Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:

Onderwerpen

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
PdeBie schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:39:
We hebben eerlijk gezegd nog geen idee wat ons budget wordt voor de maler. We gaan eerst weer eens naar de winkel om te kijken wat er allemaal te krijgen is en waar we allemaal op moeten letten. Vervolgens gaan we een bedrag stellen waar we voor gaan sparen.

Zal echter nog wel even duren allemaal, aangezien er in maart de eerste gezinsuitbreiding aan komt. :+
In alle eerlijkheid, zo'n machine en tamper/bakje/afklopbak...het is allemaal kolder en keukenruimte-innemer als je het zonder maler moet doen.

Wat mij betreft ben je dan net als het starten met voetbal:
Je koopt een voetbalbroekje en toffe shirts van je favoriete club, scheenbeschermers, hoge sokken, aanvoerders bandje om je arm...en vervolgens doe je je pantoffels aan om daarmee het veld op te rennen.

In alle eerlijkheid, wat heb je aan de spullen op je aanrecht zonder maler? Want in de winkel je espressomaling al laten doen en dat mee naar huis nemen is echt een _harde_ nogo....en een potje gemalen espressomaling bij de supermarkt is zo mogelijk een nog slechter idee.

Ik kan uiteraard niet in je portemonnee kijken en als het geld er echt niet is, dan is het er niet...maar koffie op deze manier met zo'n machine is nu eenmaal sowieso een dure hobby en dan is de vraag of dit überhaupt de weg is voor jullie qua koffie. Een ander apparaat glimt misschien minder mooi, maar zal betere koffie leveren dan wat je nu hebt met voorgemalen koffie.

Mijn oprechte tip zou zijn om deze hobby ofwel echt beginnen en een maler kopen, of deze machine van het aanrecht af te halen en te zoeken naar een oplossing die beter bij jullie past. Maar zonder maler ben je wat mij betreft echt gehandicapt met de hobby bezig.

(bovenstaande is in 5 paragrafen kortweg dezelfde inhoud, maar het schreef zo lekker weg)

Veel Canon spullen te koop

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
PdeBie schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:58:
[...]

Snap ik.... maar aangezien we even andere grote kosten hebben, moeten we het even op deze manier doen. De machine zelf is ons huwelijkscadeau, dus daar hebben we geen kosten aan gehad (althans, niet veel).

De bonenmaler komt er echt wel. En het zal echt geen half jaar duren voordat hij er is. We willen er alleen eerst zeker van zijn welke we willen hebben, alvorens we er een kopen.
Dreamscape hierboven heeft wel een mooie tussenoplossing, koop tijdelijk een horecamaler van marktplaats en verkoop hem erna weer voor hetzelfde geld zodra je weet wat je wel wilt.
(mazzer mini, compak k6 of k8, mazzer super jolly, quamar m80, etc)

Nomad wijzigde deze reactie 21-01-2018 21:00 (4%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Yup, redelijk wel. Dat die voorgestelde/quote espressomachientje+maler geen optie zijn is sowieso een feit.
De voorgestelde alternatieven sta ik op zich nog steeds achter, al vind ik de i-steel maler toch wel heel beperkend...maar wel scherp geprijsd. Ik ben meer van deze maler als "budget alternatief"
En als espressomachine is een (2e hands) gaggia classic of rancilio silvia, of een vibiemme domobar en zo nog enkelen een mooie keuze. Allen zijn prijzig nieuw, maar 2e hands beter te doen.

Volautomaat vs halfautomaat is qua kwaliteit geen vergelijk......dat wint de halfautomaat met grote voorsprong....de grote vraag is of je het extra werk wat je er van hebt er voor over hebt.

Concreet zou mijn basis setup die echt op kwaliteit gefocust is zijn:
2e hands Vibiemme domobar voor zo'n 350 euro + service beurt (of zelf doen) van zo'n 100 euro.
En voor zo'n 200 euro een 2e hands Compak K6/k8/E5/K3 touch....of een mazzer mini, of een 2e hands Sette of dus die Cunill die ik hierboven al link.

Nomad wijzigde deze reactie 23-01-2018 16:21 (20%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik ben vaak voor 2e hands omdat dat veelal prima is en we al zo'n wegwerpmaatschappij hebben, maar een volautomaat koop ik liever nieuw. Het is allemaal plastic en dat gaat gewoon af op een gegeven moment....eigenlijk gaan ze wmb al veel te snel stuk/af. Dat vind ik juist zo mooi aan mijn rocket espressomachine, alles is koper en rvs.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Zwerver schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:52:
[...]

Je kan natuurlijk ook een tijdje rondkijken, en tweede hands halfautomaat oppikken, horecamaler via MP en dan red je het net (niet) met je budget.

Qua vrouw en koffie, het kan redelijk simpel uitgelegd worden hoor ;)
Agreed, zeker met een maler als de mijne...een Sette 270w. Hij heeft (nagenoeg) geen retentie dus het is filterhouder eronder en op start drukken. Hij gooit er precies 17,8 gram in (dat is mijn dosering) en hij is super fluffy met malen, dus tamper erop en het kan niet mis gaan.
Espressomachine 5 seconden flushen, filterhouder erin en espresso/cappuccino kopje vullen tot de benodigde hoeveelheid (dat kan ze wel zelf inschatten).
Melk correct zelf opschuimen is iets lastiger, maar genoeg "schuim maken" is makkelijk, worst case heb je een espresso met schuim ipv een cappuccino. Maar smaken zal die wel :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Over smaak valt niet te twisten....je kan het ene niet met het andere vergelijken. Je loopt bij suzuki binnen en je koopt daar een nieuwe auto voor 11.000 euro, bij bmw kost het je minimaal 30.000 euro....is de ene beter dan de ander? Bij auto's kan je daar vrij concreet over zijn, door gebruikte materialen, veiligheid etc....bij koffie ligt het nu eenmaal genuanceerder en is het veel meer smaak gevoelig...maar feit blijft dat ze niet hetzelfde verkopen....en je dus ook niet zomaar de prijs kan vergelijken.

Probeer het uit en kijk welke het beste bevalt...de ene verse koffie is de ander niet.
Ikzelf ben bijvoorbeeld fan van sommige koffie's bij sommige branderijen....en minder fan van andere soorten van ze. Gebrand.nl is prijsvechter en heeft wat mij betreft erg lekkere Yellow Bourbon, maar hebben ook genoeg bonen die ik niet zou willen.
Fascino heb ik zelf dan weer minder mee, ik vind de brandingen net iets te donker, waardoor je hele generieke smaken overhoud, maar de subtiele smaken teveel wegvallen....nogmaals...wat mij betreft. (ik ben wel fan van het koffielab, koffiestation en recentelijk ook wel tevreden met brandmeesters)

Wat de ene niet lust, vreet de ander zich dood in, zei mijn vader altijd....en groot gelijk...voor ieder wat wils.

tl;dr Probeer zoveel mogelijk uit en ontdek wat je lekker vind :)

Nomad wijzigde deze reactie 24-01-2018 15:13 (3%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Nyarlathotep schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 08:55:
Ik krijg ook inderdaad de indruk dat hier de theorie rondgaat: 'Als het duurder is en meer handwerk vereist, dan is het beter!'.
Daar ga ik dus lekker niet in mee :)
Wat grappig, ik heb juist de theorie dat hoe minder mensen ergens verstand van hebben, hoe dommer de opmerkingen die ze maken over anderen. Bijzonder hoe dat blijkbaar zo werkt.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Helaas bestaat dat apparaat nog niet. In sommige opzichten is het Australische Breville nog het meest vooruitstrevend bezig met machines zoals hun Oracle (touch)...waar je in de buurt kan komen van de kwaliteit van een goed cafe/restaurant/thuis-barista zonder enige kunde vereist van de bediener.
Zelfs melk opschuimen kan het apparaat heel aardig.

Kijk je dan verder naar de details van zo een machine, dan zie je ook wel de beperkingen, die zoals bijna altijd meer in de maler zitten dan in de espressomachine. De maler kan niet in klein genoeg stapjes verstelt worden en de hoeveelheid maling kan niet ingesteld worden (fixed zo'n 22 gram koffie, dat is best veel)...

Kortom, er zijn wel ontwikkelingen gaande, maar we zijn er nog niet.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Saumaran schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:09:
Op Amazon.de staat de Melitta caffeo solo voor slechts €186 in de aanbieding.. Is dit de moeite waard als (housewarming)cadeau voor mijn schoonouders of liever toch wat meer geld uitgeven voor een volautomaat? Ze drinken minstens 10j Senseo en hebben een nogal calvinistische inslag.

https://www.amazon.de/Mel...1-1&keywords=Melitta&th=1

N.B. Ik vind een bakkie koffie bij de McD al goed genoeg en ben niet echt een koffiedrinker.
In die prijsklasse, tot zeg 350/400 euro is Melitta niet minder/beter dan anderen. Ze hebben, van wat ik zo weet, een ok maalsysteem en maken niet al teveel herrie.

De alternatieven zijn ook niet brilliant, ik denk dat je dus hiermee een goede optie hebt als die echt zo mooi in de aanbieding is :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
YoshiBignose schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:23:
We raken al een beetje gewend aan de Quickmill. Wat me alleen opvalt is dat vooral de espresso niet zo heet is. Ik weet niet precies wat normaal is, maar ik vind het wel lekker als het een beetje warm is. Voorverwarmen van de kopjes heeft bijna geen zin omdat de bovenkant niet erg warm wordt en snel in standby gaat. Ik doe meestal wat heet water in het kopje om het voor te warmen, maar alsnog is de espresso niet echt heet. Ik merk dat hoe sterker ik maak (9 bar, fijne maling) hoe minder warm het wordt. Laatst had ik een kopje van 50 seconde en die was echt heerlijk. Het moet echt beetje zuur en bitter zijn, maar dat zal smaak zijn.

Maar is er iets aan te doen om het warmer te krijgen, of heeft dat ook deels te maken met de sterkte en de duur?
Als de espresso niet heet genoeg gezet is, is die verrekte zuur en ondrinkbaar. Als die smaken je niet bekend voorkomen, dan ligt het echt aan het meer verwarmen van je kopje.

Mijn espresso is echt te heet om te drinken meteen na het zetten. Maar ik heb een espressomachine met heet-water-afgifte-kraantje waarmee ik het kopje verwarm (en dat water komt uit een 120 graden boiler, kokend dus). De kopjes bovenop je quickmill zetten is niet afdoende bij jouw machine. Mocht je geen apart kraantje hebben, laat dan even warm water door je filterhouder lopen in je kopje, nog voordat je er koffie in gedaan hebt. Dan is zeker weten je filterhouder heet + je kopje.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
woutur schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 11:30:
Hoe heet is jullie water als het zonder portafilter in een verwarmd kopje komt? Ik mat 79 a 80 graden in het kopje.
Ik heb het ook wel eens gemeten en kwam erachter dat het echt wel lastig meten was. Pas toen ik een profi laser apparaat had die meet op een oppervlak kon ik goed de temperatuur aflezen en kwam ik op 92 graden uit.
Met een los thermometer met pennetje (a la ikea fantast) kreeg ik niet heter uitgelezen dan 85 graden ofzo en dat wist ik dat dat niet ok was.

Jouw meting van 79 a 80 graden is dusdanig laag dat je dat ook wel had moeten proeven in je koffie. Dus ik vermoed dat een betere meting nodig is voor je.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
D. Ninjai schreef op zondag 11 februari 2018 @ 17:43:
Heb vandaag mijn Siemens EQ9 S500 geïnstalleerd en een espresso laten zetten. Mooie koffiebonen uit Honduras gehaald bij Koffiestation (gebrand op 30-1) en ben erg onder de indruk. Het is een dikke fruitbom waar ik van houd. Ik moet nog wel even spelen met de maalinstellingen want de koekjes zijn nog niet goed en de kleur van het cremalaagje is nog te licht. Ik moet deze bonen nog proeven uit een halfautomaat bij een vriend van mij maar ik weet natuurlijk dat ie daartegen gaat afleggen. Zijn espresso's voelen toch wat dikker aan en zijn nog fruitiger. Maar al met al, zeker met de barista-modus om alle variabelen in te stellen qua sterkte, temperatuur, hoeveelheid water, etc. ben ik dik tevreden. Schaam mij er niet voor als ik bij de brander kom om te zeggen dat zijn bonen in een volautomaat gaan.
Doe Emiel en Douwe maar de groeten ;).
Mijn boontjes komen er ook (bijna) altijd vandaan. De Honduras heb ik meer voor de filter trouwens, daar is die ook erg lekker voor.
De Guatemala van ze heb ik hier nu als espresso...en ze waarschuwden al een beetje voor het lastige zetten als espresso en daar hebben ze wel gelijk in. Als je er ook maar iets naast zit is die niet zoet, maar knijter zuur :D.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
bszz schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:28:
[...]

De Baratza 270 heb ik genoemd omdat die in dezelfde prijsklasse valt als de 060. De 30 heb ik express niet genoemd. Zelf heb ik wat betreft kwaliteit van het maalsel en retentie een voorkeur voor de 270. Qua looks vind ik de 060 weer mooier.
Eens, de Sette 270 is de betere keuze voor espresso. Zeker als beginner wil je variabelen weghalen en consistentie hebben (en daarna ook :P)...de Sette is heel stabiel qua output, kan traploos ingesteld worden, mooi luchtig maalsel en nagenoeg geen retentie. Ik vind het de beste maler onder de zeg 700 euro ofzo.
Mijn duurste maler die ikzelf gehad heb (heb nu ongeveer 20 in bezit gehad) is de Ceado E37s (1500 euro ongeveer), maar ik ben het meest tevreden over mijn huidige Sette 270W van alle malers die ik gehad heb so far.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik ben er langzaam uit dat ik met (ietwat pijn aan het hart) mijn espressospullen de deur uit ga doen.
Een jaar of 5 (?) geleden ben ik met espresso begonnen thuis en heb meerdere machines en malers gehad sindsdien. 2,5 jaar geleden alles weg gedaan (door ziekte) en afgelopen juli weer een mooie set aangeschaft. Een Cellini premium plus (gekocht na servicebeurt van/door Peter de Goede) met een splinternieuwe Sette 270W toendertijd. En sindsdien ook echt wel weer lol aan beleefd. Toen ik 2 jaar geleden alles weg deed had ik mijzelf beloofd weer een mooie set terug te kopen. Maar in alle eerlijkheid drink ik thuis te weinig espresso, hij gaat misschien 4x per week aan voor espresso. Mijn vriendin drinkt geheel geen koffie zelfs. En stiekem bevalt verse filterkoffie mij net zo goed, waardoor ik mijn machine niet zou missen bij verkoop.

Kortom, ergens binnenkort gaat het in de verkoop, eens kijken of ik er links/rechts een liefhebber voor kan vinden, want dat is toch wel een vereiste. Gelukkig geen haast, vandaag nog weer een heerlijke espresso gehad en dat blijft lekkerder dan 97% van de restaurant espresso's.

Grappig dat ik hier vooral liefhebbers van espresso lees, filterkoffie blijft hier maar mondjesmaat langskomen.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Zwerver schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 15:57:
[...]

Ja. Het duurt ongeveer 7 minuten om van 94 naar 120 graden te gaan. Dan na een jug duurt het weer een minuutje of vier.
Het is alweer wat jaartjes geleden, dus ik heb het niet helemaal vers meer in het hoofd, maar 7 minuten klinkt erg lang? Maar goed, ik deed het ook altijd andersom. boiler op 120 graden, melk opschuimen en dan water tappen (via stoomwand) totdat het warmte-element aansprong. Dan kan je na zo'n 30 seconden al espresso zetten na opschuimen.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Teijgetje schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 02:00:
[...]

[knip]

Verder nog niemand hier met een Saeco PicoBaristo geloof ik?
Sinds een half jaar uiterst tevreden met deze mooie compacte allrounder.

[knip]
Super dat je zo enthousiast bent over de machine, heerlijk dat je er elke dag van kan genieten. En trek je niets aan van wat ik hieronder ga zeggen, want het belangrijkste is je eigen beleving en een tevreden man is tegenwoordig eerder uitzondering dan regel, dus houd dat vast :).

Maar dat filmpje, van onze knappe barista, dat is bullshit galore :P. Ik geloof meteen, jou en hem, dat het een goede volautomaat is en dat hij zich prettig zelf schoon maakt en de gebruiker zo helpt...dat is niet mijn issue.
Maar het stukje: elke barista weet dat grindsize and consistency heel belangrijk is en daarom gebruikt iedereen keramische schijven.....wauw...really? Ik durf voor 1000 euro te wedden dat nog geen 2% van de professionele barista's keramische schijven gebruikt.
Malers in het pro segment zijn: Mahlkonig K30, Mythos, Olympus 75 (met mythos schijven), een verdwaalde compak E8, Ceado e37s....allemaal 75 tot 82mm platte gehard stalen schijven (met eventueel titanium coatings)....
En ja, grindsize en consistency is super belangrijk, maar zo'n volautomaat gooit die gedachte in de hoek en gaat wat anders doen. Want een volautomaat kan helemaal niet fijn genoeg malen voor espresso, maar bouwt de druk op met een ventiel, ipv de weerstand van de koffie te gebruiken zoals een espressomachine behoort te doen.
Daarnaast stelt niemand op een volautomaat continu de maling in qua fijnheid, dus een espresso, lungo, cappuccino, cafe creme etc etc worden allemaal met dezelfde maling gemaakt maar er wordt gewoon meer water doorheen geduwd. Er is werkelijk geen barista die dat ok vind.

Nogmaals, ik geloof in het concept van een volautomaat en weet hoeveel mensen er blij mee zijn (inc mijn ouders, die ik ze cadeau gegeven heb), maar kom niet aan met een jan-lul verhaal in een filmpje over "ik ben een barista en ik vertel je dat mijn baan overbodig is, deze machine doet alles net zo awesome als ik" .

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Het is mij veel te laat om op je langs post uitgebreid in te gaan, maar je maakt een hoop fouten en aannames in je tekst, zoals je linkje naar maalschijven die een vergelijk maakt over iets waar wij het helemaal niet over hadden. Ik weet van een hoop dingen weinig en van maar een paar dingen veel. Koffie is een van de dingen waar Ik bovengemiddeld veel van weet.
En daarmee ben ik geen koffiesnob die een Rembrandt in zijn latte tekent, maar iemand die gewoon de verschillen kent en geproefd heeft en durft te beweren dat die verschillen groot zijn tussen jouw apparaat en wat een barista doet en kan. Ik zou je bijna uitnodigen bij mij thuis voor een echte espresso of cappuccino, maar ik ben bang dat je niet te overtuigen valt en dus laat ik het hierbij.

Nomad wijzigde deze reactie 31-03-2018 00:21 (6%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Voor de andere lezers hier wilde ik wat tegengas geven aan je verhaal, zodat niet iedereen zomaar iets koopt omdat ze hier lazen dat die perfect was. Dat is nu gelukt, ik merk dat ik niet zo'n zin meer heb om jou te overtuigen. Ik geloof dat ik het prima vind zo :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Ik vind het werkelijk tenenkrommend hoe jij discussieert. Waarbij je consistent niet leest wat wij zeggen, maar je eigen interpretatie eraan hangt en daar dan lekker tegenin gaat.
Waarin je continue aangeeft: wij koffiesnobs vinden dit en dit, maar de gemiddelde gebruiker vind het al heerlijk. Vervolgens beschuldig je ons dat wij beweren dat jij vind dat je machine perfect is, terwijl je dat helemaal niet vind....Terwijl je letterlijk dit zegt: "Ik ben geen purist en heb nooit beweert dat de Pico de beste koffie zet, wel dat hij imo perfect 11 drankjes maakt die je simpel aanpast aan jouw smaak" Lees het laatste stukje van je eigen zin eens, hij maakt, volgens jou, _perfect_ 11 verschillende drankjes. Wij leggen je geen woorden in de mond, jij beweert het zelf.

Jij maakt geen gedachtefoutjes die wij als "snob" niet acceptabel vinden, jij maakt fouten waarin je beweert dat je een bevroren biefstuk goed kan ontdooien in de magnetron en daarna even 2 minuten aan beide kanten in de pan voor het perfecte bruine randje. Je maakt echt giga beweringen die niet op nuance niet kloppen, maar die gewoon complete bullshit zijn. En vervolgens ga je met ellenlange verhalen er nog meer troep bijhalen om je punt te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Lijkt mij prima, ik ben er ook helemaal klaar mee inderdaad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
gr8slayer schreef op zondag 1 april 2018 @ 22:33:
Ik ben sinds kort, overigens via de vraag en aanbod hier, de eigenaar van een Jura impressa C65. Ik ben er heel erg blij mee, maar ik ga maar even niet hier beweren dat de koffie uitmuntend is :)
Begrijp mij niet verkeerd, je mag met recht blij zijn hoor. Het is een hele mooie volautomaat en weinig concurrenten zetten een betere bak.
Als je een 1-knop-bakje-koffie wilt heb je een prima keuze. Betekent dat dat je het perfecte bakje koffie kan zetten, nee, maar al wel beter dan menig ander en daar mag je heel blij van worden.

Belangrijk is om verse koffiebonen te gebruiken. Die vind je niet in de supermarkt. Wel als je googled op "vers gebrande koffiebonen". Bijna elke grote stad heeft wel een branderij en anders verstuurt elke brander ook wel op met de post :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
voxxel schreef op woensdag 4 april 2018 @ 12:30:
Zit ik hier goed als ik wat vragen heb over het aanschaffen van een halfautomaat/pistonmachine en koffiemolen? Ik ben namelijk op zoek naar een degelijk setup van rond de 300 euro en zou daar wat advies bij kunnen gebruiken.
Je zit op de goede plek.
Je budget is wel vrij krap. Wat heb je zelf al gevonden :)

Edit: ^^gmta

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
voxxel schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:12:
[...]

Top, ik heb al wel een beetje research gedaan en daarbij kwam ik er al achter dat het geen ruim budget is. Ik zou best wat meer willen uitgeven, maar dit is een beetje waar ik met mijn vriendin op uit kwam. Als het echt het verschil zou maken dan zit er nog wel wat rek in.

Thuis zet ik koffie met een bialetti moka express en bonen bestel ik altijd online bij een zaakje die verse bonen levert. Deze maal ik met:
[afbeelding]

Samen drinken we iets van 750gr-1000gr koffie in de maand. Nu we samenwonen willen we upgraden naar de volgende stap en ik zou graag een pistonmachine willen voor goede espresso.

Alhoewel ik ons wel echte koffieliefhebbers zou noemen, ben ik absoluut niet zo'n fijnproever als sommigen hier, dus een hele dure machine lijkt me niet nodig. Dit is wat ik zelf heb gevonden:
https://www.koffiediscoun...0689/solis-primaroma.html
https://www.koffiediscoun...onghi-dedica-ec685-r.html
https://www.koffiediscoun...ggia-carezza-de-luxe.html

Een bonenmaler zou eventueel nog even uitgesteld kunnen worden, maar misschien iets in deze richting: https://www.koffiecenter....ry-10280/graef-cm800.html
Of:
https://www.koffiecenter....ghi-kg89-koffiemolen.html (Je kan deze modden om hem fijn genoeg te krijgen voor espresso. Volgens een vriend van me werkt dit erg goed.)

Zit ik een beetje in de goede richting of zouden jullie me iets heel anders aanraden? Ik ben ook al een beetje naar 2e hands opties aan het kijken.
Mooi dat je zelf al een hoop gevonden hebt, maar helaas nog niet de juiste dingen :). Geeft niets. Alle producten die je aanwijst zijn niet geschikt helaas :P.
De espressomachines die je linkt zien er leuk uit, maar zijn niet temperatuur stabiel, hebben geen power om eventueel te stomen etc. Alleen op uiterlijk zijn ze succesvol.
De malers die je toont, daarvan ken ik de bovenste niet, maar een korte search vind: https://www.home-barista....0-good-or-bad-t43584.html dat hij krapjes wel/niet uberhaupt fijn genoeg kan voor espresso, plus dat je met 40 stapjes je ook niet precies genoeg kan instellen. De andere maler is een grapje en moet je zeker overslaan.

Goed, wat dan wel hoor ik je denken :P.

De Gaggia Classic, die hierboven al genoemd wordt, is de instap ok espressomachine. Niet moeders mooiste, maar kwalitatief 3 stappen beter dan wat jij linkt. En 2e hands voor een 150 euro wel te vinden!
En met zeg 200 euro nog in de broekzak geeft dat ruimte voor een nette 2e hands maler. Horecamalers zijn zelden mooi, maar eigenlijk altijd kwalitatief erg goed. En dat is niet iets wat een fijnproever pas merkt, dat is iets wat juist de amateur merkt, want die malers zijn VEEL makkelijker in gebruik en om espresso mee te leren zetten. Ze malen consistent en kunnen fijn genoeg.
Opties zijn:
Compak K3, K5, K6, K8
Mazzer mini, super jolly
Eureka Atom, Mignon V2, Zenith
Sette 270(w)
Quamar M80e, Q50e, Q13e
Mahlkonig Vario
Macap M4(D)

Zoek eens naar die malers op marktplaats en kijk welk aanbod je vind en welke je nog enigszins mooi vind op je aanrecht. Het zijn stuk voor stuk capabele malers. En samen met een espressomachine als een Gaggia Classic of een Rancilio Silvia heb je dan een mooie basis te pakken. Machines die constant zijn, waardoor je ook kan leren hoe het hoort.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
voxxel schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:38:
[...]

Haha oké, dat is duidelijk. Ik heb gisteren bijna de hele dag besteed aan informatie zoeken en ik kreeg inderdaad al het gevoel dat ik er flink naast zat. De wereld van koffie maken is een stuk dieper dan ik dacht. Bedankt in elk geval voor de tips! Ik ga op marktplaats zoeken naar de gaggia classic (ik begrijp uit diverse bronnen dat ik het wat oudere model moet hebben?) en een goede maler. Ik zal wel even laten weten wat het is geworden!

Edit: Hoe wordt er eigenlijk gedacht over de QuickMill 820? Dat leek me ook wel een geschikt apparaat als ik de reviews mag geloven.
De helemaal nieuwe moet je inderdaad niet hebben qua Gaggia, maar eigenlijk elke 2e hands is prima. Ouder is niet beter, want er is ook een einde levensduur natuurlijk. Ze hebben pas een jaar of 2 geleden de aanpassing op de nieuwe gemaakt, dus ik zou zoeken naar een mooie van een jaar of 5 oud zeg maar. Niet dus 15 jaar oud :P.

Ik vind persoonlijk de Quickmill 820 een kutding, maar dat ben ik. Het was mijn eerste espressomachine en achteraf denk ik dat hij wel eens stuk geweest kan zijn en daardoor echt niet deed wat ik wilde. Maar hij is mij iets te simpel in elkaar gezet, een beetje luxe gevoel of hebberigheid moet ik er wel van krijgen.
De Rancilio Silvia is wat mij betreft de instap machine waar ik dat hebberige gevoel wel krijg. Maar feitelijk is de Gaggia ook prima in staat om goede espresso te zetten.

De maler is het belangrijkste qua apparatuur en hoe mooier je die voor elkaar hebt, hoe makkelijker je introductie naar espresso zetten is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
dreamscape schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 23:17:
Zoals ik al eerder zei: als je echt wilt melk opschuimen, neem je uiteindelijk toch een HX...
Eens, ik zou niet anders meer willen. Heb over de jaren een hoop geüpgraded maar wat ik nu heb sta ik echt achter qua setup. En toch gaat het weg, ik drink als enige thuis koffie en ben overdag niet thuis meer straks. En het is betaald uit mijn hobby Potje, die met de verkoop weer ruimte geeft voor andere hobby's.
Als je echt met espresso wilt beginnen kan je beter de instap machine overslaan en gaan voor wat je nooit weer hoeft te vervangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
ixl85 schreef op zondag 8 april 2018 @ 09:44:
Zo, m'n Quickmill 3035 heeft nieuwe maalschijven. Helemaal top! Wist niet dat dat ding zo fijn kon malen (2ehands gekocht).

Op naar de volgende aankoop:
Ik ga een leuke french press kopen (tips welkom). Nu wil ik daar een handige (makkelijk in het schoonmaken) handmatige molen voor hebben. Prijs mag ergens tussen de 0 en 80 euro zitten.
Echter zit ik door de bonen de vermaalde koffie niet meer. Heeft iemand tips voor een goede unit?
Iets boven je budget, wel een bewezen topper die al 500x aangeraden is door koffieliefhebbers: de baratza encore. Wordt door heel veel mensen, inclusief mij, gebruikt voor filterkoffie naast een espresso-setup

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Mattheus_92 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:22:
[...]

Nomad, heb je ook al gekeken naar de kickstarter van de Niche Zero? Die belooft voor de thuisgebruiker een wereld van voordelen, o.a. veel lagere retentie in je maler. Ik kan in ieder geval niet wachten tot ik hem heb en me pols kan ontlasten :)
Ik kende hem nog niet, maar vraag mij af wat de bouwkwaliteit echt gaat zijn. De Baratza encore heeft ook geen pro build, maar kost dan ook heel wat minder dan de kickstarter en heeft ook nagenoeg geen retentie. Voor filterkoffie is die echt heel geschikt.

Via het filmpje zie ik in ieder geval niets wat hem uniek of beter zou moeten maken :). Maar ik wacht graag de eerste reviews af om mijn ongelijk te bewijzen, want hoe meer goede keuze hoe beter :)

Als ik 500+ euro zou betalen voor een maler, die stil en weinig retentie moet hebben, en ik wil er filter + espresso mee doen, dan zou ik ook kijken naar de Eureka Atom:
https://www.elektros.it/a...er_eureka_atom_black.html

Voor espresso is die sowieso echt goed en voor filter schijnt (maar niet zelf geproefd) ook acceptabel te werken.

Nomad wijzigde deze reactie 19-04-2018 16:48 (18%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
ehtweak schreef op donderdag 19 april 2018 @ 23:24:
Vanavond was er een leuke aflevering van de KvW over 'Single Origin Koffie(bonen)'.

https://www.npo3.nl/keuri...rde/19-04-2018/KN_1698292

Je blijft lachu... Hoe marketing er toch weer in slaagt ons van alles te doen laten geloven, en er voor laat betalen... O-)
Voor veel mensen wel een eye-opener denk ik. Voor mensen zoals mijn ouders is dat wel een leerzaam filmpje die toch wel een kijkje in de keuken geeft.
Wat ik aan de ene kant mooi vind is dat mensen zoals Ivo niet 1x zeggen dat koffie uit de supermarkt gewoon super kut is, dat siert hem...aan de andere kant is het kennis die de gemiddelde consument hard nodig heeft :P

Na het filmpje heb je niet perse echt genoeg kennis om nu te snappen dat je supermarkt koffie links moet laten liggen en dat je veel beter bij lokale branderijen kan neuzen.
Wat het filmpje wel heel tof laat zien is wat koffie nu eigenlijk is, een pitje in een rood besje, die handmatig geplukt wordt, gewassen wordt, gedroogd wordt, handmatig gesorteerd wordt etc etc...
Van besje tot kop koffie is zo'n enorm traject en elke stap is weer essentieel en variërend en maakt uit in het eindproduct. Tof dat dit een keer duidelijk op tv komt, beetje meer liefde voor de afkomst van koffie is wel goed...dan snappen mensen ook beter waarom je beter koffie kan kopen van importeurs/branders die ook zorg dragen naar de plantages en de lonen/behandeling daar (al is dat nog wel echt een stap verder in het proces)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Mattheus_92 schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:06:
[...]

Ik vind het wel makkelijk om zo het eerste beste filmpje gemaakt voor leeks erin te gooien. Dat is namelijk de marketing wat nodig is om een kickstarter effectief te maken. Het product is al veel gereviewed en getest, zie o.a.:

[video]

https://static1.squarespa...865/Niche+zero+review.pdf

Van deze review is vooral pagina 5-7 + 17 interessant aangezien je over retentie spreekt..

Een zo laag mogelijke retentie is vooral handig als je weinig koffie (bijv thuisgebruiker) zet want als je de hele dag door maalt is het minder impactvol op je koffie. En in jouw voorbeeld weet je ook niet of die 4 gram retentie geheel meekomt (100% uitwisseling) of dat je iedere keer 1gram oude koffie (25%) uitwisselt.
Goed om te zien dat hij mooi schoon werkt. Gaat hij meer retentie vasthouden als je hem wat langer gebruikt en wat vettigere bonen gebruikt, vast...maar ....ja ziet ook dat het ontwerp gewoon netjes klopt. De rest is ook afhankelijk van het gebruik van de user.

Ik heb ook met reden mijn Sette gekocht, o.a. de retentie is heel lekker laag en dat is fijn.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
monsees schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:19:
Beste koffieliefhebbers,

Onlangs heb ik mijn eerste espresso apparaat gekocht :) . Nu ben ik aan het denken aan de tweede stap: een bonenmaler. Echter als startende werkende is mijn budget nog niet extreem hoog. Ik zit zelf te denken om maximaal 60-70 euro te besteden, hiervoor ben ik wel bereid om op marktplaats rond te kijken.

Online kwamen deze apparaten naar voren:
Solis 166 Scala
Graef CM800 (spreekt mij wel aan omdat ik de piston eronder kan plaatsen
Bodum Bistro

Ik weet zelf als leek nog niet of ik in de goede richting ben. Hebben jullie nog tips of adviezen?
Welkom. En meteen van mijn kant een dooddoener die helaas wel op gaat, wat vond je zelf al qua ervaringen toen je in dit topic en via google zocht naar deze apparaten?
Want de eerste 2 malers zijn al eerder in dit topic zelfs naar boven gekomen en had je dus heel makkelijk info over kunnen vinden. En de Bodum, daar is via google best over te vinden (in het kort, acceptabel voor filter/french/perculator, niet ok voor espresso).

We helpen je graag, maar wel pas nadat je zelf even ingelezen bent over het onderwerp. Dus even hier op tweakers zoeken, even op home-barista / coffee geek, even langs google en 10 minuutjes later weet je ofwel je antwoord, ofwel je stelt je vraag terecht hier.

(en na je zoektocht kom je er achter dat in het kort geen van 3 malers een optie zijn)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Mattheus_92 schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:01:
[...]

Allereerst zou ik bij jezelf afvragen hoeveel espresso je wilt gaan maken ermee per dag, en of je die dan ook tegelijk zet of niet. Als je bijv. alleen sochtends en savonds voor jezelf zet dan zou je ook kunnen kijken naar een handmaler. Deze zijn veel goedkoper als elektrische malers en leveren een kwalitatief goede espresso maling op. Voor een beginnend koffie enthousiasteling is dat een economische keuze. Bijv. een Zassenhaus Quito. Hiermee heb ik zelf de eerste 2 jaar gemalen, 2 kopjes per dag gemiddeld. 14g malen in 1.5-2 minuten terwijl je apparaat opwarmt.

Alleen indialen tussen maalgraad, hoeveelheid koffie en je doorstroomtijd op je espresso apparaat kost wat meer moeite >:)
Als het je om de financiën gaat zou ik eerder adviseren om 2e hands een electrische maler aan te schaffen als beginner. Je hebt dan nagenoeg geen afschrijving en wel het gemak/consistentie van een electrische maler. Ik zou een beginner zelfs bijna een Sette 270W aan willen raden, omdat die enkele variabelen juist weg haalt, maar hij is net te kwetsbaar om 2e hands aan te schaffen zonder zorgen.

In het topic heb ik eerder al wel eens lijstjes gemaakt van goede opties om 2e hands aan te schaffen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
gr8slayer schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 16:45:
[...]

Dat lijkt me toch niet de bedoeling? Wat een vieze smurrie. Daar druipt dus jouw verse bakje steeds doorheen?
De mensen hier die volautomaten niet zo adviseren doen dat niet voor niets he. Een halfautomaat machine houd de koffie buiten het apparaat, alleen (kalkarm) water gaat er doorheen en daar houd ik van.

De combinatie van:
- warmte + plastic is geen goede (droogt uit uiteindelijk)
- warmte + koffie + vocht = prima combinatie om champignons te groeien, net als ander minder gewenste schimmels
- koffie + plastic, er blijven vetten achter, die je met water niet wegspoelt. Een schoonmaakpil is een sterke ontvetter en doet zijn best, maar gezien het er alleen langs spoelt is het zelden echt genoeg.

Met een half automaat houd je alles gescheiden waar het gescheiden kan blijven.
Een nette halfautomaat is met minimaal onderhoud al wel 20 jaar te gebruiken, met wat groter onderhoud af en toe gaat hij eigenlijk nooit weer af. Een volautomaat is bijna per definitie gewoon beperkt van levensduur.
En sure, met goed onderhoud gaat het zeker langer mee, maar een 10+ jaar oude volautomaat is wel een enorme uitzondering. De "blingfactor" plus het gemak trekt mensen sterk naar een volautomaat, gooien er soms wel richting de 1000 euro tegenaan, niet goed wetende wat nu daadwerkelijk de levensduur is.

