[colo] hoster failliet, server in gijzeling genomen door dc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij een goedkope hoster heb ik een tijd terug 1u colo ruimte in gebruik genomen voor mijn servertje.

Nu blijkt deze hoster bijna failliet te zijn en heeft o.a. enkele rekeningen van het datacentrum niet voldaan.

Als reactie daarop heeft het dc de stroom afgezet en de racks afgesloten.

Mijn servertje hangt daar natuurlijk ook tussen en nu blijk ik op geen enkele wijze toegang meer te krijgen tot deze server.

Het dc zegt dat ik dit op moet lossen met de hoster.

Mag een dc mijn server gijzelen onder deze omstandigdheden?
Heeft iemand tips hoe ik dit zo snel mogelijk kan oplossen?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:28

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Het is jouw server toch? Dan moet de dc jou gewoon toegang verlenen om jouw spullen op te komen halen en dan moet je op zoek naar een andere hoster of zelf gaan hosten. ik denk niet dat je veel invloed op het betaalgedrag van jouw huidige hoster zult kunnen gaan uitoefenen. Onder het mom van een kale kip enzo..

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-06 17:49
Indien jij aan kunt tonen (d.m.v. facturen met serienummer etc.) dat de server jouw eigendom is, en niet van de colo waar jij hem gehost had dan moeten zijn in principe de server aan je teruggeven.

Indien je dit niet aan kunt tonen, mogen zij ze server niet eens aan je terug geven. Het DC doet enkel zaken met de hoster. Wat het DC betreft ben jij in deze geen partij.

Dit is echt een rot situatie, ik heb er zelf ook eens ingezeten. Het enige wat ik toen heb kunnen regelen:

- een maand colo genomen bij het dc.
- server binnen het dc laten verplaatsen (dat kon wel) en online gebracht.
- Na een maand alles opgeheven, omdat het contract op mijn naam stond kon ik de server toen wel meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-07 14:40
Zoals hierboven al aangegeven: als jij kan aantonen dat de server van jouw is heeft het DC juridisch geen poot om op te staan om je server onder beslag te houden.

Dit is trouwens wel een schofterige gang van zaken.

Als ze moeilijk blijven doen en je niet van plan bent om zelf daar een contract af te sluiten zoals brabix voorstelt kan je het beste je even laten voorlichten bij een rechtswinkel of via een advocaat.

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabix
Laat het wel even duidelijk zijn, ik ben het ook NIET eens met deze gang van zaken. Ik heb toen uit ellende maar een contract afgesloten zodat ik (en mijn klanten) z.s.m. weer online waren.

Vandaar ook dat ik binnen 1 maand opgezegd heb (kortst mogelijke termijn), en uit principe ook nooit meer een voet in dat datacentrum zal zetten :-)

Vandaar ook deze tip, als je niet kunt aantonen dat het jouw server is (geen factuur, marktplaats gekocht o.i.d.) en je hebt haast om online te komen? Kijk dan of het dc een contract met je wil afsluiten zodat je in ieder geval online bent en je de tijd hebt een andere hoster te zoeken.

edit:
Tenslotte nog een tip. Telefonisch kreeg ik toendertijd ook niets voor elkaar. Gewoon naar het datacentrum rijden en aanbellen. Dan kan er vaak veel meer geregeld worden. Je hebt de kans dat je voor niets gaat, maar als je daar in persoon verschijnt kun je vaak iets meer geregeld krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door Brabix op 28-11-2012 15:23 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Bedankt voor de adviezen.

Ik ben er in persoon langsgeweest en heb allerlei suggesties gedaan om dit netjes op te lossen maar het antwoord was steeds: Nee.

De server is idd tweedehands (eigelijk een samenraapsel).

De volgende stap is juridisch advies inwinnen. Als jullie gelijk hebben dan zal ik opnieuw een bezoekje aan het dc brengen en mijn server opeisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabix
Het vervelende is dat jij geen relatie met het dc hebt. Eigenlijk ben je dus geen partij voor hen om direct mee te praten.

Kijk anders eens of je kunt (dreigen) met het verhalen van de gevolgschade door het down zijn van je servers op je hoster. Ik zou in ieder geval met het aanschrijven van je hoster (dus de partij waar jij een contract mee hebt). Geef hem een redelijke tijd om:

a - de server online te krijgen
b - de server aan je te overhandigen

Geef ook aan dat hij momenteel niet voldoet aan zijn contractuele verplichtingen en dat je hem aansprakelijk stelt voor alle schade (inclusief vervolgschade). Tevens geld terug eisen als er vooruitbetaald is voor deze periode etc. etc.
Aangetekend versturen.

Een beetje druk op de hoster zetten kan geen kwaad. Omdat je met een tweedehands server geen factuur hebt van de machine sta je juridisch vrees ik erg zwak als het gaat om het opeisen van je hardware bij het dc. Ik zou het via de hoster spelen en daar de duimschroeven flink aandraaien.

[ Voor 0% gewijzigd door Brabix op 28-11-2012 16:30 . Reden: Spelfout(en) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Ok.

