Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17-10 18:56
quote:
Ray schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:05:
mm daar zit bij mij een knop met een 4kantje met een pijltje. wellicht dat die functie alleen op de US zit ?

kan je de US trouwens per 0,5 graad instellen of alleen per 1.0 verschil ?

edit. opvallend is dat het ratel geluid wat mijn unit ging maken na twee weken tijdens koelen er tijdens verwarmen niet is.. dat gaat nog leuk worden om die op te sporen
Hier zit hij:

Ik kan hem instellen per graag: -2 -1 std +1 +2 (std zal wel 0 zijn)

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:12

Notna

Where are you?®

Sinds vandaag mag ik mij de gelukkige eigenaar van een Daikin Multisplit airco noemen, te kennen;

2MXM40M/FTXM20M/FTXM35M

De aanschaf is uiteraard om er frisjes bij te zitten in de zomer, maar eigenlijk ook vooral om mijn gasverbuik nog verder te drukken. Ik heb geen PV (zit wel in de pijplijn voor de nabije toekomst) maar aangezien ik alleen mijn huiskamer verwarm denk ik dat ik onder aan de streep nog kan besparen door mijn CV alleen bij <=5 graden buiten te gebruiken. We gaan het zien de komende tijd ; ik gok dat ik de verwarming nog iets van w weken kan uithouden voordat het huis teveel afkoelt. Tot nu toe is de CV sinds maart dit jaar niet meer aan geweest :)

Standby verbuik van deze setup is overigens 6.5w. Valt mij nog enorm mee.

Notna wijzigde deze reactie 07-10-2016 19:36 (3%)

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16-10 21:27
quote:
Binnetie schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 21:42:
Mijn huis is van 1989, deze is geïsoleerd. Woon er nu 2,5 jaar. Weet niet of deze woningen goed geïsoleerd zijn? Er is vloerisolatie (van die grote stukken piepschuim onder de vloer). De zolder is geïsoleerd, dit allemaal conform de waarden die in 1989 golden. Is dit dan redelijk geïsoleerd?

Had de WP gisteren om 20.30 uitgezet en om 0.00 uur was de temperatuur op de thermostaat nog constant. In de zithoek misschien een paar tiende afgekoeld.
Als je huis van 1989 is, dan is het waarschijnlijk wel slimmer om hem aan te laten staan. Ik zal mijn eigen post hier maar even copy-pasten:

Het hangt er ook vanaf welke Daikin je hebt:

Als je naar de 5kW kijkt:

Ik ga er vooralsnog vanuit dat dat datapunt bij 12C een glitch is in data of testmethode.

Als je dan kijkt naar 7C, dan zie je dat:
6,5kW = COP ~4,6
2kW = COP ~7,3
Dat is een 60% hogere COP bij deellast, oftewel 60% meer warmte voor je kWh stroom.
Oftewel je gebruikt 37,5% minder stroom voor dezelfde warmte.

Als je huis nu gedurende de nacht 30% afkoelt, dan bespaar je ergens tussen de 15% en 30% aan warmte gedurende die periode (de afkoeling is proportioneel aan de dT, dus niet lineair, maar het hoogst vlak na het uitschakelen van de verwarming). Zeg dat de besparing 25% is t.o.v. constant verwarmen gedurende die periode. Dat is nog steeds minder dan de 37,5% besparing die je hebt als je constant verwarmd.

(30% afkoelen betekend 30% van de dT t.o.v. buiten verliezen, e.g. 0C buiten en dan van 20C naar 14C zakken. Dit gaat er ook vanuit dat je met 30% vermogen de boel warm kunt houden en dat je de 5kW Ururu gebruikt. Voor de kleinere modellen is het effect minder. Als je 's ochtends de boel langzaam laat opwarmen, dan is de winst ook minder, want dit gaat er ook vanuit dat je met 100% verwarmd tot alles weer helemaal door en door verwarmd is. Echter koelt een beetje fatsoenlijk huis gedurende een nacht geen 30% af. Dit komt ook door 2e orde effecten, zoals interne warmtebronnen, etc.

Warmtecheck.nl Thermografie en Blowerdoortesten | De Duurzame Energie Wiki op dewiki.nl

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14:31
quote:
wizzopa schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 13:05:
[...]

_/-\o_

Baas boven Baas. ;)
En ik zal je op je woord moeten geloven. >:)
En is je meting wel juist. :)

De conclusie die ik wel kan trekken dat wij Tweakers goed bezig zijn.
T/m vandaag :)

Ik heb veel meer data, maar niet in balkjes vorm.
Eens zien of ik dit vanuit Domoticz op pvoutput kan krijgen ...

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Speedy-Andre
Dit is het totaalverbruik per dag van 2 3,5kW units :)

Ik meet de airco's met een stekkerzendertje, de voeding zit op de binnen-units.

Speedy-Andre wijzigde deze reactie 10-10-2016 13:29 (68%)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Speedy-Andre
quote:
wizzopa schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 14:55:
[...]

Weet jij zo of er nog meer tweakers zijn die het verbruik van hun WP naar Pvoutput sturen zo als ik het doe.
Nee, een totaal verbruik komt wel regelmatig voor op pvoutput.
In het L/W wp topic wordt wel meer gelogd, maar vaak met eigen tooltjes.

Hier kan je zien dat 10kWh per dag bij mij al veel is :9
Bij je Daikin is 10kWh per dag uitzonderlijk laag :+

Speedy-Andre wijzigde deze reactie 10-10-2016 16:02 (26%)

• Binnetie
Zo'n moeilijke woonkamer heb ik toch niet?
In blauw zien jullie de plaats van de unit. Rood was een optie, hebben we niet gedaan.

http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/Doornheegde%201%20bijgesneden%20airco_zpsrapwkkqo.jpg

Ik heb gespeeld met -2 als setting maar afslaan ho maar. Toen ik hem op auto fanstand had staan afgelopen weekend sloeg hij wel af. Maar op fanstand 1 of 2 gebeurd dit niet. Gevolg is dat ik meer kWh verbruik.

• Binnetie
Dit vond ik in de service manual:

Hier lees ik dus ook iets over die 2 graden dat de temperatuur door loopt zegt maar.

Op dit moment zijn mijn instellingen zo:

Standaard staat bij mij aan:
- automatisch filter reinigen aan (die sterretjes)
- flash streamer luchtzuiveren (dat 'raket' tekentje)
- automatisch schimmelweren (dat C tekentje)

Zijn deze settings nu extra energieverbruikend? De installateur zette deze ook standaard aan.

De setting adjust heat temp kom ik in het service manual niet tegen, hiermee pas je de waarde aan van -2, -1, std +1 en +2.

Waarom hij de ene dag wel stopt en de andere dag niet snap ik niet, zoals Ray aangeeft stopt hij bij hem wel. Welke instellingen gebruik je dan? Heb je handmatig een bepaalde fansnelheid in gesteld of staat hij op AUTO?

Vanaf vanochtend 7 uur tot nu heeft hij 4kWh verbruikt, waarvan tot de middag nog op stand 3 blazen. Ik laat hem vannacht eens aanstaan. En gat dan vanaf morgenochtend 7 uur weer meten hoeveel er nu per dag ongeveer verbruikt wordt. Hier wilde ik vandaag al mee beginnen, maar had de auto off optie nog aanstaan. Dus hij ging een uur nadat ik naar bed was weer uit :|

Binnetie wijzigde deze reactie 11-10-2016 20:23 (15%)

• Maikie18
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 17-07 20:35
Inmiddels weer ruim een maand verder en ik ben nog steeds aan het twijfelen maar het wordt nu toch echt tijd om over te gaan tot aanschaf.

Ik ben er in ieder geval zo goed als zeker aan uit dat het de ftxm units van daikin gaan worden aangezien deze goede prestaties zouden leveren en de prijs redelijk is.

Het idee begon met 1 unit op de ouder slaapkamer om te koelen in de zomer, maar al snel werd me duidelijk dat 1 unit niet de andere 2 kinderkamers mee zou koelen, dus zouden het 2 units worden, 1 op de ouderkamer en 1 op de grootste kinderkamer. Toen ik erachter kwam dat je er ook vrij voordelig mee kan verwarmen werd ik enthousiast omdat we zonnepanelen hebben en tussen de 1000 en 1500 kwh per jaar over hebben. Dus het idee was om er beneden dan ook maar een te plaatsen. We hebben een woonkamer met open keuken, hier zit nog enige twijfel want ga ik met 1 unit namelijk wel alles kunnen verwarmen? zo niet dan moeten het er 2 worden maar dan kost het meteen een stuk meer en ik vraag me af of het dan nog wel rendabel gaat zijn.

Stel dat ik voor 3 units ga 2x ftxm20 en 1x ftxm42. Is het dan beter om een 3mxm68 te nemen of een 4mxm80 ( +- 500 euro prijsverschil )

Ik heb al eens eerder een plattegrond gepost maar bij deze nogmaals.Ik denk zelf dat ik ze het beste bij de rode markering kan hangen maar de blauwe zijn ook allemaal mogelijjk.

Panasonic MDC06G3E5 WP, 4160Wp-z op een SMA 3600TL -21,Atlantic Explorer 3 200L WPB

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11:41

antonboonstra

3670Wp + WP + Tesla + Zero

Topicstarter
quote:
Speedy-Andre schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 09:48:
Het is wat met die Daikins, ze doen allemaal iets anders net niet goed :)
Ik kan mij totaal niet vinden in de ervaringen die ik hier lees. Als ik de warmtepomp aanzet, gaat de unit in het begin stevig verwarmen, omdat het verschil tussen de gewenste en gemeten temperatuur hoog is, om vervolgens perfect terug te moduleren als de gewenste ruimtetemperatuur is gehaald. Absoluut geen aan/uit gedrag. Zie ook onderstaande grafiek van het elektriciteitsverbruik van de unit.

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• Binnetie
quote:
Notna schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:59:
[...]

Mijn theorie over dat verschil is overigens dat de intake temperature gebruikt wordt om te bepalen hoe warm een ruimte is; dat doet een auto immers ook die aangeeft hoe warm of koud het buiten is. Aangezien de unit in de hoek van de kamer hangt bij een raam en mijn iSense en andere temp. meter in het midden van de kamer, gok ik dat daardoor het verschil komt.

Ik heb nu een andere temp sensor die gelijk loopt aan die in het midden van de kamer zitten met metingen, even op de unit gelegd om te kijken wat die meet en of dat klopt
Dat zal heel goed kunnen, het is jammer dat ik nu niet op trapjes kan staan want anders had ik eens de temperatuur meter bovenop de Daikin gelegd of ergens eronder. Want hij hangt bij mij in een hoek van de kamer en ernaast zit op ongeveer 50cm een raam. Daar kan natuurlijk koude tocht doorheen komen.

Moet wel zeggen dat de thermostaat 20.5 aangeeft en ik de AB op 20 graden heb staan. Het weerstation geeft 19.2 aan.

• Notna

Notna

Where are you?®

Ok, ik maak express maar even een nieuwe post.

Ik heb Daikin aan de lijn gehad, welke het volgende aangeven: onder de ON/OFF knop van de binnen units zit een 10 tal gaatjes. Dit is waar de temperatuur sensor van de unit zit en dit is dus ook waar hij bepaald of hij moet verwarmen of niet. Aangezien dat als referentiepunt genomen wordt, is het dus 'on eerlijk om de temperatuur sensor midden in de kamer als ijkpunt te nemen'.

Op zich snap ik de logica, maar dat zou betekenen dat ik de unit midden in de kamer moet hangen om een soortgelijk scenario te hanteren of ik moet een thermometer onder de unit hangen en er vanuit gaan dat de temperatuur daar dermate veel verschilt tov het midden van de kamer dat hij daarom zo afwijkt.

Dat laatste weiger ik te accepteren, dat zou betekenen namelijk da tik in de avond in die hoek (waar de unit pal boven hangt) het altijd significant kouder moet hebben dan als ik aan de eetkamer tafel zit (waar de iSense hangt)

Ik ga voor de grap even een thermometer bij de sensor van de binnenunit hangen en dan kijken of dat meer logisch is.

Daarnaast heb ik een vraag gesteld over het 'verwarmen met hele korte stoten'. Er werd aangegeven dat dit een overname is van de manier waarop hij koelt en zo zuinig mogelijk koelen. Hij gaat pulserend afkoelen/verwarmen om te kijken of de temperatuur nog wel op orde is voor de hele kamer en dat er niet een halogeenlamp ( :') ) ) onder de sensor hangt die de thermometer op de schop doet.

Al met al vind ik het maar een apart verhaal en ik vraag mij ook echt af of het niet gewoon geneuzel is. Maar Tweaker dat ik ben ga ik het maar gewoon even meten :)

Keep you posted.

Notna wijzigde deze reactie 14-10-2016 13:39 (3%)

• Binnetie
Ik haal dit uit de handleiding:

en

Hier staat dat je deze gewoon moet kunnen aanpassen. Welke comfortsetting heeft hier invloed op dan?

• Binnetie
Dat dacht ik ook, maar het maakt niet uit wanneer ik dit doe, het gebeurd niet. Voorheen wel.

De verbruikscijfers van de afgelopen week ben ik gaan bijhouden. Het verbruik is van overdag 7.00 uur tot 22.00 uur:
12 oktober: 2,5kWh de hele tijd laten draaien op nachtstand
13 oktober: 2,6kWh de hele tijd laten draaien op fanstand 1
14 oktober: 1,5kWh hier begon hij op een dag ineens af te slaan toen hij op temperatuur was en ging daarna bijverwarmen
15 oktober: 0,8kWh hier had ik de temp een graad lager ingesteld om te kijken of hij ging stoppen en bijverwarmen
16 oktober: 0,0kWh niet aangehad

Op de dagen dat hij 24/7 aan stond werd het:
12 oktober: 4kWh
13 oktober: 4,1kWh
14 oktober: 3,7kWh

Nog niet heel representatief, ik wil dit beter gaan loggen als ik de juiste spullen heb.

Overigens krijg ik morgen een monteur langs, niet de installateur maar iemand uit de buurt. Zij gaan me wat uitleg geven over het systeem en lopen de installatie bij langs op tekortkomingen. De offerte die hieruit voortvloeit gaat naar de oorspronkelijke installateur die na 3 maand de installatie nog niet netjes heeft afgemaakt:

Op die laatste foto lekte de condensslang, ook als de Daikin uitstond. Vermoedelijk omdat de koppeling op het laagste punt zit en er daardoor water in de slang blijft staan.

Ik vraag dan ook gelijk even waarom de fan niet harder wil in de heat-functie.

• Binnetie
Ik heb ongeveer 100m3 en een deur die in een niet geïsoleerd bijkeuken uitkomt. Dat geeft toch weer flinke tocht. Ook de kids die de deur naar het halletje open laten staan nemen flink veel koude mee.

Ik zie inderdaad je verbruik. 105W is heel erg netjes. Hij blijft dus bij jou ook draaien maar dan met maar 105W.
Ik denk dat wanneer je de temp wat hoger zet dat de kamer eerder warm is met een hogere fanstand.

Overigens is dit dus ook weer vreemd:

Stand van de AB en de hele tijd branden de 2 groene leds om zo ineens uit te gaan... Nog niet eerder gezien. Wordt de handleiding er weer op na slaan.

• Speedy-Andre
Ik heb een Voltcraft hygro cube 100 staan, die kijkt ook naar andere gassen dan co2.
Hij gedraagt zich als een co2 meter, zet je hem buiten dan meet hij 400ppm en is er niemand binnen dan gaat hij ook richting 400ppm.
Leuk van dit ding is dat hij kan aangeven wanneer er gelucht moet worden en hij kost een fractie van een speciale co2 meter die verder niets anders meet :)

• Binnetie
Even terugkomend op bovenstaande, ik denk niet dat ik al een defrost gehad hebt omdat ik niet de zaken hoor, zie of voel die jullie beschrijven. Mogelijk dat het het automtische filter is die reinigt. Die is wel getimerd op 18 uur gebruik of wanneer je hem bijvoorbeeld na een x-aantal uur uit zet.

Wat ik wel jammer vind is het conflict tussen de AB en de app, als ik via de app een timer instel en ik heb hem daarvoor met de AB uitgeschakeld en ik druk 's ochtends eens op de INFO toets dan schakelt de unit uit. Logisch want de AB stond nog uit.
Er is een instelling waar je kunt aangeven wie er prio heeft.

Nu ik een maandje 'gestookt' heb met de Daikin kan ik een voorzichtige conclusie trekken:

https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/th_gasverbruikperiode_zpsm5uzoeaw.png

Nu moet ik dit nog een beetje tunen, want ik heb wel degelijk een ochtend de verwarming aangehad nadat we 3 dagen niet thuis waren geweest en het echt koud was in huis. Toen heb ik direct gekeken of de Daikin zelf stopte bij het behalen van de temperatuur.

Helaas kan ik het stroomverbruikt niet echt meten. De AB geeft aan 98kWh in 110 dagen. Toen ik begin te verwarmen stond hij op ongeveer 20kWh. Dus grof geschat denk ik zo'n 80kWh verbruikt te hebben aan stroom (vanuit mijn overschot), maar ik vermoed dat dit niet klopt.

Ook ben ik er nog niet achter wat nu wat beter is om te doen: 24/7 aan laten staan en rond 22 uur 2 graden lager in te stellen. Of rond 22 uur uit en dan 's ochtends aanzetten.

Ik wacht nog steeds op een offerte voor het herstellen van de slechte installatie afwerking (ook alweer 3 weken geleden).
Ik merk overdag wel wat koude stroom langs mijn huid gaan als de Daikin even wat blaast. Dit is misschien wel gewenning maar soms is het niet heel fijn, een ander moment aangenaam. Afgelopen weekend heb ik de voordeur met enkelglas en waar alleen een aluminium brievenbusklep de scheiding tussen buiten en binnen was vervangen voor eentje met een borstel en klep. De deur naar de bijkeuken heeft een tochtstrip + de drempel iets sluitender gemaakt. De vorige eigenaar vond het nodig om in elke binnendeur een slot te willen hebben. Deze heb ik aan de binnekant dichtgelakt met ducktape. Helaas kan ik nergens van die kortschilden vinden van 13 cm zonder sleutelgat. Alleen van 17 cm wat niet mooi staat.

Dan nog een stukje comfort verbetering. Ik heb een glasboer gebeld voor een prijs voor het vervangen van het enkelglas in voor- en achterdeur + een klein raampje er boven voor HR++ glas indien dit mogelijk is. Donderdag komt hier iemand voor langs.
Ik wil dan gelijk een prijs opvragen voor het vervangen van al het dubbelglas op de benedenverdieping.
Dit voor een stukje extra comfort en ik hoop wat kWh's te besparen voor de toekomst als ik bijvoorbeeld een quooker of extra airco om te koelen voor boven. Een quooker gebruikt ook al redelijk snel 400-500kWh. Je bent geen 2x per dag 8 min de waterkoker meer nodig en bespaart wat met koken op de inductiekookplaat.

• Notna

Notna

Where are you?®

Mijn metingen voor oktober (wat vanaf 10-10 pas gaat lopen)

Vooral die dag dat mijn schoonouders er waren is leuk; ik moest de AC toen op 21 graden zetten omdat 'ze het zo koud hadden' (wat niet gek is; bij hun thuis is het altijd 23 tot 24 graden :X )

Niet geheel ontevreden met een graaddag van 0.11 kWh :Y Vorig jaar had ik de CV nog niet aan in deze periode, dus ik kan het helaas niet vergelijken met een soortgelijke periode. Ik heb het idee dat het vorig jaar rond deze tijd warmer was dan het de afgelopen tijd was.

Notna wijzigde deze reactie 01-11-2016 09:03 (19%)

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
Anton Rongen schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 09:04:
[...]

Bestaat er een HOW-TO van deze rapportage? :)
quote:
Binnetie schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 09:08:
[...]

Dat ziet er erg mooi uit! Mooi resultaat. Niet voor een hele maand, maar dan nog heb je een extreem mooi verbruik :) Wat bedoel je met de kolom 'stand in kWh'?
Misschien wil je de sheet delen? Mijn sheet is een beetje vernaggeld en klopte niet meer door de ingewikkelde dingen. Zo kunnen we mooi meten met z'n allen.
Heb je hem 24/7 aanstaan en wanneer is jou meetmoment? Volgens mij had je dezelfde soort ruimte als mij, maar dan met HR++ dacht ik?
Let wel; dit is niets automatisch hé. Ik ben zo een autist dat ik iedere avond de meterstanden met de hand opneem en in Mindergas/Energiemanager/NUON/Excel en daar wat berekeningen overheen gooi :+. Het moet prima automatisch te doen zijn met bijv. Domoticz, maar daa rheb ik nu even het geld niet voor noch de tijd om het allemaal even uit te zoeken. Dus dan maar analoog ;) . Maar voor de goede orde:

1. Ik heb een kWh meter aan de groep hangen van de A/C (enige wat op deze groep zit, dus een zuivere meting)
2. Elke dag neem ik ik de stand op (note: 'Stand in kWh' bedoel ik mee dat de verbruiksmeter een totaal verbruik heeft staan op het display. Het verbruik van de dag ( 'Verbruik in kWh') is dan ook stand vandaag - stand gisteren)
3. Dat gooi ik in een Excel lijst
4. De graaddagen haal ik uit Mindergas.nl
5. Verbruik in kWh / gewogen graaddagen = graadag verbruik in kWh

Daar krijg je dus bovenstaande lijst uit. In een ander Excel sheet houd ik al het verbruik bij:

Ja die DIV/0 errors moet ik er nog uithalen :+

Verder:

Specs van het huis:

Tussenwoning uit '64, HR ++ met kunstofkozijnen (note; te verwarmen ruimte heeft voorkant op het zuiden en is ene huiskamer + open keuken van ~84m³ ), 2 volwassenen (allebei altijd thuis) + 3 kinderen onder de 7 jaar, Apparaten wisselend tussen D en A++, vrieskist in de schuur, alles LED, CV tuned , stook temp op 19, koken op gas, om de dag bad (kinderen) en om de dag douchen (volwassenen)

Meten doe ik steevast tussen 22.30 en 23.00 uur (bedtijd :+ ). De A/C heb ik niet 24/7 aan; aangezien ik vanuit huis werk, schat ik elke ochtend in of de zon zijn werk gaat doen, of het een winderige koude dag is etc. etc. en of ik dus de boel moet gaan ontvochtigen of dat ik het op verwarmen zet.

De kosten zijn een beetje natte vinger werk; ik doe gewoon verbruik * 0.21 cent

offtopic:
Overigens heb ik eindelijk antwoord terug van Daikin over de DROGEN functie; deze is niet gestuurd in de sensor adhv rVh, maar aan de hand van temperatuur schommelingen. In het kort:

1. Drogen zal niet starten als de gemeten temperatuur onder de 18 graden is (wat bij de Daikin dus ~16 is)
2. Drogen zal stoppen als de temperatuur teveel gezakt is vanaf het moment dat het aan gaat tot het moment van stoppen.

Eigenlijk kan je drogen dus alleen fatsoenlijk gebruiken als het al óf heel warm is binnen óf als je het samen gebruikt met bijv de CV of een andere hitte bron

Notna wijzigde deze reactie 01-11-2016 09:22 (16%)

• Binnetie
quote:
Notna schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 09:02:
Ik heb het idee dat het vorig jaar rond deze tijd warmer was dan het de afgelopen tijd was.
Ik heb even teruggekeken, maar het was vorig jaar gemiddeld wel iets kouder (Drenthe)

• Binnetie
Ik heb eindelijk de offerte binnen van het herstellen van de tekortkomingen, veroorzaakt door de huidige installateur:

Het punt met de werkschakelaar wordt een discussiepuntje, wie dat gaat betalen. We hebben hem zelf geplaatst maar de installateur heeft hem aangesloten:

De kabel tussen buitenunit en werkschakelaar is bovenaan gesloten, nu is deze verder waterdicht maar zo kan er dus water bij inkomen. Deze schakelaar wordt ook verkocht op de site van de installateur. Bovenaan de muur is nog een overschotje van de dakgoot.

Overige zaken:

Die zijn vervangen voor dat dure schroefje van 45,20 excl. BTW

Leidingen niet goed geïsoleerd + condensslang die niet goed vastzat en lekte (door de sifon werking, condenswater blijft daarin staan en gaat dan bij de koppeling lekken).

Hier was ik mee bezig voordat ik langdurig aan een rolstoel verbonden werd. Moest nog beter afgewerkt worden.

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat te doen. De installateur zou eind september/begin oktober al langskomen. Dit waren loze beloftes, want ik heb niets gezien. Daarom heb ik een onafhankelijk installateur gevraagd de tekortkomingen te noteren + maken van een offerte (dat heeft me ook al veel geld gekost), maar dan heb ik wel een onafhankelijke firma gehad die er naar gekeken heeft.
De installateur gaat denk ik nooit akkoord met de offerte, maar goed aan de andere kant heb ik er al heel veel uren inzitten om wat gedaan te krijgen:
- hun achter de broek aanzitten
- 2 ochtenden bezig geweest door een verkeerde geleverde wifi-module
- kinderboekjes kapot door de condenslekkage

Dat is ook niet gratis.

Zal ik ze gewoon de offerte doorsturen met een CC naar Daikin (die gaven begin augustus aan dat ze eventueel wel wilden bemiddelen).

Edit:
Misschien laat ik de werkschakelaar wel uit de offerte halen en laat ik mijn pa een goede werkschakelaar plaatsen (iemand een tip?). Dat scheelt in prijs en discussie omdat dat net het punt tussen overgang van wat wij gedaan hebben en waar de installateur het overneemt.

Offerte zonder de werkschakelaar en de werkzaamheden eraan:

Binnetie wijzigde deze reactie 01-11-2016 15:08 (8%)

• Binnetie
Het verbruik hier zit al rond de 8kWh in een periode van 6.30 uur tot 21.30 uur.
Zoveel had ik niet verwacht en ik ga ook niet uitkomen met mijn overschot zo.

Hoop echt dat het enkelglas van de voor- en achterdeur vervangen gaat helpen. De maten hiervan zijn vandaag opgenomen, evenals de rest van de ramen op de beneden etage om van dubbelglas naar HR++ te gaan.

Wat me gisteren opviel: toen de duettes naar beneden gingen in de woonkamer steeg de temperatuur langzaamaan 1 graad. Dus die duettes houden in elk geval iets tegen. Toen de duettes vanochtend omhoog gingen merkte ik direct dat het kouder aanvoelde.

Hier zien jullie de ramen welke op de beneden etage aanwezig zijn:

De ramen nemen zo'n 40%-50% van de oppervlakte van de muur voor rekening en lopen van 50-60cm van de vloer tot bovenaan het plafond. Onder de ramen zitten radiatoren. De enkelglas voordeur krijgt veel koude te verwerken en beslaat ook direct wanneer ik de deur van de kamer naar de hal open doe.

Hoop echt dat het wat gaat schelen want 8kWh is wel erg veel.

• Binnetie
quote:
Speedy-Andre schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 17:44:
Dat komt me bekend voor :)
Ik heb denk ik nog meer oud glas, 1,6m hoog over 6m waar het condens op staat :/
Een paar ramen zijn vernieuwd toen ik de roosters verving voor suskasten, die blijven droog.
Omdat het zo veel is kan ik niet even snel alles vernieuwen zonder een loterij te winnen.
8kWh is vrij veel, weet je wat je aan gas kwijt was geweest?
Dit was even het verbruik van vorig jaar tegenover die van dit jaar:

Met andere woorden zat ik op zo'n 50m3 gas voor verwarmen. Want nu is deze niet aan geweest (1x een ochtendje). Die 37,08m3 is voor warm water en douchen, door ziekte moet ik nu het bad laten vollopen in plaats van kort douchen.

Een kennis van me was gisteren ook zo'n 8kWh kwijt gisteren maar dat was bij 24/7 draaien.

Ik moet nog even kijken wat ik wil aan ventilatie in de ramen, ik woon op een hoek dus misschien toch ook maar suskasten erin.

Vanochtend waren de ramen in de woonkamer (op het westen) helemaal nat van boven naar beneden. Het kleine raampje op het noorden was droog.

@gasschuif, hoe moet ik de formule zien? als het verschil tussen dubbel en hr++ ongeveer 1,8 W/m2K en het glasoppervlakte (moet ik na meten) is zo'n 15-16m2 waar kom ik dan op uit?

Binnetie wijzigde deze reactie 08-11-2016 17:59 (22%)

• Binnetie
Lijkt me een goede optie. Met tripple glas wordt het wel erg duur allemaal.

Qua ventilatieroosters moet ik even kijken naar de bediening. Deze komen in het kozijn toch? Met andere woorden er steekt niks uit wanneer je direct op het kozijn een duette hebt?
Ze hangen altijd zo'n 40 cm naar beneden vanaf de bovenkant van het kozijn. Koortjes mogen niet meer i.v.m. gastouder. Een hendel is te hoog bij alle ramen. Een stang zou dan volstaan, ik weet niet of een zelfregulerende ook te voorzien is van een stang.

De Duco GlasMax, deze roosters zijn geluidswerend (licht omgevingsgeluid), misschien dat dit wat is voor aan de voorkant. Daar staat ook de buitenunit opgesteld namelijk. Direct naast het raam. De prijs van Duco GlasMax ten opzichte van Ducoline is wel zo'n 50-60 euro per raam meer. Als je kiest voor de zelfregulerende klep.
Aan de achterzijde zou dan gewoon Ducoline kunnen.

Binnetie wijzigde deze reactie 09-11-2016 12:07 (9%)

• Binnetie
Als ik de brochures zo lees dan valt Glasmax al af. Vanaf het glas aan de binnenzijde tot de rand van mijn kozijn heb ik 45mm. De behuizing aan de binnenkant bij glasmax is al 59mm. Met andere woorden dan steekt de binnenzijde tegen de duettes aan.

Een oplossing kan zijn om de duettes standaard 10 cm te laten zakken zodat er ruimte is. Misschien is dat sowieso wel beter omdat er anders niet goed geventileerd kan worden (er ontstaat geen goede trek).
De touwtjes die dan zichtbaar zijn wanneer je de duette laat zakken zitten op 63mm van de ruit. Dat zou net moeten kunnen.

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
Binnetie schreef op woensdag 09 november 2016 @ 18:43:
Ik weet het niet. Het was 642 excl. BTW. Terwijl mijn installatiekosten €430,- waren. Nadeel is dat ze hun reistijd hebben. Maar voor dat bedrag zouden ze denk ik allang alles moeten kunnen herstellen.

De condensslang (flexibel) wordt vervangen voor een vaste buis. Hoe het precies zit weet ik niet, dat gaan we zien maandag. Het is dus bijna opgelost!

Hopelijk wordt hij ietsjes zuiniger omdat nu de warmte al deels wordt afgegeven door de kale koperen buizen,
Bij de installatie hier (en wat ook aangegeven wordt in de installatiehandleiding van Daikin zelf) hebben ze gewoon 10 (12?)mm PVC buis genomen genomen voor de condensafvoer. Het eerste stuk is flexibel (het gedeelte in huis) en daarna loopt het over op die PVC buis.

Hier nu een aantal dagen lekker warm gezeten met de FTXM en ik ben er nog steeds erg tevreden over. Verbruik is prima te noemen. Alleen ben ik het niet helemaal eens met de regelstrategie van de AUTO fan stand.

Wat ik doe is het volgende:

07.00 uur - Ik kom beneden in de huiskamer, waar het ~16.5 graden op het moment is. Ik zet één raam in de (winter)kiepstand in de huiskamer en 1 in de keuken*. Airco gaat aan op 20 graden setpoint, fanstand AUTO
07.10 uur - compressor is nu goed op stoom. Ik hoor dat de fans van stand 2 naar stand 4 gaan en daar op blijft blazen
~12.00 uur - Ik hoor de airco afslaan binnen en zie dat het ~19.5 graden binnen is. Helemaal goed
~12.00 tot 19.00 uur - Airco gaat met tussenpauzes van ~10 tot 15 minuten steeds even 10 minuten blazen op stand 2. Na 19.00 uur zet ik de airco uit. Dan is het nog behaaglijk tot we naar bed gaan ~22.30/23.00 uur

Ik zou echter verwachten dat de airco op de AUTO stand er voor zou willen zorgen dat de setpoint temp gehaald wordt binnen korte tijd. Ik heb nu dan ook gewoon de fanstand handmatig op 5 gezet en het is nu om 08.53 al 18.9 graden binnen. Het verbruik (per uur) is nagenoeg niet meer dan als ik het op AUTO zet (scheelt misschien 20 watt omdat de interne fan harder moet draaien) maar de setpoint wordt op deze manier wel een stuk sneller gehaald wat volgens mij een stuk efficiënter zou moeten zijn?
Het is momenteel niet kouder dan gisteren buiten en/of binnen toen ik ging starten, dus ik kan mooi eens een vergelijk trekken qua verbruik. Dat ziet er overigens zo uit:

GET = Gemiddelde Etmaal Temperatuur in Celcius

offtopic:
*Ik zet expres even de ramen tegenover elkaar open in de ochtend ivm de RV. Ik heb het tot nu toe op deze manier tussen de 48% en de 53% weten te houden met geen condens. Het is natuurlijk wel wat zonde om het op deze manier te moeten doen. Ik zet het raam rond de middag aan de voorkant weer dicht in ieder geval en laat die in de keuken open staan tot we naar bed gaan.

Gisteren is er iemand langs geweest voor bodemisolatie. Ik denk dat dit wellicht handiger is om te doen (lees meer comfort, de terug verdien tijd is wellicht wat langer gezien het tussen de 750 a 900 euro gaat kosten) dan te gaan stoken met de ramen open (en dus een trek hebben in de huiskamer)

• jvdmast
  • Laatst online: 18-10 15:53
Het valt mij ook wel op dat de WP er erg lang over doet om, met telkens tussenpozen, van 18,4 naar 19,5 graden te komen. In een redelijk goed geisoleerde tussenwoning met overal HR++ glas en de WP ruim bemeten qua m3 kamerinhoud, duurt het toch 4 uur. In die tijd neemt hij wel telkens een pauze van een aantal minuten.

