Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Anauv
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-11 18:44
Beste Tweakers,

Ik heb hier een redelijke oude Dell XPS (l502x) staan met een i5 2450m (Sandy Bridge) met Socket 988B rPGA. De laptop heeft een 1366*768 lcd led scherm.

Ik zou de laptop graag willen upgraden naar een i7 en ik vroeg mij eigenlijk af of dit mogelijk is met koeling etc. Zou de i7 andere koelblokken hebben? Ik heb gegoogled, maar niets over gevonden eigenlijk.

Ook vroeg ik mij af, dat als ik er een 1080p scherm inzet, of het dan werkt. De aansluiting is namelijk het zelfde. Ik werk veel met Solidworks en daar is 1366*768 gewoon te weinig voor.

Qua prijs kost het niet veel (~120 euro voor scherm en cpu, als ik goed zoek), daarom heb ik toch gekozen voor upgraden ipv een nieuwe laptop te kopen.

Alvast bedankt!

NDH Automotive: https://ndh.nu/

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik heb het idee dat dit niet zomaar gaat in een laptop. Je kunt beter een ssd inbouwen

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Verwijderd

Dit kan zeker niet zomaar, het is geen LEGO ;)

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
Pewpew schreef op donderdag 04 december 2015:
Dit kan zeker niet zomaar, het is geen LEGO ;)
Jep, naar mijn idee zit de processor gewoon vast op het moederbord

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-11 13:48
Zowel de processor als het scherm zijn 'gewoon' te wisselen. Neem voor de zekerheid een CPU met dezelfde TDP waarde dan krijg je geen problemen met de koeling.

Zelf vind ik de wissel voor 1mb cache extra alle moeite niet waard (i5 3mb en i7 4mb)
Het scherm vind ik een no brainer: 1366 schermen moeten gewoon niet meer verkocht worden want het werkt waardeloos!

while (! ( succeed = try ()));

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
iantje31 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 16:18:
[...]

Jep, naar mijn idee zit de processor gewoon vast op het moederbord
Nee hoor, op pagina 96 in de service manual leggen ze uit hoe je de CPU kan vervangen.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:46

Fiber

Beaches are for storming.

iantje31 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 15:59:
[...] Je kunt beter een ssd inbouwen...
Dat lijkt mij ook. En eventueel wat meer RAM er in steken als dat kan. Qua scherm zou ik er gewoon een groot extern scherm aanhangen, hoewel dat natuurlijk niet goed mee te nemen is...

Nieuw scherm er inzetten is overigens wel te doen meestal en lijkt me meer de moeite waard dan een nieuwe CPU.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:54

Umbrah

The Incredible MapMan

Het was een fijne laptop in zijn tijd (heb mijne vervangen omdat de VRM modules overleden waren na de hele wereld te zijn rondgetrokken), maar voor wat ik weet zijn er inderdaad iets van drie thermal solutions rondgeweest afhankelijk van welke CPU/GPU combo je hebt, er zat ook wat variatie in de GPU's namelijk. Het advies om op de TDP te letten is natuurlijk erg verstandig...

Maar vooral: denk ook eens na over het waarom... waarom wil je een i7? Waar is die i5 te traag in?

Over het 1366 scherm zullen ik en vele andere XPS15 scherm het met je eens zijn, waarom heb je dat óóit zo gekocht? Het 1920*1080 scherm was toen een van de beste die er waren en komt nog steeds erg goed mee. Een TN scherm, maar met de kleurkwaliteit waar zelfs de beste IPS moeite mee had (wide gamut, vol S-RGB spectrum). Het scherm is idd redelijk eenvoudig te vervangen. Maar de CPU, dat zal ik niet zomaar doen, dan zal ik eerder voor een SSD gaan inderdaad. Bedenk je wel dat je alleen kan booten van devices in je HDD bay, dus je zult de SSD daar moeten plaatsen, niet in een caddy.

• Anauv
Cpu is inderdaad gewoon los. Of het de moeite waard is, weet ik dus ook niet. Ik doe altijd veel dingen tegelijk, daar zouden de 2 extra cores mij enorm meehelpen denk ik zo.

Heb helaas het 1366*768 model gepakt, omdat ik toentertijd weinig geld had en dit model een paar dagen flinke kortinf had. 1080p paneel is onderweg trouwens :).

Ssd zit er trouwens ook al in, scheelt echt enorm veel!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:54

Umbrah

The Incredible MapMan

Mwoah, mogelijk als je echt op 100% load zit non-stop dat 4 cores iets bied, of bij renderen, maar vlak dual core i5's zeker niet af, quad bied wel een hoop nadelen zoals TDP. Dingen tegelijk heb je idd meer aan een lekker grote sloot geheugen, minder I/O bottleneck door een SSD, en solidworks vindt een zekere GPU kwaliteit wel fijn... maar je hebt Optimus, ik neem aan dat je op een nVidia 500-series GPU draait (en daar solidworks ook aan hebt)

• Anauv
Umbrah schreef op donderdag 04 december 2014 @ 21:14:
Mwoah, mogelijk als je echt op 100% load zit non-stop dat 4 cores iets bied, of bij renderen, maar vlak dual core i5's zeker niet af, quad bied wel een hoop nadelen zoals TDP. Dingen tegelijk heb je idd meer aan een lekker grote sloot geheugen, minder I/O bottleneck door een SSD, en solidworks vindt een zekere GPU kwaliteit wel fijn... maar je hebt Optimus, ik neem aan dat je op een nVidia 500-series GPU draait (en daar solidworks ook aan hebt)
Dan laat ik de CPU voorlopig nog even zitten. In principe gaat de i5 nog prima mee. Als ik oets moet renderen kan ik het altijd nog op mijn desktop doen.

Ik draai inderdaad solidworks op de nVidia 540m. Werkt eigenlijk ook prima, zelfs bij ingewikkelde ontwerpen.

Bedankt allemaal, ik ga het een en ander bestellen :) behalve de cpu

Pagina: 1