Nadeel is wel dat de hoster totaal niet reageert (telefoon/mail/support ticket/chat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

.. en de hoster zit in .. ?

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
... de penarie?

Het lijkt me niet handig om hem hier zwart te maken maar ik zou er naar toe kunnen rijden.
Maar dan... sta ik daar voor een gesloten deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Aan de andere kant, wellicht ben jij niet de enige Tweakert die bij hun host, dus wellicht krijg je hulp/medestanders en misschien hebben die wel een factuur van hun hardware en kunnen die hun hardware nog tijdig veiligstellen.

En wat is zwart maken? Je rekening niet kunnen betalen is erg vervelend maar meestal is er onmacht in het spel en we weten allemaal dat we in een crisis zitten. Als er oplichting in het spel is, is het een andere zaak.

Gaat het om dure hardware of bijzondere software/files/databases waar je geen kopiëen van hebt? Is het hosting naar klanten of puur voor jezelf? Als er meer belang is, kun je dat wellicht ook aanvoeren bij de dc of een andere partij .. ?

[ Voor 21% gewijzigd door Alfa Novanta op 28-11-2012 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-07 14:40
Is er al voortgang ?

Ik blijf er trouwens bij dat het DC geen beslag kan leggen op goederen van jouw, jij bent ze niets verschuldigd. Op het moment dat ze trouwens echt verder gaan met beslag en verkoop is het zaak om zo snel mogelijk daar bezwaar tegen in te dienen. Anders ben je je spullen dus gewoon kwijt.

De server is tweedehands, zit er toevallig 1 onderdeel nieuw in ? Dan heb je misschien wel een aankoopsbewijs met serienummer van dat onderdeel. Heb je anders misschien nog mailwisseling of iets dergelijks van diegene waar je het vandaan kocht die je kan overleggen mocht het nodig zijn?

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 15:52
Zolang de hoster niet formeel failliet is dan is het niet vreemd dat een DC je terugstuurt naar de hoster.
Natuurlijk heeft een DC geen eigendomsrechten over de hardware. In zekere zin is het ook stom dat een DC de boel niet direct vrijgeeft, want zakelijk valt er niets te winnen.

Of 'gijzelen' door op de formele strepen te gaan staan mogelijk is hangt af van de omstandigheden. Als je voorheen zonder tussenkomst van de hoster binnen kon wandelen voor een server dan zou dat nu ook nog moeten kunnen. Dat ineens niet doen kan je zien als onrechtmatige daad.

Als je rechtsbijstand hebt dan moet je gewoon een brief laten sturen waarin je de hardware en de daarop geslagen data opeist. Dat laatste is relevant, want anders heb je de kans dat de rechtsbijstand het zelf al goedkoop af wil kopen met je. Op dezelfde wijze kun je ook de hoster dwingen mee te werken / failliet laten verklaren. Deze laatste komt de overeenkomst immers niet na.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 30-11-2012 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Ok ik heb m'n servertje terug *O*

Op WHT zijn wel wat topics te vinden die hier over gaan en men lijkt het er over eens te zijn dat het DC geen servers van derden mag gijzelen:
http://www.webhostingtalk...wat-nu.html#axzz2DXKGJr9q

Woensdagavond had ik een boos gesprek met het DC nadat ik ze bovenstaande link had gestuurd en had gevraagd m'n server daarom vrij te geven. De DC medewerker gaf geen krimp en bleef nee zeggen.

Donderdag mocht ik hem toen plotseling toch ophalen.

Meteen gedaan en nu gaan we hem in een ANDER dc hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-07 18:30
Zie maar zo, ben blij dat ze niet zomaar een server aan iemand meegeven en wel wat aan security doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Om nog even een natrap te geven en dit topic boven water te houden als er op gezocht wordt. Ga gewoon niet in zee met Grafix. Die DC's zitten ook aardig in de problemen en we zijn zelf een aantal weken geleden geforceerd te verhuizen omdat DC ruimte weggehaald werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Juup schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 12:35:
Ok ik heb m'n servertje terug *O*
jeuh, feli d:)b
Op WHT zijn wel wat topics te vinden die hier over gaan en men lijkt het er over eens te zijn dat het DC geen servers van derden mag gijzelen:
http://www.webhostingtalk...wat-nu.html#axzz2DXKGJr9q
OMG .. wat wordt daar lekker met modder gegooid .. damn .. en allemaal publiekelijk. Goed bezig :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-06 21:39
Megamind schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 10:52:
Om nog even een natrap te geven en dit topic boven water te houden als er op gezocht wordt. Ga gewoon niet in zee met Grafix. Die DC's zitten ook aardig in de problemen en we zijn zelf een aantal weken geleden geforceerd te verhuizen omdat DC ruimte weggehaald werd.
Uit welk pand moest je geforceerd weg verhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
xares schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 18:39:
[...]

Uit welk pand moest je geforceerd weg verhuizen?
Capelle ad ijssel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:58

Stewie!

Keen must die!

Ben je toen binnen het datacenter verhuisd of naar een andere lokatie? Die lokatie gaat sluiten toch?
Pagina: 1