Toon posts:

SSD voor in 4 jaar oude laptop (Dell XPS 15)

Pagina: 1
Acties:

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-03 01:15
Hallo,

Ik ben op zoek naar een SSD die in mijn laptop past. De hardeschijf die er in zat is aan het overleiden, hij kraakt en laadt vaak traag. Daarom is de zoektocht alvast gestart. Het beestje draait verder nog als een tierelier en ik hoef echt nog geen vervangend exemplaar dat betere specificaties heeft.

Het gaat om het volgende systeem:
Dell System XPS L502X
MEMORY : 8192MB (2X4096) 1333MHZ DDR3 DU
HARD DRIVE : 750GB SERIAL ATA (7200RPM)
OPTICAL DRIVE : 8X DVD+/-RW OPTICAL DRIVE
GRAPHICS : 1GB NVIDIA GEFORCE GT 525M GR
OPERATING SYSTEM : ENGLISH GENUINE WINDOWS
CPU: 2ND GENERATION INTEL CORE I7
Intel(R) Mobile Express Chipset SATA AHCI Controller

De hardeschijf die er nu in zit is de volgende:
WDC WD7500BPKT-75PK4T0

Nu is deze schijf een SATA300. De SSD's hebben allemaal SATA600. Ik heb opgezocht en gevonden dat dit geen probleem is maar dat de maximale doorvoersnelheden niet optimaal zijn bij een dergelijke verbinding. Dit betekend dat de snelheid van mijn SSD wordt teruggeschaald naar 300Mb/s. (Klopt dit?) Mijn huidige hardeschijf zal ongeveer een maximale doorvoersnelheid hebben gehad van 120Mb/s (?). Dit betekend dat ik er wel op vooruit ga maar niet het maximale uit de SSD ga halen.

Mijn huidige schijf (WDC WD7500BPKT-75PK4T0) heeft de voglende afmetingen:
Form Factor2.5"
Height (maximum)9.5mm
Width (maximum)69.75mm
Length (maximum)100.3mm

Nu ben ik opzoek naar een schijf die dezelfde afmetingen heeft of kleiner is en een opslag heeft van minimaal 200GB.

Mijn oog is gevallen op:
Samsung 840 EVO Laptop kit 250GB
Height 6,8 mm
Width 69,85 mm
Length 100 mm
Samsung 840 EVO 250G
Height 7 mm
Width 69,85 mm
Length 100,5 mm
Sandisk Ultra II SSD 240GB
Height 7 mm
Width 69,85 mm
Length 100,5 mm
Kingston SSDNow V300 240GB
Height 7 mm
Width 69,85 mm
Length 100 mm
Crucial M500 2,5" 240GB
Height 7 mm
Width 69,85 mm
Length 100 mm

Is het nou nodig om een laptop kit te nemen? Ik ga de schijf in de laptop zetten op de plaats waar nu de HDD zit.

Wat mij opvalt is dat de lengte van de schijven verschilt. Is dit door sites die onjuiste/onvolledige informatie verstrekken? Als het goed is past het allemaal in de 2.5" formfactor

Mijn budget is minimaal. Ik ben student zonder stufie dus het is lastig voor me. Ik kan echter niet zonder laptop.

Echter heb ik ook de kans om een HDD in de laptop te plaatsen. Dit kan dan de volgende zijn:
Hitachi Travelstar Z7K500 500GB SATA 2.5IN 72, 500GB

Wat zouden jullie doen? Gaan voor de goedkooptste SSD of toch een HDD en dan kiezen voor toch iets meer opslag en in financieel betere tijden alsnog overstappen op een SSD?

(voorbeelden)
Samsung 840 EVO 250GB = 115,-
Sandisk Ultra II SSD 120GB = 64,99
Hitachi Travelstar 500GB = 45,60

Is het het geld waard om er toch een SSD in te zetten? Is de goedkope SSD betrouwbaar of raden jullie deze mij af?

Wat ik nu doe op mijn laptop is:
Office
Filmpje kijken
Af en toe met Solid Works werken
Internetten

Bijvoorbaad dank. _/-\o_ O-)

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• stevens20
Allemaal bedankt voor de informatie.

Ik ben nu gaan kijken naar een goedkope SSD die wel de volledige snelheid van SATA2 haalt. Dat is deze geworden:
Crucial MX100 256GB
Behuizing bay intern 2.5"
Hoogte 7mm
Prijs per GB €0,367
Lezen (sequentieel) 550MB/s
Schrijven (sequentieel) 333MB/s
Laagste prijs € 93,95

Het ene wat me zorgen baard is dat de reviews niet al te best zijn. Daarom heb ik ook deze nog gezien, helaas zijn hier nog geen reviews van.
Transcend SSD370 (Premium) 256GB
Hoogte 7mm
Prijs per GB €0,352
Lezen (sequentieel) 570MB/s
Schrijven (sequentieel) 470MB/s
Laagste prijs € 90,-

Is het daarom niet de moeite waard (ondanks dat het boven mijn budget is) om voor een iets duurdere te gaan? Bijvoorbeeld deze:
Samsung 840 EVO 250GB
Hoogte 6,8mm
Prijs per GB €0,436
Lezen (sequentieel) 540MB/s
Schrijven (sequentieel) 520MB/s
Laagste prijs € 114,90

Hiervan zijn de reviews toch wel wat positiever.

Het scheelt toch weer €25,- (22% van die €114,90). Die laptop heb ik wel echt nodig voor mijn studie, ik kan niet zonder!
Daarbij betaal je natuurlijk extra voor de hogere lees en schrijfsnelheden waar je geen gebruik van kan maken i.v.m. de SATA2 aansluiting. Ook al valt dat met die Transcend wel weer mee.

Ik ga er een schone Windows7 64bit op zetten, batterijduur maakt niet bijster veel uit omdat ik amper op de accu werkt.

• stevens20
Perconte schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 16:56:
Misschien heb je het verkeerd gelezen, maar de L502x heeft wel degelijk SATA-3 alleen de DVD-Speler zit met SATA-2 aangesloten wat het niet slim maakt om de SSD in een caddy te zetten.
Ow, dank je. Ik kon nergens exact vinden of het zo was (Nu wel gevonden). Omdat de HDD een SATA300 heeft ben ik er vanuit gegaan dat het een SATA300 aansluiting heeft. In dat geval ga ik voor de Crucial M550 2,5" 256GB. Die heeft een lagere snelheid dan de Samsung 840 EVO 250GB maar het verschil is me (wat ik zo lees) te klein voor het geld. Het scheelt me toch weer €10,-

Crucial M550 2,5" 256GB
Lezen (sequentieel) 550MB/s
Schrijven (sequentieel) 500MB/s
Lezen (random 4K) 90.000IOPS
Schrijven (random 4K) 80.000IOPS

Dank u allen voor de hulp! Ik ben geholpen. _/-\o_

[Voor 5% gewijzigd door stevens20 op 09-01-2015 19:15]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee