Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KPN Glasvezel traag & instabiel

Pagina: 1
Acties:

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Hi beste tweakers,

Ik heb sinds ik bij KPN zit heel veel problemen met TV en Internet. De TV gebruik ik amper en sinds het laatste monteur bezoek lijkt dit te werken. Maar het internet is nog steeds instabiel. Ik merk met browsen en met downloaden met Usenet/Nieuwsgroepen dat de snelheid enorm instabiel is. Er zijn al drie keer monteurs geweest en alle apparatuur is vervangen. Toch blijft internet instabiel.

KPN vraagt mij elke keer om met Reggefiber de snelheid te testen en daar komt redelijk consistent een goeie 29 Mbit down en 24 Mbit upload snelheid uit. Dat is omgerekend 3,8 MB p/s. Dat zou goed moeten zijn. Maar de praktijk is anders want dat haal ik nooit. Ook Speedtest.net geeft snelheden aan die ik niet terug zie in de performance die ik zelf meet.

Met browsen (over Wifi) heb ik regelmatig dat pagina's heel langzaam opbouwen. Dan heb ik echt het gevoel dat ik met een telefoonmodem inbel en op site elementen zit te wachten. Ik heb ook een Synology NAS direct bedraad op de router aangesloten waarmee ik download van twee betaalde providers (eweka & supernews). Ik heb eerder op dit adres een consistente 3 MB p/s gehaald. Daarmee ben ik tevreden. Nu varieert het tussen 1,7 MB p/s en enkele bytes per seconde.

Zowel met Eweka als met Supernews is de snelheid slecht. Met Supernews heb ik ook de EU server geprobeerd en dat is niet beter. Daarna heb ik ook SSL geprobeerd op poort 443 en 563, maar ook dat mag niet baten.

Met de resource monitor app in mijn NAS kan ik het netwerk gebruik goed bijhouden. In de grafiek zie ik heel duidelijk enorme pieken en dalen met lange periodes van waarden die niet meer dan enkele bytes zijn waardoor het een flatline lijkt. Dit kan ik niet rijmen met de waarden van de Reggefiber speedtest.

Nu hoor ik ook op de radio dat KPN aangeklaagd wordt voor VDSL diensten leveren i.p.v. glas. Zou dat bij mij ook zo zijn? Wat kan ik nog meer doen? Ik heb weinig zin in nóg een monteur en wéér thuisblijven van werk. Maar ik betaal elke maand voor een dienst die niet goed werkt. Wat kan ik nog meer doen?

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:09

knakworst

Get more sats!

Met 24 mbit upload is het uitgesloten dat je op VDSL zit. Over wifi kun je niet fatsoenlijk conclusies trekken. Ik heb zelf ook een Synology, maar de resource monitor app vind ik ook niet het toppunt van betrouwbaarheid.

Als het bedraad ook belabberd is, is er wellicht iets anders aan de hand. Zeker een moderne synology nas zou mbv betaalde newsservers (voldoende threads ingesteld), de maximale snelheid van het abonnement er uit moeten halen.

De makkelijkste meettest is echter een 1000 MB bestand downloaden van bijvoorbeeld:
http://www.bbned.nl/speedtest/

En dat bedraad, met een schone computer.

Als dat een belabberd resultaat oplevert lijkt mij de verbinding of het modem niet lekker.

• koekeeghan
Het bestand van BBned gaat heel snel op wifi. Ik haal 3 MB en hoger. Daardoor lijkt het dus aan het Usenet of mijn NAS te liggen. Of zou KPN poorten knijpen. Ik weet niet zo goed wat ik nu verder moet testen.....

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-11 20:46
Wat haal je op een bedrade pc voor snelheid vanaf usenet?

• koekeeghan
Op Speedtest.net met mijn Macbook bedraad aangesloten haal ik 28 mbps. Ik heb overigens een KPN 30 mbit glasvezel abo. Dus zou ik 30/8=3,75 MB p/s moeten halen. Maar dat heb nog nooit gehaald. Zowiezo lijken die speedtests niet (meer) representatief. De uitkomsten daaruit zijn altijd goed. Maar in het echt is mijn snelheid vaak slecht.

• Martijn_1998
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-11 13:24
Volgens mij knijpt Kpn usenet zoals je eerder zei.

• koekeeghan
Zojuist mijn laptop bedraad aangesloten en dan is de snelheid goed. Ik haal nu 2500 tot 3500 KB/sec. Nog steeds niet heel stabiel of snel voor 'glasvezel', maar dit is een werkbare snelheid. Wat mag ik verwachten van Glasvezel KPN Brons abo met 30 Mbit? Die snelheid zou toch stabiel moeten zijn?

Op mijn NAS is de snelheid veel slechter dan bedraad op mijn laptop, dus het lijkt erop dat er iets aan de hand is met mijn NAS. Hij reageert ook erg traag. Ik overweeg een antivirus erop te zetten, maar het is een Linux based Synology DS212J, dus daar zijn weinig virussen voor geloof ik.

Naast dit alles merk ik nog steeds met browsen ook vaak dat de snelheid diepe dalen heeft. Verwarrend allemaal. 8)7 Sinds ik KPN heb regent het klachten.....

[ Voor 55% gewijzigd door koekeeghan op 07-04-2013 10:24 ]

Pagina: 1