Linux Mint Cinnamon nvidia performance

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 22:47
Beste Tweaker,

Ik ben nu officieel overgestapt naar Linux, ik moet toegeven dat alles behoorlijk lekker draait, maar het viel mij op dat de nvidia driver (close source) zich soms terug clockt waardoor sommige effecten een beetje traag kunnen aanvoelen.

Weet iemand of het mogelijk is om custom snelheden te gebruiken, of dat een third party applicatie dat wel kan?

Nu viel het mij ook op dat soms bij het verslepen van vensters een soort hapering ontstaat, vooral wanneer je veel vensters open hebt staan, heeft dit te maken met een soort window snapping tegen andere openstaande vensters te maken?

Ook viel het mij op, als je in Google Chrome een venster versleept dat het wat schokkerig gaat.

Ik heb trouwens de Nvidia Geforce GTX 560 TI

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Met vriendelijke groet,

Kevin.

[ Voor 6% gewijzigd door kevinkrs op 13-10-2014 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 21:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb het ook gehad met de officiële nVidia driver dat desktop effecten door de lage kloksnelheid van de GPU wat minder vloeiend gingen. Toen heb ik de kaart een keer middels het nVidia control panel op Max Performance gezet en zo ben ik er toen achter gekomen. Dat betrof echter wel een langzaam kaartje, volgens mij een 8400GS of iets in die richting. Op dit moment gebruik ik voor die kaart de nouveau driver. Is immers een werkstationnetje en met die driver werkt alles keurig.
Voor een 560TI kan dat echter anders zijn...
Of je custom clocks kunt instellen is mij niet bekend.
Met mijn GTX660 in mijn thuisbak heb ik er nooit last van gehad...

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het valt onder PowerMizer en staat standaard op dynamisch, om zo de kaart koel te houden en niet onnodig op volle toeren te laten draaien. Ik heb zelf geprobeerd om het via een optie in xorg.conf aan te passen, maar geen van de opties die ik probeer, heeft effect. Misschien dat jij meer geluk hebt. Google maar op xorg.conf en powermizer. En anders verander je 't telkens handmatig na 't opstarten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 22:47
Ja dat is een beetje vervelend om dat elke keer te doen. Om het koel te houden is opzich niet erg maar geclockt op 50hz is wel erg laag.

Ik had ook een xorg.conf optie geprobeerd, dat werkte niet, er was wel een soort 'hack' om het werkend te krijgen. Probleem is dan dat hij zoals je zelf zegt, dat de kaart op volle toeren draait als dat niet nodig is. Daarom hoopte ik dat er iets was om zelf een kloksnelheid in te stellen wanneer benodigd. Aangepaste modes zeg maar.

Ook viel het mij op dat cinnamon opzich slechtere prestaties heeft dan bijvoorbeeld Gnome (3)
Hero of Time schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 08:23:
Het valt onder PowerMizer en staat standaard op dynamisch, om zo de kaart koel te houden en niet onnodig op volle toeren te laten draaien. Ik heb zelf geprobeerd om het via een optie in xorg.conf aan te passen, maar geen van de opties die ik probeer, heeft effect. Misschien dat jij meer geluk hebt. Google maar op xorg.conf en powermizer. En anders verander je 't telkens handmatig na 't opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat ik met mijn kaart (430 GT geloof ik, zie m'n spekkies) zie, is dat deze standaard op on-demand staat (dus initieel lage snelheid), en als er meer gevraagd wordt voor langere tijd, bijvoorbeeld ik doe verschillende acties met vensters of ga UT2k4 spelen, dan gaat-ie sneller draaien. Hiervoor heb ik niets hoeven aan te passen. Als ik sporadisch dus een venster minimaliseer of sluit, zie ik gewoon dat de animatie traag gaat. Maar dat stoort mij ondertussen niet meer.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-10 15:11
Ik merk het zelf ook op Ubuntu 14.04, eigenlijk altijd al gehad met Ubuntu. Je kan inderdaad in Xorg door middel van een xorg.conf bestand PowerMizer op het maximale zetten.

Een stukje voorbeeld van mijn xorg.conf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Section "Device"
    Identifier     "Device0"
    Driver         "nvidia"
    VendorName     "NVIDIA Corporation"
    BoardName      "GeForce GT 640"
    Option         "RegistryDwords" "PerfLevelSrc=0x3322; PowerMizerDefaultAC=0x1"
EndSection

De regel; Option "RegistryDwords" "PerfLevelSrc=0x3322; PowerMizerDefaultAC=0x1" regelt in feite dat de kaart bij mij op het maximale blijft staan. :)
Pagina: 1