zijn. Het ding weegt toch iets van 20 kilo....

Is er interesse in foto's van de reparatie?
Vier schroefjes, twee spanstiften. 10 minuten werk, dus geen foto's. Stelt niks voor. Bob rijdt weer.

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:46
DCNY schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 10:03:
Deze zomer voor t eerst tot grote tevredenheid mn robotje rond laten rijden. Is het nu ook nog de bedoeling t gazon te bemesten? En straks te verticuteren?
Gras onderhoud staat los van hoe je het maait, al lijkt gras er beter op te gedijen als het vaak een beetje gemaaid wordt en de resten op de mat blijven liggen. Gewoon bemesten dus en verticuteren als er aanleiding toe is (mos, andere rommel).

Weg uit m'n comfortzone, ik bouw aan USG21.com

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
DCNY schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 10:03:
Deze zomer voor t eerst tot grote tevredenheid mn robotje rond laten rijden. Is het nu ook nog de bedoeling t gazon te bemesten? En straks te verticuteren?
Bemesten en kalk doe ik gewoon nog wel. Verticuteren hoef ik eigenlijk niet meer sinds ik een robot heb draaien. Geen tot weinig mos groei meer.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• cricque
Ik heb de 500m² worx deze rijd er in langs de achterkant en zal utirijden aan de voorkant. Dus je moet deze echt evenwijdig met de grens zetten. Dat is het beste. Maar je dan deze ook in de inham zetten.
Je moet eens de Worx installation gids downloaden, daar staan de mogelijkheden heel duidelijk in

https://worx-europe.com/n...-tips/gebruiksaanwijzing/

pvoutput

• cricque
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:18:
Mos wordt weggereden door de maaier. De hoeveelheid rommel in het veld is significant lager dan een jaar geleden.
Dat kan ik beamen, vorig jaar had ik veel onkruid tussen het gras, met 1x per week de maaier boven te halen. Ik heb in het voorjaar 1x gesproeid tegen onkruid in het gras en mijn worx doet elke dag 1 toertje. Soms 2, soms een paar dagen niet (bij hevige regen) en ik moet zeggen, ik heb bijna niks meer van onkruid. Vorig jaar heb ik zeker tot 3x toe moeten sproeien.

Ik heb wel in het voorjaar met een verticuteur rondgereden. Maar alle mos was nog niet weg. Het moest snel gaan. DIt was door de vorige eigenaar nooit gedaan (grasplein is nu zo een 12 jaar oud). Heb wat moeten bijzaaien, en er zijn plekken die bijna de hele dag in de schaduw staan. Het mos dat er hier en daar nog was, is al minder geworden. Op de andere plekken zie ik met moeite dat er enige mosvorming is. Alleen heb ik nog vervelende paddestoelen. Maar spijtig genoeg zonder uitgraven zijn daar niet veel oplossingen voor.

Ik ben van plan om in het voorjaar deze paddestoelen uit te graven en nog eens rond te gaan om te verticuteren (ver genoeg van de perimeterdraad), omdat er nog genoeg oud/dood gras is, en nog wel hier en daar mos is. En hier en daar zijn nog wel een paar kale plekken, dus nog wel wat werk aan. Maar ten op zicht van vorig jaar en 2 jaar geleden ligt het er nu ook een pak beter bij.

Tevens is mijn gras in Juli met moeite "ros" geworden? Vorig jaar na 2 weken zon, was het gras al zo droog als het maar kon zijn. Nu heeft dit het echt heel lang volgehouden. En volgend jaar bij lange droogte ga ik hem wel een standje hoger zetten op 5 of misschien 6cm ipv 4, hoe hoger het gras, hoe beter bestand tegen droogte.

In elk geval het onderhoud van de gazon is doodsimpel, weinig tijd, de grasmat ligt er beter bij en ziet er gewoon een pak beter uit.

pvoutput

• Rimco
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16:30

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Timple Voor zover ik weet hebben de meeste inderdaad sensoren op de wielen. Daarmee kunnen ze netjes draaien, maar ook weten hoe ver ze hebben gereden.

Omdat de grensdraad linksom wordt gevolgd, maar een eiland rechtsom, kan de robot een eiland herkennen. Door met de wielen te meten hoe veel links en rechtsom is gereden. Als de robot meer dan X graden (meer dan 1 rondje) rechtsom is gegaan zal hij een ander stuk grensdraad gaan zoeken.

"Thuis": 16kWp PV + 8kWp ZB + 32kW DVM S L/W+L/L | "Ook thuis": 6,4kWp PV + 5kW Pana | Vakantiewoning: 6kWp PV

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

NiGeLaToR schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:14:
[...]

Oh ik droog ‘m soms ff af want water blijft er nu permanent op staan. Zoals vandaag ff beide veldjes laten maaien nadat ik het water er zelf af heb laten lopen.

Vorig jaar ergens in december binnen gezet, als het dag en nacht koeler blijft en je het gras anders toch alleen kapot rijdt door de modder. Gaat nu nog redelijk.
Alleen de robot of ook het basisstation met de trafo?
Slinke schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:03:
Hoi jongens, ik ben al een tijde 'lurker' hier op het draadje en ik heb beslist 2019 was het laatste jaar dat ik met de puffende 4 takt elke zaterdag de buren irriteerde. Ik ga dus een robotmaaier kopen. Ik ben alvast de voorbereidingen aan het treffen voor een robotmaaier. Inmiddels is er al een stekkerpunt voorzien. Volgende punt is de perimeter draad. Die zou ik al willen plaatsen alvorens over te gaan tot aankoopt van de maaier. Naar alle waarschijnlijkheid een robomow. Maar nu zie ik online dat die draad 350 euro kost voor 200 meter. Wtft dat is duur. en bij bol.com zegt een heer bij de comments dat die gewoon electrische draad is. https://www.bol.com/nl/p/...WssZdKcA.1.6.ProductTitle

Moet ik die dure draad hiervoor of kan ik echt gewoon stoomdraad van de zelfbouwmarkt gebruiken?
https://www.amazon.de/gen...nzungsdraht/dp/B079813HJ3
250 meter voor 47 euro. Op amazon.de zie je wel meer varianten.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

MrFl0ppY schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:34:
Bij de Worx heb ik destijds enkele scotchloks gekregen voor het koppelen van de draden. Dat waren er maar 2 en nu heb ik met de aanleg van een eiland 2 nieuwe nodig. Iemand een goed adres om die te kopen? De plekken die ik kan vinden (conrad e.d.) hebben ze wel maar daar zijn de verzendkosten 3x de totale prijs. En de bouwmarkten hebben ze niet kom ik achter... Iemand een idee of moet ik maar gewoon de verzendkosten voor lief nemen?

[Afbeelding]

Deze zijn het, met gel gevuld.
Wederom Amazon.de. Doosje met 50 van die dingen kost iets van 15 euro. Een bedrag wat sommige winkels je voor 5 willen laten betalen.
https://www.amazon.de/gp/product/B00EQ3EHBU/
(was vroeger een doosje, nu een zakje).

2,95 per STUK: https://www.agrishop.nl/k...4-gevuld-met-vet-gel.html
15.95 per 10: https://www.hornbach.nl/s...begrenzingskabel/6759582/
25 per 50: https://www.elektroschake...r-314-met-gel-doos-50-stk
31,92 per 50: https://www.elektrototaal...chlok-314-lasklem-4172513
etc, etc. Laat je dus niet piepelen. Overigens heb ik ze nog niet nodig gehad.
Slinke schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:40:
[...]

Wel ik ben nu in de markt voor een toestel met grote korting. Tips zijn altijd welkom :) ( eind seizoen hoopte ik eerlijk gezegd op grote korting voor een wat nu vlug een "oud model 19 zal worden) als ik daar een goeie aankoop kan doen ga ik graag akkoord met een functionele kortere garantieduur. Maar als ik de "volle pot" betalen moet, ja dan stel ik de aankoop nog wel wat uit. Ik heb via google maps is uitgetekend en ik kom toch op 720 vierkante meter uit en 130 meter perimeter. Dankzij de tip van iemand hier had ik de weg naar Amazon al gevonden, daar ga ik alvast de haringen en draad kopen, scheel heel wat met bol.com
Tenzij je eilanden moet maken heb je dus aan de meegeleverde 150 meter genoeg. De 180 haringen zijn ook genoeg, ik had er wel veel nodig doordat in mijn gazon allemaal bochten had zitten. Maar met alleen rechte stukken heb je er 130/0,75=173 nodig.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Slinke schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:01:
[...]

dank je om je ervaring te delen. ik ga je advies ter harte nemen en nu in oktober nog een mower kopen. Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar een van deze modelletjes. https://www.myrobotcenter...-mowing-robots?brand=worx
Wat is jouw mening hierover aub? Is dit een goeie shop en is worx een goeie maaier? Het draagt alvast mijn voorkeur weg. :)
Ik zou altijd even Duitse winkels in de gaten houden, daar zijn de Worx in het algemeen goedkoper.

"Thuis": 16kWp PV + 8kWp ZB + 32kW DVM S L/W+L/L | "Ook thuis": 6,4kWp PV + 5kW Pana | Vakantiewoning: 6kWp PV

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Vis79 Worx modellen kunnen tot 35% de berg op en af en maaien ook dicht(er) langs de rand. Nou ben ik natuurlijk niet geheel objectief aangezien ik er zelf een heb, maar alsnog ;)

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Ballys schreef op zondag 26 januari 2020 @ 07:54:
Wij overwegen om bij ons nieuwe huis ook een robotmaaier aan te schaffen. De tuin heeft ongeveer 500 meter gras, dit is 1 stuk maar wel met allerlei hoeken omdat het rondom het huis ligt.
Is het aanleggen van de draad goed zelf te doen, of moeten we dit laten doen?
Stelt niets voor, tenzij je misschien écht 2 linkerhanden hebt. Ik kan me dan weer niet voorstellen dat mensen zo iets simpels uitbesteden :P.
Het is gewoon draadje trekken en met de hamer wat plastic 'spijkers' de grond in slaan.
Het 'moeilijkste' is om de draad op de juiste afstand van de rand van je gazon te leggen. Een beetje uitproberen en finetunen is wel aan te raden.
Ik lees dat er regelmatig wat mis is met de maaiers, heeft het voordeel om bij een fysieke winkel te kopen?
Fysieke winkel = geen wet kopen op afstand.
Ik zie vooral nadelen van fysieke winkel eigenlijk. En in geval van robotmaaiers ook véél duurder in de meeste gevallen.

