Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 4
Acties:

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
Luuk84 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:56:
...

Ben benieuwd naar je ervaringen! Is wel weer een mooi 'klein' lensje.
quote:
Grin schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:58:
...
Goed bezig begintmeta! Ik/we horen graag je bevindingen!
Of ik goed bezig ben is altijd maar de vraag ;) ...

Ik heb helaas nog niet echt kans gezien wat uitgebreider foto's te maken, maar heb wel tussendoor bij een wandelingetje en nu terwijl ik aan het koken ben wat foto's gemaakt die de lens wel wat demonstreren. Ik hoop ze vanavond nog online te kunnen plaatsen. Het objectief werkt prima qua focussnelheid (maar het komt op mij niet sneller over dan de 35/2 terwijl 'de specificaties' dat natuurlijk (subtiel) anders waarderen). En heeeft in ieder geval duidelijke vignetering, maar dat komt in iedergeval ook goed naar voren uit de snapshots die ik net heb gemaakt van hetgeen te snijden is .....

Beetje geworsteld met het GoT-fotoalbum, uiteindelijk de SOOC-jpegs geresampled naar 3000x2000 om ruim onder de 5MB te blijven:
ISO200 DR100 t1/7500 f/2:
ISO200 DR200 t1/1300 f/8:

f/2, f/8: https://tweakers.net/ext/f/nInwC4SjDrLdAG6myzyV7t5Q/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/oR9lSOxZI4NNw1QaDYrCq7s0/thumb.jpg
f/2, f/2.8, f/5.6: https://tweakers.net/ext/f/ngG4dlOH89PttnodE5DxNDxP/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/I9FKvxuL4JjJMMvDDBcX6bct/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/DmL0u11zKHnzd5CznOKKZCMv/thumb.jpg

En nog wat camera-engine-varianten:
f/2, f/5.6 - LMO off: https://tweakers.net/ext/f/UCpH5dye9eSO1kCP1CT7AjQ6/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/KlnHZFl4Q4DdKR1YgC1d78bN/thumb.jpg
f/2.8 Acros:https://tweakers.net/ext/f/w95e60OwD4Zt2GIzinfUrdI4/thumb.jpg

begintmeta wijzigde deze reactie 30-09-2016 00:16 (54%)

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
Sluw schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 12:31:
Ben benieuwd naar wat meer samples, zie hier toch redelijk wat groene CA en glow bij wide open shots.
Dat is zeker aanwezig inderdaad, maar zeker die snijwerk-foto is ook nogal lastig qua longitudinale CA denk ik. Ik had gisteren nog een versie gemaakt met de highlights wat opgehaald maar nog niet geplaatst, die misschien ook wel interessant. Het zou me trouwens niet verbazen als ik de foto ten aanzien van de felle reflecties op het metaal eigenlijk nogal overbelicht heb, en dat een deel van de gloed rond die vlakken (uiteindelijk gewoon de directe reflectie van de spots boven het aanrecht, ongetwijfeld heb ik die ver overbelicht) zal wellicht ook aan de gekozen sluitertijd/lichtblootstelling te wijten zijn. Daar hecht ik vooralsnog bij deze snapshots niet al te veel waarde aan. Wat meer voorbeelden afwachten lijkt me dan ook een goed idee.

f/2, HT-2: https://tweakers.net/ext/f/C7CWpjY44Q1UZ0uOlHrXECd6/thumb.jpg

Grin, ik heb de grote JPEGs nog wel (die had ik in mijn Tweakers-private storage gezet, misschien zou iemand die ook kunnen kopieren naar je oid :P), de RAWs helaas niet meer, zal eens kijken of ik ze kan sturen (een tijdelijke uploadlink oid is misschien makkelijker dan mailen trouwens).
Als er behoefte is aan een muur oid kan ik daar morgen denk ik wel een fotootje van maken trouwens.

begintmeta wijzigde deze reactie 01-10-2016 00:04 (24%)

• Tomas_
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 09:21
quote:
ppl schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 22:09:
[...]

[...]

De sensor is helemaal niet 2x zo groot, dan zou je aan een medium formaat zitten. Het verschil is een stuk kleiner dan je hier nu weergeeft en het is nog maar zeer de vraag of je dat gaat merken. Een sensor maakt nog geen camera, daar heb je heel wat meer onderdelen voor nodig. Een goedkope f5.6-6.3 lens erop schroeven doet dat voordeel van die grotere sensor al snel teniet.
Discussie gaat net iets te lang door idd :)

Voor de volledigheid, de sensor van Full frame is 2 x zo groot dan APS-C: (884 mm vs 370 mm)

@sluw De lenzen van Fuji vind ik erg aantrekkelijk. Naast de scherpte vooral de diafragmaring op de pro lenzen vind ik een top uitvinding. Wat dat betreft voor mij een perfect systeem!

-edit- De medium format sensor van de Fuji is 1452mm bijna 2 maal zo groot als Full Frame.

Tomas_ wijzigde deze reactie 05-10-2016 11:28 (15%)

Formaly known as Technonose Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st, Ricoh GR2

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 15:17
In het kader van onzinnige maar leuk speelgoed: weer eens wat anders dan die standaard soft release buttons en het ziet er leuk uit op een zwarte body. Mooi bedrukt en netjes gelakt, massief messing en een geïntegreerd rubber ringetje aan de onderkant zodat je hem goed kan vastdraaien/blijft zitten. Het gevoel is voor mij nu precies goed, zonder soft release is het toch wat behelpen met dat rare gat/schroefdraad in je sluiterknop; voelt niet prettig.
25 Euro.... 8)7 maar dat kon me niet weerhouden: Thumbs Up BOP-O Bug Red 8mm. Voor Fuji X moet je de long thread versie hebben. Lastig verkrijgbaar maar liep er toevallig tegenaan. Omnifoto heeft ze nog wel eens op voorraad maar nu niet meer, ik had de laatste. >:)

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Grin

@PdeBie: Ik hoor het adres van de koffiezaak wel in PM.

• lapino
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16-06 20:10
Speelgoed is binnen. En ja, ik heb teveel cameras :) Van groot naar klein...

lapino wijzigde deze reactie 26-10-2016 12:38 (10%)

• keko12
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 16-06 17:51
quote:
Bij een keuze tussen een T1 en een T10 en de lagere prijs voor de T1 is de keuze natuurlijk snel gemaakt. Je kunt later altijd nog overstappen op de T2 of de T3...
Ha, ieder zo zijn voorkeuren. Ik kon een zgan T1 kopen voor minder geld dan de T10 die ik nu heb. Aangezien de T10 qua prestaties niet onder doet voor de T10, koos ik toch voor de T10 vanwege het formaat... ;) Ieder zo zijn voorkeur.

Dat formaat doet er overigens nog maar weinig toe als ik mijn nieuwe xf90 erop zet. Vanochtend een paar foto's gemaakt:

Voor groot en meer zie flickr

• Aardappel
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 15-06 10:25
quote:
Universal Creations schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 19:20:
Als je nu de 55-230 te langzaam vindt, dan gaat een Canon/Nikon/Tamron lens met adapter helemaal niets worden qua focussen.
De 75-300 is een prutlens trouwens. De enige zeer betaalbare lens gemaakt voor dslr's die echt goed scherp is, is de Canon 55-250 STM, maar ik betwijfel of je dat werkend krijgt op een Fuji. Je hebt in ieder geval elektronische scherpstelling nodig, zowel voor AF als MF.

De tip van Sodela om de prijs te huren bij een winkel met mogelijkheid tot kopen de beste mogelijkheid. Je hebt dan gewoon een hele goede lens, die ook snel focust.
Da's klare taal, dan hoef ik dus ook niet verder te zoeken.

Ik heb inderdaad wel al gezien dat, wanneer je een lens huurt en deze daarna wil kopen dat de huurprijs daar dan van af gaat. Nadeel is dat ik te weinig doe met fotografie om volgende maand een lens van 2000,-- in mijn schoen te stoppen :+

De lens huren vind ik best zonde van het geld, aangezien ik er dan 2 weken mee mag spelen maar en >300 euro neer moet tellen.
Ik heb er aan zitten denken de 100-400 te kopen en na de vakantie te verkopen voor een honderd of 2-3 minder. Voordeel ten opzichte van huren is dat ik de lens rustig een paar maanden kan proberen.

Oh ja,

Ik weet niet waar die ijsberen zich verstoppen, maar wil geen wazig vlekje op 300 meter.

Deze foto's heb ik genomen met de 230 mm.

Walvis vanaf de boot, op ca 100 m schat ik (vrij lastig te schatten). Op CL.

Vogel op meter of 15:

Beide onbewerkt en niet gecropt.

Aardappel wijzigde deze reactie 05-11-2016 19:46 (20%)

• Aardappel
Oh ja, mijn nieuwe toeter:

• Aardappel
quote:
Grin schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:23:
Hahaha waar gaat die lens naartoe met die X-T1 :) Gratz met je aankoop, dat je d'r veel plezier van mag hebben! Ik neem aan zonder noemenswaardige valschade?
Vooral met de 50-140+1.4 TC - en helemaal met de 100-400(!) - is een monopod erg fijn. Toen ik enkele uren langs de kant stond met die bewuste hardloopwedstrijd, of tijdens schaatswedstrijden, dan gaat m'n monopod altijd mee. Ook voor langs het circuit is zo'n ding geniaal, een accessoire waar ik wel heel blij van wordt - i.t.t. bv. een balhoofdkop - is de zgn. quick release plate. Klik vast, klik los; voor een monopod briljant omdat je toch snel weer mobiel wilt zijn. De Arca Swiss plates zitten (nagenoeg?) permanent op mijn VPB-XT2 en de 50-140 lensvoet.
Ja wel wat gebruikssporen maar verder een prima lens. Maakt loepzuivere foto's.

Het jammere aan die L-plates/QR-plates vind ik dat ik ze dan alleen met statief/monopod gebruik en dat is niet zo vaak. Dan wordt een compacte systeemcamera toch steeds minder compact (hoor hem met z'n 400 mm :+)

Waarom zijn er geen monopods met een trektouwtje (alsof je een grasmaaier start) zodat je 'm in één ruk vastdraait aan je camera? Gat in de markt! }:O

edit:

Is dit iets? Iemand bekend met dit merk?
Benro Adventure Monopod MAD38A

van ca. 50 cm tot 1,60 m, 6 ons, en kan 16 kg dragen voor 5 tientjes

Aardappel wijzigde deze reactie 15-11-2016 11:54 (8%)

• Grin
Oei...deze Kaza X-T2 half/full case ziet er prima uit! :9~

• mindfreaker
  • Laatst online: 13-06 17:47
(jarig!)
quote:
Grin schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:49:
Gister op de Essen Motor Show rondgelopen met de X-T2 en de 16, 23 en 35 mm. Een paar shots met de 23mm maar vanwege de drukte en weinig ruimte (rondom de auto's) is nagenoeg alles geschoten met de 16. Beetje croppen en lichte editing in LR, enkele foto's zijn onbewerkt. Veel kijkplezier! :)

Nog één foto, hier de 16mm @ f8 i.p.v. f1.4-2.8 van de vorige foto's.
Cool! Ik ben er ook geweest en had mijn X-T2 met 18-55 f/2.8-4 mee. Ideaal. Op een gegeven moment dacht ik, "hmmm de schaduwen zijn te hard". Toen heb ik dat in mijn camera veranderd. Schaduwen -2, Film op Classic Chrome en de kleur naar +4. Geen nabewerking nodig, heerlijk! En prachtige foto's met kleuren om te smullen!

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 11-06 17:03
Over fancy kleuren gesproken... de X-T2 silver en X-Pro2 graphite zijn uit met bijpassende 23mm. Ziet er leuk uit maar ik zou nog steeds geen meerprijs betalen voor graphite.

• Sluw
quote:
Grin schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:29:
200 Dollar, dus 200 Euro, duurder dan de zwarte versie... 8)7
Vooral de X-Pro2 vind ik er zo prachtig uitzien, lijkt op de foto's net een tint donkerder te zijn dan de graphite X-T2.
Sja, die graphite finish bestaat ook uit 6 lagen. Niet zomaar een kleurtje, het is maar waar je je geld aan uit wilt geven ;)

1: First comes the milled magnesium top cover from the mold
2: A chemical conversion coating is applied to prevent oxidation via contact with air
3: Using a black base coat (primer), the shadow areas are darkened, allowing the highlights to stand out
4: Using multiple thin-layer technology, the graph ite silver texture is added. Tiny amounts of graphite are applied via computer control while rotating the body at high speeds
5: A minor amount of black is added to the clear finish coating material, creating the unique glossy feel
6: Areas such as the logo are colored by hand

Sluw wijzigde deze reactie 05-01-2017 12:51 (35%)

• Aardappel
Voor het koude weer zijn er dit soort handschoenen:

Ik heb ze wel, maar nog niet echt gebruikt. Afgelopen jaar in IJsland was het niet zo koud.
Dit jaar naar Spitsbergen, ik denk dat ik ze daar wel nodig ga hebben, nadeel is dat het maar fleece handschoenen zijn, niet wind- en waterdicht, maar sowieso warmer dan zonder.

• Sluw
quote:
Grin schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:47:
Ik heb de nodig reviews gelezen tussen de 23/35 f2 en 1.4, veelal komt het erop neer dat de 1.4 versies marginaal beter zijn qua IQ; je moet er echt naar zoeken/op letten. De 2.0 versies zijn handzamer en sneller met AF. Daarnaast zijn de 1.4 lenzen uiteraard een stop sneller. Tenzij je één extra stop licht wilt en de allerbeste IQ zoekt ben je m.i. beter af met de 2.0 WR lenzen.
Ik heb de 23mm f2 en f1.4 getest en vond de f2 fijner met een camera als de X-T2, de snellere response/AF is mij meer waard dan dat laatste stukje IQ. 1.4 lenzen op een systeemcamera worden van die glasbakken, maar uiteraard moet iedereen dit zelf ondervinden en de keus maken. M2C
laad maar eens 2 raws in. Daarnaast heeft de f/2.0 veel meer lichtafval en minder scherpe hoeken (ook volgens Fuji's eigen gegevens).

Inderdaad de nieuwe lenzen zijn sneller met focussen. Qua formaat is bij de 35mm het verschil tussen de twee lenzen een stuk kleiner dan bij de 23. Ieder z'n eigen voorkeur maar ik vind het verschil te groot.

35mm f/1.4

35mm f/2.0

@Universal Creations inderdaad vervorming

Sluw wijzigde deze reactie 26-01-2017 13:00 (16%)

quote:
Grin schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:40:
Dat vind ik wel heel generiek, stellig en zwaar aangezet. Maar het is jouw mening/ervaring; dus 't klopt. :)
U vraagt, wij draaien:

ISO 200 Weird Patterns by Universal Creations, on Flickr

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Sluw
Ik kan me ook niet zo in de voorbeelden vinden (de ene lijkt trouwens in zeer slecht licht de ander met flits), zal binnenkort zelf eens testen maar mijn ervaring lijkt meer op dit soort beelden:

Sluw wijzigde deze reactie 14-02-2017 08:55 (7%)

• Grin
En we hebben een nieuwe roadmap:

Eigenlijk hebben we nu alles wel - wat je met een MILC realistischer wijs zou moeten kunnen/willen. Er staan nog 4 (5) lenzen op mijn lijstje, op volgorde waarin ik ze waarschijnlijk ga aanschaffen:
  • 50mm f2
  • 80mm macro
  • 10-24mm
  • 56mm
  • (90mm)
Verbaas me over de UW-zoom, erg benieuwd wat ze daarvan gaan maken, volgens mij waren de geruchten 8-16 f2.8 R WR. Hopelijk wordt de tele iets anders dan 200mm F4, dat heb je nu namelijk al met de 50-140+TC. Een 300mm f2.8 R LM OIS WR zal het waarschijnlijk (helaas) niet worden, maar dromen mag, toch?

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
quote:
superiscch schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:36:
Ik zoek een bescherming voor m'n xt1 wanneer ik hem in m'n rugzak meeneem. Ik vind vaak zulke bescherming voor de onderkant maar ik twijfel hier toch aan. Iemand ervaring mee?
Waarom niet een simpele cameratas? Te krijgen in alle soorten en maten. Haal de draagriem eraf en je gooit hem zo in elke tas. En natuurlijk ook stand alone te gebruiken.

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 11:34
quote:
Sluw schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:31:
[...]

Helaas zijn dit soort verhalen over alle genoemde lenzen te vinden.
En toch heb ik persoonlijk liever de 16mm en de 23mm mee dan een 50-140mm. Maar zoals ik al zei, het hangt er helemaal van af wat je precies denkt te gaan fotograferen. Dichtbij/veraf, alleen overdag, of ook in het donker/schemering?

Daarnaast vind ik 2 primes wel enorm veel relaxter op reis dan een zware grote telezoom:

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Sluw
Ik zou voor macro nog even wachten, dit jaar komt de 80mm f/2.8 LM OIS WR macro uit. Als deze in lijn ligt met eerdere Fuji objectieven wat ik wel verwacht kun je je 45mm en macro beide met deze lens vervangen.

Qua formaat hetzelfde blijven als m43... dat lijkt me moeilijk. Grotere sensor, grotere lenzen en de designfilosofie van Fuji is liever een iets grotere lens dan concessies doen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Grin
Hahaha idd, die kapjes zijn helaas pokke duur, voor de LH-XF16 ben je idd bijna 70 Euro verder... 8)7
Maar dan heb je wel een van de allermooiste zonnekappen, prachtige gemaakt! Zeg nou zelf:

• Tomas_
quote:
Lapras schreef op maandag 12 juni 2017 @ 11:02:

Kan iemand me wat vertellen over zijn of haar ervaringen?
Het is nogal een verschil, maar ik vind het heerlijk. Zeker ook om je schouder, of in een hand meedragen.

quote:
Grin schreef op maandag 12 juni 2017 @ 11:48:
Hahahaha you're funny: "maar toch twijfel ik nog ergens of je de kwaliteit haalt van Canon." ;)
Je krijgt vooral de kwaliteit van Fuji ;-)

Tomas_ wijzigde deze reactie 12-06-2017 11:50 (28%)

Formaly known as Technonose Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st, Ricoh GR2

• Grin
Gewoon de 50-140 aanklikken ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• l3art
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:56

l3art

Moderator Mobile
quote:
Inrage schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:18:
Ondertussen is de X-T20 (+18-55mm kit) al mee geweest op enkele citytrips zonder kinderen, daguitstapjes met kinderen, weekendjes met vrienden en net terug van een weekje vakantie aan zee. We zitten nu ruim over de 1.5k clicks en .... in ben eigenlijk ronduit teleurgesteld!
Even snel twee crops gemaakt van foto's die ik een keer thuis gemaakt had om te testen.
Dit zijn jpg's en niet eerst omgezet van raw naar jpg.
Naar mijn idee best scherp, maar het is wel sterk afhankelijk van de omstandigheden, maar dat is niet meer dan logisch. Eentje buiten en eentje binnen. Op zich best scherp toch? Natuurlijk niet te vergelijken met een Canon 5D oid, maar toch.

Ze zijn gemaakt met de kit lens, en autofocus. Wel ingezoomd bij het maken van de foto.

l3art wijzigde deze reactie 03-07-2017 12:59 (3%)

Te koop AKG Y50BT koptelefoon en een Feiyu Tech G4S gimbal

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15:19
Ik heb inmiddels een aantal foto's kunnen maken, maar kan niet zeggen dat de foto's onscherp zijn met de 18-55 kitlens. Misschien ben ik niet kritisch genoeg? De enige onscherpte die ik kan zien is soms een geval van bewegingsonscherpte. Bij de eerste is bewegingsonscherpte zichtbaar. Bij de tweede zijn de gele stampers niet volledig scherp, maar ik denk dat dat ook te maken heeft met het uit de hand schieten.

Waar ik wel een opmerking over heb (en ik weet niet of dat normaal is, of vaker voorkomt) is dat de lens na het scherpstellen en weer loslaten van de ontspanknop wat lijkt te "flutteren". Je hoort het helaas niet op onderstaande video, maar je ziet wel het histogram verspringen. Dit lijkt toe te nemen naarmate je meer foto's achter elkaar gemaakt hebt.

LA-384 wijzigde deze reactie 09-07-2017 12:12 (17%)

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Walker78
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 12:47
Ik wil nog even terugkomen op mijn berichtje van een paar weken geleden over de tegenvallende prestaties van mijn Fuji 18-135. Hij is een tijd weggeweest, 8 weken, vandaag heb ik 'm weer opgehaald bij de fotozaak waar ik 'm gekocht had. Vervangen is: de 'lens mount' en de 'lens group'. Er staan nog wat materiaalcodes bij maar die zijn, denk ik, niet zo interessant. De resultaten tellen en die vallen mij beslist niet tegen: vergeleken met vóór de reparatie zijn de prestaties van deze lens aanzienlijk beter, ook op 5.6. Ik doe er een paar voorbeelden bij, niet de meest gunstige weersomstandigheden maar alla, het zijn maar een paar eerste testopnames:

• Grin
De 80mm macro gaat vast beter lopen dan de 200mm f2 prima, dat moet wel! :)
Maar met een kostenplaatje ruim 1300 Euro - geruchten @Fujirumors - wordt de 80mm zeker geen koopje... Wederom een behoorlijk dure lens!

Dit weekend was ik op de Historic Grand Prix Zandvoort en hier heeft de 50-140 zijn reputatie weer helemaal waargemaakt. Samen met de X-T2+grip is dit echt een heerlijke combo! En een dag eerder loop je door de stad met een 23mm en zonder grip, dan is het een totaal andere camera. De veelzijdigheid van de X-T2 als 'semi-serieus FPS schietmachine' tot 'licht kiekjesijzer' zet elke keer weer een tevreden lach op m'n gezicht.

*klikbaar voor full-size JPG, pas op 10MB+*

• Crowdpleaser
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 15:12
Na jaren analoog gefotografeerd te hebben, en mijn Rolleiflex voor de 89e keer stuk gegaan is heb ik de stap naar digitaal weer gemaakt, even iets wat wel werkt. En hoe! Nooit verwacht dat zo'n compacte camera als een XT-20 met 35mm F2 zulke resultaten kan opleveren. En dit is nog maar het begin van de nieuwe ontdekkingsreis:
Untitled by Alexander Snel, on Flickr

Untitled by Alexander Snel, on Flickr

Crowdpleaser wijzigde deze reactie 25-09-2017 10:40 (17%)

• Grin
Goed nieuws!

EU: the deals start October 12
USA: the deals start October 15, at 00:01 AM New York Time
CAN: the deals start October 13

• Tomas_
Wanneer op flickr.com zoekt op "XF 35mm food" en/of XF 16mm food" zul je zien dat je met beide lenzen goede resultaten zult halen. Vanwege prijs zou ik voor 35mm kiezen. maar wel de 1.4 variant.

35mm

Chieng mai Sausage by Hideya HAMANO, on Flickr

16mm

somewhere in Osaka by joopy, on Flickr

• DBreda
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 10-06 14:49
Vandaag is de cashback actie gestart!
https://fujifilm-promotio.../pages/cb-1017/qualifying

DBreda wijzigde deze reactie 01-11-2017 09:31 (119%)

• DBreda
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 10-06 14:49
Gisteren heb ik voor het eerst foto's geschoten met de XT-20 en 16mm 1.4. Hiervoor werkte ik met de Sony RX100 en dat was vooral niet teveel nadenken en schieten. Deze stap is voor mij dus redelijk next level foto's en ben echt een beginner. Voor m'n werk schiet ik foto's van gerechten in restaurants, dus veel licht is fijn.

Ik maakte gisteren foto's in een restaurant waar een beetje donker was. Camera op S-modus, diafragma op automatisch en en de belichtingscompensatieschijf op +1. Op m'n scherm zag het er mooi uit, maar steeds als ik een foto maakte was hij onscherp. Het duurde ook meer dan een seconde per foto, dus ik wist dat het te maken had met de sluitertijd. Echter als ik die lager zette werd de foto te donker.

Nu kwam ik erachter dat de ISO op 1250 stond. Als ik 'm hoger zet schiet hij wel sneller. Is dit het enige wat ik verkeerd heb gedaan? Op welke ISO waarde is het slim om 'm te zetten, of kan ik dat beter bekijken per restaurant? Is het omhoog zetten van de belichtingscompensatieschijf ook de beste manier om meer licht foto te krijgen?

Overigens nog redelijk tevreden met de eerste foto's, bijvoorbeeld met deze (verder nog niet bewerkt):

• Moris
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08:06
Onlangs zag ik iemand met een mooie zonnekap (Fujifilm LH-X16 Zonnekap) op zijn 16mm, toch had hij er ter bescherming een Hoya fusion Protector filter op staan :?
Ik kan best begrijpen dat je graag je dure lens met een degelijke beschermfilter zoals een Hoya Fusion wil beschermen, maar als je een zonnekap zoals op onderstaande foto, lijkt me dit toch echt wel overbodig te zijn.
Of is de filter misschien dan toch voorgeschreven en bedoeld om volledig WR te zijn :?

• Tourniquet
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 15:48

Tourniquet

Hiya, fellas!

Dubbele Cashback is bij Kamera Express vandaag al. 23 t/m 27 november.

Ik heb toch maar de 23mm f/1.4 besteld. :9

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• LA-384
quote:
Moris schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:23:
Mag ik je aub vragen of u hier een foto wil plaatsen van een met en zonder Tube?
50mm zonder tube. Kortste focus-afstand:

50mm met tube. Kortste focus-afstand (+/-30cm):

230mm zonder tube. Kortste focus-afstand:

230mm met tube. Kortste focus-afstand (+/-90cm):

Met tube heb je echt maar een beperkte range qua focus-afstand. Op 50mm is dit ergens tussen 30 en 50cm (die laatste is niet zeker). Tele weet ik zo niet, maar zal ook niet veel groter zijn.

LA-384 wijzigde deze reactie 26-11-2017 20:37 (30%)

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Pat-Juh
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 13-06 18:36

Pat-Juh

Patrick

quote:
Moris schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 21:04:
[...]

Om het te testen moet ik eerst de 50-140mm + tubes kopen.
Net gevonden!
Volgens deze link zou het moeten lukken?
http://www.dsphotoblog.com/reviews/3569.html
Met de 56mm en 11mm tube vind ik het nog “krap” en dichtbij. Wel goed werkbaar voor ringshots maar voor insecten e.d. Te dichtbij.

Vanochtend mijn 16mm ontvangen en kort getest voor dat ik naar mijn werk moest. Ragscherp en voor mij belangrijker, best nette DoF voor een wide-angle. Uiteraard een eerste testfoto met de kat:

https://tweakers.net/ext/f/a3ssQAHBOpLw3MYH1i11HdtT/thumb.jpg

• LA-384
Vandaag wat aan het testen met foto's van de maan en de sterren. Toen viel me ineens op dat het schermpje achter op m'n xt-20 aan de onderkant een hele "vlek" gekleurde pixels vertoond. Het is me nog niet eerder opgevallen, dus weet eigenlijk niet of dit al lang speelt en of het van voorbijgaande aard kan zijn.

Iemand hier ervaring mee? Moet ik me zorgen gaan maken?

Klik voor groot

• Grin
quote:
PdeBie schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:05:
Heb mijn X100s ook maar eens voorzien van een Match Technical Thumbs Up EP-2S. Wat een verschil zeg qua grip!
Agree! Elke Fujifilm camera met een schroefdraadsluiter verdiend een Thumbs Up, niet goedkoop maar iedereen die m'n camera ziet zegt er iets positiefs over. Steekt lekker af bij dat zwarte toestel, ik heb zelf deze:

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
quote:
Grin schreef op donderdag 30 november 2017 @ 12:13:
[...]

Agree! Elke Fujifilm camera met een schroefdraadsluiter verdiend een Thumbs Up, niet goedkoop maar iedereen die m'n camera ziet zegt er iets positiefs over. Steekt lekker af bij dat zwarte toestel, ik heb zelf deze:
[afbeelding]
Ja, alleen is dat dus niet de Thumbs Up die ik bedoel ;)

Ik heb het over deze: http://www.matchtechnical.com/Pages/ThumbsUpEP2S.aspx

Maar dan in het zilvergrijs.

PdeBie wijzigde deze reactie 30-11-2017 12:25 (10%)

Fujifilm X-T2 || 23mm f/2 || 35mm f/2 || 50mm f/2

• Tomas_
Vandaag een grip voor mijn X-T20 binnen gekregen van het merk Mengs. Top grip, volledig van alu. Dus geen rubber finish. Helaas niet te krijgen in nl, maar voor 30 euro geen geld. (Via andere kanalen voor 20 euro, maar moest ik langer wachten)
Zal zsm een foto plaatsen. Heb hem vooral gekocht voor de arca swiss aansluiting voor een tripod. Was nooit zo voor een grip, maar het voelt echt super goed aan. Voor het geld een aanrader.

Letters ga ik afplakken. Ik heb een X-T20, maar de X-T10 grip past er ook op. Mengs heeft ook een X-T20 grip, maar die is hetzelfde.

Tomas_ wijzigde deze reactie 01-12-2017 23:42 (19%)

• Moris
Om mijn Fujifilm 50-140mm nog meer allround te kunnen inzetten en ook voor semi-macro te gebruiken, heb ik gisteren de Fujifilm 1.4TC + Macro tube Mcex-11 afgehaald.

Hieronder kan je enkele proefopnamen (SOOC) zien, allen op f2.8.
De bereikte vergroting lijkt me meer dan prima om occasioneel wat vlinders, libellen, bloemen, etc.. vast te leggen.

Met 1.4TC wordt f2.8 x crop 1.5= f3.9
Alleen vraag ik me af of de Fujifilm MCEX-16 nog iets kan toevoegen?

1: Fujifilm 50-140mm
(afstand lens tot onderwerp 100cm op 140mm).

2: Fujifilm 50-140mm + 1.4TC
(afstand lens tot onderwerp 100cm op 140mm).

3: Fujifilm 50-140mm + Macro tube Mcex-11
(afstand lens tot onderwerp 40cm op 140mm).

4: Fujifilm 50-140mm + macro tube Mcex-11 + 1.4TC
(afstand lens tot onderwerp 40cm op 140mm).

Moris wijzigde deze reactie 02-12-2017 13:23 (6%)

• Montana
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14:10

Montana

X-T3 ..what else !

Dit is gedaan met een XF50-140 en een Raynox DCR5320 Pro ( de +3)

iMac K5 27" | FUJIFILM X-T3 | XF80 MACRO | XF100-400 | XF18-55 | XF35 f2 | XF1.4x TC | 7Artisans 25mm F1.8

• Montana

Montana

X-T3 ..what else !

quote:
Moris schreef op maandag 4 december 2017 @ 17:18:
[...]

Dat zijn geweldige plaatjes en die tevens laten zien dat je niet persè een macro-objectief hoeft te hebben voor dit soort van onderwerpen :9~

Mag ik je aan de hand van foto’s vragen hoe deze geweldige combo er precies uit ziet?
Die Raynox heeft dezelfde 72mm schroefdraad als de 50-140mm, zorgt dit op 140mm niet voor vignetering?
Foto van de XF50-140 en de losse Raynox DCR5320 de +2 en de zwaardere +3

De +3 op de XF50-140 geschroefd

Vignetering >> niet echt merkbaar,

Nu moet ik wel eerlijk zijn, ik heb dit al meer als 8 jaar. En ben er helemaal aangewend.
Het is zwaar !, en je moet er ook een beetje mee leren omgaan.
Maar samen met de XF1.4xTC en ook nog met de MCEX 11 kan je leuke dingen doen.

iMac K5 27" | FUJIFILM X-T3 | XF80 MACRO | XF100-400 | XF18-55 | XF35 f2 | XF1.4x TC | 7Artisans 25mm F1.8

• TKroon
  • Niet online
@LA-384 Ik ben nog steeds erg tevreden over de Samyang 12mm. Ik heb voor de reis naar Canada wel de 10-24mm erbij gekocht, omdat beide verschillende doelen hebben. De 10-24 is meer allround, en de 12mm voor astrofotografie. Mocht ik je met deze foto nog over de streep trekken:

Milky Way near Smithers, BC, Canada. by Thomas Kroon, on Flickr

@Superdaantje Leuk dat je mijn review aanhaalt, fijn dat deze nog steeds bekeken wordt :)

• LA-384
Zo, de Samyang 12mm is in mijn bezit. Fantastische lens! Zelfs op F/2.0 is praktisch alles scherp (binnenshuis). Morgenvroeg is weer mooi helder weer, dus wellicht dat er dan weer wat zonsopkomst-foto's aan zitten te komen met deze nieuwe lens.

Vandaag ook weer cursus gehad, dit keer was het onderwerp de flitser. Hier kwamen we tot een bijzondere ontdekking (althans de docent had het nog niet eerder meegemaakt).

De Fuji X-T20 blijkt niet te flitsen als enkel de elektronische sluiter is gekozen. Verder bleek de camera ook niet "beveiligd" tegen korte sluitertijden icm de flitser. Waar andere camera's een minimum van 1/250e tot 1/125e hanteren om synchronisatieproblemen te voorkomen, blijkt de X-T20 gewoon een foto te schieten met dit als gevolg (bij 1/1000e sluitertijd):

Volgens de docent zou een camera normaal gesproken over moeten gaan op de elektronische sluiter, zodat dit probleem niet zou voor komen, maar de X-T20 kan dus niet flitsen bij de elektronische sluiter.

Achteraf zag ik dit ook vermeld staan in de handleiding, maar weet iemand de reden hiervan? Ik weet nog niet of er een praktisch nut is om te flitsen bij kortere sluitertijden dan 1/250e (hier treedt het verschijnsel nog niet op), maar vreemd lijkt het wel.

• Grin
Wat je hoort bewegen is volgens mij deze constructie, het zgn. Ball Slide System/Linear Motor:

Pas wanneer dit systeem wordt geactiveerd staan de elementen vast, zodat je focus/stabilisatie hebt. Tot die tijd kunnen deze elementen bewegen en dat hoor je dus. Wat ik doe: wanneer ik lenzen met deze constructie vervoer of bij me draag, dan vervoer ik ze in verticale positie. Zo heb je wat minder gedonder in de glazen. :)

Grin wijzigde deze reactie 21-12-2017 17:07 (91%)

• l3art
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:56

l3art

Moderator Mobile
quote:
LA-384 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:54:
Oh dat ie blijft heb ik geen twijfel over hoor ;). Het is gewoon een goede lens en je gaat er ongetwijfeld een doel voor vinden. Maar 6 jaar garantie? Heb je die bijgekocht? Standaard is dacht ik 2 jaar.
Nee niet bijgekocht. Het is bij sommige webshops een optie om de garantie tot 6 jaar te verlengen, voor niks, noppes, nada extra.

Bij de camera zelf heb ik de garantie kunnen verlengen tot 5 jaar.
Kanttekening is wel dat de garantie persoonlijk is en dus niet overgedragen kan worden.

l3art wijzigde deze reactie 29-12-2017 13:03 (50%)

Te koop AKG Y50BT koptelefoon en een Feiyu Tech G4S gimbal

• Aardappel
Laat ik mijn verhaal even verduidelijken (ik kan niet in je portemonnee kijken). Als je nú een camera wilt dan kun je het beste nú kopen. Voordat de X-T2 in prijs gaat zakken zijn we wel een jaar verder aangezien de 3 pas einde van het jaar uitkomt.
Ik heb de 1, en wil héél graag de 2, maar ik kan nog wel een jaar wachten om zo een paar honderd euro te besparen. De enige keer dat ik had gewild dat ik de 2 had was afgelopen vakantie, als ik de 2 had gehad dan had ik meer pixels zodat ik wat meer in had kunnen zoomen op deze foto:

Geschoten met de X-T1 op 400 mm. Iemand die naast me stond met een FF D750 (geloof ik) met 300 mm kan 'm net zo groot uitvergroten.

• Aardappel
quote:
Lapras schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:11:
[...]

En een beetje overbelichten wellicht...
De uiteindelijke bewerkte foto heb ik nu helaas niet bij de hand.

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 12-06 19:32
quote:
l3art schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:09:
[...]

Zal deze passen?
MENGS® X-T10 1/4'' Schraube L-Förmige vertikale Kamera Schnellwechselplatte Für Fuji X-T10 https://www.amazon.de/dp/...sw_r_cp_apa_oyfyAbE2F9MHZ
Nee, die gaat niet passen. Om misverstanden te voorkomen, ik heb een accugrip onder m'n cam. Je weet wel, zo eentje die het voordeel van mirrorless tov dslr onderuit haalt.

quote:
Superdaantje schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:10:
Ik heb de RRS brackets de centen nooit echt waard gevonden. Heb er zelf één gehad op de Canon 5D3 en een after market op de andere 5D3 en zagen en voelde geen verschil in kwaliteit. En deze kwam toen van DX.com af.
Ongeacht het merk/kwaliteit, dit is pure geldklopperij waar ik niet in mee wil gaan.

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14:55
Dit is niet het "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen" topic maar......
De 55-200 is binnen 8)

Morgen maar naar buiten om er echt mee te spelen.

• Montana

Montana

X-T3 ..what else !

quote:
Sodela schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:03:
Geen spijt van de verkoop van de 50-140? Je hebt er altijd mooie foto's mee gemaakt zoals je regelmatig (over de grens) hebt laten zien. Jij had toch ook een mooi "macro alternatief" daarvoor? Die past volgens mij niet op de 100-400... Vergeleken bij de 100-400 is die 50-140 een stukje lichter en je hebt er nog 2 diafragma stappen bij.
Maar goed, de 80 mm is flink aan de prijs en soms is het kiezen tussen 1 van beiden.
Spijt ...nog niet, de XF 80 vult natuurlijk ook een deel in. En je moet wel een beetje volgen wat je het liefste doet. En dat doet de XF 100-400 perfect voor mijn dierentuin foto's. Die zit echt wel vaak op de camera.

En de Macro's deed ik altijd zoals je aan gaf met de XF50-140 en de Raynox DCR5320, en dat gaat goed. Maar is al met al wel een heel gewicht. En met de 80 haal ik nu een beter resultaat, en eenvoudiger!

Op de XF100-400 past met een pasring ook wel de Raynox DCR5320, en dat wil ook wel. Maar dan heb je wel een hele toeter aan je camera hangen.
Dus die Raynox DCR5320Pro gaat ook de deur uit.

Een voorbeeldje:

• PdeBie
  • Niet online
Tadaa!

X-T2 met 23mm f/2 aangeschaft vandaag. Nog niet mee gespeeld, maar morgen gaan we even op pad met de camera :)

• Montana

Montana

X-T3 ..what else !

quote:
Deathchant schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 21:51:
Schitterende foto @Montana ! Vind je die 80macro scherper dan bijvoorbeeld je 50-140?
Is de 100-400 vergelijkbaar met de Canon-variant, alhoewel ik weet dat je dat niet zo kunt vergelijken...
Ik weet eigenlijk vrij weinig van Fuji objectieven en hoe die zich qua scherpte verhouden t.o.v. canon varianten, vandaar de vraag.

Ik ga morgen de X-T20 + 18-55 bestellen voor mijn vriendin en ze zei al dat ze in de loop van komend jaar wellicht de 55-200 ook wilt als wat meer tele, dus ik mag me wat meer in Fuji gaan verdiepen :)
XF80

XF50-140

Tja, of ik de XF80 scherper vind dan de XF50-140. Ja dat vind ik wel. Verschil is niet heel groot, maar wel duidelijk te zien. Misschien niet bij deze foto, maar is het enigste vergelijk wat ik in huis heb. (verkijk je niet op het rood, want dat zijn 2 verschillende locomotieven en qua kleur ook)

Het verschil zit hem in de nog iets fijnere kleuren van de XF80 en de scherpte op randen. Dat samen maakt het voor mij beter. Daarin tegen vinden portret makers het te scherp.

• Tomas_
Fuji heeft de nieuwe 15-45 lens uitgebracht. Een pancake zoom. mooie walk around lens lijkt mij.
Ik ben erg benieuwd naar de reviews. Als deze net zo goed is als de 16-50 ga ik hem denk ik aanschaffen.

https://www.fujifilm.eu/n...on-xc15-45mmf35-56-ois-pz

(bron: dpreview)

Tomas_ wijzigde deze reactie 31-01-2018 08:17 (35%)

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 15:57
<3 oOo :w

Jaren een 50D en een 7D gewend, maar dit vind ik nu al leuk! *O*

K to the KillaZ

• Grin
Bij een X-T2 zou ik niet zonder een soft release button (SRB) willen(kunnen?). De eerste dagen heb ik zonder SRB gefotografeerd en wat was niks, met een SRB heb je veel meer controle over/gevoel bij de shutter en zit je niet met je vinger in een schroefdraadopening te drukken. Voor mij is de SRB een must have, ik heb deze van Thumbs Up/Match Technical, gekocht bij omnifoto.nl. Voor Fujifilm camera's heb je de zgn. long thread SRB's nodig, short thread is (o.a.) voor Leica.
http://www.matchtechnical.com/siteimages/sr1-%20bug%20orange%2001.jpg

• Aardappel
@onsgeluk
Ik heb 'm binnen hoor:

Met een handgeschreven briefje van Hans.
Ziet er keurig uit, nieuw, geen stof, ongeopend, compleet met zakje e.d. Het enige opvallende was dat 'ie in cadeaupapier was verpakt.

En gemonteerd op de X-T1:

Eerste indruk; ja je komt een heel stuk dichterbij, dat scheelt enorm. Maar hij is ook een stuk trager, dat is... in de schemer/donker vanuit binnen een foto van een auto verderop in de straat een foto gemaakt.
Ik zal van het weekend eens wat testen bij daglicht.

@Sodela nogmaals bedankt voor de tip ;)

Aardappel wijzigde deze reactie 08-02-2018 20:11 (3%)

• Aardappel
Van het weekend de TC 1.4 getest, en ik ben er erg tevreden over. Waar hij in het donker (net als de 100-400) wat moeite had is dat overdag helemaal niet het geval.

Wat voorbeeldjes:

Ik heb niet zo heel veel plaatjes zonder de TC omdat ik die op een gegeven moment lekker heb laten zitten, ik ben er erg blij mee *O*

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Thanks, heb de rode Opera Act besteld voor m'n X-T10. 8)

http://www.matchtechnical.com/SiteImages/bip%20opera%20act%20%202%20side%20quarter%20right.jpg

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
quote:
Tourniquet schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:14:
Thanks, heb de rode Opera Act besteld voor m'n X-T10. 8)

[afbeelding]
Ik twijfelde tussen de zwarte en rode Opera Act. Beetje googlen en met een zwarte X-T1 valt de zwarte wel erg weg terwijl de rode mooi opvalt en afsteekt tov de camera. Vond die Opera Act ook geiniger dan gewoon rood, wat weer Leica achtig aan doet idd. Dacht eerst nog neem een zwarte met rode draak want lekker Game of Thrones like en beetje House Stargaryen supporten :P
http://www.matchtechnical.com/SiteImages/boop%20red%20dargon%2001.jpg

Maar das meer een Chinees draakje dan een Targ draakje :+

• PdeBie
  • Niet online
quote:
technonose schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 14:16:
Stom, verkeerde ontspanknop besteld van 15mm komt op het wieltje er naast. 15,5 mm had natuurlijk die van 10 mm moeten bestellen. grrrr
Op de X-T2 past de 15mm wel. Die heb ik namelijk ook vandaag binnen gekregen.

Alleen vind ik hem te groot denk ik. Dus ik ga ook nog een 10mm bestellen. Alleen hebben ze die niet in het convex rood zonder opdruk. Dus moet het over een concave worden of een andere kleur. Hmpf :|

• Tomas_
Deze week de Samyang 12mm F2 NCS binnen gekregen.

Eerste indruk is goed. Manueel alles instellen is wel weer even goed om weer lekker met fotografie bezig te zijn. Geen auto ISO.

Meteen s' avonds de sterren geschoten. Nooit gedaan en een beetje op gevoel. Heb hem er niet voor gekocht, maar vind het leuker dan ik dacht.

http://i65.tinypic.com/2e4gqy8.jpg

• Grin
Succes, laat even weten hoe het is bevallen, foto's worden uiteraard (nog meer! :Y ) gewaardeerd! ;)

Holy shit wat een apparaat wordt die 200 F2, meer dan 2KG! :/
I guess Fujifilm can't beat physics...(200 F2, 50-140 F2.8 en de 100-400 F4.5-5.6):

En een vergelijk met de mastodonten van de spiegelfotografie (Canon EF 300mm F2.8L IS USM en de Sigma 300mm F2.8 EX APO DG HSM):

Grin wijzigde deze reactie 18-02-2018 23:00 (72%)
Reden: 200 F2...

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 12-06 19:32
quote:
Grin schreef op zondag 18 februari 2018 @ 20:07:
Succes, laat even weten hoe het is bevallen, foto's worden uiteraard (nog meer! :Y ) gewaardeerd! ;)
Sorry, even geen fotografie maar plaatsvervangende schaamte. Bij een voetbalwedstrijd wezen kijken van 12 á 13 jarige jongetjes. Een coach die...tsja. Stel je voor; Dick Advocaat gekruist met Edgar Davids met een berg amfetamine en dat in het kwadraat tot de vierde macht. Wat een trieste bedoening....Tijdens de warming up enkele foto's geschoten om te kijken of ik uitkwam met de settings. Vervolgens 2x 30 minuten met afgrijzen gekeken hoe een 16-tal jongetjes geestelijk mishandeld werden. Niet leuk ;(

Maar met de TC op de 50-140, F4, 200ms & ISO 3200 is het prima te doen. Je merkt alleen dat de AF significant langzamer is. Althans, hij wil nog wel eens een keer moeten zoeken. Onderstaand is klikbaar, SOOC en uit de hand genomen.

http://i63.tinypic.com/2hnx9g4.jpg

Volgende keer eens met daglicht langs de lijn gaan staan.

onsgeluk wijzigde deze reactie 22-02-2018 09:07 (21%)

quote:
Montana schreef op zondag 11 februari 2018 @ 18:08:
Mijn persoonlijker ervaring met de XF100-400 en de XF1.4xTC is dat ik de foto's scherper vindt.
Dan foto's met alleen de XF100-400.
Ik had hier al iets over gezegd en uitgelegd waarom dit enkel lijkt, maar niet is. Bij dezen dus een test gedaan met de 100-400 + 1.4x tc op de X-T2 (op een Gitzo systematic statief en Wimberley schommelkop). De resultaten:

Centrumscherpte:
Fuji 100-400 + 1.4x tc Center by Universal Creations, on Flickr

Hoekscherpte:
Fuji 100-400 + 1.4x tc Corner by Universal Creations, on Flickr

Dus nee, de natuurkundewetten zijn ook deze keer niet gebroken ;)

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Tomas_
Erg blij met mijn Samyang 12mm. Hyperfocal scherpstellen was ik al gewend met snapfocus van mijn Ricoh en werkt erg goed. Volgens mij staat mijn infinity mark gewoon goed maar ik zal dat nog even een keer testen met een rolmaat en tekst blaadjes. Zal ook nog even kijken naar de scherpte finetuning.

Hier nog een foto van een paar dagen geleden.

http://i63.tinypic.com/4h38uq.jpg

• Tomas_
quote:
LA-384 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 01:21:
[...]

Persoonlijk vind ik de 12mm echt een lens om sfeerimpressies vast te leggen. Door de mate van groothoek vind ik het erg lastig er een uitgesproken onderwerp mee vast te leggen. Zoals te zien bij de gans hierboven, komt er zeer veel achtergrond op de foto, de gans lijkt bijna bijzaak.
Helemaal mee eens. De 12mm is voor mij echt een nieuwe dimensie in fotografie. Het is opnieuw uitzoeken hoe je hier mee fotografeerd. Je kunt veel in beeld krijgen en dat geeft weer veel nieuwe inzichten. Maar soms kun je er ook niets mee. Ik heb hem er nu bijna continue op zitten om veel te ontdekken. Ik merk wel dat je snel de neiging hebt om te croppen. Maar ik hou wel van omgevings fotografie zoals bij de gans.

Hier nog een voorbeeld van tijdens een wandeltocht. Let niet op de kwaliteit, beide zijn bewerkte jpg’s op de telefoon.

http://i65.tinypic.com/w1s11j.jpg

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Baalde er de laatste tijd soms van dat ik geen macro-mogelijkheid meer had met m'n Fuji-glas, toen ik besefte dat ik nog een Canon close-up voorzetlens (500D) had liggen en waarempel, hij is 58mm en past dus op m'n XF 18-55mm en XC 50-230mm.

Even wat testjes gedaan en dat blijkt prima te gaan. Binnenkort maar eens de natuur in om wat bloemetje en beestjes te zoeken. :D

X-T10 - XC 50-230mm F4.5-6.7 OIS II - 230mm - F22 - 1.5s - ISO 200

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grin
quote:
LA-384 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 21:06:
[...]

Minder lichtsterk? Beiden hebben toch een diafragma van 1.2? Of mag je dat bij een extra ingebouwd filter niet als gelijke zien?
Tot F5.6 heb je idd een minder lichtsterke lens door dit APD filter, dit staat ook op de lens.
1.2 met deze lens is 1.7, 1.4 = 1.8, etc.
Bij 5.6 heb je hier geen last meer van. Een APD filter is simpelweg een extra laag waar het licht doorheen zal moeten.

• Tomas_
quote:
dr paaj schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:23:
De 16-55 neem je niet graag mee om lichtgewicht en compact te reizen.
799gr Xpro2 met 23mm 2.0 past in een rugzak bovenvak
1235gr Xpro2 met 16-55mm past in een apart compartiment
16-55 -- 18-55 -- 23F2

Aldus camersize.com

• Tomas_
quote:
sys64738 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:26:
[...]
Over slechte Photoshop skills gesproken.... Die 16-55 is er opgeshopt en met behoorlijk verkeerde perspectief. Dus denk niet dat je te veel waarde moet hechten aan dit plaatje.
Eat a snickers!

Better?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PdeBie
  • Niet online
Er komt weer een cashback actie aan:

https://fujifilm-promotions.com/nl/nl/pages/cb-0518/home

https://www.fotodevakman....film-cashback-objectieven

Heel benieuwd hoeveel de cashback op de 56mm 1.2 is. Met € 995 vind ik het teveel geld voor nu om uit te geven, maar als het € 200 scheelt.........

--edit--

Bij KE te zien dat dit "maar" € 100 is:
https://www.kamera-expres...-f-1-2-r-fujinon-eqv-85mm

PdeBie wijzigde deze reactie 03-05-2018 08:58 (51%)

• Moris
Ik heb bij het plaatsen van een Hoya Fusion Polarisatiefilter op de 16mm f1.4 het volgende probleem.
Wanneer ik de zonnekap LH-XF16 na het gebruik nadien wens terug te plaatsen lukt dit niet omdat de filter net te dik is. Hierdoor ben ik op zoek naar een nieuwe degelijk en dunnere Polarisatiefilter. Iemand die uit ervaring me aub kan zeggen welke is aan te bevelen met gebruik van de onderstaande zonnekap?

Mijn bestaande Hoya Fusion Polarisatiefilter

http://www.digifotopro.nl/sites/default/files/field/image/XF16mm-zonnekap.jpg

• Moris
Het gaat om 1mm waardoor de zonnekap er net niet volledig kan opgeschroefd worden.

Het gaat om deze zonnekap

Moris wijzigde deze reactie 03-05-2018 10:47 (93%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rutger
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
quote:
jeroen.ijmuiden schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:20:
Vanmorgen even met Fuji gebeld. Ook de commerciële ondersteuning had nog geen info, de juiste informatie gaat komende dagen wel naar de retailers gecommuniceerd worden. Al met al nog wel wat onduidelijk, actie is ook pas 3 mei ingegaan en loopt 2 maanden dus geen man overboord.
In Duitsland is er volgens mij al meer bekend over de cashback actie:

bron: https://www.fujifilm.eu/d...kameras/aktuelle-aktionen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grin
quote:
Grin schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:53:
Iemand die vanwege deze errors gaat downgraden naar FW 4.01- wat eigenlijk FW 3.0 is?
  1. When RAW files, which were taken by X-T2 (before firmware ver.4.00), are converted in camera (ver.4.00) or by “FUJIFILM X RAW STUDIO”, they are not converted properly.
  2. When pressing the shutter button halfway under certain conditions, the live view can flicker.
  3. In rare cases, a hang-up can occur.
Ik blijf voorlopig op 4.0.
Na ruim 1400 foto's langs 't TT Circuit Assen @ CH 11-8 FPS en in de brandende zon(!) weet ik genoeg: firmware 4.0 blijft lekker op de X-T2! d:)b

TPIWWP (large file after *click*)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Grin
Afgelopen weekend weer even rondgelopen op Zandvoort met de 18-55 en 50-140. Ik kwam ook nog iemand tegen met de 16-55 maar die beste man begreep ik niet echt... We hebben nog even met elkaar gesproken en hij was zeker te spreken over mijn combo (X-T2+grip en 18-55), stukken fijner dan zijn X-T2 met 16-55. Helemaal met de zon van afgelopen weekend begrijp ik die lens niet...
De 50-140 heeft zijn dienst ook weer bewezen, omdat hier amper foto's worden gepost, een korte impressie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PdeBie
  • Niet online
Na de 23mm f/2 is er nu ook de 50mm f/2 in de collectie :)

PdeBie wijzigde deze reactie 16-07-2018 09:23 (34%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PdeBie
  • Niet online
Zojuist ook de Lensmate Thumbrest besteld voor de X-T2. Heb deze ook al voor mijn X100s en die bevalt zo goed, dat ik hem nu ook maar voor de X-T2 heb besteld.

De 50mm f2 bevalt trouwens super! Autofocus is razend snel en de foto's zijn echt heerlijk scherp. Vooralsnog alleen foto's van onze kleine (3 maand) gemaakt, dus plaats ik niet online. Zodra ik wat andere plaatjes heb met de 50mm zal ik er wat showen.

-- edit --

Even wat snelle test shots (SooC JPG) met de 50mm f2 :)

PdeBie wijzigde deze reactie 17-07-2018 20:58 (33%)

• Tomas_
Fuji heeft inmiddels de XF10 aangekondigd.
Een bijna exacte kopie van de Ricoh GR II. Zeker gezien de grip en de snapshot mode die er nu in zit.

Ik ben benieuwd naar de kwaliteit van de lens. Hopelijk niet te soft zoals de X100F en dichterbij de kwaliteit van de Ricoh.

http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/fujifilm_xf10/img/index/img_main03.jpg

• Buzz_Fuzz
  • Laatst online: 06-06 13:21
quote:
sapphire schreef op zondag 15 juli 2018 @ 21:02:
Ik snap het echt niet zo'n 🤡's neus op je camera maar ieder z'n ding.

Mooi lensje though :)
Ik vind het wel wat hebben, zo'n rood accent op de camera. Past goed bij de accenten van de Peak Design straps.

Staat ook goed bij de de rode ring van de Samyang 12mm.

Diegene die zo'n thumbrest gebruiken, hebben jullie voldoende aan die thumbrest of gebruik je alsnog ook een grip?

Buzz_Fuzz wijzigde deze reactie 19-07-2018 11:28 (8%)

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

• Tomas_
quote:
MaStar schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:25:
[...]

Wat bedoel je trouwens met APS-C?
Het formaat sensor. Zoals je ziet is die vele malen groter dan de 1" uit de RX100 serie

• Buzz_Fuzz
  • Laatst online: 06-06 13:21
Ik denk dat ik m'n spiksplinternieuwe X-T2 zal mogen terugsturen. Er zit een enorm opvallende vlek op de sensor die ik niet weg krijg met dry of wet cleaning methodes (en met die laatste heb ik nu nog vettige strepen ook, maar die vallen gelukkig/vreemd genoeg niet op op foto).
Ik kan het niet zo goed zien, maar het lijkt wel of de vlek/beschadiging achter het glas zit dat voor de sensor zit... De vlek lijkt dieper te liggen dan die vettige strepen.

f/8

- Eerst ergens professioneel laten reinigen? (Waar in België?)
- Was deel van een 18-55 kit, aangekocht bij Art & Craft. Indien RMA, moet ik de gehele kit terugsturen? Gaan ze moeilijk doen over die vettige strepen? Welke termijn mag ik dan verwachten?

Buzz_Fuzz wijzigde deze reactie 02-08-2018 20:43 (4%)

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online
Nou, vanochtend een berichtje gekregen van Fujifilm Nederland. Heb onlangs meegedaan met een fotowedstrijd (met deze foto) en ben de trotse winnaar van een X-T100 + 15-45mm! Totaal onverwacht :) Zal t.z.t. wel m'n ervaringen hier posten.

edit: voor de volledigheid maar even een crosspost, aangezien sommigen 'm niet goed kunnen bekijken.

Vissersbootjes op het Phewameer bij zonsopkomst - Pokhara, Nepal by Tobias van Stijn, on Flickr

tobiasvs wijzigde deze reactie 13-08-2018 17:02 (44%)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online
De X-T100 is vandaag binnengekomen!

Eerste indruk: klein, de zilveren uitvoering is prachtig!

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Moris
quote:
keko12 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 09:31:
[...]
Is dat erg? Als je een andere koopt, gebruik je je oude kap toch niet meer, dus heb je hem niet meer nodig. Dus als je je kap kwijtraakt, kun je net zo goed dan een nieuwe kopen :P
Op uitstap kan dit best heel vervelend zijn hoor, niet iedere lokale winkel heeft in het buitenland de gevraagde zonnekap zomaar eventjes op het schap liggen.
Ik hoopte dat er voor de 10-24 ook een wat betere lenskap bestond, iets in de stijl zoals bij de 16mm :)

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 12:24
quote:
MaStar schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:52:
[...]

Interessant. ISO preset, gewoon hoger als er minder licht is?

En wat bedoel je met Exposure Compensation? Welke term is dat in het Nederlands? Dan ga ik ff het boekje erbij pakken :)

Edit: ineens ook een link naar het artikel What is exposure compensation?

Tis een dial die nogal prominent aanwezig is bij de X-T20 ;) Ook daarom dat ik die wel veel gebruik. Als de camera in A mode er toch dankzij de metering voor kiest om een beeld te donker of te licht te maken dan geef ik een draai aan deze knop :)

ISO preset, tja misschien doe ik dat helemaal verkeerd hoor... maar dan zal iemand wel commentaar geven... (ik gebruik voornamelijk de 18-55)

Vb preset: Min shutter speed 1/500 max ISO 3200 voor als ik met de kids op stap ben, dat is meestal bij goed weer, deftig licht. Op die manier heb ik minder last van bewegings onscherpte.

Een andere zou zijn voor binnen waar ik de ISO tot 6400 max laat gaan, een beetje ruis vind ik niet erg, maar bij een nog hogere setting vind ik het er over :) Sowiezo laat ik dan ook de min shutter speed op 1/60. Dat is dan wat in verhouding voor als ik mijn lens op 55mm gebruik. Ook hier weer persoonlijk zeker, sommige mensen zullen vast en zeker nog scherpe foto's kunnen nemen met een tragere shutterspeed..

Misschien een 3e setting voor landschappen waarbij je niet wil dat je ISO hoog gaat. Je kan dan een statief of een andere stevige ondergrond gebruiken. Maar dan kan je ook gewoon je ISO fixed op 200 zetten natuurlijk.

Via de Fn knop en het voorste scroll wieltje kan je dan switchen in de ISO settings (kan nu effe niet testen, maar ben vrij zeker, is ook standard instelling zo denk ik)

Ook die nieuwe Firmware er opgegooid. Kan nu terwijl ik door de EVF kijk het touchscreen gebruiken om focus punt te verplaatsen. Leuk maar ik kijk met m'n linker oog door de EVF dus ik dan zit ik met m'n vinger aan men neus te prutsen... Mis nog steeds een joystickje. Mmmmm X-T3 dan maar zeker (of terug naar de roots met de Nikon Z6 :D)

Inrage wijzigde deze reactie 04-09-2018 10:35 (22%)

Aardappel schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:41:
[...]

Draadontspanner en X-T1 gaat niet werken :N verdere voordelen weet ik zo niet, ligt denk veel aan je persoonlijke voorkeur, misschien dat een snoertje iets soepeler is? Er gaat geen zand tussen draad en omhulsel zitten, geen idee, ben maar wat dingen op aan het noemen.
Qua prijs maakt het geen reet uit op ali.

[...]

zelfontspanner ;) :+
Bedoelde tov. zo'n ding:

Zo één heb ik gekocht voor €nog geen euro op ebay en vroeg me af wat het voordeel is van een USB aansluiting als je zoiets generiek als dit voor zo weinig kan kopen :)

Ouderwetse draadontspanner is leuk maar niet erg praktisch, vraag me ook serieus af hoe ik aan dat ding kom :?

Wist trouwens niet dat de X-T1 geen aansluiting voor een draadontspanner heeft, snap ook neit waarom Fuji die überhaupt toegevoegd heeft op de X-T2 :+

@MaStar Alles met statief en donker; mirror-lockup ;)

sapphire wijzigde deze reactie 12-09-2018 23:41 (7%)

Gabriël Ryzen

• Tomas_
Aardappel schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:04:
[...]

Gebruik zelf uitsluitend MS, ik schiet nooit >1/4000, wanneer gebruik je dat? Zelfs recht tegen de zon in is dat al kort :+
Ik dacht eerder andersom, wat kan ik met een hogere snelheid schieten op 1.4, welke creativiteit kan ik bereiken. Zomaar twee foto's die ik schoot op 1.4 /32000 Je kunt er niets mee maar voor het idee ;-)

http://i66.tinypic.com/ang6jk.jpg

http://i64.tinypic.com/72d6hx.jpg

Tomas_ wijzigde deze reactie 13-09-2018 14:39 (6%)

• Isniedood
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 12-06 10:31

Isniedood

nee, echt niet!

jors2 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 20:12:
Hoe is de Fuji X-T2 / X-T20 voor landschapsfotografie? Op meerdere plekken gelezen dat het kleurenpalet meer voor portretfotografie is en het valt me op dat er maar weinig landschapsfotografen met Fuji schieten...
Kan ik me niet in vinden. Toevallig net klaar met uitzoeken van foto's canada. Zie hieronder enkele voorbeelden

DSCF3992-Pano-bewerkt.jpg by J. van Kessel, on Flickr

DSCF4045-HDR.jpg by J. van Kessel, on Flickr

DSCF3949-Pano.jpg by J. van Kessel, on Flickr

DSCF3926.jpg by J. van Kessel, on Flickr

DSCF3895.jpg by J. van Kessel, on Flickr

DSCF3858-HDR-Pano.jpg by J. van Kessel, on Flickr

DSCF3656-Pano.jpg by J. van Kessel, on Flickr

DSCF3640.jpg by J. van Kessel, on Flickr

DSCF3451-bewerkt.jpg by J. van Kessel, on Flickr

DSCF3366.jpg by J. van Kessel, on Flickr

Kom er wel net achter dat ik alles nog wat moet oplichten doordat mijn monitor niet helemaal lekker stond afgesteld ... |:(

Isniedood wijzigde deze reactie 19-09-2018 23:33 (80%)

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• Aardappel
Naar aanleiding van de reacties:

onbewerkt:

Of ligt dat bij die beelden puur aan de bewolking? Ik kreeg het niet beter dan dat.

Dat je wel mooie landschappen kunt vastleggen met de 12 mm/X-T1/2:

kritiek is welkom ter verbetering.

• Aardappel
sys64738 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:03:
Volgens mij staat belichting compleet los van je lens. Wide angle of niet.

Gewoon je live historgram aanzetten en je belichting aanpassen zodat ie netjes tegen de rechter kant aan staat zonder te klippen.

Los daarvaan. Als je het meeste wilt halen uit zulke contrastrijke situaties, moet je toch echt RAW schieten en zelf je color simulatie in post creeeren. Dan kun je pas echt de schaduw mooi optrekken en highlights iets indammen.
Het hele nabewerken gaat zo veel tijd inzitten, en dat is juist waar ik een hekel aan heb.
Het kan je foto's wel naar een hoger niveau tillen, maar tegen een prijs (tijd) die ik liever elders aan besteed.

• MaStar
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 01-06 15:48
Na veel testen met mijn X-T20 ervaar ik een frustratie voor landschapsfotografie waar ik niet helemaal uit kom.
Probleem: op de automatische stand (auto ontwerpprogramma) krijg ik veel mooiere kleuren uit de camera dan als ik met het diafragmamodus foto's schiet. En dat frustreert.

Wat doe ik verkeerd in diafragma stand? Of wat kan ik instellen om de kleuren wat beter uit te laten komen? Ik heb colour al op +3 staan,. Kan iemand mij helpen?

Zie onderstaand twee voorbeelden. Heb er eventueel wel meer indien nodig,.

Foto 1. Instellingen: stand diafragmamodus, F10, colour +3, verder alles neutraal, wb automatiscfh.

Foto 2. Instellingen: auto modus - camera kiest automatisch ontwerpprogramma landschap modus

De kleuren op deze diafragma stand zijn veel fletser/grijzer. Uiteraard kan ik dat in RAW en daarna bewerken, maar wil graag als basis ook al mooie heldere kleuren.

Kan iemand mij helpen hiermee?

MaStar wijzigde deze reactie 21-09-2018 07:45 (25%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Laatst online: 13-06 18:36

Pat-Juh

Patrick

PdeBie schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 20:28:
[...]

Kan je dit eigenlijk berekenen op een bepaalde manier? Of kan dit in de EVF worden weergegeven? Kan bij mijn X100s wel, maar heb het bij de X-T2 nog niet gevonden.
Bij Fujilenzen kan het ivm de gegevens die door de lens door worden gegeven aan de camera. Er zijn verschillende apps of websites zoals dofmaster.com bujvoorbeeld om het te berekenen :). Gewoon een paar handige settings vinden/berekenen en die onthouden :+ . Werkt vrij goed.

Wat betreft de X-T3, de Af is flink wat snappier en de 30FPS burst is sick :9~ . Vandaag tijdens een wandeling het eencen ander getest. Duidelijke upgrade tov de X-T2. Zeker met tegenlicht en schitteringen op het water merkte ik veel verschil 8).

En de kleuren zijn awesome zoals ik gewend ben van Fuji:

https://tweakers.net/ext/f/CCkfYiOEHxg6BIkP7EgWm3x7/thumb.jpg

Een leuke shot van vanmiddag :). SOOC (Astia, high +1, shadow -1, color +1, sharp 0, grain low) met mn 23mm op f1.4 bij ISO200 geloof ik).

Pat-Juh wijzigde deze reactie 07-10-2018 21:28 (18%)

• phobosdeimos
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 11:43
Heb net ontdekt dat ik last heb van "vlekjes" in m'n foto's, met een gloednieuwe X-T3 + 18-55mm :(
Getest dmv foto te nemen met erg klein diafragma tegen een heldere lucht.
Met f22 zie je heel duidelijk één vlekje onderaan, en dan nog een cluster van 4 lichtere vlekjes iets hoger.
Op f16 zie je het nog altijd goed, op f11 is het heel subtiel, en op f8 zie het BIJNA niet (tenzij je er echt naar gaat zoeken).

Wat nu?
Heb m'n lens al proper gemaakt met een dust blower, zowel voor als achterkant, nergens stof of pluisjes te bespeuren.
Heb de sensor cleaning meerdere malen geactiveerd. Heb ook een paar keer met de dust blower richting sensor geblazen.

Niks lijkt te helpen :'(

Dit is een 100% crop van de f22 versie.

http://i67.tinypic.com/15razxc.jpg

phobosdeimos wijzigde deze reactie 16-10-2018 13:29 (5%)

• phobosdeimos
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 11:43
winwiz schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:14:
Maak een 'foto' zonder lens....
Super tip! Besefte niet dat dit kon :)
En het resultaat: geen enkel vlekje te bespeuren!
Dus dan kan ik concluderen dat de sensor OK is en dat er iets mis is met de lens, toch?

http://i64.tinypic.com/2cct7br.jpg

phobosdeimos wijzigde deze reactie 16-10-2018 14:36 (7%)

• winwiz
  • Registratie: september 2000
  • Nu online
Om even een voorbeeld te geven, eigenlijk 2. Geschoten met de X-T3 weergave 200% RAW niets aan gedaan, default sharpening. Als je het hebt over wormy artifacts in Lightroom

http://files.winwiz.nl/sharpen.png

en

http://files.winwiz.nl/sharpen2.png

Ik hoef niet aan te geven welke de LR versie is toch?

winwiz wijzigde deze reactie 25-10-2018 20:59 (9%)

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

Pagina: 1 2 3 4

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True