Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 8 9 10
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bennie Groen
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 11-10 08:07
Hoi, ik lees regelmatig op got, maar heb me nu voor het eerst ingeschreven voor een vraagje. Maar eerst wat achtergrond.
Ik heb 2 jaar terug een huis gekocht (gebouwd 1970, met van die klassieke segmenten radiatoren), en ben deze stukje bij beetje aan het opknappen. Afgelopen winter heb ik de zolder geïsoleerd. Mede door dit project ben ik mijn meterstanden gaan bijhouden, en recent is er een slimme meter geïnstalleerd en ben ik mijn P1 poort gaan uitlezen met een raspberry pi. Om sluip gasverbruik te voorkomen, als gevolg van de WW warmhoud functie van de ketel, heb ik een isense opgehangen. Hiermee kreeg ik toegang tot deze instellingen.
Nu lees ik in de boekjes van mijn ketel ( Remeha Quinta 28c) en de isense, dat ik een buiten temperatuur voeler kan ophangen. Ik ben niet geïnteresseerd in een WAR (ik lees dat het moeilijk is om tot een besparing te komen), maar ik lees ook dat ik in een ruimte afhankelijke regeling de ketel temperatuur afhankelijk kan maken van de buiten temperatuur.
Handleiding isense:
"7.5.6 RTC + limiet
Ruimteregeling met de geprogrammeerde stooklijn als limiet. De regeling werkt hetzelfde als de gewone RTC regelstrategie, maar de stooklijn wordt als maximale keteltemperatuur gebruikt (buitenvoeler nodig)."

Het lijkt mij de moeite waard om deze sensor te installeren, om aanvoer temperatuur (en daarmee retour temp), over het seizoen en gedurende de dag, zo laag mogelijk te houden. Levert deze manier van regelen een besparing?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13-10 15:12
De (beperkte) meerwaarde van weersafhankelijk regelen met een iSense kan zijn dat je wat snellere anticipatie hebt op plotse weersveranderingen, meer comfort dus; geen besparing. Je kan verschillende instellingen kiezen, waarbij interessantst is om de buitensensor en de ruimtetemperatuur te combineren.

Ik zou het maar voorzien als je heel graag de buitentemperatuur wil zien op het scherm van de thermostaat, of CV leidingen hebt in koude ruimtes met risico op bevriezing (bij buitentemperaturen onder 0°C gaat circulatiepomp constant draaien). iSense is een heel goeie thermostaat, en in mijn huis is de voornaamste storende factor de wind, niet de buitentemperatuur, wat dus met een buitensensor geen enkel verschil maakt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:17
leonbong schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:11:
Heeft iemand hier ervaring met de verschillende merken dynamische ventielen die te koop zijn.

Ik had in de badkamer een suizende radiator die veel te veel water l/uur deed. Omdat deze geen instelbare kV had en ik een 60kPa drukverschil installatie heb. (stadsverwarming) Daardoor heeft het schakelen van de vloerverwarmingsregelklep nogal veel invloed op druk van de rest van de installatie.

Ik heb de bestaande comap kraan vervangen door een comap Autosar (dynamische ventiel), echter deze blijkt nogal lomp van formaat te zijn nu ik hem heb. Waardoor ik in de slaapkamers de comap eigenlijk niet wil toepassen.

Weet iemand welke het beste regelt en het meest stil is.
Comap autosar is overigens stil maar best lomp van formaat en zeer slecht verkrijgbaar.
Heimeier Eclipse is heel compact en instelbaar met een normale steeksleutel.
Honeywell kombi TRV geen ervaring mee en zeer slecht verkrijgbaar in NL.
Danfoss Dynamic wil ik niet omdat deze afkwijkende radiatorkoppen vereist.

Ik had oorspronkelijk voor comap gekozen omdat ik dacht dat een radiatorinvoerbocht van comap alleen goed past op comap. Nu zegt de winkel dat invoerbochten behoorlijk universeel waardoor ik deze niet hoef te vervangen in de radiatoren.

Mijn vraag is welke kan ik het best kopen Heimeier of Honeywell waarbij ik laatste eigenlijk overweeg omdat ik in de slaapkamers evohome knoppen heb.
Zo een update mbt de dynamische ventielen.

Ik heb in de badkamer een [A]Comap autosar, in een slaapkamer een [B]Heimeier Eclipse.
Eerste indruk ze werken allebei in principe zoals je verwacht.
Het afstellen van [B] kan je doen zonder handleiding om de schaalverdeling direct in l/uur is aangeven. Bij [A] heb je tabel nodig omdat de getallen 1 t/m 8 zijn voor een debiet van 10-110 l/uur.

Ik wat metingen en observaties verricht aan de types.
Geluid:
[A] Is duidelijk stiller dan [B] bij hoge debieten, voor mij een belangrijk punt want voor mij was het het suizen een belangrijk ding. Nu moet ik zeggen [B] is ook al stuk stiller is dan het oorspronkelijke ventiel en ook zeker acceptabel.

Debiet:
Ik heb een stadsverwarming met warmtemeter dus kan op deze nauwkeurige meter goed het debiet aflezen.
Van [B] Komt de schaal verdeling beter overeen met de werkelijkheid. 10L/uur is ook echt 10 l/uur.
[A] Lijkt een iets grote afwijking op de schaalverdeling te hebben.
Max debiet [A] haalt keurig de 110l/uur [B] komt niet op zijn max van 150l/uur maar blijft hangen op 115 l/uur.

Ik heb ook de invloed van drukverschillen getest door mijn vloerverwarmingsklep te openen en sluiten.
[A] heeft geen last van deze verstoringen het gekozen debiet verloopt helemaal niet. [B] Op het moment van openen de vloerverwarmingsklep geeft deze een kortstondige variatie op het debiet wat daarna niet volledig wordt gecorrigeerd. Bijvoorbeeld 40l/uur --> 38l/uur.

Overig:
Daarnaast opmerkelijk [B] functioneerde na enkele dagen al niet meer het debiet wou niet boven de 45l/uur. Na het verwijderen van het binnenwerk blijkt dat deze verstopt zat. Terwijl er filter in mijn CV installatie zit. Ik heb dat niet kunnen herstellen door hem te spoelen onder de kraan. Uiteindelijk maar een nieuw binnenwerk gekocht voor [B].

Ik heb het binnenwerk van [A] ook maar eens verwijderd en deze heeft veel minder zeer kleine gaatjes hij lijkt wat mij betreft daardoor ongevoeliger voor vuil.
Ik het vermoeden dat de drukcompensatie van [A] grote kanaaltjes heeft waardoor deze makkelijker drukverschillen kan regelen.

Conclusie de rest van de radiatoren worden voorzien van [A] omdat deze stiller zijn en ongevoeliger voor vuil lijken. Het blijven vervangen van binnenwerken is een dure hobby en onacceptabel.

Comap Autosar

Heimeir Eclipse

leonbong wijzigde deze reactie 10-05-2019 09:45 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

VinkH schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 20:47:

Dus de vraag is: moet ik mijn retourleidingen wel of niet isoleren?
Goeie gedachtengang. Maar. Waar komt de warmte die 'weglekt' uit je buizen terecht? Als je je buizen kunt isoleren zitten ze waarschijnlijk op de muur, en lopen ze door kamers en gangen. Dat zijn plekken die je misschien wilt verwarmen. Alleen een buis die door een onverwarmde ruimte loopt die je ook niet wilt verwarmen is isolatie sowieso een noodzaak.

Het lijkt me een beetje suf om alle buizen in de hal en op de overloop te isoleren, en dan de radiator in de hal verder open te moeten zetten omdat het er te koud wordt. :)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 19:00

dunklefaser

Point Of KnowReturn

HereIsTom schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:11:
[...]

Deze ketel is minstens 10 jaar oud, als je het geld hebt zou ik voor een nieuwe HR ketel gaan, die zijn weer een stuk zuiniger!
Mijn HR-ketel is 19 jaar oud en ik weet zeker dat een nieuwe ketel hooguit voor sww een beetje kan besparen,
voor cv misschien een heel klein beetje, maar dan moet het minimale vermogen een stuk lager liggen dan nu..

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

HereIsTom schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:32:
[...]

Denk het niet, hier hing ook een Intergas VHR van 10 jaar, maar met een nieuwe Remeha HR is het verbruik toch echt ruim 30% minder!

@VinkH; Ja isoleren van buizen in onverwarmde ruimtes is ook belangrijk.
En een ketel van 15 jaar of ouder zou ik meteen vervangen, weet zeker dat de nieuwe ketels een stuk zuiniger zijn en heb je zo weer terug verdient!
Ik denk je moet echt kijken naar het type ketel:
verbeterd rendement ketel of hoog rendement (condenserende!!) ketel
Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 05:54
Is het echt nodig om de vloerverwarming in de badkamer 12 maanden per jaar continu aan te hebben?
Het is natuurlijk heel lekker aan de voetjes maar factuur volgt.

2 badmatten, 1 op de vloer, 1 in de was/schoon is al snel terugverdiend.

www.wigle.net

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 13-10 22:18
Bra-Jo schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:34:
...

Ik vraag me af of het handiger is om een modulerende thermostaat te nemen, of een aan-uit zoals nu. Mogelijk wil ik op termijn over naar een compleet Evohome systeem, maar nu vanwege budget nog even niet. Hebben jullie advies over wat nu de meest efficiënte thermostaat zou moeten zijn?
Kijk eerst naar je CV-ketel, kan die open therm aan. Dan zou ik daar voor gaan. De meeste kunnen beide.
Bij aan/uit kun je een lerende thermostaat nemen (dan zou de thermostaat de ketel moeten moduleren). Dat scheelt wel in temperatuurschommelingen is mijn gevoel, als je eraf kan blijven, want reageert wat trager op handmatige veranderingen. Een ouderwetse aan/uit is als de rest niet past, of vanwege de prijs ivm periode nodig tot evohome komt.

Dapdodo wijzigde deze reactie 14-07-2019 20:30 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 12:04
Bra-Jo schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:34:
Ik zie door de bomen het bos niet meer, hoop dat jullie een idee hebben.
We hebben een nieuw huis gekocht, uit begin jaren 70. Erg slecht geïsoleerd, waar we al iets aan gedaan hebben, dus nu redelijk geïsoleerd. :)

Er hangt een nieuwe ketel (jaar oud), Remeha Avanta 35C. Daarbij vloerverwarming, zes groepen (keuken, woonkamer, hal) beneden. Het huis heeft verder vier slaapkamers (twee boven en twee beneden) en nog een kantoor beneden, allemaal met normale radiatoren. Is allemaal vorige zomer geplaatst door de vorige bewoner. Door de zachte winter heb ik helaas weinig inzicht hoe het spul presteert, en ik weet überhaupt niet of dat nog relevant is omdat we flink geïsoleerd hebben.

Nu is de oude aan/uit-thermostaat kapot en moet er een nieuwe komen.

Ik vraag me af of het handiger is om een modulerende thermostaat te nemen, of een aan-uit zoals nu. Mogelijk wil ik op termijn over naar een compleet Evohome systeem, maar nu vanwege budget nog even niet. Hebben jullie advies over wat nu de meest efficiënte thermostaat zou moeten zijn?
Aan/uit is in het geval van een vloerverwarming prima. Je ketel moduleert op basis van het verschil tussen aanvoer en retour temperatuur (dus lekker zuinig). OT is interessant om snel op te warmen met radiatoren en daarna op een laag pitje de ruimtetemperatuur op peil te houden.

Opentherm kan ook best werken maar evengoed roep je een paar problemen over je af die je nu niet hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 12:04
Bra-Jo schreef op maandag 15 juli 2019 @ 09:52:
Bedankt voor de reacties @Dapdodo en @bert pit.
Maar mijn grootste angst (tussen aanhalingstekens) is dat ik straks de kamers zonder vloerverwarming niet goed warm krijg.
WAR is dan juist een oplossing en anders dan hier wordt gesteld is het in het geval van een Remeha Calenta geen energieslurper. In het geval van de Calenta werkt het met aan/uit: Op het moment van uit (bijvoorbeeld tijdens nachtverlaging ) gebruikt de CV geen gas en wordt er geen warm water rondgepompt. Uitsluitend de aanvoertemperatuur wordt gewijzigd aan de hand van de buitentemperatuur. Precies wat je nodig heb dus, ik heb het ook en het werkt perfect.

Als je alleen je kantoor war wilt stoken, kan het zijn dat je CV een te grote capaciteit heeft en zijn warmte niet kwijt kan. Je zult dan meer ruimtes moeten verwarmen, of de capaciteit van de CV moeten verlagen. Echter dat laatste, daar zitten grenzen aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@bert pit
De huidige Quooker prijzen (van de website):

"Nordic single tap met een chroom finish en een PRO3-reservoir (€ 995).
Het meest luxe model is de Quooker Fusion verguld goud met COMBI-reservoir (€ 3595).
En daartussen zit van alles."

Er zijn andere, vergelijkbare producten, welke wat minder kosten.

Algemeen: Comfort (en status?) mag wat kosten (maar niet zo veel)
Gas besparen doet de Quooker wel, dat is zeker O-) .

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:21

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Topicstarter
Mocht iemand nog leuke filmpjes willen kijken, het YouTube kanaal John Visser cv-optimalisatie is erg interessant.

Is een installateur die bij allerlei CV-installaties verbeteringen doet. Varieert van woonhuis tot kantoorgebouw, kerkgebouw etc. Het door hem geplaatste leidingwerk is overigens een genot om naar te kijken, zo netjes :9~

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Topicstarter
dunklefaser schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:33:
@ThinkPad Gelukkig heb je de YT-link alleen? bij tweakers geplaatst en niet bij VEH of de consumentenbond.
Anders zou dit wel eens een averechts effect kunnen hebben en onder sluikreclame lopen 8)7 .
offtopic:
Geen idee of het sarcastisch is bedoeld? Ik ken de beste man verder niet en ben er ook niet financieel of anders bij gebaat om zijn kanaal hier te noemen. Kwam het tegen en vond het interessante materie, vandaar dat ik het hier postte.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ThinkPad Het is op dezelfde manier bedoeld als jouw bijdrage, ironisch, misschien ook een beetje sarcastisch dus.
Met jouw bewoording zou het op de genoemde websites misschien ook anders begrepen kunnen worden, als ik bedoel wat je begrijpt.

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 14:51
@koelkast dat ligt aan jouw definitie van gedoe.
Het systeem moet leeg en de nieuwe kraan moet passen op de aanwezig leidingen en radiator.
Als je dat zeker weet, dan vind ik het een klein klusje. Als het een oud systeem is, dan kunnen de koppelingen wel eens niet passen op een willekeurig uit de schappen van de gamma gegraaide thermostaatkraan.

heb je fotootje en een link van de kraan die je wilt plaatsen?

blissard wijzigde deze reactie 28-08-2019 15:06 (6%)

Vandaag de CV storingsmonteur langs gehad, had last van knallende Intergas ketel omdat de ontsteekkabel onderin doorsloeg naar de warmtewisselaar.
Moest natuurlijk het hele menu weer naar fabrieksinstellingen zetten, zeuren dat max temperatuur te laag stond en dat een spaardouche niet kon met mijn ketel, want "je fietst ook niet met de rem ingeknepen toch?". Verder had ie tapcomfort weer aangezet. Zag hem door het menu drukken, dus toen ie weg was alles maar weer naar wens ingesteld (25% min vermogen, temperaturen op 53 en 55 en tapcomfort uit). Zo moe word je daar van...

• naftebakje
_JGC_ schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 00:13:
Vandaag de CV storingsmonteur langs gehad, had last van knallende Intergas ketel omdat de ontsteekkabel onderin doorsloeg naar de warmtewisselaar.
Moest natuurlijk het hele menu weer naar fabrieksinstellingen zetten, zeuren dat max temperatuur te laag stond en dat een spaardouche niet kon met mijn ketel, want "je fietst ook niet met de rem ingeknepen toch?". Verder had ie tapcomfort weer aangezet. Zag hem door het menu drukken, dus toen ie weg was alles maar weer naar wens ingesteld (25% min vermogen, temperaturen op 53 en 55 en tapcomfort uit). Zo moe word je daar van...
Die had ik wel eens willen zien wegrijden, zal wellicht een aan-uit gaspedaal hebben :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Bramboos
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 08-10 17:17
Even een hele grote dankjewel naar jullie allemaal. :)

Sinds kort een huurhuis met een 1 jaar oude Intergas ketel. Dit weekend werd het wat frisjes in huis en voor het eerst de CV aangezet. Het klonk alsof het huis ging instorten en alsof het weer zomer was. Suisende radiatoren, tikkende/knallende leidingen en het voelde alsof de zon op de ramen stond zo'n hitte kwam er van de radiatoren.

Op een of andere manier vond de installateur het een goed idee om een ketel op te hangen met 22,8 kW aan vermogen op fabrieksinstellingen. In totaal verwarmen we niet meer dan 120-200 kuub (afhankelijk van warmtevraag thermostaakranen). Het gaat om een tussenwoning die geheel omringd is door gebouwen, dubbelglas, goede isolatie, enz.

Aan de hand van dit topic heb ik de ketel terug kunnen regelen naar iets meer dan minimaal vermogen, een koudere watertemperatuur en het belangrijkste: de modulerende pomp dusdanig laag gezet dat het suisende geluid weg is als de ketel aan slaat. Daarnaast uiteraard tapcomfort uitgezet.

Als laatste wil ik jullie dit pareltje ook niet onthouden:
https://tweakers.net/ext/f/FscXeo2FI6DM5nW4cDgc5rcU/thumb.jpg
Van 12+ liter per minuut en lekkend water aan alle kanten en een doucheputje die het amper aankan naar 5.8 liter water per minuut. Verhuurder vond het niet nodig om de douchekolom te vervangen dus tiewraps to the rescue. :9

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:53
Nee, dat zal niet gaan. Eigenlijk is het vreemd te noemen dat het bij Intergas wél kan, normaal gesproken kiest de fabrikant een veilige instelling en kan de consument dat niet veranderen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:53
De reden dat het eerste water 60 graden is, is vooral doordat de wisselaar nog heet is van de tapwaterbereiding.Geeft niets voor de vloer, het is bijna direct afgekoeld.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 14:51
leonbong schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 14:55:
@silverheijen

Overigens als je ketel altijd meteen plankgas gaat kost een hoop gas omdat op dat moment het ketelrendement lager is.

"Met auto een rij je ook weg waarbij je geleidelijk de acceleratie opvoert en niet met gierende banden"
En als de retour temperatuur laag genoeg blijft, dan werkt de ketel in zijn HR-bereik. De aanvoer heeft daar niet veel mee te maken. De traagheid van het CV systeem (door alle massa van water en staal) zorgt er voor dat dat eerste hoge vermogen makkelijk opgenomen kan worden. Daarom kun je vaak best een minuutje of wat met 24 KW stoken voor de retour echt warm wordt.

Een CV -systeem is geen auto.

blissard wijzigde deze reactie 20-09-2019 21:12 (6%)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Topicstarter
Ja, want als ze aanspringen in de winter en niet zijn ingeregeld dan slurpen ze wellicht teveel water weg van de overige radiatoren.

• Fornax445
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 05:54
Zorg er in ieder geval voor dat die radiator op zolder voldoende geknepen is via het onderblok zodat ie geen korte lus naar de ketel kan vormen. Je wil heel zeker zijn dat de radiatoren in je woonkamer de warmte krijgen die je daar nodig hebt.
elco-OS schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 00:40:
Verder vroeg ik me nog het e.e.a. af m.b.t waterzijdig inregelen. Is dit daadwerkelijk zinvol?

Op de begane zitten 3 radiatoren in een lus, op de 1e verdieping 4 radiatoren in een lus en op zolder zit nog een enkele radiator rechtstreeks afgetakt van de ketel.
De radiatoren hebben instelbare onderblokken waarmee je kan kiezen hoeveel door de radiator stroomt en hoeveel direct doorstroomt naar de volgende in de lus. Er valt dus aan te regelen.
Als het echt een 1-pijps systeem is voedt de retour van de 1e radiator de volgende radiator, etcetera? Dan moet je in de lus in de woonkamer natuurlijk helemaal niets knijpen of inregelen, en ook niet de pompsnelheid van de ketel beperken, eerder hoger zetten.

www.wigle.net

• naftebakje
AFAIK zal het grootste verschil mogelijks een zuiniger circulatiepomp zijn, verder is er doorgaans betrekkelijk weinig verschil. Als ie al modulerend is aangesloten (opentherm of eigen protocol), zou ik niet vervangen als je geen vermoeden hebt dat ie binnenkort gaat sneuvelen.

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19:22
_Apache_ schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 09:08:
Afgelopen maanden - buiten stookseizoen - had ik toch nog een verbruik van 8-12kuub per maand. Dit viel niet samen qua tijden met ons koken (dat is maar 10kuub per jaar) en niet samen met ons douchen. Het moest dus iets anders zijn. }:|

10 kuub per maand, is al gauw 85eu jaar.
We hebben voor de douche een zonneboiler die warm water levert, wat de cv na verwarmt als het te koel is. Voor warm water in de keuken hebben we een elektrische 5L boiler in de kastjes die 30min per dag aan staat.

Uiteindelijk denk ik de oorzaak van dit gasverbruik gevonden te hebben.

In onze thermostaat - Thermosmart v2 - stond keurig ingesteld op geen sanitair warm water warmhouden als de cv aanstaat. Echter, heeft het 5 graden zgn 'basis programma' deze setting ook, die stond op standje 'comfort', wat dus mogelijk dat verbruik verklaart.
Alleen is het nu lastig zien of dithet was, aangezien het stookseizoen voor ons dit weekend begonnen is.

Huidige verbruik is ~600kuub per jaar, lijkt alsof een lage 500 haalbaar is.

We shall see :)
Tja dat had ik dus ook toen we hier kwamen wonen met de oude ketel, tapwatercomfort uit gezet en verbruik was over.
Je kan toch de meterstanden controleren als je slaapt/weg bent en de verwarming uit staat, als er dan nog verbruik is dan staat ie niet goed of is het iets anders.

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 19:04
Vandaag de eerste lange run kunnen maken met de CV, Temperatuur in huis van 19.9oC naar 21.2oC gebracht in bijna 8 uur.

Met een omgebouwde HT verdeler in de retour van de radiatoren en met een kogelkraan in een bypass om de flow te regelen, lukt het nu redelijk goed om het minimum vermogen van mijn ketel (10.5 kW) kwijt te kunnen met een ta van 37-39 oC

Ongeveer 30% van de flow gaat door de bypass, 70% door de vloerverwarming verdeler.
De Flow die de verdeler in gaat is 80% van wat er de vloer in gaat, er wordt nog 20% retour bijgemengd, wat er voor zorgt dat de temperatuur die de vloer in gaat ongeveer 1oC lager is dan wat er in de verdeler binnen komt.

Het dipje wat je in het begin ziet is de pompschakelaar van de vloerverwarming die de temperatuur van het
water acceptabel genoeg vind en dan aan gaat, de ketel draait dan even op meer dan zijn minimum vermogen om het water opgewarmt te krijgen.

Vermogen gemeten met een Kamstrup warmte meter 81.5 kWh, onderwaarde van verbrand gas 73.85 kWh,
dus rendement ketel 110.36% van de onderwaarde. (+/- de meet onnauwkeurigheid van de Kamstrup en de "slimme" gas meter)

Denim Glas/Glas 3600Wp 200gr Zuid - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 16:30

BertV

R-L48

Rol-Co schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 09:28:
@_Apache_

10 m3 voor alleen koken lijkt me laag, mijn laatste jaar met gas was ook alleen koken maar toch een 48 m3 per jaar, standaard 4 pits gastelletje.
Hier zo'n 12m3 voor 6 dagen per week op gas koken. ( 4 pits)

Ik ben wel extreem bewust aan het koken.
Of je het die 36 m3 per jaar waard is is aan jezelf natuurlijk. ;)

- zo klein mogelijke pannen.
- deksel op de pan
- gas op de laagste stand als het aan het koken is
- temperatuur tijdens het bakken niet zo idioot hoog dat je een afzuiger nodig hebt.
(vegetarisch dus ik ben minder bang voor bacteriën als salmonella etc)

Dit jaar moet ik eens radiatorfolie kopen, raar dat ik dat telkens uitstel.
Hier zit waarschijnlijk meer besparing in, maar ik zie op tegen die klus.

BertV wijzigde deze reactie 07-10-2019 09:08 (9%)

• naftebakje
@ciris: elke radiator heeft een bepaald vermogen wat ie kan afgeven, en door de leidingen (lengte, diameter,...) komt er een bepaalde maximale hoeveelheid warm water bij aan (debiet).
Bij waterzijdig afregelen, ga je het debiet aan warmte wat je systeem toevoert gaat afstellen aan het vermogen dat je radiator kan afgeven. Je kan het debiet niet verhogen, enkel verlagen, dus daar waar radiator warmte niet kwijt kan (kleine dT) ga je ietsje knijpen om zo het systeem te balanceren.
In een kamer waar nooit verwarming draait, speelt de instelling geen rol; tot de radiator wel eens open gaat. Als die dan alle debiet gaat opslurpen, dan ga je het elders koud krijgen.
Is die radiator goed afgeregeld, geeft dat geen hinder als ie dichtstaat, en ook niet als ie toch eens open staat.

Het effect van enkele radiatoren die dicht staan op het geheel zal beperkt zijn, dus kan je afregelen op alle radiatoren en er dan enkele sluiten (als je thermostatische kranen hebt, gaan er sowieso radiatoren vanzelf willekeurig sluiten en openen, dat gaat ook goed).

@dbzfan: is het een probleem dat de radiatoren niet warm genoeg worden? Want met je verwarming wil je je kamer verwarmen, en zolang dat lukt maakt het niet uit of de radiator dan 30°C of 70°C heeft. Wel willen wij hier zo laag mogelijke temperatuur, want dat is goedkoper en efficiënter.
Op het eerste zicht: Je linkse knop bepaalt de maximale aanvoertemperatuur, de rechtse het vermogen van de brander.
Maarten60 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 17:01:
....Om gelijke retourtemperaturen te krijgen moet ik de retourventielen verschillend instellen. Sommige open andere bijna dicht. Dus ik ga er vanuit dat de lengtes verschillend zijn.
Vraag: correcte aanname?
Dat zal kloppen.
Ik probeer de zone retourtemperaturen gelijk te krijgen door de flow te beinvloeden en naar een zo groot mogelijk verschil tussen zone aanvoer en retour te krijgen
Vraag: correcte aanpak? Is 0,5C een redelijk verschil tussen de hoogste en laagste zonetemp?
Probeer niet te mikken naar zo groot mogelijke temperatuurverschillen (dan eindig je met alles dicht, das niet de bedoeling), maar gelijkmatige temperatuurverschillen. 0.5°C is "niets", je sensoren wijken ws al meer af.
....

naftebakje wijzigde deze reactie 07-10-2019 12:27 (22%)

• _Apache_
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

BertV schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:05:
[...]

Hier zo'n 12m3 voor 6 dagen per week op gas koken. ( 4 pits)

Ik ben wel extreem bewust aan het koken.
Of je het die 36 m3 per jaar waard is is aan jezelf natuurlijk. ;)

- zo klein mogelijke pannen.
- deksel op de pan
- gas op de laagste stand als het aan het koken is
- temperatuur tijdens het bakken niet zo idioot hoog dat je een afzuiger nodig hebt.
(vegetarisch dus ik ben minder bang voor bacteriën als salmonella etc)

Dit jaar moet ik eens radiatorfolie kopen, raar dat ik dat telkens uitstel.
Hier zit waarschijnlijk meer besparing in, maar ik zie op tegen die klus.
Echt bewust zo koken om het gas te sparen is niet mijn bedoeling. Maar ik wil wel dat ons verbruik klopt met wat we bewust afnemen. We kunnen bijvoorbeeld spenen / flesjes van ons zoontje uitkoken door een pan met water op het vuur te zetten. Vervolgens heeft deze wel even nodig om goed op te warmen om vervolgens het eea er in te gooien en het nog een kwartier warm te houden.

Alternatief is om het met 60ml water in een van deze zakken te gooien, en 1 minuut in de magnetron op 1000W. Dan kies ik toch echt voor het laatste, niet perse omdat het minder gas verbruikt maar ook gewoon een stuk sneller is. Soms moet je het twee keer doen omdat het zakjje niet groot genoeg is, maar dan nog. :)

Deze zakken is zelfs de geadviseerde methode vanuit het kinderziekenhuis, die zullen het wel weten. :)

_Apache_ wijzigde deze reactie 08-10-2019 15:04 (3%)

3 zonnecollectoren voor SWW en CV ondersteuning met een 200L buffervat & 2700Wp PV Panelen. | PVOutput

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 16:30

BertV

R-L48

HereIsTom schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:14:
Om gas te besparen hebben wij een inductie kookplaat, toch wel fijn nu de gasprijs zo blijft stijgen.
Inductie kookplaat: 175 kWh € 38,50 (bron: Coolblue)
gas pit 12m2 € 8,40 (bron: BertV) :P

Nu heb ik wel 211,- vaste leveringskosten + netbeheerkosten met gas.
Laat het uitroken van de gasgebruiker maar beginnen.

Ontopic, mijn aanvoertemperatuur staat op de laagste stand; 55 graden.
Huis wordt snel genoeg warm, maar wellicht dat dit in de winter niet meer gaat.

BertV wijzigde deze reactie 08-10-2019 14:35 (15%)

• Stinger_Ventura
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16:47
Maarten60 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 17:01:
Ik ben bezig om onze vloerverwarming waterzijdig beter in te regelen en heb een temperatuur logger gemaakt met 12 sensoren die iedere minuut de temperatuur meet, waardoor ik snel het resultaat van wijzigingen zie.
Situatie
- Modern 2 onder 1 kap huis uit 2007
- CV: Intergas Prestige CW6
- Gasverbruik 2.800 m3 :( per jaar (alleen voor verwarming en badkamer)!!
+ verbruik verwarmingloze dagen 1,5 m3 per dag
1,5 kuub gas per dag voor koken en douchen/bad?

Met hoeveel personen leven jullie?
Wij zitten op 20m3 per maand (0,66m3 per dag) met regendouche, 1x per week ligbad, 7x koken pw obv 4 personen en ook nog boilerfunctie aan. (Anders 0,53m3 per dag gemiddeld zonder verwarming)

Heb je niet een lek in de gasleiding? Op basis van ons verbruik zit je 360m3 hoger per jaar voor alleen SWW.

• Geurt-kun
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07:35

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

@__fred__

Quote:
"- Waterzijdig inregelen was wat minder nuttig door alle thermostaatkranen. De temperatuur is altijd al heel gelijkmatig verdeeld over de kamers en binnen de woonkamer door de thermostaten."

Het is een misvatting te denken dat waterzijdig inregelen geregeld wordt door de thermostaatkranen.
Het inregelen gebeurd in de kraan door de max doorlaat te knijpen. Ondanks de gelijkmatige warmte kan het zijn dat je toch teveel water over je radiators krijgt. Dan zou het stoken zuiniger kunnen.
Misschien kan iemand met iets meer verstand van zaken mijn reactie beter onderbouwen.

2k op west bij Pv Output

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:17
Geurt-kun schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:57:
[...]

Bij het gebruik van Danfoss Ra-N of gelijkwaardige kranen moeten de voetventielen juist wagenwijd open.
Het principe blijft hetzelfde.

Nb, Danfoss heeft een app waarmee je de kranen kunt instellen. Desnoods kun je hier zelf nog wat mee spelen, maar de grootste stap is reeds gedaan.
Maakt geen bal uit of je nu het voetventiel knijpt of de kraan knijpt, beide hebben als gevolg dat je het max debiet door de radiator beperkt.

Bijna alle merken (Danfos/Heimeier/Honeywell/Comap) hebben inmiddels een app waarmee je kan uitrekenen wat instelling moet zijn op de kraan.
Daarnaast hebben al deze merken ook dynamisch kranen die nog makkelijker zijn. Wat ik persoonlijk alleen nog maar koop bij vervanging het prijsverschil is mijn optiek te beperkt.

• sven5010
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19:37
Sinds een tijdje ook hier bezig om de cv-installatie waterzijdig in te kunnen regelen, een groot gedeelte van de radiatoren is inmiddels uitgerust met een voetventiel. Hiervoor was het noodzakelijk de cv-installatie te legen en weer opnieuw te vullen (na het vullen is de installatie meermaals ontlucht). Sindsdien ervaar ik problemen met mijn ketel (Remeha Tzerra Plus 28c), deze maakt namelijk bij warm tapwater bereiding een enorme herrie/stromingsgeluid. Ikzelf heb het idee dat het cavatatie is. (Dit probleem is kort na de oplevering van de ketel ook al eens opgetreden, toen is het bijzonder genoeg wel verdwenen. De installatie is bij vervanging van de ketel niet leeg geweest, dus misschien heeft dat er ook mee te maken.)
Het betreft een huurketel en inmiddels is er al meerdere keren een monteur bij geweest. Tot 2x toe werd er gezegd dat het ingevangen lucht was en dat het vanzelf wel over zou gaan. Dit is nog steeds niet het geval, uiteindelijk heeft de laatste monteur de driewegklep+motor en automatische ontluchter vervangen. Als de oude driewegklep namelijk met de hand werd dichtgedrukt in de SWW-positie, was het geluid verdwenen. Gedurende een korte tijd na vervanging leek het probleem verholpen, maar inmiddels is het helaas weer terug.

Ik heb geprobeerd mij wat verder in het systeem te verdiepen en het lijkt erop dat de driewegklep nog steeds niet goed sluit, veroorzaakt door een drukverschil. Door dit drukverschil zouden lucht/gas-bellen kunnen ontstaan in de ketel, aangezien het kookpunt daardoor lager ligt.

Nu heb ik ergens gelezen dat dit te maken zou kunnen hebben met de locatie van het expansievat t.o.v. de aanzuigzijde van de pomp. Het expansievat zou daarmee tevens een nulpunt moeten vormen voor de ketel. In de huidige situatie bevindt het expansievat zich echter 5 meter vanaf de ketel, na het T-stuk in de retourleiding. In onderstaande afbeelding heb ik geprobeerd dit weer te geven. Het aantal radiators klopt niet helemaal overigens, maar het gaat om het idee. :+

Het idee is nu om het expansievat te verplaatsen naar de nieuwe locatie zoals weergegeven in de afbeelding. De vraag is nu; bevindt het expansievat zich in de oude locatie op de onjuiste plaats en zou het effect hebben deze te verplaatsen naar de nieuw gemarkeerde locatie?

sven5010 wijzigde deze reactie 10-10-2019 18:59 (0%)
Reden: Typo

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 13-10 22:29
mddd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:26:
Ik wil binnenkort eens wat gaan inregelen. Ik heb de TS gelezen en werd weer even getriggered door de recente post van @G_M_C.

Mijn vraag is nu, hoe ga je om met ruimtes die je structureel minder wilt verwarmen dan andere. In de woonkamer hebben we alles open staan, die wil je vooral warm houden. Maar als ik de kranen in de slaapkamers open laat, worden ruimtes eigenlijk te warm. (Nog even afgezien van dat ze overdag sowieso eigenlijk niet verwarmd hoeven te worden). Dus ik heb nu de kranen in die kamers half dicht staan.

Als ik nu ga inregelen welke uitgangssituatie moet ik dan nemen? Alles open? Dan regel ik in en ga daarna dichtdraaien waardoor het systeem waarschijnlijk niet goed in balans is. Half dicht? Dan is het waarschijnlijk ook moeilijk om een mooie instelling te bereiken.

Ik snap dat dit nooit ideaal zal worden, in feite zou ik kleinere radiatoren op de slaapkamers moeten hebben.

Iemand ervaring met / advies voor een dergelijke situatie?
Het geheel inregelen met alles open. Daarna de radiatoren boven op een realistische lagere stand zetten en de _andere_ radiatoren (de radiatoren die altijd open staan) checken of ze onderling nog steeds de zelfde retourtemperatuur hebben.

b.t.w. op een slaapkamer moet je eigenlijk thermostaatkranen hebben, en als je dan moderne thermostaatkranen neemt dan kun je daar ook de flow mee instellen :)
Pagina: 1 ... 8 9 10

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Formule 1

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True