Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 10
Acties:

• MadDog11
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:09
quote:
JunkO schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:18:
[...]

Even mezelf quoten omdat ik geen reactie heb gekregen. Mag vast na een week.. ;)
Bij enelogic.nl is volgens mij het uitlezen van de slimme meter gratis
quote:
Die Poolse aannemer was zeker ook je installateur? :X

Wat een prutswerk, sorry dat ik het zeg.

Koppelingen ipv fatsoenlijke bochten buigen.
Perskoppelingen gebruiken waar het niet hoort, ook veel te veel koppelingen gebruikt.
Trechter inlaatcombinatie veel te scheef, gaat zeker een keer lekken.
Gaskraan naar de muur gedraaid en verkeerd om gemonteerd. Lijkt ook verpakt te zijn met hennep, mag absoluut niet.
Te lange lengte kunststof gasleiding onder de ketel.
Schots en scheef aankomen met flexibele leidingen, eigenlijk alles zit scheef.
Vulkaan op een erg vreemde plek geplaatst.
Ook de aansluiting van het expansievat zit verkeerd, te ver weg.....

Meer zie ik zo snel even niet :/

Sorry dat ik het zo zeggen moet, maar doet pijn aan m'n ogen. Duidelijk niet door een professional aangelegd

Oxellaar wijzigde deze reactie 12-01-2017 07:14 (9%)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 24-06 09:36
quote:
[...]

Even mezelf quoten omdat ik geen reactie heb gekregen. Mag vast na een week.. ;)
ik gebruik https://www.slimmemeterportal.nl daar kan je via je slimmemeter een dag later per kwartier je gas en stroomverbruik zien. Het kost niets.

• DaanDH
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 09-03 10:23

DaanDH

Like A Boss

quote:
Oxellaar schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:37:
[...]

Mijn advies is om al het leidingwerk onder de ketel en misschien nog meer, door een echte installateur te laten aanpassen. Zeker de gasleiding moet goed bekeken worden, hennep afdichtingen icm gas zijn echt gevaarlijk.

Kosten kan ik weinig over zeggen adhv de foto's, als het gehele systeem op dezelfde wijze is aangelegd, dan kan het aardig in de papieren lopen.

Maar stel prioriteiten, laat je gas controleren en kijk voor de rest of het systeem naar behoren werkt.
Daarna kun je altijd nog een afweging maken wat wel of niet te laten wijzigen.

Wat betreft de vervuiling in de sifon zou ik me niet direct zorgen maken, vrij normaal dat daar vrij snel flink wat vuil zit. Zeker een nieuwe wisselaar vervuild wat meer in het begin.
Ik heb dus nog garantie op de verbouwing. Kunt u mij misschien precies vertellen wat ik moet zeggen? Ik wil wel met goeie argumenten komen en eisen dat er een professionele installateur langskomt.

Bedankt voor jullie reacties!

PSN: Drippy-DH

• Witlof
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 24-06 08:55

Witlof

Super Brabo

quote:
[...]

van de website van mindergas.nl:
quote:
Goed nieuws Het uitlezen van de slimme meter is blijvend in prijs verlaagd van €8,99 p.j. naar €6.99 p.j. (plus eenmalig €1.50 activeringskosten).

Division Brabant @ IRC
Division Brabant @ Facebook
Division Brabant @ Twitter

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19:52
1. Je wilt juist je water niet te lang laten doorpompen.
Je ketel pompt over het algemeen ook maar 1 minuut door om de warmte uit de ketel te halen.

Als je het in het huis laat doorpompen koelt het op plekken af waar je het niet wilt :)

ELGA Toshiba Standalone

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 21:51

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
JunkO schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:32:
Ik heb gisteren een pompschakelaar geïnstalleerd, de welbekende Tercal 11E. Ingesteld op 32 °C met een hysteresis van 4°C. Het is afwachten wat het gaat opleveren natuurlijk, maar de eerste indruk is positief.

Nu heb ik afgelopen weekend m'n buurman ook weten te interesseren in gasbesparing en cv tuning (hebben tegelijk ons huis laten bouwen met vergelijkbare apparatuur). Daarbij wees ik hem ook op het nut van een pompschakelaar. Ik heb hem diverse blogs en fora laten lezen en op zich is hij overtuigd van het gebruik van deze schakelaar, echter hij heet nog wat vragen waar ik zelf niet direct antwoord op heb. Even een quote:

1. Enig wat ik me nog afvraag is winterdag wanneer de ketel extra moet stoken zodra het stilstaande (afgekoelde) water meer moet worden opgewarmd dan wanneer het constant met hogere temp wordt rondgepompt. Gevoelsmatig hoeft de ketel dan niet volle bak te branden maar constant bijverwarmen.

2. De vloerverwarmingspomp verbruikt schijnbaar meer stroom bij steeds opstarten. Weegt dit op tegen de voordelen?

Iemand die me een antwoord kan verschaffen op met name vraag 1?

Wat betreft vraag 2; de pomp start als het goed is niet heel vaak opnieuw op, want eenmaal aan duurt het wel even voordat alles warm is. Eenmaal warm blijft hij een hele poos uit. Als je daarbij nog een hysteresis instelt voorkom je het effect van eventueel pendelen ook nog eens, toch?
Je gaat volgens mij met de pomschakelaar met name op de hulpenergie besparen, in ieder geval niet significant op het gasverbruik. Tenminste is dit bij mij het geval. YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• Knoetie
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 24-06 13:59
Ik vraag me nog steeds wel af of de "speciale" radiatorfolie (Tonzon of welke commerciële radiatorfolie) echt beter presteert dan gewoon huis en tuin aluminiumfolie.

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:33
quote:
_JGC_ schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:37:
Tonzon radiatorfolie is niet heel speciaal, het is gewoon geplastificeerde aluminiumfolie, standaard alufolie werkt ook gewoon maar scheurt als je er naar kijkt. Bij tonzon moet je knippen of snijden om erdoor te komen
Wellicht kun je ook gewoon reddingsdekens gebruiken. Die heb je al voor 2 euro en die scheuren ook niet zomaar.

http://www.brandpreventie...eddingsdeken-goud-zilver/

blissard wijzigde deze reactie 17-01-2017 19:12 (10%)

445033

quote:
_JGC_ schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:37:
Tonzon radiatorfolie is niet heel speciaal, het is gewoon geplastificeerde aluminiumfolie, standaard alufolie werkt ook gewoon maar scheurt als je er naar kijkt. Bij tonzon moet je knippen of snijden om erdoor te komen.

Doel van radiatorfolie is om de warmte niet in/door de muur te laten trekken. Bij Tonzon doen ze dit door de stralingswarmte weg te halen, de achterkant is wel heet maar de muur erachter is gewoon koud. Nadeel van Tonzon is dat de capaciteit van je radiator afneemt: je spant de folie strak over de achterkant waardoor het oppervlak dat met de luchtstroom in aanraking komt afneemt.
Bij een standaard radiatorfolie kaats je de stralingswarmte terug de ruimte in. Voordeel is dat je de convectie niet in de weg zit, nadeel is dat je niet 100% van die straling terugkaatst en daarnaast de folie vaak in het zicht hebt zitten.
Gewoon een rol halen die je onder een laminaatvloer legt bij de Gamma. Spotgoedkoop, op maat snijden zodat je hem niet ziet achter radiator en vastplakken met goede Ducttape op de muur. Zit bij mij al jaren zo en wordt ook nog ondersteund door de steuntjes van de radiator.

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
quote:
Flash3d schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:01:
[...]

Heb de aanvoer op 65, dus dan kies ik bijvoorbeeld 20?

In de referentieruimte, waar mijn Tado thermostaat hangt wil ik Tado radiatorkranen plaatsen. Dit omdat ik daar ook een gashaard gebruik en via een 2e zone (slaapkamer) toch de ketel wil laten stoken (omdat anders de rest van het huis ijskoud wordt :X ).

Even een copy paste uit het Tado draadje:

Situatie:

Woonkamer met Tado muurthermostaat, 2 radiatoren met Tado radiatorthermostaat en een gashaard.
Slaapkamer met 2 radiatoren met Tado radiatorthermostaat.
Overige radiatoren/ruimtes met draaiknop of thermostaatknop.
2 zones binnen Tado, woonkamer en slaapkamer/overig.
Voorbeeld 1:

Gashaard staat aan in woonkamer, muurthermostaat woonkamer ingesteld op 19C en het is 20C
Slaapkamer radiatorthermostaat staat op 18C en temperatuur is <18C.
Slaapkamer vraagt warmte en ketel slaat aan tot op temperatuur in slaapkamer, woonkamer worden de kranen automatisch dichtgedraaid en overige ruimtes/radiatoren verwarmen mee met slaapkamer.
Mwa er kan weinig misgaan.

Hou wel in je achterhoofd dat een hogere delta T betekent:
- een hoger rendement
- een lager vermogen

• Daannn1987
Als de ketel prima blijft stoken is dat waar ja :) gaat de ketel continue pendelen omdat de aanvoer temperatuur te snel bereik wordt heb je geen hoger rendement

ELGA Toshiba Standalone

445033

quote:
Wolfram55 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:52:
[...]

Ik heb aan de ketel nog niks gedaan ivm het nog niet hebben van de otgw. Alleen de max aanvoer op 55°.

Thermostaatknoppen zijn niet ingeregeld. Kunnen ze niet :( ( vlg mij ).

[...]

Staat idd op 40° (default).

Snap niet zo goed wat dat doet eerlijk gezegd.

Ow .... en de kleine radiator in de hal is verkeerd om aangesloten ....grrrr
55 met deze buitentemperaturen lijkt me erg laag met zoveel rads open. Zet die eerst maar eens minimaal op 65. Denk dat daar je probleem zit.

Thermostaatknoppen zijn soms in te regelen op de knoppen zelf en anders met voetventielen onder aan de rads.

• Skipper-93
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22-06 17:10
quote:
Wolfram55 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:59:
[...]

Bij een vraagtemperatuur van 18° zie ik 2 dingen die ik niet snap ....
  • Het vlammetje suggereert dat de temperatuur nog niet is bereikt terwijl 18.5° dit wel constateert ....
  • Een verschil van 20.7° naar 18.5° is wel erg veel .....
[afbeelding]
Vergeet niet dat zo'n Chinese thermometer ook slechte ijking kan hebben. Ik heb er wel eens vijf naast elkaar gelegd. Toen zat er alleen tussen die vijf al een aardige afwijking :z

PVoutput: One / Two / Three / Wind <- YouTube

• PCJR
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21-06 16:28
quote:
Wolfram55 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:59:
[...]

Bij een vraagtemperatuur van 18° zie ik 2 dingen die ik niet snap ....
  • Het vlammetje suggereert dat de temperatuur nog niet is bereikt terwijl 18.5° dit wel constateert ....
  • Een verschil van 20.7° naar 18.5° is wel erg veel .....
[afbeelding]
How, stop, wacht, halt....die metertjes he, die heb ik ook. 6 stuks. En ik heb die 6 stuks eens naast elkaar gelegd.... raadt maar...+ of - 3 graden verschil !.... 18 19 20 21 22 graden, t kan allemaal! :+

i5-8400@4Ghz | Dell u2410 | ColorMunki | Samsung S7 | 7D 15-85 | B&W CM8S2 | Neato Connected | EQ6 | A4B7

• Nilvo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20-06 10:01
quote:
HKees schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:45:
Grappig... heb ook een Honeywell en wilde deze ook kalibreren. Heb gezocht naar een (goede) thermometer om te kalibreren (budget ongeveer 20 euro), maar als je dan de reviews leest weet je dat veel goedkope thermometers erg onnauwkeurig kunnen zijn.

Dus je zult in mijn optiek al een gekalibreerd exemplaar moeten hebben om de thermometer van de thermostaat te kalibreren... Ga er altijd nog vanuit dat het exemplaar in de thermostaat van goede kwaliteit is. Die wil je dus niet kalibreren met een Aliexpres ding. 8)7

Zo verbaas ik me ook over het feit dat ik velen aan de slag zie gaan met een IR thermometer van Ebay van 10 euro... Je wilt juist dat je de waarde, weergegeven door het meetgereedschap, ook kunt vertrouwen (meetfout a.g.v. emissie even daargelaten). In reviews van o.a. de populaire Voltcraft van €30,- werd meermaals genoemd dat het een indicatie is.. Ik heb me in elk geval een Fluke IR aangeschaft.
Opzich is ongekalibreerde apparatuur niet erg. Het is immers waar je het voor wilt gebruiken. Meest belangrijke is dat de afwijking constant is. Op die manier kan je relatief ten opzichte van elkaar het goed afstellen.
Daarbij komt waterzijdig inregelen niet op een tiende graad nauwkeurig. Al vele pagina's geleden werd de tip gegeven dat er al een flinke besparing te behalen is door puur te voelen met de hand.
Met een IR thermometer is het alleen nauwkeuriger en gemakkelijker.

• SRB12
  • Laatst online: 23-05 11:11
Dan wat? Niet stoken is sowieso goedkoper.

• Tichelmanm
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 22-06 16:41
Bye bye Domoticz grafieken, hello Grafana

Het was wel een werkje om alles op te zetten maar ben tot nu toe erg tevreden over het resultaat.

Mysensors, Nefit Easy -> Domoticz -> InfluxDB -> Grafana

Voor wie vragen heeft kan altijd een PB sturen.

Kan helaas mijn systeem niet waterzijdig inregelen door een gebrek aan voetventielen en instelbare ventielen. Lijkt me verstandig een keer het systeem leeg te laten lopen en netjes bij elke radiator een voetventiel te plaatsen om zo een betere retour temperatuur te creëren.

• Daannn1987
quote:
whoami schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 23:08:
[...]

Hoeveel verschil zit er bij jou eigenlijk op de nauwkeurigheid ?
Ik heb nu eens 2 van de 10 sensoren getest; en het vershil in gemeten temperatuur is best groot.

Sensor 1 meet 21.687°C
Sensor 2 meet 22.312°C

en mijn kamerthermostaat in dezelfde ruimte meet 21.5°
Ja dat is wel een dingetje, de huidige sensoren die ik heb, wijken ~0.9 graden af van elkaar.
Middels ESP Easy kun je dit middels een %value%/XX% wel weer corrigeren overigens.
quote:
Tichelmanm schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 23:09:
Bye bye Domoticz grafieken, hello Grafana

[afbeelding]

Het was wel een werkje om alles op te zetten maar ben tot nu toe erg tevreden over het resultaat.

Mysensors, Nefit Easy -> Domoticz -> InfluxDB -> Grafana

Voor wie vragen heeft kan altijd een PB sturen.

Kan helaas mijn systeem niet waterzijdig inregelen door een gebrek aan voetventielen en instelbare ventielen. Lijkt me verstandig een keer het systeem leeg te laten lopen en netjes bij elke radiator een voetventiel te plaatsen om zo een betere retour temperatuur te creëren.
Is inderdaad wel even een werkje, maar ik wordt wel gelukkig van grafana :9
Waar ik veel moeite mee had was de oudere versie van influxdb voor raspbian te vinden.... de nieuwere versies hebben geen webinterface

ELGA Toshiba Standalone

• nickyb2
  • Laatst online: 20:37
quote:
Op 1.2 doet hij het in ieder geval wel. Wat wel vervelend is dat het in het configuratie bestand in commentaar en op enabled = false. Misschien dat je enkel het commentaar hebt weggehaald, die fout maakte ik eerst ook.

Mijn AdvertentiesTweakBlog

• Daannn1987
quote:
nickyb2 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:27:
[...]

Op 1.2 doet hij het in ieder geval wel. Wat wel vervelend is dat het in het configuratie bestand in commentaar en op enabled = false. Misschien dat je enkel het commentaar hebt weggehaald, die fout maakte ik eerst ook.
Dat zou goed het issue geweest kunnen zijn ja.. :o
Maar het werkt prima en was heel blij met de door jou geschreven instructies _/-\o_

ELGA Toshiba Standalone

• Daannn1987
quote:
Wolfram55 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:51:
[...]

Boekje wat ik erbij gekregen heb .....
Waarom je vraag ?
Omdat parameter E. bij elk nieuw model een andere betekenis heeft :)
Gezien jij het boekje erbij hebt, geen zorgen maken dus

ELGA Toshiba Standalone

• YBJ
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 14-04-2017
quote:
XeNeRgY schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:12:

Beneden hebben we 1 radiator in de woonkamer, 4 convectorputten en vloerverwarming.
Je hebt best veel verwarming voor de woonkamer waar de thermostaat hangt. Als je dan toch zo veel stookt, vraag ik mij af hoe het met het warmteverlies zit. Dus isolatie, maar ook tussendeuren die openstaan. 18 Graden moet een eitje zijn met jouw verwarming en zou de cv mijn inziens maar heel af en toe moeten aanslaan.
quote:
XeNeRgY schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:12:
Vragen die ik heb
Werkt een convector (oud type, zeker 20 jaar oud) net als een radiator op een hoge temperatuur of meer als een vloerverwarming op lagere temperatuur? Ik zie er nergens een thermostaat op zitten namelijk, maar anders zou ik de Aanvoer verder kunnen verlagen. Als dat niet zo is dan zou ik juist de Tmin op de iSense moeten instellen op bijvoorbeeld 50C want anders warmen de convectoren juist op te laag vermogen. Ik dacht dat een convector (oud type) meer werkt zoals een radiator, dus een hogere Aanvoer temperatuur nodig heeft.
Een convector is een convector, principe oud of nieuw is allemaal hetzelfde. Voor aanwarmen is wel een hogere temperatuur gewenst vanwege de natuurlijke convectie. Maar voor het op temperatuur houden is dat absoluut niet nodig en volstaat 30-40 graden prima.

Voor een hoger rendement met toch lagere temperaturen kun het plaatsen van DBE's overwegen, dat scheelt enorm.

Ik zelf heb ook een vrijstaand huis maar dan zonder vloerverwarming of houtkachel. Stook hier 's avonds 22 graden. Woonkamer alleen convectoren.
Met waterzijdig inregelen, cv optimalisatie, DBE en vooral bewustwording van het stookgedrag is mijn gebruik met 40% gereduceerd. Ik val nu bij de 10% huishoudens met het minste energieverbruik in Nederland via Milieu Centraal.

• DJKroon
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 01:03

DJKroon

Fikkiestoker

quote:
Wolfram55 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:24:
[...]

Thermostaat schakelt niet uit in die zin dat het vlammetje blijft branden.

Volgens het boekje betekent dat :
De warmtevraag wordt naar de module aangesloten op het cv-toestel gestuurd als een waarde tussen 0 en 100%.

Snap ik dus niet zoveel van ..... :P
Dan blijft je thermostaat toch warmte vragen, hetzij op 0% dus minimale uitsturing, in jou geval is dat 40 graden (Parameter E)
quote:
[...]

Hij gaat redelijk in 1 keer van 65 naar 40-41-42 ja.
Oke dat is goed.
Soms wil een open therm thermostaat raar regelen, maar eerst 65 graden vragen en dan naar 40 is normaal en dus goed.
quote:
[...]

Ja die waardes 0 & 1 weet ik niet zeker.
Hij slaat af .... draait na met 0 ( dat weet ik dan wel zeker ) . Of hij ook 1 geeft weet ik niet en hij "slaapt" nu al :)
Als hij op 1 komt zou hij daar op blijven denk ik .... toch. Omdat hij op 0 komt zal hij niet op 1 staan .....lol
Dan denkt je ketel dat er warmtevraag is en beantwoordt hij dat met 40 graden aan te houden tot de thermostaat zijn warmtevraag uit zet.
Mocht je temperatuur nou boven de 40 graden komen, dan gaat je ketel op bedrijfscode 1.
Op het einde zal hij inderdaad op 0 gaan, het nadraaien van de pomp en dan schakelt de ketel uit.
Dat is in principe goed "gedrag".

Je zou eventueel nog is kunnen experimenteren door parameter E. is van 1 op 0 te zetten, zoals ik in het vorige bericht schreef. Dan zal je merken dat je ketel korter blijft branden, maar dat kan even een koud gevoel geven tussen het moment dat de ketel uit is en daarna weer aan slaat.
Dan moet je thermostaat zijn low load regeling aanpassen om dat "koudegat" goed op te vangen.

Verder heb je een goede continue retourtemp, zo stabiel ben ik thuis wel jaloers op ;)

Ik ga je ketel nadoen, voor mij ook weer tijd om te slapen :*)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

quote:
Wolfram55 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:36:
[...]

Moet die waarde " E" dan niet naar bv 50° ?
Nee zou ik niet dan, dan is je laagst gevraagde temperatuur 50 graden en zal je ketel niet lager gaan stoken. Die 40 graden is prima
quote:
Even dat vlammetje op een rijtje proberen te krijgen ...... :

In de kamer is het te koud.
Thermostaat geeft signaal te koud .... ketel stoken
Ketel stookt en let op de retour temperatuur.
Intergas let niet op zijn retourtemperatuur met moduleren.
Gooi die gedachte alsjeblieft overboord, anders heb je een verkeerd uitgangspunt.
De retourtemperatuursensor zit er alleen in voor de maximale DeltaT beveiliging van 25 graden, meer niet.
Intergas moduleerd a.d.h.v. verschil gewenste temperatuur en gevraagde temperatuur.
quote:
Als de retour temperatuur een bepaalde waarde bereikt heeft geeft de ketel signaal aan de thermostaat "ik stop met stoken is bij jouw de temperatuur inmiddels ok?" .
Zo ja dan code 1 en daarna code 0
Als nee: dan herhaald dit patroon zich totdat de gevraagde temperatuur wel bereikt is.
Nee als de temperatuur goed is, gaat hij meteen naar bedrijfscode 0.
Bedrijfscode 1 komt alleen voor als de huidige aanvoertemperatuur +5 boven de gewenste aanvoer is, of als de DeltaT 25 gehaald wordt.
Ik denk dat die +5 niet bij jou opvalt omdat je externe sensoren hebt aangebracht.
Als je de datakabel met software voor de ketel hebt (en die heb ik) kan je de ketel beter analyseren op regelgedrag.
quote:
Dit is gewenst.

Mijn thermostaat blijft de hele dag vragen (vlammetje) terwijl in het display de gevraagde temp de ruimte temp is ..... |:(

Hij heeft een warmtevraag van 0%
Voel me simpel 8)7 8)7
De open therm thermostaat is eigenlijk een aan/uit thermostaat met vermogenregeling.
Dus op het moment van aan gaan kan hij 100% uitsturen (dat resulteert in de max 65 graden) en 0% uitsturing (de minimale 40 graden van parameter E).
Bij voldoende warmte volgens de thermostaat schakelt hij "uit"
quote:
Ook slapen. Morgen verder :O
Goedemorgen :O haha.

Ik lees je verhaal en ik heb een vermoeden dat parameter E. op 0 staat? (anders dan ik gisteren dacht :+ )
Gezien jouw thermostaat dus warmtevraag heeft (vlammetje op het scherm) maar je ketel dus niks doet?

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Je zit naar de low-load control van je thermostaat te kijken. Die stookt een aantal keren per uur de ketel op laag vermogen op. Die 65 die je kort ziet is een workaround die Honeywell toepast om een bug in Intergas ketels te omzeilen.

40 - code 1 - thermostaat vraagt warmte (<40 graden), als het goed is gaat pomp draaien, maar niet bij elke intergas ketel
65 - code 4 - thermostaat vraagt 65 om de ketel in beweging te krijgen
65 - code 5 - ketel heeft brander aangezet
46-40 - code 5 - thermostaat laat in stappen de temperatuur weer dalen naar de gewenste <40
code 3 - code 0: thermostaat hoeft geen warmte meer, ketel uit

Vervolgens gaat je ketel 5 minuten in antipendelstand. Je thermostaat kan dan gerust weer een vlammetje laten zien omdat ie eerder wil beginnen met stoken.

Code1 krijg je alleen als je afgifte veel te laag is. Gebeurt typisch gezien vnml bij low-load control, maar hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. Houd er verder rekening mee dat een Honeywell thermostaat standaard probeert de laatste halve graad op te warmen in low-load modus. Bij installaties die steeds in code1 schieten haal je die laatste halve graag meestal ook niet.
Uit de handleiding:

Probleem:
"Op de klokthermostaat verschijnt het vlam symbool, De OpenTherm® RF-moduleregelt het cv-toestel niet."
Mogelijke oorzaak:
"Dit is normaal. De klokthermostaat stuurt alleen het regelsignaal (0-100%) naar de OpenTherm® RF-module. Afhankelijk van het regelsignaal regelt de OpenTherm ® RF-module zelfstandig het cv-toestel wanneer nodig."

Ofwel: dat vlammetje zegt helemaal niks.
Je ketel pendelt niet, dat is je thermostaat die 6x per uur je ketel kort laat branden om op temperatuur te blijven. Dit gedrag zit in je RF module, je thermostaat geeft gewoon continu een heel laag regelsignaal door naar de RF module en die bepaalt dat er 6x per uur 2 minuten gestookt moet worden.

In het installatievoorschrift van je thermostaat staat een optie om het aantal schakelmomenten aan te passen, maar kan niet met zekerheid zeggen dat je die optie ook kunt instellen (volgens boekje niet van toepassing met een OpenTherm RF module).

Minder schakelmomenten = constante wisselende temperatuur. Als je hele huis bestaat uit vloerverwarming zal je dat niet merken door buffering van de vloer, maar met radiatoren is dat gewoon heel hinderlijk.

445033

quote:
_JGC_ schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:20:
Je ketel pendelt niet, dat is je thermostaat die 6x per uur je ketel kort laat branden om op temperatuur te blijven. Dit gedrag zit in je RF module, je thermostaat geeft gewoon continu een heel laag regelsignaal door naar de RF module en die bepaalt dat er 6x per uur 2 minuten gestookt moet worden.

In het installatievoorschrift van je thermostaat staat een optie om het aantal schakelmomenten aan te passen, maar kan niet met zekerheid zeggen dat je die optie ook kunt instellen (volgens boekje niet van toepassing met een OpenTherm RF module).

Minder schakelmomenten = constante wisselende temperatuur. Als je hele huis bestaat uit vloerverwarming zal je dat niet merken door buffering van de vloer, maar met radiatoren is dat gewoon heel hinderlijk.
Lekker laten zo. Mijn Honeywell kan naar traag 3x per uur, standaard 6x per uur en snel 9x. 6 is normaal gesproken gewoon goed.

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

quote:
Wolfram55 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:30:
[...]

Ok ..... deze 40° is de 40° op display ketel als aan het stoken.
De terminologie van bv gevraagde, max temp, aanvoertemperatuur enzo is even goed begrijpen wat er bedoelt wordt. Vandaar even die helderheid proberen te krijgen :)
Vanuit je thermostaat komt de gevraagde cv watertemp (die je op het display van je ketel staat).
De ketel reageert daarop met het starten van de brander. Om te kijken welke aanvoertemp de ketel meet, hou het knopje ingedrukt waar dat sleuteltje op staat (onder de bedrijfscodecijfer).
Dan verandert op je temperatuurcijfer de gevraagte temperatuur in de huidige gemetentemperatuur.
Is dit verschil groot, dan geeft de ketel extra gas.
Is dit verschil klein, dan geeft de ketel minder gas.

Zo simpel, als je t weet :P
quote:
[...]

Ah ..... Ik wist dat ik ergens een redenatiefout aan het maken was want ik liep vast. Probeerde het te zoeken in retourtemperaturen die te hoog waren ... of-te-wel .... het waterzijdig inregelen zou niet goed zijn. Dan ga je het bekende bos in .....
Jup, dan kom je dr nooit uit wat er speelt.
quote:
[...]

Gewenste tempratuur = ????
Gevraagde temperatuur = ingestelde temperatuur op thermostaat.
Er zijn begrippen die door elkaar lopen ( bij mij ) |:(
Is lastig, maar de werking van een regeling bestaat altijd uit gewenste waarde en huidige waarde.
quote:
[...]

Even vanmorgen het opstarten goed bekeken.

tempcodetijd
4010 sec
6544 sec
65510 sec
46534 sec
455- sec
42549 sec
415100 sec
405109 sec
--3153 sec
--0160 sec
----250 sec

Bij mij start dus de ketel met verwarmen met code 1 wat vlg de docu "Gewenste temp bereikt" is.
Hier ga ik het bos weer in .....
Dat doet mijn ketel in het begin ook met mijn thermostaat (toevallig zo'n ellendige Toon).
Eerste 4 a 5 seconden 40 graden vragen en daarna door naar 70 (die hij pas na 1,5 uur behaalt, oftewel nooit).
Maar dit tabel ziet er in die zin mooi uit, je thermostaat staat duidelijk in low-load regeling.
quote:
[...]

Er is een otgw in de maak maar die is nog niet klaar.
Die software is die ergens te verkrijgen?
Zit ook in de planning om hierna eens hier naar te kijken
https://www.circuitsonline.net/forum/view/80667/1
https://github.com/keesma/Central-Heating-Intergas-Reader
Software kan ik wel naar je opsturen via mail, maar je kan ook Intergas Diagnostic Service bij warmteservice kunnen kopen, heb je cd rom en de juiste kabel erbij.
Dan kan je alles uitlezen vanuit je ketelprint.
Maar meer dan dat ook weer niet, dus verwacht geen wonderen ;)
quote:
[...]

Ok dat is helder.

Blijft mijn grootste verwondering nog steeds een mysterie ..... :)
Waarom blijft het vlammetje aan?
Een vraag van 0 is bij mij dat het vlammetje uit kan = géén vraag ......
Dat is zeker apart, bij mij gaat het vlammetje op de thermostaat uit. Vlam kan wel nog blijven branden als de ketel na pomp na warmtevraag.
quote:
[...]

Vroeg he :)
Je had het gisteren goed. E. staat op default 1.

Dus ...... hoe lees ik nu begrenzen en negeren bij E. ?
En wat is OT in bovenstaande? Open Therm reactie .... open therm vraag ?

Indien 0: negeer OT als de temp <40° .
Indien 1: begrens OT als de temp <40°
Indien 2: niet moduleren maar aan/uit

Nu rest mij aleen vlg mij E. op 0. Klopt dat ?
Hiermee schakel je het moduleren uit begrijp ik ?

Bedankt zover ..... _/-\o_
Indien 0: Thermostaat vraagt 35 graden, ketel antwoord niet vanwege <40 graden, ketel blijft uit.
Thermostaat vraagt 40 graden, ketel beantwoordt vanwege 40 graden, ketel gaat aan.
Indien 1: Thermostaat vraagt 35 graden, ketel beantwoordt vraag met 40 graden!
Indien 2: Thermostaat vraagt 35 graden, ketel beantwoord vraag met 80 graden/max temperatuur cv.

Zoals je ziet reageert de ketel heel erg verschillend op de vraag van de thermostaat.
E. op 1 laten als je alleen een cv ketel hebt.

Heb je nou bijvoorbeeld een Elga/andere warmtepomp, dan kan je E. op 0 zetten om bij een lagere gewenste cv temp, de ketel uit te laten schakelen en alles onder de 40 graden met de warmtepomp te doen.
(of met de warmtepomp van Daikin/intergas bijvoorbeeld).

• JeeEs
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 24-06 13:25
Of hier vragen of je van een mede-Tweaker bij je in de buurt even een FLIR mag lenen, dan weet je gelijk alles.
Voor een fles wijn mag je de mijne (Flir One voor Android) lenen, regio 071.

• luigi87
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 18:51

luigi87

Domotica Fanaticus

quote:
Tichelmanm schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:39:
Vandaag mijn avdo klep ertussenuit gehaald die was geplaatst door een eerdere eigenaar vanwege weersafhankelijke regeling. Mijn vermoeden was dat deze defect was en het warme water van de ketel rechtstreeks de retour in gooide. Na demontage kon ik er zonder kracht te zetten aan beide kanten doorheen blazen. Is hij dan defect verklaart? Mijn delta t was meestal rond de 6 graden en dit was helaas niet te verbeteren door radiatoren te smoren.

Ook heb ik een paar nieuwe kranen geplaatst en een pijp aan de binnenzijde afgebraamd om zo ruis te voorkomen. De ruis is weg, mijn delta t is een stuk beter geworden dus al met al een top dag. Hopen dat ik het terug kan zien in mijn verbruik!

Tevens mijn elektrode set van de ketel vervangen, deze was 6 jaar oud.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Klinkt wel dat je AVDO dan kapot is.
Normaal zit er een veer in die de klep standaard dicht zet en bij een ingestelde druk pas open (door tegen de veer in te drukken).

Netjes dat je het hebt kunnen oplossen zonder AVDO. Ik heb hem er in moeten plaatsen omdat ik stromingsgeluid had als er te veel radiatoren dicht bij me stonden (Waterzijdige ingeregeld systeem met in iedere kamer een Danfoss LC 13).

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client, check me V&A voor 2de kans domotica dingetjes

Vol vermogen starten doet ie sowieso, een Intergas ketel start op 70%. Je kunt dat toerental op 50% zetten, maar ik raad het af, het is niet voor niks zo hoog en als het mis gaat kost het je op den duur nieuwe onderdelen (behuizing, gasblok, brander en rookgasafvoer, afhankelijk van hoe hard het knalt en hoe makkelijk een en ander meegeeft).

Stappenmodulatie is vooral ontworpen voor aan/uit, als je thermostaat aan gaat wordt er 80 graden gevraagd, je ketel zal met ingeschakelde stappenmodulatie dan laag beginnen en langzaam in stapjes opwerken naar vol vermogen om die 80 graden te halen. Zonder stappenmodulatie gaat je ketel gewoon zo snel mogelijk opstoken naar de gewenste temperatuur.

Ik heb het op m'n HRE gewoon aan staan, gewoon omdat het stookverloop net even wat rustiger is dan zonder.

• Daannn1987
quote:
DJKroon schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 20:11:

Wisselaar vol explosief gas, biem, vlammen schoten uit de rookgas >:) O-)
>:) >:) :+

ELGA Toshiba Standalone

• RSpaargaren
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 18-06 10:39
quote:
ThinkPad schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:39:
Als hij de data uit Domoticz haalt dan is het via dit script wat ik destijds heb gemaakt. Die berekend de deltaT en schrijft hem weg naar een virtuele sensor.
Idd zo kan het ook, ik ben inmiddels een redelijke fan van nodered geworden dus ik stoei daar dit weekend wel even mee...

• RSpaargaren
quote:
freakstar schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:21:
[...]

Waar komen deze grafieken uit? OTGW?

Ik heb m'n Round een tijdje vervangen voor een iSense maar ik kon eigenlijk niet echt verschil merken.
Deze grafieken komen uit grafana maar de input voor grafana komt uit OTGW -> Influxdb.

• SRB12
  • Laatst online: 23-05 11:11
quote:
SnoopThaDoctor schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:39:
Ik heb zo'n Heimeier thermostaatknop met ronde kop en twee inkepingen met getalletjes erop. Volgens mij is deze inregelbaar, maar heb je hier een speciale tang voor nodig?

[afbeelding]

Daarnaast vraag ik me af hoe het volgende werkt. Ik wil de radiatoren in het hele huis inregelen, maar vervolgens wel de thermostaat in de slaapkamer op koud zetten omdat het daar niet zo warm moet worden als in de woonkamer. Beinvloedt dit het hele inwerkingsproces achteraf of doet dat er niet toe?
Die is inderdaad inregelbaar. Formeel heb je daar inderdaad een speciale sleutel voor nodig:

Maar een tangetje werkt ook gewoon.

Als je al je radiatoren ingeregeld hebt en je zet vervolgens één radiator dicht blijft je systeem wel in evenwicht. Het openen en sluiten van je thermostaatkranen zal uiteraard wel wat invloed op je systeem hebben omdat je kring verandert en het een dynamisch systeem is, maar er zullen geen gekke dingen gaan gebeuren.
Wij hebben het thuis ook op die manier ingesteld en dat werkt prima. Thermostaatkranen bij slaapkamers en badkamer; beneden gewone instalbare kraantjes.

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 23:07
quote:
SnoopThaDoctor schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:39:
Ik heb zo'n Heimeier thermostaatknop met ronde kop en twee inkepingen met getalletjes erop. Volgens mij is deze inregelbaar, maar heb je hier een speciale tang voor nodig?

[afbeelding]

Daarnaast vraag ik me af hoe het volgende werkt. Ik wil de radiatoren in het hele huis inregelen, maar vervolgens wel de thermostaat in de slaapkamer op koud zetten omdat het daar niet zo warm moet worden als in de woonkamer. Beinvloedt dit het hele inwerkingsproces achteraf of doet dat er niet toe?
Radiatoren die normaal niet gebruikt worden (dus koud zijn) moet je ook met het inregelen koud laten.

Je wilt straks in de praktijk overal een gelijke DT, dus dan moet je inregelen zoals je straks in de praktijk stookt.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Duci
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Ik ben eergister eens aan het meten geslagen. Eigenlijk voor de hobby want mijn gasverbruik is al vrij laag. Totaalverbruik voor verwarming dit stookseizoen (Juni tot nu) is 271 kuub gas, ofwel 0,140m3 per gewogen graaddag volgens mindergas. Ik ben 1 nov begonnen met stoken dus dat komt gemiddeld uit op ~ 2,5 kuub gas per dag. Tijdens het meten met de FLIR zag ik nergens tocht, alleen koudebruggen in de vorm van houten kozijnen etc, en daar doe je niet zomaar wat aan (zeker niet winstgevend). Er zal dus niet heel veel te winnen zijn, maar ik hoop dat ik dat gruwelijk mis heb en dat iemand hier iets slims aan kan raden waardoor ik de boel nog wat verbeter. O-)

Huis:
Ik heb een tussenwoning uit '64, 110m2, geen kids. Na het kopen van het huis heb ik direct alle plafonds vervangen en meteen volgestouwd met glaswol, direct ook overal HR++ glas laten zetten, heb schuimbeton laten storten onder de vloer en heb zelf vloerverwarming aangelegd. Daarnaast dit jaar ook de muren laten na-isoleren met glaswol, en uiteraard ook de tochtwering vervangen dit jaar.

Standaard stooksituatie:
Vloerverwarming huiskamer + radiator badkamer aan, rest uit (stook niet op slaapkamers).
De aanvoer vanuit de ketel is ingesteld op 60 graden. De VVW heeft een aanvoer van 40 graden.
Ik heb een OpenTherm Gateway aan de ketel hangen die meetgegevens verzamelt.

Test/meetsituatie:
Alle radiatoren op de bovenverdieping open en VVW beneden aan. Bevinding van gister is dat het voor de Delta T niet uitmaakt of ik radiatoren op slaapkamers aan zet. Die is altijd 10 graden, blijkt (raar, zou verwachten dat ie omhoog ging aangezien de radiatoren meer warmte kwijt kunnen dan de vloerverwarming alleen? :? ).

Wat bevindingen van de metingen:
-De Delta T is altijd 10 graden. Ik zie geen verschil tussen de normale stooksituatie of de testsituatie van gisteren waarbij ik alle radiatoren openzet.
-De ketel staat altijd op de laagste modulatiestand, en gaat zeer regelmatig in pompstand (vlam uit en alleen doorpompen)
-De verwarmingen boven hebben op de badkamer na ruim voldoende capaciteit. Ik kan dus waarschijnlijk wegkomen met een lagere aanvoer (zeker aangezien ik er eigenlijk toch niet stook). Ik zal in dat geval wel de badkamerradiator moeten vervangen.
-De verwarmingen worden vanaf de bovenkant warm, maar ik zie wel dat er een directe lijn naar de retour gaat. Kan iemand hier in het topic zien of dit een normaal opwarmpatroon is?

Wat plaatjes omdat het kan:

Als ik het goed begrijp is bovenstaand een normaal opwarmpatroon. Beginnend in de hoek van de aanvoer, verdeelt zich vervolgens over de hele breedte en trekt dan naar onder.

Badkamerradiator zwaar ondergedimensioneerd. Maargoed.. doen we even niks aan tot ik de badkamer aanpak en er ook VVW in leg.

Deze plaatjes waren allemaal nog tijdens het opwarmen. Uiteindelijk werden ze bijna 60 graden, zoals je ook zou verwachten.

Acties en vragen:
-Als ik dit goed interpreteer (als leek zijnde) dan kan ik de aanvoer van de ketel nog lager zetten. Zeker aangezien de VVW toch een lagere aanvoertemperatuur nodig heeft dan de ketel nu geeft. Of ziet iemand hier nadelen aan?
-Vraag is of de ketel dan niet nog vaker aan/uit gaat als ik de aanvoer lager zet omdat hij de Delta T dan te laag vind?
-Is 10 graden Delta T een fatsoenlijke waarde? Is er een manier voor mij om de Delta T hoger te krijgen?

Duci wijzigde deze reactie 14-02-2017 08:15 (4%)

• RSpaargaren
quote:
MikeyMan schreef op maandag 13 februari 2017 @ 16:48:
[...]

Na contact met m'n installateur komt Intergas vrijdag langs. Ben benieuwd wat dat op gaat leveren.

Ben allang blij dat de installateur het uit handen geeft. Pijpje leggen kunnen ze wel, maar veel verder hoef je niet te verwachten.
laat ze mijn grafiek maar eens zien ben wel benieuwd naar hun response...

• Zwerius
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 23-06 17:44
Voor iedereen die wel een warmtemeter zou willen gebruiken, maar die tegen de prijs aanhikt:
Ik zou eens kijken op de Duitse Ebay site en dan even zoeken naar Waermemengenzaehler.
Dan zie je een hele hoop. Al vanaf ruwweg € 15,-
En, keuze zat.
Volgens mij zijn die niet allemaal op 1% nauwkeurig, maar het gaat voor onze metingen meestal ook niet om de vereiste nauwkeurigheid voor afreken-doeleinden. Dus meestal geen probleem.

Zwerius Kriegsman

445033

quote:
SnoopThaDoctor schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 13:57:
[...]

Die thermostaat werkt prima en het wordt wel warm. Deze opmerking helpt niet ;w
Probeer met je mee te denken en dan ga jij lekker min zwaaien? Zoek het lekker uit met je cv. Next.

• menzo
quote:
SnoopThaDoctor schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 16:06:
[...]

Is dát het misschien. Ik richt het rode laserstipje op de zwarte PVC tape en meet dan hele lage temperaturen terwijl ik de buis niet kan vastpakken. Als ik vervolgens op de witte radiator mik, dan is deze wel heel heet. Hoe kan ik dan de aan- en afvoer wel goed meten?
Ik druk altijd het "gat" van de IR meter tegen de buis.

• Daannn1987
quote:
SnoopThaDoctor schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 16:28:
[...]

Wat suf! Ik heb er extra PVC tape bijgeplakt zodat de strook breder is en hou nu de opening van de IR direct tegen het tape. Nu wordt de goede temperatuur gemeten, veel hoger. Dank! _/-\o_

Alvast een tweede vraag... hoe pas je de pompsnelheid van een CV aan? Ik kan dit nergens vinden in de handleiding. Ik lees wel dat er een modulerende pomp in zit. Hoeft dit dat niet?
Ligt beetje aan de ketel, veelal kun je de pompsnelheid of op de pomp zelf afstellen (gaat niet op met modulerende pomp lijkt mij) en anders in ketel menu.

Pompsnelheid aanpassen is alleen niet je grootste prioriteit. Eerst waterzijdig inregelen en dan kijken wat je met de algemene delta T wilt / kunt

ELGA Toshiba Standalone

• G_M_C
  • Registratie: december 2003
  • Nu online

G_M_C

Nu weg ....

quote:
xantos schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 20:32:
Ik heb sinds kort een remeha calenta 40c en volg dit topic al een tijdje.

Op mijn iSense thermostaat heb ik een aantal opties zoals: opwarmsnelheid (langzaam, normaal, sneller, etc), afkoelsnelheid (langzaam, normaal, sneller, etc). Heeft dit hetzelfde effect als handmatig de pomp langzamer zetten? Beide staan nu op normaal bij mij. Wat adviseren jullie?
Die opties zitten er bij mij ook. Opwarmsnelheid beinvloed de snelheid waarmee de ketel de aanvoer laat stijgen tijden het aanwarmen. Opwarmsnelheid heeft daarom een relatie met de maximale aanwarmtijd. Langzamere standen hebben langere tijd nodig.

Overigens lijkt die aanwarmtijd alleen zo te werken in het klokprogramma (bij handmatig instellen warmt ie bijij altijd veel sneller op, ik had liever gehad dat dan ook de aanwam instellingen zouden gelden)

Afkoelsnelheid zegt iets over de snelheid waarmee je huis zn warmte verliest. Hoe beter de isolatie hoe langzamer je de afkoelsnelheid zet. Deze instelling beïnvloed het aantal keer per uur dat de ketel de ruimte een beetje aanwarmt en de radiatoren even warm worden (en bij snellere standen ook de temperatuur ervan).

Overigens worden ketels sinds ca. 2 jaar alleen maar met modulerende pomp uitgerust (dat is verplicht vziw). Dus als je een recent gebouwde ketel hebt, zoals je schrijft, heeft het geen zin om naar de pompstand te zoeken. Daaraan hoef je niets te veranderen, alleen in het systeem menu zorgen dat vermogens sturing en pompsturing aan staan (evt. controleren dat de goede optie in de parameters is ingesteld, zie installatiehandleiding).

G_M_C wijzigde deze reactie 19-02-2017 08:33 (19%)

• menzo
quote:
xantos schreef op zondag 19 februari 2017 @ 15:58:
Nog even een vraagje over het waterzijdig inregelen. Je moet dus alle radiatoren opzetten voordat je begint. Wij stoken op de bovenverdieping helemaal niet (behalve in de badkamer). Moet ik deze dan toch opendraaien voordat ik begin met meten? Ik draai ze daarna immers toch weer dicht (en nooit meer open).
Radiatoren die je nooit gebruikt ook niet opendraaien voor het inregelen.

445033

quote:
Knoalster schreef op zondag 19 februari 2017 @ 17:14:
Zijn hier meer mensen met een vaillant VHR 18-22C?
Ik heb geprobeerd het apparaat op modulerend in te stellen met een essent e-thermostaat.
Ik kan met een youless het gasverbruik volgen.
Voorheen sloeg de ketel iedere 6 (?) minuten aan (zie ook mijn vorige post). Nu met opentherm verwacht ik dat de gasflow constanter maar lager zal zijn. Dit is nog niet het geval.
Wat ik heb gedaan:
1) Oude thermostaat eraf gehaald
2) Stekker van ketel eruit
3) Draadjes op A en B gezet ipv 3 en 4
4) Ketel ingesteld op opentherm
5) Ethermostaat erop gezet en deze ingesteld op OT (opentherm)

Nu lees ik verschillende dingen over een Vaillant icm een ethermostaat. In het boekje van de vaillant staat dat een openthermregelaar mogelijk is. Op de site van de ethermostaat staat dat dit niet mogelijk is (wel met het nieuwere type). Sommige internetsites zeggen dat je op de klemmenstrook tussen 3 en 4 een brugje moet plaatsen. Andere sites zeggen juist dat je het brugdeel moet verwijderen. Ik wil alles wel proberen, maar heb geen zin om mijn ketel om zeep te helpen. Iemand van jullie enig idee?
Bij mijn buurman heb ik volgens mij zoiets gedaan. Moet zo'n ding niet een aparte module hebben? Staat me iets van bij. Edit: die van jou heeft dit al. 8)

Edit: Heb ff gekeken naar de handleiding. A en B is juist en brug moet er tussen uit. Gewoon proberen, kan volgens mij weinig mis gaan.

En bij koud weer zal hij zeker gewoon regelmatig aan gaan. Hoe wil je het anders warm houden?

445033 wijzigde deze reactie 19-02-2017 19:00 (7%)

quote:
Seafarer schreef op zondag 19 februari 2017 @ 20:53:
[...]

Als dat lage " pitje" (de ketel kan technisch gewoon niet zachter branden) 4kW vermogen oplevert en het huis heeft maar 2kW nodig. Wat dan?

Als de ketel een uur aanstaat dan wordt het tewarm in huis hij levert immers 2 keer zoveel als dat het verlies is. Je hoeft de ketel eigenlijk maar 50% van dat uur aan te hebben.
Je snapt natuurlijk dat een half uur branden en een half uur uit niet erg comfortabel gaat worden.
Dan wordt meestal gekozen voor 6min. aan 6min. uit. Na 5 keer deze cyclus heb je precies een uur. Dus 2kWh is netjes gemaakt met een 4kW brander.

Inderdaad "sofisticated" techniek die zomaar in een ouderwetse aan/uit/aan/uit enz. regeling valt.
Een andere thermostaat helpt dan ook niet. Die gaat hetzelfde doen omdat het niet anders kan.
Het is niet "zomaar" aan/uit gedrag. De regeling maakt wel een echte berekening over de tijd aan en uit. Tenminste bij Nefit wel. Het is geen vaste 6 om 6 minuten, maar het veranderd continu, zowel de aan als de uit tijd van de brander.

Sowieso snap ik niet waarom je dit gedrag niet zou willen. Het enige wat van belang is, is de ingestelde ruimtetemperatuur. Als die juist is, wat maakt het dan uit wat en hoe de ketel dat doet? Waarom ander gedrag willen?

quote:
Knoalster schreef op zondag 19 februari 2017 @ 23:23:
[...]

Niet dat ik dit gedrag per se wil, maar ik verwachtte dat dit het geval zou zijn bij moduleren. Ik vergeleek het met een auto. Als je 50 rijdt, ga je toch ook niet 54 en dan weer 46 rijden? Daarnaast start de brander een stuk vaker dan wanneer hij de verloren energie continu toevoert.
Om bij je autovergelijking te blijven, stel je auto kan helemaal geen 50 rijden, maar alleen 80. Als je dan in een trajectcontrole terecht komt moet je zo nu en dan even stoppen om geen boete te krijgen.

Een CV ketel heeft een ondergrens op z'n vermogen. Bij sommige ketels is dat 5KW, maar sommige ketels hebben een ondergrens van 8KW of nog hoger zelfs. Als je dan maar 2 of 3KW nodig hebt moet de ketel tussentijds uit.
quote:
HereIsTom schreef op maandag 20 februari 2017 @ 23:33:
[...]

Is je ketel al 18 jaar oud? Dan zou ik eens naar een nieuwe ketel gaan kijken, de huidige ketels zijn wel 50% zuiniger dan dat ze 18 jaar geleden waren!
Is een generalisatie die in 90% van de gevallen totaal niet klopt.

Van HR naar HR maakt weinig verschil.
Grote klap zit vooral VR -> HR, waakvlam -> ontsteking, boiler -> doorstromer en het elektriciteitsverbruik van de pomp.

Een Nefit HR van 18 jaar oud is gewoon modulerend met de juiste thermostaat, doet qua zuinigheid niet veel onder voor een moderne ketel. Boiler verbruikt wat meer dan een doorstromer, maar daarvoor krijg je ook comfort terug.

Ik ging met een Intergas VR uit 1996 naar een Intergas HRE uit 2010, gasverbruik ging inderdaad door de helft met die overstap. Dan pak je ook alle voorwaarden van bovenstaande verschillen bijelkaar.
quote:
Seafarer schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:11:
[...]

Nefit ecomline.

Ben benieuwd welke ketel het heel veel beter doet. Misschien kan Oxelaar adviseren?

BTW, ik verstook 1100 kuub gezin van 3. en dan ook wasmachine en onzuinige vaatwasser op de boiler.
Wel een DWTW.

Dus 50% besparen zou voor mij 500 kuub zijn. Als dat echt waar is wil ik het wel overwegen. _/-\o_
Lekker laten hangen, zeker zolang er geen dure onderdelen defect raken.
Van oudere HR naar nieuwe HR wisselen levert maar weinig winst.
Een paar % qua gasverbruik en misschien een paar honderd kWh per jaar minder op de energierekening.
Denk nog geen €100 per jaar verschil.

Sowieso moet je de vergelijking van je huidige ketel maken met een nieuwe die ook een voorraad heeft, anders is het appels met peren.
Een voorraad toestel geeft een stuk comfort wat een doorstroom toestel nooit kan geven, niet 1.
De enige wat je wachttijd op ww beïnvloed is de leidinglengte naar het tappunt. Als je voorraad toestel gewend bent, dan valt een doorstroom toestel altijd wat tegen.

Bij mijn ouders hangt een Ecomline uit '95, heeft nog nooit geweigerd en is nog lang niet versleten.
De duurdere onderdelen staan voor een prikkie op marktplaats, dus die gaat nog wel even mee.

Edit :
Even een leuk voorbeeld....

Zag vandaag een offerte voorbij komen voor een reparatie aan een Itho basecube icm hp cube.
Moet voor €900 aan printplaten vervangen worden.
Toestellen zijn 4 jaar oud......
Leuk om wat zuiniger te stoken, maar zoiets verdien je nooit meer terug.

Oxellaar wijzigde deze reactie 21-02-2017 23:34 (10%)

Als ik zo wat google op stilstandverlies voor een boiler kom ik op 20W voor een 10 liter closein boiler. Nefit Ecomline heeft een 25 liter vat. Ga je uit van 50W verlies zit je op 50×24×365/1000=438KWh per jaar. 8KWh per kuub, 55 kuub per jaar aan verlies.
Qua stroomverbruik zit er een fors verschil tussen een oude en nieuwe ketel, maar als het vervangen van de pomp economisch al niet rendabel is zal een hele ketel dat ook niet zijn.

Met dergelijke verschillen ga je never de nooit niet een nieuwe ketel terugverdienen. Daarom dus gewoon laten hangen totdat ie stuk gaat.

• MieJuul
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 22:02

MieJuul

3970Wp

Bij mij staat het op de sticker aan de binnenkant

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Overigens is v30 de laatste.

Afgelopen vrijdag heeft intergas de InComfort Gateway omgeruild. Zoals ik al aangaf; deze monteur had ook de ballen verstand van InComfort, dus daar had ik geen goede gesprekspartner aan.

Heb hem nog wel gevraagd naar het irritante stookgedrag van de Honeywell Round als de temperatuur in zicht komt. Hij gaf toen aan dat dit door de Honeywell geregeld wordt.

Echter; sinds ik de nieuwe Gateway heb, lijkt ie het een stuk netter te doen. Vraag me toch af waar de scheidslijn tussen thermostaat en InComfort ligt.

MikeyMan wijzigde deze reactie 23-02-2017 12:03 (90%)

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 24-06 15:04
quote:
ThinkAboutIt schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 22:42:
Even een checkvraagje, ik ben mij aan het inlezen hier, maar voordat ik e.e.a. onder de knie heb wil ik alvast wat snelle winstpakkers uitvoeren.
Vandaag is mijn nieuwbouwhuis opgeleverd met vloerverwarming op de benedenverdieping en radiatoren boven...
Nieuwbouwhuis: veel bouwvocht weg te stoken, eerste jaar zal je flink meer moeten stoken en het zal vanzelf inzakken als het vocht weg is. Denk dat je best flink kunt ventileren en in de zomer alles goed open zetten.
Keteltemperatuur niet te hoog zetten, thermostaat op "traag", zorgen dat er een pompschakelaar zit, nachtverlaging toepassen, dan heb je eigenlijk al de quick wins gehad.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Vandaag een dag vrij en heb nieuwe radiatorkranen van Heimeier Eclipse besteld.
Vanmiddag lekker aan het beunen geweest om alle 7 kranen te vervangen.
Als je er naar keek begon het spontaan te lekken die oude kranen.
Ook bij het knijpen/inregelen begon de oude kranen te piepen en te gillen, was hard nodig dus ;)

Na een middagje zweten zat alles erop.
Dan begint het inregelen!
Ik heb alle radiatoren opgemeten en met HyTools van Heimeier alles ingevoerd.
De gehele installatie draait nu met maar 615 liter/uur als alles open staat.

Als finishing touch heb ik een Evohome systeem aangeschaft met radiatorregelaars voor wat extra besparing/comfort.

Nu afwachten hoever het gasverbruik gaat dalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21-06 20:27
quote:
ThinkPad schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 21:24:
Heeft iemand ervaring met een iSense op een Vaillant ketel? Zijn onlangs verhuisd, er hangt een Vaillant ketel met daaraan een calorMATIC 350 kamerthermostaat (via de eBUS aansluiting). Maar ik kan niet echt vrienden worden met die thermostaat, ik wil graag m'n eigen iSense weer aansluiten.

Heb de ketel (Vaillant ecoTEC plus VHR NL 25-30/5-5) al open gehad, maar de VR33 OpenTherm-module zit er helaas niet in bij mijn type :-(

Heb de aanvoertemperatuur al verlaagd van 75 °C naar 65 °C, binnenkort de boel maar eens waterzijdig inregelen. Al is het beter om te wachten tot ik die VR33 ertussen heb zitten, dan kan ik de OTGW ook aansluiten en dan grafiekjes plotten. Misschien dat het inregelen ook pas dit najaar wordt, vanmiddag zag ik 14°C buitentemperatuur, dat is veel te warm om waterzijdig te kunnen inregelen :P
Calormatic zo snel mogelijk op MP zetten!!! ;)
Heb dezelfde ketel echter de 30-35 en werkt goed met een iSense.
De module wordt sinds een bepaald jaar standaard meegeleverd, dus die zat er al bij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sneezydevil
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 24-06 16:20
Ik heb ook een Vaillant ecoTEC plus VHR NL 25-30/5-5 R1 met OpenTherm-module en een recente iSense, en stoken gaat geweldig er is 1 dingetje wat bij mij niet werkt en dat is warm water warmhoud functie. Daar is de ketel leidend bij mij. Staat het op de ketel uit dan krijgt de iSense het niet aan en staat het op de ketel aan dan gaat het 's nachts niet uit.

Ik dacht dat de aanvoer temperatuur bijna constant in beeld stond, maar retour kom je niet makkelijk achter. Dacht dat je het wel via de iSense kunt zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Skipper-93
quote:
DJKroon schreef op maandag 13 maart 2017 @ 22:18:
[...]

Je kan hem inkomend meten (waar je kabel op aangesloten is) en er zit nog een externe voedinguitgang op, hiervoor kan je eventueel op een elektrisch schema kijken.
Maar je moet wel weten waar je inderdaad moet meten (en dat kan bij printen zeer lastig zijn).
Het is dan verstandig er een (goede) monteur bij te halen.
Ben wel heel benieuwd naar de uitkonst daarvan, maar ik vermoed een defecte PSU (Parameter Storage Unit / IDkey).
Ik mailde vandaag een bedrijf dat gereviseerde PCU-03's verkoopt. Daar gaven ze aan dat het bij deze error waarschijnlijk aan de SU-01 ligt (Het kleine insteekprintje op de PCU-02 of 03). Die sturen ze nu op. Morgen krijgen we hopelijk een positief antwoord ;) Bedankt voor je tips!

• Skipper-93
@DJKroon
Jij hebt gelijk gekregen! Het lag niet aan die SU-01. Toen is er meteen een PSU-01 opgestuurd. Nu draait hij weer als een zonnetje :)
In de handleiding staat dus een vertaal fout. Er staat in het Nederlands: "Controleer de voeding". PSU in het engels, maar ze bedoelen dus de PSU-01 :z

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:44

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Topicstarter
Mooi om te zien inderdaad. Ben blij dat mijn duidelijke topicstart veel mensen heeft kunnen helpen.
Ik zal je m'n rekeningnummer even sturen zodat je de besparing kunt overmaken :+

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
Musicmasters schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 18:46:
[...]

Als ik hier mijn pomp naar stand 2 zet vliegt de aanvoertemperatuur naar boven. Niet uiteindelijk, onmiddellijk. Klopt dat de rads dan bloed heet worden, maar dat is dus precies wat ik niet wil. De warmteafgifte is dan vanzelfsprekend hoger maar niet in verhouding tot wat ik weg stook aan gas/ efficiency. Ik wil stoken met de laagst mogelijk aanvoer en het toch behaaglijk hebben en gloeiend hete rads bij aanwarmen en daarna warm houden op een laag pitje is ook niet behaaglijk.
Ik heb bij mijn cv-ketel zowel het maximale vermogen als ook de maximale aanvoertemperatuur beperkt.
(installateursmenu)
Hierdoor kan het door jouw geschetste gedrag sinds 10 jaar bij mij niet meer optreden.

Temperatuurregime radiatoren/jaga's max. 45/33 - vloerverwarming max. 35/30
=> kamertemperatuur 19,5 - 20 °C
Geen klachten over het comfort van de drie vrouwen hier in huis.

Max. vermogen is nu ca. 11 kW in de opwarmfase, bij 40 °C moduleert de ketel automatisch naar
het laagst mogelijke vermogen terug. Bij een aanvoertemperatuur van 45 °C slaat de ketel uiteindelijk af
om na een ingestelde antipendeltijd van ca. 6 minuten weer te starten.
De ketel loopt ook bij een buitentemperatuur van -12 °C niet continu!
Alleen de circulatiepomp met een nadraaitijd van 9 minuten loopt overdag meestal door.

Bij de huidige temperaturen is het minimale vermogen natuurlijk veel te hoog, dus de ketel gaat via de thermostaat in de zgn. low-load modus werken - 6 x per uur kort aan (1 - 3 minuten).

Met 8 kW als ondere modulatiegrens kan dit niet anders.

De ketel is nu 16 jaar oud, bij vervanging zou ik voor een combiketel met 4 kW (of lager) kiezen
of misschien toch voor een warmtepomp? (cv+sww)

YMMV

dunklefaser wijzigde deze reactie 18-03-2017 20:30 (1%)
Reden: nadraaitijd pomp toegevoegd

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Topicstarter
quote:
offtopic:
Tip: In het veld 'ALIAS BY' van de query kun je een eigen naam instellen voor de getoonde waarde. Staat wat netter dan 'device_RetourCV..mean' ;)

ThinkPad wijzigde deze reactie 25-03-2017 08:43 (37%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 24-06 16:41
quote:
hesselbeertje schreef op zondag 26 maart 2017 @ 15:22:
Ik krijg meer de indruk dat alles te ver geknepen staat. Is er wel een radiator die helemaal open is? Het gaat erom dat je gelijke retourtemperaturen haalt, deltaT van 20 gr is soms echt teveel!
Heb alles op een deltaT van 15 gr, badkamer en 1 woonkamer radiator staan helemaal open op de Eclipse afsluiter. Ruimtes welke altijd open staan zijn bij elkaar ongeveer 6,5 kw aan radiator vermogen. Probleem zit hem volgens mij in dit lage vermogen.

Ik heb op 1 radiator nog een ouderwetse kraan (studeerkamer) welke altijd dicht staat omdat het hier warm genoeg is door de cv leiding die door de kamer loopt. Zet ik deze open dan is het stromingsgeluid nauwelijks hoorbaar maar creëer ik eigenlijk een bypass en heb ik een bloedhete studeerkamer.

Heimeier heb ik ook gesproken en zij geven aan dat een modulerende pomp waarschijnlijk de oplossing is, volgens hen momenteel te veel pompvermogen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 24-06 16:41
quote:
Daannn1987 schreef op zondag 26 maart 2017 @ 16:12:
Eens, ruis krijg je juist meestal door knijpen zeker als de pompsnelheid al op 't laagst mogelijke staat.. En daarbij beperk je ook de vermogensafgifte van je radiatoren / vvw bij het knijpen waardoor je ketel weer gaat pendelen.
Helemaal mee eens, zie bovenstaande reactie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:08
Idd, vergeet die DeltaT van 15 graden. Stelregel is, altijd 1 ventiel geheel geopend. Of de DT dan 20, 15 of 8 graden wordt is niet van belang.

Minder pompvermogen is ook een oplossing, maar dat zal met deze ketel niet gaan.

hesselbeertje wijzigde deze reactie 26-03-2017 22:06 (22%)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Flash3d
Met flinke weerstand in het systeem en een pomp zonder echte toerenregeling, zal er eigenlijk altijd lekkage zijn over de bypass.

Acties:
  • +1Henk 'm!

445033

quote:
MdO82 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:10:
[...]

Extra vest aantrekken ;)
Hij komt hier niet hoger dan 19,5 :P
Tja, je kunt de cv ook helemaal uitzetten en 2 truien aantrekken en onder een dekbed gaan zitten. Ik heb hem hier gewoon lekker op 21 graden in de avond met een trui aan. Het moet wel leuk blijven. ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!
@Henkie-Jan
Met meting dmv een warmtemeter, maakt de watertemperatuur niet uit voor je afrekening.
De berekening in Joule gaat over temperatuur verschil tussen aanvoer en retour (dT), icm het aantal L/sec doorstroming.

Het afkoelen met 10 graden van 1 liter water, levert altijd dezelfde hoeveelheid energie op, ongeacht de begintemperatuur.

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:57
Vanmorgen ook maar eens mijn radiatoren gemeten.

Er moet in ieder geval nog even wat gedaan worden :)

Nu komt gelijk mijn vraag.
Ik zie als ik de radiatorknop eraf haal het volgende

(ik heb de foto bewust groot gelaten zodat het te zien is ;)

Aan de binnenkant zit er dus een stelschroef, maar dit is geen schroef die je kunt draaien met een platte schroevendraaier.

Hoe kan ik deze stellen ?

Ik heb verder geen voetventielen.

2250 WP Zuid PVoutput

quote:
HereIsTom schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:59:
Ja wat is oud? Als hij ouder dan 10 jaar is moet je een nieuwe kopen, die heb je in 3 jaar terug verdiend of je moet graag die hoge energie kosten willen houden.
Kappen met die generalisaties... het wordt ook steeds erger hier. Qua gasbesparing zijn de verschillen tussen HR ketels minimaal, op stroomkosten van de A-label pomp ga je een nieuwe ketel niet binnen de levensduur terugverdienen.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Topicstarter
@MdO82 Met een ventielsleutel kon ik bij mijn kraan de boel daarmee verstellen: ThinkPad in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"
Zoek op eBay op 'valve core wrench'.

Het heet ventielsleutel, maar heeft niks te maken met CV :+ Is bedoeld voor autoventielen :P

ThinkPad wijzigde deze reactie 20-04-2017 11:14 (18%)

quote:
HereIsTom schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:05:
[...]

Das niet waar hoor onze oude HR ketel verbruikte veel meer gas dan de nieuwe!
In 10 jaar tijd is er een hoop veranderd hoor, een nieuwe, moderne hr-ketel is zuiniger.
Je generaliseert enorm. Zonder te weten welke ketel, hoe aangestuurd, hoeveel tapwater verbruik, wat voor huis, etc kan je daar geen uitspraken over doen.

Als ik kijk naar leeftijden van ketels bijvoorbeeld bij Intergas heb je de HR, HRE, HREco en de HRE-A. 10+ jaar oude ketel is een HR, 5+ jaar oud is HRE, nieuw is HRE-A of HREco. De verschillen tussen die ketels zijn klein, ik durf te stellen dat als ik mijn HRE vervang door een HREco nog geen procent gas bespaar. Zelfs al zou ik de HRE vervangen door een oudere HR en daarbij OpenTherm verliezen en 55 graden aan/uit moeten stoken, dan nog ga ik geen 10% meer gas verbruiken, laat staan "de helft meer".

Het verschil gaat groter worden als je oude ketel met 80-90 graden aanvoer stookte. Mijn buurman had destijds een bakbeest van Radson (met boiler) waarbij dat niet in te stellen was, dan stook je al snel 30-40% meer gas dan met een nieuwe ketel.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 18-06 19:59

revolution-nl

tijdelijk PV-loos :(

quote:
HereIsTom schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:59:
Ja wat is oud? Als hij ouder dan 10 jaar is moet je een nieuwe kopen, die heb je in 3 jaar terug verdiend of je moet graag die hoge energie kosten willen houden.
Wat een onzin.

Een moderne HR ketel is qua gasverbruik amper zuiniger dan een 10 jaar oude HR ketel die gewoon netjes is ingeregeld.

Ik ben heel erg benieuwd met wat voor praktijkvoorbeeld je deze cijfers weet te onderbouwen.

Mission all-electric started

quote:
HereIsTom schreef op donderdag 20 april 2017 @ 18:27:
Ik heb het ook over 10 jaar oude ketels, maar goed dan blijf je toch lekker met zo'n oude ketel stoken, ik betaal gelukkig alleen mijn eigen energie rekening! 8)7
10 jaar is voor een hr ketel niet oud. Mits er niets compleet fout was aan je oudere hr ketel, verdien je de nieuwe nooit in 3 jaar terug, niet in 5 ook.
Lijkt een beetje op de marketing praatjes zoals te lezen in de consumenten gids.
Zo'n besparing heeft absoluut veel te maken met je bewustwording en stookgedrag.

Daarnaast moet je ketels ook eerlijk met elkaar vergelijken. Dus beide doorstroom toestellen en niet doorstroom vs ketel met boiler.

Hier een Nefit topline van ruim 8 jaar oud, weet zeker dat ik geen € ga besparen als ik die over 1.5 jaar ga vervangen.

Wat wel gaat besparen is de warmtepomp die over een week aan het werk mag :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
quote:
ThinkPad schreef op maandag 24 april 2017 @ 10:47:
Waar bestellen jullie voordelig thermostaatkranen? Warmteservice.nl?

Wil een aantal radiatoren in huis voorzien van thermostaatknoppen, maar wat ik tot nu toe heb gezien aan prijzen valt mij wat tegen. Een losse thermostaatkop kost al 20-30 euro en dan heb ik nog niet eens de eigenlijke kraan :+
Misschien kan je het combineren met heimeier exact regelventielen?
Bij je iets meer geld kwijt, maar hoef je niet meer na te regelen
https://www.skybad.de/w/h...ier/heizungs-zubehor.html

(mompelt iets van, na zonnepanelen is de volgende "logische' stap een warmtepomp :> )

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 24-04-2017 17:30 (6%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:56

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
ThinkPad schreef op maandag 24 april 2017 @ 10:47:
Waar bestellen jullie voordelig thermostaatkranen? Warmteservice.nl?

Wil een aantal radiatoren in huis voorzien van thermostaatknoppen, maar wat ik tot nu toe heb gezien aan prijzen valt mij wat tegen. Een losse thermostaatkop kost al 20-30 euro en dan heb ik nog niet eens de eigenlijke kraan :+
Marktplaats al gekeken?

Bijv
https://link.marktplaats.nl/m1153400948

Rol-Co wijzigde deze reactie 24-04-2017 18:34 (5%)

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 23-06 17:47
quote:
Flash3d schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:48:
[...]

Het geluid lijkt echt uit de radiator te komen en niet uit de buizen...

Momenteel staan de Eclipse instellingen van deze twee radiatoren op stand 9 (90 L/H) en 15 (150 L/H), ik heb dan ongeveer een delta van 15 bij een aanvoer van 65c.

Het voetventiel is volgens Heimeier geen goed idee, morgen ga ik 1 van de Eclipse afsluiters van de twee probleem radiatoren vervangen voor een Danfoss dynamische afsluiter. Dit om de afsluiter uit te sluiten.
De Danfoss heeft een wat kleiner instelbereik dan de Eclipse maar ziet er wel wat degelijker uit.

Als dat niet helpt heb ik nog een nieuwe radiator staan (van MP geplukt 70 cm x 80 cm T22 Brugman) om uit te proberen.

Pijp diameter weet ik niet of dit helpt, zie bovenstaande link van mij.
Klopt aleen de doorstroomsnelheid is hoger.
Probeer eens een deltaT van 10 werkt ook goed en knijpt veel minder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

quote:
Flash3d schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:48:
[...]

Het geluid lijkt echt uit de radiator te komen en niet uit de buizen...

Momenteel staan de Eclipse instellingen van deze twee radiatoren op stand 9 (90 L/H) en 15 (150 L/H), ik heb dan ongeveer een delta van 15 bij een aanvoer van 65c.

Het voetventiel is volgens Heimeier geen goed idee, morgen ga ik 1 van de Eclipse afsluiters van de twee probleem radiatoren vervangen voor een Danfoss dynamische afsluiter. Dit om de afsluiter uit te sluiten.
De Danfoss heeft een wat kleiner instelbereik dan de Eclipse maar ziet er wel wat degelijker uit.

Als dat niet helpt heb ik nog een nieuwe radiator staan (van MP geplukt 70 cm x 80 cm T22 Brugman) om uit te proberen.

Pijp diameter weet ik niet of dit helpt, zie bovenstaande link van mij.
Probeer eerst is 1 kraan lager af te stellen op 3 of 4.
Dan ben ik benieuwd of hij nog herrie maakt.
Ik vermoed van niet (maar ken de situatie niet om het met zekerheid te zeggen).

Ik ben namelijk bang dat je capaciteit door je 15mm leiding te laag kan zijn.
Hierdoor gaat de kraan (wat een drukregelaar principe is) compleet open staan bij te weinig capaciteit.
Hierdoor laat hij niet door maar 'spuit' het de radiator in.
Vandaar dat het geluid dan uit de radiator komt.

Probeer het is voordat je alles vervangt.

Mocht dit niks uitmaken controleer dan je drukverschil tussen aanvoer en retour dat deze niet te groot is (20kPa/0,2bar als ideaal)

Dat een dunnere buis de waterdruk niet toeneemt is logisch.
Je cv installatie bestaat uit statische druk.
Een te dunne buis creëert namelijk weerstand wat je capaciteit (doorstroomsnelheid) vermindert.

DJKroon wijzigde deze reactie 02-05-2017 23:37 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

quote:
Flash3d schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:01:
[...]

Afsluiter waarde heb ik natuurlijk als eerste mee zitten spelen:
Als ik de afsluiter dichter zet wordt het geluid idd minder alleen kom ik dan niet aan mijn vermogen. Op het moment dat ik de afsluiter verder open zet wordt het geluid harder.
De aanvoer kan ik bij 1 van de 2 radiatoren niet naar 22 mm veranderen omdat het 15 mm leidingwerk in de muur zit.

Wil sowieso even een Danfoss afsluiter proberen om te zien (horen :) ) wat deze doet.
Mocht dit de oplossing zijn is het een kwestie van nog 1x een afsluiter vervangen en klaar.

De radiator is stap 2...
Hou jullie op de hoogte en bedankt zover voor het meedenken.

Hoe meet ik het drukverschil? Dat meet je tijdens pompbedrijf neem ik aan?
Dat duidt dan toch op een toevoer probleem.
Immers als je meer warmte vraagt gaat hij meer geluid maken (stroming moet dan hoger, echter door de 12mm(!) doorgang is dat onvoldoende).

Ik vermoed dat de danfoss kraan of nieuwe radiator waarschijnlijk geen verschil gaat maken.
Alleen als je minder vermogen doet, maar zoals je zegt is dat ook niet de oplossing.

Drukverschil kan je op 2 manieren vast stellen.

Dmv je aantal l/u dat je installatie nodig hebt.
Kijk in je pompgrafiek van je ketel.
Daar staat het werkgebied van de pomp in.
Je kijkt hoeveel l/u er benodigt is en welke opvoerhoogte je pomp daarmee maakt.
Dan staat er ook de weerstand van je ketel in, dan kom je uit op opvoerhoogte-ketelweerstand=drukverschil tussen aanvoer en retour.

Of als je een drukmeter hebt in de aanvoer van de ketel.
Lees de druk af als ketel uit staat.
Zet de ketel in cv bedrijf en lees nogmaals je druk af.
Als het goed is zie je verschil, dit is je drukverschil.

Beide methodes zijn wel exclusief installatie/leidingweerstand!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 23-06 17:47
quote:
Flash3d schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:01:
[...]

Afsluiter waarde heb ik natuurlijk als eerste mee zitten spelen:
Als ik de afsluiter dichter zet wordt het geluid idd minder alleen kom ik dan niet aan mijn vermogen. Op het moment dat ik de afsluiter verder open zet wordt het geluid harder.
De aanvoer kan ik bij 1 van de 2 radiatoren niet naar 22 mm veranderen omdat het 15 mm leidingwerk in de muur zit.

Wil sowieso even een Danfoss afsluiter proberen om te zien (horen :) ) wat deze doet.
Mocht dit de oplossing zijn is het een kwestie van nog 1x een afsluiter vervangen en klaar.

De radiator is stap 2...
Hou jullie op de hoogte en bedankt zover voor het meedenken.

Hoe meet ik het drukverschil? Dat meet je tijdens pompbedrijf neem ik aan?
Maak even een grove schetch van de situatie.
We horen maar kunnen niet zien...

Acties:
  • +1Henk 'm!

445033

quote:
GodDamage schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:09:
Hoe zijn de ervaringen met het uitbesteden van deze klus? Dus een installateur de cv laten inregelen? Wat zou zoiets kosten met 10 radiatoren (waarvan er meestal 4 tot 6 dichtgedraaid zijn) op een Nefit Ecomline?

Ik moet dit ook nodig doen in mijn woning maar heb weinig zin om me er in te verdiepen want ik heb al genoeg klusjes die moeten gebeuren. Of stelt het niet zoveel voor om het zelf te doen?
Lukt je nu sowieso niet meer. Veel te warm buiten om het goed te doen. 3 tot 5 uur werk a €60,- zijn heel veel kratten bier. :*) Gewoon van het najaar op je gemak eens naar kijken. Leuk om te doen ook nog. En nu eerst een paar maanden andere klussen en genieten vd zomer. Succes!

NB; sta er niet van te kijken als de gemiddelde installateur je staat aan te kijken of hij water ziet branden. Het is mij iig nog nooit aangeboden bij een servicebeurt vd ketel/plaatsing nieuwe ketel.

445033 wijzigde deze reactie 10-05-2017 15:55 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20:54
quote:
Kecin schreef op zondag 21 mei 2017 @ 23:35:
Dag allen,

Ik ben nieuw in dit topic en zit denk ik met een redelijk simpele vraag. Mijn ketel blijft met dit warme weer altijd "35" aangeven. Ik gok dat dit om het aantal graden gaat dat die klaar heeft staan. Wellicht voor warm water? Want dat is niet nodig, we kunnen best even wachten op warm water. Ook blijft die rustig 12 uur na het douchen nog op 35 staan.

Hardware:
Nefit Smartline Basic (+/- 2012)
Nest V2 (die al een paar dagen compleet gestopt is met stoken i.v.m. warm weer).
Vloerverwarming in delen van het huis (badkamer, keuken en bijkeuken). Rest radiatoren (13 ofzo)
Een Quooker in de keuken die ook mengwater warm maakt (dus vanuit de boiler al aanvoert en zelf warmhoudt).

Mijn vraag; maakt het uit dat die op 35 (graden?) staat, en kost dit gas? En zou dit uitkunnen? Zo ja hoe, of is dit nodig tegen het slopen van het ding of whatever :P

/noob
Klinkt als een soort tapwater comfortstand, zou uit moeten kunnen en kost zeker gas.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 24-06 10:06
Displaywaarde: Actuele cv-watertemperatuur in °C.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
Kecin schreef op zondag 21 mei 2017 @ 23:35:
Dag allen,

Ik ben nieuw in dit topic en zit denk ik met een redelijk simpele vraag. Mijn ketel blijft met dit warme weer altijd "35" aangeven. Ik gok dat dit om het aantal graden gaat dat die klaar heeft staan. Wellicht voor warm water? Want dat is niet nodig, we kunnen best even wachten op warm water. Ook blijft die rustig 12 uur na het douchen nog op 35 staan.

Hardware:
Nefit Smartline Basic (+/- 2012)
Nest V2 (die al een paar dagen compleet gestopt is met stoken i.v.m. warm weer).
Vloerverwarming in delen van het huis (badkamer, keuken en bijkeuken). Rest radiatoren (13 ofzo)
Een Quooker in de keuken die ook mengwater warm maakt (dus vanuit de boiler al aanvoert en zelf warmhoudt).

Mijn vraag; maakt het uit dat die op 35 (graden?) staat, en kost dit gas? En zou dit uitkunnen? Zo ja hoe, of is dit nodig tegen het slopen van het ding of whatever :P

/noob
Ik zou de gasmeter maar eens vaker aflezen, bijvoorbeeld voor en na het douchen,
na een aantal dagen zonder warmwatertappen (bijvoorbeeld vakantie/lang weekend)
dan weet je zeker of en hoeveel gas dit kost.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Topicstarter
@Kecin begin eens met de handleiding van je ketel te lezen. Dit topic is voor de wat meer technische vragen e.d. Het uitzetten van de warmhoudfunctie moet je vast in de handleiding kunnen vinden :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 24-06 15:04
Dat kan, maar welk nut heeft deze? Als je deze buiten hangt om een betere retour te halen, kan je beter het gewoon zo laten. Mss even de situatie beter schetsen?
(P.S. hier heb je enkele leestekens om duidelijker te typen: .....,,,,,,,........... :> ).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
quote:
ThinkPad schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:13:
@MdO82 Met een ventielsleutel kon ik bij mijn kraan de boel daarmee verstellen: ThinkPad in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"
Zoek op eBay op 'valve core wrench'.

Het heet ventielsleutel, maar heeft niks te maken met CV :+ Is bedoeld voor autoventielen :P
Zo na een aantal weken is mijn schroevendraaier eindelijk aangeland :)
Maar hij past niet _O-

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fasthook
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 21:14
quote:
MdO82 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 19:03:
[...]

Zo na een aantal weken is mijn schroevendraaier eindelijk aangeland :)
Maar hij past niet _O-
Had ik ook, weken wachten en niet passen. Uiteindelijk een inbus boutje aangepast. Diameter ongeveer 3.9mm en gleufje ongeveer 1.8mm. Volgens mij had ik de zelfde Comap kraan.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Daar hoef je niet achter te komen, dat weet je bij voorbaat al. Als ik je afmetingen in een calculator gooi kom ik uit op 5528W. Je designradiator van 1200W is dan niet voldoende.

Nu zal die 5528W flink overkill zijn, ik stook in 2 uurtjes op 55 graden een woonkamer met open keuken van 150 kuub warm met 2 radiatoren die 7000W samen zijn als ze 80/60 gestookt zouden worden. Ik zou inderdaad gewoon een radiator bijplaatsen of de bestaande vervangen door een flink grotere. Met 90 graden zit je ver buiten het HR-gebied en gaat het rendement van je ketel op dit moment door de schoorsteen ipv door de verwarming. Na bijplaatsen van een radiator kan de temperatuur flink omlaag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
Skipper-93 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:30:
@Darkfreak
Ja.
Op glimmende buizen is het wel noodzakelijk om niet glimmende tape te plakken. Anders heeft hij teveel last van reflectie.
Het ding volledig tegen de buis aanhouden werkt het beste.
Even een correctie (meetprincipe heeft namelijk niets met reflectie te maken):
De tape is niet om de reflectie te verhinderen, maar
om de emissiegraad voor IR-straling te corrigeren naar ca. 0,97.
(blank metaal heeft namelijk een veel te lage emissiviteit -> te lage gemeten temperatuur)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Topicstarter
Waar lopen ze in het zicht dan? Want als ze in de woonkamer lopen dan is het niet nodig om ze te isoleren, die warmte kun je daar immers wel gebruiken. Pas als ze over/door een tochtige berging/zolder/garage/kruipruimte ofzo lopen heeft het zin om te isoleren. En juist op die plekken is de WAF niet interessant lijkt me :P

• Proton_
  • Registratie: november 2011
quote:
Chris12 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 20:41:
Het duurt altijd vrij lang voordat de radiator in de huiskamer warm wordt, en juist de studeer kamer wordt veel te warm (zelfs met de radiator daar dicht), vandaar het isoleren van deze leiding (heen en retour).
Buisisolatie gaat je dan waarschijnlijk niet helpen. Waterzijdig inregelen wel.
Het vermogensverlies van een paar meter buis valt in het niet bij een radiator die voldoende water krijgt :)

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• mukky
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 26-05 23:04
Vorig jaar heb ik een begin gemaakt met het maken van een dashboard om mijn vloerverwarming volledig waterzijdig in te regelen. Nu het stookseizoen er weer aankomt heb ik het project afgemaakt. Eerst het resultaat:

Wat je ziet is een actuele weergave van de retourtemperatuur van iedere vloerverwarmingsgroep per verdieping, rechts daarvan zie je een grafiek waarbij de retourtemperatuur van die groep wordt afgezet tegen de gemiddelde retourtemperatuur van alle groepen in het laatste uur. Zo kun je per groep bijregelen en volgen wat de impact is op je gehele systeem.

Wat heb ik gebruikt om dit te maken:
  • 15 DS18B20 sensoren, besteld via AliExpress. Elke sensor is bevestigd op een retourleiding.
  • Per verdieping een ESP8266 NodeMCU met daarop ESP Easy om de sensoren uit te lezen en door te sturen naar een Raspberry Pi.
  • Een Raspberry Pi 3 met daarop mosquitto om de metingen te ontvangen, influxdb als database om ze op te slaan en Node-Red om de metingen weer te geven.
Indien jullie geïnteresseerd zijn in een write-up met configuratiedetails maak ik die graag. Winter is coming... :)
@Wolfram55
Dat is inderdaad een juist binnenwerk.

En het knijpen van andere radiatoren zal je convector waarschijnlijk meer flow geven.

Alleen is het altijd lastig om twee verschillende afgifte systemen op elkaar af te stemmen. Convectoren en radiatoren verschillen nogal van elkaar. Convectoren horen een kleinere dT te hebben dan radiatoren.

@Wolfram55 Enkel instelbaar is alleen handmatig met de knop, dubbel is met knop en een vaste, apart instelbare stand om de doorstroming te begrenzen

• mukky
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 26-05 23:04
quote:
Cranberry schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:52:
@mukky 'k ben erg benieuwd naar details. Dus als je bang bent dat je je gaat vervelen nu langzamerhand vroeger donker wordt......

Mooi project!
quote:
Aegle schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:58:
[...]

Nou, dan weet ik wel een najaarsklusje voor je... :9 . Ben benieuwd naar je "write-up" :) .
Bij deze de write-up: https://edgetechnology.wordpress.com/2017/08/19/waterzijdig-inregelen-van-je-vloerverwarming-met-een-raspberry-pi/

mukky wijzigde deze reactie 20-08-2017 00:30 (21%)

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

quote:
dunklefaser schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 18:43:
@DJKroon Je laatste zin - dit wil ik ter discussie te stellen, zeker
als je de montagetijd (=arbeidsloon) mee rekend.
Ik heb hier sinds januari een modulerende A-labelpomp - type Antares
welke je op verschillende karakteristieken, dus ook op delta p
en ook zelflerend kan instellen. In januari voor € 140,- gekocht.
(max. 45 min. van mijn tijd voor vervangen pomp, incl. druk van de installatie halen etc.
- en ik ben geen installateur)
Ik weet niet wat de Heimeier eclipse kranen kosten en hoeveel tijd je kwijt bent per kraan
(eventueel leegmaken installatie en vullen!).
Heimeierkranen heb ik voor 16 euro per stuk kunnen kopen en had er 9 nodig.
Kom zelf uit de installatiebranche en heb ze zo goedkoop omdat ik bij de groothandel inkoop.
Ben er in totaal 3 uur mee bezig geweest.
Aftappen voor en achterkant huis, dan als de bovenverdieping droog staat, tijdens het aftappen al vervangen totdat je beneden bent.
Dan vanaf onderen gevuld en door de automatische ontluchters meteen goed op druk zonder lucht.

Bij mij waren de kranen hard aan vervanging toe.
Als ik dan iets vervang wil ik gewoon goed spul en niet half aanklote waardoor het goed lijkt maar niet de punt op de i is.
Maar waarom wil je het zo graag ter discussie stellen als ik vragen mag???
quote:
Wolfram55 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 19:22:
[...]

Helder ....
Moest wel toch nog even 5x lezen voordat ik door had dat je bedoelde dat de kranen zichzelf regelde :).
Ja, daar staan veel mensen niet bij stil.
Omdat je zei dat je ze zelf niet zou verstellen wilde ik je er wel aan herinneren dat thermische knoppen dat zelf doen.
quote:
[...]

Het fluiten ?
Als je een normale pomp hebt en je gaat inregelen of je sluit de helft van je installatie af, dan moet dezelfde waterhoeveelheid die je pomp doet, door vernauwingen. Je snelheid die door je buizen gaan wordt dan hoger.
Immers je pomp gaat niet aftoeren en blijft het water doordrukken.
Als je snelheid van je water door de buis/kraan te hoog wordt gaan ze fluiten.
Dit wordt vaak als irritant ervaren en daar wil je graag voor behoeden.
Daarom zijn heimeier eclipsekranen aan te raden omdat door de ingebouwde drukregelaar/hoeveelheidregelaar er niet meer stroming/snelheid ontstaat in je installatie.
quote:
[...]

OK .....
Ik moet toegeven dat dit nog wel verdere uitleg nodig heeft als je er niet mee bekend bent.

Doordat je gaat inregelen ga je niet alleen je waterhoeveelheid verdelen over je radiatoren zodat ze de juiste capaciteit geven.
Ook je totale hoeveelheid water die per uur wordt verpompt door je ketel wordt minder.
Gaan we even een klein (theoretisch) voorbeeldje geven.

Niet ingeregelde installatie:
Ketel doet 1200 liter per uur.
Ketel doet een delta T van 20 graden.

P=QM x C x Delta T
P=1200 x 4,2J x 20 graden
P=(1200l/u:3600) x 4,2J x 20 graden
P=0.33l/s x 4,2 x 20
P=27 kw aan energie die opgewekt moet worden.

Nu gaan we de installatie inregelen/doorrekenen.
We komen er dan achter dat 900 liter per uur nodig is om de installatie goed te laten functioneren.

P=900 x 4,2 x 20
P=(900/3600) x 4,2 x 20
P=21 kw nodig

Doordat je gaat inregelen hoeft er dus minder water door je ketel heen die het wil verwarmen.
En daar zit je besparing zonder dat je koude ruimtes hebt.
En door het inregelen is je afgegeven vermogen per ruimte ideaal waardoor het snel opwarmt.
Resultaat is maximaal comfort, minimaal gasverbruik.

Nadeel van je kv afsluiters is dat als een radiator gaat knijpen omdat je ruimte op temperatuur is, andere radiatoren meer water krijgen.
Je pomp verpompt namelijk dezelfde hoeveelheid water.
Bij de Heimeier eclipse kranen gaan ze niet meer water doorlaten.
Hierbij wordt de hoeveelheid water omgezet in drukopbouw (zie de pompgrafiek, dit kost evenveel energie bij minder water, daarom is een modulerende pomp dan handig omdat hij aftoert en minder energie gaat verbruiken)
Staan er 2 radiatoren uit of zijn ze op temperatuur, dan zakt je totale hoeveelheid water wat door je installatie verpompt wordt.
En dat kan zomaar 2x 100 liter zijn.

Je installatie verpompt dan nog maar 700 liter per uur.
Als je de bovenstaande som er dan op los laat kom je uit op 16,3 kw
Je verwarmingsinstallatie gaat dan waterzijdig op deellast werken.
Dit is met kv kranen niet te halen waardoor je minder gaat besparen.
Kv afsluiters kan je wel gebruiken waar het afgegeven vermogen/waterhoeveelheid constant is, denk aan een boilergroep of LBKgroep.

Hopelijk heb ik zo een beetje kunnen uitleggen waardoor je gaat besparen.
Ik hou het moduleren van temperatuur van de ketel etc even daarbuiten omdat het dan best ingewikkeld kan worden.
Dan ga je het over regeltechnische vermogensturing hebben.
Maar als je daar dieper op ingaat zie je waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer omdat er heel veel meer bij komt kijken.

Daarom vindt ik het totaalplaatje zeer belangerijk zoals ik dat bij dunklefaser bedoel.
Dit zijn maar eenmalige kosten, je gasrekening komt elk jaar terug.
Dan is de eenmalige investering zeer makkelijk terugverdient tot een bepaalde hoogte.
quote:
[...]

Dat is met eclipse ?

Dus met mijn eigen woorden :)
De besparing en extra comfort is niet groot met thermstaatknoppen waarmee je de kv 1malig insteld.
Eerder het risoco op fluiten haal je binnenshuis.
Het is zeker wel comfortabel te maken en zal niet slecht zijn.
Alleen pas op dat je niet te ver gaat knijpen omdat het dan kan gaan fluiten door een te hoge watersnelheid in je installatie.
Alleen qua besparen kan je minder verwachten.
Ik vindt dat half werk (mening).
quote:
Als dat zo is wat ik vertaal en ik pas dat verhaal op mijn situatie toe waar ik mijn convectorput zoveel mogelijk wil voorzien van water zijn de eclipse het idelaast ....

Het gaat mij niet om de uren.
Belangrijkste is mijn rendement in de keuken met convectorput te verhogen ( zonder Jaga etc ).
Ik adviseer eigenlijk alles uit te rusten met heimeier, in ieder geval je radiatoren.
Convectorput blijft wel een lastig item!
Want als je daar op lagere temperatuur gaat stoken verlies je heel veel vermogen.
Dan is een hogere doorstroming daar zeer gewenst om het vermogenverlies te compenseren omdat er anders weinig vermogen uit komt en het kil maakt.

Die zou je wel met een kv afsluiter kunnen uitrusten bijvoorbeeld.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegt waarom ik het adviseer.
Want deze materie gaat best diep en is lastig omdat alles elkaar beinvloed.

Misschien is het interresant om op youtube te zoeken naar danfoss dynamic valve of de heimeier webinair of waterzijdig inregelen.
Hier wordt ook een hoop uitgelegt met voorbeelden erbij waardoor je er een beter beeld bij gaat krijgen.

• Wolfram55
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 22-02 10:42
quote:
plaspvd schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 15:12:
Zou je dit wat willen toelichten? Heb je hier de fans in geplaatst? Evt een foto
Jazeker :)

Wat ook belangrijk is, is dat je langsschot strak tegen de lamellen ligt.

Ook fans op de "schoorsteen" geprobeerd .... Was er niet kapot van .....

Kwam nog wel een interessant artikeltje tegen ....
http://alexandria.tue.nl/repository/freearticles/606181.pdf

Maar niks over het aansluiten :)
quote:
ThinkPad schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 21:25:
Gaat deze thermostaatkraan op deze radiator passen zonder dat ik de buizen/koppelstukken moet aanpassen?
Het lijkt gewoon een drop-in replacement, maar just checking...

Ik heb al voetventielen waarmee ik de boel ga inregelen komende winter (ben onlangs verhuisd) maar zou ook graag de normale kranen vervangen door thermostaatkranen. Ik hoop dat dat kan zonder dat ik de buizen moet inkorten, nieuwe knelkoppelingen erop etc...
De inbouw lengte zal wel gelijk zijn. Alleen het knelset, dus knelring en zeskant, zijn van ieder merk weer anders. Het beste vervang je die direct. Knelring kun je schuin doorzagen en zo van de leiding schuiven.
De bocht naar de radiator zal best passen, dat is allemaal conisch.

Pagina: 1 2 3 ... 10

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True