UBUNTU 12.04: Partitioner freeze tijdens setup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-03-2024
Ik probeer een NAS omgeving te bouwen op een HP Proliant N54L, met behulp van Ubuntu 12.04:

1 x 250gb HDD tbv OS/Software/Download buffer

4 x 2tb HDD in software RAID 5 tbv Storage

Voor het tijdens de setup creeëren van een RAID set heb ik de stappen uit onderstaande link gevolgd:

https://help.ubuntu.com/1...dvanced-installation.html

Dan krijg je dus de volgende opzet:

4 x 2TB HDD's als volgt opgezet:
#1 primary 4.0GB swap
#2 primary 2.0TB raid

En de 250 GB schijf als volgt:
#1 primary 250GB ext4

Daarna ook het "Create MD" proces doorlopen, volgens de stappen in bovenstaande link.

Tijdens deze stappen wordt er meerdere malen gevraagd om de wijzigingen richting de disks te schijven, en dat gaat allemaal goed.

Als laatste stap kies je dan voor "Finish partitioning and write changes to disk"

En daar gaat het fout. Hij wil dan nog 1 keer de partitioner opstarten, echter hij komt dan niet verder als 50%
Hij blijft daar dus vaststaan.,

Iemand enige theorie hierover? Of zelf meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zou je swap niet op je array plaatsen. Zo belangrijk is die niet, dus om nou een DVD aan ruimte weg te gooien... Je hebt al 250 GB voor je /, dat is al overkill voor enkel het OS.

Hoe lang blijft 't staan op 50%? Welk filesystem heb je geselecteerd (ext4)? Zie je in de 4e terminal (ctrl+alt+F4) nog meldingen langs komen als 't stilstaat?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
Hero of Time schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 11:36:
Ik zou je swap niet op je array plaatsen. Zo belangrijk is die niet, dus om nou een DVD aan ruimte weg te gooien... Je hebt al 250 GB voor je /, dat is al overkill voor enkel het OS.

Hoe lang blijft 't staan op 50%? Welk filesystem heb je geselecteerd (ext4)? Zie je in de 4e terminal (ctrl+alt+F4) nog meldingen langs komen als 't stilstaat?
Dus eerste stap is nu om de swap partities op de 4 x 2TB schijven te verwijderen, en er maar 1 partitie op te zetten, aanmaken als "primary " en "physical volume for RAID" ?

Helaas kan ik dit pas vanavond testen als ik weer thuis ben, zal dan ook in het terminal venster kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik zou tijdens de installatie alleen de 250 GB schijf indelen en de RAID-set later met de hand doen. Dan sluit je problemen die veroorzaakt worden door mdadm in ieder geval uit.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
Demoniac schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 13:12:
Ik zou tijdens de installatie alleen de 250 GB schijf indelen en de RAID-set later met de hand doen. Dan sluit je problemen die veroorzaakt worden door mdadm in ieder geval uit.
zo ben ik inderdaad door de installatie heen gekomen, na een paar keer rebooten op advies van de setup zelf. Hij draait nu, GUI geïnstalleerd (wist ik veel dat dat ook moest :X )

En nu maar eens kijken of ik eruit kom met mdadm en mijn grote vriend Google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
zo, 4 partitie's gemaakt van 2 tb

daarna deze stappen gevogld: http://www.flynsarmy.com/...e-a-raid-array-in-ubuntu/

en nu staat hij een array te bouwen. zal wel even duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Peter2_
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-09 14:41
wicked1980 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 08:38:
[...]

zo ben ik inderdaad door de installatie heen gekomen, na een paar keer rebooten op advies van de setup zelf. Hij draait nu, GUI geïnstalleerd (wist ik veel dat dat ook moest :X )

En nu maar eens kijken of ik eruit kom met mdadm en mijn grote vriend Google
Geen GUI? Dan had je zeker Ubuntu server geïnstalleerd?

Voor een server heb je in princibe ook geen GUI nodig (die draai je maar op je client waarmee je naar je server connect)

Diablo III: <GOT> Pteer#2475 --- POE: Dwergux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
_Peter2_ schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 14:58:
[...]

Geen GUI? Dan had je zeker Ubuntu server geïnstalleerd?

Voor een server heb je in princibe ook geen GUI nodig (die draai je maar op je client waarmee je naar je server connect)
Kan je een dergelijk opzet vergelijken met RDP? (ik weet het, vloeken in de kerk...)

ben ontzettend groen op het hele linux vlak. eerste keer dat ik iets doe met Ubuntu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Demoniac schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 13:12:
... dat is geen mdadm probleem hoor, maar gewoon een beginners foutje.

Als je met Raid ( software raid dan) werkt, moet je het gewoon in 1 keer goed goed.
1) maak alle partities aan als RAID. save exit, reload, ( en ook je swap en boot goedzetten he)
2) maak nu de partities aan voor je OS op de raid partities. en ook je swap en boot goedzetten he
3) installer verder.

booten/installeren van USB stick, daar heb je je probleem, letop dat je er voor zorgt dat ALTIJD, je harddisk als eerste schijf in je bios staat en je via b.v. F12 de usb stick selecteert voor installeren van je os.

Ken je het probleem dat windows zegt dat hij niet kan installeren op een nieuwe legen schijf, dat is het zelfde probleem, de volgorde van schijven in bios.

altijd handig om te weten. ;)

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

wicked1980 schreef op zondag 07 juli 2013 @ 13:40:
[...]

Kan je een dergelijk opzet vergelijken met RDP? (ik weet het, vloeken in de kerk...)

ben ontzettend groen op het hele linux vlak. eerste keer dat ik iets doe met Ubuntu
Je configureert de server toch via bestanden bewerken en terminal om de service te herstarten. Je doet 't beheer dan dus ook via SSH. De overhead van een GUI is nutteloos en zonde. Dat is iets wat al zo'n beetje vanaf het begin van UNIX is. Vreemd genoeg is MS nu pas, als resources niet meer zo schaars zijn, met een omslag om de GUI eruit te gooien 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
Hero of Time schreef op zondag 07 juli 2013 @ 15:21:
[...]

Je configureert de server toch via bestanden bewerken en terminal om de service te herstarten. Je doet 't beheer dan dus ook via SSH. De overhead van een GUI is nutteloos en zonde. Dat is iets wat al zo'n beetje vanaf het begin van UNIX is. Vreemd genoeg is MS nu pas, als resources niet meer zo schaars zijn, met een omslag om de GUI eruit te gooien 8)7.
Inderdaad, dat was ook wel even bij wennen bij Exchange 2007 :X

Maar goed. Ik probeer nu eerst de juiste manier te vinden om mijn RAID set werkend en bruikbaar te krijgen.

De GUI had ik er onder andere opgezet omdat de server in mijn TV meubel staat en aan mijn TV hangt. Af en toe is het wel leuk/handig om internet op je TV te hebben.

Als er ooit nog eens een smart TV komt dan herinstalleer ik hem wel weer zonder GUI
(tenzij de GUI echt teveel resources gaat vreten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Als je er zo mee werkt kun je hem stiekem natuurlijk ook gebruiken als XBMC bak en dan alsnog je management via SSH doen.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

wicked1980 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 10:43:
[...]

Inderdaad, dat was ook wel even bij wennen bij Exchange 2007 :X

Maar goed. Ik probeer nu eerst de juiste manier te vinden om mijn RAID set werkend en bruikbaar te krijgen.

De GUI had ik er onder andere opgezet omdat de server in mijn TV meubel staat en aan mijn TV hangt. Af en toe is het wel leuk/handig om internet op je TV te hebben.

Als er ooit nog eens een smart TV komt dan herinstalleer ik hem wel weer zonder GUI
(tenzij de GUI echt teveel resources gaat vreten.)
Voor de schijfruimte hoef je 't niet te doen. Als 't voor CPU en geheugen is, schakel je 't automatisch starten van je display manager gewoon uit. Dit is zeer waarschijnlijk lightdm, dus met een 'update-rc lightdm remove' ben je zo klaar.

Ik heb een SmartTV en internet erop wil je echt niet doen. Het is een leuke gimmick, maar meer ook niet. Ik pak veel liever m'n tobo en m'n HTPC om even op GoT te bladeren, dan dat ik dat via m'n TV doe.
DutchNutcase schreef op maandag 08 juli 2013 @ 13:48:
Als je er zo mee werkt kun je hem stiekem natuurlijk ook gebruiken als XBMC bak en dan alsnog je management via SSH doen.
Zeker een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
Gisteravond maar eerst begonnen met een schone installatie om alles te corrigeren.

Althans, dat dacht ik.

Na de installatie te hebben doorgelopen krijg ik gelijk bij de eerste keer opstarten een melding:

"Gave up waiting for root device"

grrrrrrrrr!!!! :(

En daarna:

"Alert! /dev/disk/by-uuid/**code** does not exist. Dropping to a shell"

En dan kom je in Busybox terecht, waar ik vervolgens niets kan.

Ik vermoed dat er iets fout is gegaan met de installatie van Grub. Tijdens de eerste keer installeren liet ik hem installeren op de schijf die hij zelf voorstelt, de eerste: "/dev/sda1" (was niet de bedoeling)
Daar gaf hij echter een fatal error op. Ik denk doordat het een RAID partitie is waar de bootable flag van uitstaat.

Daarna kon ik hem alsnog installeren op /dev/sde2/ (sde1 is swap)

Hoe nu verder?

Ik zat zelf te denken om een bootable ubuntu desktop stick te maken, daarvan te booten en proberen iets aan te passen aan het bootrecord/grub

[edit]

Dit ziet er bruikbaar uit: https://help.ubuntu.com/c...all_Boot-Repair_in_Ubuntu

[ Voor 7% gewijzigd door wicked1980 op 10-07-2013 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je schoon wilt beginnen, wis je eerst de partities op de 250 GB schijf. Dan weet je zeker welke 't is tijdens installatie en laat je 'm daar lekker z'n gang op gaan.

De error die je kreeg is gedeeltelijk de fout van grub, die geeft de UUID van / door aan de initrd, zodat die gaat zoeken naar een partitie met dat UUID. Omdat je een format hebt uitgevoerd voor /, is de UUID verandert. De installatie heeft vervolgens geen aanpassing gedaan aan de config van grub, of grub ergens anders neer gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
Hero of Time schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 09:37:
Als je schoon wilt beginnen, wis je eerst de partities op de 250 GB schijf. Dan weet je zeker welke 't is tijdens installatie en laat je 'm daar lekker z'n gang op gaan.

De error die je kreeg is gedeeltelijk de fout van grub, die geeft de UUID van / door aan de initrd, zodat die gaat zoeken naar een partitie met dat UUID. Omdat je een format hebt uitgevoerd voor /, is de UUID verandert. De installatie heeft vervolgens geen aanpassing gedaan aan de config van grub, of grub ergens anders neer gezet.
hmm, ook dat heb ik al geprobeerd. Alle partities opnieuw maken voor de 250gb schijf.
Maar ik heb hem nog geen 1 keer laten formatteren. Behalve de swap partitie, maar die formatteert automatisch.

Vanavond eerst maar laten formatteren dan, misschien overschrijft hij de files van de vorige installatie niet goed :?

Wat me ook verbaast is dat het systeem ook geen input meer accepteert zodra ik in Busybox shell zit.
"Enter 'help' for a list of build in commands" hartstikke leuk, maar kan niets intypen

[ Voor 9% gewijzigd door wicked1980 op 10-07-2013 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je partities verwijdert, dan maakt-ie de file systems automatisch: formatteren dus. Als je een error krijgt met Grub en je beland in Busybox, terwijl de installatie wel volledig is afgerond, dan staat grub ergens anders dan waar 't systeem vanaf opstart. Zo lijkt het iig. Bootvolgorde is ook de 250 GB schijf eerst, niet je stick of je toekomstige RAID array?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
Hero of Time schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 10:24:
Als je partities verwijdert, dan maakt-ie de file systems automatisch: formatteren dus. Als je een error krijgt met Grub en je beland in Busybox, terwijl de installatie wel volledig is afgerond, dan staat grub ergens anders dan waar 't systeem vanaf opstart. Zo lijkt het iig. Bootvolgorde is ook de 250 GB schijf eerst, niet je stick of je toekomstige RAID array?
In de BIOS staat USB als eerste Boot device, maar dat is puur om de installatie te triggeren. normaal zit er geen stick in het systeem

De 250GB schijf is de vijfde schijf in het rijtje (/dev/sde) maar de enige schijf met een partitie waar de bootable flag op on staat

of de daadwerkelijke bootvolgorde in Grub ook zo staat is dus nog even een raadsel, maar kon daar gisteren niet bij komen, met name omdat die Busybox shell vastloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is niet zo vreemd dat je dit krijgt. De installatie van Linux installeert Grub op de eerste schijf in het systeem, in dit geval je stick. Het zet daarna de configuratie op /boot. Maar omdat je daarna van je schijf start, met een verkeerde grub er nog in, krijg je fouten. Zet je 250 GB schijf dus helemaal bovenaan en gebruik het BIOS boot menu om van stick te starten. Meestal is dit F11 of F12 en wordt ook in beeld weergegeven. Sommige moederborden hebben een one-time boot override, waarbij je aangeeft dat 't van een ander medium moet proberen op te starten dan de default ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
Hero of Time schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 11:52:
Het is niet zo vreemd dat je dit krijgt. De installatie van Linux installeert Grub op de eerste schijf in het systeem, in dit geval je stick. Het zet daarna de configuratie op /boot. Maar omdat je daarna van je schijf start, met een verkeerde grub er nog in, krijg je fouten. Zet je 250 GB schijf dus helemaal bovenaan en gebruik het BIOS boot menu om van stick te starten. Meestal is dit F11 of F12 en wordt ook in beeld weergegeven. Sommige moederborden hebben een one-time boot override, waarbij je aangeeft dat 't van een ander medium moet proberen op te starten dan de default ingesteld.
Dan heb ik dus ook het bootrecord van mijn stick vern**kt?

Makes sense...

Ok, dus ga nu eerst nieuwe Ubuntu installatie stick maken
Dan BIOS bootoptie's weer omzetten
En dan nieuwe installatie proberen, met Grub op sde2 ipv de Stick (oftewel, beter opletten voordat je op enter drukt :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Check eerst even of je stick nog normaal opstart, scheelt je weer een maken ;). Enne, Grub wil je in je MBR, niet op een partitie knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
Hero of Time schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 13:48:
Check eerst even of je stick nog normaal opstart, scheelt je weer een maken ;). Enne, Grub wil je in je MBR, niet op een partitie knallen.
Dus /dev/sde ipv /dev/sde2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, maar die vraag krijg je over 't algemeen in de vorm van "Install in MBR or partition" oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
Hero of Time schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 16:01:
Ja, maar die vraag krijg je over 't algemeen in de vorm van "Install in MBR or partition" oid.
klopt, als je hem niet automatisch laat installeren, dan kan je zelf het pad aangeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
Zo,herinstallatie geslaagd!

Partities aangemaakt met gparted

MdAdm staat nu de array te bouwen, zal wel even duren, vorige keer 9 uur :X

Wordt vervolgd

[edit]

Zo, Array is gebouwd:
====================================================
cat /proc/mdstat
Personalities : [raid6] [raid5] [raid4]
md0 : active raid5 sdd1[4] sdc1[2] sdb1[1] sda1[0]
5860145664 blocks super 1.2 level 5, 512k chunk, algorithm 2 [4/4] [UUUU]

unused devices: <none>

~$sudo mdadm --detail --scan

ARRAY /dev/md0 metadata=1.2 name=BOELSHIT:0 UUID=aa5166d1:f5a0b9d4:aeba38bc:86d81ee5

toegevoegd aan: /etc/mdadm/mdadm.conf

:~$ sudo update-initramfs -u
update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-3.5.0-23-generic

sudo mkfs.ext4 /dev/md0
mke2fs 1.42 (29-Nov-2011)
Filesystem label=
OS type: Linux
Block size=4096 (log=2)
Fragment size=4096 (log=2)
Stride=128 blocks, Stripe width=384 blocks
183132160 inodes, 1465036416 blocks
73251820 blocks (5.00%) reserved for the super user
First data block=0
Maximum filesystem blocks=4294967296
44710 block groups
32768 blocks per group, 32768 fragments per group
4096 inodes per group
Superblock backups stored on blocks:
32768, 98304, 163840, 229376, 294912, 819200, 884736, 1605632, 2654208,
4096000, 7962624, 11239424, 20480000, 23887872, 71663616, 78675968,
102400000, 214990848, 512000000, 550731776, 644972544

Allocating group tables: done
Writing inode tables: done
Creating journal (32768 blocks): done
Writing superblocks and filesystem accounting information: done

Toegevoegd aan fstab:

/dev/md0 /mnt/raid ext4 defaults 0 0
#Auto mount RAID5 Array during Boot

:~$ sudo mkdir /mnt/raid
:~$ sudo mount -a
:~$ df -h
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/sde2 226G 3.3G 211G 2% /
udev 930M 4.0K 930M 1% /dev
tmpfs 376M 1.1M 375M 1% /run
none 5.0M 0 5.0M 0% /run/lock
none 939M 152K 939M 1% /run/shm
/dev/md0 5.5T 186M 5.2T 1% /mnt/raid

Lijkt nu goed te zijn :Y

[ Voor 126% gewijzigd door wicked1980 op 11-07-2013 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
Nu ook SSMTP geconfigureerd om mail te sturen. Middels Crontab alerts laten sturen als er iets gebeurd met de Array

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
Wat mij betreft mag hij voorlopig op slot. Probleem lijkt opgelost

Nu verder met Samba, maar daar ga ik dit topic niet verder mee vervuilen

Hero of Time, bedankt voor het meedenken en de goeie tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topics gaan alleen op slot, als deze niet voldoen. De rest zakt gewoon uit het zicht.

Pagina: 1