Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Gebruikers desktop Best Buy Guide opgelet!

Pagina: 1
Acties:

• Dasdingomon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-08-2022
Beste mede tweakers,

Vorige zomer heb ik voor het eerst een eigen pc samengesteld aan de hand van de desktop best buy guide van tweakers. Na een jaar had ik weer wat geld gespaard voor enkele upgrades. Na de upgrades waren mijn videokaart, psu en mijn case vervangen. Mijn broer deed een offer om de oude onderdelen aan hem te verkopen en hij wilde daarmee ook zijn pc bouwen. Ook zou dit zijn eerste zelfbouw pc worden.

Ik gaf hem enkele tips tijdens zijn bouw periode. Zo heb ik hem geadviseerd om naar de meest recente desktop best buy guide van tweakers te bekijken. Dit heeft hij gedaan en heeft besloten om de resterende onderdelen van het systeem te vullen met de missende onderdelen van de mainstream game pc build. De keuzes waren duidelijk toegelicht (zoals altijd) in de BBG.

Wij zijn helaas achter gekomen dat de voorgestelde processor en moederboard niet COMPITABEL zijn met elkaar! Namelijk het volgende:
De voorgestelde processor betreft de i5 4460. Dit is een haswell refresh processor.
De voorgestelde mobo betreft de msi b85-g43 gaming. De stock BIOS van deze mobo ondersteunt echter geen haswell refresh processoren!
Als een onervaren builder wist ik niet eens dat dit mogelijkheid bestond. Ik dacht dat het voldoende was indien de sockets van de mobo overeenkwamen met die van de processor. Na veel stressen en zoeken heb ik gevonden dat de mobo eerst geflasht dient te worden naar de ondersteunende BIOS versie.

Ik kan u vertellen dat het voor een onervaren builder dit heel frustrerend is. Zou graag willen dat de BBG van november veranderd zou worden die stock wel de processor ondersteunt.

Ik hoop dat dit een goede feedback is geweest uit het standpunt van een beginner.

Mvg,

/Mustafa 'Dasdingomon' Şeker

• Ambition88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:33
ben ik even blij dat ik hem heb laten assembleren :P zullen ze hem wel meteen hebben geupdate, wel irritant ja.

• Elzenaartje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-02-2018
Verkeerde forum lijkt me, maar verder als je een beetje onderzoek had gedaan wist je dat dit had kunnen gebeuren. En bij welke webshop heb je het besteld? Want tegenwoordig gebeurd dit niet meer. Lijkt me ?

i7 4790k | MSI Gaming 5 | Sapp R9 290X

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:07
Dit is heel vaak zo met een net nieuwe processor serie en moederborden die al eerder in de schappen lagen. Altijd de compatibiliteit lijst checken.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

Misschien is het netjes er nog even een korte vermelding van te maken dat je misschien moet flashen, dan moet het bij de meeste mensen wel goed gaan :)

• Dasdingomon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-08-2022
Elzenaartje schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 00:05:
Verkeerde forum lijkt me, maar verder als je een beetje onderzoek had gedaan wist je dat dit had kunnen gebeuren. En bij welke webshop heb je het besteld? Want tegenwoordig gebeurd dit niet meer. Lijkt me ?
Omdat het over een BBG gjng dacht ik dat dit de goede forum zou zijn. Als dit het geval is zou ik het fijn vinden als dit naar de juiste plaats gezet kan worden, ben wel heel lang lid maar dit is mijn eerste topic. Zoals ik al in mijn verhaal zei, ik wist niet eens dat dit mogelijk was. Een beetje meer onderzoek zou inderdaad hoop werk kunnen schelen. Ik heb ze bij Megekko besteld. Blijkbaar kan je ook vragen of de (web)winkel waar je het koopt kan flashen naar de laatste bios versie.

IIG een wijze lesje geleerd :P
Verwijderd schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 00:10:
Misschien is het netjes er nog even een korte vermelding van te maken dat je misschien moet flashen, dan moet het bij de meeste mensen wel goed gaan :)
Ja idd een melding als: let op, de bios dient waarschijnlijk geflasht te worden naar de laatste versie.
Zou veel kunnen schelen voor newbies als ik 8)7 .

[ Voor 34% gewijzigd door Dasdingomon op 21-11-2014 01:28 ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

De i5 4460 is een Haswell Refresh CPU, dat klopt. De B85 is een oudere chipset wat origineel bedoeld was voor de "gewone" Haswell" generatie. Echter is de Haswell Refresh generatie al een tijdje uit. Voor het MSI B85-bordje is de ondersteuning voor Haswell Refresh al een tijdje uit, versie 12.4 sinds 21 februari 2014. Alle nieuwe bordjes die vanuit de leverancier geleverd word is minimaal 12.4, vaak hoger aangezien de laatste bios er in de fabriek op geflasht word. In de eerste paar maanden kan je verwachten dat je een oudere versie krijgt, inmiddels zouden ze al aangevuld moeten hebben met nieuwere moederbordjes.

Je zegt besteld te hebben bij Megekko. Normaliteir levert Megekko een zo recent mogelijke bios-versie. Welke versie had jij dan ontvangen?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Je bent niet de eerste die dit overkomt, en al zeker niet de laatste... Ik heb zelf ook een keer iets soortgelijks gehad, en je staat echt niet te lachen als het je eerste build is en de boel start niet op. Het duurt ook heel lang voor je erachter bent wat daar de oorzaak van is. Het is natuurlijk niet netjes van een webshop om een mobo+processor te leveren die niet compatible zijn door verouderde bios, maar dat doet niets af aan de mogelijke ellende die het iemand op kan leveren.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 00:10:
Ik vind dat nogal makkelijk. Voor beginners is het al ingewikkeld genoeg, een BBG zou je blind moeten kunnen bestellen, zonder nog meer diepgravend onderzoek te doen. In een best buy guide zal ik zo'n combo eigenlijk gewoon niet meer adviseren. Los van wiens fout het is zit iemand met een zelf gebouwde machine die niet werkt, en wat ook niet eenvoudig oplosbaar is. Het doet ook flink afbreuk aan de perceptie van de kwaliteit van de BBGs van mensen. Hier op het forum kan het nog wel omdat je iemand persoonlijk advies geeft, en dan duidelijk kan aangeven dat de bios versie recent genoeg moet zijn. Het is ook niet dat er geen alternatieven zijn, al zijn die mogelijk wel een heel tientje duurder ;)

[ Voor 21% gewijzigd door joepP op 21-11-2014 09:38 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:31

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik heb de topictitel even aangepast en het topoic verplaatst naar CSL.

Dat het moederbord een nieuwe bios nodig had voor de ondersteuning van de processor was bekend. Echter heeft MSI in februari dit jaar (dus meer dan een half jaar geleden!) aangekondigd dat hun moederborden out-of-the-box Haswell Refresh processors zullen ondersteunen. Ofwel, de batches moederborden worden dan uitgerust met de nieuwere bios. Kennelijk heb je nog een ouder model gekocht die de ondersteuning nog niet had. Eerder dit jaar hebben we zulke notities wel geplaatst bij artikelen (zie bijv. reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 2014).

We waren nu in de veronderstelling dat de oude voorraad inmiddels wel opgedroogd was en hierdoor een melding overbodig was. Kennelijk is niet het geval. Bedankt voor het melden! Ik zal een notitie maken bij het artikel van november.

[ Voor 3% gewijzigd door Bolletje op 21-11-2014 09:51 ]

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
joepP schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 09:36:

[...]

Ik vind dat nogal makkelijk. Voor beginners is het al ingewikkeld genoeg, een BBG zou je blind moeten kunnen bestellen, zonder nog meer diepgravend onderzoek te doen. In een best buy guide zal ik zo'n combo eigenlijk gewoon niet meer adviseren. Los van wiens fout het is zit iemand met een zelf gebouwde machine die niet werkt, en wat ook niet eenvoudig oplosbaar is. Het doet ook flink afbreuk aan de perceptie van de kwaliteit van de BBGs van mensen. Hier op het forum kan het nog wel omdat je iemand persoonlijk advies geeft, en dan duidelijk kan aangeven dat de bios versie recent genoeg moet zijn. Het is ook niet dat er geen alternatieven zijn, al zijn die mogelijk wel een heel tientje duurder ;)
Deze site is, van origine, wel een site voor mensen met wat kennis en kunnen op het gebied van computers. Ik neem aan dat de schrijvers van het artikel dat ook verwachten van de lezers. Zeker als je je bedenkt dat het zelf bouwen van een PC die kennis wel een beetje vereist. Heb je die kennis niet, moet je 'm lekker voor je laten bouwen.
Het flashen van bios of firmware om het compatibel te krijgen is en was geen exotisch ritueel, dat hoort er een beetje bij. (*)

(*)Tweakers lijkt zich steeds meer te begeven in het "normale" publiek (zie redelijk veel advertenties, ook op niet ICT gebieden), dus misschien zou het inderdaad geen kwaad kunnen om bepaalde zaken, waarvan aangenomen wordt dat het bekende kennis is, toch nog eens uit te leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Fly-guy op 21-11-2014 10:15 ]

• firlian
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-05-2021
Fly-guy schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 10:14:
[...]Het flashen van bios of firmware om het compatibel te krijgen is en was geen exotisch ritueel, dat hoort er een beetje bij. (*)
Kan dat tegenwoordig zonder (werkende) cpu op alle mobos?

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Nee. Bijna nooit zelfs...
Pagina: 1