Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• SnelleD
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 25-10-2015
Probeer hier onlangs om een een klein printje af te werken en dat lukt wel aardig, zeker leuk als men het zelf heeft getekend.
Maar het is net of de kop in het filament lijnen trekt ik denk dat dit komt omdat er te veel materiaal aanwezig is. De beschadiging aan een van de voetjes komt van een tang waarmee ik het onderdeel van het bed heb verwijderd want de print was plots gestopt.

Hoe verminderd men dit materiaal? Welke waarden kan men aanpassen?

In Extrusion Width kan men blijkbaar wat aanpassen maar welke waarden heeft men hier in?

SnelleD wijzigde deze reactie 12-03-2014 08:11 (38%)

• -DUS-
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 16-07 23:29
Nou, na alle ellende toch wat positief nieuws.

Ik heb gisteren het heatbed opnieuw bekabeld, en op aanraden van Paul C een heatshield gemaakt.

Ike heb gekozen voor een "bakje" van depron, en deze bekleed met aluminium tape. Ik heb dus geen folie rechtsreeks op het heatbed geplakt.

Het resultaat mag er zijn, na 12-13 minuten zit het bed weer op de 110 graden, en waarschijnlijk kan hij nog hoger, als hoeft dat niet natuurlijk :)

Dus nu kan ik me focussen op de rest. Ik heb inmiddels twee pneufit connectors en een meter teflon tube besteld om een Bowden extruder te maken.

Heeft er iemand nog tips een conversie naar Bowden?

• P91
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 17-07-2018
Even een paar plaatjes van de voortgang voor de geïnteresseerde. Alweer lang geleden sinds mijn laatste bericht. Het bereik is wat aangepast, wordt ongeveer 800 x 500 x 400 mm.
De twee groene dingen zijn de kogelomloopspindels (SFU1605 uit china).
De blauwe onderdelen zijn plaatjes die ik laat lasersnijden uit 4mm RVS.

Ik heb de lengte van de tandriem gemeten, in de afbeelding hieronder aangegeven met oranje. Komt uit op 5350 mm :X

• P91
quote:
DP Kunst schreef op zondag 16 maart 2014 @ 15:35:
Ziet er goed uit, groot printbereik ook! Slim ook om 2 spindels te gebruiken, daar zit ik zelf ook aan te denken. Is je bed veel stabieler. Kun je eens wat meer uitleg geven over hoe je dat met die tandriemen in gedachten had? Ik heb er nu al een tijdje naar zitten kijken maar snap niet helemaal wat de bedoeling is...
Het wordt inderdaad een H-bot printer. Om de werking ervan te begrijpen kun je het beste even naar dit filmpje kijken.

Waar die meneer met z'n handen zit te draaien komen twee motoren. Deze verzorgen samen de XY-beweging.

• 147126
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 24-03-2018
In plaats van een standaard Mendelmax1.5 ben ik ook maar begonnen aan een eigen ontwerp (ik kan toch niet achter blijven bij de rest hier die zo mooi bezig zijn). Vooral omdat ik in de toekomst wil kunnen upgraden naar een heated chamber.

Enkele kenmerken:
  • E3D Kraken full-metal quad-hotend + waterkoeling
  • 210x210x210mm build volume in een zo compact printer (footprint van 400x340mm) met voeding en waterkoeling ook binnen die footprint.
  • Alle motoren buiten de heated chamber
  • Maximale stijfheid en preciesie; LM10UU lagers voor X en Z assen en SBR16 rail voor de Y-as, TR10x2 spindels voor de Z-as en GT2 belt voor de X en Y (de belt loopt dubbel dus een vertraging van 1:2 zoals http://www.thingiverse.com/thing:8852)
  • Zelfde profielen (zelfs zelfde aantal en lengtes) als MendelMax 1.5, zodat iedereen zijn MendelMax 1.5 kan ombouwen naar dit model
Eerste concept:

147126 wijzigde deze reactie 16-03-2014 19:23 (3%)

• P91
Hoe worden hot-ends eigenlijk bevestigd? Is het zoals op de foto hier beneden? Gewoon in een sleuf van 12mm en dan klemmen?

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 17-07 16:49
't Gaat lekker met mijn stukjes voor mijn Prusa i3. Nog een paar en ik ben er :) Dankzij ABS juice geen last van vervormingen, maar natuurlijk wel wat restanten op de onderkant.

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13:00
Ik raad ook de Ultimaker 1 kit aan, en deze te verbouwen naar een Ultimaker+, zoals ik ik heb gedaan.
en ook een 0.8 nozzle er in zetten, daarmee kan je zeer snel grote objecten printen.

het is heel simpel om zelf de originele tekeningen aan te passen en 4 nieuwe zijkanten te lasersnijden, ik zou alleen iets dikker materiaal gebruiken voor de stevigheid, en de z-as geleiding vervangen door ondersteunde assen.

• ice-T106
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 11:58
Verwachten jullie dat zoiets te printen is met een filament printer?
http://www.mgxbymateriali...s/family/detail/detail/27

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

• protheus
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22-03-2018
Ik zou nog fotos opsturen van mijn probleem, het lijkt er op dat de lagen in elkaar worden gedrukt. Ik heb al naar mijn belts gekeken en pid tuning van hotend en hotbed uitgevoerd en deze in de firmware gezet, maar ik heb er nog steeds last van.
Iemand een suggestie want ik vind de kwaliteit zo om te huilen en frustrerend dat ik het niet kan vinden waar het in zit.

http://i.imgur.com/0F8cpXTs.jpg
http://i.imgur.com/pbilqigs.jpg

protheus wijzigde deze reactie 28-03-2014 21:35 (7%)

• vliegnerd
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 17-07 13:32

vliegnerd

Nintendo fan.

quote:
absrnd schreef op zondag 06 april 2014 @ 19:06:
[...]
hier zijn alle Ultimaker 2 panelen in DXF,
https://dl.dropboxusercon...8108870/Ultimaker%202.dxf
(save links as)
Ik heb even de DXF vergeleken met de PDF. Staat dezelfde info in, dwz onvolledig; Je kunt de panelen vast wel laten snijden, maar de lagers zul je er achteraf moeten infrezen. Die informatie is er niet, of staat in een andere tekening die ik niet 1-2-3 kan vinden. Zul je goed moeten uitpluizen.

Wat ook interessant is om te zien is dat de tekeningen niet overeenkomen met mijn UM2:
EDIT: Doh! Verkeerde tekening vergeleken, het komt wel overeen.

Je ziet wel duidelijke dat in de tekening alleen het gat voor de as in voorzien.Aan de binnenkant van het paneel is het lager ingefreesd, die info kan ik niet vinden in de tekening. Maar het ziet er zo uit:

Dit is de binnenkant van de hoek die je in de eerste foto ziet. Vergelijk het lager en de tekeningen.

En de tekeningen zijn niet op schaal 1:1 !

vliegnerd wijzigde deze reactie 07-04-2014 11:48 (29%)
Reden: Verkeerde tekening!

Eerst kwam ik hier alleen om computer te bouwen. Tegenwoordig ook voor CV-ketels en racefietsen...

• P91
Er begint iets vorm te krijgen :9

Deze twee plaatjes moeten op elkaar gaan lijken.

• ctrlaltdelbe
Nog mensen die deze gebacked hebben op Kickstarter?

• ice-T106
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 11:58
De beveiliging van de cartridges van de $499 Da Vinci printer is gekraakt. http://hackaday.com/2014/...m-on-3d-printer-filament/

Maakt het nu misschien wel een voordelige (en goed uitziende) optie. http://us.store.xyzprinting.com/

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

• reddo
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 21:00
Zo, snijwerk klaar... en alles past als gegoten en zonder de boutjes er in is het al verschrikkelijk stevig ! Nu nog de bramen er af en de gaten boren voor de boutjes en met de cnc frees de gaten voor de geleidestangen er in.

reddo wijzigde deze reactie 11-04-2014 17:57 (7%)

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

An sich zou opschuren, opvullen en afwerken toch wel mogelijk moeten zijn? (hoogste korrel schuurpapier).

Maar de 'onderkant' van zo'n print is toch altijd mooi vlak - althans, vlakker? Zou ik dat als 'voorkant' kunnen gebruiken (of de andere kant rimpelig is, geen probleem).

Maar ik moet toch nog eerst uitvogelen wat voor model het moet gaan worden.

Ik neem aan dat je bv een liggend U profiel niet kan maken?
Dit zegmaar:

Waar dus de kant op de grond de 'voorkant' (bezel) gaat worden. Of moet ik dan toch kijken naar zo'n poederprintsysteem? (geen idee hoe dat heet).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• DON PAPA
  • Registratie: april 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Ik ben vandaag begonnen met het bouwen van mijn eerste 3D printer, het is de K8200 geworden waar ik voor heb gekozen. Aangezien het 3D printen totaal nieuw voor mij is en ik bij Velleman op de site een zeer uitgebreide NL handleiding/bouwverslag tegen kwam en deze printer niet al te veel kost (599 euro incl BTW) heb ik voor deze printer gekozen. Het zal zeker niet de beste printer zijn, maar volgens mij een leuke start om met de hobby 3D printen te beginnen :)

Dit is het gene wat ik tot nu toe klaar heb:

Morgen weer lekker verder bouwen...

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 14:19
Ik heb even twee vliegen in één klap geslagen. Een belasting op de 5V rails van mijn voeding, en verlichting voor mijn prints.

2 12-volts halogeenlampen van de Karwei, 35W. De pinnetjes van de lampen kan je klemmen tussen de plastic behuizing van je molex-connector en de connectors, dat zit dan vrij strak. Heb een plastic deel om de lampen vast te houden geprint dat tussen de spoelhouders klemt.

• DON PAPA
  • Registratie: april 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Ik heb een vraagje, ik gebruik sketchup om mijn 3D tekeningen te maken voor mijn K8200 printer. Nu kom ik er achter dat als ik bijvoorbeeld een rondje teken van 70mm doorsnee dat dit niet een mooi vloeiend rondje wordt, maar meer allemaal kleine rechte lijntjes. En die lijntjes zie ik ook duidelijk terug in mijn print (zie foto).

Is dit een beperking in sketchup of doe ik iets fout ?

EDITE: Ik deed dus iets fout, kwam er net achter dat je eerst de sides moet verhogen
(stom dat ik daar niet meteen aan gedacht had) 8)7

DON PAPA wijzigde deze reactie 28-04-2014 19:41 (59%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 17-07 09:59
quote:
Byte_Me schreef op woensdag 30 april 2014 @ 14:23:
Zijn er tweakers die ABS juice gebruiken? Waar kun je goede aceton krijgen? Ik heb aceton vd bouwmarkt, maar ik krijg er hele slechte resultaten mee. Ik kwam erachter dat er geen ABS film gevormd wordt, maar een vettige laag die je er zo weer afwrijft. Geen hechting dus! Na het bestuderen van het label vd aceton kwam ik erachter dat er <10% tensioniden (zeep!!!) in zit. Tips welkom :)
Ik gebruik haarlak van de action voor ABS, werkt perfect!

Aceton hebben ze bij de Dirx:

"Cave Johnson - We're Done here"

• stefan787
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 06-06 18:23
He heren,

Ik ben bezig om alle elektronica bij elkaar te kopen, heb de ramps 1.4, driver en arduino al besteld.
En nu ben ik op zoek naar een hot end en een extruder, alleen de extruder komt niet op het hot end. Dus net als bij een ultimaker:

Maar wat voor extruder kan ik daar voor gebuiken?? Want alle andere extruders zijn allemaal gemaakt op meteen de hot end in te voeden.

Ik dacht dat dit wel een goede was om op de achterkant te plaatsen:

http://www.ebay.com/itm/M...ain_0&hash=item1c3250799e

En wat voor hot end zou ik nodig hebben?
3 mm of 1,75 mm, 0,3/0,4/0,5 mm nozzle??

Ik heb namelijk geen idee wat goed voor een beginner is.

Wat raden jullie aan??

• Onno_Devine
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 17-07 22:08
Leuk topic!
Voor Hogeschool Utrecht opleiding Industriele automatisering zijn wij bezig met een 3D printer te bouwen van een delta robot (http://en.wikipedia.org/wiki/Delta_robot).
De Delta is door de opleiding industriële automatisering zelf gebruikt, en wordt veel in de automatisering gebruikt. De printer wordt dus ook aan de hand van deze standaard gebouwd.

Hardware:
- Omron PLC (MAC) NJ501-4300
- 3x Servodrives Omron R88D-KN01H-ECT
- 3x Servomotor 100W 17bits Omron R88M-K10030T-BS2, met een reductiekast van 1:25.
- Reprapworld J-head extruder

Software:
De software is een aardige uitdaging, aangezien de G-codes in de MAC/PLC geupload moeten worden. Hiervoor gebruiken we het protocol van Omron: FINS. Dit schrijven we in Processing in de taal JAVA.
De kinematica achter de DeltaRobot wordt geregeld door de PLC, de wiskunde hier achter is zeer pittig, echter programmeren we het zo dat we direct X, Y, Z coordinaten via FINS in een array in het geheugen van de PLC kunnen schrijven.

Voor de rest sturen we met Repetier Host alle coordinaten en G-codes door naar het processing programma, vanuit daar gaat het via FINS naar de PLC, en die stuurt de servo's aan 😄.

Alvast een paar foto's van de opstelling op dit moment, over een kleine 1,5 maand moet het project af zijn!

• stefan787
quote:
WeeDzi schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 20:59:
stefan je moet even zoeken op Bowden extruder, dat is namelijk het ype extruder dat gebruik maakt van een driver die op afstand naar de hotend gaat dmv een slang

zie hier

en als je voor zon setup gaat kun je beter voor 1.75 filament gaan aangezien je daar minder nozzle druk voor nodig hebt..... de keuze van nozzle grootte is afhankelijk van je wensen 0.5 voor sneller printen 0.3 voor kleinere lagen, heb zelf een 0.4 wat een beetje van beide heeft. denk dat het niet veel uitmaakt dat je een beginner bent.

ik dacht eerst dat als beginner je afstel problemen zou kunnen hebben met nozzle groottes maar de problemen die je als beginner gaat tegenkomen liggen denk ik vooral in het afstellen en dat is met elke grootte hetzelfde. tenminste das mijn mening :)
He Weedzi,

Bedankt voor de link, er staan ook extruders bij, alleen nog één zoeken die altijd een constante druk vegen. Want anders kan de PLA toch misschien slippen??

Maar wat is eigenlijk het verschil tussen een
Bowden extruder

En

En een normaal hot end

ik haal dan zo'n hot end met een 0.4 mm nozzle, denk wel het best om mee te beginnen.

Bedankt voor de hulp.

En nu maar hopen dat ik de ramps 1.4 goed aansluit:)

stefan787 wijzigde deze reactie 08-05-2014 21:53 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reddo
Langzaam maar zeker....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reddo
Als je dan toch een 3D printer hebt gemaakt en je dochter heeft een Hamster gekregen... Kogelgelagerd natuurlijk :+

Flinke print voor mij, eerste van formaat sinds de printer begin deze week af is gebouwd. Lage snelheid, meer dan 7 uur non stop.. maar zonder een foutje !!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17-07 15:03
Recentelijk toch even een paar samples gezien van SLA prints van een Form one. Prima resolutie, maar toch geef ik eerder voorkeur aan PLA/ABS omdat het net wat makkelijker te bewerken is.

Inmiddels heb ook ik na lang tobben en denken een 3D printer voor mezelf aangeschaft. Was toendertijd (jaar terug) bijna overstag gegaan voor een Buccaneer en zat op een gegeven moment zelfs te overwegen om een Replicator replica uit China te halen. UIteindelijk ben ik voor een compacte bureau printer gegaan, namelijk de Printrbot Simple Metal.

Prima resultaat voor de prijs en de kwaliteit van de printer is uitmuntend! Wel de robuustheid van een 'consumer printer', maar wel de openheid tot upgrades indien nodig.

• timminater
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 09-07 00:39
quote:
protheus schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 17:42:
[...]

Ben benieuwd naar je ervaringen ermee, zelf print ik al tijdje niet meer, printers zijn stuk jammer want ik had e3d's gekocht om te proberen, maar die hexagon ziet er ook wel goed uit.
wat vooral erg knap is is dat ze zelfs het 1.75mm buisje tussen de heater en de koelribben aan beiden kanten hebben kunnen lassen, knap staaltje vakwerk als ik het zo zie:

lijkt groot, maar diameter koelribben is 16mm vlakke kant <--> vlakke kant

timminater wijzigde deze reactie 11-06-2014 17:54 (6%)

• ctrlaltdelbe
Hm. Moet een heater cartridge volledig glad zijn aan de buitenkant? Lijkt wel alsof de mijne 'lekt'. Is een gloednieuwe van E3D.

• ctrlaltdelbe
Apart systeem gebruikt die - met slechts één Z-motor. Zie je niet veel bij i3 (denk ik?), maar is eigenlijk absoluut logisch. Waarom wordt dit niet meer toegepast? Zijn hier nadelen aan verbonden?

ctrlaltdelbe wijzigde deze reactie 16-06-2014 14:39 (20%)

• soulcrusher
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 14:12
Ook zitten de z-assen aan beide uiteindes ingeklemd, iets wat je ook liever niet wilt.

Deze lijkt beter uitgevoerd, ondanks de lange belt. de x-as zit op houders voor de z-as, dus heb je niet dat de assen op 3 punten ingeklemd worden.

Dan nog denk ik dat 2 motoren beter zijn. De stappenmotors staan bij iedere laag toch wel op een full step en zijn dan volgens mij altijd wel gesynchroniseerd. Het vermogen wat de steppermotordriver kan leveren is vooral het probleem denk ik.

• Bigfoot48
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12-04 09:55
Ik zit al een poosje mee te lezen en dacht: "Nu is het tijd om iets ontzinnigs te roepen O+ "

Na eerst, OpenSource 3D Printing - Deel 1 en vervolgens OpenSource 3D Printing - Deel 2 door gespit te hebben, was mijn ontzag, verbazing en enige angst toegenomen.

Ik heb er nog best wel moeite mee om een geschikt model te kiezen. Elk model heeft net weer iets extra's of heeft weer andere voordelen.
Nu ben ik bang dat ik niet meer objectief kan oordelen >:) en zou graag jullie mening en/of advies willen hebben welke van de onderstaande 3D printers geschikt zijn voor een starter. O+

Om storingsgevoeligheid tegen te gaan zou ik (als de printer in elkaar zit en 100% werkt, 4-5 dagen, toch? }:O ) graag in een later stadium een geheugenkaartje toe willen voegen zodat de printer daar vanaf kan printen.

De modellen:

Prusa 8" i3v Kit (V-Slot Extrusion)
Features:
- 8"x8"x8" Build Envelope*
- RAMPS 1.4 Electronics
- 50 micron layer height
- LCD Interface (print without a PC)
- Heat bed
- GT2 Pulley's and Belts
- .35mm, .40mm or .50mm Hot End Nozzle for 3mm filament, .40mm Hot End Nozzle for 1.75mm Filament
- NEW 66oz-in Motors for all axis' (Pre-Wired)
- NEW Bed leveling kit
- Kapton Tape
- V-Slot Extrusion (Higher print speeds and smoother operation)
- NEW! Every kit will now come with a Built in Spool Holder!

Prusa Air SXXL 300 x 300
Features:
- Printoppervlak van 300 x 300 x 270 _/-\o_ :9~ :9
- Electronica is klaar voor gebruik
- Plastiek delen
- Met laser uigesneden frame
- 5 stappenmotoren nema 17
- Sanguino 1.3 incl 4 stepsticks besturingsbordje
- Heatbed MKII
- 32 amp voeding
- 11 lm8uu lagers
- 6 zz807 lagers
- Alu 16 tands pully’s T 2.5
- Timingbelt T 2.5
- Assenset 8 mm
- Diverse montage matriaal bouten en moertjes etc.
- Proefstukje ABS
- Hotend met 0,5 mm nozzle

Prusa i3 Achatz Edition
Features:
- All Printed Parts (ABS)
- Dibond Frame
- Dibond Y-carriage
- Steel rods for X, Y & Z axis
- Spool Holder
- E3D Full Metal Hotend
- Groovemount
- Greg's extruder + Hobbed bolt
- Endstop Switches
- Heatbed Mk2a
- Timing Belt
- Sanguinololu 1.3a 3D Printer Controller
- NEMA17 Stepper motors 1.8 degrees step / 4.8 kg/cm
- Machined Aluminium Pulleys
- Fireproof Glass plate 4 mm
- All screws, bolts, nuts, bearings, gliders, wiring and miscellaneous
- PC Power Supply
- Set of Bulldog clips
- USB Printer Cable
- Kapton tape
- Spool holder

Prusa i3 'Rework' - EiNSTeiN's i3 variant
Features:
1x 6mm Aluminium Frame
1x 6mm Aluminium Y Carriage
1x GT2 timing belt + Aluminium Pulley kit, including Grub Screws + Allen key
1x Vitamin kit for Greg's Hinged Accessible Extruder, including hobbed bolt.
1x 3mm / 0.4mm Hotend Kit
1x RAMPS v1.4 Printer Controller Kit, including:
1x Arduino Mega 2560
5x A4988 stepper drivers with heatsinks,
1x SDRAMPS MicroSD card reader + MicroSD card
1x Pre-wired mechanical endstops set (3)
2x Cooling Fan
5x NEMA17 stepper motors
1x MK2a PCB Heated Bed, power leads presoldered, thermistor preattached.
1x 12V 203W Power Supply
1x X Carriage
1x X End Idler (Endstop Holder incorporated)
1x X End Motor
4x Y Corner
1x Y Belt Holder
1x Y Motor
1x Y Idler
1x Endstop holder (Additional)
2x Z Axis Top (L/R)
2x Z Axis Bottom (L/R)
1x Z Endstop Holder
3x Arduino Washer
1x Endstop holder (Additional)
1x Wade Extruder Body (ABS - to fit J-head type Hotend)
1x Extruder Idler
1x Big Gear
1x Small Gear
1x Fan Duct

veni, vidi, maxima velpon ( ik kwam, zag en bleef veel te lang plakken)

• Bigfoot48
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12-04 09:55
quote:
Camacha schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 21:55:
[...]

Die printers komen op mij een beetje over als Makerbot-klonen. Ik heb dan ook geen idee wat ik moet verwachten van de kwaliteit.

Maar goed, het liefste zou ik zelf gewoon een kit samenstellen zoals je dat bij de i3 of Mendel90 zou doen, maar dan dus met het formaat en de XYZ van de Ultimaker. Dat lijkt er niet echt te zijn en een Ultimaker zelf sourcen blijkt ook niet echt de moeite waard.

Die typische Reprap buildtable die heen en weer schiet tijdens het bouwen zie ik niet zo zitten.
Een klein stukje over MakerBot 8)7
Makerbot Patents and the Open Source 3D Printing community
Makerbot Patents twist the knife on open source 3D Printing roots, community responds.
Why you should not buy Makerbot 3D printers!

veni, vidi, maxima velpon ( ik kwam, zag en bleef veel te lang plakken)

• ctrlaltdelbe
@WeezDzi: links worden binnenkort toegevoegd :)

Eerste grote print en er gaat duidelijk één en ander mis. Warping ga ik tegengaan met ABS maar waarping is duidelijk niet enige probleem zoals je kan zien. Wie zet mij op weg? Wat moet ik hercalibreren?

• The Dolf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Hoe halen jullie je print van het bed af? Ben bezig met een huisje maar krijg hem niet los. Heb jet al met een plamuurmes geprobeert, zoals ik altijd doe maar met dit ben ik bang dat ie breekt.

Verder is de print redelijk gelukt. Beetje jammer van de slechte bogen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:21

databeestje

Von PrutsHausen

quote:
Paul C schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 23:14:
Ja, dat is inmiddels een jaar geleden dat ik mijn printer bouwde, maar dat weet ik wel zeker.

Maar zijn de X-ends van PLA dan? Ik dacht dat alle onderdelen van ABS waren? Als het PLA is, dan weet ik wel hoe het komt, want met mijn heated build volume kom ik vrij dicht bij de Tglass van PLA. Ik had zelf een fan mount geprint van PLA en deze hing boven het printend en heb ik ook al moeten vervangen door een ABS variant.

Btw. mijn printer doet het inmiddels weer. Ik weet niet waarom, dus echt gerust ben ik er niet over, maar als de nieuwe X-ends beter zijn, dan ga ik die printen!??
Excuses, ik bedoelde dus ABS. En ik heb ze bij nophead vandaan gehaald, maar zelf printen werkt ook prima.

De bevestiging is geheel anders, de oude waren heel gevoelig voor scheuren. De nieuwe hebben ook de bronzen moer in de bovenzijde van de X-ends zitten waardoor deze veel minder banding geeft. Zeker een aanrader.
quote:
stefan787 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 20:51:
Is er hier nog iemand die deze hot end heeft weten ze bemachtigen?

https://www.indiegogo.com/projects/prometheus-hot-end

Krijg hem als het goed is rond volgende maand binnen.
Zoals anderen zeggen lijkt deze veel op de andere metalen hotends. De E3D komt uit Engeland en is daardoor misschien een stuk beter bereiken.

Grootste nadeel van de metalen hotends is de geforceerde koeling. Zo vraag ik mijzelf al enige tijd af waarom we niet een hotend uit meerdere ringen van verschillend materiaal assembleren.

PEEK boven, een keramische ring midden, bronzen hotend, met een ptfe buis ertussen.

databeestje wijzigde deze reactie 27-06-2014 15:06 (28%)

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 07:35
De e3D v6 heb ik er deze week op gezet bij mijn i2

Bevalt goed, eerste testjes op 0,1mm printen zien er erg goed uit(met mijn j-head viel dat eigenlijk tegen). Binnenkort maar eens nylon bestellen om daarmee te expirimenteren

Zijn er mensen hier die al een ge-expirimenteerd hebben met het bouwen van een hars printer met een DLP beamer? Waarschijnlijk wordt dat mijn zomerprojectje van dit jaar(A)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bazzzzzz
Mag ik hier even showen? Mijn zomerprojectje: een SLA printer. Kortom 3D printen met een vloeistof.

http://www.thingiverse.com/make:84412

Uiltjes van 30mm en 20mm. Details zijn in het echt mooier maar dit is enorm moeilijk te fotograveren. Materiaalkosten voor de 2 uitljes samen zijn €0,30.

Zodra de printer stabieler is overweeg ik kitjes samen te stellen. De hardware die je nodig hebt kost je grofweg €250. Daarbij komt nog een DLP beamer (via MP 2e hands gehaald voor €130)

• reddo
uit marlin :

// Offset of the extruders (uncomment if using more than one and relying on firmware to position when changing).
// The offset has to be X=0, Y=0 for the extruder 0 hotend (default extruder).
// For the other hotends it is their distance from the extruder 0 hotend.
// #define EXTRUDER_OFFSET_X {0.0, 20.00} // (in mm) for each extruder, offset of the hotend on the X axis
// #define EXTRUDER_OFFSET_Y {0.0, 5.00} // (in mm) for each extruder, offset of the hotend on the Y axis

kan dus prima !

En ik kijk niet naar een dual maar wel naar een extruder op de I3 waar de motor niet zo naar voren hangt. Volgens mij is de I3 rework wel redelijk naar het hart van de assen geplaats maar ik denk aan de extruder die ik nu heb (zie plaatje voor mijn printer met extruder ontwerp van Radus op Thingiverse) maar dan aangepast met de motor verticaal en een 'spiral bevel gear' haakse overbrenging.. heb het alleen nog niet kunnen tekenen helaas :(

En of je last krijgt van die massatraagheid.. hangt een beetje van je printer af, als die goed stevig is zul je er minder last van krijgen, als ie wat slap is zal je jerk en acceleration omlaag moeten om te voorkomen dat de boel gaat vervormen.

reddo wijzigde deze reactie 21-07-2014 22:37 (18%)

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:21

databeestje

Von PrutsHausen

Clipje!
http://www.thingiverse.com/thing:398985

Voor de 10mm dikke trespa bureaus, klittenband erdoorheen reigen.

Edit: Plaatjes:

Gemaakt in ColorFabb translucent orange PLA. Geprint op 205C met fan.
Wat me opvalt aan dit PLA is dat deze veel taaier is (breekt niet) vergeleken met de 123inkt en RRW PLA.

databeestje wijzigde deze reactie 22-07-2014 09:29 (63%)

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• Onno_Devine
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 17-07 22:08
quote:
reddo schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 21:46:
Ik heb sinds dag 1 al een vreemd iets. Nozzle temp springt van 40 naar 45 bij opwarmen en van 45 naar 40 bij afkoelen. Verder werkt alles gewoon prima maar lcd en pronterface laten gewoon de actuele temp op dat moment niet zien maar 40 of 45. Iemand enig idee ??
Wanneer je een NTC/thermistor gebruikt is de weerstand niet lineair met de temperatuur. Dit gaat door middel van een curve.

Ik weet niet hoe de temperatuur wordt berekent, door middel van een formule, of een loopkup tabel.
Aangezien 40-45 graden Celsius niet echt een interessant gebied is voor de nozzle, kan ik me voorstellen dat deze niet in de lookup tabel is opgenomen. En dus de actuele waarde tussen de 4-45 graden Celsius niet zal laten zien. Dit is hetgeen waar ik direct aan dacht 😉

• wouter011
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online
Vandaag mijn prusa i3 in elkaar geknutseld(besteld op replikeo) en ik krijg reeds verbinding met pronterface(Ramps 1.4 en Marlin).

Ik krijg echter geen beweging in mijn assen. Onderstaande afbeelding toont de headers aan mijn stappenmotoren. De manier waarop ik deze tracht te verkrijgen is door simpelweg op de x as te klikken in pronterface.

Kan iemand verifiëren of dit correct is? Ik zie namelijk op schema's dat de rode draad aan de zijkant hoort te zitten.

wouter011 wijzigde deze reactie 28-07-2014 19:30 (3%)

• wouter011
  • Nu online
Kan iemand wat duidelijkheid brengen over het verschil tussen de extruder fan en de print fan?
Ik geraak er maar niet wijs uit.

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Ik heb gister eens een tolerantietest geprint om te zien hoeveel te verschillende maten waar afwijken. Ik had gehoopt op een eenduidig resultaat, maar het is nogal willekeurig. Simpel compenseren voor een vaste afwijking zit er dus niet in - het is blijkbaar al zo nauwkeurig als het gaat worden. Aan de andere kant gaat het goeddeels over promillages, dus dat is best goed nieuws.

Wat ik minder prettig vind is dat ik toch behoorlijk wat last van lift kreeg over 10 cm. Ik heb het snel even opgelost door de hoek weer met hete lijm vast te plakken, maar een echte oplossing is dat natuurlijk niet. Misschien moet ik toch maar overwegen een HPB in te bouwen. De print is ook wat viezer dan ik inmiddels gewend ben, misschien ook door het tussendoor pauzeren. Ik heb aanzienlijk nettere prints gemaakt.

Persuader of bytes.

• Roamor
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
quote:
Camacha schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 19:44:
[...]

Ik print nu zonder raft, omdat eerdere ervaringen daarmee meer problemen opleverden dan oplosten. PVA heb ik nog niet geprobeerd, dat is nog een optie.
Sorry, ik bedoelde geen skirt, maar een brim. ;) Een raft is inderdaad een hoop werk op op te ruimen; heb ik zelf ook nooit gebruikt. Een brim snij of breek je gemakkelijk van het object.

Om spraakverwarring te voorkomen:

• reddo
Nog iemand interesse in een PLA duct voor een E3D-v5 met duct er onder voor werkstuk koeling ? E.e.a. uit PLA en prima geschikt voor werken met PLA. Alleen nu werk ik ook met ABS en een bed van 100+ graden vlakbij het PLA gaat wel maar op den duur denk ik dat ie wat weg gaat zakken en ik heb nu een set uit ABS gemaakt. Derhalve, stuur me een PB en we zien wel.

E3D koeler heeft aan achterkant oogjes om een tyrwap aan te zetten en het spul stevig om de koelribben te knijpen.

2 grijze delen aan hotend in onderstaande foto

reddo wijzigde deze reactie 16-08-2014 17:05 (10%)

• stefan787
Ik heb al wat prints achter de rug, en nu zou ik graag de detail en de kwaliteit van onderdelen wat hoger willen maken, maar hoe doe ik dat??

En nu heb ik in sommige prints lijnen die wat dieper liggen dan de rest (kijk maar even naar de foto)

Waar komt dit vandaan, ik heb dit niet in al mijn prints. Kan dit te maken hebben met snelheiden, vorm of
groote. Ik dacht misschien dat de extruder toch iets te weinig aanvoert. Iemand een idee hoe dit komt, en hoe je dit oplost?

• bazzzzzz
Zo even mijn project showen. Een klein schaaksetje. Doosjes geprint op de prusa i2, schaakstukken op mijn DIY SLA 3D printer (torens zijn 13mm hoog en de interne wenteltrap is nogsteeds intact) en de deksel is lasergesneden

(schaakset wil ik ook los gaan verkopen samen met het ABS doosje+lasergesneden deksel)

Discussies over kits die ik misschien ga verkopen horen meer op samenkopen.net thuis:
http://www.samenkopen.net/post_edit/85286/17145/4699880

De resin die ik gebruik is SubG+. Dit is een relatief goedkope vloeistof. Alle schaakstukken samen kosten mij grofweg €1,25. Maar die zijn dan ook behoorlijk klein.

• Robbiedobbie
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 07:43

Robbiedobbie

<3 Procrastination

Ik ben nu over gegaan op kapton tape ipv hairspray, en wow, alle prints zijn direct stukken beter doordat de aanhechting nu gewoon werkt :D

Meteen maar eens een fatsoendelijke filament houder gemaakt:

• Gnuitenjong
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 25-02-2018

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

Jahoe, ik heb ook een 3D printert :)
Een heuze echte Prusa Mendel I2 van DealExtreme. Het in elkaar zetten ging eigenlijk allemaal vrij gemakkelijk. Helaas hield het gemakkelijke deel daarmee meteen op :'(
Ik heb ReplicatorG 0040 gedownload en Python 2.7.5 en alle motoren reageren zoals de bedoeling is. Ik kan twee temperaturen aflezen van het printbed en de kop. Ook het bewegen van de verschillende assen gaat goed. Het probleem begint wanneer ik probeer te printen. Handig om mee te beginnen leek me de '20mm calibration box'. Wanneer ik het printen wil starten gaat alles goed tot 'Estimating time to completion...' en daar stopt 'ie ermee. Inmiddels heb ik het op twee computers geprobeerd en beide geven hetzelfde probleem. Natuurlijk heb ik al even zitten zoeken, maar ik kan eigenlijk niet vinden wat er aan de hand is. Ik heb al verschillende Gcode generators geprobeerd, maar resultaat blijft uit.
Meest voor de hand liggend lijkt me dat het in de printer zelf zit of misschien de instellingen van ReplicatorG.
Beide computers draaien op Windows 7. Heeft iemand enig idee wat ik nog kan proberen? Eeuwige dank en zo want op dit moment heb ik een vrij grote paperweight in de vorm van een PrusaMendel :P ;(

[CM] Flightcase Mod

• bazzzzzz
ook laaghoogtes zijn naast de snelheid van belang voor de temperatuur instelling. Zie
http://richrap.blogspot.n...rt-3-how-low-can-you.html

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

Van de frontpage:
quote:
Dremel, een Amerikaanse producent van elektrisch gereedschap, heeft een 3d-printer aangekondigd. De 3D Idea Builder beschikt over een touchscreen voor stand-alone-bediening en kan objecten met een resolutie van 100 micron printen.

Persuader of bytes.

• Quepee
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 26-09-2017
Vandaag een leuk pakje binnen gekregen :D

Nog een paar dingen en ik kan gaan bouwen

• ctrlaltdelbe
quote:
frickY schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 18:39:
Een Makerbot Replicator 2X ?
Wel al wat ouder en flink aan de prijs.
Het feit dat dat ding 'experimenteel' wordt genoemd en mijn eerder onprettige ervaringen met Makerbot en de Makerbot Replicator 1 in het algemeen maken van dit ding geen optie :+

Ik denk echter dat ik een hele mooie kandidaat heb gevonden: de bq Witbox Helios 2X

Het printvolume is net wat te klein en niet ideaal voor maquettes, maar ik denk dat ik een beetje verliefd ben O+

• ctrlaltdelbe
Nog een interessante die ik tegenkwam en die vanaf 9 oktober naar NL komt in een winkel in Haarlem, de ZMorph:

Leuke hierbij is de closed build enclosure en vrij grote bouwoppervlak, maar ook de verwisselbare printkoppen. Je kan kiezen voor single head, dual head, maar ook voor chocolade - een dremeltool etc.

Enige wat mij minder aanstaat is dat ze voor een dergelijke dure machine op het eerste zich hebben gekozen voor gewone threaded rods voor de Z-axis ipv een trapeziumschroef. Of zie ik dat mis?

• wortelsoft
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15:32
Ik ben er eindelijk achter waarom mijn printer af en toe vreemd reageerd / slecht werkte. Als het ramps bordje helemaal aangedrukt wordt komt deze tegen de icsp connector van het arduino bord en maakt sluiting. Daardoor had ik problemen met end-stops en stappenmotoren die maar 1 kant op of helemaal niet wilden bewegen. Kun je lang naar zoeken :+

Maar goed ik heb het gevonden en de eerste kikker is geprint (klikbaar):

• bazzzzzz
@weedzi: Vloeistof zit inclusief verzendkosten en btw op €62 per liter

@mymind: je hebt een bericht. De truc voor het lijmen is dit(m4 tappen aan de ball-joint kant en aan de carbon fibre rod kant lijmen):

• bazzzzzz
met de printer gaat het goed:

Omdat het animo niet echt hoog was ligt het een beetje stil. Ik denk dat ik binnenkort wel een uitgeklede actie ga starten met alleen bouwtekeningen voor een simpele MDF behuizing die iedereen bij de bouwmarkt kan laten zagen. Op die manier kunnen de enthousiastelingen toch aan de slag:)

• SnelleD
Iemand enig idee hoe ik een mooie cirkel kan printen.
Momenteel teken ik met freecad en als ik daar een cirkel in maak zie je als ge deze vergroot dat dit in segmenten is.
http://

En als ik print ziet men deze segmenten ook.

SnelleD wijzigde deze reactie 25-11-2014 15:19 (4%)

• SnelleD
Wel ondertussen reactie gekregen van het FreeCad forum en deze hebben bij gezegd welke parameters ik moet aanpassen. Ben momenteel met de nieuwe instellingen het stuk aan het printen.
[/img]http://[/img]http://

Maar de print ziet er hetzelfde uit :'(

SnelleD wijzigde deze reactie 25-11-2014 21:36 (6%)

• craio
  • Laatst online: 10-07 18:35
Na lang ermee gestopt, besloten om een tweede poging te maken maar nu min of meer beginnen van nul (m'n i3 was meer ergernis dan fun).
Fotootje van huidige stand van zaken (met restanten i3 voor schaal :p )

Enkele gegevens:
- gebruikt v-rail voor constructie
- constructievolume 54x54x79cm
- Uiteindelijk geschat printvolume: 40x30x30 geschat met een sketchup mockup (vooral hoogte is nog niet zeker) bedoeling is dat alles binnen het frame blijft (voor mogelijks afzuiging in toekomst).

Eén van de gemaakte mockups in Sketchup

Was vooral om te zien wat het effect van de plaatsting van de stappenmotors was, het frame is daar met rails van 1m hoog en nu dus 75cm.

craio wijzigde deze reactie 07-12-2014 09:24 (25%)

• craio
quote:
rapsac schreef op zondag 07 december 2014 @ 11:26:
Als je hotend dicht bij het bed staat hangt ie dan niet als een gewicht aan een touwtje heen en weer te zwaaien? Wat ga je met de lege ruimte boven de y-as doen?
Ik hoop dat de constructie stijf genoeg zal zijn dat het geen probleem is, hieronder hoe het verbindingspunt tss Y en Z eruit ziet. Waarschijnlijk wordt het een bowden extruder constructie voor minimum gewicht onderin.

Veel lege ruimte zal er niet zijn gezien de Z-as relatief hoog komt, overgebleven ruimte zal waarschijnlijk voor ventilator ofzo zijn.
quote:
craio schreef op zondag 07 december 2014 @ 14:52:
Grmbl, had beter de mockup gepost voor ik tot aankopen etc over ging :p
M'n budget is er momenteel al grotendeels doorgejaagd dus extra materiaal is niet voor direct (moet nog extruder kopen).
Dus ik zal het toch bouwen (want intussen profielen al op maat gezaagd) maar ook eens kijken hoe ik het ontwerp kan aanpassen.
je hoeft eigenlijk helemaal niets erbij te kopen.... je plaats de bovenste balk gewoon in het midden op dezelfde hoogte als je y as (horizontaal) en de balk die je gebruikte voor de z as met gelijding plaats je daartussen. dan krijg je een soort liggende H dus de z as zit dan in je frame verwerkt en de tafel maak je vast aan je gelijding die je overhoud.

of je koopt enkel 1 nieuwe balk in het gehele verlengde en je plaats je x en y as gewoon naarboven

WeeDzi wijzigde deze reactie 07-12-2014 21:08 (11%)

• craio
Mja, is één geleiding voldoende om die tafel deftig te dragen? Ik zat al te denken aan geleiding aan twee zijden.
Van de enkelvoudige profielen (groot frame) heb ik nog 2 meter liggen, dus dat het probleem niet. Verbindingsstukken daarintegen...

Poging tot begrijpen van je voorstel

Twee 'wagentjes' op de X-as want nog niet zeker welke versie beter is.

craio wijzigde deze reactie 07-12-2014 23:49 (28%)
Reden: Andere screenshot

• craio
Relatief weinig gewocht op de tafel idd, maar tafel zelf is ook niet zo licht.
Closeup van achterzijde Z-as wagentje

X-as: Voordeel van de linkse is dat de stepper niet in de weg zit voor filament feed. Rechts zit dichter op de as.

• craio
quote:
Camacha schreef op maandag 08 december 2014 @ 08:22:
Begrijp ik het nou goed dat je avontuur met een reeds doorgetest ontwerp, de i3 niet geslaagd was, en dat je daarom nu helemaal vanaf nul begint?
Ja, alhoewel het idd mss niet logisch klinkt.
Ik had er gewoon constant problemen mee en was het op een gegeven moment beu. Kan zijn dat de oorzaak niet aan het ontwerp van de i3 lag maar aan de combinatie met extruder/hotend. Daarom ervoor gekozen om eens iets anders te proberen. Voordeel van die v-rails is ook dat ik minder vast hang aan een 3d printer maar je ook andere zaken er mee kan maken (lees: moderne mecano :p ).

Wat vinden jullie van deze manier van X-as? Moet wel nog iets maken voor de belt aan de linker zijde...

craio wijzigde deze reactie 08-12-2014 10:43 (12%)

• SnelleD
quote:
wortelsoft schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 18:34:
[...]

Heb je een ramps bordje? Dan moet je eens de onderkant van de ramps voorzien van isolatietape. Er kan sluiting ontstaan op diverse plekken als je dat niet hebt.
Het bordje is gemonteerd met afstandsbussen op een PVC plaatje.
Als ik de driver uitmeet is dit 0,427 volt, maar blijkbaar moet er intern toch iets mis zijn aangezien de snelheid van de X as dubbel zo groot is en dat daardoor een cirkel een ovaal wordt.
Waarom hij plotseling de geest heeft gegeven????

SnelleD wijzigde deze reactie 09-12-2014 21:30 (19%)

• SnelleD
Wel heb hier dank zij een alerte medelezer een tip gekregen om eens te kijken of er geen pinnen van de driver slecht zijn gesoldeerd.
En ja hoor er is een pin die NIET is gesoldeerd en daardoor is er soms geen goed contact waardoor de printer op dubbele snelheid werkte. :(
Pin gesoldeerd en de printer werkt weer prima :)

Bedankt aandachtige medelezer _/-\o_

SnelleD wijzigde deze reactie 11-12-2014 19:55 (5%)

• craio
Wel nog niet zeker hoe ik het heated bed er juist zal opzetten en indien het wel zal lukken met maar één tilpunt...

Het idee is dat er midden in die plaat op de Y-as een gat komt voor het hotend... (of twee)

craio wijzigde deze reactie 13-12-2014 00:21 (19%)

• craio
quote:
reddo schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 01:57:
[...]
Ik weet het niet zo met die plastic wieletjes in alu profielen...slijt als een dolle volgens mij. Waarom niet een xy setup als een ultimaker ?
- Ik wou eens iets anders proberen
- Wieltjes zijn gemaakt van Delrin en volgens wikipedia: De stof wordt veelal toegepast voor onderdelen in machines als vervanging van metaal. Het voordeel is dat het niet oxideert en dat er geen olie of kogellagers nodig zijn voor een soepele mechanische beweegbaarheid."
- Het zijn niet de standaard alu-profielen, maar met een kleine aanpassing zodat het wiel er beter in past.

Moest het toch als een dolle slijten en binnen het jaar versleten zijn, probeer ik weer iets anders.

craio wijzigde deze reactie 13-12-2014 10:46 (5%)

• craio
quote:
WeeDzi schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 13:05:
zou alleen het ontwerp nog zo veranderen dat de 2 balken waar je nu de tafel op hebt liggen in een V staan ipv ll dan kun je de plaat waar je de heatbed (evt) op plaats altijd goed stellen met 3 schroeven. Daarnaast gaat het meer steun geven aan de zijkant.
Zoiets? Scherpe hoeken zijn nogal lastig met de standaard verbindingsstukken. De plaat ligt er niet noodzakelijk op, Telkens bij het eindpunt van een profiel een bout

• craio
quote:
Alles samengebracht... (bepaalde profielen hadden nog verkeerde afmeting)

craio wijzigde deze reactie 13-12-2014 20:04 (21%)

• craio
Wat kan de oorzaak zijn dat een stepper maar in één richting wil draaien?
Ik heb de hardware endstops al uitgezet in firmware.
Edit: Nogmaals compileren hielp...
Om toch nog enig nut aan deze post te geven.
Huidige stand van zaken:

Nog te doen: vanalles :)

craio wijzigde deze reactie 15-12-2014 18:14 (72%)

• uname -r
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 30-06 23:24
De printed parts voor mijn i3 Rework en extruder DIY build komen morgen binnen.
Hier het resultaat:
i3 Rework
Printed parts i3 Rework + Extruder

Hardware en electronica moeten nog besteld worden:

Hardware
  • Melamine MDF i3 improved (met de oortjes voor de shafts/motor mount)
  • Printed parts i3 Re. (ABS)
  • Printed parts Extruder (ABS)
  • Hobbed bolt M8 groove at 25mm
  • Extruder springs
  • Straight rods kit i3 Re.
  • Threaded rods kit i3 Re.
  • Hardware kit i3 Re. (Screws, nuts and washers)
  • LM8UU linear bearings (6x)
  • 608ZZ bearings per 2 (2x)
  • 624ZZ bearings per 2 (2x)
  • Shaft coupler 5x5mm per 3 (1x)
  • GT2 belts + pulleys kit
  • Bed clamps + springs
Electronics
  • Ramps 1.4 Ramps-FD (for Due)
  • Mega 2650 R3 Arduino Due
  • 128x64 LCD
  • Wantai 42BYGHW811 42BYGHM809 (5x)
  • DVR8825 Steppermotor driver (5x)
  • Heated bed MK2A MK2B
  • Mechanische end-stops, incl. draad (3x)
  • Gereguleerde switching power supply 12V/400W 33,3A 24V/400W 16,6A
  • E3D All metal J-Head extrusion kit (1.75mm / 0.3mm nozzle) 12V -> 24V
Dit heb ik allemaal bij elkaar gezocht en in een excel bestand gezet.

Voor ik bestel wilde ik dit lijstje graag even laten checken door iemand met meer ervaring hier.
Indien er iemand aanpassingen, tips of toevoegingen heeft hoor ik ze graag. :)

Ik ben voor de betere (stillere/krachtigere) stepper motor drivers gegaan.
En redelijk krachtige stepper motors voor alle assen en extruder (48N/cm, 1.8 degree).
Ook de All metal variant van de E3D met de koelvinnen ipv de dunnere variant.
Is een glazen bed, met of zonder kapton tape, noodzakelijk?

Als het goed is ben ik compleet, op filament na. Waar kopen jullie je filament?

En moet ik nog ergens echt op letten m.b.t. het in elkaar zetten? Gezien dit mijn eerste build is. :X

Edit: Andere stepper motors 0.9º icm de DRV8835 -> andere boards == mogelijkheid tot 24V -> dus andere heated bed 12V/24V + hot end 24V

uname -r wijzigde deze reactie 21-12-2014 04:31 (10%)
Reden: andere stepper/board setup

Main rig

• RobV
  • Registratie: juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Hallo, ik wil me zelf aanmelden bij dit topic door middel van een kleine introductie.

Sinds vorige week heb ik een splinternieuwe Velleman Vertex K8400 printer op de tafel staan. Een definitief plekje wordt nog gezocht; mijn appartement toch steeds meer op een man-lab begint te lijken dus ik verwacht dat ie nog wel een half jaar daar blijft staan.

De Vertex is een kit, dus ik moest hem zelf in elkaar zetten. Ik gok dat ik er zo'n 20 uur in heb gestoken; de meeste tijd ging zitten in het schroeven van alle bouten en moeren. Volgende keer pak ik de accutol! Ik heb wegens ziekte niet veel energie dus ik was er een volle week mee bezig. Ook had ik een onderdeel van mijn extruder dol-gedraaid en moest wachten op een vervangonderdeel. Na mijn incidentmelding kreeg ik overigens keurig en gratis van Velleman een nieuwe toegestuurd en is de handleiding aangepast om te voorkomen dat meer klungels als ik het verkeerd doen. (y)

Gisteren was het zover dat ik mijn eerste modelletjes kon printen. Ik moet duidelijk nog kalibreren; dat komt vanzelf goed.

EDIT: Over de Velleman K8400: LET OP de beschrijving bij de advertenties. Voor €699 krijgt je slechts één extruder. De uitbreidingspakketten voor heated bed en 2e extruder komen eraan, dus die zul je nog bij de prijs moeten optellen.

Fotootjes:

'webbing'

proefprintje

RobV wijzigde deze reactie 18-12-2014 11:20 (11%)

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)

Fijne feestdagen!

(proefprintje)

• craio
quote:
WeeDzi schreef op zondag 28 december 2014 @ 11:38:
ik heb mijn stappenmotoren bij www.stappenmotor.nl a14 euro ps via ebay moet je er bedacht op zijn dat je inderdaad invoer rechten moet betalen, met een beetje mazzel hoeft dat trouwens niet.

tja er is niet echt een spec voor de vlakheid en het hangt een beejte af van welke laagdikte je inderdaad wil printen maar zou minimaal uitgaan van +/- 20a 25 micron dus binnen 40 a 50 micron vlakheid
0,05mm is huidige max verschil tss hoogste en laagste punt, dus goed.
Wat verder zitten denken over de motoren van Y-as op X-as omdat heel het frame schokt als ze snel van richting veranderen...
Wat denk je van dit?
Niet zeker als de stepper en idler vast genoeg zullen zitten op die manier...
(Te lui om onderste helft van belt te tekenen :P )

craio wijzigde deze reactie 29-12-2014 03:12 (7%)

• craio
quote:
WeeDzi schreef op maandag 29 december 2014 @ 15:29:
hij zit nu vast met dat hoekstukje? of met die afstandsbussen...... de onderkant zit nu losvan het plaatje.
Beter maak je het plaatje zo dat je met 4 van die bussen kan bevestigen aan de onder en bovenkant van de rail zoals je dat bovenin hebt gedaan. Dan heeft ie onder ook steun
Het zit met die 2 afstandsbussen vast aan de linkerzijde en vervolgens met dat hoekje aan de rechterrail. Maar voor de rest 'zweeft' het inderdaad. Die plaat heeft enkel bevestiginsmogelijkheden aan bovenzijde

Ik had het liever nog met twee van die bussen in bovenste bevestigt, maar ik dacht dat stepper best zo centraal mogelijk staat.
Spijtige is dat de nema gaten M3 en al de rest M5 is, anders had ik de stepper rechtstreeks op het frame gezet met afstandsbussen.

Bij nader inzien, zo beter veronderstel ik?

craio wijzigde deze reactie 29-12-2014 16:34 (21%)

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Afgelopen dagen bezig geweest met het kalibreren van mijn nieuwe K8400 printer en het spelen met de 3d software. Ik wilde eventjes de resultaten met jullie delen. Ik heb een iPhone bracket gemaakt voor in mijn old-timer. De bracket wordt gemonteerd in het console, nu is het mooi weggewerkt! De telefoon wordt aangesloten op de iPod-aansluiting van de Alpine auto-radio, dus ik heb zelf geen electronica gemaakt of ontworpen.

prototype revisie 2:

ontwerp (revisie 3, oranje omdat ik dat leuk vindt). De bracket was zó sterk (3mm dik) dat ik eens wilde experimenteren met uitsparingen. Niet alleen is het printen dan sneller klaar, het scheelt ook eens een boel PLA (ongeveer 40% op dit onderdeel alleen).

installatie (let niet op de 2 mount points, ik gebruik nu alleen de linker en die daaronder, zodat de bracket verticaal uitkomt). Dat geeft meer stevigheid in de verticale as, omdat hij horizontaal al vast zit tussen het dashboard.

tenslotte een fotootje van de printer zelf.

• craio
M'n eerste print met nieuwe printer! Die is mislukt :p

Daaruit blijkt dat de x-as belt mss niet vast genoeg zat en dat ik voor koeling moet zorgen...
De kubusjes zijn 5,12x5,2mm dus steps/mm vereist ook nog werk.
(print mislukt omdat filament geplooid was tss extruder en hotend)

craio wijzigde deze reactie 01-01-2015 01:45 (9%)

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Het kalibreren van de K8400 gaat voorspoedig. De printjes zijn al vele malen mooier en strakker dan in het begin. Ik gebruik nu Cura 14.12.1 voor OS X met de default settings van Velleman. Het grootste verschil kwam na het opnieuw afstellen van de XY as. Nu deze soepel loopt zijn de zijwanden vrijwel glad (mijn nagel voelt geen verschil), maar de top/bottom layer heeft nog flink wat textuur.

RobV wijzigde deze reactie 02-01-2015 13:16 (1%)
Reden: directe links naar plaatjes ipv ImgUr

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
quote:
craio schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 15:37:
@RobV: Met welke layerheight print je?
Zie hier mijn 'basic' settings van Cura 14.12.1 voor OS X:

En hieronder de profile file (helaas geen attachments hier)
INI:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
[print]
name = cura_windows8
defaultQuality = UGFdGjaROx9aQouMAZfWQqs4mQsUIfod
travelSpeedMin = 180
travelSpeedMax = 180
firstLayerSpeedMin = 15
firstLayerSpeedMax = 15
infillSpeedMin = 48
infillSpeedMax = 60
infillType = 0
innerPerimeterMin = 42
innerPerimeterMax = 48
outerPerimeterMin = 42
outerPerimeterMax = 48
printSpeedMin = 42
printSpeedMax = 48
gcodeFlavour = 0
retractionCombing = True
multiVolumeOverlap = 0
cutOffObjectBottom = 0
shellThickness = 0.7
infillTopBottomThickness = 0.3
infillDensityPercent = 20
supportType = 0
platformAdhesion = 0
dualExtrusion = 0
wipeAndPrimeTower = True
oozeShield = True
enableRetraction = True
retractionSpeed = 70
retractionDistance = 9
multiExtruderSwitchAmount = 9
startGCode = """
G28 ; Home extruder
G1 Z5 F{Z_TRAVEL_SPEED}
G1 Z0 F{Z_TRAVEL_SPEED}
M106 S165 ; Turn on fan
G90 ; Absolute positioning
M82 ; Extruder in absolute mode
; Activate all used extruder
M104 S{TEMP}
G92 E0 ; Reset extruder position
; Wait for all used extruders to reach temperature
M109 S{TEMP}
M83
G1 E10 F100
M82
M117 Vertex is printing  
G1 F1000 Z5
"""
endGCode = """
; Default end code
;G1 X0 Y0 Z130 ; Get extruder out of way. Uncomment to use!
M107 ; Turn off fan
; Disable all extruder
G91 ; Relative positioning
{IF_EXT0}T0
{IF_EXT0}G1 E-1 ; Reduce filament pressure
M104 T0 S0
{IF_EXT1}T1
{IF_EXT1}G1 E-1 ; Reduce filament pressure
M104 T1 S0
G90 ; Absolute positioning
M140 S0 ; Disable heated bed
M84 ; Turn steppers off
T0
T1
T0
"""
preSwitchExtruderCode = """
M106 S165 ; Turn on fan
G1 F5000 X0
G1 F5000 Y100
;BEFORE EXTRUDER SWITCH
"""
postSwitchExtruderCode = """
;AFTER EXTRUDER SWITCH
M106 S165 ; Turn on fan
M104 S{TEMP}
M109 S{TEMP}
"""
wipeAndPrimeTowerVolume = 5
retractionMinimumTravel = 0.1
minimumExtrusionBeforeRetract = 0.02
zhop = 0
skirtLineCount = 5
skirtDistance = 2
skirtMinimumLength = 150
solidInfillTop = True
solidInfillBottom = True
infillOverlapPercent = 5
supportStructureType = 0
supportOverhang = 5
supportFillPercent = 20
supportDistanceXY = 0.8
supportDistanceZ = 0.1
supportExtruder = -1
spiralizeOuterContour = False
brimWidth = 7
raftExtraMargin = 5
raftLineSpacing = 1
raftBaseThickness = 0.3
raftBaseWidth = 0.7
raftInterfaceThickness = 0.2
raftInterfaceLineWidth = 0.2
raftAirGap = 0
raftAirGapLayer0 = 0
raftSurfaceLayer = 1
fixCombineEverythingA = True
fixCombineEverythingB = False
fixKeepOpenFaces = False
fixExtensiveStitching = False
fanFullAtHeight = 0.12
minimumSpeed = 10
coolHeadLift = True
numQuality = 1
nozzleDiameter = 0
[quality_0]
name = 0.1mm
signature = UGFdGjaROx9aQouMAZfWQqs4mQsUIfod
layerHeight = 0.105
firstLayerHeight = 0.2
layer0widthPercent = 100

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Het verschil tussen 0.3mm layer height en 0.105mm layer height is hier wel heel erg duidelijk te zien.

(klik voor vergroting)

andere hoek:

Het gaat steeds een beetje beter. Zo heb ik vanmiddag de 1st layer width (dus niet de height) aangepast van 100 naar 150%. De 1e laag plakt nu een stuk beter aan de BuildTak en is ook nog eens een stuk gladder.

RobV wijzigde deze reactie 03-01-2015 21:21 (75%)

• uname -r
Zojuist skanect software getest. Ik weet dat de resolutie van de depth sensor redelijk laag is.
En dus ook net bevestigd, kleine objecten scannen, zoals een model autootje gaat niet. Mijn zoontje scannen daarentegen wel. :P

Edit:
skanect
http://tweakers.net/ext/f/FGMYGP0lGlkshSBrXq3B4wSj/thumb.jpg

Ik door zoontje van 2 gescand.

uname -r wijzigde deze reactie 07-01-2015 12:04 (44%)

Main rig

• m0nk
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:30

m0nk

16-09-2003 15.15

Tja, verwacht er ook geen superkwaliteit voor. Voor die paar tientjes leuk speelgoed om mee te spelen. Heb gisteren snel een scan gedaan met ReconstructME. Heb het idee dat ik de scan wat te snel heb gemaakt, als in te snel gedraaid.

Ga er nog wel ff verder mee spelen.

leuk artikeltje: http://www.makerbot.com/b...more-reconstructme-magic/
En een linkje naar een video naar een 3d cleanup model tutorial: http://www.makerbot.com/b...-cleanup-by-tony-buser-2/

Zijn toch best grappige resultaten mee te halen.

Van het weekend maar eens een draai plateu in elkaar flansen en dan mijn vriendin erop zetten.. :+

m0nk wijzigde deze reactie 07-01-2015 15:03 (36%)

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30

• reddo
Ik heb niet zo heel veel zin in papier, tape of dat soort dingen. Ik gebruik nu PVA op het glas, gaat prima maar zoals gezegd, af en toe komt er een lap glas mee... Ach, 4 spiegels bij de gamma voor 13 Euro en we zijn weer een half jaar verder...... Ik moet er maar mee leven denk ik want verder zijn de prints super, deze week kwam er een grote print af en het eerste layer was echt als een spiegel zo glad, super !

En handig zo'n 200 x 300 mm bed :)

reddo wijzigde deze reactie 10-01-2015 13:43 (38%)

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

Hoe cool is dat? Je kunt een ESA-model van komeet 67P downloaden en uitprinten :D

Klik.
quote:
WeeDzi schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 18:00:
goed en goedkoop, wat wil je qualiteit dan goed hebben? die dingen worden gewoon cnc gefreesd dus over het algemeen gewoon aan de maat.
Achteloos gemaakte 3D-modellen of slechte kwaliteitscontrole kunnen voor optisch wel prima pulleys zorgen die nooit optimaal presteren :) Ook de wijze waarop de schroef tegen de as draait is belangrijk, als dat gewoon koud een schroefje is draai je hem per definitie uit het midden van de as als je hem aandraait.

Camacha wijzigde deze reactie 10-01-2015 19:28 (9%)

Persuader of bytes.

• jgvonk1984
  • Laatst online: 07:39
Ik heb net de Geeetech Prusa i3 besteld :)

- Ramps + mega 2560 (was een optie)
(Sanguinololu Rev 1.3a / mega2560 + ramps 1.4 / Printerboard ( +$15.00 )- nozzle 0.3mm)
- LCD/SD

Printing specifications:
Print technology: Fused Filament Fabrication.
Build volume: 200 x200x180mm [7.87 x 7.87 x 7.08 in]
Layer resolution: 0.3mm [0.0118 in]
Positioning Precision: 0.3mm [0.0118 in]
Filament diameter: [0.069 in], 3mm [0.118 in]
Nozzle diameter: 0.3mm [ 0.0112 in], 0.35mm [0.013 in], 0.4 mm [0.015 in], 0.5mm [ 0.019 in]
Filament type: ABS/ PLA
Software:
Operating system: Windows/Mac/Linux
Control software: Repetier-Host, Printrun
File format: .STL
Temperature:
Max heated bed temperature: about 110°C [230°F]
Max extruder temperature: about 240°C [464° F]
Electrical:
Power supply: input: 100-120VAC/4.8A or 200-240VAC/2.4A
output:DC12V/ 29A
Connectivity: USB, SD card (support off-line printing)
Mechanical:
Body: Acrylic plate of 6 mm thickness (black/ transparent)
Build Platform: Borosilicate glass + MK2A heatbed
XYZ Bearings: Wear-resistant, stainless steel
Stepper Motors: 1.8° step angle with 1/16 micro-stepping
Physical structure: Reprap
Physical dimensions:
Without spool: 45 x 44 x 44 cm
With spool: 45 x 44 x 68 cm
Shipping box: 52 x 42 x 23 cm (L/W/H)
Net weight: 8.15 kg

Ik weet dat de body van Acrylic is, maar als dat niks is kan ik het altijd nog vervangen. Maar voor nog geen € 330,- is het veel voor je €€. Hij is er al vanaf € 300,-
Besteld bij 3dprintersonlinestore.com, met gratis verzending en 1kg filament.

Ik heb verder de onderdelenlijst vergeleken met de meeste reprap prusa i3 builds.
http://www.geeetech.com/w...ldDocumentby3DPrinter.pdf

Voordelen tegenover andere CN builds;
- MK8 extruder upgrade naar dualhead mogelijk _/-\o_
- Support forum
- Eigen wiki
- Helpdesk reageert snel op mail
- Goede reviews van andere gebruikers

jgvonk1984 wijzigde deze reactie 12-01-2015 06:29 (20%)

• Harrie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:54

Harrie

NederVlaming

Is dit het juiste topic met vragen of een ontwerp OK/NOK is om af te drukken?
Ik heb een model gemaakt voor een HDD bay voor in mijn NAS. Omdat ik zelf geen printer heb, is de bedoeling om dit te laten laser sinteren bij i.materialise.
(Indien de build space kleiner is dan 125cm3, kan dat voor een vaste prijs)
Ik heb deze zelf ontworpen, omdat ik gebruik wil maken van een 100mm x 12mm fan, wat niet zo standaard is.

mijn 3D modelling skills zijn niet zo heel groot, dus het ziet er misschien niet heel profi uit

Mijn vraag is vooral naar de wall thickness. Die is nu 1.5mm. Materiaal zal waarschijnlijk het standaard polyamide zijn. Gaat dit stevig genoeg zijn?

Harrie wijzigde deze reactie 11-01-2015 13:21 (11%)

• eiPionezero
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 14:10
Afgelopen vrijdag had ik een uiterst belangrijk tentamen, als student met zeer weinig discipline betekend dit een week lang studeren soggen met dit als resultaat:
(DM voor bestanden)

Een leuke autohouder voor mijn telefoon, klaar om geprint te worden. Laten printen vind ik vrij prijzig tov de prijzen die DX.com hanteert voor autohouders, dus leek dit mij een goede reden om zelf eens een 3D-printer aan te schaffen. Als ik flink wat ga printen (evt extra verdienen via 3Dhubs) zou dit goedkoper moeten zijn op de lange termijn.
Als student heb ik niet overdreven veel geld, ik wil maximaal voor maximaal 400-500 een kit aanschaffen. Mocht deze hobby mij niet bevallen, dan wil ik hem met een halfjaartje verkopen met maximaal 100 verlies, als 'leergeld'.
Verdere wensen: mogelijkheid om zeer strak te printen, liefst mogelijkheid tot lagen van 0.1mm voor kleine precisie-onderdeeltjes.
Geld is voor mij een groter probleem dan tijd. Sleutelen is voor mij geen enkel probleem, is juist leuk :)

Na een fiks aantal uren te hebben rondgelezen in oa dit topic en reprap.org ben ik tot de conclusie gekomen dat een printer kopen en dan al doende te leren effectiever is dan zeer veel uren investeren in rondsnuffelen en leren op internet. Zodoende: tijd om een machine te kopen! :)

Tweedehands lijkt mij de meeste B4B op te leveren, na een tijdje zoeken op marktplaats ben ik tot de volgende selectie gekomen:
Ik woon in de provincie Groningen, kan gratis reizen met het OV en heb de mogelijkheid tot het lenen van een auto.

http://link.marktplaats.nl/m887613127 - Prusa i3; 400
+ stevig metalen frame
+ kan redelijk eenvoudig opgehaald worden
= frame al gemonteerd, elektra nog niet
- 400 euro

http://link.marktplaats.nl/m889384812 - Prusa i3; 200
+ goedkoop
- mogelijk kapotte onderdelen door slechte voeding
- heul ver weg

http://link.marktplaats.nl/m862392733 - MendelMAX; 250-500
+ stevig frame
= frame al opgebouwd, elektra nog niet
- 250-500 euro
- ver weg

http://link.marktplaats.nl/m883417293 - Prusa i2 (?); 200-325
+ niet duur
= alles al gemonteerd
- ouder model
- ver weg

http://link.marktplaats.nl/m885411020 - Prusa i2; 250-300
+ niet duur
= alles al gemonteerd
- ouder model
- ver weg

http://link.marktplaats.nl/m879792221 - Printerbot Jr.; 300-400
+ dichtbij, makkelijk ophalen
= alle al gemonteerd
- 300-400 euro
- klein werkoppervlak

Zelf lijkt mij de eerste van deze zes de beste deal. Ik ben echter nogal een leek, kunnen jullie mij mss nog adviezen geven welke printer de meeste B4B geeft?

• ctrlaltdelbe
Ik zal na mijn examens eens kijken om wat interessante kanalen toe te voegen aan de OP :) Barnacules Nerdgasm maakt ook altijd leuke filmpjes.

Ik kwam op FB op de pagina van Charlies3DT onlangs deze enclosure tegen voor de i3:
. Heel knap gedaan, maar iemand die weet wat de juiste Google zoekterm is voor die zwarte verwarmingselementen?

• SnelleD
Zo de bouw gestart van een XY printer nu nog bezig om op de I3 de onderdelen te printen.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
quote:
reddo schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 23:11:
das op zich vreemd want het is gewoon Marlin ....
Ik heb hetvolgende gedaan. Ik heb op mijn Mac een map 'Marlin' aangemaakt, en daar de laatste master branch in gecloned via de console:
Bash Session:
1
2
3
4
5
6
7
8
Robs-MacBook-Pro:Marlin rob$ git clone https://github.com/MarlinFirmware/Marlin
Cloning into 'Marlin'...
remote: Counting objects: 8832, done.
remote: Compressing objects: 100% (32/32), done.
remote: Total 8832 (delta 5), reused 10 (delta 1)
Receiving objects: 100% (8832/8832), 17.19 MiB | 3.50 MiB/s, done.
Resolving deltas: 100% (5118/5118), done.
Checking connectivity... done.

Daarna heb ik in de finder geklikt op de Marlin.ino, en via Tools/Board gekozen voor de "Arduino Mega 2560 or Mega ADK". Met een klik op 'Compile' krijg ik het volgende resultaat:

Compileert zonder fouten.

Mac OS X Yosemite 10.10.2, Arduino 1.0.6.

Zo... Eindelijk tijd gezien om eens wat voor de printer te frezen! Het oude platform was niet compatible met de nieuwe armpjes die ik aangeschaft heb, dus moest er een nieuw platform voor mn delta gemaakt worden.

De oude:

En de nieuwe:

Met op de achtergrond het platform in solidworks, waar ik inmiddels ook wel wat mee kan tekenen. :) De dikte is veranderd van 8mm naar 7mm, het materiaal is stevig zat dat dit wel kon. En qua gewicht zitten we nu op 23 gram. Niet dat het wat uitmaakt, want de armpjes zijn een stuk zwaarder, maar ik heb mn best gedaan. :+

Op dit moment ben ik bezig met de nieuwe carriages:

Daar komen zelfsmerende glijlagers in, van Robotdigg

Mn 3D printer blogje..

• reddo
Leuk frame waar waarom geen alu ? Op de foto is ie al scheef en dat vind ik dan weer wat jammer....

• ctrlaltdelbe
De rebuild van mijn Prusa i3 is klaar <3 Later upload ik wel nog een betere foto!

• craio
Blijkbaar alles weer tot leven kunnen wekken...
Huidige stand van zaken:

Hoofdzakelijk X-as gewijzigd. De Y-as maakt wel nogal veel lawaai, de oorzaak daarvan moet ik nog uitzoeken.
Nogal veel zaken zijn 'experimenteel' (lees: niet de juiste stukken hebben en daar maar proberen met wat je wel hebt liggen).

craio wijzigde deze reactie 31-01-2015 21:51 (75%)

• uname -r
Vreemd. Misschien toch even kijken of er geen losse soldeerverbindingen zijn, op de steppers en de shield?
Voornamelijk de headers. Kans dat het nog een keer gebeurd tijdens een print wegens warmte ontwikkeling.

Voordat ik mijn steppers straks in de shield steek, ga ik toch elke header af met een soldeerbout voor de zekerheid. China clones O-)

Nog wat plaatjes geschoten van het bovenstaand verhaal.

i3 Rework
RepRapDiscount Full Graphic Smart ControllerPrometheus v1.1 hot end assembledPrometheus v1.1 hot end in parts

uname -r wijzigde deze reactie 01-02-2015 13:50 (55%)
Reden: plaatjes

Main rig

• craio
M'n printer leeft! :p
Zonet dat kalibratie object met 5mm steps geprint en ben er relatief tevreden van voor een min of meer ongekalibreerde printer...
Layerheight was 0,2mm en XY as stond op 200mm/s.
- De afmetingen kloppen tot op 0,05mm (als m'n schuifmaat correct meet tenminste)
- Overbruggingen zijn wel nog niet goed
- Bovenste kubusje is eerder een cilinder maar dat was te verwachten omdat er geen fan blaast bij het hotend.

http://i.imgur.com/7rtG3y4s.jpg
http://i.imgur.com/6UNGyRAs.jpg

craio wijzigde deze reactie 01-02-2015 21:45 (4%)

• uname -r
Max 1A is genoeg, ik zit nu rond 220mA. Dus 0,5A is te weinig om safe te kunnen zijn.
Maar ben niet van plan om een heleboel I/O te doen.
Alleen nog een eeprom toevoegen en straks auto bed level aansturen.

Die had ik al gezien inderdaad. Maar ik ben bang dat die niet gaat passen. Ik heb me vergist. Past op de plek van een TO220, datasheet. Op zo een nare plek zit het.
Er zit direct erachter een lage solid cap. En de rechter hoek zit nagenoeg op de hoek van de stepper driver voor de x-motor. En precies ervoor zit de 12/24V jumper header. Zie afbeelding.

i3 Rework
http://tweakers.net/ext/f/yGvwoWIFJTLbWLgMEjnJlyxE/thumb.png

|:(

Ik had ook de R-78B12-1.0 gevonden maar met 8,5mm is het te dik en duurder. Van jouw link is 7,6mm dik en bijna 2x goedkoper.

uname -r wijzigde deze reactie 02-02-2015 15:22 (76%)

Main rig

• SnelleD
Zo we zijn terug een stapje verder, maar als ik dit hier allemaal lees moet het moeilijkste nog komen :)

SnelleD wijzigde deze reactie 02-02-2015 18:38 (26%)

Pagina: 1 2 3 ... 13

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True