Dat gezegd hebbende, er is een terechte markt voor die apparaten, als je de beperkingen maar kent. Mijn ouders heb ik een Nivona volautomaat voor gekocht. Ze drinken zeker 8 bakjes koffie per dag, maar willen er echt geen werk van en ze accepteren dat ze over 5 jaar weer een nieuwe moeten kopen. En ondertussen blijf ik er op hameren dat ze wel goed blijven schoonmaken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Leipo schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 07:23:
ik gooi het tussen de planten in de tuin (espressomaling): is redelijk snel verdwenen en schijnt wel een goede bemesting te zijn
En helpt de katten uit de tuin te houden. Maar, met dit warme weer afgelopen dagen kan je het ook niet een paar dagen in de knock-box houden, het schimmelt echt zo snel al.
Meeste gaat hier helaas de GFT in en slechts soms de tuin in. Moet het wat actiever de tuin in gooien, als het nog niet dagen staat in de knock-box.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
gr8slayer schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:52:
Heeft iemand van jullie ooit met het idee gespeeld om zelf bonen te gaan branden? Ik kom redelijk goedkope branders tegen met hele goede recensies.
Ja, ik heb wel eens zelf gebrand en ja ik heb wel eens met het idee gespeeld. Maar ik weet ondertussen ook dat goed branden best wel precies komt, dus dat je met een redelijk goedkope brander niet in de buurt komt van de nette brandprofielen die de echte branders toepassen. Sure, je krijgt het boontje wel bruin en je kan stoppen na de eerste crack en sure je hebt wel wat controle over temperatuur...maar je hebt geen massa genoeg om temperatuur stabiel te blijven op het moment dat je de bonen erin gooit, dus je aanvankelijke temperatuur zakt al behoorlijk. Daarna meet je vaak alleen rondom de trommel ipv echt in de trommel qua temperatuur en zelfs wanneer dat wel ok geimplementeerd is, blijft de tuning maar tricky.

Conclusie van de meeste thuisbranders is: het is goedkoper, het is leuk om te doen voor de hobby, ik leer ervan en speel ermee....maar nee ik krijg de smaken niet zo mooi als de echte jongens dat kunnen. Zeker lichte brandprofielen zijn enorm tricky, hoe donkerder je brand, hoe relatief makkelijker het concept wordt (niet lekkerder perse ;) )

Als dat acceptabel is, dan is het zeker leerzaam :)

Nomad wijzigde deze reactie 23-05-2018 11:14 (5%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
gr8slayer schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:19:
[...]

Wat voor brander heb je zelf?
Begonnen met een popcornmachine (voor de grap), daarna met een pan geprobeerd (werk zowaar aardig, werd vroeger wel meer gebruikt)..maar dat was allemaal om te spelen, daarna een paar keer gespeeld met een Gene Cafe...en toen werd wel duidelijk dat het allemaal erg beperkt is...en tegenwoordig heb ik heel goed contact met koffiestation.nl (branderij in groningen), dus ben ik tegenwoordig heel goed voorzien qua koffie :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
gop1 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:29:
Ik heb een Vibiemme Domobar (tweedehands), maar deze heb ik nog nooit ontkalkt (heb m nu zo'n 1,5 jaar) en ik weet ook niet wanneer en of de vorige eigenaar hem heeft ontkalkt. In de gebruikershandleiding die ik op internet vond staat ook helemaal niets over ontkalken. Er wordt slechts gesproken over backflushen en het met een vochtige doek afnemen.

Nu heeft het ding een boiler, dus ik kan me haast niet voorstellen dat het ding niet ontkalkt hoeft te worden. Iemand een idee?
Ja moet ontkalkt worden en zo te lezen is die daar ook wel aan toe. Maar doe je het te lang niet, dan heb je kans op brokken kalk die los komen en tussen veertjes/klepjes kunnen gaan.

Ik ben groot voorstander van voorkomen is beter dan genezen, dus ik zou in de toekomst vooral de focus leggen op voorkomen (brita-kan, ontkalk zak in water reservoir etc). En voor nu zou ik hem brengen naar bijvoorbeeld Kafko.nl . Die haalt hem echt uit elkaar en verwijderd dan de kalk, dan is er ook geen kans op brokken kalk die links/rechts vast komen te zitten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
gop1 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 17:17:
[...]

Ik ben ook een groot voorstander van voorkomen, maar ik lijd ook aan uitstelgedrag.
Ik heb nu dit flesje ontkalker: https://www.action.com/gl.../87/8715342011820_101.png
Heb je toevallig een linkje naar een ontkalkingsprocedure? Ik neem het risico op loskomende brokken kalk voor lief, mocht het gebeuren, dan haal ik hem zelf uit elkaar en reviseer ik hem volledig.
Desnoods ontkalk ik een aantal keren met een minder geconcentreerde oplossing, zodat de kalk langzaam en laagje voor laagje loskomt.
https://www.google.nl/sea...omobar&oq=descale+domobar
Dat lijkt mij de eerste search die je doet en het eerste resultaat bij mij is dan deze pdf:
https://www.espressocare....G-VBM-He-Ex%201-14-11.pdf

Heb hem niet geheel gelezen, maar lijkt uitgebreid? :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Blijf ver weg van die Solis apparaten. Dat zijn echt machines die gebouwd worden op uiterlijk en verkoopbaarheid ipv op kwaliteit van onderdelen en levensduur.
Ik heb vroeger ook verlekkerd gekeken naar Solis maar nu zou ik er nooit meer 1 adviseren.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik koop per week 250 gram en drink aardig consistent een kilo per week tegenwoordig. Espresso's gaan echt zo'n stuk harder dan filterkoffie. Even 2 espressootjes en ik ben ongeveer 40gram verder....vs 1 grote kop filter waarbij ik 13,5 gram koffie gebruik (en 200ml water)
De lokale brander zit in de stad, dus ik haal wekelijks gewoon nieuwe, maar als dat niet haalbaar is, dan zou ik per bestelling porties van zo'n 100 a 150gram maken en dat los invriezen...en per keer 1 portie uit de vriezer, die ik in een paar dagen op kan krijgen. Na vriezen/ontdooien is de smaak prima, maar gaat de degradatie wel hard vind ik, dus dan wil je het vlot opmaken.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik vind de boon ontzettend goor en dusdanig vet dat niet alleen ik de boon niet fijn vind, een volautomaat gaat hem ook niet fijn vinden.
Maar goed, zoveel mensen en zoveel wensen. Eigenlijk vind ik alle supermarktbonen goor en smaken naar een bitter stuk karton.

Dus het stukje " de beste van de supermarktbonen" zegt wat mij betreft heel weinig, in het land der blinden is 1-oog koning....

Zoals precies 1 miljoen keer hier geadviseerd zou ik zeggen, probeer eens vers gebrande bonen van een goede brander. Zijn die duurder? Mja, vast wel wat, maar het hoeft alsnog geen vermogen te kosten.
http://www.fascino-coffee...et-specials/initio-pittig goedkoper gaat het niet worden. Nou vind ik deze boon niet zo heel bijzonder verder, dus met iets meer budget is dit een betere optie vind ik:
https://www.gebrand.nl/nl/producten/details/?prod=81
Dat is een espresso boon waar ik van vind dat hij makkelijk te zetten is en als espresso zoet is met mooie hinten van noten/pinda.
Stapje omhoog in bijzonderheid kan je kijken naar wat lichter gebrande koffies, maar die zou ik niet in een volautomaat stoppen:
https://www.koffiestation.nl/product/guatemala-esquipulas/ Een Guatemala die ietsje frisser is, maar nog steeds zoet.
Ben je goed bekend als espressozetter, dan kan je heerlijke espresso's zetten met verse afrikaanse koffie's, uit Ethiopie of Kenya. Zeker de laatste komen erg mooie koffie's vandaan, maar de zettechniek komt door de zuren wel iets nauwkeuriger.
https://www.bootkoffie.nl...thiopie-Espresso-Organic/ Heb ik nog niet gehad, maar de brander is goed en zoiets kan echt wel heerlijk zijn en bijzonder...waarbij je echt wel nieuwe smaken kan ontdekken in espresso.
Het koffielab maakt ook mooie koffies (zelf drink ik vooral hun filterkoffies regelmatig), maar zoiets als dit kan echt een mooie afwisseling zijn voor espresso:
https://www.hetkoffielab....-natural-Espressobranding

Kortom, het gaat van goedkoop (10 euro de kilo) tot normale prijzen van 20 euro de kilo tot prijzig met zo'n 38 euro de kilo. Ze zijn allemaal het geld waard die ik hierboven link, dus van de een mag je ook meer verwachten dan van de ander. Maar het verschil tussen supermarkt koffie en verse koffie is zo groot, dat ik die Lidl bonen hier niet meer wil lezen eigenlijk :p. Die dingen hebben 1x een slechte test gewonnen (met veel discussie achteraf met de jury) en sindsdien gaat iedereen ermee aan de haal.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
prijk schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:30:
[...]

Hierbij wil ik wel aantekenen dat ik in bars in Italië heel vaak heb gezien dat er standaard Lavazza of Segafredo in de maler ging en dat de koffie daar prima smaakte.. Maar over dat laatste valt uiteraard niet te twisten.
Met grote doorloop daar en dichtbij de source, kan het ook maar zo zijn dat de koffie daar ook nog relatief vers is gebrand :). Je weet gewoon niet de achtergrond van wat ze daar gebruiken.
quote:
virtualJac schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 08:06:
[...]

Hoe kom je aan de overige 750gr. per week dan? :9

Ik merk dat er best wat verschil zit in de hoeveelheid bonen welke ik gebruik voor mijn filterkoffie. Ik heb bonen uit Ethiopie gehad waarbij ik 24gr gebruik voor twee kopjes (400ml) en nu een zakje Braziliaanse bonen open waarbij ik een stuk meer wil gebruiken.

Ik haal nu 2 zakjes van 250gr bij de brander en doe hier ongeveer 4 weken mee.
250gr per week en 1 kilo de maand* ;).

Dat de dosering niet van alle koffies gelijk is, dat herken ik zeker. Maar in de basis gebruik ik voor filter 32gram op 520ml water en ik wijk af maximaal richting 35gr per 500ml water zeg maar, dus die variatie is niet heel groot bij mij. Fijner/grover malen en langer bloomen heeft bij mij meer gevolg voor smaak dan de dosering .

Nomad wijzigde deze reactie 18-07-2018 10:51 (45%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
chocomousse schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:03:
Hoi allemaal,
Ik ben hier nu toch al een poosje aan het mee lezen, bij het begin begonnen en ben nu bij pagina 13 geraakt maar kan het toch niet meer laten!
Dus: Aangezien de nespresso toch zo'n beetje het einde van zijn leven aan het geven is, en ik zeker wel houd van een lekker kopje koffie ben ik een beetje beginnen kijken naar een halfautomaat.
Ondertussen heb ik mijn ogen op dit:
https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

Het leuke aan bovenstaande is dat het meteen een setje is. De rancilio silvia heb ik hier toch al enkele malen zien passeren dus denk dat dit, mits goed onderhouden, wel geen slechte keuze is om mee te starten?
Wat de maler betreft ken ik deze niet, iemand ervaringen mee? Maalt deze uberhoubt wel fijn genoeg?
De maler is heel krap aan, hij kan net fijn genoeg, maar het is geen vriendelijke maler qua klontering/dosering,...dus je maakt het jezelf niet makkelijker met zo'n maler.
De espressomachine is inderdaad een goede starter waar je veel uit kan halen en die je best kan upgraden met PID e.d.....zeker als je een beetje van klussen houd een extra leuke machine.
Ik zou zelf niet zo'n maler erbij willen, ik heb zo een gehad en was heel blij toen ik die verving voor een horecamaler.

Mijn tip, zo'n espressomachine is prima, aantoonbaar goed onderhoud is zeker een plus, maar zoek er een compak K6 of mazzer mini of een andere degelijke horeca maler en je maakt de start zeker prettiger.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
chocomousse schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:25:
[...]

Bedankt voor de tip!

Kan je me enig richtprijs geven wat ik aan zo iets zou moeten uitgeven? (Dat ik mijzelf niet laat overpayen natuurlijk!)

Zowel de maler als het apparaat, ik zou het toch liefst onder de 500€ houden, minder is altijd een plus, kan er meer geld naar de accessoires. :D

Ook heb ik enkele malen al quick mill zien passeren, dit is dan weer een apparaat met warmteelement, aan te raden, of liever niet?
Een Silvia die niet erg oud is (dus wel van na 2005 zeg maar) zou ik zo'n 250 euro voor over hebben, indien hij gewoon netjes is. Zit er een PID en/of recent aantoonbaar onderhoud bij, dan is 300 ook acceptabel.
Een horecamaler moet voor 200 euro heel prima te doen zijn. Welke opties er zijn kan je wel naar googlen, meerdere koffie fora hebben wel hun posts met lijstjes die terug te vinden moeten zijn.

https://link.marktplaats.nl/m1302193116 opknapper die na middagje poetsen wel zijn mannetje staat.
https://link.marktplaats.nl/a1206796507 als je hem rond de max 300 kan houden een mooie optie.

Nomad wijzigde deze reactie 19-07-2018 13:34 (9%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
chocomousse schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:37:
Na wat zoeken heb ik 2 malers gevonden:
- een Compak K-6 -> shopgrinder dus geen doseerder wat al geen koffie "verspild"
Zo goed als nieuw voor 250€
- een Compak K-8 -> grotere schijven, wel doseerder..
Used (en ik vrees ook abused) voor 150€

In mijn opzicht lijkt dan de K-8 wel een goede keuze, of is dit eerder overkill als eerste maler?
Hoe groter de schijven, hoe makkelijker hij het je maakt. En het komt veelal de smaak ook nog ten goed, maar vooral maken grote schijven je het makkelijker. Een K-8 moet je wel goed testen, ik heb ooit een stukke gekocht door niet goed genoeg te testen. De schijven bleken er niet recht in te zitten, waardoor ik niet consistent fijn kon malen. Als je fijn maalt, moet je ook alleen die kleine deeltjes hebben en niet stuk grotere ertussen door.
Dus even kort testen en dan zeker een optie om mee te nemen :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
chocomousse schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:27:
[...]

Blijkt dat ik nu mijn ogen heb op een mooie Domobar voor 450€. O-)

Sommige mensen kunnen ook gewoon niet onderaan de ladder beginnen hé! :+
Mijn eerste espressomachine waar ik echt happy mee was :). Hele fijne machine!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
chocomousse schreef op zondag 22 juli 2018 @ 10:36:
Dit is het uiteindelijk geworden:

[afbeelding]

Ik ga nog eens kijken hoe ik de Compak nog doserless kan maken.
Verder word het nu dus oefenen, oefenen en oefenen!

Die zak goedkopen bonen was om even de grinder af te stellen en wat te proberen, uiteindelijk nog een acceptabele espresso uitgekregen maar de smaak was totaal niet oké.

Wat is een leuke extractie ratio voor de Yellow Bourbon? Zal deze vandaag maar eens gaan proberen.

Als iemand verder nog tips heeft voor de Compak K-8 of Domobar, shoot!

(Wat doe ik fout met mijn plaatjes..?)
Doserless maken is niet perse beter...beter nog, het wordt er vaak minder van. Een doser voorop is niet mooi, maar slaat je maalsel wel mooi los en fluffy....en dat komt je exrtactie zeker wel ten goede.

De Yellow bourbon extract ik volgens mij toen met 1:2.5 verhouding, in zo'n 30 secs vanaf hendel overhalen (22 secs vanaf eerste drup is dat bij mij)..met in de basis 17,5gram in een 17gr VST bakje

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
jaguarxj16 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:57:
@chocomousse

Bestel zelf vaak bij Fascino coffee. Altijd vers en goede prijs kwaliteit verhouding (vind ik dan ;-) )
Altijd vers klopt zeker, maar ik heb nu een paar keer koffie van ze gehad die niet zo mooi gebrand zijn, alle mooie smaken die er in hoorden te zitten waren weg.

De Yellow Bourbon van gebrand.nl kan je ook even proberen chocomousse. Als je van romig en crema houd, zit je met Brazilliaanse koffies wel goed, Indonesische koffies kan ook zeker, maar dan zitten er ook meer aardse smaken in (wat ik zeker wel kan waarderen).

Koffiestation.nl heeft mijn favoriete Brazil en die is ook niet moeilijk te zetten en met zat crema (na stoppen extractie heb ik 75% crema, 25% koffie, wat uiteraard binnen 10 secs wel omdraait qua verhoudingen)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
prijk schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:20:
[...]

Houdbare (of verse) volle melk opwarmen in de magnetron en vervolgens schuim maken met zo'n glazen melkopschuimer met zeef (twintig keer op en neer) van de Blokker of de Hema (circa €10). Lukt altijd.
Naar je werk lopen kan ook, maar als je net een auto gekocht hebt en een rijbewijs hebt, is rijden mogelijk wel leuker :P.

Hij heeft een hartstikke mooie machine, die heeel prima melk kan opschuimen, ik snap wel dat hij het dan ook daarmee wil doen :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
chocomousse schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:32:
[...]

Haha! inderdaad! Ik heb ook nog de Aerocino van Nespresso staan, doet zijn job maar verlang wel naar meer natuurlijk. :p

Heb zowel met Volle als magere melk geprobeerd, veel lawaai, snel warme melk maar bijna 0% schuim. Zal een kwestie van oefenen worden denk ik want heb ondertussen toch al alle mogelijke tutorials gezien op YT.
Herkenbaar, maar tutorials kijken helpt weinig, ervaring is echt key. Ik heb ook uren filmpjes lopen kijken en kon er nog niets van. Maar na genoeg oefenen op je eigen machine krijg je er vanzelf handigheid in.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
HubD1 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 21:17:
[...]

Ben benieuwd, had inderdaad ook wel eens wisselende ervaringen bij fascino. Nooit echt slecht, maar de ene keer beter dan de andere.

Heb toevallig vandaag, n.a.v. een eerdere post, een zakje Brazil en een Guatemala binnen gekregen van Koffiestation dus ben zeer benieuwd... 😀
Ben benieuwd naar je ervaring met Koffiestation :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
gentlemen schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:53:
Hieronder mijn setup sindskort:

[afbeelding]

Rocket Mozzafiato Type V met een Macap M4D.

Erg tevreden en mijn latte's zijn super! Nu nog aan de art werken.
Mooie setup :). Ik heb de Cellini, wat zijn vader is :P...de naam Cellini mochten ze niet meer gebruiken, dus is het nu een Mozzafiato....maar los van de naam is die gewoon erg goed in elkaar gezet, al sinds versie 1.

De M4D maler vind ik niet zo mooi om te zien, maar is een prima maler en daar gaat het om. Wat je nog kan doen is een 17grams VST bakje nemen, ik vind dat een fijner bakje en een mooie hoeveelheid koffie om 1 goede espresso van te zetten van rond de 40gram (1:2.5 extractie vind ik een fijne verhouding met de meeste bonen)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
gentlemen schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:16:
[...]

Ik weet nog niet hoeveel gram die bakjes zijn. Mijn instelling is met een single bak 12 gram koffie voor ongeveer een 25ml espresso. Is een 17gram bak niet te veel voor een cafe latte?

En de M4D zou mooier kunnen als ik de chromen variant had kunnen bemachtigen.
Cappuccino/latte etc is wat mij betreft juist gebaat bij de 17grams bakjes, om door de melk nog goed de koffie te proeven.
De single basket is voor niemand ideaal, de vorm, de extractie, alles is minder handig er aan....elk forum zal beamen dat je single-baskets weg kan leggen en nooit meer hoeft op te zoeken.

De standaard double-basket is 14 tot 16 grams, afhankelijk van het merk en type koffie. De VST is ietsje ruimer (ook andere tamper nodig), maar zorgt voor merkbaar beter extractie.
https://www.vanpommeren.n...akje-17-gram-f302701.html
https://www.vanpommeren.n...58-4mm-tamper-8102-m.html

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bermuda1980 schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:53:
Weet iemand waar je vervangende ventieltjes kan krijgen voor de Bialetti? Ik heb zelf de Venus (die een ander ventiel gebruikt t.o.v. de mokka express, zilver met uitstekend puntje t.o.v koper en zonder) en de enige aanbieder die ik kan vinden is op ebay
Loop even bij een Simon Levelt binnen, zij kunnen het bij de leverancier waarschijnlijk wel bestellen. Ik heb al vaker op die manier een onderdeel verkregen die ik online niet vond :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Het wordt onder vele namen verkocht, Gastroback is er ook een van:
https://www.gastroback.de/kaffee-espresso/espressomaschinen/.

Solis/Breville/Gastroback etc....all the same. Geen namaak verder, gewoon andere namen in verschillende regio's.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
https://www.amazon.de/GAS...ssomaschine/dp/B00IHYFBAU
?

Volgens daar is dit de opvolger?:
https://www.amazon.de/Sag...3%BCrstetes/dp/B07B2WQPZ7

edit: en mijn mening nog even voor de bonus: koop nooit een solis/breville/etc....het is een berg plastic dat intern niet in de buurt komt wat mij betreft van Rocket/ECM/Vibiemme/etc...het ziet er vooral erg leuk uit en daar is dan ook hun focus geheel op. Features en gimmicks, ipv kwaliteit componenten en lange levensduur.

Nomad wijzigde deze reactie 24-09-2018 14:22 (43%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
mutsje schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:37:
Voor het Bialetti ventielje stuur eens mailtje naar peter van http://kafko.nl/. Verder zou je het in te koop aangeboden/gevraagd van koffiepraat.nl kunnen plaatsen. Misschien dan Han nog wat heeft liggen?
nee joh, Peter heeft veel, maar wel op gebied van espresso en met een focus op ofwel zakelijk ofwel Rocket/espresso....maar geen bialetti dingen volgens mij.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
waah schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:56:
Mevrouw Waah wil opeens niet meer aan de Dolce-Gusto, maar ook aan de bonenmachine.

Zelf, als iemand die niet van bitter (dus koffie) houd, heb ik 0,0 verstand van koffiezetapparaten.

Belangrijkste eisen zijn gemak (zowel zetten als onderhoud) en niet te duur. Maarja, een volautomaat is nu eenmaal prijziger dan een Dolce Gusto (in aanschaf). Verder drinkt ze gewone koffie, en cappuccino/Latte Macchiato.

Nu had ik me al iets verdiept, en kwam ik op de De'Longhi Magnifica Ecam machines. De Ecam 20/21/22 reeks vooral. Kwa prijs acceptabel, goede reviews, en een stoompijpje om de melk op te schuimen (en dus makkelijker schoon te maken dan een apparaat met slangetjes?). Bijkomend voordeel is dat je makkelijk warme chocomel kan maken.

Is deze redenatie kloppend?
Ik kwam deze actie tegen, en leek me een leuke prijs:
[Afbeelding]
~240 inc. BTW.

Zijn er nog andere machines waar ik naar moet kijken? of kijk ik sowieso helemaal verkeerd?
En goede fruitige filterkoffie van verse licht gebrande koffiebonen, zodat er geen/nauwelijks bitters in zit en jullie samen van heerlijke koffie kunnen genieten?

Als je denkt dat koffie bitter moet zijn, dan heb je nog nooit goede koffie gehad :>

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Donaldinho schreef op zondag 4 november 2018 @ 20:35:
Ik ben inmiddels bijna zover om voor een halfautomaat en maler te gaan. v60 en handmaler bevalt perfekt, maar wil ook richting espresso gaan nu

De maler wordt bijna zeker de sette 270wi. De halfautomaat waarschijnlijk een warmtewisselaar met E61 zetgroep. Heb op mn shortlist 2 Rockets staan. De appartamento of zijn grotere broertje de Giotto.

Als je op NL fora kijkt is men in het algemeen iets enthousiaster over de Giotto, de app-rtamento heeft (los van de prijs) een voor mij beter formaat.

Outsider zou nog een expobar Leva kunnen zijn, maar de exemplaren die ik live gezien heb vond ik de afwerking vrij matig van. Prijs is wel stukje gunstiger. Maar voor mij geen doorslaggevend argument.

denk dat ik in een fysieke winkel wil kopen, bij van pommeren en een filiaal van casabarrista geweest. Het idee van de meer persoonlijke service / onderhoud spreekt me meer aan dan een internetgoedkoopste. Kafko schijnt hier enorm goed in te zijn alleen de rit van een paar uur staat me nog even tegen :p

Plus wellicht nog enige onderhandelingsruimte voor accesoires etc.

Iemand nog inzichten of tips verder?
Laten we even DM'en, ik heb vandaag de keuze gemaakt om mijn set te verkopen (rocket en Sette 270w) :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
dreamscape schreef op zondag 4 november 2018 @ 23:24:
[...]

Toch niet weer hè? Of komt er wel weer iets anders voor terug waar je serieus espresso mee kunt maken?
Toch wel. Ik vind espresso lekker en leuk om mee te spelen, maar in de praktijk drink ik meer filter dan espresso. En staat hij er vooral om als gastheer te kunnen cateren. En dat vind ik overdreven.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Joopieboy schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:05:
Waarom? Water een minuut van de kook af en klaar ben je. :)
Waarom? Omdat het nogal wat uit maakt of je koffie met 91 of 88 graden zet (filter, espresso net zo hard maar dat doet de machine zelf). En even van de kook af werkt goed voor groene thee voor "rond de 90", maar koffie komt wel wat precieser :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bszz schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:49:
[...]

Overigens @Nomad : Ook bij thee gaat ditzelfde verhaal op ;)
Ik was mij heel bewust van mijn opmerking :D. En je hebt geheel gelijk hoor :D. Maar thee interesseert mij minder, dus ik schreef het lekker zwart/wit op.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Donaldinho schreef op donderdag 22 november 2018 @ 19:28:
[...]

