Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 4
Acties:
Een stijlvolle hood als die van de 35/1.4 mag een premium hebben, maar als dit wangedrocht van dezelfde ontwerper komt eet ik mijn schoen op. Het is net een pro video-camera hood ofzo. Nou niet bepaald de classic fuji/rangefinder camera stijl die we zo graag zien.

Functioneel gezien lijkt het me wel wat voordelen hebben, maar er is geen functie die je hoeft te verliezen als ze dezelfde stijl hadden aangehouden, ook de extra afscherming aan de binnenzijde had prima mooi afgewerkt kunnen worden. Als je dan toch een alternatief wil leveren, maak er dan wat van.

Ik zou graag zien dat ze de hele line-up voorzien van dergelijke premium metal hoods met stijl indd, maar een functionele hood als dit zonder stijl.. dan heb ik het liever in plastic dat niet zo snel krast, stuitert in plaats van deukt, lichter(?), en goedkoper is.

Mooi:

Niet mooi:
quote:
henkie196 schreef op maandag 20 april 2015 @ 12:47:
Tenzij je toevallig omhoog moet schieten. Of tegen de wind in. Dan is het een mooie water opvangbak.
Zie de gleuf aan de onderzijde. ;)

jesper86 wijzigde deze reactie 20-04-2015 13:24 (11%)

• Hamed
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 18:13
LR6 neemt je Film Simulation instellingen mee. Bij LR5 met bekijken en bewerken van een foto zou die meteen op default gaan. Zo hoef ik bijna niet meer te bewerken :)

quote:
Kremx schreef op woensdag 22 april 2015 @ 18:13:
[...]
@Hamed, ik zag in een ander topic dat je een aantal adapters hebt gekocht voor de X-mount. Hoe bevallen deze? Wat zijn je ervaringen?
Nog steeds niet getest :)

Hamed wijzigde deze reactie 23-04-2015 18:55 (29%)

Sony A7III - Carl Zeiss Batis 25 & 85 - Sony FE 90 Makro

• Hamed
Is Velvia ja :)

Omdat je hebt bent :9

Acties:
  • 0Henk 'm!
Die prijzen zijn wel echt worst case scenario inderdaad. Ik zou tot 700,- rekenen voor de 18 + 27mm.
Fotohanskeuzekamp verkoopt ze bulk voor dat geld.

Dan betaal je 200,- voor de X-Pro1, en de lenzen zitten (waarschijnlijk) netjes in hun originele doosjes.

Ik zie dat je de Leather Case LC-XPro1 er ook bij krijgt, t.w.v. zo'n 70 tot 100 euro.
Een slechte deal is het indd niet .. ALS je die lenzen echt wil hebben.

jesper86 wijzigde deze reactie 04-05-2015 19:49 (35%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Hier is hij dan, de Fujifilm X-T10

Ligt het aan mij of ziet het er echt niet uit?
In zilver van voren zijn de vreemde proporties wel heel opvallend! lol. :D

Edit: Blijkt dat de ene switch onder de Drive dial de ingebouwde flitser activeert, en de andere onder de Sluitertijd dial een soort van noodknop is om direct in Full-Auto mode te gaan. }:|

Lijkt op de Canon FT :)

En zo groot zou die moeten zijn:

jesper86 wijzigde deze reactie 08-05-2015 13:41 (56%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Daar is 'ie dan, bijna: Substantial firmware updates for the X-T1, delivering a new AF system for better capture of moving subjects among other improvements.
quote: FUJIFILM X-T1: Ver.4.00
Fujifilm Corporation (President: Shigehiro Nakajima) has announced that it will release a free firmware update for both the Fujifilm X-T1 and Fujifilm X-T1 Graphite Silver Edition in late June, 2015. The firmware introduces a new AF system with upgraded autofocus performance as well as an array of other improvements that reflect feedback from users.

This update follows on from a previous major functionality improvement for the X-T1 introduced on December 18th, 2014 and shows that Fujifilm continues to listen to customer feedback to boost the performance of X-Series cameras, ensuring many years of continued use.
quote:
  1. New AF system with Zone and Wide/Tracking modes for effortless capture of moving subjects.
  2. Improvement of AF accuracy. (detection range of 0.5EV, from the previous 2.5EV)
  3. Eye Detection AF.
  4. Auto Macro mode.
  5. AF improvement in the Movie mode.
  6. Improved Shutter Speed Dial operation.
  7. Exposure Compensation control in Manual.
  8. Finer lines on the framing grid enhances visibility.
  9. Name of Silent mode changed to avoid confusion.
Zie ook: http://fujifilm-x.com/x-t1/en/firmware/#1stPage

quote: de lange versie
[ New AF System ]

(1) New AF system with Zone and Wide/Tracking modes for effortless capture of moving subjects

The AF System complements the fast and accurate 49-single-point autofocus system with new Zone and Wide/Tracking modes, which use 77 autofocus points across a wider area to substantially improve the camera's ability to capture moving subjects.

The Zone mode allows users to choose a 3x3, 5x3 or 5x5 zone from the 77-point AF area. When combined with the AF-C continuous focusing mode, the camera continues tracking a subject at the center of the selected zone. The 3x3 and 5x3 zones at the center, in particular, offer extra-fast focusing with the use of the built-in phase detection pixels.

In the Wide/Tracking mode, the camera displays the area in focus, identified automatically out of the 77-point AF area (Wide in the AF-S mode) and tracks the focus area's subject across the entire 77-point AF area (Tracking in the AF-C mode). This makes it possible to maintain focus on a subject that moves vertically, horizontally, and back and forth.

(2) Improvement of AF accuracy

Single-point AF divides the focus area into smaller sections to more accurately determine the distance to the subject for even greater focusing accuracy. The built-in phase detection pixels have the detection range of 0.5EV, an improvement from the previous 2.5EV, delivering phase detection AF performance that enables fast focusing in low-light conditions and on low-contrast subjects.

(3) Eye Detection AF

The firmware update provides Fujifilm's Eye Detection AF, which automatically detects and focuses on human eyes. The function allows you to easily focus on the eyes even in difficult conditions, e.g. when shooting a portrait wide open to obtain a beautiful bokeh background.

(4) Auto Macro mode

The firmware update introduces the Auto Macro function, which automatically switches the camera into the Macro mode while maintaining the conventional AF speed. You no longer have to press the Macro button to initiate a close-up shot. This update eliminates the Macro function assigned to the Macro Button, allowing you to assign a different function to the button.

(5) AF improvement in the Movie mode

The optimized algorithm delivers a more natural and smooth AF action during movie recording.
quote:
[ Other improvements ]

(1) Improved Shutter Speed Dial operation

When the Shutter Speed Dial is set to T and the Shutter Type to Mechanical + Electronic, you can use the command dial to set a full range of exposure times from 30-1/32000sec. Previously, this was limited to 30-2 seconds. This means you can change the shutter speeds across a broader range without having to change camera position. This is particularly useful when shooting in the portrait orientation with the Vertical Battery Grip VG-XT1 attached.

(2) Exposure Compensation control in Manual.

You can use the Exposure Compensation dial to make exposure adjustments while shooting in the Manual exposure mode with the ISO Auto setting.

(3) Finer lines on the framing grid enhances visibility

The lines on the framing grid, which you can choose to display in the Screen Set-Up menu, have been made finer making it easier to view the subject.

(4) Name of Silent mode changed to avoid confusion

The Silent Mode has been renamed to “SOUND & FLASH OFF”.
Wow .. echt heel gaaf. *O*

jesper86 wijzigde deze reactie 11-05-2015 08:24 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 21-11 12:03

Flinke toeter. Wel goed dat 'ie er is voor de compleetheid van het systeem.

– 62mm Filter size
– Dust and Splash resistant.
– Lens construction: 11 elements in 8 groups
– Three ED glass elements
– Circular aperture diaphragm

Sluw wijzigde deze reactie 12-05-2015 09:06 (35%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Sluw schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 09:05:
[afbeelding]

Flinke toeter. Wel goed dat 'ie er is voor de compleetheid van het systeem.
Super mooi. Zie het als een afstammeling van de classic 135mm F2.8 lenzen, die waren ook van dit formaat. Met digitaal en alle (toekomstige) megapixels zijn de standaarden 'helaas' een stuk hoger, en dat zie je dan ook terug in lenzen die een no-compromise kwaliteit zoeken. Ik zou deze toch wel wide-open willen kunnen gebruiken zonder dat je een afweging hoeft te maken van bijkomend scherpteverlies. Meteen scherp wide-open, tot aan de randjes, met alle megapixels van dien, dat kost nou eenmaal een hoop glas.

Ik weet niet of jullie de Sony FE 90mm F2.8 Macro hebben gezien, om het even in perspectief te plaatsen. :D

(met OSS weliswaar, maar dat zal Fuji's toekomstige 120mm Macro ook hebben natuurlijk.)

Acties:
  • 0Henk 'm!
@Sluw. Hah, nee joh veel te duur ik kan nog wel even door met Canon en de X100. Daarom zeg ik "ik zou..", want de lenzen kies je eerst, en de camera erachter is slechts een noodzakelijk kwaad. :9

Een 90mm prime zoals deze staat hoog op de lijst want ik ben gewoon nostalgisch naar het analoge equivalent waar het zegmaar allemaal mee begon. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ja en/want te zwaar, en toch veel te 'lang' met 1.5x crop. Tis nou juist die 135mm equivalent dat (imho) zo'n mooie hoek geeft voor landscape (waar het meeste redelijk op afstand is), zodat je die compressie hebt van voor en achtergrond, maar niet dat het zo krap is dat er niks in beeld past. Zoals je een 50-75mm 9equiv.) zou gebruiken eigenlijk voor dingen binnen handbereik, zoals straat en mensen.

Voorbeeld:

Zoals je ziet, die hoogspanningsmast is heel ver weg, net als de strook bomen etc in het midden. En toch staat het allemaal net zo prominent in beeld als de persoon en de waarschuwingsborden op de voorgrond. Met een hekje en een sluisje, ook leuk. ;) Onder de 135mm is dat effect (de 'compressie') veel minder sterk, en boven de 135mm zal je net zien dat het niet in beeld past. Wat leuk is voor details (als je kan zoomen), maar niet voor landscape, met een prime.

Ik heb daar een zelfde foto gemaakt met de 35mm en dan moet je vrijwel tussen die borden staan, welke je dan enorm in beeld heb, en de rest valt weg in de verte. Tenzij je erg van verkeersborden houdt (hoewel die toch verassend vaak in mijn foto's belanden :9), een vrij nutteloze foto. :+

En natuurlijk vele andere toepassingen, gewoon heel veelzijdig. Veel meer dan een 85mm equiv. imho! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 18-11 15:10
Het valt me enorm mee wat je inlevert ten opzichte van de X-T1. Dit zijn dus alle verschillen qua specificaties, voor de rest zijn ze helemaal gelijk. Het enige verschil wat niet in de tabel staat is de kleinere buffer.

Bron: DPReview

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:57

bobcom

Dedicated dabbler

In plaats van een gewone adapter kun je ook voor zo'n $ 120 een lens turbo-achtige nemen - kun je je legacy lenzen op je x-e1 gebruiken zoals ze bedoeld waren. Ik heb zelf een Kipon Baveyes voor EF-mopunt, en daar kan ik een M42- Nikon- of andere legacy adapoter opzetten - alleen FD gaat niet, maar misschien komt daar nog wel aparte lens turbo voor.

Ben zelf nogal fan van Russisch en Oosdtduits spul: Helios 44 (bijna gratis, Arsat 35/2, Meyer 50 /1.8, Mir 37/2.8, Meyer 135/2.8 (volgens de berichten een bokeh-beest).

Deze twee foto's zijn gemaakt om de Helios 44-2, (M42-mount) uit te proberen, resp wijd open en op f/8

Helios 44-2 58 mm f/2 met Kipon Baveyes lens booster op x-e1 (booster x-mount>canon EF, adapter EF>M42). Afstand 5m, 1/2000 @ f/2

Idem, 1/250 @f/8

bobcom wijzigde deze reactie 20-05-2015 09:42 (8%)

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders

quote:
Woutoud schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 15:03:
Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft DigitalRev al een 90/2 in bezit.
Hier op 7:50 ongeveer, en in het preview shot:
[video]
Er zijn er zo veel, google maar eens naar reviews, maar het ging over de 35mm F2. ;)

Zoals hier te zien in zilver en zwart:

@hieronder, Wel apart ja dat digitalrev net doet alsof hij van niks weet met die lens erop, viel mij ook op. Ze zullen de review voor die lens ook wel gelijk aan het schieten geweest zijn. ;)

jesper86 wijzigde deze reactie 25-05-2015 17:13 (45%)

Mij viel deze op: https://ivanjoshualoh.wor...ase-to-meet-you-mr-bokeh/

Let niet op het verschil in licht, kleur, en achtergrond. Niet zo handig gedaan.

-
En de vele fullsize samples hier is ook nog niet naar gelinkt geloof ik :)
https://www.flickr.com/ph...05/sets/72157652250677810

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 18-11 15:10
En we hebben een roadmap!

LensRelease date
XF 90mm f/2 R WRJuni / Juli 2015
XF 35mm f/2 RNovember 2015
x1.4 TeleconverternNovember / December 2015
XF 100-400mm f/4.5-5.6 R LM OIS WRMaart 2015
XF 120mm f/2.8 R OIS WR MacroJuli 2015

• Nordlys
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Fujifilm heeft in Nederland van 1 juni t/m 31 juli de Summer Deals *O*

Overzichtje van de kortingen:

Bodies
Fujifilm X-T1 body zwart - €100
Fujifilm X-T1 body graphite zilver - €100
Fujifilm X-T1 zwart + 18-55mm - €100
Fujifilm X-T1 graphite zilver + 18-55mm - €100
Fujifilm X-T1 zwart + 18-135mm - €200
Fujifilm X-T1 graphite zilver + 16-55mm - €100

Lenzen
Fujifilm XF 14mm F/2.8 R - €150
Fujifilm XF 18mm F/2.0 R - €100
Fujifilm XF 23mm F/1.4 R - €150
Fujifilm XF 27mm F/2.8 - €100
Fujifilm XF 35mm F/1.4 R - €100
Fujifilm XF 56mm F/1.2 R - €150
Fujifilm XF 60mm F/2.4 R macro - €100
Fujifilm XF 10-24mm F/4.0 R OIS - €150
Fujifilm XF 16-55mm F/2.8 R LM WR - €150
Fujifilm XF 18-55mm F/2.8-4.0 R LM OIS - €100
Fujifilm XF 18-135mm F/3.5-5.6 R OiS WR - €200
Fujifilm XF 50-140mm F/2.8 R LM OIS WR - €150
Fujifilm XF 55-200mm F/3.5-4.8 R LM OiS - €100

Nordlys wijzigde deze reactie 30-05-2015 20:31 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 20-11 20:22

Pat-Juh

Patrick

quote:
Sodela schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 15:51:
@ Pat-juh: gefeliciteerd! Misschien je handjes een uur in kokend water houden zodat ze wat krimpen ;)... Maar los daarvan is die natuurlijk wel een stuk lichter en dat is voor je nek natuurlijk wel een verademing. Te klein is natuurlijk niet fijn.

Met een hogere FW wordt het nog beter (niet het gewicht..). De elektronische sluiter kan voor bruiloften ook erg handig zijn. Met name als je ook foto's van de gasten maakt.
3.11 staat er inmiddels op, en het gewicht bevalt me wel, het voelt even zwaar aan als enkel een 85mm 1.4 dus dat scheelt een hoop :) . Over de beeld kwaliteit ben ik ook blij verrast mee, op f1.2 is die 56mm net zo scherp als mijn 85 op f2 afgestopt! Door de sensor ziet het er bijna uit als "film" dankzij de korrel die er in zit...

Ondertussen heb ik nu een beetje een lekkere grip gevonden.. Mijn hand ligt schuiner over de grip dan bij een dSLR, iets wat ik niet gewend ben maar ach het zal wel wennen.

Een katten foto mag uiteraard niet ontbreken als test ;) :

ISO800 - f4 - 1/80s - RAW (Lightroom edit, enkel wat kleur balans aanpassingen en wat pushen als test).

Geen goede foto by all means maar ach ;), daarom is het een test.

Volgende week vrijdag als "erbij" testen inderdaad. De vuurdoop zeg maar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Zoals ook in het nieuwe kit topic te zien:

Toch de X-T1 ipv de 10, ik heb deze een tijdje vastgehad en het formaat bevalt me erg goed in mijn handen. Kleiner hoeft eigenlijk niet, alles is bereikbaar zonder het gevoel te hebben dat ik kramp krijg tijdens het vasthouden. Nu is het afwachten op 22 juni, dan wordt FW 4.0 released.

En toch de 18-55 ipv de 18-135, want wat scherper en compacter. Als blijkt dat ik vaker bereik tekort kom, dan komt er nog wel een keer een zoomding, maar ik vermoed dat ik 't niet echt zal missen. Liever eerst de 10-24mm :) Maar ook dat zal al maanden gaan duren. Vorlopig genoeg hardware gekocht.

Er mag nog geld in een tas (X-T1 + 18-55mm + 35mm en doorgroeiruimte voor 1 extra lens, mogelijk een Think Tank Retrospective 5 of een TurnStyle 5 slingbag/beltpack) en iets van een shoulderstrap (of Black Rapid achtig ding?). Het bijgeleverde strapje is matig. Suggesties?

Bundin wijzigde deze reactie 08-06-2015 22:55 (21%)

I like bacon!

• Tomas_
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 22:39
Ik heb de XC 16 - 50 ontvangen en een paar dagen in gebruik. Voor 149,- een prima lens.

Welliswaar van kunstof, maar wel mooi gebouwd. Zie weinig verschil tussen de 35mm en de 16 -50 op het oog. Gewoon degelijk. Alleen de doppen zijn erg goedkoop.

Weet iemand hoe je kunt checken of OIS werkt? Bij mijn oude 70-300 van Canon hoorde ik de gyroscoop. Hier hoor ik niets.

Plaatje is zonder bewerking jpg uit camera. huis en tuin shot. Kan nog iets nabewerking gebruiken. maar is ter illustratie.

Voor het eerst sinds jaren weer een zoom voor mij na een paar jaar op 28mm geschoten te hebben.

Exif F5.3, 40.2 mm, 1/450, iso 400

Tomas_ wijzigde deze reactie 11-06-2015 14:30 (16%)

LR AWD Wit, Aero, Zwart Int, Trekhaak, dakdragers. Besteld 10/10 RN 18-10 Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st, Ricoh GR2

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

quote:
technonose schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 14:26:
Ik heb de XC 16 - 50 ontvangen en een paar dagen in gebruik. Voor 149,- een prima lens.

Welliswaar van kunstof, maar wel mooi gebouwd. Zie weinig verschil tussen de 35mm en de 16 -50 op het oog. Gewoon degelijk. Alleen de doppen zijn erg goedkoop.

Weet iemand hoe je kunt checken of OIS werkt? Bij mijn oude 70-300 van Canon hoorde ik de gyroscoop. Hier hoor ik niets.

Plaatje is zonder bewerking jpg uit camera. huis en tuin shot. Kan nog iets nabewerking gebruiken. maar is ter illustratie.

Voor het eerst sinds jaren weer een zoom voor mij na een paar jaar op 28mm geschoten te hebben.

[afbeelding]

Exif F5.3, 40.2 mm, 1/450, iso 400
Ik doe deels mee:

Vanavond Hamed's oude 23mm ontvangen, althans opgehaald bij mijn ouders :+. Uiteraard gelijk even getest bij hen achter:

X-T1 - 23mm - F1.4 - ISO200 - 1/10.000s

Ik ben om eerlijk te zijn echt onder de indruk van de sensor in de X-T1, een beetje sliden en dodgen en dan heb je dit al... Plus de sluiter is ook fijn in M.S. en E.S. modus (1/10.000s!). Fijne lens die mijn Sigma 35mm 1.4 zal gaan vervangen denk ik O-) .

• Isniedood
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 16:20

Isniedood

nee, echt niet!

Ik vond dit wel een aparte cameratas:

Hier te koop http://www.imostrap.com/product_p/a009.htm

Hoe zit het met de waterdichtheid van de bowery? Ik heb het idee dat die bovenste flap niet zo goed afsluit. Ga binnenkort waarschijnlijk naar indonesie en wil dan wel een goede waterdichte en delicate tas. ONA tassen zijn erg mooi, maar komen niet erg waterdicht over.

Isniedood wijzigde deze reactie 19-06-2015 08:47 (40%)

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• Tomas_
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 22:39
Waterdicht blijft natuurlijk lastig, dan zit je toch vast aan een regenhoes.

Is dit wat?

http://www.thinktankphoto...ts/urban-approach-10.aspx

Deze leek mij ook nog wel wat.

Tomas_ wijzigde deze reactie 19-06-2015 09:27 (34%)

LR AWD Wit, Aero, Zwart Int, Trekhaak, dakdragers. Besteld 10/10 RN 18-10 Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st, Ricoh GR2

• Hamed
Mijn nieuwe aanwinst :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GetaGrip
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 21-11 01:07

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Voor de mensen die FW 4.x hebben geïnstalleerd en nog wat vraagtekens hebben bij de nieuwe focus mogelijkheden van de X-T1, een handleiding van Fuji.

http://www.fujifilm.com/p..._x_t10_af_handbook_01.pdf

Tot nu toe zijn mijn ervaringen zeer positief.

Fuji X-T1 - XF 50-140mm - [ISO 200, f5, 1/320.sec] MS, SF-C, 5x3 zone AF

GetaGrip is net een mens.......

• FLuKee
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21-11 13:10
Ik heb wat vakantiekiekjes met de 16mm 1.4 op mijn Flickr pagina geplaatst.

Half dagje mist/regen gehad dus meteen ook de weathersealing kunnen testen, werkt natuurlijk gewoon prima. Erg tevreden over dit objectief.

• Sluw
quote:
Quakie schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 13:07:
Het werkt wel verslavend allemaal.... zondag komt mijn vierde lens binnen..
Na de 18-55, 50-230 heb ik de 35 gehaald en zondag komt via marktplaats de 27 binnen.. Voor mij hoefde deze niet nieuw omdat ik hem waarschijnlijk veel minder ga gebruiken.

Helaas betekend dit wel dat ik later over kan gaan van een XE1 naar een XT10.... maar geduld is een schone zaak.
Pas maar op, die 27 gebruik ik heel veel en ik heb de 12, 18-55, 27 en 35. Maakt de camera zo veel handzamer :D

Edit: ja de x-trans is prima voor astro. Zelf vind ik het ook leuk om af en toe sterren te fotograferen, volgende keer ga ik wat meer op het landschap letten, interessantere compisites zoeken maar deze vond ik wel goed gelukt met de Samyang 12mm. Goed(koper) manual focus alternatief voor de 10-24.

Out there by Licht Sluw, on Flickr

Sluw wijzigde deze reactie 14-08-2015 14:58 (31%)

• FLuKee
Deze ochtend wat close-ups gemaakt met de 16mm 1.4. Doet ie helemaal geweldig, en wijd open is de bokeh best te smaken imho:

• Hamed
De lensprofiel wordt ook altijd per bestand meegenomen met alle Fuji camera's. Dat is te zien in photoshop.

Hamed wijzigde deze reactie 24-08-2015 14:13 (35%)

• GA!S
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Dit weekend de X-A1 mee naar Spa, ondanks de afstand en het hek toch leuke plaatjes kunnen maken met de XC 50-230. Meeste zijn manual focus en alles uit de hand geschoten. Laatste foto is behoorlijk bewogen, maar ik vind het wel wat hebben.

de betaler vervuilt

Nog niemand enthousiast over de nieuwe Samyangs? Meestal zijn het dan SLR lenzen die ze toevallig ook in X-mount leveren. Maar deze zijn echt native Mirrorless, èn native APSC, dus geen verspilling van bulk of lichtopbrengst. Als de eerdere 12mm F2 enige indicatie is dan kunnen het best wel eens mooie alternatieven zijn. :)

Mooie plaatjes van de 21mm lens zelf in x-mount op DSLRmagazine (maar erg slecht gemaakte samples).

jesper86 wijzigde deze reactie 23-09-2015 14:31 (21%)

• Sluw
Er is een soort preview online gekomen van de 1.4x teleconverter en 35mm f/2.0. Niet erg interessant qua tekst en foto's. Teleconverter vindt 'ie niet zo interessant en hij is 'hooked' aan de 35mm maar heeft nog nooit de f/1.4 geprobeerd. Er staan ook wat samples in. Check. Verder weet ik niet precies wat voor mensen de reviewers zijn, het zijn volgens mij geen dedicated fotografen maar wel leuk om te zien!

Edit: volgens mij is de site offline. De 35mm zag er trouwens niet zo heel klein uit, viel me wat tegen.

Hij is terug. Hier het formaat:

Sluw wijzigde deze reactie 02-10-2015 13:19 (20%)

• nielsgaastra
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 21-11 12:59
Vanaf nu mag ik me ook officieel als Fuji gebruiker in dit topic melden. Ik heb mijn Sony DSLR vervangen door een X-T10 met XF18-55 lens. Eerste indruk is goed!
Volgende aanschaf wordt waarschijnlijk de Samyang 12mm voor meer groothoek aangezien ik veel interieurfotografie doe.
Foto uit het Show hier je nieuwe en oude apparatuur topic:

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

http://www.gais.nl/var2/DSCF1049_1.jpg

Met gevaar voor eigen leven op het viaduct op de vluchtstrook zetten, uitstappen en plaatje schieten. Ik ben wel blij met mijn XA-1. :+

de betaler vervuilt

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

quote:
jesper86 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:56:
Dat leek mij ook inderdaad. Ik hou er sowieso niet van om gebouwen kaarsrecht te laten lopen met het kader, dat noemen ze dan 'correctie', maar perspectief is geen mankement .. dat hoort er te zijn. In de schilderkunst duurde het een eeuwigheid voordat perspectief überhaupt werd uitgevonden, en nu gaan we weer terug in de tijd? perspectief moet 'gecorrigeerd' worden? lol :+

In dit geval lijken we exact recht naar voren te kijken, het gebouw aan de rechterzijde (en in het midden sowieso) lijkt dus inderdaad wel zo rechtop te moeten staan als hij staat. Maar die daar links he. = )
* GA!S is architect en de toren rechts is een project van ons bureau.

Toren staat in Abu Dhabi en ben om 4:00 's ochtends uit Dubai vertrokken om met zonsopgang foto's te kunnen maken. Probleem in de UAE is dat het er altijd bloedheet en vochtig is en een heldere dag is extreem zeldzaam. Na zonsopgang heb je ongveer een uurtje of 2 de tijd voordat het zicht verdwijnt. Heb een flinke serie geschoten en moet nog selecteren. Dit zijn de jpg's uit de camera, de beste ga ik de RAW bestanden nog van bewerken.

Perspectiefcorrectie is voor de overzichtsfoto's bewust gedaan omdat daar bij publicaties expliciet om gevraagd wordt. Bij dit gebouw maakt het verder niks uit, alleen de middellijn is verticaal. :+

de betaler vervuilt

• Pepperana
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 18:51

Pepperana

Brabander in hart .....

quote:
Pepperana schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 14:00:
Ik ga over een maandje op vakantie, safari in Oost afrika en zoek daarvoor nog een tas voor mijn x-t10 i.c.m. de 18-55mm.
Weet iemand een kleine tas waar alles in kan?
Zelf ben ik een lightweight junkie maar ik wil de camera niet thuis laten liggen voor zo'n reis.
Gevonden:
http://www.ultralightoutd...terproof-camera-case-p561

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

• geetwee
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:17
De Cameranu prijzen voor een aantal Fuji lenzen zijn Belg vriendelijk tenminste als je ze vanuit Belgie bekijkt.

CameraNu view vanaf BE lokatie

CameraNu view vanaf NL lokatie

• arjen9551
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 21-11 08:41
Na lang wikken en wegen, mag ook ik me nu officieel aanhanger noemen:

Gisteren gekocht, moet nog veel leren (aka veel foto's gaan maken), maar nu al een erg fijne camera!

B.net

• Soinar
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 25-07-2016
De FUJINON XF 35mm F/2.0 R WR is nu officieel aangekondigd samen met de FUJINON TELECONVERTER XF1.4X TC WR al lijkt die laatste voorlopig alleen compatible met de XF50-140mmF2.8 R LM OIS WR en is er eerst een firmware update voor body en lens nodig welke 29 oktober 2015 verwacht worden.

FUJINON XF35mm F2 R WR: Adviesprijs: 399,- Euro
FUJINON XF1.4X TC WR: Adviesprijs: 449,- Euro

Hier wat linkjes:
- Fuji news 35mm: http://www.fujifilm.eu/nl...de-fujinon-xf35mmf2-r-wr/
- Fuji news Extender: http://www.fujifilm.eu/nl...rter-voor-x-mount-lenzen/
- Product pagina 35mm: http://www.fujifilm.com/p...jinon_lens_xf35mmf2_r_wr/
- Product pagina Extender: http://www.fujifilm.com/p...fujinon_lens_xf14x_tc_wr/

Canon AE-1, EOS 7D Mark II, EOS M - Fujifilm X-T1

quote:
arjen9551 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 09:19:
[...]

Deze heeft het uiteindelijk gewonnen van de Sony a6000 en de Olympus OM-D E-10 MarkII.
Ik dacht even dat je uiterlijk zei. ;)

Heb zelf even de E-M10 gebruikt (zelfde sensor als Mark II), en die maakt prima foto's hoor, vooral super snel met alles etc. maar de MFT sensor .. dat blijft voor mij toch altijd 'net niet'. Het verschil met apsc is te groot imho, simple as that. En Sony tja, dan is Fuji gewoon een veel leuker systeem met veel mooiere lenzen wat betreft apsc. (voor FF doet Sony het wèl goed dankzij Zeiss en Voigtlander etc, maar daar zit een prijskaartje aan!)

Meer of minder keus is 1 ding, maar de kwaliteit stuk voor stuk, en de juiste keuzes. Ze zijn allemaal raak. Waarbij je met de 'kit' lens bovendien gelijk goed zit terwijl je bij Sony gedwongen zou zijn de Zeiss 16-70mm te kopen voor iets dat in de buurt komt, waar je dus 999,- voor moet neerleggen en dan heb je niet eens een camera. ;(

[/einde random Fuji praise]

jesper86 wijzigde deze reactie 21-10-2015 11:18 (5%)

• Pepperana
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 18:51

Pepperana

Brabander in hart .....

Aangezien ik dadelijk in Afrika zit voor 3 weken ben ik aan het kijken voor een usb oplader voor de Fuij batterijen.
Ik ben van plan om twee powerbanks mee te nemen omdat er niet overal een stopcontact aansluiting is.

Heeft iemand ervaring met zoiets:

http://www.ebay.nl/itm/2X...0270d3:g:BAwAAOSw5ZBWHhUs

Pepperana wijzigde deze reactie 21-10-2015 11:27 (32%)

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

• Sluw
Leuke nieuwe geruchten of Fujirumors, 33mm f/1.0, een 200mm prime en een 8mm, hoop dat die laaste geen fisheye is.

quote:
Pat-Juh schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 17:37:
[...]

Ik zag het al ja, Ik ben nieuwsgierig naar die 200mm lens, als het een 200mm f4 lens wordt zal deze niet aantrekkelijk worden denk ik (gezien de 100-400 welke rond de zelfde f-waarde zal zitten). Ik hoop op een 200 mm f2?!?! Dat zou awesome zijn en een 280mm f2.8 met de 1.4x TC.

Laat Fuji eerst maar eens die 100-400 lanceren |:(
Een 200mm f/2 gaat een heel flink apparaat worden...
Op een 1Ds3 ziet het er zo uit (wel met zonnekap):

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Canon 40mm f/2.8 STM

• BlaTieBla
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19:57

BlaTieBla

Blake Returns

Samyang 12mm f/2 op X-T1:

geweldig voor astro-spul.

foto's - thuis - twitter - leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

quote:
BlaTieBla schreef op maandag 09 november 2015 @ 08:37:
[...]

Was inderdaad Jordanie (Wadi Rum). Sluitertijd 20sec, ISO 3200, f/2.
Instellingen gebruikt conform Lonely Speck. Zelfs aan de hand van die website de Samyang 12mm gekocht. Juist omdat men er zo enthousiast over is.
Dat geldt (deels) ook voor mij. De Samyang 12mm is een prachtige lens!! Meer pluspunten dan minpunten (vergeleken met Officiële Fuji-XF lenzen. Zodra Samyang een volledige metalen behuizing en AF heeft (ok de prijs schiet dan ook omhoog) maar dan kunnen zij op veel vlakken gelijkwaardig zijn aan Fujifilm met haar prachtig glaswerk en bouwkwaliteit.

Afgelopen weekend nog de 12mm gebruikt bij een optreden *O*. Op f2, zone focussing (op 5m zit je halverwege 1m-infinity mark vrijwel altijd goed) en het juiste moment afwachten :+ .

*EDIT*

Om terug te komen op de opmerking van eerder, ik ben geen echte muziek-fotograaf (verre van!) maar vind het wel leuk om te doen:

XT1 - ISO1600 - 1/125s - f2 - Samyang 12mm f2

XT1 - ISO1600 - 1/160s - f1.2 - Fujinon XF 56mm f1.2

XT1 - ISO 1600 - 1/125s -f1.2 - Fujinon XF 56mm f1.2

*EDIT*

Pat-Juh wijzigde deze reactie 09-11-2015 18:40 (31%)
Reden: toevoeging

• Walker78
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 20:59
Vandaag even het park in geweest om wat testopnames te maken met m'n nieuwe X-T1 + 18-135. Over deze lens wordt nogal wisselend geschreven dus ik was wel benieuwd. Optisch vind ik het in orde maar wat me eigenlijk nog meer bevalt is die enorm goeie beeldstabilisatie: onderstaande opname is toch redelijk dichtbij gemaakt, op 125mm (FF) met een 1/20 seconde (klick voor 100%). Op 200mm heb ik zelfs redelijk scherpe plaatjes gemaakt met een 1/14 sec. Geeft in principe toch wel een prettige speelruimte :9

• Soinar
Er is een foto van de mogelijk nieuwe Fujifilm X-PRO 2 gelekt. Zie: http://www.fujirumors.com...mas-my-fellow-x-shooters/

Er lijkt nu een Canon achtig joystickje te zijn toegevoegd aan de achterkant om mogelijk net als bij Canon snel de AF punten te kunnen wisselen. Moet zeggen mogen ze ook wel aan een update van de X-T1 toevoegen. Nu zijn alle 4 de knoppen bij mij in gebruik om snel AF punten te kunnen wisselen. Met zo'n joystickje heb je tenminste weer wat buttons vrij om wat anders onder te programmeren. Verder weinig andere informatie in dit bericht.

quote:
Soinar schreef op donderdag 24 december 2015 @ 17:33:
Dat klopt, je moet nog even op de link clicken.
Dat is 'm zonder twijfel wel hoor. Even kleiner gemaakt: B-)
(de tekeningen waren er al eerder, maar die foto erbij doet het 'm toch wel)

Hij lijkt nu meer van X-E2 formaat te zijn, maar natuurlijk een heel stuk duurder.
(al de laatste nieuwe tech, een HVF, en als het goed is weer gebouwd als een tank)

• nielsgaastra
En daar zijn de eerste foto's van de X-Pro 2:

Toch eigenlijk niks kleiner geworden dus.
Ziet er wel heel interessant uit verder. :)

Vooral benieuwd naar wat we niet kunnen zien, de sensor.
Zou wel heel bizar zijn als er weer dezelfde in zit.

En of ze dan nog 'iets' aan xtrans gedaan hebben,
al denk ik niet dat ze daar van hun kant veel aan kunnen doen.

jesper86 wijzigde deze reactie 29-12-2015 16:08 (16%)

• Soinar
Inmiddels ook wat geruchten over specificaties gelekt van de nieuwe XF100-400mm F4.5-5.6 OIS WR.

Als deze specs kloppen toch wel een redelijk zware en grote lens al was dat wel te verwachten. In vergelijking de oude Canon 100-400mm is 1380g en met een lengte van 189mm en de nieuwe Canon 100-400mm II is 1570g met een lengte van 193mm. Beide zijn dus nog zo'n 2cm korter. De dikte van alle 3 zal ook wel redelijk gelijk zijn gezien ze alle 3 een 77mm filter thread hebben.

Ben wel erg benieuwd of dat nog een beetje te handelen is op een X-T1 + grip. Nog even geduld hebben tot definitieve specs als het goed is wordt ie 15 januari 2016 aangekondigd.
quote:
That said, here are some specs:

The XF100-400mm F4.5-5.6 OIS WR will have a minumum focus distance from 1.75 m. Zoomed out, it will be 270mm long, while on the wide end it will be about 6cm shorter.

Filter size 77.

It will weight 1375g and have 21 elements / 14 groups.

As rumored earlier, it should cost around €1,800 and it will be announced on January 15.

See: http://www.fujirumors.com...00-400mm-f4-5-5-6-ois-wr/

quote:
Soinar schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:44:
Inmiddels ook wat geruchten over specificaties gelekt van de nieuwe XF100-400mm F4.5-5.6 OIS WR.
Niks voor mij, maar een mooie aanwinst in de line-up.

Ik kijk al uit naar de gouden X-Pro2, of alleen die 35/2 is ook goed. 8)

Zeker gaaf. :)

Een hoop functionele verbeteringen, ze doen goed hun best met alles beyond the specs.
Eindelijk lossless compressed Raw! Dat heeft Sony nog niet eens :P

jesper86 wijzigde deze reactie 06-01-2016 18:35 (208%)

quote:
begintmeta schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:42:
[...]

90 is ook al wel een redelijke/gangbare grens denk ik inderdaad, als ze een flexibel oculair/objectief zouden inbouwen in de vf (denk aan de Contax G2 bijvoorbeeld) zou er meer inzitten, maar ook dan is er wel een redelijke limiet natuurlijk.
Dat zit er in, Magnifications: 0.37x / 0.6x

Zoiets werkt goed om te switchen tussen wide en normal, maar ik denk dat een dergelijke tele net iets teveel gevraagd is. Misschien als hij enkel normal had dat er nog een tele glaasje bij paste, maar dat gaan ze natuurlijk niet doen, want het zou wel heel bizar zijn als je de OVF niet met de standaard kit lens op 18mm kon gebruiken, omdat het niet meer in beeld past.

Vergeet ook niet dat het wel extra lastig is voor een Hybrid VF omdat er een groot prisma in de weg zit die het beeld van de EVF (info overlay) met een hoek van 45 graden in de OVF moet projecteren.

• Quakie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 18-11 09:28

Quakie

quakelen

Foto's en specs van de X70:

Hij ziet er erg klein uit.

digicame-info

Quakie wijzigde deze reactie 07-01-2016 07:35 (33%)

Ik teken nergens meer voor

Dat wel, maar ik zie psoonlijk weinig reden om hier voor te gaan voor een flippy screen en een stukje Fuji gehalte. Voor mij zou de belangrijkste motivatie zijn dat hij makkelijk in de broek/jaszak gaat wat een X100 niet kan, en dat lijkt een GR alsnog beter te doen. Compacter, minder uitsteeksels, en automatische lens bescherming. En eigenlijk is de afwezigheid van een diafragma-ring ook juist voordelig voor 1-handig gebruik, voor de snelle momentjes. Als je langzaam wil fotograferen doe het dan gelijk goed en neem een x100. ;)

Het is een beetje als de Coolpix A, een alternatief, maar waarom. Kent iemand die uberhaupt nog? Er schijnt dan wel een externe EVF te komen (vreemd want ik zie geen accessory port of speciale hot-shoe?), maar die zijn meestal niet goedkoop. Ik zou er niet van opkijken als het een OVF is. Dan is er nog de bouwkwaliteit van de GR, wat met een pocketable camera wel zo fijn is. Of de X70 net zo goed is weten we niet (denk het niet), maar beter kan het moeilijk zijn.

Edit: Het lijkt er op dat er ook een WCL-X70 komt (wide angle conversion lens).

En er zijn meerdere prijzen in Chinese Yen 'uitgelekt'.
(let niet op de dollar conversie daar klopt niks van)

X-Pro2 = ¥12,999 ($1979)
X70 = ¥5,399 ($822)
WCL-X70 = ¥ 2,499 ($380) Wide-Angle Conversion Lens
VF-X21 = ¥ 2,199 ($335) Original Fuji FUJIFILM external optical viewfinder
X-E2s = ¥5,699 ($868)
XF100-400 = ¥12,999 ($1979)

Maar je kan bijvoorbeeld wel zien dat de X-Pro2 even duur is als de XF100-400mm.
Die zouden $1800 moeten gaan kosten dacht ik volgens eerdere rumors.

jesper86 wijzigde deze reactie 10-01-2016 21:56 (46%)

Samen met de X-Pro2 aankondiging schijnt er ook eindelijk een fatsoenlijke flitser te komen:
EF-X500, Guide Number 50, en High Speed Sync van 1/8000 (alleen de X-Pro2).
http://www.fujirumors.com...ing-ricoh-gr-vs-x70-size/

En Fuji zou een 'X-series 5th Anniversary' live stream willen houden 15 januari om 05:30 vroeg ..
http://www.fujirumors.com...film-x-pro2-announcement/

In een screenshot van de promo video zien we wat lijkt op gezichtsdetectie in OVF mode. :)
(Het gele vlak komt overeen met de phase-detectie punten)

• Soinar
De Fujifilm Fujinon Lens XF100-400mmF4.5-5.6 R LM OIS WR staat ook al deels online beschikbaar: http://product.fujifilm.c...sories/xf100-400/overview

Wat specs:
Size: ø94.8mm x 210.5mm (Wide) / 270mm (Telephoto)
Weight: 1,375g
Focus range: 1.75m - ∞

Nu alleen nog even afwachten wat de prijs gaat doen en wat de optische- en bouw-kwaliteit wordt.

Je ziet toch wel het nadeel van dit soort lange tele lenzen voor Mirrorless. Pak de Full Frame varianten van de 100-400mm en het is allemaal wel gelijk qua gewicht en grote. Ben dus ook wel erg benieuwd wat deze lens gaat doen qua handeling als je hem op een X-T1 met en zonder grip gebruikt.

Edit:
Ben wel benieuwd naar wat de X-Pro2 vernieuwingen ons allemaal brengen. Ik zou zelf niet zo snel voor deze gaan omdat ik lieven een X-T1 achtige camera gebruik. Maar veel verbeteringen mogen van mij naar een X-T2 toe.

Zoals:
- Joystick voor AF-punt selectie (Weer wat Fn buttons terug)
- 24MP X-Trans CMOS III (Al is het even afwachten wat deze gaat doen)
- 1/8000ste bij mechanische sluiter
- Meer AF punten die hopelijk net iets prettiger zitten (Vind ze nu soms op de verkeerde plek zitten)
- Vast nog wat meer dingen.

De pagina's (In ieder geval de XPro pagina) zijn weg op de Australia website.... Ze doen het niet meer.

Soinar wijzigde deze reactie 14-01-2016 14:49 (27%)

Zomaar een size comparison:

Zo is het formaat van de X-T1 zoeker ook wel goed te zien.

ePhotozine had ook zo'n tour. Same but different.

De foto's van The Verge zijn beter indd, en meer! :)

Edit: Photographyblog ook nog een paar:
Take a Peek Inside the Fujifilm X-Pro2
Behind the Scenes: How the Fujifilm X-Pro2 is Made
Behind the Scenes: How Fujifilm X-Series Lenses Are Made

Met o.a. een leuk plaatje van de shutter / iso dial.

jesper86 wijzigde deze reactie 18-01-2016 19:12 (61%)

• Sluw
Ik gebruik wel eens de Canon FD 50mm f/1.4 SSC (en heel soms de 135mm f/2.5 maar die is toch moeilijker te gebruiken zonder statief en stabilisatie) vind de Fuji lenzen wel veel fijner, AF, scherper, lichter. Maar zeker leuk om af en toe mee te schieten.

Moustache by Licht Sluw, on Flickr

• Sluw
Edit: sorry, verkeerde topic.

Mooie first look van de X70 online. Gelukkig hebben ze niet bezuinigd op de lens en schijnt die erg goed te zijn. Misschien toch wel mooi naast de X100 lijn.

"Even that close and used wide open, the lens is still perfectly sharp (unlike the X100 series), and with 9 rounded aperture blades, the bokeh features circular aperture discs."

Hier z'n sample images.

DSCF0229 – SOOC JPEG by Rico Pfirstinger, on Flickr

• Sluw
quote:
Universal Creations schreef op maandag 25 januari 2016 @ 17:53:
[...]

Ik heb de jpg's gedownload en er zit 1/3 stop verschil tussen de D7200 en X-Pro 2 (sluitertijden hetzelfde, maar andere belichtingscompensatie)

[...]

Het ziet er nu inderdaad redelijk prut uit helaas. De D7200 geeft in deze vergelijking echt een heel wat beter beeld op hoge iso.
Dat de belichting 1/3 stop verschilt ok, dat is inderdaad een ander systeem en is bekend dus dat moet je inderdaad in perspectief zien. Maar ik zie bij de x-pro2 even veel detail en een rustigere ruis als bij de d7200. Een stop verschil komt zelfs in de buurt x-pro2 op 6400 en d7200 op 3200. Het verschilt per plek op de foto maar zwaar prut vind ik echt heel erg overdreven haha :+

Heb de raws en jpegs bekeken. Hier een screenshot van de dpreview raw vergelijker.

Prettig, ik denk het niet. Maar dat zijn de alternatieve systemen ook niet toch. ;)

Voor de gene die het zoeken lijkt het wel resultaat te leveren.
Indrukwekkende OIS, en uitstekende scherpte ga ik wel vanuit. Alleen de bokeh kan je beter vermijden .. afschuwelijk zeg, maar dat is mss ook met allemaal zo. De prijs van behoud van scherpte met een zoom van dit bereik? En de AF heeft nog wel een serieuze test nodig, dat zal dan de make or break zijn.

Al lijkt de bokeh hier dan wel weer okee:
maar met highlights/koplampen ofzo gaat het 'mis'

jesper86 wijzigde deze reactie 30-01-2016 12:07 (28%)

• Soinar
Ik heb geen idee of de alternatieven net zo zijn. Nu gebruik ik veel een 7D + 70-300mmL (Gaat samen al over de 2kg zeker met extra grip onder de 7D) en dat is prima te doen en vol te houden. Maar dat is goed in balans en met de 7D heb je een goede grip. Wil nog wel eens proberen als de lens beschikbaar is op de X-T1.

Bokeh ligt denk ik heel erg aan wat je op de foto zet. Het is nog even afwachten tot er meer foto's beschikbaar zijn voor je er meer over kan zeggen.

Hier nog een foto van Flickr van iemand die blijkbaar al de 100-400mm heeft en de X-Pro2. Maar dat is dan weer van redelijk dichtbij.

Apfel by Cruiser223, on Flickr

Soinar wijzigde deze reactie 30-01-2016 12:29 (3%)

• Soinar
De roadmap van Fuji lenzen lijkt weer wat uitgebreid te gaan worden met een aantal nieuwe lenzen in de planning en ook een 2.0x teleconverter. Of in ieder geval dat zijn de geruchten en zijn al wel wat ouder nu alleen wat completere informatie. Zo zijn de geruchten dat de XF 200mm een f/2.0 lens gaat worden. Dat zal dan wel een flinke toeter worden omdat diafragma te bereiken prijs zal ook wel flink worden. Afwachten maar.

Naast de XF 120mm f/2.8 Macro mogelijk nog wat andere lenzen rond eind 2016 of begin 2017.
  • XF 8mm (Geen idee of het UWA of Fisheye wordt)
  • XF 33 f/1.0
  • XF 200mm f/2.0
  • 2.0x Teleconverter

Bron: http://www.fujirumors.com...source-right-in-the-past/

Soinar wijzigde deze reactie 08-02-2016 09:41 (6%)

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:11
Ik heb mijn X-Pro 1 er even bij gepakt en de 35mm F/1.4 lens er op gezet, omdat die ook zo slecht autofocust volgens de reviews. Vervolgens een aantal keer gefocust op wat random troep op tafel (cameralens, afstandbediening, bloemen) en de AF zat er geen enkele keer naast. De definitie van donker kunnen we lang over praten, maar ik vind een huiskamer met 1 lamp redelijk donker. :)

Vervolgens nog een klein testje gedaan waar ik met 1 hand de camera vast hield en de sluiter indrukte, en met de andere hand de stopwatch op m'n telefoon startte. Resultaat was consistent net onder 1 seconde. Trager dan bij daglicht, maar wel consistent en accuraat, wat ik eigenlijk belangrijker vind.

De kit met 2 lenzen, body en tas is een hele mooie deal, daar heb ik zelf ook gebruik van gemaakt. Alleen de tas is een beetje prut omdat je het hele ding moet ontmantelen om de batterij te wisselen of, nog erger, de geheugenkaart er uit wil halen... 8)7

citruspers wijzigde deze reactie 13-02-2016 19:44 (21%)

I'm a photographer, not a terrorist

quote:
TKroon schreef op zondag 14 februari 2016 @ 16:05:
Ik heb de camera niet meer, maar uit nieuwsgierigheid: welke knop was dit dan? Ik dacht dat ik alle mogelijkheden wel doorgespit had, maar deze kende ik niet.
Zit bij de lensmount:

• Quakie

Quakie

quakelen

quote:
Universal Creations schreef op zondag 14 februari 2016 @ 23:17:
Met een hogere refreshrate heb je een kortere belichting per frame, dus krijg je meer ruis. Maar goed, ik weet het verder ook niet.
Inmiddels meerdere mensen gevonden op het internet met dit probleem. Inclusief flikkerende schermen en overbelichte lcd-scherm en evf. Sommige landen wordt het moederbord vervangen andere landen doen er niks aan of ruilen hem om.

Lastig nu het scherm te gebruiken als wysiwyg. Het scherm is of te licht of te donker. En als het wat donkerder is komt er ruis bij. Daarnaast wordt dit nog erger met MF.

Ruis

Quakie wijzigde deze reactie 18-02-2016 14:00 (5%)

• Quakie

Quakie

quakelen

Niet gezoomd. Met zoom wordt erger. Ik had MF gekozen omdat het daarmee beter zichtbaar is.

Ruis2

Quakie wijzigde deze reactie 18-02-2016 14:42 (47%)

• musicsoul
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 16-06-2016

Iemand ervaring met de EF-X20? Ik ben opzoek naar een kleine flitser voor op m'n X-T1. Het voordeel van deze is dat hij echt klein is, het nadeel is dat de kop niet kan draaien. Dat is nog wel op te lossen met een kabel er tussen op het moment dat het nodig is :)

flickr.com/jtempel

• RigolleM
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 19:38
quote:
Nu nog hun data updaten ;-)

Roadmap (rumor):

MS SP3 i5/8Gb/256Gb - Fujifilm X-T1/X70

Als dat waar is van IBIS en te smalle mount, hoe doet Sony dat dan met hun A7 serie (A7R2 bijvoorbeeld):

Als je dat vergelijkt met Fuji:

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
Nieuwe Fujifilm gebruiker meldt zich!

Ik ben nu in het bezit van een Fujifilm X100s. In eerste instantie had ik gereageerd op de X100t van Mindfreaker, maar die was helaas verkocht. Ik had nog een tweede optie open voor een X100s en die heb ik uiteindelijk gekocht (scheelde me tevens toch ook weer een paar honderd euro, dus dat is ook best lekker :P )

Waarom een X100s? Ik maak normaal gesproken gebruik van een Nikon D7000 met de nodige lenzen e.d., maar voor een dagelijkse camera werd dit gewoon te zwaar.

Aangezien ik al jaren een haat/liefde relatie met de X100 serie heb van Fujifilm (meerdere malen in de winkel mee in mijn handen gestaan, maar nooit gekocht) toch maar besloten de camera te kopen.

Ét voilà! Daar is hij dan. Meteen maar een "product shoot" gedaan van de camera (Kuch-mag voor hotshot genomineerd worden-uche :P ) :)

Hij is tweedehands, dus niet helemaal punt-gaaf meer, maar hij werkt nog helemaal zoals het hoort.
Er zat tevens een zonnekap bij van JJC. Voorlopig blijf ik deze gewoon gebruiken. Mocht ik er hinder van ondervinden ga ik misschien nog wel een keer kijken voor de originele (deze schijnt iets andere inkepingen te hebben? ).

Verder wil ik nog een keer een rode soft-release knop. Puur omdat het stoer staat :P
En een thumbgrip wil ik nog een keer proberen. Weet niet of er Tweakers zijn die zo'n ding hebben en gebruiken?

Fujifilm X-T2 || 16mm f1.4 || 35mm f/2 // Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonvw
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20-11 22:13
De JJC zonnekap die ik heb heeft die inkepingen ook, was geloof ik rond de 12 pond op Amazon UK :)

Fujifilm X100T

Je kan er dan inderdaad iets doorheen kijken want hij blokt wel wat van je zicht, maar daar wen je wel aan :)

Oh en have fun met je camera, ik gebruik hem helaas wat weinig... Maar elke keer dat ik hem gebruik ben ik er nog steeds ontzettend blij mee :Y

leonvw wijzigde deze reactie 19-04-2016 15:55 (16%)

Fujifilm X100T | Canon 5D3 | 35L f/1.4 | 50 f/1.8 STM | 135L f/2 ❤ | TS-E 17 f/4L | TS-E 24 f/3.5L | 24-70 f/2.8L mkII | 70-200 f/2.8L mkII

• RigolleM
Zo ziet het er uit op mijn X-T1:

Een Lensmate thumbrest en een Lolumina Mini Soft Release Button beiden rechtstreeks bij Lensmate corp. besteld.

• hood
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 14:16
x-fujinon-50mm by auke_boskma, on Flickr

Op ebay zijn wel adapters te vinden. Het werkt prima en koste me totaal maar 60 euro! (lens+adapter)

Edit: nu met link!

hood wijzigde deze reactie 28-04-2016 17:35 (22%)

Never fall in love with your own design!

• Soinar
Nieuwtje van Fuji. Ze hebben vandaag een 2.0x teleconverter aangekondigd.

Nieuwsbericht: http://www.fujifilm.com/news/n160519.html
Product page: http://www.fujifilm.com/p.../fujinon_lens_xf2x_tc_wr/

quote:
This makes it possible to be used with confidence outdoors when used with the weather and dust-resistant X-T1 and X-Pro2 camera bodies, and the XF50-140mmF2.8 R LM OIS WR and XF100-400mmF4.5-5.6 R LM OIS WR lenses.

*1 Compatible lens (As of May 19, 2016)
XF50-140mmF2.8 R LM OIS WR ⇒ 100-280mmF5.6 with teleconverter mounted (Equivalent to 152-427mm on a 35mm format)
XF100-400mmF4.5-5.6 R LM OIS WR ⇒ 200-800mmF9-11 with teleconverter mounted (Equivalent to 305-1,219mm on a 35mm format)

• RigolleM
quote:
Houdt er rekening mee dat de 35mm f2 ook geen wonderen gaat verrichten wat lichtsterkte betreft.
Ik gebruik de 35 f/1.4 en heb al foto's geschoten op 1/15 uit de hand, dus met de f/2.0 moet dit zeker ook lukken, maar spelende kinderen zonder voldoende licht wordt moeilijk met de Fuji qua AF. Eénmaal buiten heb ik toch vaak een geslaagde foto met de 35mm, wat met de f/2.0 nog beter moet lukken met z'n betere AF.

Een voorbeeld:

• GetaGrip
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 21-11 01:07

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

quote:
ppl schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 18:53:
[...]

Daarom staat Facebook en Flickr ook zo vol met foto's van rondrennende en springende kinderen. Allemaal gemaakt met een smartphone. Om nog maar te zwijgen over de tijden waarin AF niet eens bestond en we toch dat soort foto's hadden. Straaljagers waren toen ook geen probleem. Fotoapparatuur is echt niet het probleem. Je boekt hoogstens in op gemak.
Really.....? Dit is het niveau waar je je argumenten op wilt baseren? Een smartphone?

Ga nu eens toch eerst wat lezen voordat je iets roept.... hier, laat me je helpen. ;)

http://photobizx.com/DSLR+to+the+Fuji+Mirrorless+System

Hint: Slow Focusing Speeds, Miss-Focusing for moving subjects & Low light focusing ability

Maar voor alle duidelijkheid, Fuji X-T1 met de laatste generatie lenzen blijft nog steeds een fanatisch systeem, maar mijn D750 met Sigma Art lenzen is altijd binnen handbereik voor wanneer ik spot-on focus speed in moeilijke situaties wil hebben.....

Hier een voorbeeld waar een Fuji X-T1 met 90mm een hele goede combi is.....

En hier waar de Fuji X-T1 een minder goede combi is..... oftewel de D750 met 3D focus tracking volgt het oog op een trampoline in een burst van 6 stuks.... alle 6fps waren bruikbaar. Bij een Fuji X-T1 met elke willekeurige lens momenteel ondenkbaar (voor nu!) - Ben ook zeer benieuwd naar de release van X-T2.

GetaGrip wijzigde deze reactie 14-06-2016 14:37 (23%)

GetaGrip is net een mens.......

• nielsgaastra
Ik neem aan dat er hier wel Tweakers aanwezig zijn die de XF35 F2 hebben. Ik heb mijne vandaag ontvangen maar loop tegen het volgende aan. Het lijkt erop dat het brandpunt flink wijzigt bij het scherpstellen, zie onderstaande foto's (GIF laat weinig van de kwaliteit over, maar je ziet wat ik bedoel). Hoort / herkennen jullie dit? Ik heb ook foto's met mijn XF18-55 gemaakt ter vergelijking, deze heeft dit niet.

XF35 F2:

XF18-55 ter vergelijking:

nielsgaastra wijzigde deze reactie 14-06-2016 21:49 (24%)

• Sluw
quote:
PdeBie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 14:51:
Naja, wellicht dat ik het Nikon spul wel houd i.v.m. macrofotografie wat ik veel doe. Fuji heeft nog geen echte dedicated macro lenzen volgens mij.
Er is alleen een 1:2 60mm f/2.4 macro. Er is wel een 120mm macro voor 2016 aangekondigd (al zijn er geruchten dat de lengte kan veranderen).

• FLuKee
quote:
ppl schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 19:28:
[...] Daarom is die 120mm macro lens van Fuji zo gewild, die is naast het langere bereik ook uitgerust met WR en OIS. Het gerucht gaat alleen dat ze voor kleinere lenzen gaan en de 120mm nu geschrapt is en maar 80mm wordt. Beetje rare redenatie want als je klein wilt kun je die 60mm "macro" van Fuji of die 50mm van Zeiss pakken. Die 120mm is nou juist zo interessant vanwege het langere bereik wat o zo belangrijk is voor insecten. Het gros van de macrolenzen zit in het 90~100mm bereik. Als Fuji het zou inkorten zodat ze aan een serie van kleine lenzen kan bouwen dan ligt 90mm wat meer voor de hand (velen dachten ook dat de huidige 90mm een macrolens zou zijn, iets wat velen vandaag de dag nog steeds denken).
Ik zat er ook erg op te wachten - zou erg jammer zijn als het uiteindelijk een kortere 1:1 macrolens wordt.

Dan houd ik gewoon nog even m'n D7000 met Sigma 180mm macro voor het conventionele werk. Maar Fuji heeft met de 16mm 1.4 wel een geniaal closeup-breedhoek-objectief! Als de omgeving (én het onderwerp) even meewerkt krijg je hele leuke resultaten.

• RigolleM
Fujifilm heeft de X-T2 uitgebracht, de langverwachte opvolger van de X-T1

Enkele specs:
– 24.3MP CMOS sensor
– X Processor Pro voor snelle beeldverwerking
- 11 beelden per seconden (met grip)
– Video 4K30fps. Full HD60fps
– Max video bit rate is 100Mbps
– Kortste sluitertijd 1/8000 sec. 1/32000 sec elektronisch
– Synchro snelheid flitsen: 1/250 seconden
– AF 325 points met hybride phase detectie AF
– EVF van 2.36 million dots bij 100fps
– 3-voudig te kantelen 3 " 1.62 miljoen dots LCD scherm
– Dubbel SD kaarteslot met UHS-II ondersteuning
– ISO bereik: ISO200-12800 (RAW)
– Wi-Fi
- Instax Share printer ondersteuning
– 15 soorten film simulatie modi, incl. ACROS
– Normaal / boost modus
– 14bit RAW lossless compressie
- Camera RAW ontwikkeling
– Belichtingscompensatie van +/- 5EV
– 256-segments lichtmeter (multi-spot gemiddelde, spot, center-gewogen)
– Interval modus
– 13 creatieve filters
– NP-W126S batterij. Aantal opnames: 350
– 3.5mm microfoon aansluiting / 2.5mm afstandsbediening aansluiting / USB3.0 / Micro HDMI

https://www.fujifilm.eu/nl/producten/digitale-cameras/interchangeable-lens-cameras/model/x-t2]Homepage

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online

Deze X-T2 in combinatie met de 16-55 2.8 en 50-140 2.8...... klaar!
Of misschien een mooie 56 1.2 voor portretten.

PdeBie wijzigde deze reactie 07-07-2016 09:04 (25%)

Fujifilm X-T2 || 16mm f1.4 || 35mm f/2 // Tesla Model 3 LR AWD

• Soinar

• TKroon
  • Niet online
quote:
henkie196 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 10:37:
[...]

Nu ben ik niet bijzonder bekend met het Fuji ecosysteem, maar de hoofdverschillen die ik zo gauw kan vinden suggereren iets meer fps en AF punten voor de X-T2, en buiten dat voornamelijk ergonomische verschillen (range finder vs dslr stijl body, ietwat andere dials).

Dat lijken mij niet bijzonder grote verschillen, als ik eerlijk ben. Ik ben wel benieuwd wat jij ziet als de duidelijke verschillen?
Vooral de AF is aangepakt. Niet alleen is het aantal focuspunten vergroot, maar ook de instellingen zijn flink verbeterd.

Ook is de video verbeterd, maar daar heb ik me niet in verdiept, gebruik het toch niet :+

Bron: dpreview.

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:43
quote:
lateef schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 11:58:
[...]

Die ergonomische verschillen dus, dat geeft toch een hele andere gebruikerservaring. Dat zijn voor mij uiteindelijk de verschillen die er toe doen, met camera's van die prijsklasse heb je gewoon iets goeds in handen, maar de gebruikerservaring is waarop Fuji zich onderscheidt. Zowel met de X-Pro als de X-T serie.
De hybride OVF/EVF van de X-Pro is een complex en prijzig stukje techniek. Verder verschillen de viewfinders nog in grootte, volgens mij is de EVFmodus van de X-Pro ook kleiner dan die in de X-T:

Chiron wijzigde deze reactie 07-07-2016 13:36 (3%)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Sluw

Die 80mm vind ik wel interessant, zeker als de niet macro prestaties en bokeh ook goed zijn. Die 23mm had pancake achtig verwacht ivm de x100 serie maar door de integratie body/lens is dat natuurlijk een heel ander ontwerp.

• Tourniquet
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 15:15

Tourniquet

Hiya, fellas!

quote:
Tourniquet schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:04:
Zo, na weken inlezen de knoop doorgehakt en een X-T10 (zilver) + XF 18-55mm set en additionele XF 27mm besteld bij www.onestop-digital.com :o

Benieuwd of het allemaal goed gaat met verzending en kosten, maar las een aantal positieve ervaringen.

Daarna eens kijken of ik afscheid ga nemen van mijn Canon spul. Ik merk dat ik m'n 7D amper meer gebruik door met name de afmetingen en gewicht dus ik hoop hiermee weer wat meer te gaan fotograferen.
Update:
Vandaag de camera binnengekregen, mooi dingetje! :9 Dit weekend maar eens even uitgebreid alle menu's door etc.

Hij is trouwens verzonden via België (bpost), dus niet via DHL ofzo. Was ook een voor mij onbekende koeriersdienst die aan de deur kwam (heb naam niet onthouden).

Ik dacht eerst dat ze de 27mm lens waren vergeten, maar die was in de doos van de X-T10 kit gestopt, de kartonnen verpakking zat er "uitgevouwen" ook nog bij. :P

Met die 27mm erop:

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• RigolleM
Ik ben inderdaad overgestapt van een Nikon D7200 met Sigma 17-50 f/2.8 naar een Fujifilm X-T1 met XF 18-55 f/2.8-4.0.

De grootste reden zijn:

Compactheid en gewicht!

1330gr vs 750gr

Sinds ik deze Fuji combinatie heb neem ik vaker de camera mee.
Uiteraard is de XF 18-55 minder lichtsterk, maar in de meeste gevallen heb ik geen f/2.8 nodig, en voor de momenten dat ik wel een lichtsterk objectief nodig heb neem ik een XF 23/35mm f/1.4.

Voor mijn reportagewerk zitten ook meestal mijn 2 primes op mijn body, de XF 18-55 gaat meestal niet mee, die het geheel nog compacter maken. Een X-Pro2 met een XF35 f/2 lijkt mij nog idealer, maar dan mis ik wel het kantelbaar scherm, die ik toch vaak gebruik.

Tijdens straatfotografie fotografeer ik vaak personen die niet eens door hebben dat ze gefotografeerd worden. Vaak zijn ze met iets anders bezig en hebben ze geen oog meer voor wat er rondom hen gebeurt. Tegen ze het door (als ze het door) hebben, ben ik al lang weg... Naar iemand toestappen en hem zomaar fotograferen doe ik zelden, of te ware dat men teken doet dat het toegelaten is. Krijg ik een kwade blik, laat ik de camera zakken en stop ik met fotograferen.

• FLuKee
quote:
begintmeta schreef op woensdag 07 september 2016 @ 12:10:
En een vraagje: heeft iemand wat foto's die geschikt zijn om de scherpte van een 16mm op 1.4 te beoordelen voor mij, ik heb een beetje het idee gekregen dat mijn exemplaar over de gehele linie wat onscherp is helemaal open.
Lens is in mijn ervaring prima scherp op 1.4. Ik doe er vooral close-upjes mee wide-open. Hier wat voorbeelden voor wat het waard is, want ik hou m'n onderwerpen toch min of meer in't midden van het beeld. Klikken voor groter...

f/1.4

f/1.4

f/1.4

f/2.2

f/5.6

Verder nog redelijk wat voorbeelden op m'n Flickr pagina: https://www.flickr.com/photos/thierrymarysael/

• Sluw
Over het gewicht en formaat. Je kunt er inderdaad combinaties uit pikken die in het voordeel van full frame uitvallen. Er zijn ook genoeg andere fabrikanten die lichtere aps-c lenzen maken. Fuji heeft er lenzen tussen zitten die geen concessies doen en die zijn inderdaad zwaar (16-55, 15-140, 90) en er zijn ook lichtere lezen.Er zijn ook veel combinaties waar je een kleiner pakket overhoud die niet mogelijk is met full frame. Fuji neemt aps-c serieus en biedt zowel lenzen die zich vol op kwaliteit richten als op gewicht en en formaat.

• Kentsfield
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16-11 11:46
Zaterdag een tweedehands xt-1 overgenomen via v&a. Moet zeggen ben er erg tevreden over autofocus zeker wanneer de dof beperkt is, een stuk accurater dan bij de xpro1. De kleuren zijn nog vergelijkbaar met de xpro1 dus wat dat betreft geen consessies. Wel lijkt het alsof de sharpness slider bij standaard jpegs iets hoger staat.

Dingen!

• Sluw

Daar is die dan. Midden formaat en 6 lenzen :o
Rond 5 uur is de Fuji presentatie, ben benieuwd wat ze nog meer aan gaan kondigen.

• Sluw
quote:
:+ Ben benieuwd naar de prijs, die is nog niet vastgesteld maar de body + 63mm f/2.8 gaat onder de $10.000 dollar kosten. Zou echt concurrerend zijn als de body onder de prijs van de Pentax 645z zit. Leuk om een beetje te volgen maar het is in ieder geval geen camera voor mijn portemonnee.

1. Standard prime “GF63mmF2.8 R WR” (equivalent to 50mm in the 35mm format)
2. Wide-angle standard zoom “GF32-64mmF4 R LM WR” (equivalent to 25-51mm in the 35mm format)
3. Mid-telephoto macro 1:0.5 “GF120mmF4 Macro R LM OIS WR” (equivalent to 95mm in the 35mm format)
4. Fast aperture mid-telephoto “GF110mmF2 R LM WR” (equivalent to 87mm in the 35mm format)
5. Ultra wide “GF23mmF4 R LM WR” (equivalent to 18mm in the 35mm format)
6. Wide “GF45mmF2.8 R WR” (equivalent to 35mm in the 35mm format)

Sluw wijzigde deze reactie 19-09-2016 18:09 (93%)

• Sluw
quote:
henkie196 schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:13:
Heeft die GFX 50S nou dezelfde sensor als de Pentax 645Z?
Is me ook niet helemaal duidelijk, kan zijn dat ze een andere sensor hebben getweaked maar dit hebben ze ook gezegd:

"11:27am: "This sensor is a brand-new, fully customized, our R&D engineers designed it. The pixel size is 5.3um as opposed to 4.1. The inherent ratio is a natural 4:3.""

Edit: formaat valt me nog mee, ongeveer even groot als een normale dslr

Sluw wijzigde deze reactie 19-09-2016 22:26 (24%)

quote:
Sluw schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:56:
Ze hebben 'm in ieder geval niet zelf gemaakt en de x-pro2 en x-t2 gebruiken ook getweakte Sony sensors.
Die zijn nog meer getweaked dan deze middenformaat sensor. Bij de X-camera's is de Bayerfilter vervangen door een X-Trans, maar bij deze GFX is het ook gewoon Bayer.

Even iets anders: ik heb afgelopen zondag een dag met de X-T2 + 56/1.2 en 35/1.4 rondgelopen. Kleine waarschuwing: mijn "review" kan gezien worden als vloeken in de kerk...

X-T2

The Good
-De helderheid en het formaat van de zoeker. En heeft natuurlijk de voordelen van een EVF wat betreft manueel focus assist (vergroting werkt erg fijn) en live histogram.
-Bouwkwaliteit.
-AF snelheid en tracking.
-Juiste manier van vergrendelknopjes gebruiken op de draaiwieltjes (Canon en Nikon, lezen jullie even mee).
-Kantelbaar schermpje met een mogelijkheid om te kantelen in portretstand, dus geen Pentaxenstein oplossing ;)
-Snelheid van opstarten. Geen dslr-snelheid, maar ook geen Sony-traagheid.
-Dynamisch bereik. Zoals bij alle Sony sensoren is dat dik in orde.
-Electronische sluiter voor als je korter dan 1/8000sec nodig hebt (zeker bij lichtsterk glas geen overbodige luxe) en natuurlijk ook erg stil, al was de mechanische sluiter niet echt luidruchtig (geen Sony A7 kerkdeur).
-Dual card slot. Voor de professional die graag een on-the-fly-backup wil onmisbaar.

The Bad
-Het beeld wat de zoeker geeft tijdens het fotograferen. Kleuren en contrast wijken totaal af van de uiteindelijke foto, die overigens wel correct wordt getoond in de EVF.
-De vertraging van de zoeker tijdens panning maakt panning nagenoeg onmogelijk (ja, ik had boost mode aanstaan). Toelichting met voorbeelden komt verderop.
-De standaard grip. Ik moet veel te hard knijpen wat het langdurig vasthouden lastig maakt. Tijdens het lopen moet ik de grip ook anders vasthouden dan tijdens het fotograferen.
-AEL knopje net te ver om comfortabel te gebruiken (ik moet mijn hand weer iets anders op de grip plaatsen om die knop comfortabel vast te houden).
-Accuduur. 250 foto's en wat dingetjes instellen en de accu was leeg (ik had in al mijn wijsheid ;) er 2 meegenomen). Tussen de foto's door of uitgezet, of automatisch na 30sec uitschakelen.
-Focusnauwkeurigheid op langere afstand met kleinere DoF. Die zat er regelmatig naast. Heb eigenlijk niet gekeken naar AF-finetuning (weet geeneens of het mogelijk is...). Maar het was ook niet consistent. Dit bij beide lenzen. Op korte afstand ging het nagenoeg feilloos en was het doorgaans user-error.
-Focussen op kleine onderwerpen lukt vaak niet. Ik probeerde een paar keer op een klein bloemetje te focussen, maar moest overgaan op manueel focus. Ook met een enkel punt focussen, gaf geen lock.
-Geen touchscreen. Echt jammer, want dat vind ik wel echt fijn voor bepaalde handelingen.
-Vastloper. Ik kreeg een vastloper toen ik te dichtbij probeerde te focussen. Niet kunnen herhalen, dus misschien gewoon toeval. Enkel accu eruit halen hielp.
-De sluiterknop. Iedere camera heeft een andere gevoeligheid qua sluiterknop, maar aan deze kon ik niet wennen. Tijdens het maken van panorama's (iets wat ik vaak doe) met de sluiterknap half ingedrukt houden (AF lock dus eigenlijk), kreeg ik de balans soms slecht gevonden tussen half en helemaal ingedrukt.

The Ugly
-Ruis. Sorry, maar een base-iso van 200... een tikje verscherpen (wat nodig is) geeft al meteen enorm veel ruis (voor een dergelijke iso-waarde). Toelichting komt verderop.
-Ruisreductie en artefacten. Op hogere iso zit er ruisreductie in de rawbestanden en dan op zo'n manier dat het vreemde effecten oplevert. Voorbeelden volgen.

56mm f/1.2
The Good
-f/1.2!
-Scherpte is goed, maar niet uitzonderlijk (zie the bad)
-Diafragmaring. Niet specifiek voor deze lens, maar ik vind dat altijd heerlijk.

The Bad
-Glow. De lens heeft echt last van glow bij groot diafragma.
-MFD. De minimale focusafstand is echt te groot voor leuke close-ups. Mijn Sigma 50/1.4 geeft een veel grotere vergroting (0,18x vs 0,09x), zelfs als je de cropfactor meeneemt.
-Manueel focus is niet fijn. De nauwkeurigheid is niet zo groot en je voelt continu de focusmotor bewegen als je aan de focusring draait.
-Paar keer een enorme lichtvlek gehad die 2/3 van het beeld innam.
-Hier en daar wat lelijke chromatisch aberratie.

The Ugly
-Bokeh balls. De bokeh is te nadrukkelijk aanwezig. Misschien is dit expres gedaan om het een wat meer vintage look te geven. De bokeh is niet swirly overigens.
-Geen lensprofiel in Lightroom helaas.

De 35/1.4 heb ik wel een paar keer op de camera gehad, maar niet genoeg om uitgebreid iets over te zeggen. Mechanisch kan ik hetzelfde erover zeggen als over de 56/1.2, optisch is het prima lens, maar geeft zeker geen wow! gevoel.

Paning voorbeeldjes, 1 keer ging het goed, 1 keer ging het zeer matig (onderwerp verdwijnt half uit beeld) en 1 keer ging het hopeloos verkeerd. Het probleem zit hem echt niet in het AF-systeem, want dat lijkt zeer goed te werken (ik ga geen uitspraken doen over de vergelijking met een serieuze dslr, want daarvoor heb ik geen goede test uitgevoerd), maar puur in de EVF. Je raakt simpelweg je onderwerp kwijt. De voertuigen hadden echt geen grote (hoek)snelheid; het waren geen neerstortende slechtvalken of voorbijrazende F1 bolides.

https://c1.staticflickr.com/9/8104/29815305576_bb8d35694a_c.jpgAF Tracking X-T2 test 1 by Universal Creations, on Flickr

https://c2.staticflickr.com/6/5117/29224259993_f42202e772_c.jpgAF Tracking X-T2 test 2 by Universal Creations, on Flickr

https://c5.staticflickr.com/9/8077/29815304756_c1287a4956_c.jpgAF Tracking X-T2 test 3 by Universal Creations, on Flickr

Ruis op base iso. Een voorbeeld waarbij ik mijn gebruikelijke sharpening heb toegepast (werkt gewoon goed op de 5D2). Je ziet duidelijk ruis hierdoor en wat vreemde artefacten. Ik gebruik Lightroom 6.7 (nieuwste versie dus).

ISO 200 Noise with a bit of sharpening by Universal Creations, on Flickr

Ruisreductie in de raw. Je ziet kleine "wormpjes" in de ruis.
RAW noise reduction by Universal Creations, on Flickr

Vreemde patronen (ook soort wormpjes) op iso200.
ISO 200 Weird Patterns by Universal Creations, on Flickr

De vreemde artefacten in de ruis kunnen ook liggen aan de raw-conversie van adobe, maar ik vind dat wel echt een nadeel als je een X-T2 hebt. Misschien dat iemand van jullie een betere raw-converter aanraadt voor Fuji, dan wil ik dat weleens proberen.

• lapino
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:34
Het grote vergelijken kan beginnen. Heb de Fuji ondertussen thuis beetje onder handen genomen, en meteen vergeleken met de Sony a6300. Wat meteen duidelijk is :
* de Fuji ligt me niet zo goed in de hand als de Sony, misschien ook door gewicht en smalle grip
* de Sony is sneller met AF, verschil is echt wel voelbaar (in AF-S). De Fuji durft al eens te hunten, de Sony zit er altijd knal op. Zelfde met de 18-55 als de 56/1.2
* de 56/1.2 voelt echt wel sloom aan, en je hoort de AF ook goed werken (je voelt het glas bijna bewegen). De Sony 50/1.8 is gewoon onhoorbaar (maar ja 1.8 vs 1.2)
* de jpg noise reductie van de Fuji en de witbalans is véééél (1000x) beter dan Sony

lapino wijzigde deze reactie 23-09-2016 15:48 (3%)

• Sluw
quote:
lapino schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:06:
En welke Fuji gebruik je nu? Heb je ook zelfde opmerkingen als ikzelf gehad dat de scherpte van de Fuji (zeker jpg) toch nét iets minder is dan bij Sony? Of ligt het ergens anders aan in mijn geval? Hadden de foto's uit de XT2 even scherp geweest als die uit mijn a6300, ik twijfelde niet. Maar nu :/
Ik heb zelf een paar shot met de X-T2 en 27mm gemaakt, die waren erg scherp. Het is moeilijk te vergelijken zonder de zelfde lens en ik weet ook niet of je RAW hebt geschoten of jpeg en hoe/of je dat bewerkt hebt.

Heb wat gegoogled omdat ik benieuwd ben ivm eventuele toekomstige aankoop (of een andere camera met deze sensor) en kwam deze vergelijking tussen de a6300 & X-Pro2 tegen en hier los de resultaten van de X-T2 Maar alle drie met de zelfde Voightlander Ultron 35mm f/1.7 lens A f/5.6. Ze geven beide ander beeld maar ze zouden qua scherpte niet voor elkaar onder moeten doen.
quote:
For these tests I shot with the the Voigtlander f1.7 Ultron adapted to each camera. I initially tested the X-Pro 2 and kept track of the ISO, fstop and shutter, so I could apply the same settings with the Sony A6300.

I shot at f5.6 and only changed the ISO and shutter speed to get the different results. Since Sony and Fujifilm balance their ISO setting slightly different, I lowered the exposure on the Sony A6300 by -0.35 stops to get the same tonal exposure. I also turned all sharpness and noise control settings off in Lightroom and Iridient Developer.
quote:
Right now it's looking like the X-Pro 2 is cooking the RAW data with a bit more noise control that may be contributing to the softer look. The Sony A6300 seems to cook the RAW with slightly more sharpness.

It also looks like the Sony A6300 has a bit of an issue with moire, creating some terrible chroma patterns. This only happens when I get absolutely perfect focus.

Sluw wijzigde deze reactie 27-09-2016 17:45 (32%)

Pagina: 1 2 3 4

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True