Toon posts:

Het Scheer- en verzorgingstopic deel 3 Overzicht

Pagina: 1 2 3 ... 30
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cymric
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-02-2019
hanzer schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 19:25:
Na meerdere keren te lezen in dit topic, wil ik het toch ook eens allemaal proberen.
Ik scheer momenteel uitzonderlijk goedkoop met het huismerk van de supermarkt (dat mag ik hier niet zeggen zeker? :-p ). Ik gebruik scheerschuim uit een bus en een simpel huismerk scheermesje.
Als dat een goed scheerresultaat geeft, who cares? De ervaring leert alleen wel dat met switchen naar andere producten en een gewijzigde scheertechniek (!) 'goed' opeens 'hmmmm....' wordt :+ .
- ik zou graag een goede, geurige zeep hebben.
Aanbevolen om mee te beginnen is een crème. Zepen hebben een 'slag' nodig om goed schuim te produceren. Het is niet moeilijk en na een beetje oefening doe je het met je ogen voor 99% dicht van de slaap, maar zeker in het begin waarin je veel verandert is het wel prettig om op een constante te kunnen vertrouwen. Makkelijke, rijke crème die het altijd goed doet is van Taylor of Old Bond Street; die is bovendien beschikbaar in een ruim assortiment simpele, maar goede geuren. Als je een Body Shop in de buurt hebt kun je ook hun 'Maca Root' crème gebruiken, net zo goed. Wil je echt zo min mogelijk geld uitgeven, dan even bij de lokale drogist langs voor Palmolive of Nivea; of de natuurwinkel voor Speick (blauw/oranje dan wel grijs/rood). Tabac crème negeren, evenals Arko crème bij de Turk. (De zepen van deze merken zijn daarentegen top.)
Ik reis redelijk veel. Het is misschien leuk om een lederen bescherming te hebben voor de razor. Is een reiskwast noodzakelijk? Hebben de haren echt bescherming nodig bij transport?
Reiskwasten zijn dure onzin. Gewoon je kwast netjes ergens tussenstoppen, desnoods in een dun katoenen doekje, klaar. Leren hoesjes voor de scheermeshouder ditto. De houder wordt afgrijselijk smerig van al het zeepwater en kalkaankoeksel: ik durf te wedden dat ze schoner uit een toilettas komen dan dat ze erin gingen!
Prorasso groen -> 6 euro
:S Kan de geur niet uitstaan. Maar als jij het lekker vindt, go for it.
Merkur - 23c -> 32 euro
Gebruik nog steeds een gewone Gillette en Wilkinson. Werkt prima in mijn geval.
Omega varkensharen scheerkwast -> 14 euro
Ik zou eerlijk gezegd varkensharen kwasten mijden als de pest. Tenzij je echt een huid van leer hebt is dassenhaar, zelfs in de meest stevige vorm, fijner.
Osma aluinstick -> 3 euro
Is 'ie van de Kruidvat niet nog wat goedkoper? Aluin is aluin.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-05 23:15

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Joosie200 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:32:
Zeker. In de winter laat ik mijn baard gewoon groeien al moet ik mij inhouden wanneer ik het teveel vind kriebelen. Want dan ben ik resoluut, gladde bakkes en de kriebel is weg :P Maar net wat je zegt bij guur nat weer, als het vriest is een wintervachtje op het gezicht wel prettig (8> Zodra het dan warmer begint te worden gaat ie eraf.
Nou het is lente dus ik heb weer een frisse bakkes. Heb ik tenminste weer iets aan die mooie scheerspullen. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tigerblood
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-04 10:00
Tigerblood schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:46:
Heeft iemand al de Derby Premium double edge mesjes geprobeerd? Niet de standaard Derby Extra in de groene verpakking, maar Premium die in zwarte verpakking wordt verkocht.
Om even terug te komen op deze vraag. Ik heb zelf de gok maar gewaagd en ik moet zeggen dat ik tot nu toe uiterst tevreden ben. Ze zitten qua scherpte in de buurt van de Astra Superior Platinum, maar net iets minder agressief. Blijven ook na 3-4 scheerbeurten nog steeds een prima scheerresultaat bieden. Al met al een prima gok geweest dus 8)

[Voor 6% gewijzigd door Tigerblood op 28-03-2018 20:48]

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik scheer mij dan nooit met een DE mes, maar de Mach 3 is ideaal op vakantie, kan prima onder de douche en gewoon glad, hoef je heel je zooi niet mee te slepen. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tigerblood
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-04 10:00
kendo schreef op zondag 1 april 2018 @ 09:06:
[...]

Hoe vond jij de standaard Derby's dan? Ik vind ze heerlijk scheren. Lekker scherp en totaal niet agressief.
Die vond ik aan de botte kant. Één keer scheren gaat nog wel, maar zoals je zei zijn ze totaal niet agressief. Daardoor had ik zelfs bij de eerste scheerbeurt meer passes nodig dan bij andere meisjes. Na de eerste scheerbeurt vond ik de standaard Derby's al helemaal te bot om nog te kunnen gebruiken.

Ik zou de Premium versie gewoon een keer proberen. De scheerbeurt is ondanks dat ze een stuk scherper zijn toch nog erg smooth. Niet zo agressief als bijvoorbeeld Feather of de Astra Platinum.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als ik op vakantie ga laat ik mijn spullen thuis. Een shave op dag van vertrek en dan weer op dag van terugkomst. Ik ga zelden langer dan twee weken weg en een tweewekelijkse baardje valt mij wel mee. Speaking of which.. gisteren dus met de Qshave een weekbaardje eraf gehaald.

Het is even wennen qua hoek die je moet hanteren. In de eerste pass WTG had ik al snel 75% verwijderd. Enkel linksonder mijn kin, dus deel van mijn hals bleef over. De rest kon in de tweede pass meteen ATG krijgen als afsluiting, linksonder ging ik met XTG te lijf.

Het gewicht is fijn en mooi gebalanceerd. Niet te licht, niet te zwaar. Dacht eerst dat ik tzt misschien de kap eraf moest halen om alle haartjes af te spoelen in de wasbak, bij mijn Gillette Super speed is het door twist to open zo gedaan. Maar met de Qshave draai ik gewoon naar 6 voor de verste opening / aggressiefste stand zodat je geen ophoping krijgt.

De Qshave had ik trouwens geprobeerd met de bijgeleverde mesjes. Er staat platinum op maar geen 1/2/3/4 markering. Ze gaan goed samen met de Qshave en geven dat heerlijke (vind ik iig) audio feedback waarbij je niet enkel voelt maar ook hoort hoe hij over je gezicht schraapt. Bij de Astra SP heb ik dat minder en moet je maar ervan uit gaan dat ze hun ding doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:30

iChaos

It's Lupus.

Na bijna twee jaar double edge geschoren te hebben met mijn oude vertrouwde DE89, wilde ik iets nieuws proberen.

Dus overgestapt op een shavette :) Op Reddit werd heel veel ge-echo'd dat shavettes niet geschikt zijn om te scheren en alleen goed zijn voor de randen van de baard, maar ik wilde de gok toch eens nemen. En verrek: het gaat me best wel goed af! Heb mesjes van Mühle gebruikt met een simpele scheerzeep van De Vergulde Hand, en zonder bloeden alles weg kunnen halen. Granted, duurde wel een kwartier langer dan met een double edge, maar wel een hele toffe ervaring om op je gemak te doen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:42

Denko

|{ing Øf ßlitz

President schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:41:
Ik ga mij hier ook maar eens inlezen! Scheer nu 3x per week met Gilette mach 3 turbo en gewoon een standaard bus scheerschuim. Werkt prima, maar de mesjes gaan paar weken mee maar zijn erg prijzig. Ik ga ook maar eens opzoeken naar goedkopere mesjes!
Het is erg leuk om te doen sowieso, je ontdekt al snel dat het voornamelijk ook beter kan naast goedkoper. Mijn advies als geld besparen je grootste doel is:
- Tabac scheerzeep: 8-13 euro. Heb je echt een jaar of 2 genoeg aan.
- Kwast: 10-20 euro. Gaat een leven mee KLIK Kies hier een leuke uit en je hebt een kwalitatief geweldige borstel voor een habbekras *10 dagen later dan*.
Zoek even uit of dassenhaar of synteet wat voor jou is. Kan je beste op youtube oid zoeken
- Scheermes: 3-6 euro KLIK Kwalitatief hele goede verstelbare DE voor nogmaals een habbekras. (kopie van de merkur futur) of anders een Merkur 34C
- Een sample van DE mesjes. 10tje ongeveer? KLIK Als je eenmaal weet welk merk jouw goed zit kan je er meestal 100 voor een euro of 8-20 krijgen. En dan is het rete goedkoop.

Als je je er echt in wilt verdiepen: op badger and blade, of de nederlandse shaving society hebben bergen info en reviews over vanalles en nogwat.

Overigens, als je dit alles via de app op aliexpress besteld krijg je nog wat extra korting.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Overigens, wellicht nog wel leuk om te zien wat aanpaswerk in actie:

Ik heb voor een vriend van me die in de ruimtevaart werkt een Yaqi borstel aangepast. Nog niet helemaal klaar, hij moet nog gepolijst worden aan de onderkant. En een matte band bij het smalle stuk wordt ingeschuurt. Maar het is een gulden uit zijn geboortejaar zeg maar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:29
Eerst inderdaad in delen doen is een goed advies, vooral ook omdat het eerst vaak wat langer duurt. Wat ik bij mezelf ook merkte is dat mijn huid er een beetje aan moest wennen. Mijn techniek zal in het begin ook niet goed zijn geweest, maar ik had het idee dat mijn huid ook beter aan de mesjes begon te wennen en het daardoor ook prettiger ging. Belangrijkste is (zoals al heel vaak gemeld) geen druk zetten en de juiste hoek zoeken.

Succes met scheren.

Latin capital letter y with diaeresis

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ok, kwam me erg bekend voor namelijk.

Wat bij mij uiteindelijk geholpen heeft (en ik heb echt alle scheermessen/balsems/zepen/olieen/voornadouchen/etc etc geprobeerd) was een scheerapparaat/trimmer wat net niet glad scheert. Ik heb nu een eenvoudige Philips OneBlade die de huid niet meepakt en haren tot een halve mm scheert. Is netjes genoeg, zeker als ik het elke ochtend doe.

Bij mij groeide mijn baardharen terug m'n huid in als ik met een mes glad schoor. Dat bleek te komen doordat ik krullen heb, tegen kroeshaar aan zelfs. Razor bumps worden ze genoemd en dat zag er heel geirriteerd en ontstoken uit.

Misschien dat het bij jou ook helpt als je niet heel glad meer scheert en enkel de haren scheert, niet ook de huid.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• cymric
Agent47 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:22:
Ik heb vooral met scheren rode bulten onder m'n kin. Ook alleen hier komen rode bulten en soms worden het puisten.
Zijn het plotseling opkomende platte intens jeukende plekken? Dan zijn het galbulten en heb je last van een allergiereactie. Slik even een hooikoortstabletje dat je bij de drogist kunt kopen. Anders lijken het razor bumps, plekken waar je te agressief over de huid bent gegaan met een te scherp mes.
Ik gebruik een safety razor, gebruik een scheerkom met scheerschuim, aftershafe voor de gevoelige huid en pre shave schuim. Gebruik dus een pre schuim, tijdens het scheren schuim en een dure aftershave voor de gevoelige huid. Gebruik dus ook een scheerkwast. Ik douch altijd NA het scheren, maar na een dag of twee is het vaak helemaal rood en droog. Ik scheer met de richting MEE, dus vanaf m'n kin naar beneden.
Het kan aan veel dingen liggen. Krullend haar is een bekende oorzaak, maar als je voorzichtig met de haargroei meescheert zou dat geen probleem moeten zijn.

1a. Proraso bevat nogal wat bekende irriterende componenten. 'Voor de gevoelige huid' zegt helemaal niets, ben ik bang, want ik ken producten waar een heerlijke lavendel- of citrusgeur aan zit... en dat kan net zo goed irriteren. Smeer eens een kloddertje crème op de binnenkant van je elleboog en laat het een kwartiertje zitten. Op je gezicht mag uiteraard ook. Geen last van irritatie daarna? Dan is het iig niet de crème, of, beter gezegd, niet dat aspect van de crème.

1b. Crèmes gedragen zich echt anders van elkaar. Sommige crèmes produceren heel 'droog' schuim,hoe raar dat ook moge klinken. Ik vind dat niet fijn scheren en wil graag meer 'vet' in het geheel. Probeer eens wat van dit 'vette' uit: Bodyshop, Speick, Nivea, Palmolive. Laat je niks wijsmaken door prijs of geur: Ik vind iets simpels als Speick stukken beter dan de dure, statige Truefitts en Trumpers.

2. Laat die pre-shave crème maar zitten, 't is dure dikdoenerij. Je mag uiteraard zelf weten waar je je geld aan uitgeeft, maar het is een onnodige stap in het scheerproces.

3. Dure aftershave zegt helemaal niets over het wel of niet irriteren, evenals de aanduiding 'voor de gevoelige huid'. Ik kan prima tegen aromatische Tabac met 70% alcohol, maar als ik Nivea balsem voor de gevoelige huid opdoe, kan ik een kwartier later een antihistaminetablet innemen. Spaar je geld voor dingen die je echt lekker vindt ruiken en/of verzorgen.

4. De prep van je baard is SUPERBELANGRIJK. Baardharen moeten 'weken' in water en dat duurt wel een paar minuten. Ik zou adviseren om te scheren NA het douchen, en wel zo snel mogelijk. Als ik me 's avonds scheer (en de baard dus een hele dag heeft mogen uitdrogen en bakken in de zon), scheer ik me beduidend minder prettig dan wanneer ik het na een douche doe. En dat is ondanks heel lichtjes wassen met een piepklein beetje zeep en echt een paar minuten met een washandje natklotsen.

5. De temperatuur van je scheerwater. Sommigen zweren bij heet, anderen bij lauw en een enkele gekkerd als ik bij koud. Kijk wat je huid prettig vindt: te heet kan je huid licht verbranden en als je er daarna met een scherp mes overheen gaat... you get the idea.

6. Je schuim is te geconcentreed of juist veel te slap. Te geconcentreerd is dat je scherpe pieken trekt met je scheerkwast; ook voelt het aan als een wat dikke crème. Te slap is als er grote weke klodders van je scheerkwast vallen en het geheel bijna als dik waterschuim aanvoelt. Mijn startpunt voor elke zeep of crème is waar een scheerkwast die rustig uit het schuim wordt getrokken een 'kabeltje' van schuim meetrekt. YMMV, maar ik zou er toch niet teveel van afwijken.

7. De kwast is te hard en/of je ragt te hard bij het inkwasten. Varkens- en synthetisch haar kunnen in de huid krassen en irritatie veroorzaken. Als je de zaak inmasseert, doe dat rustig.

8. Het schuim is tijdens de tweede en verdere passes te dik. Je hebt op dat moment minder dik schuim nodig; het geheel moet vooral glad zijn. Verdun het schuim met wat water alvorens verder te scheren.

9. Je scheertechniek laat te wensen over. Huid straktrekken is niet onder alle omstandigheden de juiste of prettigste manier. Het kan zijn dat je daardoor te diep scheert en meer dan alleen het haartje eraf haalt. Probeer het eens zonder straktrekken, of zo min mogelijk, of door alleen je hoofd in een bepaalde richting te draaien.

10. Mesjes liggen je niet... een verhaal zonder einde, zeker als je met bulten te maken hebt en al 10 andere suggesties hebt gekregen om te proberen.

11. ...

JK :+ . Medunkt dat je hiermee al aardig uit de voeten kunt. Succes!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05 21:22
Ik heb ook de Qshave, Futur kopie, gekocht.
Moet zeggen dat ik het een mooi afgewerkt apparaat vind. Mesje lijkt ook prima uitgelijnd te zijn, las her en der dat dat nog weleens mis ging.

Zie ook nergens een ruw plekje in de afwerking, dus voor nog geen tientje echt een topding.
Leuk ook om een hypermoderne verstelbare versie te hebben naast m’n vintage Gilette Fatboy. Die is denk ik zo’n 60 jaar oud.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
schumi2004 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 09:54:
[...]

Twijfel een beetje, heb allemaal het idee dat heel mijn gezicht open ligt straks als je alleen die dure Gillette mesjes met bescherming etc gewend ben of valt dat mee ?
FF hier verder.
@schumi2004

Valt heel goed mee. In het begin gaat dit wel wennen worden, maar je gezicht gaat zelfs beter aanvoelen dan met zo'n cartridges.
Belangrijkste punt is vooral om niet teveel druk te zetten. Die haartjes gaan er af als mes in een halfwarm potje boter.
Altijd wel eerst met de haren mee in de richting. Als 2de keer / voor een glad gevoel kan je horizontaal gaan / tegen de richting van de haren in.

Gaat je zeker goed meevallen. Je merkt snel dat je huid zo'n aanpak verkiest boven je standaard 2-3 mesjes cartridge dat je 10x gebruikt omdat ie zo duur zijn.
Hier zijn goedkope mesjes trouwens - maar goedgekeurd ;) .

[Voor 15% gewijzigd door bottom line op 25-05-2018 12:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

cymric schreef op maandag 28 mei 2018 @ 01:27:
[...]

Niet dat ik het weet bij Europese borstels... maar het idee om producten van dierlijke oorsprong in Azië te bestellen betekent volgens mij bijna een garantie op enorm dierenleed. Ik ben sterk geneigd om daarnaar te gaan vragen bij wat voor bestelling dan ook. En dat zal binnenkort wel gaan gebeuren want mijn twee zilverspitsen zijn na 10 jaar trouwe dienst wel aan vervanging toe.
Dat kan ik je eigenlijk heel simpel vertellen hoor. ALLE (100% dus) van de dassenknopen komen uit China. En alle dassen waarvan ze gekomen zijn zijn ervoor doodgemaakt. "Made in EU" betekend letterlijk, we hebben het handvat gedraaid en er een Chinese knoop in gedaan. Tadaa!
Of eerlijker, we hebben de 2 onderdelen (knoop en handle) in china besteld en ze zijn in Polen of als je het fancy wilt hebben Engeland aan elkaar gelijmd "Made in EU"
Elk ander verhaal wat je krijgt dan dit is simpelweg niet waar.

Anderzijds, ik gebruik sinds kort een Synthetische kwast. Dat werkt ook heel goed, ook daar kan je de beste bij Yaqi vinden, die maken namelijk die knopen ook voor een berg andere merken.

Veel van de scheerspullen zitten doordrenkt met dierenleed, als je dit echt wilt vermijden: Neem een Vegan soap, met een synt borstel. Dan heb je het meeste wel ontweken. Of anders een paardenhaar borstel, daarvan wordt alleen het haar geknipt, het paard wordt niet geslacht oid. Varkenshaar borstel is een bijproduct, kan je ook naar kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:43
Anoniem: 235591 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 01:03:
Ieder zijn ding maar de hele hype achter scheren, baarden en producten gaat gelukkig aan mij voorbij. Daarom vind ik het grappig te lezen hoe iedereen er helemaal in op gaat, bakken geld uitgeeft, terwijl je voor een habbekrats Ali leegkoopt met goede kwaliteitsspullen.
Ieder zijn ding. En gelukkig vallen de prijzen van de meeste scheerproducten wel goed mee.
Ali is voordelig als je enkel naar prijs kijkt. Maar voor mij zijn er zijn andere redenen om net niet bij Ali te kopen zoals
- ecologische voetafdruk (zowel transport als milieuregels in China)
- ondersteunen van lokale economie i.p.v. een zwaar gesubsideerd bedrijf
- gebruik van meer ecologische producten zonder siliconen, paraben, sls en ander chemisch spul. Waarom zou je dat er in willen als het ook zonder kan?

Dus liever de lokale economie ondersteunen, al betrap ik mezelf er wel op dat ik wel eens dingen uit de VS laat doorsturen door kennissen.
Maar dat zijn dan vaak spullen waarvoor er hier geen (of geen goed) alternatief voor is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kapotlood
  • Laatst online: 07-05 14:00
Dat vind ik juist 't leuke aan DE scheren... het is flink goedkoper dan scheren met een standaard Mach3 mesje en een bus Gilette scheerschuim, zelfs als je een beetje aan 't spelen bent met verschillende mesjes, houdertjes e.d. :)

En, hoewel ik dat zelf minder interessant vind bij scheren: een Mach3 mesje is plastic, metaal én een creme-randje aan afval. Een DE-mesje is niet veel meer dan een piepklein plakje metaal (het papieren envelopje kan bij het papierafval). En de zeepblokken e.d. gaan ook veel langer mee. Dus je hebt op termijn ook minder moeilijk afbreekbaar afval... als dat je ding is kan ook dat nog eens meehelpen denk ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Anoniem: 235591
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Gusto schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:37:
Natuurlijk kan een goede schilderskwast ook, is hetzelfde haar (varken). ;)
https://www.npo3.nl/keuri...de/12-09-2013/KRO_1642726
Dan rijst hier de vraag: waar worden de kwasten geproduceerd maar meer waar komt het haar vandaan dat er voor gebruikt wordt? Laten we er maar vanuit gaan dat het ook uit China komt en dan gaat het hele verhaal van duurzaam, ecologisch en wat al niet meer gewoonweg niet op.

Dat geldt ook voor aluin. Kruidvat aluin is niets anders als het aluin uit een overhypte scheersalon á €15,00 per blokje. Kruidvat nog geen €3,00 meende ik.

Goede aflevering trouwens. laat wel zien hoe de klant verneukt wordt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Opa * gambieter gaat een verhaaltje vertellen over die borstels :p

uit een college dat ik geef aan diergeneeskunde studenten: Anthrax Cases Associated with Animal-Hair Shaving Brushes
During the First World War, anthrax cases in the United States and England increased greatly and seemed to be associated with use of new shaving brushes. Further investigation revealed that the source material and origin of shaving brushes had changed during the war. Cheap brushes of imported horsehair were being made to look like the preferred badger-hair brushes. Unfortunately, some of these brushes were not effectively disinfected and brought with them a nasty stowaway: Bacillus anthracis. A review of outbreak summaries, surveillance data, and case reports indicated that these cases originated from the use of ineffectively disinfected animal-hair shaving brushes. This historical information is relevant to current public health practice because renewed interest in vintage and animal-hair shaving brushes has been seen in popular culture. This information should help healthcare providers and public health officials answer questions on this topic.
In de Eerste Wereld Oorlog werd mosterdgas gebruikt, en moesten de Amerikanen miljoenen gasmaskers uitdelen. Maar toen had men nog allerlei leuke snorren, baarden etc. Dus snel scheergerei geritseld, inclusief goedkope borstels gemaakt van dierenhuiden die niet goed gedisinfecteerd werden.

Die borstels waren verontreinigd met sporen van Bacillus anthracis, de veroorzaker van Anthrax (miltvuur voor Nederlanders). Die groeien alleen uit als er geen zuurstof is. Bij het scheren werd de huid beschadigd, de sporen kwamen in de wond, en veroorzaakten huidanthrax. En dat wil je niet. De introductie van scheerschuim dat je met je handen kon aanbrengen in 1925 loste het probleem op.

Dus je wilt wel kwaliteit borstels hebben :p

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wiemelen
Hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt.
Ik heb enkel synthetische borstels, weliswaar geproduceerd in de US dus niet helemaal ecologisch.
Mijn 3 krabbers zijn gemaakt in EU.
Daarnaast heb lang geleden mijn zepen eens goed vergeleken en ik kan je verzekeren dat de ingredientenlijst van mijn huidige zepen een pak korter is dan die wat ik eerst gebruikte.

Dus niet helemaal ecologisch, maar buiten mijn Razorock borstel komen al mijn spullen uit West Europa.
Ook kwestie van de locale economie wat te stimuleren met mensen tegen "goede" arbeidsvoorwaarden.
De Chinezen zijn met genoeg, laat die hun eigen spullen maar fabriceren en kopen.

En voor de prijs moet ik het niet laten. Ik rouleer nu tussen 4 zepen die allen onder de 15 euro kosten.
Ik blijf het verwonderlijk vinden hoe weinig er van verbruikt is na een paar maanden. Tegen dit tempo kom ik er zeker 2 tot 3 jaar mee toe. Dus echt "duur" kan je dit ook niet noemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaqenhghar
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:03

Jaqenhghar

Valar morghulis

gambieter schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:04:
Opa * gambieter gaat een verhaaltje vertellen over die borstels :p

uit een college dat ik geef aan diergeneeskunde studenten: Anthrax Cases Associated with Animal-Hair Shaving Brushes

[...]

In de Eerste Wereld Oorlog werd mosterdgas gebruikt, en moesten de Amerikanen miljoenen gasmaskers uitdelen. Maar toen had men nog allerlei leuke snorren, baarden etc. Dus snel scheergerei geritseld, inclusief goedkope borstels gemaakt van dierenhuiden die niet goed gedisinfecteerd werden.

Die borstels waren verontreinigd met sporen van Bacillus anthracis, de veroorzaker van Anthrax (miltvuur voor Nederlanders). Die groeien alleen uit als er geen zuurstof is. Bij het scheren werd de huid beschadigd, de sporen kwamen in de wond, en veroorzaakten huidanthrax. En dat wil je niet. De introductie van scheerschuim dat je met je handen kon aanbrengen in 1925 loste het probleem op.

[afbeelding]

Dus je wilt wel kwaliteit borstels hebben :p
Even lurken in het scheertopic voor wat leuke mesjes, maar ineens: miltvuur, mosterdgas :D

[Voor 0% gewijzigd door Jaqenhghar op 03-06-2018 08:56. Reden: Mildvuur is voor medium doorbakken steaks]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Jaqenhghar schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 19:40:
Even lurken in het scheertopic voor wat leuke mesjes, maar ineens: mildvuur, mosterdgas :D
Scheren en leren tegelijk ;)

(Miltvuur ;))

[Voor 4% gewijzigd door gambieter op 02-06-2018 21:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wiemelen
cymric schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:05:
[...]

?? Leg uit. Wat zit er dan niet meer in?
Ik heb in een toiletzak achteraan de kast nog een doosje TOBS zeep en TOBS creme gevonden.
Deze dan eens vergeleken met enkele andere zepen die ik nu gebruik.
Wat betreft aantal ingrediënten kom ik dan uit op:
TOBS zeep : 21
TOBS creme : 18
Razor Master : 14
TFS : 12
Cella : 10
Wickam : 10

Acties:
  • +14Henk 'm!

• cymric
wiemelen schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:19:
[...]

Ik heb in een toiletzak achteraan de kast nog een doosje TOBS zeep en TOBS creme gevonden.
Deze dan eens vergeleken met enkele andere zepen die ik nu gebruik.
Wat betreft aantal ingrediënten kom ik dan uit op:
TOBS zeep : 21
TOBS creme : 18
Razor Master : 14
TFS : 12
Cella : 10
Wickam : 10
Toevallig heb ik hier ook een TOBS zeep liggen (sandalwood), en weet ik wat er in Cella zit (alhoewel het voor mij geen fijn spul is: te vet). Laat ik eens als beloofd zo'n bestanddelenlijst ontleden:

TOBS: potassium palmate, sodium palmate, potassium palm kernelate, potassium stearate, sodium palm kernelate, sodium stearate, glycerin, aqua (water), parfum (fragrance), palm kernel acid, pentasodium pentetate, tetrasodium etidronate, linalool, coumarin, evernia furfuracea (treemoss) extract, geraniol, limonene, eugenol, cinnamal, citronellol, CI 77891 (titanium dioxide).

Cella: cocos nucifera oil, tallow, stearic acid, potassium hydroxide, sodium hydroxide, aqua, potassium Carbonate, parfum, tetrasodium EDTA.

De gemiddelde leek denkt nu aan wijwater, knoflook, zilver en houten puntige staken als ze TOBS naast Cella zetten. Maar laat ik even wat kleurtjes gebruiken:

TOBS: potassium palmate, sodium palmate, potassium palm kernelate, potassium stearate, sodium palm kernelate, sodium stearate, glycerin, aqua (water), parfum (fragrance), palm kernel acid, pentasodium pentetate, tetrasodium etidronate, linalool, coumarin, evernia furfuracea (treemoss) extract, geraniol, limonene, eugenol, cinnamal, citronellol, CI 77891 (titanium dioxide).

Cella: cocos nucifera oil, tallow, stearic acid, potassium hydroxide, sodium hydroxide, aqua, potassium Carbonate, parfum, tetrasodium EDTA.

Eerst even wat chemie. De zeep in scheerzeep is chemisch gezien ook een 'zeep'. Dat wil zeggen: een zogenaamd vetzuur dat met loog heeft gereageerd. Het zuur en het loog vormen water dat later wordt verwijderd door filteren en drogen; wat overblijft is een vettig ding: de 'zeep'. Zo'n zeepmolecuul moet je je voorstellen als een lucifershoutje. Het houtje is wel een stuk flexibeler, eigenlijk meer kettinkje dan stokje. Dat stuk is 12 tot 18 koolstofatomen lang en is het 'vet' uit het vetzuur. (Niet toevallig is het 'vet' wat we eten vrijwel hetzelfde spul.) De luciferskop is wat er resteerde van het 'zuur' en heeft een negatieve elektrische lading gekregen. Deze bouw is cruciaal. Vetten willen niet met water mengen en kruipen daarom liever heel dicht bij elkaar, desnoods in lucht... als het maar niet in water hoeft. Aan de andere kant zit een geladen kop die juist wel in water wil zitten, heel graag zelfs want vetten kan dit stukje van het zeepmolekuul niet uitstaan. Het is dus een molekuul met twee persoonlijkheden die tot elkaar zijn veroordeeld, want uit elkaar kunnen ze niet, daarvoor is te veel energie nodig.

Los je nu heel veel van dit soort Janusmoleculen op in water (we praten over triljarden exemplaren voor een normale scheerbeurt, dus een 1 met 21 nullen!), krijg je bolletjes. (De officiële naam hiervoor is micel.) Aan de binnenkant zit een watervrije kluwen vetstaarten, aan de buitenkant een massa voor watermoleculen erg aantrekkelijke lading. Dat bolletje kun je 'opblazen' door er lucht bij te doen; en als je er voldoende lucht bijdoet krijg je uiteindelijk een schuim. De zeep zorgt ervoor dat het water niet meer merkt dat er allemaal luchtbelletjes in zitten; je weet dat als je gewoon water probeert te laten schuimen door er lucht in te borrelen, het met die luchtbellen heel snel is afgelopen. Zo niet als je een zeep gebruikt.

Dat schuim moet aan allerlei eisen voldoen. Als je veel korte vetzuren gebruikt (zoals in kokosolie), krijg je 'spattende bellen' die het erg goed doen in bad. Gebruik je veel lange vetzuren (zoals in rundervet), krijg je een zwaar, dicht, vet schuim dat niet fijn scheert. Een scheerzeepmaker moet dus een zorgvuldige mix van vetten maken waarvan de schuimeigenschappen 'fijn scheerbaar' zijn.

Kijk even naar de rode en blauwe woorden. De rode vertegenwoordigen de mix van vetten / vetzuren, de blauwe de stoffen die zijn gebruikt dan wel ontstaan bij het 'verzepingsproces', dus het proces waarbij de vetzuren met loog hebben gereageerd. Gebruik je in de natuur voorkomende vetten in plaats van vetzuren, moet je nog een extra stap uitvoeren die toevalligerwijs ook met loog plaatsvindt. Een vet bestaat namelijk uit 'kooitjes' van glycerine waarin de vetzuren gevangen zitten. Het 'verzepingsproces' bevrijdt de vetzuren waardoor je op die manier dus óók glycerine overhoudt. Meestal wordt glycerine compleet verwijderd (het is een goed-verkoopbare grondstof), maar vaak laat men ook wat zitten omdat het de huid lekker vochtig houdt. Eigenlijk moet je rood en blauw daarom als één geheel lezen: bij TOBS staan de eindproducten van de reactie op de verpakking, bij Cella de beginproducten.

Het gebruikte loog is heel vaak een mengsel van 'potassium hydroxide' en 'sodium hydroxide'. (In het Nederlands: kaliumhydroxide, natriumhydroxide oftewel kaliloog en natronloog.) Waarom dat nu weer? Omdat dit weer een variabele is waarmee een zeepmaker kan spelen. Kaliloog levert nameljk makkelijk oplosbare, vrij vloeibare zepen; natronloog daarentegen moeilijk oplosbare, maar harde zepen. Voor een tablet scheerzeep is het wel zo fijn als het geheel enigszins stevig is, maar toch ook vrij vlot in je borstel kruipt! Voor je huid maakt het gebruik van kaliloog of natronloog niets uit, maar omdat het voor de producteigenschappen wél uitmaakt, wordt vaak zo'n mengsel gebruikt. Je ziet aan TOBS dat dit ook daar het geval is geweest.

Aqua / water dan: hoeft geen uitleg, hoop ik.

De groene bestanddelen zijn de geurstoffen. De wet schrijft niet voor dat je die allemaal opneemt. Cella doet dat dan ook niet, TOBS wel. Maar reken erop dat het bij Cella net zo'n waslijst zou zijn: geuren kunnen enorm complex zijn, bestaande uit tientallen zo niet honderden verschillende geurstofmolecuulsoorten. TOBS noemt een paar bekend-irriterende: linalool (lavendel), limoneen (limoen), cinnamal (kaneel), ... zodat mensen die weten dat ze daarvoor gevoelig zijn een geïnformeerde keus kunnen maken.

De onderstreepte bestanddelen zijn waterontharders. Zepen hebben als nadeel dat ze makkelijk een verbinding aangaan met de stoffen die water 'hard' maken. (Denk aan kalkaanslag!) Een zeepmolecuul dat met hardheid heeft gereageerd doet niet meer mee met schuimvorming; sterker nog, het vormt een vieze, plakkerige troep op bakjes, wastafel en kwast. Om onder die omstandigheden schuim te maken moet je eerst zoveel zeep in het water hebben dat alle hardheid ermee kan reageren; pas daarna krijgen de 'vrije' zeepmoleculen een kans om schuim te vormen. Dat is natuurlijk zonde van je dure zeep: je wilt geen zeep kopen om de waterhardheid er een plezier mee te doen! Daarom voegt men stoffen toe die zeer veel sneller en beter met waterhardheid reageren dan de zeep. Daarna kan je met een klein beetje zeep onder de meeste omstandigheden toch een prima schuim krijgen.

En wat houden we dan over? Een wit pigment bij TOBS, waarschijnlijk toegevoegd om de zeep een uniforme kleur te geven vanwege natuurlijke variatie in de gebruikte bestanddelen. Klanten gaan anders zeuren dat de zeep er niet hetzelfde uitziet en dat ze een ander exemplaar willen ook al is er met de zeep verder niets mis. Het titaniumdioxide is een niet reactief, ongevaarlijk en afschuwelijk veel gebruikt wit pigment (vanwege werkelijk uitstekende eigenschappen daarvoor): kijk naar je wit geverfde muren en aanschouw titaniumdioxide.

De conclusie: de bestanddelenlijst is 2x zo lang bij TOBS, maar er zit niets in wat er niet in thuishoort. Met uitzondering van misschien het pigment. Ik kan verder zien dat TOBS een plantaardige zeep is ('palmate' en 'palm kernelate' is afgeleid van palm- en palmkernelolie), en dat er goed is nagedacht over de olie-vetmix. Het is inderdaad een fijne zeep om mee te scheren.

And now you know: de lengte van een bestanddelenlijst zegt bitter weinig; zepen erom mijden is erg raar. Ik heb heel wat scheerzepen en -crèmes in mijn handen gehad... en ben echt maar weinig gekke dingen tegengekomen. Scheerzeepmakers spelen het spel 'fair'.

[Voor 16% gewijzigd door cymric op 08-06-2018 13:19]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Anoniem: 235591
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik zeg vraag weleens aan mensen of ze het volgende zouden willen eten (denk de banaan er even niet bij) en dan lees ik de ingrediëntenlijst voor met de chemie/scheikundige namen van de banaan. Kan je vertellen dat iedereen zegt dat ze het niet gaan eten. Pas als ik zeg dat het een banaan is....

Ingrediëntenlijst is leuk maar dan moet er wel alles in staan. Niet alles is namelijk slecht of ongezond.

• Jaqenhghar
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:03

Jaqenhghar

Valar morghulis

Nou, ik heb mij gisteren eens met mijn Qshave geschoren.

Allemachtig wat glad, en dat met zo weinig druk hoeven zetten.

Genieten dit!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wiemelen
Doane schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 06:33:
Gillette Fusion hier, nothing fancy, boven de wasbak, mesje gaat onder de lopende kraan.
Maar 1 dingetje dat flink ergert: Arm wordt hierdoor nat en ik zie eigenlijk geen manier om dat te voorkomen.
Je kan het zo gek niet bedenken of er is een oplossing voor :)
https://www.bohobliss.com/product-page/the-sleeve-towel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:55

A13X

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

anandus schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:57:
[...]
offtopic:
Volgens mij zou een scheerapparaat wel langer mee moeten gaan dan 2 jaar, dus grote kans dat je nog garantie hebt. Je hebt 2 jaar fabrieksgarantie, maar de wettelijke garantie geldt gedurende de redelijke verwachte technische levensduur.

Hallo heren :)

Ik ben in dubio. Ik ben 39, scheer mijn hele leven nat met gewone scheermesjes (Gilette Fusion op het moment).
Ik ben echter lui, vind het te lang duren, plus ben het zat om elke paar weken weer nieuwe mesjes te moeten kopen, etc.

Dus ik zat te overwegen om misschien een scheerapparaat te kopen om hops-hops-hops, snel en zonder teveel moeite onder de douche te scheren, bijv.

Ik zat te kijken naar de Philips Aquatouch, amar kreeg te horen dat roterende koppen echte 'harentrekkers zijn' en dat een foil beter is. Nu kijk ik naar bijv de OneBlade, maar is dat zoveel beter dan bijv gewoon met een normaal scheermesje te scheren?

Andere info: Redelijk stug haar, scheer me ongeveer eenmaal per week (onder andere omdat ik een hekel aan het hele gedoe heb. Wasbak vollopen, gezicht insmeren, etc, etc).

Ik heb ook geprobeerd om met mijn mesjes onder de douche te scheren, amar zonder spiegel mis ik de helft en verwond ik mezelf half :P

Iemand nog tips welke kant ik op zou moeten qua scheergedoe? Of gewoon niet bitchen en met scheermesjes blijven scheren? :P
Overgaan op DE, minder vaak afspoelen en veel goedkopere mesjes.

Ik ben zelf lang (5+ jaar) tevreden geweest met een braun serie 7, ook een dure Philips gehad wat ik een onding vond.

Laatst overgegaan op DE daarmee scheer ik mijn hoofd veel sneller glad, en mijn baard doe ik tegelijkertijd erna (1x in de week) met een tondeuse. Zo heb ik aan het begin een stoppel van 1,5mm en aan het eind van de week 5-7mm ongeveer. Geen last van lastig scheren of ingegroeide haren.

Samen in 20 minuten tot een half uurtje gedaan. Bevalt goed.

The tweaker formaldehyde known as Raym09

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vaal
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:10

Vaal

𝖁𝖆𝖓 𝕭𝖎𝖓𝖘𝖇𝖊𝖗𝖌𝖊𝖓, 𝖑𝖚𝖑!

[...]
offtopic:
Volgens mij zou een scheerapparaat wel langer mee moeten gaan dan 2 jaar, dus grote kans dat je nog garantie hebt. Je hebt 2 jaar fabrieksgarantie, maar de wettelijke garantie geldt gedurende de redelijke verwachte technische levensduur.

Ik ben in dubio. Ik ben 39, scheer mijn hele leven nat met gewone scheermesjes (Gilette Fusion op het moment).
Ik ben echter lui, vind het te lang duren, plus ben het zat om elke paar weken weer nieuwe mesjes te moeten kopen, etc.

Dus ik zat te overwegen om misschien een scheerapparaat te kopen om hops-hops-hops, snel en zonder teveel moeite onder de douche te scheren, bijv.

Ik zat te kijken naar de Philips Aquatouch, amar kreeg te horen dat roterende koppen echte 'harentrekkers zijn' en dat een foil beter is. Nu kijk ik naar bijv de OneBlade, maar is dat zoveel beter dan bijv gewoon met een normaal scheermesje te scheren?

Andere info: Redelijk stug haar, scheer me ongeveer eenmaal per week (onder andere omdat ik een hekel aan het hele gedoe heb. Wasbak vollopen, gezicht insmeren, etc, etc).

Ik heb ook geprobeerd om met mijn mesjes onder de douche te scheren, amar zonder spiegel mis ik de helft en verwond ik mezelf half :P

Iemand nog tips welke kant ik op zou moeten qua scheergedoe? Of gewoon niet bitchen en met scheermesjes blijven scheren? :P
https://www.bol.com/nl/p/...Ceq4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Die onder je douche hangen :p

𝕾𝖏𝖔𝖓𝖓𝖎𝖊, 𝖟𝖊 𝖑𝖊𝖌 𝖔𝖕 𝖏𝖊 𝖜𝖆𝖌𝖊𝖓!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

[...]
offtopic:

Afhankelijk of je zelf echt glad wilt zijn. Ik heb een tijdje gewoon met een kleine tondeuze op 1mm gehouden. 2x per week binnen 2 min klaar. Wasbak schoonspoelen en door.
Anders inderdaad zo'n oneblade. Hoor goede verhalen erover. Hou er alleen rekening mee dat die opzetstukjes alleen van philips zelf komen en best duur zijn zover ik weet.

DE etc scheren wel beter, maar het is absoluut niet sneller. Ik doe het nu al jaren, maar ik ben alsnog op zijn minst wel 5 minuten bezig. Aan de andere kant. Het is een process waar ik persoonlijk graag 10-15 minuten voor uittrek. Het brengt me lekker tot rust.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
[...]
offtopic:

Ik scheer me ook al weer een jaar of 25/26. En ik heb door de jaren al van alles geprobeerd. Maar ik kom steeds weer uit bij nat scheren. Momenteel dus DE.

Ik heb meerdere scheerapparaten versleten(allemaal Philips) van goedkope met een draadje, tot draadloze van €175. De laatste 2 draadloze apparaten die ik heb gehad, hadden beide hetzelfde probleem. Binnen een jaar waren de koppen dusdanig versleten dat ze vervangen moesten worden à €60.

Je koopt dus een apparaat van €175 om daar de koppen al na jaar weer van te moeten vervangen voor nog eens €60.
Bij mij was het zelfs zo erg, dat tot 2x toe, mesjes van een originele Philips vervangingskop volledig in de soep draaiden(compleet gedesintegreerd) na een half jaar. Toen was ik er helemaal klaar mee.

Voor snelheid hoef je het ook al niet te doen. Snel glad scheren is elektrisch bijna onmogelijk. Ik was met elektrisch scheren iig. 2x zoveel tijd kwijt dan nu met nat scheren. Ik scheer me altijd voor of na het douchen. Het scheren zelf neemt bij mij nooit meer dan 5 minuten in beslag.

Ik scheer me nu 3 kwart jaar met DE, en had dat jaren geleden al moeten doen.

Ik gebruik een verstelbaar Aliexpress krabbertje van €7, een Vergulde Hand zeepje van €2,50, een Vergulde Hand kwast van €4,50 en 100 Aliexpress(mingshi) mesjes van €13. En ik kan daar gewoon 2 jaar mee toe, voor €27. :*) :*)

Voorheen scheerde ik me nat, altijd met Fusion(jaren gedaan). Wanneer ik nu kijk naar de kosten van scheren met fusion, dan was ik bij 2 jaar scheren alleen aan mesjes al ~€300 kwijt geweest, dan moet de scheergel er nog bij.

Dus DE all the way...... Snel, goedkoop en een goed resultaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Als iemand die scheerapparaten, Gillettes/Wilkinsons en DE heeft geprobeerd, zou ik zeggen dat je vooral bij jezelf te rade moet gaan. Weet je zeker dat je wel dagelijks gaat scheren als je straks een electrisch scheerapparaat hebt? Als je nooit meer hoeft te scheren dan een baard van 24 uur dan is een electrisch apparaat prima.

Maar als je toch blijft uitstellen tot het weekend, omdat scheren nu eenmaal nooit leuk wordt, dan kun je beter mesjes blijven gebruiken. Die vindt ik tenminste beter werken als je minder frequent scheert en elke keer een behoorlijke baard moet wegwerken.

Dit is geheel mijn eigen mening, louter op basis van persoonlijke ervaringen, your mileage may vary.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ten eerste: Bedankt iedereen voor alle tips.

Ik heb zowel een wet & dry-scheerapparaat geprobeerd (met foil-systeem), en ook een DE-set gekocht van Qshave. En een spiegel voor onder de douche.

Nou, ik ben verkocht. Scheren met een DE-systeem is echt zó fijn!

Veel fijner dan een (half-bot) cartridge-systeem!

En het scheerapparaat was een lachtertje. Waarschijnlijk ook gewoon verkeerde techniek van mij ofzo (al trok ik mijn huid strak en scheerde tegen de richting in), glad werd het niet en her en der bleven hele plukken achter :P

Jammer dat ik niet al 20 jaar geleden double-edged scheren kende!

• Kapotlood
  • Laatst online: 07-05 14:00
Afgelopen week kwam ik per toeval, in een meubelzaak notabene, Scheermonnik tegen. Ze hadden daar twee potjes, waarvan er één met kaneel was. Die versie vond ik echt verschrikkelijk ruiken!!

De andere ruikt een stuk beter, en die wil ik dit weekend eens gebruiken. Een scheerzeep uit Delft vond ik wel erg grappig... 't is voor mij de eerste in Nederland gemaakte zeep namelijk, dus dit weekend wordt een mooi testweekend :)

• Gonadan
  • Laatst online: 15-05 23:15

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Ik gebruik de vergulde hand altijd op vakantie. Goed afsluitbaar plastic bakje waarin je ook meteen kunt schuimen. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Kapotlood schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 07:00:
Vergulde Hand heb ik heel eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd juist omdat het in bijna elke Nederlandse supermarkt te verkrijgen is. Ik wilde eigenlijk een beetje wegblijven bij de bekendere merken... niet met een heel goed onderbouwde reden, maar omdat Gilette scheerzeep me ook over komt als een "supermarkt merk" met meer rommel dan de kleinere merken.
Ik denk dat je De Vergulde Hand en Gillette niet in één zin kunt noemen. De Vergulde Hand is een heel ander soort bedrijf dan een multinational als Gillette (lees: Proctor & Gamble). En het heeft 450 jaar historie. Daar komt Gillette niet bij in de buurt.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Nu kijk ik naar bijv de OneBlade, maar is dat zoveel beter dan bijv gewoon met een normaal scheermesje te scheren?
@anandus: Beetje laat misschien, maar ik gebruik dus die OneBlade, de versie waar je ook het opzetstuk bij krijgt voor baardonderhoud. Ik vind het ding beter dan een scheerapparaat, ook bij wat langer haren, alhoewel als ik echt lui ben geweest, ik eerst mijn baardtondeuse gebruik voor korter maken (tot 0.4 mm), en dan de OneBlade inzet. Maar ik vind het zeker goed werken, minder gedoe dan met nat scheren en ook minder vaak blijven hangen in mijn ringbaardje. Wat minder glad, maar echt niet slecht en ik zie er goed geschoren uit.

Mesjes gaan bij mij ook langer mee dan de twee maanden die ze zeggen, ik heb met de eerste 6 maanden gedaan, ik scheer me 1 a 2x per week met een medium baardgroei.

Het opzetstuk is goed genoeg voor op reis (ben net een maand op reis geweest), maar de baardtondeuse werkt beter voor mij, zeker bij de snor.

• wiemelen
BladeSlayer1000 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 21:47:
Ik zit al tijden met een grote ergenis, namelijk dat ik mijzelf kapot betaal aan Gilette Fusion scheermesjes, die na 3-5 keer gebruiken alweer in de prullenbak kunnen worden gegooid.

Mijn situatie is als volgt; ik scheer mijzelf om de dag, en als ik klaar ben met douche droog ik het mesje af en neem ik het scheermesje weer mee naar mijn slaapkamer. Ik had al gemerkt, als ik mijn scheermesje in de badkamer liet liggen en niet deed afdrogen, ik maximaal maar 3 keer kon scheren.

In verband met mijn gevoelige huid maak ik gebruik van de Gilette scheergel; bij gebruik van andere scheergel of scheerschuim krijg ik een allergische reactie.

Deelt iemand deze ervaring, of heeft iemand tips om de levensduur te verbeteren?
Heb je al eens gedacht om over te schakelen op DE scheren, met bijhorende mesjes en zepen.
Was er zelf een beetje sceptisch over toen ik het 2 jaar geleden probeerde.
Resultaat was eenzelfde gladde scheerbeurt, zonder huidirritaties, tegen een fractie van de prijs.

• 712641
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Psvtje10 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:57:
Heeft iemand een aanrader voor een DE scheermes (de houder dus :) )? Ik overweeg om vanaf Boldking cartridge messen over te stappen naar DE vanwege de kosten en het matige scheerresultaat maar kom alleen sets tegen van + €30,- en dat vindt ik zonde mocht het niet bevallen.
Onthoud dat de mesjes goedkoop zijn. Je betaald sowieso veel voor de houder/krabber, omdat je hem ook maar één keer hoeft aan de schaffen. Ik heb die van mij nu ruim zes jaar en is nog steeds in perfecte staat. Mesjes waren 10 cent per stuk... En heb er nog genoeg voor de komende tien jaar...

[Voor 3% gewijzigd door 712641 op 30-10-2018 11:35]

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Psvtje10 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 18:17:
[...]

Alright, dan had ik een ander idee van goedkoop. :+ De website van Scheersalon ben ik in mijn zoektocht tegengekomen, inderdaad een duidelijke website met genoeg info!

[...]
Je kan ook naar DEZE kijken. Ben ik in principe heel tevreden over. Hij is een tikkeltje aan de aggressieve kant. Maar goed te doen. Ben je voor 4 euro klaar ;).

Maar zoals hierboven gezegd. Slik even de kosten van een goede "houder" en dan bespaar je per jaar daarna 100-en euro's. (als je niet gaat sparen oid)

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

cptbuttlick schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:23:
[...]

Bedankt voor je antwoord!

Ik zat te kijken naar een 98R parker... Ervaring mee? Dat is wel een vlindersluiting
Nee, niet persoonlijk, maar wordt wel gezien als een goed scheermes.

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RoosW schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:15:

Wat zijn overigens de meest gebruikte scheerzepen hier?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar!

• wiemelen
Ik heb al heel wat samples uitgeprobeerd via Shavedash en ook rechtstreeks via de fabrikanten.
Uiteindelijk ben ik beland bij bovenstaande 5 merken die qua prijs/kwaliteit goed zijn.
Er steekt ook niet een echt boven de andere uit.
Zal voornamelijk een beetje afhangen ook van de geuren die je verkiest.
Dat is bijvoorbeeld de reden waarom dat ik de Tabac scheerzeep niet gebruikt. Goede zeep, maar ik hou niet zo van de geur.
Anderzijds zijn er merken die naast de zeep ook DE razors, kwasten en/of aftershaves verkopen.
Sommigen vinden het nu eenmaal leuk om zowel scheerzeep als aftershave/balm van dezelfde geur te hebben.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05:29
Ik heb net via eBay de Proraso shaving cream blue binnengekregen en moet zeggen dat het ook wel wat fijner scheert dan die van Palmolive, alleen vind ik hem wat minder ruiken, maar dat maakt me niet zoveel uit.

Gebruik sinds een weekje ook de pre shave menthol/eucalyptus en die bevalt ook erg goed.

[Voor 19% gewijzigd door Turdie op 22-12-2018 14:05]

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:45
Vandaag voor het eerst DE geschoren op wat kleine wondjes na, is het best goed gegaan.
Ik moet toegeven, als ik het gaat vergelijken met de scheermesjes van Gilette, bevalt mij dit al beter, de huid voelt veel gladder aan en hij is minder geïrriteerd.

Bedankt voor de tip @wiemelen en @MeZZiN!

[Voor 11% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 22-12-2018 19:38]

• cymric
RoosW schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:15:
Ik scheer me al weer geruime tijd met DE, en gebruik: Taylor of Old Bond Street - Scheerzeep Sandalwood.
Nu wil ik eigenlijk wel eens wat anders, maar kan werkelijk niet 1-2-3 uit de kluwen van soorten scheerzeep komen, is er ergens een 'bundeltje' probeer-zepen te koop o.i.d.? Dan kan ik eens uit gaan proberen welke lekker schuimen, ruiken en het goede soort schuim opleveren.
Het helpt als je de ingrediëntenlijst kan 'lezen'. Dan heb je de min of meer kneedbare zepen op basis van veel stearinezuur en een beetje kokosolie die een heel zwaar en dik schuim genereren. De meeste Italiaanse merken (Valobra, TFS, Cella, Vitos, P.160 als je de laatste nog kan vinden) gebruiken deze receptuur. Velen zweren erbij; ik vind het schuim vaak te dik. Dan heb je mengsels van talg ('tallow'), kokos en stearinezuur, die leveren soepeler schuim: Tabac, Speick (niet de Active!), Arko, Mitchell's Woolfat Soap. De Palmolive scheerstick heeft iets té soepel schuim; het helpt niet dat de geur ook vrij scherp is. Maar voor een habbekrats heb je dan wel een prima zeepje. Dan heb je tot slot nog harde zepen op basis van palmolie en stearinezuur, maar hier is het vaak 'hit & miss' aangezien het niet eenvoudig is om met deze basis een goede scheerzeep te maken. TOBS, Institut Karité en Pré de Provence zijn de beste die ik ben tegengekomen.

Waar het bij alle producten nog wel eens aan wil schorten is dat het schuim wel lekker aanvoelt, maar op de huid toch heel 'droog' en stroef is. Het klinkt bizar, maar dan glijdt het gewoon niet goed (bij mij: Vergulde Hand, Speick Active). Een paar merken leveren prutschuim af: MWF, Crabtree & Evelyn, de hele oude Acca Kappa.

Mijd recepturen op basis van olijfolie, maakt niet uit wat de verpakking je allemaal belooft. Olijfolie kan door de manier waarop het chemisch in elkaar steekt geen goed scheerschuim maken.

Zepen die meer dan €10 per ons kosten, zijn in feite geldklopperij. Zeker als je zepen van hele exclusive parfummerken opzoekt (Floris, Castle Forbes, Penhaligon's, Zirh en noem ze maar op), moet je bedenken dat het mooie zeepje gemakkelijk vier of vijf keer over de kop gaat. Uiteraard krijg je er dan wel de geur van de behoorlijk exclusieve eau de toilettes bij. Maar je betaalt voor kunnen opscheppen dat je zo'n zeep gebruikt.
Wat zijn overigens de meest gebruikte scheerzepen hier?
Ik heb een flinke voorraad Tabac scheerzeep, mijn Α en Ω . Voorheen had ik nog een hele zooi andere merken, maar eigenlijk kon met mijn huid & baard niets Tabac overtreffen. TOBS Sandalwood en Pré de Provence evenaren Tabac wel, wat ik hele knappe prestaties vind; alleen kreeg ik een paar jaar geleden opeens last van irritatie bij PdP (waarom weet ik niet, ik zou eigenlijk een keer opnieuw moeten proberen); en ik vind de geur van TOBS-S wat minder: te zoet en indringend.

Nog een laatste tip: als je een stick koopt, kun je die raspen met een keukenrasp. Als je het rasp dan met een heel klein beetje water in een klein schaaltje perst, heb je de onhandige stick in een veel handiger 'tablet' veranderd.

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:02
Bedankt, vooral @wiemelen & @cymric, ik denk dat ik maar wat samples van de drie verschillende hoofdsoorten probeer te scoren, dan beslissen welke het beste bij mijn eigenwijze smaak past, om dan op zoek te gaan naar welke geuren me plezieren.
Een heel avontuur, het zal mij benieuwen ;-)
Tabac ken ik van vroeger, mijn vader gebruikte aftershave geloof ik van ze (maar liever Old Spice) waar ikzelf de Tabac vroeger echt niet lekker vond ruiken.
Gelukkig word het hele 'Barbershop' gebeuren steeds populairder, waardoor, neem ik aan, ook de benodigdheden wat breder beschikbaar komen, het is wat mij betreft best wel moeilijk om (letterlijk) te snuffelen bij webwinkels.
Mooie tip van dat schaaltje, zal ik zeker in gedachten houden!

[Edit]
Ik heb vanochtend de Scheermonnik Delfts Wit geprobeerd, wat een lekker luchtje, en prima schuim+scheren, de lucht blijft ook lekker lang 'aanwezig' (het enige dat me van de TOBS wat tegen), al kan dat ook met mijn favoriete Aftershave te maken hebben, Aramis, de Scheermonnik lijkt die te versterken, waar de TOBS echt weggeblazen word.

[Voor 19% gewijzigd door RoosW op 23-12-2018 15:57]

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-05 13:17
@BladeSlayer1000 graag gedaan

Ik gebruik nu veel scheermonik erg stevige schuim erg prettig Speick gebruik ik voor onderweg en soms even snel zonder goede voorbereiding. Minder schuim maar erg goed.

Tbos is ook perfect.

Als je naar bijvoorbeeld HIS Amsterdam gaat hebben ze vaak samples maar dat zijn weer andere merken.

Zelf denk ik dat je gewoon een merk moet proberen na 2 - 3 pogingen ben je er al welke je fijn vind neem tbos + een uit Italië en iets wat je vind aan spreken.

Gelukkig zijn de meeste zepen redelijk betaalbaar zeker Speick is erg goedkoop maar wel super goed voor 4,5 heb je die al.

En anders moet ik zeggen dat palmolive cream ook erg goed is. Kost helemaal bijna niets.

[Voor 18% gewijzigd door MeZZiN op 24-12-2018 14:28]

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
RoosW,

dit kan een erg kostbare hobby worden. ;)
Maar wel erg leuk.

• Gusto
shadowman12 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 14:54:
[...]

Ik gebruik de Feathers omdat ik een hele zware baard heb, zijn de scherpste die je kan krijgen.
Dan moet je de Kai mesjes eens proberen, minstens zo scherp en veel "smoother" https://www.giftsandcare....eitar-doble-hoja-kai.html :9~

• Gusto
@RoosW , mocht je van eerlijke zeep-geuren houden, kijk eens naar Le Pere Lucien. ;)

• Gusto
Sorry, het zijn 10 verschillende krabbers, van diverse merken.

[Voor 7% gewijzigd door Gusto op 30-12-2018 12:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
RoosW schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 16:42:

Overigens scheert dat Chineese ding best aardig, al vind ik hem te zwaar vergeleken met wat ik gewend ben. op stand 4.5 scheert ie lekker glad zonder moeite, 2x slechts, de Muhle 89R moet ik 3x en dan is het nog niet super glad (beetje wat ik met de Gillette Fusion had).
Losse Muhle R41 kop
Vervang de R89 kop met de R41, dat scheert met 2x ook zo efficiënt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Turdie
RoosW schreef op woensdag 26 december 2018 @ 15:21:
[...]

Ik heb op dit moment ook nog Feather (nog een stuk of 6 over) omdat die (Wat wist i en nu van?) middle of the road waren wat prijs betrof. Maar ik heb nu een hele berg verschillende merken probeer mesjes besteld bij tryablade.com, en na heeeel veel lezen in het ShavingSociety Forum kwam ik een lijst tegen met echt een ellenlange lijst met geteste mesjes, met sterren beoordeling (dacht 'mooi, dan bestel ik kleine hoeveelheden van de 3 en 4 sterren, maar dat zouden er dan 100 of zo worden) en heb na wat beraad maar de best beoordeelde 4* mesjes besteld, waarbij een zo bejubeld werd dat ik voor die paar euro meer maar een pakketje van 100 gekozen heb.
Ik denk alleen dat ik ook wat moet gaan investeren in andere krabbers, maar ja, dat denk ik ook over zeep en kwasten :P
Ik denk dat ook de mesjes zal afhangen van je persoonlijke smaak, en hoe agressief je een en ander wilt, Feather begreep ik zijn nogal agressieve mesjes, maar aangezien ik die als start mesjes kocht in mijn onwetendheid, ben ik er nu wel aan gewend.
Heb je nog een linkje naar die beoordelingen?

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vaal schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:35:
Dat feather mesjes "agressief" zijn is natuurlijk onzin. Een mesje an sich kan niet agressief zijn, dat is namelijk meer de hoek van je krabber tov je gezicht en de grootte van de opening (blade gap).

Feather mesjes zijn wel echt loeischerp, by far de scherpste die ik ooit heb gebruikt.
Kan best zijn dat het "onzin" is maar op heel veel site's word de term aggresief gebruikt om de kenmerken van de verschillende mesjes aan te duiden, om mensen een idee te geven wat ze kunnen verwachten van het mesje.

• Turdie
RoosW schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:59:
[...]

Ik zit zelf te wachten op samples uit de UK, 20e December besteld, nog steeds niets gehoord of gezien, is wel een dingetje geen T&T uit de UK. Geduld is een schone zaak, op het Scheer forum was de consensus dat 3 weken voor kon komen, daarna aan de bel trekken :X
Super toevallig, heb hem vandaag binnen gekregen, scheert een stuk preciezer dan met een safety razor.

• RoosW
@Dacuuu
Ik heb hier een berg Lord Stainless Steel mesjes liggen (erg fijne mesjes, en niet duur), als je me een pm stuurt, drop ik wel een pakje van 5 op de post om te proberen.
Heb er ook nog wel wat andere merken om bij te stoppen, proberen is ten slotte het beste, wat de een bevalt hoeft de ander niet te liggen.

[Voor 37% gewijzigd door RoosW op 11-01-2019 22:30]

• Dacuuu
  • Laatst online: 17:54
RoosW schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 22:28:
@Dacuuu
Ik heb hier een berg Lord Stainless Steel mesjes liggen (erg fijne mesjes, en niet duur), als je me een pm stuurt, drop ik wel een pakje van 5 op de post om te proberen.
Heb er ook nog wel wat andere merken om bij te stoppen, proberen is ten slotte het beste, wat de een bevalt hoeft de ander niet te liggen.
Dat is lief O+

Crypto.com cashback tips

• RoosW
Kapotlood schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:39:
Heeft iemand hier toevallig de "PHOENIX ARTISAN ACCOUTREMENTS Black Bakelite Razor" wel eens geprobeerd? Ik kwam deze per toeval tegen, en het futuristische ontwerp en leuke kleuren deden m'n gadget-radar oplichten :)

....Laat ik nou over anderhalve maand jarig zijn, en dit ding mooi kunnen vragen ;)
Volgens het Shaving Society forum: "Ik heb er zelf een. En dit is de krabber waar ik het minste druk mee moet zetten omdat hij erg agressief is, maar ook heel effectief. "
Stond er ook een heel kort te koop, moest weg omdat de toenmalige eigenaar hem veel te agressief vond scheren, elke vergissing word afgestraft zeg maar..
Ik denk dat ik deze op mijn verjaardag lijstje ga zetten, met 3 basisplaten die elk 2 verschillende zijdes hebben, 6 verschillende scheer mogelijkheden! https://www.amazon.de/dp/...sc=0&ref_=lv_ov_lig_dp_it

• Turdie
Gusto schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 15:09:
[...]

Dan moet je de Kai mesjes eens proberen, minstens zo scherp en veel "smoother" https://www.giftsandcare....eitar-doble-hoja-kai.html :9~
Ik heb vandaag de Kai mesjes binnen gekregen, ga er morgen mee scheren. Bij giftsandcare was ie uitverkocht, heb hem bij alpha men besteld.

[Voor 8% gewijzigd door Turdie op 23-01-2019 20:28]

• Turdie
Rezta schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:30:
[...]

Ik vind het fijne mesjes hopelijk heb je een fijne scheer beurt mee _/-\o_
Wow ik ben echt aangenaam verrast door de Kai mesjes, met de feathers had ik altijd problemen om het helemaal glad te krijgen rond mijn kin, en de Kai mesjes in het zowaar gelukt.
Alleen balen dat ik een weekje geleden 200 feather mesjes heb besteld via ebay. :(

• Turdie
RoosW schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:05:
Ha, @shadowman12 jij bent dus van het agressieve werk, ik heb zelf o.a. de Fatip Piccolo (Limited Edition met open en gesloten basisplaat) als agressieveling, die hapt behoorlijk naar de baas als je niet uitkijkt! Ik hoor dat de R41 (afhankelijk van productiedatum) ook wel een hapje scheerder lust.
Valt wel mee, een shavette hapt meer ;). Maar met Muhle R41 moet je wel een goede prep doen, die ik eerder heb opgesomt. In mijn geval moet ik wel onder de douche scheren met warm water van de douchekop over mijn gezicht , als ik het zonder doe heb ik gegarandeerd scheerwondjes @RoosW.
shadowman12 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:18:
[...]

Ik gebruik al jaren feather met een muhle, wel andere type. Feather kan soms wat ruww zijn. Sommige webshops bieden ook een soort probeerpakket met verschillende mesjes, wat iedere huid is anders, en wat jij een fijn mesje vindt, kan ik een heel vervelend mesje vinden. Scheersalon.nl bijvoorbeeld biedt zoiets.

Hier nog wat tips:
  • Gezicht nat maken met warm water
  • (Ik ga zelf altijd onder de douche staan, en spoel dan mijn gezicht met warm water (niet te heet, anders verdwijnen je natuurlijke olien, en is slecht voor je huid)
  • Pre shave erop
  • (Ik raad de Proraso pre shave aan)
  • Goed inzepen met een goede zeep
  • (In dit topic zijn genoeg goede zepen te vinden)
  • Voorzichtig scheren
  • Seerzeep wegspoelen met warm water
  • Gezicht deppen met koud water
  • Eventueel wondjes behandelen met Aluin
  • Aluin wegspoelen met koud water
  • Goede aftershave met zo min mogelijk alcohol
  • (In dit topic vind je genoeg goede aftershaves)
Eventueel kun je vantevoren en achteraf nog wat talkpoeder gebruiken, maar dat is niet handig als je een droge huid hebt. En de eerste pass is het beste om met de haargroei mee te scheren.

Owh ja het is altijd even wennen aan het mes, dus ik heb ook de eerste paar keren wat wondjes, Aluin(bloedstelper) doet dan wonderen.

Op Youtube vind je trouwens heel veel filmpjes voor een optimale shave als je zoekt op shave with safety razor o.i.d

[Voor 63% gewijzigd door Turdie op 25-01-2019 17:38]

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:41
RoosW schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:05:
Ha, @shadowman12 jij bent dus van het agressieve werk, ik heb zelf o.a. de Fatip Piccolo (Limited Edition met open en gesloten basisplaat) als agressieveling, die hapt behoorlijk naar de baas als je niet uitkijkt! Ik hoor dat de R41 (afhankelijk van productiedatum) ook wel een hapje scheerder lust.
Dat is de 2011 waar jij het over hebt die zo heerlijk agressief is. Die wil idd met sommige mesjes erin best happen ja :P Ik heb m zelf hier op de plank liggen. Fijn ding

Zal ik dan ook maar weer eens even wat van me laten horen? :P 8)

[Voor 51% gewijzigd door Lampuhkap op 26-01-2019 10:08]

Admin Shaving Society | Bourgondiër van het klassiek scheren!

• Lampuhkap
Bay Rum liefhebber, jazeker!

Gekregen met een Secret Santa dingetje op een facebook groep.Erg fijn spul!

• RoosW
shadowman12 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:05:
[...]

@RoosW
Is die Fatip Piccolo (Limited Edition met open en gesloten basisplaat) nog ergens te krijgen, en zo ja waar?
https://www.yourshaving.c...e-safety-razor-42121.html
Daar heb ik hem gekocht, voor zover ik toen kon vinden de laatste bron voor deze versie.

• Lampuhkap

• Dacuuu
schumi2004 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:14:
Het heeft even geduurd maar ik ben ook overgestapt op een krabber en om het budget technisch enigszins leuk te houden mocht het niet bevallen met de Qshave Merkur Futur kloon begonnen en tot nu toe is mijn gevoel dat ik hier veel eerder mee had moeten beginnen.
Ik ben nu dus links en rechts wat spullen aan het verzamelen als in een goede kwast, oriënteren op mesjes, houder om de krabber en kwast netjes in op te bergen en een kom voor de zeep alleen daar heb ik een vraag over en nog wat andere vraagjes waar ik het antwoord niet op vinden kon.

Hebben jullie bijvoorbeeld meerdere kommen om als het zeep eenmaal schuimt dan in een andere kom zonder die puk zeep verder te gaan?
Een zeep advies welke (niet al te dure) om als beginnende gebruiker mee te starten? Bv van een kruidvat/etos of andere toegankelijke winkel?)
En hoe nemen jullie alles mee als je op vakantie gaat, zijn er speciale etui's om alles in mee te nemen?
Zelf ben ik ook nog met de zeep bezig, dus kan je daarover niet adviseren.
Wel over mesjes, koop GEEN Derby mesjes, die dingen zuigen echt kokosnoten, man man man de horror.
Van @RoosW heb ik een paar verschillende mesjes kunnen testen, de Rapira Platinum Lux vind ik een fenomenaal mesje, en Ik lees eigenlijk nergens dat iemand die slecht vind.
Hier een hele lijst met reviews van mesjes.

Ik heb 100 Rapira Platinum Lux mesjes besteld op eBay voor omgerekend €9,77. ;)

Crypto.com cashback tips

• Turdie
Het heeft even geduurd maar ik ben ook overgestapt op een krabber en om het budget technisch enigszins leuk te houden mocht het niet bevallen met de Qshave Merkur Futur kloon begonnen en tot nu toe is mijn gevoel dat ik hier veel eerder mee had moeten beginnen.
Ik ben nu dus links en rechts wat spullen aan het verzamelen als in een goede kwast, oriënteren op mesjes, houder om de krabber en kwast netjes in op te bergen en een kom voor de zeep alleen daar heb ik een vraag over en nog wat andere vraagjes waar ik het antwoord niet op vinden kon.

Hebben jullie bijvoorbeeld meerdere kommen om als het zeep eenmaal schuimt dan in een andere kom zonder die puk zeep verder te gaan?
Een zeep advies welke (niet al te dure) om als beginnende gebruiker mee te starten? Bv van een kruidvat/etos of andere toegankelijke winkel?)
En hoe nemen jullie alles mee als je op vakantie gaat, zijn er speciale etui's om alles in mee te nemen?
Nee ik heb gewoon een kom om de scheerkwast goed vochtig te maken en een opschuimbakje van edwin jagger om de zeep in op te schuimen. Ik vind de zepen van Proraso ook erg goed, Taylor of Old Bond Street is ook goed, wel wat duurder, ik zou ook een pre shave willen aanraden. Ik haal veel van ebay vandaan, of scheersalon en scheerwinkel. Man and shaving en barbiere di figaro zijn ook goede online shops.
Hier een goede Youtube video hoe je het scheerschuim kan maken:
YouTube: Hoe creëer je het perfecte scheerschuim? - Scheersalon.nl

Je kunt voor de mesjes ook probeer paketten kopen met verschillende mesjes. Ik heb recent 200 feather mesjes gekocht en 100 kai, van de kai zou je wel een doosjes van 5 van me kunnen krijgen, en van de feather een doosje van 10. Beiden erg scherpe mesjes, want heb een zware baard.

Geen idee of er etui's zijn, ik doe het gewoon in boterhamzakjes en stop dan in de zijkant van mijn sporttas.

[Voor 13% gewijzigd door Turdie op 11-02-2019 13:43]

• Turdie
schumi2004 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:56:
[...]

Thanks voor de zeep tips en eigenlijk blijft die zeep schijf gewoon in opschuimbakje liggen dus?

Dat van die probeer pakketten voor mesjes had ik gelezen al, eigenlijk best handig ook ;)
Ja ik doe meestal drie passen en tijdens het scheren pak ik bij iedere pass met mijn scheerkwast wat schuim en doet het op mijn gezicht. Als ik klaar ben maak ik mijn opschuimbakje schoon en mijn kom.
En tijdens het scheren gebruik ik mijn kom met water om mijn krabber schoon te maken tussen de passes door.

[Voor 12% gewijzigd door Turdie op 11-02-2019 14:01]

• RoosW

https://nl.aliexpress.com...6fUgD8pg&isOrigTitle=true
Hier heb ik deze doosjes besteld, aluminium (rvs gaat uiteindelijk toch roesten), hopelijk komen ze ook nog eens aan, het Chinese Nieuwjaar gooit roet in het eten, duurt tot 14 Februari heb ik begrepen, dan komt alles weer in beweging.
Wat betreft borstel: https://yaqibrush.nl.alie....pcShopHead_6516081.1_3_0
Die (recente!) Chinese syntheten zijn puur scheergenot, houden prima water vast, zonder alle nadelen van varkenshaar en vooral ook zonder dat er dassen voor een bijzonder akelig leven voor hebben gelaten, ook op Aliexpress, goedkoper als de Yaqi borstels, met houten handvat:
DCosmetic https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dliNXGg
Die laatste is mijn favoriet op het moment, maar goed ik heb dan ook nog geen Yaqi, staat op de 'must buy' lijst, zo een tuxedo :-)
Ik heb ook van Aliexpress een houten bowl en een RVS bowl met deksel gekocht, dan hoeft de kraan niet steeds te lopen.
Ik heb overigens ook diverse andere krabbers gekocht en geprobeerd uit China, die Qshave Futur clone is wel het beste zo ongeveer, de rest kan ik niet aanraden.
Voor zeepsamples: https://shavedash.com zolang Brexit nog geen spaak in het douane-wiel heeft gestoken.
Omdat ik mijn reactie op de overweldigende keuze nog heel goed voor de geest heb, check de geuren van Nobel Otter, Stirling, Taylor of Old Bond Street en Chiseled Face, probeer ook een of meer menthol houdende zepen, weet je ook of dat je ding is..
Van deze https://www.etsy.com/shop...GR?ref=l2-shopheader-name heb ik ook een hele zak samples (uit Griekenland) besteld, ongelooflijk lekker gladde en schuimende scheerzepen, al moet je natuurlijk wel het luchtje treffen dat jij lekker vind.
Voor luchtjes (Aftershave & Eau de Toilette) samples: https://www.dutchshavingshop.nl/testers-a-s-cologne-e-d-t
Oh ja, en veel plezier :-)

P.S. Kijk op marktplaats naar setjes van Gillette (antiek zo ongeveer, en jawel compleet met krabber van Gillette!) in een etui, ik heb er een gevonden voor 15 euro, de verschaalde zeepstaaf weggemikt en de vieze borstel ook, een kleine sytheet erin, een schoonmaakbeurt voor de houder (waarvoor ik een nieuwe scheerzeep staaf van Tabac of zo ga kopen) en het krabbertje (ook een nieuw mesje er in).
Zelfs mijn Fatip Piccolo Limited Edition had nog plaats :-)

[Voor 6% gewijzigd door RoosW op 11-02-2019 16:20. Reden: Etui info toegevoegd]

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 23:01

woutur

Klauwtjes uit!

Dacuuu schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:36:
[...]

Zelf ben ik ook nog met de zeep bezig, dus kan je daarover niet adviseren.
Wel over mesjes, koop GEEN Derby mesjes, die dingen zuigen echt kokosnoten, man man man de horror.....................

Ik heb 100 Rapira Platinum Lux mesjes besteld op eBay voor omgerekend €9,77. ;)
Ok, ik heb ooit er een stuk of 100 overgenomen van iemand hier op het forum (Derby) en tja, het scheert wel eigenlijk. Naar aanleiding van bovenstaande post heb ik ook de Rapira's besteld. Omdat ik zelf een beetje op zoek was naar het proberen van mesjes maar niet zo goed iets kon vinden waarmee dat kon, neem ik zelf nu maar even het initiatief:

Voor de mannen die een keer het verschil tussen Rapira (excellent!) en Derby (boooo!) willen voelen stel ik (binnenkort, als ik de Rapira's binnen heb) vijf setjes beschikbaar van 2 om 3 mesjes (afwisselend 2 Rapira en 3 Derby of andersom). Zo kunnen meer enthousiastelingen een keer wat proberen en van de postzegels word ik niet arm :) Stuur me een PM als je interesse hebt en dan stuur ik ze naar je op. First come, first serve
Rapira/Derby probeersel counter: 3/5 beschikbaar

Let op: ik weet niet wanneer de Rapira mesjes binnenkomen, ik heb ze gisteren ge'Ebay'd. Om teleurstellingen te voorkomen:het kan dus even duren!

[Voor 0% gewijzigd door woutur op 12-02-2019 14:36. Reden: Update beschikbaarheid]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• schumi2004
  • Laatst online: 16:06

schumi2004

PSN: whocarez-

Thanks voor de info iedereen, genoeg informatie en tips en tricks om even mee verder te komen.
Ik wordt er alleen maar meer enthousiast over en ik ben er bang voor mijn portemonnee wat minder :P

• Turdie
schumi2004 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:32:
Thanks voor de info iedereen, genoeg informatie en tips en tricks om even mee verder te komen.
Ik wordt er alleen maar meer enthousiast over en ik ben er bang voor mijn portemonnee wat minder :P
Nog een laatste tip, op YouTube staan heel veel filmpjes voor een optimale scheerbeurt, ik heb daar een tijdje geleden ook een post overgemaakt. Als je zoekt op YouTube op safety razor, dan vind je ze. Want het vereist een andere techniek dan een gillette cardrige mesje wat je bijvoorbeeld bij de etos of kruidvat haalt, of een scheer apparaat. Maar uiteindelijk zijn de mesjes een stuk goedkoper want ik koop bijvoorbeeld 200 mesjes voor 40 euro, dat is ongeveer 0.2 eurocent per mesje. Maar met een mesjes doe ik zelf 2 scheerbeurt en.

[Voor 24% gewijzigd door Turdie op 12-02-2019 12:43]

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
shadowman12 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:40:
[...]

Nog een laatste tip, op YouTube staan heel veel filmpjes voor een optimale scheerbeurt, ik heb daar een tijdje geleden ook een post overgemaakt. Als je zoekt op YouTube op safety razor, dan vind je ze. Want het vereist een andere techniek dan een gillette cardrige mesje wat je bijvoorbeeld bij de etos of kruidvat haalt, of een scheer apparaat. Maar uiteindelijk zijn de mesjes een stuk goedkoper want ik koop bijvoorbeeld 200 mesjes voor 40 euro, dat is ongeveer 0.2 eurocent per mesje. Maar met een mesjes doe ik zelf 2 scheerbeurt en.
Je moet iets aan je rekenen doen...

• Willboirdt
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:35
€0,20 of 20 eurocent 😀

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:37
Ik gebruik als scheerkwast een spotgoedkope varkenshaar scheerkwast, werkt perfect. Om het zeep op te kloppen heb ik een oude cappuccino mok (laag breed model met zelfs een handig oortje eraan!). Het hoeft allemaal niet duur te zijn om een heerlijke scheerbeurt uit te voeren. Ik heb ook geen last van slechte Derby mesjes, prima milde mesjes, dat is natuurlijk erg persoonlijk wat voor type baardgroei en huid je hebt.

• koesie
  • Niet online
Neem inderdaad je tijd, en zet GEEN druk, laat het mesje het werk doen!
Als ik thuis zeg ik ga mij scheren dan weet mijn gezin dat de badkamer bezet is en dat ze mij niet lastig moeten vallen tot ik klaar ben.

De eerste paar keer vond ik het ook behoorlijk spannend om te doen.
Resultaat was ook niet echt denderend en heb meerdere keren de boel afgemaakt met een mach3 (die ik ondertussen niet meer heb ;) )
Maar naarmate je het vaker doet wordt je er ook beter in, dus geef niet gelijk op als het in het begin niet top gaat.

De eerste keer dat ik een echt goede beurt geschoren had was ik verbaasd hoe glad het was.
Ik heb de hele dag vol verbazing aan mijn gezicht zitten voelen 8)7 .

Wat betref alle adviezen die gegeven worden omtrent de spullen, uiteindelijk zal je zelf moeten ondervinden wat je fijn vindt en niet. Wat een ander een lekker zeepje vind kan bij jou braakneigingen veroorzaken. Wat een ander een fijn mesje vindt, geeft bij jou een bloederig resultaat etc. etc.

[Voor 3% gewijzigd door koesie op 13-02-2019 11:31]

• Dacuuu
Toch ook maar de QShave future clone gekocht. Voor €8.22 kan ik 'm niet laten liggen, en instelbaar vind ik wel een leuke gadget. Nat hij komt naast mijn Muhle R89. Ik laat het bij 2 krabbers. Punt. >:)

Crypto.com cashback tips

• Turdie
Bartjoo71 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:27:
[...]

Ja, die krabber schoonmaken. onder de kraan houden is geen succes dat wordt een waterballet.. 8)
ik doe het nu in een met heet water gevulde wasbak. is er een andere manier?

Ik ben dus ook net begonnen met DE scheren na alle enthousiaste verhalen hier.
kwast en zeep van het kruidvat en een krabber van wilkinson(?)

Ik ben nog niet overtuigd. Ik ben nog vooral aan het klooien en priegelen met de haartjes rondom mn mond en onder mn neus.
Ik scheer mezelf onder de douche, dus dan is het makkelijk, even mijn krabber onder de douchestraal houden. Wat je ook zou kunnen doen is een scheermok vullen met warm water en hem daarin dopen. Ik heb zelf deze:
https://www.muehle-shavin...HLE-porcelain-white.html#
Zo'n mok is erg handig vind ik, ook om je scheerkwast goed vochtig te krijgen. Je kunt ook een groot glas gebruiken en die met warm water vullen.

Eens in de maand geef ik mijn krabber ook een grondige reiniging op de volgende manier:
https://www.scheersalon.n...cheermes-een-grote-beurt/

[Voor 8% gewijzigd door Turdie op 14-02-2019 11:55]

• schumi2004
  • Laatst online: 16:06

schumi2004

PSN: whocarez-

Bartjoo71 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:27:
[...]

<knip>

Ik ben nog niet overtuigd. Ik ben nog vooral aan het klooien en priegelen met de haartjes rondom mn mond en onder mn neus.
Ben nu denk bijna 2 weken bezig maar dat wat je beschrijft wordt alleen maar makkelijker.
Ik heb verschillende YouTube filmpjes gekeken waarin verschillende technieken getoond werden en wat ik zeg het is even zoeken maar gaat op een gegeven moment steeds makkelijker. Nog steeds wel voorzichtiger als met een Mach3 mesje maar goed te doen ;)

Dit filmpje bedoelde ik overigens waarin hij zich op verschillende manier scheert,
tevens een vergelijking van de Merkur Future vs de QShave Merkur kloon:
YouTube: QShave Adjustable Safety Razor Review and Shave

• Turdie
schumi2004 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:59:
[...]

Ben nu denk bijna 2 weken bezig maar dat wat je beschrijft wordt alleen maar makkelijker.
Ik heb verschillende YouTube filmpjes gekeken waarin verschillende technieken getoond werden en wat ik zeg het is even zoeken maar gaat op een gegeven moment steeds makkelijker. Nog steeds wel voorzichtiger als met een Mach3 mesje maar goed te doen ;)

Dit filmpje bedoelde ik overigens waarin hij zich op verschillende manier scheert,
tevens een vergelijking van de Merkur Future vs de QShave Merkur kloon:
YouTube: QShave Adjustable Safety Razor Review and Shave
Ik scheer mezelf nu al zo'n vier jaar met safety razor, moet misschien ook maar eens een filmpje maken. Maar hiet wat tips
  1. Gebruik een goede pre-shave om je huid te beschermen en haartjes zachter te maken waardoor het makkelijker scheert. (even laten intrekken) (Proraso heeft een hele goede pre shave). Ik heb jarenlang zonder pre shave geschoren, maar geloof me het maakt echt een flink verschil.
  2. Gebruik een goede kwast om je gezicht te voorzien van een flinke laag scheercreme en scheerzeep
  3. Trek de huid goed strak en maak kleine scheerbewegingen &Scheer altijd eerst met de haargroei mee en dan pas er tegen in
  4. Gebruik eventueel Aluin om wondjes te dichten. Aluin en koud water werkt meestal het beste.
  5. Na afloop porien sluiten door te deppen met koud water
Ben recentelijk begonnen met een shavette en open mes, dat is ook wel leuk, maar ook nog best lastig om te leren.

[Voor 9% gewijzigd door Turdie op 14-02-2019 12:45]

• Turdie
Joopieboy schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:10:
[...]

Daar heb ik al last van met mijn Mach 3, niet het meest gemakkelijke stuk. :P

Zo blijven de haren onder mijn kin ook vervelend. En zeker omdat mijn mesjes toch redelijk snel hun scherpte verliezen omdat ik mijn hoofd ook scheer, wordt dan wel een dure hobby. Week of 2 en het beste is er vanaf zeg maar. Helpt misschien ook niet omdat ik standaard een dag oversla (ik mag en kan niet iedere dag douchen).

Over douchen gesproken, scheren gaat dan wel beter onder de douche maar mij te lastig. Sla te veel over. :Y
Ik koop 200 mesjes van Feather (de scherpste mesjes ter wereld, kun je wel maar een keer gebruiken in je krabber) via ebay voor ongeveer 40 euro.
https://www.ebay.com/itm/...ksid=p2060353.m2749.l2649
Voordeel is wel dat als je het een keer gebruikt het een stuk hygiënischer is.

Ervan uitgaande dat een Mach3 ongeveer 5 euro kost per mesjes,en door mijn zware baard kon ik er meestal maar 2 scheerbeuren mee doen. Dan ben ik nu veel goedkoper uit. Mocht je willen uitproberen laat maar weten heb er nu toch genoeg (verzendkosten zijn wel voor jouw rekening). Moet je ook wel een krabber hebben, geldt trouwens ook voor anderen.

Je kan het ook direct na het douchen doen denk ik als je huid tijdens het douchen goed spoelt met lauw warm water, of een zelf een vochtige warme doek en dat op je huid houden.Een soort custom hot towel net zoals in de barbershops.

[Voor 44% gewijzigd door Turdie op 14-02-2019 13:27]

• Turdie
Joopieboy schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:29:
[...]

Dat valt imho weer mee, in de aanbieding koop je er 16 voor 30 euro, dat is dus een 2 euro per mesje. En dat kan nog goedkoper aangezien je die voordeelsets voor 21-24 euro online ook kan vinden, alleen zit je vaak met verzendkosten. En hier doe je wel een week of 3 mee ipv een week. Dan zijn de kosten redelijk vergelijkbaar.

Welke mesjes handig zijn met mijn (gevoelige) hoofdhuid en met name omdat ik ook mijn hoofd scheer, geen idee. Feather lees ik niet echt bemoedigende verhalen over. :)
Ik heb geen idee welk mesjes geschikt is voor een gevoelige hoofdhuid. Hoe is haar/baardgroei, zware baard of wat lichtere baard.

Dus daarom wil ik je willen aanraden een probeer pack te kopen, want iedereen reargeert anders op een mesjes, wat ik een heel fijn mesje vindt, kan jij een verschikkelijk mesjes vinden. Ik vind bijvoorbeeld Derby helemaal niks, terwijl anderen die heel fijn vinden. Het hangt er ook vanaf je krabber af, of die agressief is, of wat minder agressief. Deze mesjes zijn het overwegen waard bij een gevoelige huid:
  1. Astra Superior Platinum (Green)
  2. Personna Israeli Red
  3. Polsilver Super Iridium
  4. WILKINSON SWORD CLASSIC DOUBLE EDGE SAFETY RAZOR BLADES
Hier vindt je wel een vergelijking van mesjes.
https://www.shavingsociet...b=comments#comment-137672

Feather kan ook wel goed werken voor je, het heeft alles te maken met je voorbereiding en je scheertechniek. Je kan van mij een pakje van 10 proberen als je wil. Ik scheer me al jaren met Feather en snap die slechte verhalen echt niet.

[Voor 12% gewijzigd door Turdie op 14-02-2019 13:48]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

shadowman12 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:51:
[...]

Heb je al een krabber/safety razor, of moet je die ook nog kopen? Want alles mesjes heb je niks aan.
Ik heb de bekende Ali Qshave, de Futur kloon als ik het goed heb. Zoals @Anoniem: 235591 ook heeft. :)

Edit: naast de Feathers ook even een shortlist aangemaakt om te proberen, kwam net via een engelse shop op ebay, razorsbladeclub, een mogelijkheid tegen om een setje samen te stellen. Misschien eens doen binnenkort. :)

- Gillette Rubie Platinum Plus
- Gillette 365
- Lord Classic
- Personna Lab Blue
- Polsilver Super Iridium
Edit:
- Rapira Platinum Lux

[Voor 35% gewijzigd door Joopieboy op 14-02-2019 18:18]

• Dacuuu
Joopieboy schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:53:
[...]

Ik heb de bekende Ali Qshave, de Futur kloon als ik het goed heb. Zoals @Anoniem: 235591 ook heeft. :)

Edit: naast de Feathers ook even een shortlist aangemaakt om te proberen, kwam net via een engelse shop op ebay, razorsbladeclub, een mogelijkheid tegen om een setje samen te stellen. Misschien eens doen binnenkort. :)

- Gillette Rubie Platinum Plus
- Gillette 365
- Lord Classic
- Personna Lab Blue
- Polsilver Super Iridium
Vergeet de rapira platinum lux niet!

Crypto.com cashback tips

• RoosW
shadowman12 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:11:
[...]

Ik koop 200 mesjes van Feather (de scherpste mesjes ter wereld, kun je wel maar een keer gebruiken in je krabber) via ebay voor ongeveer 40 euro.
Een Feather mesje doet bij mij minimaal 7 rondes, weliswaar enkel wangen en nek (ik heb een ringbaardje en snor) al moet je wel opletten dat Feather mesjes niet met elke krabber goed combineren, met de Merkur 39C (slant) bijvoorbeeld, de Rapira Platinum Lux doen het daar veel beter in.
Om het samen te vatten, als er veel mes <-> huid contact is en een aggressive krabber word gebruik, neem dan iets anders als Feather. In mijn Muhle 89R is het een goddelijk mesje, maar ja, je kunt je met de 89 ook haast niet snijden ;-) Ook in de Qshave Futur doet Feather het prima als ik setting 3 of lager gebruik en geen druk uitoefen!
Voor de Merkur 39C is een Lord Classic of een Lord Super Stainless een betere keuze.
Voor de Qshave Futur prefereer ik de Rapira Platinum Lux of de Lord Classic.

[Voor 3% gewijzigd door RoosW op 14-02-2019 14:37]

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:35

janvanduschoten

Moderator Mobile / General Chat

Nr. 346

Joopieboy schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:31:
Kijk, dank voor de aanvulling heren. :)
Dan gaat de rapira platinum lux ook op de wishlist. :)
Wat je ook zou kunnen doen is een sample pack bestellen zoals bijvoorbeeld https://connaughtshaving.com/samplepack.html en zo proberen welke je hetzelfde beste bevalt. Volgens mij verkopen ze ook samples van bepaalde scheerzeepen ( ik heb daar eens een paar verschillende soorten Taylor Shaving Cream samples gekocht in het verleden)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• Turdie
Tigerblood schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:12:
[...]

Moet je hierover nog invoerrechten betalen? Ik zie op de eBay pagina niets staan over douaneservices (waarmee je dus kosten achteraf uitsluit) zoals je dat wel vaker ziet bij internationale verkopers.
Nee ik heb geen invoerrechten hoeven te betalen.
RoosW schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:27:
[...]

Een Feather mesje doet bij mij minimaal 7 rondes, weliswaar enkel wangen en nek (ik heb een ringbaardje en snor) al moet je wel opletten dat Feather mesjes niet met elke krabber goed combineren, met de Merkur 39C (slant) bijvoorbeeld, de Rapira Platinum Lux doen het daar veel beter in.
Om het samen te vatten, als er veel mes <-> huid contact is en een aggressive krabber word gebruik, neem dan iets anders als Feather. In mijn Muhle 89R is het een goddelijk mesje, maar ja, je kunt je met de 89 ook haast niet snijden ;-) Ook in de Qshave Futur doet Feather het prima als ik setting 3 of lager gebruik en geen druk uitoefen!
Voor de Merkur 39C is een Lord Classic of een Lord Super Stainless een betere keuze.
Voor de Qshave Futur prefereer ik de Rapira Platinum Lux of de Lord Classic.
Ik maar 1 max 2 :-(
Joopieboy schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:47:
[...]

Toevallig kwam ik op eBay al wat tegen waar je zelf mooi een set kan samenstellen. :)
https://www.ebay.com/itm/...pler-for-Safety-Razors-CR

En van @shadowman12 al de tip gehad voor Proraso Sensitve. Moet nog eens kijken wat ik wil. :)

Liefst koop ik lokaal iets, wat ik ook makkelijk kan bijhalen.
Scheersalon zit volgens mij redelijk bij jouw in de buurt. Sommige barbershops hebben ook de pre shave maar meestal niet de senstive, de gewone normale
Joopieboy schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:31:
Kijk, dank voor de aanvulling heren. :)
Dan gaat de rapira platinum lux ook op de wishlist. :)
De wizamet zou eventueel ook nog kunnen

[Voor 84% gewijzigd door Turdie op 14-02-2019 17:17]

• koesie
  • Niet online
schumi2004 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:23:
Ik dacht dat ik alles wel zo'n beetje gevraagd had maar 2 dingen vind ik in dit topic (heb de vorige niet gecheckt) niet een antwoord op.

Hoe scheer je als je bv een bultje/puistje op je gezicht hebt? Mijn idee is als je net aan een nieuw mesje begint je er wel snel vanaf bent maar geeft zo'n bloederige bende ben ik bang?
Ik heb namelijk het idee dat als je DE scheert deze niet zo vergevingsgezind is.

En hoe gooien jullie die mesjes weg? Ik heb zelf nog jonge kinderen en ik weet wel dat deze niet in prullenbakjes gaan rotzooien maar als de kleine prullenbakjes op de grote hoop gaan en de mesjes zwerven los door die zakken heen geeft mij toch geen prettig gevoel.
Sparen jullie de mesjes op en gaan ze bij het "oud ijzer" of wat?
Op vraag een heb ik geen andwoord.

Ik heb een plastic flesje, de doorgang is net te smal om er een mesje door te krijgen.
Door het mesje een klein beetje te flexen gaat het wel, dus erin kan wel eruit nooit meer.
Mensen gebruiken ook dichte spaarpotten of bierblikjes.
Je kan ook kant en klare blade banks kopen, feather heeft er een

• suzuki1200
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:23
En hoe gooien jullie die mesjes weg?
Ik gebruik een metalen doosje van Frisk muntjes. Past perfect.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb eeninicontainertje gehad van iemand. Die krijg ik van mijn leven niet vol.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• RoosW
Al vind ik de zepen van Proraso niet geweldig, de pre-shave kan ik van harte aanbevelen @luukmans7 @shadowman12 https://www.drogisterij.n...tys-menthol-8004395001019

• Turdie
RoosW schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 20:29:
Al vind ik de zepen van Proraso niet geweldig, de pre-shave kan ik van harte aanbevelen @luukmans7 @shadowman12 https://www.drogisterij.n...tys-menthol-8004395001019
Eens, al heb ik liever die grotere van 300ml
https://www.scheersalon.n...creme-original-300ml.html

Vind zelf vooral senstive zeep erg fijn van Proraso, met lekkere citroengeur

[Voor 7% gewijzigd door Turdie op 16-02-2019 20:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoosW
De Lord Classic is geweldig in de Futur Clone, net als de Rapira Platinum Lux, gebruik wel een goede zeep of creme, een perfecte glijlaag is belangrijk voor het scheercomfort, ikzelf ben overigens nog wel tot 2025 aan het mesjes testen, ten minste als ze allen zo lang mee gaan als de Rapira Platinum Lux, 7 keer gaat toch makkelijk, en ik scheer om de dag (lichte baard en baardgroei).
Veel plezier gewenst, begin met een van de twee genoemde in de futur clone, dat geeft je een mooie eerste indruk, de Feathers bv zijn erg scherp, en vind ik wat minder in dit krabbertje (maar weer helemaal geweldig in de Muhle 89R).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

En hoe gooien jullie die mesjes weg? Ik heb zelf nog jonge kinderen en ik weet wel dat deze niet in prullenbakjes gaan rotzooien maar als de kleine prullenbakjes op de grote hoop gaan en de mesjes zwerven los door die zakken heen geeft mij toch geen prettig gevoel.
Sparen jullie de mesjes op en gaan ze bij het "oud ijzer" of wat?
Ik heb geen kinderen in huis maar bij mij gaan de gebruikte mesjes in een leeg jampotje. Als het potje vol is, dan gaat er een deksel op, stuk tape erom zodat het deksel niet zomaar los komt, en dan zo de zak in. Niet perfect maar net zo veilig als al het andere glasafval wat die zak ingaat. Losse mesjes in een plastic zak is gewoon gevaarlijk in mijn ogen.
Met kinderen in huis zul je nog voorzichtiger moeten zijn. Neem niet aan dat die kinderen niet in prullenbakken rotzooien want dat doen ze vroeg of laat allemaal wel een keer. Al was het maar omdat ze iets weggooien en het dan 2 minuten later toch weer willen bewaren. Overkomt mij soms ook.

Een neef van mij werkte 20 jaar geleden een tijdje als vuilnisman en is maanden de ziektewet ingegaan nadat ie zonder handschoenen een vuilniszak greep die vol met glasscherven en andere scherp afval bleek te zitten. Dom van hem, want die handschoenen hebben ze niet voor niks, maar toch reden voor mij om een beetje bewust om te gaan met gevaarlijk afval. Je weet maar nooit waar het belandt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoosW
Joopieboy schreef op zondag 3 maart 2019 @ 18:00:
Zoals ik net schreef, ik stond klaar om ze te gaan proberen :) En die link heb ik eerder gebruikt idd, goede tip.

Maar Feathers = no go, veel te agressief

Waar de Mach 3 soepel over mijn huid gaat en dan misschien niet zo glad was, voelde ik bij mijn baard al dat die en goed scherp, maar ook erg agressief was. Dat ging nog, maar onder mijn kin al heel snel kleine bultjes en dingen die open gingen. Met die ervaring hem in stand 2 laten staan en bovenop begonnen waar ik al snel voelde dat die naar het baasje ging happen.

Bovenop merendeel ging nog wel, alleen mijn moedervlek viel al snel prooi aan het mesje, en achterop was het helemaal trekkerig en vervelend, zo erg en na een paar kleine bloedingen dat ik de poging heb afgebroken en het voorzichtig heb afgemaakt met mijn vertrouwde scheersysteem.

Echt geen succes dus. :)

Dus mocht iemand een setje Feathers mesjes willen. :+
Bewaar ze voor als je een Mühle 89R hebt, een geweldige combinatie, de mildheid van de 89 temt de Feather tot aangename efficiëntie zonder bloedbad.
@schumi2004 Een Smint blikje werkt uitstekend, en kan jaren en jaren aan mesjes bevatten.
Ik gebruik zelf een blikje van de hoestpastilles, genoeg ruimte voor de rest van mijn leven..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoosW
Joopieboy schreef op zondag 3 maart 2019 @ 22:13:
[...]

Goeie tip! Ga ik zeker doen dan. Voor nu was het vooral de teleurstelling en de ergernis. Eigenlijk had ik gehoopt op een lekkere scheerbeurt en een goed resultaat. Hoop uren uitzoekwerk, filmpjes kijken, spullen halen, voorbereiding. Best wel erg jammer.

Ik weet dat ik een gevoelige huid heb, weliswaar een lichte baardgroei maar het beetje haar wat ik nog heb bovenop is erg stug en weerbarstig, de nodige moedervlekken en bultjes her en der, niet echt ideaal.

Maar goed, dit even tot rust laten komen, dinsdagavond even met de vertrouwde Gillette erover, dan donderdag maar eens een ander mesje proberen, mijn voorkeur gaat uit naar de Lord Classic. :)
Ik starte met de Feathers, maar dan wel (geheel en totaal toevallig) met de Mühle 89R, dat beviel uitstekend, toen kocht ik de Qshave dropte er een Feather in en .. Horror, ik heb net al jij een gevoelige huid, daarnaast ook een heel dunne huid. Ik wilde het al opgeven toen ik wat las over hoe verschillend mesjes waren, ik ben toen naar scheerfora gaan zoeken en vond https://www.shavingsociety.com alwaar iemand enorm veel tijd en moeite had gedaan om behulpzaam te zijn: https://www.shavingsociet...b=comments#comment-137672
Zo ben ik aan de Lord Classic en de Rapira Platinum Lux gekomen, er zijn betere, maar voor mijn Qshave zijn het momenteel de toppers, sinds kort gevolgd door Voskhod (maar ja daar heb ik maar 3 mesjes van, gelukkig op Amazon.de voor 11 euro 100 stuks).
Ik heb na de Qshave nog een aantal andere krabbers aangeschaft, bijvoorbeeld een Merkur 39C (Slant, scheef) ook in die is de Feather voor mij niet te gebruiken, de Voskhod zijn daar favoriet in op dit moment. Blijf overigens weg van de vele 1 tot 3 euro krabbers, ik heb er een paar, het merk weishi (of zoiets) had ik gelezen was redelijk tot goed. Dus heb ik daar een butterfly krabber van gekocht (die schroef je aan de onderkant, dan gaan twee deurtjes open waar je je mesje in en uit kan halen) maar het mesje ligt bij het scheren niet stabiel in de kop, bedenk zelf maar hoe dat huishoud :F

Ook ik heb best even tijd nodig gehad (weken :'( ) om mijn eerste BBS (Baby Bottom Smooth) scheer resultaat te krijgen, het is een handigheidje, de hoek van je scheerapparaat is belangrijk, daarom ook mijn gebruik op de QShave van stand 3, dan maakt ie hoorbaar geluid als ie optimaal op de haartje inhakt, dat helpt erg mee de goede hoek aan te houden.

Succes!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoosW
Joopieboy schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:32:
Dat geluid is wel een grappige, dat had ik al meer gelezen maar bij mijn Gillette staat dan gelijk met 'trekken' en mesjes die niet helemaal scherp meer zijn. :+

Sommige stukken (met name op de wangen) waren na 1 beweging al gladder dan ik ook ooit heb gehad. :X Alleen met name onder de kin blijft het een ramp. :P

Maar goeie tips, volgende wordt idd een Lord mesje. Dit advies van jou is voor meerderen wel erg handig denk ik zo. :)
Tja, daar verschillen krabbers dus ook in, sommige geven geluid, anderen niet, geloof dat het ligt aan hoe de zeep afgevoerd / opgeslagen word tijdens het scheren, zonder versterkende 'geluidskamer' hoor je het niet. Ja de rasp van een Fusion op zijn einde ken ik ook, onder de kin en neus scheer ik nooit (meer) jaren geleden voor de grap een klein baardje met snor laten staan, en mijn vrouw was er tot mijn verbazing direct een fan van (mijn ex vond het vreselijk) maar dat bespaard me dus het geklungel met goed de hoek om gaan op die moeilijke punten. Er zijn Youtube Videos te vinden hoe dit goed te doen, of makkelijker te doen geloof ik. Er zit overigens best wel de nodige onzin in sommige videos, zo zag ik een Amerikaan een pot schuim ondersteboven opkloppen.. Het moet niet gekker worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Zelfde als met high end audio, sommige prijzen en tips en adviezen slaan echt finaal door idd. :P

Maar daar scheelt, absoluut. Ik mocht van mijn vorige vriendin (en moeder nog steeds niet) mijn restharen er eigenlijk ook niet afhalen. Vriendin weg, haar weg, computer terug in de kamer.
Eigenlijk best goed om af en toe eens te vernieuwen van vriendin. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoosW
Joopieboy schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:56:
Zelfde als met high end audio, sommige prijzen en tips en adviezen slaan echt finaal door idd. :P

Maar daar scheelt, absoluut. Ik mocht van mijn vorige vriendin (en moeder nog steeds niet) mijn restharen er eigenlijk ook niet afhalen. Vriendin weg, haar weg, computer terug in de kamer.
Eigenlijk best goed om af en toe eens te vernieuwen van vriendin. :+
Mijn voorkeur ging toch echt wel uit naar bij één blijven, helaas loopt het leven anders als je zou wensen (en dat eigenlijk standaard, bastards..) Nu ondertussen al weer bijna 11 jaar samen met mijn huidige vrouw, en een gelukkig mens :) Maar goed je leven zo af en toe overhoop schoppen is prima, vast zitten in een eindeloze sleur loop is het echt niet, maar er zijn makkelijker manieren om wat te veranderen zonder je relatie in de kiepelton te donderen :9
Pagina: 1 2 3 ... 30

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee