[Debian] Hoe kan IK bepalen waar de hdmi-audio heen gaat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik heb een HTPC (amd apu, fusion chipset) met HDMI-out en DVI-out. Ik heb ook een Philips monitor en een LG TV. Ik wil graag altijd het geluid op de TV hebben. (Liever live kunnen switchen, maar laat ik dat eerst even vergeten.)

Maar waar ik de TV en de Monitor ook op aansluit, de Monitor heeft altijd het geluid. Ja, ook via de DVI-out (met een DVI-naar-HDMI-converterplug). Ik heb al geprobeerd met amdcccle een display uit te zetten en de ander aan, de hoofd-display (1) en de ander (2) om te wisselen, en nog een hoop meer onlogisch-maar-je-weet-het-niet geëxperimenteer, het lukt niet. Als de tv hoofddisplay (1) is en de monitor staat uit, dan heb ik gewoon geen geluid.

De enige manier om geluid op de tv te krijgen is om de monitorkabel fysiek los te halen en te rebooten. Dan heb ik geluid op de tv. Ook als ik vervolgens de monitor aansluit. Nog steeds geluid op de tv. Ookal zet ik de tv uit en later weer aan, nog steeds geluid op de tv. Zoals het zou moeten. Maar na een nieuwe boot, softboot, kexec, of zelfs na een paar uur wachten en een onbekende combinatie van enkele malen de tv en monitor uit- en aan te hebben gezet, is het hdmi-geluid weer terug op de monitor.

Ik heb al eindeloze google-sessies gedaan en meestal gaat het over hoe je überhaupt audio over HDMI aan de praat krijgt, maar dat is dus geen probleem. Uiteindelijk een paar dagen geleden toch maar een vraag bij Unix & Linux op Stack Exchange gezet, maar dat blijkt een kansloze tumbleweedvraag, meestal is er wel een antwoord binnen het uur.

Oh collectieve kennis van Tweakers.net, is er niet gewoon een regeltje wat ik kan tiepen om *ploep* hdmi-audio op mijn tv te hebben ipv mijn monitor? Net zoiets als het gemak van xrandr ofzo?

Simpele test om te zien waar het geluid vandaan komt zonder een specifieke app te hoeven openen:
code:
1
speaker-test -D hdmi -c 2

[ Voor 5% gewijzigd door Sando op 29-06-2013 19:39 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:29

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zou PulseAudio kunnen proberen. Daarmee kan je iig on-the-fly je default aanpassen en al lopende streams naar een andere output sturen. Ik weet echter niet of 't met meer dan 1 HDMI output overweg kan. Op mijn PC heb ik HD audio via de videokaart uitgeschakeld in modprobe en op m'n HTPC heb ik geen PA draaien.

Maar welk moederbord heb je? Heb je de twee schermen via HDMI aangesloten op 't moederbord (je hebt 't over een DVI-HDMI converter, maar zegt niet welke kant op)? Welk programma gebruik je voor afspelen? Met HTPC denk ik gelijk aan XBMC, en daar stel je 't dan ook in.
Heb je ook al gezocht hoe je 't kan doen met een .asoundrc bestand?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik heb de Zotac Fusion Wifi en die heeft een hdmi-out en dvi-out (en DisplayPort-out maar die gebruik ik niet). De monitor en tv hebben alleen hdmi-ingangen.

Verder weet ik niet of ik eigenlijk pulse of alsa draai, want ik heb zowel pulse (pavucontrol) als alsa (alsamixer) tools. Ik heb niets met een .asoundrc geprobeerd (is trouwens ook nieuw voor mij). Ik zou er helemaal naast kunnen zitten, maar ik meende dat het geluidssysteem nogal in je OS zit verwoven en dat je niet zomaar even tussen beiden switcht.

Hoofdzakelijk gebruik ik idd XBMC, maar dat maakt volgens mij niet zoveel uit. Want of ik nu XBMC of speaker-test of een willekeurige andere media player gebruik als geluidsbron, ze zijn allemaal te horen op mijn monitor, of met het boot-truukje allemaal op mijn tv. Niet de ene wel en de ander niet op tv.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Alsa stuurt de hardware aan, PulseAudio is een laag daar bovenop waar je software mee werkt. Je gebruikt dus PulseAudio als geluidssysteem. Om te wisselen tussen beide, zal je PA moeten verwijderen, herstarten en dan gaat alles via Alsa. Een .asoundrc in $HOME of asound.asoundrc in /etc/ heeft alleen zin als je puur Alsa draait. Of een applicatie specificeert om met Alsa te werken (bijvoorbeeld mplayer -ao alsa).

Op mijn HTPC heb ik het volgende in .asoundrc staan, en als ik XBMC niet start als m'n systeem net is opgestart, krijg ik geluid uit m'n HDMI (heb ik geen .asoundrc, dan hoor ik niets en krijg ik de melding dat er geen geluidskaart aanwezig is, omdat ik analoog heb uitgeschakeld):
code:
1
pcm.!default hdmi:NVidia

Kijk ik met aplay -L welke uitvoer ik allemaal heb, dan zie ik 2x HDMI uit, terwijl m'n videokaart VGA, HDMI en DVI heeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
$ aplay -L
null
    Discard all samples (playback) or generate zero samples (capture)
hdmi:CARD=NVidia,DEV=0
    HDA NVidia, HDMI 0
    HDMI Audio Output
hdmi:CARD=NVidia,DEV=1
    HDA NVidia, HDMI 1
    HDMI Audio Output

Je kan met de PulseAudio tools ook het een en ander instellen welke je default is. Met pavucontrol kan je iig je volume en nog een paar kaart instellingen maken, maar niet welke HDMI out je precies moet gebruiken. Daarvoor moet je een default sink opgeven in /etc/pulse/default.conf.

Ik denk dat je wel wilt blijven werken met PulseAudio, zeker als je meer met geluid doet buiten je XBMC om. Bij mij, met Alsa, wordt m'n geluidskaart namelijk gelocked en werkt bijvoorbeeld Flash niet meer, of Audacious, met geluid. Zelfs als ik XBMC afsluit, krijg ik geen geluid tot ik herstart. Dan werkt 't tot XBMC start. Moet ik nog eens uitzoeken, want 't kan niet zo zijn dat zonder Pulse geen mixing gedaan kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Bedankt voor de heldere uitleg. Locken is inderdaad niet de bedoeling, want eventually wil ik op mijn monitor kunnen browsen terwijl op de TV XBMC draait. Idealiter gewoon de browsersounds analoog uitsturen (koptelefoon) maar dat is allemaal nog te ver weg, first things first.

Het vreemde is wel dat ik maar één device (sink?) voor mijn hdmi heb.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
$ aplay -L
    Playback/recording through the PulseAudio sound server
hdmi:CARD=Generic,DEV=0
    HD-Audio Generic, HDMI 0
    HDMI Audio Output
sysdefault:CARD=SB
    HDA ATI SB, ALC892 Analog
    Default Audio Device
front:CARD=SB,DEV=0
    Front speakers
surround40:CARD=SB,DEV=0
    4.0 Surround output to Front and Rear speakers
surround41:CARD=SB,DEV=0
    4.1 Surround output to Front, Rear and Subwoofer speakers
surround50:CARD=SB,DEV=0
    5.0 Surround output to Front, Center and Rear speakers
surround51:CARD=SB,DEV=0
    5.1 Surround output to Front, Center, Rear and Subwoofer speakers
surround71:CARD=SB,DEV=0
    7.1 Surround output to Front, Center, Side, Rear and Woofer speakers
iec958:CARD=SB,DEV=0
    HDA ATI SB, ALC892 Digital
    IEC958 (S/PDIF) Digital Audio Output

en daardoor is me niet meteen duidelijk of hier iets valt te 'zetten' in /etc/pulse/default.conf. Er is immers niet voor elke 'hdmi'-out een aparte device.

Wel mogelijk interessant, na een typo in het overnemen van je commando:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
$ aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: Generic [HD-Audio Generic], device 3: HDMI 0 [HDMI 0]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 1: SB [HDA ATI SB], device 0: ALC892 Analog [ALC892 Analog]
card 1: SB [HDA ATI SB], device 1: ALC892 Digital [ALC892 Digital]

Als HDMI 0 card 0:3 is, wat zijn 0:0, 0:1 en 0:2 dan?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is een hele goede vraag. Bij mij is 0:3 en 0:7 HDMI:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
$ aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 3: HDMI 0 [HDMI 0]
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 7: HDMI 1 [HDMI 1]
  Subdevices: 0/1

Nou heeft mijn moederbord zelf 2 HDMI uitgangen, maar dan zou ik niet als omschrijving nVidia moeten zien, maar Intel. Daarentegen, die zal pas werken als de module ook daadwerkelijk geladen is, en dat is-ie niet. Wat zie je in paman (PulseAudio manager)?

Overigens hier een topic op 't nVidia forums met een soortgelijke situatie: https://forums.geforce.co...being-sent-out-dvi-port-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
paman? Even installeren..

Tja.. het zegt me allemaal weinig, behalve dan dat die hdmi wordt genoemd alsof er niks te kiezen valt. Ik zal het even laten zien, misschien valt jou een detail op waar we mogelijk iets aan hebben:

(meh, tekst copy-paste werkt niet in dit programma, even screenshots danmaar)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eNV0NUb.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iwgjYnF.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4fsLBPK.png

En de properties van de hdmi

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vHscKct.png

owner

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QWf4X0o.png

Monitor is het zelfde, met .monitor er achter.

Dat topic is inderdaad ongeveer precies hetzelfde. Maar dan NVidia (en een beste kaart) ipv AMD+Fusion. Verder weinig info daar, hij is in zijn laatste conclusie evenver als ik:
quote: mynis
Well, I figured out that If I'm using twin-view and I disable the monitor and restart X, then the sound starts being sent to my TV again.
Bij mij ongeveer hetzelfde, alleen dan fysiek kabel uit monitor en opnieuw opstarten, ik zal waarschijnlijk ook gewoon x opnieuw kunnen starten ipv rebooten.

[ Voor 4% gewijzigd door Sando op 01-07-2013 01:20 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, ik heb niet zo veel ervaring met geluid over HDMI, laat staan over DVI. Ik vind 't al erg genoeg dat ik PulseAudio moet gebruiken om degelijk 5.1 output te krijgen, zonder m'n andere programma's zonder geluid te zetten. En op m'n HTPC vind ik stereo al best, TV kan toch niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Toch bedankt voor de hulp. Ik heb eerder wel iets fout gedaan want ik kan inderdaad toch wel gewoon mijn monitor uitzetten ipv de kabel er uit halen.

Dus: Televisie aan, monitor uit, [Ctrl] + [Alt] + [Backspace], opnieuw inloggen en de TV heeft het geluid. Daarna kan de monitor weer gewoon aan. Als de TV even uit is en daarna weer aan, niks aan de hand. Maar als de TV voor langere tijd uit staat, dan hebben kabouters het geluid weer naar de monitor gedirigeerd. :P

-edit- Misschien staat de TV bij het uitzetten nog een uur in een soort sluimerstand waardoor hij sneller weer aan gaat. Misschien dat de kabouters daarom pas na een uur komen. Just a thought.

[ Voor 17% gewijzigd door Sando op 07-07-2013 01:10 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen idee, maar op mijn HTPC heb ik het domme geval dat na een suspend m'n geluid soms niet functioneert. Heel idioot, XBMC speelt gewoon muziek maar ik hoor niets. Doe ik weer een suspend en paar seconde later resume, dan werkt 't opeens wel. En er is geen verschil of ik mijn TV al aan heb of niet, en of deze al op de juiste HDMI uitgang staat.

Gremlins, uitroeien is zo lastig :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Hero, dat probleem wat jij hebt, is een driver probleem van je beeldkaart en dat is ook bekent.
Ik had dat ook in XBMC heb je al eens je menu geluiden uitgezet ?

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Thc_Nbl schreef op zondag 07 juli 2013 @ 14:27:
Hero, dat probleem wat jij hebt, is een driver probleem van je beeldkaart en dat is ook bekent.
Ik had dat ook in XBMC heb je al eens je menu geluiden uitgezet ?
Dat heeft geen effect, m'n muziek speelt nog als ik naar suspend ga en hierna werkt 't soms niet, soms wel.

Pagina: 1