Linux op Thin Client

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:07
In ons bedrijf maken we veel gebruik van thin clients (diverse wyse modellen) en omdat we problemen (dual monitor support) hebben met de standaard meegeleverde Suse OS hebben we bij sommige thin clients Igel geinstalleerd.

Maar ik wil even verder zoeken en ben benieuwd of er andere distro's in aanmerking komen om op de thin clients te draaien. Ik ben momenteel aan het experimenteren met 2 modellen thin clients, een met 1GB en een met 2GB aan ruimte.

Verder moet de distro een RDP sessie kunnen draaien naar een terminal server en een 5250 emulator kunnen draaien naar onze IBM i.

Veel van de fora of topics die ik met Google vindt zijn jaren oud en niet meer erg relevant dus vandaar dat ik hoop dat jullie mij enigzins wegwijs kunnen maken en mij kunnen wijzen op mogelijke distro's die ik zou kunnen draaien op de thin clients.

Edit: Sorry, ik blijk nu verkeerd geinformeerd te zijn. (De problemen zijn van net voor mijn binnenkomst in dit bedrijf) De problemen waren niet met dual monitor support maar met diverse kleinere problemen wanneer gebruik werd gemaakt van RDP en 5250 sessies.

[ Voor 13% gewijzigd door DutchJackal op 31-05-2013 12:48 . Reden: Nieuwe info toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-10-2024
Wat voor gpu zit er in die thin clients? Als Xorg dualmonitor support heeft voor je gpu maakt de distro die je draait verder niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kan je wat meer uitleggen over dual monitor support dat niet werkt? Is het het ThinOS dat niet wil, of de RDP client. En welke client wordt er nu gebruikt? Welke SuSE release?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJackal
Ik heb de OP even aangepast. Ik werd zojuist even bijgesproken dat de problemen niet dual-monitor support gerelateerd waren, itt wat mij eerder verteld is.

Dus dat is geen issue meer. Maar dan ben ik nog steeds benieuwd welke distro's klein genoeg zijn om op 1GB en/of 2GB te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zou nog kunnen kijken naar Debian, en dan een minimalistische installatie maken waarbij je via expert mode het minimale installeert, zelf X erop gooit met een basis Xfce installatie. Moet makkelijk op 1 GB passen. We hebben een paar HP thin clients draaien die met Debian 5.0 werken.
Je kan wel tegen schijfruimte probleem aanlopen als je gaat installeren/updaten. Maak daarom eerst de hele installatie in een VM ofzo, en dan via dd de installatie op de flash card zetten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:27
Windows Embedded 7 geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

'gewoon' open-elect erop, die draai ik hier op HP T4710 thinclient

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:29
himlims_ schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 13:33:
'gewoon' open-elect erop, die draai ik hier op HP T4710 thinclient
openELEC bedoel je? Dat is een linux distributie met XBMC erop, bedoeld om als mediacenter te dienen :P

Lijkt mij niet helemaal bij het doel passen wat de topicstarter voor ogen heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JapyDooge
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-04 13:11

JapyDooge

NoxiousPluK

Kijk eens naar ThinStation: http://www.thinstation.org/

Ik heb er een paar maanden aan meegeprogrammeerd en het uitgerold op ~1000 HP thin clients en ook Igel's bij m'n vorige werkgever. Een uitgeklede image kan zelfs 10MB klein zijn.

Met een TFTP server en wat creativiteit kun je zelfs het beheer helemaal remote doen en automatiseren.
Ik heb er eerder een volledige webbased beheersomgeving voor gemaakt.

Als je de videodrivers goed werkende krijgt dan kun je er zelfs vloeiend YouTube filmpjes mee afspelen over een Citrix verbinding (en met Server 2008 R2 en nieuwer ook door de nieuwe media streamer meuk afaik, maar dat nooit getest).

Als je er vragen over hebt of iemand zoekt die het kan implementeren, neem gerust contact op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJackal
Ik ga die ThinStation eens proberen deze week. Zal daarna mijn ervaringen posten!

Hmmm. De standaard versie roept om 2GB aan geheugen. Is dat uit te kleden?

[ Voor 85% gewijzigd door DutchJackal op 03-06-2013 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JapyDooge
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-04 13:11

JapyDooge

NoxiousPluK

Jahoor, je hebt alleen een linux doos nodig en dan kun je prima je eigen images bouwen :)

Edit: Ik heb images gebakken die draaien in 128MB RAM (waarvan 16MB in use voor de videochip), inclusief X en een grafische desktop:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11684856/Photo%2022-02-12%2012%2039%2048.jpg

Maar icm een TFTP server kun je ze laten autoconnecten en de hele configuratie remote doen.

[ Voor 65% gewijzigd door JapyDooge op 04-06-2013 14:26 ]

Pagina: 1