Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 3 ... 6
Acties:

Onderwerpen

• Hobbykok
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13-03 18:38
waarom til je de pizza op aan twee kanten nadat de saus erop zit? Je kan het beste hem gaan beleggen als hij op de pizzaschep ligt, je komt eigenlijk niet meer met je handen aan de pizza vanaf het moment dat de pizza rond is en op de schep ligt. Daarna doe je er de saus en het beleg op en dan schuif je hem vervolgens op de steen.
quote:
FreshMaker schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 03:32:
Het is ook geen permanente oplossing, maar een simpel 'avond-project'
* en als aanloop naar een "zie je wel, we hebben er écht één nodig, zo'n echte pizzaoven" :+
Als ik zo het resultaat in dat filmpje zie zou de reactie van mijn vrouw zijn: zie je nu wel, pizza's koop je in de pizzeria en maak je niet thuis :+

Hobbykok wijzigde deze reactie 30-01-2017 19:18 (42%)

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
quote:
Typhone schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:14:
3 topics mogelijk, ik kies deze om de vraag te stellen:

Pizza van de Big Green Egg... maar... hoe krijg ik hem fatsoenlijk OP de Big Green Egg?

Maar ik kan aanraden om bij amazon.de te kijken.
In NL vragen ze de hoofdprijs voor deze dingen, Amazon zijn ze rond de 10/15 €

FreshMaker wijzigde deze reactie 01-02-2017 10:05 (25%)

• Malt007
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:30
quote:
Typhone schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:14:
3 topics mogelijk, ik kies deze om de vraag te stellen:

Pizza van de Big Green Egg... maar... hoe krijg ik hem fatsoenlijk OP de Big Green Egg?
Pizzaschep icm bakpapier is mijn favoriete methode. Als je geen bakpapier wil gebruiken kan je griesmeel gebruiken, dat zijn iets grotere korrels waarmee de pizza makkelijker van de schep schuift.

Maar bakpapier is gewoon top, geen verschil gevonden na uitgebreid testen met en zonder bakpapier, halverwege eronderuit halen etc.

Zorg wel dat dat je pizzasteen niet direct boven het vuur ligt, want dan krijg je een zwarte bodem. Deflector+grill+steen is mijn favoriete opstelling, deflector wel met de pootjes naar beneden. BGE naar 400+ graden en gaan met die banaan, wel oppassen als je de deksel open doet met dit soort temperaturen :)

• mutsje
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14-10 19:43

mutsje

Certified Prutser

quote:
FreshMaker schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:59:
[...]

[afbeelding]

Maar ik kan aanraden om bij amazon.de te kijken.
In NL vragen ze de hoofdprijs voor deze dingen, Amazon zijn ze rond de 10/15 €
Onderstaande werkt ook prima, enige wat je nodig hebt is decoupeerzaag en plaat multiplex van de bouwmarkt.

• FreshMaker
  • Niet online
quote:
mutsje schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 19:05:
[...]

Onderstaande werkt ook prima, enige wat je nodig hebt is decoupeerzaag en plaat multiplex van de bouwmarkt.
[afbeelding]
Yup, been there, hou wel rekening met de 'draad' van het hout, maar zo gebeurt idd

:+

nog geen 2 euro, 2 afmetingen.

( de grote rechthoekige was uiteindelijk minder geschikt )

edit :
Augustus 2012 al .. best duurzaam, de ronde heb ik nog steeds in gebruik, zo'n 3x per maand

FreshMaker wijzigde deze reactie 02-02-2017 19:36 (20%)

• Eskimootje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 08:20
Zo ga me deze zomer hier melden, heb namelijk deze besteld:
https://www.indiegogo.com...za-cooking--2/x/6904790#/
Zodra hij binnen is komt er een review.

• FreshMaker
  • Niet online
quote:
arie_papa schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 21:38:
@Mutsje en @Freshmaker :)

Leuk, simpel (budget) idee! Welke dikte multiplex hebben jullie ervoor gebruikt?
Ik had iets van 4 of 5 mm genomen.
De afmeting van mijn steen, en die als doorsnee van de schuifel gedaan.

De draad niet dwars, anders kan je het gewicht niet houden van de pizza, of je moet het wat verstevigen.
* FreshMaker had het in eerst instantie als 'korte, snelle oplossing, maar zag dus met terugzoeken dat ik hem al zo'n 4 jaar gebruik :+

• mutsje
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14-10 19:43

mutsje

Certified Prutser

Mijne is net als van FreshMaker iets van 4 of 5mm. Zorgen dat de nerven in lengte richting lopen en niet in breedte anders knak :) en ligt je pizza op de grond. Ik duw er ook broden van 800Gram mee de ovensteen op dus dit budget geval mag van mij rustig blijven. Heb er nog geen pizza's mee de oven ingeschoven wel heel veel broden.

• arie_papa
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 10-10 07:13

arie_papa

Running on Ubuntu

@mutsje en @freshmaker, merci, binnenkort maar eens een plaatje gaan scoren dan ;)

Vandaag eens een andere pizza gedaan, en wel volgens dit recept en het was een portie smikkelen geblazen :D

https://tweakers.net/ext/f/auOFPDQHpu6xoyvmx5i0kbyO/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/EZMFQyJPMHIn5EkWGTCiaiF4/thumb.jpg TR pizza klaar

arie_papa wijzigde deze reactie 05-02-2017 19:27 (10%)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• SimonGiaccotto
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 19-07-2017
quote:
alaintje schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:51:
Gistermorgen ook deeg gemaakt. Hele dag en nacht in de kelder gestaan nadat het op zijn maximaal volume was. Niet ingezakt vannacht dus prima. Nu nog een keer omkneden warmer wegzetten en rond de middag bolletjes maken. Worden er wel minstens 7 dit keer. Kleinere pizza's zijn toch wat hanteerbaarder.

Moet eigenlijk ook nog eens een fatsoenlijke schep zien te bemachtigen. Ik gebruik die een soort van plaat waar ik de pizza op maak en dan na 1 minuut ongeveer is de bodem hard en kan ik hem hier zonder problemen van afschuiven op de steen.

Ik moet sowieso nog bloem toevoegen en zag achteraf ook dat dit matige bloem was met maar 10gr eiwit/100gr.
Zit nu op 700bloem 500 water, dus wellicht iets te vochtig :p.

Is weer een lange tijd geleden, ben zelf benieuwd naar t resultaat :+ .

Net bolletjes gemaakt. 72% is wel te doen maar nu met rijzen lopen ze wel wat uit want heb geen rijsmandjes.
Een bolletje terug gebracht naar het ideale percentage om te kneden, maar die gaat de diepvries in als extra dikke bodem pizzkneden(gok 65% ofzo)
Voor pizza deeg van gewone tarwebloem gebruik je altijd tussen de 53 en 58% water. Meer water wordt alleen gebruikt bij bijv. volkorenmeel of griesmeel omdat meel meer water opneemt dan bloem. Ook wordt er veel water gebruikt bij het maken van focaccia's, plaatpizza's enz.. Hoe zwakker je bloem, hoe minder water hij kan opnemen. Heb je dus een bloem met een hoger eiwit gehalte dan kun je ook meer water toevoegen. De genoemde 10% is eigenlijk alleen geschikt om koekjes van te maken.
In principe hoef je het deeg na een nachtje rijzen niet opnieuw te kneden. Als dat wel nodig is dan heb je een te zwakke bloem.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, dus je kunt ongetwijfeld pizzadeeg maken met 70% water, maar je maakt het jezelf daar niet makkelijk mee.
Een rijsmandje wordt nooit gebruikt voor pizzabollen. Als je denkt dat je het toch nodig hebt, dan heb je teveel water gebruikt :)

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 14-10 21:32
Deze vond ik op reddit. Ik deel hem even, want we houden allemaal van DIY en pizzaovens:

http://imgur.com/a/ONtcw

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

quote:
Hobbykok schreef op zondag 12 februari 2017 @ 18:18:
[...]

2e hands broodbakmachine van marktplaats kopen voor maximaal 10 euro, keuze uit 30 stuks minimaal en dat werkt een stuk beter. Verder wel een lomp apparaat, die van mij staat altijd op zolder en doe ik naar beneden als ik pizzadeeg ga maken.
LOL - er staat er zelfs een op die zelf reist, dat scheelt dan ook weer de verzendkosten :+

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• SimonGiaccotto
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 19-07-2017
quote:
grote_oever schreef op zondag 12 februari 2017 @ 18:57:
[...]

Wat bereik je met het kneden van de pizzadeeg? Ik zie namelijk ook filmpje van koks waar ze aangeven dat het hele deeg niet gekneed hoeft te worden.

Zelf geloof ik zie zozeer in het niet kneden van het deeg. Maar wat bereik je met 15 minuten deeg kneden ten opzichte van 4 stevige minuten?
Dat is zgn 'no-knead bread'. Daarbij wordt er een nat deeg gemaakt en minimaal 18 uur in de koelkast bewaard. Het glutennetwerk ontwikkelt zichzelf. Mooie techniek, maar niet geschikt voor pizza. Dit is om brood of focaccia mee te maken. Je krijgt een mooie open 'kruim', dus veel onregelmatige luchtbellen in je deeg. Rustiek noemen we dat :)

• red1
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 23:20
quote:
barber schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:59:
Ik kreeg zojuist een mailtje dat de Roccbox weer op voorraad en te bestellen is: https://www.roccbox.com
Ze worden voor mei geleverd.

Dus net besteld als verjaardagscadeautje voor mezelf *O*

Beetje duur voor een "gadget", maar vanwege het op gas kunnen werken is de reden geweest van deze ipv een hout gestookte oven, voornamelijk omdat onze tuin aan 6 andere tuinen grenst en overlast een beetje wil beperken ;)
Mooie oven, ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben :)

Enige wat ik wel vreemd vind, is dat de prijs nu ruim 100 pond meer is dan eerst. En hij was al wat aan de dure kant.. Toch even goed over nadenken voor mezelf.

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik zal vandaag wel een doodzonde begaan zijn, maar toch.
Aangezien ik normaal alleen het meest goedkope supermarkt-bloem in huis heb, vandaag maar een beetje tarwemeel (40 gram vd 550g totaal) toegevoegd. De vliesjes waren en bleven overduidelijk aanwezig in het deeg, maar bij het bakken nauwelijks zichtbaar. Maar het resultaat was uitstekend!

Pizza1 Pizza2Pizza3

Vandaag alle pizza's vooraf gemaakt en dat gaf wel wat rust met het bakken. Helaas werkte de temperatuur niet helemaal lekker mee. Die bleef een beetje hangen rond de 300 graden.

#excuus voor de slechte kwaliteit pics...

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• Gumball
  • Laatst online: 09:23
quote:
arie_papa schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 19:26:
Ik zal vandaag wel een doodzonde begaan zijn, maar toch.
Aangezien ik normaal alleen het meest goedkope supermarkt-bloem in huis heb, vandaag maar een beetje tarwemeel (40 gram vd 550g totaal) toegevoegd. De vliesjes waren en bleven overduidelijk aanwezig in het deeg, maar bij het bakken nauwelijks zichtbaar. Maar het resultaat was uitstekend!

[afbeelding] [afbeelding][afbeelding]

Vandaag alle pizza's vooraf gemaakt en dat gaf wel wat rust met het bakken. Helaas werkte de temperatuur niet helemaal lekker mee. Die bleef een beetje hangen rond de 300 graden.

#excuus voor de slechte kwaliteit pics...
Heb laatst een 100% volkorenbodem gemaakt. Was wat taaier maar smaakte prima. In mijn beleving is het dus geen doodzonde om volkoren te gebruiken. Ananas daarintegen....

• barber
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
quote:
Christiano007 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:01:
[...]

Mooi ding hoor.

Hoe lang zou je met een klein camping gas dingetje doen?
Geen idee :)

Ik heb zelf altijd 2 van deze 5kg flessen staan (wel bij een andere winkel en ietsje duurder): http://www.bakkergas.nl/eurofles-5-kg.html
En gemiddeld laat ik per jaar 2 a 3 flessen "vullen" (Is eigenlijk omruilen voor een volle). Gemiddeld iets van 50 euro per jaar aan gas kosten.

Maar ik kook best wel veel in de buitenkeuken. Dus niet kilo's vlees als in de traditionele Nederlandse BBQ, maar gewoon je normale groente, vlees, aardappelen. Om lekker gezellig buiten te kunnen koken als de rest van het gezin/bezoek ook lekker in de tuin zit.

Dus ik verwacht met 1 zo'n fles wel 1 seizoen mee te gaan met de pizzaoven.

En over het algemeen zijn dit soort groene 5kg (of 10kg) flessen een stuk goedkoper dan de blauwe campingaz flessen.

• flo-rist
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 08:35
Ik heb gisteren de roccbox binnen gekregen. Helaas nu even wachten op beter weer om hem uit te proberen....

Over het gasverbruik kan ik dus nog niets zeggen,maar voor de Weber gebruik ik altijd n grote van 10kg. Daar doe ik een jaar mee.

Bij de roccbox zat trouwens we een "klic"gasdrukregelaar. Niet geschikt voor op de gasfles die ik al gebruik. Andere regelaar aanschaffen dus, of een extra gasfles. Ik zag dat de primagaz twiny een klic-aansluiting heeft.

flo-rist wijzigde deze reactie 22-02-2017 08:14 (69%)

• Switek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 14-10 15:13
Gisteren met de Albert Heijn "La Tua Fa­ri­na" Bloem voor piz­za­deeg o.a. deze pizza geproduceerd.
Recept van de verpakking gevolgd. 2 uur laten rijzen. Laats een keer een avond van te voren te beginnen met gebruik van de mixer maar dat was geen succes. Deeg werd opgezogen door de mixer waardoor deze van binnen helemaal vol zat. We hebben de G3 Ferrari Delizia Pizza Oven, echt een super ding!

Switek wijzigde deze reactie 28-02-2017 16:41 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 08:25

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Ik gebruik zelf een Biolite Basecamp met Pizzadome: Orion84 in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"

Waarbij je dus blijft stoken tijdens het bakken. Dus ik gebruik meestal eiken of beukenhout (van vuurenrook.nl). Niet bijster goedkoop, maar zo vaak gebruik ik het niet en dan weet ik in elk geval zeker dat ik fatsoenlijk hout heb (ook al in geschikt formaat en meestal netjes zonder schors).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Maar even wat foto's van afgelopen zaterdag pizza op de barbecue :)
Pizza1 Pizza2 Pizza3 Pizza4

De pizza Calzone was een tikkie zwart geworden aan de bovenkant, maar wat smaakte die goddelijk :Y)

arie_papa wijzigde deze reactie 06-03-2017 13:45 (53%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:15
Hier dit weekend voor de eerste keer pizza's gemaakt op de big green egg. Ook de eerste keer dat ik uberhaupt zelf deeg en saus heb gemaakt voor pizza's.