• Moonbase
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 09:15
Ben hier nog aan het meelezen maar vandaag:

https://www.ibood.com/nl/...robotmaaier-robohome.html

Misschien dat er mensen zijn die er gebruik van willen maken. :)

• deDenDen
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 14:33
DCNY schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:06:
Iemand de robotmaaier alweer buiten gezet? Ik twijfel. Normaal zou ik m in de winter binnen houden (waar ie nu dan ook staat) maar door de warmere temperaturen is t gras toch weer behoorlijk wat gegroeid lijkt het wel..
Vorige week weer begonnen met maaien (hoogste stand). Mooi om na een week het verschil weer te zien, het ziet er zoveel beter uit na een paar maaibeurten. Mochten de temperaturen weer flink gaan zakken dan haal ik het weer naar binnen. De komende weken laat ik het wel nog op de hoogste stand maaien.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

MrFl0ppY schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:50:
Wel heb ik een ander probleempje. Vorig jaar een speeltoestel geplaatst en een lus aangelegd. Maar nu heb ik schijnbaar een zwak signaal want ik krijg om de havenklap de melding dat de draad(-signaal) ontbreekt. Heb de lus al nagekeken en ook nieuwe verbindstukjes geplaatst maar dat heeft niet het gewenste effect gehad. Nu is er in de voortuin ook het eea gebeurd dus daar kan het ook zitten. Iemand een goede tip om snel de "breuk" op te kunnen sporen? Heb eigenlijk weinig zin om honderden meters kabel te controleren en opnieuw te plaatsen...
Rimco in "Robotmaaiers"

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

@Nielsakker Met 150 euro per jaar vind ik het wel vrij stevig, maar ander gebruik natuurlijk. Hier doet de Worx ~400m2 en hij begint met nieuwe messen en halverwege het jaar krijgt ie weer een nieuw setje. Bij Hornbach en Amazon origineel te koop voor 15 euro per 12. Daarna kan je dus 2 jaar vooruit. Kosten 7,50/jaar. :P Via Ali nog wel goedkoper te krijgen per 30, met twee gaatjes zodat je ze om kan wisselen. Yeah right, na 3-4 maanden zit er genoeg roest en narigheid op om ze sowieso te vervangen.

• Nielsakker
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 15-06 11:27
@insp.gadget
Je kunt het prima solderen en een beetje lijm of kit in de krimpkous doen dan dichtsmelten. Wel even goed onthouden waar de breuk precies zit. Mocht je ooit rare signaalproblemen krijgen even kijken of die niet groen geworden is. Succes!

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:02
draakhoofd schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:03:
Heel interessant topic, ik lees al een tijdje mee en ben van plan om binnenkort ook een robotmaaier aan te schaffen voor een gazon van 250 á 300 vierkante meter. Ik neig nu naar een Gardena Sileno City of Life. Omdat er veel hoge bomen om ons perceel staan hebben we wel regelmatig takjes op het gras liggen. In welke mate gaat dit een probleem vormen? Raakt een robotmaaier hierdoor van slag?

[Afbeelding]

Daarnaast vroeg ik mij op basis van onderstaand plaatje van het werkgebied en de geplande locatie van het laadstation af, of dit mogelijk problemen kan opleveren. De tuin is niet heel complex lijkt mij, maar er zitten wel wat hoeken in en ik heb niet echt de de mogelijkheid om het laadstation heel centraal te plaatsen.

[Afbeelding]
Bij een Robomow (en wellicht ook met andere merken) gaat dit zo niet goed als in je plaatje vermeld.

De robomow moet toch een aantal meter inloop hebben, en geen 80CM zoals in je plaatje, ik had hem dan 90 graden gedraaid en stijf in die linkerhoek gezet.

Mocht de inloop stiekum toch goed gaan, dan wordt het 1 grote modderpoel met al dat gedraai op die 80CM, moet je niet willen.

Robomow gaat altijd tegen de klok in naar z'n laadstation.

ff in paint skills :P

Wat vinden de andere Robomow gebruikers van de 2.0 app :? Ik ben er nog niet echt gelukkig mee eigenlijk, maar die andere werkt niet meer :?

Vooral het niet kunnen zien hoe vol de batterij is vind ik nogal een achteruitgang.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Grolsch
draakhoofd schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:57:
[...]

Bedankt voor de info, ik ga daar rekening mee houden! Als ik het goed begrijp zijn de meeste robotmaaiers (de Gardena ook zover ik las in de handleiding) in staat om ook goed te maaien in de verder gelegen delen, door werkgebieden aan te maken en daar een percentage voor aan te geven.

Enige wat ik nog hoop is dat een robotmaaier niet gaat vastlopen of delen overslaat als er een takje van 0,5 tot 1 cm diameter op het gras ligt...
Die takjes die jij laat zien heb ik ook mijn hele voortuin vol mee liggen, en mijn robomow heeft er 0,0% moeite mee (RS 615 pro)

• okio
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 11:02
Grolsch schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:35:
[...]

Die takjes die jij laat zien heb ik ook mijn hele voortuin vol mee liggen, en mijn robomow heeft er 0,0% moeite mee (RS 615 pro)
Hier ook heel veel takken en troep, maar inderdaad. Het enige wat wel het geval is, is dat je mesjes sneller bot worden.

Onderschat de kracht van een grote robotmaaier ook niet (zeker met kleine kinderen :/ ). Ik heb een keer een spade laten liggen op het gras. Deze had de maaier ook even toegetakeld. Lagen overal stukken hout uit de steel.
Ik heb zelf nog een 'classic' landroid L met 4 messen op 28v.

De nieuwe varianten hebben maximaal drie messen en draaien op 20v. Dus ik vermoed dat die iets minder krachtig zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• okio
  • Laatst online: 11:02
Mjah een elektrapijp dat weet ik even niet, ik heb zelf een stukje door een pvc buis heen. Dat gaat op zich prima. Moet je wel zorgen dat je het niet al te diep legt want dan detecteerd hij hem niet meer

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Je moet eigenlijk een kantstrook plaatsen. Cut-to-edge is leuk, maar je moet nog steeds trimmen.

Maaier heeft eergister weer gemaaid zonder draad te overschrijden... snap er niks van.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
haegen schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:37:

In totaal heb ik 3 graszones, samen zo'n 2000 m^2. Een van de drie graszones rond het huis (de grootste zone) heeft op een bepaald punt een hellingsgraad van 40%.
Voor de verschillende graszones zal ik de robot handmatig moeten verzetten, want er ligt een oprit tussen.

Kan je 3 aparte circuits hebben waarbinnen eenzelfde robot kan werken?
Ik vind het belangrijk dat de grasrand mooi gesneden wordt. Dien ik dit nog handmatig te doen met een bosmaaier? Of loop je hierdoor teveel risico van de perimeter te beschadigen?
hellingsgraad is afhankelijk van de specs van de maaier, mijn Worx L2000 kan nog aardige hobbels nemen, belangrijk is alleen dat het verloop niet te snel is, dan kan hij zich vastrijden.

Je kunt wel 3 aparte circuits maken, maar de draad zal toch onderling verbonden moeten zijn. Ik laat mijn maaier gewoon over de oprit rijden (draden onder de stenen door gelegd en een soort gangetje daarmee gemaakt van ongeveer 1 meter breed).

Bosmaaier is alleen nodig als je niet strak tot de grens van je gras kunt komen met de maaier. Dus als de wiel van je maaier buiten de grasmat kan rijden (op steen ofzo) dan is een bosmaaier niet nodig. Sommige maaiers maaien buiten hun wielen, maar dan nog heb je enige ruimte nodig om overheen te steken.

Ik maai zelf af en toe wel met de bosmaaier, maar mijn gezon is niet helemaal strak :) Geen problemen met de perimiter draad, de robot maait al ongeveer 10cm buiten de draad.

Ik heb zelf ook ongeveer 2000m2 gras, en de Worx is daarvoor krap bemeten. Mogelijk dat ik een 2de kleinere Worx erbij koop (heb ook meerdere stukken grond, dus kan die wel weer scheiden)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lo_
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 18:41
haegen schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:37:
Ik ben van plan mijn eerste robotmaaier te kopen. Heb al redelijk wat opzoekwerk gedaan, maar ken er zeker en vast niet voldoende van, vandaar ik hier even om raad vraag. Budget hiervoor is rond de €1400

In totaal heb ik 3 graszones, samen zo'n 2000 m^2. Een van de drie graszones rond het huis (de grootste zone) heeft op een bepaald punt een hellingsgraad van 40%.
Voor de verschillende graszones zal ik de robot handmatig moeten verzetten, want er ligt een oprit tussen.

Kan je 3 aparte circuits hebben waarbinnen eenzelfde robot kan werken?
Ik vind het belangrijk dat de grasrand mooi gesneden wordt. Dien ik dit nog handmatig te doen met een bosmaaier? Of loop je hierdoor teveel risico van de perimeter te beschadigen?

Ik twijfel nu tussen Husqvarna Automower 420, Worx Landroid L2000, Robomow, Ambrogio of een model van Gardena...

Advies is welkom :-)
Van de modellen die je noemt zou ik zeggen dat ik de beste indruk heb van de Husqvarna - hoewel dat alleen op basis van online bronnen is. Maar ik denk eigenlijk niet dat je voor 1400 een geinstalleerde 420 kunt hebben. Sowieso zijn er een paar online shops waar je erg op moet passen of wel alles er bij zit en niet de installatiedraad er uit is gehaald om het goedkoper te laten lijken.

Hier hebben we een robomow rs615u voor meer dan 2500m2, wat best goed gaat. Ten opzichte van vooral de Landroid is dit volgens mij een heel stuk breder en dus meer geschikt voor grotere oppervlakte. Robomow doet het qua oppervlakte per prijs zo ongeveer het beste, alleen met het nadeel dat de kwaliteit wat lager kan liggen. Dat kan misschien wat ondervangen worden door een goed serviceadres. Recent nog redelijk goede ervaring gehad met roboservice, misschien kan je daar een afspraak maken voor wat info.

We hebben hier ook gazon op een dijk. Het wordt herkend als er een wiel meer weerstand krijgt (dat gebeurt bij schuin er op rijden) en dan stuurt hij wat tegen. Het werkt niet perfect, het is vaak nog steeds 'van de helling wegrollen', maar met voldoende vaak maaien komt het alsnog wel strak te staan. Ik denk dat alle maaiers dit wel deels doen.

Zie voor mogelijkheden mbt zones youtube filmpjes als Robomow RS installation of gelijk voor Husqvarna. Mogelijkheden zijn redelijk hetzelfde tussen maaiers, hoewel Husqvarna volgens mij nog speciale geleidedraad naar subzones heeft. Als het geen gravel is zou ik de maaier gewoon over de oprit laten rijden.

• donderz
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 23-09 16:49
Ik heb ook wel eens last op bepaalde plaatsen. Eerst probeer ik wat op te hogen met zand, als dat niet lukt ergens een graskant ergens anders afsteken en daar plaatsen.
Ik heb hier ook eens gelezen van iemand die kippendraad op de bodem gelegd had.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@DanTm/@donderz Hier ligt inderdaad wat (groen) kippengaas in de moeilijke hoeken (volgens mij nu nog maar 1) waar hij iets te vaak ging graven. Het is wel te verhelpen met het verleggen van de draad, maar het blijft moeilijk als je tot in de hoek wilt maaien. Ook bij de steile helling voor de "tunnel" ligt (of lag, want hebben er wel eens nieuw, stevig gras op gelegd) het om te zorgen dat hij wat meer grip zou hebben, werkt(e) ook prima.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 08:52

Nakebod

Nope.

icecreamfarmer schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:15:
[...]
Bij een oudere firmware had ik er geen last van en reed de workx gewoon achteruit ipv een kuil te graven.
Heb ook het idee dat daar nog wel het eea aan verbeterd kan worden.
"He ik zit vast", 5 cm naar achter en draai een klein beetje en kom weer vast te zitten.
"He ik zit vast", 5 cm naar achter en draai een klein beetje en kom weer vast te zitten.

Rij gewoon een flink stuk naar achter, draai random 90-180 graden, en hij zou niet vast komen te zitten
Het heet wel robotmaaier, maar echt slim is ie niet in dat soort gevallen :P

Vorig jaar heb ik de messen van mijn Worx M500 niet vervangen (M500 is stiekem een beetje overpowered voor mijn 200 m2 gazon, maar die had cut to edge, de M300 niet) dus mijn messen slijten volgens die logica ook iets minder snel.
Dit jaar voor het eerst de messen vervangen, nog 6 op voorraad dus kan nog even vooruit. Maar wel vast gezocht naar vervangers.

Handleiding zelf zegt bij 1x per dag maaien, om de 2 maanden vervangen. Maar dat is wel bij 500 m2. Ik maai 3x per week, en flink minder m2. Ik ga er vanuit dat ik 1 x per jaar/seizoen mijn messen ga vervangen.

Hoeveel nut/voordeel hebben titanium messen tov stalen messen? Ze gaanlanger mee, dus misschien in mijn "beperkte" gebruik juist wel handig dat ze iets langer scherp blijven ipv aan het einde van het seizoen met botte messen rond te rijden.
Alternatief zou zijn gewoon 2x per jaar messen vervangen natuurlijk :+

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cricque
Nakebod schreef op zondag 19 april 2020 @ 15:41:
[...]

Heb ook het idee dat daar nog wel het eea aan verbeterd kan worden.

Rij gewoon een flink stuk naar achter, draai random 90-180 graden, en hij zou niet vast komen te zitten
Het heet wel robotmaaier, maar echt slim is ie niet in dat soort gevallen :P

Vorig jaar heb ik de messen van mijn Worx M500 niet vervangen (M500 is stiekem een beetje overpowered voor mijn 200 m2 gazon, maar die had cut to edge, de M300 niet) dus mijn messen slijten volgens die logica ook iets minder snel.
Dit jaar voor het eerst de messen vervangen, nog 6 op voorraad dus kan nog even vooruit. Maar wel vast gezocht naar vervangers.

Handleiding zelf zegt bij 1x per dag maaien, om de 2 maanden vervangen. Maar dat is wel bij 500 m2. Ik maai 3x per week, en flink minder m2. Ik ga er vanuit dat ik 1 x per jaar/seizoen mijn messen ga vervangen.

Hoeveel nut/voordeel hebben titanium messen tov stalen messen? Ze gaanlanger mee, dus misschien in mijn "beperkte" gebruik juist wel handig dat ze iets langer scherp blijven ipv aan het einde van het seizoen met botte messen rond te rijden.
Alternatief zou zijn gewoon 2x per jaar messen vervangen natuurlijk :+
Bij mij zijn die messen na 2-3 weken toch serieus aangekoekt, en dat begon je te zien. Ik verwijder "de koek" om de 2-3 weken en draai de mesjes om. Zodat ik 4-6 weken doe met een set. En dan zet ik er nieuwe op. Ik heb dus ook een 500m² voor de cut to edge op net iets minder dan 200m². Ik laat hem wel elke dag uitrijden. Ik vind wel dat na 2-3 weken het maairesultaat minder is. Of deze mesjes na het reinigen minder goed snijden, is een andere vraag.

pvoutput

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 14:18
draakhoofd schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:57:
Heeft iemand ervaring met het tijdelijk uitsluiten van een gebied om te maaien? Ik heb een deel gras dat ik mogelijk deze lente of ander in de herfst wil repareren (verwijderen van mos, doorzaaien en bemesten). Dat betekent dat het voor een week of 6-8 niet gemaaid dient te worden. Het is een uiteinde van het L-stuk, kan ik als het waren de draad aanpassen - of een extra draad aanleggen - zodat dat deel wordt overgeslagen?
Dit is een proefcircuit dat hier werkte: laat de draden over elkaar heen lopen en de kans is groot dat de maaier dat als een doorlopend geheel ziet.
Zo hebben we hier ook delen uitgesloten voor herstelwerkzaamheden.

Update: testcircuit hier voor verplaatsen station:

[Voor 31% gewijzigd door Rob Z op 28-04-2020 11:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@izzet3838 Het is hier Worx vooral vanwege "cut-to-edge" en de mogelijkheid om de robot te besturen met een (niet geheel officiële) API. Ook de prijs (uit Duitsland) was prima voor 500m2 gras (hebben het 700m2 model, SB700).

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

cricque schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:58:
[...]

Bij mij zijn die messen na 2-3 weken toch serieus aangekoekt, en dat begon je te zien. Ik verwijder "de koek" om de 2-3 weken en draai de mesjes om. Zodat ik 4-6 weken doe met een set. En dan zet ik er nieuwe op. Ik heb dus ook een 500m² voor de cut to edge op net iets minder dan 200m². Ik laat hem wel elke dag uitrijden. Ik vind wel dat na 2-3 weken het maairesultaat minder is. Of deze mesjes na het reinigen minder goed snijden, is een andere vraag.
Je maait veel te vaak. Dat oppervlakte kan ie met 2-3 dagen 4 uurtjes makkelijk bijbenen.
izzet3838 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:47:
beste mede-tweakers, wij hadden een gardena smart sileno life 1000 besteld, nu is er iets fout gegaan bij coolblue waardoor ik waarschijnlijk mijn geld terug ga krijgen, nu heb ik dit topic ontdekt en heb ik gemerkt dat de meesten een robotmaaier van worx lijken te hebben, is daar een bepaalde reden voor, of kan ik beter terug een gardena bestellen, heb ook gekeken naar robomow maar de reviews van de gardena leken beter evenals de reviews van de app, er is ook iemand langs geweest voor een husqvarna maar die was mij toch iets te duur budget is rond de €1200 opp is 600m2, maar die installateur die langskwam heeft ons aangeraden minstens eentje van 1000m2 te nemen is dit nodig, de tuin is 1 stuk een vrij platte rechthoek met aan het einde een kleine uitsparing.

Voor de mensen die een Gardena hebben, maken jullie gebruik van de smart functies?
Ook weet ik dat je de gardena modellen kunt afspoelen met de tuinslang gaat dit ook met de modellen van andere merken?
Gardena's waren ~2 jaar geleden karig toegerust zonder bv regensensor of app-bediening. Daarbij waren ze duurder. En in het najaar van 2018 stuntte Amazon met Worx modellen voor rond de 450-500 euro.

Als je ruimte heb, zou ik sowieso een kantstrook aanleggen. Cut to edge volgens de handleiding is toch snel 4 cm van de rand af. Je kan wat smokkelen met het draad, maar dan heb je met afsteken weer het risico dat je net te ver gaat en ie ernaast komt.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Rob Z schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:24:
[...]

Welke API gebruik je hiervoor? ioBroker?
De basis komt daar volgens mij wel vandaan. 2 jaar geleden was er een Python script op basis waarvan ik een eigen simpele Python wrapper heb gemaakt voor Domoticz. Toen de API van v1 naar v2 ging moest ik weer even zoeken naar een voorbeeld, maar zal dan wel die ioBroker zijn geweest.

Wat ik dus nu heb is een hele simpele mqtt client die wacht op events van de robot (ingelogd via de v2 API). Daarbij registreert Domoticz wat HTTP endpoints die worden gebruikt door het script om de info naar Domoticz te pushen. Aan de andere kant zit er ook een simpele HTTP server op met een minieme API om wat commando's te versturen.

Aan de Domoticz kant hou ik dan vooral bij wat de status is en gebruik dat om te kijken hoeveel er gemaaid is (status=7). Daarnaast kijk ik naar het weer (temperatuur, UV) om te bepalen hoe veel ik wil maaien en bepaal hoe nat het gras is (regen(radar) en beregening) om alleen te maaien als het droog is. Ook zorg ik er voor dat de maaier zo laat mogelijk voor zonsondergang gaat maaien, wat er ook voor moet zorgen dat het gras zo droog mogelijk is. Als de robot aan het rijden is terwijl de sproeiers bijna aan gaan of het gaat regenen stuur ik hem ook actief naar huis. Het schema in de app is gewoon 24/7 en Domoticz zet het percentage op 0/100% om de robot binnen te houden of te starten. Voordeel is dat je ook rond middernacht gewoon door kan maaien indien nodig (en je zou daarmee ook nog makkelijk wat tijden kunnen blokkeren).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• predmat
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 15-09 19:28
Ola en ik heb gisteren pas de M500 gekocht in de Brico voor 749 euro :o

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rob Z
@-_- Eerste ingeving: als je het maaien leuk vindt: zitmaaier doen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• joepadmiraal
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23-09 13:30
predmat schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:14:
nu is hij wel gestart maar heeft hij gewoon 3 rondjes gereden en in zijn laadstation gegaan volgens mij zelfs zonder zijn messen te gebruiken... Is dit normaal? Moet ik die messen ergens activeren?
Hoe kan ik het ding zo goed mogelijk beveiligen? Pin code heeft het volgens mij niet? Of is dat die 0000 die ik ingeef? Waar verander ik dat? In de app vind ik het niet eigenlijk...
Bij mij rijd hij ook een rondje als hij klaar is, tot hij op het laadstation eindigt. Soms doet hij een paar rondjes, ik vermoed dat jij dan net niet recht genoeg op het laadstation rijd o.i.d.
Ik heb een handmatig schema ingesteld en volgens mij gebruikt hij bij dat laatste rondje alleen de messen als je een vinkje bij 'rand' gezet hebt in dat schema.

Die 4x0 zal idd de pincode zijn. Ik heb die veranderd. Ik geloof dat ik dat op de maaier zelf gedaan heb.
Daarnaast heb ik in de app de optie vergrendelen aan gezet. Dan gaat ie piepen als hij jou WiFi niet kan vinden.
En als je hem echt wilt beveiligen kun je nog zo'n uitbreiding kopen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rob Z
Kan ik voor een langere maaitijd simpelweg een dikkere accu in een Worx Landroid WR130E doen?
Standaard is het de WA3551 20V MAX accu van 2Ah. De 3553 is 4Ah.

Update: er past een 4Ah accu in de WR130E en die laadt ook op.
(kost momenteel origineel €60 bij o.a. Praxis en Hornbach)
Let wel: een imitatie-accu werkt wellicht niet; zie franssie in "Robotmaaiers"

Uitsluitsel over de maaitijd volgt.
Met de originele 2Ah accu duurde de laatste maaibeurt 1:36 (h:mm).
De laadtijd was 4:10.

Met de 4Ah accu duurde het 2:58.
De laadtijd was 8:20.

Vroegere maaibeurten waren vaak na 1:15 voorbij, dus het lijkt er op dat de maaiduur hier aardig recht evenredig is met de accucapaciteit.

De maaier kent geen automatisch programma. Deze wordt altijd handmatig gestart en maait totdat de accu leeg (9%) is.

[Voor 188% gewijzigd door Rob Z op 08-05-2020 09:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• donderz
joepadmiraal schreef op zondag 26 april 2020 @ 23:15:
[...]

Soms doet hij een paar rondjes, ik vermoed dat jij dan net niet recht genoeg op het laadstation rijd o.i.d.
Ik heb een handmatig schema ingesteld en volgens mij gebruikt hij bij dat laatste rondje alleen de messen als je een vinkje bij 'rand' gezet hebt in dat schema.
[...]
Het lijkt me toch niet normaal dat hij een paar rondjes doet. Bij mij stopt hij steeds bij het laadstation bij het terugkeren. De instelbare randroutine doet hij als eerste als hij begint.
Indien hij terugkeert met lege batterij doet hij dit zonder messen, indien handmatig met nog voldoende batterij met messen. Zo kan je de randroutine manueel uitvoeren door hem naar huis te sturen vlak na laadstation met voldoende batterij.
Rob Z schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:02:
Kan ik voor een langere maaitijd simpelweg een dikkere accu in een Worx Landroid WR130E doen?
Standaard is het de WA3551 20V MAX accu van 2Ah. De 3553 is 4Ah.
Ik denk het wel. Het enige verschil tussen de M500 en M700 is de accu dacht ik en tussen de M700 en M1000 de adapter om op te laden.
Ik heb de M700. (WR142E)

• -_-
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 30-08 23:50
voor de geïnteresseerden hier nog een leuk vergelijkingsonderzoek.

https://www.pricerunner.com/test/robotic-lawn-mower

Mijn 1e eigen pc: Intel Core 2 Quad Q9450, MSI P45D3 PLATINUM, Western Digital VelociRaptor WD3000GLFS 300Gb 16Mb SATA, Samsung SyncMaster 2232BW 22inch TFT, Asus EN GTX 280 HTDP 1G, OCZ 4GB, DDR3, PC3-8500, 1066MHz, Sennheiser Headset PC 350

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dukcer123
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 09-09 07:58
-_- schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 02:14:
Zijn er toevallig ook mensen die zelf een perimeter draad hebben ingegraven? 300m of meer?
Zo ja.... Hoe?
Ik heb namelijk geen idee waar je zo'n kabellegger kunt huren (in Limburg voor mij).
Kun je makkelijk met een kantensteker doen, ik heb hem eerst als proef boven de grond gelegd.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

MrFl0ppY schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:03:
Heb nu weer iets vreemds. Ik krijg af en toe de melding dat de draad ontbreekt met mijn Worx. Maar alleen als hij op het basisstation staat, nooit als hij aan het maaien is :? . En het vreemde is dat de accu dan ook leeg loopt. Vrij snel ook, niet gewone afname omdat hij niet oplaad. En dan ineens is de draad weer "gevonden" en laad de maaier weer op...

Geen idee waar het aan kan liggen. Heb de draad er helemaal uitgetrokken inmiddels en nagekeken, kan zo niets zien aan de draad. Maar de andere keren dat ik een breuk had, ontlaadde de maaier ook niet. Iemand hetzelfde ooit gehad?
Dit is een duidelijk kenmerk dat de laadcontacten vuil zijn. Even goed schoonmaken, contactspray of zelfs even opschuren (zowel station als robot). Op het moment dat de robot namelijk de laadcontacten naar voren duwt wordt de grensdraad uitgezet. De robot kan dus prima zonder grensdraad, maar enkel als hij contact met het basisstation heeft gedecteerd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

joreka schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:11:
Ik heb nog een vraag, wat zijn nu de grote verschillen tussen bv een workx en een husqvarna buiten de prijs?
Ik heb gelezen dat de workx moeite heeft met obstakels (hij rijdt hier gewoon tegen en duwt het maar verder)... maar deze komt dan weer korter langs de kant, heeft een regensensor, wordt continu geupdated,...
ik had ook gelezen dat de Workx zichzelf weleens vastrijd en dan blijft door"ploegen" tot je een kuil hebt en geen gras op die plaats en de batterij is dan plat.

Wat zijn de meningen over wat de beste robotmaaier is of welk merk de beste heeft.
Ik vind Worx vooral veel robot voor je geld. Ja, hij loopt wel eens vast zonder dat hij het zelf doorheeft (wiel draait door en hij blijft maar hetzelfde proberen), maar als ik net hoor dat de Husqvarna's je maar beperkt laten maaien ben ik blij met de "simplicity" van de Worx.

Het is trouwens wel zo dat de robot enkel op de weg naar huis soms vast komt te zitten, op de grensdraad dus. Verder lukt het allemaal wel prima, inclusief steile hellingen. En dennenappels zijn niet z'n favoriet, maar dat is een beetje inherent aan het ontwerp met messen die ontworpen zijn om veilig te zijn. De vork die er onder zit misschien maar eens weghalen als het te vaak blijft gebeuren, maar dan is het dus niet helemaal origineel meer.

En ja, je krijgt meestal wel een pushbericht als hij vastzit, behalve als hij dus de batterij zelf leegmaakt :F

[Voor 3% gewijzigd door Rimco op 01-05-2020 16:59]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tap123
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21-09 13:55
joreka schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:11:
Ik heb nog een vraag, wat zijn nu de grote verschillen tussen bv een workx en een husqvarna buiten de prijs?
Ik heb gelezen dat de workx moeite heeft met obstakels (hij rijdt hier gewoon tegen en duwt het maar verder)... maar deze komt dan weer korter langs de kant, heeft een regensensor, wordt continu geupdated,...
ik had ook gelezen dat de Workx zichzelf weleens vastrijd en dan blijft door"ploegen" tot je een kuil hebt en geen gras op die plaats en de batterij is dan plat.

Wat zijn de meningen over wat de beste robotmaaier is of welk merk de beste heeft.
Ik heb geen ervaring met een Worx, maar wel met de Husqvarna 305 (paar dagen) en veel mensen naar tevredenheid gesproken over de Husqvarna. Tot nu toe geen problemen en alleen maar tevreden. Alleen het kortere maaien is merkwaardig, maar mijn 450m2 gras doet hij erg goed (capaciteit 600 m2 volgens spec). (310 laat al 18 uur maaien en de 315 non-stop).

Redenen voor Husqvarna (weet niet precies welke functies de worx heeft, kan zijn dat deze functies ook in Worx zitten):
- zeer betrouwbare maaier, loopt niet vast en weinig problemen
- Bepalen grashoogte door weerstand op maaidek (spiraalmaaien en weertimer)
- smalle doorgangen (60cm)
- 3 startpunten op grensdraad/middendraad
- Gras kort maaien: 20mm
- stil
- 4 jaar garantie via installateur om de hoek
- losse mesjes (veilig)
- prima app

Wat is overigens het nut van een regensensor?

En randmaaien is zeker handig, maar ik denk dat je altijd voor echt mooi resultaat een trimmer erbij moet hebben, dus of ik nu 4 of 8 cm trim maakt mij niet zoveel uit.

