Het Luchtvaart Topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 112 Laatste
Acties:
  • 659.930 views

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Een iets duidelijkere foto.
Ik blijf erbij dat ik het geen verbetering vind. :N

Dan maar liever een onpopulaire mening hebben. }:O

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8683/16620652425_e338552407_k.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door Piet91 op 23-02-2015 11:05 ]

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

check, erg mooie livery. stukje dynamischer idd, en ook wat jonger.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Verwijderd

Dat ziet er strak uit! Veel beter dan ik had ingeschat!

Voor wie het nog niet heeft gezien, er staan nog wel meer foto's van de nieuwe 77W op het Flickr account van de fotograaf.

Edit:

De geruchten gaan dat de eerste proefvlucht van de PH-BFT pas op 2 maart is...

Dat word dus nog even afwachten... :9

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2015 15:26 ]

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:19
Hier iets beter te zien:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/1pcyys.jpg

Lekker!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:31

mambo No5

Bad Apple?

Nice. :Y

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik vind het mooi, net een sidderaal :+

edit://

Afbeeldingslocatie: http://i202.photobucket.com/albums/aa1/chiemimatsumoto/San%20Diego%206-2006/76ee.jpg

[ Voor 61% gewijzigd door franssie op 23-02-2015 20:31 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:34

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

franssie schreef op maandag 23 februari 2015 @ 19:49:
Ik vind het mooi, net een sidderaal :+
Schokkend :? :+

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het doet mij op dit soort kisten een beetje denken aan dit:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a0/USAF_C-32A.jpg

Alleen dan op z'n kop.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-12 16:46
Ik snap echt niet waar zoveel mensen zo lyrisch over zijn. Goedkope uitstraling. Maar goed, aan de andere kant, als ik de kijkcijfers zie van sommige programma's snap ik wel waar het hersenloze en gebrek aan creativiteit vandaan komt. :X

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• Piet91
  • Niet online
Da's dezelfde foto. }:O
cbr600f4i schreef op maandag 23 februari 2015 @ 21:12:
Ik snap echt niet waar zoveel mensen zo lyrisch over zijn. Goedkope uitstraling. Maar goed, aan de andere kant, als ik de kijkcijfers zie van sommige programma's snap ik wel waar het hersenloze en gebrek aan creativiteit vandaan komt. :X
Gelukkig, ik sta niet alleen.

Anywho: 400 meter zicht en dan toch volgas vooruit op de baan.
Dan moet denk ik toch wel even de figuurlijke knop om lijkt me :+

Afbeeldingslocatie: http://cdn1.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2015/2/23/526724.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Piet91 op 23-02-2015 22:00 ]

• CyBeR
  • Niet online
Meh, je weet dat er niet opeens een bocht komt ofzo dus…

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op maandag 23 februari 2015 @ 22:00:
Bocht niet, maar een groep vogels, onderdeel van het vliegtuig dat voor jou vertrok, een heel vliegtuig op je baan, dat soort dingen zou je met zicht wel kunnen zien. Niet dat het zal helpen altijd overigens, maar zonder zicht is het gewoon puur vertrouwen op instrumenten, communicatie en grond radar, en er zijn voorbeelden waar dat helaas niet genoeg bleek.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Piet91 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 21:59:
[...]

Anywho: 400 meter zicht en dan toch volgas vooruit op de baan.
Dan moet denk ik toch wel even de figuurlijke knop om lijkt me :+

[afbeelding]
400 meter is niets, vertrekken met 125 meter (is het minimum over het algemeen), das pas niets zien :)

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:51
CyBeR schreef op maandag 23 februari 2015 @ 22:00:
Of een drempel, zebrapad... :+

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-12 10:10
Of John McClane. :+

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fDaCzAprOkJNI6jBBGVHElZX/full.jpg

• Piet91
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis:

Afbeeldingslocatie: http://transform.fairfaxregional.com.au/transform/v1/resize/frm/storypad-HUsEdZYVtCHvsxRypXvH9v/c2afc21c-dad5-4c14-8f62-558699166cde.jpg/w1200_h678_fmax.jpg

- 24 februari 1989:: Vlucht 811 van United Airlines vanuit San Francisco via Los Angeles is onderweg van Honolulu naar Sydney met een stop in Auckland.
De vlucht wordt uitgevoerd door een Boeing 747-122 (N4713U, de 89e 747 van de lijn) met 337 passagiers,
15 cabin crew en 3 cockpitcrew.
De vlucht zou de twee na laatste vlucht voor gezagvoerder David Cronin worden voor zijn verplichte pensionering.

Omdat ze turbulentie verwachten (ze maakten voorbereidingen om om onweersbuien heen te vliegen) lieten zij de seatbelt sign aan staan.
Wanneer ze na 16 minuten boven de Grote Oceaan van 6.700 naar 7,000 meter klimmen hoort men een knarsend geluid gevolgd door een luide knal wat door de hele 747 rammelt.
Anderhalve seconde later knalt de voorste vrachtdeur naar buiten. Dit gaat met zo'n geweld dat het een deel van de romp meetrekt.
Door het drukverschil en de wind wordt een deel van de cabinevloer naar beneden gedrukt; 10 stoelen van de Business Class worden naar buiten gerukt. 9 passagiers op deze stoelen gaan mee.
Een stewardess wordt bijna uit het vliegtuig gezogen maar wordt door collega's en passagiers in veiligheid gebracht.

De cockpit-crew laat de 747 onmiddellijk dalen naar een hoogte waar men weer kan ademen en draaien 180 graden terug naar Honolulu. Ook wordt er brandstof gedumpt.
Het zuurstofsysteem was door de schade onbruikbaar geworden.
De beide motoren aan de rechterkant liepen grote schade op door het puin wat uit de 747 werd gezogen; beiden stonden in brand. Motor #3 begon hevig te trillen en werd uitgeschakeld.
Ook motor #4 werd later uitgeschakeld. Ook werd de rechtervleugel en het staartvlak beschadigd.

Omdat ook de intercom was beschadigd kon men geen contact opnemen met de cabin crew.
Hierop ging de boordwerktuigkundige naar beneden en ook om te kijken wat de schade was; dit was immers onbekend en niet te zien in de cockpit.
Toen hij zichtbaar geschroken terug in de cockpit kwam en hen de situatie vertelde dachten ze dat een bom de oorzaak was; de Lockerbie-aanslag was nog maar 10 weken geleden.

Bij nadering van Honolulu konden de flaps niet ver genoeg uitgeschoven worden; hierop werd de landing met een hoge snelheid van zo'n 350–370 km/h gemaakt; toch kreeg men de 747 op tijd tot stilstand.
Hierop werd de evacuatie gestart en binnen 45 waren alle inzittenden uit het vliegtuig; alle cabin crew liep hier verwondingen bij op.
De 9 inzittenden die uit het vliegtuig waren gezogen zijn - op zeer kleine resten na - nooit teruggevonden.
Alleen de vrachtdeur is opgedoken.

Afbeeldingslocatie: http://lessonslearned.faa.gov/UAL811/after_landing.jpg
Afbeeldingslocatie: http://node1.bbcimg.co.uk/iplayer/images/episode/p00nqc0x_640_360.jpg

De oorzaak bleek uiteindelijk bij de sluiting van de vrachtdeur te zitten.
Waar veel deuren naar binnen openen en in gesloten toestand tegen het frame drukken als de druk buiten lager wordt en zo dus niet geopend kan worden, gaat de vrachtdeur van de 747 naar buiten open.
Het sluitingsmechanisme moet dus zo uitgevoerd worden dat deze deur nooit open kan gaan tijdens de vlucht.
Een latch pin wordt elektrisch gedraaid waarna d.m.v. een hendel aan de buitenkant van de deur hier een extra locking sector overschuift. Deze hendel onderbreekt ook de stroom van de motoren zodat de latch pin niet meer kan draaien.
De locking sector zou er ook voor moeten zorgen dat de latch pin niet meer kan draaien.

Afbeeldingslocatie: http://lessonslearned.faa.gov/UAL811/figure1.jpgAfbeeldingslocatie: http://lessonslearned.faa.gov/UAL811/figure2.jpg

Beide onderdelen voldeden echter niet. Hoewel de hendel was omgezet stond er bij sommige tests nog steeds stroom op de motoren van de vergrendeling. Bij deze tests was de latch pin in staat de locking sector te verschuiven en hiermee de vrachtdeur te ontgrendelen.
Mocht er tijdens de vlucht dus stroom op de vergrendeling komen te staan dan kon dit er dus voor zorgen dat de vergrendeling open ging en de deur dus los kwam.
In het geval van vlucht 811 leek kortsluiting in de 18 jaar oude 747 de oorzaak te zijn; hierop kwam er stroom op de motoren te staan en bezweek de vergrendeling.

De 747 werd gerepareerd en kwam 7 maand later weer in dienst bij United Airlines met een nieuwe registratie: N4724U. In 1997 werd het als C5-FBS aan de Gambiaanse luchtvaartmaatschappij Air Dabia verkocht.
Tijdens onderhoud van de 747 op de luchthaven van Plattsburgh, New York in 2000 ging de maatschappij failliet en werd de 747 achtergelaten en verwaarloosd.
In 2004 werd de 747 gesloopt.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/6/6/0/0017066.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/3/8/6/0322683.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/9/7/0/0325079.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/3/1/8/2121813.jpg

- 24 februari 2003: De eerste vlucht van de Boeing 777-300ER.
N5017V vertrok om 10:00 uur vanaf Paine Field in Everett, Washington voor een vlucht van iets meer dan 3 uur waarna het landde op Boeing Field in Seattle.
N5017V is 423e gebouwde 777 en wel de eerste 777-300ER.

Het is de vierde variant van de 777 (na de 777-200, 777-200ER en de 777-300).
Gebaseerd op de -300 is het vliegbereik met 2400 kilometer verhoogd naar 13.427 kilometer (ondertussen gegroeid naar 14.490 km.), spanwijdte is met 3.9 meter vergroot en de vleugels hebben raked wingtips gekregen.
Daarnaast vernieuwde landingsgestellen, extra brandstoftanks, verstevigde romp, kan bijna 20 ton meer vracht vervoeren en de totale maximum takeoff weight (MTOW) ligt met 351,5 ton ruim 52 ton hoger dan de -300.
De -300ER wordt voortgestuwd door de General Electric GE90-115B1; 's werelds krachtigste straalmotor.
Dit alles zorgt ervoor dat de 777-300ER bij introductie zo'n 8-9% lagere operating cost had als de A340-600 en zo'n 20% minder brandstof verbruikt dan de 747-400.
(Deze cijfers verschillen natuurlijk enorm per maatschappij, belading, aantal passagiers etc. etc.)

De eerste 777-300ER wordt op 24 april 2004 als F-GSQA aan Air France geleverd.
De 777-300ER is de best verkochte variant van de 777-serie welke op zichzelf al de best verkochte wide-body is (toen Cathay Pacific begin 2014 een aantal 777-orders plaatste, stootte het de 747 als best verkochte wide-body van de troon; zie Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3")

Tot op vandaag zijn er 1827 orders voor de 777 geplaatst waaronder 768 voor de -300ER.
Er staan nog 229 orders open en met 8.3 777-300ER's per maand / 100 per jaar zou de 777 productie over ruim 27 maanden - mei/juni 2017 - klaar zijn. Net voordat Boeing aan de 777x wil beginnen.

N5017V vliegt sinds juli 2004 als JA732J voor Japan Airlines; op dit moment is het bezig met de terugvlucht vanuit London Heathrow naar Haneda.

Afbeeldingslocatie: http://cdn1.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2015/2/5/519887.jpg

• MrLink
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-12 16:46

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:27
Je zal maar op rij 44 zitten, dan word je helemaal gek van alle toiletbezoekers... :-(

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Valt wel mee denk ik? Meeste mensen zullen toch naar die toiletgroep tussen rij 25 en 30 gaan vermoed ik.

Denk dat je meer last zou hebben van die 3 galleys achterin.

Virussen? Scan ze hier!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De groene stoelen van rij 30 zijn het meeste irritante omdat daar zich allemaal mensen gaan verzamelen die op het toilet staan te wachten, veel mensen zien niet dat er achterin het toestel ook toiletten zijn.

Verwijderd

oohh schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 09:10:
[...]

Je zal maar op rij 44 zitten, dan word je helemaal gek van alle toiletbezoekers... :-(
Dat is in de huidige 747's op rij 64+ ook. Al die mensen die op het achterste toilet staan te wachten en elke paar minuten die fijne toiletgeur 8)7

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:38

Bob Popcorn

Plop!

IMHO is het bij alle nachtvluchten enorm waard om gewoon Economy Comfort te boeken bij KLM, kost bijv. naar Taiwan slechts 90 euro extra. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Das mooi om te horen, want ik heb 160 bijbetaald om van LAX terug Economy Comfort te hebben, ik heb nog niet eerder zo'n afstand gevlogen, maar met mijn bijna 2 meter lengte leek het me geen verkeerde keus. Op het moment van reserveren waren er overigens nog 4 beschikbaar, terwijl je op de dagvlucht naar LAX nog zeer ruime keuze had.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 09:37:
De groene stoelen van rij 30 zijn het meeste irritante omdat daar zich allemaal mensen gaan verzamelen die op het toilet staan te wachten, veel mensen zien niet dat er achterin het toestel ook toiletten zijn.
Als ik daar zit bij het gangpad gaan de benen languit en vertel ik ze vriendelijk op te rotten als ze daar gaan babbelen (en ja, dat heb ik eerder al gedaan ;) ). Het hielp in de 747combi wel dat er een schermpje hing met informatie en film die ik zogenaamd wilde zien :p

Wat is er eigenlijk preferred aan de rij 16-19 gangpad stoelen? Lijken me gewone economy?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:09

Fiber

Beaches are for storming.

Dan zou ik toch echt 'per ongeluk' over je benen struikelen... :)

Maar ik denk dat daar ruimte zat is voor jouw benen en voor een paar passagiers die even willen rekken en strekken. :) Je schermpje zal wel in je armleuning zitten of zo... Zou je daar ook in de toiletgeuren zitten of zal dat wel meevallen?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Fiber schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:23:

Maar ik denk dat daar ruimte zat is voor jouw benen en voor een paar passagiers die even willen rekken en strekken. :) Je schermpje zal wel in je armleuning zitten of zo... Zou je daar ook in de toiletgeuren zitten of zal dat wel meevallen?
Ik heb voornamelijk op de 777 en de A380 gevlogen en heb daar echt nooit last gehad van toilet geuren. Misschien dat de oudere kisten een ander soort toilet hebben?

Dat "struikelen" is dus echt een nare streek. Probeer je een beetje te dutten heb je weer zo een figuur dat op je voeten gaat staan :X

• CyBeR
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 09:37:
Ik weet niet of dat zo is… Ze overdrijven de open ruimte voor dat soort stoelen nog wel 's schromelijk.

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Gisteren de eerste ronde van de selectie voor luchtverkeersleider overleefd en aansluitend meteen de tweede ronde gemaakt :D Daar krijg ik binnen enkele dagen bericht van.

En in het kader van vliegtuigen kreeg ik gister geheel toevallig het bericht dat de werkgever van m'n pa mij wil leren vliegen op eenmotorige vliegtuigjes zoals cesna's! Prima dagje dus :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Fiber schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:23:
Dat gaat jou meer pijn doen dan mij ;) . Maar eigenlijk zeg je dus "als ik je belet je te gedragen als een tokkie, dan ga je de overtreffende trap doen"?
Maar ik denk dat daar ruimte zat is voor jouw benen en voor een paar passagiers die even willen rekken en strekken. :)
Het probleem is dat ze wel jouw personal space gaan vullen. Gelukkig mag het niet eens in vliegtuigen naar de VS (geen samenscholingen toegestaan). En daar ben ik het mee eens, niet de reden waarom maar wel het verbod. Het geeft gewoon overlast, je betaalt extra voor die stoel en dan komen daar paupers doen alsof ze een sigaretje komen roken.

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 24-02-2015 11:32 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:31:
Gelukkig mag het niet eens in vliegtuigen naar de VS (geen samenscholingen toegestaan). En daar ben ik het mee eens, niet de reden waarom maar wel het verbod.
Ik heb dat nog nooit gehoord, of gemerkt op transatlantische vluchten.

[ Voor 6% gewijzigd door PolarBear op 24-02-2015 11:46 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:09

Fiber

Beaches are for storming.

gambieter schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:31:
[...]

Dat gaat jou meer pijn doen dan mij ;) . Maar eigenlijk zeg je dus "als ik je belet je te gedragen als een tokkie, dan ga je de overtreffende trap doen"?

[...]

Het probleem is dat ze wel jouw personal space gaan vullen. Gelukkig mag het niet eens in vliegtuigen naar de VS (geen samenscholingen toegestaan). En daar ben ik het mee eens, niet de reden waarom maar wel het verbod. Het geeft gewoon overlast, je betaalt extra voor die stoel en dan komen daar paupers doen alsof ze een sigaretje komen roken.
Als jij je als een tokkie gedraagt mag ik het ook... :) Ik overdrijf een beetje, maar zoals jij het net formuleerde kwam het over dat je expres zo languit mogelijk onderuit gaat zitten en mensen agressief wegjaagt. En dat hoef ik niet te pikken. Als jij normaal zit en je normaal gedraagt zal ik dat ook heus wel doen. Maar ik loop graag een rondje op lange vluchten en volgens mij mag dat best. Anderhalve meter, als dat plaatje klopt, moet genoeg zijn om met je medepassagiers te delen... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:57

mrsar

waar een sar is,is een wodka

PolarBear schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:44:
[...]

Ik heb dat nog nooit gehoord, of gemerkt op transatlantische vluchten.
staat me bij dat er wordt omgeroepen om gelieve niet met teveel mensen bij elkaar te staan richting de VS

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• CyBeR
  • Niet online
Afaik is dat alleen bij de deur van de cockpit zo. Mag je ook niet bij in de buurt zijn als die even open moet om 't een of 't ander, dan gaat er een stewardess als security guard voor staan :')

[ Voor 59% gewijzigd door CyBeR op 24-02-2015 12:23 ]

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:00
Bob Popcorn schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 10:42:
IMHO is het bij alle nachtvluchten enorm waard om gewoon Economy Comfort te boeken bij KLM, kost bijv. naar Taiwan slechts 90 euro extra. :)
Hangt een beetje van de layout af. Heb meegemaakt dat de middelste rij stoelen begon met 3 breed, daarna 4. Die eerste rij van 4 is ruk, maar wel Comfort... (

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:43

Bestla

Kvinne

Capacitor schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:30:
Gisteren de eerste ronde van de selectie voor luchtverkeersleider overleefd en aansluitend meteen de tweede ronde gemaakt :D Daar krijg ik binnen enkele dagen bericht van.

En in het kader van vliegtuigen kreeg ik gister geheel toevallig het bericht dat de werkgever van m'n pa mij wil leren vliegen op eenmotorige vliegtuigjes zoals cesna's! Prima dagje dus :)
Gefeliciteerd !

En vliegen met een Cessna is echt leuk. Ik heb al menig proeflesje gehad en taxien en opstijgen gaan al prima. Ook op koers en hoogte blijven bij sterke wind gaat mij goed af. :*)

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

PeaceNlove schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 10:48:
Das mooi om te horen, want ik heb 160 bijbetaald om van LAX terug Economy Comfort te hebben, ik heb nog niet eerder zo'n afstand gevlogen, maar met mijn bijna 2 meter lengte leek het me geen verkeerde keus. Op het moment van reserveren waren er overigens nog 4 beschikbaar, terwijl je op de dagvlucht naar LAX nog zeer ruime keuze had.
Ik zit nu sterk te twijfelen of die 90 euro per enkele reis is. Geen idee eigenlijk. Maar je hebt idd een bak beenruimte méér en dat is het gewoon waard. Ooit eens naast een serieus grote vent gezeten (2 meter nogwat) en die was ook gewoon fors, en die zat ook in Economy Comfort klem. Maargoed, die was dan ook écht huge. :)

Trouwens, wat helemaal irritant is als je aan het gangpad zit vlakbij de plee is als mensen je stoel beetpakken om daar te gaan staan wachten. :(
CyBeR schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 12:22:
Afaik is dat alleen bij de deur van de cockpit zo. Mag je ook niet bij in de buurt zijn als die even open moet om 't een of 't ander, dan gaat er een stewardess als security guard voor staan :')
Stond een keertje in de rij voor de plee voorin een A380 toen de piloot naar buiten kwam. Toen vroeg ik even vriendelijk of ik z'n glass cockpit mocht zien en dat was geen probleem :) Wel echt fucking indrukwekkend zo'n A380 cockpit :D

[ Voor 22% gewijzigd door Bob Popcorn op 24-02-2015 13:06 ]

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:11
^ ik Google die cockpit, inderdaad indrukwekkend. Maar waarom kiezen ze voor die kist wel te vliegen met een stick en niet met een yoke?

