Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 3 ... 7
Acties:

Onderwerpen

• martijn1p
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 08-01 20:50
quote:
Garyu schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:16:
Steen is voor mij vooral ook goed om de temperatuur in de oven beter vast te houden als de klep open en dicht gaat. Je verliest een stuk minder warmte met zo'n paar kilo warmtebuffer in je oven.

Overigens gebruik ik ook wel bakpapier voor plakkerig/vochtig deeg, op de pizzasteen. Papier wordt wel snel bruin, dus max één pizza met papier.
Poreuze pizzasteen neemt juist het vocht op uit het deeg

• martijn1p
https://i.imgur.com/CbfIo3p.jpg

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:35

CodeIT

Code IT

Tussen de buien door hier ook nog een paar pizza's kunnen bakken.

CodeIT wijzigde deze reactie 09-09-2017 20:48 (16%)

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 13-11 15:09
Nee zeker niet. Dat valt enorm mee zeg. Dus prima deal lijkt snel voordat we het eiland van europa wegduwen. >:)

Tesla MX - Leaf 2.zero

• MeZZiN
Ik twijfel zelf tussen de roccbox of een zelf gemaakte gemetselde oven. De prijzen ontlopen elkaar niet heel erg en ruimte heb ik wel alleen tijd de roccbox is klaar om te bakken zonder veel werk (en kan op gas) en de echte oven heb tijd nodig om te starten en veel heel veel hout.

Maar als ik zou moeten kiezen nu zou ik eerder voor gemak gaan en dan is die RoccBox een stuk beter dan of een grote echte oven of zelf die groene geen idee hoe lang die het volhoudt buiten in de storm / slecht weer. de roccbox kan je zo meenemen en opbergen.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Hobbykok
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13-03 18:38
quote:
MeZZiN schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:36:
Het risico van opbouw van rookgassen maakt het erg gevaarlijk. Het is heel iets anders dan frituren helaas.

Maar goed onder een afdakje is prima te doen met een winterjas :)
winterjas, kom op mannen, het is dit weekeinde toch bijna 20 graden?

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

• Garfield
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11-11 08:42
quote:
groggy schreef op woensdag 20 september 2017 @ 23:10:
heeft iemand nog een tip voor een goede pizzasteen?
Ik heb zelf deze onlangs gekocht, fijne steen en erg goed geprijsd: Klik

• ZaZ
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:56

ZaZ

Tweakers abonnee

quote:
ZaZ schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 00:07:
Toch maar een Roccbox besteld voor erbij.
Soms wil je gewoon snel pizza en dat je dat ding kan meenemen op vakantie etcetera spreekt mij ook wel aan.
Heb mij een beetje verdiept in alle portable oplossingen en eigenlijk lijkt iedereen het er wel over eens dat de Roccbox toch echt het beste daarin is. Wel een beetje prijzig.
En hij is nu al binnen! Veel sneller dan verwacht.
Van het weekend maar eens uitproberen.

Lekker op de bank

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:23

Sabbi

je denkt aan mij.

quote:
ZaZ schreef op woensdag 20 september 2017 @ 22:50:
Als je met de roccbox op gas gaat, moet je dan ook heel goed ventileren en zo ja waarom eigenlijk?
Als ik de gasfles op een kookstel aansluit en ik zet 4 pitten aan kan dat ook gewoon in de voortent van mijn caravan. Ben in ieder geval zover ik weet nooit dood neergevallen ofzo.
En in huis heb ik ook regelmatig 5 pitten vol open, waarom kan zou de gasbrander van de roccbox dan eigenlijk gevaarlijk zijn?
Genoeg filmpjes op het internet waar dat ding ook gewoon in een keuken staat. Volgens mij valt het allemaal wel mee.
Ook op gas heeft de Roccbox een mooi grote gele vlam, dat geeft aan dat er een onvolledige verbranding is, met bijproducten als roet en koolstofmonoxide. Dat kan je dus beter niet binnen doen.
Genoeg nieuwsberichten op het internet over doden door koostofmonoxide-vergiftiging.

• m0nk
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Pff ik kan eindelijk weer.. Begin van de zomer heeft een windvlaag mijn deurtje uit mijn pizza oven geblazen en was de hendel afgebroken.. Eindelijk laten lassen dus binnenkort weer:

Eentje uit het archief..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik heb de Roccbox uitgepakt en dat ding is solide! Ik heb ook wel eens een Uuni gezien en dat is qua bouwkwaliteit toch echt een heel stuk minder. Als je bijvoorbeeld de woodburner unit ziet op plaatjes op het internet dan denk je toch al snel dat het een soort blik is waar je je houtjes in moet doen en waar je een beetje voorzichtig mee moet doen, maar dat ding is gewoon 1 bonk staal.
Volgens mij kan je 'm op zijn kant op de grond leggen en erop gaan staan zonder dat ie deukt.
En zo is alles aan dat ding heel stevig. De pootjes die je uitklapt zijn van veel dikker staal dan ik dacht en ze gaan 'zwaar' (geen speling of losjes) open maar wel soepel. Niet omdat het stroef is of schuurt.
Morgen maar eens flink uittesten met wat pizza's

Lekker op de bank

• MeZZiN
Cool dus die staat op de lijst ^_^

Tesla MX - Leaf 2.zero

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Van het weekend ook weer eens de Roccbox aangeslingerd. Was een beetje te laat met het plannen, dus daarom maar gewoon meel van de Albert Heijn met veel gist zodat ik na een uur al kon bakken.
Viel niet echt goed mee te werken, maar toch uiteindelijk iedereen kunnen bedienen en hoewel het deeg niet optimaal was, toch nog acceptabel.
Hier wat random plaatjes. Groot gezin, dus veel mensen, veel verschillende wensen.

Zal in de toekomst met wat betere resultaten wat betere plaatjes schieten.

ZaZ wijzigde deze reactie 20-10-2017 16:37 (18%)

Lekker op de bank

• Er1k989
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 12-11 08:06
Ik gebruik zelf een ghetto oplossing; een eenvoudige combimagnetron/oven, daar zet ik dan de steen van een oud gourmetstel in, die laat ik eerst een halfuurtje in de oven op de maximale stand (250 graden) warm worden en dan de pizza erop. Gaat best aardig en stukken smakelijker dan een diepvriespizza.

Ik gebruik overigens gewoon droge gist en meel van de Aldi, doe er zelf altijd wel nog een mengseltje in van knoflook, Italiaanse kruiden, zout en olijfolie voor de smaak.

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:10
Hier gewoon normale oven + pizzasteen. Dat werkt goed genoeg, wordt relatief heet (ca 270 graden) en ik heb verder ook geen plaats voor iets anders.

• Gumball
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 13-11 19:10
Inmiddels maak ik elke week minstens 1x pizza in mijn Ferrari. Ben er nog steeds erg tevreden mee.
Omdat dit topic valt of staat met plaatjes, bijdeze:

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Al een keer 2 gram gebruikt en toen had ik volgende dag een vulkaan van een soort behangplaksel

Lekker op de bank

• Hoogie2004
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 06:13

Hoogie2004

Whohooooo

Gisteren ook pizza gemaakt. Laatste moment beslist, dus deeg met wat meer gist en korte rijzing (2 a 3 uur). Dat was een beetje een gok, want normaal maak ik het deeg de dag van tevoren. Werkte uiteindelijk toch prima gelukkig.

Pizza tonijn:

Pizza salami:

#edit: sorry voor de grote plaatjes, zo is het beter neem ik aan?

Hoogie2004 wijzigde deze reactie 20-10-2017 19:12 (17%)

My iRacing profile | Mijnzestal.nl handboogadministratie | Strava

• martijn1p
Donderdagavond ook deeg gemaakt dus, ik denk, vanavond ook bakken. Koude rijs in de koelkast :)

• martijn1p

• Hoogie2004
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 06:13

Hoogie2004

Whohooooo

quote:
Tektoon schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 22:18:
[...]

Ik ben wel toe aan een nieuwe topping. Wat zit er allemaal op behalve tonijn/salami?
Voor de saus:
1 blikje Tomatenpuree (de aller goedkoopste, met daaronder 2 a 3 theelepels Italiaanse kruiden, beetje knoflook en snufje zout) en 2 theelepels water.

Voor de pizza tonijn:
Blikje tonijn op water (80 gram), uiteraard uitgelekt.
Kanstanje champignons
Spinazie a la crème uit de vriezer, verkruimeld, ongeveer 1,5 blokje
Pasta kaas (dun geraspte kaas)

Voor de pizza salami:
Salami worst (grote worst, zelf plakjes snijden)
Kanstanje champignons
Spinazie a la crème uit de vriezer, verkruimeld, ongeveer 1,5 blokje
Pasta kaas (dun geraspte kaas)

Eigenlijk zijn ze dus gelijk behalve de tonijn/salami.

Dit is qua hoeveelheid meer dan genoeg topping. En de kastanje champignons hebben wat met smaak als de normale witte.

My iRacing profile | Mijnzestal.nl handboogadministratie | Strava

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

quote:
ZaZ schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 20:56:
Morgen maar weer eens deeg maken.Ik ga voor 64% hydratatie en 12 uur rijzen op kamertemperatuur voordat ik er bollen van maak. Die laat ik vervolgens ook nog eens een uurtje of 10 rusten op kamertemperatuur.
Zaterdagavond bakken!
Nog even mijn bevindingen.

Alereerst: De pizza's waren heel goed gelukt! (geen foto's, sorry)
64% is wel tricky. Het deeg was heel plakkerig maar ik had het niet laten overrijzen, dus het was nog wel te handelen. Er zat helemaal een laagje water om de deegbollen, maar nadat ik ze in een bakje bloem had gegooid kon ik op een onbewerkt (lees niet bebloemd) blad wel gewoon stretchen en 'slappen'.
Verder heb ik Napolitaans recept aangehouden, maar vond persoonlijk het deeg iets te zout. Dat was eigenlijk het enige wat ik had aan te merken op het eindresultaat.

Ik zal in een notendop omschrijven wat ik precies heb gedaan. Het lijkt me wel leuk als we daar een beetje tips en tricks over kunnen gaan uitwisselen. Ik wil een beetje meer gaan experimenteren met rijstijden i.c.m gist-hoeveelheden en koude en warme rijs.
Ik beschrijf het misschien een beetje gedetailleerd met de hoop dat we wat van elkaar kunnen leren.
Als je dit niet interessant vind zou ik de rest verder niet lezen :P

1kg type 00 bloem
0.25 gr instant gist
30gr zout
640ml water

koud water met zout mengen en gist mengen tot het allemaal is opgelost (hoort zo bij Napolitaanse stijl)
500gr bloem toevoegen en mengen tot je een gladde pap hebt zonder klontjes
volgende 500 gram in een paar stappen toevoegen tot je deeg krijgt terwijl je begint te kneden.
Dan eindig je dus met heel plakkerig deeg. Alles wat je doet hangen de draden aan je vingers, maar je wilt het deeg zo min mogelijk scheuren om het glutennetwerk niet te slopen.
Kneden tot het een beetje stevig wordt, maar toch maar op een gegeven moment gestopt omdat je niet wilt overkneden (dan kan je er daarna bijna niets meer mee is mijn ervaring)
Het deeg was op dat moment nog steeds extreem plakkerig. Loshalen van het blad en 1 tel neerleggen en alles zat weer helemaal vast (ook aan mijn handen)
Toen het deeg 10 minuten laten rusten.
Daarna deeg weer loshalen door met veel korte stoten met mijn vingertoppen eronder proberen te krijgen (wat redelijk gaat) en dan het deeg een aantal keren vouwen en een beetje drukken en slaan
Weer 10 minuten laten rusten
Daarna weer beetje vouwen en duwen
Weer 10 minuten rusten
Weer vouwen en duwen
En dan voor de laatste keer 10 minuten laten rusten en daarna 1 grote bol ervan maken en 12 uur laten rijzen op kamertemperatuur.

Het lijkt een beetje overdreven om steeds 10 minuten te laten rusten, maar na elke rust was het deeg minder plakkerig en beter te bewerken. Bij de laatste stap was het zelfs gewoon heel goed te doen en bleef het niet meer aan mijn handen plakken. Het plakte nog wel, maar ik trok het niet meer uit elkaar als ik mijn hand er vanaf haalde. Het voelde nog wel steeds nattig. Niet zozeer direct aan de buitenkant, maar als ik een beetje met vlakke hand ging duwen voelde het waterig. Ook was het werkblad steeds weer een beetje vochtig als het deeg erop gelegen had.

Toen vanmorgen 7 bolletjes gemaakt van ongeveer 240gr per stuk.
Het was wel weer een stuk plakkeriger geworden maar ook veel rekbaarder. Het deeg wilde wel aan mijn handen blijven zitten, maar liever aan elkaar dus zo het geschiedde en bleef het wel gewoon heel.
Klein beetje vals gespeeld met een heel klein beetje bloem erover te smeren en toen kon ik het meteen goed handelen en kon zonder veel problemen de bolletjes maken.
Toen de bollen 10 uur (12 haalde ik niet) laten 'proofen' en kon ze met wat bloem op mijn handen gemakkelijk uit de bak pakken en in een bakje bloem gooien dus de bodems maken zoals ik al eerder had beschreven.

Conclusie:
Qua smaak helemaal prima behalve te zout
Tijdens het maken vond ik de hoeveelheid zout voor zo'n klein beetje deeg al bizar, maar ik vertrouw mijn weegschaal (van de Action) ook niet helemaal dus misschien heb ik wel teveel zout gedaan. Wat ook meteen zou betekenen dat ik teveel water had omdat ik dat ook op die weegschaal gemeten had en dus nog natter deeg dan een deeg wat al bekend staat om nat deeg te zijn :+
Hoewel het stetchen en 'slappen' wel goed ging was het deeg wel heel zacht. Ik had het liever iets 'taaier' gehad. Elke keer 'slappen' kreeg ik er 5cm bij en de bodem werd heel snel heel dun, dus een beetje voorzichtig zijn.
De bodem plakte gelukkig niet op het werkblad en ik kon 'm wel op de pizzaschep trekken.
Ik dacht wel even "ik trek 'm zo stuk" maar ineens ging de rest toch mee de schep op.
Bij het bakken eigenlijk niets bijzonders. De randen gingen wel meteen heel erg omhoog en ik had hier en daar gistblaasjes en die worden op zulke hoge temperaturen (ik had 'm op ongeveer 450C) meteen zwart.
Maar dat is een heel dun vliesje dus als je daar niet van houdt tik je die achteraf zo eraf.

Lekker op de bank

• martijn1p
3% zout is erg hoog. Ik hou 2.2% aan op 100% bloem.

Verschillende bloemsoorten nemen verschillend vocht op, dus dien je zelf mee te experimenteren. 64% is normaal gesproken niet extreem nat zoals ik in je verhaal lees, maar over t werken met een deeg met hoge hydratie: zorg voor een autolyse van het bloem en water voor minimaal 20minuten.

En dit is een goede methode voor t kneden: YouTube: How to Mix Wet Dough (Rubaud Method)

• Gumball
quote:
ik222 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 09:40:
Volgens mij maak je het allemaal veel te moeilijk met percentages water enzo. Ik meet het ongeveer af en kijk dan gewoon naar het deeg of er meer of minder bij moet.

Ook dat hele gedoe met rusten tussen het kneden, prima natuurlijk als je het zo wilt doen. Maar bij mij is het gewoon 1 x kneden, 2 uur rijzen en dan opbollen in bolletjes en nog 6 uur rijden. Complexer dan dat maak ik het niet.
Ik moet je gelijk geven. Ik doe tegenwoordig alles op het oog. Vooral gist en zout.
Gist is een natuurlijk werkend product, dat kan je wel afmeten maar de uitkomst is niet helemaal zeker.
hell, ik zou in grammen niet eens weten hoeveel zout en gist er in mijn deeg zit. Vocht en bloem wordt wel netjes opgemeten om op 58% hydratatie te komen. Dat werkt icm. met de Ferrari het beste.

Overigens gebruik ik tegenwoordig de goedkoopste soort patentbloem die ik kan vinden (35 cent bij de Lidl). Deze heeft 11% eiwit en is (voor mij) werkelijk net zo goed als de duurdere tipo-00 met 12% eiwit.

Pizza maken heeft wel iets van wijn drinken. Een hoop poeha en gedoe, maar het resultaat kijkt niet zo nauw en ik betwijfel of kenners daadwerkelijk het verschil proeven. :9~

Gumball wijzigde deze reactie 23-10-2017 11:49 (17%)

• peligro2k
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 07:56
Vanaf vandaag krijg je een gratis tweede peel bij een Roccbox. Actie loopt tot 29 oktober.

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

quote:
peligro2k schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:32:
[...]

Goed idee maar is dat niet veel te groot voor 1 bol?
de diameter onderin is maar 10 cm, dus als het flink rijst is het zelfs nogal krap. Maar er is genoeg hoogte dus geen probleem. Soms plakt het wel een beetje aan de rand als ik niet goed ingevet heb, maar m'n pizza's werden toch al nooit perfect rond.

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Iemand ervaring met zoiets?
Lijkt me wel leuk om in mijn serre te zetten.
Vraag me alleen af wat de kwaliteit over het algemeen is.

Lekker op de bank

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 07:55
Kwam er steeds maar niet aan toe, maar gisteren eindelijk weer eens pizza gemaakt. Normaal met het recept uit de TS, maar het deeg nu een keer gemaakt met het recept uit de pizzabijbel + een klein beetje honing.
Gebakken in een paar minuten op de Ferrari G3. Al met al een d:)b if you ask me.

https://tweakers.net/ext/f/l1t1m7C4KyUq32U0BSKEh8X7/thumb.jpg

• martijn1p
Met telefoon in linkerhand een snel filmpje geschoten van de roccbox. Nieuwe pizzapeel in rechterhand ;)

YouTube: Roccbox

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Nou niet alleen het werkblad. Ik maak sowieso elke week pizza en soms blijft er nog een bol of 2 over dus dan eten we op een andere dag ook nog pizza nadat we de kids spinazi of hutspot hebben gegeven. >:)
Als je het deeg een aantal dagen wil laten rijzen zit ik ook steeds de klooien met de deegkratten die ik van links naar rechts sleep omdat ze steeds maar in de weg staan enzovoorts.
Verder ziet het er gewoon leuk uit als je een pizzahoek hebt in je serre vind ik.

En nog maar 2 willekeurige foto's omdat dit tenslotte het pizzatopic is :P

Lekker op de bank

• Gumball
quote:
koelkast schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:36:
[...]

Trouwens, hoe maken jullie de bodem eigenlijk? In de lucht, of met een deegroller? Of met je vuisten? Ik doe het (nog altijd) met een deegroller. Dat lukt me altijd het beste, ook omdat het deeg nogal elastisch is...
Zie filmpje van Simon Giaccotto een paar paginas eerder in dit topic. Laat mooi zien hoe het naar mijn mening het beste gaat.
Eerste met de vingers de bol uitdrukken zodat je hand in het midden past en dan met 2 handen het deeg uit elkaar trekken.

Oh dit filmpje dus. Welke ook in de startpost staat:

Gumball wijzigde deze reactie 31-10-2017 19:12 (8%)

• FreshMaker
  • Niet online

• GermanPivo
Tijd voor meer foto's van pizza! :+

Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden:
https://tweakers.net/ext/f/QyqltOxm7Lb4Ei8avpBOj1Yu/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/R7v6cVmo7bVfpLycxOqPmuNP/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/w1Rc0SJBL3XsuMdnKUWBR5K3/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/78m1RqxbYXWnRNOJHBkxUhvA/thumb.jpg

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

quote:
FireFoz schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:15:
Ik bak ook nog regelmatig zelf pizza maar het lukt me niet om die bodem te krijgen zoals ik het wil. De bodem is an sich prima, maar voor mij nog te veel "brood-achtig".Ik wil eigenlijk een bodem die harder en droger is, een beetje zoals een mat­ze­ca­rac­kers. Heel dun en krokant, een beetje als een turkse pizza bodem maar dan hard :)

Mijn recept is simpel; bloem, water, gist en zout. Ik heb al gespeeld met boter, olie en honing maar het wordt niet zoals ik wil. Met Frans Krokant bloem heb ik nog het beste resultaat maar het is nog niet wat ik wil.

Iemand een idee hoe je meer die witte, hardere korst kan krijgen? Ik denk toch een ander soort bloem... ik bak op 250 graden op een pizzasteen.
Als je een echt goed krokante bodem wilt, denk Pizza Crossa, kan je hem blind bakken. Dat wil zeggen eerst de bodem gaar bakken zonder saus of ander beleg erop. Evt. iets erop tegen te veel rijzen. Daarna saus en beleg erop en snel even afbakken onder de grill.

Edit: Herinneringen aan Pizza Crossa komen boven drijven :P :+

Sabbi wijzigde deze reactie 20-11-2017 14:36 (4%)

• GermanPivo
quote:
koelkast schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:19:

- Zou ik de pizzabollen ook kunnen invriezen? Moet ik dat dan strak na het kneden doen, of na het rijpen/rijzen. En dan in folie/plastic zakjes?
Over pizzadeeg invriezen: https://www.italieplein.n...-invriezen-zo-doe-je-dat/

:)

• lolgast
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 06:30
Onder het motto waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, gebruiken wij dit voor de saus: https://www.ah.nl/product...ti-pizzasaus-aromatizzata

Zelf ook een vraag. Mijn vrouw kan geen tarwe verdragen, dus zijn wij gaan zoeken om zelf pizza's te maken en inmiddels uitgeweken naar speltmeel. Vooralsnog ben ik niet tevreden met het resultaat wat dat oplevert qua luchtigheid van de bodem. Het is nu vooral gewoon bodem, een plaat deeg..;) Dat moet toch anders kunnen. Ik ben dan ook benieuwd of wij de enige zijn die tarwe-vrij pizza moeten eten. Kan toch bijna niet? :D

Vandaag wel voor het eerst gebakken in een Ferrari-kloon, dat gaat al beter dan in onze gewone oven maar omdat we bij het lenen van dit apparaat geen spatel hebben gekregen moesten we op bakpapier bakken waardoor het vocht voor mijn gevoel niet weg kon. Geen foto's overigens :/

• Gumball
quote:
lolgast schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:44:
[...]

Spelt is een andere graan dan tarwe (ja, wel onderdeel van het tarwe-ras). Technisch gezien kan ze geen grotere hoeveelheden fructanen verdragen (zoals veel 'gluten-intoleranten'), waarvan er in tarwe ontzettend veel zitten, in spelt nauwelijks.

Maar we raken off-topic :>
Ik vind het prima in sit draadje passen hoor.

Ik zou met spelt gewoon meer water en gist gebruiken.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:30

franssie

Save the albatross

quote:
kmichael schreef op woensdag 29 november 2017 @ 18:00:
Soms als ik geen tijd heb om alles te maken bestel ik pizza bij New York pizza, dan kies ik altijd randen insmeren met knoflookolie.

Smeren jullie de randen wel eens in met knoflookolie?
Normaal maak ik alles zelf maar ik wil het eerst uit de winkel proberen, Welke gebruiken jullie?
Knoflook olie: Neem goede olie in een klein pannetje, bak daar rustig een paar gehalveerde tenen knoflook tot ze iets bruin worden (daarna worden ze snel bitter) en klaar. Knoflook kan je er in laten zitten en gewoon kwasten of lepelen. Doe ik voor voor pasta (samen met chili peper) - daar moet je geen flesjes voor willen kopen.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• GermanPivo
Word er nog een beetje pizza gebakken? :+

Het avondeten van vandaag:
https://tweakers.net/ext/f/zMB2CJ1XiOpNR5gYqwLwqrgM/thumb.jpg

Recept uit de TS + eetlepel honing en gebakken op de Ferrari G3 (zonder mods).

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 10-11 17:29

DirtyBird

Praktiserend denker

Zeker wel!

Mascarpone, zalm, ui, kapperappeltjes, dille, kaas en peper.

Deeg van cheap lidl meel en instant gist.

DirtyBird wijzigde deze reactie 11-12-2017 18:54 (3%)

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

• GermanPivo
quote:
Ample Energy schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:26:
@GermanPivo: Honing doe ik er wel vaak doorheen, maar ik heb hem 1-2 cm open staan. Heb je de versie met 2 stenen? Als ik naar jouw randen kijk lijkt het me dat hij dan al snel tegen de bovenste steen zit, zeker als hij helemaal dicht zit.
Ik ga eind dit jaar maar weer eens experimenteren.
Ik heb de versie met twee stenen, maar heb de bovenste er niet in zitten. Heb het een keer met de bovenste erin geprobeerd en toen kwamen de randen inderdaad tegen de bovenste steen aan. :+ Ik geloof dat je de bovenste steen alleen moet gebruiken als je ciabatta's of foccacia's gaat bakken.

Misschien een keer zonder steen proberen? De ring aan de bovenkant zorgt er dan tijdens het opwarmen voor dat de onderste steen heter wordt en de bovenste heeft ook genoeg sterkte om de randen bruin te krijgen en de bovenkant gaar.

• Ample Energy
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 01:28
quote:
GermanPivo schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:33:
[...]

Ik heb de versie met twee stenen, maar heb de bovenste er niet in zitten. Heb het een keer met de bovenste erin geprobeerd en toen kwamen de randen inderdaad tegen de bovenste steen aan. :+ Ik geloof dat je de bovenste steen alleen moet gebruiken als je ciabatta's of foccacia's gaat bakken.

Misschien een keer zonder steen proberen? De ring aan de bovenkant zorgt er dan tijdens het opwarmen voor dat de onderste steen heter wordt en de bovenste heeft ook genoeg sterkte om de randen bruin te krijgen en de bovenkant gaar.
De eerste keer was het ook lekker tomaat e.d. van de bovenste schrapen... :+
Daarna maar de clips er tussen gedaan en niks meer veranderd.

Maar dan haal ik ook gewoon de bovenste eruit; dan zal dat het wel zijn. Bedankt!
Ciabatta's en andere broodjes worden wel perfect met de bovenste erin, maar meestal gaan die toch in de normale oven.

• GermanPivo
Bij amazon.it nu de G3 Ferrari Pizza Express Delizia voor €78,48 incl. verzenden: https://www.amazon.it/G3-...A4CDI?tag=peppercom0ff-21

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Hoewel ik geen grote liefhebber ben van 'char' zoals dat vaak genoemd wordt in de pizzawereld, is er een groot verschil in de manier hoe heet het gebakken is.
Toen ik nog in een gewone oven bakte was een heel klein beetje zwart al snel een "no"
Nu ik op 500c bak is het een totaal ander verhaal. Het verkoolde zit vaak heel oppervlakkig. Een soort van filmpje wat je met je vinger er al af kan vegen en lang niet zo'n dominante bittere smaak oplevert als een stukje wat vaak minder zwart is uit een gewone oven.

Lekker op de bank

• ruurd v.
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13-11 16:51
quote:
berndw schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 07:27:
[...]

Jij laat het dus 1 keer rijzen, dit terwijl het deeg al opgebold is.

Zo heeft iedereen weer zijn eigen manier merk ik al. Lastig hoor, ook om een keuze te maken welk deeg ik de volgende keer kan proberen.
Had wel een leuk kerstcadeau toen ik gisteren thuis kwam: een UUNI 3!
Ja, ik laat het 20-24h in de koelkast rijzen en daarna voor het bakken nog 2-3 uur bij kamertemperatuur. De bollen zijn dan niet enorm toegenomen in volume, maar wel heel erg soepel en er zitten genoeg luchtbellen in. Het wordt echter niet zo'n hele dikke American style bodem, maar juist lekker dun en knapperig.
Zie hier een voorbeeld van afgelopen weekend (op de pizzasteen, vond het te koud om de uuni op te stoken. :) ):
http://i64.tinypic.com/f77zl.jpg

• arie_papa
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 12-11 20:35

arie_papa

Running on Ubuntu

Ook maar even aan de pizzaknutsel geweest vandaag. Vanochtend deeg gemaakt volgens de instructievideo van Simon uit de startpost. Wel 7g droge gist gebruikt omdat het deeg niet 24 uur de koelkast inging. 3 uurtjes van tevoren uit de koelkast gepakt en langzaam op kamertemperatuur laten komen.

Handling wel gewoon via bakpapier en dat ging super, dus geen 1 keer gescholden :+

edit: 1x margarita, 2x tonno en 1x salami (viel tegen, de worst was veel te zout)

arie_papa wijzigde deze reactie 07-08-2019 23:00 (53%)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• GermanPivo
quote:
Hobbykok schreef op zondag 24 december 2017 @ 15:45:
[...]

Nu voor iets minder dan 70 euro, scheelt nog eens 8 euro
Maar dat is de prijs exclusief verzendkosten :+

• berndw
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20-10 16:00
Ga zo dadelijk de uuni voor de eerste keer de sporen geven. Ben zeer benieuwd. Gisteren nog even snel deeg gemaakt.
500g 00 bloem
4g instant gist
10g zout
10g olijfolie
60% water.

2 uur rijzen, daarna in 4 bolletjes een nacht in de koelkast, ongeveer 12u. Vanochtend eruit gehaald en 4u op kamertemperatuur laten rusten.
Ik zal straks tijdens de eerste uuni sessie wat foto's maken.

PS, ik zat het topic even vanaf het begin te lezen en ik kwam een probleem tegen wat ik zelf ook had met de pizzasteen in de oven. Namelijk het niet goed op de steen krijgen van de pizza. Ik heb het volgende daar op bedacht (geen idee of dit al genoemd is): ik leg de pizzasteen op een bakblik/rooster en zet dit op het aanrecht als ik de bodem gevormd heb. Dan gooi ik snel de bodem op de hete steen en beleg hem snel. Je ziet dan dat de pizza al begint te garen door de hitte van de steen. Na het beleggen, hup de oven in en 5 minuten geduld. Zo heb je geen gedoe met een pizzaschep. Ik heb nog nooit gemerkt dat de steen te veel warmte verliest in die minuut dat hij op het aanrecht staat. Het is even sjouwen, zeker met de zware steen die ik gebruik, maar het scheelt wel gekloot met een slappe pizzabodem. Dit even terzijde.

/edit

Margherita:

Prosciutto en mozzarella:

ideaal ding, die UUNI. Goed heet laten worden en erbij blijven. Even 2 á 3 keer draaien tussendoor en de pizza is heerlijk.
Het deeg, zoals hierboven beschreven, was trouwens ook perfect gelukt. Goed handelbaar en voldoende elastisch.

berndw wijzigde deze reactie 26-12-2017 13:39 (17%)

• martijn1p

Speckenwolf Pizza met Mozzarella, Oregano, rode ui, shampignon en Spek (Roberta's)
http://www.seriouseats.co...zzarella-oregano-oni.html

martijn1p wijzigde deze reactie 30-12-2017 18:42 (6%)

• berndw
Gisteren deeg gemaakt met het recept van UUNI. Ongeveer 22 uur in de koelkast laten rijzen, daarna balletjes ervan gemaakt. Deze nog 2 uur op kamertemp laten komen. Dit deeg was geweldig gelukt. Zo goed handelbaar en elastisch had ik het nog niet gehad. Het ging precies zoals op het filmpje.
3 pizza's gebakken, vandaag eens zonder tomatensaus maar met creme fraiche en zure room gemengd.

1 met kaas
1 met kaas, ui, zalmsnippers, dille en citroensap
1 met kaas, spekblokjes, ui, klein beetje appel/walnoten/rozijnen spul uit een potje.

ivm het slechte weer niet op de UUNI gebakken, maar op de steen in de oven.
Zie hieronder het resultaat, ik ben er zeer trots op. :*)

enkel kaas voor de kleine man

zalm voor:

zalm na:

spek voor:

spek na:

• grote_oever
  • Laatst online: 22:18
Eindelijk! Mijn roccbox, welke ik begin november heb besteld, is verzonden. Aankomende maandag moet hij geleverd worden. Volgens mij doet DPD geen leveringen zaterdag, want de roccbox is al uit Engeland.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Roccbox weer aan het werk geweest

Lekker op de bank

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

quote:
Gumball schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:41:
[...]

Hele mooie rand! Hoeveel water heb je gebruikt tov. je bloem voor het deeg??
Thanks.
2 kilo bloem, 1.3 liter water, grote theelepel instant gist, 45 gram zout, 48 uur koude rijs, 3 uurtjes bollen laten relaxen.
Waren 12 bollen van ongeveer 245 gram. Dit was een van de eerste bollen en die was nog niet helemaal relaxed dus was ie nog wat gekrompen.

Lekker op de bank

• Gumball
quote:
ZaZ schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:23:
[...]

Je doet bijv. 950gr patentbloem == ~120gr eiwitten
+
50gram tarwegluten bloem == ~40gr eiwitten
==
160gr gluten per kilo

Oftewel eindig je met een bloem die 16gr eiwitten per 100 gram bevat.
Dat is hoe ik het begrepen heb van de molenaar.
Sorry, verkeerd gelezen. Ik las per 1000 gram maar er stond 100 gram. It all makes sense now :+ (kinderen, zware nacht gehad :P )

• patrickvanvalen
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 19-10 09:29
quote:
ZaZ schreef op maandag 8 januari 2018 @ 02:06:
[...]

Ik zit eraan te denken om zo'n zak Caputo van 25kg te kopen. Prijstechnisch is dat helemaal geen slechte deal als je dat via Italieplein koopt als je het gaat vergelijken met bijv. die losse pakjes bij de AH van het type 00
Het bedrag zit me dan ook totaal niet dwars, maar ik houd er niet van om etenswaar weg te moeten gooien.
Mijn twijfel zit in de houdbaarheid. Met 25kg doe ik zo ongeveer een half jaartje. Ik gebruik sowieso elke week wel een kg bloem, maar ik weet van bloem dat je sowieso op den duur beestjes krijgt. Ik wil geen beestjes :)
Als ik zo'n zak koop, dan koop ik ook een voederton dat het goed afgesloten blijft. Heeft iemand ervaring met grotere hoeveelheden bloem en het voor iets langere tijd bewaren?

Een ander idee waar ik mee zit te spelen is om naar een lokale molenboer te gaan.
Daar heb ik contact mee gelegd en die wisten niets van pizza maar veel van bloem.
Na een korte conversatie ontstond het idee om patentbloem te kopen van durum tarwe met een eiwitgehalte van 12.6 en de gluten op te krikken door het te mengen met tarwegluten (eiwitgehalte a 79 gr per 100 gram)
Iemand ervaring met zelf samenstellen van bloem?
Ik koop ook altijd zakken van 25kg. Altijd even vragen naar de tht datum!
Als ik het binnen krijg schep ik het om naar plastic zakken van 1,5kg ( op de weegschaal dus).
Houdbaarheid tot een jaar Is dan goed mogelijk zonder beestjes. Maar die beestjes zijn wel extra eiwitten! Hoef je mooi geen tarwegluten meer toe te voegen. 8) win - win situatie zeggen ze dan.

Deegbolletjes in plastic bakjes kun je beter niet in oliën als er toch plasticfolie of een deksel overheen gaat, daardoor kan het deeg toch niet uitdrogen.

patrickvanvalen wijzigde deze reactie 08-01-2018 18:05 (3%)

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• brtk
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 23:33
Ik wilde alleen even melden dat ik afgelopen week in Napels, Italië, ben geweest en daar naar mijn mening voor het eerst in 41 jaar een ECHTE pizza heb genuttigd. Voor slechts 6 euro (!) een pizza met een doorsnede van ca. 50 centimeter. Heerlijk luchtig deeg waarvan je niet snel vol zit of steen-in-de-maag gevoel hebt, verfijnde saus en precies goed gebakken!

Wat een troep krijgen we hier voorgeschoteld in Nederland!

Ga proberen nu zelf een echte Napolitaanse pizza te maken met mijn nieuwe Bosch oven met pizzastand en uiteraard de tips van jullie in dit topic. :)

• berndw
quote:
Bij een blukrijs doe ik altijd een badmuts (eenvoudig door t elastiek) over de kom. Ook ideaal icm rijsmandjes bij het bakken van brood.
Geniaal, deze tip ga ik onthouden. Het plastic folie blijft namelijk totaal niet plakken bij mijn kom.

Hier een foto van mijn eerste pizza met bevroren deeg, vanmiddag rond 1400 uit de vriezer gehaald. Om 1730 gebakken. Ging ook prima.

Tomatensaus was ik vergeten te ontdooien dus alleen kaas als basis.

berndw wijzigde deze reactie 09-01-2018 19:29 (33%)

• grote_oever
Geen idee waarom, maar heb speciaal voor jullie een unboxing van de roccbox doos gemaakt:

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 10-11 17:29

DirtyBird

Praktiserend denker

In huize Rapalje werd vanavond ook weer pizza gegeten. Tonijn deze keer.

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

• berndw
Zag van de week op tv (VICE) 'The pizza show'. Presentator gaat in verschillende steden (US) langs bekende en oude pizzatenten. Is leuk om te zien. Zag een stukje over Brooklyn met echte New Yorkse Italianen, ouwe buurtjes, ouwe mannetjes en niet te vergeten, mooie pizza's.

https://video.vice.com/nl/show/pizza-show

• grote_oever
Vandaag voor het eerst de roccbox gebruikt. Natuurlijk bij de eerste pizza ging het gelijk niet goed en viel alles in de roccbox. Gevolg veel saus over de steen. Heb met de pizzapeel voorzichtig lopen schrapen zodat het grote kaas en tomaat resten die erop lagen weg waren.

Twee pizza's erna kleiner gemaakt en minder vochtig en toen ging het goed. Heerlijke pizza's zo uit de roccbox.

Nu ben ik even benieuwd. Wordt bij normaal gebruik de steen ook zwart? Of heb ik na 1 gebruik de steen al flink beproeft?

[edit]

Ahh met snelle zoek op youtube zie ik dat de meeste stenen gewoon zwart zijn. Brand natuurlijk wel schoon met die temperatuur.. maar ziet er zo lelijk uit :)

grote_oever wijzigde deze reactie 17-01-2018 18:56 (18%)

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik had 'm binnen een week 3 dagen binnen.

ZaZ wijzigde deze reactie 19-01-2018 14:24 (29%)

Lekker op de bank

• grote_oever
Hier paar foto's van de pizza's die ik gisteren uit de roccbox heb gehaald. Salami pizza (met paprika, want er moet toch voor het idee wat groente op) en een Hawaii voor de kindjes die er helemaal dol op zijn:

quote:
ZaZ schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 14:22:
Ik had 'm binnen een week 3 dagen binnen.
Het verzenden zelf duurde inderdaad 3 dagen. Ik had ook nog pech dat er een weekend tussen zat, waarbij DPD zaterdag niet leverde. Maar het duurt soms ontzettend lang voordat de roccbox verzonden wordt.

grote_oever wijzigde deze reactie 21-01-2018 19:50 (30%)

• ruurd v.
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13-11 16:51
Vandaag ook weer pizza's, maar dan uit de oven (met pizzasteen):

onder andere kort gebakken paddenstoelen mix, parmezaan, ricotta en wat verse salie:

Voor:
http://i66.tinypic.com/2sbsylf.jpg

Na:
http://i65.tinypic.com/2v2dq38.jpg

Smaakte weer erg goed!

ruurd v. wijzigde deze reactie 22-01-2018 09:22 (47%)

• berndw
Gisteren in vakantiehuisje voor het eerst een serie pizza's gebakken voor meerdere personen. We waren met 7. Uuni buiten gezet, in de keuken alles klaar gezet. Was dus flink heen en weer lopen. Moest wel hard doorlopen, want de uuni gebruikt best veel pellets, dus zodra ik met de volgende pizza buiten kwam moest ik hem weer bijvullen. Voor de kok was er dus geen tijd om te gaan zitten, maar ja dan had hij maar een vak moeten leren ;)

Pizza's waren goed gelukt, onder de 2 min klaar.

Dit keer deeg gebruikt uit de Pizzabijbel van Simon Giacotto.
Kilo bloem, 53% water. 2 dagen in koelkast, opbollen en nog 3 uurtjes op kamertemperatuur. Top deegje.

Helaas geen tijd gehad om foto's te schieten.

• grote_oever
quote:
loewie1984 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 14:26:
Zeg pizza aficionado's. Komen jullie nog wel eens buiten de deur voor een lekkere pizza? Zoja waar? Er moeten toch wat goudmijntjes zijn waar je een goede pizza kan nassen in het land :)

Laatst op Vice was "The Pizza Show" en daar kwamen twee zaakjes in Brooklyn NY voorbij, en laat @loewie1984 nu net naar New York gaan in September.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig pizza's buiten het huis bestel. Tijdje terug, voor nood omdat we een dag ergens anders waren, wel een pizza bestel bij New York Pizza, maar wat een zoute troep.

Pizza's in New York zijn wisselend overigens. Heb een aantal pizza's op Times square gegeten, maar je merkt wel dat de drukte die ze op times square hebben wel invloed heeft op de kwaliteit. Dus zou wel even zoeken waar je lekkere pizza's kunt krijgen.

Maar de pizza's die ik in west amerika heb gehad waren bijzonder lekker. Wel vet, maar super lekker! Voor mij de beste pizza's die ik ooit heb gegeten. Dus vermoed ook wel dat je deze in new york kunt vinden. Maar ja, de steaks in New York zijn ook super lekker, dus het is een afweging maken wat je gaat eten :) Je komt in ieder geval 10 kilo zwaarder thuis.

• berndw
quote:
loewie1984 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 14:26:
Zeg pizza aficionado's. Komen jullie nog wel eens buiten de deur voor een lekkere pizza? Zoja waar? Er moeten toch wat goudmijntjes zijn waar je een goede pizza kan nassen in het land :)

Laatst op Vice was "The Pizza Show" en daar kwamen twee zaakjes in Brooklyn NY voorbij, en laat @loewie1984 nu net naar New York gaan in September.
Een pizza is natuurlijk een vrij eenvoudig gerecht. Zelfs al zou er een echt goede pizza ergens te krijgen zijn, ga ik er geen kwartier of meer voor in de auto zitten. Het is natuurlijk geen haute cuisine. Dan bak ik er zelf wel een.

Laat onverlet, dat ik ook zeker enthousiast werd van de Brooklyn aflevering van de pizza show. Als je dan toch in de buurt bent...

/Edit zo juist viel ik weer in een aflevering van the pizza show, dit keer in New Haven, Connecticut. Water in de mond. Aanrader, ga kijken op YouTube. Zoeken: Vice Pizza show

berndw wijzigde deze reactie 29-01-2018 20:41 (9%)

• prijk
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
quote:
berndw schreef op maandag 29 januari 2018 @ 18:03:
[...]
Een pizza is natuurlijk een vrij eenvoudig gerecht. Zelfs al zou er een echt goede pizza ergens te krijgen zijn, ga ik er geen kwartier of meer voor in de auto zitten. Het is natuurlijk geen haute cuisine. Dan bak ik er zelf wel een.
Eh, een pizza lijkt inderdaad een vrij eenvoudig gerecht, maar je hebt pizza en pizza, om het zo maar te zeggen. Iedereen kan een pizza bakken, maar het is wat mij betreft verdomd lastig om een echt goede pizza te bakken. Nou vraag je natuurlijk wat een "echt goede pizza" is. Voor de een is dat een Domino Pizza, voor de ander een Diavolo van de Lidl, en die kan iedereen bereiden, maar verreweg de lekkerste pizza is als je het mij vraagt een Napolitaanse pizza Margherita uit de houtoven, en dat is een product waarbij echt alles moet kloppen, van ingrediënten tot rijzen en oventemperatuur en baktijd (1 minuut 30 seconden), wil je topkwaliteit behalen. Ik heb vorig jaar op een koude, winderige januari-avond in Napels met tientallen anderen twee uur voor de deur staan wachten voor ik bij Pizzeria da Michele naar binnen mocht om daar voor 5 euro een werkelijk goddelijke pizza margherita te eten. Kijk op Tripadvisor en je ziet dat er reviews zijn waarin die pizza van Da Michele als half verbrand, te mager belegd en feitelijk als een rip-off wordt beschreven, terwijl er aan de andere kant ook volop reviews zijn van afficionado's die eenzelfde unieke ervaring als ik hadden. Bij uitstek een kwestie van smaak dus, en daarover valt verder nauwelijks te twisten. Maar voor de pizza die ik het best waardeer geldt dat je die zeker wel haute cuisine kunt noemen, omdat het een uniek gerecht is dat alleen onder strikt gecontroleerde omstandigheden en met de beste ingrediënten bereid kan worden (Er is zelfs een vereniging die een keurmerk uitgeeft voor de Napolitaanse houtovenpizza, compleet met streng examen: de Associazione Verace Pizza Napoletana AVPN.)

prijk wijzigde deze reactie 10-02-2018 16:23 (15%)

• martijn1p

martijn1p wijzigde deze reactie 24-02-2018 21:51 (41%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13-11 15:40
Zojuist met de handleiding uit de startpost mijn eerste deegballen gemaakt.
Handleiding was uitstekend te volgen dus kudoo’s d:)b

Morgen maar eens kijken wat het resultaat gaat worden. Helaas nog geen pizzasteen maar met bakpapier op een plaat moet het ook wel gaan lukken.

PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hobbykok
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13-03 18:38
quote:
ik222 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:33:
Sowieso kan een zelfgemaakte verse pizza prima vrij gezond zijn. Als je zelf het deeg en de tomatensaus maakt en niet belachelijk veel kaas gebruikt is er in de basis weinig mis mee. Zeker niet als je dan ook wat verse groenten op de pizza doet en / of een salade erbij neemt.
Het is al lang geleden dat ik hier gepost heb, maar 1 pizza is gelijk aan 1 brood. Je kan gewoon een Franse grote bol maken van het deeg van 1 pizza. en i heb het niet over een Italiaanse bol die niet zo groot is, maar dit soort bollen:

http://webshop.bram.echtebakker.nl/rails_uploads/products_retailer/picture/97937/franse-bol.jpeg

Je kan het eenvoudig zelf proberen door van het deeg van 1 pizza gewoon een brood te bakken, je schrikt ervan.

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martijn1p
quote:
Hobbykok schreef op maandag 12 maart 2018 @ 18:51:
[...]

Het is al lang geleden dat ik hier gepost heb, maar 1 pizza is gelijk aan 1 brood. Je kan gewoon een Franse grote bol maken van het deeg van 1 pizza. en i heb het niet over een Italiaanse bol die niet zo groot is, maar dit soort bollen:

[afbeelding]

Je kan het eenvoudig zelf proberen door van het deeg van 1 pizza gewoon een brood te bakken, je schrikt ervan.
Nee joh. Je kunt gewicht van deeg toch met elkaar vergelijken. Pizza ca. 230gram deeggewicht bij mij. Brood >750gram in mijn (klein) formaat banneton.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 08:16
Ik lurk hier altijd mee (erg slecht, want altijd honger erna), maar nu toch even wat posten. Grote of gewicht zegt niet zoveel. Je kan gewoon de voedingswaarden uitrekenen van de ingredienten die je gebruikt en dan bepalen of het wel of niet 'gezond' is. Calorieen is de volgende stap, maar belangrijker is nog de verhouding koolhydraten, eiwitten en vet. 'Gezond' is natuurlijk moeilijk te definieren, omdat dan heel veel factoren dan een rol gaan spelen, zoals toegevoegde 'bewerkte' producten, verzadigd/onverzadigd vet, leeftijd en vetpercentage van de gebruiker etc.

Maar goed, alles met mate en vooral genieten van een lekkere zelfgemaakte pizza!

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
quote:
DirtyBird schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:11:
Pull je die pork zelf? En bereid je dat dan nog van tevoren?
Jazeker, ik maak pulled pork altijd in grote hoeveelheden (meestal 2 stukken procureur van 3KG tegelijk op de BGE) en vries dat dan vervolgena in kleine vacuümzakjes per portie in.

Voor pizza's bakken is het dan een kwestie van de gewenste hoeveelheid ontdooien. En voor broodje pulled pork kan je die zakjes zo in heet water gooien om het warm te maken zonder uit te drogen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• martijn1p
Grandma slices. Dus dit keer een gekookte saus, droge mozzarella en Siciliaanse varkensworst.

martijn1p wijzigde deze reactie 26-03-2018 20:03 (46%)

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Als je zelf gaat stoken zou ik toch voor een wat meer traditionele oven gaan. Je wilt een rollende vlam waar de hitte ook van boven komt.
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar als ik een suggestie mag doen zou ik zeker hier eens naar kijken.
Voor thuisgebruik is een kleine versie aan te raden. Staar je niet blind op meerdere pizza's tegelijk.
Met een grotere oven heb je ook veel langer opwarmtijd en een pizza bakken in een kleine oven duurt ook ongeveer 90 tellen dus je kan ze ook gewoon voor een heel gezin achter elkaar doen.

Als je een beetje handig bent en tijd hebt kan je ook prima zelf bouwen. Ik heb mijn buren aangestoken met het pizzavirus en die heeft zelf een steenoven gebouwd. Voor iets meer dan 200 euro was ie klaar.
Genoeg op internet/youtube te vinden hoe je zelf kan bouwen.

Lekker op de bank

• barber
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
quote:
Atomic2005 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 23:24:
https://link.marktplaats.nl/a1127401465

Wat vinden de kenners van zo'n apparaat? Een Uuni3 op houtpellets. Doet het gebruik van pellets afbreuk aan de smaakbeleving t.o.v. een houtoven?
Ik heb zelf een roccbox, maar wil wel even het volgende meegeven:
Normaal gebruik ik hem op gas, maar vorige week ook eens keer op hout gestookt om dat te proberen.
Dat was totaal niet relaxed, ik was continue bezig met hout bijvullen om de temperatuur goed te houden.
Ik merkte ook geen verschil met de smaak vergeleken met gas. Nu weet ik niet zeker of dat met de Uuni3 dat ook zo is.

Om het verschil aan te geven met gas. Ik zet hem 20 a 30 minuten van te voren aan om op temperatuur te komen. In de tussentijd zet ik alles klaar, dek de tafel, drink een wijntje, etc.
Bak 2 pizza's en die eten we op met het gezin, dan weer 1 a 2 bakken, etc. Genoeg tijd om rustig aan tafel te zitten terwijl ik geen omkijken heb naar de roccbox, dat was met de houtbrander op de roccbox wel anders.
En totaal geen rookontwikkeling op gas (handig voor de kleinere tuintjes)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• berndw
quote:
Atomic2005 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 23:24:
https://link.marktplaats.nl/a1127401465

Wat vinden de kenners van zo'n apparaat? Een Uuni3 op houtpellets. Doet het gebruik van pellets afbreuk aan de smaakbeleving t.o.v. een houtoven?
Ben geen kenner, eerder een gevorderde beginner. Ben sinds najaar bezig met de uuni en ik merk niks van wisselvallige prestaties en temperatuur, hier lukt elke pizza tot op heden. Natuurlijk, de ene is iets beter dan de andere, maar voor thuis gebruik is het prima. Wat wel zo is, als je voor een grotere groep aan de lopende band wil bakken, wordt je het bijvullen van de pellets wel een beetje zat, maar goed aan de andere kant is dat ook wel weer de charme. Beetje aanrommelen.

Mijn advies, wil je gewoon lekkere pizza's voor thuis maken is het een prima ding. Toch net even wat leuker om dit buiten te doen, dan in je keuken. Let wel, het gaat in beginsel om het deeg. Steek daar vooral veel tijd in om te ontdekken wat voor jou werkt. Wil je semi professionele Napolitaanse pizza's maken, ja dan zal je misschien meer hebben aan een apparaat dat constant dezelfde temperatuur kan leveren.

Ik weet dat foto's niet alles zeggen, maar kijk even wat terug naar eerdere posts van mij en dan kun je zien hoe de pizza's eruit komen. Morgen ga ik weer bakken en zal ik weer wat foto's maken van het resultaat.

• barber
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
quote:
Lekker Ventje schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:22:
[...]

En hoe is het gasverbruik? Heb geen idee wat zo'n gasgestookte oven verbruikt (of hoeveel gas je met een gasfornuis verbruikt bij gewoon koken)..

Om nog even terug te komen over zelfgemaakte pizza's en koolhydraten, mijn diëtiste vindt het een prima idee en zolang ik die pizza niet vol plemp met peperoni en kaas is er niets aan de hand. Las ook ergens dat wanneer je het deeg een aantal dagen van te voren maakt dat de koolhydraten dan afgebroken worden en omgezet wordt in CO2.

Ik ben me nog steeds aan het oriënteren, maar schrik bij bv een Roccbox toch wel van verhalen die ik tegen kom van mensen die 45 - 60 minuten moeten voorverwarmen en daar heb ik absoluut geen behoefte aan. Zeker omdat een pizza oven bij mij, net als de BBQ, 365 dagen per jaar gebruikt moet kunnen worden.
Vorig jaar volgens mij maar 1 fles gebruikt. Heb hem ook niet elke week gebruikt, ivm een verhuizing. Dus zal normaal tussen de 1 en 2 flessen gebruiken denk ik. Kost ongeveer 30 euro per fles aan vulling (gasfles kan ik 10 jaar gebruiken). Maar een roccbox koop je niet omdat het zo goedkoop is ;)

Een pizza zal ongeveer 100 tot 150 gram koolhydraten bevatten. Er worden inderdaad koolhydraten omgezet naar CO2 (gisten), maar dat zal (veel) minder dan 1% zijn, dus eigenlijk verwaarloosbaar.

45-60 minuten is wel erg lang, bij mij gaan de eerste pizza's binnen 30 minuten er al in.
En die 30 minuten heb ik ook wel nodig. Als eerste de roccbox aanzetten en dan alle spullen pakken, kinderen naar tafel roepen, saus maken, beleg snijden en klaar zetten, nog een keer de kinderen naar tafel roepen, tafel dekken, eerste pizza beleggen, dreigen dat die mobieltjes echt de vuilnisbak ingaan als de kinderen nu echt niet aan tafel gaan zitten en dan zijn de 30 minuten wel om ;)

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Bij mij ook half uurtje opwarmtijd. Ik ben aan mjn tweede gasfles bezig sinds september. Ik heb twee navulbare primagaz flessen gekocht en het navullen van een fles kost ongeveer 12 euro. Dat houdt in dat je de fles inlevert en een nieuwe meekrijgt. Ik bak nu al een half jaar lang 1 tot 2 keer in de week voor het hele gezin (6 pers) en heb denk ik nu ongeveer 20 euro verbrand. 1 keer pizza bestellen en ik zit daar al ruim overheen en dan is het nog niet eens te vreten 😜

Lekker op de bank

• berndw
Deeg 96 uur in de koelkast gerezen. Was heerlijk luchtig. Top pizza vanavond.

http://i65.tinypic.com/343nmft.jpg

http://i67.tinypic.com/1z2kh6t.jpg

http://i63.tinypic.com/1ptdzr.jpg

http://i63.tinypic.com/53pm2w.jpg

http://i65.tinypic.com/xnrm1w.jpg

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 07:52
Zo, pizzasteen van Cobb is binnen, jammer dat je die moet gebruiken met een niet standaard meegeleverd rooster dus bij de 25,- voor de steen kwam 16 euro rooster.

Anyway.....gister heerlijk 3 pizzatjes gemaakt d:)b

Briketten en houtskool op de foto niet gebruikt want we hadden nog van die geperste cobb kokosnootvezelringen. Die steken makkelijk aan en worden goed heet.

Geslaagde exercitie al met al *O*

Bij de appie van dat 00 meel gehaald en wat deeg gemaakt, wat topping met paprika, champignons, ananas, gecarameliseerde rode ui, kaas, ham, mozzerella etc.

• Mielmania
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 10-11 22:24
Ik ben al jaren bezig (af en aan) om te kijken hoe ik eerst op een balkon en inmiddels in mijn tuin goeie pizza's kan maken. Vorig jaar ook naar Napels geweest maar er achter gekomen dat ik de echte Napolitaanse pizza's dus helemaal niet lekker vind. Ik had eerst een "pizza koepel" gebouwd na idee van het Frankenweber model maar die brak na een paar sessies doormidden :'(

Toen ik een jaar geleden ging verhuizen naar een huis met tuin wist ik het: dit is het moment om mijn pizza oven fantasie weer nieuw leven in te blazen en zo geschieden.

Ik had een paar harde eisen:
  • Functie over vorm
  • Low budget
  • Hout gestookt (smaak, feeling etc.)
  • Moest kneiter heet kunnen worden
Na veel Googlen en denken heb ik een eigen ontwerp gemaakt gebaseerd op de UDS (Oil drum smoker). Zo heb ik 2 food grade olievaten in elkaar gezet met daartussen 4 cm speling. Die 4 cm heb ik opgevuld met een mengsel van hittebestendig aluminium cement en perliet en zilverzand. Initiële test ging erg goed maar het vat stond op de grond en ik heb toen mijn wimpers er af geschroeid :/ Hij werd dus wel heet genoeg.

Inmiddels afgelopen vrijdag een stellage afgemaakt en de ton daar op gezet en die avond de eerst proef op de som genomen en met succes! Pizza is precies zoals ik ze graag heb, krokant in het midden, maar de korst nog zacht van binnen en beetje brodig.

Deegrecept voor de geïnteresseerde (ja ik houd van makkelijk):

0.5 kg 00 type bloem van de AH (rood pakje)
1 zakje gedroogde gist van de AH (7 gram geloof ik, groen zakje)
300 ml lauw water
snufje zout
eetlepel olijfolie
theelepel honing

Pak een glas en doe daar een deel van het lauw water in, voeg gist samen met honing en laat even staan.
Bloem in een bak en kuil maken met opstaande rand. Zout met olie aan de rand toevoegen en overig lauw water in het midden. Met je vinger rondjes roeren totdat heb plakkerig word. Gistmengsel erbij en rondjes blijven roeren tot het bijna niet meer lukt, en dan kneden tot mooie bal. Bak zeer licht insmeren met olijfolie en bal er terug in. Afdekken met folie en 2 a 3 uur laten staan. Daarna opdelen in 4 delen en nog licht laten narijzen. Daarna platmaken voor pizza!

Mochten mensen geïnteresseerd zijn in de bouwinstructies dan hoor ik het wel. Bij paar geïnteresseerde zal ik een uitgebreid stuk schrijven.

Mielmania wijzigde deze reactie 22-04-2018 11:46 (2%)
Reden: Scherpe opmerking van Gumball

hoi

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gumball
quote:
Mielmania schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 23:17:

Deegrecept voor de geïnteresseerde (ja ik houd van makkelijk):

1 kg 00 type bloem van de AH (rood pakje)
1 zakje gedroogde gist van de AH (7 gram geloof ik, groen zakje)
300 ml lauw water
snufje zout
eetlepel olijfolie
theelepel honing

Pak een glas en doe daar een deel van het lauw water in, voeg gist samen met honing en laat even staan.
Bloem in een bak en kuil maken met opstaande rand. Zout met olie aan de rand toevoegen en overig lauw water in het midden. Met je vinger rondjes roeren totdat heb plakkerig word. Gistmengsel erbij en rondjes blijven roeren tot het bijna niet meer lukt, en dan kneden tot mooie bal. Bak zeer licht insmeren met olijfolie en bal er terug in. Afdekken met folie en 2 a 3 uur laten staan. Daarna opdelen in 4 delen en nog licht laten narijzen. Daarna platmaken voor pizza!

Mochten mensen geïnteresseerd zijn in de bouwinstructies dan hoor ik het wel. Bij paar geïnteresseerde zal ik een uitgebreid stuk schrijven.
30% water is wel heel weinig. Weet je zeker dat je niet 500 gram meel bedoeld?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 06:27
quote:
Mielmania schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 23:17:

Hier interesse.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• berndw
Ok, nou ik vind het een interessant project. Ben zelf nu heel tevreden met mijn UUNI 3, dus zal zelf niet snel gaan veranderen maar desalniettemin leuk om te volgen.

Ik kwam de volgende oven trouwens op Twitter tegen, had hem in dit topic nog niet gespot dus bij dezen:

https://delivita.co.uk/

Mooie ovens, wel aan de prijs, maar stuk dergelijker gebouwd dan bijvoorbeeld een UUNI.

berndw wijzigde deze reactie 27-04-2018 09:59 (40%)
Reden: Laatste bericht was al van mij

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

250 graden is alles behalve chill hoor. Steek je hand er maar eens in

Lekker op de bank

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dr0ppFTW
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 26-10 13:19

Dr0ppFTW

Never be clever

quote:
GermanPivo schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:56:
[...]

Geen ervaring mee, maar is het niet een idee om bijvoorbeeld een Ferrari G3 te gebruiken voor pizza's? Vaak wel in de aanbieding voor iets van €80,-
Het gaat niet echt om de prijs maar meer om de ruimte, ik woon praktisch in een tiny house (omgebouwde zeecontainer).

Vandaar dat ik dus niet echt de ruimte heb voor nog een apparaat.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• red1
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 00:49
Vandaag de Roccbox mogen ontvangen en natuurlijk direct uitgeprobeerd.

Puur ter info; Eerst een 30mbar koppeling op de gasslang gezet, aangezien de koppeling/connector die Roccbox meelevert niet op mijn gasfles past.
Je kunt trouwens ook een 50mbar koppeling erop zetten, mocht je deze hebben, alleen moet je het Roccbox team dan wel vragen om je een 50mbar exemplaar van de Roccbox voor de Duitse markt op te sturen. Hier zit dus verschil in. Volgens Roccbox is het niet veilig om een 50mbar koppeling op de standaard versie voor de Nederlandse markt aan te sluiten. Qua prestaties zou het niet mogen uitmaken.

Ook even via PM met ZaZ gepraat, tevens eigenaar van een Roccbox (bedankt voor de tips overigens!). Hij waarschuwde mij al dat je er echt bij moet blijven bij het bakken, omdat het ontzettend hard gaat. Dit klopt, bij de eerste pizza één kant net enkele seconden te lang laten bakken. Maar verbrand was hij zeker niet. De pizza's waren heerlijk! Echt weer een stap hogerop dan de pizza's die ik bakte met de Ferrari, die ook zeker niet slecht waren.

Maar genoeg gepraat, hier wat foto's;

De laatste foto hoort er niet helemaal bij, maar is een Turks brood. Goed gelukt en smaakte heerlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

quote:
red1 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 19:37:
Vandaag de Roccbox mogen ontvangen en natuurlijk direct uitgeprobeerd.

Puur ter info; Eerst een 30mbar koppeling op de gasslang gezet, aangezien de koppeling/connector die Roccbox meelevert niet op mijn gasfles past.
Je kunt trouwens ook een 50mbar koppeling erop zetten, mocht je deze hebben, alleen moet je het Roccbox team dan wel vragen om je een 50mbar exemplaar van de Roccbox voor de Duitse markt op te sturen. Hier zit dus verschil in. Volgens Roccbox is het niet veilig om een 50mbar koppeling op de standaard versie voor de Nederlandse markt aan te sluiten. Qua prestaties zou het niet mogen uitmaken.

Ook even via PM met ZaZ gepraat, tevens eigenaar van een Roccbox (bedankt voor de tips overigens!). Hij waarschuwde mij al dat je er echt bij moet blijven bij het bakken, omdat het ontzettend hard gaat. Dit klopt, bij de eerste pizza één kant net enkele seconden te lang laten bakken. Maar verbrand was hij zeker niet. De pizza's waren heerlijk! Echt weer een stap hogerop dan de pizza's die ik bakte met de Ferrari, die ook zeker niet slecht waren.

Maar genoeg gepraat, hier wat foto's;

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

De laatste foto hoort er niet helemaal bij, maar is een Turks brood. Goed gelukt en smaakte heerlijk.
Goede foto's! Helemaal voor een eerste keer in de Roccbox.
Bij mij ging het de eerste keer helemaal mis. Pizza kwam niet goed van de schep en toen ging ik met krachtige rukken dat ding toch snel in de oven proberen te krijgen.
Dat werd een soort van ongeplande gedwongen Calzone waar wat champignons en kaas vanaf waren gevallen.
Alsof dat nog niet erg genoeg was vatte die vrij snel vlam en staken ook meteen de 'Calzone' aan. Gevolg: Inferno in de Roccbox.
Toen een hoop van de brandende massa eruit geschept en toch nog een stukje van de voorzijde eraf gesneden om te proeven en ondertussen de chaos die nog in de Roccbox brandde uit laten branden tot kool.

De tweede pizza ging gelukkig wel een stuk beter

Is dat Turkse brood ook in de Roccbox gemaakt?

Lekker op de bank

Acties:
  • +1Henk 'm!

• red1
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 00:49
@ZaZ haha geweldig verhaal. Ik heb hier totaal geen problemen meer mee, aangezien ik al (veel) vaker pizza's heb gemaakt. Maar mijn eerste keer was ook een ramp hoor. Ik had toen niet eens een pizzaschep en probeerde de pizza met mijn handen en bakpapier in de oven te leggen, classic fail natuurlijk.
Ja dat brood heb ik er als eerste in gemaakt. Ik heb, zoals voorgeschreven, de Roccbox eerst op zijn laagste setting een half uur laten branden. Toen schoof ik het brood erin en hield het wel wat meer aan het uiteinde, zodat het niet te snel zou gaan. Op volle sterkte en dieper in de Roccbox zou niet goed gegaan zijn denk ik.

@Zeeuw Ja zo dacht ik ook, maar het Roccbox team reageerde dat dit niet uit moest maken, puur een andere techniek. Ik heb er verder geen verstand van. Maar iig is een 50mbar koppeling op de 30/37mbar variant van de Roccbox een no go volgens hen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martijn1p
Mooie fotos en goed resultaat voor eerste keer! Gebruik zelf een kleinere peel om de pizza in de oven te blijven spinnen, zie ook op onderstaande foto. Voor de liefhebbers, heb er hier nog 1 liggen die tegen klein prijsje weg mag.

martijn1p wijzigde deze reactie 25-05-2018 20:08 (24%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• emzed
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 12-11 13:07
Hier lang getwijfeld om van de Bakerstone over te stappen naar een echte oven of een Roccbox, die lijkt me echt top! Maar ik mag nog niet van mezelf. Afgelopen weekend de Bakerstone eens flink opgestookt; beschermkappen van de branders af en deze naast de Bakerstone gelegd. BBQ klep dicht tijdens stoken en ik kreeg de temperatuur tot mijn verbazing tot ca 400 gr. (PS wil je het proberen, er staan er genoeg op MP)

Het resultaat waren deze pizza's (uit kant en klare diepvriesdeegbollen van Sligro)

quote:
martijn1p schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 20:07:
Voor de liefhebbers, heb er hier nog 1 liggen die tegen klein prijsje weg mag.
Als het om de kleine pizzadraaier gaat, heb ik wel interesse :)

emzed wijzigde deze reactie 25-05-2018 23:22 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• berndw
Even geen pizza foto, wel gemaakt in de UUNI pizza oven met behulp van een gietijzeren pan.

Flat iron steak (sukade), asperges, ui en een knoflookpizzabroodje.

http://i64.tinypic.com/1087fq9.jpg

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pandemic
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 21:45
Ik lurk al enige tijd op dit forum, al jaren denk ik eigenlijk, en daarom ook paar maanden geleden roccbox aangeschaft. Wat een mooie apparaat; het is wel even oefenen maar nu krijg ik er bijzonder mooie pizza's uit.

Gisteren met de Roccbox voor 6 mensen 8 pizza's gebakken. De absolute winnaar was toch deze:

Gekruid lamsgehakt met verse peterselie/rode uien en wat citroensap.

Ik had in totaal bijna 2 kg pizza deeg gemaakt omdat ik dacht dat de eerste lichting mislukt was; ik kreeg het niet soepel genoeg. Vriendin vond het zonde om weg te gooien dus nachtje in de koelkast gelegd en vandaag ontdekt dat het eigenlijk perfect elastisch deeg was geworden! Dus daarmee wat foccacia's en enkele kleine pizza's gebakken voor de komende dagen. Bijzonder lekker om voor het bakken wat olijfolie op het deeg te doen waarin je wat peper en knoflook in hebt gedaan en verwarmt.

Pandemic wijzigde deze reactie 24-06-2018 13:06 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13-11 16:37

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

https://tweakers.net/ext/f/JER31z0Z0hZeRuz1hMaiEI5i/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/i8PsxaZaIWKrYpSBQgmxTxRC/thumb.jpg

Vandaag gehaald en even als bbq alvast getest. Kwaliteit is denk ik prima voor de prijs. Je ziet de onderste klep vervormen door de hitte maar dat maakt verder niet zoveel uit. Hij wordt iig loeiheet, en is ook best goed op temperatuur te houden. Volgende week ga ik er wel wat pizza’s op bakken maar ik verwacht daar geen problemen mee. De pizzasteen die erbij zit is trouwens niet echt super groot, dus beetje midden tot klein formaat pizzas

Hondenlosloopgebieden ||| Lekkere recepten ||| Online ondernemen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
Vooral dunnere reepjes snijden, voor op de pizza moet alle groenten echt flinterdun zijn. Anders wordt het of niet gaar of je krijgt te veel vocht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Hier bij de Aldi's in de omgeving, waar ik zo bij kon komen, waren ze gewoon op.
Lijkt of ze echt maar één per filliaal krijgen dan.
Net als de espressomachine's - niet voor mij, maar nergens te vinden.
En dan adverteren met "meerdere kleuren" .. right.

Ik gooi het bedrag wel bij mijn "dure - hobby - spaarrekening" en ga voor zo'n vaste stenen oven
http://www.barteljo.nl/data/articles/images/lightbox/big/houtoven_-pizza-oven-livorno-90-cm-_628_1.jpg

Zijn er al vanaf zo'n 300€ te vinden

FreshMaker wijzigde deze reactie 08-07-2018 00:45 (33%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Michelli
  • Laatst online: 10-11 17:21
quote:
FreshMaker schreef op zondag 8 juli 2018 @ 00:38:
Hier bij de Aldi's in de omgeving, waar ik zo bij kon komen, waren ze gewoon op.
Lijkt of ze echt maar één per filliaal krijgen dan.
Net als de espressomachine's - niet voor mij, maar nergens te vinden.
En dan adverteren met "meerdere kleuren" .. right.
Ik was afgelopen dinsdag 's ochtends geweest en de filialen waar ik ben geweest hadden er een stuk of 3 à 4 staan. Eentje voor onszelf gehaald en later besloten nog eentje voor mijn tante te kopen (voor haar verjaardag). Eerste Aldi waar ik was had alleen niet de schep, maar de tweede had ze wel.

Dit weekend maar eens proberen om pizza te bakken :)

Michelli wijzigde deze reactie 10-07-2018 18:22 (4%)

Pagina: 1 2 3 ... 7

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True