[Voor 1% gewijzigd door tap123 op 01-05-2020 19:10. Reden: Toevoeging]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 18:20
Slinke schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:58:
Daar kan ik Husqvarna Automower 105 vinden voor 799 wat me een beste prijs lijkt.
Dat is daar wel zonder installatiemateriaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

dukcer123 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:36:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen van de verschillende mesjes, helaas wordt er nauwelijks op gereageerd. Misschien weinig mensen op het forum die er iets zinnigs over kunnen zeggen
Ik koop 1 x per jaar voor (minder dan?) 1 euro mesjes van Ali-express. En ik vervang ze 1 x per jaar. Premium mesjes lijkt me onnodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slinke
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 15-09 15:21
joreka schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:32:
Iemand ervaring met myrobotcenter.eu ?
https://www.myrobotcenter...landroid-m500-wr141e-2020
Ik zag er de workx m500 staan voor 579 (+10euro verzendingskosten) en 5 jaar garantie. Is die garantie op alle robotmaaiers van workx?
Geen echte ervaring meer geen goed gevoel bij deze site. Vorig jaar dacht ik er te bestellen, en de site en prijs dagelijks opgevolgd.. Wat me opviel is dat die tijdelijke teller dagelijks reset. Doet dus in feite niets. Had ik zo een slecht gevoel bij dat maar niet. ps. bij Amazon heb je dezlfde nu voor 619 euro. Iets duurder maar lijkt me toch iets meer betrouwbaar.

€899.00 * €579.00 *
Special offer price valid until 06.05.2020
You save €320.00

Acties:
  • +2Henk 'm!

• joreka
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 03-08 13:59
Aangezien ik hier en daar lees dat mensen problemen hebben met een circuit dat niet gevonden word heb ik hier een handig filmpje gevonden met een handige tip om de breuk te vinden zo der te graven moest je een breuk hebben natuurlijk.
Voor mij was de tip ook nieuw.
YouTube: WIRE MISSING - Uk English - worx.com

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:14

franssie

Save the albatross

Ik hten een worx maaier en heb geprobeerdom een China 5ah erin te zetten.
Dat werkt dus niet omdat er geen temperatuur sensor in zit en ik ontving een melding in de app daar de temperatuur buiten bereik was.
Opdat u er kennis van heeft kunnen nemen.

[Voor 17% gewijzigd door franssie op 08-05-2020 01:16]

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DesireHD
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 15:40
ChiLLeR schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:29:
Wat vinden jullie van het geluid van de Worxx? Mijn schoonvader heeft een Stihl en die hoor ik echt niet, iemand die daar iets over kan zeggen?
Ik heb net gistermiddag mijn Landroid M500 geïnstalleerd dus heb nog niet heel veel ervaring :+ maar je hoort 'm wel rijden; beetje zo'n "op afstand bestuurbare autootje-geluid" maar dan monotoon. Maar aangezien het hele idee van een robotmaaier (wat mij betreft iig) is dat ie aan het werk is als wij er niet zijn vind ik het niet storend.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online
Moest ik een nieuwe robotmaaier nemen, zou ik niet meer voor Worx gaan.
Op 3 jaar mijn 2e Worx die bijna een hele zomer niet gereden heeft omdat hij 3x terug naar Worx moest en uiteindelijk na dreigen met rechtzaak ik een nieuwe kreeg.
Ook deze werkt niet perfect (buiten rijden tegen het station aanschuren, niet tijdig weer naar huis keren en dan 10m voor station stilvallen met lege batterij, ...)

Neen, ik ben er echt niet tevreden van. Ik zou voor een Husqv of Ambriogo kiezen.

BMW S1000R sold! Hello SPEED RS :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:14

franssie

Save the albatross

insp.gadget schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:01:
Ik kan moeilijk vinden wat nou de beste graslengte is om het gras zo snel mogelijk te laten uitbreiden. Hoe hoog hebben jullie het? Ik heb het hier al een tijdje op 4
Langer gras heeft meer energie om wortels te maken. En na inzaaien of uitrollen water, slaat het aan dan volgend jaar minder tot geen water, zoals mijn opa altijd zei "Dat krijg je lui gras van" want het moet zelf wortelen. Als je op een zandrug woont is dat natuurlijk anders dan als je wat hoger grondwater hebt.

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lexxx
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 23-09 15:39
Kob1983 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 21:04:
Iemand ervaring met bestellingen bij maai-robot.com

Mvg
Ik helaas. Wacht al een maand op geld na een geannuleerde order. Zoek eens op ervaringen met ECG Nederland, de overkoepelde organisatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 20:51
joreka schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 21:26:
Ik heb ook een workx 500m gekocht en geïnstalleerd.
Hij heeft een rondje rond de begrenzingsdraad gereden waardoor ik zag dat ik hem een beetje moest aa passen.
Nu wil ik hem nog een keer rond de draad laten rijden maar dit lukt me niet. Als ik op de start knop druk, begint hij te maaien. Ik heb er wel nog de 2.69 versie opstaan. Dan komt ook mijn volgende vraag. Is er veel verschil tussen deze en de nieuwe versie? (3.08)
Ingeven dat hij de kantjes moet doen en dan laten starten
Of net na je laadstation zetten, en dan op Home drukken, gaat hij ook via de draad terug

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rob Z
@joreka De kantenbehandeling is een optiie binnen het automatische schema.
Die is (helaas) niet afzonderlijk handmatig te starten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@joreka Op de robot zelf moet het kunnen. Op mijn oude uitvoering [start] [home] [ok].

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 21-12-2020
kazzzdafke schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:43:
Moest ik een nieuwe robotmaaier nemen, zou ik niet meer voor Worx gaan.
Op 3 jaar mijn 2e Worx die bijna een hele zomer niet gereden heeft omdat hij 3x terug naar Worx moest en uiteindelijk na dreigen met rechtzaak ik een nieuwe kreeg.
Ook deze werkt niet perfect (buiten rijden tegen het station aanschuren, niet tijdig weer naar huis keren en dan 10m voor station stilvallen met lege batterij, ...)

Neen, ik ben er echt niet tevreden van. Ik zou voor een Husqv of Ambriogo kiezen.
Ik heb ook heel veel ellende gehad met mijn Worx. Bij de Hornbach waren ze er ook zo klaar mee dat ik mijn geld terug gekregen heb nadat hij in 2 jaar al 3x langdurig terug moest naar de fabriek. Inmiddels een Robomow staan die ook verre van perfect is, maar stukken beter bevalt dan de Worx.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• joreka
joreka schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 07:55:
Ik heb pas een workx m500 geïnstalleerd.
Gisteravond kreeg ik een melding rond 23:45u dat hij buiten e grensdraad was..
Ik ben voor mijn werk vaak weg.. dus ik a nr het gaat om een foutje.
Kijk ik deze morgen op de camera, maaier niet op zijn plek.
Iemand een idee hoe hij uit zichzelf gestart is? Hij staat geprogrammeerd om te maaien op dinsdag donderdag en zaterdag. En telkens s middags een paar uur. Ik had wel pas een software update gedaan
Oh probleem gevonden, mijn vrouw had hem op de stoep gezet om de sproeier op te zetten. 😅

Acties:
  • +1Henk 'm!

• joepadmiraal
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23-09 13:30
joreka schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:46:
[...]

Oh probleem gevonden, mijn vrouw had hem op de stoep gezet om de sproeier op te zetten. 😅
Haha heel herkenbaar.

😂

Acties:
  • +1Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:02
T-Infinity schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:08:
[...]

Zoals ik eerder zei, maak gewoon een knop voor de lader op een plek waar kinderen niet bij kunnen. Dan kan de robot niet starten.
Misschien een hele botte opmerking mijnerzijds; maar krijg je je kids niet uitgelegd dat ze dat niet mogen doen?

'Niet aan dingen komen' is imo onderdeel van de opvoeding. Juist alle gevaren weghalen leert ze niets.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Worx kan je altijd starten.

Maar hij staat hier al een jaar (kinderen waren toen 3 en 5). Ik heb ze de messen laten zien en telkens zwaar benadrukt dat ze op gepaste afstand van 'Bessie' (zo noemen zij hem) moeten blijven en niet kunnen gebruiken in hun spelletjes. En ze blijven braaf uit de buurt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Grolsch
waah schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:55:
[...]

Das opvoeden, geen halve maatregelen :+
Of was het per ongeluk :Y)
Ik waarschuw 2 x, daarna moeten ze maar leren :P

Dus als ze hun speelgoed niet opruimen, en de robot gaat eroverheen dan is het kapot.

Als ze iets laten liggen wat de robot beschadigd grijp ik wel ff in natuurlijk, maar de meeste Aktion rommel verliest het van de robot })

Wel grappig om te zien als we bezoek hebben, de Robot begint een aantal keren te piepen voor hij uit zijn "hok" komt. Dit "piepje" horen anderen veelal niet eens, maar onze kinderen vliegen dan als een idioot het gras op om alles op te ruimen, zodat je de bezoekers echt ziet kijken van "Wat doen die nu weer 8)7 ", ik zeg wacht maar 3 minuten, en daar komt de robot aan, en het grasveld is schoon :P 7(8)7 7(8)7

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden vertelde mijn oma altijd :P

[Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 14-05-2020 15:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slinke
@Grolsch mooi zo :) hahahaa

Dit doet mij denken aan mijn moeder toen ik kind was ruimde ik ook nooit mijn speelgoed op. Als het te lang duurder en te rommelig werd kwam ze helpen "opruimen" met de vuilzak in de hand :D opruimen ging plots erg vlot en efficient. O-)

[Voor 9% gewijzigd door Slinke op 14-05-2020 15:30]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09-09 17:20
Ik heb ook nog mijn licht eens opgestoken op het roboter-forum waar veel mensen ervaringen hebben met Worx. Zoals reeds hier gezegd, de robot kan eenvoudig weg gestart worden door start en ok te drukken. Dat is veel te simpel en te onveilig met kleine kinderen (1,5 jaar - 3,5 jaar) in de buurt.
the-edge schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:12:
[...]

Misschien een hele botte opmerking mijnerzijds; maar krijg je je kids niet uitgelegd dat ze dat niet mogen doen?

'Niet aan dingen komen' is imo onderdeel van de opvoeding. Juist alle gevaren weghalen leert ze niets.
Heb je enig idee van hoeveel keer per dag/week mijn kinderen deze opmerking krijgen? Het is niet omdat je dat vaak zegt dat ze het ook nooit doen en daar schuilt dus het grote gevaar. Hij mag niet aan de tv / stereo komen, doet hij het toch, wat kan er dan in het slechtste geval gebeuren? Je hebt het niet graag, desnoods gaat er iets kapot en da's dan heel spijtig maar het is maar materieel. Je kan zeggen dat ze ergens niet mogen op kruipen, vallen ze er af dan zullen ze wel voelen, is het niet de eerste keer, dan is het wel de 2de keer.

Met een robotmaaier is dat een heel andere zaak, 1 onbewaakt moment en ze zijn een paar vingers kwijt. Voor wie geen kinderen heeft: je kan ze niet 24 op 24 onder bewaking zetten en je kan er met (kleine) kinderen nooit van uit gaan dat ze wat verboden werd ook nooit gaan doen. Kleine kinderen zijn ook heel inventief en ze hebben maar split second nodig om iets te doen wat je helemaal niet zag aankomen of waar je je niet aan verwachtte.

In Duitsland is een kindje een paar tenen kwijt doordat de robot nog bezig was met zijn schema af te werken, maar stond te laden. De ouders waren er van uit gegaan dat de robot in slaapstand stond en waren een paar seconden afgeleid, de dochter had een tuinschaar gevonden en was daarmee aan het spelen, in die korte afleiding komt de robot van zijn laadplaats af, niemand heeft het door en rijdt over de voet van het broertje dat in het gras zat te spelen.

Zelf zie ik, nu ik daar over nadenk een paar grote gevaren voor onszelf, je kan de robot zo programmeren dat hij niet rijdt wanneer de kinderen thuis zijn. 1 Verandering in de agenda (een onverwachtse vrije dag, onverwachts 's avonds nog buiten) en het kan mis gaan. Ja, je kan de robot afzetten of binnen zetten maar ik heb al 2 kinderen te babysitten, dat daar niet nog een robot moet bij komen.

Mijn vrouw en ik hebben ondertussen al uitgemaakt dat dit niet het moment is voor een robotmaaier, ondanks dat ik daar al meer dan 2 jaar voor aan het plannen en het kijken was om er een te plaatsen. Ondertussen was ik al nivelleringswerken in de tuin aan het doen om de robot vlotter te kunnen laten rijden.

We gaan de plannen hier voor nog een paar jaar opbergen tot de kinderen groter zijn.

[Edit]
De duitse video ivm het incident kan je hier vinden: https://youtu.be/kiiXzFYBylY?t=146

https://500px.com/kdemarest

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slinke
Rockster schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:39:
[...]

Dat klinkt als een goede deal (als ie geleverd wordt tenminste ;) ), mag ik vragen waar je hem hebt besteld? Wat waren voor jou de overwegingen om voor deze versie te gaan en niet de andere varianten?
Inderdaad. Ik denk soms dat de leverancier stiekem hoopt dat ik de bestelling annuleer omdat ie per vergissing "te goedkoop" verkocht heeft. ik weet niet of dat dit scenario plausiebel is maar vadaag heeft ie de haringen dan wel verzonde; waarom alles niet tegelijk verzenden? Ik heb de vraag mij amazon klantendienst gesteld en die stellen me 'gerust' tussen 22 en 26 mei geleverd aan huis. TBH gerust zal ik pas zijn als ik de doos hier geleverd zie. :9~

Ik heb de robot bij amazon besteld. mijn eerste bestelling bij amazon trouwens.

Waarom voor Worx Landroid? Simpel: onderzoek online. ik dacht me eerst een Gardena te kopen. Maar na enkel online reviews te lezen blijkt Gardena niet zo goed. Onder meer de intelligentie zou de wensen over laten. Zo zou een gardena een random algoritme gebruiken waardoor ie stukken gazon overslaat en andere dan weer veelvuldig doet tot er schade in het gezon gereden wordt van altijd op en neer hetzelfde strookje te gaan.

Worx daar hoor ik dan weer veel goeds over, vooral op dit forum. Ik volg de posts hier al sinds 2018 en nu pas ben ik er aan toe ( sparen). ik hoop dat dit de juiste keuze is.

Finaal waarom de 1000 reeks. De prijs. Ik heb een goeie dikke 600 vierkante meter gras kort te houden. Ik had 750 euro budget voorzien voor de 700 reeks te kopen, maar het prijsverschil was toen zo klein en ik kon met mijn budget van 750 euro de 1000 reeks kopen, dan was de beslissing snel gevallen. Het is trouwens ook interessanter om wat marge te houden. als je wat meer kantjes en hoekjes wil uitwerken is het grotere broertje interessanter omdat er ook meer installatiemateriaal voorzien is ( perimeter draad ) om maar wat te noemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• joreka
Rockster schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:02:
Ik ben ook in de markt voor een grasmaairobot voor onze tuin (grasoppervlak 220m2, niet complex maar wel lange zijden die ik liever niet met de kantentrimmer apart moet maaien). Mijn oog viel op de nieuwe Landroid https://worx-europe.com/s...er-landroid-l1000-wr147e/ vanwege cut-to-edge, maar vooral vanwege het lagere geluidsvolume (61,7 dB versus 67 dB) voor de andere Worx modellen.

Heeft er iemand ervaring met dit model? Het lijkt erop dat deze momenteel alleen in Duitsland te verkrijgen is (EUR 999 bij Hornbach en Bauhaus). Qua capaciteit veel te overbemeten, het prijsverschil heb ik er echter wel voor over als deze een stuk stiller is.
Ikzelf heb pas de 500m cut to the edge gekocht (ook in Duitsland) hij werkt goed tot nu toe. Qua geluid valt het goed mee. Je merkt het niet echt en het stoort mij ook niet.
Je hoort hem natuurlijk wel het gras snijden maar dat heb je bij alle robotmaaiers denk ik..
In ieder geval succes er mee!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rockster
  • Laatst online: 20:56
Wellicht handig om toch deze Duitse review even te bekijken indien je je zorgen maakt over kleine kinderen; niet elke maairobot stopt de messen op tijd als deze opgetild wordt door bijvoorbeeld een voet onder de wielen: YouTube: Test: Mähroboter (27.03.2020 ARD-Buffet) (ik koop geen YardForce robot in ieder geval ;) )

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Grolsch
Ik neem aan dat je laatste alinea voor mij bedoeld is.

De opmerking "wie niet horen wil moet maar voelen" was m.b.t. het laten liggen van speelgoed op het grasveld, dat levert los van wat "emotionele" schade geen blijvende schade aan het kind op.

Ik zou ook niet weten wat er verkeerd zou kunnen gaan, en aangezien het bij ons al ruim 3 jaar goed gaat zie ik geen enkele reden om de stekker uit het apparaat te trekken.

Ik maak me veel meer zorgen over zaken die veel eerder mis kunnen gaan, zoals tuingereedschap waarmee ze zichzelf kunnen verwonden, een warmtepompunit waar ze wellicht hun vingers in kunnen steken, een houtkachel waar ze zich serieus pijn aan kunnen doen, diverse sloten om onze woning waarin ze kunnen verdrinken en tot slot een straat waar ze serieus kunnen verongelukken.

Nee, een grasmaairobot zie ik niet als de gevaarlijkste situatie die bij mij thuis kan ontstaan voor mijn kinderen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09-09 17:20
Sorry hoor, het was niet bedoeling om daar te blijven over doorrazen. Mijn vrouw en ik vinden een grasrobot op dit moment met kleine kinderen (en een jachthond die ook nergens bang van is) niet de beste keuze.

We hebben een stofzuigrobot in huis en onze kleinsten kan er niet af blijven van zodra die te voorschijn komt. We moeten hem speciaal in de berging zetten om het prutsen er aan te voorkomen. Ik heb geen zin om ook nog op een grasrobot te 'babysitten'

Tot voor kort was ik 100% in de overtuiging dat ik een robot wilde, tot ik besefte dat deze in tuin zal staan op een plaats waar de kinderen er bij kunnen en dan kwam automatisch de vraag 'kunnen ze dat toestel in gang zetten' Aangezien dat blijkbaar relatief eenvoudig kan, is het voor ons een no-go.

Hoe klein de kans ook, ik wil niet op mijn geweten hebben dat mijn zoon een paar vingers of tenen moet missen om dat ik zo nodig dit 'gadget' in de tuin wou terwijl er ook alternatieven zijn. Hoe iedere ouder daar naar kijkt en mee omgaat kan ik niet voor hen uitmaken.

De nieuwe grasmachine is besteld en ik ga er dadelijk om (Makita DLM532Z). Onze bestaande bezinemaaier loopt echt op zijn laatste benen en ik kan de aankoop niet nog maanden uitstellen, laat staan jaren. Die robot komt ooit nog wel. Alvast bedankt iedeen voor de input.

https://500px.com/kdemarest

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tap123
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21-09 13:55
De Husqvarna kan je instellen dat er altijd eerst een code moet invoeren voordat hij start. Anders gaat het alarm af en dat werkt goed hoor. Zoon van 2.5 heeft er eenmaal aangezeten en is geschrokken en doet het nu niet meer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Morpheusk schreef op maandag 18 mei 2020 @ 00:04:
Met kinderen nooit over nagedacht i.c.m. met een robotgrasmaaier. Niet dat kinderen hier voorlopig aan de orde zijn. Maar ik zou hem denk dan ‘s nachts of rond 22:00 instellen om te maaien. Desnoods nog een tijdschakelaar tussen de stroomvoorziening, zodat deze overdag ook niet per ongeluk aangezet kan worden.
Dan slacht je de egels die 's nachts leven. En je gras wordt nat van dauw, dus je hele maaidek wordt een zootje. Bij voorkeur dus pas maaien als het gras echt droog is.
the-edge schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:45:
Ik heb een Worx m500 aangeschaft, met een plexiglas 'overkapping'. Ik vind dat alleen niet zo'n mooi ding.
Hoe erg is het als de Worx gewoon open en bloot buiten staat in "weer en wind"?

Daarnaast zijn er pop-up sproeiers die mogelijk de worx raken. Is dat een probleem?
Met andere woorden; is zo'n huisje écht nodig?
Hij staat hier gewoon in de regen, een sproeier is ook regen. :+
Morpheusk schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:21:
[...]

Heb jij ervaring met de messen van ali? Ik verving mij messen maar 1x per jaar, maar lees nu toch vaak dat dit eigenlijk te weinig is. Aangezien mijn originele bijgeleverde messen nu bijna op wilde ik ze gaan bestellen.

