Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Merkwaardige memtestx86 resultaten, ik snap het niet meer..

Pagina: 1
Acties:

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:05
Beste tweakers,

Vorig jaar mijn "oude" PC aan mijn zusje gegeven, werkte prima en was/is nog zat snel voor allerdaagse zaken:

Processor: Intel Q6700 (4x2.66GHz)
Geheugen: 2 x 2GB DDR2 667MHz
Moederbord: MSI P6NGM-L (vervangen in 2011 wegens defect)
Videokaart: EVGA 260GTX
Voeding: Coolermaster 520W
HDD: 1 TB Samsung HDD

Deze PC werkte een jaar naar behoren maar na een tijdje wilde de pc niet meer opstarten. Na wat aanklooien maar gewoon windows 7 opnieuw geinstalleerd en dit leek te werken. Toen heeft de PC een week uitgestaan waarna deze bij het opstarten WEER faalde in de zin van een random BSOD (verschillende error codes). Na een tijdje PC aan, PC uit handelingen uitgevoerd te hebben startte deze wel weer op en functioneerde normaal.

Gezien ik het ram makkelijk kan testen heb ik een memtest x86 gedaan om te kijken of daar misschien wat mee aan de hand is. Eerst heb ik beide 2GB modules getest, toen de pc een tijdje stabiel aanstond: 10 passes, 0 errors. Twee dagen later, dezelfde test gedaan met beide modules, dit keer: 10 passes, 1912 errors. Heel bizar al vind ik het zelf.. Na deze test heb ik de modules individueel getest (tot 6 passes, duurde wel erg lang), hierbij GEEN errors :F.

Het lijkt er dus op dat de pc bij het "opwarmen" fouten vertoond en daarna gewoon stabiel draait.. Ondanks de 1912 RAM errors ben ik dus van plan een "nieuw" moederbord er in te plaatsen.

Mijn vraag is, is dit een juiste conclusie, of zouden jullie nog wat anders proberen om er zeker van te zijn dat het echt het moederbord is?

Dit is helaas de enige socket 775 pc met DDR2 geheugen bij mij thuis, dus ik kan niet simpel een moederbord swappen. Voeding swappen kan wel, maar het lijkt mij dat het daar niet aan ligt?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:40
Ik weet uit ervaring dat dit type moederbord hele rare kuren kan vertonen. Vermoed dan indd ook dat er iets mis is met het moederbord en niet met het geheugen. Een nieuw moederbord aanschaffen zal echter nog wel een probleem kunnen worden.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
mad-dog schreef op zondag 09 november 2014 @ 16:21:
Ik weet uit ervaring dat dit type moederbord hele rare kuren kan vertonen. Vermoed dan indd ook dat er iets mis is met het moederbord en niet met het geheugen. Een nieuw moederbord aanschaffen zal echter nog wel een probleem kunnen worden.
Dat denk ik niet, genoeg S775 bordjes in V&A :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• evanraalte
S775 is inderdaad nog wel zat te krijgen in V&A.. Wat ik me ook afvraag is wat er kapot kan gaan, dit moederbord maakt nog gebruik van (wss cheapo) ELCO's. Nu heb ik de kast open liggen en staan deze wat bol. Laten deze ELCO's zich nou net dichtbij het RAM zitten >:) . K begin te hopen dat die ELCO's het probleem zijn! Zeker gezien dit moederbord al eerder na drie jaar kapot is gegaan: 2008-2011 en nu 2011-2014

EDIT: foto van mobo
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/hqgkn56x4pfrkjv/photo_2014-11-09_16-30-59.jpg?dl=1

[ Voor 12% gewijzigd door evanraalte op 09-11-2014 16:33 . Reden: Foto van ELCO bijgevoegd ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:40
Die bolle elco's is inderdaad een erg groot probleem bij dit moederbord. V&A moet inderdaad nog wel lukken, maar nieuw niet :)

• evanraalte
de bolle ELCO's zijn beide 1800uF 6.3V. Op Farnell kosten deze (in panasonic low-esr FC cap vorm) 50 cent per stuk :D

http://nl.farnell.com/pan...800uf-6-3v-rad/dp/1848411

Als caps het enige probleem zijn zou dit moeten werken gok ik, of zou ik alle caps bij het ram maar vervangen? Deze staan niet bol maar t kan nooit kwaad denk ik.. Deze (vier) caps zijn 1000uF 6.3V

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Zelfs nieuw kan nog! Maar ik zou eerst die bolle elco's proberen te vervangen. Kost je maar een paar euro, als het niet werkt kan het moederbord alsnog de kliko in.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1