Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Asterisk - externe 'follow me' geen geluid

Pagina: 1
Acties:

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Al enige tijd probeer ik het voor elkaar te krijgen om een extern nummer in 'follow-me' of 'ring groups' werkend te krijgen in Asterisk 11.x.
Bellen inkomend en uitgaand naar interne en externe nummers gaan prima, follow-me en ring groups naar interne nummers werken prima, maar die laatste werken niet naar een extern nummer. Het externe nummer wordt wel opgeroepen, je kan ook opnemen en de verbinding komt tot stand, alleen horen beide kanten niks. Als ik het nummer bel vanaf een interne SIP-client, dan kan ik dat nummer ook gewoon bereiken en horen beide zijden elkaar.

Ik heb daar enkele jaren geleden ook mee geworsteld, maar toen heb ik het voor elkaar gekregen met twee VoIP trunks: Voipbuster voor het inkomende gesprek en BudgetPhone voor het uitgaande gesprek. Gebruikte ik VB ook voor het uitgaande gesprek, dan kreeg ik een collision melding (wel gek, want je kan wel een 2e gesprek opzetten over dezelfde VB-trunk, maar dat is niet anders).

Nu lukt het me in het geheel niet meer en ik snap niet waarom. Mogelijk kunnen jullie mij helpen.

----

Om veel van de variabelen uit te bannen, ben ik 'schoon' begonnen en heb ik gekozen voor een verse VM o.b.v. 'PBX in a Flash 'Green'' op Centos 6 x32.

Zoals gezegd, heb ik 2 trunks geconfigureerd:
1. VoipBuster voor inkomende gesprekken
type=friend
auth=plaintext
username=<user>
secret=<passw>
host=sip.voipbuster.com
fromuser=003120xxxx
fromdomain=voipbuster.com
nat=yes
externip=<externe IP>
insecure=very
promiscredir=yes
qualify=yes
disallow=all
allow=ulaw&alaw&gsm
directmedia=no

Register string: <user>:<pass>@sip.voipbuster.com

2. Budgetphone
type=friend
username=3120yyyyy
fromuser=3120yyyyy
secret=<passwd>
externip=<extern IP>
host=sip1.budgetphone.nl
fromdomain=sip1.budgetphone.nl
outboundproxy=sip1.budgetphone.nl
realm=sip1.budgetphone.nl
nat=yes
insecure=very
promiscredir=no
qualify=yes
disallow=all
allow=ulaw&alaw&gsm
directmedia=no

Register string: 3120yyyyy:<password>@sip1.budgetphone.nl/3120yyyyy

Deze configuratie staat in FreePBX in de 'PEER details'. De 'USER context' is in beide gevallen leeg.

----

Omdat ik naar één bepaald extern nummer wil doorschakelen, heb ik dat nummer in de outbound rules gezet en gekoppeld aan de BP-trunk. In de logs zie ik ook dat die trunk wordt gebruikt bij het uitbellen naar dat nummer.

In verschillende fora heb ik de tip gelezen om de CID op de uitgaande trunk vast te zetten. Ik heb het CID voor het BP-account 'fixed' en 'any cid allowed' geprobeerd - daartussen was geen verschil.

De configuratie van de RING group is vrij simpel:
- Inbound route routeert al het verkeer naar deze ring goup
- Extension list:
001 (interne extensie)
054xxxxxxx# (externe nummer)
- Ring strategy:
memoryhunt (maar heb ook ringall geprobeerd)

Alles is achter NAT. Beide trunks zijn ook zo geconfigureerd (als ik het goed heb, tenminste). Ik heb de udp poorten 5060 en 10000-20000 geforward en open gezet in de firewall.

Verder heb ik 'Allow SIP Guests' en 'Allow Anonymous Inbound SIP Calls' op 'yes' moeten zetten, omdat er anders problemen waren met de inkomende gesprekken. Om spam tegen te gaan sta ik alleen de ranges van VP en BP toe om contact te maken met de Asterisk server.

Als ik kijk naar de logfile bij het opzetten van de gesprekken, dan lijkt alles ook goed te gaan. Maar mogelijk lees ik dat vekeerd. Graag jullie commentaar op de logfile. Download die hier.

----

Zoals eerder gezegd: ik weet niet meer waar ik het moet zoeken. Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heb het opgelost op een andere manier: via een queue gaat het doorschakelen wel goed.
Waarom dat zo is? Geen idee...