Maar alleen op Amazon al heb je keuze uit tig soorten.
Maakt het echt zoveel uit welke je neemt?
Ik vervang ze 2x/jaar. Origineel 15 euro/setje bij Amazon. Kan je 4x wisselen oid. Dus 7,50/jaar vind ik niet de moeite om naar ali te grijpen. De Chinese knock-offs hebben leuk 2 schroefgaten zodat je het mes om kan wisselen, maar in mijn ervaring is er na 3-4 maanden wening meer van de scherpte van het hele mes over om omdraaien zinnig te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThaDocta
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 23-09 10:59
kazzzdafke schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:04:
Bon, na het zoveelste euvel met die Worx heb ik gehad op die paar jaar..
Nu is het weer constant "buiten maaigebied" terwijl er nieuwe draad ligt. Zet je hem uit en waar aan, bolt hij gewoon lekker verder alsof er niets was. Tot de volgende keer, of 3 min er na.
Dan weer een dag of 2 zonder probleem en dan staat hij weer 4x stil op 2u.

Wat een gedrocht.

Dus nu wat oriënteren op een Husq of Ambrogio.
De A komt er telkens wat beter uit, maar de Husq verdeler zit hier op 5 km...
Waarschijnlijk gebruik je de laatste firmware versie 3.08. Deze bevat redelijk wat bugs. Waarschijnlijk volgende week komt er een update. Je zet best automatisch updaten uit. Voor je wil updaten best even kijken op het Duitse forum of de firmware stabiel is. https://www.roboter-forum...ndroid-s-m-l-ab-mod-2019/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stakie
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 06-09 20:04
talkatoo schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:30:
Ik heb een veldje van ongeveer 350m2 met 4 bomen (appelbomen, perenbomen en dus vallende obstakels) een aardig stijle helling en een picknick bankje. Redelijk veel plaatsen waar deze potentieel vast kan komen te zitten.

Zit te twijfelen tussen de husqvarna 310 of de Gardena sileno 750. Kunnen deze maaiers dit ‘complexe’ veldje aan? Welke is beter en waarom? Neig nu naar husqvarna door een aantal ervaringen hier.
De dealer die ik een paar weken geleden gesproken heb vertelde me dat onder de kap de Gardena bijna identiek is aan de Husqvarna. Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat het verschil was.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• insp.gadget
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 21-07 23:54
Betekenen die bruine uiteinden aan het gras dat de mesjes niet meer goed snijden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• draakhoofd
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
talkatoo schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:30:
Ik heb een veldje van ongeveer 350m2 met 4 bomen (appelbomen, perenbomen en dus vallende obstakels) een aardig stijle helling en een picknick bankje. Redelijk veel plaatsen waar deze potentieel vast kan komen te zitten.

Zit te twijfelen tussen de husqvarna 310 of de Gardena sileno 750. Kunnen deze maaiers dit ‘complexe’ veldje aan? Welke is beter en waarom? Neig nu naar husqvarna door een aantal ervaringen hier.
Ik heb sinds een paar weken een Sileno Life 750 rijden. Ik heb ook veel bomen, maar niet in het gras dus geen eilandjes hoeven maken met de begrenzingsdraad. Wel ben ik van plan om het grove wat van de bomen kan vallen er regelmatig af te harken om de mesjes te sparen. Dit is echter niet anders dan voor een Husq. Bij het picknickbankje moet je 35 cm afstand aanhouden voor de begrenzingsdraad, dus daar heb je wel een strookje die je handmatig moet bijhouden. Ik heb verder nog nergens tegen problemen aangelopen en ben tot zover erg tevreden over de Sileno Life 750 (smart).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 12:21
Stakie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:27:
Voor het aanleggen van de geleidedraad heb ik nog wel een vraagje. Ik heb een aantal obstakels midden op het gazon.Bij mij gaat het om een speelhuisje, trampoline en plantenbak. De trampoline is ingegraven, maar steekt wel boven de grond uit. Deze obstakels hebben een opstaande rand van minimaal 10 cm. Hebben jullie hier een draad omheen gezet? Of laten jullie de maaier hier gewoon tegenaan botsen?
Ik heb een speelhuisje met een glijbaan. Hij rijdt hier gewoon tegenaan, heb alleen 2 paaltjes onder de glijbaan in de grond geslagen want hij kwam anders klem onder de glijbaan incl. de nodige krassen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zartos
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 12:58
Stakie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:27:
Voor het aanleggen van de geleidedraad heb ik nog wel een vraagje. Ik heb een aantal obstakels midden op het gazon.Bij mij gaat het om een speelhuisje, trampoline en plantenbak. De trampoline is ingegraven, maar steekt wel boven de grond uit. Deze obstakels hebben een opstaande rand van minimaal 10 cm. Hebben jullie hier een draad omheen gezet? Of laten jullie de maaier hier gewoon tegenaan botsen?
Ik heb toevallig vorige maand een speelhuisje op mijn gazon gezet. Met Gardena contact gezocht voor advies en op hun aanraden gewoon een week getest om te kijken hoe de maaier ermee om zou gaan. Helaas kon hij niet met de glijbaan overweg: hij sneed met de mesjes in de platte uitloop op het gazon, en reed zich vast onder de glijbaan. Vervolgens alleen een geleidedraad extra geplaatst vanuit de zijkant om twee van de vier poten en de glijbaan. Nu rijdt de maaier netjes onder het huisje door en vermijdt eigenlijk alleen de glijbaan.

You are not a beautiful and unique snowflake.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Neen dat is niet waar...

Ik kijk regelmatig (eens om de 2 weken) naar de onderkant van de Worx.
Soms kan het zijn dat die mesjes niet meer vrij kunnen bewegen, waardoor dus het gras niet of nauwelijks gemaakt wordt maar afgebroken.
Als er een steen ligt of wat dan ook, kan het ook zijn dat er een kap in komt. Maar over het algemeen zie je wel wanneer de mesjes bot zijn of het gras inderdaad afgescheurd wordt ipv gesneden.
Dan is het tijd.

Soms is dat een maand, soms 6 maand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Wel @Napalm ik denk dat ik je daar moet in bijtreden.
Dit is de eerste keer dat ik deze mesjes heb en... ik lijk een beetje hetzelfde aan de hand hebben.
Al dacht ik dat dat kwam omdat er aan 1 kant van ons gazon de robot even tegen de grond raakt en dat die ophoping tot gevolg brengt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rob Z
Er schijnt volgens het Duitse huishoudsrobotsforum een beta te lopen van een 3.11 firmware voor Landroids die een functie bevat om handmatig een kantenmaai-ronde te starten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ze slijten imo meer door weereffect en tijd dan effectief maaien. Ik heb originele mesjes en ook die zwarte meuk. Ook is de onderkant een soort slakkentransport, heb er de vorige keer een stuk of 10-15 slakken uitgepeuterd die de maaier als een soort taxi aan het gebruiken waren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nielsakker
De koek van grassappen zoals @Napalm het hier omschrijft, heeft na onderzoek van iemand blijkbaar te maken met het cellulose gehalte van het gras in het voorjaar en het najaar. Hier hebben overigens alle merken robotmaaiers last van. Denk dat het ook wel met de droogte te maken heeft. Niet zo veel aan te doen dus. Schoonmaken

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slinke
the-edge schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:41:
[...]

Ah ok, omslachtig. Maar ik ga het proberen :)
Inderdaad, dat is het ook. Ik herinner me ergens gelezen te hebben dat in de volgende firmware ( nu beta) er een optie zou komen om enkel de kant te maaien maar ik vind nu niet direct een bron terug dus pin me er ajb niet op vast ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• donderz
the-edge schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:58:
Ik ben er nog niet achter hoe ik mijn Worx m500 gewoon alleen even de kantjes kan laten maaien. Dit zit in het schema, maar ik wil het eigenlijk een keer handmatig doen om een 'problematische' hoek/draai te troubleshooten ;)

Hoe kan ik de Worx de kantjes laten doen wanneer ik dat wil?
Als het om een problematische hoek te troubleshooten is kan je hem makkelijke gewoon naar huis sturen gericht vlak voor dat punt. (huisje + ok)
Als hij genoeg batterij heeft maait hij overigens tot hij thuis is, dus de randjes maaien kan je manueel uitvoeren door de robot vlak na het laadstation naar huis te sturen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 17:36
DaVa schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:43:
Vraagje aan de robotmaaier bezitters:
Is er een toestel om op 2 afzonderlijke grasvelden te plaatsen?
Tussen de 2 grasvelden is geen mogelijkheid om de robotmaaier zelfstandig te laten rijden, deze zal dus manueel moeten verplaatst worden.
Wat dan als de maaier op het grasveld zonder het laadstation zit en de batterij is (bijna) plat, is er een toestel slim genoeg om dan te weten dat hij op het grasveld zonder station zit en dus niet moet beginnen zoeken hiernaar?
wat zijn jullie ervaringen met het manueel verplaatsen van een robotmaaier?
Bedankt alvast!
Bij de husqvarna/gardena maaiers kan het sowieso.
Daarbij heb je 3 standen: home, auto (automatic) en man (manually).
Op het laatste standje maait die gewoon door totdat de accu leeg is en blijft dan staan, speciaal bedoelt voor hoekjes maaien waar de robot niet zelf kan komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nielsakker
@SjakieZulu Gardena en husqvarna zijn inderdaad van hetzelfde fabrikaat. Echter zijn ze qua software niet voorzien van alle functies die een husqvarna dan weer wel heeft. De leveren moet dus ook van husqvarna AB af komen. Een ander alternatief is ambrogio. Goed en betrouwbaar dealernetwerk en een vast mes.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• curlito
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 30-06 10:07
curlito schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:11:
[...]

Blijkbaar zouden de mesjes na twee tot drie maanden volop gebruik moeten vervangen worden. Zo voorkom je dat de mesjes kunnen breken en ook om een optimaal resultaat te behouden. Daarnaast geven scherpe messen een veel beter maai resultaat en heb je geen last van oneven gemaaide delen of uitstekende grassprieten. Tot zover de theorie...

De standaard stalen mesjes van Husqvarna ben ik nu aan het gebruiken en tot hiertoe na een kleine maand gebruik (ook in de regen) nog niet echt aangekoekt. Ik zal als test eens de titanium (gecoate) bestellen. Hopelijk merk ik een verschil in kwaliteit ;) Het zal wel nog even wachten worden op het resultaat.
Ondertussen de originele mesjes van Husqvarna vervangen door titanium (gecoate). Op de foto is duidelijk te zien dat ook orginele mesjes serieus kunnen aankoeken. Je kan ze met heel veel energie weer wat deftig krijgen maar je kan al beter direct nieuwe plaatsen. Tot hier toe merk ik niet direct verschil tussen de originele stalen mesjes en de titanium qua maaien. Wel een groot verschil in prijs. +/- €1.8 per stuk voor de originele tegenover +/- €1.05 per stuk voor de titanium (gecoate).

Volgende test zijn de nieuwe endurance mesjes van Husqvarna. Dankzij het nieuwe ontwerp zouden deze twee keer langer meegaan dan de klassieke mesjes. Het ontwerp zorgt ook voor een hardere en scherpere rand en biedt snijkanten aan alle 4 zijden. Wel een pak duurder: +/- €3.6 per stuk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
GeeMoney schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:17:
Ik heb ongeveer 200m2 gazon waar en nog een los stuk van 4x4 verderop in de tuin waarvoor hij ongeveer 8m een terras over moet rijden. Ik kan in principe draden leggen. De Worx Landroid lijken mij geschikte apparaten, ik heb echter ook een speelhuisje en een trampoline in de tuin waar hij dus omheen moet. Ik ben nog niet thuis in de draden en systemen maar dit lijkt mij allemaal te doen toch?

***members only***

Het stuk van 4x4 bevindt zich niet op de foto maar zit hier linksonder voorbij de erker. Het basisstation wilde ik linksboven naast de pomp voor de beregening plaatsen.
Rechts op de foto op het geobdstuk komt een speelhuisje met glijbaan.
Ik neem aan dat hij tussen de grote staptegels door gewoon kan maaien? Zijn stroken van 40cm breedt maar de stenen liggen op gelijke hoogte met het gras.
Robowmow zie ik hier niet veel terugkomen?
Ik heb een robomow, bevalt mij erg goed.

Je foto is goed met de robot te doen, die tegels gewoon overheen maaien, het lijkt erop dat je trampoline ook gelijk ligt met het gras (kan de robot niet tegen aan lopen en zal er dus overheen gaan) dus daarom dat wel afbakenen als eiland, zie hieronder mijn paint skill's om de draad weer te geven:

• Grolsch
GeeMoney schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:39:
[...]

De reviews van Robomow liegen er helaas niet om (behoorlijk negatief) ik neig dan naar de Gardena of de Workx en die laatste is niet leverbaar. De Gardena smart city sileno 500 is beste keus bij Coolblue ook maar die gaat volgens mij weer maaien als het regent?

Wat een gedoe eigenlijk, waarom verschillen ze allemaal zo in functies die je eigenlijk altijd wilt hebben :s.
De Gardena’s maaien allemaal ook als het regent, eigenlijk wil je dit toch niet?
Ik kan alleen maar spreken voor mezelf, en mijn ervaringen zijn goed met Robomow, maar ik heb geen ervaringen met andere merken waardoor deze per definitie natuurlijk niet slecht zijn :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
Interna schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:50:
Wij hebben een Husqvarna 430X. In de app om dit toestel te bedienen vind ik volgende raadgeveningen van Husqvarna :
“ Voor het beste maairesultaat mag u het gazon niet te vaak laten maaien. Als de robotmaaier te veel mag maaien kan het gazon er erg plat uitzien. Bovendien zal de robotmaaier dan onnodig slijten. Als het werkgebied kleiner is dan de gebiedscapaciteit van de robotmaaier, kan de kwaliteit van het gras verder worden verbeterd door dit om de andere dag te maaien in plaats van dagelijks enkele uren. Bovendien heeft het gras baat bij een rustperiode van ten minste drie opeenvolgende dagen per maand.”

Mijn vraag is nu, laten jullie de robotmaaier elke dag maaien of zijn er ook rustpauzes of rustdagen voorzien voorzien zoals Husqvarna aanraad ?
in 95% van de gevallen heb ik de maaifrequentie op laag staan, wat betekent dat hij 1 "sessie" in de week doet.

Een sessie duurt bij mijn tuin 2,5 dag (van 10:30 tot 22:00 mag hij maaien).

Zoals afgelopen week heb ik de frequentie op "midden" gezet, dan doet hij 2 maaisessies in de week.

Als ik de frequentie op hoog zet maait hij continu.

Te vaak maaien ben ik ook geen voorstander van, gras mag best een beetje groeien.

Als het echt warm is / wordt zet ik de maaier gewoon uit, op een gegeven moment is het allemaal stuifzand als alles kurkdroog is, en dan groeit het gras ook nauwelijks, bij die hitte hou ik het liever wat langer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• illya89
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 14-04 00:55
DanTm schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:07:
[...]

yes.. was er binnen een paar dagen en is al druk bezig met maaien (nou had ik al een landroid, dus was al tevreden)
Leuk, heb er net ook eentje besteld. Wel mijn eerste ervaring met een robotmaaier ;)
Hallo weekendrust?!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 29-08 00:22
Devil schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 23:51:
Iemand nog iets gehoord over levertijd/backorders husq 305?
Bij mijn dealer is van de grote backorder slechts 10 stuks uitgeleverd door Husqvarna. Ik zal nog geduld moeten hebben ...

Als het nog lang gaat duren, dan stel ik de aanschaf uit naar volgend jaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
ger356 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:46:
Workx specificaties versus prijs
Ik ben van plan een Worx robotmaaier te kopen, maar snap niet veel van de specificaties.
Ik heb ongeveer 600 mtr. gras en kijk naar de M500, M700 en M1000.
Wat me opvalt is dat al die machines exact dezelfde specificaties hebben. Het enige dat afwijkt is dat de M500 een 2 Ah accu heeft en de 700 en 1.000 een 4 Ah. Ze zien er ook hetzelfde uit.
Ik krijg het gevoel dat het precies dezelfde machines zijn en dat alleen de marketing een verschil maakt.
Dan zou ik een M500 kunnen kopen (€ 634,--) en een losse 4 Ah accu van Worx (€ 87,--) en dan zou ik hetzelfde hebben als een M1000 van € 999,--
Heeft iemand van jullie een idee of er nog andere verschillen zijn tussen de drie types?
De m1000 heeft ook nog een snellere lader. Je kunt dus wel zelf een M700 maken van je M500 door een grotere accu te kopen. Maar heel veel maakt het eigenlijk niet uit. Grotere accu is langer maaien, maar ook langer laden. Effectief win je alleen misschien een keertje minder naar de lader rijden (5 minuutjes).
Heb zelf de 5Ah accu van mijn L2000 in mijn M500 gestopt, en de L2000 heeft een 6Ah accu gekregen
Stakie schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:58:
Wij hebben de draad tussen de 15 en 20 cm in de grond gestoken. Werkt prima met onze husqvarna 310. Waarom hebben jullie dat niet gedaan?
Is wel een hoop meer werk, als je hem op het gazon legt zakt hij vanzelf weg. Na een jaar zie je hem niet meer.

[Voor 12% gewijzigd door DanTm op 14-07-2020 20:26]

• Slinke
DCNY schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 06:47:
[...]

Wat is het nut van een afdakje? Bij mij staat ie gewoon buiten in de regen. Dat kan toch geen kwaad?
regen kan inderdaad geen kwaad. Het nut van het afdakje is je kostbare robot wat schaduw te kunnen bieden in de zomerzon. Electronica, en met name de battery houden helemaal niet van hitte en zullen je dankbaar zijn

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20:38

Proton_

Team Welles

Ter info:
Mijn lidlbot (Florabest) heeft onder garantie een nieuwe voeding gekregen. Daar staat Yardforce op.
Mocht je spare parts nodig hebben na de garantie, dan kan je dus hoogstwaarschijnlijk Yard Force SA600H spullen gebruiken.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
Inmiddels is mijn Husqvarna 305 eindelijk binnen!
Hij heeft er nu 6 uurtjes opzitten en zo goed als het hele gazon gehad. Hier en daar zie ik nog een klein plukje maar ik verwacht dat dat met nog een uurtje of 3-4 ook wel weg is.
Echter zit ik nog met met 2 dingen te stoeien.

Ik heb een stuk gras naast een terras liggen waar hij overheen kan rijden, ik zou de draad daar naartoe kunnen leggen onder de terrastegels. Ik begrijp alleen niet goed hoe ik die dan moet leggen (hoe ver uit elkaar en incl. begeleidingsdraad?) want ik wil het als een 2e zone gaan gebruiken zodat hij niet continu dat terras overgaat maar ik hem daar alleen neerzet/naartoe laat rijden en hij dan aan het werk gaat totdat hij leeg is bijvoorbeeld. Het is een dermate klein stuk (4x4m) dat ik het niet mee wil nemen in de grote lus van de achtertuin (200m2).
@tap123 jij een suggestie, ik zie jij iets soortgelijks hebt gedaan met een pad van 65cm?

Ik heb in de app gevonden dat ik 3 zones kan maken afhankelijk Vande afstand van het basis station en de lengte van de lus. Ik zou dus toch de grote lus door kunnen trekken en dat stuk een laag percentage mee kunnen geven in het schema waardoor hij daar dus zelden gaat komen, begrijp ik dat goed?

En als laatste dacht ik dat de weertimer rekening zou houden met regen maar volgens mij gaat onze ladybug :+ gewoon op pad als het regent, is dit te regelen ?

Ondanks dat Husqvarna geen apart kantenmaai stand heeft heb ik er rekening mee gehouden dat hij bijna overal gewoon overheen kan rijden door brede bandjes te gebruiken en terrassen waar hij dus overheen kan. Hij lijkt dit tot nu toe ook prima te doen al zou het niet gek zijn als hij toch een stand zou hebben om alles langs de draad eens te doen in de zoveel tijd want, waarom ook niet? de concurrent doen dat bijna allemaal wel.

Ik heb dus nu ongeveer deze situatie:

Groen is huidige gras en geel de huidige grote lus, oranje is de begeleidings draad en het terras stuk kan ik dus de kabel nog doortrekken alleen welke en hoeveel uit elkaar? (totaal is dat 4m breed met tegels van 1x1het liefst haal ik er maar 1 rijtje uit)

[Voor 48% gewijzigd door GeeMoney op 27-07-2020 14:19]

Pagina: 1 2 3 ... 6

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee