• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:01
Matched: erfbelasting
@Tsurany:

Je kunt ook sparen voor iets waarvan je nog niet weet wat het wordt en hoeveel het gaat kosten. Als je bijvoorbeeld een Ferrari oldtimer wilt kopen, moet je naar de veiling. Je weet aan het begin van het sparen nog niet welk type er over 10 jaar op de veiling staat en wat de prijs daarvan gaat worden.

Uiteindelijk zal het spaargeld gerust wel uitgegeven worden, en anders gaat een deel via de erfbelasting naar de Staat. ;)
finsdefis schreef op maandag 28 maart 2016 @ 00:34:
[...]
Thuis opslaan biedt best veel risico's. Ook al zijn ze klein, het zorgt er wel voor dat de risk/reward afweging imo erg negatief uitvalt. Voor degenen die vermogensbelasting moeten betalen lijkt het me al helemaal onverstandig, in één klap kan je vermogen weg zijn, hoe klein de kans ook is.
Eens. Maar bij een bedrag van minder dan een ton kan dat gewoon op de bank(en) blijven staan. En bij grotere bedragen zou je toch richting investeringen moeten denken.
Bovendien heb je altijd nog het depositogarantiestelsel als je bank omvalt; sowieso is het verstandig je spaargeld over meerdere banken te verdelen. En als meerdere banken omvallen of als het systeem zelf in elkaar stort heb je ook niets aan je geld wat thuis ligt. Mocht je dat willen ondervangen, dan kom je wat meer in het gebied van de 'preppers' denk ik :P
Het garantiestelsel is om consumenten het vertrouwen in het bankensysteem te handhaven. Een soort verzekering tegen het faillissement.
Dan zou je inderdaad goudstaven of diamanten moeten inkopen, die verliezen voor de langere duur hun waarde niet.
Kunst weet ik niet. Moet je dat ook aan de belastingdienst opgeven? ;)

Edit:
Rockvee2 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 10:48:
Je hebt het nog niet over brand of lekkage gehad. Dat kan ook nog gebeuren.
Het woord brand staat er zeker wel in.
En lekkage? Heb je wel eens van afgesloten plastic zakken gehoord? ;) Je moet er alleen een steen in mee verpakken omdat het anders kan wegdrijven.

[Voor 10% gewijzigd door Onbekend op 28-03-2016 10:56]

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-06 17:11
CaLeX schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:38:
[...]
Wat is de meerswaarde van deze rekening tegenover internetbanken bijvoorbeeld een MoneYou (ook 0.5%) of Nibc (0.45 vrij opneembaar of tot 1% als je het in deposito's weg zet)
De meerwaarde is dat het rompslomp scheelt. Met alleen het bsn nummer is ie aan te maken. Ik heb niet direct de behoefte om bij meerdere banken te zitten. Ik kan realtime bij het geld ING >ING. Uiteraard zorg ik dat het voor haar 18e weer weg is. Bovendien kan ik het in de toekomst alsnog als rekening voor haar gebruiken.
Ik vraag me af of ik belasting technisch of juridische iets fout doe door bijvoorbeeld als ze 14 is bijvoorbeeld 10k terug te storten. Denk aan erfbelasting of dat zij er juridisch toch recht op heeft.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
StecaGrid schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:14:
[...]

De meerwaarde is dat het rompslomp scheelt. Met alleen het bsn nummer is ie aan te maken. Ik heb niet direct de behoefte om bij meerdere banken te zitten. Ik kan realtime bij het geld ING >ING. Uiteraard zorg ik dat het voor haar 18e weer weg is. Bovendien kan ik het in de toekomst alsnog als rekening voor haar gebruiken.
Ik vraag me af of ik belasting technisch of juridische iets fout doe door bijvoorbeeld als ze 14 is bijvoorbeeld 10k terug te storten. Denk aan erfbelasting of dat zij er juridisch toch recht op heeft.
Eerlijk gezegd denk ik dat je dat soort kwesties het beste kan vermijden door met weinig moeite een rekening zonder voorwaarden te openen bij een andere bank. Binnen een dag staat het alsnog op je ING-rekening. Dan heb je hetzelfde rentepercentage zonder onderstaande problemen.

Het hoort gewoon bij je eigen vermogen (box 3) in geval van een minderjarig kind, maar je mag het niet zomaar aan iets anders dan je kind uitgeven. Ik meen me te herinneren dat het als vorm van bewind gezien wordt. Dat werkt dus beperkender dan elders een rekening openen imo, aangezien het geld wel al juridisch gezien geschonken is aan je kind(-eren).

[Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 12-06-2017 19:32]

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:14
StecaGrid schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:14:
[...]

Als de rekening op haar naam staat heeft zij inderdaad recht op het geld op deze rekening. Iedere storting die je doet op deze rekening is een schenking aan je dochter. Als je een (groot) bedrag van deze rekening afhaalt is dat feitelijk een schenking van je dochter aan jou. Er zijn vrijstelling van € 5.320 per jaar (van jou naar haar maar ook andersom!) alles daarboven zal belast worden als schenking.

Wel heb je eenmalig (in je leven) de kans om meer te schenken via de verhoogede vrijdstelling maar daarmee beslis je nu al voor je dochter dat ze daar geen gebruik meer van kan maken de rest van haar leven. Voor mij zou dit zeker niet de moeite waard zijn en ik heb daarom ook een extra rekening bij Knab lopen voor de extra rente.

Zie ook o.a. de site van de Belastingdienst

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:57
Snap dat sparen op rekening van een kind ook niet, of je moet echt gigantisch rijk zijn om erfbelasting te drukken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
ColeJ schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:06:
Snap dat sparen op rekening van een kind ook niet, of je moet echt gigantisch rijk zijn om erfbelasting te drukken.
Onderdeel van de financiële opvoeding.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Voor degenen met een spaarrekening bij Openbank is het handig om te weten dat Spanje erfbelasting heft op de bezittingen van buitenlanders in Spanje ook al woon je niet in Spanje:

Datisraar in "Openbank.NL"
glatuin in "Openbank.NL"

Ik had daar helemaal niet bij stilgestaan :|

[Voor 13% gewijzigd door pdukers op 31-01-2023 18:03]

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
pdukers schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:02:
Voor degenen met een spaarrekening bij Openbank is het handig om te weten dat Spanje erfbelasting heft op de bezittingen van buitenlanders in Spanje ook al woon je niet in Spanje:

glatuin in "Openbank.NL"

Nog meer reden voor Volkswagen Bank. Dan maar 2% voor 6 maanden tot 50K.

 MacBook Air M1  iPhone 14 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods Pro 2  AirTag’s  AirPort Express • LG OLED55XB6 • Samsung UHD AU80 • Nintendo Switch OLED

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

glatuin in "Openbank.NL"

Hmm, hoe zit dat met de andere buitenlandse banken, zoals Bigbank en de rekeningen via Raisins enzo? Ik had al een voorkeur om bij NL banken te blijven..

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:52
THE_BASE schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:31:
[...]

Hoe weet je zeker dat dit bij Volkswagen Bank niet zo is? Openbank houdt (ook) geen bronbelasting in, dus erfbelasting is wezenlijk iets anders.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:21
THE_BASE schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:31:
[...]

Wellicht een beetje crue vraag. Maar zeker in combinatie met de "6 maanden". Je verwacht de komende 6 maanden te overlijden? Want dat is waar het hier over gaat: erfbelasting in het geval van overlijden. Niet over belasting die je moet betalen over ontvangen rente. In Spanje wordt er wel belasting over geheven, maar met een formuliertje dat je geen inwoner van Spanje bent hoef je die belasting niet meer te betalen. En dat formulier zit bij het contract en doe je automatisch ondertekenen als je het contract tekent.
Dus: geen bronbelasting over ontvangen rente; Mogelijk wel erfbelasting in geval van overlijden.

En zoals ook in het OpenBank topic staat. Dan geef je de login gegevens toch aan een van je erfgenamen zodat ze bv het geld kunnen over boeken naar een Nederlandse rekening op jouw naam. En dan dus pas daarna het overlijden doorgeven aan de bank.

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:56
Elandenmelk schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:45:
[...]

Hoe weet je zeker dat dit bij Volkswagen Bank niet zo is? Openbank houdt (ook) geen bronbelasting in, dus erfbelasting is wezenlijk iets anders.
Hier weet ik niks van. Nooit bij stilgestaan, omdat ik aanneem dat ik nog lang leef.

Maar begrijp dat erfbelasting in Spanje een stuk hoger is. (Te verklaren doordat Spanjaarden minder vermogend zijn dan Nederlanders?).

Bij Duitse banken speelt dit niet. In Duitsland is de erfbelasting lager dan in Nederland. En deze mag worden verrekend, zie:
https://www.jongbloed-fis...d/successie_in_duitsland/

• pdukers
  • Niet online
xileS schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:39:
[...]
Hmm, hoe zit dat met de andere buitenlandse banken, zoals Bigbank en de rekeningen via Raisins enzo? Ik had al een voorkeur om bij NL banken te blijven..
NB: ben geen belastingexpert en kan het dus bij het verkeerde eind hebben.

Ik heb al wat gezocht en mijn eerste indruk is dat Spanje een uitzondering op het gebied van erfbelasting is door bezittingen in Spanje van iemand die in het buitenland woont zo zwaar te belasten. O.a. Italie, Duitsland, Zweden en Belgie hebben dat veel minder tot niet door o.a. vrijstellingen.

Maar even los van het bedrag aan erfbelastingen, je erfgenamen krijgen altijd te maken met de nodige papierwinkel. Of dat een reden is om het buitenland te mijden is een afweging die ieder voor zich moet maken.

//edit: Frankrijk is ook wat apart. Bijv. stiefkinderen en samenlevingscontracten worden anders behandeld dan in Nederland.

[Voor 10% gewijzigd door pdukers op 31-01-2023 19:18]

• Frankenstein
pdukers schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:12:
Maar even los van het bedrag aan erfbelastingen, je erfgenamen krijgen altijd te maken met de nodige papierwinkel. Of dat een reden is om het buitenland te mijden is een afweging die ieder voor zich moet maken.
Dit. Goed om over na te denken.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:25
pdukers schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:12:
[...]

Ik heb al wat gezocht en mijn eerste indruk is dat Spanje een uitzondering op het gebied van erfbelasting is door bezittingen in Spanje van iemand die in het buitenland woont zo zwaar te belasten. O.a. Italie, Duitsland, Zweden en Belgie hebben dat veel minder tot niet door o.a. vrijstellingen.
Onder meer door het niet hebben van erfbelasting is Zweden een hele goede plek om te gaan wonen als je klaar bent met werken en wilt genieten van je leven. Ik ken aardig wat mensen met een paar miljoen op de bank die onder meer om deze reden naar Zweden zijn verhuisd. Er zijn weinig landen in Europa waar je heel eenvoudig rond kunt komen met veel geld en wat erfbelasting of schenkingen (ook geen belasting) betreft.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

glatuin in "Openbank.NL"

Tsjah, is het daarom een grote no-go? Alleen als je op slag dood gaat door bijvoorbeeld een ongeluk is dat een probleem. In het slechte geval dat je terminaal ziek wordt, boek je bij leven alles nog terug.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dat zal dan ook gelden voor Orange via Raisin, omdat dat effectief ook een Spaanse bank is.

