Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 4
Acties:

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 14-11 17:45
Ik had al gelezen over de XT2/20/...(?) en het "lens-flare-dat-geen-lens-flare-is" probleem, en deze maand op m'n rondreis door de VS ben ik er ook tegenaan gelopen. Temeer omdat we overwegend slecht weer hadden en de sunsets dun bezaaid waren, is het wel zeer spijtig hoe bv de volgende foto's zijn uitgedraaid:

Gelukkig is het op de onderstaande foto vrij onopvallend (op 2 normale lensflare vlekken ad rechterkant na.)

Hoe gaan jullie hiermee om?

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 14-11 17:45
En ik die dacht dat het vrij duidelijk was over welk probleem ik sprak :) Niet over lensflares dus of zelfs niet over een vuile filter, maar inderdaad over die vreemde rode vlekken in een vast patroon... Sensorflare zoals Pat-Juh het dus noemt.

Vroeg me af of er een truc was om dit te voorkomen... Op het moment zelf is het moeilijk te zien. 1) in open lucht is zo'n LCD scherm sowieso al weinig nuttig om bepaalde zaken te controleren en 2) op de originele (proneg std/-2/-2) previews is het probleem minder duidelijk te zien. De nodige post-processing brengt het nu pas ongelooflijk naar voor....

Gelukkig is die 3e imho wel nog bruikbaar.

Maar voor de goede orde (clickable):

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

• Mavi86
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 20-11 20:34
Buzz_Fuzz schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:42:

Vroeg me af of er een truc was om dit te voorkomen...

Maar voor de goede orde (clickable):
[Afbeelding]
Wat ik meestal doe als ik tegen de zon in fotografeer is een tweede foto maken waarbij ik de zon afscherm. In PS kun je dan beide foto's over elkaar leggen en de dmv een mask de delen die storen "verbergen"

Onderstaande foto had ik ook last van flares maar redelijk weg kunnen poetsen. Niet helemaal omdat ik in de tweede foto de zon net niet helemaal goed had afgeschermd.. maar goed het principe werkt wel :)

Fields of gold by Mario Visser, on Flickr

Mavi86 wijzigde deze reactie 02-11-2018 08:55 (30%)

www.mariovisser.com

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
Haha duidelijk. De online reviews zijn niet gelogen dus. :)

Ik zit al (zoals eerder deze week aangegeven) naar een langere lens te kijken en de Samyang 85 1.8 schijnt optisch gigantisch te falen bij tegenlicht. Er schijnen zelfs regenboog flares te ontstaan (zie ook dit filmpje: YouTube: Samyang 85mm f/1.8 UMC CS lens review with samples).

Dat heeft de 90mm niet.

Voordelen Samyang 85mm f1.8 t.o.v. Fujifilm 90mm f2
- Prijs
- Gewicht
- Scherper dan de Fujifilm 90mm
- Lichtsterker (minimaal verschil)

Voordelen Fujifilm 90mm f2 Samyang 85mm f1.8
- Autofocus
- Weather Sealing
- Minder problemen bij tegenlicht

Maar:

De weather sealing vind ik geen belangrijk groot voordeel en de autofocus is mooi mee genomen, maar eigenlijk ook niet bepalend. Anders had ik de Samyang niet eens overwogen namelijk als manueel focussen een issue was.

De tegenlicht problemen bij de Samyang zijn wel echt een issue. Ik fotografeer met enige regelmaat met tegenlicht, dus ik twijfel hier serieus over.

Zie ook deze foto:

De zon hangt hier achter de bomen (ging al bijna onder) en dit doe ik vrij vaak bij dit soort shoots.

Fujifilm X-T2 || 16mm f1.4 || 35mm f/2 // Tesla Model 3 LR AWD

• dunki
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 07-09 15:19
Ik heb zo juist een update gedaan van de firmware op mijn XT-2. Alleen als ik naar de firmwareversie kijk, dan zie ik nog steeds 4.10 staan i.p.v. 4.30. Is dit gebruikelijk of gaat hier iets fout?

Ik heb netjes de stappen die hier staan gevolgd:
http://www.fujifilm.com/s...ure_interchangeable2.html

En ik heb hier de firmware gedownload:
http://www.fujifilm.com/s...firmware/x/xt2/index.html

Helemaal gek van windsurfen!

• PdeBie
  • Niet online
Stap 1 is gezet :)

pricewatch: Fujifilm Fujinon XF35mm F2 R WR Zwart

35mm f2 vandaag gekocht. Zit nog mooi €50 cashback op ook.

50mm f2 binnenkort maar op MP zetten.

PdeBie wijzigde deze reactie 26-12-2018 15:21 (20%)

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Pff, mijn sensor had IMHo al behoorlijk wat kapotte pixels, maar nu wordt het te gortig, er is nu een cluster kapotte pixels... zie de uitsnede op 800% van een foto op 320 ISO @ 1/75s. In tegenstelling tot eerdere pixeldefecten is dit ook niet door de ingebouwde pixelmapping van de X-Pro2 te verdoezelen...

begintmeta wijzigde deze reactie 26-12-2018 19:32 (49%)

PdeBie schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:04:
@sapphire kom maar op!

@TKroon die 16mm kende ik nog niet. Zal mij er eens in verdiepen.
Geheel tegen mijn principe van foto's showen op fora maar jullie zijn wel aardig.

Standaard bandopstelling

Das dus mijn zwagert die last-minute vroeg of ik een paar foto's kon maken :).

50mm met zeker 4 lampen vol in de lens schijnend. Was te benieuwd hoe die het zou doen. Hier wel 2 piepkleine lichtpuntjes weggehaald op kleding en kin.

Hier dus de Samyang met licht in de lens. Volgens focuspeaking waren de krullen van de drummer ook scherm...nou niet dus.

Gabriël Ryzen

• PdeBie
  • Niet online
Bracket is binnen! :)

Zal later vanavond even wat foto’s tonen.

--- edit ---

Hier wat snelle foto's van vanmiddag (klik voor groter).

Heb bij de zending een nieuwe shutter release button gekregen, dus heb niet meer zo'n groot lomp ding er op zitten :P

Verder is de pasvorm van het bracket perfect. Batterijklepje kan ook volledig open.
Een mierenzeikerij-dingetje. Ik had de LB-XT2 besteld, maar ze hadden alleen de LB-XT3 nog op voorraad. Die is qua vorm schijnbaar hetzelfde, alleen staat er nu dus XT3 op de bracket i.p.v. XT2.
Dat vind ik nou net balen :+

https://tweakers.net/ext/f/x6bJFdOnyQRBZHVpz55RjVbB/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/IInvT2j9IJ06VuoeAxcBtWZe/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/rdAVs5Ix3cYQs6OyPGOKuSGb/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/UlwtlI5c9HCraAoNkv5dJ9FB/thumb.jpg

PdeBie wijzigde deze reactie 10-01-2019 22:35 (90%)

• PdeBie
  • Niet online
Gisteren was ik jarig en, naast een niet te overtreffen knutselwerk van mijn dochter, heb ik de metalen zonnekap voor mijn 35mm f2 gekregen :)

Staat zoveel beter dan dat kleine plastic dingetje.

(klik voor groter)

Origineel
https://tweakers.net/ext/f/7TrESab5bRUFW4Kjees4qjlZ/thumb.jpg

Nieuw
https://tweakers.net/ext/f/5HSN1K4cGDdYE1P26G4QVYUB/thumb.jpg

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 18:58
Schijnbaar staat de volgende actie ook alweer klaar, althans het promoplaatje is uitgelekt :S

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 21-11 12:03
ppl schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:39:
Alle 3 de genoemde lenzen hebben die correcties. Als je met zowel de 35 als 23mm ergens dicht op gaat zitten (30~50cm) dan krijg je ondanks die correcties nog last van vertekeningen (het barrel effect met name). Dit zijn lenzen die vooral bedoeld zijn voor de X-Pro2 waarbij ze pas vanaf 1m goed bruikbaar zijn (zoals vroeger met de meetzoekers ook het geval was). De 23mm heeft een overall soft beeld zoals in vele reviews naar voren is gekomen en lijkt in dat opzicht erg veel op de lens van de X100 serie. Dat heeft de 35mm dan weer niet. Dit zijn nou eenmaal de gevolgen van het maken van een lens die klein en betaalbaar is. Het grote verschil zal eerder het aantal mm zijn (standaard vs groothoek).

Die hoekscherpte die aangehaald wordt is iets waarvan ik me afvraag of het echt bestaat. Het argument wordt namelijk voor iedere lens gebruikt en met name in discussies voor de lens waar men het minst van gecharmeerd is. Bovendien vergeet men het effect wat iets als het diafragma heeft.
Dat is natuurlijk gewoon te testen. Het ging me er niet om om die 2.0 lenzen in een slecht daglicht te stellen alleen er is wel een aantoonbaar verschil. Snap heel goed dat je met een WR body en al helemaal een X-Pro2 deze lenzen koop, ook de AF is stiller.

Nu heb ik er genoeg over gezegd O-) alles is ook te googlen en ieder kan t voor zichzelf beslissen.

Ander nieuws, er zijn nu super goeie lensdeals. Bijvoorbeelde 40-150 voor 1029 met cashback :o

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 21-11 12:03

X-T30 plaatjes gelekt, mooi ding, bijna hetzelfde als de X-T20 maar zonder d-pad en met stick (staat ook op de frontpage). Heb lang gedacht dat ik deze zou kopen maar zie dat een gebruikte X-T2 in goede staat rond de € 700 is nu. Gezien ik alleen foto's maak is dat misschien niet zo'n heel verkeerde optie, vooral die zoeker en meer handmatige instelmogelijkheden trekken me wel.

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22:33
Oei...
Thanks voor de melding @LA-384! Heb er al een paar keer mee gespeeld maar vond de 80mm echt te duur voor wat deze lens mij kon bieden. Had er vooraf veel meer van verwacht/gehoopt, allicht niet helemaal realistisch...Maar 750 Euro (1050 - 300 cashback) is een uitstekende prijs. 800-900 Euro had ik er maximaal voor over, de adviesprijs van 1300 Euro is m.i. totaal bezopen.
M'n gearlist ook een beetje bijgewerkt, de 50mm is de deur uit en is "'geüpgraded" naar de 56, de 80 heb ik ook alvast toegevoegd. Voor vragen over waarom ik juist deze zooms en primes heb; laat maar weten, dan zet ik een verhaaltje neer. Bij opmerkingen (Huh? Waarom heb je in vredesnaam XYZ (i.c.m. ABC)) hoor ik het ook graag ;)

Oei...
De 100-400 voor netto 1049, must resist...
Denk dat ik me wel kan beheersen, ik sprak afgelopen donderdag iemand met een X-T1 + 100-400 die onze schaatstraining wilde fotograferen. Wat ik van hem hoorde was dat geen succes, gelukkig had hij de 90mm ook in z'n koffer zitten en heeft hij daar grotendeels mee geschoten. Het leek mij ook wel sterk want met m'n X-T2 + 50-140 had ik maar net genoeg licht voor een aantal plaatjes. De 100-400 is een mooie buitenlens, voor een redelijk verlichte schaatsbaan met racende schaatsers is het blijkbaar onvoldoende.
Wat ik ongeveer voor elkaar krijg met een trainingsgroep op volle snelheid en de X-T2 + 50-140 @ f2.8, 1/250, iso 1600, 87,1mm, zonder statief/uit de hand (en een paar Lightroom sliders O-)):

Grin wijzigde deze reactie 10-02-2019 11:20 (43%)
Reden: 100-400... en iets andere foto

NewsBlur || My Fujifilm gear

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik lees al een tijdje mee en heb ook al een aardige tijd een X-T20, maar tot op heden heb ik er maar weinig mee gedaan. Alles lekker op "auto" en dan maar hopen dat je het juiste in focus krijgt.

Afgelopen week eindelijk wat knopjes omgezet en gaan experimenteren met de "heilige driehoek". Ik moet zeggen dat dat nog niet meevalt.

Gelukkig was er gisteren een heel dankbaar onderwerp waar ik de nodige tijd kon besteden met de diverse instellingen. Wat belichtingscompensatie hier, een wat lagere ISO daar en vooral, handmatig focussen en met het diafragma spelen.
Als je zo bezig bent besef je dat je veel, nog heel veel, moet leren, maar het is tijden geleden dat ik zoveel lol had in het "prutsen" met een apparaat.

En als al dat gepruts en een klein beetje spelen met de niveau's in Photoshop dan ook een heel geinig plaatje oplevert, dan kan je avond niet meer stuk!

Nu dan toch maar eens die handleiding doornemen om alle features te leren kennen. Zeg maar "les 1 op de fotovakschool".

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Montana
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:43

Montana

X-T3 ..what else !

LA-384 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 19:14:

Hoe kan ik het best de nekriem bevestigen? De 80mm durf ik nog wel aan de xt-20 te laten hangen, maar de 50-140 is toch net weer een slag groter en zwaarder. 1 kant van de riem aan camera, andere kant lens, of beiden aan de lens?

iMac K5 27" | FUJIFILM X-T3 | XF80 MACRO | XF100-400 | XF18-55 | XF35 f2 | XF1.4x TC

• Montana
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:43

Montana

X-T3 ..what else !

Gillonde schreef op maandag 15 april 2019 @ 12:34:
[...]

Zijn dat de anchors uit de serie die een recall hebben gehad?
Het is al een oudere foto. Mijn anchors zijn allemaal omgeruild, met zelfs de nieuwe ovale ringen met plastic bescherm kapje! (een paar keer over moeten mailen maar toch netjes gekregen)

iMac K5 27" | FUJIFILM X-T3 | XF80 MACRO | XF100-400 | XF18-55 | XF35 f2 | XF1.4x TC

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mc55
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 23:51
kdbruin schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 16:07:
[...]

Wat is jullie ervaring met de L-brackets via Ali of eBay? De meesten zijn rond de 20 euro en zien er op de foto's wel goed uit.
Ik heb via ali een Meike grip voor de X-T3 (meer een grip dan een L plate). Is wel net iets duurder dan de gemiddelde grip maar ik ben er zeer tevreden mee. Helemaal icm de 16-55.

https://tweakers.net/ext/f/H4FL9h4ecxmpV8vKdDNsvZqA/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/lKHq4lAuSGfI4CGt1ZjFR2Xt/thumb.jpg

• WouterL
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 00:03
Sinds vandaag een probleem met mijn fuji. Foto’s uit de camera zijn boven en onder zeer blurry.. reset mocht niet baten. Nu de vraag: lens of body? Kent iemand dit probleem: http://i67.tinypic.com/6i5v9z.jpg

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 22:39
WouterL schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:10:
[...]

Het is eigenlijk een compromis. Wil inderdaad graag een lichtsterke lens erbij, en iets meer kunnen spelen met scherpte diepte. Heb immers geen ander lichtsterk objectief. Wellicht doe ik de 18-55mm van de hand.
Met de 16mm 1.4 kun je creatiever zijn met scherpte diepte dan welke lens dan ook. Dit komt met name door de zeer korte focusafstand icm de 1.4. Het geeft veel verassende mogelijkheden.

http://i67.tinypic.com/fempft.jpg

Tomas_ wijzigde deze reactie 01-07-2019 20:26 (4%)

LR AWD Wit, Aero, Zwart Int, Trekhaak, dakdragers. Besteld 10/10 RN 18-10 Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st, Ricoh GR2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WouterL

Impressie van de scherpte van de lens. (Van een zeer oninteressante plant in de tuin)

Geschoten op f/4 400

WouterL wijzigde deze reactie 07-07-2019 18:51 (23%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WouterL
PdeBie schreef op zondag 7 juli 2019 @ 22:26:
Scherp zat toch? Of hoe scherp wil je het hebben????
Ja ik was hier ook best tevreden mee :) Ik denk gewoon dat ik moet wennen aan de lengte van de lens en mijn shutterspeed hierop moet aanpassen :9 Ik denk dat de AF prima werkt, maar ik met mijn instellingen niet :X

Toch nog best wel jammer dat de X T20 geen ibis heeft.

Nog een sample, maar dan 'wide open'. Al met al vind ik de lens een dikke aanrader, maar heb natuurlijk niet de 90mm om te vergelijken en doe niks professioneels.

WouterL wijzigde deze reactie 10-07-2019 13:31 (29%)

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22:33
Nice @PdeBie!
Vooral die twee foto van de Lupo; mijn favoriet!

Ik had al lang door dat je die 16mm gaat aanschaffen, ;) voor autobeurzen is deze lens echt briljant. Vooral voor interieurs is hij m.i. moeilijk te overtreffen.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• PdeBie
  • Niet online

Voilà!

@WouterL in mijn ogen nette prijs voor betaald (€725) gezien er ook een originele LH-XF16 zonnekap bij zit.

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:57

bobcom

Dedicated dabbler

Hierom:
https://tweakers.net/ext/f/FWJpFDj3zl3l9azRynkfkEnU/thumb.jpg

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:07
Ondanks de mooie aanbieding voor de XH-1 ben ik voor de bruiloften toch voor een 2e X-T3 gegaan. Twee identieke camera's waarbij ik niet aan verschillen in settings hoef te denken is me toch wel wat waard. Fuji uitrusting is nu compleet (denk ik...). De X100t is een backup camera die ik eigenlijk alleen nog privé gebruik:

STRAVA | Mijn trouwfotografie site

• LA-384
Kapitein Edward schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:59:
Het beste advies is meestal gewoon geduld hebben, duidelijk communiceren en een beetje realistiche prijs voor ogen hebben. Als je iets zoekt gewoon wachten en elke dag even op marktplaats kijken :)
Dit ja, ik krijg dagelijks een update van het aanbod. Niet dat ik echt naar iets op zoek ben, maar als er een onweerstaanbaar aanbod komt voor een 100-400 of 23 1.4, dan ben ik er als de kippen bij ;) Bij nader inzien kan ik wel eens een overzichtje gaan bijhouden van het aanbod. Zou mooi inzicht geven in de aanbod prijzen.

Van de afgelopen weken:

LA-384 wijzigde deze reactie 18-09-2019 11:47 (17%)

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• LA-384
Hou er wel rekening mee dat de Fujifilm x-t30 een aantal jaren nieuwer is én een grotere sensor heeft.
Ruis doet niet zo snel z'n intrede en is prima te verminderen met goede nabewerking.

Ik heb zelf een x-t20 en de foto's op ISO 6400 vind ik meer dan acceptabel. Zeker als je net als ik geen pro bent en het gewoon voor de hobby doet.

Qua lichtsterkte is de vraag welke sluitertijd je minimaal wilt hebben en wat je onder schemer verstaat.

Ik heb even gekeken wat de 18-55 en 23 f/2 doen in m'n woonkamer welke door slechts 2 800lm ledlampen verlicht wordt.

18-55 @23mm (f/3.2) haalt bij ISO 6400 een sluitertijd van 1/27e
23mm f/2 haalt bij ISO 6400 een sluitertijd van 1/50e

Dat is van de lampen af gefotografeerd.

SOOC jpeg

Onbewerkte RAW

• Tourniquet
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 15:15

Tourniquet

Hiya, fellas!

Jazco2nd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:37:
[...]

Stabilisatie heb ik compleet over het hoofd gezien! Ik ben alleen bang dat de 18-55 niet lichtsterk genoeg is voor op straat bij schemering of indoor. Maar misschien kan ik dan na de reis een prime voor die situaties zoeken.
Ik zou in eerste instantie ook voor de XF18-55 gaan. Combinatie van f/2.8, OIS én de X-trans sensor die je behoorlijk kan pushen geeft zeer behoorlijke resultaten. Zeker met wat postprocessing.

Een paar voorbeelden, met mijn X-T10 (de X-T30 zal beter presteren) en 18-55mm uit de hand geschoten in Vietnam onder wat lastigere lichtomstandigheden:

33mm - 1/60s - f/3.6 - ISO 4000

25mm - 1/20s - f/3.2 - ISO 5000

20mm - 1/20s - f/3.2 - ISO 6400

22mm - 1/20s - f/3.2 - ISO 1000

55mm - 1/20s - f/4 - ISO 1250

50mm - 1/200s - f/4 - ISO 6400

Ik neem op reis steevast alleen m'n 18-55mm en Samyang 12mm f2 mee. Ik heb ook de 16mm f1.4 en 23mm f1.4, maar die blijven thuis. :P

Tourniquet wijzigde deze reactie 18-09-2019 21:28 (6%)

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Pagina: 1 2 3 4

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True