Ontvangstbevestingen

Pagina: 1
Acties:

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hallo Allemaal,

Ik weet eigenlijk niet zo goed in wel forum ik deze vraag moet stellen, maar ik vermoed dat ik hiet goed zit. Mocht dit niet zo zijn dan mij excusses.

Wij hebben een aantal klanten die vanwege jurdische reden gebruik maken van leesbevestigingen en ontvangstbevestigingen.

Nu weet ik dat een leesbevestiging onbetrouwbaar is aangezien die regelmatig standaard geweigerd wordt (bijv Outlook 2010), maar daar gaat mijn vraag dan ook niet over.

Mijn vraag gaat over het ontvangstbevestiging. Ik kan namelijk nergens iets vinden hoe dit nou technisch werkt aangezien google overstroomt wordt door hoe je dit kan inschakelen. Weet iemand hoe dit werkt? Zoals welke server is er verantwoordelijk en waar haalt die de data vandaan dat het bericht bezorgd is? hoe een ontvangstbevesting geweigerd kan worden?

• Ofthewell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 18:34
Deveon schreef op donderdag 29 november 2012 @ 14:56:
Hallo Allemaal,

Ik weet eigenlijk niet zo goed in wel forum ik deze vraag moet stellen, maar ik vermoed dat ik hiet goed zit. Mocht dit niet zo zijn dan mij excusses.

Wij hebben een aantal klanten die vanwege jurdische reden gebruik maken van leesbevestigingen en ontvangstbevestigingen.

Nu weet ik dat een leesbevestiging onbetrouwbaar is aangezien die regelmatig standaard geweigerd wordt (bijv Outlook 2010), maar daar gaat mijn vraag dan ook niet over.

Mijn vraag gaat over het ontvangstbevestiging. Ik kan namelijk nergens iets vinden hoe dit nou technisch werkt aangezien google overstroomt wordt door hoe je dit kan inschakelen. Weet iemand hoe dit werkt? Zoals welke server is er verantwoordelijk en waar haalt die de data vandaan dat het bericht bezorgd is? hoe een ontvangstbevesting geweigerd kan worden?
Je moet even onderscheidt maken tussen een ontvangst en een leesbevestiging.

Een ontvangstbevestiging activeer je aan de client kant en wordt automatisch door de ontvangende MAILSERVER terug gestuurd. Dus NIET door de clientsoftware. Dit betekent simpelweg dat een email afgeleverd is in de mailbox waar je het heen gestuurd hebt. Ik ben geen jurist, maar volgens mij is een ontvangstbevestiging nooit een bewijs van lezen.

Een leesbevestiging wordt aan de clientkant geregeld. OF de ontvanger heeft aanstaan dat hij automatisch een leesbevestiging stuurt. Dit wordt gedaan zodra de ontvanger de e-mail opent en bij sommige clients zelf als je een preview van de mail opent. De tweede optie is dat de ontvangende persoon zelf op bevestigen (of niet) klikt. Je mag er van uit gaan (en ik geloof dat daar ook jurisprudentie over is) dat als je een leesbevestiging krijgt dat de e-mail op zijn minst geopend is en derhalve dat je mag verwachten dat het ook gelezen is.

Let op: De juridische status van ontvangst en leesbevestiging verschilt per land.

Ik zou even een vraagje naar je jurist uitzetten omtrend deze materie. Ik meen me te herinneren dat er niet erg lang geleden iemand was die een conflict met zijn werkgever gewonnen had (voor de rechter) waar dit de kern van de zaak was.

Xbox Live: Ofthewell NL

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bedankt voor je reactie.

Ik snap dat een ontvangstbevestiting geen bewijs is dat het gelezen is, maar het is wel een bewijs dat het ontvangen is. Hoe het jurdisch zit is eigenlijk voor mij niet intressant, dat is aan de klant.

Jij geeft aan dat de mailserver dit antwoord terug stuurt, maar via welke protocol verloopt dit en hoe gangbaar is het dat deze ontvangstbevestiging een antwoord krijgt? Gmail geeft bijvoorbeeld de reactie "Uw bericht is doorgestuurd naar de volgende geadresseerden of distributielijsten, maar de melding van de bezorging is niet verzonden door de bestemming:", maar de klant heeft het over situaties dat hij helemaal geen enkel bericht terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07 15:39

Pogostokje

* twiet *

Of de server het bericht wel of niet terugstuurt is, als het ondersteund wordt, een instelling voor de beheerders van die server. Uit oogpunt van bescherming van je server is het beter om die optie uit te hebben staan eerlijk gezegd, want iemand kan het misbruiken (technisch, niet juridisch).

Het protocol is gewoon een soort autoreply, via SMTP verzonden op initiatief van de server. Niks bijzonders of speciaals, het bevestigingsbericht is echt een mailtje zoals alle anderen en onderhevig aan alle restricities zoals elk ander mailtje.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.