Linux small business server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:15
Ik ben van plan om bij een klant de huidige Windows 2003 oplossing te gaan vervangen voor een linux small business oplossing.

De huidige server is oud en langzaam, Exchange is al weg gemigreerd naar Exchange online.
Heb alleen file sharing, dhcp, printing, internet sharing nodig. Daarom het idee om niet meer te investeren in Windows.

Het idee is om Zentyal daarvoor te gaan gebruiken.
Nu zit ik alleen nog met de volgende vraag, ga ik nog een hypervisor ( eventueel Proxmox ) installeren of niet?

server wordt een hp ml310e met 8gb

Graag hoor ik de eventuele voor/nadelen om Zentyal virtueel te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:39

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De taken die je benoemt zijn prima mogelijk.
Over virtualisatie in het algemeen is al zoveel geschreven dat we die discussie hier niet nog een keer over hoeven te doen. Heb je specifieke redenen om wel of niet voor virtualisatie te kiezen?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
Nee, heb geen specifieke redenen om wel/niet voor virtualisatie te kiezen vandaar ook deze vraag puur voor deze opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Je kan het m.i. op 2 manieren doen; 1 machine met alle functies, of maak van de machine een hypervisor, en draai hier voor iedere functie een VM op.

Ik ben persoonlijk fan van de virtuele oplossing.

Is goed voor veiligheid e.d., zeker als je bepaalde diensten binnen een DMZ wil draaien en andere niet. Geeft je ook wat extra flexibiliteit als je later meer puppypower nodig gaat hebben, kun je VMs makkelijk heen en weer gooien tussen machines.

Nadeel eraan is natuurlijk extra beheer (een server tegen 1 hypervisor + X vms)
Ook heb je iets meer resources nodig (je draait meerdere OSsen op dezelfde hardware), maar performance technisch zie zal dit allemaal niet heel spannend zijn. Andere manier is Deze functies heb ik vroeger nog eens bij een MKB bedrijfje neergezet op 1 server met 233 MHZ en 256 MB RAM :)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grote voordeel van Zentyal op een hypervisor te zetten is dat je backup en vooral disaster recovery plan een stuk eenvoudiger wordt. Door regelmatig snapshots te nemen ben je met minimaal dataverlies en downtime snel weer 'up and running'

Daar tegenover staat dat je met de configuration backup van Zentyal heel erg snel weer een werkende server hebt als je hardware problemen hebt. In dat geval hoef je geen extra tijd/geld te investeren in het onderhoud van een hypervisor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
Ik denk dat ik met bovenstaande berichten al mijn keuze heb gemaakt.
Zentyal als basis, backup van de config maken (die is na installatie toch redelijk statisch)
Databackup wordt extern gedaan, denk zelf aan Crashplan (heb ik nu ook in gebruik onder windows maar moet geen probleem vormen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij Zentyal kan je de remote service inschakelen. Dit is een cloud service waarbij de configuratie backup automatisch wordt opgeslagen. Bij een verandering in de configuratie wordt er een nieuwe configuratie backup gemaakt.
Voor de data zou ik zeker naar een andere oplossing kijken omdat de dataopslag via Zentyal subscription niet goedkoop is.
Pagina: 1