HP laptop slaat soms volledig uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playermijp
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-05 08:40
Hallo,

Sinds enkele maanden heb ik een raar probleem met m'n HP laptop. Wanneer ik op batterij werk kan deze soms zonder aanleiding volledig uitvallen alsof de stroom wegvalt. De batterij zit dan echter meestal nog meer dan halfvol en na een herstart werkt hij weer. Soms komt het dan nog eens terug soms niet. Het duurt meestal ook minstens 30 seconden na het uitvallen eer ik de computer terug kan inschakelen. De batterij is nu ongeveer 8 maanden oud (is een nieuwe originele HP batterij).

Ik heb al eens een stresstest laten draaien op de computer waarbij de CPU en gpu 100% belast worden totdat de batterij leeg is. Deze test heeft de laptop ongeveer anderhalf uur uitgehouden tot wanneer hij op een normale manier afgesloten is omdat de batterij leeg is, dus het ligt niet echt aan een tekort van vermogen of hitte problemen denk ik.

Hebben jullie nog een idee waaraan dit kan liggen?

PS: de laptop is nu een dikke 3 jaar oud en heeft de volgende specs:

Type: HP Pavilion DV7-6b50eb
Processor: Intel Core i7-2670QM
RAM: 8GB
SSD: 250GB Samsung 840 Evo
HDD: Toshiba 1TB
GPU: AMD Radeon HD 6490m

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Blijkbaar doet hij dit niet als hij op het net werkt.
Een beetje een "long shot", maar wat zou kunnen is dat de Ri (inwendige weerstand van de accu) verhoogd is. Zelfs als hij de stresstest wel goed doet zegt dit niet alles. Soms komt het voor dat als een accu op het randje zit, een plotseling opgevraagde hogere belasting de spanning even wat in elkaar laat zakken. Daarop kan de detectie dan reageren, terwijl deze dip bij een continue belasting mssichien niet optreedt. Ik had dat onlangs bij de accu's van een dect telefoon. Zolang er niet gebeld werd leek alles in orde, maar zodra de zender in kwam, viel hij uit.
De accu zit dan dus op het randje. Verder lastig te meten natuurlijk. Zelfs ook voor de leverancier. Hiervoor moet je echt bij de producent zijn.
Doet hij dit ook bij netbedrijf, dan vervalt deze mogelijkheid natuurlijk.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playermijp
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-05 08:40
Alvast bedankt! Tot nu toe is het probleem nog nooit opgetreden wanneer hij aangesloten is op netstroom dus wat je zegt zou heel goed kunnen. Dus je raadt me aan om contact op te nemen met HP en via die weg een oplossing te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Ja. Zou ik doen. In elk geval om de oplossing te vinden.
Zij weten vaak echt wel wat er met hun spullen aan de hand kan zijn.
Hoe lang ze garantie op een accu geven is een ander verhaal. Volgens mij maar 6 mnd. 'n Accu is immers een "verbruiksartikel".
Ander moet je gewoon gokken en een nieuwe accu kopen.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?