• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13:02
GAEvakYD schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:53:
[...]

Check, dan ga ik morgen idd het spul maar eens dieper leggen. Met een buisje of met schop erin, even voor en achter wrikken, draadje erin. Ik heb helaas niet van de waterdichte connectors. Ik wilde een klein kroonsteentje gebruiken en die voorzien van een dikke laag tape er omheen. :X :X :X Is dit prima of toch echt heel sterk af te raden. Indien af te raden, worden die waterdichte connectors ergens in bouwwinkel of wat verkocht?
Draadjes afstrippen, in elkaar draaien en kripkous erover. Zo heb ik dat hier ook gedaan.
Ligt al een jaar zo, dus dat gaat prima.

De Worx is hier sinds afgelopen weekend ook weer aan het werk.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Rimco
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 00:54

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@GAEvakYD Ik dacht dat je er standaard 2 of 3 krijgt bij de Landroid. Zijn van die wit-blauwe ovaaltjes. Zie hier of daar bijvoorbeeld.

Heb zelf ooit een doosje van 50 stuks gekocht, want prijzen voor kleine aantallen zijn belachelijk (zeker als je ze koopt bij winkels voor robotmaaiers).

Mocht je in de buurt van Eindhoven/Maarheeze komen, ik heb er nog genoeg ;)

"Thuis": 16kWp PV + 8kWp ZB + 32kW DVM S L/W+L/L | "Ook thuis": 6,4kWp PV + 5kW Pana | Vakantiewoning: 6kWp PV

• GAEvakYD
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20-09 21:42
Rimco schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:38:
@Grolsch/@GAEvakYD Mocht je een API hebben kan je het ook automatiseren. Met Landroid heb ik het voor elkaar dat de duur en planning volledig afhankelijk is van het weer.

Heel simpel gezegd: Begin elke dag zo laat mogelijk, maar probeer voor zonsondergang klaar te zijn. Voordeel is dat met slechter of kouder weer hij dus korter en dus ook later zal beginnen, wat meer tijd geeft om de dauw te laten verdampen.

Daarnaast is het ook geïntegreerd om naar huis te gaan voordat de sproeiers aan gaan of voor/tijdens regen. En hij blijft netjes thuis als het gras (waarschijnlijk) nog nat is :) Mocht het de hele dag nat zijn geweest zal hij de volgende dag(en) ook langer rijden om te compenseren.
Ik zal eens kijken maar volgens mij heeft mijn Worx 300 basic geen API of iets. Wel jammer want ik heb meer verstand van Home Automation en programmeren dan tuinieren 😂🤣.

Lekker duurzaam. Tesla Model 3 LR AWD Pearl White, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
Mijn Robomow heeft wel een app, maar ik geloof geen API waar tegen aan te programmeren is.

Nu is programmeren al niet mijn ding, en Domotica heb ik ook helemaal niets mee :P

Ik hou meer van KISS (Keep It Stupid & Simple) :)

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13:06

Superflip

*pwiet*

Ik ben ook in de markt voor een robotmaaier vanwege een nieuw huis met 800m2 gras. Hele topic doorgelezen en toch wat wijzer geworden.

Ik was helemaal overtuigd van de Husqvarna Automower (310/315/315x) maar ontdek ik net dat Worx nieuwe modellen heeft met aantrekkelijke opties. De nieuwe Worx Landroid M WR143E 1000m² ziet er een onklopbaar robotje uit met een aantrekkelijke prijs (999 euro).

[Voor 10% gewijzigd door Superflip op 03-03-2019 10:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20-09 23:46

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Het gemeentegras is bijkans gecremeerd in de hete zomer, mijn veld hield ik gesproeid. Netto resultaat was hetzelfde. Dat doe ik dus ook niet meer. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 08:17

T-Infinity

Heen en weer....

Señor Sjon schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:24:
Het gemeentegras is bijkans gecremeerd in de hete zomer, mijn veld hield ik gesproeid. Netto resultaat was hetzelfde. Dat doe ik dus ook niet meer. :P
Oh dat is hier echt wel anders. Zowel gemeentegras als het gras bij mij op het werk is ook gecremeerd en totaal niet hersteld. Daar groeit nu eigenlijk nog vooral onkruid en mos-achtige planten met een paar sprietjes gras. Ziet er niet uit

Ik blijf dus zeker sproeien!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 08:17

T-Infinity

Heen en weer....

Wackmack schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 18:44:
Deze week mooi huisje gemaakt voor de robotmaaier. Gras is weer perfect groen en de maaier doet het prima. Wat nog wel een puntje is, het draad ligt op 20 a 25cm vanaf de kant. Hierdoor blijft er een strook langs gras over. Lelijk en wekelijks wat werk.

Is het jullie gelukt om de rand naast het gras mooi te maaien? Zo ja, hoe? Iemand foto's?

Heb naast het gras een rand met betonnen klinkers en hierna een randje met een steen dus ideaal zodat de maaier hier over heen kan.
Ja bij mij maait hij ook de rand en hoef ik echt niets meer te doen. Kwestie van fine-tunen. :)
Ik heb ook zo'n rand met stenen inderdaad. Erg handig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 09:58
T-Infinity schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 19:44:
[...]

Ja bij mij maait hij ook de rand en hoef ik echt niets meer te doen. Kwestie van fine-tunen. :)
Ik heb ook zo'n rand met stenen inderdaad. Erg handig.
YouTube: Viking MI 422 robotmaaier , randen maaien

Deze is best vet. Maar je hebt gelijk. Zal een rol kopen met draad en goed afstellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 13:12
T-Infinity schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:07:
[...]

Oh dat is hier echt wel anders. Zowel gemeentegras als het gras bij mij op het werk is ook gecremeerd en totaal niet hersteld. Daar groeit nu eigenlijk nog vooral onkruid en mos-achtige planten met een paar sprietjes gras. Ziet er niet uit

Ik blijf dus zeker sproeien!
Bij ons ook, 70% van het publieke gras is hersteld, de rest is nu een kale onkruid toestand.
Blijf dus wel sproeien, maar niet zo vaak en dan even flinke plas in 1 keer ipv kleine sproeibeurtjes.

Weg uit m'n comfortzone, ik bouw aan USG21.com

Acties:
  • +1Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17-09 16:41
Misschien ga ik nu een hele stomme vraag stellen :) maar zijn er ook robot maaiers zonder perimeter draad? Of ben je hier altijd aan gebonden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 17-09 21:28
the-edge schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:28:
Misschien ga ik nu een hele stomme vraag stellen :) maar zijn er ook robot maaiers zonder perimeter draad? Of ben je hier altijd aan gebonden?
Voor zover ik weet niet. Omdat GPS ook nooit zo precies kan zijn.
scatman schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:11:
weet er iemand of er andere verschillen zijn dan de batterij tussen de nieuwe versies van de worx landroid m500, m700 e, m1000?
Als ik op hun website kijk naar:prijzen op amazon.de:dan lijkt mij de voordeligste de m500 te zijn met eventueel een aparte reserve batterij, of ben ik verkeerd?

Van amazon specs pagina:
OnderdeelnummerWR141EWR142EWR143E
Itemgewicht8,5 Kg8,8 Kg9,4 Kg
Productafmetingen55,8 x 40,4 x 20,5 cm55,8 x 40,4 x 20,5 cm55,8 x 40,4 x 20,5 cm
Batterijen:1 Lithium-Ionen batterijen vereist. (inbegrepen)1 Lithium-Ionen batterijen vereist. (inbegrepen)1 Lithium-Ionen batterijen vereist. (inbegrepen)
Groottebis zu 500m2 Rasenflächebis zu 700m2 Rasenflächebis zu 1000m2 Rasenfläche
Een reservebatterij voor de dagelijkse knip en scheerbeurt doet de grootste USP van een robotmaaier teniet. Namelijk het maaien als jij er niet bent/iets anders aan het doen bent. Dat zou ik ook niet als alternatief zien.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 09:58
the-edge schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:28:
Zeker wel, check :

https://www.robotmaaierve...raad-ambrogio-l60-review/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Carboy54 Volg deze paar posts even: Rimco in "Robotmaaiers"

Voor de boomwortels zal het geen probleem zijn, maar de robot zal wel elke keer tegen de boom zelf aanrijden, dus de bast zal wel wat beschadigen denk ik.

Zones werken hier prima, hij komt overal wel.

"Thuis": 16kWp PV + 8kWp ZB + 32kW DVM S L/W+L/L | "Ook thuis": 6,4kWp PV + 5kW Pana | Vakantiewoning: 6kWp PV

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Carboy54 ik laat mijn Worx gewoon tegen de boompjes aantikken, gaat prima. Ja, de robot raakt snel bekrast, maar dat vind ik niet zo'n probleem.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Grolsch
Intruder schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 13:26:
Dag Allen,

Ik heb een woning op het oog met een behoorlijke lap grond (1300m2), ik houd wel van ruimte maar heb een hekel aan tuinieren. Heb nu ongeveer 100m2 aan gras en een beetje beplanting.

Met de huidige situatie (veel beplanting) valt het huis voor mij af vanwege het vele werk. Ik heb talloze hobby's waar ik liever mijn tijd in steek dan het wieden van onkruid en maaien van gras.

Nu was mijn idee, de tuin omheinen met een hek, paar boompjes erin en vol zaaien met gras. Er is een situatie te creëren waarin een robotmaaier overal in de tuin kan komen, het huis staat namelijk in het midden van de tuin. Verder ik het gras moeten verticuteren, voeden en randen bij moeten knippen. Mijn idee was om alle randen te voorzien van bakstenen zodat ik minimaal randjes bij hoef te knippen.

Ik zit een beetje in dubio, mijn ouders zeggen, waar begin je aan. Echter is mijn inschatting dat ik op termijn een zeer onderhoudslichte, doch, groene tuin kan maken. Ik verwacht zeker niet dat ik er geen werk aan ga hebben. Ik denk wel dat ik de tuin zo kan krijgen dat ik er maximaal iets meer mee bezig ben dan dat ik nu ben. Wat is jullie ervaring hiermee?
Goh, tis net of ik mezelf zie schrijven :P

Wij hebben ook een "lapje" grond gekocht van 1750m2, huis gebouwd, hek / haag eromheen, gras erin, randje voorzien dmv betonbandjes / stenen, en een robot verzorgd al het onderhoud van het gras.

Helemaal vrij van onderhoud ben je niet, kantjes bij maaien hou je toch, maar ik denk dat ik nu zo'n uurtje in de week kwijt ben i.p.v. 4 uur per week als ik alles moet maaien en bijhouden.

Verticuteren, sproeien, knuffelen en bemesten doe ik niet aan, en de mat ligt er akelig mooi/groen bij 8) :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb het gekocht via onderstaande shop, scheelt een tientje

https://maai-robot.com/perimeterdraad-100-mtr

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 12:31

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Artbij schreef op donderdag 4 april 2019 @ 14:21:
[...]

Gras gewoon laten vallen is niet perse mulchen.

Mulchen is echt vermalen, dit doen robotmaaiers niet.
Mulchen is het 'toedekken van de grond', in de context van gazonmaaiers het toedekken van de grasmat met gemaaid gras. Traditionele mulchmaaiers pogen dat te doen door het gemaaide gras te versnipperen zodat het makkelijk verteerd en via de luchtstroming van de draaiende messen onzichtbaar in de grasmat geblazen wordt. Dat doen ze met wisselend resultaat: bij te lang of nat gras ontstaan er snel klonten. Robotmaaiers maaien dagelijks en snijden of knippen de grasspriet in principe altijd kort af, zodat het materiaal onzichtbaar in de grasmat verdwijnt. Hetzelfde als wat een traditionele mulchmaaier beoogd te doen, alleen met een beter resultaat.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• NiGeLaToR
Die hele grasmaairobot bespaart je nul tijd. Zodra die werkt ga je de je hele tijd voldaan zitten kijken hoe die je gras maait namelijk :+

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Grolsch
NiGeLaToR schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 13:31:
Die hele grasmaairobot bespaart je nul tijd. Zodra die werkt ga je de je hele tijd voldaan zitten kijken hoe die je gras maait namelijk :+
En zo'n robot kost je ook kratten met bier, vandaag al zeker 4 flesjes kwijtgeraakt terwijl ik de robot aan het observeren was :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Carboy54 Dan is je beste advies die van @Gaitman : Als het vlak is kan de maaier er over heen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 19-09 15:38
NiGeLaToR schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 13:31:
Vorige zomer ... ik ga het gras afrijden ... ik neem een stella en zet mij op het terras ... mijn vriendin 15 minuten later ... hard aan het werken zie ik ... : ik ben aan het controleren hoeveel millimeter het gras gegroeid is ten op zicht van vorige week :). Maar dat zie ik mezelf ook wel doen deze zomer, dit noemen ze echt multi tasken, relaxen met een drankje en kijken hoe deze je gras gaat afrijden :)

pvoutput

Acties:
  • +3Henk 'm!

• labworkx
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 18-12-2019
Ik kon het uiteindelijk ook niet laten om een robotmaaier te scoren voor omhoog afgerond misschien wel 40m2...

Probleem is wel dat je het erg prijzig per m2 wordt als je het ook via wlan wil kunnen bedienen en op kunnen nemen in home-assistant. De instap modellen hebben deze optie vaak niet of via bluetooth.
De modellen die het wel hebben zijn vaak weer een stuk duurder.

Uiteindelijk de oplossing gevonden in een Gardena R40LI via martkplaats en die uitbreiden met een robonect module. Als perimeterdraad zwart vd draad gebruikt wat over was van de verbouwing.
Huisje maken van resthout en wat dakspul.

Onder de 600,- klaar, wlan access met soort api. En een poortje over om gecontroleerd verlichting op de robotmaaier te maken. :) In het donker wil je toch ook kunnen genieten :)

Als bron voor dit alles het volgende topic van het robonect forum ( duits...) gevolgd
https://forum.robonect.de...4&hilit=R40LI+beleuchtung

• NiGeLaToR
@Taro een garage kan inderdaad, maar dan zal de regensensor minder goed werken. Althans, bij de Worx zit die bovenop en met een afdakje erboven zal die de regen niet mee krijgen.

Ik heb verder de Worx kap eraf geschroefd en er camo-warp opgedaan. Alleen het oranje deel bij de messen heb ik oranje gelaten. Ook de knop en de wielen/velgen heb ik van een wrap voorzien. Wrappen is een vak apart, maar met een warmte pistool / fohn best een leuk klusje om op je grasmaaier te proberen/doen. Kun je dus helemaal zelf kiezen hoe die eruit komt te zien. Hij valt nu ook écht een stuk minder op :+ in de app heb ik 'm daarom 'my little tank' gedoopt.

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 12:31

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Deze winter heb ik voor het eerst sinds de ingebruikname in 2015 onze Automowers een professionele onderhoudsbeurt laten geven. De 320's hebben inmiddels tegen de 6000 uur gedraaid en eentje maakte een bromgeluid, dus vond het wel tijd voor een beurt. Voorheen deed ik alleen af en toe schoonmaken en mesjes vervangen. Bij één robot heb ik een keer de accu moeten vervangen omdat die de winter niet had overleefd.

Ter informatie over wat je van de longterm running costs kunt verwachten:
- Automower 320 (o.a. lagers en bekabeling vervangen): € 225,83
- Automower 320 (o.a. afsluitrubberset en een lager): € 165,06
- Automower 310: € 131,25

Bij alle maaiers zijn afdichtingen, het membraamfilter, uiteraard de messen vangen. Tevens zijn ze schoongemaakt en ingevet. Het arbeidsloon was voor elke robot € 90 ex btw.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Je kan ook denken aan twee robots die ~1.000 m2 aankunnen. Die zijn per saldo even duur als één grote en je hebt niet het probleem van zoneren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 13:28
Met mijn Worx S105i ben ik nog niet tevreden over de zijkanten. Nu kwam ik het volgende filmpje tegen met mijn inziens een mooie oplossing voor de hoeken. Iemand enig idee hoe een dergelijke steen heet? Op google lukt het mij niet om deze te vinden.

YouTube: Worx Landroid WR106SI fährt erfolgreich "nach Hause"

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20-09 21:30
Morpheusk schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:26:
Met mijn Worx S105i ben ik nog niet tevreden over de zijkanten. Nu kwam ik het volgende filmpje tegen met mijn inziens een mooie oplossing voor de hoeken. Iemand enig idee hoe een dergelijke steen heet? Op google lukt het mij niet om deze te vinden.

YouTube: Worx Landroid WR106SI fährt erfolgreich "nach Hause"
https://www.obi.de/garten...uersysteme/c/1281?sc=1465

• MrFl0ppY
cricque schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:09:
KLeine vraag, ik ben van plan om een opbouw zwembad simpelweg van intex te zetten deze zomer. Hoe gaat een robotmaaier daar mee om ? Want ik moet er nog eentje bestellen. Een echt zwembad is pas voor binnen 10 jaar als de kleinste oud genoeg is en ze de speeltoren met schommel moe zijn

Dus iets ala [Afbeelding]

Ik dacht het zwembad gewoon op zo een doek te zetten. Iemand ervaring mee ?
Zou gewoon goed moeten gaan zolang het zwembad staat. Ik zou wel oppassen met de doek. Die moet niet uitsteken want dan gaat het waarschijnlijk niet goed. Ohja en het zwembad niet leeg laten lopen en laten liggen, want als ie er net overheen kan rijden met een wiel gaat het ook fout kan ik uit ervaring zeggen :+ . Had een klein opblaasbadje net iets te dicht bij het gras liggen, die kon ik dus weggooien...
Señor Sjon schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:24:
Die stuitert ertegen en gaat weer verder. Sowieso gaat je grasveld dat niet tof vinden en kan je ook deuken in het veld krijgen.

Van het weekend de Worx installeren. Wou wat inlezen, maar de hele site is opgebouwd voor het nieuwe model en de rest kan stikken? Dafuq. Vanaf welke randhoogte moet je overgaan van 10 naar 26cm afstand? Ik heb een paar stukken waar het gras een paar cm hoger is dan het aansluitend straatwerk en een meter of 5-6 verder ligt het gelijk. Wat mij betreft mag ie daar gewoon over de rand heen rijden, maar gaat dat goed? Ja, ik kan het proberen, maar ik wil zo min mogelijk herleggen natuurlijk.
Zonder precieze situatie te kennen. Dit is vaak toch even trial and error toepassen. De stelregel is simpel, kan ik met 1 wiel buiten het gras rijden = 10cm. Zo niet 26cm. Maar hoe scheef je maaier kan rijden en niet vastloopt is geen exacte wetenschap en moet je dus ondervinden. Ik heb wel ondervonden dat een opsluitbandje (met daarnaast grind) net genoeg is voor een wiel als je de draad op 15cm legt. Dan maait ie net het gras en pakt af en toe het bandje mee. Gewoon een keer proberen en bij het leggen af en toe wat extra draad toevoegen zodat je op dat soort stukken eenvoudig kan aanpassen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ligt eraan. Als de stoep gelijk aan het gazon ligt kan dat prima. Je moet dan wel met de grenskabel aan de slag onder je straatwerk en die moet omhoog komen bij het basisstation. De Worx zijlaadstations hebben een open bodem die dicht kan groeien, die zijn dan wellicht nog het minst opvallend.

• NiGeLaToR
Señor Sjon schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:32:
Het is meer dat de meeste een doorgang van minimaal een meter tussen de grensdraden nodig hebben. :) Je wil hem denk ik ook niet constant laten botsen, dus zou je wel de eilanden afdraden.
Waarom zou je hem niet willen laten botsen?
Laat die van mij juist bij een aantal bomen en een klimtoestel van de kinderen wel gewoon botsen.. Als ik de eilanden zou afdraden dan blijven er heel veel plekken waar die niet doorheen kan door de draden natuurlijk.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Flabergasted @T-Infinity @Señor Sjon Zoiets als dit? >:) (Nog niet af, zou dit weekend moeten gebeuren.)

Robot moest onder de schutting door om zowel de voor- als achtertuin te kunnen maaien. Nu kan hij ook mooi droog parkeren. Afwatering is voorzien voor het geval er veel regen valt ;)

Regensensor gebruik ik niet meer want sommige sproeiers raken net een gedeelte van het gras en daardoor ging de robot naar huis terwijl 99% van het gras droog was. Via Domoticz regel ik dat de robot naar huis gaat als het gras (nog) nat is (op basis van dauw, regen en sproeiers). Ook zorg ik dat de robot naar huis gaat nog voordat de sproeiers in het gras starten :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ik ben wel blij met mijn Worx 'bushalte' als ik het zo zie. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
Lo_ schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 15:04:
[...]

Thanks. Ik heb net vandaag de RS615u 2019 besteld. Ook nog 500 meter draad extra bij de 275 die met de maaier komt.

Hieronder plaatje van google maps. Groen zijn bomen, blauw is vijver, wit is anonimisering :P . Vooral het linker deel ga ik niet van uit dat het 100% gedekt kan worden door de robomow. Er zitten nu twee driehoeken in met hogere begroeiiing, maar eigenlijk werkt dat niet echt want het wordt in de praktijk vooral hoge brandnetels. Ik denk dus dat we daar mogelijk gewoon weer gazon laten komen zodat het ook wat simpeler wordt voor de maaier (wel weer iets meer oppervlak). Blijft wel dat doolhofje aan verticale heggen helemaal links over - ik denk dat we dat maar even handmatig blijven doen. Dat zijtuintje rechts en het voortuintje blijft ook met de hand, maar dat is niet zo erg als de rest helemaal automatisch wordt gedaan.

Hopelijk is alles voor dit weekend binnen, dan weet ik volgende week hoe het gaat. De zitmaaier is stuk, dus hij is bijzonder welkom :)

[Afbeelding]
Ik zou in dit geval een aantal zones aanmaken:

Vooral in zone 3 verwacht ik problemen als dat echt zo'n doolhof is als je plaatje.

Zone 1 zou je hem heen kunnen laten lopen, dan houdt hij dat ook wel glad.

Bomen loopt mijn robot tegen aan, een vijver is wat anders ,daar zou ik toch ff een eilandje van maken :P

Kleine doorgangen zijn eigenlijk altijd problematisch, omdat hij volledig willekeurig een patroon loopt, en hij moet dan maar net "per ongeluk" die doorgang zien te vinden.

Ik ben nu toch wel erg benieuwd wat je geanonimiseerd hebt 8) :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
Lo_ schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 15:31:
[...]

Dank je! Zo had ik het nog niet bekeken :P Is het opdelen van 2 en 3 in aparte zones vooral nuttig om gelijke tijd in beide delen te maaien? Eigenlijk was het plan om zone 1 met de hand te blijven doen, maar er is inderdaad misschien best wel een doorgang te maken via de voortuin naar dat stukje. Dat zou toch wel leuk zijn als hij dat ook kan maaien. Het is allemaal best groot, als ik afga op de video's die ik heb gezien zal het grootste deel van 3 hopelijk daarom nog wel goed gaan qua bewegingsruimte en blijft het echt bij het meest linker deel dat niet lukt.

Die vijver wilden we in ieder geval een eiland van maken inderdaad, maar is dat veilig genoeg? Komt hij wel eens per ongeluk buiten de draad? Eerlijk gezegd is het onafgewerkt en staat er alleen grondwater in (moeten we nog fixen), maar als hij er in terecht komt zou het toch wel wat schade doen. Een botsrand er omheen maken zou niet zo'n probleem zijn, maar als ze echt nooit buiten de draad komen is het wellicht overbodig.
Het voordeel van zones is dat je robot er dan naar toe "loopt" en daar begint te maaien. Hij kan natuurlijk wel uit de zone ontsnappen. Als je met zones werkt zul je daar een smalle doorgang moeten maken zodat hij er niet per ongeluk uit kan lopen.

Zie hier mijn zone indeling

Je kunt per zone het aantal m2 opgeven, en op basis daarvan bepaald hij zijn maaitijd.
Dat gaat waarschijnlijk toch niet in 1 x goed, maar is een goed uitgangspunt. Beetje bijtunen kan altijd.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat de robot ver (hooguit 30CM ofzo) buiten de zone kwam. De handleiding geeft wel aan hoeveel CM afstand je moet houden in geval van een vijver. Als hij om welke reden dan ook over het draad heen gaat stopt hij binnen no time en krijg je de melding "buiten zone".

Voordat je met het draad bezig gaat kun je beter ff goed de handleiding doorlezen. Draad altijd tegen de klok in leggen, en ook zo denken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Flabergasted schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 15:30:
Ik bezit de WORX S105 en zie dat de mesjes gewoon los bungelen / niet vast zitten.

Hoort dit ??
Definieer los?
Ze horen 'om' te kunnen klappen als ze iets hard raken. Dus in die zin bewegen ze wel. Maar als de schroeven er half uithangen is het wat minder.

@Grolsch hoe heb je de maaitijd bepaald? Hier heeft de Worx 13,5 uur als 'norm' voor zichzelf gesteld nadat ik de oppervlakte had opgegeven en hij de grensdraad helemaal rond was gereden. Dat leek me wel wat weinig. Ik heb hem nu op 6 dagen/week, 3,5 uur/dag en 2x/week kantmaaien staan. Dat komt op 21 uur uit. Komt neer op 12 ritten/week met 6x volledig laden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrFl0ppY
Flabergasted schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 15:30:
Ik bezit de WORX S105 en zie dat de mesjes gewoon los bungelen / niet vast zitten.

Hoort dit ??
Ja, als je ze een keer vervangt zul je zien dat dit zo ontworpen is. Waarschijnlijk om de maaier te beschermen als de mesjes een steentje oid raken. Door de centrifugale kracht worden de mesjes tijdens het maaien juist gepositioneerd.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Lees mijn posts van afgelopen week anders even terug. In principe zou de maat tussen grensdraad en rand basisstation ook moeten werken. Dat zal ca 22 cm zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20-09 15:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Voor wie nog wat inspiratie op wil doen...
https://www.dumpert.nl/me...t_duitse_effici_ntie.html

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Grolsch
Bij ons in het café hangt een mooi bordje. "Kwaliteit kost geld, rotzooi kost kapitalen".

Dit kan haast niet wat zijn voor dit geld, en oogt ook erg plastic fantastic / ali express / el cheapo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NiGeLaToR
Grolsch schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:29:
Bij ons in het café hangt een mooi bordje. "Kwaliteit kost geld, rotzooi kost kapitalen".

Dit kan haast niet wat zijn voor dit geld, en oogt ook erg plastic fantastic / ali express / el cheapo.
Hij staat al een héle tijd te koop in NL voor 399,- en in DE voor 299,-. De 199,- is in ieder geval een hele scherpe prijs.

Consumentenbond vond het voor 499,- geen slechte aankoop. 199,- is dan voor mensen die de nadelen accepteren een no-brainer lijkt me. @Unkie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
Het is inderdaad niet duur, maar ik zou er ook niet teveel van verwachten (Mag ook niet voor dat geld).
Desondanks toch een goede nette aanbieding voor het apparaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Nou ik struikelde ook net over de Lidl florabest aanbieding voor 200€. Ik dacht ik deel het hier ook ff maar was al gespot zag ik.

Maar volgens mij had ik de laatste hij is nu onvindbaar in de Lidl shop.
jjonkie schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:10:
[...]

Ik ga er binnenkort achter komen. Snel een test van de consumenten bond bekeken en die waren matig enthousiast voor 500 euro. Als ik dan 200 betaal en het kabeltje wel in het gras verwerk in plaats van erboven dan zou het best eens een leuke deal kunnen zijn.

Wil er best wat tijd in steken om dat ding te finetunen. Volgens mij een goede deal voor een tweaker
Was ook wel weer typisch een Consumentenbond "review". Blijkbaar geen flauw idee wat ze aan het doen zijn met die perimeter draad en dan klagen dat het slecht werkt.

Aangezien vrijwel alle robotmaaiers met een zelfde systeem werken is het ook nauwelijks een eigenschap van specifiek deze. Ze werken allemaal ruk als je de draad niet behoorlijk neerlegt.

Maar ach we gaan het meemaken voor 200€ kan hij altijd nog marktplaats op en voor die 150m² hier gaat ie vast volstaan. :)

[Voor 70% gewijzigd door Flagg op 10-05-2019 11:15]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ik blijf bij mijn maaier de draad ook verleggen. En ook moet ik regelmatig nog een hobbeltje pletten of een deukje opvullen omdat ie dan toch vastloopt of anderzijds debiel doet.

Ze zijn alles behalve slim, die robotmaaiers. Mag de pret niet drukken, ben liever bezig m'n robot-met-beperkingen te optimaliseren dan dat ik weer zelf ga maaien :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roger_s
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 17-09 11:00
ThaDocta schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:20:
[...]

Goede vraag! Ik zit namelijk ook met dit probleem... 6 weken geleden gazon volledig opnieuw ingezaaid. Eerst droogte en dan koude zorgen ervoor dat het gras zeer traag groeit en op sommige plaatsen helemaal niet. Het onkruid doet het beter. Dit gaat na een tijdje maaien wel weer weg maar ik wil het niet in het zaad laten komen. Ik sta echt op punt om de robotmaaier gewoon op de hoogste stand, 6 cm, te laten starten. Zou dit kwaad kunnen?
Ik durf het oprecht niet met zekerheid te zeggen. Ik wacht totdat de matten in ieder geval voldoende houvast hebben in de grond. Dat moet met 1 a 2 weken wel al lukken. Gras groeit altijd wel zei de grasmattenlegger bij mij. Je moet het ook zeker niet verwennen, want dan groeien te wortels niet diep genoeg, op zoek naar water.

Link met relevante info:

https://www.graszoden.nl/gras-onderhoud/graszoden-maaien

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Bij het model van vorige jaren kan de robot prima via WiFi zijn verbonden met de Worx cloud waarna je de status via je telefoon overal ter wereld kan bekijken. De modellen hebben überhaupt geen lokale connectiviteit en werken niet zonder verbinding met de Worx cloud (AWS).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThaDocta
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 13-09 19:25
cricque schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 07:42:
[...]
Der zijn maar 2 dingen die ik eigenlijk mis in die app
1- dat je 2 momenten oer dag kan instellen om te rijden (bijvoorbeeld rond de middag en dan in de avond)
Komt er in de volgende update van de app. Op het Duitse forum zit iemand die werkt bij Worx en die heeft dit bevestigd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 13:17

Proton_

Team Welles

Hier heeft Lidlbot z'n eerste rondje gedraaid.
Eerste indruk is dat het een degelijk apparaat is met goedkoop plastic buitenkant :)
Mijn grond is nog niet overal beworteld (in maart ingezaaid) en op plekken is het nog wat oneffen blijkbaar, dus af en toe graaft hij zich in bij het keren.
Ook is mijn postzegel eigenlijk te klein (20m²), maar ik vind het het waard ;)
Hij is prettig voorspelbaar dom.
Zaterdag de draad beter leggen en de boompjes beschermen.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Proton_ schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 21:50:
Hier heeft Lidlbot z'n eerste rondje gedraaid.
Eerste indruk is dat het een degelijk apparaat is met goedkoop plastic buitenkant :)
Mijn grond is nog niet overal beworteld (in maart ingezaaid) en op plekken is het nog wat oneffen blijkbaar, dus af en toe graaft hij zich in bij het keren.
Ook is mijn postzegel eigenlijk te klein (20m²), maar ik vind het het waard ;)
Hij is prettig voorspelbaar dom.
Zaterdag de draad beter leggen en de boompjes beschermen.
Same here. Maar dan een postzegel van 75m², net zo nutteloos in feite. :)

Ik vraag me alleen af of hij ook korter kan maaien. Maaaisessies van 4 uur per dag is wat lang, 2 uur zou ook volstaan.

Nou zit er wel die extra weerstand bij voor kleinere oppervlaktes, maar ik neem aan dat dat niet de maaiduur verkort, kon dat niet ontdekken in de handleiding.

Dingetje doet het prima verder, maar idd wat is tie dom, geen idee waar hij is en waar hij naartoe gaat. Het is een soort technologische visualisatie van de mensheid in het algemeen. :P

En is ook best stil, tot ie de tijdrit over de kasseien gaat doen.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Rgerr schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:29:
Heb ook een Florabest robotmaaier gekocht, wordt dit weekend geleverd. Hier zal het helemaal overkill zijn op 16m2 gras. Dus ga eens proberen hem ‘smart’ te maken met een Switchbot op aanraden van @Eskimootje. In eerste instantie eentje er op plakken om te kijken of het goed werkt, misschien later nog een tweede er op plakken om hem ook weer te stoppen nadat hij gereed is.
Switchbot ga je niks aan hebben, das leuk voor lichtschakelaartjes. Maar de knoppen op de florabest zijn nogal lomp en je moet na een optie gekozen te hebben een klepje dichtdoen. Dat gaan die switchbots niet voor elkaar krijgen vermoed ik.

Ik weet niet hoe de maaier reageert wanneer de stroom eraf gaat. Er is een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ie stopt en blijft staan waar ie staat. Dan zou je misschien met wat domotica en een smartplug kunnen regelen dat wanneer hij gaat laden de stroom eraf gaat. En dat je dan de dag erna automatisch de stroom eraf weer opzet, maar ik denk dat ie dan niet weer met zijn programma doorgaat eigenlijk. (Dus moet je knopjes en klepjes bedienen)

Ik zeg, gewoon maaien wanneer je erbij bent, en hem iedere keer naar huis sturen als ie klaar is. Met 16m² gaat een heel domotica project niet zoveel opleveren denk ik.

En dan nu heel wat anders. Vandaag weer eens aan gezet en hij heeft wederom 2 uur op 1 lading gemaaid en hij moest nu toch ook echt wat maaien, niet veel maar dat zal nooit het geval zijn als je iedere dag maait volgens mij. En 2 uur is toch ff wat anders dan 40 minuten. Is dat bij iedereen zo of mis ik iets? Vanwege de nieuwe graszoden heb ik hem op 6cm hoogte staan maar dat maakt toch niet uit qua maaiduur lijkt me.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

De florabest maait exact 4 uur en dat is inclusief laden. Dat gaat dus van de maaitijd af gelukkig. Vanochtend om 11:25 aangezet en hij ging exact om 15:25 zijn hok weer in.

Waarvan 1 uur laden overigens, hij blijft bij mij maaisessies van ruim 2 uur op een volle accu doen.

[Voor 23% gewijzigd door Flagg op 22-05-2019 16:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

telenut schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:08:
Dit topic al wat zitten doorzoeken, maar kan het toch niet direct vinden:
Ik zoek een maaier die via domotica aan te sturen is (dus niet enkel een eigen app, maar een API). Moet max 300 vierkante meter doen, dus liefst niet boven de 1000 euro.
Maar op het eerste zicht betaal ik al snel 500 euro extra als ik die domotica optie wil, wat mss wat overkill is...
De Worx Landroid S modellen hebben allemaal dezelfde MQTT cloud interface voor zover ik weet. Heb zelf een 2017/2018 model waar ik mee werk, maar de app heeft een icoon met het nieuwe model.

Alhoewel niet officieel ondersteund, zijn er genoeg scripts en plug-ins te vinden om hem te integreren in een eigen domotica systeem. Heb zelf ook een klein eigen Python script draaien om de Landroid MQTT updates door te sturen naar Domoticz. Ook kan je daarmee de robot naar huis sturen, starten, percentage aanpassen en zone instellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Grolsch Heb het hier ook gedaan (kippengaas) op de steile hellingen rondom zijn parkeerplek, helpt zeer zeker. Let wel dan als er geen gras meer over is het alsnog moeilijk zal zijn om dat te laten groeien als de robot er over heen blijft rijden. Hier is er een duidelijk verschil tussen het gedeelte met graszaad en zoden op de helling.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

De landroid maakt die draai op het laadstation al (tikje naar links) en rijdt dan weg. De basis is open zodat gras daar doorheen kan groeien. Heb in ieder geval nog geen kale plekken. Wel zie je de sporen goed van het langs de grensdraad rijden (eerder platgereden dan kapot gras).
MikeyMan schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:13:
[...]

Beter voor het milieu en de kiddo's ook... Kunstgras wordt bloedverziekend heet in de zon.
Moet je ook goede kopen. Daar heb ik echt nooit last van gehad. Ik heb nu alleen 400 m2. Maal ~35 werd 14.000 euro. Dus bij deze tuin blijft het bij natuurgras. Deze had ik en was niet van echt te onderscheiden. Werd ook niet heet en de kinderen konden er gewoon met blote voeten in de zon overheen lopen. Scheelde een boel werk, want onkruid kwam er niet doorheen. Enig nadeel was dat je het BBQ-rooster er niet een nachtje in kon leggen om te ontvetten. :+

[Voor 57% gewijzigd door Señor Sjon op 27-05-2019 12:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Tsja, gras onder een overkapping is ook ten dode opgeschreven. Kan je beter een stukje bestraten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
Kecin schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:04:
[...]

Nou, ik zit dus een beetje rond te kijken voor mijn schoonouders. Die gaan wederom een huis bouwen :+ met flink wat grond. En de huidige maaiers bevallen steeds niet. Geld is niet echt een probleem, maar support en reliability moet goed wezen. Ook moet een tuinman er mee kunnen werken 8)7 :X
Naam ff aangepast ;)

Robomow ook al gehad?

Ps ik ga @waah voordragen voor de nobel prijs. Kippengaas did the trick :+

Geen vastloper meer gehad !!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 11:26
roger_s schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:10:
[...]

Sensor in de maaier stuk wellicht? Misschien dat je het kunt testen met een nieuw kleiner stuk bovengronds.
Dit weekend gechecked maar grensdraad was kapot genoeg voor de maaier maar niet voor het basisstation. Nu gerepareerd en het werkt weer.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Artbij schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:24:
[...]

Bedien jij dat ding dagelijks dan? Dan doe je toch echt iets niet goed.

Een robotmaaier stel je een keer in en dan laat je hem lekker op een keer wat minnen en plussen na. Dacht zelfs dat die nieuwe landroids niet eens meer perse WiFi nodig hebben om hem in te stellen.
Je kan blind dat ding op pad sturen, maar nu is het bijvoorbeeld 30 graden. Dan laat ik hem een dagje overslaan. Anders ben ik mijn gras aan het slopen. Ook wil je aan de hand van het seizoen en groeiomstandigheden makkelijk het schema aan kunnen passen. Het hoeft niet, maar dan moet gebruik je alles vaak meer dan nodig.
icecreamfarmer schreef op zondag 2 juni 2019 @ 16:04:
[...]

Dit weekend gechecked maar grensdraad was kapot genoeg voor de maaier maar niet voor het basisstation. Nu gerepareerd en het werkt weer.
En wat is kapot genoeg? Lag ie ergens bloot?

[Voor 17% gewijzigd door Señor Sjon op 02-06-2019 22:03]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MrFl0ppY
Hier een weer een nieuwe situatie meegemaakt. Kreeg de melding dat het mes geblokkeerd was... Kwam thuis en zag allemaal veren rond de maaier liggen... En jawel hoor, is ie over - ik hoop een al reeds overleden - vogel gereden en gestopt. Maar niet voordat ie de vogel eens goed gefileerd had :D. Zoon van drie "kijk pappa, allemaal veertjes!" :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12:41
AlexFL schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:56:
[...]

iig net als de Lidl Florabest maairobot (https://www.lidl-shop.nl/FLORABEST-Accu-maairobot/p100236472 onlangs te koop voor €199) een kloon van de Yardforce SC 600 Eco.

Doet het hier prima :).
Voordeel van de Aldi lijkt me de regensensor. De Lidl-bot heeft dat niet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

MikeyMan schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:14:
[...]

Noemen we dit een feature? :)
Als je software ontwikkelt voor je werk leer je alles een feature te noemen :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Bij maai-robot.com halen ze blijkbaar de draden + haringen eruit, die mag je telkens los bij kopen. Zit normaliter in de doos. Dat is een trucje om ze goedkoper te laten lijken. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

https://www.roboexpert.nl...mow-RX12u-Model-2019.html 379 incl. draad en haringen. ;) Ik zou sneller naar een robomow neigen, hoewel ik altijd een maaier zou kiezen die dicht bij randen kan komen en een regensensor heeft. Nat gras maaien geeft een bende in de machine en laat alles alleen maar sneller slijten..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Señor Sjon schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 11:34:
https://www.roboexpert.nl...mow-RX12u-Model-2019.html 379 incl. draad en haringen. ;) Ik zou sneller naar een robomow neigen, hoewel ik altijd een maaier zou kiezen die dicht bij randen kan komen en een regensensor heeft. Nat gras maaien geeft een bende in de machine en laat alles alleen maar sneller slijten..
Die heeft toch een loodaccu, en doet er een halve dag of langer over om weer op te laden?

Die ging als een van de eerste van mijn lijstje als gegadigde.

Ik laat de lidlmaaier vandaag ook gewoon maaien, moet ik er alleen aan denken straks ff schoon te maken.

Zo gauw er een betaalbare maaier is die alle randjes kan maaien gaat deze eruit. Maar het maakt mij niet zoveel uit of tie 10, 20 of 30 cm gras niet maait, je zal er met de trimmer toch langs moeten en of je nou 10 of 30 cm moet doen, evenveel werk uiteindelijk.

Had de maaier even een paar dagen uitgezet om het nieuwe gras wat rust te geven en egaal te laten groeien. En had gisteren dus serieus wat te maaien en de maaitijd met een volle accu ging meteen van 2+uur na net 1.5 uur. :) Maar dan heeft ie 80% ongeveer gehad, een gedeelte heeft ie heel lang structureel zitten negeren en dan heb je her en der nog wat plukjes maar na de 2de sessie was het toch best strak te noemen.

Bovendien ben ik best blij dat ie dom is. Nu zet ik hem gewoon aan en gaat ie iedere dag om die tijd aan. Ik ken mijzelf, als ik een app heb met allemaal mogelijkheden tot instellen ben ik iedere dag een half uur aan het "finetunen" om uiteindelijk weer uit te komen op de oorspronkelijke instelling. :P

En ben ik de enige die uren naar een robotmaaier kan kijken? Ik vind het heerlijk ontspannen. Een prima voorbeeld dat chaotisch te werk gaan en geen idee hebben wat je doet, waar je bent en waar je naartoe gaat nog steeds tot een prima resultaat kan leiden als je de tijd hebt. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cricque
Flagg schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 13:43:
[...]

En ben ik de enige die uren naar een robotmaaier kan kijken? Ik vind het heerlijk ontspannen. Een prima voorbeeld dat chaotisch te werk gaan en geen idee hebben wat je doet, waar je bent en waar je naartoe gaat nog steeds tot een prima resultaat kan leiden als je de tijd hebt. :)
Mij vriendin zegt dat ik nooit zoveel tijd in het gras gestoken heb sinds da we een robotmaaier hebben :)
Ik neem nu een duvel druk in de app start en zeg .... ik ga het gras afrijden!

pvoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

cricque schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:27:
[...]

Mij vriendin zegt dat ik nooit zoveel tijd in het gras gestoken heb sinds da we een robotmaaier hebben :)
Ik neem nu een duvel druk in de app star en zeg .... ik ga het gras afrijden!
Oh ja dat wil ik ook, connectie met Google home. En dan dat ik hem ook dirigeren. Links, links, rechtdoor, stukje naar rechts, links, terug. :o

Aan de andere kant is dit ook goede therapie voor mijn vriendin om dingen los te laten. Ze zit iedere keer, "nee dom ding andere kant op!" :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TooTall
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 13:03
Intermezzo;

Worx M500 + GoPro + Hond =

http://i65.tinypic.com/292p3s1.png

Dus, de eerste installatie is gedaan. We hebben ervoor gekozen om hem gewoon te installeren zoals aangegeven door Worx zelf, en dan volgend (voor)jaar de draad opnieuw te leggen met de ervaringen uit het eerste seizoen in het achterhoofd. Is dus zeker nog voor verbetering vatbaar. Ook hopen we tegen dan de "tijdelijke" draadafsluiting te kunnen verwijderen die nu nog voor de haag staat om deze te beschermen tegen de honden.

Het gras is trouwens erg hobbelig en oneven, daar is helaas op dit moment weinig aan te doen. In het filmpje komt hij een keertje vast te zitten, dat was met het voorwiel recht in een molshoop...Ondertussen dichtgegooid.Hij doet ondertussen al enkele dagen dienst, de honden zijn hem al gewoon al duurde het wel even.

Over het maaien kan ik kort zijn (gniffel), dat doet hij erg goed! Het gras was 2 dagen geleden afgereden, maar toch haalde hij er al flinke plukken uit. Maaisel is erg fijn en valt zo tussen de grassprieten. Op dit moment doet hij ongeveer 1u15min maaien en vervolgens opladen. Geluidproductie is verwaarloosbaar.

Wegens kans op honden-eieren durf ik het helaas nog niet aan om hem gewoon door de dag op te zetten, als je in de ochtend een drolletje mist en je laat hem dan los dat zou sneu zijn...Dus gewoon eerst grasveld leegmaken, dan opzetten en of erbij blijven of binnen met de honden. Uurtje later notificatie dat hij gaat opladen, honden de tuin in, rinse, repeat. Niet ideaal en allicht mis ik een groot deel van de flexibiliteit van de robotmaaier, maar het zij zo.

Disclaimer; geen videospecialist noch robotmaaierinstallatiespecialist dus....bij deze de timelapse. TE spotten; meerdere nieuwsgierige collies en naar het einde toe ook een conventioneel maaiende buurman! :w

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TooTall
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 13:03
Maasluip schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 19:57:
[...]

Maar volgens mij kun je hier nog wel een live streaming kanaal van maken.
'BIG BIRD drops MASSIVE SHIT while mowing NO CLICKBAIT!'

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

MikeyMan schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:06:
[...]

Gezond gras groeit in principe prima tegen alles op. Pas als het gras minder wordt, krijgen mossen en onkruid de kans.
En andersom. Doordat er meer gemaaid wordt, wordt het gras gemotiveerd te groeien, krijgt door het mulchen ook meer voeding en zal zo mos gaan verdringen.
the-edge schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:09:
[...]

Is de Robomow RX12u (2019) dan minder goed bij de randen?
Ik sta op het punt om een RX12u te kopen, maar dan wil ik er wel zeker van zijn dat de randen ook goed meegenomen worden.
Nee, dat doet ie niet. Tenzij je een keienstrook langs de rand maakt:

Het mes zit in het midden, dus hij zal zo 5cm tot de wielen overhouden. De standaard mallen voor draadplaatsing hebben ook nog wel centimeters marge en zo heb je ~5-10 cm aan de rand die niet gemaaid wordt. Hij heeft ook geen neuswiel zo te zien? Apart. Dat maakt hem slijtgevoelig als ie ergens een straatje over moet steken.

[Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 12-06-2019 12:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Señor Sjon zat ook ff te twijfelen, maar de keuze voor een m500 lijkt me in dit geval een betere.
Beetje overkill voor m'n veldje van 65 meter, maar lijkt me goed bij de randen komen en regensensor is ook fijn.

Enige is dat ik een strook gras van 80cm heb waar ik lastig bij kom. Ah wel, zien we tegen die tijd wel ;)

[Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 12-06-2019 13:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

• dafz0r
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 16-09 14:57

dafz0r

mas bac

Grolsch schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:10:
[...]

Al pak je 30 meter kabel achter je basisstation, daar heeft je robot geen last.
Je robot rijdt altijd achteruit namelijk, hij kan niet "over/door" het basis station heen.

heb je wel eens filmpjes gezien hoe het werkt ?

Zo gaat het bij mij:

https://streamable.com/gtyu1

Volgens mij heb jij nog niet helemaal in je hoofd duidelijk hoe het helemaal werkt ;) Daarom bedoel ik ook gewoon proberen!

Ik zou ook op diverse hoekpunten een lus kabel onder de grond "spitten".
Als je iets wil verleggen wil je niet constant kabels aan elkaar knopen met kroonsteentjes.
ondertussen wel :) Maar ik klooi niet graag met iets. Ik maak een plan waarvan ik op voorhand redelijk zeker ben dat het werkt. Als je natuurlijk de voor en achterkant van het station verwisselt 8)7

Acties:
  • +2Henk 'm!

• roger_s
Zo ik ben er, denk ik, uit hoe die nieuwe Worx app werkt.

Het autoschema en handmatige schema zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden!

Je begint met het instellen van je gazongrootte. Ik heb dat handmatig gedaan en op 180m2 gezet.
Dan open je het autoschema, geef je een startdatum aan en de dagen waarop er gemaaid moet worden.

Op dit moment berekent de app/maaier hoeveel uur er moet worden besteed aan maaien per week.
voor 180/m2 is dat bij mij 4 uur per week maaien. Dit schema zie je terug het handmatige schema en wordt dus ook door de app zelf voorgesteld.

Zolang je niks aanpast, gaat het allemaal goed. Wil je echter dat dat de maaier meer maait, dan moet je zeker niet het handmatige schema aanpassen, door het aantal uren of dagen op te hogen!

De maaier maait maar 4 uur/180m2, wat je ook aanpast.

Wil je de werklast verhogen, dan gebruik je in het handmatige schema de werklast vergroter/verkleiner, dit doe je in stappen van 10%.

Tik je echter op het informatie symbool bij de vergroter/verkleiner, dan staat daar momenteel dat dit alleen werkt als je het handmatige schema hebt geactiveerd. Maar dat kan dus niet, of het gaat om een slechte vertaling.

Het heeft mij toch enige tijd gekost om dit goed uit te zoeken, zeker met de verwarrende teksten en instellingen.

Het resultaat van dit maaischema is overigens bij mij matig. Er verschijnen nu overal plukken en er blijft zichtbaar veel gras liggen op de mat, indien er zo'n pluk wordt gemaaid.

Ik heb de werklast nog niet verhoogd, dat moet wel gebeuren denk ik, want na iedere regenbui schiet het gras omhoog.

Ik wacht dus deze week af om te zien wat het standaard maaischema doet dat de maaier zelf voorstelt.
NiGeLaToR schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:06:
Gisterochtend heeft onze Landroid netjes z'n ding gedaan, daarna uitgezet in veld 2 en daar heeft ie ook netjes z'n ding gedaan. Om een uur of 15:00 hoor ik zo het typische uitparkeer geluidje, begint ie te maaien en 15 min later stopt ie. Ik dacht dat mijn zoontje 'm had aangezet, maar dat was niet het geval - hij ging op eigen houtje op een eigen tijdstip in ene 15 min maaien.

Leuk, al die cloud based diensten - maar welke aardbewoner vond het nodig mijn gras 15 min extra te maaien? Glitch in the Matrix? Enfin, plausibele verklaring zou fijn zijn - maar dit is op zich niet heel grappig.
https://worx-europe.com/n...uenschten-zeit-was-tun-3/

Het kan dus gebeuren dat ie zoiets doet, om zn cyclus af te maken.

[Voor 20% gewijzigd door roger_s op 19-06-2019 13:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roger_s
Berichten samengevoegd

[Voor 96% gewijzigd door roger_s op 19-06-2019 13:46]

• roger_s
NiGeLaToR schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:47:
[...]

SO500i heb ik.
Ik heb zelf een schema gemaakt waar die zichzelf kan redden en een tweede veld met draad waar ik hem af en toe zelf even neerzet. Geen zin in 2 robot’s.
Ok, dan heb je dus ook die nieuwe worx Landroid app. Je hebt zelf een schema gemaakt, handmatig neem ik aan? Heb je dan het auto schema uitgezet?

Ik heb de logfiles uit de maaier gehaald.

Dit doe je via:

Neem een lege USB-Stick fat32

-Zet uw toestel op 0 of op Off
-Steek de lege USB stick in uw toestel
-Zet uw toestel op 1 of aan.
-U hoort een biep en laat het toestel even doen.
-Na 2 biepen is hij klaar.

Ik zie dit bijv:

00982 - 19/06/2019 17:36:09 - [LCM] - queue end :)
#00983 - 19/06/2019 17:36:08 - [BW] Left: in, Right: in
#00984 - 19/06/2019 17:36:08 - [LCM] - Turning left 22°
#00985 - 19/06/2019 17:36:06 - [BW] Left: in, Right: out
#00986 - 19/06/2019 17:36:05 - [LCM] - Going backward 300mm
#00987 - 19/06/2019 17:36:05 - Mower start yaw: 158
#00988 - 19/06/2019 17:36:05 - Mower start sequence
#00989 - 19/06/2019 17:36:05 - [scheduler] Border cut denied today! Disabled today
#00990 - 19/06/2019 17:36:05 - [Scheduler] start req
#00991 - 19/06/2019 17:35:45 - Battery Charge Successfully Ended! 30.6°C 20.50V 452mA
#00992 - 19/06/2019 17:28:54 - [wifi] - mqtt ready! waiting messages
#00993 - 19/06/2019 17:28:54 - [wifi] - mqtt message sent successful
#00994 - 19/06/2019 17:28:52 - [wifi] - sending mqtt message payload: 494, iotUpdt
#00995 - 19/06/2019 17:18:54 - [wifi] - mqtt ready! waiting messages
#00996 - 19/06/2019 17:18:54 - [wifi] - mqtt message sent successful
#00997 - 19/06/2019 17:18:52 - [wifi] - sending mqtt message payload: 494, iotUpdt

Het typische is dus: Accu vol, starten met maaien. 17:36, het auto schedule staat op 17:00 uur, ik kan niet eens 17:36 invoeren.

En dan begint het graven. Dit zie ik ook vaak terug:
[Bosch IMU] Reset
#26424 - 03/06/2019 19:19:08 - [Bosch IMU] Bosch sensor failure!!!

[Voor 65% gewijzigd door roger_s op 20-06-2019 21:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roger_s
Ik wil jullie mijn contact met Positec niet ontnemen. Ik heb de mailwisseling geanonimiseerd en datum/tijd er uit gehaald ivm de leesbaarheid. Het eerste contact verliep via een contactformulier.

Ik probeer dus uit te leggen dat de maaier niet start op het ingestelde schema. Maar dit verzandt in eerste instantie in gedoe over auto/handmatig schema, om vandaag alsnog de vraag gesteld te krijg of de maaier wel start op het ingestelde schema. In event #00991 in mijn vorige post zie je dat ie dat niet doet en dat doet ie heel vaak niet.

Ik verneem graag jullie feedback, dit kan namelijk 2 kanten uit, of ik begrijp de maaier/instellingen niet, of ik leg het niet goed genoeg uit.

----------------------------------
Van:
Verzonden: woensdag 5 juni 2019 12:56
Aan: positec@teknxxx.xx
Onderwerp: Nieuw Bericht (Verstuurd via contactformulier op Worx)

Onderwerp: Problemen met een product

Bericht : Hallo,

Ik ervaar een probleem met mijn nieuwe Landroid S300. De accu loopt langzaam leeg en bij 94% start het opladen van de accu. Dit heeft als gevolg dat de accu niet vol is tegen de tijd dat er gestart moet worden met maaien. Het leeglopen gaat geleidelijk, maar rond 15:00 uur is de accu op 94%. Het schema is zo ingesteld dat het maaien om 18 uur start, maar de accu is dan niet vol en hij start niet met maaien. Ook niet daarna.

Nu dacht ik dat de accu defect was en heb ik een andere geplaatst, maar die vertoont hetzelfde gedrag. Daarop heb ik het schema aangepast en de maaitijd naar 19:30 verschoven. Maar nu verschuift het leeglopen van de accu mee met dit schema en is de accu niet vol tegen 19:30. Ik heb gewacht wat er gebeurt indien de accu vol is, maar hij start niet met maaien. Het SN is 2018301983120045685B en de laatste firmware 2.82 is geïnstalleerd. Er stond 2.47? op. In de activiteiten-log is dit "vreemde" gedrag ook terug te zien.

Doe ik iets fout, of begrijp ik de instellingen niet goed?

Mvgr
---------------------------------------
Geachte heer mevrouw,

Bedankt voor de interesse in het merk WORX

Wij betreuren uw bevindingen.

De laadstatus moet u los laten, deze is illustratief bedoeld.
Als u op start drukt zal maaier eenmalig maaien en daarna zijn normale werktijden op nemen.
Controleer of u de M2 juist heeft ingesteld en in de app kunt u dit zien aan de hand van werktijden.
Controleer of uw maaier op 0 % werktijd staat.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd

Kind regards, Meilleures Salutations, Mit freundlichen Grüssen, Met vriendelijke groeten,

Worx service team

Ma-Vrij: 8.30u-17u

www.worxlandroid.com

www.worxwiki.com

www.worxtools.com

------------------------------
+32 3 293 xxxx
+31 10742xxxx

cid:image001.png@01CBB7CD.F4A8C130
P Before printing, please think Environment

Résultat de recherche d'images pour "worx landroid logo"

----------------------------------------

Hallo,

Ik begrijp het niet goed denk ik.

De maaier heeft al gemaaid en de werktijd staat op 33. Wat M2 is weet ik niet ik zie dat nergens in de App staan.

Mvgr

Op 5 jun. 2019, om 13:52 heeft positecgroup het volgende geschreven:

Wij betreuren uw bevindingen.

De laadstatus moet u los laten, deze is illustratief bedoeld.
Als u op start drukt zal maaier eenmalig maaien en daarna zijn normale werktijden op nemen.
Controleer of u de M2 juist heeft ingesteld en in de app kunt u dit zien aan de hand van werktijden.
Controleer of uw maaier op 0 % werktijd staat.
------------------------------------------

Beste,

Gisteren startte de maaier wel. Vandaag weer niet. De m2 staan ingesteld op 180. De vergroten/verkleinen staat op 0%.

Ik gebruik een handmatig schema waarbij de maaier iedere dag 1,5 uur maait. Maar om hem nu vrijwel iedere keer zelf te starten lijkt me niet logisch?

Ik verneem graag van u.

Beste,

Gisteren startte de maaier wel. Vandaag weer niet. De m2 staan ingesteld op 180. De vergroten/verkleinen staat op 0%.

Ik gebruik een handmatig schema waarbij de maaier iedere dag 1,5 uur maait. Maar om hem nu vrijwel iedere keer zelf te starten lijkt me niet logisch?

Ik verneem graag van u.
Moeilijk om je hierin goed advies te geven. Ik denk omdat je dit niet goed ziet zoals je hebt aangegeven dit ook niet juist hebt ingesteld.

Mede doordat je aangeeft dat App niet duidelijk is.
Ik ga er even vanuit dat app wel werkt.
Links boven is er een menu, selecteer “schema” selecteer “handmatige schema” hierin is volledig weer gegeven welke werktijden er staan ingesteld.
Door op de gewenste dag te klikken kun je deze wijzigen, echter probeer de m2 instellingen die hij zelf aangeeft zoveel mogelijk aan te houden of te compenseren indien er niet de totale werkuren wordt gebruikt.
Sla altijd de gewijzigde instellingen op, door op “opslaan” te drukken

Controleer ook of maaier op 0% werktijd staat, deze staat onder aan in de handmatige schema,
-------------------------------------------
Hallo,

Dat is zo ingesteld. Iedere dag maaien van 19:30 tot 21:00 uur. Waar mijn verwarring zit, denk ik, is dat automatisch schema ook aan staat. Dit kan ik wel uitzetten, maar dan vervallen ook de instellingen in het handmatige schema.

Mvgr,
--------------------------------------------
Hoi,

Normaliter mag dit niet zozeer uitmaken maar stel alleen de handmatige maar in maar probeer wel aan de hand van m2 een juiste werktijd te krijgen.
Sla altijd uw wijzigingen op. De werktijden zoals je weer geeft zijn ruim voldoende voor de 180m2
De werktijd is altijd inclusief laadtijd uw maaier zal ongeveer 30 tot 45 minuten maaien waarna hij weer zal laden, binnen uw ingestelde werktijd per dag is deze laadtijd het grootste gedeelte van zijn werktijd.

Kind regards, Met vriendelijke groeten,
--------------------------------------------
Hallo,

Ik kan niet alleen handmatig instellen. Als ik het autoschema volledig deactiveer, dan krijg ik de melding: U moet minstens 1 dag toestaan om te maaien.

Is het wellicht een idee om even telefonisch contact te hebben met elkaar? Dat werkt wellicht wat sneller en handiger?

Mvgr
---------------------------------------------
Hoi,

Telefonisch kan tijdens werkdagen met onderstaande telefoon nummer.

Graag de instelling op m2 opnieuw ingeven en daarna dagen wijziging naar gewenste voorkeur.
Hoi,

Telefonisch kan tijdens werkdagen met onderstaande telefoon nummer.

Graag de instelling op m2 opnieuw ingeven en daarna dagen wijziging naar gewenste voorkeur.
Hoi

Probeer het morgen vroeg, mijn collega X of Y kunnen je misschien helpen.

Hallo,

Het Nederlandse nummer is niet in gebruik is de melding die ik ook nu weer krijg op +31 10742xxxx
==============================================
Tussentijds telefonisch gesprek gehad met de belgische support, filmpje gemaakt, opmerking dat met de nieuwe app niet kent en vooralsnog geen feedback gehad van ze.
==============================================
Hallo,

Mijn maaier maait niet op de gezette tijden. Ik heb alleen het autoschema gebruikt nu, voor zo er dat mogelijk is. Maar ook vandaag start de maaier niet. Ik wil de maaier graag retourneren. Het gras staat inmiddels vee te hoog.

Hoe kan ik de maaier retourneren?

Mvgr,
============================================
Gebeld met Praxis, waar ik hem heb gekocht, deze zijn bekend met de contactpersoon van Positec, geven aan dat ze alleen van deze persoon een RMA mogen aannemen.
Beste,

Daar mag ik niet over beslissen maar dit moet je met het filiaal waar je hem hebt aangekocht neerleggen.

De Praxis in K*, daar hang ik net mee op, vertellen mij precies het tegenovergestelde. Namelijk dat jij hierover gaat.
En voordat ik het vergeet.

Ik heb nu een schema ingesteld, via het autoschema. De maaier start dan om 17:00 met maaien op maa-woe-vrij-zon. 4 uur in totaal. Afgelopen zon-en maandag startte de maaier om 17:00 uur, maar vandaag pas om 17:36. Is dat normaal gedrag van de maaier?

Mvgr,
En, nu na 24 minuten maaien terug naar het basisstation.
Hi,

Kun je het volgende uitvoeren?

Neem een lege USB-Stick

-Zet uw toestel op 0 of op Off
-Steek de lege USB stick in uw toestel
-Zet uw toestel op 1 of aan.
-U hoort een biep en laat het toestel even doen.
-Na 2 biepen is hij klaar.

Dan volgt wat mailwisseling over vollemailboxen e.d. dus dat laat ik er even tussenuit. Met deze actie heb ik nu dus 3 logfiles, die geven dus aan wat ik bedoel.

Beste

Dank je, ik heb het ontvangen.

Boven aan staat en schema waarin duidelijk de werktijden staan.
Kloppen deze met je ingestelde tijden op app?

Indien ja, rijdt de maaier deze tijden uit?
1 uur maaien kan uw model niet en zal waarschijnlijk al eerder terug rijden voor te gaan laden.
Het kan voor komen afhankelijk van accu status dat deze voor uitrijden beslist te gaan laden omdat deze onder een bepaalde waarde is gekomen, laden gaat voor maaien en zal afhankelijk van deze later beginnen of geheel niet omdat laadtijd langer is dan de werktijd.
Wanneer uw gazon niet geheel is gemaaid, graag m2 verhogen of werktijd verlengen naar minimaal 2 uur per dag (nee, klopt maaien zal hij niet 2 uur doen ivm accu maar geeft hem meer tijd)

SCHEDULER
DAY START TIME END TIME (Extra time 0%) BORDER CUT
Sunday 17:00 18:00 (+0min) Disabled
Monday 17:00 18:00 (+0min) Enabled
Tuesday --:-- --:-- -----
Wednesday 17:00 18:00 (+0min) Disabled
Thursday --:-- --:-- -----
Friday 17:00 18:00 (+0min) Disabled
Saturday --:-- --:-- -----

Hallo,

Dat had ik inderdaad gezien.

Het schema staat zo ingesteld op de gsm.
De maaier maait niet volgens dit schema, dat zie je terug op bijvoorbeeld de 20e om 17:36, dan wacht ie tot de accu terug vol is. Maar ook op andere momenten start de maaier niet, ik moet dan even in de log zoeken, maar de 20e is het meest recente voorbeeld. De accu was dus terug gelopen naar 94% en moest weer terug vol naar 100%, want eerder start hij niet. En dat is dus het hele probleem.

Ik stel iets in, maar hij doet het niet volgens (auto)schema.

Zoals ik het nu begrijp werkt als volgt:

Ik maak een autoschema aan, gebaseerd op 180m2. Dit autoschema stelt zelf voor om 30 min per dag te maaien. Dat lijkt mij wat kort dus heb ik alleen het aantal dagen aangepast in het autoschema. Dat zie je ook terug in de log bestanden. Daarmee maait de maaier, indien de accu vol is maximaal 1 uur. Met een totaal aantal van 4 uur.

Bij mijn grasveld is dat te weinig merk ik. Ik heb daarom het aantal dagen en uren opgehoogd in het handmatige schema, maar ik begrijp dat dit niet werkt. De maaier rekent met 4uur/180m2.

De enige oplossing is dan ook, om het aantal m2 of de werklast te verhogen, zoals jij ook voorstelt.

Ik begrijp dus ook, dat het autoschema niet is uit te schakelen, want dat is bij mijn app geen optie. In het handmatige schema wordt de suggestie gewekt, dat dit wel kan, met de tekst:

“Deze functie is alleen beschikbaar als Handmatig Schema is gekozen” Deze tekst staat bij vergroten/verkleinen. Ik heb nu de werklast verhoogd met 50%, maar nergens wordt deze informatie verwerkt in de werktijden.

Toch blijven er bij mij vragen staan:

1: De accu wordt veelvuldig geladen en deze cycles zijn niet goed voor de accu, waarom is dit gedrag er, zo vlak voor het maaien?
2: De maaier start niet volgens planning, en zover ik kan zien maakt ie ook de 4 uur niet vol, die de app zelf voorstelt.
3: Ik zag in een andere log dat de BOSCH IMU sensor failed, is dat normaal?
4: Ik zie dat de BOSCH IMU veelvuldig gereset wordt, is dat normaal?
5: Kan ik probleemloos een grote accu plaatsen zodat ie langer aan 1 stuk kan maaien?
6: Hoe kan ik ALLEEN een handmatig schema kiezen en het autoschema uitzetten?
-----------------------------------------------

Acties:
  • +1Henk 'm!

• yeahfree
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 29-05-2020
Grolsch schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:56:
Dat wordt geen succes met een robot verwacht ik met al die bochten / rondingen.

Tenminste bij mijn Robomow wacht ik dat dit niet helemaal goed zou gaan.
momenteel heb ik de kabel boven de grond aangelegd met de pennen zeg maar, gaat hier prima met de worx m500.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20-09 23:48
Mijn eerste ervaringen met de Husqvarna Automow 105:

Mijn tuin:
Ik heb zo'n 160m2 gras, met aan 2 zijden houten schutting, aan 1 zijde een afscheiding van klimop en aan overige zijde bestrating. Verder staat er een rijtje boompjes, een schommel en ligt er een trampoline. Het grasveld is L vormig, waarbij veruit het grootste deel een rechthoek vormt en er een smal 'pootje' van zo'n 8-9 meter x 2 meter breed aan zit. Dat pootje loopt aan 1 zijde langs de klimop.
Voordat de maaier kwam heb ik langs de zijden met schutting / klimop beton- / opsluit-bandjes gelegd. Dit zijn bandjes van 100x20x6cm. Ik heb deze gekozen om ze plat neer te leggen en daarmee een breedte van 20cm te hebben waar de grasmaaier overheen kan rijden om te voorkomen dat ik daar nog kantjes moet knippen.

Welke maaier kopen?
Ik heb lang getwijfeld over welke maaier ik zou kopen...
Eerst voelde ik veel voor een Robomow RC304, vanwege app bediening, mooi design, robuust mes. 'Deze viel echter af doordat ik (na navraag bij Robomow) allerlei moeilijke vormen met de afschermingsdraad moest leggen om te zorgen dat de maaier in het smalle stuk van het grasveld zou komen/ blijven. De telefonische support was netjes, ik kreeg vervolgens meer uitleg via e-mail.

Daarna kwam de Worx M500 op mijn vizier met als pré dat deze goed met smalle stroken gras overweg moet kunnen en ook de kantjes beter moet kunnen maaien. Ik heb dit apparaat in het echt bekeken en het viel me op dat de knoppen en display onbeschermd zitten (en dus volop in zon en regen (als hij geen huisje heeft), verder bevalt het design mij niet zo. Ik ben (zonder ervaring) sceptisch over het rand maai mechanisme, drukt hij het gras niet voornamelijk plat i.p.v. dat hij maait? Verder zijn niet alle reviews over de worx positief en lees ik toch wel eens wat rare puntjes.

Parallel kwam de Husqvarna Automow 105 op de radar, zijn grotere broertjes worden veel in professionele toepassingen gebruikt, ze bouwen al heel wat jaren robot maaiers. Verder heeft kan je hem op instelbare frequentie op een 2e locatie (lees het smalle stukje gras) laten beginnen. De Automow heeft een draad om hem naar zijn oplaadstation te geleiden, deze moet ook verbonden worden met de begrenzingsdraad. De 2e locatie waar hij kan starten ligt langs deze draad op een instelbare afstand van het oplaadstation, met max. de locatie waar hij aan de begrenzingsdraad vast zit. Geen app/interface waar ik eigenlijk voor wilde gaan (integratie met domoticz / home-assistant), vervolgens me afgevraagd hoe vaak ik hier iets mee zou gaan doen.... en deze eis laten vallen. De maaier moet ook op nat gras gebruikt kunnen worden. Uiteindelijk deze maaier gekocht.

Ervaringen
In een enkel uurtje lagen de begrenzing- en geleide-draden, dat viel erg mee. Enige wat mis was gegaan is de plaats van de geleide draad. Deze moet zo'n 30+cm vanaf de begrenzingsdraad liggen. Echter had ik niet begrepen dat deze 30cm aan de linkse kant moest zijn omdat de maaier er op variabele afstand rechts langs rijdt, dat past niet als hij rechts maar 30cm van de begrenzingsdraad ligt... Maar goed dit was snel aan te passen. De maaier rijdt op een willekeurige afstand van deze draad om spoorvorming te voorkomen. Ik heb deze draden vooralsnog op het gras liggen met de pinnen om hem vast te zetten. Mogelijk ga ik ze nog ingraven later. Na een dagje rijden heb ik de geleidedraad kapot gemaaid (werd netjes gerapporteerd door de maaier en ook het lampje op het laad-station). De hond had er een keer overheen gerend en was blijven hangen (denk ik), ze kan nogal flinke sprintjes trekken met spectaculaire bochten... Deze gelukkig eenvoudig kunnen repareren. Hij is nu weer klaar voor de volgende dag, morgen gaat hij weer aan de gang.
Beveiliging staat hoog op de agenda, er is een pincode maar naar ik begreep ook een link met het laadstation waardoor deze niet zomaar met een ander laad-station gebruikt zou kunnen worden. De boompjes, schommel en trampoline heb ik niet afgeschermd met draad, hij botst er zachtjes tegenaan, rijdt terug-uit en draait vervolgd zijn weg, prima.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 13:17

Proton_

Team Welles

@luck meest voor de hand liggende oorzaak: de lus van de separate zone ligt verkeerdom. Dat wil zeggen: je hebt de hoofdlus netjes rechtsom gelegd en de kleine lus linksom.

Oplossing: de aansluiting omdraaien voor de kleine lus (of loshalen en opnieuw in omgekeerde richting leggen natuurlijk).

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • +1Henk 'm!

• luck
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08-08 21:41
Proton_ schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:46:
@luck meest voor de hand liggende oorzaak: de lus van de separate zone ligt verkeerdom. Dat wil zeggen: je hebt de hoofdlus netjes rechtsom gelegd en de kleine lus linksom.

Oplossing: de aansluiting omdraaien voor de kleine lus (of loshalen en opnieuw in omgekeerde richting leggen natuurlijk).
Proton, top Tweaker.. dat was het probleem, super bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cricque
JB schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 21:12:
[...]

Accumaaier is fantastisch! Ook getwijfeld voor een robot maar is hier niet te doen met speelhuisje, rare hoeken, borders etc denk ik. Heb een Makita accumaaier, dat werkt zo fijn! Dan is het ook weer leuk om gras te maaien en doe je het ook gewoon vaker.
Ik heb dit staan in de tuin https://www.bluerabbit.be...swing_0.jpg?itok=R_NArmCs met nog een trap als uitbreiding
1 poot staat dicht tegen een haag aan. Mijn maaier heeft zo een 5 cm speling
Dan heb ik nog een tuinhuis met aan de achterkant een border en daarvoor staat een ronde ingegraven trampoline. Mijn worx heeft zich 2x "ingegraven" onder die trap en dat is het zowat. Meestal gaat hij gewoon onder de trap zonder problemen. Af en toe draait die een keer of 4-5. Ik zou het echt niet meer willen misse, zal morgen is een foto nemen van tuinhuis en dergelijke, heb je een idee

pvoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 20-09 17:12
Inmiddels Amazon gecontacteerd. Mag alkes gebruikt terugsturen zonder perimeterdraad want dat zit in de grond. Superservice dus van Amazon TOP

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
Napalm schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:08:
Heb sinds het voorjaar een Worx lopen op het gras. Heeft nu zo'n 85 uur maaitijd. Ik vroeg mij af wat is een logisch moment om de mesjes te vervangen. Er wordt gesproken over 3 maand maar dat is toch ook afhankelijk van de maaitijd. Hoeveel uur laten jullie de messen zitten voor vervanging.
2 jaar, en elk jaar de messen omwisselen ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

MikeyMan schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:18:
[...]

Ja iknow, maar even een schuurpapiertje/aanzetstaal erlangs kan denk ik geen kwaad en geeft je misschien nog een paar maandjes gebruiksduur.
Voor 15 euro per 12 (4 wisselingen) zou ik niet al te moeilijk doen. En dan heb je origineel: https://www.amazon.de/WOR...gsschrauben/dp/B06WP6YRKS

Via China heb je er 30 voor een tientje en die zijn omkeerbaar, wat Worx zelf niet heeft. Dus je kan 5-10 jaar vooruit met zo'n set. Het is dus niet echt de moeite. :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Mede daarom heb ik ook voor Worx gekozen. Robomow is net een maaiende printer. :P O-)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Dev0o
  • Registratie: maart 2018
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:15:
De standaard Worx mesjes roepen ze 2 maanden, maar dat vind ik nogal kort. Ze doen het er maar mee. :P

Aftermarket mesjes hebben 2 schroefgaten ipv 1 zodat je ze om kan draaien en hij opnieuw een scherpe snijkant heeft. Als hij droog maait en weinig takjes tegenkomt, gaat het best lang mee.

Owja:
Rubber speeltje vs Worx: 0-1. Vermoedelijk een nieuwe buurtkat heet een speeltje bij de zandbak gepikt, op het gras achtergelaten en daar is de Worx op gestopt. Het speeltje had zware snijwonden. :P
Onze kat laat de gevangen muizen altijd op het gras liggen.... Ik zal de foto's hier maar niet posten, maar de Worx wint altijd ;w

i7,GTX2070,16Gb,3x24",Rift-s,TM300,FanatecCSLelite

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20-09 16:02
Grolsch schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:00:
Als we het toch over mesjes hebben, ik moet voor mijn Robomow volgend jaar wel een nieuw setje hebben.

Iemand een goed(koop) adresje :?

Ik vind € 76,00 ~ € 85,00 nogal serieus geld
Kijk eens bij roboexpert.nl

Cedo Nulli

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chielos
  • Laatst online: 12:45

Chielos

Inno Mini Cooper

Als we het toch over mesjes hebben, ik moet voor mijn Robomow volgend jaar wel een nieuw setje hebben.

[Afbeelding]

Ik vind € 76,00 ~ € 85,00 nogal serieus geld

https://www.cyberhuis.nl/...obomow-reservemes-rs.html

https://www.automaai.nl/contents/nl/p103.html

https://www.robohome.nl/R...en-voor-MS/RS/TS-modellen
ik heb de mijne na 1 jaar laten slijpen bij de boerenbond. Kostte 20euro. Ga nu al 3 jaar verder..
Voorlopig koop ik geen nieuwe, maar laat ik ze slijpen. Totdat het echt niet meer gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
BCM schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:35:
[...]

Kijk eens bij roboexpert.nl
Tnx voor de tip.
Chielos schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:39:
[...]

ik heb de mijne na 1 jaar laten slijpen bij de boerenbond. Kostte 20euro. Ga nu al 3 jaar verder..
Voorlopig koop ik geen nieuwe, maar laat ik ze slijpen. Totdat het echt niet meer gaat.
Volgens mij staat in de handleiding nadrukken vermeld dat je ze niet mag slijpen.
Dit kan natuurlijk ook een commercieel verhaal zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 11:26
Grolsch schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:49:
[...]

Tnx voor de tip.

[...]

Volgens mij staat in de handleiding nadrukken vermeld dat je ze niet mag slijpen.
Dit kan natuurlijk ook een commercieel verhaal zijn.
Deels beiden denk ik. Als het niet symmetrisch is kan het voor ongewenste trillingen zorgen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sebastiaan3
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 19-09 20:28

[Afbeelding]

Vorig jaar was good old bol.com de goedkoopste. Rond de 7 tientjes geloof ik. Eerder heb ik ook een setje laten slijpen wat later ruzie heeft gemaakt met een mollenklem (de mollenklem verloor....). Onze bob trilde daarna behoorlijk, dus toen heb ik een setje nieuwe messen gemonteerd. Dat hielp niet, er bleek een maaimotor een kromme as opgelopen te hebben. As gericht, vibratie weg. Zowel met de nieuwe als met de geslepen messen.

Tl;dr: gewoon laten slijpen.

• SpeedyTrack
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 15-08-2019
Mooie dingen, maar niet in het donker gebruiken :)
Steeds meer egels gaan dood door de messen van een robotgrasmaaier. De Egelbescherming en de Egelwerkgroep roepen daarom op om de maaier, die aan populariteit wint, niet 's nachts aan te zetten. "Het is zeker voor de babyegel een slachtmachine."
https://www.rtlnieuws.nl/...ls-dood-gewond-egelopvang

[Voor 44% gewijzigd door SpeedyTrack op 01-08-2019 07:00]

• Grolsch
Ik maai al nooit s nachts vanwege de dauw en geluid (het is doodstil snachts bij ons)

• NiGeLaToR
Señor Sjon schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:45:
Geheugen is wel wat hazy in deze hoor, heb het misschien 1x gebruikt en ik meen dat de maaier toen ook gewoon actief was. :)
Tis gelukt. Als de maaier nog niets doet en je kiest dan thuis + OK dan gaat hij inderdaad de kantjes maaien. Als je tijdens het maaiprogramma voor thuis en ok kiest dan gaat ie zonder te maaien naar huis. Kleine nuance, maar tis gelukt. Thanks!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@NiGeLaToR Als ik tijdens het maaien eerst stop en dan [START] [HOME] [OK] doe (3 op een rij) gaat hij ook al maaiend naar huis. Wellicht is dat dus een tweede manier?

[Voor 5% gewijzigd door Rimco op 16-08-2019 12:00]

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 09:01
Superflip schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:02:
[...]

Aan sproeien ga ik niet beginnen, het haalt weinig uit en vanuit ecologisch en economisch standpunt een no-go, gras ziet er trouwens nog netjes groen uit.
50mm vind ik vrij kort, hier staat het op 75mm juist met oog op de warme maanden. Dan kan het gras het vocht beter vasthouden.
75mm? Waarom maai je het dan uberhaubt?

En met sproeien houd je ook bij 40 graden je gras mooi groen.

Met gestrekt been.

• Grolsch
Zoals ik eerder ook al aangaf, dit probleem kun je niet tackelen vanachter de pc, gewoon doen!

• Grolsch
Of gewoon niet elke dag sproeien, dat voorkomt ook veel maaien ;) :+

Ik maai op dit moment 1 x per week (dat betekent dan wel 2,5 dag maaien binnen mijn "time-window")

[Voor 42% gewijzigd door Grolsch op 03-09-2019 12:24]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Nee, maar radioactief, snelgroeiend, muterend gras wel. :P

Pagina: 1 2 3 ... 6

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee