Gadgeteer schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:49:
Even een update van mijn kant, eveneens een Remeha
Avanta 28C CW4, foutmeldingen op mijn ketel heb ik nog niet waargenomen maar de eerlijkheid gebied dat ik daar ook maar heel zelen op kijk.
Moduleren gaat goed, met uitzondering van de bekende overshoots.
Wat ik me wel afvraag, omdat de Nest v3 niet moduleerde, heb ik mijn ketel op 60graden gezet, moet ik die eigenlijk weer hoger zetten omdat de thermostaat dan meer ruimte krijgt in het bepalen van de temperatuur?
Ook valt me op dat de laatste dagen in de app op mijn telefoon, te zien is dat de ketel wel tot 12 uur per dag aan het stoken is? Is dat niet erg veel of verkijk ik me daarop?
Das wel veel...
Hier met een Intergas 28 HRE had ik de ketel op 65 graden zoals Nest aangaf gezet.
Stook uren per dag tussen de 6 en 8.
En duurde het langer voordat het huis warm was.
Wat ik gedaan heb zijn drie dingen die hier enorm geholpen hebben.
Voorloop temp op 70graden gezet, en minimale temp aanvraag waarop de ketel nog reageert stond op 45 en heb deze op 40 gezet.
En het minimale CV-toerental verlaagd van 40 naar 35, maar das afhankelijk van welk vermogen je huis nodig heeft.
Nu heeft de ketel een groter modulatie bereik en vermogen genoeg om binnen 1,5uur van 16 graden naar 20 graden te stoken.
Heb wel de Nest compleet gereset want die was ff de weg kwijt na mijn doorgevoerde instellingen.
Met andere woorden, de ketel in stiller, stook zuiniger, en heeft een groter modulatie bereik.
Wat ik vooral merk aan de temp van de radiatoren.
Gemiddelde stook uren per dag (bij +10 graden) 2,5 tot 3,5 uren.
En bij temperaturen zoals vandaag zo rond de 3 graden 4 tot 5 uren.
De eerste stook periode (Van een koud naar warm huis) worden de radiatoren redelijk heet, wel dat ik ze kan vastpakken.
Rest van de avond als de ketel stookt voelen ze lauw/warm aan en lekker comfortabel in huis.
Moet nog maar blijken aankomende winter of het echter haalbaar is om het op temp te houden.