De WP staat dan in de Auto stand met de verticale swing aan.

EDIT: om even mee te doen met wat we zoal verbruiken, afgelopen 2 dagen resp. 2,5 en 2,6kWh. :)

EDIT2: Ook als ik de wp in stand 3 zet gaat hij nog steeds telkens even "uit". Dat ligt dus niet aan de stand Auto.

jvdmast wijzigde deze reactie 10-11-2016 09:55 (19%)

• Elsandre
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 04-10 14:47
Vandaag de Ururu Sarara 5kw geïnstalleerd als hoofdverwaming beneden (100m3).
Eigenlijk ben ik al vanaf eind 2014 al op dit forum aan het lurken om informatie binnen te halen.
Na zoveel positieve berichten heb ik de overstap gemaakt.
http://imgur.com/a/Gre9Q

Boven willen wij low temp. L/W plaatsen met radiatoren in de slaapkamers en voor het douche/tapwater.
Maar daarvoor moet ik eerst weer uitzoeken wat nou de beste oplossing is. ;)

• zeegerd
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 09-10 12:22
quote:
Binnetie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:15:
Wat ik nog niet begrijp is dat de luchtvochtigheid nu niet daalt.
Daikin US:

Koelen -> zal ontvochtigen, dit gebeurt sowieso.
Verwarmen -> kan bevochtigen, dit is een aparte functie.

Variant:
Ontvochtigen = 'koelen light', zoals iemand hierboven hierboven net al zei eigenlijk. Het apparaat probeert allicht de temperatuur ongeveer gelijk te houden, maar dit is lastig. Warmere lucht kan meer vocht bevatten; dus bij het koelen zal dit condenseren in het apparaat, dus in de zomer: condenswaterafvoer. En in de winter: de verwarmde lucht kan voorzien worden van wat meer vocht (mits dit uit de buitenlucht gehaald kan worden, maar dat is lastig omdat er al weinig vocht in zit).

Op dit moment ben je aan het verwarmen, dus tegelijk ontvochtigen klinkt niet logisch omdat het apparaat daarbij tegelijk moet koelen. De RV zal vermoedelijk ergens 40-60% zijn, wat best aardig is om in te verblijven; iets hogere luchtvochtigheid bij relatief lage (winter)temperaturen wordt juist als prettiger ervaren.

2200 Wp ZO 45° + 1710 Wp ZO 5° + 2360 Wp ZW 15° + Daikin US 3.5

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:13

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Ik zie het inderdaad. Weer wat geleerd :)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

UPDATE na 2 jaar verwarmen met de airco

Het zonneoverschot werd afgefikt door bijstoken van een sfeerkachel. Maar ik wou een veel groter deel gas besparen. Al snel kom je dan uit op warmtepompen op basis van water/water of lucht/water. In dit artikel staat ook:

De lucht warmtepomp is de goedkoopste warmtepomp maar eigenlijk alleen geschikt voor bijverwarming in voor en na seizoen. Het apparaat werkt wel in de winter maar bij lage temperaturen bevriest de buiten unit en wordt een verwarmingselement gebruikt om deze weer te ontdooien de COP daalt dan tot 1.0!

Echter dit is al lang niet meer waar. Nadeel van een water/water of lucht/water warmtepompen is dat je een lage temperatuur verwarming moet hebben (LTV). Dus dat betekent vloerverwarming en/of LTV radiatoren. Deze warmtepompen halen hun hoge COP bij een warmwater temperatuur van 35 graden. Dus dit is een heel grote investering wanneer je nog geen LTV hebt en ook de prijs van warmtepomp zelf komt daar bovenop. In mijn situatie niet rendabel te krijgen bij een bestaand huis, met geen vloerverwarming en klassieke radiatoren. Ondanks de huidige subsidie op warmtepompen. En voor een water/water warmtepomp moet je ook nog een grondboring (mogen) doen.

En toen kwam ik erachter dat goede airco’s ook heel goed kunnen verwarmen. En nog beter, ook bij lage temperaturen halen sommige een hoge COP, bij -15 graden Celcius een COP van 3.5! Hier een overzicht van lucht/lucht warmtepompen (airco’s):
Monosplit < 3 kW
Monosplit 3-4 kW
Monosplit 4-5 kW
Monosplit 5-6 kW
Multisplit

Belangrijk is dat je kijkt naar de verwarmingscapaciteit bij lage temperatuur en niet alleen naar een hoge SCOP. Multisplit systemen hebben een lagere SCOP, maar kan weer gunstig zijn in prijs wanneer je ook boven wil verwarmen. De kleinere systemen vallen vaak af, omdat deze wel een hoge COP hebben, maar bij lage temperaturen blijft er geen verwarmingscapaciteit over, om je huis warm te houden.

Daikin Ururu Sarara Model FTXZ35N/RXZ35N

Ben toen serieus aan het overwegen geweest de airco "Daikin Ururu Sarara" te gaan kopen voor het verwarmen, omdat ik een overschot heb aan ongeveer 300 kWh. En omdat nu allemaal met een sfeerkachel op stroom te blijven opmaken… Tja, een airco wordt nog niet veel gebruikt voor verwarming. Maar denk dat dit toch wel een veranderende trend is. Grootste nadeel van een airco is het toch aanwezige (achtergrond) geluid. De ene zal zich daar helemaal niet aan storen, een ander juist wel. Bij ander omgevingsgeluid valt het niet op, maar zonder ander geluid valt het wel op. En wil je het boven warm hebben, heb je er 2 nodig of een multisplit. Of de CV gebruiken om alleen boven te verwarmen.

Model FTXZ35N/RXZ35N heeft een SCOP van 5.73 (Verwarmingscapaciteit 5 kW) en model FTXZ50N/RXZ50N een SCOP van 5.50 (Verwarmingscapaciteit 6.3 kW) en hebben R32 als milieuvriendelijker koelmiddel.
Beide kunnen tot -20 graden hun werk doen, maar ik kan gewoon bijverwarmen met mijn HR ketel. Dus ik heb gekozen om voor de eerste te gaan. Het aantal dagen kleiner dan -5 is tegenwoordig in Nederland zeldzaam.

Voordelen "Daikin Ururu Sarara":
1. Ururu - bevochtiging zonder afzonderlijke watertoevoer
2. Sarara - ontvochtiging zonder onnodige koeling
3. Ventilatie – frisse lucht, zelfs met gesloten ramen
4. Luchtzuivering – non-stop gezuiverde en allergievrije lucht
5. Verwarmen en koelen

Verwarmingscapaciteit

Bij het kiezen van de airco moet je vooral kijken naar het verwarmingsvermogen bij lage temperaturen en niet alleen kijken naar de SCOP. Ik heb de Daikin Ururu Sarara gekozen, omdat deze een hoog verwarmingsvermogen heeft bij lage temperaturen en ook kan bevochtigen en ventileren via buitenlucht. En natuurlijk een hoge SCOP en milieuvriendelijk R32. Maar deze is wel prijzig natuurlijk. Heb geen ervaring met andere merken, maar volgens mij hebben de meesten geen bevochtiging en ventileren via buitenlucht.
De verwarmingscapaciteit van model Daikin Ururu Sarara FTXZ35N/RXZ35N is bij een binnentemperatuur van 20 graden Celsius:
• Buitentemperatuur -15 graden Celsius: 2.23 kW (COP 3.4)
• Buitentemperatuur -10 graden Celsius: 2.71 kW (COP 3.9)
• Buitentemperatuur -5 graden Celsius: 3.19 kW (COP 4.4)
• Buitentemperatuur 0 graden Celsius: 4.32 kW (COP 4.5)
• Buitentemperatuur 5 graden Celsius: 5.00 kW (COP 5.0)
• Buitentemperatuur 10 graden Celsius: 5.45kW (COP 5.3).

Dus bij heel lage temperaturen heb ik niet genoeg aan de airco alleen. Dan zal de CV of sfeerkachel moeten bijspringen. Gelukkig is het niet zo vaak/lang zo koud. Zeker niet bij de laatste warmere winters.

Eindresultaat na installatie (November 2014)

De knop is doorgehakt en het is Daikin Ururu Sarara FTXZ35N/RXZ35N geworden. Heeft met complete installatie 2750 euro gekost bij ClimaSense. Zie de foto voor het resultaat.

Het valt me op hoe snel de temperatuur in de woonkamer (40 m2), bijkamer (10 m2) en keuken (10 m2) 's morgens op temperatuur is. De airco gaat via een timer aan om 1 uur voor opstaan en bij opstaan is het al 19.5 graden en vrij snel daarna 20 graden. De CV ketel had in het verleden er langer voor nodig om het op te warmen.

Mijn Daikin Ururu Sarara (nominaal verwarmingscapaciteit van 5 kW) zou geschikt zijn tot 100 m3, maar kan mijn 156 m3 goed verwarmen. Nu is het wel zo de verwarmingscapaciteit achteruit gaat bij lagere temperaturen (lagere COP) en dat je dan juist meer verwarmingscapaciteit nodig hebt. Mijn huis is uit 1991 en heeft 'oud' dubbel glas, dus niet super geïsoleerd, voorlopig B label. Maar heb ruim voldoende capaciteit met de airco. En desnoods kan ik bijstoken met de CV of sfeerkachel op stroom.

De airco wordt gebruikt voor hoofdverwarming van de benedenverdieping. Huis is een halfvrijstaand huis, bouwjaar 1991, 550 m3 inhoud, 'oud' dubbel glas, onder en boven, geen vloerverwarming, radiatoren.
Ik heb een woonkamer van 10 meter lang en ongeveer 4.5 meter breed, daar meteen aangrenzend een bijkamer/studeerkamer van ongeveer 3x4 m (dus L- kamer, open ruimte) en daaraan grenzend de keuken (ook ongeveer 3x4 m). Hoogte plafond 2.60 m. Er is een open boog naar de keuken van maar 1 meter breed. Toch is het in de keuken maar 1 tot 2 graden minder warm dan in de kamer.
De airco staat aan de tuinzijde, en kan via de schuine blaas stand de kamer, bijkamer en keuken bereiken.
Ikzelf heb de airflow horizontaal op een vaste stand gezet (schuin) zodat de lucht naar woonkamer, bijkamer en aangrenzende keuken gestuurd wordt. De verticale airflow heb ik ook op een vaste stand gezet, want de breeze functie vond ik minder prettig. Daarnaast de ventilator snelheid op automatisch gezet.

In het begin is het even wennen aan het toch aanwezige geluid. In de fluisterstand heb je daar weinig last van, maar dan warmt de ruimte niet zo gelijkmatig op. Maar de ventilator staat nu continue op automatisch, went snel. Maar is wel persoonlijk. Koelen is meegenomen in de zomer, maar ons huis is redelijk koel en zullen de airco dan alleen maar gebruiken wanneer de temperaturen binnenshuis erg oploopt. Dat werkt fijn wanneer het nodig is of om de luchtvochtigheid naar beneden te brengen. Er is nog geen 55 kWh verbruikt voor koelen in de zomer. De overhang van de Daikin Ururu Sarara is iets forser dan andere airco's, maar valt niet echt op. Maar smaken kunnen verschillen.

Ik heb nog 10 cm over tussen de onderkant airco en bovenkant schuifpui, dus je hebt minimaal 30 cm nodig. Ze moeten een gat door de muur boren voor de slangen en dan moeten ze niet een (ijzeren)balk tegenkomen. Bij mij kwamen ze boven de ijzeren balk uit, de balk zat net boven de schuifpui (gat zit ongeveer in het midden van de airco).

Verwarmen bovenverdieping

Ik heb maar 1 Dakin Ururu op de benedenverdieping. De slaapkamer op de eerste verdieping is niet verwarmd en we hebben altijd het raam op de slaapkamer op kiepstand staan. Wij vinden het niet fijn als de slaapkamer verwarmd is, maar dat is persoonlijk. Probleem is wel de badkamer, want daar wil je het wel warm hebben. Wij lieten in het begin de CV ketel aanslaan 's morgens, zodat de badkamer warm is. En we hebben een straalkachel met automatische uitschakeling boven de spiegels hangen.

Uiteindelijk zijn we ook gestopt met het verwarmen van de badkamer, hal en slaapkamers van de kinderen met gas en verwarmen nog alleen met de straalkachel de badkamer, die via een timer aan/uitspringt zodat het ’s morgens niet heel koud is.

Heb de airco automatisch ingesteld om 1 uur voor opstaan aan te springen en om 23:00 uit. Staat de hele dag op 20 graden, in de kamer wordt het gek genoeg warmer (+2) dan de ingestelde temperatuur. De keuken is natuurlijk iets kouder, rond de 19 graden, maar dat is voor ons geen probleem.
Wij hebben op de gang/boven geen airco verwarming. Dit is wel iets om over na te denken. Wij hebben in de slaapkamer nooit verwarming aan, de kinderen wel. In de badkamer hebben we een straallamp. De kinderen hebben een elektrisch keramisch kacheltje (500 Watt), maar die zijn vaak niet meer thuis en zijn nu het huis uit. In de hal wordt het ook kouder, maar is voor ons niet direct een probleem. Wil je het boven ook warmer hebben is een tweede (goedkopere?) airco aan te raden of een multisplit of gewoon de CV gebruiken voor alleen boven te verwarmen. Voor dat laatste zal dan wel de thermostaat boven gehangen moeten worden.
De airco heeft een krachtige luchtstroom, aan het geluid zijn we snel gewend, maar dat is wel persoonlijk natuurlijk. Zeker als er ander geluid in de omgeving is (TV, praten) heb je er geen last van. Wanneer je het echt helemaal stil wil hebben, moet je niet aan een lucht/lucht verwarming beginnen, maar kun je beter kijken naar een lucht/water warmtepomp.

(Jaar)verbruik (vergelijk gas en stroom)

Quote van 28 december 2014:
Tja, het is hier afgelopen nacht erg koud geweest, -5 graden gedurende de nacht/ochtend, overdag ook beneden nul gebleven (-2), in de avond weer naar -5 en nu is het -3.5 graden onder nul.
De Daikin Ururu Sarara 3.5 kW heeft er aan moeten trekken om de 156 m3 op temperatuur kunnen houden zonder CV. Heb geen nachtverlaging toegepast, dus heeft continu de benedenverdieping op temperatuur kunnen houden. Whopping 20 kWh verbruik over 24 uur. Maar ja, dit had anders ook 18 m3 gas geweest kunnen zijn. Vannacht komt de warmte weer onze kant op, dus vannacht een 2 graden nachtverlaging. Morgen weer boven nul voorspeld. Vandaag toch ook nog 4 kW uit de paneeltjes geperst, ondanks dat ze in het begin nog helemaal onder de sneeuw zaten. Aan het eind van de dag lag er alleen nog maar sneeuw op de onderste 2 panelen.

Bij -5 graden over 24 uur heb ik dus ongeveer 20 kWh verbruikt en daarmee de temperatuur op constante temperatuur kunnen houden. Maar geeft ook al aan dat ik bijna aan het maximum verwarmingsvermogen zat. Nu hoeft dat geen probleem te zijn, wanneer het nodig is kan de CV ketel bijspringen/meehelpen of mijn sfeerkachel van 1500 Watt. En het is meestal niet zo heel koud.
Je zult goed de COP waardes moeten vergelijken voor de airco voor de verschillende lage temperaturen en kijken hoeveel verwarmingsvermogen/totale capaciteit er dan nog over blijft. Met de Daikin US 3.5 kW heb ik in ieder geval meer marge en is ook efficiënter. Ik heb bewust niet het 5.0 kW model genomen, omdat die wel meer verwarmingsvermogen heeft, maar een iets lagere SCOP. Gelukkig blijkt dat met mijn B-label huis ik het warm kan houden met het 3.5 kW model.

a) Gasverbruik

2010 was een erg koud jaar, 3302 graaddagen t.o.v. 2831 in 2012. En met 0.70 m3/graaddag ook minder zuinig (hoe kouder, hoe hoger de m3/graaddag bij mij).

Via CV tuning (70 graden), kamerthermostaat een graadje lager, ton zon radiator folie en plat dak van keuken aan buitenzijde geïsoleerd heb ik het verbruik terug kunnen brengen. Maar de laatste jaren was het ook minder koud. In 2013 heb ik ook met een sfeerkacheltje bijverwarmd, dus daarom vergelijk ik ook met 2012.

Historie gas:
2010 0,77 m3/graaddag
2011 0,62 m3/graaddag
2012 0,57 m3/graaddag
2013 0,43 m3/graaddag (bijstoken met sfeerkachel)
2014 0,35 m3/graaddag (bijstoken met sfeerkachel)

b) Stroomverbruik

Het is niet te geloven, maar het gasverbruik komt overeen met het stroomverbruik van de airco!
Normaal kan er uit 1 m3 gas 8 kWh gehaald worden. Met een SCOP van 5.73 haalt de airco uit 1 kWh echter 5.73 kWh. Het blijkt dat de HR CV ketel helemaal niet zo efficiënt is en ook meer CO2 uitstoot. Dus in plaats van rond de 1600 m3 gas gebruik ik nu 1600 kWh stroom. Stroom kost 19 eurocent per kWh, gas kost 61 eurocent per m3. Tel uit je winst. Daarnaast heb ik door verdere stroombesparingen een overschot van ongeveer 1500 kWh (dus gratis stroom), dus ondanks het extra verbruik van de airco bijna nul op de gas en elektriciteitsmeter! Hierdoor heb ik een negatieve energierekening.

