3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Veel glasvezelaanbieders doen dit naar mijn idee nog niet zo lang en zijn relatief klein. Daarnaast is de markt nog niet zo goed ontwikkeld als dit bij bijvoorbeeld ADSL het geval is (qua partijen die diensten aan elkaar leveren). Denk dat als alles goed gaat dingen wel soepel lopen, maar vooral als er iets mis loopt of niet werkt het een hoop vingerwijzen wordt tussen partijen onderling. Verder hoor ik dingen als dat bijvoorbeeld het moederbedrijf KPN voorrang zou geven aan de glasvezelpartij KPN, en andere partijen benadeeld zouden worden.
Mijn persoonlijke ervaring (N=1): na een halfjaar glasvezel (waar tussen moment aanleg en daadwerkelijke levering ook al een halfjaar zat) maar snel 'terug' gegaan naar kabel. Even duur, maar voor dezelfde prijs qua download (wat ik toch voornamelijk doe) sneller, stabieler, betere bereikbaarheid klantenservice en een veel meer gepolijst totaalpakket.
[ Voor 8% gewijzigd door spone op 17-11-2013 20:05 ]
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
- dat ik voor hetzelfde geld (~55 euro) meer downloadsnelheid kreeg (glas was 50/50, kabel 60/6)
- ik gewoon radio/tv via de centrale antenne had (en dus een tweede tv zonder omslachtige decoder analoog kon aansluiten)
- de verbinding alsnog half duplex was (lekker toekomstgericht). Als je met 40Mbit uploadt kon je dus nog max 10Mbit downloaden op datzelfde moment.
- technische issues: kon max met 20Mbit per verbinding uploaden om een of andere vage reden. Met 2 uploads tegelijkertijd had ik dan 2x20. Daarnaast was DHCP nogal restrictief. Andere router of router reboot als je eerst een DHCP release deed = een uur geen internet. Je kreeg gewoon geen IP meer toegewezen.
- communicatie met provider ging nogal stroef op verschillende vlakken en telefonische toezeggingen werden niet nagekomen.
Ik heb in een jaar glasvezel nooit rare dingen ondervonden.Stom stom, ben ik in een verkooppraatje van upc getrapt en ook terug gegaan (plus dat lijbrandt na de overname van KPN een stuk duurder werd en UPC daar handig op in speelde).
Nu 4 mediaboxen later (eerst gewone, uit pure wanhoop heeft upc toen maar horizon neergezet wat alles definitief om zeep heeft geholpen), boel instabiele internet verbindingen, willekeurige downtime terwijl volgens de monteurs me signaal zelfs beter dan gemiddeld is. Geen onwil vanuit UPC opzich ze doen hun best, maar de mediaboxen zowel de cisco als de horizon zitten nog steeds vol bugs die ze er op korte termijn (lees: nooit) niet uitkrijgen. Een vast programma opnemen uit de tvgids is voor UPC al een probleem.. (Serie-linking issues en dat hadden ze 4 jaar terug met de cisco ook al, gewoon niemand die er wat aan doet). Regelmatig wegklappende internetverbindingen. Wel gratis nu 120mb van ze gekregen maar de upload is echt dramatisch slecht komt niet in de buurt van het geadverteerde. Plus dat het een leuk gebaar is maar ik heb liever dat een dienst werkt
De mediabox op het glas werkt altijd, is soepel, en de diensten doen het ook nog is allemaal.Ook pingtijden etc zijn een stuk beter in het glas-netwerk. Internet is voor het gevoel 'soepeler'. Gelukkig mag ik die kabel nu na 4 maanden ontbinden en dan ga ik nooit meer van het glas af.
Uit pure ellende zit ik nu via de analoge kabel tv te kijken en geloof me als je altijd HD hebt gekeken op een 52 inch scherm dan is dit echt alsof je in een keer terug valt in de jaren 80
Nog een weekje of twee wachten en dan ben ik weer up en running bij Vodafone deze keer
Dus ja de door spone genoemde problemen herken ik dus absoluuut niet en mijn ervaringen zijn juist 100% het tegenovergestelde. Alleen de DHCP release tijd is enen feit. Zelf 1x bij de hand gehad toen ik een nieuwe router kocht. Maar ja dat doe ik niet elke dag maar 1x in de zoveel jaar dus niet bepaald een issue om dan even de stekker er een uurtje uit te laten liggen. Ik had zelf een 100MB lijbrandt abonnement wat ik atlijd volledig voltrok, nooit een probleem gehad, downstream & upstream perfect. TV perfect. Internet fantastisch. Dus ik zeg direct gaan er gaat een wereld voor je open!
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Natuurlijk lees je hier op internet alleen alle slechte verhalen (tevreden mensen klagen immers niet), maar er zijn ook succesverhalen.
Ook hoeft tv via CAI geen probkeem te zijn zo lang je een provider kiest met KPN ITNS (let op dit is geen KPN die de dienst aan jou levert).
Bij KPN ITNS koopt een provider de verbinding in bij KPN en voegt als hun dat willen zelf nog diensten aan.
Het voordeel bij deze providers is dat je TV kunt kijken via een DVB en analoog signaal waardoor je, je kabels niet (CAI) hoeft te vervangen.
Om even het verhaal KPN = elende tegen te spreken (dit gaat veelal de ronde), ik vind dat KPN glasvezel zijn zaakjes erg netjes voor elkaar heeft en met geen enkel geval met KPN ADSL te vergelijken is. Waar ik regelmatig bij mensen ben geweest met een brakke ADSL lijn ben ik dit met glasvezel nog niet tegen gekomen (mede ook door gebruikte techniek).
Vergleken met de bekende kabelaars heeft KPN (ITNS) wel iets mindere HD streams voor (IP)TV, maar eerlijk gezegd merk ik dit verschil totaal niet als ik thuis op de bank TV zit te kijken.
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
glas is gewoon full duplex hoorspone schreef op zondag 17 november 2013 @ 21:59:
- de verbinding alsnog half duplex was (lekker toekomstgericht). Als je met 40Mbit uploadt kon je dus nog max 10Mbit downloaden op datzelfde moment.
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Normaal wel, in mijn geval kennelijk niet. Uploaden (torrents bijvoorbeeld) zorgde voor een 1:1 vertraging van mijn download. Som van upload+download oversteeg de 50Mb niet.
Misschien had ik gewoon pech en zijn mijn problemen exemplarisch. Maar met teveel van dit soort kleine dingetjes vraag je je op een gegeven moment af waarom je niet voor een bewezen alternatief hebt gekozen. Achteraf gezien had ik die upload helemaal niet zo hard nodig, en of m'n ping nu 4 of 12ms is gaat ook het verschil niet maken. Wat hou je dan nog over behalve het ongemak van een IPTV decoder?
Mijn ervaringen met glas zijn ook matig. Aanmelden, maand niets horen, en dan staat er opeens een monteur op de stoep. Aansluiten werkte de 1e keer niet, weer week wachten, en toen eindelijk online! en snel!
Toen 4(!) maanden lang niet werkende IPTV gehad (het beeld stond iedere minuut stil). Vodafone is een echte dozenschuiver en dat merk je. Ze plannen storingen bij reggefiber in of bij een ander bedrijf voor binnenshuis storingen. Die bedrijven gaan dan naar elkaar wijzen als er iets mis is. Tel daarbij op dat Vodafone 5 werkdagen hanteert voor reactie tussen Reggefiber en Vodafone en je bent zo 4 maanden verder tot je IPTV werkt.
Voorbeeld: Na 4 weken niets gehoord te hebben maar gebeld hoe het met de storing was Vodafone weet niets, schiet een request bij reggefiber in en een week later mag ik ze terugbellen om te horen wat hun antwoord was. Dat schiet gewoon niet op
Maar als het werkt, dan is het heerlijk snel! Maar toch ga ik na in juni weer terug naar de coax. 55 tov 37 euro per maand is het voor mij gewoon niet waard. Let wel even op waar je glas neemt en vraag het (tenminste) een maand van tevoren aan!
[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 18-11-2013 08:51 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Ik ruil graag 10mbit down in voor 44mit up winstspone schreef op zondag 17 november 2013 @ 21:59:
Reden voor mij om 'terug' te gaan waren:
- dat ik voor hetzelfde geld (~55 euro) meer downloadsnelheid kreeg (glas was 50/50, kabel 60/6)
Ik heb al gekeken naar providers die ook analoog en DVB-C zonder encoding aanbieden; ik heb absoluut geen zin in extra kastjes voor tv kijken. Din gebruikt dat niet, ik gebruik NAS/mediaplayer daarvoor- ik gewoon radio/tv via de centrale antenne had (en dus een tweede tv zonder omslachtige decoder analoog kon aansluiten)
Dat is wel een goede om te onthouden, wel vreemd.- technische issues: kon max met 20Mbit per verbinding uploaden om een of andere vage reden. Met 2 uploads tegelijkertijd had ik dan 2x20. Daarnaast was DHCP nogal restrictief. Andere router of router reboot als je eerst een DHCP release deed = een uur geen internet. Je kreeg gewoon geen IP meer toegewezen.
Dat lees ik dus héél veel. Daarom ben ik een beetje bang voor problemen- communicatie met provider ging nogal stroef op verschillende vlakken en telefonische toezeggingen werden niet nagekomen.

Dat is het punt dus juist. Er is altijd wel wat negatiefs te vinden maar over glasvezel voor mijn gevoel echt bóvenmatig, alsof er structureel dingen overal mis gaan.thefox154 schreef op zondag 17 november 2013 @ 23:20:
Tja wat Spone zegt zal per user misschien verschillen. Google even op de kabelmaatschappijen en je kunt weken lang lezen over alle problemen (chelloo.com bijv.)
Ja, zoiets had ik me ook bedacht.Fiber schreef op zondag 17 november 2013 @ 23:45:
Gewoon aanvragen. Maar je huidige verbinding pas opzeggen als het goed werkt...
Bij alle andere providers is al genoeg gezeur te lezen maar Voda....dan nog liever over 56k 128x160px tv kijkenlaurens0619 schreef op maandag 18 november 2013 @ 08:50:
Het is denk ik meer dat je torrent je router omver trokken dan dat glas geen full duplex is
Mijn ervaringen met glas zijn ook matig. Aanmelden, maand niets horen, en dan staat er opeens een monteur op de stoep. Aansluiten werkte de 1e keer niet, weer week wachten, en toen eindelijk online! en snel!
Toen 4(!) maanden lang niet werkende IPTV gehad (het beeld stond iedere minuut stil). Vodafone is een echte dozenschuiver en dat merk je. Ze plannen storingen bij reggefiber in of bij een ander bedrijf voor binnenshuis storingen. Die bedrijven gaan dan naar elkaar wijzen als er iets mis is. Tel daarbij op dat Vodafone 5 werkdagen hanteert voor reactie tussen Reggefiber en Vodafone en je bent zo 4 maanden verder tot je IPTV werkt.
Voorbeeld: Na 4 weken niets gehoord te hebben maar gebeld hoe het met de storing was Vodafone weet niets, schiet een request bij reggefiber in en een week later mag ik ze terugbellen om te horen wat hun antwoord was. Dat schiet gewoon niet op
Maar als het werkt, dan is het heerlijk snel! Maar toch ga ik na in juni weer terug naar de coax. 55 tov 37 euro per maand is het voor mij gewoon niet waard. Let wel even op waar je glas neemt en vraag het (tenminste) een maand van tevoren aan!
Ecodan warmtepomp
Absoluut geen TV pakken.
Vele malen slechter dan kabel. (Heb ik dan weer wel positieve ervaringen mee).
Slechtere kwaliteit, storingen en slechte Interactieve diensten.
Althans bij OBN. Weet niet hoe dit voor de andere providers is.
Nadeel was alleen dat UPC de overstap verkloot heeft door ipv alleen TV (wat je zelf moet opzeggen) alles te beëindigen per datum die ik had doorgegeven. Het niveau van servicedesk medewerkers is bij UPC echt bedroevend. Dat schopt de boel qua overstap aardig in de war. Hierdoor 20 dagen dubbel. Contact gehad met Vodafone servicedesk en deskundig geholpen ivm nummerbehoud. Kreeg een dag later bevestiging dat mijn tel.nr per de 19e wordt overgezet.
Al met al positief over overstap. Download snelheid is iets lager (kwam van 60/6), maar heb daar veel hogere upload voor terug. Eindelijk van het Horizon gedrocht af en weer een vlot werkende box :-) Pakket Tv is prima en standaard meer HD zender dan UPC (BBC1 en 2 waar ik veel naar kijk)
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Daarna geen problemen. Internet werkt, is bij mij 50/50 full duplex (en die snelheden haal ik dus ook).
Ik heb geen TV via glas, alleen internet en telefoon.
Signatures zijn voor boomers.
[ Voor 19% gewijzigd door Bigs op 18-11-2013 11:07 ]
Is dat zo? Als ik bij de info van xs4all kijk, zie ik BBC 1+2 (zonder HD) in het basispakket en bij het extra pakket HD zenders staat BBC HD (zonder toevoeging of dat 1, 2 of allebei betreft).f4stf0rw4rd schreef op maandag 18 november 2013 @ 09:56:
Pakket Tv is prima en standaard meer HD zender dan UPC (BBC1 en 2 waar ik veel naar kijk)
Bij het aanvragen duurde het wel 3 maanden voor het geleverd werd (glasvezel in mijn straat moest nog gelegd worden) Maar daarna liep het prima, afspraken werden nagekomen, en in de 3 jaar heb ik nog geen enkele storing gehad.
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Bij Vodafone zitten ze wel in het pakket. zie https://www.vodafone.nl/shop/vodafone-thuis/hd-televisie/dcl! schreef op maandag 18 november 2013 @ 10:36:
[...]
Is dat zo? Als ik bij de info van xs4all kijk, zie ik BBC 1+2 (zonder HD) in het basispakket en bij het extra pakket HD zenders staat BBC HD (zonder toevoeging of dat 1, 2 of allebei betreft).
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Ik bel, kijk TV en internet via deze verbinding. Terug naar de klapperlijn van XS4ALL met een snelheid van 4/1 zou ik absoluut niet willen.
Zoals je in dit topic al ziet zijn de ervaringen verschillend, en al helemaal tussen de diverse providers.
En wat zijn nadelen... Niet iedereen 'merkt' een nadeel. Zo bv de veel-genoemde 'slechte' kwaliteit van IPTV bij KPN en KPN-ITNS: In theorie? Ja. In de praktijk? Niet iedereen merkt het. Anders had Digitenne ook nooit zoveel klanten gehad
Internet is over het algemeen bij de meeste providers een stabiele dienst. De verschillen zitten met name in het TV en toegevoegde diensten. Daarnaast is 80+% van de klachten vnl over de helpdesk en het afschuiven van problemen. Maar genoeg mensen die wel tevreden zijn.
En daarnaast verschilt het nogal welke provider, Een KPN-ITNS provider zal (in verhouding) het meest 'afschuiven', omdat daar nogal meerdere schakels tussen zitten (provider, operator, reggefiber). Maar er zijn ook providers die veel meer in eigen hand hebben en (dus) potentieel sneller kunnen schakelen.
Zoiezo zit je kwa upload met glas eigenlijk altijd goed. Een hogere upload wordt slechts heel beperkt op de kabel geboden (en al helemaal niet bij de grotere providers).
Dus tja, wat voor jouw de belangrijkste keuzefactor is...
Ecodan warmtepomp
Ik weet niet waar je woont, maar bij Onsbrabantnet heb je in ieder geval ook gewoon TV via analoge kabel. Dus Glashart is niet de enige.JT schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 23:12:
Als ik een eigen router wil gebruiken en TV wil aansluiten via coaxkabel (wil geen extra kastjes) ben ik dan alleen aangewezen op het netwerk van Glashart Media en de providers die gebruik maken van Glashart?
Dat kan ik mij voorstellen!Exenator schreef op maandag 18 november 2013 @ 17:49:
Ik heb sinds de zomer een glasvezelverbinding van Caiway en deze is uitermate stabiel. De beloofde snelheid van 150/150 is in werkelijkheid 200/200, dus ik ben zeer tevreden.
Ik bel, kijk TV en internet via deze verbinding. Terug naar de klapperlijn van XS4ALL met een snelheid van 4/1 zou ik absoluut niet willen.
Vraagje, hoe ziet je grafiekje van http://speedtest.caiw.net/ eruit?
=
Half duplex = zenden of ontvangen, niet tegelijk.spone schreef op zondag 17 november 2013 @ 21:59:
Wat je noemt heeft niets te maken met duplex.
Wat je hier schrijft is simpelweg niet waar en kan ook door meerdere gebruikers bevestigt wordenspone schreef op zondag 17 november 2013 @ 21:59:
Reden voor mij om 'terug' te gaan waren:
- ik gewoon radio/tv via de centrale antenne had (en dus een tweede tv zonder omslachtige decoder analoog kon aansluiten)
- technische issues: kon max met 20Mbit per verbinding uploaden om een of andere vage reden. Met 2 uploads tegelijkertijd had ik dan 2x20. Daarnaast was DHCP nogal restrictief. Andere router of router reboot als je eerst een DHCP release deed = een uur geen internet. Je kreeg gewoon geen IP meer toegewezen.
- communicatie met provider ging nogal stroef op verschillende vlakken en telefonische toezeggingen werden niet nagekomen.
Wat ik vermoed is dat je router het simpelweg niet goed doet. Daarnaast is het baseren op downloads van torrents not done. Daar kan gewoon te veel in fout gaan.
Glasvezel heeft ook gewoon een coax aansluiting op het modem zitten.
Je verbinding is full duplex, je router is gewoon te traag
Ook niet waar, je kan gewoon je volle upload in 1 keer gebruiken. Nogmaals, je router is gewoon te traag.
Reboot router is gewoon internet, de dhcp staat op een leasetijd van een half uur t/m maximaal een uur.
Alleen als het mac adres verandert zul je even moeten wachten voor het verlopen van de lease.
En hoe vaak zet je een nieuwe router neer, 1 keer in de 3 a 4 jaar?
Als je zoveel snelheid issues had, waarom heb je het dan nooit rechtstreeks aangesloten om uit te sluiten dat het je router is?
Je router. Hier kan je meer leesvoer vinden over half duplex en full duplex: Wikipedia: Duplex (telecommunications)spone schreef op woensdag 20 november 2013 @ 10:43:
Hoe anders zou je dan verklaren het niet tegelijkertijd 50 up en down te kunnen hebben?
[ Voor 13% gewijzigd door White_Collar op 20-11-2013 11:00 ]
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"