3 clicks groffer op de molen en dezelfde, of iets langere doorlooptijd. Heel apart. Volgende batch ga ik nog stuk groffer. Smaak was wel al wat beter. Maar nog steeds overheersen de donkere tonen/bitters terwijl hij toch ook wel licht waterig is. Meer koffie gebruiken wordt na grofheid volgende experiment.

Kan natuurlijk ook aan de boon en branding zelf liggen. Zie net dat deze branding ook voor espresso wordt aangeboden. Dus zal relatief donker gebrand zijn.
Welke maler gebruik je? Want als die relatief veel fines heeft, dan blijf je kutten met langs doorloop, maar extraheer je niet meer smaken door de vele grote stukken ook.

Fijner malen en minder vloeistof is dan ook een optie om de doorlooptijd beperkt te houden.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Donaldinho schreef op donderdag 22 november 2018 @ 21:40:
Commandante C30, ik merk wel dat het maalsel, of eigenlijk de bonen zelf, enorm vol zit met vliesjes, dat zal ook niet helpen. Net nog een poging gedaan met een stuk groffer (4 clicks eraf weer). Doorlooptijd nu naar 2:30 en ik begin zowaar zuurtjes en een grapefruit te herkennen.

Het is nog steeds niet optimaal, maar ik ga langzaam de goede kant op. Denk ook dat potentieel de temperatuur van 85 graden ook iets te laag kan zijn voor een optimale extractie hier.

Morgen ochtend weer verder anders kan ik straks niet slapen.
Lichte brandingen zet ik op 88 of 89 graden met inderdaad relatief grove maling. De C30 is up to the task, fijne maler!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
D. Ninjai schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:21:
[...]

Het is zeker niet slecht, ben alleen lekkerder gewend maar daar betaal je ook naar. Ik bestel afwisselend bij:
Koffiestation
Giraffe Coffee Roasters
White Label
Koffielab
Friedhats (komt in leuke potten)
Man met bril koffie
Black & Bloom
Je noemt 2 Groningse branders, woon je ook in Groningen?
Friedhats is de enige van je lijstje die ik niet ken, raad je die aan voor filter of voor espresso?

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Porlex (mini) maakt fijne compacte malertjes, met goede maalschijfjes. Dat zou zeker mijn keuze zijn boven een hario skerton of iets vergelijkbaars. De manaos ken ik geheel niet, op het plaatje lijkt hij wel cool...mja wat er voor maalschijfjes in zit, geen idee.

Nomad wijzigde deze reactie 14-01-2019 11:29 (27%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bszz schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:56:
[...]

Volgens mij is er een aparte maalschijf voor het grovere werk. Om heel eerlijk te zijn weet ik niet of deze in Nederland te krijgen is. Ik zou het kunnen navragen.
Donaldinho schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:28:
bedankt voor je reaktie. Ik heb gelezen dat die 270 teveel fines produceert voor goede bak filter. In https://www.home-barista....over-settings-t44087.html bijvoorbeeld.

De Baratza Virtuoso wordt ook wel genoemd als alternatief. Ik kom erop terug.
Ik heb de Sette en ik heb beide maalschijfjes. Ik begon met de gewone espresso schijven en probeerde filter te malen ermee. Dat wil echt niet. Ja hij kan grof genoeg, maar je filter verstopt van de fines. Prima, ik kocht hem ook voor espresso. Toen kwam baratza met de speciale filterkoffie maalschijven..hoppa besteld uit Amerika en best een paar euro verder had ik die ook binnen (45 inc shipping meen ik).....en doe eens een gok :(.....wederom echt veel te veel fines en een verstopt filter.

Zodoende heb ik thuis de Sette 270W met espresso maalschijven voor naast mijn Rocket Cellini en een Baratza Encore voor filterkoffie. De Encore heb ik wel eens getest naast de virtuoso en vario (mahlkonig)...ik vind ze alledrie gelijke goed voor filter.

Dus de Sette is zeker weten geen optie, maar de goedkope Encore gelukkig wel...en gooi je daar 32gram in, komt er ook 32 gram uit....heeft niet veel retentie die maler (en nee ook niet verwisselen van een hoop oude koffie die er uit komt en nieuwe die er in blijft zitten)

Nomad wijzigde deze reactie 14-01-2019 15:44 (13%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Donaldinho schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:17:
Denk dat ik inderdaad voor die Encore of Virtuosa ga - zijn ook goed te betalen allebei.

Trouwens @Nomad ik dacht dat je van die Espresso zut afwilde? ;)
Klopt, maar heb geen haast :P. Maar mocht iemand geinteresseerd zijn, yes :).
Het is mooi spul en geniet er wekelijks van, maar het staat op de planning om deze maand de deur uit te gaan inderdaad. De Encore en filterkoffie blijven wel, dus ik blijf niet zielig achter :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Phuncz schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 07:19:
Heb je al eens geprobeerd de gemiddelde persoon een echte espresso voor te zetten ? In mijn ervaring wordt dat zelden in dank afgenomen :)

Het probleem is dat men een slappe bak koffie gewend is en dat ook verwacht. Regelmatig als ik een espresso of moka bestel, krijg ik van de ober de waarschuwing dat het een “klein tasje” is, omdat ze daar wel eens opmerking over krijgen, waarschijnlijk omdat de gemiddelde persoon niet weet wat een espresso werkelijk is.
Hier thuis ook inderdaad 50/50 qua reactie van bezoek. Ofwel ze zeggen " eindelijk een echte espresso met mooie smaken" ...dus die waarderen het. Of de reactie " oh jee dit is wel heel heftig, ik drink normaal koffie zwart, maar heb je wat melk ofzo voor mij" . En uiteraard is espresso met melk echt geen drol aan, dus dan maak ik er snel een cappuccino voor :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
GH45T schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:14:
[...]

Dank voor je reactie! Porlex zag ik nergens waar ik kon betalen met een VVV bon en hoe vreemd dat misschien klinkt, ik wil een handmaler kopen van die VVV bon. Zelf je kado uitzoeken zeg maar :)

[...]

Ook dank voor je reactie! Na nog wat getwijfeld te hebben als gevolg van de weinige reviews heb ik besloten om de Zassenhaus Manaos te bestellen. Over het algemeen zullen mensen eerder klagen dan een review schrijven als een product goed is. Daarbij denk ik dat een firma als Zassenhaus zijn naam niet te grabbel kan gooien met echte rommel.

Hoewel ik weinig ervaring heb op het gebied van koffiemolens zal ik hier binnenkort mijn bevindingen met de Zassenhaus Manaos delen. Wanneer de koffiemolen binnenkomt weet ik niet, ik heb hem gisterenavond besteld dus even afwachten. Het zou mooi zijn als ik er morgen of zondag lekker mee kan experimenteren :D
Ben benieuwd naar je ervaringen :). Het malertje ziet er op het oog mooi uit, maar ik weet ook uit ervaring dat dat helaas niet alles zegt. Maar feedback zeker hier...heb je ervaring met goede filterkoffie en hoe die hoort door te lopen e.d.? (een echte leek is al snel tevreden zeg maar, gewoon ter referentie voor mij :) )

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Donaldinho schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:17:
Nou mijn Baratza Forte BG is binnen. Afwerking is heel mooi - veel metaal gebruikt - staat echt als een huis. Weegt af op tijd en op gewicht. Nu nog de juiste maalgraad vinden..had net die Commandante een beetje onder de knie en nu dit weer :P Twee settings die in de manual en online stonden geprobeerd voor V60 maar de koffie is nog te zuur - fijner malen dus volgens het kompas.

Maling gaat aan de hand van twee schuiven - rechter is voor groffe instelling, linker voor fijne instelling. Hele bereik links is gelijk aan 1 klikje rechts. Wel gemakkelijk hoor, het is natuurlijk pure luxe, maar het scheelt me in de ochtend toch weer een paar stappen bonen afwegen en met de hand 30 gram malen. Het gaat hard zo met de beschikbare ruimte in de keuken

Ben nu dus dagelijks in de weer met
  • Bonavita Digital Gooseneck Waterkoker, 1L
  • Baratza Forte BG
  • chinese timer/weegschaal[/i]
  • hario V60 set
  • mini weegschaal aliexpress
  • koffie :P
..en dan moet er nog een set voor espresso naast :P
Nice, de Forte BG is ook de maler waar ik nog even voor spaar. Espresso gaat er hier uit zoals je weet :P, maar voor filter wil ik Encore nog upgraden naar een Forte BG op termijn. Niet zozeer voor de smaak, maar voor het gemak en de stilte. De Encore is toch nog wel een druktemakertje :P De Forte draait mooi op lage toeren.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Donaldinho schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:24:
[...]

Wellicht is het een idee om de FAQ van koffiepraat forum eens door te nemen (https://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=3517)

[...]

@Nomad Ik ben niet gewend aan de verschillende volumes van molens - maar ik vind de Forte niet heel erg stil met malen. Met een random gratis DB meter voor mijn telefoon komt hij zo op 90 uit. Nu heb ik gehoord dat de Sette nog luider is :D
Er zijn maar heel weinig malers stil, eigenlijk bijna geen een, Gelukkig maalt de Sette wel 4x zo snel als een mazzer mini of vergelijkbaar, dus het lawaai is slechts 7 seconden ofzo voor een dubbel shot.
De enige is de Eureka Atom, die is stil....maar die is weer geheel dicht, doet geen weight based en is niet zero retention. Dus het blijft immer keuzes maken van wat voor jou het belangrijkste is :P

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
kikkeraap schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:26:
Afgelopen weekend een Siemens EQ9 aangeschaft. Ik krijg er tot nu toe alleen zure koffie uit. Wat heb ik gedaan.... De molen staat op fijn, maximum aan koffie gedoseerd, aromaIntense staat op Intense +, 35 ml (is het minumum). Er is een doorlooptijd van 16-17 seconden. De bonen komen van Fascino (Grande Alta), dus dit kan het niet zijn. Iemand een diee?
16/17 seconden is kort voor espresso. Het eerste wat je extraheert zijn de zuren, daarna de rest. Langer water contact moet je focus zijn. Dat kan ofwel door meer weerstand ofwel meer volume in je kop.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
dutchbob schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:20:
Goedemiddag,

Ik heb een vraag en hoop dat ik deze hier kan stellen.

Net koffiebonen gekocht en ze zijn mij te licht gebrand. Nu volgt een discussie met de brander. Welke Agtron waarde ik dan meet. Uiteraard heb ik geen Agtron.

Ik koop al 20 jaar koffiebonen en bij een medium roostering verwacht ik niet dit. Ik koop meestal bij Blanchedael Mocca, maar soms ook Coffeebox of Koffielab.

Kan iemand feedback geven?

Thanks!
Is het dan geen idee om allerminst hier een foto te plaatsen van de bonen? :)
Want op afstand kan ik de inschatting sowieso niet maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Catch22 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 08:23:
Heb de vrouw eindelijk zo ver dat de Saeco Syntia vervangen kan worden. Omdat ik van mooie spullen hou, ga ik vandaag kijken naar een 2e hands Domobar, door de tips van @Nomad .

Waar ik nog wel even overeenstemming over moet bereiken is welke maler we nemen. 200 euro vind ze nog wat veel, maar ik wil het goed doen dus dat druk ik er maar door :)

De syntia doet het overigens nog prima, daar niet van. Maar die is al een aantal jaren oud (hij is van 2011) dus dat mag wel een keer.

Praktische vraag: aangezien zoiets nogal lang nodig heeft om op te warmen en ik niet een uur op mijn koffie kan wachten 's ochtends, wat is het standbyverbruik van zo'n apparaat? Zit al te denken aan een timer/slimme stekker om hem 's nachts uit te kunnen zetten, maar wel op tijd warm te hebben.
E61 heeft even nodig om op te warmen, ik vind zelf 30 minuten lang genoeg. En voor gebruik even flushen (doorspoelen zonder koffie voor 4 seconden) en you are good to go.
De Domobar is daarnaast als single boiler ook nog eens super stabiel qua temperatuur, dus heerlijk in gebruik. Daar kon zelfs mijn Rocket niet tegenop.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
voxxel schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:28:
Beste koffietweakers! Ik ben op zoek naar een nieuwe/betere bonenmaler voor bij de Gaggia Classic (oude model). Opzich kan ik prima uit de voeten met m'n huidige Nemox 7975 (traploos), maar deze geeft veel troep en hij is lastig in te stellen als ik hem heb schoongemaakt. Daarnaast wil ik m'n mogelijkheden uitbreiden naar slowkoffie (ik twijfel nog tussen Chemex, V60 en Kalita) en wil graag een molen die daar ook geschikt voor is en relatief makkelijk kan switchen tussen espresso en een grovere maling. Is dit uberhaupt mogelijk en zo ja waar moet ik dan aan denken?

