Laptop heeft veel kuren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimeeus
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-06 20:26
Beste Tweakers,

afgelopen donderdag is mijn laptop een soort van gecrashed. Ik weet niet hoe ik het precies moet noemen, daarom dat ik het maar even hier op houd. Allereerst de specs van m'n laptop:
pricewatch: Asus K55VD-SX016V
Ik draai op windows 7 home premium
Dan nu wat er is voorgevallen, historie en waarom ik eigenlijk kan huilen.

Afgelopen donderdag kwam ik thuis en wilde ik even wat surfen op internet en misschien een aflevering van een serie downloaden om die later te kijken. Nu gebruik ik m'n laptop veel voor m'n studie en hij wilde al een tijdje lang opnieuw opstarten om te updaten maar dat stelde ik dan uit omdat ik aan m'n studiewerk bezig was. Donderdag begon hij er weer over en ik dacht 'ach ik heb de tijd, doe je ding.' en klikte op meteen opnieuw opstarten (ipv die 10 minuten laten aflopen die de pop-up dan laat zien, of dat je hem weer met 4 uur uitstelt). Hier begonnen de problemen. Nadat m'n laptop was uitgegaan, ging hij niet meer normaal aan, ik kreeg een blauw scherm (het was de eerste keer), dus ik las rustig wat er stond. Aangezien het de eerste keer was en het ook op de tekst/instructies op het scherm stond dat het kon, deed ik m'n laptop uit. Het is niet meer goed gegaan. De laptop wilde sindsdien alleen nog maar via opties 'recovery' of normaal opstarten, omdat er iets mis was gegaan met de installatie van hardware of software aldus de tekst. Ik heb twee keer voor normaal opstarten gekozen, dat deed hij niet. Toen maar voor recovery gekozen, dat deed hij ook niet, na een paar keer heen en weer kloten ging hij in de recovery aan en schoot de laptop in recovery modus. De computer 'resette' zichzelf terug naar de fabrieksinstellingen en aan het eind van de rit had ik dus een soort van nieuwe laptop van drie jaar oud. Hierbij ben ik al m'n bestanden kwijt geraakt die over m'n studie gingen (ik had geen back-up want student en de externe hdd was kapot dus nog geen tijd/geld gehad om een nieuwe te kopen), foto's, muziek, programma's noem het maar op. Nu zitten die laatste dingen me niet heel erg dwars, gelukkig heb ik ook nog een desktop waar alles op staat, behalve dus het grootste gedeelte van de documenten en dingen die met m'n studie te maken hebben. Na wat rondvragen bij een vriend van me die in de ict werkt m'n verlies gepakt en blij geweest dat m'n laptop in ieder geval nog aan en uit ging en dat hij weer een soort van 'nieuw' was. Na de essentiële programma's weer geïnstalleerd te hebben (office, vlc player, spotify, enz enz) ging ik aan m'n studie. Flashforward naar vanavond, de laptop wilde weer updaten, ik dacht prima, je loopt wat updates achter (130 om precies te zijn) doe je ding. Nu ging het installeren van de updates bijzonder traag (het is dat beeld wat je ziet als je afsluit om de updates te installeren, dus ik kon ook helemaal niks doen), hij heeft er een kleine 7 uur over gedaan, en hij was net uitgegaan, opnieuw aangegaan en nog bezig met de updates. (zwarte scherm witte tekst met alle dingen die dan worden nagelopen, vliegt normaliter voorbij, maar dit ging ook weer bijzonder traag). Terwijl de laptop hiermee bezig was, ging hij opeens uit en het is weer complete treurnis. Ik zit weer in de recovery (gelukkig niet terug naar fabrieksinstellingen) en ik heb hier dus helemaal niks meer aan lijkt het. Want hij lijkt een beetje van glas op het moment en ik heb hem wel nodig voor m'n studie, het is zonde om elke keer een soort crisis mee te maken als-ie uit gaat en hopen dat je documenten niet weer verdwijnen.
Mijn vraag is dus, weet iemand misschien wat er in godsnaam aan de hand was, van woensdag was er nog geen teken dat er ook maar iets aan de hand was en vanaf donderdag tot nu heb ik al 3 keer crisis gehad omdat m'n laptop problemen vertoonde.

Dingen die ik doe met m'n computer (kunnen handig zijn voor de beeldvorming):
gewoon wat een standaard student doet op z'n pc;
op het internet surfen, muziek luisteren, series kijken, voor de studie (veel teksten via blackboard downloaden en lezen en doornemen en office), ik torrent als ik een aflevering download van een serie.
Ik heb malwarebytes anti-malware en microsoft security essentials als beveiliging en die laat ik altijd meteen draaien nadat ik wat heb gedownload via torrents. Het is een tijdje terug dat ik die allebei heb laten lopen, maar het is ook een tijdje terug dat ik heb gedownload via een torrent. Ik heb nog wel dingen via blackboard binnen gehaald, maar dat is van m'n universiteit dus ik verwachtte niet dat daar mee virussen naar binnen zouden komen
Ik kijk meestal als ik in bad zit bij de ouders thuis een aflevering van een serie op m'n laptop en de laptop is een maand of 3 geleden een keer gevallen, maar er was toen niks aan het handje behalve aan de buitenkant wat schade.

Mochten er nog vragen zijn, stel ze alsjeblieft zodat ik het geschetste beeld kan verbeteren, ik begin wanhopig te worden, ik heb geen geld voor een nieuwe laptop, en ik heb dit beestje nog zeker een tijd nodig.

Alvast bedankt voor de hulp,

groet,

Jaimy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Wat stond er voor melding bij de blue screens of death.... ?

Start ie nu wel of niet. Persoonlijk denk ik dat je HD aan overlijden is...

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimeeus
Hij start nu wel op, alsof er niks aan de hand is. Bij het blue screen stond een hele tekst dat als het niet de eerste keer was er grote problemen waren en dat als het de eerste keer was er niks aan de hand was en ik de pc gewoon uit en aan moest doen. Ik weet niet precies meer wat er stond, maar ik heb toen gewoon de instructies braaf gevolgd. En daarna schoot hij dus de recovery modus in.
Hij doet het nu weer alsof er niks aan de hand is, maar de pc wil weer updaten en daar ging het net weer helemaal mis.

[ Voor 16% gewijzigd door jaimeeus op 14-12-2014 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
ik denk inderdaad ook dat je harde schijf niet lang meer mee gaat, dat als windows iets groots wilt installeren de HD er mee stopt

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimeeus
Kan dat dan nog komen doordat-ie een maand of 3 geleden is gevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Hij geeft bij blue screens altijd een fout melding boven de technische stop informatie... die wil ik graag weten.

Kan je in je windows systeem log is kijken of er meldingen worden gemaakt van bad blocks op je HD.... Als die er in voorkomen dan is het wachten tot de definitieve dood van de HD

@Hierboven

HD kunnen divers mee gaan. Ik heb nog een IDE 30 GB van maxtor van 1998 die het nog doet. Tevens heb ik al 3 SSD's en 2x TB schijven al binnen 3 maanden moeten ruilen wegens een vroegtijdige dood.

[ Voor 26% gewijzigd door SRich op 14-12-2014 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
jaimeeus schreef op zondag 14 december 2014 @ 22:13:
Kan dat dan nog komen doordat-ie een maand of 3 geleden is gevallen?
Ja heb ik ook gehad, die beschadiging heeft er bij mij ook voor gezorgd dat de harde schijf er 2 maanden later mee ophield. heb nu een ssd, hierbij krijg je niet zomaar valschade vanwege flashgeheugen

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Kan je nu opstarten en afsluiten en rebooten zonder problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimeeus
Ik zit in het logboek te zoeken, maar ik weet niet onder welke kopje ik moet zoeken in het systeemlogboek. Opstarten en afsluiten gaat goed, totdat er dus een update geïnstalleerd wordt, en dan gaat het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
jaimeeus schreef op zondag 14 december 2014 @ 22:22:
Ik zit in het logboek te zoeken, maar ik weet niet onder welke kopje ik moet zoeken in het systeemlogboek. Opstarten en afsluiten gaat goed, totdat er dus een update geïnstalleerd wordt, en dan gaat het mis.
waarschijnlijk omdat er te veel load op de harde schijf komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimeeus
Wat betreft het blauwe scherm, nadat dat dus is voorgevallen is bij het terugzetten naar fabriekinstellingen m'n harde schijf gedefragmenteerd en de hele mikmak, dus ik ben bang dat het logboek met die foutmelding ook is verdwenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Windows logs en dan het system log deel graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimeeus
Daar zit ik nu in, maar als ik dus zit bij logboeken, en dan windows-logboeken en dan systeem is de eerste log die die laat zien is een informatie log, van service manager om half 1 's middags, terwijl m'n laptop om half 11 's ochtends de BSOD had (even teruggezocht via m'n whatsapp). Dus ik ben bang dat met het defragmenteren van de schijf en het terugzetten naar de fabrieksintellingen het logboek van de BSOD vergaan is. Enige wat ik heb kunnen vinden is waarschuwingen met deze tekst: 'Kan de beschrijving van gebeurtenis-id 516 van bron mfehidk niet vinden. Het onderdeel dat de gebeurtenis heeft gestart is mogelijk niet op de lokale computer geïnstalleerd, of de installatie is beschadigd. U kunt het onderdeel op de lokale computer installeren of herstellen.

Als de gebeurtenis van een andere computer afkomstig is, moest de weergave-informatie bij de gebeurtenis zijn opgeslagen.

De volgende informatie is in de gebeurtenis opgenomen:

\Device\mfehidk
**\svchost.exe
1032'

Maar ik denk dat u daar weinig aan heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-06 22:24
De ventilator en koeling al eens nagekeken op stof ? Heel vaak zitten bij laptops van die leeftijd de koelers zo goed als dicht.

Niet met stofzuiger / compressor schoonmaken (wegens dikwijls te veel statische elektriciteit) maar met persluchtbus.

De te hoge temperatuur kan je nakijken met een aantal tooltjes, (kan even niet op de naam komen..)maar bv een flink hete onderkant van de laptop is meestal ook al een goede aanwijzing.

Te hoge temperaturen intern zijn nefast voor laptops. De stukken die zelf warmte generen sneuvelen meestal eerst. HDD , grafische Chip , mainboard.

Tijdens het updaten moet de laptop en HDD soms flink werken en zijn de updates gewoon de aanleiding , niet de oorzaak. Ik hoop dat je er uit raakt. Good luck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-06 22:24
De bestanden zou je nog kunnen proberen terug te halen met de tooltjes "testdisk" en "photorec"

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

Dit uiteraard alleen voor de bestanden die nog niet overschreven zijn.
Pagina: 1