Goedkoop LPI-101/102 certificates doen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Vorige week heb ik mijn RHCSA examen gehaald (met maximale score) en ik zou graag meer certificaten halen, omdat het mooi staat op mijn CV. Het RHCSA-certificaat is het enige certificaat dat ik momenteel heb.
  • Wat is de goedkoopste manier om mijn LPI-101 / LPI-102 examen te kunnen doen?
  • Kan ik dan ook automatisch gratis een Comptia Linux+ certificaat en Suse-certificaat aanvragen?
Op hun website zie ik alleen een verwijzing naar Pearson, die weer verwijst naar veel andere partijen.

Na het halen van LPI-101/102 krijg je volgens mij meteen extra certificaten van Suse en misschien ook van Comptia. Ik ben hierna van plan mijn ITIL Foundation te halen en mijn RHCE, al denk ik voor de RHCE via de werkgever een cursus te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik denk eigenlijk dat voor je CV de RHCE meer waarde biedt dan LPI, mede omdat je al RHCSA hebt. Veel mensen doen die 2 examens achter elkaar, en heel vaak zie je dan ook dat die 2 samen vermeld staan op het CV. Met alleen RHCSA en geen RHCE wijk je af van "de norm" , mensen zouden kunnen gaan denken dat je wel beide examens gedaan hebt maar de RHCE niet gehaald o.i.d.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik begrijp het. RHCE is inderdaad meer waard, maar ik zou graag eerst mijn LPIC-1 en LPIC-2 op korte termijn gaan halen. De RHCE zou ik toch waarschijnlijk via mijn werkgever in combinatie met een cursus doen.

Zijn er mensen die tips kunnen geven waar en wanneer je goedkoop ergens de LPI-examens kunt doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:42
LPI examens kan je vrij goedkoop doen op beurzen, ik heb mijn LPIC1 gehaald op Fosdem en Froscon. Persoonlijk vind ik LPI van lage waarde. Ik heb LPIC1 met 2 vingers in de neus gehaald en LPIC2 heb ik bekeken, maar ga ik niet aan beginnen. Veel van de stof die je moet leren is alweer achterhaald of vraag je je bij af waarom je het zou moeten weten. Ga liever wat praktijkervaring opdoen, daar leer je veel meer van en zegt meer dan LPI.
Verder kan je allerlei linux certificaten gaan sparen, maar dat is niet wat je breed inzetbaar maakt. Haal liever RHCE, Cisco, VMWare en evt een Microsoft certificaat, dat zijn de dingen waar in het bedrijfsleven naar gekeken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHzRd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-04 09:41
Zoals JGC aangeeft is het beste je examen op een beurs te doen. Meestal geniet je dan van 50%.

Het belangrijkste is dat je LPIC voor je eigen gaat moeten doen.
Persoonlijk zijn de LPIC examen wel enorm goed omdat ze vrij breed gaan in wat je allemaal kunt vinden.

- Distro's
- handige commands die je bijvoorbeeld in red hat RHCSA niet gezien hebt.
- Hoe meer je kent hoe beter.

Zal het een extra toegevoegde waarde zijn voor je werkgever ? Ik denk het niet wel voor jezelf !
Het toont je leergierigheid.

Ik ga trouwens net hetzelfde als jouw doen. Nadat ik RHCE heb gedaan (Oktober).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Tja, ik heb LPI 101 gedaan op Fosdem, stond daar in een ruimte met iemand te praten die voor de 3e keer 101 ging doen, was een Solaris admin die steeds meer linux deed, maar van zijn werkgever LPI moest halen. Na een dik halfuur was ik klaar met mijn examen, vroeg mij af waarom ik de eerste was, waarom iemand voor de 3e keer dat examen zou moeten doen en uiteindelijk gehaald met 1 fout: ik moest 3 manieren aankruisen hoe je in vi een bestand opslaat en vervolgens vi afsluit, ik wist er maar 2. Gaat helemaal nergens over, want in de dagelijkse praktijk hoef je niet te weten op hoeveel verschillende manieren je vi af kunt sluiten, als je maar weet hoe.
Bij LPI 102 heb ik helemaal niet geleerd, ik heb in het boek alleen de inhoudsopgave gekeken, even gespiekt of er niks bij zat waar ik niet bekend mee was en vervolgens het examen in gegaan. Uiteindelijk met 5 fouten ofzo gehaald.

Uiteindelijk ben ik package maintainer voor Archlinux, heb onderhand zowat elk vlak van die distro al eens door de handen gehad. Zoiets zegt meer dan een papiertje dat je haalt met 2x 50 euro neerleggen en vervolgens een halfuur kruisjes zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHzRd
Klopt maar niet iedereen heeft die ervaring.
Hoe ga je die ervaring aantonen ?

Iemand die zegt dat hij 3 jaar ervaring heeft + LPI
of iemand die 3 jaar ervaring heeft zonder enig certificaat.

De eerste persoon gaat de job krijgen indien de andere factoren hetzelfde zijn.
Zo simpel is het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Nou zo simpel is het echt niet.
Ik ben bv. aangekomen omdat ik enthousiast overkwam. ( op de gok dus )
en de mensen met papier wilde te veel, dus was ik eerste keus.
met alleen MAVO. dus... papier zegt niet veel als je maar veel praktijk ervaring kan aantonen en dat kan ik.

;)

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHzRd
Moest je mijn punt nog eens lezen zal je snappen dat het wel zo simpel is.

Indien alle factoren hetzelfde zijn
certificaat > geen certificaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Vraag me af hoeveel bedrijven echt specifiek naar LPI kijken, en dan vnml LPIC1 en LPIC2. Pas bij LPIC3 begint het ergens over te gaan.

Nogmaals: RHCE en VMWare certificaten heb je veel meer aan dan LPI, als iemand RHCE en VMWare heeft zal dat LPI certificaat niet meer uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHzRd
Daar heb je 100% gelijk in.
Maar als je ondertussen niets te doen hebt kan je best LPIC1 & LPIC2 doen. Gaat voor jezelf makkelijker zijn om het RHCE te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik zie niet in wat het halen van LPIC1 en LPIC2 het halen van RHCE makkelijker maakt? LPIC1 en LPIC2 is gewoon commando's en syntax in je hoofd stampen, daarna gebruik je ze niet meer en vergeet je ze weer. Een RHCE-certificering is niet alleen een examen, maar ook een hele workshop voorafgaand. Dat LPI papiertje geeft je niet ineens vrijstellingen of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHzRd
1. Hoe meer je de materie begrijpt op voorhand hoe makkelijker RHCE gaat zijn.
2. De cursus RHCE leert je veel maar niet alles. Er zijn meedere zaken die ik kan terugvinden in LPIC die handig zijn bij troubleshooten van de RHCE taken.
vb : apachctl -S (checkt je syntax van je httpd.conf of hij juist is).
3. Je hebt verschillende manieren van leren. Je kan leren om het certificaat puur te halen of je kan het leren voor jezelf en het certificaat is een mooie voldoening.

Ik denk niet dat je Red Hat examens al gedaan hebt of cursussen ervoor gevolgd.
Ze leren je heel veel maar er zijn gewoon veel commando's die niet ter spraken komen die enorm handig kunnen zijn.

Nogmaals het gaat hier niet om RHCE het gaat erom dat hij meer wilt leren en dat LPIC perfect voor is. Het geeft je een mooi en BREEDER beeld van de linux wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Jij geeft meerdere malen aan dat LPI je ervaring aantoont, wat in mijn ogen gewoon complete bullshit is, het toont alleen aan dat je een boek kunt doorlezen en dat er genoeg van de gelezen informatie is blijven hangen om het examen te halen.
Als je serieus met linux aan de slag wilt moet je gewoon ermee aan de slag gaan, niet een of ander lullig papiertje gaan halen door wat commando's te stampen. Ik haal RHCE en VMWare aan omdat dat nu juist de certificeringen zijn waar werkgevers en managers naar vragen. Die examens doe je ook niet even met 2 vingers in de neus, er komt nog een heel voortraject bij kijken voor je aan het examen mag deelnemen.

Wat de handige commando's betreft: die leer je door te doen. De door jou aangehaalde apachectl configtest is wat je bij normaal apache beheer sowieso tegen gaat komen. Daar hoef je geen certificering voor te doen. Mijn Samba kennis is op dit moment bijvoorbeeld een beetje stoffig, heb vroeger alle ins en outs geweten van Samba, maar omdat ik het nooit meer gebruik weet ik alleen nog de basics. Daar gaat een certificering niks aan veranderen.

Verder heb je in de praktijk manpages en --help ter beschikking. Zolang je weet welke tool je waarvoor gebruikt is het niet nodig om commando's uit je hoofd te leren of te weten hoe je vim op 3 manieren afsluit.
Bij LPI 102 krijg je zelfs dingen over Xorg configuratie. Nu ben ik al jaren X maintainer voor Archlinux, maar ik heb in mijn hele leven nog nooit een xorg.conf of XF86Config-4 bestand from scratch hoeven schrijven. Die bouw je met X -configure en pas je vervolgens aan, maar LPI 102 eist van je dat je de precieze syntax uit je hoofd weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHzRd
Nogmaals het is te zien hoe je LPI gaat doen. (Leg geen woorden in mijn mond van ervaring want dat heb ik niet gezegd).
Leer je uit een boek gewoon de syntax, ja dan heb je er niets aan.

Probeer je thuis was zaken met het LPI boek naast u dan kunnen we over ervaring spreken zeker als je er mee gaat spelen.

apachectl is inderdaad een standaard commando maar dat zie je niet in de cursus RHCSA & RHCE.
Dat is ook niet het enige.

Een punt dat ik meermaals aanhaal aan de red hat cursussen is dat we niet genoeg troubleshooting zien.
Ze leren je perfect aan hoe je alles moet doen maar het is altijd handig om direct te weten indien er iets mis loopt welke tools je allemaal hebt.

Nogmaals ik denk dat je de topic starten zijn vraag niet snapt.

Hij GAAT RHCE doen.
Hij WIL meer LEREN over linux.

Laat hem dan gewoon LPI leren en thuis een project opzetten.
Apache + Samba shares + NFS shares + FTP + NTP + DNS + Mail + Firewall (iptables)
Ondertussen zorg wel dat je op een red hat system bent want je zal altijd rekening moeten houden met selinux

Indien je die zaken allemaal kan sta je al een stap dichter bij RHCE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ach, voor RHCE helpt wat ervaring wel behoorlijk.

Maar als jij gewoon *precies* kan wat er op http://www.redhat.com/training/courses/ex300/examobjective staat (opzoeken met Google, thuis proberen, herhalen), haal je het.
Plain 'n Simple

Maar (en dit vergeet iedereen in dit topic); RHCE is duur. Het is iets van 400 euro voor alleen het examen. Vergelijk dit even met Microsoft's 100 euro per examen, met soms acties waarbij je een herexamen er ook meteen bij krijgt.
Als je werkgever je aan een strenge terugbetaalregeling houdt, of je moet dit zelf betalen, kan dit een behoorlijk probleem zijn.

LPI kun je inderdaad het beste doen op iets als Fosdem. Kost je wel een ritje naar Belgie, maar is wel leuk :)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
LPI kan je idd beste op Fosdem doen: leerzaam weekend, gezellige binnenstad en op vrijdagavond is er altijd een heel erg gezellig Fosdem beer event waar je voor 20 euro in en om een kroeg zit waar ze tientallen verschillende soorten Belgisch bier serveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik heb telefonisch contact opgenomen met LPI en ze hebben mij gezegd dat de Community Events het goedkoopste zijn voor €90 per stuk.

Examendata voor Community examens staan op http://www.lpi-nederland.nl/ en inschrijven kan via https://lpievent.lpice.eu/.
AT Computing, Utrecht, 2 oktober 2013 (vol!)
T-DOSE, Eindhoven, 26 of 27 oktober 2013, meer info volgt
InfoSecurity, Utrecht, 30 of 31 oktober, meer info volgt
AT Computing, Utrecht, 14 november 2013
AT Computing, Utrecht, 12 december 2013
FOSDEM, Brussel, 1 en 2 februari 2014, meer info volgt
Het komende examen in Utrecht op 2 oktober kan ik niet doen, maar ik zal het volgende examen doen in Utrecht. Het is mogelijk beide examens van LPIC-1 tegelijk te doen, maar moet dan in de tijd van één examen.
Pagina: 1