Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuw zelfgebouwde pc start slechts enkele keer op

Pagina: 1
Acties:

• FJA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:05
Hallo allemaal,

Zoals de topictitel al zegt, ik heb zelf een pc in elkaar gezet en heb een probleem met opstarten. Ik had eerst een hele dag alles opnieuw aangesloten en gecheckt, waarbij hij niks deed; geen licht, geen geluid, geen fans, niks.

Toen was ik een uurtje of 8 van huis geweest en had ik inmiddels een multimeter gehaald om te controleren of er wel stroom op stond. Voordat ik met de multimeter aan de slag ging drukte ik nog een maal de aan-knop in, en ja hoor, plots start de pc gewoon op. Vervolgens kwam ik op mijn oude desktop terecht, met oude achtergrond en alle programma's nog aanwezig, en 30 seconden later valt de hele pc uit. Diezelfde avond nog een paar keer geprobeerd aan te zetten, maar zonder resultaat.

Wie heeft enig idee wat dit betekent?

Mijn specs:
Mobo: ARock B75 Pro3-M
Geheugen: Kingston 2 x 4GB (staat op de compatible-lijst van het moederbord)
GPU: XFX R9 290
CPU: i7 3770
voeding: zalman ZM750 - HP

mvg

FJA

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Windows schoon geinstalleerd? Bij een nieuwe moederbord moet je dat doen.

Je kan kortsluiting/aarde sluiting hebben op onderdelen.
1 voor 1 de ondedelen gaan verwijderen, en testen.
Dan kun je de moederbord op een stuk karton zetten en daar starten, dan heb je geen last van de kast en de startknop.

• FJA
Windows is nog niet schoon geinstalleerd omdat ik de pc niet (consistent) aan krijg, de windows die nog op de harde schijf staat is wel recent (8.1).

Voordat ik mijn complete pc weer uit elkaar haal wil ik eerst alles geprobeerd hebben, want dat kost me weer een dag. Ik snap sowieso niet wat je bedoelt met 'kortsluiting/ aarde sluiting op onderdelen', en waarom ik de aparte onderdelen niet in de kast zou kunnen testen (eventueel met los halen van enkele onderdelen).

Ik heb absoluut geen verstand van elektriciteit dus spaar me een beetje :P. Dien ik niet eerst te testen of er (voldoende) stroom staat op het moederbord en alles, zodat ik daarmee alvast uitsluit dat de voeding stuk is bijvoorbeeld? Maarja dat is ook heel vreemd, want hij startte wel gewoon eenmaal normaal op (en daarvoor al jaren lang, de voeding gaat al wat jaartjes mee)

Edit: overigens vertelde een vriend van me die hier meer verstand van heeft dat het normaal is dat de pc na installatie van nieuwe onderdelen uitvalt als windows daarop nog niet nieuw is geinstalleerd. Mijn probleem zit hem dus puur in het niet consistent kunnen opstarten van de pc.

[ Voor 14% gewijzigd door FJA op 10-11-2014 10:08 ]

• Skarloc
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:18

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

Niet of slecht willen starten heeft in mijn ervaring vaak te maken met kortsluiting tussen het moederbord en de kast. Zoals hierboven al aangegeven even de delen demonteren en buiten de kast testen. Kapotte startknop behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden.

||D3 Battletag: [GoT]Sk4rloC#2506||

• FJA
Bedankt voor de reacties
jan99999 schreef op maandag 10 november 2014 @ 09:44:

Je kan kortsluiting/aarde sluiting hebben op onderdelen.
1 voor 1 de ondedelen gaan verwijderen, en testen.
Dan kun je de moederbord op een stuk karton zetten en daar starten, dan heb je geen last van de kast en de startknop.
Oke dan ga ik het inderdaad maar los halen en gaandeweg testen met steeds minder onderdelen totdat alleen het moederbord overblijft. Hoe kan ik echter het moederbord starten zonder de startknop, op mijn moederbord zit voor zover ik weet geen aparte startknop.

• FJA
Ik heb een beetje verder rond gelezen en voordat ik mn hele kast weer uit elkaar haal lijkt mij het handig eerst te booten door de opstart 'draadjes' met elkaar te verbinden. Echter, zijn hieraan risico's verbonden?

Mijn voeding is een zalman zm750-hp

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:20
Heb je wel alle draadbusjes op de juiste plek gezet waar je het moederbord mee vast zet op de bevestiging plaat ? en werkgeheugen wil ook wel eens problemen geven, als je er 2 in heb zitten 1 erin zetten nog niet starten de andere proberen. je kan de draadjes gewoon verbinden is een maak contact.

• FJA
Ja ram en busjes zaten goed. Ik heb het mobo uit de kast gehaald en met de basic componenten getest, hij deed nog steeds niet meer dan lampjes van toetsenbord oplichten en USB die erin zat. Toen heb ik m'n oude componenten aangesloten en geprobeerd te starten, daarbij begon hij wel te lopen maar zonder beeld te tonen, maar -veelzeggender lijkt mij - sloot hij automatisch weer af na zo'n 40 seconden om een paar seconden later opnieuw gestart te worden en zichzelf weer af te sluiten na een halve minuut. Ook dacht ik wat heel licht geknetter te horen in de voeding. Misschien dat stof kortsluiting of iig een defect in de voeding veroorzaakt of zou hij het dan ook niet voor die 30 seconden doen? (Excuses voor gebrek aan paragrafering, op m'n telefoon ... )

• Skarloc
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:18

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

Wellicht eens een andere voeding proberen?

||D3 Battletag: [GoT]Sk4rloC#2506||

Pagina: 1