Edit:
Of is dat gewoon een Airbus dingetje? Nu ik de A350 Google, die heeft het ook maar de 787 niet..

[ Voor 28% gewijzigd door Streskip op 24-02-2015 13:16 ]

• CyBeR
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:04:
[...]
Stond een keertje in de rij voor de plee voorin een A380 toen de piloot naar buiten kwam. Toen vroeg ik even vriendelijk of ik z'n glass cockpit mocht zien en dat was geen probleem :) Wel echt fucking indrukwekkend zo'n A380 cockpit :D
Wat, in de lucht en ná 11/9? (Ja ik weet dat er nog geen A380's waren toen).

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Streskip schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:14:
^ ik Google die cockpit, inderdaad indrukwekkend. Maar waarom kiezen ze voor die kist wel te vliegen met een stick en niet met een yoke?
Airbus heeft sidesticks, Boeing en de meeste anderen yokes.
CyBeR schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:15:
[...]

Gebeurt wel vaker toch? O-)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

CyBeR schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:15:
[...]

Jep, vorig jaar maart. Keek gewoon een beetje over z'n schouder en toen ik zei dat ik het graag even wilde zien mocht ik langs hem heen even twee tellen kijken. Stelde niet zoveel voor hoor, vroeger als klein jochie was het een stuk gaver :D Ooit nog eens in een Transavia A310 op de stoel van de copiloot gezeten 8)

[ Voor 0% gewijzigd door Bob Popcorn op 24-02-2015 13:20 . Reden: Get your facts straight :( ]

• Fly-guy
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 12:22:
Afaik is dat alleen bij de deur van de cockpit zo.
Dat sowieso moet, maar op vluchten naar de VS zou moeten worden omroepen dat er in de gangpaden en bij de toiletten geen "groepsvorming" mag plaatsvinden. Opdracht van "homeland security", maar het wordt ook wel eens vergeten om dat om te roepen.

• CyBeR
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:17:
[...]

Jep, vorig jaar maart. Keek gewoon een beetje over z'n schouder en toen ik zei dat ik het graag even wilde zien mocht ik langs hem heen even twee tellen kijken. Stelde niet zoveel voor hoor, vroeger als klein jochie was het een stuk gaver :D Ooit nog eens in een Transavia A310 op de stoel van de copiloot gezeten 8)
Yep, hier idem. Weet niet meer wat voor kist. "Wat is die knop", vroeg ik. "Oh da's voor de autopiloot", zei de piloot, terwijl 'ie er een zwieper aan gaf en 't vliegtuig direct een bocht maakte. (En weer terug).

Goeie tijden toen nog.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

CyBeR schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:45:
[...]

Yep, hier idem. Weet niet meer wat voor kist. "Wat is die knop", vroeg ik. "Oh da's voor de autopiloot", zei de piloot, terwijl 'ie er een zwieper aan gaf en 't vliegtuig direct een bocht maakte. (En weer terug).

Goeie tijden toen nog.
Toen kwam de stewardess ook gewoon nog vragen of je even wilde kijken bij de piloot, daar liep je dan als klein mannetje aan de hand van de stewardess naar de cockpit :*)

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:52:
[...]

Toen kwam de stewardess ook gewoon nog vragen of je even wilde kijken bij de piloot, daar liep je dan als klein mannetje aan de hand van de stewardess naar de cockpit :*)
en ik heb toen een keer uit pure verlegenheid nee gezegd tegen de stewardess :( dat terwijl ik idolaat was van vliegtuigen... maar ik durfde echt niet :(

* mystic was toen 5 of 6 oid en heeft het zichzelf inmiddels vergeven.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• Capacitor
  • Nu online
Capacitor schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:30:
Even mezelf quoten: tweede ronde ook gehaald, volgende week ronde drie, het assessment :D

Verwijderd

Nice Capacitor! Succes volgende week!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:34

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Capacitor schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 15:28:
[...]
Even mezelf quoten: tweede ronde ook gehaald, volgende week ronde drie, het assessment :D
Gefeliciteerd, voorlopig maar even van de Port, Sherry en Vermouth afblijven ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• wildhagen
  • Niet online
Capacitor schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 15:28:
[...]

Gefeliciteerd.

Maar wat zijn de 1e en 2e ronde dan, uit nieuwsgierigheid? :)

Virussen? Scan ze hier!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:52
1ste en tweede ronden zijn de FEAST en DART testen. Wikipedia: FEAST test

• Capacitor
  • Nu online
wildhagen schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 16:02:
[...]

Gefeliciteerd.

Maar wat zijn de 1e en 2e ronde dan, uit nieuwsgierigheid? :)
Dank u allen!

De eerste ronde bestaat uit verschillende onderdelen: een waarbij je richtingen en afstanden moet herkennen, een Engels gedeelte, reactievermogen bij vraagstukken met slechts 1 seconde reactietijd, ruimtelijk inzicht en nog een onderdeel (maar weet niet meer wat). Had hier zelf eigenlijk niet zo'n heel goed gevoel over, maar blijkbaar was het toch genoeg om door te gaan :)

De tweede ronde was een radartest, waarbij je vliegtuigen door checkpoints moest begeleiden. Dit werd steeds moeilijker (achtergrondverkeer) en op het laatst werd er ook nog in je oor gesproken. Als je dan twee getallen had gehoord moest je die optellen. Soort van multi-tasking dus. Bij deze test had ik er zelf wel een goed gevoel over gelukkig, en terecht zo blijkt :P

• Hmmbob
  • Laatst online: 14-12 13:43
PeaceNlove schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 10:48:
Das mooi om te horen, want ik heb 160 bijbetaald om van LAX terug Economy Comfort te hebben, ik heb nog niet eerder zo'n afstand gevlogen, maar met mijn bijna 2 meter lengte leek het me geen verkeerde keus.
Kan het je aanraden op die vlucht. Mijn vrouw en ik hebben in augustus heen en terug in de normale economy gevlogen, maar tijdens onze verhuisreis in oktober hebben we Economy Comfort gezeten. Dat was echt een stukje lekkerder op die lange vlucht. En rustiger ook.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Die Bolle14
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-08-2023
Voor de mensen die van licht houden:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B-oX6O8WkAAie4g.jpg

Tweet van Mattcawby

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:49
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:52:
[...]

Vroeger ook mee gemaakt ja. Met mijn oom die piloot was gewoon mee in de cockpit tijdens de vlucht en ook nog eens goedkoop mee. Mooie tijden. Tegenwoordig mag niks meer................ ;) ;) ;)

MobyletteKaptein50 HondaMB50 SpartaHappy50 KawasakiGT750 HondaCB750C HondaVFR750F DerbiVariant50 HondaSH100 HondaSH150 MalagutiPassword250 KawasakiZ750 PiaggioLiberty50 SymSymphonyST125LC SymHD125 PiaggioBeverlyS300HPE

• giganielsie
  • Laatst online: 14-12 19:14
Capacitor schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 16:08:
[...]

Dank u allen!

De eerste ronde bestaat uit verschillende onderdelen: een waarbij je richtingen en afstanden moet herkennen, een Engels gedeelte, reactievermogen bij vraagstukken met slechts 1 seconde reactietijd, ruimtelijk inzicht en nog een onderdeel (maar weet niet meer wat). Had hier zelf eigenlijk niet zo'n heel goed gevoel over, maar blijkbaar was het toch genoeg om door te gaan :)

De tweede ronde was een radartest, waarbij je vliegtuigen door checkpoints moest begeleiden. Dit werd steeds moeilijker (achtergrondverkeer) en op het laatst werd er ook nog in je oor gesproken. Als je dan twee getallen had gehoord moest je die optellen. Soort van multi-tasking dus. Bij deze test had ik er zelf wel een goed gevoel over gelukkig, en terecht zo blijkt :P
Gefeliciteerd!

En hou ons op de hoogte, ik wil na mijn examens mijzelf ook gaan inschrijven voor luchtverkeersleider. Ben benieuwd naar jou voortgang!

• Piet91
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: http://image.airlineratings.com/articles/Image%207%20DC-9%20production.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pw.utc.com/Content/Pratt_Whitney_News/Feed/Stories/20150112-1315/img/dc9-704x396.jpg
De constructie van de eerste DC-9's en de DC-9 roll-out op 12 januari 1965

- 25 februari 1965: De eerste vlucht van de Douglas DC-9.
(Die na de fusie met McDonnell Aircraft door het leven ging als de McDonnell Douglas DC-9)
De eerst gebouwde DC-9 met registratie N9DC maakt die donderdag in 1965 de eerste vlucht.

Afbeeldingslocatie: http://www.motoart.com/sites/default/files/styles/product_slide_show/public/history/motoartDC-9-004.jpg?itok=hEad7Yk8

De DC-9 zal een van de meest succesvolle passagierstoestellen ooit worden.
In totaal worden tussen 1965 en 1982 976 DC-9's gebouwd en wanneer in mei 2006 - na 41 jaar - de productie van de 717 stopt zijn er van de gehele DC-9 familie (DC-9, MD-80, MD-90 en Boeing 717) 2439 toestellen gebouwd.

Op 8 december 1965 maakt Delta Airlines de eerste commerciële vlucht.
Ruim 49 jaar later maakt diezelfde Delta Airlines op 16 januari 2014 de laatste - officiële - vlucht van de DC-9 in de VS: Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3"
(Hoewel ze in de weken daarna nog enkele vluchten hebben uitgevoerd wegens vertraging in de levering van de 717's)

Ook KLM heeft met de DC-9's gevlogen. De eerste (PH-DNA) werd op 26 maart 1966 aan KLM geleverd.
Er zouden nog 24 stuks in verschillende vormen volgen (de laatste op 11 december 1981) die de opvolger werd voor de Vickers Viscounts.
KLM heeft tussen 1966 en 14 februari 1989 met de DC-9 gevlogen en in totaal hebben de kisten ruim 788.000 uren en 718.000 landingen gemaakt.
In hun gehele loopbaan voor KLM heeft geen enkele DC-9 de vloot voortijdig hoeven te verlaten door een ongeval of ernstig incident; wat op dat moment voor uniek was voor KLM.

Let overigens op de gloednieuwe 747 op de achtergrond met de nieuwe livery (die met KLM's eerste 747 PH-BUA geïntroduceerd werd) die op de rest van de vloot zou worden uitgerold.
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/1/1/1/1178111.jpg

De Fokker F100 en Boeing 737 werden de vervanger voor de DC-9 bij KLM.
Vandaag de dag vliegen er van de 976 gebouwde DC-9's nog zo'n 74 stuks rond.

N9DC vloog voor verschillende maatschappijen rond; als laatste voor de Spaanse maatschappij AirSur totdat deze begin jaren '90 failliet ging. De DC-9 werd uiteindelijk halverwege de jaren '90 - 30 jaar na haar eerste vlucht - op North Texas Regional Airport in...ehh...Texas gesloopt:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/9/8/4/0453489.jpg

Een van Delta's DC-9's - voormalig N3333L, afgeleverd op 7 april 1968 - en later nog in service voor Ozark Airlines en TWA Airlines (die Ozark overnam) bestaat bijna 47 jaar later nog steeds...deels.
Deze staat namelijk met KLM-livery, naam (City of Schiphol) en verzonnen registratie (PH-AAS) op Schiphol Plaza.
Daar staat het naast de DC-10 landingsgestel, vleugel en motorgondel en zijn daar op 31 oktober 2007 heengebracht vanaf Schiphol-Oost voor de luchtvaartshop ‘Planes at Plaza'.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/5/4/5/2285545.jpg

- 25 februari 2009: De Poldercrash.
Turkish Airlines-vlucht 1951 is onderweg van Istanbul naar Schiphol.
De vlucht wordt uitgevoerd door een 7 jaar en een maand oude Boeing 737-800 (TC-JGE 'Tekirdağ') en aan boord zijn 128 passagiers, 4 cabinepersoneel en 3 cockpitcrew.

Bij nadering van Schiphol komen boven Flevoland de eerste signalen van een probleem aan de linker radiohoogtemeter (van de gezagvoerder). De meter van de co-piloot (die de vlucht uitvoert) functioneert prima.
Bij nadering van de Polderbaan heeft de 737 een hoge snelheid en ligt het boven de normale glidescope.
De autothrottle neemt gas terug om op de glidescope terecht te komen.

Doordat de hoogtemeter een foutieve hoogte doorgeeft (lager dan de feitelijke hoogte) denkt het vliegtuig dat het al bijna bij de landingsbaan aangekomen was.
Uiteindelijk gaat de autothrottle terug naar retard mode; de stand vlak voor touchdown.
Wanneer de Stick shaker wordt geactiveerd komt de crew erachter dat de 737 bijna overtrekt; ze proberen dit nog op te vangen door motorvermogen op te voeren.
Doordat ze op slechts 150 meter hoogte bevinden was dit te laat; de 737 crasht om 10:26 uur op zo'n anderhalve kilometer voor de Polderbaan in een geploegde akker waarbij de staart als eerste de grond raakt.

Afbeeldingslocatie: http://photos.wikimapia.org/p/00/00/70/60/16_big.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/0/4/0/1489040.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/4/3/2/1489234.jpg
Afbeeldingslocatie: http://lessonslearned.faa.gov/Avianca52/Turkish_accident_3.jpg

De 737 breekt in drie stukken, de beide motoren breken af en komen op 100 meter van de romp terecht.
De hulpdiensten waren snel ter plaatse. Er werden 60 ambulances ingezet, 3 traumahelikopters en enkele brandweerwagens. Omdat het vliegtuig was neergekomen in modderig, omgeploegd akkerland werden ook rupsvoertuigen en tractoren ingezet om het vliegtuig te bereiken.
4 Amerikanen, een Turkse passagier, een cabinepersoneelslid en de volledige cockpitcrew overleven de crash niet. 120 inzittenden raakten gewond; 6 passagiers raakten niet gewond.

In maart worden de resten naar Schiphol-Oost gebracht voor onderzoek en op 6 mei 2010 volg het eindrapport van dit onderzoek.

Vlucht 1951 wordt nog steeds uitgevoerd door Turkish Airlines op deze route.
De vluchten worden uitgevoerd door 737's en A320's.

Vlakbij de crashsite werd een monument onthuld; 9 walnotenbomen voor elk slachtoffer.

• Coenen
  • Laatst online: 12-12 20:37

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Weer een mooie post Piet. :)

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:00
Het viel me destijds al op dat de flightcrew daarbij omgekomen is. Van de passagiers kan ik het me goed voorstellen, zeker als deze op een breuk zaten. Meen ergens gelezen te hebben dat de cockpit redelijk samengedrukt bleek te zijn (hetzij spullen van de achterwand die los zijn gekomen, hetzij het dashboard/vloer wat naar binnen kwam).

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Fly-guy
  • Niet online
ijdod schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 09:22:
Het viel me destijds al op dat de flightcrew daarbij omgekomen is. Van de passagiers kan ik het me goed voorstellen, zeker als deze op een breuk zaten. Meen ergens gelezen te hebben dat de cockpit redelijk samengedrukt bleek te zijn (hetzij spullen van de achterwand die los zijn gekomen, hetzij het dashboard/vloer wat naar binnen kwam).
Als het vliegtuig met de staart het eerst de grond raakt, zal de cockpit met de grootste snelheid (als laatste) de grond raken. De "arm" is het langst, dus de krachten ook.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Fly-guy schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 09:39:
[...]

Als het vliegtuig met de staart het eerst de grond raakt, zal de cockpit met de grootste snelheid (als laatste) de grond raken. De "arm" is het langst, dus de krachten ook.
Dat ligt eraan, omdat het toestel plastisch vervormd is heeft het een deel van de energie geabsorbeerd. Ik denk dat de piloten met hun hoofd ergens tegenaan gestoten hebben of bekneld zijn geraakt in de cockpit.

• wildhagen
  • Niet online
De copiloot had de crash zelf wel overleefd, maar de hulpverleners konden hem niet op tijd bereiken, waardoor hij alsnog is overleden.
It was reported that the first officer survived the accident but rescuers were unable to reach him via the cockpit door due to security measures introduced in the wake of the September 11, 2001 attacks. The rescuers eventually cut their way into the cockpit through the roof, by which time the first officer had died.

Virussen? Scan ze hier!

• Fly-guy
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 09:51:
[...]

Dat ligt eraan, omdat het toestel plastisch vervormd is heeft het een deel van de energie geabsorbeerd. Ik denk dat de piloten met hun hoofd ergens tegenaan gestoten hebben of bekneld zijn geraakt in de cockpit.
De cockpit deur is door het dak gegaan na de crash, wat aangeeft dat, naast het feit dat de deur inderdaad vrij stevig is, de krachten ook vrij groot waren.
De foto's laten zien dat er niet heel veel vervorming heeft optreden, in ieder geval niet zoveel dat het een zachte klap geweest zou zijn voor de cockpit.

Het rapport heeft ook aan dat de krachten voorin het vliegtuig meer dan 14g waren en niet geheel verrassend zijn de doden en zwaargewonden ook voorin aangetroffen.

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

ijdod schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 09:22:
Mijn bron binnen Schiphol zei dat de cockpit volledig samengevouwen was en dat het nosegear daar voor het grootste gedeelte verantwoordelijk voor was. Het was geen prettig verhaal in ieder geval.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Piet91 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 00:00:

- 25 februari 1965: De eerste vlucht van de Douglas DC-9.
Veel met dit soort kisten (en de MD- opvolgers) gevlogen. Op het dat ik er met 1 bijna ben neergestort na, vind ik het altijd fijne kisten. Vliegen lekker stabiel en zijn stil door de motoren achterin.

Ik dacht altijd dat die kist op Schiphol een Fokker was :p Snapte die cockpit al nooit met die oude meuk er in.

• LongBowNL
Het lijkt mij dat de rotatie, veroorzaakt door het eerst raken van de grond door de staart, ook mee heeft geholpen aan de krachten in de cockpit.

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 10:19:
[...]

Ik dacht altijd dat die kist op Schiphol een Fokker was :p Snapte die cockpit al nooit met die oude meuk er in.
Nah, die staat op 't dak :P

Dat die engine cowling van een DC-10 was, was dan wel weer nieuw voor me.

• Saus
  • Niet online
Vlucht 1951 wordt nog steeds uitgevoerd door Turkish Airlines op deze route.
De vluchten worden uitgevoerd door 737's en A320's.
Wat apart, meestal nemen ze toch zo'n nummer meteen uit de roulatie? Is dit gebruikelijk voor Turkish om hun nummers aan te houden ondanks incidenten?

[ Voor 3% gewijzigd door Saus op 25-02-2015 10:39 ]

• wildhagen
  • Niet online
Saus schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 10:38:
[...]

Wat apart, meestal nemen ze toch zo'n nummer meteen uit de roulatie? Is dit gebruikelijk voor Turkish om hun nummers aan te houden ondanks incidenten?
Is wel gebruikelijk, maar gebeurt zeer zeker niet altijd. Zijn wel meer voorbeelden van verongelukte flights waarvan het flightnumber nog steeds gebruikt wordt:

- American Airlines Flight 1
- American Airlines Flight 6780 (is nu wel een andere route met dat nummer)
- Philippine Airlines Flight 434
- United Airlines Flight 624 (andere route)
- Aer Lingus Flight 712

En zo zullen er nog wel enkelen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 25-02-2015 11:03 ]

Virussen? Scan ze hier!

• LongBowNL
giganielsie schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 23:41:
[...]

Gefeliciteerd!

En hou ons op de hoogte, ik wil na mijn examens mijzelf ook gaan inschrijven voor luchtverkeersleider. Ben benieuwd naar jou voortgang!
Als men nog vragen heeft over luchtverkeersleiding en/of het selectieproces. Je kunt me een DM/PM sturen. Ik heb zelf het hele selectieproces doorlopen, maar helaas tijdens de opleiding afgevallen. :-(

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:11

Let overigens op de gloednieuwe 747 op de achtergrond met de nieuwe livery (die met KLM's eerste 747 PH-BUA geïntroduceerd werd) die op de rest van de vloot zou worden uitgerold.
[afbeelding]
Maandag stond ik voor het eerst te spotten op Schiphol en toen zag ik er 1 in die oldskool kleuren. :D

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Nog eentje dan, omdat het kan:

Afbeeldingslocatie: http://pbs.twimg.com/media/B-rcJJ3UsAEFJj3.jpg:large

March of the Eagles

• wildhagen
  • Niet online
Streskip schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 11:50:
[...]

Maandag stond ik voor het eerst te spotten op Schiphol en toen zag ik er 1 in die oldskool kleuren. :D
Die PH-BXA (737-800) is alweer enkele jaren (vanaf 2009 geloof ik?) de KLM Retrojet ja. Was toen ter gelegenheid van het 90-jarige bestaan van KLM.

Virussen? Scan ze hier!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Saus schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 10:38:
[...]

Als luchtvaartmaatschappijen het nummer meteen uit de roulatie nemen na een incident dan houdt Lion Air over een tijdje niks meer over >:)

• Bestla

Bestla

Kvinne

wildhagen schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 11:54:
[...]

Die PH-BXA (737-800) is alweer enkele jaren (vanaf 2009 geloof ik?) de KLM Retrojet ja. Was toen ter gelegenheid van het 90-jarige bestaan van KLM.
Dat rode KLM logo in die blauw gestreepte staart doet hem geen goed. Ik persoonlijk zou het veel mooier hebben gevonden als dat gewoon blauw zou zijn zoals die DC9 van toen.

Maar ouwe lul die ik ben zie ik liever nog de livery van een Constellation op een 737-800 inclusief het Flying Dutchman logo.
Niet dat ik ooit een Conny op Schiphol heb gezien, maar ze zijn gewoon cool. :)
Afbeeldingslocatie: http://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:RA01:30051001472445&role=image&size=medium

[ Voor 7% gewijzigd door Bestla op 25-02-2015 17:51 ]

• wildhagen
  • Niet online
Bestla schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 17:50:
[...]

Niet dat ik ooit een Conny op Schiphol heb gezien, maar ze zijn gewoon cool. :)
Connies (en Super Connies) zijn idd cool, erg mooi design :)

Enneh, Connies op Schiphol? Alstu :Y)

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/1/0/3/0325301.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/elI0FVD20ESLL82ydbOdkuvf/full.jpg

Helaas bitter weinig goede foto's te vinden van KLM-Connies op Schiphol van fatsoenlijke resolutie. En kleurenfoto's al helemaal lastig.

Wel een KLM-Connie (PH-LKK) op Tokyo Haneda:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/5/1/1/0095115.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 25-02-2015 18:10 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Bestla

Bestla

Kvinne

Deze laatste 2 liveries dus met Flying Dutchman logo vlakbij de cockpitramen. Erg mooi.

En hop De Vliegende Hollander breeduit op de body. >:)

Ben best benieuwd hoe het zou staan op PH-BXA. :)

[ Voor 43% gewijzigd door Bestla op 25-02-2015 18:43 ]

• wildhagen
  • Niet online
Bestla schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 18:24:
Deze laatste 2 liveries dus met Flying Dutchman logo vlakbij de cockpitramen. Erg mooi.
Is zeker mooi, maar persoonlijk vind ik de livery van de Connie in het Aviodrome eigenlijk nog net even wat mooier uitkomen op de Connie :)

Afbeeldingslocatie: http://www.aviationcorner.net/public/photos/0/4/avc_00071304.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.oldprops.ukhome.net/Constellation%20N749NL%20d8.jpg

Ook wel aardig dat op de ene kant "The Flying Dutchman" staat en op de andere kant "De Vliegende Hollander", zoals dat destijds ook het geval was :)

Ook een typisch Connie-kwaaltje overigens (ook wel bij andere props, maar Connie stond er ook bekend om): vlammen uit de motoren/uitlaten (let op de uitlaat van de buitenste motor):

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/8/3/8/0919838.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• Bestla

Bestla

Kvinne

Ik ben van 1964, maar toen waren ze al vervangen door moderner vliegspul. Soms denk ik wel eens was maar eerder geboren. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Bestla op 25-02-2015 19:57 ]

• CyBeR
  • Niet online
Meh, props zijn voor ons cool omdat ze niet echt meer voorkomen maar laat duidelijk zijn dat de jet voor de passagier ruim superieur is ;)

• Die Bolle14
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-08-2023
Ah, de connie, mooiste 3 motorig vliegtuig ooit.

Maar hij er toch 4, dat klopt, maar er deed er vaak 1 niet.

• oohh
Iemand met een vliegtuig en tijd teveel. Bloemenliefhebber?
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10492589_1403283829981940_8600393239019346046_n.jpg?oh=becb8b436f9542abde3bd28e8faf3f8f&oe=55960CB3&__gda__=1434746841_8cf3a7b840b60fc488e7368dcdf0f16b

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Luchtfotografie?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Lijkt me sterk. Er zit zo ontzettend veel overlap in die route dat het wel een hele inefficiënte manier is om te fotograferen. Ik zou eerder denken aan iemand die ergens voor aan het trainen is.

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

downtime schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 00:05:
[...]

Lijkt me sterk. Er zit zo ontzettend veel overlap in die route dat het wel een hele inefficiënte manier is om te fotograferen. Ik zou eerder denken aan iemand die ergens voor aan het trainen is.
Boven bebouwing?

Verwijderd

Bestla schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 17:50:
[...]

Dat rode KLM logo in die blauw gestreepte staart doet hem geen goed. Ik persoonlijk zou het veel mooier hebben gevonden als dat gewoon blauw zou zijn zoals die DC9 van toen.
Ik vind het juist heel erg mooi, rood wit blauw, alleen blauw is juist saaiig. Maar goed, zoveel mensen, zoveel smaken ;)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

misschien een VOR aan het meten? Weet niet of er daar eentje staat maar het is wel een te sterk gestructureerd patroon

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Je krijgt heel veel results met hetzelfde patroon op die registratie. Wat ik vind in een DB:

Airworthiness Classification Experimental
Approved Operation Codes Research and Development

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

test/meet werk op radio bakens lijkt me het dan toch gewoon. iemand moet het doen. toch? en dan beter vanuit de lucht dan vanaf een tafel.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Bolk schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 00:19:
Je krijgt heel veel results met hetzelfde patroon op die registratie. Wat ik vind in een DB:

Airworthiness Classification Experimental
Approved Operation Codes Research and Development
Luchtwaardigsheidstesten waarbij ze veiligheidshalve niet te ver afdwalen van dat vliegveld? Het centrale punt van dat patroon ligt wel pal in het verlengde van de start/landingsbaan.

• Hmmbob
  • Laatst online: 14-12 13:43
ISR testen, denk ik zo:

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/5k0xuc.png
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/5p0nch.png

Sometimes you need to plan for coincidence

• Investig8or
  • Laatst online: 14:55

Investig8or

What goes up, could come down

Grappig, rondjes boven mijn oude huis. En blijkbaar toestemming om over NASA/Lockheed/Moffett te vliegen :?

Vraag me af of het niet gewoon "voor de lol" is, hij schijnt het vaker te doen. Ook een manier om aan de vlieguren te komen natuurlijk:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/izu6mo.png

Idiocracy: it is real!

• Piet91
  • Niet online
China Southern schijnt deze zomer met de A380 naar Amsterdam te komen vanuit Beijing.
Zal een serieuze upgrade zijn van de A330-200; van 4 first class, 24 business, 37 premium eco en 142 eco naar 8 first, 70 business en 428 eco stoelen.

Afbeeldingslocatie: http://www.airteamimages.com/pics/168/168307_big.jpg

Is wel een maatschappij die mij haast niet opvalt en daarom een correctie.
Niet alleen Emirates, Garuda, Singapore, straks Xiamen maar ook China Southern vliegt First Class op Amsterdam.
EDIT: verrek: ook Korean Air.

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 26-02-2015 13:15 ]

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:25

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
http://www.upinthesky.nl/...t-met-a380-naar-schiphol/
Vanaf 20 juni dit jaar komt China Southern dagelijks met hun A380 naar Amsterdam vanaf Peking aldus een niet nader geïdentificeerde bron tegen WCARN. De Airbus A380 gaat de A330-300 vervangen die nu wordt gebruikt op deze route.

De heenvlucht vanaf Peking, met vluchtnummer CZ345 vertrekt om 0:50 lokale tijd en komt aan op Schiphol om 5:40 lokale tijd. De retourvlucht met vluchtnummer CZ346 vanuit Amsterdam vertrekt om 14:50 en er wordt verwacht dat deze 6:20 de volgende dag weer aankomt in Peking, volgens de website van de luchtvaartmaatschappij.
Eigenlijk zouden ze al veel eerder met de A380 naar Schiphol komen, maar aanvankelijk werd er toch voor gekozen om de toestellen eerst op Parijs in te zetten.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Piet91
  • Niet online
Chiron schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 13:26:

Eigenlijk zouden ze al veel eerder met de A380 naar Schiphol komen, maar aanvankelijk werd er toch voor gekozen om de toestellen eerst op Parijs in te zetten.
China Southern vliegt niet (met A380's) op Parijs want de Civil Aviation Administration of China (CAAC) staat maximaal 1 Chinese airline per route toe. En op Beijing - Parijs vliegt dus Air China.
Wel vliegt China Southern op Guangzhou - Parijs maar dan met een A330.
(Nadat ze eerst 777's vlogen maar ze zijn vaker gaan vliegen en ingeruild voor de A330)

Amsterdam wordt hiermee de 3e internationale route voor CZ's A380 naast Los Angeles en Sydney.

EDIT: oh en PH-BVN heeft een naam gekregen: "Tijuca National Park".
Komt volgende maand aan op Schiphol mét de nieuwe Business en Economy Class.
Zal voorlopig dus een buitenbeentje in de -300ER familie zijn want de rest wordt pas in 2016 mee begonnen.

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8579/16644513955_f8b4ee14c2_c.jpg

Enne: hopelijk goed nieuws voor de liefhebbers:

Turkish: zowel Boeing 747 als Airbus A380 nodig
ISTANBUL - Turkish Airlines verwacht in de toekomst zowel de Boeing 747 als de Airbus A380 nodig te hebben om de stormachtige groei op te vangen die het bedrijf doormaakt. Dat heeft voorzitter Hamdo Topcu woensdag gezegd, meldt Reuters. De top van het bedrijf heeft echter nog geen knoop over de aankoop van grote vliegtuigen doorgehakt.
Lijkt me beetje rare keuze maar hopelijk gaan we dus nog een operator met 747-8i's zien.
Ik hoop het in ieder geval. :Y

[ Voor 52% gewijzigd door Piet91 op 26-02-2015 14:05 ]

• oohh
Piet91 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 13:43:
[...]

China Southern vliegt niet met A380's op Parijs want de Civil Aviation Administration of China (CAAC) staat maximaal 1 Chinese airline per route toe. En op Beijing - Parijs vliegt dus Air China.
Wel vliegt China Southern op Guangzhou - Parijs maar dan met een A330.
En ik maar denken dat China Airlines uit China kwam. Niet dus. :)

Anyway. Zag net een mooi filmpje over start en landing van een (tweezits) U-2:

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Chiron schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 13:26:

[...]

Wat een rare tijden voor de heenvlucht, vertrekken na middernacht en dan op een onhandige tijd aankomen op Schiphol..

• Fly-guy
  • Niet online
oohh schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 14:01:
[...]

En ik maar denken dat China Airlines uit China kwam. Niet dus. :)
Het ligt er ook een beetje aan aan wie je het vraagt of Taiwan China is. ;)

• CyBeR
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 14:49:
[...]

Wat een rare tijden voor de heenvlucht, vertrekken na middernacht en dan op een onhandige tijd aankomen op Schiphol..
Tsja, om 3 uur 's nachts weggaan is ook zo kut. 1 uur 's nachts is al redelijk pushing it. En juist eerder weggaan zodat je hier eerder aan komt is ook kut want dan kom je eind van de dag aan.

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
En met aankomst om 05:40 op AMS kunnen de passagiers mooi overstappen op de eerste Europese outbound wave van KLM ;) (en in PEK zal het eea hier ook wel op connecties afgestemd zijn)

• Piet91
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 14:49:
Ook raar artikel. Ze doen alsof het nieuwe vluchten en vluchttijden zijn terwijl deze nu al plaatsvinden.
Alleen type vliegtuig veranderd. (voor zover er details bekend zijn)

En of die tijden handig/prettig zijn ligt ook maar net aan of Peking je start- of eindpunt is.
Vliegt men met Emirates dan boeit men ook niet of men in het holst van de nacht op DXB rondloopt.

Aan de andere kant kan je natuurlijk de laatste dag in Peking ook helemaal volmaken en dan slapen op de vlucht naar Amsterdam.

[ Voor 28% gewijzigd door Piet91 op 26-02-2015 16:23 ]

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-12 23:03

superwashandje

grofheid alom

oohh schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 14:01:
[...]

Anyway. Zag net een mooi filmpje over start en landing van een (tweezits) U-2:
[video]
cool, ik heb nooit door gehad dat de wielen onder de vleugels er gewoon vanaf vallen bij het opstijgen :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Pagina: 1 ... 90 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.