Ubuntu 12.04 start GUI soms niet op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10 08:38
Ik heb sinds vandaag Ubuntu 12.04 op mijn Asus X202E gezet. Er staat nog Windows 8 op, dual boot dus.
Alleen als ik Ubuntu op wil starten vanaf de Grub loader, wilt hij de Gnome soms niet starten. Ik kan dan inloggen op de terminal via alt+ctrl+f1 en dan allerlei commando's doen. Zo heb ik lightdm al geherinstalleerd, een sudo apt-get update gedaan.

Het rare is dat hij het soms wel doet. Volgens mij wilt hij alleen de GUI niet starten als ik een reboot doe, dus vanaf cold boot start hij wel netjes Gnome op.. Maar de ene keer start hij bij een reboot wel Gnome op, de andere keer niet..
Bij startx geeft hij aan dat Server al actief is voor Display0. Bij sudo start lightdm zegt ie dat lightdm al aan staat.

Heb half Google al afgezocht, maar nergens een situatie te vinden waar de GUI soms wel en soms niet start. :( Ook heb ik geen discrete videokaart, puur en alleen de HD4000.

Hoe los ik dit op?

Alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Gokje,
zoek op lightdm of hier problemen mee zijn,(of dat je dit kunt vervangen),
of
de volgorde van opstarten klopt iets niet , dus bijv het opstarten van een proces start te vroeg(of te laat) waardoor het grafische niet start.

Start eens in andere gui, classic of zo, of gnome.

http://askubuntu.com/ques...ter-installation-on-vmwar

http://askubuntu.com/ques...ui-does-not-start-on-boot

zoeken met: Met google
ubuntu 12.04+no gui

[ Voor 39% gewijzigd door jan99999 op 27-09-2013 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LightDM zal draaien, maar X dan niet. Een lightdm start doet niets, restart wel ;). Voor alle fouten die je wilt zoeken, moet je in /var/log/Xorg.0.log kijken. Daar zal in staan waarom je GUI 't niet wil doen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10 08:38
Hero of Time schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 22:45:
LightDM zal draaien, maar X dan niet. Een lightdm start doet niets, restart wel ;). Voor alle fouten die je wilt zoeken, moet je in /var/log/Xorg.0.log kijken. Daar zal in staan waarom je GUI 't niet wil doen.
Hmm, het blijkt aan de SSD te liggen als ik 'restart lightdm' zoek. Hartstikke bedankt, even uitproberen..

Edit: Probleem opgelost door LightDM niet meer als display manager te gebruiken. De SSD is te snel voor mijn overige hardware en hier was LightDM blijkbaar niet goed op aangepast. Met een delay van 2 seconden lukte het wel, maar dan ging hij als Guest inloggen.
Toch maar gewoon GDM als display manager gebruikt, reboots lopen (tot nu toe) goed. _/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door tweegroenethee op 27-09-2013 23:31 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zeer apart, want ik heb op mijn PC en HTPC ook LightDM in gebruik icm SSDs en geen enkel probleem. M'n HTPC is zelfs in 10 seconden opgestart van Grub tot loginscherm. En automatisch inloggen met guest moet je aanzetten, standaard hoort dat ook niet te gebeuren.

Mare, met 12.04 heb je wel een redelijk oude LightDM draaien. Als je denkt dat je probleem door LightDM wordt veroorzaakt icm je hardware, kan je beter een nieuwere Ubuntu versie gebruiken. Debian Wheezy bevat zelfs nieuwere software.

Commandline FTW | Tweakt met mate