Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Eerste eigen build start niet

Pagina: 1
Acties:

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Beste tweakers,

Vandaag heb ik mijn eerst build in elkaar gezet (zie hier het topic over de aankopen).

Met volle moed ben ik aan deze eerste build begonnen en alles leek goed te gaan.
Nu sluit ik het geheel aan, maar gebeurd er niks als ik het systeem op probeer te starten (geen fans die spinnen, de voeding doet ook niets).
Wel kleurt het lampje van de netwerkpoort oranje, dit lijkt er op te duiden dat er wel stroom naar het moederbord gaat (?).
Ik heb de kleine pwr en reset stekkertjes op een andere manier aan proberen te sluiten, maar dan gaat er bij de netwerkpoort niets meer branden, dus ik neem aan dat de stekkertjes in eerste instantie goed zaten. Ook heb ik die 4=pin CPU power stekker opnieuw aangesloten zonder verschil.

Waar kan dit allemaal aan liggen? Wat zou ik nog (op een makkelijke manier) kunnen troubleshooten?

Het gaat om de volgende componenten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,50€ 182,50
1Asus B85M-G (C2)€ 63,95€ 63,95
1Asus GTX670-DC2-2GD5€ 0,-€ 0,-
1Antec P100€ 67,95€ 67,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,50€ 59,50
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 74,95€ 74,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 474,85

+ een SSD en een HDD.

Ik hoop dat iemand van jullie me weer wat verder op weg kan helpen! Ik heb hier helaas geen multimeter om dingen door te meten.

Mijn dank is alvast groot!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11 21:29
Check al je kabel nog eens zodat je zeker weet dat alles echt goed zit. Eventueel kan je ook proberen om op te starten met zo min mogelijk hardware (voeding,mobo,CPU, 1bankje ram)

Post anders eens een foto van het geheel

Cloud ☁️

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:10
Als dat niet mocht helpen, probeer de CPU opnieuw te monteren. Kijk daarbij heel goed naar de socket. Zie je pinnetjes die niet staan waar ze horen te staan? Intel socket kan soms een bitch zijn om te monteren, ik heb in het verleden eens pinnetjes verbogen terwijl ik redelijk voorzichtig was.

• Reynouts
  • Niet online
Heb alle kabels nog eens nagelopen, ook opnieuw erin gestoken. Alleen met mobo/cpu/ram geprobeerd, helaas geen verschil. De eatx kabel is wel een samengestelde kabel vanuit de voeding van 20+4 pins, deze klikt niet helemaal lekker samen, maar lijkt wel goed in het slot te vallen.

Als ik mijn aftermarket cooler van mijn processor haal en de processor remount, heeft de processor dan nieuwe thermal paste nodig? Ik denk zelf dat dit deel wel goed gegaan is, maar je weet nooit.

Maakt het uit in welk DIMM slot mijn enige balkje RAM stop?

Hierbij wat foto's, waarbij ik alles er uitgehaald heb om te testen.

Overview
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SPBdbtK.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KBI9wA5.jpg

De power buttons etc.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/abucqVS.jpg

De grote atx kabel, deze heb ik hierna nog een keer opnieuw erin gestoken naar aanleiding van dit verhaal.. helaas geen succes.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VARXqfD.jpg

Er gaat op mijn moederbord (en in mijn hoofd) geen lampje branden..

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:18

rdejongjr

Gnome

Zoals struikrover ook al aan gaf toch even het socket controleren en met de stock koeler proberen te starten.
Dan sluit je een verprutst socket of een backplate met scherpe randen ook uit.
(gelid en cooler master hebben soms belabberde afwerking op hun backplates)

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Wat je nog kunt proberen:

-Andere switch
-BIOS reset
-Reepje geheugen in A1 (hangt af wat Asus hanteerd)
-Aan/uit knopje op de voeding controleren

Op een foto zit je switch niet goed op de connector lijkt het. Er lijkt 1 pinnetje over te zijn. (PWR_BTN)

[ Voor 25% gewijzigd door Acid Vendetta op 22-02-2015 00:44 ]

• xer_00
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-10 22:19
Dit moederbord kan een update naar een nieuwere bios nodig hebben om deze processor te ondersteunen.

http://www.asus.com/Motherboards/B85MG/HelpDesk_CPU/

• Reynouts
  • Niet online
Bedankt voor de nieuwe leads.
Davetc schreef op zondag 22 februari 2015 @ 00:40:
Op een foto zit je switch niet goed op de connector lijkt het. Er lijkt 1 pinnetje over te zijn. (PWR_BTN)
Al mijn stekkertjes zijn 2 pinnig, dat laatste pinnetje wat over is, staat in de manual aangeduid als (NC). Hier heb ik geen stekkertje voor.
xer_00 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 04:16:
Dit moederbord kan een update naar een nieuwere bios nodig hebben om deze processor te ondersteunen.

http://www.asus.com/Motherboards/B85MG/HelpDesk_CPU/
Het getal op de BIOS chip is 1142. Dat is in elk geval hoger dan het getal op de ASUS site voor deze processor (0904). Dit lijkt me dus goed te zitten.

Ik ga vandaag de koeler en de CPU eraf halen om de socket te bekijken. Als ik de CPU opnieuw erin zet met de stock koeler, moet er dan nieuwe koelpasta op de CPU, of kan ik de huidige (eigenlijk ongebruikte) laten zitten?

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:18

rdejongjr

Gnome

Voor die paar tellen maakt het geen drol uit, voor permanente montage wel weer even schoonmaken en verse pasta er op.
(48+ uur prime met een stock koeler en een restje pasta wat er 5 cpu's geleden op gesmeerd is werkt prima, niet ideaal (kan een paar graden vanaf) maar het werkt.)

• Reynouts
  • Niet online
Ik heb de koeler eraf gehaald en gekeken of ik gebogen pinnetjes in de socket kon vinden, maar volgens mij is die nog helemaal in orde.

De socket:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UtNQlsM.jpg

Daarna heb ik de CPU er weer opgezet
Overview:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0tMx8NP.jpg

Daarna. de Intel stock cooler. Helaas met precies hetzelfde resultaat. Totaal geen teken van leven. Enige lampje wat ik heb zien branden is het lampje van de netwerkkaart als ik er een kabel in steek.

Moet ik het misschien meer richting de voeding zelf gaan zoeken? De zogenaamde paperclip truuk toepassen?

Edit: paperclip truuk toegepast en de voedingsventilator spint heel even op, daarna stopt hij bijna direct weer. Ook een casefan aangesloten en die wordt goed van stroom voorzien. Is in elk geval het grootste teken van leven wat ik gezien van de build, maar nu weer terug bij af. 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Reynouts op 22-02-2015 18:07 ]

• Acid Vendetta
  • Nu online
Socket is helemaal intact zo te zien.

Het eerste wat ik nu zou doen is een andere voeding proberen.

Verwijderd

Zeker weten dat je geen kortsluiting maakt? Afstandsbusjes (indien nodig) gebruikt, geen schroefje wat tussen je moederbord en behuizing is gegleden? Eventueel je setup testen buiten de behuizing kan ook helpen. Wel even checken dat je geen kortsluiting op de ondergrond maakt.

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-11 22:18
hoor je überhaupt piepjes als je de stroom er op gooit ? en heb je de voeding aangesloten op de goede punten op het moederbord ?

Soms heb je namelijk dacht ik (ik twijfel even maar mijn mede forummers corrigeren me wel als ik het fout heb ) voor je moederbord 2x stroom nodig , een brede aansluiting en een kleine aansluiting !

is het modulaire voeding ? zitten alle kabels goed in de voeding even goed aandrukken zodat je een klik hoort !

• Reynouts
  • Niet online
Ik ga vanavond het board weer buiten de kast testen. Afstandsbusjes heb ik gebruikt, i/o shield ging wel moeizaam, misschien is dat een bron van kortsluiting?

Heb geen speakertje, dus weet niet of hij piept,maar aangezien er echt niks gebeurd (geen lampjes of fans) denk ik ook geen piepjes.

Heb inderdaad 2 stroom punten aangesloten op het mobo (24 en 4 pins). Dit deel van de voeding is niet modulair.

• Struikrover
Een speakertje zou je eventueel nog kunnen aanschaffen? Het is niet zo'n grote kostenpost, en de enige manier voor je moederbord om te communiceren met de buitenwereld op het moment dat hij geen LED'je heeft

• joeyschrama
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 16:49
Ik zou zelf even proberen om de pinnetjes voor de powerbutton, handmatig kort te sluiten (met schroevendraaier oid) om uit te sluiten dat het de powerbutton is.

• Reynouts
  • Niet online
Bedankt voor de tips!

Mijn to-do list:
- Speakertje regelen en aansluiten
- Schroevendraaier gebruiken om powerbutton kort te sluiten
- Moederbord uit de kast halen en testen

Meer ideeën zijn altijd welkom.

Edit:
Schroevendraaier truck geprobeerd, levert geen resultaat op. Ook het board uit de kast gehaald, aangesloten en proberen op te starten; ook geen succes.

Kortsluiting met het board en de kast is nu uit te sluiten, een kapotte power knop ook.. Zou het dan toch gewoon pech zijn en is het moederbord slecht?

[ Voor 42% gewijzigd door Reynouts op 23-02-2015 20:52 ]

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

Ik heb een keer een pc gehad met een asus moederbord die ook niet meer aan wou.
Ook fans die even opspinde maar verder niks toen ik de kleine voedings kabel (8pins) van het moederbord los maakte en toen ging de pc wel aan.
Andere voeding deed hetzelfde en toen lag het aan het moederbord die was niet goed.

Jsunnyreports

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-11 16:10
Je geeft aan dat de fan van je voeding gelijk weer stopt als je hem met een paperclip start.. Dan zou ik het toch met een andere voeding proberen.

• Reynouts
  • Niet online
Ik zie nu op andere foto's van het moederbord dat er echt een redelijk groot fysiek lampje op hoort te zitten. Deze zit er bij mijn moederbord helemaal niet op.. Dit is het 5v standby lampje.

Links mijn board (paars vierkantje markeert de plek voor het lampje), rechts een board van internet.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9HGCvFK.jpg

Dit lijkt me niet goed.... zal dit de reden zijn dat er niks gebeurd?

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

foto komt niet overeen met wat ik online vind van het bord
http://www.heise.de/preis...b0f60-m0eay5-a981418.html
6 sata poorten e.d.

Jsunnyreports

• Reynouts
  • Niet online
Degene die jij linkt is de ASUS B85M-E, ik heb de ASUS B85M-G.

Op mijn board hoort het LEDje in elk geval te zitten, maar zit er niet op.
Dus ik ben benieuwd of het ontbreken van dit LEDje de reden kan zijn van het niet functioneren van het geheel.

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/products/xl/186854/3/asus_b85mg.jpg

[ Voor 69% gewijzigd door Reynouts op 24-02-2015 15:15 ]

• Acid Vendetta
  • Nu online
Van sommige moederborden (onderdelen in het algemeen) worden vaak meerdere revisies gemaakt.

Heb je al een andere voeding geprobeerd? Imho de grootste kanshebber.

• Reynouts
  • Niet online
Hmm, als ik google op het precieze rev nummer krijg ik in elk geval een board te zien met groen kleurig LED lampje, bij mijn board zit er alleen een +/- aansluiting voor een eventueel LEDje en volgens het boekje moet die er wel op zitten..

Ik heb nog wel een oudere voeding in een andere computer, maar ik weet niet of die gaat passen op dit moederbord. Dat ga ik vanavond nog testen! Maar ik verwacht dat ik het moederbord toch het beste terug kan sturen (ook al is het niet dé oorzaak, het LEDje hoort erop te zitten).

Verwijderd

Ik raad je aan om direkt je moederbord op te sturen.

• Acid Vendetta
  • Nu online
Bij het testen met een voeding waarvan je zeker weet dat hij werkt heb je meer zekerheid. Wie weet zit je nu zelfs met 2 defecte onderdelen.

Ik zou gewoon even langs een computerwinkel gaan en vragen of hij ter plekke even getest kan worden met een werkende voeding. Je hebt jouw eigen voeding namelijk ook niet werkend gezien.

• prestige93
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-07-2024
Reynouts schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 15:12:
Degene die jij linkt is de ASUS B85M-E, ik heb de ASUS B85M-G.

Op mijn board hoort het LEDje in elk geval te zitten, maar zit er niet op.
Dus ik ben benieuwd of het ontbreken van dit LEDje de reden kan zijn van het niet functioneren van het geheel.

[afbeelding]
Heb hier zojuist een aantal doosjes open getrokken met jou moederbord er in (hebben er veel op voorraad liggen op mijn werk) hier zitten geen ledjes op.

Steam: http://steamcommunity.com/id/Prestige93

• Reynouts
  • Niet online
prestige93 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 16:09:
[...]

Heb hier zojuist een aantal doosjes open getrokken met jou moederbord er in (hebben er veel op voorraad liggen op mijn werk) hier zitten geen ledjes op.
Thanks! Dan lijkt me dat dus toch niet het issue..
Davetc schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 16:07:
Bij het testen met een voeding waarvan je zeker weet dat hij werkt heb je meer zekerheid. Wie weet zit je nu zelfs met 2 defecte onderdelen.

Ik zou gewoon even langs een computerwinkel gaan en vragen of hij ter plekke even getest kan worden met een werkende voeding. Je hebt jouw eigen voeding namelijk ook niet werkend gezien.
Ik heb thuis een werkende computer (weet er alleen van dat de processor een Q6600 is), deze kan ik uit elkaar halen om het één en ander te testen. Nieuwe voeding op oude computer en oude voeding op nieuwe computer. Hopelijk passen alle aansluitingen. Als dat niet lukt inderdaad even langs een computerwinkel..

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je niks aansluit, maar wel de voeding en dan power on doet, dan moet ie op z'n minst mekkeren dat er geen CPU in zit door bijvoorbeeld de fans aan en uit te doen of een paar LED's te laten knipperen. Als dat ook niet gebeurt: DOA, moederbord RMA'en.

Extra check: je voeding van de andere computer, als die het ook niet doet op je nieuwe moederbord: probeer het ook andersom! Dus voeding van je nieuwe computer op je oude computer aansluiten.

Ik denk trouwens niet dat we hier een problematische voeding hebben:
Enige lampje wat ik heb zien branden is het lampje van de netwerkkaart als ik er een kabel in steek.
dus +5Vsb en de Power Good lijnen doen het prima.

Kanshebbers: soft-start circuit kapot op je moederbord, dus weer RMA doen.

• Reynouts
  • Niet online
Nieuwe voeding op oude PC geprobeerd, werkt.
Oude voeding op nieuwe pc geprobeerd, werkt niet, geen signaal, geen fans niks.

Moederboard terugsturen via een service ticket dus?

Verwijderd

Laatste poging misschien: Reset CLRTC proberen volgens handleiding Asus ;)

• Acid Vendetta
  • Nu online
Reynouts schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 18:20:
Nieuwe voeding op oude PC geprobeerd, werkt.
Oude voeding op nieuwe pc geprobeerd, werkt niet, geen signaal, geen fans niks.

Moederboard terugsturen via een service ticket dus?
Nu weet je in ieder geval dat het je moederbord is en niet je voeding. Dit is een gevalletje DOA.

Verwijderd

Je moederbordje: 2 pins reset

http://www.manualslib.com...-B85m-G-R2-0.html?page=19

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2015 19:01 ]

• Reynouts
  • Niet online
Bedankt voor de tip Orgelfreak.
Ook dat lijkt tot nergens te leiden.

Eruit schroeven en opsturen maar.

Bedankt voor de tips en het meedenken iedereen!!

Verwijderd

Spanning van je Computer eraf.
Jumper Clear RTC RAM helemaal eraf halen.
Batterij eruit.
Even wachten......
Batterij erin
Spanning op je Computer
En Draaien maar.............................????

• Reynouts
  • Niet online
Bedankt voor de laatste tips, er lijkt leven in de brouwerij gekomen te zijn.

Het jumpertje zat er standaard op, na het verwijderen van het jumpertje en een battery pull, gebeurt er iets.
Helaas nog niet het gewenste effect.. De CPU fan, case fan en lampje op de case gaan regelmatig aan met tussenpozen van een paar seconden. Ik heb ook een speakertje aangesloten, maar die geeft geen beeps..

Ik heb 1 reepje geprobeerd in elk slot en ook geen DIMM erin, resulteert allemaal in hetzelfde resultaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Reynouts op 24-02-2015 23:14 ]

Verwijderd

Misschien toch de bios

Moederbord en CPU alleen compatible na BIOS update

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2015 13:53 ]

Verwijderd

Vermoeden dat het toch de bios is
Moederbord is niet te Flashen met USB
Wat nu........................

Moederbord en CPU alleen compatible na BIOS update

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2015 14:48 ]

• Reynouts
  • Niet online
Bedankt voor de link, meer mensen met eenzelfde probleem.

Ik kan het hele systeem opsturen naar Azerty en laten testen voor 17.50, als de bios geflasht moet worden doen ze dat binnen dat bedrag.
Verzendkosten zijn dan wel voor eigen rekening.

Dat dan maar doen.

• Reynouts
  • Niet online
Hele complete systeem is opgestuurd en door Azerty getest.
Het moederbord is defect bevonden en vervangen door de shop (wel testkosten betalen).

Als hij binnenkomt hoop ik dat hij het out-of-the-box gaat doen!

• Struikrover
Balen dat je er zo veel werk van gehad hebt. Kan gebeuren met zelfbouw, maar het is in deze branche soms lastig om je gelijk te krijgen. Goed dat dat jou in ieder geval gelukt is. Hopelijk heb je meer plezier met je vervangende bord :)
Pagina: 1