• Frankenstein
Erfbelasting Frankrijk. Loopt op tot max. 60%.
https://france-residence.nl/erfrecht/

België. Tot 55%. Geen verdrag om dubbele erfbelasting te voorkomen.
https://www.vlaanderen.be/algemeen-tarief-in-de-erfbelasting

Maar het is laat. Wie me meer kan vertellen, graag.

• Frankenstein
Raisin zou informatie over erfbelasting per land op moeten nemen.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Frankenstein schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 23:11:
Raisin zou informatie over erfbelasting per land op moeten nemen.
Ik zie dat in de app gewoon staan als je een rekening wil openen. Zo heeft Renault Bank geen erfbelasting bv.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• jack2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:41
Frankenstein schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 23:07:

Wat is te laat en voor wie?

• xileS
  • Niet online
feddesman schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:09:
[...]

Rond de middag volgens mij,Verwacht volgende week ook weer een renteverhoging van ze
Ik had ook een verhoging van LPB (daarvan wel rente al bijgeschreven afgelopen nacht) verwacht, maar voor nu alles maar overgemaakt naar bunq.

Ik had nog een extra rekening willen openen en wellicht een deel voor 1 jaar vast, maar als je leest dat het bv anders geregeld is met de erfbelastingen, weet ik niet of het nog wel de moeite waard is.

• jack2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:41
xileS schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:43:
[...]

Ik denk dat hij het tijdstip (23:07) van posten bedoelde.
Aha. Ik dacht namelijk aan: "Het is te laat want ik heb al een Belgische/Spaanse/enz. spaarrekening en daar valt niks meer aan te doen" :) .

Goed dat jullie in dit forum attenderen op erfbelasting bij sommige landen. Vreemd dat hier niet meer ruchtbaarheid aan wordt gegeven door Raisin, (spaar)rente.nl, Consumentenbond, Kassa e.d.

• pdukers
  • Niet online
Frankenstein schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 23:07:

Ik denk het complexer is. De use case van de meeste tweakers in dit topic is dat de overledene en erfgenaam zich in Nederland bevinden en het gaat om een bankrekening (roerend goed) ipv bijv. een woning (onroerend goed).

Bij Belgie/Vlaanderen lijkt dat nl. van belang: https://www.vlaanderen.be/en/inheritance-tax
Flemish inheritance tax is applicable when:

- the deceased is a Belgian national resident, with their last fiscal residence in the Flemish Region
- the deceased owned immovable property in the Flemish Region.
Ik zou dit lezen als dat een Belgische spaarrekening niet onder de Vlaamse erfbelasting valt. Maar zeker weet ik niet :X

[Voor 0% gewijzigd door pdukers op 01-02-2023 12:44. Reden: typos]

• RobertMe
Gunner schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:13:
[...]

Ik zie dat in de app gewoon staan als je een rekening wil openen. Zo heeft Renault Bank geen erfbelasting bv.
Echt? Is mij nog nooit opgevallen dan. Ze geven wel duidelijk aan of er wel of geen bronbelasting betaald moet worden, maar erfbelasting heb ik nog nooit zien staan.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Geen matches
RobertMe schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:52:
[...]

Echt? Is mij nog nooit opgevallen dan. Ze geven wel duidelijk aan of er wel of geen bronbelasting betaald moet worden, maar erfbelasting heb ik nog nooit zien staan.
Je hebt gelijk, ik heb die twee termen door elkaar gehaald.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• joriannn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 31-05 19:43
pdukers schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:29:
[...]

Ik denk het complexer is. De use case van de meeste tweakers in dit topic is dat de overledenen en erfgenaam zich in Nederland bevinden en het gaat om een bankrekening (roerend goed) ipv bijv. een woning (roerend goed).

Bij Belgie/Vlaanderen lijkt dat nl. van belang: https://www.vlaanderen.be/en/inheritance-tax

[...]

Ik zou dit lezen als dat een Belgische spaarrekening niet onder de Vlaamse erfbelasting valt. Maar zeker weet ik niet :X
Ik denk dat je gelijk hebt en dat veel Tweakers het hier vele malen groter maken dan het is. Bij Frankrijk geldt voor spaarrekeningen ook dat er geen belasting wordt geheven wanneer er een partner is. Alles gaat dan daarnaartoe. Daarnaast is er een vrijstelling tot 150k voor bv kinderen.

Dus prima om het te benoemen bij spaarrekeningen, maar zelden heeft het invloed.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:44:
[...]

Daarover heeft iemand hier of in het OpenBank topic al omschreven dat het een dag of twee duurt voordat de Welkom Spaarrekening geactiveerd is.

* RobertMe is intussen nog steeds op de beveiligingscode per post aan het wachten zodat die telefonisch de Welkom Spaarrekening kan aanvragen. Intussen is het account (/betaalrekening) al twee weken actief (en al bijna 3 weken terug aangevraagd)...
In dat geval zet ik de hele handel voorlopig wel bij Volkswagen Bank. Als ik ze moet vergelijken qua bank en land (en erfbelasting meegenomen), voelt die prettiger.

 MacBook Air M1  iPhone 14 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods Pro 2  AirTag’s  AirPort Express • LG OLED55XB6 • Samsung UHD AU80 • Nintendo Switch OLED

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
THE_BASE schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:21:
[...]

In dat geval zet ik de hele handel voorlopig wel bij Volkswagen Bank. Als ik ze moet vergelijken qua bank en land (en erfbelasting meegenomen), voelt die prettiger.
Hier nog steeds in afwachting van het verkrijgen van de rekening bij Volkswagen Bank. Vorige week opnieuw de Erklärung zur Steuerpflicht ingestuurd. Ik vrees dat die gewoon onder op de stapel is gekomen en FiFO wordt behandeld.

Ik twijfel nu of ik toch niet moeten starten met het openen van de rekening bij Openbank...

• Frankenstein
THE_BASE schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:21:
[...]

Koffiedik kijkend: VW zal als eerste van de twee verhogen. Aantal banken waar Duitsers met 2% vrij opneembaar (tijdelijk) terecht kunnen is vandaag 15 tegen 11 vorige week.

Anderzijds, de S&P-rating van Santander (Openbank) is A, die van VW is BBB+.

• acbi1986
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-03 09:40
Even een vraagje over erfbelasting. Op internet lees ik dat je bij een spaarrekening in Frankrijk ook aangifte moet doen van erfbelasting in Frankrijk. Weet iemand hoe dat zit? Op de site van Raisin staat wel dat je aan hun documenten moet aanleveren maar dat zij de rest doen. En hoe zit dat bijv bij een deposito uit Italië? In Estland is er volgens mij geen erfbelasting verschuldigd dus zal je geen aangifte hoeven te doen.

• xileS
  • Niet online
Drardollan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:29:
[...]

Ik heb het niet over de interfaces gehad, ik kan voor zo ongeveer elke bank wel iets bedenken wat ruk is aan de interface.

Geen idee waar je moeite mee hebt bij Raisin, dat is nu eenmaal de hele opzet. Als je in aandelen e.d. doet heb je ook met zoiets te maken.

Verder moet iedereen het voor zich weten, ik wil ten alle tijden bij mijn geld kunnen en niet beperkt worden door een bank in het aantal opnames. Een oplossing zoals OpenBank heeft is voor mij prima, gratis ouderwetse uitgaande overboekingen en als je instant payment wil moet je 4 euro betalen. Dan heb je altijd zelf de vrije keuze. Bij Bunq heb je geen keuze, als je onverhoopt toch moet opnemen dan zit je klem.

En wat ik zeg, als die 2 opnames geen probleem is dan kan je elders veel meer rente krijgen met zo ongeveer dezelfde limieten. En zelfs nagenoeg dezelfde rente via een Raisin-Renault spaarrekening. Ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom je geld met een beperking zou wegzetten bij Bunq.
Eigenlijk ging het mij alleen om dat je zei dat de Bunq spaarrekening zo beperkend is dat deze niet bruikbaar is voor de meeste mensen. Naar mijn idee spreek je onterecht voor veel mensen, die anders van mening zijn.

Ik heb zelf een normale betaalrekening, waar ook een spaarrekening (met 0,25% rente) bij zit. Daar heb ik gewoon geld staan wat ik denk nodig te hebben op korte termijn, dus ik hoef bijna nooit geld op te nemen van een andere spaarrekening.

Geld wat ik overzet naar andere spaarrekeningen kan ik wel minstens een maand missen en is daarvoor max 2 opnames per maand ruim voldoende. Dat het geld niet voor een langere periode vaststaat zoals bij een deposito is ook een fijne gedachte voor het geval als je toch een keer een grotere som nodig hebt.

Meerdere depositos openen is nog wel een optie idd, maar vind ik toch niet helemaal vergelijkbaar met vrij opneembaar. En met de stijgende rentes afgelopen weken, zie ik niet gelijk een urgentie om mijn geld voor een langere periode vast te zetten. Ook heb ik nog het voorkeur om mijn geld op NL rekeningen te houden, ookal hebben andere Europese landen ook een vergelijkbaar depositogarantiestelsel. Het kan geloof ik alleen weer per land verschillen hoe het bv zit met erfbelasting enzo. Als het renteverschil niet heel groot is, vind ik het nou niet perse gelijk waard om mijn geld in het buitenland te stallen, maar ik kijk nog wel eventjes aan wat de rente doet en overweeg het wel om een deel in een deposito vast te zetten.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
xileS schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:29:
[...]

Eigenlijk ging het mij alleen om dat je zei dat de Bunq spaarrekening zo beperkend is dat deze niet bruikbaar is voor de meeste mensen. Naar mijn idee spreek je onterecht voor veel mensen, die anders van mening zijn.

Ik heb zelf een normale betaalrekening, waar ook een spaarrekening (met 0,25% rente) bij zit. Daar heb ik gewoon geld staan wat ik denk nodig te hebben op korte termijn, dus ik hoef bijna nooit geld op te nemen van een andere spaarrekening.

Geld wat ik overzet naar andere spaarrekeningen kan ik wel minstens een maand missen en is daarvoor max 2 opnames per maand ruim voldoende. Dat het geld niet voor een langere periode vaststaat zoals bij een deposito is ook een fijne gedachte voor het geval als je toch een keer een grotere som nodig hebt.

Meerdere depositos openen is nog wel een optie idd, maar vind ik toch niet helemaal vergelijkbaar met vrij opneembaar. En met de stijgende rentes afgelopen weken, zie ik niet gelijk een urgentie om mijn geld voor een langere periode vast te zetten. Ook heb ik nog het voorkeur om mijn geld op NL rekeningen te houden, ookal hebben andere Europese landen ook een vergelijkbaar depositogarantiestelsel. Het kan geloof ik alleen weer per land verschillen hoe het bv zit met erfbelasting enzo. Als het renteverschil niet heel groot is, vind ik het nou niet perse gelijk waard om mijn geld in het buitenland te stallen, maar ik kijk nog wel eventjes aan wat de rente doet en overweeg het wel om een deel in een deposito vast te zetten.
Ik heb het dan ook bewust benoemd als spaarrekening die onbruikbaar is in mijn ogen door de beperkingen. Ik benoem expliciet zelfs dat het een ander verhaal is als je toch al een betaalrekening (=abo) hebt.

Deposito's heb je al vanaf een maand, dus dat lange tijd valt wel mee. Bij de opbouw van een ladder zou je daar rekening mee kunnen houden en langzaam uitbouwen naar termijnen van bijvoorbeeld 1 of 2 jaar.

[Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 23-02-2023 16:15]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Computeraar2013
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-03 17:31
Hoi, ik was een beetje aan het scrollen in dit topic (comments begin febr.) en ik zag wat commentaar over erfbelasting betalen over vrijgekomen spaargelden in het buitenland na overlijden van de rekeninghouder. Er waren comments dat dubbele erfbelasting een reden is om geen Europsese spraarrekening te openen.

De Nederlandse erfbelasting is vrij duidelijk hierin. Op het moment dat in Nederland erfbelasting verschuldigd is, dat is in het algemeen voor erflaters met een Nederlands paspoort die in ieder geval de laatste tien jaar woonachtig waren in Nederland, dan wordt er over het saldo vermogen/schulden erfbelasting geheven. Ook over hun bezittingen in het buitenland.

Indien ook in Frankrijk erfbelasting wordt geheven over b.v. landgoederen aldaar, dan kan je na betalen van deze Franse erfbelasting een verrkening aanvragen bij de Nederlandse Belastingdienst d.m.v. een bezwaar. Dit bezwaar wordt in principe altijd gevolgd, zie link hieronder. Dit geldt ook voor spaartegoeden.

De mogelijke dubbele erfbelasting - die toch wordt verrekend - lijkt mij geen reden om je tegoeden niet bij een Europese bank te stallen.

https://www.belastingdien...ar-betaal-ik-erfbelasting

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Alpina schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:41:
Ik krijg zo snel het juiste topic niet gevonden maar:

Stel dat bank x valt waar ik zowel mijn hypotheek EN spaargeld op heb staan.

Wordt dat dan eerst met elkaar verrekend voor ik recht heb op een depositogarantiestelsel?

Edit: tijdens het typen heb ik het antwoord al gevonden:

https://www.vanspaarbankv...verrekenen-met-hypotheek/

Maar mijn vraag blijft, is het zinvol om mijn spaargeld naar de andere bank x te plaatsen?

Gaat om 2 grootbanken dus ik ga er niet vanuit dat die zo 1,2,3 vallen en er zal dan waarschijnlijk een fusie ontstaan zodat er uiteindelijk nog niets wijzigt lijkt mij?

Vroeg het me gewoon af ;)
Ik was er al op gewezen dat dit tegen elkaar weggestreept zou worden.
Wij zijn nu ook aan het kijken waar we het spaargeld heen gaan verplaatsen.

Kwa rente zou Bunq fijn zijn, maar het feit dat je geen tegenrekening kan opgeven vind ik geen fijn idee.
Ook Raisin vind ik geen fijn idee aangezien ik Frans, Spaans en Zweeds niet voldoende machtig ben, mocht er daar iets gebeuren. Ook het feit dat mocht ik plotseling overlijden ik het mijn partner niet aan wil doen om het geld weer terug te krijgen ( de taal en erfbelasting)

Het zal de LPB worden aangezien je daar een en/of rekening kan krijgen en dus ook 2 x 100 k beschermd is.
Zoveel hoger is de rente daar nu ook weer niet, vandaar dat wij het tot nu toe gewoon hebben laten staan bij de Rabo.
Volgens mij als ik het hier allemaal zo een beetje heb gelezen is dit een prima alternatief.
Mocht ik het mis hebben dan hoor ik dat graag.

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
JMS-2 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:09:
[...]

Ik was er al op gewezen dat dit tegen elkaar weggestreept zou worden.
Wij zijn nu ook aan het kijken waar we het spaargeld heen gaan verplaatsen.

Kwa rente zou Bunq fijn zijn, maar het feit dat je geen tegenrekening kan opgeven vind ik geen fijn idee.
Ook Raisin vind ik geen fijn idee aangezien ik Frans, Spaans en Zweeds niet voldoende machtig ben, mocht er daar iets gebeuren. Ook het feit dat mocht ik plotseling overlijden ik het mijn partner niet aan wil doen om het geld weer terug te krijgen ( de taal en erfbelasting)

Het zal de LPB worden aangezien je daar een en/of rekening kan krijgen en dus ook 2 x 100 k beschermd is.
Zoveel hoger is de rente daar nu ook weer niet, vandaar dat wij het tot nu toe gewoon hebben laten staan bij de Rabo.
Volgens mij als ik het hier allemaal zo een beetje heb gelezen is dit een prima alternatief.
Mocht ik het mis hebben dan hoor ik dat graag.
LPB is tegenwoordig ook in Franse handen en Raisin heeft gewoon NL talige klantenservice. :Y
Er zijn alternatieven: Openbank met NL klantenservice, Lloyds met NL talige website enz. Als jouw Duits redelijk is, dan heb je nog veel meer keuze zoals VW, Consorsbank enz.

• RobertMe
mpandroid schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 05:17:
[...]

LPB is tegenwoordig ook in Franse handen en Raisin heeft gewoon NL talige klantenservice. :Y
Er zijn alternatieven: Openbank met NL klantenservice, Lloyds met NL talige website enz. Als jouw Duits redelijk is, dan heb je nog veel meer keuze zoals VW, Consorsbank enz.
Nederlands staat natuurlijk voor meer dan alleen de taal van de klantenservice. LPB is nog steeds een Nederlandse bank met de bank licentie in Nederland en valt dus niet alleen onder het Nederlandse DGS maar valt in totaliteit onder de Nederlandse wetgeving. Bij bv OpenBank ("met Nederlandse klantenservice") is dus al gebleken dat dat op zijn allerminst ideaal, als niet ronduit problematisch, is in het geval van het overlijden van de rekeninghouder. Want die Nederlandse klantenservice voorkomt niet dat je klant bent bij een Spaanse bank die aan Spaanse wetgeving moet voldoen. Waardoor je dus een flink bedrag aan erfbelasting mag betalen in Spanje. En daarvoor ook allemaal Spaanstalige documenten moet aanleveren om toegang te krijgen tot het geld op de rekening. En zo zullen er veel meer situaties zijn waarin je alsnog wordt blootgesteld aan buitenlandse wetgeving ondanks die Nederlandse klantenservice. Daar waar LPB dan wel in handen kan zijn van een Frans moederbedrijf, maar het wel nog steeds onder Nederlandse wetgeving valt.

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
RobertMe schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 06:44:
[...]

Nederlands staat natuurlijk voor meer dan alleen de taal van de klantenservice. LPB is nog steeds een Nederlandse bank met de bank licentie in Nederland en valt dus niet alleen onder het Nederlandse DGS maar valt in totaliteit onder de Nederlandse wetgeving. Bij bv OpenBank ("met Nederlandse klantenservice") is dus al gebleken dat dat op zijn allerminst ideaal, als niet ronduit problematisch, is in het geval van het overlijden van de rekeninghouder. Want die Nederlandse klantenservice voorkomt niet dat je klant bent bij een Spaanse bank die aan Spaanse wetgeving moet voldoen. Waardoor je dus een flink bedrag aan erfbelasting mag betalen in Spanje. En daarvoor ook allemaal Spaanstalige documenten moet aanleveren om toegang te krijgen tot het geld op de rekening. En zo zullen er veel meer situaties zijn waarin je alsnog wordt blootgesteld aan buitenlandse wetgeving ondanks die Nederlandse klantenservice. Daar waar LPB dan wel in handen kan zijn van een Frans moederbedrijf, maar het wel nog steeds onder Nederlandse wetgeving valt.
Dit is idd precies wat ik bedoel.
Het is me het niet waard om voor wat rente meer.
Floyd zal ik nog even inkijken.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

RobertMe schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 06:44:
Bij bv OpenBank ("met Nederlandse klantenservice") is dus al gebleken dat dat op zijn allerminst ideaal, als niet ronduit problematisch, is in het geval van het overlijden van de rekeninghouder. Want die Nederlandse klantenservice voorkomt niet dat je klant bent bij een Spaanse bank die aan Spaanse wetgeving moet voldoen. Waardoor je dus een flink bedrag aan erfbelasting mag betalen in Spanje. En daarvoor ook allemaal Spaanstalige documenten moet aanleveren om toegang te krijgen tot het geld op de rekening. En zo zullen er veel meer situaties zijn waarin je alsnog wordt blootgesteld aan buitenlandse wetgeving ondanks die Nederlandse klantenservice. Daar waar LPB dan wel in handen kan zijn van een Frans moederbedrijf, maar het wel nog steeds onder Nederlandse wetgeving valt.
Dit doet mij wel sterk overwegen om van Openbank naar bunq te gaan. Denk dat mensen dit scenario (ikzelf ook niet) nooit hebben meegenomen in hun overweging.
Alpina schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 07:03:
Bewust spaargeld niet bij dezelfde bank waar ook de hypotheek staat?

In dat geval snap ik m maar ik vraag me dan ook meteen af in hoeverre grootbanken samenwerken in een geval van conflict/blokkering. Of staat dat nog steeds allemaal los van elkaar?
Geen betaalrekening bij waar je ook bankiert zal niet iedereen doen, omdat ze er natuurlijk heel slim weer wat rentekorting aan koppelen, maar het is zeker wel een risico. Volgens mij kan een bank niet zomaar zeggen: ik wil je niet meer want je betaalt je hypotheek niet bij bank 2. Dan moet je wel erg in de zwartboeken staan voordat andere banken je gaan weigeren..

[Voor 25% gewijzigd door 2Dutch op 23-03-2023 14:39]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Frankenstein
@dwdd De hamvraag is of "bestaande nieuwe klanten" ook naar 2,50% gaan, of dat die op het oude percentage van 2% blijven. Ik vermoed het laatste. VW en Advanzia laten "bestaande nieuwe klanten" in ieder geval niet meegroeien. Advanzia heeft dat jarenlang wel gedaan.

Ik ben opnieuw begonnen met een rekening te openen bij Consorsbank 2,40% voor nieuwe klanten. Heeft mijn voorkeur boven Spanje vanwege de hoge Spaanse erfbelasting. Maar Consors moet snel zijn, ben binnenkort een tijd met de computer offline. Anders wellicht toch OpenBank.

De 75-euro actie geldt alleen voor klanten die hierover van OpenBank een e-mail hebben ontvangen staat in de voorwaarden. Zo heb ik die e-mail nog niet ontvangen.

[Voor 43% gewijzigd door Frankenstein op 30-03-2023 09:25]

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
Frankenstein schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:14:
@dwdd De hamvraag is of "bestaande nieuwe klanten" ook naar 2,50% gaan, of dat die op het oude percentage van 2% blijven. Ik vermoed het laatste. VW en Advanzia laten "bestaande nieuwe klanten" in ieder geval niet meegroeien. Advanzia heeft dat jarenlang wel gedaan.

Ik ben opnieuw begonnen met een rekening te openen bij Consorsbank 2,40% voor nieuwe klanten. Heeft mijn voorkeur boven Spanje vanwege de hoge Spaanse erfbelasting. Maar Consors moet snel zijn, ben binnenkort een tijd met de computer offline. Anders wellicht toch OpenBank.

De 75-euro actie geldt alleen voor klanten die hierover van OpenBank een e-mail hebben ontvangen staat in de voorwaarden. Zo heb ik die e-mail nog niet ontvangen.
ik heb in 1e instantie geen mail ontvangen van openbank voor de 75 euro actie, en heb me zojuist via de site aangemeld hiervoor en nu per email bevestiging ontvangen van aanmelding. Maar of ik dan aan de voorwaarden voldoe dat is mij niet duidelijk, ik heb een mail gestuurd en wacht bericht maar even af.

Ik zie nu de actie ook niet meer op de website staan :?

[Voor 4% gewijzigd door dwdd op 30-03-2023 13:55]

• RobertMe
t14wo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:01:
Het is wel lastig dat dit topic in de warning geen overzicht biedt voor wat handige posts/links met overzichten.

De typische posters hier kennen alle ins en outs, maar ik heb daar niet zo heel veel zin in om mij hier dagelijks mee bezig te houden. Eenmaal per kwartaal een checkup is prima, maar verder neem ik kleine verschillen voor lief.

Ik zie nu advancia, Openbank en Renault bank als goede opties als EU ingezetene. Ik heb nu alles bij ING gestald en in erger me rot dat ze nog geen half procent rente bieden terwijl de marktrente zo enorm hoog is.

Waar vind ik een up to date overzicht? Hoppen vab welkomstactie naar bonusrente heb ik geen behoefte aan overigens.
Dat dat overzicht er niet is zal ook komen omdat toch vrij regelmatig de rentes veranderen tegenwoordig, en daarnaast iedereen eigen voorkeuren / uitsluitingen heeft. Dus "Raisin is moeilijk" of "Raisin is risicovoller" ("wat als Raisin omvalt?"). Of bij OpenBank de kwestie met erfbelasting mocht je komen te overlijden. Advanzia, Volkswagen, ... kun je als Nederlander wel klant worden maar richten zich niet op Nederlanders dus communicatie is op zijn best in het Engels? (Volkswagen in het Duits in ieder geval, incl. ID verificatie / videogesprek). Vervolgens wilt de een uberhaupt zijn geld alleen in Nederland stallen, de ander wil Duitsland nog wel overwegen. En weer een ander zet het met net zoveel plezier bij Ice Save in Italië.

Qua acties heb je in ieder geval Advanzia, Volkwagen en OpenBank op het moment naar mijn idee (volgens mij ook op volgorde van rente?). Voordeel van OpenBank is dan weer dat ze zich op Nederland richten met Nederlandse website, klantenservice, ..., maar rente is dan weer 0,5(+?) procentpunt lager. Zonder acties heb je Renault (vanaf dinsdag 2,00%), Bunq (2,01%?) en het Estlandse Big Bank deed in het begin ook aardig mee, maar geen idee hoe die er nu voor staan.
Dichter bij huis heb je Lloyds (Duits, maar met Nederlandse website etc) met 1,50% en in Nederland LeasePlan Bank, met 1,25%. Daarnaast heb je nog NIBC Direct en wat verzekeringen (NN, centraal beheer, kwamen hier afgelopen dagen langs?), maar die zitten volgens mij ook allemaal nog op minder dan 1%.

En dat zijn dan nog alleen vrij onneembare spaarrekeningen. Met depositos ziet het er weer heel anders uit. Bv Banca Progetto (Italiaans, via Raisin) heeft momenteel een deposito voor 6 maanden met 3,10% nominaal op jaarbasis. En als je het langer vast zet is rente, uiteraard, hoger (tot 3,80%).

En dan ben ik vast nog voldoende vergeten. Want OpenBank heeft ook zonder actie(s) een redelijke rente (1,50% of 2,25%); zijn er nog andere banken, en beleggingsplatformen, met een hoge rente (Consor, Trade Republic, ...); valt Bunq ook onder Nederlands DGS; ...

[Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 15-04-2023 18:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-06 02:06
RobertMe schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:23:
[...]Of bij OpenBank de kwestie met erfbelasting mocht je komen te overlijden.
Voor zover ik weet lopen er nog onderhandelingen tussen Nederland en Spanje over het herzien of aanpassen van het in 1971 gesloten belastingverdrag. Die onderhandelingen zijn al weer een paar jaar aan de gang. Bij Open Bank is opmerkelijk genoeg de kwestie met betrekking tot de bronbelasting wel geregeld maar de problematiek met de erfbelasting (nog) niet. Wellicht dat in een herziening van het verdrag ook deze kwestie goed zal worden geregeld.

• bek
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-05 05:33
Over de erfbelasting in het buitenland:
https://www.financieelona...itenland-en-erfbelasting/
Met vermelding van dit topic.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-06 09:14
Jeroenneman schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:35:
[...]

Het was niet aanvallend bedoelt, maar gewoon een oprechte vraag. Ben zelf net bezig geweest om alles bij LPB over te hevelen naar Bunq.

Vond het gewoon een gek argument om als pluspunt voor Lloyds het Duitse DGS te benoemen, terwijl Bunq onder het Nederlandse DGS valt. Lood om oud ijzer imho.

Openbank wel naar gekeken, maar valt onder Santander, en Spanjaarden en financiën vertrouw ik minder. VW bank klonk aantrekkelijk, maar gezien een paar mensen al posten over gebrekkige communicatie en rare eisen (notaris verklaringen etc?) skip ik die voorlopig.
Check ook eens dit artikel: https://www.financieelona...itenland-en-erfbelasting/

Ik zou het graag willen maar spaarrekeningen zijn in mijn optiek echt geen commodity en moet je zorgvuldig uitkiezen. Zelfde geldt voor beleggingsrekeningen. Doe je dat niet dan kunnen jij of je nabestaanden nog wel eens voor verrassingen komen te staan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Laatst online: 01-06 19:27
Even een vraag. Weet iemand of er verschil zit in de erfbelasting kwestie met bijvoorbeeld Spanje tussen een betaalrekening en deposito.

Stel dat ik overlijdt, en mijn nabestaanden maken het geld van de OpenBank betaalrekening zsm over naar een Nederlandse grootbank. Wordt de Spaanse erfbelasting dan ontlopen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobertMe
The Legend schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:17:
Dit is ook geen spaarrekeningvraag ;) Maar áls je erfbelastingplichtig bent, dan ben je dat na overlijden. “Zo snel mogelijk overboeken” doet daar juridisch natuurlijk niks aan af. Ik vraag me alleen af waarom je belastingplichtig in Spanje zou zijn, je betaald toch ook geen vermogensbelasting in Spanje?
Maar wel erfbelasting. Dat is intussen al meermaals langs gekomen. Als je vermogen in Spanje hebt en komt te overlijden dan moet daarover erfbelasting worden betaald. Dit omdat er, in tegenstelling tot vermogensbelasting, geen verdrag is tussen Spanje en Nederland op dit vlak.

Overigens neem ik aan dat hetzelfde speelt met Orange Bank, af te sluiten via Raisin. Ondanks dat het een Franse bank is verloopt het bij Raisin via het bijkantoor in Madrid waardoor je ook al documenten moet aanleveren dat je niet in Spanje belastingplichtig bent (en dus geen bronbelasting geheven zal worden). Dus het valt overduidelijk onder de Spaanse wetgeving. Erfbelasting zal dan ook daarbij net zo goed aan de orde zijn en dus niet alleen bij OpenBank.

• bt0
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:24
RobertMe schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:30:
[...]

Maar wel erfbelasting. Dat is intussen al meermaals langs gekomen. Als je vermogen in Spanje hebt en komt te overlijden dan moet daarover erfbelasting worden betaald. Dit omdat er, in tegenstelling tot vermogensbelasting, geen verdrag is tussen Spanje en Nederland op dit vlak.

Overigens neem ik aan dat hetzelfde speelt met Orange Bank, af te sluiten via Raisin. Ondanks dat het een Franse bank is verloopt het bij Raisin via het bijkantoor in Madrid waardoor je ook al documenten moet aanleveren dat je niet in Spanje belastingplichtig bent (en dus geen bronbelasting geheven zal worden). Dus het valt overduidelijk onder de Spaanse wetgeving. Erfbelasting zal dan ook daarbij net zo goed aan de orde zijn en dus niet alleen bij OpenBank.
Hoe zit dat dan met spaarrekeningen bij Lloyds Bank en Argenta?

• Dacuuu
  • Laatst online: 08:02
RobertMe schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:30:
[...]

En als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen?

• xileS
  • Niet online
Hoe hoog is de erfbelasting uberhaupt in Spanje? Als ik even snel Google zie ik dit:
Als je bezittingen hebt in Spanje, moeten je erfgenamen binnen zes maanden na overlijden erfbelasting betalen. In Spanje is het basistarief van 7,65% – 34% maar dit kan voor niet verwanten oplopen tot 82%. In Nederland is het starttarief 10% en loopt dit op tot 20% met redelijke vrijstellingen (erfenissen voor partner en kinderen). (Bron: JongBloed).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bt0
Bijnaweekend schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:01:
[...]

Dan moet je kijken waar ze gevestigd zijn. Zijn ze in Nederland gevestigd? :)
In de betreffende spaarvoorwaarden staat:
- Onze volledige naam is Argenta Spaarbank N.V. Bijkantoor Nederland.
resp.:
- Lloyds Bank GmbH, een vennootschap naar Duits recht gevestigd aan de Karl-LiebknechtStraße 5, 10178 Berlijn, Duitsland, handelend via het bijkantoor in Amsterdam.
Dus het zijn buitenlandse juridische entiteiten met een bijkantoor in Nederland.

Zowel Argenta als Lloyds Bank geven je een IBAN dat met NL begint. Beiden komen met hun bijkantoor voor in de Nederlandse registers van KvK, AFM en DNB.

Dus dat lijkt op de 'Orange Bank'-constructie, waarbij de nabestaanden erfbelasting verschuldigd zijn in Spanje en niet in Frankrijk.
Dan zou bij Argenta en Lloyds Bank alleen Nederlandse erfbelasting verschuldigd zijn én hebben de nabestaanden ook geen administratieve rompslomp met buitenlandse belastingdiensten.

Maar hoe krijg je uitsluitsel hierover?
Het staat niet expliciet op de betreffende websites van deze spaarbanken, hetgeen mijns inziens wel zou moeten.
Dat lijkt me iets voor de Consumentenbond om uit te zoeken. Hier behandelen ze een aantal risico's:
https://www.consumentenbo.../sparen-in-het-buitenland
Maar geen woord over erfbelasting die eventueel in het buitenland verschuldigd is.
En indien de nabestaanden erfbelasting verschuldigd zijn, dan hanteren de verschillende Europese landen ook nog eens verschillende regels om te bepalen of, en zo ja hoeveel erfbelasting verschuldigd is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:13

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

VanBreukelen schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:06:
Even een vraag. Weet iemand of er verschil zit in de erfbelasting kwestie met bijvoorbeeld Spanje tussen een betaalrekening en deposito.

Stel dat ik overlijdt, en mijn nabestaanden maken het geld van de OpenBank betaalrekening zsm over naar een Nederlandse grootbank. Wordt de Spaanse erfbelasting dan ontlopen?
Dan heb je je account niet goed beschermd als je nabestaanden het kunnen overboeken zonder jouw input. Dus dat is wellicht een probleem. Dat zal hoogst waarschijnlijk een inbreuk zijn op je voorwaarden. Ook zal je Openbank toch moeten melden van overlijden dus dan komt de Spaanse overheid er toch op een bepaald moment achter.

Ik zelf ga daarom puur voor en/of rekeningen voor het grootste deel van onze gezins financien. Mijn vrouw heeft toegang tot bijna alle rekeningen incl beleggingen, behalve mijn betaal rekening en haar betaalrekening.

Dus vandaar dat wij wel bij de leaseplanbank zitten en niet ergens waar je alleen individuele rekeningen hebt.

Maar dat is uiteraard allemaal persoonlijk.

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:18
Barrycade schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:27:
[...]
Dan heb je je account niet goed beschermd als je nabestaanden het kunnen overboeken zonder jouw input.
...
Maar dat is uiteraard allemaal persoonlijk.
Idd is dat persoonlijk.

Mijn vrouw en ik (getrouwd in gemeenschap) hebben juist uit voorzorg toegang tot elkaars mobiel en daarmee tot de meeste bankrekeningen (via de apps). Zij is bij mij komen wonen. Ik woonde al een paar jaar hier en alle diensten liepen al via mijn rekening. We hebben dat verder nooit aangepast, uitgezonderd het verstrekken van de toegang aan elkaar.

Op haar account staat een versleuteld ICE-Word (In Case of Emergency) document met daarin alle belangrijke (financiële) informatie. Op het moment dat mij iets overkomt kan zij simpel zorgen dat ze niet in de problemen komt. Ze kan snel zien wat er eventueel opgezegd moet worden en bij wie, net als oversluiten/omhangen.

Qua erfbelasting is het idd een goede vraag hoe Spanje om gaat met in Gemeenschap (legale en/of). Denk wel dat als je nabestaanden na je overlijden de rekening leeg halen er bellen gaan rinkelen. Voor het opzeggen zal je een overlijdensverklaring moeten overleggen en daar staat dan een datum op van vóór de actie ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Knakenpoetser schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:43:
Let bij Raisin op bronbelasting en kredietwaardigheid van betrokken banken en landen.
En op erfbelasting, niet alleen bij Raisin overigens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

JaDatIsPeter schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:52:
[...]

En op erfbelasting, niet alleen bij Raisin overigens.
Dat artikel lijkt vooral te gaan over vastgoed in Spanje en emigratie naar dat land?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:13

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Zr40 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:26:
[...]

Dat artikel lijkt vooral te gaan over vastgoed in Spanje en emigratie naar dat land?
Dat kleine stukje wat relevant is, is dat Spanje en Nederland geen wederzijdse belasting regeling kennen mbt erfbelasting.

Dus dat in combinatie met geen en/of rekening bij OpenBank dat er kans is op gedoe bij overlijden van een partner. Of voor de nabestaanden.

Of er gedoe komt is de vraag, maar wel iets om in het achterhoofd te houden dat een overlijden een andere (of meer complexere) afhandeling kan inhouden dan in een Nederlandse situatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
Specialsta schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:19:
2 En hoe zit het met Leaseplan na het eind van deze maand en de bank gaat verhuizen naar Frankrijk, gaat dit dan over op het Franse DGS? De website kan wel van alles zeggen, maar hoor het graag van een expert.
Gaat LeasePlan naar Frankrijk of gaat LeasePlan Bank naar Frankrijk? Het fuseren van twee leasemaatschappijen lijkt mij een stuk makkelijker dan het verplaatsen van een bank. En het is natuurlijk niet onmogelijk dat de overkoepelende organisatie (/eigenaar van LeasePlan Bank) zich in een ander land bevindt dan de bank. In ieder geval heeft LPB hun klanten dan niks laten weten van zo'n wijziging. En LPB staat ook nog in het register van DNB, als bank en onder deposito garantie: https://www.dnb.nl/openba...ter/?s=Leaseplan&p=1&l=20
3 Als test met letterlijk een paar euro die ik wel kan missen heb ik via Raisin een Renault Bank spaarrekening geopend. Het is in behandeling. Hoe lang duurt zoiets doorgaans?
Daar kan inderdaad een paar dagen over heen gaan.
Om zelf ook ergens mee te komen: Ik kwam er zojuist achter dat Orange Bank weliswaar onder de Franse DGS valt, maar je wel bronbelasting betaalt omdat het op Raisin via een Spaans bijkantoor gaat. Dat zijn wel dingen waar je op moet letten! :)
Waar e geen bronbelasting betaald staat dat heel duidelijk aangegeven, en bij Orange mist die badge. Daarnaast staat het ook vermeld in die paar A4tjes die je echt moet doorlezen voordat je zomaar een rekening opent bij een bank. Niet de volledige AV lezen kan, maar het blad met productinformatie zou ik toch echt doorlezen. Wat belangrijker is is dat het dus via Spanje gaat en daardoor de erfbelasting ook weer van toepassing is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Pistachenootje schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:59:
[...]
P.s. opzeggen van mijn spaarverzekering bij Dela was snel geregeld.
Opzeggen is snel en eenvoudig. Maar gaat deze user wel veel geld kosten (in verhouding). Zijn product loopt nog geen 1,5 jaar en aan rente heeft hij misschien een tientje ontvangen en nu kost het 150 om eerder te beëindigen.

Ik zou de betreffende user, met zijn post geschiedenis in gedachten, adviseren om vooral niets te doen en de rit uit te zitten tot 2052. Mocht hij dan nog leven dan kan hij met zijn 73k tegen die tijd hopelijk een leuke fiets aanschaffen. Het is niet te hopen dat voor die tijd hij het leven laat (om meerdere redenen, maar ik pak nu even de financiële).

-Update: ik zat mis met de erfbelasting.

[Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 16-05-2023 13:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AWiersma
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Drardollan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:32:
Het is niet te hopen dat voor die tijd hij het leven laat (om meerdere redenen, maar ik pak nu even de financiële). Aangezien zijn partner niets van hem is kan ze sowieso 30% van het geld richting de belasting sturen.
Als ze wel op hetzelfde adres wonen valt dat mee: "De Belastingdienst geeft samenwonende partners wel extra rechten voor de erfbelasting als u en uw partner tenminste vijf jaren op hetzelfde adres in het BRP staan ingeschreven zonder samenlevingscontract en al na zes maanden als er een samenlevingscontract is."
Bron: https://financieel.infonu...021-gevolgen-partner.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
AWiersma schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:39:
[...]

Als ze wel op hetzelfde adres wonen valt dat mee: "De Belastingdienst geeft samenwonende partners wel extra rechten voor de erfbelasting als u en uw partner tenminste vijf jaren op hetzelfde adres in het BRP staan ingeschreven zonder samenlevingscontract en al na zes maanden als er een samenlevingscontract is."
Bron: https://financieel.infonu...021-gevolgen-partner.html
Die voorwaarde vergat ik inderdaad, als je langer dan 5 jaar aantoonbaar samenwoont dan gaan die regels gelden. Dank voor de heads-up, post is aangepast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-06 22:18
Barrycade schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:11:
[...]

Nou het kan ook gewoon bij wat andere banken, alleen dan niet met bonus rente etc. Ik zit bij de LeasePlanBank, mede ook om vaste tegenrekening, maar ook omdat zij wel een en/of rekening aanbieden. Dat laatste vind ik belangrijker dan een vaste tegenrekening. Want het geld op de rekening is niet alleen van mij maar ook van mijn wederhelft.
Dan is dat mogelijk wat handiger inderdaad, alhoewel hier ook wel weer wat oplossingen voor te vinden zijn.
Elk een rekening openen of zaken vastleggen bij de notaris bijvoorbeeld.

Wat mij betreft is er één ding wat wel echt een probleem kan opleveren en geen goede oplossing voor is te vinden, en dat is hetgeen met buitenlandse erfbelastingen, inclusief de afwikkeling hiervan.
Dat kan een héél duur en tijdrovend proces worden voor je erfgenamen.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bt0
JohanNL schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:29:
[...]

Wat mij betreft is er één ding wat wel echt een probleem kan opleveren en geen goede oplossing voor is te vinden, en dat is hetgeen met buitenlandse erfbelastingen, inclusief de afwikkeling hiervan.
Dat kan een héél duur en tijdrovend proces worden voor je erfgenamen.
Dat is wat mij betreft ook het grootste probleem met buitenlandse spaarrekeningen en termijndeposito's. Je moet weten hoe het zit om een verantwoorde keuze te maken. En ook al krijgen de nabestaanden een vrijstelling, dan nog moeten zij dat eerst in het buitenland regelen en afwikkelen, met alle tijd en kosten die ermee gemoeid zijn.

Ik vrees bij Renault Bank dat Frankrijk erfbelasting mag heffen, want het spaargeld staat bij een Franse bank op een spaarrekening met een Frans IBAN. Dus dan heb je Nederlandse én Franse erfbelasting.

Bij Orange Bank is het wat ingewikkelder. Dan heb je ook een Frans IBAN, maar Spanje speelt in die situatie wellicht ook een rol. Immers, Spanje mag over de rente bronbelasting heffen (daar kan je overigens eenvoudig weer vanaf komen), maar ik kan nergens vinden waarom. En mag Spanje dan ook erfbelasting heffen? En op basis van welk criterium kan Spanje zeggen, dat is voor ons binnenlands vermogen? Dus bij Orange Bank heb je wellicht te maken met Franse, Spaanse én Nederlandse erfbelasting.

En die buitenlandse erfbelasting is niet allemaal met de Nederlandse belastingdienst te verrekenen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Laatst online: 11:50
Chat GPT is er heel duidelijk over:
Ja, je moet Spaanse erfbelasting betalen over spaargeld in Spanje, ook als de erflater in Nederland woonde. Dit komt omdat de Spaanse overheid belasting heft over alle activa die zich op Spaans grondgebied bevinden. Het maakt niet uit waar de erflater woonde op het moment van zijn of haar overlijden. Het is belangrijk om een Spaanse advocaat of belastingadviseur te raadplegen om de details van de specifieke situatie te begrijpen en om ervoor te zorgen dat alles correct wordt afgehandeld.

[Voor 198% gewijzigd door rechtsherstel op 19-05-2023 19:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Om daar nog aan toe te voegen; erfbelasting (of althans informatie daarover) heeft vaak betrekking op drie specifieke situaties: je bent inwoner van dat land, een erfgenaam is inwoner van dat land, of er is vastgoed in dat land bij betrokken. Het is uitermate complex :)

Wat helaas niet duidelijk is is wat er in de ‘eenvoudige’ situatie gebeurt: Nederlander woonachtig in Nederland, die van een in Nederland overleden Nederlander, geld op een buitenlandse bankrekening erft. Ik kan het je niet zeggen. Maar deze ‘eenvoudige’ situatie zal vaak genoeg voorkomen dat een professional wel uitsluitsel kan geven.

Een voorspellend taalmodel zoals GPT brengt het (door zijn aard) met 100% zekerheid, maar ook onjuiste informatie zal die met 100% zekerheid brengen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knakenpoetser
  • Laatst online: 04-06 22:30
Ik weet niks van erfbelasting. Maar het is wel iets om rekening mee te houden. Met Google vond ik deze (wellicht bekende) link:

https://www.belastingenspanje.nl/erven-schenken/

[Voor 12% gewijzigd door Knakenpoetser op 19-05-2023 23:45]

• bt0
Leuk, wellicht Spaanse en/of Italiaanse erfbelasting. En zeker Nederlandse erfbelasting.

• xileS
  • Niet online
bt0 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:43:
[...]

Ik vrees bij Renault Bank dat Frankrijk erfbelasting mag heffen, want het spaargeld staat bij een Franse bank op een spaarrekening met een Frans IBAN. Dus dan heb je Nederlandse én Franse erfbelasting.
Dit was bekend als het een Spaanse bank is, maar is dit ook met een Franse bank?

• bt0
xileS schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:46:
[...]

Dit was bekend als het een Spaanse bank is, maar is dit ook met een Franse bank?
Twee voorbeelden waar dat wordt aangegeven, maar ik heb het op meerdere webpagina's gezien toen ik zocht op 'Frankrijk' en 'erfbelasting':

https://www.ihfiscalplus....%20FTV%20juli%202018.pdf:
Wanneer bepaalde goederen van de nalatenschap als Franse bezittingen worden aangemerkt in de zin van de Franse fiscale wet: met name Franse onroerende zaken en rechten daarop, maar ook vorderingen op personen die hun woonplaats in Frankrijk hebben (waardoor een Franse bankrekening bijvoorbeeld als een Franse bezitting wordt aangemerkt) – dan wordt de vererving van die Franse bezittingen in Frankrijk belast.

https://www.fanf.fr/erfbe...ankrijk-en-in-nederland/:
b) De erflater woonde niet in Frankrijk op het moment van zijn overlijden, maar hij bezat wel in Frankrijk gelegen vermogen. Het in Frankrijk gelegen vermogen van deze erflater is onderworpen aan Franse erfbelasting.
Onder in Frankrijk gelegen vermogen vallen onder andere: roerende goederen gelegen in Frankrijk (bijvoorbeeld een Franse bankrekening en een auto met Frans kenteken), onroerende goederen gelegen in Frankrijk (bijvoorbeeld een in Frankrijk gelegen woning), vorderingen op in Frankrijk woonachtige of in Frankrijk gevestigde (rechts)personen (bijvoorbeeld een vordering op een SCI) en aandelen in Franse rechtspersonen (bijvoorbeeld aandelen in een SCI).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willemhubers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-05 12:31
bt0 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:29:
[...]

Twee voorbeelden waar dat wordt aangegeven, maar ik heb het op meerdere webpagina's gezien toen ik zocht op 'Frankrijk' en 'erfbelasting':

https://www.ihfiscalplus....%20FTV%20juli%202018.pdf:
Wanneer bepaalde goederen van de nalatenschap als Franse bezittingen worden aangemerkt in de zin van de Franse fiscale wet: met name Franse onroerende zaken en rechten daarop, maar ook vorderingen op personen die hun woonplaats in Frankrijk hebben (waardoor een Franse bankrekening bijvoorbeeld als een Franse bezitting wordt aangemerkt) – dan wordt de vererving van die Franse bezittingen in Frankrijk belast.

https://www.fanf.fr/erfbe...ankrijk-en-in-nederland/:
b) De erflater woonde niet in Frankrijk op het moment van zijn overlijden, maar hij bezat wel in Frankrijk gelegen vermogen. Het in Frankrijk gelegen vermogen van deze erflater is onderworpen aan Franse erfbelasting.
Onder in Frankrijk gelegen vermogen vallen onder andere: roerende goederen gelegen in Frankrijk (bijvoorbeeld een Franse bankrekening en een auto met Frans kenteken), onroerende goederen gelegen in Frankrijk (bijvoorbeeld een in Frankrijk gelegen woning), vorderingen op in Frankrijk woonachtige of in Frankrijk gevestigde (rechts)personen (bijvoorbeeld een vordering op een SCI) en aandelen in Franse rechtspersonen (bijvoorbeeld aandelen in een SCI).
Is raisin eigenlijk niet een veel logischere partij om dit na te vragen? Neem aan dat ze over dit soort zaken hebben nagedacht aangezien het hun core business is?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• bt0
Willemhubers schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:46:
[...]

Is raisin eigenlijk niet een veel logischere partij om dit na te vragen? Neem aan dat ze over dit soort zaken hebben nagedacht aangezien het hun core business is?
Ik vind dat Raisin hierover transparant moet zijn, maar op de website vind je hier niets over (bij Open Bank overigens ook niet). Maar ik zou zeggen, stel de vraag aan Raisin of ze voor elke spaarrekening/termijndeposito informatie over erfbelasting op de website kunnen zetten.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• cejean
  • Laatst online: 03-06 21:53
bt0 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:41:
[...]

Ik vind dat Raisin hierover transparant moet zijn, maar op de website vind je hier niets over (bij Open Bank overigens ook niet). Maar ik zou zeggen, stel de vraag aan Raisin of ze voor elke spaarrekening/termijndeposito informatie over erfbelasting op de website kunnen zetten.
Thanks en namens Nomen B: _/-\o_

Ik ben het helemaal met je eens dat Raisin op dit punt tekortschiet in het informeren van zijn klanten. Naast gegevens over bronbelasting, zou ook informatie over erfbelasting een verplicht onderdeel moeten zijn van het afvinklijstje dat bij de aanbiedingen staat.

Na wat googelen vond ik de volgende informatie die met name voor klanten van Raisin bruikbaar kan zijn. Let wel, ik zit niet in het vak, dus dit is slechts input van een belangstellende amateur.

1) Ik begin met de volgende site

‘In verschillende landen is de erfbelasting afgeschaft, de bekendste landen zijn:

Italië (thans zeer laag tarief);
Zwitserland (vele provincies);
Zweden;
Portugal;
Rusland;
Israël;
Oostenrijk.’

2) Een masterscriptie over erfbelasting uit 2011 noemt de volgende landen:

‘In Oostenrijk, Cyprus, Estland, Tsjechië, Letland, Malta, Portugal, Roemenië, Slowakije en Zweden wordt geen erfbelasting geheven (infra, rn. 147). Andere landen zoals Frankrijk en Luxemburg heffen geen erfbelasting tussen echtgenoten resp. op de hele rechte lijn (infra, rn. 149).’

Behalve voor Frankrijk en Luxemburg blijkt dit op te gaan voor Tsjechië, Denemarken en Polen. De scriptie gaat niet in op wat dit betekent voor een homohuwelijk, maar zelfs Polen heeft dit soort huwelijken als ze in het buitenland gesloten zijn, moeten erkennen, volgens een uitspraak van het Hooggerechtshof in dat land. Wikipedia geeft een mooi overzicht van alle landen die het homohuwelijk erkennen.

3) Voor de mensen die bij Raisin sparen en deposito’s hebben, zou dat betekenen dat je – om problemen te voorkomen – alleen gebruik maakt van de banken in de landen die hierboven staan aangegeven:

[b]Voor deposito’s zijn dat:
Letland, Estland, Portugal en Zweden.

Voor Italië geldt een laag tarief, maar dat zal het niet minder bureaucratisch maken!

Voor de spaarrekeningen zijn dat:
Estland en Zweden

Ook al hebben gehuwde personen daar dus geen last van, het is wat de spaarrekeningen betreft jammer dat Renault Bank in Frankrijk valt onder de hoge erfrechtbelasting van dat land. Dat is een tegenvaller, omdat deze bank op dit moment binnen het aanbod van Raisin de hoogste rente geeft.

4) Wat je in Frankrijk verder kan overkomen, wordt door frankrijknotaris in dit stuk uitgelegd.

Het geeft een heel goed beeld van wat je te wachten staat als je erft van iemand wiens vermogen in Frankrijk ligt. En de conclusies kun je voor een deel doortrekken naar overige landen met erfbelasting.

Het is een groot gemis dat er – zoals frankrijknotaris.nl aangeeft – geen Europese verordening voor erfbelasting is. Dus ieder land past zijn eigen regels toe, die gelet op de ervaringen van Sofie met Spanje tot bureaucratische rompslomp met de bijbehorende kosten leiden (om van hoge belastingtarieven niet eens te spreken). Hopelijk komt daar de komende jaren verandering in en het zou helemaal mooi zijn als dan ook de systematiek van de bronbelasting zou verdwijnen.

5) Het voorgaande betekent wel dat BigBank uit Estland een des te interessanter alternatief biedt voor zowel sparen als deposito’s. Er is geen bronbelasting en geen erfbelasting! :)

[Voor 1% gewijzigd door ZieMaar! op 21-05-2023 13:09]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bt0
cejean schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:51:
[...]

3) Voor de mensen die bij Raisin sparen en deposito’s hebben, zou dat betekenen dat je – om problemen te voorkomen – alleen gebruik maakt van de banken in de landen die hierboven staan aangegeven:

Voor deposito’s zijn dat:
Letland, Estland, Portugal en Zweden.

Voor Italië geldt een laag tarief, maar dat zal het niet minder bureaucratisch maken!

Voor de spaarrekeningen zijn dat:
Estland en Zweden
Op basis van welk criterium kan je eenvoudig bepalen of een land erfbelasting mag heffen?
Wordt dat bepaald door het depositogarantiestelsel ("DGS")?
Of door welk land bronbelasting wordt geheven?
Of het IBAN?
Of iets anders?
En kan ieder land zelf kiezen op basis van welke criteria dat wordt bepaald?
En waar kan ik (EU) regelgeving vinden waarin dit is vastgelegd?

De reden van de vraag, bij sommige Raisin-producten heb je met meerdere landen te maken, zoals:
- Orange Bank: Frans DGS, Frans IBAN en Spaanse bronbelasting
- BFF: Italiaans DGS, Spaanse bronbelasting (IBAN weet ik niet)
- Nordax Bank: Zweeds DGS, Fins IBAN, geen bronbelasting
- Klarna.: Zweeds DGS, Fins IBAN, geen bronbelasting

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bt0
TanteBeth schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:10:
En in Nederland Lloydsbank en Argenta. NLse IBAN maar zijn een bijkantoor van een Duitse resp. Belgische bank, Buitenlandse bankvergunningen en vallen onder buitenlandse DGS-en.

Wel te maken gehad met afwikkeling van een erfenis van Lloyds. Niets gehoord van Duits erfrecht en zo. Gewoon conform NLs recht en plicht afgehandeld. Enige afwijkende was dat die geen genoegen namen met een verklaring van Erfrecht maar ze het originele (!) testament, dus geen kopie hiervan laat staan een PDF versie, willen hebben.
Zoals ik het begrijp bepaalt het erfrecht wie wat krijgt en bepaalt ieder land vervolgens hoeveel erfbelasting moet worden betaald. Dat zijn dus twee verschillende zaken. Binnen de EU is het erfrecht grotendeels geharmoniseerd, maar nog niet voor alle landen (zie https://www.rijksoverheid...er-in-het-buitenland-woon).

De erfbelasting kent nauwelijks harmonisatie binnen de EU, anders dan dat enkele landen onderling verdragen hebben afgesloten en/of dat landen zelf maatregelen hebben getroffen om dubbele erfbelasting te voorkomen. In Nederland mag je bijvoorbeeld de in het buitenland betaalde belasting verrekenen met de in Nederland te betalen erfbelasting: https://www.belastingdien...ar-betaal-ik-erfbelasting. Maar als je in het buitenland over een vermogensbestanddeel (zoals onroerend goed of een spaarrekening) meer erfbelasting moet betalen dan in Nederland, dan zal de verrekening met de Nederlandse belastingdienst vrees ik niet verder gaan dan het bedrag dat je in Nederland moet betalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Een heel belangrijk onderscheid dat hier (en elders) vaak over het hoofd gezien wordt in discussies over erfbelasting: de meeste informatie gaat over wanneer je (of de erflater) in het buitenland woont. Informatie die daar op van toepassing is hoeft niet van toepassing te zijn op wanneer iedereen in Nederland woont en slechts een spaarrekening in het buitenland heeft.

@ hierboven: 'een erfenis uit het buitenland' gaat over dat de erflater in het buitenland woont.

Ik vermoed (maar kan dat zeker niet met zekerheid vertellen) dat wanneer alleen de spaarrekening buiten Nederland zit, en erflater en erfgenamen allemaal in Nederland wonen, je alleen met de Nederlandse erfbelasting te maken krijgt.

[Voor 33% gewijzigd door Zr40 op 21-05-2023 18:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:17
Zr40 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:15:
Een heel belangrijk onderscheid dat hier (en elders) vaak over het hoofd gezien wordt in discussies over erfbelasting: de meeste informatie gaat over wanneer je (of de erflater) in het buitenland woont. Informatie die daar op van toepassing is hoeft niet van toepassing te zijn op wanneer iedereen in Nederland woont en slechts een spaarrekening in het buitenland heeft.

@ hierboven: 'een erfenis uit het buitenland' gaat over dat de erflater in het buitenland woont.

Ik vermoed (maar kan dat zeker niet met zekerheid vertellen) dat wanneer alleen de spaarrekening buiten Nederland zit, en erflater en erfgenamen allemaal in Nederland wonen, je alleen met de Nederlandse erfbelasting te maken krijgt.
Neehoor je hebt echt te maken met buitenlandse erfbelasting.

[Voor 4% gewijzigd door feddesman op 21-05-2023 19:09]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JohanNL
En met die enorme onzekerheid over hoe het nou daadwerkelijk zit, doe je er goed aan er niet te gaan sparen als overdracht van het spaargeld naar je erfgenamen een belangrijk punt is.

Sowieso, mocht het toch zo zijn dat je qua erfbelasting enkel met de Nederlandse fiscus temaken hebt, dan nog zijn er wat andere zaken.
Heb al eens begrepen van een notaris dat je zomaar een paar duizend euro verder bent voor een verklaring van erfrecht voor een buitenlandse bank.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:17
JohanNL schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:52:
En met die enorme onzekerheid over hoe het nou daadwerkelijk zit, doe je er goed aan er niet te gaan sparen als overdracht van het spaargeld naar je erfgenamen een belangrijk punt is.

Sowieso, mocht het toch zo zijn dat je qua erfbelasting enkel met de Nederlandse fiscus temaken hebt, dan nog zijn er wat andere zaken.
Heb al eens begrepen van een notaris dat je zomaar een paar duizend euro verder bent voor een verklaring van erfrecht voor een buitenlandse bank.
Is het niet gewoon simpel om de bankgegevens met je partner te delen voor als zoiets voorkomt .Zodat ze het gewoon naar je tegenrekening overmaken of komen ze dan in de problemen( fraude oid)

Lijkt mij sterk dat een buitenlandse bank hier achter komt.

[Voor 5% gewijzigd door feddesman op 21-05-2023 20:14]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

feddesman schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:45:
[...]

Neehoor je hebt echt te maken met buitenlandse erfbelasting.

Maar ook dat is onduidelijk. Als je doorklikt naar de bron (https://sede.agenciatribu...ucesiones-donaciones.html) dan zie je dat er gesproken wordt over personen die in Spanje wonen en vastgoed in Spanje. Niet over het enkel daar een bankrekening hebben.

Volgens de volgende site heb je alleen te maken met de Spaanse erfbelasting in de volgende situaties:
Who is bound by the Spanish Inheritance Tax
• Taxpayers who have their habitual residence in Spain, regardless of where are located the properties or rights inherited.
• Are also required to pay the tax, the non-residents in Spain receiving property and / or rights located in Spain by the way of inheritance.
• Likewise will be obliged by the Spanish inheritance tax, the reception of amounts resulting from life insurances when the contract was made with Spanish insurers or has been hired in Spain with foreign entities which operate in the Spanish territory.
("property and / or rights located in Spain" betreft vastgoed.)

Als die informatie klopt, dan heb je als Nederlander die van een Nederlander geld op een Spaanse bankrekening erft niets te maken met de Spaanse erfbelasting.

Mocht iemand hier Spaanse wetteksten begrijpen (ik niet!), dit is de wet in kwestie: https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1987-28141

[Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 21-05-2023 20:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bt0
Zr40 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:23:
[...]

Als die informatie klopt, dan heb je als Nederlander die van een Nederlander geld op een Spaanse bankrekening erft niets te maken met de Spaanse erfbelasting.

Mocht iemand hier Spaanse wetteksten begrijpen (ik niet!), dit is de wet in kwestie: https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1987-28141
Ik ken geen Spaans, maar voor zover ik heb kunnen nagaan wordt bij de erfbelasting een van de volgende beginselen gehanteerd, te weten het woonland-, het situs- of het nationaliteitsbeginsel, waarbij een land soms per vermogensbestanddeel een beginsel heeft vastgesteld (bijvoorbeeld voor onroerend goed een ander beginsel dan bij spaarrekeningen). En voor het woonland- en het nationaliteitsbeginsel zijn er denk ik nog twee subcategorieën, te weten dat van de erflater en dat van de erfgenaam. Het situsbeginsel gaat uit van de plaats waar een vermogensbestanddeel zich bevindt.

Nederland hanteert volgens mij voor alle vermogensbestanddelen het woonlandbeginsel van de erflater, dus een buitenlandse spaarrekening van een Nederlandse erflater wordt in Nederland belast. Wat ik heb gevonden is dat bijvoorbeeld Spanje voor spaarrekeningen het situsbeginsel hanteert (zie bijvoorbeeld https://su-casa.nl/veelgestelde-vragen/, en zoek op ‘Over welke bezittingen wordt in Spanje erfbelasting geheven?’; of hier https://www.belastingenspanje.nl/erven-schenken/; of hier https://kpmg.com/be/nl/ho...t-grondwettelijk-hof.html), waarbij het niet uitmaakt waar de erflater/erfgenaam woont.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JohanNL
feddesman schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:04:
[...]
Is het niet gewoon simpel om de bankgegevens met je partner te delen voor als zoiets voorkomt .Zodat ze het gewoon naar je tegenrekening overmaken of komen ze dan in de problemen( fraude oid)

Lijkt mij sterk dat een buitenlandse bank hier achter komt.
Vrijwel zeker dat dat niet mag.
Niet eens perse mogelijke belastingontduiking, maar tegen de bankvoorwaarden in en daar zou de bank dan aangifte van kunnen doen.
Overigens kunnen de regels m.b.t. erfbelasting in het buitenland heel divers en verschillen met wat we hier in Nederland kennen.
Zo had ik begrepen dat in Duitsland schenkingen die binnen een aantal jaren voor overlijden aan erfgenamen waren gedaan, nadien ook onder de erfbelasting zouden kunnen vallen.

Dus ik zeg het nog maar eens, zoek dit heel goed uit en bij enige twijfel begin je er maar beter niet aan, als dit een belangrijk punt voor je is.
Dan kom jij of je erfgenamen ook niet in de verleiding te gaan sjoemelen :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Hmm dacht eerst dat gedoe betreft erfbelasting alleen bij Spaanse banken was. Momenteel heb ik wat gestalt hij Banca Progetto (1 jaar) en bij Renault (vrij opneembaar), maar met al die onduidelijkheid weet ik niet of ik goed aan doe om nog meer bij de rekeningen bij Raisin te stallen.

Zijn er überhaupt rekeningen daar die geen bron en geen erfbelasting hebben? En wat is een goed alternatief? Een rekening bij Big bank zo te lezen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

xileS schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:15:
Zijn er überhaupt rekeningen daar die geen bron en geen erfbelasting hebben? En wat is een goed alternatief? Een rekening bij Big bank zo te lezen?
Standaard geen, vrijstelling van of vermindering van bronbelasting kunnen krijgen is vrij gebruikelijk; je moet uiteraard alsnog wel in Nederland belasting over dat vermogen betalen. En als je wel bronbelasting moet betalen, kan je dat (soms voor een deel) van de in Nederland betaalde belasting aftrekken.

Erfbelasting is zoals hier staat te lezen een stuk minder doorzichtig en lijkt erop dat dat vaker wel dan niet geldt (ik kan me niet herinneren of het al over Duitsland of Luxemburg was opgezocht?).

Een rekening bij een Nederlandse bank is dan uiteraard het minst onduidelijk; hoewel je dan op een paar uitzonderingen na (m.n. Bunq) 'bij leven' (veel) minder rente krijgt. Big Bank is een Estse bank, dus is vast ook potentieel ingewikkeld...

[Voor 4% gewijzigd door ACM op 22-05-2023 07:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knakenpoetser
Pistachenootje schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:53:
Ik heb de vraag zojuist gesteld aan Raisin via email. Ben benieuwd of en wanneer ik een reactie krijg.
Goeie actie! Ik ben nog meer benieuwd hoe die reactie dan zal luiden.

Vrij verkeer van mensen, diensten en goederen binnen de EU is een nobel streven. Je ziet wat betreft die erfbelasting inderdaad dat ieder afzonderlijk land zijn eigen wetten heeft. De verenigde staten van Europa hebben nog een lange weg te gaan voordat ze écht verenigd zijn.

Als ik me niet vergis is Orange een oorspronkelijk Franse bank die potentiële Raisin klanten deposito’s ter beschikking stelt vanuit het bijkantoor in Spanje. En BFF is van oorsprong Italiaans en wijkt ook uit naar Spanje om via die weg deposito’s aan te bieden.

Ik vraag me als simpele ziel af, waarom doen ze dat via die omweg? Welke strategie zou daarachter schuil gaan? Waarom bieden ze geen diensten aan via hun eigen land? Expansiedrift? Willen ze de Spaanse banken onder hun duiven schieten of de Spaanse markt veroveren?

BFF biedt op dit moment de scherpste rente aan voor relatief kort lopende deposito’s en Orange stond een paar maanden geleden ook erg hoog. Heel verleidelijk maar als je onder de tram loopt zitten je erfgenamen met de gebakken peren.

Ik vraag me ook af wat het doet met de bereidheid van Spaanse mensen om te sparen als je weet dat die erfbelasting je nabestaanden boven het hoofd hangt. Zou dat de reden zijn waarom er veel minder wordt gespaard?

Acties:
  • +10Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
artikel in de Telegraaf: Een spaarrekening openen in het buitenland. Is dat niet lastig?

https://www.telegraaf.nl/...enland-is-dat-niet-lastig

Eelco Habets, algemeen directeur van de Nederlandse afdeling van spaarplatform Raisin:
Voor een aanslag erfbelasting uit een ander land hoef je niet bang te zijn, zegt Habets. „Als de spaarder overlijdt, wordt een spaarrekening of deposito gesloten. Het geld wordt dan teruggeboekt naar de Nederlandse tegenrekening. Als erfgenaam reken je dan gewoon af met de Nederlandse fiscus.”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Plof-kip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-05 13:45
dwdd schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:35:
artikel in de Telegraaf: Een spaarrekening openen in het buitenland. Is dat niet lastig?

Eelco Habets, algemeen directeur van de Nederlandse afdeling van spaarplatform Raisin:
Voor een aanslag erfbelasting uit een ander land hoef je niet bang te zijn, zegt Habets. „Als de spaarder overlijdt, wordt een spaarrekening of deposito gesloten. Het geld wordt dan teruggeboekt naar de Nederlandse tegenrekening. Als erfgenaam reken je dan gewoon af met de Nederlandse fiscus.”
Kijk dat is grote klasse natuurlijk om deze kwestie zo duidelijk te communiceren met (potentiele) klanten!

Ben wel benieuwd of de Raisin-NL nog wat meer Europese banken gaat aanbieden. Op de Duitse Weltsparen zie ik zo nog 10 in NL onbekende namen die bijvoorbeeld 1 jaarsgeld zoeken met rentes boven de 3,50% zonder bronbelasting gedoe ...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:04
Ik vind de reactie van Eelco Habets toch duidelijker dat wat Raisin op hun website schrijft:

https://klantenservice.raisin.nl/hc/nl/articles/11602582916498-Hoe-zit-het-met-erfbelasting-bij-een-spaarproduct-in-het-buitenland-

....terugbetaald naar de betreffende tegenrekening in Nederland, waarna de nabestaanden deze zaken in Nederland verder kunnen afhandelen.

Ja verder afhandelen zegt natuurlijk niets over evt. verplichte aangifte bij een buitenlandse fiscus....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• joriannn
  • Laatst online: 31-05 19:43
TanteBeth schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:11:
Ik vind de reactie van Eelco Habets toch duidelijker dat wat Raisin op hun website schrijft:

https://klantenservice.raisin.nl/hc/nl/articles/11602582916498-Hoe-zit-het-met-erfbelasting-bij-een-spaarproduct-in-het-buitenland-

....terugbetaald naar de betreffende tegenrekening in Nederland, waarna de nabestaanden deze zaken in Nederland verder kunnen afhandelen.

Ja verder afhandelen zegt natuurlijk niets over evt. verplichte aangifte bij een buitenlandse fiscus....
Dan negeer je de enorme kop die erboven staat wel even voor het gemak. Veel duidelijker kan er niet staan dat partnerbanken van Raisin geen erfbelasting heffen en het saldo overboeken naar de tegenrekening.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:04
Dan negeer je de enorme kop die erboven staat wel even voor het gemak. Veel duidelijker kan er niet staan dat partnerbanken van Raisin geen erfbelasting heffen en het saldo overboeken naar de tegenrekening.
Geen belasting inhouden als bronbelasting zegt niets over de plicht om aangifte te doen.
In Nederland wordt ook geen (erf)belasting ingehouden op je spaargeld, maar moet je wel aangifte doen.

[Voor 4% gewijzigd door TanteBeth op 22-05-2023 17:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:52
TanteBeth schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:24:
[...]

Geen belasting inhouden als bronbelasting zegt niets over de plicht om aangifte te doen.
In Nederland wordt ook geen (erf)belasting ingehouden op je spaargeld, maar moet je wel aangifte doen.
En ik heb in Frankrijk al eens meegemaakt dat een bank het saldo niet vrij gaf zonder bewijs van aangifte (ook al was het bedrag vrijgesteld van erfbelasting). Bank zelf hield inderdaad niets in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:44
Geen matches
[...]

inderdaad!
de laatste zin van tekst van Raisin is wat belangrijker en wellicht wat minder simpel dan dat hij lijkt

" waarna de nabestaanden deze zaken in Nederland verder kunnen afhandelen. "

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bt0
[...]

Fijn dat Raisin (sinds vanmiddag?) informatie verschaft over erfbelasting. Maar toch een paar kanttekeningen:
  • Raisin en dhr. Habets hebben er natuurlijk alle belang bij dat potentiële spaarders dan wel hun huidige spaarders niet naar andere banken (buiten Raisin) uitwijken. Ze willen hen geruststellen, maar ik heb het gevoel dat ze niet volledig in hun informatieverstrekking zijn.
  • Zowel op de website van Raisin als in bovenstaande quote van dhr. Habets staat niet dat de categorie Nederlandse erfgenamen van Nederlandse erflaters (de grootste categorie lijkt me) uitsluitend in Nederland erfbelasting verschuldigd is over buitenlandse spaargelden, alleen dat de partnerbanken niets inhouden.
  • Het lijkt me overigens voor een bank onmogelijk om te bepalen hoeveel erfbelasting moet worden ingehouden, want dat hangt van zoveel zaken af (tarieven, verdragen tussen landen, ‘afstand’ tussen erflater en erfgenamen, het woonland van de erfgenamen etc.).
  • Zoals TanteBeth hierboven terecht aangeeft, Nederlandse banken houden ook niets in en het zegt niets over de plicht van de erflaters om aangifte in de spaarlanden te doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
dwdd schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:35:

Dus enige waarmee je nog rekening hoeft te houden met de rekeningen op Raisin is de bronbelasting?

Vanwege onduidelijkheid over erfbelasting, was ik al niet meer happig om meer geld naar Raisin over te maken. Maar als nu echt 100% duidelijk is dat er geen erfbelasting in het buitenland (met bijkomende gedoe) betaald hoeft te worden, dan kan ik weer rustig verder kijken naar de volgende deposito.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
xileS schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:57:
[...]

Dus enige waarmee je nog rekening hoeft te houden met de rekeningen op Raisin is de bronbelasting?

Vanwege onduidelijkheid over erfbelasting, was ik al niet meer happig om meer geld naar Raisin over te maken. Maar als nu echt 100% duidelijk is dat er geen erfbelasting in het buitenland (met bijkomende gedoe) betaald hoeft te worden, dan kan ik weer rustig verder kijken naar de volgende deposito.
Dat is niet wat er staat en gezegd wordt. In mijn ogen is de boodschap kristalhelder: “je hebt 50k in Spanje staan en gaat dood. Dan krijgen je erfgenamen de 50k op een Nederlandse rekening gestort. Daarna komt mogelijk de Spaanse en/of de Nederlandse fiscus (ja, goede kans op een double whammy) met een claim aan erfbelasting, maar daar gaan wij als bank/Raisin niet over.”

Niet meer en niet minder, maar dat is ook al hierboven verwoord.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
xileS schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:57:
[...]

Ik zou ook even de overige reacties lezen ;) Er is nog genoeg discussie over die uitspraak en wat intussen op de website van Raisin staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knakenpoetser
Was even benieuwd van Weltsparen in het Duits op de website heeft gezet m.b.t. belasting. Als je het door Google translate haalt verschijnt de volgende tekst:

Belastinginformatie van WeltSparen

Als klant voorzien wij van WeltSparen u, de klant, gratis van de fiscaal relevante informatie over girale en termijndeposito's bij onze partnerbanken. Voor de portefeuilles van Raisin Invest vindt de fiscale behandeling plaats op het niveau van de depotbank DAB BNP Paribas - deze zijn daarom niet opgenomen in de fiscale informatie van WeltSparen. Het certificaat van uw bijdragen aan de oudedagsvoorzieningsproducten ETF Rürup en ETF Riester wordt door Raisin GmbH geplaatst in het Raisin-gedeelte van WeltSparen online bankieren onder het menu-item Documenten.

Houd er rekening mee dat we geen belastingadvies mogen geven en geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de juistheid van belastinginformatie. Ook kunnen wij niet uitsluiten dat er vragen komen van uw belastingkantoor. Volgens § 3 en § 4 van de Wet op de belastingadvies mag WeltSparen geen belastingadvies of beperkte hulp in belastingzaken geven, aangezien dit alleen is toegestaan ​​aan de daarvoor opgeleide en erkende bedrijven en verenigingen. WeltSparen is onderworpen aan het verbod op ongeoorloofde hulp in belastingzaken zoals bepaald in § 5 StBerG. Wij vragen u daarom om nader advies in te winnen bij uw belastingadviseur of uw verantwoordelijke belastingkantoor.

Zou het klip en klaar zwart op wit uitsluitsel geven of hun klanten in bepaalde landen bij overlijden erfbelasting moeten betalen ook gezien worden als "belastingadvies"?

Bovenstaande tekst is er één waar je achter kunt wegkruipen vind ik.

[Voor 7% gewijzigd door Knakenpoetser op 23-05-2023 00:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:16:
[...]

Ik zou ook even de overige reacties lezen ;) Er is nog genoeg discussie over die uitspraak en wat intussen op de website van Raisin staat.
Het blijft dus onduidelijk. Nog even afwachten dan..
Quote hierboven doet lijken alsof je helemaal geen zorgen hoeft te maken over een eventuele buitenlandse erfbelasting.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
xileS schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 01:19:
[...]

Het blijft dus onduidelijk. Nog even afwachten dan..

[...]

Quote hierboven doet lijken alsof je helemaal geen zorgen hoeft te maken over een eventuele buitenlandse erfbelasting.
De vraag is of de Spaanse fiscus het eens is met hem.

Op het moment van overlijden staat het geld in Spanje. Dat de rekening een paar weken later opgeheven wordt en het geld naar NL gaat staat daar los van.

Het is natuurlijk een fijn gevoel dat het geld dan 'dichtbij' op je eigen rekening staat. Maar de kans bestaat dan nog steeds dat je een brief van de Spaanse (of een ander land) fiscus krijgt met het vriendelijke verzoek aangifte te doen. En dan?

[Voor 35% gewijzigd door helloitsme op 23-05-2023 07:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:40
SvV_Ying schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:11:
[...]

Ik heb mij hier voor de zekerheid even in verdiept, aangezien ik en mijn partner alleen één en/of rekening hebben. Welke dus ook de tegenrekening is van Raisin en andere buitenlandse deposito's. Bij de ING is het zo dat de overgebleven persoon na overlijden van partner ervoor kan kiezen de en/of-rekening actief te houden of op te zeggen.

Dus dan lopen wij geen risico dat de ING-rekening niet meer bestaat na overlijden van een van de twee en ik een probleem heb met de deposito's en spaartegoeden in het buitenland. Of ik zie iets over het hoofd.
Alleen als jullie tegelijk overlijden is het lastiger voor de nabestaanden.
Het houdt mij nu tegen om nieuwe deposito's te openen. Ik had mij niet genoeg verdiept in de erfbelasting met rekeningen via Raisin.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:20
Catanan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:41:
[...]

Alleen als jullie tegelijk overlijden is het lastiger voor de nabestaanden.
Het houdt mij nu tegen om nieuwe deposito's te openen. Ik had mij niet genoeg verdiept in de erfbelasting met rekeningen via Raisin.
Gewoon geen deposito's nemen van langer dan 1 jaar. Afwikkeling van een erfenis na zo'n gebeurtenis neemt vaak toch al snel een 1/2 jaar tot 1 jaar in beslag. Wie weet waar wat ligt? In mijn familie niemand behalve mijn partner. Mijn kinderen weten wel de pin van mijn telefoon. Online bankieren in welke vorm dan ook geeft sowieso problemen voor nabestaanden als inlog gegevens niet beschikbaar zijn. Ook met NL rekeningen.

[Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 23-05-2023 15:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:20
Elandenmelk schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:09:
[...]

Als ze hier wel achterkomen ben je juridische gezien wel het haasje, ook Raisin trouwens. Bewust geld weghalen terwijl persoon al is overleden en het vervolgens nooit melden. Begin met de post meer te twijfelen aan die verklaring van die Habets. Als je wettelijk aangifte moet doen in land X in dit geval, dan is dat wat het is. Dat je het geld (snel) al beschikbaar hebt, betekent niet dat die wettelijke verplichting verdwijnt..
Van de belastingdienst:
Wanneer betaal ik erfbelasting in het buitenland?

Dat hangt af van het land waar de overledene woonde. Zo zijn er landen waar je nooit erfbelasting betaalt. Of heel weinig. We kunnen hier helaas niet per land uitleggen hoe dat zit, omdat overal andere regels gelden. U kunt het best onderzoeken wat de erfbelastingwetgeving is in het land waar het in uw situatie om gaat.
Hoe voorkom ik dubbel belasting betalen?

Moet u in Nederland én in het buitenland belasting betalen over dezelfde erfenis? Dan geeft u dat in Nederland aan in uw aangifte erfbelasting. Want misschien heeft Nederland een belastingverdrag met het land om dubbele belasting te voorkomen. Wij verrekenen de belasting in het buitenland dan met de Nederlandse erfbelasting.

Raisin moet dus gaan aangeven per land hoe of wat. Werk aan de winkel.

Doe wat je zelf wijs lijkt. Bedragen die ik stal gaat men geen werk van maken. Is de moeite niet vermoed ik.

[Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 23-05-2023 16:16]

Pagina: 1 2

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee