[Debian/ALSA] Default sound switchen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:08
Ik heb pas geleden besloten om mijn desktop permanent debian met lxde te draaien.

Alleen kom ik met het volgende probleem: Ik wil mijn default audio kunnen switchen tussen hw: 0,2 en hw:0,0 (van dezelfde card 0).

In windows kon ik dat makkelijk met default sound veranderen, en dan pakte veel programma's dit gelijk op. Alleen hoe kan ik zoiets voor elkaar krijgen hierop?

Ik heb geprobeerd om pulseaudio te draaien en als er echt niks anders op zit dan wil ik daar wel over switchen, maar als het zonder kan dan graag :).

Mijn vermoeden ligt op de .asoundrc, en dan de programma opnieuwd opstarten, mogelijk ook ALSA opnieuw opstarten, maar zou iemand mij hier kunnen helpen? Beetje scripten is ook geen probleem voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met PulseAudio is dit idd kinderlijk eenvoudig en je kan ook zo je stream naar een andere geluidskaart sturen, zonder 'm te herstarten of je default te veranderen. Dat doe je via pavucontrol.

Echter, omdat je 't via Alsa wilt doen, had ik toch wel wat meer in je TS willen zien. Er zijn namelijk honderden, al niet duizenden, resultaten die je precies uitleggen hoe je dit doet. Je loopt hier lang genoeg rond dat je nu toch wel moet weten 't eerst aan Google te vragen, voordat je hier komt. Op z'n minst omdat Google sneller antwoord geeft.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:08
Uiteindelijk toch maar voor pulseaudio gegaan.

Ik probeerde zoals de documentatie aangaf de default te veranderen, maar eens of andere manier lukte dat telkens niet, zoals bijvoorbeeld dit scriptje.
Bash:
1
2
#!/bin/bash
echo "pcm.!default default:Intel" > ~/.asoundrc

Zoals gezegd uiteindelijke naar pulseaudio gegaan, maar kreeg het niet voor elkaar om de sink te selecteren van mijn headphones. Na lang graven vond ik het simpele antwoord:

In /etc/pulse/default.pa de volgende lijn toevoegen:
code:
1
load-module module-alsa-sink device=hw:0,2

Ik heb me dus suf gestaard naar dat scriptje waarom dat niet werkte, maar dat doet er gelukkig niet aan toe :).