Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:

Onderwerpen

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:42

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
omdat een boon een hard ding is en je niet je schijven of het mechanisme scheef wil draaien omdat je op slechts 1 punt weerstand hebt van die boon. Dus het is voor het behoud van de aandrijflijn en uitlijning als het ware.

Veel Canon spullen te koop

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Raymond P schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 18:16:
Filter. Lekker!
Met een pour over kan je gewoon erg goede koffie zetten.

* Raymond P wacht op Nomadz
Ik spring er eens een keer niet op had ik zo bedacht :P. Maar goed, in het kort dan:

Mijn ouders halen een redelijke bak uit een volautomaat met lidl bonen. Het is drinkbaar, vergelijkbaar met nespresso niveau, maar dan cheaper. Dat is dus een soort lokaal hoogtepunt. Duurdere bonen in een volautomaat vind ik erg zonde, je proeft het niet terug. In ieder geval niet in de Saeco die ik had, of die mijn ouders nu hebben.

Volautomaten vind ik maar lastige dingen. Ze zijn gemakkelijk, zien er leuk uit en ik wordt er soms zelfs wel hebberig van, maar ik krijg er nooit lekkere koffie uit. Op zijn best is het net aan acceptabel qua bak...en dat is dan onder voorbehoud dat hun bonen niet te oud zijn in open zak en dat de machine schoon gehouden wordt.

Ik word een stuk blijer van opschenken met vers gemalen verse filterkoffie. Of inderdaad een Aeropess bijvoorbeeld.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Phuncz schreef op woensdag 30 september 2015 @ 18:23:
[...]

Met het gigantische verschil dat je binnen de koffiewereld voor 500€ kunt kiezen tussen een volautomaat met een korte levensduur en een gemiddeld OK tasje koffie of een halfautomaat met maler die makkelijk tien jaren meegaan en je 99% de controle geven over hoe je koffie wilt.

Het is helemaal niet duurder met halfautomaat + maler tov. een volautomaat (Jura gaat ook gezellig ver over de 1.000,- voor een blok plastic), maar dat men niet de moeite kan verzamelen om meer te doen dan een knopje te drukken of zich afvragen hoezo sommige koffie beter smaakt.
De meestgehoorde klachten van een volautomaat zijn de defecten (en dure kosten) na een jaar of twee, de vorming van schimmel en het gebrek aan flexibiliteit om deze te reinigen. Bij een half-automaat is de grootste "klacht" dat men zich afvraagt welke bonen nu te proberen of ze misschien een nog betere smaak kunnen ervaren met een andere basket.

[...]

Leuk om zo'n label dus te ontvangen, maar zoals je hier genoeg leest, zijn veel mensen hier bezig met filterkoffie, wat zo back-to-basics is als het maar kan zijn, voor peanuts in €€€. Het gaat hier ook niet over "kijk wat ik voor een apparaat heb" of "zie hoe goed ik dit doe". Je verwart gewoon enthusiaste hobbyisten met lompe *-fielen. Hier gaat het ook niet over merk X en Y, maar apparaat zus en zetwijze zo.
Mooi gezegd en geheel eens. En heb inderdaad net zoveel lol met filter als met espresso :)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Vanavond een beetje lopen spelen met de Indo Blawan estate (lijkt erg op de Raja Batak vind ik). Heb recent veel YB gedronken en die is erg lekker zo rond de 1:2 extractie, misschien zelfs 1:2,5 extractie. Loopt mooi door en blijft mooi zoet ook met langere extractie. Deze week de Indo gaan drinken. En de eerste dagen vond ik hem niet zo lekker, ik bleef rond de 1:2 a 1:2,5 proberen en ik vond hem lang niet zo uitgesproken als ik hem ken. Beetje vlakke smaken, ietwat bitter. Daarna iets fijner gaan malen, maar ook wat meer gaan doseren en uitgekomen op 1:1.5 extractie en ineens was die weer zoals ik me herinnerde. Waar sommige espresso's echt niet in balans zijn qua smaken met 1:1.5, is deze Indo dat prima. Je kan er bijna op kauwen, maar de smaken blijven mooi in balans. De raja batak wordt bijna pittig in die verhouding, deze blawan estate niet. Hij is lekker zo! :)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
coob schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 09:16:
[...]

Wordt al gedaan!
https://www.facebook.com/A3Koffie

Daar heb ik trouwens laatst mijn groene bonen vandaan!
Adriaan heeft geen tuk-tuk toch? Maar staat inderdaad geregeld op vlooienmarkten e.d.
Bijzondere man is het :)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Phuncz schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 08:04:
Goed om te weten, de Indo Blawan staat ook nog op mijn lijstje om eens te proberen.

Het zou leuk zijn als de maler en het espresso-apparaat een weegschaaltje ingebouwd hadden, nu is het extra gepruts en geknoei. Daarom dat ik het een keer doe als ik merk dat de verhoudingen niet meer kloppen om even te "calibreren".
Om het topic eens wat op te vrolijken met een plaatje, dit is mijn net gezette Indo blawan:

Het is gewoon even snel met de telefoon, maar je ziet wel heel snel hoe dik en lobbig die is. Leuk om weer eens in huis te hebben, maar de volgende bestelling wordt weer YB. Van Indo bonen wordt ik even blij, daarna heb ik de smaak weer voor een paar maanden "gezien" als het ware :)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Mooie extractie Raymond.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik deel Raymond zijn mening wel dat je na 2 weken het mooie er wel vanaf gewacht hebt. Je hebt nog wel een drinkbare boon, maar zijn unieke smaken zijn grotendeels weg en je extractie zal er beduidend minder appetijtelijk uit zien. Crema valt sneller weg etc.

Ik vries soms bonen wel in, ik merk en proef verschil met vers, maar het is beduidend beter dan 2+ weken oude bonen. Dat maakt het kiezen tussen twee kwaden. Ik brand zelf weinig/niet, dus moet het hebben van online bestellingen. En per 250gr steeds apart verzendkosten betalen is financieel mij een stap te ver. Dus bestel ik 2 of 3 kilo en gaat het de vriezer in.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Foritain schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:05:
Zijn er overigens bezwaren tegen bonen direct uit de koelkast in je machine knikkeren?
Ik ga met de nieuwe batch die ik bestel 2x een voorraadje vacuummeren en in de koelkast doen. Kijken of dat merkbare verbetering geeft. Want nee, uit de koelkast kan je meteen aan de slag lijkt mij :)

Nomad wijzigde deze reactie 08-10-2015 22:20 (8%)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Nivona is een goed merk. In het bovenste deel kwalitatief gezien en in het middensegment...vergelijkbaar met de betere Siemens of Bosch. Nivona is wat minimalistisch in uiterlijk, daar zit voor een deel de charme bij Nivona.

Ikzelf vind deze veel waar voor zijn geld bieden: http://www.koffiediscount...emens-eq6-te607203rw.html . Ofwel, de EQ6 van Siemens. Hij was recentelijk in de aanbieding bij de MM (zal nu wel voorbij zijn) voor 649 euro meen ik.
(edit: ze hebben een demo staan voor ook een nette prijs)

Edit2: ben geen fan van koffiediscounter en hun tenenkrommende filmpjes, maar hoe de winkel kwalitatief is en qua garantie enzo heb ik geen idee en kan het best goed zijn :) ? )

Nomad wijzigde deze reactie 09-10-2015 20:23 (26%)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Raymond P schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 21:47:
De latteart begint een beetje vorm aan te nemen hier.

[afbeelding]
Ah, dat niveau is hier ook haalbaar. Soms ietsje mooier nog, maar ik maak mijzelf ook geen illusies verder dat ik het goed kan :P

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
GuidoH schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 22:34:
Een grind-on-demand heb ik nog niet gehad. Hiervoor had ik gewoon een doserless. Ben benieuwd hoe een grind-on-demand bevalt.
Wat voor machine ga je nu aanschaffen? Waar kijk je naar en met welke gedachte erachter?

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Zolang je ook maar beseft dat die timer op zo'n maler alleen "redelijk" consistent is als je de hopper ook "redelijk" vult. Dat doet merkbaar teniet aan het concept van vers en minimale hoeveelheid in de hopper. Wat in de hopper zit gaat sneller achteruit qua versheid, sneller dan in een goed zakje.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
maniak schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 15:33:
Begrijp me niet goed, ik heb gekozen voor deze machine om precies die reden. De verkoper in de winkel liet me koffie proeven van verschillende machines om het verschil te laten proeven. Op mijn Rancilio Silvia is trouwens weinig in te stellen, heb hem niet laten ombouwen.
Maar door langer te flushen voor die tijd kan je zeker de temperatuur wel beinvloeden. Ik was deze week bij een maatje die een Gaggia Classic had. Machine stond al enkele uren aan en toen ging hij nagenoeg zonder flush een espressootje voor mij zetten. Vrij bitter, maar wel drinkbaar. Het tweede bakje ging ik zelf zetten en heb toen echt even 3 seconden geflushd. Bakje die eruit kwam daarna was merkbaar minder bitter en met breder smaakpallet.
quote:
Versteegrob schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 15:42:
[...]

Wat heb je dan nog meer geproefd? Een bepaald soort merk geeft toch geen bitterheid mee? Een domobar is toch ook niet zoet. Als je goed maalt en je zet dit in verschillende half automaten ga je toch niet veel verschil proeven lijkt mij.

De verschillen tussen de half automaten zijn vooral het gemak zoals een dubbele boiler of pid.
Klopt, voor een deel is een duurdere machine vooral gemakkelijker.

Nomad wijzigde deze reactie 11-10-2015 16:11 (24%)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Versteegrob schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 16:36:
[...]

Wat ik vooral hoor en lees dat je beter een iets duurder apparaat kan kopen om het jezelf juist makkelijk te maken. Eerder keek ik naar de Gaggia of de Silvia echter nu ga ik voor een apparaat met een E61 zet groep. Denk dat ik daardoor juist makkelijker koffie zet.

Met bbqen ben ikmwel zo begonnen. Eerste de allerkleinste weber, toen een 57cm en nu een keramische bbq. Dat laatste maakt het zoveel makkelijker dan een Weber.
Klopt, je merkt dat temperatuur en de stabiliteit veel minder een factor/variabele is en je dus als newbie op minder variabelen hoeft te letten. Waardoor je je meer kan focussen op de grote belangrijke variabelen, namelijk dosering en maalgraad.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
dreamscape schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 16:54:
[...]

Dat klopt. De hardware heeft een klein beetje invloed, maar het ligt toch echt vooral aan de software.

Ik ben een beetje huiverig voor opmerkingen als 'als het goed smaakt, wil ik ook die machine'. Zoals ik een collega laatst hoorde zeggen 'mijn vader heeft zo'n Jura waar gewoon boontjes in gaan, dat is echt lekkere koffie'. Misschien ligt dat vooral aan de boontjes en niet aan de Jura...

Even los van de discussie of je uit een halfautomaat per definitie betere koffie kunt halen dan uit een volautomaat. Het gaat mij om het door mensen met weinig kennis gevoerde argument dat je bij iemand met een duur apparaat dan ook wel lekkere koffie krijgt.
Eens hoor ^^ .
Wat ik ook weet is dat senseo met aldi (?) dark-roast pads echt gruuuuuwelijk is. Wat een afschuwelijke troep is dat, dat is onherkenbaar en zeker geen koffie te noemen. Smaakt naar een sigarettenasbak ofzo. Oei oei, dan drink ik liever een glas water met paracetamol erin opgelost :P
Dus er is wel een ondergrens aan apparatuur wil ik maar zeggen :P

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
GuidoH schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:45:
Wel een beetje overdreven om dat maandelijks te doen. Er vanuitgaande dat er van dat hele kleine beetje wat er zit wat los komt, kan ik me niet voorstellen dat je daar wat van kan proeven.
Ik doe het ook niet elke maand, maar toch zeker 4x per jaar. Je voorkomt gewoon dat het echt vast geplakte troep wordt wat niet meer eraf wil. Gevoel van een schone machine hebben is ook fijn.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
GuidoH schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:37:
Ik zag wat voorbij komen en klikte... Was een beetje dom, was natuurlijk te verwachten dit. :+

Bol.com Blog: "Koffieweetjes voor thuisbarista"
Interessante blog :S.
Ze hebben 3 klasses in de goede koffie arrangement, 1 is senseo, 2 is een cafetiere en 3 is de rollsroyce Jura volautomaat. Daar dien je dan vast die rolls-royce bonen in te gooien van 80 euro de kilo waar ze naar linken :S.
En Howcast.com maakt oprecht goede filmpjes betreffende hoe koffie moet en daar linken ze dan naar......en in die filmpjes gebruiken ze niets maar dan ook niets van de spullen die ze aanraden erboven (en terecht ook!)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Zwerver schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:19:
Hmm, beetje een rare gewaarwording. Ik heb mijn Domobar die netjes door Nomad was getuned ( :P ) weggebracht voor onderhoud en ik krijg 'm terug met de druk op standje "wow, dat is veeeel te veel". Dus teruggedraaid naar tussen de 9 en 10 bar. Alleen denk ik dat ie toch net iets anders stond, aangezien mijn microfoam ineens niet meer werkt....

* Zwerver kijkt naar Nomad....

Wat was de druk die jij erop had staan? :P
Tussen de 9 en 10 bar stond hij. Bij zetten schoot hij naar bijna 10 zodra de druk goed opbouwde, om dan te blijven hangen bij max 9,5 :)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Zwerver schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:42:
[...]

Ah dus ik grijp mis?

[...]

Thanks! Dan voer ik hem nog een beetje verder op :)
Zo'n ietsie pietsie zou het verschil niet mogen maken hoor. Ik had hem iets boven de 9 bij goede extractie, maar meer 9 dan 10 bar. De Domobar is sowieso een fijn ding qua opschuimen, daar kon ik goed microfoam mee maken. De rocket is een beetje erg powerfull en als je verkeerd begint krijg je dat niet meer goed. De Domobar was vergevingsgezinder wat dat betreft.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Zwerver schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 16:04:
[...]

Het zou ook kunnen komen omdat ik skinny milk gebruik nu ipv half volle :)
Ik denk dat die verandering significant groter is inderdaad :)
Blijf volle melk het lekkerst vinden in cappuccino, zoeter en smaakvoller. Maar, ik drink zelf 98% espresso en slechts bezoek krijgt cappuccino als ze willen. En zelf drink ik die ene cappuccino voornamelijk omdat ik melk in de koelkast zie staan en wel zin heb om latte-art te proberen. :P

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
4Br0k3n3rr0r schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:14:
Oeh, koffietopic! Zoals Stoney3K al zei... veel percolators (m'n eerste Bailetti heb ik pas een paar maanden). Ook een 16-kops, die nog uit Brazilië komt :)

Ook hebben we twee koffiemolens. Bij de een kun je de grofheid van de maling instellen. Heerlijk ding, van Zassenhaus. Ik heb ze eerst verzameld, maar toen het teveel op GAS ging lijken, heb ik er maar een paar verkocht.
Welkom :). Percolator heb ik ook wel koffie mee gezet, maar ik moet zeggen dat ik het niet de moeiste manier van koffie zetten vind. Toch al snel aan de bittere kant omdat je koffie eigenlijk met te heet water zet.
Probeer je ook wel eens een french press, of een aeropress anders?

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
reiker schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 06:42:
[...]

[...]

Pssst, waarschijnlijk is het geen percolator maar een moka-express! Een percolator is subtiel anders qua techniek, maar toch echt anders :)
Maar het verandert weinig aan het feit dat je met water werkt richting de 100 graden, dat is met beide technieken hetzelfde en eigenlijk te heet voor koffie. Mijn punt blijft gelijk, het concept van die pruttelpotjes is gebrekkig.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Stoney3K schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 11:24:
[...]

Frenchpress vind ik ook wel het proberen waard, ook wel handig als we met zijn tweeën gewoon een mok pleur willen hebben (ook op vakantie) of wanneer we bezoek hebben en er snel een liter koffie op tafel moet komen.

Die dingen kosten de wereld ook niet.

Goeie espresso uit die Saeco krijgen is nog steeds een gepiel trouwens. Er zit een op druk gehouden portafilter op net zoals op de Saeco Poemia, dat zou eigenlijk niet mis kunnen gaan, maar ik merk dat de basket van het ding echt veel te snel verstopt raakt en er helemaal geen koffie uit komt. Is de maling dan gewoon te fijn?
Kan je ook filterbakjes/houders kopen die niet "pressurerised" zijn? Ofwel, niet de dubbele bodem, maar druk opbouwen met behulp van de juiste maalgraad? Want dat zou een grote winst voor je kunnen zijn als die bakjes er zijn.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
100% zeker weten, zonder twijfel, altijd altijd losse maler en losse espressomachine. Die ingebouwde makers zijn heel beperkt en gaan heel vaak stuk.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
GuidoH schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 16:08:
[...]

Ik bewaar mijn bonen altijd in 2 CoffeeVacs. Als een zak open gaat gooi ik ze beide (±600/250gr) vol, wat overblijft gaat de hopper in. Ik persoonlijk proef niet veel verschil als het uit vriezer komt of wanneer het er al 2 weken staat. Als je grotere hoeveelheden bestelt (3kg), dan is het eigenlijk wel handig. Als ik dat doe gaat de grote CoffeeVac in de vriezer, en vul ik de kleine hiermee bij zodra die leeg is. Dichte zakken gooi ik gewoon direct in de vriezer.

Maar ik zou zeggen, probeer het eens uit. Sowieso wel aan te raden om iets van een CoffeeVac aan te schaffen, maar dan gewoon eens kijken wat je fijn vindt. Wat voor ons werkt heb je niks aan, wat voor je zelf werkt gaat het om.
Wat is voor jouw het voordeel van een CoffeeVac potje tegenover een zakje met 1wegventiel? Ik heb gewoon 20 zakjes ooit gekocht en dat werkt perfect. Dit potjes zijn met 15 euro ofzo best aan de prijs, daar kan je ook met gemak 20 zakjes voor kopen.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
ToyotaMR2 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 17:25:
[...]

Wat een slecht advies zeg!
Heb vanaf pagina 15 gelezen en enige wat ik wijzer ben geworden is dat ik nu ook een machine wil!
Wel potverdikke! :$

Maar over algemeen lees ik dat na 2 weken er al smaakverandering optreedt en na 3 weken in de vriezer ook al.

[...]

Waar heb je die zakjes vandaan?

Even subtiel voorgelegd aan de vriendin.
Hadden het er laatst over dat ze een Nespresso Lattissma wilt. Vanwege het gemak uiteraard (en smaak, ze vindt Nespresso lekkerder dan Senseo).
Apparaat kost €250,- en voor dat bedrag heb je dus ook al een tweedehands Rancilio Silvia.
Liet ik haar zojuist zien en ze reageerde nogal vrij positief.
Het is dus een optie!

Echter is de Baratza Encore al onderweg (zal morgen komen als goed is) en is die maler niet 2x zo duur dan het eventuele koffieapparaat zelf :9

Maar ik moet daar toch nog even rustig naar kijken.
Hoe dat zit met de boilers en wateraansluitingen.
Momenteel is een tank het handigst, maar later (verhuizing) zou ik toch wel een vaste aansluiting willen hebben.

Denk alleen dat ik deze moet retourneren dan?
http://www.bestron.com/nl/aks700z.html
Kan maar per grammen wegen. En las hier dat met 0,1 stappen wenselijker is.
De baratza encore kan NIET fijn genoeg en precies genoeg malen voor espresso, dat zegt de fabrikant zelf ook. Dus als je ook espresso in gedachten hebt, neem dan 1 redelijk goede maler. En kijk 2e hands naar een Compak K6 bijvoorbeeld, of een Mazzer Mini, of een Fiorenzato T80, of een Quamar m80, of een Mahlkonig Vario, of een.......etc. Als je nu twijfelt om een espresso machine te nemen, koop dan niet nu een Baratza encore...daar heb je dan net niets aan.

Ik heb een Baratza encore voor mijn filterkoffie, maar ik heb een andere maler voor mijn espresso (quamar m80e). De Encore is absoluut en zonder twijfel onbruikbaar voor espresso.

edit: super cool uiteraard dat je met espresso bezig wilt, dat kan ik alleen maar aanmoedigen :)...goed bezig !

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
ToyotaMR2 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 18:21:
Ook niet na eventuele modificatie waardoor je dus verder kunt draaien?
https://static.prima-coff...omparison-chart-thumb.jpg hier staat de Encore wel als goed voor espresso.

Ik wil hier als newb niet over discussiëren hoor.
Maar die Encore komt dus voor de French Press (zoals eerder gevraagd), maar als ik nu al zo'n dure molen moet kopen á €250... dan tja, weet niet, maar is veel geld voor de French Press.
Halfautomaat komt er (waarschijnlijk) sowieso dit jaar niet meer.
Denk dat we eerst eens moeten kijken hoe de FP bevalt.

Maar.. die zakjes? :9
Heb de zakjes via een user gekocht op koffiepraat.nl, maar op ebay e.d. zijn ze ook wel te vinden :).

De Encore kun je open draaien en zo instellen dat hij fijner kan, daar heb je gelijk in. Maar dat maakt hem nog niet geschikt voor espresso. Zijn maling is niet uniform genoeg (gelijke grootte), waardoor je extractie nooit zo gecontroleerd ingesteld kan worden als je graag wilt met espresso. Aanvankelijk zal je er best mee kunnen spelen en misschien zijn de eerste resultaten zelfs hoopvol, maar uiteindelijk ga je doorhebben hoe espresso werkt en dan merk je ook dat de Encore gewoon niet handig is.

Hier lees je het ook bij de omschrijving bijvoorbeeld.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Smakelijk Guido :P.

Ik ben, na een goede 2 weken, eindelijk beter en drink weer espresso. Wat een heerlijkheid om weer lekker met die machines te lopen prutsen en een momentje voor jezelf als het ware :).
Het resultaat was ook goed hoor, maar had gewoon zin om aan de hendels te trekken bij wijze van. Het zetten van je espresso is toch wel part of the charm :)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Stoney3K schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 11:37:
[...]

Tja, snobs en elitaire gearjunkies heb je overal. Kijk voor de grap maar eens in F&V, waar de één genoeg heeft aan een simpel instap DSLR'etje, en de ander niet dood gevonden wil worden naast een Nikon...

Mijn filosofie, if it does the job, stick with it. Apparatuur kopen om er mee te patsen moet je alleen doen als je geld over hebt.
Volgens mijn zijn de meesten daar best ruimdenkend hoor, met best veel diversiteit aan spullen onder de users..van pro tot amateur. :)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Tektoon schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:52:
[...]

[...]

Ik weet dat je het er niet mee eens bent Nomad, maar er zijn genoeg bronnen die zeggen dat de Encore wel degelijk geschikt is als instapper voor espresso. Hij komt meerdere keren voorbij in de filmpjes van de koffieleuten uit Seattle en ook op bijna elk forum kan je een redelijk genuanceerde discussie omtrent de Encore volgen.

Dat de Baratza niet traploos is maakt hem niet ideaal en het perfecte shot wordt moeilijker om voor elkaar te krijgen maar de machine maalt in principe wel fijn genoeg voor espresso. Dat de fabrikant zijn eigen duurdere model aanraadt voor espresso heeft natuurlijk ook vooral te maken met z'n eigen marketing en prijs positionering.

Niet elke koffie-beginner is hetzelfde. De een begint graag meteen met goede gear, de ander begint graag met het eenvoudigste spul. Wat mij betreft mag er ruimte voor beiden zijn. :)
Op internet vind je alles, dus dat zegt weinig. In positieve en negatieve zin. Kijk maar naar de filmpjes van koffiediscounter, wat ze daar beweren zakt je de broek van af bijvoorbeeld.
Dus ik heb de keuze, of we gaan een welles/nietes discussie aan die we geen van beiden kunnen winnen, of ik loop naar de keuken en ga kijken of ik met de Encore een espresso kan zetten.

Ik had nog een zakje bonen waar ik niet heel veel mee kon, dus ik ben aan de slag gegaan.
De Encore kan van 0 tot 40 ingesteld worden qua maalstand. Vanaf stand 5 hoor je duidelijk de schijven zingen en raken ze elkaar. Dus daar mee begonnen, zo fijn mogelijk nietwaar? Helaas, hij staat dan zo fijn, dat de bonen blijven dansen boven de schijven en niet gevoerd worden door de maalschijven en je dus geen maalsel krijgt. Heb de hopper helemaal gevuld, om druk van boven te krijgen, maar geen effect.
Maler aangelaten en langzaam grover gedraaid totdat ik wat maalsel eruit zag sputteren, dat was op standje 8...dat is dus effectief het fijnst wat ik ermee kon malen. Daar heb ik 17gram van gepakt en in mijn filterbakje (17gr vst) gedaan en normaal aangetampt zoals altijd. Resultaat, ik kom tot 2 bar druk en het sputtert alle kanten op. Thee is donkerder van kleur zou ik haast zeggen. Dit is ook nog geen lungo te noemen, maar gewoon mislukt.

Daarna nog een keer gemalen, dit keer 20 gram, wederom in mijn 17gr vst en dit keer dus flink overgedoseerd. Daarna zo hard ik kon aangetampt en poging twee kon beginnen.
Dit keer bouwde de machine wel druk op, maar in plaats van een mooie donkere honing kleur extract, komt er een langzaam pisgeel straaltje uit, duidelijk zonder enige vorm van mooie olien die meegenomen worden. Dit lijkt op filterkoffie qua viscositeit met als eindresultaat een naar geel waterig bakje dat eigenlijk best lijkt op wat senseo ook produceert.

Dus, nee, de Encore is NIET geschikt voor espresso. Je kan hem loshalen en calibreren dat hij fijner kan malen, hartstikke leuk, maar als de boon dan niet meer in de opening van de maalschijven past, dan komt er geen maalsel uit en kan je nog niets.

edit: eventueel kan je nog op zoek naar een koffieboon die op hoge hoogte groeit en dus kleiner blijft, misschien past die wel door de maalschijven. Maar als je op die manier je bonen moet uitzoeken, dan blijft mijn conclusie staan wat mij betreft, dat de maler niet geschikt is.

Nomad wijzigde deze reactie 20-10-2015 14:45 (4%)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
ToyotaMR2 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 20:47:
Die moet nog een klein maandje wachten... Verjaardagscadeau 😉
-
Voor de mensen met dezelfde hardware:
Standje 32 met 55 gram op 850ml is een goed uitgangspunt?

Zo maar eens proberen!
Ik ga eerst eens zonder roeren proberen.
Of hebben jullie al ervaring met wel/niet roeren?
-
55gr/850ml is iets slapjes.
Yellow Bourbon btw. Al weet ik dus niet hoe die hoort te smaken, maar mag wel iets meer dus.
Voor filter (hario v60) zit ik eerder op stand 18 en 32gram met 450ml. Dus qua aantal grammen verhouding zitten we aardig hetzelfde, maar de maling is significant anders. Nu is french-press beduidend grover, maar ik schat dat wat je nu hebt is te grof is nog....misschien 27 ofzo?

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
ToyotaMR2 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 17:47:
Stand 27 nu, met 840ML en 55 gram (nu ook de molen getikt/geschud, vorige keer bleef er nogal wat achter) en de koffie was prima van smaak.

Als ik sterkere koffie zou willen, voor bv melk/cappuccino, is het dan mogelijk om bv dubbele aan koffie te gebruiken of werkt dat zo niet?

Nog fijner malen is niet echt een optie denk ik.
Hou nu al een soort van fijne 'drab' over in het kopje (soort van chocolademelk-achtige substantie).
Meer koffie, zelfde maalgraad, geeft sterkere koffie. Tot op bepaald niveau werkt dat wel zo ja :), dus daar kan je mee spelen.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik denk dat je hier vooral moet kiezen of je handmatig malen acceptabel vind. Ik vind het teveel werk, je bent al snel 30+ seconden aan het malen met de hand, soms zelfs significant meer. Een electrische maler doet het 4x sneller en uiteraard zonder dat je er zelf werk voor hoeft te doen.

Echt nadelen aan electrisch zijn er niet, zolang je het thuis gebruikt. Ga je camperen en heb je niet altijd stroom..ja dan is het een ander verhaal. Maar voor thuis zou ik zelf lekker voor electrisch gaan. Want de malers die je nu noemt, de handmatige, zijn allemaal goede malers die goed bekend staan (alleen de peugeot weet ik niet veel van). Voor espresso wil je sowieso een electrische maler ga ik vanuit, dus ik laat espresso even geheel buiten beeld.

De Baratza Encore is dan de meest gekozen elec maler voor filter/drip/hario/french etc. Ik denk dat met goede reden is en hij bevalt hier ook best prima voor zijn beoogde doel :)

tl;dr: Als je voor jezelf geen voordeel ziet in een handmaler, dan zou ik voor het comfort gaan van de gemotoriseerde variant :)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
De mooie handmalers heb je zelf al gevonden hoor :). De hario en zassenhaus zijn denk ik de populairste goede handmalers (de betaalbare dan he).

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
noodel1988 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 12:23:
[...]

Thanks, die ga ik even onderzoeken.

Nog een vraagje, hoe onderhouden jullie je MoccaMaster?
Ik heb er een zakje bijgekregen (weet even niet meer of het reining of ontkalking was).
Ik keek net even op de website van MoccaMaster en daar adviseren ze:
- CLEAN DROP REINIGINGSMIDDEL
- DURGOL UNIVERSAL SNEL-ONTKALKER 500 ML

Hoe pakken jullie dit aan?
Ik denk dat ik 1x per dag gemiddeld koffie zet.
Ik denk dat je met eens per kwartaal wel een heel eind al komt eigenlijk. Ik heb gewoon HG ontkalker gekocht, niet te duur en werkt volgens mij wel goed...maar heb de machine niet uit elkaar gehaald om te checken :P

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
noodel1988 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:35:
[...]

Blijkbaar wat minder tijd nu >:) in vergelijking met je review van het wel niet geschikt zijn van een bonenmaler voor espresso :P .
Maar helder ontkalken en de frequentie.
Ik kies toch voor Durgol ipv HG.

Als je ontkalkt is dan de Clean Drop reningingsmiddel nog nodig?

Het Clean Drop reiningsmiddel is volgens mij ook slecht verkrijgbaar, haast niet te vinden (of ik doe iets fout), enkel bij Technivorm webshop teruggevonden.
hehe, ja. Ik heb trouwens ook een moccamaster, maar gebruik hem slechts een paar keer per maand. Voor filter schenk ik meestal op, ipv de moccamaster. Je haalt dan merkbaar meer smaken uit je koffie :).

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Phuncz schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 17:26:
Afgelopen weekend heb ik een workshop gevolgd bij Dutch Barrista Coffee, heel wat bijgeleerd en ook wat fouten in mijn gewoontes gevonden. Zeer leuk en zeker de moeite waard vond ik.

Ik heb er ook met twee bazen-apparaten mogen spelen, waaronder een Kees Van Westen Spirit Triplette:

[afbeelding]

Wat een hemels apparaat. Heerlijk gevoel aan de hendels, prachtige afwerking, sublieme functie en zeer goede espresso.
Zeer leuk is de timers bovenop (drie tellers bij de kopjes), die in seconden aanduiden hoe lang de shot duurde, ingesteld op een hoeveelheid water die erdoor gaat en slaat dus automatisch af. PID's op de 3 groepen en de stoom, etc etc. Ik zou er spontaan mijn werk voor stoppen en een coffee bar starten !

[afbeelding]

Ook heb ik met een Mahlkönig K30 Single mogen spelen, man weer zo'n bazen apparaat ! Behoorlijk stil, timer + drukknop voor portafilter, gebouwd als een tank, maalt snel en consistent. Maar 2.000 € is nogal gortig voor thuis, het is ook best een groot apparaat.

Qua smaak was ik niet meteen overtuigd dat de kostprijs van beide ook maar in de extreme verte het waard was tov. mijn instap-kit thuis, maar het gebruiken van die apparaten was een wel heel erg groot verschil.
Mijn Ceado E37s was nog stiller dan de mahlkonig en maalde ook nog eens sneller (83mm schijven)...dat was echt een super gave maler....die helaas de uitgang verstopte elke 3 a 4 bakjes en dan begon koffie rond te sproeien. Als ik dat probleem kon fixen, dan was het echte de beste maler ever :P...maar helaas.
Ik herken je enthousiasme rond de K30 dus zeker (in veel opzichten lijken de machines heel erg op elkaar).

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Phuncz schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 21:10:
Dat lijken me ook wel aardige machines, zeker met die maat schijven. Alleen de "bug" verknoeit het wel een beetje maar ik veronderstel dat dat niet zo hoort te zijn. Ik zie dat ie inderdaad er wel wat weg van heeft qua features.
Ja de bug (verstopte uitgang) kreeg ik niet goed en ik lees dat meer mensen er last van hebben op duitse fora. Amerikanen schijnen er geen last van te hebben. Zal ongetwijfeld aan de gebruikte boon liggen, luchtvochtigheid van de omgeving etc.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Raymond en ik zijn recentelijk via DM wat aan het kletsen geweest over het blenden van koffie's en hij heeft zelfs al 2x een blend naar mij toegestuurd om te proberen en te testen en we merken dat het gewoon leuk is om samen met koffie te spelen en te proeven.
Reiker is hier ook kind aan huis en komt regelmatig even espressootjes drinken en ook wij zitten dan samen wat te proberen en te proeven en te kijken wat het lekkerst is.

En vorig jaar heb ik eens een meeting bij mij thuis gedaan vanuit een ander forum (koffiepraat.nl).

Nu dan de hamvraag, wie zou het leuk vinden om eens op een zaterdag/zondag af te spreken en dat we met een clubje samen wat gaan spelen met espresso. Dan zorgen we dat we een goede espressomachine hebben en enkele malers, zodat je goed de verschillen kan proeven tussen bijvoorbeeld malers, maar ook uiteraard juist de blends. Extractie-verhoudingen, water temperatuur etc.

Wie zou het leuk vinden om bij zoiets aanwezig te zijn en wie woont er iets centraal om zoiets te faciliteren. Vorige keer heb ik het bij mij thuis gedaan en die optie staat nog steeds open, maar gezien ik in Groningen woon is dat niet zo centraal te noemen.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Deezers schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 11:37:
Ik heb vorige week maar weer eens koffiebonen in de aanbieding gehaald bij de Lidl... maar ze zijn wel erg vet. Mijn Saeco volautomaat pakt ze met moeite waardoor ze steeds blijven liggen en ik ze zelf naar de maler moet duwen, anders maalt ie wel met een paar bonen, maar komt er geen koffie uit omdat ie te weinig bonen per kopje heeft (dat is toch wel een nadeel van de Saeco vind ik, je moet per se zoveel gram bonen malen anders maakt ie geen kopje en de bonen die dan wél gemalen heeft ben je ook al kwijt). Of je hebt een slap bakje met amper koffiesmaak. Hopelijk zijn de andere zakken beter..
Veel reparatiecentra die ik ken waarschuwen mensen actief om die bonen niet te kopen, omdat volautomaten zichzelf stuk maken ermee. Malers die plaktroep krijgen, zetgroepen die te stroef gaan lopen en gezien het allemaal plastic tandwieltjes zijn is extra weerstand niet ideaal.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
bszz schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:56:
[...]

Regelmatig schoonmaakprogramma draaien wil helpen, behalve voor de maler en bonenhuis. Af en toe wat drogere bonen gebruiken en je neemt wat vet mee. Die reparatiecentra ken ik ook en het is niet helemaal onzin maar ik ken ook volautomatenleveranciers die er geen probleem mee hebben met de kanttekening dat je wellicht eerder aan een servicebeurt toe bent.
Zoals met alles kan je pech of geluk hebben. Mijn ouders drinken ook de Lidl bonen in hun Saeco en dat gaat tot nu toe goed. Mijn neef heeft een Jura kapot gemaakt ermee.....ik zou het risico gewoon niet nemen.
Reparatie van de jura was 380 euro, kan je een hoop bonen van kopen.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
bszz schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:59:
[...]

€380??? Klinkt als een Jura J/S/Z van ouder dan 8 jaar... Heeft ie hem wel naar Jura gestuurd?
Ja naar Jura zelf als ik het goed begrepen heb. Nieuwe zetgroep uit mijn hoofd en maalsysteem ofwel vervangen ofwel gerepareerd. Ik zou het hem moeten vragen om meer details te krijgen.

Hoe dan ook, er wordt veel gewaarschuwd voor vette bonen en dat is gewoon niet geheel onterecht. En zeker machines als Jura, die je niet zelf makkelijk kan openen geldt dat voor.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Phuncz schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 19:51:
Jura <-> Lidl bonen. Dat klinkt als "BMW 5-serie en de goedkoopste banden". Dan klopt er toch iets niet met het plaatje, hoe jezelf dan niet voor gek en neem een Nespresso toestel ofzo.

Maar dat valt onder mijn frustratie met mensen die denken dat een koffieapparaat bijna compleet de smaak bepaalt en dat koffiebonen zoiets is als zout of brandstof.
Ja en nee. Ik ben het eens dat het geld niet optimaal gebruikt wordt tot het beste bakje koffie.
Tegelijkertijd vind ook ik de lidl bonen best ok qua smaak in mijn ouders volautomaat. In de halfautomaat is het tenenkrommend en je moet hem dus ook zeker niet als espresso zetten. Maar hij is best ok als lungo...ik drink het dan wel met een beetje melk/suiker :P. Uiteraard drink ik thuis espresso en filter gewoon zwart.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Phuncz schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 20:16:
Maar was een cup/pad toestel dan nog geen steeds betere koop ? Een Jura koop je niet voor kleingeld en de nodige onderhoud om de paar jaar tikt ook aardig aan om nog maar te zwijgen over de slijtage door de Lidl-bonen.
Dat denk ik ook ja :). Maar sommigen vallen voor het uiterlijk en willen liever 1x een hoop uitgeven en dan per maand zuinig uit zijn. Dat is niet logisch, maar het werkt wel voor velen.

Anyway, ik ben blij dat ik een halfautomaat heb. Waar ik ook kom, de koffie is nergens zo lekker als thuis.
Je komt veel volautomaten tegen en ze produceren allemaal dezelfde waterige smaak met een beetje de nasmaak van bittere oude koffie. Dat maakt je toch weer erg blij met je eigen setup.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Nomad schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 12:42:
Raymond en ik zijn recentelijk via DM wat aan het kletsen geweest over het blenden van koffie's en hij heeft zelfs al 2x een blend naar mij toegestuurd om te proberen en te testen en we merken dat het gewoon leuk is om samen met koffie te spelen en te proeven.
Reiker is hier ook kind aan huis en komt regelmatig even espressootjes drinken en ook wij zitten dan samen wat te proberen en te proeven en te kijken wat het lekkerst is.

En vorig jaar heb ik eens een meeting bij mij thuis gedaan vanuit een ander forum (koffiepraat.nl).

Nu dan de hamvraag, wie zou het leuk vinden om eens op een zaterdag/zondag af te spreken en dat we met een clubje samen wat gaan spelen met espresso. Dan zorgen we dat we een goede espressomachine hebben en enkele malers, zodat je goed de verschillen kan proeven tussen bijvoorbeeld malers, maar ook uiteraard juist de blends. Extractie-verhoudingen, water temperatuur etc.

Wie zou het leuk vinden om bij zoiets aanwezig te zijn en wie woont er iets centraal om zoiets te faciliteren. Vorige keer heb ik het bij mij thuis gedaan en die optie staat nog steeds open, maar gezien ik in Groningen woon is dat niet zo centraal te noemen.
Ik quote mezelf maar even. Je hebt echt geen ruime keuken nodig. Vorige keer bij mij hadden we de eettafel in de woonkamer gebruikt om de spullen neer te zetten en zaten we gewoon op de bank.
Is er niemand die wat centraler woont en dit kan faciliteren?

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Vandaag weer de YB binnen gekregen. Heb 2,5 kilo ingevroren (een deel ervan gevacumeerd, om te testen of het verschil maakt, maar denk het niet). Gisteren gebrand (gebrand.nl), dus eigenlijk nog te vers, maar ik had er zin aan, dus alvast de maler ingesteld en een bakje gezet.

Die YB is toch wel thuis komen in een warm badje. De eerste slok, als het net in je mond komt, dan voel en proef je al de smaakexplosie...filmlaag in je mond is ook dik en blijft lang hangen ook.
Ik vind hem nog altijd erg lekker. Zo veel smaak en tegelijk zacht. De Sidamo die ik ook veel drink is ook erg lekker, maar die smaak wordt ik "vol" van. De YB kan ik goed doordrinken en van blijven genieten :)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
In die zin is cappuccino met een halfautomaat een stuk schoner wat mij betreft. Alleen een pijpje die je aan de buitenkant even afveegt met een vochtige doek. En een purge in het lekbakje voor en na die tijd. Ik heb een stuk of 5 RVS kannetjes en gooi de vieze gewoon in de vaatwasser. Makkelijker dan dat gaat het niet worden :P

Anyway, ik vind Bosch/Siemens ook nog wel een optie bij volautomaten. Maar ik ben ook wel fan van Nivona, dus wil dat zeker nog eens noemen als goed merk.

Elke volautomaat / losse melkopschuimer moet gewoon na gebruik even goed schoon gemaakt worden.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Chaoss schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:21:
Nouhja de DeLongi die ik eerder poste heeft een stoompijpje waarmee je melkschuim maakt, ook niet echt extreem veel werk om schoon te maken.

Maar het blijft lastig en inderdaad hoe meer je leest hoe onduidelijker het voor jezelf wordt 8)7

Ik heb een tijdje rond gekeken naar een volautomaat die ook de cappucino etc. kant en klaar maakt maar dan zit je al gauw aan apparaten van 800,- en dat gaat me echt te ver voor 5 bakjes koffie in de week.
Dat pijpje aan de DeLonghi Ecam 22.110 is niet geschikt om op te schuimen, ook niet een beetje, nee echt niet :P.
Ik heb een Saeco Giro Talea gehad, met net zo'n pijpje, die zelf lucht toevoegt aan de melk en soort van automagisch is....nou....enkele grote bubbels daargelaten en wat warme melk in de kan is het verder niet echt eh iets wat lijkt op melkschuim. Ik zou daar zeker eens in de winkel een demonstratie van vragen, ben heel benieuwd :+.

Dus een volautomaat moet ofwel melk aanzuigen met een cappuccinotori of hoe zo'n ding ook heet, of je moet het apart doen in zo'n waterkoker dinkie. Maar in ieder geval niet met zo'n plastic stokje aan je apparaat.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Het kan wel bij mij als mensen het acceptabel vinden om naar Groningen te komen.
Mits genoeg belangstelling, dan wil ik het wel hosten.

Aanwezig heb ik:
Hario V60 (drip/filter)
Moccamaster (filter)
Moka-expres potje (espresso'ish)
Saeco Talea Giro hiro biro nog iets (volautomaat)
Rocket V3

Malers:
Baratza Encore
Quamar M80e
Porlex, handmaler

Graag even reactie of je ervoor naar Groningen zou willen komen, dan kunnen we concreet een datum prikken :)

Want dan kunnen we meteen een aantal dingen echt eens proberen. Gooi zeg een Yellow Bourbon boon, die nagenoeg iedereen hier wel waardeert eens in de filter/moka-expres/volautomaat en half automaat en proef eens hoeveel smaak van die boon je uit de extractie krijgt met de verschillende methodes.

Sommigen hier branden zelf, altijd leuk om dat te proeven. En zit er verschil tussen de ene volautomaat en de andere bijvoorbeeld, of verschil in maler voor de halfautomaat.

Reiker komt vast, en die heeft een grote conische maler, dus we hebben sowieso de stand-off 64mm flat burrs vs 68mm conisch

Nomad wijzigde deze reactie 05-11-2015 17:45 (40%)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
reiker schreef op donderdag 05 november 2015 @ 17:58:
En je kunt voor relatief weinig geld al een simpel Nespresso machientje halen. Voor minder dan 100 euro moet je echt wel een leuke kunnen vinden. Denk aan aanbiedingen van bv. MediaMarkt BTW dagen etc.
Of Marktplaats bijvoorbeeld, er staan een hoop apparaten voor een euro of 50 te koop. Dan kun je erg veel koffie drinken voor je bij het bedrag van een nieuwe volautomaat bent :)
agreed. En bij Nespresso weet je wat je krijgt. Bij een volautomaat is het maar afwachten.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
reiker schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:02:
Even voor de gein gerekend: tot een aantal jaar geleden gebruikte ik ook m'n Nespresso apparaat, een supersimpele Magimix M100 ofzo. Ik dronk toen iets van een kopje per dag, soms niet, soms wat bezoek. Als idee: ik bestelde capsules per 200 (want dan geen verzendkosten) en daar deed ik meestal iets van 9 maanden (!) mee. Kostte toen wel in een keer 75 euro, maar omgerekend 8,5 euro per maand...

Klein rekenvoorbeeldje: met een Nespresso apparaat van 100 euro en 1 kopje per dag gemiddeld kun je vier jaar koffiedrinken voor je bij het bedrag van een 500 euro volautomaat bent. En dan heb je dus de koffie voor de volautomaat nog niet meebegroot :)
Dat is 0,7 kopje per dag zo ongeveer. Dat is niet heel veel. Sure er zullen dagen zijn dat je niet koffie drinkt, maar met visite erbij, dagje thuis werken etc...kom je vast hoger uit. Ik had ook Nespresso, kocht ook per 200, maar deed er geen 9 maanden mee :P.

Anyway, ik zie je morgen wel bij de koffie ;)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
1 reactie tot nu toe betreffende een meeting? Misschien heb ik het wat overschat hoeveel mensen het leuk zouden vinden :).

Jammer, want de vorige meeting was erg gezellig en leerzaam en uniek ook in wat je kan proberen en testen.
En gewoon gezellig, dat vooral.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
dreamscape schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 15:08:
Same here: ik vind het wel interessant, maar even op en neer richting Groningen is niet heel handig. En ik heb de komende tijd de weekends al erg vol zitten...

Ik heb zelf ook niet echt een heel centrale plek om het te organiseren, tenzij er alleen lieden uit het oosten des lands komen, zo op de lijn Groningen-Maastricht. Dan is Nijmegen nog wel een optie wellicht :)
Nijmegen is centraler dan Groningen, hoewel ik het eens ben dat geen van beiden ideaal is.
Maar ik zou het acceptabel vinden om die kant op te rijden voor een meeting. Reiker kan meerijden en voor de meesten zal het dichterbij zijn dan Groningen.

Dus ik wil het graag als serieus alternatief aanwijzen.
Afgaande op de vorige meet vind ik het een dagje er voor uit trekken wel de moeite waard :)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik vind rijden naar Nijmegen iets fijner dan door de randstad eigenlijk :P.
Maar laten we eerst kijken wie zou willen, en als dan 60% in Den Haag woont, dan is Den Haag misschien toch wel handiger.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
dreamscape schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 15:32:
Maar mijn tweede zin blijft dan nog een probleem: ik heb de komende tijd de weekends al erg vol zitten.
Dan zou het eerder iets voor medio december worden. Maar op zich kan het :)
Maar December komen we toch wel minstens op uit qua tijd, dus dat is niet erg. Misschien iets rond half december, tussen sinterklaas/kerst in?

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Hkuit schreef op donderdag 12 november 2015 @ 19:30:
[...]

Mijn 2 cents;
Wij hebben onze Saeco_Talea ring sinds 2009, en werkt nog uitstekend. Ben erg blij dat we destijds niet voor een veel goedkopere Nespresso zijn gegaan!
Ik vind trouwens een paar jaar voor een apparaat eigenlijk altijd heel kort...
Is ook kort, maar het is wel de realiteit. Koffieapparaten, zeker de volautomaten hebben veel bewegende delen en het is allemaal van plastic en de koffie die je er doorheen duwt zijn kleine zandkorrels die overal tussen gaan zitten. En gedeeltelijk kan je er goed bij en het schoon houden, gedeeltelijk nagenoeg niet. Dus al dat plastic heeft wel wat te lijden en dat is na enkele jaren zichtbaar/merkbaar.
De meeste volautomaten geven na 4 of 5 jaar zeker wel problemen. Wat veelal wel te verhelpen is met een nieuwe zetgroep, of nieuwe pomp of nieuwe molen, maar het blijft behelpen.

In dat op zicht is zo'n fancy halfautomaat met losse maler misschien groter, duurder, lomper en meer werk....het is ook gemaakt om 30 jaar mee te gaan met minimaal onderhoud en erg waardevast. Prijs/kwaliteit is zodoende niet half verkeerd bij een halfautomaat ;)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
malaria schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 15:41:
Waneer is het eigenlijk tijd om de maalschijven van de koffiemolen te vervangen, hoe doen jullie dat?
Ik heb al jaren een koffiemolen van elektra (http://www.elektrasrl.com/en/espresso-coffee-maker/msc/) en vraag me dus af of de maalschijven nog wel aan de specificaties voldoen. :)
In privesfeer krijg je die schijven eigenlijk niet stomp. De meeste schijven van horeca machines gaat zo'n 200 tot 400 kilo mee uit mijn hoofd. Stel je gebruikt een kilo per maand, dan zit je op 12kilo per jaar en zo'n 17 jaar later heb je dan de 200kilo behaald.

In een horeca zaak kan er zo een kilo per dag doorheen gaan, dan gaat het uiteraard wel hard. Daar worden ze dan ook wel 1x per jaar vervangen als goed is (helaas lang niet altijd wordt dat gedaan)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Solis maakt op papier prachtige apparaten. Toen ik begon met de koffie wilde ik heel graag een Solis kopen. Inderdaad die met de maler er al netjes in verwerkt. Online filmpjes gekeken, reviews gelezen en wauw...wat was die mooi. Vind ik nog steeds.....maar het is allemaal schijn, de maler erin is echt kloten en de hele machine is eigenlijk 1 grote plastic bak met dito degelijkheid.
Voor 1000 euro moet je echt dat niet kopen, daar ga je zo'n spijt kan krijgen. Overal lees je dat die machines bij mensen stuk gaan, in storing gaan, gaan lekken, de maler stuk gaat, etc...terwijl een "echte" halfautomaat juist gebouwd is om generaties mee te gaan, die kan je bij wijze van je opa erven (overdreven gezegd).

Goed, wat dan wel voor 1000 euro. Een hoop is al gezegd, maar ik wil er graag nog 1 optie aan toevoegen.

Ik lees in je tekst dat het niet te groot moet zijn, ik zou je graag een mooie horecamaler aanraden, maar ik snap dat kleiner fijner is. Dan is de Eureka mignon een mooie optie als maler: https://www.koffiewarenhu...ka-mignon-advanced-v2-rvs

Als espressoapparaat is 2e hands een hele prima optie. Ik heb een paar jaar geleden voor 600 euro een Vibiemme Domobar gekocht. Dat is nog steeds mijn favoriete halfautomaat onder de 1000 euro. Nieuw is die rond de 800 euro, dus met de maler zou je dan op zeg 1150 euro ofzo uitkomen totaal. Maar hij is ook 2e hands regelmatig te vinden. Hier zie je hoe de nieuwste versie eruit ziet:
https://www.koffiewarenhu...en/vibiemme-domobar-zwart
Kijk rustig af en toe op marktplaats, want de Domobar wordt veel te koop aangeboden, maar ook regelmatig zijn dat oudere versies (en dan heb je het over 10+ jaar oud, wat zonder de historie te kennen, niet heel fijn is). De nieuwste en oudere versies hebben fysiek andere plekken waar de lampjes en knopjes zitten, dus je kan ze makkelijk uit elkaar houden.

edit: dit zou een mooie opties zijn en dit is ook de laatste Domobar versie:
klik naar marktplaats

2e goede optie (maar de maler is niet fijn, dus die ofwel verkopen dan, of er uberhaupt niet bij nemen)

3e optie

4e optie

Nomad wijzigde deze reactie 25-11-2015 11:40 (12%)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bonen en winkeltips zijn al wel veel genoemd in dit topic, daar moet je zeker je weg al wel mee kunnen vinden met wat al genoemd is :).

Punt is dat bonen niet in alle machines even goed naar voren komen qua smaken. Mijn ouders hun lidl espressobonen smaken best wel goed in hun volautomaat, maar komt er als kromme bocht bij mij uit. En andersom vinden zij mijn verse bonen niet alles in hun apparaat.

Dus je kan grotendeels je info vinden in dit topic, maar zal daarna alsnog zelf wat moeten proberen en proeven met jouw setup :)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
koop je een halfautomaat met maler voor jezelf. En extra portafilter die ESE pods kan verwerken. Eenmalige extra kosten zijn 70 euro voor zo'n filterhouder en de ESE-pods zijn per stuk verpakt en wel even houdbaar.
Je bent niet de enige die die oplossing gebruikt :) (en nee, ik niet :P)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
mugen4u schreef op woensdag 02 december 2015 @ 21:03:
[...]

ja ik bedoel dus waar meer cafeïne in zit, maakt het een verschil of het nou cups, pads of gewoon bonen zijn?
Maar cafeine is toch geen doel op zich? In cola zit nog een flinke berg meer, net als in genoeg andere drankjes.

Koop een zak goedkope bonen met flink wat Robusta bonen er in, daar zit veelal veel cafeine in. Niet lekker, maar dat was geen vereiste meen ik? :P

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Jaymone schreef op woensdag 09 december 2015 @ 19:39:
Eindelijk overgestapt van senseo naar een bonenmachine, namelijk de delonghi 22.110. Erg fijn apparaat en makkelijk in gebruik. Eerste keer had ik koffiebonen uit de supermarkt gehaald, smaak was redelijk maar zelfs minder dan mijn oude senseo. Vervolgens wat instellingen (maalgraad) aangepast en het smaakte al wat beter. Hierna ben ik opzoek gegaan naar lekkere bonen want daar zit wel verschil in. Op aanraden van onze buren heb ik nu Illy en de espresso grande aureo van Koffiehal gekocht. Ga ze beide proberen :P
Die illy bonen zijn oud en veranderen in korte tijd weinig. Ik zou asap die verse bonen proberen, nu ze nog vers zijn. Welke branddatum wordt vermeld, of staat er alleen een ten minste houdbaar tot datum op?

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Jaymone schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:34:
[...]

Op die van de koffiehal grande aureo staat zowel branddatum als tht op. Branddatum is 7 dec 2015 en tht 7 dec 2016, lijkt mij vers genoeg :)
Ik laat ze nog wel even wachten, volgens kenners zou je het pas na ongv een week moeten proeven
De kenners zijn het daar niet geheel over eens, ik vind dat ze na 3 dagen al prima op smaak zijn. Ik laat ze altijd 48 uren minimaal liggen, maar een week is wat overdreven. Dat gaat wel op voor hele lichte brandingen (zoals voor filter), maar espresso branding hoeft geen week te liggen hoor :)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Als het niet rammelt dan zijn het geen bonen.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
bszz schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 19:38:
[...]

Vorige week een lichtgebrande Ethiopische boon uit de Chemex gehad... Fantastische fruitige zachte koffie, 20 minuten daarvoor gebrand..,
Oh absoluut wel bruikbaar, maar dat betekent niet dat de smaak zich nog aan het ontwikkelen is :)
Ik drink mijn YB ook regelmatig zodra die binnen is van de brander.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Phuncz schreef op donderdag 17 december 2015 @ 17:09:
Spijtig dat dit soort spul bijna uitsluitend voor de Silvia te krijgen is, of ik kijk er compleet langs voor de Gaggia Classic. Ik zou liever een toestel hebben wat dit rechtstreeks ingebouwd heeft om naartoe te upgraden, van mijn Gaggia Classic naar de Rancilio Silvia schiet ik niet veel op. Maar ik ken er geen die de 21ste eeuw technologie met de 20ste eeuw techniek combineren uit-de-doos.
Persoonlijk vind ik het toffe gadgets en zeker tof dat ze dit soort dingen maken, maar, een E61 groep heeft van zichzelf goede stabiliteit en werkt goed voorspelbaar. Dat blijft gewoon een mooie upgrade vanaf een Gaggia.
Een Vibiemme domobar of junior, een Rocket Cellini/Giotto, een ECM of een Bezzera, ze werken allemaal nagenoeg identiek.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik vind een Gs3 ook al wel erg veel hebberigheid opwekken eigenlijk :). Dat het beter kan geloof ik best, maar dat is toch wel redelijk de max voor wat je nog home-use mag noemen denk ik.

De E61 groep is een mooi ding voor machines rond de 1000 tot zeg max 2000 euro. Het is een bewezen werkend concept, maar niet de holy grail.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Leuk boek, best veel mensen hebben dat boek en hoor er goede dingen over :).
quote:
Phuncz schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 13:16:
De La Marzocco GS3 is wel zeer nice inderdaad. Hetzelfde merk heeft nu een nieuw "toestel voor thuis", de Linea Mini:

[afbeelding]

http://home.lamarzoccousa.com/linea-mini/

Alleen vind ik voor 4.500€ dat er wel wat minder "80's broodrooster" design mocht hebben. Die schuifhendel ziet eruit alsof het van een Made In China euroknaller afkomt.
Maar het ding gaat al de goede richting uit qua techniek. Persoonlijk zou ik dan doorsparen voor een Keesje Speedster (~7.000€):

[afbeelding]

Maar eerlijk zijn: de twee bovengenoemde zou ik enkel overwegen als ik ditto maandlonen ontvang.
Dat heb ik nu precies hetzelfde. Die plastic schuif is echt kliko plastic, het lijkt niet mooi en is gewoon niet mooi. Dat vind ik dan wel weer ok aan de Gs3, die is er ook als semi-automaat met programmeerbare knoppen, dat leek mij wel wat :).

Maar goed, de Rocket V3 die ik heb, die bevalt nog super en is build to last, dus die gaat er alleen uit als ik de loterij win.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Versteegrob schreef op maandag 28 december 2015 @ 18:25:
[...]

Heb een deal met de verkoper, kan hem voor €400,- overnemen, goede deal??
Ja is wel een goede deal. De machine is nog aardig nieuw en Brita water is ook fijn voor het beestje. De machine lijkt heel veel op een silvia, dus ik ging eens googlen en kwam op deze site: http://www.cafetoria.fi/m...asa-iv-first-impressions/

En vind het ook wel een mooi ding om te zien. Maler is trouwens nog veel belangrijker dan de machine, maar dat wist je als goed is al :)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Versteegrob schreef op maandag 28 december 2015 @ 18:53:
[...]

Top! Review ga ik even lezen. Ja maler ben ik bekend mee. Heb een k3 Compak met nieuwe schijven dus dat gaat goed komen.
De 3 compak is een mooi begin. Maar weet ook dat er nog veel mooiers te vinden is en dat daar uiteindelijk ook zeker winst mee te behalen is :).

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Hehe, je moet wat te wensen over blijven :P.

Mijn Rocket bevalt gewoon top en misschien komt er medio februari voor mij nog een maler upgrade, maar dat horen jullie dan wel :P.
(En dan komt Zwerver tegen die tijd wel aankloppen voor mijn Quamar M80e ;) vermoed ik)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Ik denk dat de Quamar een top ding voor je is, hij gaat dan ook alleen weg als de optie die ik in februari heb ook echt zo goed is als ik hoop. Anders blijft de quamar mooi :P

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Zwerver schreef op maandag 28 december 2015 @ 23:29:
[...]

Gaat helemaal aan het moment en de prijs liggen zoals je je kan voorstellen ;)
Oh dat snap ik uiteraard. En het blijft een dure aanschaf, dus het moet maar net het juiste moment zijn, dat zeker. Maar het apparaat zou zeker wel in je straatje vallen, dat bedoel ik meer :)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Tacoos schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:05:
Ik heb net een proefpakketje binnen van Brandzaak; zijn die zakken van hun wel ok om in de diepvries te bewaren of kan ik er beter nog een zak omheen trekken?
Geen idee, wat voor zakje zit er omheen?

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Versteegrob schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:09:
Net mijn eerste espresso apparaat en verse koffie. Feeeeeeels voor:) Nu nog even het boek thuis Batista lezen en dan aan de slag. Ben benieuwd hoe moeilijk het gaat worden.
Je kan geluk hebben, maar gemiddeld gezien ben je wel even bezig om het voor elkaar te krijgen :).
Vooral, het resultaat zal wisselend zijn, soms een lekkere bak, soms een stuk minder...en terwijl je niet zo goed weet waarom dat nou weer is. Het zal echt oefenen en proberen worden, maar het komt altijd goed!

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Tip: resultaat in de kop altijd wegen en niet kijken hoeveel ml het is. Wegen is vele malen constanter.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Je gebruikt het wegen en meten vooral om te leren, op het moment dat je het dus nog niet "in de vingers hebt". Ik kan me amper heugen wanneer ik voor het laatst mijn maling of kopje heb gewogen.
Maar toen ik het net aan het leren was, was het heel fijn om je ergens aan vast te houden, zodat je snapte waarom het ene shot beter smaakt dan de andere.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Versteegrob schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:51:
[...]

Dit ja, het geeft toch enig houvast, dat wordt vast en zeker minder. Moet alles nog even juist krijgen.

Heb gisteren 1 portafilter met 20 gram en dit verdeel ik over twee kopjes, 30ml dus totaal 60ml. Dus 10 gram espresso maak ik een mooie espresso van 30ml van. Vanavond is kijken of ik een cappuccino kan maken.
Dat is netjes een traditionele 1:3 verhouding, op zich niets mis mee. Maar elke boon is anders, houd je dus niet perse vast aan die verdeling. Zo vind ik een Raja Batak echt niet te pruimen met 1:3 verhouding, maar zet ik die maximaal 1:2 verhouding. Dan is die vol en dik en romig en toch ook wel zoet.
De Yellow Bourbon, die drink ik 1:2,5 ongeveer. Echt 1:3 drink ik eigenlijk weinig. Misschien een Ethiopische fruitige koffie, maar eigenlijk ook dan haal ik het net niet denk ik.

Kortom, houd wel zeker aan dat je extractie (na eerste drup) toch nog wel 18 seconden duurt, dat is een mooie houvast. En maximaal 28 seconden. Ik kijk vooral naar de kleur van mijn extractie, google maar op blonding.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Zwerver schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:10:
[...]

Haha, ik had daarnet even een misdial op mijn maler. Het tweede bakje van die nieuwe boon deed er ongeveer 45 seconden over om een 20gram tot 10 gram koffie te laten worden. Hoef zeker niet te vertellen dat de eerst slok heel erg romig was (explosie in m'n mond) maar daarna was ie me toch veels te bitter.
Er zijn wel voorbeelden waar je met een extractie van 45 seconden prima shots kan maken (hevel machines), maar niet met 20gram maling wat 10 gram espresso moet opleveren :P

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Gewicht is veel belangrijker dan tijd. Uiteraard is er een balans in, maar primair kijk je naar extractie verhoudingen en dus gewicht.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
krizzziz schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:46:
Wilde jullie het niet onthouden, heb mijn Mazzer Super Jolly met doser voorzien van een Arduino modificatie.
Kan nu dus GOD doen met mijn doser maler :). Ombouw heeft me ook bijzonder weinig gekost (Leve Aliexpress). heb het ding opnieuw gespoten en gemonteerd. Bijzonder tevreden. Heb alleen de maler nog niet "echt" in gebruik omdat mijn 1-groeper momenteel gereviseerd moet worden (pomp).
Ik had het elders al gelezen :), tof project.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Boudewijn schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:39:
Au serieux: Die wolk doet mij eerlijk gezegd aan iets denken. Ben ik verknipt? Verticaal spiegelen enzo.

Op mijn vibiemme domobar worden kopjes bovenop totaal niet warm, doe ik iets fout of is dat effect erg overrated?
Verschilt per apparaat. Het is warmte van de boiler en afhankelijk van de locatie van die boiler en de isolatie eromheen houd je de kopjes warm/koud. Mijn Rocket heeft een geïsoleerde boiler, maar de kopjes er bovenop zijn na een uurtje aan staan zeker warmer dan mijn handen. Op de domobar waren ze minder warm, maar zeker wel merkbaar warmer. Misschien heeft de eerste eigenaar van je machine de boiler extra ingepakt om zuiniger te zijn?

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik flush iets aan de ruime kant, ik heb liever water rond de 92 graden dan 94 graden (ja ik heb ook een pid om het in te stellen, maar heb liever wel de stoompower van wat warmer water). Dus ik flush er, na een tijd ongebruik, ongeveer een cappuccino kop uit. De kopjes bovenop zijn na een uur dusdanig warm, dat ik die niet nog heter hoef eigenlijk. Zijn zo wat op temperatuur van douchewater zeg maar. En te heet wil ik de kopjes niet, want hete koffie heeft weinig smaak. Dus ik vind het wel goed zo. Al ben ik mij bewust dat de lekwarmte gewoon continu geld kost.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
jpiwf schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:23:
Bij de koffiebar hier in de buurt zie ik de kopjes altijd onder een (dubbele)theedoek staan, dat scheelt vast in zowel opwarmtijd als warmteverlies.
Yes en het is tegen stof / andere troep. Houd de kopjes ook meteen schoon. Zie het ook vaker gebruikt worden inderdaad :)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Foritain schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 13:57:
Ik weet niet wie ze allemaal heeft aanbevolen, maar die Yellow Bourbon's (besteld bij gebrand.nl) zijn echt een hit hier. Bij deze bedankt dus :D Zowel bij de espresso's als cappuccino's (althans, dat krijg ik te horen, ik kijk scheel van melk in koffie in welke vorm dan ook) zie ik allemaal blije gezichten. Lekker vol, smaakvol, romig, wel het kleine bittertje, maar niet het zure wat sommige soorten hebben. Mooi warm/donker kleurtje crema ook wat aantrekkelijk oogt.
Ik promote die boon veel, dus ongetwijfeld heb je het o.a. van mij. Ik vind het ook een lekkere boon, zoet ook :)
quote:
Bracha25 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 18:27:
[...]

Hah klopt:) Mijn hario drip, French press en mokkapotje gaan ook zeker niet weg;) Al gebruik ik het mokkapotje eigenlijk ook nooit...
Same here, ik drink minstens zoveel filter als espresso. Maar, het mokkapotje gebruik ik ook eigenlijk niet. Krijg er ook niet zo lekkere koffie uit, veelal toch bitterder dan ik zou willen :). En met genoeg lekkere alternatieven ga ik ook niet eeuwig prutsen ermee en is die gewoon aan de kant gelegd :P

Nomad wijzigde deze reactie 23-01-2016 20:14 (28%)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
sambalbaj schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 20:49:
Voor wie nog een Moccamaster wil, de DE versie is dit weekend 152 bij Blokker.
Dat is geen gekke prijs. Aan de andere kant, dat soort spul gaat bijna niet stuk en er staan altijd wel 20 te koop op marktplaats. Heb de mijne ook 2e hands gekocht (nieuwstaat, compleet en inc. verzenden voor nog geen 50 euro)

Nomad wijzigde deze reactie 23-01-2016 21:52 (7%)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
De domobar is geen HX machine he, dat is "gewoon" een single boiler - double use, systeem. Een HX machine is een grote stoomboiler, met een doorstroombuis er doorheen om "zet' water mee op te warmen. Met een HX kan je dus wel tegelijk stomen en koffie zetten, met een standaard domobar niet. Je hebt wel de Junior ook nog van Vibiemme, dat is een HX volgens mij :)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
JAMF schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:05:
[...]

Je hebt helemaal gelijk....

Ik weet ook eigenlijk niet of de cappuccino voor de visite de extra €€ waard is,
Ik heb een Vibiemme Domobar gehad (tweaker Zwerver heeft hem overgenomen) en heb toen zelf een Rocket V3 gekocht, een HX machine dus. Ik vind het wel fijn om altijd stoom bij de hand te hebben, maar ik heb het gedaan omdat ik geld "over had". Zou het niet perse opnieuw kopen. Een singleboiler double use heeft ook zo zijn voordelen. Puur voor espresso is die temperatuur constanter misschien wel :)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Zwerver schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:09:
[...]

En met de snelheid waarop de domobar op stoomtemp is, zou ik niet voor een HX gaan.
En de pomp van de Domobar is erg stil, dat is ook mooi. Ja, blijft zeker een mooi apparaat :)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
JAMF schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:24:
Nou nog een beetje advies over welke middenstander de investering waard is.
Niet verkeerd om bij een webshop een paar tientjes te besparen, maar een deskundige winkel uitbater lijkt me in dit geval geen overbodige luxe.
Denk ook dat er op een investering van €1500-€1600 in een fysieke winkel meer "package-deal" te behalen valt.

Kookpunt ?
Casabarista ?

Goedkope webshop in Frankrijk ? http://www.maxicoffee.com...offre-cadeaux-p-8311.html
Ik vind een fysieke winkel fijn, met wat know-how mocht er wat mis zijn of gaan de eerste paar jaar.
Casabarista bijvoorbeeld. Maar stuur anders eens een berichtje naar Peter van Kafko of hij dit kan leveren. Als er een winkel/leverancier is die ik het gun, dan is het hem. Daarnaast, die man kan alles repareren en fixen, dus garantie bij hem hebben is heeeel fijn.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
JAMF schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:17:
[...]

Ik ben het met je eens, maar voor die €300 lagere prijs in die Franse webshop kan je ook aardig wat lekkere boontjes kopen :X

* JAMF kijkt nog even de verzekerings voorwaarden van de creditcard na

Hoop dat ze ook een fysieke winkel ergens in noord
FR hebben, dan ga ik zaterdag wel een stukje rijden...
edit:

Helaas, volgens Google een paar 100 km onder Bordeaux, dus een beetje ver voor zaterdag

Goedkoopste Vibiemme domobar junior hx in NL €1288
Die in FR €999

Marges in NL te groot of echt op inkoop niveau in FR ?

Twijfel over welke machine bijna weg en nu dit weer :?
Ah als je voor de Junior gaat, dan zou ik zéker Kafko even vragen voor de Rocket Cellini V3 (1220 euro).
http://kafko.nl/Rocket-Cellini-Giotto.html
Hij verkoopt gewoon splinternieuwe (maar Rocket heeft een vaste verkoopprijs) en zodoende noemt hij het demo-modellen. Maar hij trekt hem samen met jou uit de doos. Vult de boiler, loopt hem na, legt hem uit en controleert op foutjes (die vaker dan je zou verwachten voorkomen, lekke koppelingen, o-ringen die niet afsluiten, stoompijpjes die lekken etc)...
Ik heb heel bewust, na heel duidelijk advies op koffie fora, bij Kafko gekocht omdat hij zorgt voor een goede prijs en je leven lang je zal supporten om je machine up and running te houden. Hij is echt uniek en ik heb ondertussen genoeg ervaring met hem dat ook ik hem van harte aanraad.

Beter nog, ik heb een Quamar M80e, als ik opnieuw zou kiezen, zou ik bij hem een mazzer mini met SJ schijven gekocht hebben. De quamar is top, maar hij is niet traploos verstelbaar en meer dan eens vind ik de stapjes toch groter dan ik zou willen.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Tacoos schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 16:35:
Morgen ga ik een Fiorenzato Doge bekijken.
Zijn er specifieke punten om op te letten?
Het is een oud beestje en de prijs is er naar, maar als het goed is, doet ie het nog prima.
Een quick scan lijkt te bevestigen dat onderdelen ook nog te verkrijgen moeten zijn?
zet er een espresso mee, dan test je meteen het meeste. Dat hij fijn genoeg kan, hoeveel lawaai die maakt, of die geen rare bijgeluiden heeft etc.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Afgelopen zondag had ik koffie besteld bij Fascino, waaronder een keer een gokje "overstock".
Dan is het maar afwachten wat je krijgt, vanavond binnen gekomen en de overstock was: Brazil Agua Limpa

En dat is eigenlijk wel een aanrader, zacht en/of romig en heerlijk zoete nasmaak. Heel smaakvol. Als je de YB lekker vind, dan vast deze ook wel. Leuk voor de afwisseling :).

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
krizzziz schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 07:39:
Nieuwe procom pomp voor de Rancilio L6 en kleine onderhoudsbeurt bij Kafko laten uitvoeren. Weer super tevreden over de service en kosten. Zit ik graag 2 uur heen en 2 uur terug voor in de auto.

En ben overtuigd dat er OOIT een Rocket gaat komen bij Peter vandaan :).
Ja ik vind Peter ook een top vent. Heb hem nog nooit op enige commercie betrapt en toch kan hij er van rond komen, dat is toch wel heel bijzonder. Wat hij doet verkoopt blijkbaar echt zichzelf en dat is toch wel een compliment.

Uiteindelijk wil ik mijn Rocket op vast water aansluiten en komt er een compak E8 denk ik naast te staan, daar wil ik naar toe (al is de Quamar m80e geen straf en voldoet die eigenlijk goed). En dan ga ik zeker naar Kafko om dat te realiseren. Vooralsnog zijn we eerst bezig een huis te kopen en zijn de centen voor andere dingen gereserveerd :P

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
krizzziz schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:21:
[...]

HAHA, zelfde verhaal hier. Net een huis gekocht en 1 april gaan we over. Ik wacht dus ook nog even met de aanschaf van mijn Rocket bij Peter. Eerst even een vastwateraansluiting realiseren in het nieuw huis voor mijn huidige gebakje.

Gewoon even nieuwsgierig: Als jij straks je Rocket op het waternet gaat aansluiten. Wat voor filter gebruik je? DVA harsfilter?
Ik ga de hele set dan laten voorbereiden door Kafko, zodat ik thuis alleen nog maar de slangetjes aan de aanvoer/afvoer hoef te koppelen. En hij gebruikt volgens mij DVA harsfilters inderdaad.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Catch22 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 22:41:
Een saeco syntia die van binnen nat is geworden en niet meer aan gaat, dat is total loss zeker? Of vallen de reparatiekosten mee als ze alle Electronica moeten vervangen?
Opsturen/wegbrengen gaat een dure grap worden en zou ik niet zo snel aanraden. Maar even met de multimeter doormeten waar er nog wel stroom loopt en waar niet meer en je kan zelf vrij makkelijk wat dingen uitsluiten/testen. En mocht er 1 specifiek ding stuk zijn, dan kan je altijd nog even kijken of dat vervangbaar is voor een betaalbare prijs.
Het zou bij wijze van zelfs een zekering kunnen zijn. Maar als de printplaat vervangen moet worden bij wijze van, dan kan je beter naar een ander apparaat kijken.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Catch22 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:25:
[...]

Daar dacht ik ook al aan. Heb alleen geen multimeter en geen idee waar te beginnen.

spoiler:
Het was vrouw'lief' die hem heeft gemold en die mag het verder ook oplossen. Wou even een inschatting van het probleem hebben
Ik vind die volautomaten sowieso maar een berg zwak plastic, gebouwd om na zeg 5 jaar stuk te gaan.
Dat is voor velen geen probleem, mooi tijd voor een nieuwe, maar ik stoor mij er wel wat aan.

Daarom ben ik ook extra blij met mijn setup, een losse maler en halfautomaat. Beiden makkelijk open te schroeven en kan je eeuwig repareren/servicen en kan ik bij wijze van aan mijn kleinkinderen geven.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Catch22 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:33:
[...]

Raadt eens hoe lang we hem hebben :P Maargoed, als je een elektrisch apparaat gaat uitspuiten met water gaat alles kapot natuurlijk.

Ik wil ook wel een halfautomaat, maar ik heb het idee dat je dan ook al gauw 600 euro kwijt bent voor een beetje fatsoenlijk model. Tweedehands zag ik ze niet.
Je moet naast budget ook weten dat het gewoon iets meer werk kost. Ik vind het leuk werk, maar dat moet je maar net leuk vinden.
Als je dat niet erg vind, dan kan je met een losse maler / halfautomaat echt wel wat lekkerders maken dan zo'n volautomaat.

600 euro budget kom je een eind mee. Een horeca maler moet je even schoonmaken, maar presteert dan weer top voor jaren en jaren en kost je rond de 180 euro (150 + 30 a 40 voor nieuwe maalschijven). Zeg om mij 200 voor de maler.
Dan heb je 400 euro voor een 2e hands espressomachine en dan kom je wel uit op redelijk goede machines.
Zoiets als dit bijvoorbeeld: http://link.marktplaats.nl/m1017612467

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Deezers schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:46:
De bonen van de Lidl zijn zo vet dat ik ze steeds moet aandrukken anders pakt de maler ze niet..
En diezelfde bonen hebben al menig machine stuk gemaakt. Ze zijn er zelfs berucht om en ik ken meerdere mensen in mijn familie die hun machine er stuk mee hebben gemaakt (mijn ouders en een neef van mij).

Ik zou eens andere bonen proberen en als je dit topic een beetje volgt, dan zou ik eens gaan voor verse bonen en kijken hoe dat bevalt :)

Pagina: 1 2 3 4 5

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True