Heb de volgende ingrediënten gebruikt voor 8 pizza's, dit is een recept wat in een kookboek van de green egg staat:

1,5 kilo 00 bloem
2,4 gram gist
800 ml water + nog een beetje omdat het deeg net te droog was.
40 gram zout

In het boek zeggen ze dat dit voor 6 pizza's is maar dan worden de pizza's daar wel 35cm gemaakt. Dat kan ik niet op en bovendien is de steen van de medium green egg maar 30cm. Nu dus 8 pizza's van 28cm ervan gemaakt maar volgende keer ga ik er zelfs 9 of 10 pizza's van maken denk ik omdat de bodem en korsten nog te dik waren naar mijn smaak. De pizza van een in verhouding erg klein uitgevallen bolletje was veel beter op 28cm.

Overigens met de eerst 4 pizza's de fout gemaakt om de pizza's te beleggen direct op de granieten aanrecht. Wel met maismeel eronder maar icm met de nog vrij warme tomatensaus konden er 3 van weg omdat ze niet meer los te krijgen waren van de aanrecht :/

Daarom voor de overige pizza's maar ronde stukken bakpapier met een diameter van 28cm geknipt. Deeg na het vormen eerst daarop gelegd en dan pas het beleg erop, op deze manier zijn ze ineens erg makkelijk met de schep op de steen te schuiven. Dat is dus een aanrader wat mij betreft.

Eindresultaat:
https://tweakers.net/ext/f/TcTA31k8u0avOvlmV3X4cUXb/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/6Yq3Z5QhjnonSpT0IovzYaiJ/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/zjkFO0gR7l2R8GJOhcB1WP1v/thumb.jpg

ik222 wijzigde deze reactie 12-03-2017 15:50 (19%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• red1
Vanmiddag ook even Pizza gebakken weer. Wilde het resultaat even tonen. Korst is erg luchtig, maar echt Napolitaans kan ik het niet noemen. Smaak is echter wel prima.

Wanneer ik het bolletje heb ingedrukt met mijn vingertoppen, zonder de korst aan te raken.

Het bolletje uitgelegd met de hand. Ik maak wat kleinere pizza's van gemiddeld 175gr per bol. Anders past het niet in de Ferrari oven.

Zo ziet het eruit na 30 sec in de oven. Je ziet duidelijk de lucht in de korst.

Wat resultaten van een pizza met tomatensaus en mozzarella. En een pizza met tomatensaus, mozzarella, Old Amsterdam, ui, paprika, champignons en gekruide kip.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• red1
quote:
Gumball schreef op zondag 12 maart 2017 @ 19:26:
[...]

Heerlijke foto's. Ik zie dat jij je pizza's net zo maakt als ik. Helaas ook met die dikke broodrand. Om die bubbels te krijgen is dit dus niet de manier zoals ik eerder probeerde te vertellen. De pizza's zien er wel top uit! :9~
Ten eerste bedankt voor het compliment.

Volgens mij praten we langs elkaar heen. De beste man (vrouw?) had twee problemen en vragen hierover.

1. Deeg dat terugrekt. Vaak is het probleem dat het deeg te veel bewerkt is. Te sterk glutennetwerk. Dus minder kneden zou kunnen helpen. Daarnaast ook de samenstelling van het deeg en de rijstijd en manier van rijzen.
2. Een luchterige pizza. Niet met de deegroller, maar met de hand. Juist deeg (zie punt 1). En een hete (hout)oven.

Ik heb al twee keer gezegd dat ik het met mijn oven ook niet krijg zoals ik wil. Zeker niet slecht, maar niet zoals ik wil.
Ik weet daarnaast ook niet of de vraagsteller beschikt over een dergelijke oven of dat hij het juiste deeg maakt etc.. Dat is volgens mij ook niet de vraag. Daar geef ik dan ook geen antwoord op.

Wat is jouw advies aan de vraagsteller dan? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gumball
quote:
red1 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 19:34:
[...]

Ten eerste bedankt voor het compliment.

Volgens mij praten we langs elkaar heen. De beste man (vrouw?) had twee problemen en vragen hierover.

Wat is jouw advies aan de vraagsteller dan? :)
:) Volgens mij ook. Anyway, een iets hogere hydratatie (60%) en iets langer laten gisten (2 dagen in de koelkast) aangevuld met jouw tip om iets minder lang te kneden (5-7 min in de kneedmachine).
Daarbij, maximaal 150 gram bloem gebruiken en daarbij 1.5 gram zout en 1.5 gram gedroogde gist.

Dit resulteert in een slapper deeg, wat minder elastisch is maar wel iets lastiger te bewerken is.

Daarna op standje 3 in de 10 min. voorverwarmde Ferrari. Door de hogere hydratatie kan je iets langer bakken waardoor het uitzettende vocht mooie luchtbellen kan maken in je deeg.

Afijn, zover de theorie. Dit bovenstaande staat nog op mijn todo list voor aanstaande weekend B)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gumball
quote:
red1 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:03:
Ik wil eigenlijk mijn deeg een keer uitproberen in een houtgestookte oven. Want volgens mij doe ik daarbij veel goed (wellicht alleen het deeg puur met de hand kneden ipv met de machine en mijn handen, maar dat terzijde).

Gumball heb jij jouw ferrari al gemod? Ik heb er al best veel over gelezen, maar ben nog wat huiverig om het uit te voeren.
Nope, is helemaal origineel. Dat gedoe met alu-schalen en asbakken monteren, daar geloof ik niet in. Klooien met electra ga ik al helemaal niet doen. ( zie pizzamakingforum.com) Het probleem met een klein oventje is dat de temperatuur nou eenmaal slecht constant kan houden. Het is dus vaak of te heet of te koud. Ik heb zelf maar geaccepteerd dat een houtoven kwaliteit pizza hier niet mee te bakken valt maar het resultaat is in elk geval veel beter dan een gewone inbouwoven.

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

quote:
celshof schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:50:
We zijn er achter dat onze zoon last krijgt van bepaalde producten (fructanen). Tarwe staat helemaal bovenaan, dus een normaal pizzadeeg van tarwebloem maken is er niet meer bij. Spelt is minder heftig, maar moet hij ook niet te veel van krijgen.
Iemand een goed recept voor een deeg dat geen tarwe bevat? Eventueel helemaal glutenvrij.
Natuurlijk niet hetzelfde, maar je kunt ook pizzabodems maken met bloemkool.
Bijvoorbeeld > http://uitpaulineskeuken....et-tomaat-mozzarella.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MdO82
  • Laatst online: 14-10 07:01
Ik heb hem even hier geknald.
De rest zal ik even kijken :)

https://drive.google.com/...5G_0wzLet3d09WWXYzc2ZibWM

MdO82 wijzigde deze reactie 19-03-2017 16:32 (6%)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Nu online

Touchdomex

Beans Beans Beans Beans

Zo ik ga het ook weer eens proberen. Straks naar de Hema om zo'n steen op te halen en op de terugweg via de winkel wat paprika, kaas en champignons halen saus en uien heb ik al :9

Deeg zit nu in de broodbakmachine :9 Nu ik zo'n ding heb direct misbruiken. Mijn oven komt ook mooi warm dus dat scheelt.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' ~politiek incorrect~ _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +5Henk 'm!

