Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Even los hiervan:
Kan je met CNAME dan ook een domain redirect doen? Bijvoorbeeld heel www.domein1.nl >>> www.domein2.nl ?
Gebruik nu namelijk een index.php met forward code op domein1 omdat ik wel een DirectAdmin mail forward nodig heb op het oude email adres.
[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 03-08-2014 19:45 ]
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
Bij een redirect wordt de browser (want je hebt het zo te zien over een webserver) verteld dat hij de content kan vinden op domein X ipv Y. DNS werkt op een veel hoger niveau, je besturingssysteem vraagt aan de DNS server welk IP adres er bekend is voor domein X. Wat de DNS server dan antwoord is; "Dat weet ik niet, vraag maar aan de DNS server van domein Y". De webbrowser heeft geen flauw idee dat het IP adres van domein Y komt en toont gewoon nog domein X in de adresbalk.sdk1985 schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 19:45:
Bedankt voor de reacties. Dan verander ik het even na een A record! (Had cname gegokt:P). Over een uur zou het moeten werken.
Even los hiervan:
Kan je met CNAME dan ook een domain redirect doen? Bijvoorbeeld heel www.domein1.nl >>> www.domein2.nl ?
Gebruik nu namelijk een index.php met forward code op domein1 omdat ik wel een DirectAdmin mail forward nodig heb op het oude email adres.
Als domein X een A record heeft dan antwoord de DNS server gewoon; "Ja dat weet ik, dat is IP ***.***.***.***"
Overigens, als je wel een CNAME (ook MX records) wil gebruiken kan het zijn dat je een . achter de domeinnaam moet plaatsen. Stel:
CNAME sub.domeinx.tld => sub1.domeiny.tld
Wordt zonder punt gezien als "sub1.domeiny.tld.sub.domeinx.tld"
CNAME sub.domeinx.tld => sub1.domeiny.tld.
Wordt wel goed gezien als sub1.domeiny.tld
Of dat nodig is hangt van de interface van je DNS server af.
//Edit:
Ik lees net het laatste stukje van je post. Een index.php met redirect gaat geen effect hebben op e-mails, een CNAME record ook niet.
[ Voor 25% gewijzigd door Joolee op 03-08-2014 20:00 ]
Is er een handige manier om te checken of het goed is ingesteld? Had de TLL op 1 uur gezet gisteren.
Via https://www.site24x7.com/dns-lookup.html op het subdomein zie ik het juiste IP staan. Echter zelf resolve ik (nog) niet. Ook niet na ipconfig /flushdns.
Vreemd genoeg resolved het hoofddomein wel. (Daarstaks niet, toen waren de nameservers gereset).
[ Voor 16% gewijzigd door sdk1985 op 03-08-2014 20:12 ]
Verwijderd
Als je het goed wilt controleren moet je een recursieve lookup doen, beginnende bij de root servers.
Met Linux gaat dat bijvoorbeeld met:
dig +trace server1.domein.nl
Ik geloof niet dat er een equivalent is voor Windows, maar je kunt natuurlijk ook zelf aan de root servers opvragen waar je moet zijn, maar dan moet je waarschijnlijk 3 of 4 servers langs gaan.
Bijv: Mijn nameservers zijn volgens http://who.is/dns/joolee.nl die van resellerdns.
Ik kan in Windows het volgende doen:
1
| nslookup joolee.nl ns1.resellerdns.nl |
Dan vraag ik bij de DNS server ns1.resellerdns.nl het A record op van joolee.nl
Als je te veel informatie wilt kun je ook nog als volgt doen:
1
2
3
4
5
6
| C:\Users\Joolee>nslookup - ns1.resellerdns.nl Default Server: UnKnown Address: 62.204.93.93 > set type=all > joolee.nl |
Meteen maar geprobeerd te pingen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Pinging vps1.x.eu [85.x] with 32 bytes of data: Reply from 85.x: bytes=32 time=11ms TTL=57 Reply from 85.x: bytes=32 time=10ms TTL=57 Reply from 85.x: bytes=32 time=11ms TTL=57 Reply from 85.x: bytes=32 time=13ms TTL=57 Ping statistics for 85.x: Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 10ms, Maximum = 13ms, Average = 11ms |
Alleen teamspeak zelf wil nog niet
Wellicht dat die software een andere DNS gebruikt ofzo.<20:32:04> Trying to resolve hostname vps1.x.eu
<20:32:07> Failed to resolve hostname 'vps1.x.eu'
edit: Ok nu doet teamspeak het ook. Bedankt allemaal!
[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 03-08-2014 20:50 ]