• Binnetie
Wat ik me nu afvraag, is het verbruik bij koude dagen en een hoge luchtvochtigheid/mist nu stukken hoger dan met alleen koude heldere dagen zonder mist? Mist slaat op de unit en bevriest zou je denken.

Gisteren kwam ik thuis in de mist, rond 19 uur. Het was toen zo'n 0 graden:

Vlak daarna begon een defrost. Nadeel is dat de temp dan bijna een graad terugloop en wanneer het weer op temperatuur is dat er weer een defrost komt.
Ik ben bij mijn kwh-meter in de meterkast wezen kijken en daar viel me op dat er nauwelijks verschil tussen fanstand 2 en 5 zit. Met zulk weer lijkt het me beter om niet de autofanstand te gebruiken maar gewoon zelf te bepalen. Want de autofanstand gaan bij mij niet echt harder blazen. Alleen als de lamellen van onder naar boven bewegen dan gaat hij even een stuk harder blazen.

• Notna

Notna

Where are you?®

Omdat ik weet dat jullie niet vies zijn van wat statistieken:

Best tevreden mee :Y. December kan ik pas een beetje gaan vergelijken wat ik met gas zou verbruiken, maar historisch gezien kan ik de best OK gok nemen dat het dus 1 tot 1.3m³ per 1kWh verbruik is. En dat is toch weer 2/3de van de kosten (nog afgezien van het milieuaspect)

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 14:47

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

De laatste tijd met de koude periode bleef de WP in de hal beneden een beetje achter in opwarmen, ook trok ie meer vermogen.

Vanmorgen heb ik de buitenunit maar eens meer zichtbaar gemaakt, de planten ervoor waren in de afgelopen 2 jaar fors doorgegroeid. Het resultaat is direct merkbaar, minder vermogen, sneller warm, minder ijsvorming, had ik eerder moeten doen natuurlijk. Er kan nu weer een fatsoenlijke slok lucht door.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 8 radiatoren.

• Jack
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06-10 12:38

Jack

MHz Matters

quote:
Ray schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 08:19:
persoonlijk vind ik het nog steeds jammer dat Daikin geen L/L plus L/W systeem heeft waar bijvoorbeeld Samsung dit wel kan (maar persoonlijk vind ik de huidige range binnenunits zo lelijk dat ik hiervoor niet gekozen heb)
Het binnendeel is een condensor en een radiaal ventilator. Op zich niet heel veel anders dan een convector met ventilatoren, zoals een Jaga met DBE. Dat is prima toe te passen als je een L/W wp hebt. En de Jaga ziet er naar mijn idee ook een stuk beter uit.

[Specs]

• Notna

Notna

Where are you?®

Zo, dit staat wel even wat beter:

Ben benieuwd of het nog gaat helpen tegen defrosts.

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
quote:
Binnetie schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:16:
[...]
Dat dacht ik ook om hem 24/7 door te laten draaien. Maar hij blijft maar doorblazen en stopt nooit omdat hij nu de gewenste temperatuur niet haalt. De unit moet dus ontzettend veel werk verzetten. Je zou dan denken dat als hij 24/7 moet stampen dat hij ook veel eerder in een storing schiet wat ook weer kostbaar kan zijn of is een Daikin US geschikt om hem zo zwaar te belasten?

@antonboonstra, hier branden nog geen lampjes. Zal eens in de handleiding kijken welke handelingen verricht moeten worden om de flash streamer te reinigen.
Doordat ie doordraait, hoeft hij juist minder te 'stampen'. Dat de ventilator doordraait, betekent niet dat hij de gewenste ruimtetemperatuur niet heeft bereikt. De warmtepomp kan modulerend regelen. Hij verwarmt daardoor net zoveel als dat er verloren gaat naar buiten (stabiele situatie).

Qua schoonmaken van de streamereenheid:

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
antonboonstra schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:45:
Wat is jullie verbruik van de warmtepomp de afgelopen week? Vorige week viel het nog mee, maar nu gaan er best een aardig aantal kWh doorheen. Alsnog weinig als je het terug rekent naar m3 gas (ongeveer delen door 9).

Datum kWh
12-1-2017 5,4
13-1-2017 6,8
14-1-2017 8,1
15-1-2017 9,6
16-1-2017 10,8
17-1-2017 13,5
18-1-2017 13,0
19-1-2017 4,8
Et voila:

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
Binnetie schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:24:
Wederom een nieuw verbruiks record in januari: 373kwh gemeten met de afstandsbediening van de Daikin.
En de maand is nog niet helemaal om.
In december was het 257kwh.

Ben echt benieuwd wat het verbruik gaat doen als vrijdag de nieuwe ramen erin zitten.
Ik zit deze maand aan net geen 201 kWh, December op 155. Totaal verbruik sinds 07-10 is 490 kWh. Zal morgen even de stats draaien voor deze maand :Y

Edit: Bij deze

Note, in 2015 had ik voor januari 504 graaddagen en een verbruik van 116m³ gas voor puur verwarming. Dit jaar heb ik 584 graaddagen met een verbruik van 200,96 kWh aan elektra

Notna wijzigde deze reactie 01-02-2017 08:21 (24%)

• Binnetie
Vandaag zijn ze vol goede moed begonnen met de ramen vervangen. Mijn vriendin boven met de oppasskinderen. Ik beneden aan het werk. Verwarming boven aangezet. Daikin uit.

Kom ik er na 2 uur en 3 ruiten verder erachter dat ze helemaal het verkeerde glas besteld hebben... |:( :F 8)7

De U-waarde schijnt hetzelfde te zijn, maar geen thermische spacer erin. De vertegenwoordiger van het geleverde merk 'zou mij wel even ompraten'. Later hoor ik via de glaszetters dat hij mij zou mailen met bewijzen etc. Na een uur is er nog niet gemaild. Ik ga spijt krijgen als ik elke dag naar het verkeerd geleverd glas moet komen. Kunnen we beter nu stoppen dan over een week.

Niks verkeerd over de glaszetters. Die kunnen er niks aan doen. Maar even goed over nadenken wat ik ga doen.

Nu alles uit staat heb ik mooi tijd om de streamereenheid te reinigen. Toevallig begon daar de oranje led gistermiddag van te branden. Dan heeft de Daikin er al 1800 draaiuren opzitten.

Edit: Alles eens gereinigd, wat viel me nu op? Er lag een heel dik pak stof op de filters, terwijl automatisch filter reinigen aan staat. Ik maakte de klep open en zag dat het oranje filter raampje niet hoorde te zitten zoals hij volgens de handleiding hoort te zitten. Met andere woorden, het automatisch reinigen heeft niet gewerkt. In de stofbak zat ik ook amper stof... leuk zo'n airco servicemonteur. Als de streamereenheid weer droog is zal ik eens testen of het reinig werkt. De 2 filterraampjes zien er wel erg fragiel uit. Ik vermoed dat er wat afgebroken is door de monteur een paar maand terug, maar goed zal eerst weer eens testen.

Toch even beter bekijken en er is wel iets afgebroken door de monteur. De stoffilter links draait niet rond en hapert omdat hij niet goed wordt vastgehouden:

In het midden hoort alles in elkaar te zitten lijkt me. Zal weer eens gaan bellen om zo'n oranje filterraam klem te krijgen.

Binnetie wijzigde deze reactie 04-02-2017 14:32 (40%)

• Binnetie
Bij mij gaven ze aan: als je perse de andere ruiten wil (St Gobain Ecoclear HR++) dan moeten we die gewoon omwisselen want wij hebben geen zin in gezeur. Ik heb nu Pilkington Optifloat 5mm met Optitherm S1 4mm met de normale spacer (argon vulling, coating op zijde 3).
In de offerte had ik beide ruiten gevraagd om te kijken wat het prijsverschil was, maar ik had duidelijk vermeld dat ik met TGI-spacer wilde.

Prijs in de offerte was hetzelfde voor beide soorten glas. Ik heb zwart op wit staan dat ik voor de Ecoclear gegaan ben. In de papieren van de glaszetters stond ook dat ze dat besteld hadden. Toch vreemd dat er een heel ander merk geleverd wordt.
Gelukkig heb ik nog niks betaald, ik denk dat ik er met mijn leverancier wel uitkom. Ze willen tenslotte ook nog graag de bovenverdieping van nieuw glas voorzien en de buitenkant van mijn huis schilderen.

Ik heb Daikin een e-mail gestuurd met de foto's van het afgebroken schanierpunt met het verzoek of ze 2 nieuwe oranje filterklemmen willen leveren. Doordat ik op krukken liep heb ik de stofbak etc nog nooit aangeraakt dus ik kan het niet kapot gemaakt hebben :)

Ben er ook achter waarom het allemaal niet lekker pastte:

De schroefjes zaten er ook niet fijn in, scheef geschroefd. Geen wonder dat het dan niet fijn past en ze kracht gaan zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Op basis van de uitlezing van de Daikin zelf heb ik afgelopen maand 161 kWh verbruikt (zelfde als notna :*) ). Met 432 graaddagen in februari kom ik dan op 0,373 kWh/graaddag. De DIN rail kWh meter heeft in dezelfde periode 165,9 kWh gemeten, dus dat komt best aardig overeen. Heeft volgens mij voornamelijk te maken met de wifi-uitbreiding die ook een paar Watt snoept.

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
wwfje schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 00:55:
Hoeveel binnen units van hoeveel kw hebben jullie dan?
Mijn units verbruiken +- 15 kw/h
Per dag!
In mijn geval 1 x 2.0 (slaapkamer) en 1 x 3.5 (huiskamer) met een 4 kW buitenunit (FXTM) en een setpoint van 18.5 graden (wat in de praktijk 20 ~20.3 is)

Mijn hoogste dagerbruik tot nu toe is 11.23 kWh geweest, maar ik zit eerder dagelijks rond de 4 a 5 met de huidige temperaturen buiten. Die lage waar van rond de 1 die je hier beneden ziet komt gewoon door een mooie zonnige dag. Mijn huis ligt pal op het zuiden, dus als de zon er eenmaal staat hoef ik de airco alleen in de ochtend even aan te zetten en verder niet. Rest van de dag blijft de warmte wel hangen :)

Notna wijzigde deze reactie 02-03-2017 07:20 (18%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Vanmiddag zijn tijdens een onderhoud beurt de standaard kunststof balken van mijn woonkamer WP vervangen door fix-it foot rubber dempers. Tevens 4 nieuwe trilling dempers eronder.
Dit vanwege een brommend geluid tijdens de defrost cycles deze winter. Hopelijk is dit nu verholpen
De unit staat nu super verend opgesteld.

Gasschuif wijzigde deze reactie 14-03-2017 19:12 (10%)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 8 radiatoren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

Nu ik de Daikin Ururu Sarara twee en een half jaar heb (sinds november 2014), even een vergelijking, inclusief de gemiddelde temperatuur per maand.

Na de onderhoudsbeurt per 8 maart is te zien dat het verbruik teruggelopen is (23% minderverbruik), ondanks ongeveer gelijke gemiddelde temperatuur in april. In de koude maand januari heb ik veel meer verbruikt (41%), maar was dan ook veel kouder, dus lagere COP. Maar in februari heb ik ook meer verbruikt, terwijl het juist warmer was t.o.v. voorgaande jaren (23% meerverbruik per graaddag).

en hier het totaalverbruik:

We zullen zien wat het komende winter geeft.......

ZuinigeRijder wijzigde deze reactie 03-05-2017 07:26 (18%)
Reden: Dropbox links werken nu anders als vroeger, geen verbetering ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

quote:
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:19:
Nu ik de Daikin Ururu Sarara twee en een half jaar heb (sinds november 2014), even een vergelijking, inclusief de gemiddelde temperatuur per maand.

[afbeelding]

Na de onderhoudsbeurt per 8 maart is te zien dat het verbruik teruggelopen is (23% minderverbruik), ondanks ongeveer gelijke gemiddelde temperatuur in april. In de koude maand januari heb ik veel meer verbruikt (41%), maar was dan ook veel kouder, dus lagere COP. Maar in februari heb ik ook meer verbruikt, terwijl het juist warmer was t.o.v. voorgaande jaren (23% meerverbruik per graaddag).

en hier het totaalverbruik:

[afbeelding]

We zullen zien wat het komende winter geeft.......
Leuk zo'n overzicht. Heb zelf ook iet geknutseld met mijn Plugwise data. Hier 2 Mitsu en 1 Daikin
Locatie Berkel en Rodenrijs

Toont het zelfde karakter, 2014: 327 kWh 2015:918 kWh 2016:1173 kWh 2017: 750 kWh

Over de gehele periode 3920 kWh, vind ik nog wel meevallen :) In dit huis 23 jaar geleden begonnen met een dikke 3000 M3 gas. Wel een houtkachel hier, dat verstoord het beeld wel een beetje.

Gasschuif wijzigde deze reactie 03-05-2017 10:24 (14%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alexji
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18-10 22:02
quote:
Oxellaar schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:50:
@Appie Heijn Allereerst is mijn werkgever officieel Samsung dealer.
Ik koop dus rechtstreeks bij de importeur voor een mooi prijsje.
Samsung heeft een erg goede prijs kwaliteit verhouding, sowieso maakt Samsung geen rommel.
Maar het belangrijkste punt voor mijn keuze was het geluid, binnendeel is echt fluisterstil. Ik denk zelfs de stilste op de markt.
Morgenvroeg komt er hier een bedrijf langs die Samsung als hoofdmerk voert. De prijs viel mij reuze mee alleen de geschatten uren voor installatiewerk (3x8u!) gaat natuurlijk nergens over. Als dat omlaag kan zijn ze zeer interessant.

Ik vind het erg moeilijk om een keuze te maken tussen alle merken.

iRacing

• Beatman
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 12:51
Ik heb een 3,5 kW Daikin FTXS35K. Met dit mooie weer laat ik hem wel continue aanstaan zodat de voorwerpen, muren en plafonds niet opwarmen. Even snel de boel terugkoelen hoef je niet te verwachten.

Ook het ontvochtigende effect is overal goed te merken.

In de winter ook geprobeerd te verwarmen, maar dat heeft nauwelijks effect. De warmte stijgt juist op waardoor het alleen rondom de unit warm werd. Kou zakt juist lekker naar beneden.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• Beatman
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 12:51
quote:
Appie Heijn schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 16:52:
@Beatman heb jij ook een condenswater pompje bij dit systeem?
Nee, er loopt een afvoer door de muur. Komt uit op de dakpannen onder de dakkapel. Helaas moest het eerste stukje wel over de muur in verband met een draagbalk waar ik geen gat in wilde maken.

quote:
Speedy-Andre schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 17:08:
[...]

Als het goed is blaast een airco omlaag als hij verwarmt, bij mij gaat dat prima (hele huis warm met 2 airco's).
Boven hangt hij in een slaapkamer dus de warmte verdwijnt niet in een trapgat.
De badkamer er tegenover is bijna net zo snel warm als de slaapkamer :)
Misschien helpt het dat ik een plat dak heb met vrij dikke isolatie.
Bij mij hangt hij op het hoogste punt in huis. Ik wilde ermee verwarmen om gas te sparen, maar dat lukte niet echt. Zonder dat het ding aan stond bleef het toch wel warm. Wel extra electra gebruikt, maar niet minder gas. Nu met een ELGA L/W lukt het wel :)

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
Oxellaar schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 19:54:
Wat houdt de clean stand eigenlijk in, wat wordt er gecleand?
http://www.daikin.nl/for-.../air-conditioning/ftxm-m/

Stukje over de 'Flash Streamer'

Notna wijzigde deze reactie 01-06-2017 20:45 (13%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Speedy-Andre
Sorry voor de reclame, maar deze Midea is wel apart :+

Ik kwam daar terecht toen ik naar een Samsung AR7000 zocht :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Binnetie
quote:
Ray schreef op zondag 25 juni 2017 @ 11:27:
hebben ze hem toen los / vd muur gehaald of toch iets isolatie rond die leiding er tussen geprutst ?

zie mijn reacties van vorig jaar daarover ....
Ze hebben over de kale stukken leiding een soort isolatietape geplakt van 3 mm dik (geschat). Dit voelt een beetje aan als stof:

Het lijkt er op dat hij precies lekt bij het overgangspunt van de leiding naar de geribbelde buitenleiding. Mogelijk omdat het laagste punt is en het condens daar blijft staan/onvoldoende wegloopt. Ze zouden dit allemaal herstellen.
quote:
thido schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:00:
[...]