• ruurd v.
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14-10 21:00
Ik heb afgelopen weekend de uuni maar weer eens aangezet. Moet zeggen dat de pizza's weer goed gelukt waren. :9
Voor het deeg heb ik deze keer het recept van uuni gevolgd: http://recipes.uuni.net/recipe/classic-pizza-dough-recipe/
Ik heb wel de hoeveelheid water iets teruggeschroefd, van 64% in het recept naar 60% en om 5 pizza's te maken heb ik de hoeveelheden x1.6 gedaan.
Ook heb ik de helft van het gist gebruikt aangezien ik het deeg 24h in de koelkast heb laten rijzen.

Italiaanse worst met buffel mozzarella:

Crème fraiche, gruyère, ui en spek:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• martijn1p
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 08-01 20:50
Grappig, een pizza topic. Hobby ook al jaren wat met pizzas. Eerst in een thuisoven, nu een een bestron oven en hopelijk binnenkort in een Roccbox :)

Met wat ervaring lukt de bestron heel aardig. Meestal een koude rijs van 3dagen in de koelkast en z'on 2 minuten in de bestron :)

https://s21.postimg.org/uxanak55f/Full_Size_Render.jpg

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hobbykok
quote:
flo-rist schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 19:35:
maar mijn hele tuin is op de schop gegaan...
Ja, wat wil je ook met zo'n username :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martijn1p
quote:
Dld9016, dus oud model

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Nu online
quote:
Gumball schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 22:52:
[...]

Heb ik iets gemist of heb je nog steeds geen oordeel kunnen vellen??
Niks gemist hoor ;) TLDR; Ze waren begonnen met uitleveren en was kwalitatief ook goed, maar toen ze overgingen naar massaproductie kregen ze kwaliteitsissues. Ze communiceren in ieder geval duidelijk en het komt wel goed, alleen even geduld hebben. :+ Van wat ik tot nu toe heb gelezen: op een beetje gasfornuis gaat het prima, maar op keramisch/inductie wordt ie niet bij iedereen écht heet.

GermanPivo wijzigde deze reactie 11-04-2017 23:32 (13%)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=XPS1330=-

Het is al weer veel te lang geleden dat ik gereageerd heb hier.
Dus meteen maar even een mooi overzicht van foto's met hoe ik twee weken geleden een aantal pizza's heb gemaakt. Van de rest van de resultaten vergeten foto's te maken, want toen begon iedereen massaal te eten. Maar toch nog een hele pizza gevonden ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hobbykok
Fantastisch, vind dit een van de mooiste die hier ooit voorbijgekomen is. Er staat hier in de straat een huis vrij, dus als je naar Friesland wil verhuizen wil ik je wel als buurman hier hebben. Maak ik de pizza's wel :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flo-rist
kleine update over de Roccbox, heb hem nu 3 maal aangehad. weliswaar alleen op gas, nog geen zin om de pellets te proberen.

ben er enthousiast over. laatste keer 16 pizza's gemaakt voor vrienden. baktijd is 3 tot 4 minuten, op 325-350 graden.

heb trouwens voor t gemak wel gebruik gemaakt van de diepvriesbollen pizzadeeg van Hanos (50 stuks voor 20 euro geloof ik)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hobbykok
quote:
flo-rist schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 21:41:
heb trouwens voor t gemak wel gebruik gemaakt van de diepvriesbollen pizzadeeg van Hanos (50 stuks voor 20 euro geloof ik)
Heel interessant, nu heb ik geen pas van de Hanos, maar wel (via overbuurman) van de Macro en Sligro, zou je ze daar ook kunnen halen in wellicht kleinere aantallen als 20 stuks? 50 is wat veel aangezien ik niet echt plek in mijn diepvries heb :P

Of is dit alleen bij de Hanos te koop? Die pas kan ik volgens mij wel via mijn werkgever lenen, maar als iemand weet of de Macro of Sligro het heeft scheelt dat een stuk (mijn overbuurman heeft die passen en we gaan over een week of 2 erheen).

De laatste tijd haal ik meestal pizza's bij de Jumbo (van die verse), die bodem is echt redelijk ok, beter dan dat ik hem zelf kan maken in iedergeval, dat moet toch ook ergens vandaan komen omdat ik de dames van de vlees en kaaswaren elke keer die pizza's zie beleggen. Als ik nu een berg van die dingen kan kopen of bollen, dan heb ik die "ellende / uitdaging" van een goed pizzadeeg maken niet meer.

Hobbykok wijzigde deze reactie 20-05-2017 23:58 (22%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flo-rist
Zeker, de Makro en Sligro hebben ze ook. Volgens mij in dozen van 12 stuks voor iets van rond de €7.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online

CodeIT

Code IT

Ik heb een aantal weken een tweedehands Uuni 2S gekocht. Wat een superapparaat. Hij is sneller op temperatuur als onze gewone (grote) oven met pizzastenen. De pizza's die eruit komen zijn een stuk lekkerder dan voorheen.
Afgelopen weekend een pizza met mozzarella, chorizo, artisjok en parmezaan gemaakt.

Ik maak het deeg altijd in de ochtend. Dan 2 uur rijzen als grote bol, dan portioneren en rijzen tot we het gaan gebruiken. Alleen niet al te veel gist gebruiken. Op 500 gram bloem ongeveer 4 gram droge gist.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
quote:
Gumball schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 22:52:
[...]

Heb ik iets gemist of heb je nog steeds geen oordeel kunnen vellen??
Eindelijk is het dan zo ver... Ironate is binnen! Eigelijk twee weken geleden al, maar nu pas tijd gevonden om even pizza te maken. :+

Ironate:
https://tweakers.net/ext/f/Q5vpsUFdFhF1bQcUTh6hySZD/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/wcYuZRGb1xJFeETyOcHWYu7e/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/iYE24W8jfh2MbMI59BPjZl3s/thumb.jpg

Gedaan met recept uit de TS en opgewarmd volgens de gebruiksaanwijzing. Dus ding op het gas, even paar minuten rustig opwarmen en daarna nog even 15 min volle bak. Gas uit, pizza erin en zou 5 min duren.
Halverwege besloten om even te kijken en dat was verstandig, want zie hieronder het resultaat na 2.5 minuut. :9~

https://tweakers.net/ext/f/IaiKVAjefF3p1CB7FiJMVdJf/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/VQLna6WCP6Cb4qwzWMbLGtMo/thumb.jpg

Zoals je kan zien moet ik de volgende keren even spelen met de duur van opwarmen etc, want het ging iets te hard :+ Maar het eerste resultaat was alvast veelbelovend! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gumball
quote:
GermanPivo schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 18:27:
[...]

Eindelijk is het dan zo ver... Ironate is binnen! Eigelijk twee weken geleden al, maar nu pas tijd gevonden om even pizza te maken. :+

Ironate:
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

Gedaan met recept uit de TS en opgewarmd volgens de gebruiksaanwijzing. Dus ding op het gas, even paar minuten rustig opwarmen en daarna nog even 15 min volle bak. Gas uit, pizza erin en zou 5 min duren.
Halverwege besloten om even te kijken en dat was verstandig, want zie hieronder het resultaat na 2.5 minuut. :9~

[afbeelding] [afbeelding]

Zoals je kan zien moet ik de volgende keren even spelen met de duur van opwarmen etc, want het ging iets te hard :+ Maar het eerste resultaat was alvast veelbelovend! :)
Het heeft even geduurd...! Ziet er prima uit. Ben heel nieuwsgjerig naar je toekomstige resultaten. Keep 'm comming!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hobbykok
quote:
GermanPivo schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 18:27:
Ik zat eens op dit ding te zoeken in google en kwam een andere gebruiksaanwijzing tegen, te weten:

Wellicht werken die tijden wat beter, gezien jouw resultaat is hij denk ik wat te warm?

Hobbykok wijzigde deze reactie 25-05-2017 20:35 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gumball
Leuk nieuws voor onze zuiderburen. Wellicht binnenkort in Nederland?

http://p-magazine.be/aldi...voor-maar-amper-100-euro/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• barber
  • Niet online
Gisteren 32 pizza's gemaakt, nou ja, mini pizza's :)
Mijn zoontje wilde graag weer eens de pizzarette gebruiken voor zijn verjaardag.

De helft van de deegballen:

Het beleggen van een pizza:

Het bakken ervan:

En het resultaat:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

quote:
barber schreef op zondag 4 juni 2017 @ 13:26:
Gisteren 32 pizza's gemaakt, nou ja, mini pizza's :)
<>
En het resultaat:
[afbeelding]
Dat ziet er eigenlijk best goed uit - had ik niet verwacht van een goutmetstelpizzaoven.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
quote:
arie_papa schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:27:
[...]

Hobbykok heeft het wel over verse gist. Als je droge gist gebruikt kun je gewoon de genoemde hoeveelheid door 3 delen.
Goed punt! Lezen is ook een kunst :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flo-rist
quote:
barber schreef op maandag 5 juni 2017 @ 08:19:
[...]

Ik krijg de mijne dinsdag als het goed is, beetje jammer dat er dan regen voorspeld is.

Maar 3-4 minuten is wat langer en 325-350 wat lager dan wat ik op de filmpjes zie. Heb je hem expres op een lagere temperatuur gezet? Gaat het dan beter?
Moah, ook meer voor mijn eigen gemak. Voor t mooie draai ik hem om de 45 seconden een stukje door. Ik heb ook de tijd nodig om alvast de volgende te beleggen . Ik zorg dat er 4 of 5 bodems klaarliggen, dan kan ik in een keer door.

Ff snel een foto gevonden. Niet de mooiste pizza, maar voor t idee.

https://tweakers.net/ext/f/TniB16UxRq1RhXxbMLBCbkWa/thumb.jpg

flo-rist wijzigde deze reactie 06-06-2017 17:48 (15%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• barber
  • Niet online
Vorige week de Roccbox binnen gekregen. Vandaag eindelijk tijd gehad om eens pizza te maken.

De eerste pizza's waren goed gelukt volgens mij en erg lekker :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• grote_oever
Ik blijft altijd een beetje zitten met het zwarte "verbrande". Als ik met z'n pizza bij mijn vrouw aankom krijg ik in de avond 100 linkjes over "verbrand" eten. In hoeverre snijden jullie de zwarte stukken eraf?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• grote_oever
M'n vrouw zou bij de volgende pizza's het zwarte gedeelte eraf snijden:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hobbykok
quote:
barber schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:56:
Precies, dat viel me ook op. Op 300 gram bloem gebruik ik zelf zo'n 200 gram water (en geen olie overigens).
De olie heeft als effect dat je minder eater nodig hebt en het plakt niet aan je handen vast, dat vind ik wel fijn.

Resultaat (met iets teveel kaas):

Helaas is mijn pizzasteen van de week in drie stukken gebroken, het is nu een legpuzzel ;(
Dus ik heb weer wat op de verlanglijstnvoor mijn verjaardag... schoonmaken met een vochtig schuursponsje was denk ik niet handig, kennelijk toch water erin gezogen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:28

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

quote:
Ample Energy schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:33:
[...]

Heb je bijvoorbeeld olie in het deeg? Ik heb het gevoel dat dat bij mij goed helpt. En je zou nog een paar lepels honing kunnen proberen. Volgens mij gebruikte Maximus dat om de bodem wat bruiner te laten worden.
Ik bak zelf in een oven en om het deeg een mooi bruin kleurtje te geven na het bakken is het toevoegen van wat kristalsuiker of honing inderdaad een must! :)

Appeltaart is lekker!

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 08:13
quote:
arie_papa schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 15:04:
Hmm, ik lees in het originele recept in de TS toch een gisthoeveelheid van ~0,57% bij langzame rijs. Bij de One-day-dough staat er een hoeveelheid van ~1,34%.
Hier gewoon een pakje van 7 gram per 500 gram meel. Maar ook afhankelijk van hoeveelheid zuurdesem en hoeveel tijd ik heb om op de rijs te wachten :). In principe kan het met een willekeurige hoeveelheid gist, maar het duurt dan gewoon (veel) langer.

• Hobbykok
quote:
arie_papa schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 15:04:
Hmm, ik lees in het originele recept in de TS toch een gisthoeveelheid van ~0,57% bij langzame rijs. Bij de One-day-dough staat er een hoeveelheid van ~1,34%.
Er zijn eigenlijk 3 soorten rijzen mogelijk met pizza's, te weten:

Lange rijstijd:
soort bloem: W300 of sterker
rijstijd: 24 uur of langer
bloem: 100%
koud water: 53%
zout: 2%
olie: 2%
droge gist: 0,5%

Korte rijstijd:
soort bloem: W280 of sterker
rijstijd: 4 uur of langer
bloem: 100%
koud water: 54%
droge gist: 1%

Snelle rijstijd:
soort bloem: W280 of sterker
rijstijd: 2 uur of langer
Bloem: 100%
Lauwwarm water (30 graden ongeveer): 54%
droge gist: 2%

Ik maak meestal een mix, maar het komt niet zo nauw hoor. En de 1,34% uit de TS vind ik wat raar, maak er dan 1,3% van ofzo, maar neem iets wat je kan afwegen. Je moet ook maar net een weegschaal hebben die tot op een honderdste gram kan wegen.

Hobbykok wijzigde deze reactie 22-06-2017 16:02 (13%)

• Garyu
53-54 % water? Dat is wel erg weinig of niet? Ik gebruik 60-70% water voor mijn deeg, beetje afhankelijk van het meel natuurlijk.

• Gumball
quote:
Garyu schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:08:
53-54 % water? Dat is wel erg weinig of niet? Ik gebruik 60-70% water voor mijn deeg, beetje afhankelijk van het meel natuurlijk.
70% op normaal tarwemeel ga jij geen pizza van bakken. Dat wordt gegarandeerd een onbedoelde calzone als deze van je schieter af moet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Garyu
quote:
Gumball schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 23:14:
[...]