Zelf zat ik al te kijken naar de Beretza 270(wi) of Beretza/Mahlkoning Vario. Mooie machines die vooral makkelijk op bepaalde standen te zetten zijn. Veel duurder wil ik niet gaan, dus dan zou ik naar 2e hands moeten gaan kijken. Verder wil ik het liefst een compact apparaat voor in een klein keukentje.
Ik heb de Sette 270w gehad, zelfs met specifieke aparte maalschijven puur voor filterkoffie....en dat was hem alsnog niet. De maler is voor espresso wel heerlijk, absoluut een aanrader.
Een Baratza Encor had ik er zelf altijd naast staan voor slowcoffee, prima voor filter e.d. en niet te duur/groot.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
voxxel schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:36:
[...]

Ik was er al een beetje bang voor dat hij voor filter minder geschikt was, lijkt me verder wel echt een super apparaat! En de Vario? Iemand daar ervaring mee of een andere geschikte molen? Of is filter en espresso uit 1 (betaalbare) maler een utopie :P
Redelijke utopie, maar de Vario zou daar wel een van de beste in zijn. Maar, wil je het goed voor elkaar hebben dan is de Vario met stalen schijven het mooist voor filter en met de keramische schijven geschikter voor espresso. Dus zelfs met zo'n veelzijdige machine moet je nog iets van een compromis stellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
dreamscape schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:05:
En anders heb je weer een excuus om een halfautomaat te kopen. Met het stoompijpje kan ik prima warme chocomel maken. En mijn kleine neefje is heel blij met warme chocomel met een flinke lading schuim erop :)
Zo doe/deed ik het ook altijd, alleen ipv een neefje was het gewoon mijn schoonzus en broer (van in de 30 :P). Maar opgeschuimde chocomel is ook lekker, dus 2x per jaar drink ik het zelf ook mee, dus ik mag niet zeuren :P

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
JAMF schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:21:
[...]

Topidee... Mijn kat heeft de gewoonte om het aangekleefde randje crema af te willen likken uit het kopje..

Maakt overigens niet uit of het kopje al leeggedronken is door mij, of niet.. hij begint er gewoon aan
Dus opletten ,want voor je het weet heb je katten spuug in je koffie 🤢
Anderen gooien melk en suiker in de koffie, zelfde categorie ranzig :+

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
MrJ schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:05:
[...]

Hierbij een foto van bovenstaande espresso hoek. :)

[Afbeelding: Espresso thuis]

Nu op advies eens hier bonen besteld: https://thebarn.de/collections/beans

Iemand ervaringen met deze roaster?
Heel fancy setup! Profitec vind ik ook een cool merk met wat ontwikkeling en focus op moderne tijden, ipv puur nostalgie zoals sommige andere merken meer lijken te doen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Joarie schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:56:
Hmm crap, mijn Expobar Brewtus IV loopt weer continu stoom af te blazen als ik de boiler aan zet. In zijn eerste levensmaanden heb ik ook al een over- of onderdrukventiel laten vervangen binnen de garantie.
Eens even beide onderdelen bestellen in de hoop dat dat het is en niet het verwarmingsrelais.
Lekt hij alleen stoom, of is inderdaad de temperatuur/druk ook te hoog. Merkbaar aan meer stoompower bijvoorbeeld of als je water tapt? (weet niet of de brewtus water tapt uit de stoomboiler?, meeste doen dat wel)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
ehtweak schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:38:
voor wat het waard is:

Ik was gisteren, sinds lange tijd, weer eens bij de Sligro. En op hun eigen merk koffiebonen ('Alex Meijer') staat tegenwoordig de brand/productiedatum!
M.a.w. je weet nu hoe 'oud' de koffiebonen zijn die je koopt. :Y En ik vond zelfs een aantal zakken met een productiedatum van amper een paar weken geleden.

Nu ff afwachten hoe die smaken...
Wel een goede ontwikkeling. Het geeft hun zelf ook de druk om te zorgen dat dingen vers blijven in de schappen en het geeft ook aan dat de " grote jongens" ook door hebben dat dit is wat klanten willen.

Mooie ontwikkeling. Want een van de grote leveranciers is Beukenhorst koffie, waarvan ik heel af en toe lekkere koffie drink op locatie, maar meestal niet. En heb er zelfs ooit zelf besteld om te kijken of het lag aan het restaurant of aan de boon. Maar ook ik kreeg er niet uit wat er in zou moeten zitten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
D. Ninjai schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:11:
Ik vind dit wel interessant dat branders geen onderscheid meer maken tussen filter en espresso oftewel omniroast. Dit uit een blog van whitelabel:

so we asked ourselves the question: why are we actually roasting differently for filter and espresso? at the core level of the coffee bean there are aroma components to be developed during the roasting process. as our aim is to fully develop and showcase the unique character of a specific coffee, why would we do that in a different way depending on the brewing method? we could not think of a good reason why we would do that. so we took this to heart and started working out uni (or omni) roasts. or better: just got rid of working out different roasts for filter and espresso.

we started doing this for the more fruity african coffees and were quite quickly convinced. on the more nutty, chocolaty coffees from latin america (brazil, guatemala, etc.) we took it a bit easier, but the same thing happened, we got to a curve that served both our espresso and filter brews best. so now after two years from the first thoughts about it, all of our coffees are roasted in one and the same way.
Maar het is natuurlijk geen neutrale bron. Voor hun scheelt het de helft aan voorraad, de helft aan brandprofielen ontwikkelen enzovoort....kortom dit is nogal een kostenbesparing ook. En dat maakt het meteen lastig om hun op hun woord te geloven. Al ken ik meer branders die het doen hoor, dus het voor meer branders al common practise.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bszz schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:10:
[...]

Niet alleen common practice bij de branders maar ook bij de consument die steeds vaker een lichtgebrande boon voor espresso wil.

Overigens denk ik dat het met die kostenbesparing reuze meevallt en denk ik dat het aantal koffies/brander hierdoor niet gaat afnemen. Wel krijg je niet meer de traditionele verdeling slow coffee/espresso maar light/medium/dark roast
Ik denk dat je best wel light/medium/dark kan branden en daarmee 90% van het publiek bedient, maar een lichte roast voor espresso is toch wel anders dan een lichte filter branding. In espresso moet je bij light roasts die zuren veel meer in de gaten houden, in filterkoffie blijven die veel meer achterwege.
Ik heb wel enkele prachtige filterkoffies gehad thuis, waar ik met geen mogelijkheid espresso uit zou kunnen halen. Het kan zijn dat dat mijn beperking is, maar ik kan toch best een beetje koffie zetten volgens mij.
De Yirgacheffe (filterbranding) van Koffielab was er (vroeger) zo een, die heb ik wel eens geprobeerd als espresso goed te krijgen, omdat er zo ontzettend veel smaak in zit....niet te doen :X

Het korte antwoord wat mij betreft is dat het commercieel wel een logische keuze is en dat je weinig voor de schenen schopt ermee, maar mijn mooiste filterkoffies die ik gehad heb zou ik niet kunnen zetten als espresso, juist die fruitbommetjes zijn bij mij de pareltjes in filterkoffies.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
GermanPivo schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:54:
[...]

Zou zelf voor tweedehands gaan; zit al een tijdje rond te kijken, maar heb mezelf nog niet kunnen overtuigen om op gemak in te leveren. :9 Je kan bijvoorbeeld een gereviseerde Domobar kopen voor 500-700 euro. Ik geloof dat die, mits goed onderhouden, niet stuk te krijgen zijn ;)
Domobar + quamar m80e, mazzer mini electric, sette 270(w), eurka mignon V2, Eureka Atom en ga zo maar door, allemaal mooie malers voor naast een Domobar en totaalprijs rond de 1000 euro. Qua espresso krijg je het niet heel veel beter dan dat....qua gemak wel...een Domobar is onhandig voor cappuccino e.d. door de enkele boiler met dual use (SingleBoilerDuoUse: SBDU, mocht je willen googlen)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
dreamscape schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:41:
Maar voor dat bedrag vind je ook wel een HX van een ander merk (Expobar, ECM, Bezzera) en dan heb je dat probleem met je cappuccini ook niet meer ;)
Klopt op zich. Maar als cappuccino's maken zelden gebeurt, dan is een domobar makkelijker...je hoeft niet te flushen voor de juiste temperatuur...voor een starter is dat een variabele minder om mee te stoeien. Maar ik zou zelf ook voor 600 a 700 euro eerder naar HX kijken, mits ik ook verwacht regelmatig cappuccino's te maken!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Jb! schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 00:45:
[...]

Mja, het is vooral een gemaksding. Het heeft een ingebouwde maler die zelf tampt. Je kunt allerlei dingen instellen maar uiteindelijk zit je natuurlijk wel van aan die maler.

1 druk op de knop is het niet, je moet nog steeds je portafilter voorverwarmen, malen en dan pullen. Het scheelt wel in het zelf tampen, veel minder moeite en minder koffieresten naast de machine. Het is ook consistenter dan zelf tampen (tenzij je de techniek goed onder controle hebt of een geijkte tamper hebt).

Hoeveel koffie het levert hangt af van hoe lang je het door laat lopen. Dat kun je ook allemaal instellen, afhankelijk van wat je wilt. Voor wat meer info kun je bijvoorbeeld de review van James Hoffmann kijken.

Het is zeker niet de beste setup en intern weet ik ook niet of het heel degelijk is (zie eerdere reacties van anderen in dit topic omtrent het merk Sage / Breville / Solis) maar qua gebruiksgemak en in een kwaliteitsvergelijking met een volautomaat is het denk ik wel het beste.
Mooie eerlijke uitleg/review over de machine. De meeste mensen die zoiets kopen vertellen vervolgens dat het het beste is sinds gesneden brood, jij gelukkig niet. Ik vind die machines ook tof om te zien en de techniek is awesome, en er is een mooie doelgroep voor zo een machine, waaronder jij. En de espresso is ook erg goed voor het gemak waarmee je het zet, het is alleen niet de ultieme machine voor de purist die niet met 96% tevreden is maar voor de 100% gaat.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
loldave87 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:31:
Ik heb dus een Delonghi Dedica gekocht en maakt prima espresso. Maar ik krijg nu mijn twijfels... Ik overweeg om het apparaat te retourneren, want na nader inzien had ik een tweedehandse Gaggia Classic had kunnen halen. Wat ook interessant is met de Gaggia Classic is dat je het stoompijpje kunt upgraden.

Zal ik voor een tweedehandse Gaggia Classic gaan? Heeft iemand ervaringen met beide apparaten? Mensen met ervaring, welke jaaruitvoering kan ik het beste halen?
Is echt een keuze die je zelf moet maken. Je hebt nu een Volkswagen golf met automaat en twijfelt of je pickup wilt halen bij wijze van. Het zijn echt twee verschillende producten en geven verschillende resultaten. Wil je er een (halve) hobby bij, dan is een half automaat als een gaggia hartstikke leuk, wil je gewoon koffie dan moet je vooral niet wisselen. De vraag die ik tegenwoordig het meest vind helpen in de keuze half/vol-automaat is....wil je er genoeg tijd insteken alsof het een hobby is, of wil je vooral resultaat (koffie).

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
seph32 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:23:
[...]

Ik vind vind spelen met espresso wel leuk en denk toch wel dat ik een nieuwe hobby heb gevonden. Als je reviews leest van halfautomaten zie je soms dat mensen het vervelend of een "chore" vinden om koffie te zetten. Voor mij is dat niet het geval, want ik maal mijn bonen en zet koffie met plezier. Ik heb altijd een machine gewild dat echte verse bonen kan zetten, maar nu dat ik er een heb zoek ik al naar beter. Waar ik naar zoek is hoog kwaliteit espresso en koffie binnen een betaalbaar bedrag.
Dan is het zeker leuk om naar een halfautomaat te kijken. Ik zeg er ook meteen bij dat meer geld uitgeven ook resultaat in meer kwaliteit en meer gemak. De Gaggia Classic is niet lekker temperatuurstabiel (wordt te heet en tijdens zetten koelt hij teveel af). Ik heb er meerdere keren mee gespeeld, ik werd er niet gelukkig van.
Een Rancillio Silvia met PID zou mijn voorkeur zeker hebben:
https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=10155 bijvoorbeeld (even registreren en een PM sturen daar, of een mail).
Zeker in het begin is het gevecht groot genoeg met " goede verse koffie, goede maalgraad, juiste temperatuur, juiste doorlooptijd etc etc)...een machine die temperatuur/druk een beetje voor je afvangt en je laat focussen op de rest is dan heel fijn.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik heb aan malers gehad:
Mazzer Super Jolly
Quamar M80e
Ceado E37s
Compak K6
Compak K8
San Marco SM97a
Faema Mc90

en zo nog wel 10 malers, waaronder een Sette 270W...de laatste heb ik het langste gehad. Was die het beste, mwoa...op sommige vlakken wel. Super consistente maling, super fluffy maling (dus geen channeling en makkelijk te tampen)....ja erg fijn en zeker aan te raden. Wel goed lawaaiig helaas.
Gaat hij 10 jaar mee? Maybe...gaat hij 20 jaar mee, nope. Gingen die vorige malers 50 jaar mee, vast!

Als ik nu weer een maler moest kiezen zou het ofwel een Sette 270w(i) zijn, ofwel een Eureka Atom Specialty 75 TiN...de eerste is 100% gebruiksgemak...de tweede is heerlijk stil en de schijven schijnen echt heel nice te zijn vooral voor lichte brandingen.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Heb je een E61 groep? Daarmee is een 8 a 9 seconden naar de eerste drup niet heel gek namelijk. En na 26 seconden 56 gram hebben is vrij veel, dus ik denk dat je iets last hebt van channeling en nog niet een optimale maalgraad hebt. Welke maler en welke half automaat heb je?

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
LocK_Out schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:19:
@Nomad Jazeker, hier staan een Eureka Mignon Specialita en een Bezzera Magica.

Ik zag (en hoorde) op een filmpje op YT, dat je de eerste druppel tussen de 6 a 10 seconden wil hebben. Eerder zorgt voor bitter en later voor zuur, daarom vind ik de 9 seconden aan de late kant.

Zat hier zelf ook al een beetje aan te denken. Thanks voor de tip!

@vinpower Finer it is, ik ga ermee aan de slag.

Thanks heren.
8 a 9 seconden voor de eerste drup is niet gek hoor voor een E61, dus daar zou ik mij niet druk om maken. En eerder/later zorgt voor zuur/bitter is ook niet zo te stellen, het is heel afhankelijk van je koffie's etc.

Zelf hield ik aan dat ik na de eerste drup maximaal nog 30 seconden extra wil, maar liever rond de 25 a 26 seconden, daarvoor moet je dus fijner malen dan je nu doet. En dat is ook in lijn met dat je het nu zuur vind en het dan als goed is meer gebalanceerd smaakt.

In het kort, het eerste wat je bij koffies extraheert zijn de zuren, een bak die te snel gezet is, zal dus sneller zuur zijn. Te lang contact met water en je over extraheert en krijgt teveel bitters meer. In die zin heb je met een espresso relatief kort water contact (in verhouding tot filter, aeropress, french press etc) en zodoende hoeft een espresso dus ook niet bitter te zijn, in tegenstelling tot common believe.

Een espresso is vaak bitter doordat ze van troep goud wilden maken en dat lukt niet. Nog steeds hebben de meeste restaurants prut bonen, die al veel te lang liggen en contact hebben met de buitenlucht en gebruiken een espressoapparaat die vooral een doekje om de buitenkant heen krijgt, in plaats van intern schoon gehouden wordt. En dat resulteert in dat mensen geen espresso lusten omdat het te sterk/bitter is. Sterk snap ik, bitter is de "keuze" van de barista geweest met zijn gebrek aan liefde voor het product.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
DE rood dan maar, ik vind het, de keren dat ik het drink, nog enigszins te doen omdat het ook nostalgisch naar mijn jeugd verwijst.....ik vind andere pakjes snelfilter in de supermarkt tot nu toe niet beter. Maar ik ben ook gestopt andere pakjes te proberen, dus op dit gebied ben ik ook onwetend.

Een handmaler heeft mij ook jaren voorzien van goede filterkoffie en ik heb de handmaler nog steeds :). Maar de Baratza Encore doet de filtermaling al een jaar of 5 en dat bevalt net wat beter dan handwerk :p

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
LocK_Out schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:03:
@vinpower Ik had de "House Blend" van Brandzaak. 80% Yellow Bourbon en 20% Ethiopia Yirgacheffe. Met name die Laatste boon die voor 'frisheid' moet zorgen, vindt ik teveel zuur geven.

Thanks voor je tip wat betreft de Colombiaanse, gaat er vast wel een keer komen :*)
Denk niet te simpel, een koffie met wat meer "fruit" erin is niet perse zuur....maar heeft wel sneller de neiging om verrekte zuur en onaangenaam te worden. Maar dat maakt hem niet zuurder, maar alleen moeilijker om te zetten. Een goed gezette fruitige espresso is alsnog niet zuur, maar is moeilijker goed te zetten om net die balans te vinden voor maximale zoetigheid en smaak, zonder bij het zuur te komen. De acceptabele zet "range" is gewoon klein...een Yellow Bourbon is ongeveer het voorbeeld van een easy espresso zetten, die boon wil niet zuur worden en is van zichzelf snel zoet en lobbig, relatief veel oliën ....een perfecte boon voor de liefhebber die niet perse een hobby erbij zoekt. Maar ook minder spannend qua smaken.

Een "het zuurtje hoort bij deze boon" zou ik dus niet snel zeggen...over het algemeen is het dan vooral (mits wel goed gebrand) een boon die lastig is om echt goed te zetten en alles wat niet perfect gezet is wordt genadeloos afgestraft.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
LocK_Out schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 15:21:
@Nomad Dan loop ik dus nog gewoon teveel te kloten :9
Kans zit er in, maar dat hoort erbij. Het is te doen om regelmatig een goede bak te zetten, maar consequent echt goed zetten is niet zo makkelijk. Wordt best onderschat hoe makkelijk het is om elke koffie maar goed te zetten.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Zebby schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:03:
Met Black Friday naderende heb ik mijn short list op volgorde:
Grinders: Baratza Sette 270Wi, Eureka Mignon
Koffie apparaat: Gaggia Classic Pro, Bezzera BZ09

Hopen op korting :) De Baratza heeft maar 40mm schijven maar ik lees dat de maling toch fijn genoeg is voor espresso.
De Sette 270Wi kan met gemak fijn genoeg voor espresso en heeft ook nog eens hele goede maling, dus zeker een aanrader. Ik heb malers gehad van 250 euro tot ruim 1600 euro kostende malers en vind de Sette in mijn top 3 van malers staan die ik gehad heb, zeker een capabele machine!

De Classic pro zou ik overslaan, de temperatuurbeheersing vind ik gewoon slecht. Voor dat geld mag je ook niet veel meer verwachten, maar met een paar 100 euro meer heb je zoveel meer machine, dat ik nooit zou kiezen om die besparing te doen. De bezzera BZ09 vind ik een veel mooiere keuze, maar de Unica vind ik daar nog wel weer een stapje boven qua keuze, maar ook weer 200 euro duurder, dus die afweging kan je alleen zelf maken :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Phuncz schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:17:
[...]

Ik zat al een tijdje te denken aan een PID voor mijn Gaggia Classic model voor 2015, hopelijk kan ik deze dit weekend installeren. Hiermee hoop ik toch mijn Classic te kunnen verbeteren op gebied van temperatuurstabiliteit.

Ook heb ik een Invensys pomp erbij (65W ipv. 48W voor de standaard Ulka) om te zien of ik daar ook een upgrade mee kan doen. Mijn pomp had de laatste tijd wat moeite na een ontkalkbeurt, mogelijk stukjes kalk erin geraakt ?
Het pompje vervangen is inderdaad geen slecht idee na een aantal jaren, het is en blijft een onderdeel dat slijt en inderdaad er kunnen prima kalkstukjes tussen komen met ontkalken (de reden waarom ik liever het water ontkalk vooraf, dan de machine achteraf).
Een PID op de gaggia classic is zeker leuk knutselen en kan ik altijd aanraden, maar het blijft dat je boiler relatief klein is en je geen actieve thermosiphon hebt tussen boiler en grouphead....dus verwacht geen wonderen.
Mocht je met een beperkte investering willen spelen, dan kan je een stuk meer realiseren met een Silvia, door de andere opbouw van groep en grotere boiler...die temperatuur stabiel maken geeft je meer winst.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Sowieso Jura is een luxe merk, waar je zeker ook betaald voor de naam. Het is geen slechte apparatuur, maar zeker ook niet zo bijzonder. Het is ontworpen om de consument lekker te maken en koopgraag, niet om 10 jaar mee te gaan. Voor een volautomaat doen ze het veelal goed en met goed onderhoud ook wel een aantal jaren. Maar het is geen vergelijk qua bouw en levensduur met een halfautomaat. Dus ja het is een apparaat gebouwd voor een beperkte levensduur.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bszz schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:03:
[...]

Jura.is zeker wel gemaakt om 10 jaar mee te gaan. De cool control is bedoeld om melk overdag koel te houden en 's nachts de container bijvoorbeeld in de koelkast te plaatsen. Als je hem anders wilt gebruiken dan waarvoor ie bedoeld is zit daar het risico aan dat ie de geest geeft. Als je hem gebruikt zoals bedoeld is het een prima (en stil!) apparaat.
Je hebt meer ervaring dan ik, maar mijn N=2 is dat repareren steeds best prijzig was en dat er elke 2 jaar toch wel voor 200 euro in moest qua reparatie/onderhoud en vervangen van zetgroep, maler etc...dat na x jaar het apparaat bijna zijn eigen nieuwprijs had aan onderhoud...en ja je kan alles in leven houden, maar dat maakt niet dat hij er voor gemaakt is. Een Fiat Stilo kan je ook aan blijven lassen en de rotte delen eruit halen, maar of het economisch is.
Nu was het niet mijn apparaat en krijg ik niet alles mee, maar heb toch wel regelmatig stevige reparatie bonnen gezien....een halfautomaat komt niet in de buurt van zulke reparatie kosten in zulke termijnen.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
ehtweak schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:13:
[...]

Luxe merk? Vrijwel ieder merk is een luxe merk, daarom staat er een merk op. :+
(behalve eigen merken van b.v. Aldi of Lidl ;) )

Jura niet gemaakt om >10 jaar mee te gaan?
Dat betwist ik toch echt.

Hier staat een Jura S9 en met bijna 40000 kopjes doet 'ie het nog steeds prima. Ooit aangeschaft in de gulden (!) tijd.

En ja je moet wat aan onderhoud doen, net zoals bij alle apparaten.
En ja, dat is prijzig als je het laat doen; want arbeidsloon is de grootste kostenpost wat dat betreft. M.a.w. als je dat zelf doet, valt het reuze mee.
Daarnaast is het veel lastiger om b.v. een Saeco, Krups, Siemens machine te onderhouden, dan een Jura. Het zit intern gewoon beter in elkaar bij Jura, weet ik uit eigen ervaring.
Ook mijn ervaringen is slechts n=[stuk of tien], maar @Teus.shira heeft veel meer ervaring wat dat betreft. :)

En dat er na 40000 kopjes een keer een nieuwe pomp en maalschijven ingegaan zijn? Lijkt me niet zo vreemd. En ja, ieder 1,5 jaar wat nieuwe afdichtringen. Die kosten een paar euro.
Ook dat is niet bijzonder lijkt me.

Uiteraard valt en staat de levensduur met hoe je er mee omgaat en de zorgvuldigheid van het onderhoud. Maar dat geldt voor vrijwel alle apparaten. :Y
Maar niet iedereen kan dat zelf of wil dat zelf...dus dat het gedaan moet worden elke zeg 2 jaar is dus voor veel mensen wel een kostenpost om rekening mee te houden.

Mijn halfautomaat met E61 groep heeft 1x in de 10 jaar misschien onderhoud nodig en daar kan je zeker weten nog veel makkelijker bij. Namelijk gewoon koperen koppelingen en kruiskop schroefjes.

Mijn punt is: voor 1000 euro koop je een Jura, maar 6 jaar later heb je er vermoedelijk totaal wel 1500+ euro in zitten, inclusief tabletten, onderhoud en wat niet meer (er vanuit gaan dat je niet zelf onderhoud doet, zoals de gemiddelde consument dat niet zelf doet).
Voor dat geld kan je ook een Vibiemme Domobar kopen met hele knappe maler ernaast, die na 6 jaar er nog hetzelfde bij staat...en vanaf dag 1 betere espresso geeft :P.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Recent is de Lelit Bianca bij ons in de familie aangeschoven en ze is nu al onmisbaar. Veel beter dan dit ga je het niet krijgen voor thuis apparatuur volgens mij.

De maler is een mignon specialita....daar moet ik nog wat meer mee spelen voordat ik een oordeel kan vellen over de kwaliteit. Maar bouwkwaliteit is goed en hij is lekker stil, dus die twee punten zijn alvast binnen.

Pagina: 1 2 3 4 5

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True