Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Toon posts:

[Advies] Nieuwe desktop voor dagelijks gebruik

Pagina: 1
Acties:

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10:50
Hallo,

Ik ben helemaal uit de PC wereld helaas. De drukte van werk en andere dagelijkse beslommeringen resulteren in het feit dat ik eigenlijk niets meer weet van de afgelopen 6 jaar. Ik zoek daarom advies voor een systeem.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Internetten, film kijken en downloaden etc. Ik ga niet gamen met de PC.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst maximaal 700 euro (alleen de kast dus).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Mijn logitech Z2300, Samsung 24 inch monitor en Logitech toetsenbord en muis (MX5500)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alleen een kast, geen randapparatuur.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Maximaal een midtower PC, geluidsniveau maakt niet veel uit en het energieverbruik boeit ook niet.

Dus, op basis van de BBG van januari 2013 ben ik een systeem gaan samenstellen. Gelet op de prijs die ik wil uitgeven heb ik het volgende systeem samengesteld:

Kast: Corsair Carbide Series 200R midtower. Lekker simpel, lekker goedkoop.
Moederbord: MSI Z77A-G45. Heb geen voorkeur voor een moederbord. Deze stond in de BBG.
Processor: Intel Core i5 3470 / 3.2 GHz. De 3570 staat in de BBG, maar ik vind 200 euro voor een processor te duur. Daarom een iets goedkoper alternatief.
Geheugen: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9. Geen voorkeur. Deze stond in de BBG.
HDD1: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB. SSD, deze doet het erg goed en staat ook in de BBG beschreven.
HDD2: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB. Voor extra opslag.
Videokaart: ???
Voeding: ???
DVD speler: Heb ik nog liggen.
Monitor heb ik nog, alsmede een toetsenbord en muis!

Dit heb ik tot nu toe. Ik game niet op mijn pc, maar doe wel regelmatig photoshop en vooral internetten en multitasken. Voor een videokaart wil ik niet veel geld uitgeven, maar wil wel gemakkelijk HD films kunnen streamen en bekijken op mijn TV en PC. Wat raden jullie hiervoor aan? Ik wil max 100 euro uitgeven aan een videokaart (liefst nog minder). Welke voeding raden jullie bij dit systeem aan? Met een milde videokaart verwacht ik dat een 400 watt A voeding voldoende is, maar dit hangt natuurlijk ook samen met de videokaart.

Kortom, hebben jullie suggesties om het lijstje compleet te maken? Bovenstaande configuratie is tot nu toe 600 euro en wil maximaal 700 uitgeven eigenlijk. Ik ben benieuwd :)

ID-College wijzigde deze reactie 19-01-2013 16:20 (17%)

• Redono
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 03-01 23:25
Ik zou voor zoiets gaan. Videokaart heb je niet nodig als je niet gaat gamen. Verder is als je geen videokaart heb ook een 300w voeding ruim voldoende. Ik heb er nog een cpu koeler bijgedaan, omdat die vaak beter presteren en een stuk stiller zijn dan de boxed koelers. Dit is een van de stilste. De case is simpel en klein. Voeding is mooi stil. Moederbord heb ik wel veranderd, omdat de z77 moederborden een chipset voor overklokken hebben, wat met een niet-k processor (als de 3570k die ook een stuk duurder is) toch niet lekker kan. Dan is een simpel b75 moederbord meer dan voldoende.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 166,45€ 166,45
1Asrock B75 Pro3-M€ 55,95€ 55,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 81,85€ 81,85
1Fractal Design Core 1000€ 33,99€ 33,99
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 38,-€ 38,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 42,60€ 42,60
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,95€ 37,95
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 93,99€ 93,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 550,78

• ID-College
Bedankt voor je reactie! Zo budget hoeft het nou ook weer niet hoor. Een paar vraagjes en opmerkingen:
- Waarom voor een 3450 als de 3470 even duur is en iets sneller is?
- Is een Asrock een goed bord? Volgens mij is het van asus, maar ik ken het verder niet.
- Qua kast kies ik toch voor de corsair omdat ik die mooier vind.
- PC koeler hoeft niet. Ik woon in een drukke stad naast een kroeg en een turbinemolen zou ik nog nieteens horen met al de drukte om mij heen. Dus die 40 euro kan wel bespaard blijven.
- Is een onboard video echt voldoende? Ook voor aero etc? Ik wil absoluut niets schokkend zien etc en zet altijd mijn twijfels bij die onbaord dingen!

Bedankt :)

• PCBaas
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16-01 23:05
3470 is inderdaad een betere optie. De onboard is voldoende. Mocht je eventueel toch wat schokken ervaren, wat ik niet verwacht, kan je er altijd nog een GPU bijprikken. ;)

Qua voeding zou ik voor deze gaan: pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt. Kost wat meer, maar is dan ook van uitstekende kwaliteit (zie bijv. http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=313).

Heb je nog specifieke eisen qua aansluitingen (optische aansluiting, kaartlezers, etc.) en wil je gebruik maken van Wireless LAN?

Antec 300 / Phenom II 955 @ 3.8GHz / CM Hyper 212+ / MSI HD6950 / Asus M4A79XTD EVO / 8GB DDR3

• pedra
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 14:59
is de mugen 3 niet een beetje te groot voor die kast?

en als je toch niet genoeg vertrouwens hebt in de onboard video scoor dat een goedkopen 2dehands gpu

• DervishD
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 14-01 22:16
Ik zou persoonlijk voor het AsRock H77M moederbord gaan. Die kost 9 euro meer maar dan heb je wel 2 native Intel SATAIII poorten.

• ID-College
Bedankt voor de reacties! Ik ga voor de 3470. De voeding pak ik liever iets meer wattage (350 a 360 watt idd) ipv 300 watt.
De CPU koeler hoeft niet. Mocht dit nodig zijn, dan kan dit altijd nog!

Mocht ik toch een videokaart willen, is er iemand die nog een goede suggestie heeft voor een budgetkaartje? Iets wat beter is dan onboard en waarmee ik toch verzekerd ben van een schokkingsvrije pc..

Zojuist is mijn pc helemaal stuk gegaan. Nu doet hij niets meer.. Lekker is dat, wist al dat ie gaar was, maar net wanneer ik een nieuwe aan het samenstellen ben stopt ie er helemaal mee :/

ID-College wijzigde deze reactie 19-01-2013 18:21 (19%)

• Redono
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 03-01 23:25
Voor een budgetkaart zou je aan een pricewatch: MSI R7750-PMD1GD5/OC V2 kunnen denken ofzo. De 7750 is een prima budgetkaart.

• amas
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:24

amas

Law of Nature: Chaos

quote:
pedra schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 17:59:
is de mugen 3 niet een beetje te groot voor die kast?

en als je toch niet genoeg vertrouwens hebt in de onboard video scoor dat een goedkopen 2dehands gpu
Klopt de Mugen 3 past niet de Core 1000.
quote:
ID-College schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 18:20:
Bedankt voor de reacties! Ik ga voor de 3470. De voeding pak ik liever iets meer wattage (350 a 360 watt idd) ipv 300 watt.
De CPU koeler hoeft niet. Mocht dit nodig zijn, dan kan dit altijd nog!

Mocht ik toch een videokaart willen, is er iemand die nog een goede suggestie heeft voor een budgetkaartje? Iets wat beter is dan onboard en waarmee ik toch verzekerd ben van een schokkingsvrije pc..

Zojuist is mijn pc helemaal stuk gegaan. Nu doet hij niets meer.. Lekker is dat, wist al dat ie gaar was, maar net wanneer ik een nieuwe aan het samenstellen ben stopt ie er helemaal mee :/
Een voeding van 360W is zelfs genoeg om er nog een dikke videokaart bij te zetten. Het systeem zoals is voorgeschreven hier (zonder GPU dus) zal denk ik niet boven de 75W uitkomen. CPU koeler is idd nergens voor nodig, tenzij je echt die paar dB minder geluidsdruk wilt hebben.

Een GPU is écht niet nodig hoor. Mijn vader heeft bijvoorbeeld de i3 2220 en werkt veel met Photoshop op de IGP. Nergens problemen mee, schokken zul je niet ervaren en een extra GPU zorgt alleen maar voor meer lawaai en een hogere energierekening.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• ID-College
Bedankt voor jullie reacties. Ik laat de GPU voor nu achterwege, mocht ik het nodig vinden, dan schaf ik deze later aan.
Ik kom dus uit op het volgende systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470 Boxed€ 168,20€ 168,20
1ASRock B75 Pro3-M€ 55,95€ 55,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 81,85€ 81,85
1Corsair Carbide 200R€ 51,-€ 51,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 42,60€ 42,60
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,20€ 16,20
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,-€ 33,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 93,99€ 93,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 542,79

Ziet iemand hier nog problemen oid? Is dit oke? :)

• Foritain
  • Registratie: augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Leuke machine.

Ik zou alleen de voeding vervangen door:

pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt

Regelmatig genoemd hier op tweakers ook, en voor goede redenen.

Je hebt ruim budget ervoor, kwaliteit en betrouwbaarheid hoger, zuiniger, langere garantie, iets meer ruimte voor als je straks toch een leuke gpu erbij wil. Ik zou die 25-30 euro graag ervoor uitgeven in een hele degelijke machine waar je met je aangegeven gebruik toch echt wat jaartjes mee vooruit moet kunnen.

Mr & Mrs Foritain YouTube, Discord, Instagram, Twitter, Reviews.

• NLBUURMAN
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 16-01 19:02

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

trouwens, mocht je er ooit wél een GPU bij gaan prikken, dan kun je die voeding ook weer vervanging, want die 300watter heeft geen PCI-E aansluiting die je videokaart zal willen. de Seasonic beschikt wel over zo'n aansluiting

i5-6600/MSI H270 Carbon/16GB Ram/ Phanteks TC14PE/ Gainward GTX1060

• Quad
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 15:44

Quad

Selectief doof

Als je de Corsair 200R doet moet je niet een budget voeding als de L7 erin doen, deze komt te kort eigenlijk voor de 4 pins CPU aansluiting en de sata aansluitingen zijn n beperkt. Je gaat het niet redden om een SSD, HDD en een optical aan te sluiten , of je moet de optical in de laagste 5,25" bay doen.

De 200R is groot voor een midi tower, ik zou iets kleiner doen.

Quad wijzigde deze reactie 20-01-2013 11:56 (19%)

Ik heb geen schoonmoeder, maar een trouwma. ✓✓
Have you tried turning it off and on again? ✓✓
Ik ben niet raar, ik ben alleen heel bijzonder. ✓✓

• ID-College
Bedankt jongens! Ik zal de voeding vervangen voor een betere! Dan pak ik de seasonic idd. Je hebt kans dat ik later toch een videokaart erbij prik idd. Dan ben ik eruit :)

Mijn dank is groot!

Nog een vraagje die niet gerelateerd is aan de componenten: ik heb momenteel een vrij dure geluidskaart. Dit is echter pci. Het nieuwe moederbord heeft geen pci meer. Zijn hier nog oplossingen voor of wordt dit gewoon een nieuwe?

• Quad

Quad

Selectief doof

Card Interface (moederbord) 2x PCI, PCI-e 2.x 16x, PCI-e 3.x 16x
pricewatch: ASRock B75 Pro3-M

Kan je gewoon gebruiken.

• ID-College
Ah stom, niet gezien! Dat is helemaal mooi. Dan ga ik het zooitje bestellen :)

• Quad

Quad

Selectief doof

Vergeet de PSU niet aan te passen hè ;-)
Voor de rest succes met opbouwen, de 200R is een eitje om erin te bouwen, gisteren nog gedaan :)

• ID-College
Gelukt! Inclusief de goede PSU ;) Bedankt mensen :D

In mijn tijd (2002 ong) moet je nog overal schroeven en was het best een kunst om een PC te bouwen. Tegenwoordig is het allemaal klikken en klaar! Ben er wel blij mee, verwacht hem van de week wel ergens te krijgen :) Kan ik ondertussen even kijken wat ik met mijn oude ga doen..

• Quad

Quad

Selectief doof

Wel even in de 200R een afstandbuisje verplaatsen, voor de rest kan je de HDD, SSD en ODD er gewoon inschuiven :)

En de reden dat je koelpasta mee besteld?

Quad wijzigde deze reactie 20-01-2013 15:01 (16%)

• Jns1986
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 10-01 18:26
Waarom wordt er voor een full-size atx kast gekozen als er een m-atx moederbord in geplaatst gaat worden?

Ik zou zeggen neem een wat kleinere kast (deze bijvoorbeeld: pricewatch: Fractal Design Core 1000)

• ID-College
quote:
Quad schreef op zondag 20 januari 2013 @ 15:00:
Wel even in de 200R een afstandbuisje verplaatsen, voor de rest kan je de HDD, SSD en ODD er gewoon inschuiven :)

En de reden dat je koelpasta mee besteld?
Oh dat wilde ik eerst doen, maar dat heb ik niet gedaan nee. Zat eerst te denken aan toch een andere CPU koeler, maar ik wacht eerst wel even af hoeveel ruimte ik over houd :) Die staat er nog in dus..
quote:
Jns1986 schreef op zondag 20 januari 2013 @ 15:38:
Waarom wordt er voor een full-size atx kast gekozen als er een m-atx moederbord in geplaatst gaat worden?

Ik zou zeggen neem een wat kleinere kast (deze bijvoorbeeld: pricewatch: Fractal Design Core 1000)
Ach, ik vind die kast mooi en de grootte boeit mij niet veel. Heb precies dezelfde kast staan qua afmetingen en dat werkt wel prettig. Hoef ik niet zover te bukken.. Die kleinere vallen toch alleen maar om :P

• Quad

Quad

Selectief doof

quote:
ID-College schreef op zondag 20 januari 2013 @ 16:13:
[...]

Oh dat wilde ik eerst doen, maar dat heb ik niet gedaan nee. Zat eerst te denken aan toch een andere CPU koeler, maar ik wacht eerst wel even af hoeveel ruimte ik over houd :) Die staat er nog in dus..

[...]

Ach, ik vind die kast mooi en de grootte boeit mij niet veel. Heb precies dezelfde kast staan qua afmetingen en dat werkt wel prettig. Hoef ik niet zover te bukken.. Die kleinere vallen toch alleen maar om :P
Een Scythe Mugen 3 gaat er zonder pardon in :)

• Jns1986
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 10-01 18:26
quote:
ID-College schreef op zondag 20 januari 2013 @ 16:13:

Hoef ik niet zover te bukken.. Die kleinere vallen toch alleen maar om :P
Haha ja dat zijn natuurlijk prima overwegingen ;)

• ID-College
Haha tja, gemak dient de mens toch ;)

• ID-College
Hij is binnen en hij draait als een tierelier. Bedankt voor de adviezen :)
Zijn er overigens mensen die ook deze pc hebben? Ik heb 1 onbekend apparaat in systeembeheer en kan niet vinden wat dit moet zijn. Heb alle drivers al van de Asroack website en heb naast bovenstaande configuratie geen andere hardware in mijn computer zitten :)

ID-College wijzigde deze reactie 24-01-2013 20:43 (4%)

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Ben ook van plan deze configuratie aan te schaffen, echter om verzendkosten te sparen moet ik een andere geheugenmodule kiezen.

Zou het met deze ook prima werken met mobo B75Pro3 M?
pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9

Is er een reden om voor low profile te gaan?

Moet ik ook nog koelpasta kopen, ik neem gewoon de fan die bij de proc wordt geleverd?

• amas
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:24

amas

Law of Nature: Chaos

quote:
Wolly schreef op zondag 27 januari 2013 @ 19:46:
Ben ook van plan deze configuratie aan te schaffen, echter om verzendkosten te sparen moet ik een andere geheugenmodule kiezen.

Zou het met deze ook prima werken met mobo B75Pro3 M?
pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9

Is er een reden om voor low profile te gaan?

Moet ik ook nog koelpasta kopen, ik neem gewoon de fan die bij de proc wordt geleverd?
Je had beter even een apart topic aan kunnen maken, maar enfin. Dit geheugen past prima op dat moederbord. Low profile geheugen is handig als je een grote CPU koeler erin zet. Anders kan dit nog wel een problemen geven (http://images.anandtech.c...2133%20C9%20on%20TRUE.jpg).

Koelpasta zit standaard bij de koeler en hoef je dus niet te kopen.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True