Dell laptop adapter werkt niet meer / advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 512371

Topicstarter
Beste Tweakers

Na 2 jaar heeft me dell adapter het begeven, groene lampje op de adapter brand nog wel maar het diertje geeft een merkwaardige deuntje nou heb ik het gevoel dat deze dan ook niet meer goed is zelf heb ik geen meet apparatuur en dergelijke om de waardes te meten etc.
Nou vraag ik me de volgende af is het verstandig om een replacement aan te schaffen omdat de laptop niet meer de nieuwste is of toch de originele dell laptop adapter te kopen?

Hieronder heb ik er 2 gevonden maar twijfel wel ik het beste kan nemen graag advies hierover.

Replacement
http://www.adaptermagazij...-19-5v-4-62a-ihkikbkiuimz

Originele
http://www.adaptermagazij...-19-5v-4-62a-ihkikbkiuuiz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:58
Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, neem je de originele anders de replacement.

Als een laptop nog in de garantie zou zitten, zou je problemen in de toekomst (omtrent garantie) kunnen pareren door de originele te nemen. Anders zou de fabrikant van de laptop altijd kunnen zeggen dat het aan je adapter zou kunnen liggen. (helaas ervaring mee gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Als de huidige serie laptops nog dezelfde adapters lust, zou ik zeker een originele kopen.

Bij Lenovo ThinkPads is het zo dat die voedingen al jaren niet gewijzigd zijn. Een 90 Watt voeding van een Thinkpad T60 uit 2006 werkt nog steeds prima op een Thinkpad T430 uit 2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercover.
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-01-2022
Uit garantie ja, koop een nieuwe van hetzelfde merk.
Maar dat zou dan ook de enige reden moeten zijn, als je met de waardes op je huidige adapter naar een winkel gaat vind je vaak veel goedkoper een deftige adapter, en ik weet uit eigen ervaring dat de adapter zelf niet uitmaakt, in de winkel hebben wij een kleine 50 adapters liggen van allerlei verschillende merken, en nemen we daar gewoon de eerste passende die we tegen komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-07 10:52
Dell maakt gebruik van een zogenaamde identifier cable (middelste pinnetje). Als de adapter niet juist wordt herkent, zal de accu niet meer opladen. Dit probleem had ik doordat de aansluiting van deze pin in de adapter los was gaan zitten, waardoor ik bij het opstarten werd gepresenteerd met een melding dat de adapter niet werd herkend en mijn accu er ook geen procentje meer bij kreeg.
Het risico is dat een replacement niet wordt herkent en de accu niet zal opladen. Voor een tientje meer heb je dat risico niet, dus ga voor de originele zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Kwestie van laptop openmaken en de juist pinnetjes op de voedingsconnector kortsluiten.

Lenovo heeft ook zo iets; de middelste pin is met een bepaalde weerstand verbonden met ground. Voor de 65W is dat 10K Ohm, voor de 90W is dat N/C, voor de 135W is dat 0 en voor de 170W is dat 1.5W

Het zal bij Dell wel niet anders zijn (denk ik). Kwestie van werkende originele adapter opmeten en dat op de een of andere manier herproduceren als het niet werkt met de namaakadapter. Bij de ThinkPads kun je dan in de laptop zelf die twee pennen kortsluiten, dan denkt het ding bij elke adapter dat 'ie 135W is. En dat heeft dus als voorbeeld dat je een veel lichtere adapter kunt gebruiken :^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 17:47

MrMonkE

★ EXTRA ★

DUBBEL

[ Voor 99% gewijzigd door MrMonkE op 22-11-2014 13:36 . Reden: DUBBEL ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 17:47

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ze doen dat tegenwoordig met one-wire protocol via het snoer tussen PSU en laptop..
Dat betekent dat je voeding kan praten tegen je laptop.
  • Voeding: "Zijn er nog power supplies?"
  • Power supply: "Ja, ik. hier Dell 60Watt"
Ik zoek momenteel een extra voeding namelijk en gelukkig weet ik van een debacle dat een kennis had met een 3rd party voeding dat je vet nat kan gaan. Dus als je al een 3rd party koopt moet deze hetzelfde doen en moet ook het voldoende aantal watt aangeven dat jou laptop minimaal nodig heeft Anders doet hij het alleen low power of zelfs helemaal niet.

Zie ook: https://hclxing.wordpress...adapter-final-not-really/

Momenteel zoek ik er een, dus als iemand een alternatief weet van 130 watt voor Dell's die wel goed werken hoor ik het graag. Door zelf te hebben ervaren dat het werkt bedoel ik. :/

EDIT:
Heb net een van Ebay gehaald.
Net zoveel kwijt als bij dell EX btw.
Alleen heb ik nu een voeding én een Port replicator voor dat bedrag en zijn de verzendkosten inbegrepen. :/

[ Voor 14% gewijzigd door MrMonkE op 22-11-2014 13:38 . Reden: Done and DONE ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Pagina: 1