70% op normaal tarwemeel ga jij geen pizza van bakken. Dat wordt gegarandeerd een onbedoelde calzone als deze van je schieter af moet.
Zie het recept van de TS, daar gaat 68.5% water in....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hobbykok
quote:
Garyu schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 00:50:
[...]
Zie het recept van de TS, daar gaat 68.5% water in....
Het komt allemaal niet zo nauw zoals ik gisteren ook aangaf, het recept uit de TS vind ik helemaal niet zo goed, de 3 recepten die ik hier gepost heb gisteren voor het deeg zijn recepten van Simon Giaccotto, komen redelijk in de buurt van TS, maar werken met normale percentages. Het komt echt niet aan op hondersten. Je merkt echt het verschil niet tussen 68% en 69% water. Ik snap uberhaupt niet zo de fetish voor die percentages. Ik heb meerdere workshops gevolgd en de beste manier om pizzadeeg te maken is eigenlijk toch met de hand kneden en wat water erbij en dan weer kneden, wat olie etc. erin en kneden en te droog? Dan wat water toevoegen. Je moet voelen met je handen of het goed is. Niet werken met een rekenmachine.

Als je 54% te droog vind, dan pak je gewoon wat meer water. je zit ook met je eigen apparatuur, eigen keuze van meel etc. En of je met de hand kneed of met een broodbakmachine maakt ook verschil.

Kortom: gebruik alle hoeveelheden als leidraad en experimenteer zelf. Gelijk een goede reden om vaker pizza te eten.

Maar ik krijg er persoonlijk wat kriebels van als ik percentages lees van 1,85% of wat dan ook, het is net als mijn vrouw die kookt: aardappels moeten 20 minuten koken. Prikken om te kijken of ze eerder klaar zijn? Nee, 20 minuten is het en dat doe je met een wekker. Ik kook zelf op het oog en op het gevoel, dat is een andere insteek.

Hobbykok wijzigde deze reactie 23-06-2017 16:36 (26%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• grote_oever
quote:
Oeps, overheen gelezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• red1
@hobbykok

Ik lees in dit topic erg veel reacties van jou, waarbij je ook vaak adviezen geeft. Je geeft aan meerdere cursussen gevolgd te hebben mbt het maken van pizza's. Maar vervolgens geef je meerdere malen het advies een broodbakmachine te gebruiken. Dit is je neem ik aan toch niet geleerd op die cursussen?

Natuurlijk, zoals je zelf ook aangeeft, moet je experimenteren met het deeg en het 'aanvoelen'. Maar kriebelig worden van anderen die wel vasthouden aan percentages die voor hen werken, vind ik een beetje raar.

En echt niet om lullig te doen, maar als ik je laatste pizza post zie, daar word ik niet echt warm van. Dan vraag ik me wel af wat je allemaal geleerd hebt. Want bepaalde dingen die je schrijft, kloppen wel.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
quote:
Hobbykok schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 16:32:
Kortom: gebruik alle hoeveelheden als leidraad en experimenteer zelf. Gelijk een goede reden om vaker pizza te eten.

Maar ik krijg er persoonlijk wat kriebels van als ik percentages lees van 1,85% of wat dan ook, het is net als mijn vrouw die kookt: aardappels moeten 20 minuten koken. Prikken om te kijken of ze eerder klaar zijn? Nee, 20 minuten is het en dat doe je met een wekker. Ik kook zelf op het oog en op het gevoel, dat is een andere insteek.
Ik ben het hier helemaal mee eens. Dat koken volgens een stappenplan waar alles identiek moet zijn heeft weinig met koken te maken imo. Gewoon je gevoel erin :) Afwegen mag best maar zoals je zegt: als het net ff te droog is mik je er toch een scheut water bij...lekker belangrijk dat er dan een percentage niet meer klopt.

Mijn creatie van gisteren:

Ik doe tegenwoordig bijna altijd een topping van geitenkaas, spek en rucola zoals hier ook te zien is.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• barber
  • Niet online
Zaterdag 10 Turkse pizza's gemaakt met de roccbox, waarvan er 6 bedoeld waren om in te vriezen, maar deze zijn niet verder gekomen dan de koelkast en hebben prima als lunch en snack gediend gisteren en vandaag ;-)

Uit de koelkast even opwarmen en lekker belegd met sla, tomaat, komkommer, ui, sambal :)

Volgende keer maar eens een grote hoeveelheid maken en dan wel invriezen om te kijken of dat ook lukt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• red1
Idd, zo doe ik het ook altijd. Ik snij trouwens eerst de buffelmozzarella in blokjes en leg het dan op een ovenschaal bedekt met keukenpapier. Dan voorzichtig wat keukenpapier erop. En dan in de koelkast, een uurtje (of twee) voordat je gaat bakken.

De Pizzasteel methode heb ik vaker gezien en over gelezen. Wat ik doe is de pizza bakken in mijn ferrari oven, de onderkant is dan na een minuut of twee meestal mooi gebruind (Leopard pattern). Vervolgens de pizza op de pizzaschep en nog even (30 sec a een minuut) heel dicht onder de grill (broiler) in mijn oven, waarbij de ovendeur gewoon open staat wanneer ik dit doe. De pizza blijft hierbij op de pizzaschep.

@gumball ik haal altijd de 'gele' variant van het merk Egeturk. Maar een tip, haal de hele worstjes (sucuk) en snij ze zelf. Dat vind ik persoonlijk lekkerder. Bewaar de overige worstjes overigens in een tupperware doos met deksel in je koelkast. Dan ruikt je hele koelkast er ook niet naar. :P Een tosti met sucuk en kaas is trouwens ook erg lekker, of sucuk met eieren. Maar dit gaat al niet meer over pizza haha..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online

Tja, het is nu eenmaal geraspt ... Hoe ze het doen is toch niet van belang :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

Even in de vriezer stoppen, wordt het harder. :)

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Mozzarella, geitenkaas (al dan niet met honing), spek, ui en na t bakken rucola erop :)

Die kleine rondjes salami ga ik ook eens doen, meestal maak ik kleine reepjes dan maar die rondjes zijn wel eens leuk ook :9

Cartman! wijzigde deze reactie 07-07-2017 15:05 (42%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
@loewie1984 / @red1
Inderdaad de Lidl net over de grens hier
Net als geraspte Emmenthal heb ik die in de NL vestiging niet gevonden.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Hobbykok
quote:
Cartman! schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:05:
Die kleine rondjes salami ga ik ook eens doen, meestal maak ik kleine reepjes dan maar die rondjes zijn wel eens leuk ook :9
http://www.daycareanswers.com/images/jack-o-lantern-pizza.jpg
quote:
Ah en Aldi in Nederland hebben het ook, volgens mij is het overal wel te koop?

Maar in Duitsland ook bij de Lidl:
https://pbs.twimg.com/media/BmUzR7gIQAAglg6.jpg:large

Hobbykok wijzigde deze reactie 07-07-2017 21:31 (34%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hobbykok
quote:
MdO82 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 21:34:
Dat zijn inderdaad lekker grote doppen.
Waarmee zou ik het ook kunnen doen als je nou net niet in het bezit bent van zo'n fles ? :)
dekseltjes van kleine potjes (sambal ofzo) werken ook. Die dopper is wel fijn omdat je met je vinger aan de andere kant die schijfjes eruit kan drukken, maar met een mesje krijg je ze ook wel uit een dekseltje.

Je hebt vast wel iets liggen in de keuken, ik heb ze het liefst 1 cm in doorsnede. Bijkomend voordeel is dat je de salami die overblijft moet opeten tijdens het koken, wat een ellende O-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hobbykok
quote:
red1 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:47:
Maar een tip, haal de hele worstjes (sucuk) en snij ze zelf. Dat vind ik persoonlijk lekkerder. Bewaar de overige worstjes overigens in een tupperware doos met deksel in je koelkast.
Ik vind het toch knap dat jullie van dat toch kleine worstje stukken overhouden. Ik koop ze al sinds mijn studententijd en ik heb werkelijk nooit iets overgehouden. Ze zijn trouwens niet aan te raden om op te eten en daarna proberen meiden te versieren, maar ach, dan ga je bier drinken.

Meesterlijke worstjes. Op de pizza heb ik ze trouwens liever niet, maar gewoon uit het vuistje met een pot bier, gouden combi.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MeZZiN
  • Laatst online: 09:17
Dus het weekend even echte pizza gemaakt nu nog even op de bakplaat in onze oven op 300 graden.

Ik had dit meel gebruikt plus het recept (wilde dat eerst eens proberen)

Alleen wat het deeg erg nat dus volgende keer minder water Maar ging wel erg goed.

Het resultaat was super had alleen veel te kort zout in het deeg gedaan. Had alleen iets te veel op de pizza gedumpt waardoor er wat vocht op zat. Maar goed volgens vrouw lief zat er nog niet genoeg op. We gooien normaal de hele pizza vol met van alles.

Dus dat is leren ^_^ maar voor een eerste keer met eigen deeg en onze oven prima resultaat. Alleen de wachttijd was iets te hoog ongeveer 10 mins per pizza was niet snel genoeg omdat we er wel 4 nodig hadden. Gelukkig zijn de kids geduldig en moeten lang wachten tot hij afgekoeld is. Dus hopelijk met een RVS plaat zal dat naar beneden gaan. Plus meer tijd besteden in het kneden van het deeg wat niet zo soepel as ik wel eens online zie. Maar voor een eerste keer helemaal top. Nu eerst maar een pizza schep regelen want met bakpapier hem de oven in te gooien wat niet echt optimaal.

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Aan TS nog een tweetal videos toegevoegd

Lekker duidelijk, en in NL

• 10Cage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 08-10 04:19
quote:
FreshMaker schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:05:
Aan TS nog een tweetal videos toegevoegd
Lekker duidelijk, en in NL
Thanks! Ik wist niet dat hij video's maakte.
quote:
Hobbykok schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:20:
(...) zijn boek de pizzabijbel verkopen. Ik heb die en het is een fijn naslagwerk. Maar je kan hem wellicht beter lenen, de recepten heb je ook maar 1 keer nodig en noteer je zelf en dan heb je de rest van het boek niet nodig.
Ik heb 'm pas gekregen, en ben blij dat ik 'm zelf heb, het is namelijk ook leuk om er gewoon in te lezen :) ik mis alleen info over houtgestookte ovens, bijvoorbeeld waar je op moet letten bij het kopen ervan. Verder behandelt hij zo'n beetje alles wat ik kan bedenken, erg informatief.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
quote:
arie_papa schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:39:

Btw, waar kun je die deegschrapers krijgen in een doorsnee winkel? Kwam wel een plastic plamuurmes tegen bij de Karwei, maar liever iets bedoeld voor voedsel.
Kijk eens bij kookpunt.nl (eerste dat in mij opkomt), een snelle google op deegschraper kan ook helpen

Update €1,30 http://www.deleukstetaart...e-plain-edge-side-scraper

@arie_papa Hema, blokker, Jamin, alles met een bak-hoekje.

RobV wijzigde deze reactie 28-07-2017 12:30 (15%)

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• MeZZiN
Goede ga ik daar even kijken ^_^ Het is soms niet moeilijk :) Ik werk nu toch even in amsterdam dus zo moeilijk moet het niet zijn. In hollandskroon is het wat lastiger. Maar misschien heeft onze lokale poolse supermarkt (veel poolse medewerkers hier) het ook ^_^ helaas hield de Turkse winkel het niet uit.

@grote_oever tnx ga het zeker een keer proberen als ik het kan kopen maar voor nu even de makkelijke oplossing.

Maar mijn laatste poging:

Getting there ben nog niet blij met het deeg het is nog niet zo stretchy als ik zou willen. Maar wel vooruit gang thuis mijn kleinste wil alleen maar de 'nieuwe' pizza niet meer die uit het koelvak kant en klaar deeg.

MeZZiN wijzigde deze reactie 01-08-2017 11:54 (49%)

Tesla MX - Leaf 2.zero

• MeZZiN
Ga voor het meel bij de AH vandaan dat is gewoon heel gewoon tarwe meel je weet wel met alleen tarwe. Vreemd idee maar blijkbaar moeten we alles wat we kopen in de winkel gemengd zijn met goedkope alternatieven. Ik ben af en toe verbaast als het ingrediënten lijst geen E nummer bevat en oh maar paar ingrediënten bevat verhelderend.

Waarom zouden ze er soja in donderen (behalve dat het goedkoper is) zeker omdat een pak meel 1.15 kost en dan is het bio ook nog.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• LED-Maniak

LED-Maniak

Omdat af en toe iets anders dan een platte pizza ook lekker is heb ik ditmaal 'pizzabroodjes' voor bij de soep gemaakt:

De standaard ingredienten voor een pizza zijn fijngesneden en even gebakekn en op het uitgerolde deeg gesmeerd, daarna opgerold en in stukken gesneden en een half uur laten rijzen. Dan afbakken en klaar!

Zijn goed bevallen. :)

LED-Maniak wijzigde deze reactie 02-08-2017 10:28 (33%)

Appeltaart is lekker!

• MeZZiN
Dat weet ik ook wel zoals gisten als alternatief voor E621 etc. Daarom blijven lezen wat er echt in zit. Dus een brood meel zou eigenlijk alleen meel meel en meel en misschien zout en gist als het een complete mix is maar veel meer dan dat toch echt niet. Geen broodverbeteraar of andere meuk. Leuk is ook waar die broodverbeteraar vandaan komt. Gaan je 'haren' recht voor overeind staan.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ik ben aan het overwegen een AlveoLAB aan te schaffen om mijn meel/mengsels te kunnen testen... of zou dat wat overkill zijn?

• Gumball
Ik merk trouwens dat pizza-enthousiastelingen helemaal lijp worden van leopard-spotting.
Ben ik de enige die dit niet mooi/smakelijk vindt?

Ik bedoel, dit is toch gewoon deels verbrand?

Of is het meer de kick/opschepfactor; ik heb een hele hete oven?

• LED-Maniak

LED-Maniak

Die pizza is gebakken voor de kliko. ;)

Appeltaart is lekker!

• prijk
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
quote:
Gumball schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:26:
Ik merk trouwens dat pizza-enthousiastelingen helemaal lijp worden van leopard-spotting.
De pizza op de foto is beslist te ver heen, maar feit is dat de enige echte pizza uit de houtgestookte oven komt, en die is nu eenmaal loeiheet. Dan is het niet te vermijden dat er een paar verbrande plekjes zijn, daaraan herken je zelfs de echte houtovenpizza. Door de enorme hitte krijg je luchtblazen, en die verbranden natuurlijk gauw. Vandaar dat een pizza hoogstens anderhalve minuut in een goed heet gestookte houtoven moet (ik heb het wel eens geklokt in een gerenommeerde pizzeria in Napels).

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Tot nu toe een van mijn grootste ergernissen. De pizza heel in de oven krijgen.
Kwam dit Nederlandstalig filmpje tegen ter informatie en vermaak :)

• Gumball
quote:
arie_papa schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 12:38:
Tot nu toe een van mijn grootste ergernissen. De pizza heel in de oven krijgen.
Kwam dit Nederlandstalig filmpje tegen ter informatie en vermaak :)

[video]
Leuk filmpje maar ik ben benieuwd hoe dit gaat als zijn deeg een wat hogere hydratatie heeft. Ziet er behoorlijk droog uit waardoor het kunstje niet zo moeilijk is.

• martijn1p
quote:
Gumball schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:26:

Ik bedoel, dit is toch gewoon deels verbrand?
[afbeelding]

Of is het meer de kick/opschepfactor; ik heb een hele hete oven?
Vind het ook doorslaan. Daarbij is ons smaakpalet niet gewend aan "soupy" pizzas met een baktijd van 60 seconden. Die kun je oprollen en moet je met mes en vork eten. Maar ieder zijn ding. Mijn voorkeur gaat ook uit naar meer een baktijd van 1.5 a 2 Minuut. Zoiets als laatste 2 fotos op vorige pagina. T licht bittere van de korst maar toch nog luchtig.

• Hobbykok
quote:
Gumball schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 12:58:
Leuk filmpje maar ik ben benieuwd hoe dit gaat als zijn deeg een wat hogere hydratatie heeft. Ziet er behoorlijk droog uit waardoor het kunstje niet zo moeilijk is.
In dat geval kan je de pizzaschep gewoon als werkblad gebruiken, alleen bij een houten schep even uitkijken dat je niet een berg tomatensaus ernaast giet omdat je schep anders rood is.

zelf leg ik er griesmeel onder, vermengt zich minder goed dan maismeel met je deeg en het rolt ook nog 10 keer beter.
quote:
LED-Maniak schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 17:06:
Deels ook een reden dat puur zuurdesembrood slecht verkrijgbaar is: duurt allemaal veel te lang om te produceren. Dus dan maar zelf thuis bakken. :)
Puur zuurdesembrood (en al mijn brood trouwens) haal ik bij de bakker. Ze hebben er ook 100% speltbrood, dat is qua vorm een soort cake omdat spelt denk ik ook niet goed rijst.

Ik heb wel de luxe dat er hier een extreem goede bakker zit die dagelijks 50 soorten brood verkoopt (versgebakken alemaal), nadeel is wel dat als je op zaterdag gaat en je hebt niet besteld je een uur in de rij staat.

als die bakker nu ook eens kant en klare pizzabodems zou verkopen zou het helemaal makkelijk zijn :P

Hobbykok wijzigde deze reactie 06-08-2017 15:36 (50%)

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 14-10 11:09

DirtyBird

Praktiserend denker

Oke, bakpoeder is dus not done :-p werd wel genoemd als een mogelijkheid op italieplein namelijk. Het werkt opzich ook wel, maar ik zal in het vervolg weer gist gaan gebruiken. Bedankt voor de hulp en tips!

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

• Garyu
quote:
LED-Maniak schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 21:07:
[...]

Jamie oliver doet het ook met zelfrijzend bakmeel:

[video]

Deeg kneden en laten rijzen is hartstikke leuk, maar soms wil je even snel een tussendoortje of extraatje
voor je gasten maken. Dan wil ik wel eens cheaten. O-) Als mini pizzaatjes zou het best kunnen.
Hmm, dat ziet er uit als diepvriespizza, maar dan home-made. Dan kan je toch net zo goed zo een diepvriespizza in de oven gooien? Dat gaat nog sneller ;). Maar wie weet, misschien is het de moeite van het proberen waard.

• Gumball
quote:
Garyu schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:25:
[...]

Hmm, dat ziet er uit als diepvriespizza, maar dan home-made. Dan kan je toch net zo goed zo een diepvriespizza in de oven gooien? Dat gaat nog sneller ;). Maar wie weet, misschien is het de moeite van het proberen waard.
Heb het wel eens geprobeerd, maar het is echt geen eten. Bakpoeder heeft namelijk ook smaak.
Dus, je mist de gistsmaak en daarvoor in de plaats krijg je een fabriekssmaak van bakpoeder voor terug. Daarbij is de rijs echt heel anders dan bij gist.
Doe het niet!

• LED-Maniak

LED-Maniak

Ter compensatie ga ik dit weekend zuurdesempizza maken, je moet wat..
Ik ben erg benieuwd hoe dat smaakt :)

Kan je zoiets ook met tarwemeel maken of ga ik daar echt te ver mee?

Appeltaart is lekker!

• Garyu
quote:
koelkast schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:59:
[...]

Gebruik je daarvoor het recept uit de PDF, of heb je een eigen recept?
Ben benieuwd!
Eigen recept, aangezien ik zelf ook mijn brood bak, heb ik zowiezo altijd zuurdesem op tarwemeel-basis klaar staan.

Ik gebruik voor pizza dit:
450 gram meel
100 gram zuurdesem (ca. 50g water + 50g meel)
10 gram zout (= 2% van het meel)
250 gram water (= ca. 60%)
3-4 gram droge gist (half zakje)

• Gumball
quote:
Hobbykok schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:19:
Mijn bolletjes willen alleen niet meer rijzen na een maand of 3 in de kou, dus even zien wat het straks gaat worden.
Dat is je straf voor het te weinig eten van pizza :+

• martijn1p
Al enkele weken de Roccbox in het weekend aangehad! Solide bouw en geweldig voor pizzas!

• ik222
  • Laatst online: 22:15
Mooi ding alleen zul je de smaak van het hout natuurlijk missen.

• Hobbykok
Wat meer entertainment dan kookgericht, maar een leuke video over pizza's uit de gehele wereld (nouja, 3 landen):

YouTube: People Try Pizza From Around The World

Erg leuk om te zien, het geeft je wat ideeen om eens verder te kijken dan de Italiaanse of Amerikaanse versie. die met nutella is toch ook in de supermarkt nu te vinden, toch maar eens zelf proberen, deze ziet er veel lekkerder uit dan wat ik vanmiddag in de Jumbo weer zag liggen. Dessert pizza :D

Hobbykok wijzigde deze reactie 19-08-2017 00:01 (41%)

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Hehe, eindelijk begint het ergens op te lijken.

Nu voor de 2e keer die instructiefilmpjes van Simon gevolgd (uit de startpost) en deze keer ging het verbazingwekkend goed. De pizza's werden dit keer zelfs bijna te makkelijk groot en plat, waardoor het maar net in oven paste. Wel ook nog even met bakpapier gewerkt want mijn vrouw was het gevloek van de handeling naar de oven enigszins zat :+

Score volgens vrouw + dochter: de beste tot nu toe :)

• Repi3
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online
het deeg ziet er inderdaad goed uit (de rest ook :)) !

• MeZZiN
Bak papier werkt prima als alternatief voor het plakken van de pizza aan zo beetje alles :) plus een simple en goedkope pizza schep ^_^ alleen moet ik elke ronde een nieuwe er in doen een beetje zwart. Kan niet zo goed tegen 300graden oven.

Tesla MX - Leaf 2.zero

Pagina: 1 2 3 ... 6

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True