Bij mij werd dat stuk isolatie er afgehaald volgens mij. Vervolgens werd het geheel ingewikkeld met een of andere tape.
Onnodig en veel te dik werd er gezegd.
Nog geen condens gezien dus zal wel prima zijn.
Ben niet zo'n fan van zulke dingen, zeker omdat het op een onmogelijke plek zit om later bij te komen.
Vaak genoeg units van de muur moeten halen vanwege lekkage en condensatie.

https://tweakers.net/ext/f/BbwPBoJreC3W0sgMKdnPqynI/thumb.jpg
Bij mij zit er gelukkig niets achter de unit, maar goed bereikbaar in de berging ;)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

quote:
Lennart_1337 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:32:
Ik heb nog niet het hele topic gelezen maar lees dat hier ook mensen zijn die met 1 of 2 airco's hun (zeer goed) geïsoleerde woning verwarmen, zelf ga ik binnenkort mijn huis ingrijpend na-isoleren met nieuwe kunststof kozijnen en 3 dubbelglas, muren RC5, vloer RC4, zolder RC6,5 + balans WTW in het hele huis. (subsidie aanvraag heb ik 3 maanden geleden gedaan)

Betreft een tussenwoning en heb de muren en het dak al geïsoleerd en gebruik ~500m3 gas per jaar.

Ik ben ook naar warmte pompen aan het kijken maar W-L warmte pompen zijn vrij prijzig en reageren traag een L-L lijkt even efficiënt/efficiënter te zijn en natuurlijk beter te koelen en stukken goedkoper.
Waarbij -10 en zelfs tot -15 nog geclaimd wordt dat ze nog kunnen blijven verwarmen.

Helaas kom ik alleen de COP van de standaard 7 graden buiten/20 graden binnen tegen maar niet de plots/grafieken/tabellen die ik wel bij W-L warmte pompen vind.
Zijn er mensen die van de populaire ultra zuinige L-L warmte pompen COP specificaties hebben gevonden?
Ik gebruikte voorheen 1600 m3 gas, voordat ik de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW aanschafte, nu nog maar 100 m3 voor SWW.

Zie deze post die de COP van deze airco beschrijft:

Bij een binnentemperatuur van 20 graden is de COP (vollast?) bij bepaalde buitentemperatuur:
-15 buiten   COP 3.4
-10 buiten   COP 3.9
-5 buiten     COP 4.4
0 buiten	   COP 4.5
+5 buiten	   COP 5.0
+10 buiten  COP 5.3

ZuinigeRijder wijzigde deze reactie 28-06-2017 18:34 (3%)

• Paul C
Ik snap niet zo goed dat mensen op die extreme gebeurtenissen blijven hameren???

Dit is de verdeling van temperaturen in NL:

-10C is echt een freak event.

Daar komt nog bij dat de laagste temperaturen in Nederland altijd samenvallen met een heldere hemel, want dan kan de aarde afkoelen door straling. Een heldere hemel betekend dus dat het overdag zonnig is en weer sterk opwarmt. 's Nachts een paar uur heel koud en overdag weer warm, dat wordt in iedere redelijk tot goed geïsoleerde woning opgevangen door de thermische massa. Etmaal gemiddelde temperaturen zeggen dus veel meer dan 1-uur extreme waardes.

Ik heb in november 2016 een warmtepomp geïnstalleerd die het tot +2C aankan. Dat was een bewuste keuze en de CV installatie dient als back-up. Praktijk: Als het vriest draait de WP vol vermogen en koelt het huis heel langzaam af, ongeveer 1C per 36 uur (afhankelijk van hoe koud het is). De oplossing is dan om de CV een half uurtje aan te zetten en de temperatuur terug te verhogen naar 22C (=gewenste comfort temperatuur). De gebruiker heeft daar geen zin in en het is afgelopen winter niet lang genoeg koud geweest dat het echt oncomfortabel werd. (Voor de duidelijkheid: de gebruiker heeft zelf de back-up verwarming van de CV uitgeschakeld door de CV-thermostaat omlaag te zetten en is daar blij mee.)

De reden dat dit werkt, is omdat de woning redelijk goed geïsoleerd is en dus de deficiëntie bij lage temperaturen klein is ten opzichte van de thermische massa (=langzaam afkoelen). Daarnaast zorgt de regeling ervoor dat als de temperatuur overdag omhoog schiet dat de warmtepomp vol gas blijft geven en gebruik maakt van de hogere efficiëntie om thermische massa weer op te laden. Dus als de temperatuur overdag even lekker oploopt, dan is de achterstand weer weggewerkt.

Mijn mening:
Als je een ontzettend luxe paard bent en absoluut altijd het maximale comfort wilt, dan moet je grote WP kopen die tot -10C in de warmtevraag van je hele woning kan voorzien of een automatisch back-up systeem maken (CV-ketel die automatisch bijspringt bijvoorbeeld). Als je het echter acceptabel vindt om heel soms zelf een back-up verwarming in te schakelen en geen CV als back-up hebt/wilt, dan kun je vaak grof geld besparen door je WP conservatief te dimensioneren op -2C.

Edit:
WAF van back-up verwarming
Misschien ook wel belangrijk om te vermelden dat de juiste vormen van back-up verwarming een heel hoge WAF hebben. Zelf heb ik geen WP in mijn woning, maar toch schakel ik 's winters met enige regelmaat de back-up verwarming in, puur om punten te scoren:
"Schat het is guur weer, zal ik eens gezellig een paar kaarsen aansteken!" :*)

Paul C wijzigde deze reactie 29-06-2017 15:58 (20%)

Warmtecheck.nl Thermografie en Blowerdoortesten | De Duurzame Energie Wiki op dewiki.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Binnetie
Na precies 5 maand kan ik zeggen dat afgelopen vrijdag mijn stoffilterhouder bezorgt is! Daarna werd ik gebeld door de oorspronkelijk installateur dat ze onderdelen hadden ontvangen en niet wisten dat dit speelde. Dat klopt omdat uiteindelijk een lokale installateur de installatie heeft nagelopen en heeft hersteld.

Op laatst genoemde is het nog even wachten i.v.m. de condensproblemen:

Ik zag later dat op een ander plek ook nog druppels kwamen. Dit proces gaat ook door als de binnenunit uitstaat, vermoedelijk omdat de leiding daar op een laag punt zit en er daardoor condens blijft staan in de leiding. Buiten zie ik wel wat condenswater weglopen. Dat werkt goed, maar aan de koppeling zullen ze wat moeten doen.

Over het drogen van de lucht gesproken. Ik had vrijdag de condensafvoerslang buiten in een emmer gehangen. En de Daikin aangezet op 'Dry', de luchtvochtigheid was toen 76% na 2 uur aangestaan te hebben was de luchtvochtigheid 75% (ondertussen een keer naar 72% gezakt). Dat schoot niet op.
Toen ik koos voor 'Dry cooling' en de fansnelheid op AUTO zette zakte de luchtvochtigheid wel een stuk, naar 68%.
Dat lijkt me nog wat te hoog, verder ging hij ook niet. De binnenunit sloeg dan af om later weer verder te gaan waarschijnlijk omdat hij dan de ingestelde temperatuur van 22 graden heeft behaald. Ik kan in de settings geen optie vinden om de vochtigheid iets aan te passen. De Daikin met ongeveer 5-10% afwijking en ik dacht dat je de afwijking kon verkleinen door dit aan te passen.

Welk programma en settings werkt bij jullie het beste om de luchtvochtigheid te verlagen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
Binnetie schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:40:
Na precies 5 maand kan ik zeggen dat afgelopen vrijdag mijn stoffilterhouder bezorgt is! Daarna werd ik gebeld door de oorspronkelijk installateur dat ze onderdelen hadden ontvangen en niet wisten dat dit speelde. Dat klopt omdat uiteindelijk een lokale installateur de installatie heeft nagelopen en heeft hersteld.

[afbeelding]
Ik zag later dat op een ander plek ook nog druppels kwamen. Dit proces gaat ook door als de binnenunit uitstaat, vermoedelijk omdat de leiding daar op een laag punt zit en er daardoor condens blijft staan in de leiding. Buiten zie ik wel wat condenswater weglopen. Dat werkt goed, maar aan de koppeling zullen ze wat moeten doen.

Over het drogen van de lucht gesproken. Ik had vrijdag de condensafvoerslang buiten in een emmer gehangen. En de Daikin aangezet op 'Dry', de luchtvochtigheid was toen 76% na 2 uur aangestaan te hebben was de luchtvochtigheid 75% (ondertussen een keer naar 72% gezakt). Dat schoot niet op.
Toen ik koos voor 'Dry cooling' en de fansnelheid op AUTO zette zakte de luchtvochtigheid wel een stuk, naar 68%.
Dat lijkt me nog wat te hoog, verder ging hij ook niet. De binnenunit sloeg dan af om later weer verder te gaan waarschijnlijk omdat hij dan de ingestelde temperatuur van 22 graden heeft behaald. Ik kan in de settings geen optie vinden om de vochtigheid iets aan te passen. De Daikin met ongeveer 5-10% afwijking en ik dacht dat je de afwijking kon verkleinen door dit aan te passen.

Welk programma en settings werkt bij jullie het beste om de luchtvochtigheid te verlagen?

Mbt ontvochtigen: voor mijn FXTM werkt eigenlijk alleen koelen het beste. Maar het nadeel daarvan is dat je dan ook echt moet gaan afkoelen. De ontvochtig functie is eigenlijk de airco stand op zijn allerlaagst aan hebben heb ik het idee en werkt maar voor een paar %, zelfs in de erg natte dagen van het jaar.

Notna wijzigde deze reactie 03-07-2017 14:45 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paul C
quote:
Binnetie schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:40:

[afbeelding]

Ken je het Mollier Diagram?:

Als ik jou was zou ik niet teveel op percentages focussen, maar gewoon op je gevoel van comfort afgaan.

Hoe dan ook: als je van 76%RV@25C daalt naar 72%RV@22C, dan is dat een flinke daling van de absoute vochtigheid. Namelijk van ruim 15g/kg naar ~12g/kg. Dat zou je ook buiten in die emmer moeten kunnen zien. Ik heb een keer getest bij >80%RV@30C en toen kwam ik aan >3kg/u condens uit een 3,5kW unit.

De relatieve vochtigheid laten zakken is vrij lastig en lukt alleen als je langere tijd ontvochtigd. Dat komt omdat de bulk van het vocht in de constructie zit. Bij 70%RV moet je denken aan ongeveer 5%-vol vocht in je muren en vloeren. Ter illustratie: Als je muren 10cm dik zijn dan is dat 5l/m^2 muur oppervlak. Als je dat vergelijkt met lucht waar je het hebt over ordegrote 12g/kg (en een kg lucht is ~800l), dan snap je waarom het zo lastig is de RV te laten zakken. Al het vocht wat jij uit de lucht haalt wordt direct aangevuld met het vocht uit de constructie.

Dan heb je ook nog het feit dat de WP koelt tot de gewenste temperatuur bereikt is. Als er niet meer gekoeld hoeft te worden, dan wordt er ook niet ontvochtigd. Dus met dit weer kun je niet heel veel ontvochtigen. Sommige WP's hebben wel de mogelijkheid om "alleen" te ontvochtigen, maar dat werkt dan door om en om te verwarmen en dan weer te koelen. Dus alle warmte die verloren gaat tijdens het koelen wordt even later weer naar binnen gepompt om te zorgen dat het niet koud wordt. Rete inefficiënt. Dan kun je beter een ontvochtiger gebruiken die de warmte niet naar buiten brengt, maar gewoon terug in de ruimte blaast. (Dat doen alle serieuze ontvochtigers dus ook.)

• Sjors81
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 22:49
ik zit sterk na te denken over de aanschaf van een llwp. probleem is alleen dat ik over het algemeen niet gecharmeerd ben van het uiterlijk van die apparaten. onderstaand een afbeelding van onze woonkamer (inhoud is circa 105m3 en zou daarom aan een 3,5kw wel genoeg hebben). Mijn voorkeur gaat uit naar de locatie bij de keuken. Meest ideale locatie zou die in de woonkamer zijn (beide aangegeven met een rood vierkant). ik heb momenteel deze op het oog: http://www.comfortklimaat...ing-gwh12uc-inverter.html. Kan deze tegen een sterk gereduceerde prijs krijgen. Wat denken jullie, is de plek in de keuken voldoende om de ruimte warm te krijgen?

• Sjors81
iemand wat meer ervaring met het merk Gree en in het bijzonder het model wat ik op het oog heb? Specificaties lijken mij prima (zat eerst naar een Emura te kijken maar het prijsverschil is dermate groot dat deze is afgevallen) en als leek concludeer ik dat die redelijk overeenkomen. Ik ben er van bewust dat het geen Daikin of Mitsubishi HI maar het is ook niet de 'onderkant' van de markt volgens mij. Naast een goede prijs, gaat het mij ook met name om de 'looks' en dat de binnenunit zo stil als mogelijk is.

http://www.comfortklimaat...ing-gwh12uc-inverter.html
Gree GWH12UB Nordic 3,6 3,5 GWH12UB K3DNA4F A+++ 4,60 7,00 -30°C

daarnaast nog een vraag mbt de aansluiting. Meest ideale is natuurlijk dat ik geen aparte groep hoef aan te leggen. In feite is er op dit moment slechts 1 groep waar ik hem gezien de locatie op kan aansluiten. Op deze groep zit op dit moment een warmtepompboiler en wat stopcontacten en lampen. Ik heb de waarden van de wpb en de gree even onder elkaar gezet. Ben zelf een leek maar klopt het dat de gezamenlijke aansluitwaarde niet hoger mag zijn dan 16A? op basis van deze waardes zou ik net boven de 16A komen (9,1A+7,1A). De 9,1A gaat echter uit van volledig E-verwarmen (de 1e kolom is 'economy', de 2e 'hybryde' en de 3e 'E-verwarmen'. In principe ben ik niet van plan om alleen op het element te verwarmen waardoor ik denk dat het wat zou moeten kunnen. Graag jullie advies!

Sjors81 wijzigde deze reactie 09-08-2017 14:59 (58%)

• Sjors81
Ecen een vraag mbt de aansluiting. Meest ideale is natuurlijk dat ik geen aparte groep hoef aan te leggen voor de llwp. In feite is er op dit moment slechts 1 groep waar ik hem gezien de locatie op kan aansluiten. Op deze groep zit op dit moment een warmtepompboiler en wat stopcontacten en lampen. Ik heb de waarden van de wpb en de llwp (gree u-crown)even onder elkaar gezet. Ben zelf een leek maar klopt het dat de gezamenlijke aansluitwaarde niet hoger mag zijn dan 16A? op basis van deze waardes zou ik net boven de 16A komen (9,1A+7,1A). De 9,1A gaat echter uit van volledig E-verwarmen (de 1e kolom is 'economy', de 2e 'hybryde' en de 3e 'E-verwarmen'. In principe ben ik niet van plan om alleen op het element te verwarmen waardoor ik denk dat het wat zou moeten kunnen. Graag jullie advies!

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
Noord27 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 12:39:
@Ray Als je dan toch aan de gang gaat: beide? ;)

Heb foto's gevonden in dit topic van de Samsung. Vind het een mooi ding. Vrouwlief vind hem op foto ook mooier als een Daikin..
Mag ik ook meedoen :+ ?

Dit is een FTXM 20+35 en een MXMM (of wat de afkorting ook is) 40 buiten unit. Inmiddels een houten bekisting gemaakt voor de buitenunit zodat het minder opvallend is.

Notna wijzigde deze reactie 26-08-2017 13:10 (6%)

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 07:35
quote:
Noord27 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 00:40:
Zijn dat de waardes bij -10 graden (worst case scenario)?
Even ter vergelijking van single splits (beide modellen voor 100 m3 geschikt):

Daikin US 35N:
http://www.climasense.nl/...0m3-r32-bluevolution.html

Doet bij -10 graden 2.71kW maar werkt tot -20c (SCOP 5.73)

Daikin FTXM35M:
http://www.climasense.nl/...arch_query=FTXM&results=9

Doet bij -10 graden 2.17kW en werkt tot -15c (SCOP 5.10)

Ga je bij de Bluevolotion hoger dan het 35M model, dan daalt de SCOP van 5.10 naar 4.60, zodat het verschil groter word. Op jaarbasis scheelt het minimaal zo'n 1.5 a 2 zonnepanelen op het dak aan ''opbrengst/verschil''.

Maar eigenlijk vergelijk ik hier een multisplit buitenunit tegen een single split Daikin US, ik het erg moeite om multi splits te vergelijken in deze mix.

Maar dan denk ik dat je aan deze twee moet denken o.i.d.??:

4kW max totaal:
http://www.climasense.nl/...2x-daikin-ftxm-m-4kw.html

5kW max totaal:
http://www.climasense.nl/...2x-daikin-ftxm-m-5kw.html
quote:
sinovenator schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 08:46:
[...]
Hoeveel m3 wil je verwarmen in de woonruimte en hoe zit het met je isolatie ?
Hier een plattegrond,

In de tuin bij de X moet de buitenunit komen. De binnenunit net binnen bij de ''open'' trap, zie foto onder plattegrond.

Begane grond (enkel woonkamer +keuken, excl. PC-kamer/hal etc.) 102m3:

Eerste etage, slaapkamer boven woonkamer 43 m3:

Foto's ter illustratie waar die moet komen, boven de deur naar PC kamer:

Nog een:

Hier een foto van de gevel/isolatie:

De gehele voor+achtergevel zijn 1 en 2 jaar geleden vervangen van hout, enkelglas en bijna geen isolatie naar kunststof Keralit en kozijnen met Hr++(+) glas en 10-12cm steenwol.

De vloer is (nog) niet geïsoleerd maar wij hebben maar 900-950 m3 gas gebruikt voor een volledig jaar verwarmen en warm water verbruik.

Met de L/L pomp is het hoofddoel om uiteindelijk zonder gas te kunnen. Dus een eventuele multi-split, zou in de huiskamer+keuken afdoende moeten zijn voor het hele jaar en in de zomer de slaapkamer van 42.5m3 moeten kunnen koelen op het zuiden.

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Op 11 mei had ik voor het laatst de warmtepomp aan gehad voor verwarming, maar het huis koelt inmiddels toch wel wat af, vooral door de koude nachten. Gisteren eventjes (0,53 kWh) en vandaag wat langer (1,91 kWh) de warmtepomp weer eens aan gehad.

Koeling was dit jaar niet echt nodig. Er zijn in totaal 6 dagen geweest dat ik de koeling even aan heb gehad (5 kWh totaal), maar echt nodig was het ook niet. Het meeste heb ik verbruikt door sluipverbruik (elke dag 0,034 kWh) voornamelijk veroorzaakt door de optionele WiFi controller.

Edit: nog even het verbruik van mijn warmtepomp uiteen gezet tegen de gemiddelde dagtemperatuur buiten (gemiddelde van weerstation Eelde en Lauwersoog) over ruim 800 dagen.

antonboonstra wijzigde deze reactie 14-09-2017 17:59 (23%)

• Zubadan
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 18-10 08:39
Kleine :X sleuf gemaakt voor de koelleidingen voor de nieuwe Daikin FTXM. Morgen een regenpijp van 75 mm erin met de koelleidingen en dan afsmeren met cement. Over 2 weken komt de stucadoor en daarna kan de F-gassen monteur komen om de Daikin te installeren.

Frezen zonder stofafzuiging is overigens niet aan te bevelen 8)7. Gelukkig is het klaar en kan ik met het opbouwen beginnen :) .

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 11,9 kWp PV

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15:29

Yucon

*broem*

@johan270181

Dit is hem:

Boven op de tekening de kinderkamers, en de rest spreekt voor zich. Onder het schuine dak loopt de slaapkamer rechtsboven wel door. De badkamer rechtsonder niet.

Ik bedacht nog een alternatief. Ik wil die warmtepompen omdat de cv ketel op tilt slaat als we hem gebruiken om een beetje bij te verwarmen. De laagste stand is namelijk iets van 5kw en dat is gewoon veel te hoog als minimum in deze situatie. Om de kamers van zeg 10 naar 15 graden te krijgen is 2kw al genoeg. Het zou dus best een goed idee kunnen zijn om die warmtepompen te gebruiken om het gewoon niet te koud te laten worden. En als het de bedoeling het echt op te stoken op de kinderkamers dan is die 5kw weer ineens niet meer veel te veel.. dus dan zouden we de cv ketel kunnen gebruiken.

• Stef87
quote:
stillegenieter schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:02:
[...]
ben sinds vandaag ook lid en heb met veel belangstelling van alles mee gelezen.
mijn situatie zou bijna de zelfde zijn als jij.
ben je inmiddels al voorzien?
Hallo, ja! Ik was al van plan om vandaag een aantal foto's te plaatsen. Om te beginnen quote ik even mijn oude post zodat er een plattegrond bij staat.
quote:
Stef87 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:14:
Begane grond (enkel woonkamer +keuken, excl. PC-kamer/hal etc.) 102m3:

Eerste etage, slaapkamer boven woonkamer 43 m3:

Foto's ter illustratie waar die moet komen, boven de deur naar PC kamer:

Zie hier hoe het er uiteindelijk uit is gaan zien de Daikin FTXM35M + FTXM20M i.c.m. 2MXM40M:

Wat ons betreft zien de units er prima uit. Mijn vriendin die voornamelijk verantwoordelijk is voor het interieur vind het achteraf niet zo storend als ze eerder had gedacht.

Het enige stuk wat niet is afgewerkt met een koof, is in overleg gedaan met mij. De reden is dat de condensafvoer daar nog niet een scherpe bocht kan maken zonder dat je dan een condenspomp nodig gaat hebben. Ook kreeg ik de optie om op het bovenste stuk in de PC kamer nog (deels) af te werken met een koof, maar dat was niet mooi. Zelf wil ik witte tape om het blote leidingwerk doen en dan het grijze gedeelte in het gat etc. weer wit verven.

Er moest door een miscommunicatie later een keer terug gekomen worden naar ons huis, omdat er een extern bedrijf moest worden ingeschakeld om de betonboringen uit (NAT!) uit te voeren. Gezien er met een stofzuiger werd gewerkt, was de overlast van de betonboring minimaal.
Helaas had de betonhoorder in de slaapkamer wel iets te hoog geboord, waardoor de L/L unit in de slaapkamer iets hoger geplaatst moest worden dan eerst de bedoeling was. Ik moet zelf dus nog even een onnodig (eerder geboord) gaatje afwerken net onder deze L/L warmtepomp in de slaapkamer.

Totale prijs Daikin FTXM35M + FTXM20M i.c.m. 2MXM40M

Incl. twee betonboringen, Twee WiFi controllers en wandconsole, montage = 3247,- Euro.

Zelf moesten wij voor het stroompunt/stopcontact zorgen wat ons 120,- heeft gekost bij de elektricien die o.a. een grondkabel door de kruipruimte moest trekken.

Ik heb wel 55,- korting gekregen op de betonboringen, omdat hier een miscommunicatie had plaats gevonden waardoor Climasense het niet op de eerste afspraak allemaal kon afmonteren. Tot zover netjes afgehandeld dus!

Opmerkingen en vragen over tikkend geluid:

Op dit moment heb ik ze nog niet veel gebruikt, maar wat mij wel op valt en waar ik later misschien nog vragen over ga stellen bij de climasense is dat de L/L unit in de woonkamer een plastic kraak/tik geluid heeft als die aan staat (ook als die net is uitgezet).
Het klinkt dan alsof er een plastic plaatje tegen iets anders van plastic aan ''tikt'' of dit normaal is, nieuwigheid, krimpend plastic, of wat dan ook moet ik even afwachten. Het is zeker storend en komt ruim boven de eerste ventilator standen of de TV uit. (luchtfilters zitten prima, zijn gecheckt)

Opvallen is hoe stil de units (het tikkend geluid buiten beschouwing gelaten) zijn. De geluidsarme modus is heel erg stil en niet storend. In de automatische stand ontkomt je er niet aan dat de unit hoorbaar zal zijn tijdens gebruik.

Vragen over gebruik, verbruik en instellingen L/L:

Mijn vraag is ook aan andere L/L gebruikers: hoe gebruiken jullie de verwarming zo efficient mogelijk? Als ik automatisch in stel, dan blaast hij soms harder/zachter of gaat (denk ik) vanzelf even ''uit''. Als ik de binnenunit op ''geluidsarm'' in stel, dan blijft die continu draaien tot ik hem uit zet??
Stellen jullie de lamellen in richting een vaste positie, of gebruiken jullie de sensor?

Verder wil ik vragen of er iemand is die iets zinnigs kan zeggen over het verbruik en praktijkgebruik van bijvoorbeeld de ''flash streamer'' technologie, het klinkt allemaal erg zweverig en makkelijk om zo bacteriën/virussen te doden.

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Stef87
quote:
Notna schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:24:
@Stef87

Hé, wat ene bekende combi :+. Ik heb exact dezelfde combinatie en kan dus een aantal van je vragen of opmerkingen addresseren.

1. Het tikkende geluid; je zal denk ik iets specifieker moeten zijn (filmpje maken?) over dit geluid. Ik kan mij niet herinneren van vorig jaar dat ik een tikkend geluid hoor bij het uitzetten van de unit.
2. Ik gebruik de units in verwarm modus (zonnetje) op de gewenste temperatuur op auto stand. Hierbij gaat de unit zelf bepalen wanneer deze aan moet, op welke ventilator stand het moet etc. Dat hij blijft blazen in de fluisterstand is logisch; er is minder debiet en dus zal hij langer moeten blazen om de kamer op temperatuur te houden. Het is maar net wat je prettig vindt. Ik vind zelf de auto stand wel praktisch, ook als dat betekent dat de unit soms helemaal uit gaat. Zet de unit overigens óf op verwarmen óf op koelen; niet op de automatische stand. Dan gaat de unit namelijk zelf bepalen welke modus hij wilt gebruiken en dat is wél enorm irritant\
3.Die Flash Streamer; ik heb geen idee of het echt wat doet, maar aangezien het 0.0 extra stroom verbruikt zet ik het aan onder het mom van 'baat het niet dan schaadt het niet'. Ik heb wel gemerkt dat het soms in de winter een bijkomend geluid geeft. Het is niet altijd en zeker ook niet constant en heeft met een specifieke combinatie van factoren te maken (welke dat zijn ben ik nog niet achter overigens :P )
4. Ik stel de lamellen in op een vaste positie. Dat heeft er mee te maken dat bij mij in de hoek van de kamer, boven een bank hang. ik wil dan niet direct de lucht op mij voelen en laat de richting dan ook de kamer in gaan.Ik denk zelf niet dat het iets aan efficiënte uitmaakt, maar eerder wat je zelf prettig vindt.

Verder ben ik het met je eens dat de fluisterstand heerlijk stil is en totaal niet stoort. Ik denk dat je er een hoop plezier van gaat hebben, zeker nu de koudere maanden er aan gaan komen. Veel plezier ermee!
Ja, nog erg bedankt voor de input! De combi lijkt prima. Erg benieuwd wat die kan doen in o.a. de aankomende winter.

1. Tikjes van de unit zal ik als dit weer gebeurd even proberen op te nemen als dat mogelijk is. Het klinkt als plastic wat plastic raakt, kraakje/tik
2. Ik blijf voor nu dan even het zonnetje i.c.m. automatisch proberen
3. Ik laat hem wel even aan staan, in de winter even kijken of ik ook verschil kan merken
4. Op het moment kan ik hem naar twee kanten richten, zonder dat die richting de bank blaast, hier moet ik zeker nog even mee spelen. Als je hem net aan zet, kan je als je nog moet opwarmen eerst de koude bewegende lucht langs je voelen komen. Nog even spelen met die lamellen dus! Bedankt.
quote:
antonboonstra schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:26:
Ik vind de montage van de goot achter de unit niet echt handig (deze foto). Hiermee blokkeer je een belangrijk deel van de luchtstroom die de buitenunit nodig heeft om z'n warmte uit te halen.
Bedankt voor de input! Maakt dat uit als je de volgende nieuw geschoten foto's ziet?
Er zit echt nog wel wat ruimte tussen. De unit zuigt toch normaal lucht aan de voorkant aan en achter komt het er uit? Nu je het zegt kan ik mij er zeker wat bij voorstellen dat dit misschien niet altijd optimaal is.

Links van buitenunit:

Foto word door het tweakers album omgedraaid, maar hier Rechts v. buitenunit:

Als het echt meetbaar verschil zou geven, dan kan de wandconsole (denk ik) vrij makkelijk wat lager worden gehangen. Alles voor een goede SCOP! :P

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
quote:
Stef87 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:05:
[...]
Top, bedankt! Als de handleiding dat zegt dan heb ik iets concreets waar ik wat mee kan.
Zie hier pagina 7 van de montage handleiding.
quote:
(Helaas krijg ik net zeer dringend verontrustend nieuws, iemand van de familie is mee met de ambulance, ik ben waarschijnlijk vanaf nu even niet bereikbaar :'( )
Sterkte!

Edit: Het is ook netter als de geïsoleerde koelleidingen buiten de goot zouden zijn omwikkeld met witte tape. De isolatie is namelijk zeer aantrekkelijk voor vogels om er vanaf te pikken. En het ziet er ook nog netter uit. Zo is het bij mij aangelegd:

antonboonstra wijzigde deze reactie 09-10-2017 13:32 (24%)

• Gasschuif

Gasschuif

Of nog beter als je zoals ik ook last hebt van geluid. Lekker zware dragers van rubber granulaat.
Omdat hij op het platte (houten) dak staat had de buurvrouw last van geluid bij defrosts.
Nu met de dragers en trillingdempers niet meer. :)

Gasschuif wijzigde deze reactie 09-10-2017 15:17 (17%)

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
_Badeend_ schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 19:53:
[...]

Ik zie dit topic voor het eerst en zat er even doorheen te spitten en deze montage viel mij meteen op als koelmonteur.

Ik denk dat die goot wel degelijk de luchtstroom beïnvloed. Als ik de foto's zo bekijk is de unit sowieso al vrij kort op de muur geplaatst. Opzich is dat niet direct een probleem maar niet ideaal als je hem ook voor verwarmen gaat gebruiken. De goot erachter beïnvloed naar mijn idee wel degelijk de benodigde luchtstroom. Dit hoef je niet eens direct terug te zien in een toenemend amperage maar bij verwarmen draait de ventilator van het buitendeel maximaal om genoeg warmte te kunnen onttrekken als je dan door een belemmerde luchtstroom te weinig lucht over je verdamper trekt zal deze eerder invriezen en zal hij dus ook eerder en vaker moeten gaan ontdooien. En de ontdooi cyclus is puur weggegooide energie. De ontdooi cyclus is ook niet eens opgenomen in de cop meting dus naast dat de cop al kelderd bij lage temperaturen zal hij ook nog eens vaker ontdooien.

Tip: pak de montage instructie van de unit erbij en daar staat keuring in beschreven wat de afstand zou moeten zijn. Dit staat er wel heel ruim in want ze moeten natuurlijk rekening houden met verschillende weersomstandigheden in verschillende landen. (ik gok 20cm) maar je kan hiermee wel evt naar de installateur om een correctie te vragen mocht je het wel willen aanpassen.
Heb jij als monteur dan ook issues met die houten constructies om buitenunits heen? Mijn eigen voorbeeld/constructie:

https://photos.app.goo.gl/Twa9kugFJMl9ntRf1
https://photos.app.goo.gl/2QKsayK0DoBlVYF03

Ik zou aan de bovenkant simpelweg nog een sleuf kunnen maken om daar ruimte te maken voor de airflow.

• Otan
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 02-10 22:08
Beste allen,

Hopelijk zit ik in de juiste topic..

Mijn naam is OTan, 41jr, woonachtig in Eindhoven en sta op het punt een L/L warmtepomp aan te schaffen met als doel verwarmen woonkamer/keuken.

Echter twijfel ik nog tussen volgende 3.5kW systemen met allen een SCOP van 5.1, althans op papier:

·         LG Prestige H12AL
·         Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG (http://www.innovations.mitsubishi-les.com/nl/m-series/msz-ln)
·         Toshiba Daiseikai 8 RAS 13-G2-KVP/AVP
·         MHI SRK35ZSX-S
·         Panasonic Ethera KIT-Z35-TKE

De Ururu Sarara, welke kennelijk favoriet is onder de die hards, zou met een SCOP van 5.7 een logische keus zijn maar ivm afmetingen binnenunit, met name de diepte van ca 38cm, valt deze af.

De prijs van aanschaf+installatie buiten beschouwing gelaten zou ik graag weten waarom welk systeem ik het best kan kiezen.

Eventueel een ander systeem met een SCOP van minimaal 5.1 zolang de diepte van binnenunit enigszins redelijk is.

Reden is zoals ik aangaf verwarmen woonkamer/keuken met een totale opp. van circa 52m2 en inhoud van circa 140m3.

Het betreft een hoekwoning waarbij ik de mogelijkheid heb de binnenunit op positie A of positie B te plaatsen. Dit zijn buitenmuren. Zie https://photos.app.goo.gl/RNPyAQczxAEMtkMQ2

Buitenunit komt op het platdak waarbij leidingafstand circa 7 meter zal zijn bij keuze voor positie A en circa 5m bij positie B.

Welke positie is meest gunstig en gaat het lukken de keuken enigszins te verwarmen? Ik kan uiteraard bijverwarmen met CV.

Hoor graag de aanbevelingen en ervaringen. Indien er een voorkeur bestaat voor een bepaalde installateur in Eindhoven e.o dan verneem ik dat oook graag.

BVD

Gr

Otan

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
quote:
Noord27 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 19:40:
@notna hij wordt pas over 2 weken ongeveer geïnstalleerd..

Buitendeel is een RXM35M.

Geheel heeft een nomibale verwarmingscapaciteit van 4.0kW. Bij -10C is dat nog 2,1kW.

@Otan
PM koevlaas2 maar eens even. Houd er wel rekening mee dat elke situatie anders is en hij hier meer werkzaamheden reeds heeft gedaan. Dus geen prijsgarantie. ;)
Bij -10 hebben mijn Crystal Samsung LL WP's uit 2013 met standaard WiFi:

De nieuwere versies doen het nog beter, misschien ook wel in aanschaf.

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 03-10 23:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

quote:
Devpartner schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:28:
Je hebt ook inbouwtoestellen die verticaal staan en maar diepte hebben van 20cm,
Kan je afwerken achter valse wand of kast.

Daikin FNQ35A / RXS35L
ARYG LLTB

de COP waarden vallen inderdaad wat lager uit...
Die had ik nog niet gezien, met een dikte van 200mm kan deze prima in de schouw _/-\o_. Twee roosters in de schouw krijg ik hier wel "verkocht". De SCOP van 4.24 voor de 2.5KW vindt ik nog best acceptabel :)

Alleen het luchtkanaal zal wel maatwerk worden maar dat zie ik dan wel.
Thanks!

revolution-nl wijzigde deze reactie 05-11-2017 15:10 (4%)

Mission all-electric started | 5kWp solar

• Devpartner
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 14:19
quote:
Methamorphosis schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:31:
[...]

Als je deze kunt vinden: http://www.svenskvillavar...ftluft/panasonic-vz12ske/ dan ben je helemaal het mannetje. 8) :+

Ben toevallig aan het kijken zo op deense webshops, waarom hebben de airco's daar veel betere specs dan hier in nederland? neem deze voor 1400 euro: https://heatnow.dk/produk...&utm_campaign=pricerunner over de 6kw verwarmen met een zeer hoge scop.

@koevlaas2 kun je geen Deense modellen gaan importeren? :P
SCOP waarden worden berekend volgens een vastgelegd klimaat, dus als je scop waarden vergelijkt moet je zeker vergelijken uit hetzelfde klimaat.

Zie https://www.alklima.nl/uitleg-en-techniek/regelgeving/erp-richtlijn/#scopsceer

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
quote:
johan270181 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:16:
[...]
volgens mij een bepaald vermogen bij een bepaalde temp geloof -10
Nee, daar staat Pdesign niet voor.

Onderstaand de capaciteit tabellen van zowel de FTXZ35N (US) en de FTXM35M.

Het nominaal vermogen (Pnom) is omcirkeld/gearceerd. De Pdesign bij de US (4,50 kW) is blijkbaar gebaseerd op 15°C binnen en 0°C buiten. Maar kijk je in hetzelfde vakje bij de FTXM, dan staat daar geen 2,5 kW, maar 3,60 kW :? Blijkbaar is Pdesign inderdaad gekozen om volgens de EN14825 standaarden op een hoge SCOP te komen.

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
quote:
Ray schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:52:
[...]
die vraag is inderdaad een gok. Als ik 1 2.0 kw binnenunit op de UL stand zet mag deze iets van 1,2 leveren.Meer kan dan niet. Vandaar dat ik daar vanuit gegaan ben.

De 9 kw gebaseerd op 4 units van totaal 10kw op 'turbo' dus maximale vraag. Ik ben er daar vanuit gegaan dat de buitenunit dan ook zijn max vermogen af moet geven.

maar inderdaad dat zijn aannames
Mijn US kan maximaal 9 kW leveren volgens de brochure. Kijk ik echter in een iets specifiekere tabel, dan zie ik dat bij 6°C buiten en 20°C binnen de unit in vollast maximaal 5 kW aan warmte kan produceren. Bijna een factor 2 verschil! Het is dus écht te kort door de bocht om geleverde verwarmingsvermogen in te schatten op 1 simpel getalletje uit een brochure.

• zeegerd
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 09-10 12:22
quote:
Otan schreef op zondag 12 november 2017 @ 15:39:
[...]
Wat ik overigens niet snap is dat zowel de 63ZR-S als 50ZSX-S een SCOP van 4.7 hebben maar toch heeft de 65ZR-S een A+ rating terwijl de 50ZSX-S A++ is...heeft dat met energieverbruik te maken?
Het verwarmingslabel wordt alleen door de SCOP bepaald:

Klinkt dus als een foutje.

2200 Wp ZO 45° + 1710 Wp ZO 5° + 2360 Wp ZW 15° + Daikin US 3.5

• Mirved
  • Laatst online: 00:47
Ik heb een paar vragen omtrent de aanschaf van een warmtepomp. Ik zie hier veel gesproken worden over een systeem met een buitenunit en soort van Airco unit die je dan in de woonkamer hangt. Persoonlijk zie ik daar weinig in om zo'n groot ding in de woonkamer te hebben hangen.

Nu heb ik een folder van Techneco over hun "Elga" systeem. Dit is een hybride warmtepomp. Die je aansluit op je bestaand leidingwerk en 4,5 KW genereert.

1 een binnenunit
2 een buitenunit
3 een Honeywell Vison Modulation thermostaat
4 en de (bestaande) HR-ketel.

Iemand bekend met een dergelijk systeem?

Tevens vroeg ik mij af of ik nu voor het eind van 2017 al een bestelling moet doen om in aanmerking te komen voor de subsidie of dat dit volgend jaar ook nog kan?

Mirved wijzigde deze reactie 15-11-2017 15:12 (7%)

• Marc O.
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 10:06
quote:
mv8tekst schreef op zondag 19 november 2017 @ 13:27:
[...]

Praktijkcijfer na 1 jaar Daikin US 3.5 gemiddeld 16 uur per dag in het verwarmingsseizoen als hoofdverwarming in een woonkamer van 90 m3: 1164 kWh, ca. 20 kWh hiervan was voor koeling. Bij mij dus zeker minder dan 250 euro.
Klinkt goed, al zal mijn woonkamer (incl. keuken) met zijn 70m2 (=170m3) iets meer nodig hebben.

Wat ik me nu afvraag: Zoals gezegd is het voor ons niet noodzakelijk om de keuken op dezelfde temperatuur te houden als de woonkamer. Echter, omdat het in feite één ruimte is (zie plaatje; de keuken bevindt zich in de rechter poot van de U vorm) en de warmte zich dus over de gehele inhoud zal verdelen, vraag ik me af of dat met een 3.5kW unit goed gaat komen.

Ben overigens ook benieuwd wat volgens jullie de beste lokatie is voor die unit. Zelf denk ik linksonder aan die lange buitenmuur, waardoor ie dicht bij de zithoek hangt en daar dus de meeste warmte terechtkomt. De buitenunit kan dan aan de buitenmuur worden geplaats of evt. op het dak van de erker.

Marc O. wijzigde deze reactie 19-11-2017 14:07 (12%)

http://www.vomac-nl.com voor onze roadtrips naar de Noordkaap (2016) en Poolcirkel (2010) | Hyundai Ioniq Electric Premium

• Paul C
quote:
Otan schreef op woensdag 22 november 2017 @ 17:37:
Heb gekeken naar tempverloop in Eindhoven 2016.

Laagste gemiddelde temp was -3.7C op 19-01-2016.
Die dag ook laagste temp van -9.8C geregistreerd. Waarschijnlijk snachts als niet nodig is ruimte op 22C te brengen/houden.
In heel 2016 niet 1 keer -10C geweest.

Laatste keer -10C of lager was op 13-03-2013 met minimum temp van -11.9C.
5 jaar op rij nooit -10C dus in Eindhoven.

Slechts 29 dagen in 2016 was de gem. temp in EHV lager dan 2C waarbij over het algemeen COP/capaciteit afneemt.

Misschien al eerder genoemd, maar weet iemand vanaf welke buitentemp een gemiddelde wp gaat de-frost'en?
Defrosten begint bij ~4C, maar is een beetje afhankelijk van hoe zwaar je warmtepomp belast is. Als hij in deellast loopt defrost hij minder snel. Het is ook afhankelijk van de luchtvochtigheid natuurlijk.

Het is inderdaad maar zelden heel koud. Economisch kun je een warmtepomp dus het beste dimensioneren op een niet al te lage temperatuur. Bijvoorbeeld 0C ofzo. Kijk naar deze gasriek:

Als je 0C zou kiezen, dan kom je ongeveer ~500u per jaar tekort. Dat klinkt heel veel, maar gedurende die 500u kom je maar een deel van je totale warmtevraag tekort, want je warmtepomp blijft immers maximaal zijn best doen om zoveel mogelijk warmte te produceren.
Stel dat je warmtepomp bij 0C 2kW levert en je ruimte temperatuur 20C is, dan heb je 100W/C nodig. Als ik naar de grafiek kijk is het ~500u per jaar gemiddeld kouder dan 0C en gedurende die 500u is het gemiddeld -2C. Dan moet je dus 500u * 2C * 200W/C = 200kWh warmte ergens anders vandaan hale. Uit een back-up verwarming dus. Als die je CV-ketel is, dan zijn dat ongeveer 23m3 per jaar. Als je het gewoon met een elektrisch kacheltje doet, dan val je je daar gelukkig ook geen bult aan en kun je wellicht de CV ketel weg doen, wat genoeg aan vastrecht bespaart om dubbel en dwars 200kWh/jr van te kunnen kopen.

Volledig met een Warmtepomp:
Als je het probleem volledig met een warmtepomp wil oplossen, zelfs voor die ene extreem koude winter, dan moet je tot bijvoorbeeld -10C gaan. Dus dat betekend 3kW bij -10C. Dat is een fors grotere warmtepomp dan een 2kW bij 0C. Waarschijnlijk is dat heb verschil tussen een 2,5kW en een 5kW model.

Praktisch gezien is het misschien wel prettig om tot -3C ofzo alles met een warmtepomp te kunnen doen. Dan hoef je maar zelden die elektrische kachel uit de kast te halen en heb je bijna altijd nog een klein beetje extra vermogen over als je keer wilt opwarmen oid.

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
quote:
mkleinman schreef op woensdag 22 november 2017 @ 20:43:
Ik zit met een dillema waar ik benieuwd naar ben naar jullie mening.

Ik zou graag naast mijn L/W warmtepomp ook nog een L/L warmtepomp willen ( liefst 2 ). In de zomer is het namelijk bij vlagen onbehaaglijk in huis en in de winter is, zeker in het trappenhuis, het ook wel lekker om extra te verwarmen. Met de ELGA koelen is geen optie.

Ik zit alleen met een probleem met de binnenunit(s), plaatsing buitenunit en het leidingwerk.

Het mooiste zou zijn in ons geval om een binnenunit te plaatsen in de woonkamer en ergens centraal op de 1e verdieping op de overloop.

Een leverancier kan een multisplit unit leveren van Fujitsu.

Plaatsing buitenunit achter
Het mooiste zou zijn aan de achterkant, alleen daar hangt de buitenunit van de ELGA al. Weet iemand of je twee units vlakbij elkaar mag zetten/ophangen?

Ik zou via de bijkeuken naar binnen kunnen met de leidingen en aan de achterkant van het huis kan ik de wandunit dan ophangen. Alleen kom ik vanaf daar niet eenvoudig op de bovenverdieping. De enige optie om boven te komen is om de leidingen boven de keuken langs te laten lopen, langs de afzuigkap, via een bestaande koof langs de trap naar de eerste verdieping.

Een mindere optie zou zijn om de leidingen buiten langs te laten lopen en in een slaapkamer achter de wandunit te plaatsen. Alleen moet dan alle warmte of koude door een deuropening over de 1e verdieping worden verspreid. Niet ideaal.

Plaatsing buitenunit voor
Andere optie is om de buitenunit aan de voorkant te plaatsen. Dit heeft wel een nadeel dat wij ook in de zomer in de voortuin zitten.

Ik kom via de houten pui met gemak binnen en in de hal beneden hebben wij een verlaagd plafond. En we zitten meteen vlakbij de woonkamer.

Via datzelfde verlaagde plafond kan ik ook in de koof naar de 1e verdieping komen. Die komt uit in de centrale overloop, klinkt ideaal! Alleen de wandunit is dik 80cm breed en past nergens daar. Of ik moet een wandcassette ophangen, die heeft alleen een diepte inbouwmaat van 26cm. Nu vind ik een verlaagd plafond niet erg maar 26cm naar beneden is wel erg veel :)

Dit bezorgd mij op dit moment aardig hoofdbrekens. :)
Uit ervaring weet ik dat units naast elkaar hangen geen problemen hoeft te geven. :)
Toeval of niet, ook 1x L/W en 2x L/L WP (1 op boven en 1 op beneden verdieping).
PM maar voor meer info.

Deze hangen op level zolder dus door 2 vloeren en een buitenmuur heen met het leidingwerk. Met hout skelet bouw valt dit dan wel weer mee.

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition

• Paul C
quote:
johan270181 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 19:12:
[...]

daarom heb ik zelf ook een zwaarder systeem aangeschaft mijn systeem (7,1 kw nominaal en 9,0kw maximaal) met verwarmen hoeft nooit hard te werken dan komt de defros ook niet zo snel..simpelweg omdat de wp niet zwaar word belast.
mijn moeder heeft een 3,5 kw systeem en dat systeem moet veel harder werken ( bijna max) om de ruimte te verwarmen als de de temp onder nul is. omdat het een lichter systeem is dat harder moet werken komen er ook veel meer defros cycles omdat de wp zwaar word belast omdat het systeem (naar mijn mening) te licht is.
daarom ben ik persoonlijk voor verwarmen een fan van over vermogen en ben daarom ook voor een zware wp gegaan.
Ik ben niet perse een fan van overdimensioneren. Het kost meer geld om een grotere unit neer te hangen en het vergroot de kans op pendelen bij de gematigde temperaturen zoals die vaak heersen in Nederland. Een sterk overgedimensioneerde unit raad ik alleen aan wanneer er niet constant verwarmd wordt, maar juist vaak wordt opgewarmd vanaf een lage temperatuur.

In situaties met redelijke tot goede isolatie en een redelijke bezettingsgraad is het volgens mij het beste om gewoon een 24u stookregime te hanteren. Dat zorgt ervoor dat de ruimte optimaal op temperatuur is, wat goed is voor het comfort en door het constante verwarmen hoeft de Warmtepomp meestal niet op z'n achterste poten te lopen.

Jij zegt dat je overdimensioneert, zodat de warmtepomp nooit vol gas hoeft te geven, maar als je een correct gedimensioneerde warmtepomp gewoon rustig op een constante temperatuur laat staan dan zal hij bijna altijd in deellast draaien. Kijk maar naar die grafiek van mij; de helft van het jaar (4000 uur) zit je tussen de 5C en 15C, dat zijn temperaturen waarbij een correct gedimensioneerde warmtepomp optimaal tot zijn recht komt. Als je de warmtepomp overdimensoneert zal hij bij hogere temperaturen juist gaan pendelen.

Ik denk niet dat dat veel kwaad kan, maar het is minder comfortabel, misschien is meer efficient en je hebt er een duurdere grotere unit voor gekocht.

Zie sig.
quote:
Otan schreef op woensdag 22 november 2017 @ 19:45:
Bruikbare info dit ! In mijn situatie waarbij wp niet de cv vervangt zou ik moeten kijken naar cap. bij circa -3 tot 0C. Deze details kan ik per systeem helaas niet terugvinden. Is de afname in cap. lineair?
[...]
Ja, die informatie is soms goed verstopt, maar vaak wel te vinden in de Technical Manual ofzoiets. Soms een beetje cryptisch.

Voor Daikin heb ik hier wel eens grafiekjes gemaakt en gepost:

Paul C wijzigde deze reactie 23-11-2017 01:09 (6%)

• Paul C
quote:
stillegenieter schreef op maandag 27 november 2017 @ 13:47:
De hyper kan zich verder opvoeren als een normale unit. normale units tot 130 procent, de hyper tot 170 ofzo.
ook heeft de hyper een tracing die de ontdooi cyclus tegenhoud(niet nodig is )

[...]
Volgens mij heeft dat hogere vermogen ook te maken met een hogere compressorfrequentie bij lagere temperaturen. Het is deels wel logisch dat de VFD hoger gerate is bij lage temperaturen, want dat is gewoon een stuk vermogenselektronica dat in principe juist ontworpen is om zijn nominale vermogen te kunnen sturen bij hoge buitentemperaturen (koelen op hete dagen terwijl de buitenunit lokaal ook nog veel warmte afgeeft). Dat diezelfde VFD significant boven nominaal kan als het hard vriest lijkt me niet heel gek.

Hetzelfde geldt voor de compressor die eventuele overtollige warmte makkelijk kwijt kan aan het koelmiddel wat heel koud wordt aangezogen op dat soort momenten.

Dat van die tracing en geen degrosts, dat moet je me echter toch nog even uitleggen, want dat klinkt als klink klare onzin dat je met een simpele tracing degrosts compleet kunt voorkomen!?!? 8)7

Wat mij betreft, als die buitenunit een paar kW warmte staat te onttrekken en er zit vocht in de lucht, dan vriest hij gewoon dicht. Misschien ben je in de war met een tracing in de condensopvangbak. Dat is een optie die de meeste warmtepompen wel hebben. Die zorgt ervoor dat het smeltwater van de defrost niet opnieuw bevriest onderin de condensopvang. Bij lange tijd heel lage temperaturen zou dat kunnen zorgen voor een groot ijsblok onderin je warmtepomp, met alle nadelige gevolgen van dien.

Edit:
Hier een duidelijk schema gevonden wat Flash Injection uitlegt:

Paul C wijzigde deze reactie 27-11-2017 18:14 (4%)

• Gasschuif

Gasschuif

quote:
DanTm schreef op maandag 27 november 2017 @ 22:19:
Mijn Daikin airco maakt redelijk wat trillingsgeluid bij het starten (wat met dit weer regelmatig gebeurt). Hij hangt aan de muur en heeft zwarte rubberen vibratie dempers. Iemand nog tips om dit te verminderen?
Behalve trillingsdempers (van een zachte rubbersoort...) heb ik twee stuks 9 mm dik rubberstrip tussen de muur en frame geklemd. Blijft zitten door het gewicht van de unit.
Nu niet meer hoorbaar binnen.

• Binnetie
Wij zijn afgelopen weekend weggeweest en hebben de Ururu Sarara laten draaien op 17 graden, vannacht ook.
Nu wilde ik als test het 's snel verwarmen gaan proberen:

Wat ik eruit op maak is dat je een timer instelt op de afstandsbedining, bijvoorbeeld 6.30 uur. Dan gaat hij om 6.00 uur voorverwarmen (wat gebeurd er in dat proces? De buitenunit begint op te warmen?) en dan om 6.30 uur gaat hij snel verwarmen (zoiets als de powerfull stand). Er gaat een licht rood lampje branden op de unit.

Nu kwam ik vanochtend beneden en was het 16.5 graden en zat hij net in een defrost. Er gebeurd daarna alleen niks. Op de app in de telefoon staat wel een timer ingesteld die om 6.30 uur de unit op 20 graden zet en op fanstand 3 laat verwarmen, misschien dat deze de 'snelverwarmen' overruled.

Wie heeft er ook een US en gebruikt deze functie? Het lijkt wel of hij niet werkt.

Daarnaast heb ik 3 valdorpels binnen gekregen om iets tegen de tocht te gaan doen. Ik heb van de keuken naar de bijkeuken een kier van 18mm die niet goed wordt afgedikt door de drempel. In de woonkamer heb ik ook een kier van 8mm naar de hal. De verwachting is dat ik zo toch een stukje minder kWh's verbruik.

• Binnetie
quote:
Speedy-Andre schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:36:
Dat defrosten met dit weer is niet zo vreemd hoor :)
Bij mij gaat hij zonder defrost door als hij een graadje lager staat, 1 graad hoger en ik heb defrosts.
Het verschil is dat hij langer bezig is om op temperatuur te komen, maar hij verbruikt ook 25% minder.
Zo'n boost actie versnelt een defrost uiteraard :p
Je bedoel dat je hem als je naar bed gaat een graadje lager zet? Ik doe dat nu 2 graden. Hij verbruikt gedurende de nacht ongeveer 2-2,5kWh aan stroom. Maar als hij dan van 18 naar 20 graden moet dan duurt dat inderdaad vrij lang. Misschien moet ik die timer voor voorwarmen maar laten zitten en gewoon 1 graad terugschakelen als ik naar bed ga. Dat scheelt dan ook in het verbruik.

Zullen er nu ook iets van firmware updates voor de Daikin US en andere modellen zijn? Lijkt me toch dat ze softwarematig vaak nog verbeteringen kunnen doorvoeren. Wat ik bijvoorbeeld ook erg mis is het uitlezen van het verbruik via de app. Je zou heel mooi per maand een grafiek kunnen laten zien als je het verbruik zo kunnen uitlezen via de app. Het kopje 'verbruik' is er wel maar doet niks op de US.

Edit: Als ik hier kijk, zie ik dat het er al lang in zit: https://www.daikin.nl/nl_...in-online-controller.html.

Waarom dan niet in de US. Dat is toch wel een soort van topmodel waarvan je mag verwachten dat het erin zit.
Toen ik nog verder zocht zag ik dit staan:

De laatste regel doet toch vermoeden dat het met de Daikin app gewoon mogelijk moet zijn.

Binnetie wijzigde deze reactie 13-12-2017 12:46 (36%)

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18-10 11:50
@thido
Zoals je al wel weet, staat hier de 200L WP-boiler op 50 graden ingesteld. Verbruik van een gemiddelde week. Op zaterdag wordt het vat naar 60 graden gebracht met het elektrisch element. Heb je hier iets aan? Aanzuiglucht is rond de 15 graden; dat zal natuurlijk (zeker in de winter) met een split-unit WP boiler heel anders liggen.

Noord27 wijzigde deze reactie 15-01-2018 16:30 (12%)

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆ Nissan Leaf Business Edition 30kWh

• bloedcel
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 18-10 08:41
@Onestone dat zijn inderdaad mooie getallen

http://i68.tinypic.com/sper0x.jpg

Dit is de woonkamer. Het stippellijntje geeft de afstap aan naar de eettafel waar ook een verlaagd plafond zit.
Wat lijkt jullie de beste plaats?

• Gasschuif

Gasschuif

quote:
gatgda schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:12:
Zijn er die de binnenunit op de grond hebben staan? Dit ivm het vormen van lagen in de woonkamer bij verwarmen? Een plafondunit is vooral handig bij koelen, maar bij verwarmen zal je altijd laagvorming krijgen. Het lijkt me dat een vloerunit of een planfondunit die je bijvoorbeeld laag hangt hierbij zou kunnen helpen?
Hier een vloerunit zeg 20 cm vanaf de vloer. Staat in de hal benedenin een nis. Verwarmt het gehele trappenhuis, en de hal boven. Werkt goed, Daikin Nexura 3,5 kW, kan super laag in modulatie tot 105 W minimum.

• bloedcel
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 18-10 08:41
quote:
stillegenieter schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:53:
In ieder geval plaatsen daar waar het verlaagde plafond zit! altijd!
[...]
Om een indicatie te geven waar de airco dan komt hier een foto:

http://i65.tinypic.com/347ustl.jpg http://i63.tinypic.com/2zxnzhx.jpg

Raam links is uitzicht tuin

Voordeel van de Mitsubishi is zijn compactheid (85cm breed), maar waarschijnlijk ten koste van het geluid.

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
quote:
ghelsendoorn schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:23:
[...]
Heeft een seer van 8.75 en een scop 5.15.
Seer geeft de koeling aan.
Scop het gemiddelde bij verwarmen.

https://www.climasense.nl...ftxa20aw-rxa20a-20kw.html
En hierbij de specs van alle types uit de Daikin Stylish Bluevolution lijn. Edit: ook leuk om te lezen dat deze unit standaard is voorzien van WiFi verbinding.

antonboonstra wijzigde deze reactie 13-02-2018 08:54 (7%)

• Speedy-Andre

Wat doe ik verkeerd?
Geen defrosts hier (en geen Daikin :+ ) :9

• Burgerman
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Afgelopen week was het zover: beneden is een 3,5 kW Daikin FTXM opgehangen en boven een 2,5 kW FTXM. De buitenunit is 4,0 kW (2MXM40M2V1B).

De eerste dag gaf hij weinig warmte, maar inmiddels gaat dat goed. De uitblaastemperatuur is nu 54 graden met alleen de benedenunit aan. De benedenunit heeft wel moeite om de begane grond (hoekhuis uit 1978 met aanbouw, circa 50 m2, HR++ en spouwisolatie) goed warm te houden in de lagere standen. In de fluisterstand koelt het af. Als ik 'm één stand boven de fluisterstand zet, dan kan hij het stabiel op 19 graden houden, maar warmer wordt het niet. Maar goed, hij start nu ook wel in pittige omstandigheden: buiten vriest het. >:)

Op de bovenverdieping draait de unit ook regelmatig, maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.

Hij staat nu ruim twee dagen aan en er is 30 kWh verstookt. Daarbij is er nog wel aardig bijgestookt met de houtkachel en de CV (circa 12 m3 gas). Ik schat dat we circa 15 m3 gas bespaard hebben. Dan zou 30 kWh gelijk staan aan circa 15 m3 gas.

Het geluid is OK. In de fluisterstand hoor je 'm beneden nagenoeg niet, maar dan stookt hij het niet warm. Een standje hoger hoor je 'm wel wat, maar niet storend. De buitenunit hoor je buiten enigszins en ook wel aardig op de slaapkamer (daar hangt hij aan de buitenmuur). Binnen klinkt het niet heel storend, maar wel alsof er voor de op de stoep een truck met stationair draaiende motor staat...dat is wel iets meer geluid dan ik gehoopt had.

De totale aanschaf- en installatiekosten waren circa € 3.300.

Al met al niet ontevreden, we zijn nog een beetje aan het wennen en kijken hoe het werkt.

De foto's:

Montage:

Buitenunit:

Bovenverdieping:

Benedenverdieping, in de aanbouw:

Burgerman wijzigde deze reactie 30-03-2018 00:39 (7%)

• Gasschuif

Gasschuif

De laatste week waren er problemen met de unit in de woonkamer. De installateur is in totaal 4 keer langs geweest. Buitenlucht sensor gecontroleerd, compressor doorgemeten en OK. Met een testkastje is het draaiveld getest en ook goed bevonden, oververhitting en onderkoeling gemeten en min of meer goed, dit moet eigenlijk op vollast maar dat kon niet. Getest met koelen en verwarmen.

Probleem: compressor komt niet goed op vermogen en soms stopt hij er mee. Soms ook totaal geen start van de compressor. Normaal start hij in de morgen ,loopt naar 1,6 kW, en gaat na een tijdje terug regelen op P band. Dit gebeurde echter niet meer, maximum 350 W ipv vollast.

Geen storing indicatie op de binnenunit, idem buitenunit. Complexe storing dus. Er is overleg geweest met de technische mensen van Mitsubishi. Uiteindelijk hebben de installateur (en ondergetekende :+ ) besloten om de master print in de buitenunit te vernieuwen. Half uurtje werk, echter koud op het dak en harde wind.

Gelukkig heb ik 2 stuks COP1 verwarmers van 1,5 kW als backup en het hele weekend de in de avond de houtkachel aangehad. Overdag gelukkig veel zon vermogen maar binnen via de 3 grote ramen in de woonkamer

Hulde _/-\o_ voor mijn installateur voor deze goede en snelle service, gelukkig nog net in de garantie periode, (print kost c.a. 400 euro) Alles in een weekje afgehandeld. Belangrijk: de WAF is herstellende ;)

De print nog in de unit

Component zijde na demontage.

Gasschuif wijzigde deze reactie 26-02-2018 22:58 (17%)

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
quote:
Onestone schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:48:
[...]
Zijn er meer die hun verbruik per graaddag weten en zouden willen delen.

• Zerobase
  • Registratie: februari 2007
  • Niet online
Ter vervanging van de oude multisplit (aan/uit met R407c koelgas) hangt hier sinds kort een Daikin multisplit airco/warmtepomp.

De buiten-unit is een Daikin 4MXM68 en de binnen-units 1x FTXM-M 4,2KW (Woonkamer) en 1x 2,5KW FTXM-M (Zolder). Wordt volgend jaar uitgebreid met twee extra binnen-units.

In de meterkast hangt een S0 pulsemeter waarmee ik het verbruik van de airco apart kan meten.

De installatie is voornamelijk bedoeld voor koelen, maar met de lagere buitentemperaturen van nu ben ik ook maar eens aan het testen met verwarmen. Temperatuur in de woonkamer is (ingesteld op) 21 graden, buiten is het nu 6 graden. CV ketel staat uit (ingesteld op 15 graden).

Kwa stroomverbruik draai ik nu break-even tov gas volgens mij, uitgaande van de volgende berekening (Als ik er naast zit hoor ik het graag):
code:
1
2
$ curl  http://192.168.1.92/aircon/get_sensor_info
ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=6.0,err=0,cmpfreq=27

Compressorfrequentie is 27, wat volgens mij betekent dat de buiten-unit op ongeveer halve kracht draait (50 Hz is maximaal = netfrequentie). Uitgaande van 6,8KW vermogen betekent dit dat de warmtebehoefte binnen in de woonkamer 27/50x6,8KW = 3,6KW is (Zolder staat nu uit).

Stroomverbruik is flink: 1,2KW gemiddeld:
http://i68.tinypic.com/28tv0ia.png

De COP zou hiermee op 3 uit moeten komen (3,6KW/1,2KW).

Kwa buiten-unit: Ik heb nog nooit zo'n stille buiten-unit gehoord, of liever gezegd: Ik hoor 'm eigenlijk niet. Hij hangt aan de muur, zo'n 3 meter boven de grond. Als ik er onder ga staan hoor je 'm nauwelijks. Als er een vogeltje fluit dan hoor je de unit niet meer :)

De 4,2KW binnen-unit maakt meer geluid. Op een meter afstand gemeten (onder verschillende hoeken) met een niet-geijkte dB meter kom ik op zo'n 40 tot 45 dBa (Ventilator stand op auto).

De ingestelde temperatuur van 21 graden komt overeen met wat ik op de thermostaat van de CV meet alsmede op een losse thermometer. Afwijking is minder dan een halve graad.

Buitentemperatuur is inmiddels 1 graad gedaald en de compressorfrequentie is ook licht gedaald (De kamer is inmiddels op temperatuur):
code:
1
2
~$ curl  http://192.168.10.72/aircon/get_sensor_info
ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=5.0,err=0,cmpfreq=20

Stroomverbruik schommelt nu iets onder de 1KW, dus met het dalen van de buitentemperatuur is de COP ook iets minder geworden (20/50x6,8/1). Voorlopige conclusie volgens mij: Bij buitentemperaturen < 5 graden is verwarmen op gas voor mij goedkoper.

Ik laat de installatie vannacht eens doordraaien (met nachtverlaging, op 18 graden). Ben benieuwd wat dat voor het energieverbruik doet.

• shthpnz
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 17-02 22:28
Hier ook een update van een door dit forum overgehaalde lucht/lucht warmtepomp-gebruiker.

Mijn Mitsubishi doet nu al vanaf 2015 zijn werk om de benedenverdieping warm te houden. En naar tevredenheid.
Vanaf december 2017 hebben we, vanwege WAF, een comfortverhogende maatregel getroffen. De unittemperatuur verhoogd naar 23 graden. Dat was in de jaren ervoor 21 graden.

Het effect tekent zich af. Zowel qua WAF als ook in het overzicht van Mindergas. Lees voor m3 kWh.
.

Ik begrijp waarlijk niet dat niet meer mensen een L/L-WP aanschaffen. Voorzichtig eerst 'voor erbij'. Ze zullen vlot ontdekken dat het snel een hoofdverwarming kan worden.

shthpnz wijzigde deze reactie 18-03-2018 13:55 (4%)

PV 5,2 kWp; WP L/L Nexura 5 kW

• Zerobase
  • Niet online
@Ray Ik heb de 2,5KW unit vanavond 1,5 uur laten draaien. Ingestelde binnentemperatuur (op de afstandsbediening) is 21 graden. Buitentemperatuur is 0 graden.

Dit levert de volgende verbruiksgrafiek op:

De waarde voor cmpfreq begint hoog (64; 2,3KW), maar daalt uiteindelijk tot 19. De laagst gemeten elektrische vermogensopname zit dan op 576W.

Ik heb met de 4,2KW unit in de woonkamer ook al ge-experimenteerd met een lagere temperatuur dan 21 graden (18 graden) en herken dan het gedrag dat jij noemt: kort inschakelen, kort uitschakelen. Ik wil de 2,5KW morgen nog een keer proberen, maar dan op 18 graden. Ik vermoed dat deze er ook voor zorgt dat de buitenunit gaat pendelen.

Gezien de waarde van 19 voor cmpfreq denk ik dat de buiten-unit aardig tegen de grens aan zit van wat deze minimaal moet leveren wil de compressor niet uitschakelen.

Als van de week de buitentemperaturen hoger worden verwacht ik dat de buiten-unit zichzelf niet verder terug kan tunen en op een gegeven moment zal uitschakelen.

@Anton Rongen Die verwarming is volgens mij vooral om er voor te zorgen dat bij het starten van de compressor het koelmiddel niet vloeibaar is. De compressor kan vloeibaar koelmiddel niet verder comprimeren en kan hierdoor stuk gaan (Gaat uit alle macht proberen om te comprimeren, maar dit lukt niet).

Ik haal denk ik van de week de WP van de spanning af en zet deze pas weer aan als er gekoeld moet worden.

• Zerobase
  • Niet online
@Ray Vandaag bij een buitentemperatuur van 4 a 5 graden boven nul alleen de 2,5KW unit op zolder anderhalf uur laten draaien. De binnentemperatuur op de afstandsbediening ingesteld op 18 graden. Dat levert het volgende plaatje op:

Laagst gemeten opgenomen elektrische vermogen is +/- 576W. Rond 16:45 de WP weer uitgezet (Daar zie je de grafiek weer richting 0 lopen).

De compressor tuned tijden de test terug tot 16:
code:
1
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=4.0,err=0,cmpfreq=16

De ruimtetemperatuur schommelde in het begin rond de 18 a 19 graden. Maar al gauw was het bijna 20 graden (Zolder is goed geisoleerd).

(De waarde voor htemp is bij mij altijd 2 graden hoger dan de ruimte-temperatuur.)

De airco moduleert dus nog steeds. Ben benieuwd of deze nog verder terug kan moduleren.
Pagina: 1 2 3 4 5

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True