Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Dure reparatie tablet, advies gevraagd over reactie aan Asus

Pagina: 1
Acties:

• musicfreak
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 12:06
Mijn Asus transformer infinity is defect (gebrickt) geraakt na een mislukte flash. Hiervoor had ik de tablet geroot, waardoor mijn garantie naar de mening van Asus kwam te vervallen.

Omdat mijn tablet ondanks veel inspanningen (zie deze thread op het forum van XDA) niet meer kon worden hersteld heb ik hem naar Asus opgestuurd. Onlangs ontving ik van Asus de prijsopgave voor reparatie. Hier schrok ik nogal van. Ik wil graag een reactie sturen, en heb daarvoor onderstaande concept mail gemaakt.

Hopelijk kunnen jullie mij van op- en aanmerkingen voorzien zodat ik mijn mail kan verbeteren.

Tekst mail:
Beste heer ----,

Afgelopen week ontving ik van u de factuur voor het repareren van Transformer pad infinity TF700 tablet. Ik schrok eerlijk gezegd nogal van de reparatiekosten, 310 euro incl. verzending en administratiekosten voor het vervangen van het moederbord.
In een emailcorrespondentie met jullie technische dienst is me een indicatie van de kosten van een moederbord-vervanging gegeven, deze zou tussen de 160 en 200 euro bedragen. Dat is een flink lager bedrag. Ook noemde men als eerste de optie van het herinstalleren van het besturingsysteem ad. 75 euro.
De kosten van deze reparatie zijn naar mijn mening verder nogal hoog als je kijkt naar de actuele winkelprijs van de tablet plus dock (recentelijk 475 euro bij BCC incl. 75 euro gratis accessoires).

Ik vraag me daarnaast sterk af of het noodzakelijk is om het moederbord te vervangen. Momenteel is de tablet alleen in APX modus toegankelijk.
Ik neem aan dat het voor jullie als fabrikant mogelijk moet zijn om een nieuwe Secure boot key (SBK) te genereren op basis van het serienummer van de tablet. Met deze SBK kan er in fastboot via NVflash weer een recovery op het apparaat worden geplaatst, en is deze weer werkend te krijgen. Puur een softwarematig iets dus, een vervanging van een hardware onderdeel lijkt mij dan ook niet noodzakelijk.

Ik zou willen verzoeken om bij mijn tablet puur de fastboot optie weer te herstellen, en aan te geven welke kosten dit met zich meebrengt.

Graag hoor ik van u.

Met vriendelijke groet,

Mijn platencollectie op Discogs

• musicfreak
Ja, een code die (helaas) Asus als enigste kan genereren. Zie voor wat meer info androidroot.mobi/pages/the-inner-workings-of-secure-boot-key-and-nvflash en de petitie op change.org/petitions/asus-release-the-secure-boot-key-for-b70-asus-transformer-devices (gaat niet over de infinity, maar is hetzelfde idee).

Ik wil inderdaad vragen om coulance, en hiertoe e.e.a. goed op een rijtje zetten in een mail.

• musicfreak
Ik zou het jammer vinden als een reparatieafdeling snel kiest voor het vervangen van een hardwareonderdeel, ook als dat niet noodzakelijk is. Maar goed, dit zal de realiteit zijn. Ik wil in ieder geval graag een goed verhaal tegenover Asus houden, hopelijk hebben jullie nog tips voor mijn mail, om deze te verbeteren.

@sain onez
Je hebt inderdaad een mooie ervaring zo met de support van Asus. Ben benieuwd hoe het voor mij af gaat lopen.

• musicfreak
Heeft iemand nog ideeën om mijn mail te verbeteren? Anders ga ik 'm maar eens versturen...

musicfreak wijzigde deze reactie 20-07-2013 10:54 (27%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• musicfreak
Dank voor alle reacties!
quote:
Automark schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 13:24:
Dat staat er dus in het artikel, zonder flash was er niet aan de hand geweest.
Klopt. Ik had die artikelen (ook van Samsung) ook gelezen echter bij mij was het probleem niet opgetreden als ik niet met custom ROMs aan de slag was gegaan.
quote:
Rolfie schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 14:59:
het hangt er vanaf wat ook goedkoper is voor een bedrijf. Troubleshooten op software kan een kostbare aangelegenheid zijn. En wil jij die kosten betalen?
Nu kan men efficiënt werken, wat best nog wel eens goedkoper kan zijn.
Zo had ik het nog niet bekeken. Ik dacht meer: waarom gaan jullie nou een hardware onderdeel wat goed werkt vervangen? Dat leek me overbodig en duur.
quote:
Luit schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 11:14:
Persoonlijk vind ik dat je op het technische vlak er veel te diep op in gaat.
Ok, dan zou kunnen hoor. Welk gedeelte zou je eruit halen?

musicfreak wijzigde deze reactie 21-07-2013 13:33 (52%)
Reden: meerdere quotes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• musicfreak
Hmmm dat is ook nog een optie, had ik nog niet eens bedacht!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• musicfreak
Hmmm lastig dit. Eerst stap 1 uit de beslisboom. Volgens Asus heb ik geen garantie meer. En ja, in zekere zin heb ik dit probleem over mezelf afgeroepen door te gaan unlocken en rooten, met als voornaamste reden het trage interne geheugen.

Aan de andere kant is Asus voor zover mij bekend de enigste die de Secure boot key geactiveerd heeft, met een Samsung of HTC had ik het probleem zelf kunnen verhelpen! Nu heb ik Asus nodig, en rekenen ze een fors bedrag. Dus tja, in mijn opinie levert Asus niet geheel een deugdelijk product.

Het heeft nu echter weinig zin meer om de leverancier (Campusshop in dit geval) aan te schrijven, de tablet ligt al in Tjechië. Toch? Achteraf bezien wel jammer dat ik dat niet gedaan heb. Had zelf nog bij Paradigit langs kunnen gaan, dat is hetzelfde concern.

Wel goed te weten dat ze in Tjechië wel de software kunnen flashen Leo1010! Het had me ook verbaasd als ze dat niet zouden kunnen. Echter of ze ook de nieuwe key kunnen registreren op de server weet ik niet, dat schijnt nog wel eens het probleem te zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• musicfreak
Ok, het wordt me steeds helderder dat het niet zo gek is dat Asus voor het vervangen van het moederbord kiest in plaats van het aanpassen / opnieuw flashen van de software. Vraag voor mij is wel of het terecht is dat dit niet onder de garantie valt. Ik dacht eerst van wel, maar heb nu mijn twijfels gezien het feit dat Asus er met hun SBK voor heeft gezorgd dat ik de tabelt niet zelf kan 'repareren'.

Had het nou wat uitgemaakt als ik met mijn tablet naar Campusshop / Paradigit was gegaan?

• musicfreak
Dat is het ook een beetje inderdaad, ik heb bijna 700 euro voor die Tablet betaald en nu vragen ze meer dan 300 euro om 'm te herstellen.

• musicfreak
Heb mijn mail wat aangepast onder ander n.a.v.de opmerkingen in dit forum. Ga 'm nu echt snel versturen. Ik wil niet meer in discussie gaan over de prijs, maar meer het punt aansnijden dat door een ontwerpkeuze van Asus ik nu met dit probleem zit.

Wilde eerst ook de zin 'Naar mijn mening voldoet de Infinity hierdoor niet aan de vereiste van een deugdelijk product' toevoegen maar als ik het goed begrepen heb is dat alleen iets wat je bij de winkel waar je het apparaat gekocht hebt kan aangeven.

Mijn vraag: klopt het technisch wat ik hieronder schrijf (bijv. 'Normaliter kan je de recovery opnieuw flashen' en 'de bootloader / fastboot optie weer te herstellen')?

De mail:
Begin deze maand ontving ik van u de factuur voor het repareren van Transformer pad infinity TF700 tablet. Ik schrok eerlijk gezegd nogal van de reparatiekosten, 310 euro incl. verzending en administratiekosten voor het vervangen van het moederbord.

U stelt dat het defect niet onder de garantie valt. Het is zeer ongebruikelijk dat een tablet niet meer in de bootloader opstart als er iets mis gaat tijdens een flash. Normaliter kan je de recovery opnieuw flashen en dan kan je verder. Echter door de Secure boot key is dit niet mogelijk. Ik vind het vreemd dat er bij mij vanwege deze ontwerpkeuze nu kosten in rekening worden gebracht.

Ik neem aan dat het voor u als fabrikant mogelijk moet zijn om een nieuwe Secure boot key (SBK) te genereren op basis van het serienummer van de tablet. Met deze SBK kan er in fastboot via NVflash weer een recovery op het apparaat worden geplaatst, en is deze weer werkend te krijgen. Puur een softwarematig iets dus, een vervanging van een hardware onderdeel als het moederbord lijkt mij dan ook niet noodzakelijk.

Ik zou willen verzoeken om bij mijn tablet puur de bootloader / fastboot optie weer te herstellen.

Graag hoor ik van u.

• musicfreak
quote:
Alpha Bootis schreef op maandag 29 juli 2013 @ 17:21:
Waar de TS last van heeft is een ontwerpkeuze van Asus, niet een technische noodzaak.
Ik vind het gewoon slecht en getuigen van weinig inzicht in wat je klant met dat apparaat zou kunnen en blijkbaar willen doen.
Helemaal eens!

Maar wat mijn (aangepaste)mail betreft, is jullie idee nu van niks meer aan doen en lekker versturen?

• musicfreak
Heb de mail verstuurd, zal de reactie van Asus hier laten weten. Dank voor het meedenken!

• musicfreak
Ik ontving vandaag al een reactie van Asus. Helaas was het antwoord teleurstellend...

Bedankt voor uw email. Na controle van uw product, blijkt het product unlocked te zijn.
Unlocken van de bootloader, zijnde toegang verkrijgen tot interne wijzigingen van het product welke wij niet ondersteunen. Zorgt er voor dat de garantie van het product komt te vervallen.

Wanneer het product unlocked wordt, zijnde door bijvoorbeeld tools welke wij beschikbaar stellen via de website als u dit wenst. Dan wordt er meerdere malen melding gemaakt dat de garantie van het product vervalt wanneer u dit uitvoert. Dit zowel bij de applicatie download pagina als bij installatie en uitvoering van het unlocken.

Ondersteuning voor terug zetten zoals u de wijziging gedaan heeft, doet Asus niet omdat de garantie vervallen is.
Asus biedt de mogelijkheid om het product terug te zetten naar de originele waarden van het product. Waar door de wijziging van het unlocken het moederbord gewijzigd is. Om het product terug te zetten naar de originele waarden dient het moederbord vervangen te worden.

Aangezien het product geen garantie meer heeft wegens het unlocken, zijn er kosten verbonden aan het vervangen van het moederbord.

• musicfreak
Voor het unlocken van de bootloader wist ik dat Asus zich op het standpunt stelt dat ik daarmee mijn garantie verlies. Ik heb deze melding dus gezien. En helaas, dit unlocken is nodig voordat je kan rooten.

• musicfreak
Klopt, ik wist van het standpunt van Asus. Dacht inderdaad ook niet dat ik met een brick zou kunnen komen te zitten die niet meer te herstellen is. Ik heb eerder mijn HTC Desire geroot en van diverse custom ROMs voorzien, daar had ik nooit problemen mee.

Nu weet ik dat het bij Asus anders werkt. In tegenstelling tot merken als Samsung en HTC kiest Asus voor een SBK beveiliging. Ik kijk de volgende keer in ieder geval goed uit voordat ik een Android apparaat koop, heb niet nog een keer zin in zo'n geintje.

Heb twee dagen terug een reactie naar Asus gestuurd met een quote uit de reactie van Alpha Bootis van hierboven (over een mechanisme die het apparaat defect maakt door het opnieuw beschrijven van geheugenbanken met andere data). Dat vond ik wel een helder verhaal.

Helaas helaas, het heeft niet mogen baten. Bij deze een quote uit de reactie op mijn mail:
Verder gaan wij ook niet na wat er mis gaat op het moment dat een flash misgaat aangezien het toestel niet meer geniet van onze service.
Wel weet ik uit ervaring dat het flashen doorgaans alleen door externe bronnen misgaat.

Het flashen geschiedt geheel op eigen risico, gaat dit mis kunt u het toestel bricken aangezien de software niet meer benaderbaar is.
Aangezien u dit geheel op eigen risico doet kunt wij u hierin natuurlijk niet tegemoet komen. U hoeft het toestel immers niet te unlocken of te flashen.

musicfreak wijzigde deze reactie 06-08-2013 22:36 (6%)

• musicfreak
ICT Jurist Arnout Engelfriet heeft op zijn blog een artikel geschreven n.a.v. het gebeuren met mijn tablet. Lees vooral ook het commentaar.

• musicfreak
Ja, dat is inderdaad wel een interessante, wat er in de rechtzaam zou gebeuren.

Het lijkt me wijs om de winkel (webshop in dit geval) aan te schrijven, maar dan moet ik wel eerst de tablet in handen hebben toch? Dan komen er nog 75 euro aan onderzoekskosten bij voor het retour laten sturen van de ongerepareerde tablet, maar dat is niet anders.

• musicfreak
Klopt, anderen hebben beide roms zonder problemen geflasht. Ik heb het idee dat de rom waarmee het mis is gegaan meer is aanpast, waarschijnlijk qua bootloader.
Blijft staan dat er bij nagenoeg alle telefoons en tablets van andere fabrikanten hierna nog geen man over boord is, en je ook vanuit een gebrickte situatie de tablet nog kan benaderen en de bootloader opnieuw kan flashen.

De reden voor het flashen van een custom rom was voor mij het trage interne geheugen, dat was niet iets wat ik specifiek met de 2e custom rom wilde ondervangen.

• musicfreak
quote:
Floppus schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 20:54:
De vraag is dan: heb jij iets verkeerd gedaan bij het flashen, waarvan de risico's je duidelijk waren of duidelijk hadden moeten zijn. Als je de tool hebt gebruikt zoals het hoort, en de fabrikant levert de tool, dan mag je redelijk verwachten dat de tool ook werkt.
Ik heb naar mijn idee de tool gebruikt zoals het hoort, en de tool heeft ook gedaan wat 'ie beloofde (het unlocken van de bootloader). Ik heb vervolgens de instructies voor het flashen van de custom rom opgevolgd, dit ging de 2e keer mis. Het was mij niet bekend dat Asus een SBK ingebouwd heeft waardoor ik met het flashen grotere risico's loop dan bij andere merken tablets. Nu ik er zo over nadenk was het in ieder geval wel zo netjes geweest als Asus dit wel gedaan had.

• musicfreak
quote:
Floppus schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 22:40:
De uiteindelijke vraag blijft dus staan: heb jij hier een fout gemaakt, of is het iets wat wel meer gebeurt bij mensen die de tool gebruiken omdat er blijkbaar iets niet 100% werkt in de tool.
Zoals je zal hebben begrepen met de vele verwijzingen naar de tool, is het beschikbaar zijn ervan cruciaal voor hoe de situatie beschouwd moet worden. Als je een wazige 3rd party tool had gebruikt was er veel minder houvast geweest.
Dit stukje snap ik niet helemaal, ik begrijp je 'blijkbaar' niet. Die unlock tool van Asus werkt volgens mij nl. prima, bij het unlocken van de bootloader is naar mijn idee niks misgegaan. Of zie je dit anders?

Mijn laatste actie richting Asus is geweest dat ik juridisch advies wilde inwinnen. Het lijkt me goed ze ondertussen weer eens een mail te sturen. Wat zouden jullie nu doen: eerst de webwinkel benaderen met mijn probleem en zeggen de tablet ligt bij Asus en ze wijzen op het hele conformiteitsgebeuren of Asus 75 euro betalen, wachten tot de tablet terug is en dan naar de winkel stappen. Daar hoop ik nog wat advies in te krijgen, dat ik weet welke praktische stap ik nu het beste kan nemen.

• musicfreak
Lijkt me een goed idee, ik ga er een mailtje aan wagen. En inderdaad geen 'recht dit recht dat' mailtje, dat wekt alleen maar irritatie op.

• musicfreak
Tot mijn verassing ontving ik vandaag mijn tablet ongerepareerd retour via DHL. Ik had nog geen geld overgemaakt, mogelijk vonden ze dat in Tjechië te lang duren. Heb dus geen kosten hoeven te maken, daar ben ik wel blij mee.

Ben nu in afwachting van de reactie van de webwinkel.

musicfreak wijzigde deze reactie 21-08-2013 12:28 (26%)

• musicfreak
Dank voor je uitgebreide reactie Thrales. Dat je normaliter kan recoveren baseerde ik op mijn ervaringen met mijn HTC Desire, maar dit gaat inderdaad niet altijd op.

Ik heb inmiddels gemaild met de webwinkel. In eerste instantie gaf meen aan dat het risico was. Na wat toelichting van mijn kant komt men nu met de reactie dat het een softwareprobleem betreft (SBK is software) en dat daar geen garantie op zit.

Het lijkt mij dat het besturingssysteem een essentieel onderdeel is van het apparaat, en dat daar ook garantie op zit. Als ik zo op internet kijk dan valt de software net zo goed onder de koopovereenkomst, dus tja...

• musicfreak
Helaas blijft de webwinkel bij hun standpunt dat ze bij software problemen geen kosteloze reparatie kunnen laten uit voeren. Ik kan de tablet naar hun opsturen, deze wordt dan doorgestuurd aan Asus. Hierna volgt er een prijsopgave.

Aangezien ik al weet welke kosten Asus rekent lijkt me dit geen handige optie. De webwinkel weet echter niet dat de tablet al bij Asus is geweest, dat zal ik ze nog toelichten.

Wellicht is de geschillencommissie webshop nog een optie, wat jullie?

• musicfreak
Binnenkort een update van het geheel, nu heb ik eerst een vraag voor jullie: Weet iemand een link naar een test van het interne geheugen in vergelijking met andere tablets?

Ik kon al wel www.androidpolice.com/201...ices-compared-in-13-tests/ vinden echter die conclusie maakt het wat betrekkelijk: "With that said, it's important to keep in mind that these are synthetic benchmarks and are not a direct reflection of real-world performance. The TF700 and Excite 7.7 feel every bit as snappy in real-world use as do the One X and One S."

Ik heb het nodig in een mailwisseling, alle hulp is welkom!

• musicfreak
Voor iedereen die dit topic volgde: welkom terug! :-)

We zijn ondertussen een aantal maanden verder, ik heb de geschillencommissie webshop ingeschakeld. Deze heeft mij en de winkelier om onze visie gevraagd. Verder heeft de geschillencommissie een deskundige gevraagd om naar mijn tablet te kijken. Ik heb ondertussen het rapport binnen, kan daar binnen 2 weken op reageren. Na deze termijn wordt er een zitting gepland.

Mijn vraag aan jullie: klopt het oordeel van de deskundige, of is hij iets essentieels vergeten? Ik vind het er zelf goed uitzien maar wellicht zie ik iets over het hoofd. Bij deze de tekst die ik ontving:

Vaktechnisch oordeel
Gaarne uw bevindingen en uw vaktechnisch oordeel over de oorzaak van de klacht(en).

Ik heb de computer onderzocht en het volgende geconstateerd:
De bootloader wordt niet aangesproken door het BIOS (Basis Input Output System). Een bootloader is een computerprogramma dat zorgdraagt voor het starten van het besturingssysteem bij het opstarten van de computer. Het BIOS initialiseert en test de componenten, als alles in orde is spreekt het BIOS de
bootloader aan. Dit laatste gebeurt niet omdat het BIOS e.e.a. niet herkent vanwege een blokkade door
de Secure Boot Key die de fabrikant in deze computer heeft ingebouwd.

Deze blokkade is ontstaan tijdens het wisselen van de besturingssoftware op deze
computer door de consument. Ik heb geprobeerd deze blokkade op te heffen, maar door versleuteling door de Secure Boot Key kom ik daar niet bij. De Secure Boot Database kan alleen bewerkt worden door de fabrikant van deze computer.

Herstel
Is herstel technisch mogelijk : Ja
Zo ja, welke technische oplossing(en) is (zijn) er mogelijk:
Hoewel het een softwarematig probleem is, is het hett meest efficiënt het moederbord te
vervangen.
Wat zullen de herstelkosten hiervan zijn:
(bij benadering de kosten van materiaal en/of arbeid (incl. BTW) specificeren)
Circa €. 200.--

• musicfreak
Mooi om te horen dat zijn oordeel klopt.

Wat betreft conformiteit of non-conformiteit, ik vraag me af of de deskundige hier een uitspraak over mag doen. Ik denk dat de commissie hier zelf een oordeel over gaat geven. In een eerdere brief van de geschillencommissie stond het volgende:

De deskundige heeft uitsluitend tot taak over de technische aspecten van de klacht aan de Commissie te rapporteren. Hij maakt tijdens zijn bezoek zijn mening over de klacht niet kenbaar.

• musicfreak
Ik heb nog een reactie gegeven op het oordeel van de deskundige.

Vanmiddag is de zitting van de geschillencommissie, ik moet zeggen dat ik het ook wel spannend vind. Ben benieuwd of er ook iemand van Campusshop bij aanwezig is. Denk dat ik op zich wel een weerwoord heb op het verhaal van de webshop. Als iemand echter een giniale inval heeft voor een goed argument dan sta ik daar zeker voor open. :9

musicfreak wijzigde deze reactie 05-02-2014 13:03 (18%)

• musicfreak
Hmm ik heb eerlijk gezegd niet zo gekeken of de kostenraming realistisch is. Wat kost een half uurtje arbeid?

• musicfreak
De zitting is ondertussen geweest, ik vind dat ze het netjes gedaan hebben. Er werd serieus naar mijn verhaal geluisterd en men stelde zinnige vragen. De technische kennis was inderdaad niet heel groot (vandaar dat men ook een expert inschakelt).

Heb geen idee hoe het balletje verder zal gaan rollen, de uitspraak volgt over 4 tot 6 weken.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True