• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-07 16:14
Beste Tweakers,

Vandaag ben ik bij een collega langsgegaan die problemen had met haar HP Pavilion DM1-4000sd. Die wilde niet meer starten (Smart Hard Disk error...?). "Press F2 to run diagnostics" --> Doet helemaal niets. Ik kan er alleen voor kiezen om Windows normaal te starten (de rest van de opties doet het simpelweg niet), maar starten werkt niet.

Heb er vervolgens voor gekozen om de HDD uit de laptop te halen. Zo gezegd, zo gedaan. Heb vervolgens de HDD in mijn laptop gestopt (als extra harde schijf, in een caddy in de ODD bay) en de laptop gestart. De bios herkende de HDD niet, dus ik ging door met opstarten. Windows startte moeizaam (soms zelfs niet), terwijl ik de Windows vanaf mijn eigen HDD bootte, niet van de "kapotte".

Afijn, eenmaal in Windows probeert Windows drivers te installeren voor "schijfstation". Na een periode van 15 minuten faalt dit uiteindelijk (geen drivers gevonden). In "Deze computer" is de schijf niet te zien. In "Apparaatbeheer" wel, maar alle opties die ik probeer (uit-/inschakelen, stuurprogramma bijwerken, etc.) lopen uit op vastlopers.

Als last resort de HDD maar mee naar huis genomen en in mijn PC gehangen. De BIOS van mijn PC herkent de HDD wel, maar geeft aan bij de POST dat de schijf niet gecontroleerd kon worden. Wel laat hij de juiste opslagruimte zien, dus deze informatie kan worden opgehaald.

Echter, ik krijg mijn PC niet opgestart, als ik de HDD in mijn PC hang. Ik start de Windows vanaf mijn eigen schijven, maar hij wil met geen enkele mogelijkheid starten.

Ik ben onderhand door mijn hele arsenaal heen en hoop dat jullie mij kunnen helpen bij dit probleem. Is er manier om deze HDD nog aan de gang te krijgen en de belangrijke gegevens er vanaf te kunnen halen?

Bij voorbaat dank,

Tom

• Tommiiee
Heb voor Caine Linux gekozen, omdat deze wat forensische tools aanbiedt om er eventueel nog iets mee te kunnen.

Het commando dat je opgaf gaf me de volgende output:
Standard Inquiry (36 bytes) failed [Input/output error]
Retrying with a 64 byte Standard Inquiry
Standard Inquiry (64 bytes) failed [Input/output error]
A mandatory SMART command failed: exiting. To continue, add one or more '-T permissive' options.
Lijkt me einde verhaal.. Of zijn er nog andere opties?

• Tommiiee
Heb nu de SMART data te pakken gekregen. Wie wordt hier wijs uit?
Reallocated Sector Count - FAILING

Normalized: 133
Worst: 133
Threshold: 140
Value: 561 sectors

Count of remapped sectors. When the HDD finds a read/write/verification error,
it marks the sector as "reallocted: and transfers data to a special reserved area
(space area).

==============================
Current Pending Sector Count

Normalized: 1
Worst: 1
Threshold: 0
Value: 65534 sectors

Number of sectors waiting to be remapped. If the sector waiting to be remapped is subsequently
written or read succesfully, this value is decreased and the sector is not remapped. Read errors
on the sector will not remap the sector, it will only be remapped on a failed write attempt.

• Tommiiee
Vreemd, schijf is nauwelijks een jaar oud en er is niets bijzonders mee gebeurd. Wat zijn mijn opties op dit moment voor het recoveren, want ik ben vandaag geen steek verder gekomen (behalve de SMART uitdraai).

• Tommiiee
Werkt GetDataBack ook als de schijf niet echt 'herkend' wordt door Linux? (lees: niet weergegeven wordt door I/O errors)

• Tommiiee
adyta schreef op donderdag 27 september 2012 @ 23:01:
[...]

Ah inderdaad, hij wordt helemaal niet herkend. Wat je dan kunt doen is proberen buiten een OS om er een image van te maken, bijvoorbeeld met Acronis. Daarbij de read errors laten negeren en dan maar zien wat hij nog terug kan halen. Een dergelijke actie kan tot enkele dagen duren (uit ervaring).
Ah da's misschien wel een goede optie. Welk Acronis product heb ik dan precies nodig?

• Tommiiee
Ga ik proberen, bedankt.

• Tommiiee
Heb het geprobeerd, maar ook Acronis kan de schijf niet zien. Ik heb Acronis wel gewoon in Windows gestart.. Is dit de bedoeling, of kan ik op een of andere manier Acronis starten tijdens de boot van mijn PC en van daaruit clonen o.i.d. ?

• Tommiiee
Helaas, met Acronis krijg ik het ook voor de boot van OS niet voor elkaar. Schijf wordt simpelweg niet herkend.

TestDisk kan ik nog proberen morgen, maar ik las op de pagina waar je naar linkt dat dat gaat om softwarematige fouten. Hier gaat het om een fysiek kapotte disk. Weet niet of het dan nog zin heeft?

• Tommiiee
Heb het opgegeven. Collega probeert het nog op een ander adres, maar de prijskaartjes die professionele bedrijven vragen zijn toch echt te duur.

Ik verklaar 'm dood.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee