Toon posts:

Mageia 3 installeren met legacy boot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Toen ik mijn laptop kocht, kwam de laptop voorgeïnstalleerd met Windows 8. Met Legacy boot uitgeschakeld.
Nu wil ik graag Mageia 3 installeren naast Windows 8. Op deze pagina: https://wiki.mageia.org/en/UEFI_booting staat uitleg
voor UEFI booting. En hier staat dus dat je Load CSM Module (Op mijn laptop dus Legacy boot) moet inschakelen, en na het installeren van
Mageia weer uit moet schakelen. Maar nu is mijn vraag, als ik Legacy boot inschakel, en later weer uitschakel, start Windows 8 dan nog op?
Want ik heb begrepen als ik Legacy boot in geschakeld laat, dat Windows 8 dan niet meer opstart, maar mijn vraag is dus als Windows 8 wel weer opstart
als ik Legacy boot erna weer uitschakel.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

UEFI zal de naar z'n config zoeken op de ESP partitie. Als je legacy boot aan hebt gehad, maar later weer uitschakelt, zal er in die opzet niets veranderen.
Waar je beter naar kan kijken is native UEFI boot met de distro. De meeste hedendaagse distro's doen dit zonder problemen. Ik heb mijn HTPC ook in UEFI mode draaien met Debian Sid. Alle vormen van legacy boot heb ik uitgeschakeld.

Je link geeft ook aan dat de schrijver het op die manier werkend heeft gekregen, wat niet wil zeggen dat het voor jou ook op die manier moet. Je merkt dit snel genoeg door gewoon de installer te draaien terwijl je in UEFI mode zit (dus geen aanpassing doen, behalve secure boot uit). De installer zou alles voor je moeten regelen mbt EFI boot aanmaken.

Ik heb met een MacBook Pro een vergelijkbare constructie gedaan zoals in je wiki staat en merkte dat m'n grub config niet in sync was met wat door EFI gebruikt werd. Kernel wijzigingen (nieuwe bij, oudere weg) waren hierdoor niet direct zichtbaar en vereiste een aparte handeling om die gelijk te trekken. Met m'n HTPC direct in UEFI geen last van. Nu zijn Mac en PC wel verschillend, maar het resultaat kan gelijk zijn. Houd hier rekening mee.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Volgensmij wordt de CSM Module gebruikt voor het weergeven van (correct) video(-ouput) in UEFI-mode.

Als je de mogelijkheid hebt om UEFI te kunnen gebruiken, dan zou ik dit zeker overwegen. Je kunt achteraf (waarschijnlijk) terug switchen naar legacy-mode.

Het zou fijn zijn als je iets meer details geeft over jou setup:
- Welk moederbord gebruik je?
- Wat wil je precies bereiken?

Ik begrijp dat je dus dual-boot wilt? (Windows 8/Linux OS). Als Windows 8 in UEFI-mode is geïnstalleerd hoef je je geen zorgen te maken. Helaas is dit niet vanzelf sprekend. Tip: Google eens op: windows+uefi-mode

Lees ook je even in op Ubuntu/Arch/Debian Wiki's over UEFI-mode. Zo begrijp je waarschijnlijk meer het nut van UEFI(-booting).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Het probleem dat ik Mageia 3 wil installeren met de Legacy mode, is omdat ik met Legacy mode uitgeschakeld, niet van de Mageia 3 DVD kan opstarten. Wel kan ik van de Ubuntu DVD opstarten. Nu zit er in de Ubuntu ISO ook een efi folder, en in de Mageia ISO niet. Kan het daar ook aan liggen?

@beta990: Mijn moederbord is: Intel Mobile HM76, dat heb ik hier kunnen vinden: pricewatch: HP Pavilion g6 2204sd

Wat ik wil bereiken is mijn Windows 8 dual booten met een Mandriva gebaseerde distro, dus met Mageia of met ROSA.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Nu zit er in de Ubuntu ISO ook een efi folder, en in de Mageia ISO niet. Kan het daar ook aan liggen?
Yes, er dient een efi-folder aanwezig te zijn.

Check ook even de volgende links:
https://wiki.mageia.org/en/UEFI_booting
https://forums.mageia.org/en/viewtopic.php?f=7&t=4849

Vooral deze zin: Use the Live DVD UEFI version to get into a LIVE DVD mode

Je dient dus de UEFI versie te gebruiken. Zelf ben ik helaas niet bekend met Mageia (inc. UEFI), maar er is wel veel te vinden op Google (gelukkig). :)

Zelf maak ik altijd een FAT(-32) geformatteerde USB-stick waar de *.ISO (files) naar geschreven zijn. DVD-spelers weigeren soms in UEFI-mode op te starten. Als het goed staat dit bij de tweede link beschreven.

Suc6. :)